Néha a repülőket is be kell tolni...

  2008. június 26. - Asztalos Angéla Címkék: repülő

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Szabadesés, zuhanás nélkül
2011-12-29 17:46:00

Tél van. Nem lehet ugrani. Illetve lehetne, de nagyon bonyolult szervezést igényel, szóval vegyük úgy, hogy nem

Trabantban a deszantosok
2011-11-11 15:30:00

Én még soha nem Trabantoztam. Pár hete tapasztaltam meg először, milyen cuki kis autó. Már ahogy kinéz, olyan

Karácsonyi Hiéna: Dension csomag, senki többet harmadszor
2010-12-11 19:50:00

És íme az utolsó Dension csomag. Ha eddig nem sikerült megszerezned a pulcsit, sapit és nanotartót, itt az

Karácsonyi Hiéna: Yamaha csomag, már nincs sok hátra!
2010-12-11 19:20:00

Igen, ez már az utolsó Yamaha csomagok egyike. Úgy látszik, Rossit soha nem lehet megunni. Ha vinnél egyet a

...avagy, ami a Puma cikkből kimaradt

A hétvégi Puma Air Rally-s beszámolómba már nem fért bele ez a három Gripen, amelyek a tököli indulás előtt áthúztak a pálya felett nagyon alacsonyan és nagyon hangosan.

Élőben ennél sokkal hangosabb és lenyűgözőbb élmény volt:

Sokat vitatott, hogy jobbak-e a Gripenek a MiG-eknél, és hogy miért kellett nekünk ez a nagyon drága nyugati gép. Aki MiG-en repült, természetesen azt mondja, hogy a MiG-29 jobb, annak mégiscsak 2 hajtóműve van. Viszont kevesen vannak, akik tényleg össze tudják hasonlítani a kettőt: az új pilótákat már ki sem képzik a ’régi’ MiGekre, a ’régi’ pilótákat pedig az új Gripenekre. Akárhogy is legyen, nekem a Gripen is bejött.

Aztán lekaptam még egy érdekes jelenetet, amin a laikus néző jót mosolyoghat. Mert néha még az is megesik, hogy egy repülőt be kell tolni. A DA-42 Twin Starnak szüksége volt egy kis segítségre az induláshoz:

De félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy a Twin Star nem méltó nevére.

Ez nem a repülőgépet minősíti, de még nem is a repülőtér talajminőségét (Jakabszállás reptere az ország egyik legszebb, ha nem a legszebb, és legjobban karbantartott repülőtere.) Arról van csupán szó, hogy a Diamondokat inkább betonra tervezték, nem terepre. Az éjszakai eső után a felázott fűbe kicsit besüppedt a másfél tonnás DA-42 három pici kereke. Önerőből nem tudott volna kijönni, ám a közelben lévő emberekék segítőkészen megtolták.

Ami pedig nem repülő, de ennek ellenére lázba tudta hozni a repülés-fanokat: a már hagyománnyá vált permetező. Az a bizonyos Puma jelvényes permetező, amit Zoli barátunk minden évben feltölt valami jó kis házpálinkával, hátára vesz, és mindenkinek a torkára spriccel egy kisebb adagot – már aki szeretné. A hangulat garantált!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr20540310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AP (törölt) 2008.06.26. 17:48:25

Lada VFTS versus Focus WRC.
Kb ennyi lehet a különbség MIG-29 és Gripen között. :)

Eleve ott van a 29-eseknél az a szürke füstcsík amit maga után húz. Csak egy vak pilóta nem veszi észre.

Kamikaze 2008.06.26. 17:58:23

Hogy a f@szba lehet olyan hadifelszerelést vásárolni ami még egy háborúban sem bizonyította a képességeit? Gartulálok a HM-es és egyéb droidoknak akik megvették ezeket a sz@rokat.

yerico 2008.06.26. 18:06:08

A használt F-16-osok nem kevésbé lettek volna sz@rok, mivel nem estek volna át MLU-en. A Gripenekre is direkt olyan szerződést kötött a polgári gárda, hogy még csak véletlenül se lehessen velük NATO bevetésre menni, ezért külön pénzbe került pl. a légi utántölthetőség.

Amúgy meg a Pumás cikk tele van érdekességekkel.

Pl. megtudtam, hogy a 109-esek csakis és kizárólag egyféle motorral repültek, az meg azonnal 1800 lóerős volt. Olyan, hogy D / E / F / G / K sorozat nem is létezett belőlük.
A Pumák a cikk elején még egy vadászszázadként szerepelnek, míg a cikk végére már előléptetődnek vadászrepülőosztállyá. De kicsire nem adunk, akit meg érdekel, annak ott vannak Tobak Tibor könyvei (Pumák földön-égen, Pumák és a többiek, stb.)

lanciabacci 2008.06.26. 18:17:51

AP, ez közel sem ennyire egyszerű, de nem szeretnék úgy tenni, mintha ehhez értenék :) Amit tudok az az, hogy az oroszok annak idején fényévekkel a NATO előtt jártak aerodinamikában. Is.
----------
A permetezős ötletet annak idején latexruhás csajok (is) művelték egy Finnlandia promón a Banhofban, na ott tényleg volt hangulat.... :))

szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.06.26. 18:24:43

109 1féle motorral????????????

ommm 2008.06.26. 18:28:56

AP: nana, vékony jégen jársz, vigyázz.
az MIGekben használt RD(33)-hajtóművek ugyan jellegzetes füstcsíkot húznak maguk után, de semmivel sem rosszabbak, neadjisten' gyengébbek a korabeli "nyugati" hajtóműveknél (F100 család).
nem védem a mundér becsületét, de azért avionikában bizony nem csak az ex-szovjet/orosz tervezőirodák lopták a NATO ötleteket, hanem viszont. (igaz, mikorelektronikai szinten nem egy liga volt, de ez a légierők felépítésének nagyon eltérő koncepciójából is fakad)
és a 29-esek modernizált (SMT, stb.) változatait a mai napig gyártják, szóval csak langsam bitte.
maga a Gripen-tender "érdekességei" (ugye csak félig-meddig új gépek azok) sok-sok oldalt megtöltenének.
Sokan, sokat nyertek a bolton. Szlovákok is akartak, végül inkább modernizálták a 29-eseket, hogy megfeleljenek a közös hadgyakorlatok és a NATO által támasztott követelményeknek (IFF rendszer, adatbusz, stb.) így eléggé ütőképes negyedik generációs gépek lettek belőlük jelentős üzemidő-tartalékkal.
és tudom, hogy a pilótáik szeretik őket, a két hajtómű sokat dob a biztonságérzeten.

a yerico által említett Tobak Tibor (RIP) nevével fémjelzett szaklap elég sokat foglalkozott a magyar Gripen témával. érdekes.

na uff...

sipka 2008.06.26. 18:29:57

Azért azt mégsem mondhatjuk, hogy a hajtómű füsttkibocsájtása, vagy a száma határozza meg egy repülőgép milyenségét. Én sem vagyok szakember, de azt sejtem, hogy ez ennél sokkal komplexebb kérdés. Nem mondom, hogy ez vagy az a jobb, de mielőtt hülyeséget írunk próbáljunk meg gondolkodni egy kicsit.

ommm 2008.06.26. 18:40:10

nem beszélve arról, hogy a légiharcban a füstcsík manapság vajmi kicsi szerepet kap, mikor 20-30-... kilóméterről lövik le egymást rakétákkal. (BVR-Beyond Visual Range) ha pedig már közel vannak, akkor tökmindegy.
ne nem okoskodom tovább, a jobban hozzáértők majd megírják. bocs.

karlmann 2008.06.26. 18:52:57

A nagy hajtóműfüstről csak annyit, hogy amikor szovjet gépek vendégszerepeltek nyugaton valahogy feleannyira se füstöltek, mert kint jobban finomították a kerozint is. Amikor viszont fordítva volt a dolog a nyugati gépek is füstöltek rendesen.

De ha a MIG-29-et, füstölés szempontjából összehasonlítod pl. egy MIG-23-al, vagy SZU-22-vel akkor azokhoz képest feleannyira sem füstöl. A többit OMMM már leírta.

naposcsibe 2008.06.26. 19:04:29

Imádom eztet a témát, és az orosz vadászgépeket!! Gyerekként állandóan a tököli orosz katonai reptér szigethalmi végéhez jártunk leskelődni a kerítéshez. Hű, micsoda élmény volt....
Cikkeket, postot ezekről MÉÉÉG !!!

SquareWire 2008.06.26. 19:06:27

AP, nem mondták még neked, hogy amihez nem értesz abba ne szólj bele? Elég nagy baromság volt a példád. Kicsit nézz már utána,mielőtt okoskodsz, köszi.

rognork 2008.06.26. 19:22:39

a mig29nek van a legfaszább hangja

Allesmor Obranna 2008.06.26. 19:28:44

A MiG-29-nek egészen addig van a legf@szább hangja, amíg az ember meg nem hall egy Szu-27-est.
A MiG-25UTI-ról már nem is beszélve...
Az utóbbi bringa élőben elég ipari szólamokat hallat!

nyekk 2008.06.26. 20:25:37

AP 2008.06.26. 17:48:25 A MIG 29-et, meg általában az Orosz gépeket még a nyugati pilóták, és szakemberek is elismerően emlegetik. Az elektronikája már korszerűtlen. nem véletlen, hogy a szlovákok előznek bennünket minden téren. Egy korszerű elektronikával sokkal olcsóbban jobbak lettek volna a Grippennél.

martong 2008.06.26. 20:46:14

MiG jobb, nincs benne a szgép ami tilt, ezért sokkal szebb, látványosabb, élvezetesebb manővert tud produkálni a pilóta, a SZU-27 hanjga meg a legállatabb amit valaha hallottam
Azért egy alacsonyan áthúzó C5-öst vagy C130-ast is meg kell hallgatni :)

stormhunter 2008.06.26. 20:46:16

yerico-nak: rohadtul tévedsz. nem egy motorvariáns dolgozott a messerekben.volt egy alkalmi rolls royce kestrel a kezdetekben 695 le-vel,egy 680 le-s junkers jumo da, egy 650 le-s junkers jumo 210 ga, valamint a legjobb változat a db 601 arj és az as verziójú motor 1800-2300 le-vel.ja és véletlen örököltem dédapámtól egy kis fémtáblát Me Bf 109 G-14 felirattal. elhiszed-e végre, hogy nincs igazad?

dh1 2008.06.26. 21:00:40

stormhunter: de buta vagy mar ne is haragudj ... olvasd el meg egyszer mit is irt yerico

postakocsi 2008.06.26. 21:06:32

Kedves Ommm!

Nyugodj bele a ruszkik is lopták, egy hangárból dolgoztak az amcsikkal...

ferstéhen? :)

techdreams 2008.06.26. 21:22:53


Avionika, mint kifejezés a TotalCar-on? Némmá'! :)

A füstölés igen is fontos tényező, és éppen a közeli légiharcban az. Gondolj bele! A füst végén valahol ott a gép is! :)

Ennek ellenére nagyon sokra nem megy a 29-es az egyébként kiváló manőverezőképességével, és az ehhez társuló nyers erejével, ha az ellenfél típusai már 80-90 kilométerről, szemből elküldik a szeretet csomagjaikat. Az AMRAM pedig - mint jelenleg az egyetlen ilyen bevált fegyver- rendszeresíthető többek között a Gripen-en is. És ha mindezt netán túléli az orosz technika, még át kellene verekednie magát az extrém indítási szögekből is alkalmazható AIM 9X-en. Én nem próbálkoznék evvel sem.

StationW 2008.06.26. 21:32:49

Jujjdejó, itt mindíg lehet vitázni.

Az, hogy melyik a jobb olyan vita mint a diesel vs. benya. Mindegyiknek vannak előnyei, hátrányai. Eltérő követelményrendszerre tervezték őket. A MIG egy pontvédelmi vadászgép volt, amit a 70-es!!! évek végén kezdtek tervezni. A Gripen kicsit fiatalabb csirke. Tehát eleve elég nehéz az összehasonlítás. Mivel a vadászokat életük során folyamatosan fejlesztik, igen nehéz két azonos célút találni.
Egy dolog tény, a Gripen elektronikája fejlettebb - de ez is csak a régebbi szériás MIGek esetén áll. Ellenben közelharcban elméletben nem sok esélye van a ruszkival szemben.

Ebben a témában meg kellene várni egy éles légi háborút, de kétlem, hogy bárkinek lenne kedve tesztelni...

Üdv!

ommm 2008.06.26. 21:34:42

postakocsi 2008.06.26. 21:06:32

Nem is állítottam, hogy nem, de azért a második világháborúig ne menjünk vissza :)
(mert ugye "import" agyakból gazdálkodott mindenki -javarészt)

techdreams 2008.06.26. 21:22:53

Na ja, a közeli légiharc. Azt azért el kell ismerned, hogy manapság már inkább csak a szimulációkon és a hadgyakorlatokon élik át a pilóták :)

StationW 2008.06.26. 21:40:11

Omm, felhívhatlak ilyenkor?

techdreams 2008.06.26. 21:46:06

ommm, ebben igazad van, ez ma már jórészt elméleti opció csupán! :)

Egy apró érdekesség, majdnem a témához kapcsoloódva, a pálinka miatt jutott eszembe.

A MI-24 csatahelikopter infravörös hűtőrendszere állítólag alkohollal működik, mégpedig az emberi fogyasztásra is alkalmas változatával. Állítólag ennek a harcoló erők moráljának emelése mellett logisztikai szempontja is vannak, hiszen ahol orosz ember van, ott vodka is van! :)

Csak nem tudom, mi történik, ha már csak egy feltöltésre marad anyag... Bár, ha működik, ha nem, a Stinger nem nagyon téveszt célt, így talán jobb is, ha másnaposan zuhan le a személyzet! :)

StationW 2008.06.26. 21:49:52

Ez legalább olyan jó sztori, mint a Mig-25 radarjának, nyúl, és ürgeirtó képessége:)

ommm 2008.06.26. 21:52:12

StationW 2008.06.26. 21:49:52

Persze. Nyugodtan, ha megvan a számom.

rognork 2008.06.26. 21:55:37

szu27-est nem hallottam még. a leggecibb hang díját simán elviszi a harrier. olyan szart életemben nem hallottam.

hiissaa 2008.06.26. 22:20:48

ez állat. amatőrök ugatják a technikát. miről is szól a cikk? ya, az kit érdekel már ilyenkor.
marhák.

techdreams 2008.06.26. 22:22:37

Régi repülőnapos emlék...toitoi magányában egyszerre hatalmas dörrenés (nem, nem), irtózatos "tegyéráááá" hangorkán, mondom magamban, wtf, kikászálódok, és a Tornado épp akkor emelkedett el a pálya végéről. Megtanultam tisztelni 10 másodperc alatt...

mutoo 2008.06.26. 23:21:01

A cikket minek méltatni? Azt még amatőrebb írta, ilyen értékeléssel: "Akárhogy is legyen, nekem a Gripen is bejött."
Mer' a méregdrága vadászgépnek az a dolga, hogy jól mutasson a repnapon, hm? Egyébként a Gripenekhez nem a Sidewinder 9X változatát vettük, hanem az L-t, ha jól rémlik. A hetvenes évek technikája.

yenoee 2008.06.27. 00:16:21

Ahhoz ugatok, amihez értek: A permetezős pálesz instant get!
:)

Ciri 2008.06.27. 05:40:49

OFF
Ap
Mán megin okosat írtál, he !


ON

Ha jól tudom, ez az egyik leglassabban repülni tudó gép, a kurva erős hajtómű miatt.Javitsatok, ha rosszul tudom.

techdreams 2008.06.27. 08:32:38

mutoo!


Igen, nekünk nem az X jutott, de én az integrálás lehetőségére utaltam. Szerintem néhány patch kérdése az egész! :) Na jó, talán kicsit több, de MIG-re rakni jóval esélytelenebb lenne! Orosz válaszlépés pedig nincs.

Littlejohn 2008.06.27. 08:49:26

Kedveseim!
Először is: tegyünk különbséget a magyar MIG-ek és a már modernizált MIG-ek között. A Gripennek is van már néhány új modifikcója. Összehasonlítani lehettlen, mert a MAGYAR Mig-eket nem BVR harcra tervezték, a Gripeneket viszont igen. Más a cél, így az összehasonlítás értelmetlen. A Messerekről pedig annyit, hogy ahány modifikáció volt, annyi motor is, A Jumóktól a Db-ig, atán a cseh érában ismét Jumóig. Sőt, nem tévedés, a 109-esnek is volt egy jet-verziója '44-ben, de nem került gyártásra.

Csaszi 2008.06.27. 09:30:47

MIG vagy Gripen nem mindegy, ezek már ebben a formában (emberi közreműködéssel) egy letűnt légi harcászat utolsó példányai. 1-2 évtized és átveszik a számítógépek a légtér felügyeletét. A pilóták meg bemutatókon morzsolják el könnyeiket.

FOB 2008.06.27. 10:02:52

Itt naponta OH-58,CH-46,CH-53,UH-60, MH-47, CH-47,V-22, AH-1, AH-64, C-130, KC-130,C-17, AV8BII, F-18, F-16, EA6B testkozelben, rengeteg UAV, meg az oroszok szallitogepei... utazas CH-46, CH-47,UH-60,CH-53, V-22 es C-130-cal. kit erdekel a muzeumi MIG-29, meg faradt Gripen.. :-)

Pipi 2008.06.27. 10:20:45

Szerintem egész őszintén szólva teljesen mindegy, hogy a 6 darab gépünk milyen típus. Ha egyszer tényleg háborúra kerülne sor, akkor a mi 6 darab gépünk kb 15 másodperc alatt szűnne meglétezni. a nagyhatalmak vadászgép századokkal dolgoznak. Pénzkidobás volt ez a Grippenes balhé, de legalább menőzhet vele a hadsereg a repnapokon. Igazából az egész magyar honvédség egy vicc, miért pont a "légierő" ne lenne az?

beleske 2008.06.27. 10:24:26

A lényeg, amiről egyikőtök sem ír, az az eltérő koncepció a nyugati és keleti repülőgépek tervezésénél.
Az oroszok területvédelemre tervezték a vadászgépeiket, nem volt annyira fontos a hatósugár, mert a front közelében fejtettek ki tevékenységet.
Az amerikaiak távoli bevetésekre tervezték a gépeiket, elég visszagondolni a 2. vh.-ra, vagy amikor izraeli gépek semmisítettek meg egy atomerőművet többezer kilométeres repüléssel.
Szvsz, azért kellett nekünk Gripen, mert nagyobbat lehetett rajta kaszálni, mint a felújított, teljes értékű F-16-oson. Arról már nem is beszélve, hogy az a gép már bizonyított légiharcban, és teljes mértékben NATO-kompatibilis, nem utólag kell rábarkácsolni az amerikai fegyverrendszereket.
Oszt hol a bánatba lehet látni Szu-27-est? Érdekelne...

Dervenkál Egon · http://dervenkal.blog.hu 2008.06.27. 10:43:15

A lényeg, amiről egyikőtök se ír, hogy a MIG-ek fenntartása kicsit sem egyszerű, mert az orosz cég jogutód nem igazán híres a pontos és megbízható alkatrészellátásról
Vajon miért van az, hogy bizonyos alkatrészekre (kopás miatt ugyanúgy cserélni kell, mint a fékbetétet) évek óta vár a légierő? Aztán nagyokat nyelnek arra a kérdésre, hogy a tizen (asszem most már csak 11) valahány MIG-ből hány képes szolgálatot adni, merthogy a többiből kannibalizálják ki a cumót.

Egyébként közeli légiharcra tényleg jobb a MIG. Csakhát a vietnámi háború óta, esetleg max az izraeliek folytattak közelharcot a levegőben. Amerikai pilóta ellenséges gépet nem látott, max a földön.

samsal 2008.07.01. 17:43:40

Ehh!
Sztm ha minden áron vadászokat kellett venni a Grippen a legjobb választás. Ezek a madarak nem naon fognak NATO színekben harcolni. (az F-xx-ből annyi van mint a szemét. Értelmetlen lenne pár Grippenért, minden karbantartáshoz szükséges technikát, személyzetet a bázisokra szállítani.) Tehát nem is fogják őket leszedni. Nem hal meg pilótánk és ez a legfontosabb.
süti beállítások módosítása