Minik a karszton

  2008. július 14. - Koncz János Címkék: mini talalkozo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Már csak a fluxuskondenzátor hiányzik!
2014-04-03 14:18:11

Jelentem, elkészült. Három és fél év után roncsaiból újjáépült Botond barátom (a Totalcar-közösség

Jól mondta Buddha: az élet szenvedés
2014-03-28 17:12:16

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy

KRESZ nincs, csak a csodás nők
2013-04-04 15:12:09

A karibi szigetvilág egyik legnépesebb államában, a Dominikai Köztársaságban, a gyönyörű tengerpartok, az

Na, ez már nem megy terepre!
2012-09-03 15:22:26

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett

Gondolta volna ötven évvel ezelőtt Alexander Issigonis, a Minik tervezője, hogy kicsi kocsijai egyszer egy Aggtelek nevű helyen, valami Hungary nevű országban gyűlnek össze egy forró nyári napon? És hogy rövidnadrágos emberek ismeretlen és kibogozhatatlan nyelven becézgetik őket, és már-már erotikus mozdulatokkal simogatják bájos domborulataikat?

Nem gondolta volna. De ettől szép az élet – hogy tele van megjósolhatatlan és kiszámíthatatlan, mesés fordulatokkal.

Már az eleve mesés, hogy az 1956-os energiaválság miatt megtervezett és piacra dobott, praktikus és minimalista Miniből, lánykori nevén Austin Sevenből kultuszautó lett - a zűrzavaros XX. század egyik ikonja, amiért egyformán bolondult holland péksegéd, német egyetemista és angol királynő. Bolondult volna érte sok magyar is, de akármilyen pindurkák voltak Sir Alex teremtményei, nem fértek át a vasfüggöny alatt.

Így a Kárpát-medencét csak a rendszerváltás után öntötte el a Mini láz, igaz, azóta is tart. Egy megszállott karcagi Mini-tulajdonosnak, Király Ferencnek köszönhetően 1989-ben megalakult a Mini Club Hungary, ami sok egyéb tevékenysége mellett évente egyszer Nemzetközi Mini Weekendet is szervez. Az idén Aggtelekre mentek a Minik weekendezni, mi pedig mentünk utánuk.

Rögtön a kemping bejáratánál belebotlottunk Linczmayer Balázsba, a klub elnökségi tagjába, aki egy közepes méretű brit zászlóval rajtoltatta sorban az Aggtelek Rally-ra benevezett kocsikat. Ne tessék valami őrjöngő autógyötrésre gondolni – amire a környező utak általános állapotukat tekintve igencsak alkalmasak lennének – ilyesmire igazi minis nem is vetemedne.

Hetven kilométeres, kedélyes krúzolást képzeljünk inkább magunk elé, ahol állomásról állomásra szórakoztató feladatok várnak a versenyzőkre. Például: a sofőr kisminkeli a mitfárert a visszapillantó tükörből, lassúsági pályán araszol, bekötött szemmel autómodelleket ismer fel.

Míg a ministák festenek, lassúznak és tapogatnak a kánikulában, Balázzsal elbújunk az extrém erős UV-B sugárzás elől, megtárgyaljuk kicsit a klubügyeket és természetesen a Miniket. A klub informálisan, de aktívan működött hat éven át, majd 1995-ben a cégbíróságon is bejegyeztették. Bár van néhány új, BMW-féle Mini is a tagok birtokában, alapvetően a klasszikus brit, 1959-től 2000-ig gyártott Minik híveit és tulajdonosait tömörítik.

A két klub jól megvan egymás mellett. El tudom képzelni, ahogy egy ortodox és egy neológ minis komoly hitvitát folytat, végtelen számú érvet sorolva pro és kontra, de a tény, hogy más-más típus a szeretetük tárgya, még nem okozott vérfürdőt. Sőt alkalom adtán együtt is működnek, és a BMW támogatja a régi-minisek rendezvényeit. Most Aggteleken is megvendégelték őket, mini Mini-versenypályát is hoztak játszani.

Személyes véleményem egyébként, hogy még mindig sokkal jobb, hogy a BMW csinálta meg az új Minit, mint ha a Roverhez hasonlóan a kínaiak vásárolták volna fel ezt is, és Csi-Ni néven forgalmaznának valami messziről autóra emlékeztető tárgyat. Igaz, az új MINI már egyáltalán nem népautó, eleve cult-carnak készült, az is lett belőle villámgyorsan.

Ellenállhatatlan, mint az elődje – és drága, mint egy BMW. De biztosan ott lesz ez is a jövő évi Oldtimer Expón, ahol az ötvenéves Mini történetét ezer négyzetméteren mutatják majd be, sok-sok meglepetéssel. A jubileumra Britannia is nagyon készül, óriási pikniket rendeznek majd a Longbridge-i gyárnál, világra szóló ünnepséget a kis meseautónak, amelyen részt vesznek majd a magyar klub tagjai is. Balázs csillogó szemekkel ecseteli, hogy milyen csodákat lehet ott látni minden évben, és az évforduló alkalmából nyilván rádobnak még egy lapáttal a szervezők.

A Mininek tényleg hatalmas kisugárzása van, amint az ember meglát egyet – pláne hatvanat egyszerre! -, érzi, hogy neki is kéne egy ilyen, apró, könnyűfém felnis kerekekkel, ködlámpákkal és szúrófénnyel, angolzászló-matricával a hátsó ablakban, és Mr. Bean-bábuval a belső visszapillantón. Jön tehát a kérdés: hogyé’ aggyák a Miniket mostanában, van-e hozzájuk alkatrész, szerviz, lelkiismeretes, szerető szerelő?

Alapvetően jó hírekkel tudok szolgálni. Először is: különösebb gond nélkül lehet Minit találni a piacon, főleg, ha az uniós piacra gondolunk. Itthon viszonylag kevés az eladó, mert a hazai állomány nagy része rajongókhoz és gyűjtőkhöz került, de nyugat-európai internetes oldalakon jó a kínálat. Persze behozatalkor és honosításkor számolni kell az állami sarccal, ki-ki döntse el, megéri-e.

A hazai árak természetesen eléggé szórtak, ráadásul az utóbbi pár évben észrevehetően megemelkedtek. A klubosok szerint egy alapos javítást-felújítást igénylő darab három évvel ezelőtt úgy 300 ezer forintba került, ugyanaz a minőség most 500 ezer. Tisztességes állapotú Minik 800 ezer körül találhatók, a szépek nagyjából egymillió forintot kóstálnak. Az utolsó években gyártott pipec darabokért kétmilliót is elkérnek.

Ami a műszaki oldalt illeti, a Mini egyszerű szerkezet, de a brit autógyártás nem a makulátlan minőség elkötelezett hajszolásáról vált híressé, és ezek közül az autók közül a legfiatalabbak is már nyolc évesek. A Mini különösen arra kényes, ha a jelenlétében a napi használatra tartott másik kocsiját dicséri valaki: a tulajok szerint szinte száz százalék, hogy megsértődik, és csak azért is elromlik. Alkatrész van minden évjárathoz, a kopó cuccok nem is drágák, a kiegészítőkért, a cicomáért már többet kérnek. A legtöbb Mini javítása nem bonyolult, és vannak aranykezű szerelők, meg hozzáértő, lelkes és segítőkész klubtagok, így a kis kedvenc jó kondícióban tartása nem lehet probléma.

A Minik Minije az MK I-es Cooper: ezek értékét a viszonylagos ritkaság mellett az adja, hogy valóban a legendás John Cooper irányításával készültek. Képességeiket jól mutatja, hogy az ezekre épülő versenyautókkal háromszor nyerték meg a Monte Carlo Rallyt a hatvanas években. Én kicsit perverz vagyok, ezért nekem a legjobban egy Moke (Öszvér) kellene, egy Mini-alapokra épített, nyitott, terepjárószerű kis homokfutó. Marokkóban láttam egyet pár éve, azóta se megy ki a fejemből.

Na de ez most mindegy, Aggteleken úgy sincs homok, van viszont egy hatalmas, függőleges sziklafal a Baradla-barlang bejáratánál, ami előtt felsorakoznak a versenyről visszatérő Minik, kedvére csemegézhet, bóklászhat közöttük, aki bírja a napot. A klubtagok viszont pulcsit húznak és eltűnnek a barlangban, ahol a híres és gyönyörű hangversenyteremben tartják a díjátadó ünnepséget. Azután éjszakába nyúló buli következik, összetartó társaság ez, fél szavakból is értik egymást.

Biztosan mindenki tudja, úgyhogy csak nagyon röviden foglaljuk össze: a Minivel új, máig tartó trend indult el az autóiparban, Sir Alex Issigonis innovatív koncepcióját számtalan modellben hasznosítják. A koncepció lényege: a motor keresztbe fordításával, elsőkerékhajtás alkalmazásával és a kerekek sarkokba való kitolásával, illetve a kombiszerű forma alkalmazásával egészen tágas és jól variálható belső teret lehet kialakítani egy kis autóban. Erre a megoldásra épül a VW Golftól a Suzuki Swiftig a legtöbb A és B kategóriás személygépkocsi.

 

A Minikbe költségtakarékosság miatt a British Motor Corporation jól bevált A sorozatú, négyhengeres vízhűtéses motorját építették. A konstrukció egyik gyenge pontja volt, hogy helyhiány miatt a hűtőt oldalra fordítva, a bal kerékdob mellé szerelték, és az elégtelen levegőcsere miatt határhelyzetekben a motor hajlamos a túlmelegedésre. A Minit többféle karosszériával gyártották, készült belőle többféle kivitelű kombi, furgon, pick-up, és természetesen kabrió is.

Volt Minije minden Beatles-tagnak, Mick Jaggernek, Marianne Faithfullnak, Peter Sellersnek, Steve McQueennek, és, igen, nem kacsa, Enzo Ferrarinak is. És lehet még nekem is egyszer, ha elveszítem a fejem.

Arcok a klubból

Király Ferenc
Az autószerelő-iskolában Ady verseskötete helyett Liener György: Autótípusok című könyvét lapozgatta, egy sorsszerű pillanatban abban akadt rá a Mini fotójára. Első Minijét 1986-ban vásárolta. Újsághirdetések alapján, illetve a szerelőket járva összeállította a magyar Mini-tulajdonosok címlistáját és a kocsik fotóarchívumát, majd megszervezte a klubot is, aminek örökös tiszteletbeli elnöke. Jelenleg egy 1974-es, német piacra készített Innocenti Minije van, amit a Konzumexen keresztül hoztak be annak idején az országba. Ebből az olasz licenctípusból összesen hat található itthon. Ferenc a közvetlen ember-gép kapcsolatot becsüli a legtöbbre a Miniben: nincs elektromos szervokormány, nincs elektronikus gázpedál, a vezetési élmény elementáris és tökéletes.

Léber Ibolya
A „minis nagyi”, így ismerik és becézik klubkörökben. Mini Mayfairjét külföldi rokonoktól kapta, folyamatosan gondját viseli, babusgatja, nem hajtja. Amikor a férje meghalt, az ő Porschéját is megtarthatta volna, de inkább a Minit választotta. A kocsiban azt szereti, hogy fürge, stabil, fordulékony, keveset fogyaszt és üzembiztos. De a legjobb mégis, hogy bármerre megy, az emberek mosolyognak és integetnek. A Mini mindenkit jókedvre derít, a kamionosokat pedig valami rejtélyes oknál fogva udvarlásra bátorítja.

Kollár László
A szlovákiai Galántáról érkezett családjával az aggteleki találkozóra. 1987-es Mayfairjét két éves aprólékos és lelkiismeretes munkával teljesen felújította és átalakította. Széles felnik és abroncsok kerültek a kocsi alá, ZEEMAX spoilerszettet szerelt fel, a műszerfal és a kagylóülések bőrborítást kaptak. Lelkesedése megérintette a baráti kört is, már ketten szereztek be maguknak Minit.

Bacsa Lajos
Lajos Mini Clubman Estate-je ebben a körablakos verzióban az USA piacra készült, ezért Európában elég ritka. 1993-ban került be az országba, és 2002-ben lett kész a felújítása. A gyári tízes helyett 13 collos Mattig sport acélfelniket kapott, színjátszó flip-flop fényezést, a motorra hengerenkénti leömlőt építettek, a kipuff DTM-végen át zajong. A csomagtartó nagy részét a mélynyomó és az erősítők foglalják el, a DLS-szett részeként.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr31567803

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

primadonna 2008.07.14. 17:31:36

Minit akarok!!!

sipka 2008.07.14. 18:24:44

Jó a post, de ha már galéria, akkor lehetett volna "egészalakos" képeket is felrakni, nem csak közeliket a logokról.

MG ZT260 2008.07.14. 18:24:59

Hat igen. Az angol autogyartasrol (R.I.P.) csak a History channel tajekoztat mostanaban. Alkatresz meg mindenhez van csak jo helyen kell lakni. :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.14. 18:25:34

Oszt a kocsikról mé nincsen kép, he? Az összes emblémát lehetett volna fotóbolttal egy képre zanzásítani és máris lenne fotoriport is! Ehh...

TPZ 2008.07.14. 18:29:00

Tényleg csak emblémákat fotóztatok?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.14. 18:32:39

Nagyon úgy néz ki...

Pedig, ha jól emlékszem, az író az indiai utakon című sorozatához mellékelt képeket is anno! Szóval elő velük, de mán'! :)

lanciabacci 2008.07.14. 18:45:47

Hát, az aranykezű Mini-szerelőkről sokáig tudnék mesélni...
Mindenesetre nekem egy 67-es, még külső zsanéros, hydrolasticos, MKII-es Austin Mini De Lux-om volt egyébként, közel 10 évig szoptam vele teljesen vak szerelemben 84-től, amikor még csak alig volt ilyen autó az országban.
Egyszer pl megállított egy gyöngyösi rendőr és a kollégája, hogy eldöntsék a fogadást: farmotoros Fiat vagy régi Trabant volna-e a kocsi... hát, egyik sem nyert, pedig kinyittatták velem a csomagtartót is, hogy ott-e a motor... XD

Ja, hogy a Király Feri alapította volna a klubot? Hát, az idő mindent megszépít ezek szerint... :) De legalább már akkor is Innocentivel járt.
---------------
egyéb szolgálati közlemény: van és eladó egy pár tárcsafék-nyereg és két utángyártott első tárcsa egy 1275-ös Cooperből, 10-es kerékhez. Inyenceknek igazi kincs.

Dennis 2008.07.14. 18:50:29

Nagyon jopofa kocsik ezek, nagyon eltalaltak oket regen, de a BMW-fele Mini nekem felhizlalt retrocarnak tunik, raadasul eleg brsos ara van, de akkor is tetszik... Az uj Fiat 500-ast azert jobban eltalaltak egy kicsivel az uj Mininel...

muhahaha 2008.07.14. 19:15:28

hát aki képes ennyi pénzt kiadni egy ilyen roncsért az tényleg márkafanatikus lehet:D de egymillából már mennyivel különlegesebb régi kocsikat lehet venni...

Quattroman 2008.07.14. 19:23:01

nekünk 75ben lett a röppentyü-böl egy feher 69es 850es akkor BLMC Mini.
kicsit orrba volt utve es tizezerrel olcsobban adtak (35e Ft) mint a kiflirehajtott sötetszürke taxi zsigat.
rabeszeltem apamat hogy azt vegyük meg.
Megcsinaltam es imadtuk.
kiveve edesanyamat mert mindig azt mondta ugy erzi a földön ül (gumirugo, one hydrolastic) szoval megvaltak töle.
kis adalek aaz akkori idökröl:
A vizsgan csak ugy voltak hajlandok atengedni ha levakarjuk az angol zaszlocskat a hatso szelvedöröl:((((
aztan kapott harom müszeres tojast közepre, es mikor seggbetörte egy szorakozott professzor sajna csak Innocenti hatsolampat tudtunk ra beszerezni.
most viszont van egy teljesen komplett Fekete Park Lane 88as 1000es 12"kereküm, sajna csak alkatresz szamlaval.
es mivel meg sok idö kell elteljen ahhoz hogy veteranosodjon eladnam ha erdekel valakit. keresre küldök kepet rola

.Walaky 2008.07.14. 19:46:28

Ezér a képgalériárér tarkónlövést javasolok.

ChPh 2008.07.14. 19:49:25

Hm, hát én is elviselnék egyet, de az újabb bömös által gyártottat. Egy ex-kolléganőmnek volt vmi régebbi, nem gyenge ótó az szent, sajna túl kicsi és második autó nem féra büdzsébe, majd egyszer
:(

austinpowers 2008.07.14. 20:57:30

Azért ez beszarás!
Elmentek Aggtelekre, -kb. 300 kilométer- egy Mini találkozóra és mást sem fotóztok, csak emblémákat?
Süllyedjetek el!

ColT 2008.07.14. 21:11:30

Túl kicsi az új Mini? Na akkor ülj be egy-két Kispókba, régi Minibe. Az kicsi.
De lelke mindnek több van mind annak a pumpált akárminek.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2008.07.14. 21:12:12

Volt szerencsém olaszországban, hegyi szerpentinen nyomni egy kései (98-as?) Coopernek, maradandó élmény :-D aztán még ennek hatása alatt majdnem vetem is egy roncsot, gyönyörű alukerekeken porladozott a házunk előtt, és mikor a közterületesek kiragasztották rá, hogy tessék elvinni, felkutattam a tulajt..... de sajna nem lett volna hol tárolnom amig sikerül üzemképessé hozni.... végül a bontós a felnikért elvitte ingyen.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2008.07.14. 21:14:30

Az újat többet is vezettem, az se rossz dolog, de valamitől, amit ennyire célzottan terveztek és gyártanak, és ennyi pénzért osztják, el is várom, hogy fa**a legyen. Szóval részemről rendben, bárki vehet az újból, jó kocsi, de álmodozni én is a régiről fogok...

...egyszer a balaton partján felvett stoppal egy osztrák kabrió, még 90-es évek, nem is volt akkor még újabb.... a csajommal, órási volt :-D

Dennis 2008.07.14. 21:43:03

A Mr. Bean filmekben is hatalmas az a Mini,mikor bezarja a lakattal, vagy mikor a tetejen ul egy fotelben es partfissal iranyitja, majd belemegy egy parnaszallito kamionba es repul a parnatoll... Hat az valami halali :)

SznF · http://www.szexneked.hu/ 2008.07.14. 21:58:02

Legszarabb képgaléria ever.

zootix · http://indafoto.hu/zootiex 2008.07.14. 23:14:24

a poszt címét látva azonnal felderült az arcom,hogy végre olvashatok vmit a szerelmemről..
nekem ez is szívmelengető olvasmány volt, de szerintem több rejlik a miniben,akár vmi rendes hegyi szerpentines, kanyargós tájakon készített fotókkal tarkított, városban araszolós,és mindenkinek integetős teszt.
rendesen kéne nem kéne szavazással a végén :)

örülök,hogy előkerült,vagyhát inkább észrevettétek a miniket

kölyök 2008.07.14. 23:15:25

állást keresek.
fotóriporterként elhelyezkednék.
webmagazinok felvirágoztatását vállalom:D:D:D

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2008.07.14. 23:58:37

Ja igen, a galéria tényleg gáz. És mindezt úgy, hogy egyszer ezt a poén már el lett itt sütve jól, aztán akkor is ment a hörgés. Hogy is mondjam... nekem semmi bajom az ilyen nüansznyi dolgokkal, vannak ilyen nüansznyi barátaim is, de azért ez így, ebben a formában már sérti a magyar ember szittya érzésvilágát........

zöldi 2008.07.15. 06:23:26

Nekem mindig tetszettek a minik, a Bárka színház mögött is áll egy mozdulatlanul évek óta, meglepő módon nem rohad. Mindig megcsodálom, ha leviszem a gyereket sétálni, és eljátszom a gondolattal, hogy pont beférne a Logan elé a garázsba.

Azért pár fotót megnéztwem volna mondjuk arról a clubmanról, amit a a végén említetek. Szerintem vannak rendes fotóitok is, tessék korrigálni, különben itt lincselés lesz :DDD

RoverSD1 2008.07.15. 07:32:28

itt láthattok "néhány" képet a találkozóról is:
www.picasaweb.com/fanpan64
www.miniclub.hu

karlmann 2008.07.15. 08:19:56

Egyetértek az előttem szólókkal. Ha már sikerült 200km-t utazni, akkor sikerülhetett volna néhány rendes kép is.

GyilKolo 2008.07.15. 11:01:13

Most csak én vagyok béna, mert nem tudom megnyitni a teljes képgalériát, vagy csak tényleg emblémákat fotózott a szerző?

Quattroman 2008.07.15. 11:46:53

csak azert fotozta az emblemakat mert azok kisebbek es jobban elfernek a memoriakartyan-:))
a Minik meg szerinte ugyis egyformak szoval ha egyet latsz...

lowtyo 2008.07.15. 12:06:38

pont tennap ülten egy 1000-esben
nagyon mokány
Indulás előtt le kellett venni a martensemet, mer egyszerre nyomtam mindhárom pedált.
Olyan érzés, mintha a lányom barbie autójában ültem volna.
fürge, pattog, hangos
szuper

enté 2008.07.15. 12:25:18

Quattorman: túl kevés Miniben ültél, nincs két egyforma.

Quattroman 2008.07.15. 12:52:27

ente!
Bocsi en nem magamrol irtam.
lasd a szövegkörnyezetet.
Ha visszaolvasol rajössz, nekünk kicsit mar regebben volt Mini mint nehany itt posztolonak, esetleg neked.(most is van egy)
mikor is volt 75? huha mar 33eve hogy szalad az idö!
Szoval ne oktass OLVASS!

Koncz János 2008.07.15. 14:33:15

További képek a találkozóról itt:
www.garamondtarhely.fw.hu/
Jó nézelődést!

Koncz János 2008.07.15. 14:39:48

Az első négy képen az Arcok a klubból, sorrendben: Bacsa Lajos, Király Ferenc, Kollár László, és Léber Ibolya.

primadonna 2008.07.15. 15:03:37

Most látom, hogy én voltam az első:-))) Még soha nem voltam, de télleg jól esik....

enté 2008.07.15. 18:50:47

Attól még nem egyforma, csak lehet nem érzed a különbséget...

RoverSD1 2008.07.15. 18:51:37

lanciabacci:
csak nem te alapítottad?! gyere a klubba és mesélj, ha többet tudsz, ott le van írva részletesen.
Helyetted is elnézést kérek Király Feritöl a soraidért!

wan2bee 2008.07.17. 01:43:15

sajnalatos mod az angol elektronikus zenet most elonyben reszesitettem a klubelettel szemben. remelem azert megadtak a pajtasok a klubeletnek jaro tiszteletet¡ jovore Longbridgeig megyunk Gordontol Cementig mindenkivel...¡
süti beállítások módosítása