Szoftverrel indítózni

  2008. június 03. - Gulyás G Címkék: technika

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám


Világszerte terjedő trend hardveres problémákat szoftveres úton megoldani. Oké, ki kell találni, meg kell írni, le kell tesztelni, de a gyártása nem kerül semmibe. A költségek csökkennek, a haszon nő, a részvényesek örülnek. Mondom, az egész világon alkalmazott megoldás, a kis japánok ezúttal azonban tényleg kivágták nálam a biztosítékot.

Merthogy az önindítót(!) helyettesítik(!) egy szoftverrel(!).

A 2009-től szériába kerülő start/stop automatika a piros lámpánál leállított közvetlen befecskendezéses benzinmotort úgy röffenti be, hogy az önindító meg sem moccan.

Valahogy így:

A motor leállítása során az utolsó befecskendezések és a fojtószelep helyzetének szabályozásával elérik, hogy a főtengely egy előre meghatározott helyzetben álljon meg, azaz egy dugattyú mindíg a sűrítési ütemben a felső holtpont előtt legyen. Ezt persze a főtengelyhelyzet-jeladó impulzusainak számolgatásával ellenőrzik is.

Újraindításkor ebbe a hengerbe sprickolnak némi anyagot, majd azt a gyújtógyertyával be is gyújtják, és a motor elindul.     VISSZAFELÉ.

Az első, pici befecskendezés célja csak az, hogy a normál forgásiránnyal ellentétesen mozgásba hozza a főtengelyt. Ekkor ugyanis egy másik hengerben a felfelé mozgó dugattyú már többé-kevésbé előírásszerűen összesűríti a levegőt, amibe lehet újra befecskendezni, gyújtani, és a motor ezúttal már a rendes irányba forog majd.

Gyorsan, gazdaságosan, egyetlen plusz alkatrész beépítése, az elektromos rendszer túlterhelése és az önindító agyonkoptatása nélkül. (Ez utóbbira a hidegindításhoz továbbra is szükség lesz.)

Az ész megáll.

A motor meg forog.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr66499937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rover45 2008.06.03. 12:24:11

Jah, hogy leállítod, akkor meg sem szervó, sem fék :)

Gaben 2008.06.03. 12:24:49

rover45,

Mester le is állítja.

Pityke őrmester 2008.06.03. 12:26:35

rover45 2008.06.03. 12:18:57

leállítja a motort is

Gaben 2008.06.03. 12:26:42

Mellesleg ilyen autó garancia után kész áldás lehet. Ha nem indul pöccre, már sehová sem jutsz el vele...

PZ 2008.06.03. 12:27:01

Trabin szervó?

BeeTm 2008.06.03. 12:27:24

rover45:

Ha Ladája van,azzal tud üresben gurulni lefelé... ;)

zon 2008.06.03. 12:28:27

Én is arra gondoltam,hogy egy mínusz 25 fokban eltöltött éjszaka után a kiválasztott szerencsés hajtókar csapágya mit szól az ötlethez?

Sam8888 2008.06.03. 12:30:48

Erről én már nagyon régen hallottam (még mikor tanultam a szakmát hajjaj!). De azóta sem láttam autóban.

Egyébként leállításnál egy jó motor mindig ugyanabban a pozícióban áll meg, tehát még szabályozni sem nagyon kell...

Lowtyo 2008.06.03. 12:30:53

Mindegy, csak ne a Microsoft írja a programot.

Don 2008.06.03. 12:37:42

nem rossz, nem rossz.

Achmed the dead Terrorist · http://www.youtube.com/watch?v=sDsK8ZnmhC4 2008.06.03. 12:37:45

A köztudottan retardált és semmihez nem értő japán mérnökök persze nem számoltak ki semmit előre és tesztelés nélkül élesben fogják használni a rendszert. Ha jól veszem ki a szövegből a főtengely egy negyed, max egy fél fordulatot fog visszafelé fordulni, amit a hajtáslánc holtjátéka gyakorlatilag el is nyel. Nomeg ugye a start-stop rendszer a kuplung kinyomására éleszti újra a motort (ha van), tehát ha akár 5milliót fogog is hátra az autó meg se moccan hátrafelé. Szokásos mentalitás: egy átlag magyar kőműves vagy hidegburkoló is jobban ért a mechanikához meg az elektronikához, mint az összes japán gépész- és villamosmérnök összesen...

Lowtyo 2008.06.03. 12:40:29

Városi legenda, vagy tényleg igaz nemtom, de állítólag japán mérnökök kiszámolták, hogy a Wartburg motor elméletileg nem is működhetne.

oggy 2008.06.03. 12:41:38

és... mi lenne ha amerre járok a lámpákat tudnám szoftveresen bizergálni s akkó meg se kéne állnom...

gatsy 2008.06.03. 12:41:53

Mellesleg, ha a motorfőtengelye visszafele forog,attól még nem megy a kocsi hátra, mivel nem rükvercben van általában a lámpánál...

rover45 2008.06.03. 12:43:04

zon, ez mekkora :D

xerxesz 2008.06.03. 12:46:42

Nekem tetszik. Különben a -25 fokban eltöltött éjszaka után hidegindítani szokunk, amire a blog írója az alábbi választ adta a bejegyzésben:
"Gyorsan, gazdaságosan, egyetlen plusz alkatrész beépítése, az elektromos rendszer túlterhelése és az önindító agyonkoptatása nélkül. (Ez utóbbira a hidegindításhoz továbbra is szükség lesz.)"

AP (törölt) 2008.06.03. 12:47:03

Nem semmi!
Bár arra a pár évre, ami még hátravan olajilag, már tök fölösleges bármit is fejleszteni :)

T-1000 2008.06.03. 12:51:33

Régebben volt a mini-Riga nevű rettenet.
Az képes volt rá hogy berugás után hátrafelé ment. Visszafelé forgott a fötengely vagy mi volt vele. És ez nem városi legenda:)

Öcsiboy 2008.06.03. 12:54:11

gatsy
Ha visszafelé forog a főtengely és előremenetben van, akkor pont hátra indul meg a jármű :)))))

AP (törölt) 2008.06.03. 12:57:54

abbahagyhatnátok már a poénkodást a hátrafelé elindulásról, negyed vagy fél főtengely fordulat hatására..

eStván 2008.06.03. 13:02:03

rover45

Az új autót is el lehet vezetni szervó nélkül, ez nem a Forma1 :).
a mi 94-es Escortunk kormányát egy újjal lehet tekerni ha gurul...
Amúgy jó dolog ez, csak nem hasznos!

rover45 2008.06.03. 13:10:00

jólvanna értem én :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.06.03. 13:19:31

Nem rossz az ötlet, de hát nem újdonság, hogy egy motor beindul önindító nélkül.

A nagy hajómotorokat évtizedek óta levegővel indítják. Sűrített levegőt nyomnak a felső holtponton lévő hengerbe, és azzal fordítják át a motort, ami így beindul. Sőt, vannak köztük reverzálható motorok is, ilyen pl. a Láng soros nyolcasa is. Dupla bütyöksor van a vezérműtengelyen, amit szintén levegővel odébbtolnak a motorban két bütyöknyit, és mindjárt fordítva fog járni a motor, mikor újraindítják. Merthogy ugye ott meg nincs váltómű, így csinálnak a hajón rükvercet. :)

Sword 2008.06.03. 13:40:23

Minden nagyobb gépet sűrített levegővel indítanak. A bika önindító felvenne akkora áramot, hogy mire egyet fordul az akksi kuka is. Dízelmozdonyoknak is van segédüzemű légsűrítője, sőt a villanymozdonyok motorját is így indítják.
Pontosan nem tudom az okát, de ezeket a villanymocikat úgymond be kell rántani, különben leég ha csak delejt kap. A gerjesztéshez lehet valami köze, de nem vagyok villamosmérnök :)

rognork 2008.06.03. 13:49:13

T-1000:

tévedsz, a mini rigát nem lehetett, sztem te a babettára gondolsz. amúgy a mini riga nem volt rettenet, sztem a legjobb volt az akkori kismotorok között, persze a simson után

kipketer 2008.06.03. 14:01:58

Jó látni milyen sok top gépész olvasó van itt, aki csak úgy csípőből osztja a szar japán technikát/mérnököket...szánalmas.

A turbó problémáról annyit, hogy amikor dugóban araszolsz és szükség lehet a rendszerre, akkor nem sűrűn kell visszahűteni a turbót.

Ha nem indul el pöccre akkor b***hatod? Miért is? Van rendes önindító, ha ez a rendszer valóban meghibásodna.

joc 2008.06.03. 14:02:24

csak 1 gyors kerdes:
ha egyszer hatrafele kezd el forogni az a szerencsetlen motor az elso loketnel, akkor a masodik (mar elvileg jo iranyu) nem fog csapni egy nagyot a fotengelynek??

SzuportJános 2008.06.03. 14:05:59

ezt a T FOrd 1909-ben szériában tudta...
meg ma is.

BZd · http://www.flickr.com/photos/bzd/ 2008.06.03. 14:06:40

Sword: pl aszinkron motornál van az un. slip fogalma. A lényeg, hogy ha a villanymoci tengelye áll (és van rá feszkó kapcsolva) az neki rövidzárási állapotnak felel meg, mindegy neki, hogy azért áll, mert épp most indítják, vagy mert megszorult a tengely. (aszinkron motor rövidzárási jellemzőit pl leszorított tengely mellett veszik fel) Ha kicsit megforgatják mielőtt ráadják a kakaót, akkor kisebb áramot vesz fel induláskor, ami hosszú távon meghálálja magát. Nagyon nagy gépnél pedig nem elképzelhetetlen, hogy előbb leég, minthogy megmoccanna. Jah, a slip. Na, az 1 rövidzáráskor (álló tengelynél, igazából nincs semmi rövidre zárva, csak marha nagy áramot vesz fel)

Achmed the dead Terrorist · http://www.youtube.com/watch?v=sDsK8ZnmhC4 2008.06.03. 14:09:50

Egy gáz nélküli "visszakettő" magasabb sebességnél ugyanilyen káros lehet, aztán mégis bírja.

Pal85 2008.06.03. 14:21:48

Eddig nagy hülyeségnek tartottam a start-stop rendszert. Halandó fellyel azt gondoltam, hogy na jó, de lehetlesz indítómotort cserélni havonta.
Így már kellene a start-stop. Vagyis nem fordulnék ki rögtön a szalonból, ha minden autóban benne lenne. (:

Pal85 2008.06.03. 14:26:43

Esetleg a fellyel az pontos j? :O

okoska · http://www.kalandrover.hu 2008.06.03. 14:27:14

rognork, T-1000 !

A kétüteműekkel lehetett ilyet csinálni, hogy meglökted hátrafelé, és úgy beindult.
A Jáva 350 kéthengerese csinált olyan viccet, ha nagyon lelassult az amúgy is ingadozó alapjárat, akkor lökött egyet a holtpont környékén és a másik irányba kezdett forogni.

FarkasB 2008.06.03. 14:27:39

Nekem volt rigám és ment hátrafelé... :)

Sam8888 2008.06.03. 14:29:34

T-1000 2008.06.03. 12:51:33

Szinte bármelyik régi kétütemű motort belehet hátrafelé indítani. Jó nagy előgyújtás kell hozzá oszt' kész.

Wector 2008.06.03. 14:34:30

Hat ahogy elkepzelem magam ele a dugattyuk mozgasat, nem teljesen ertem hogy miert van szukseg visszafele inditani...mert ha elore indul akkor nincs egyetlen egy dugattyu sem ami felfele indul eppen?
Bar a japcsik biztos jobban tudjak....

Kifordított kacagány 2008.06.03. 14:37:39

T-1000 2008.06.03. 12:51:33
a velorex is el tudott indulni visszafelé, ha ügyes volt a sofőr:)

a tartóssági kérdésen problémázóknak csak annyit mondanék, hogy mostanában nem nagyon szoktak sokszázezres futásteljesítményre tervezni.

Kifordított kacagány 2008.06.03. 14:39:40

Wector 2008.06.03. 14:34:30
talán mert úgy az életben nem indulna el

Sword 2008.06.03. 14:42:10

BZd: Kössz a felvilágosítást :)
Most már rémlik v.mi az aszinkron motorokkal kapcsolatban. Hát igen az az egy évnyi elektró tanulás nem váltja meg a világot.

kipketer 2008.06.03. 14:50:00

Én személy szerint arra lennék kíváncsi, hogy mekkora üzemanyagfelhasználása van egy ilyen indításnak alapjárati fogyasztásra vetítve időben kifejezve, magyarul: mekkora leállítási időtől éri meg az egész.
Az ilyen rendszereknél ez a legjellemzőbb rövidtávú üzemmegtérülési mutató

Posseidon3 2008.06.03. 14:57:12

Ennye fiuk!!!
Mar igazan hozzaszokhattatok volna a japan kollegak zsenialitasanak teljesen eszszerutlen kihasznalasanak... Ennek start-stop numero 2-nek annyi ertelme van mint a szinesen fustolo driftabroncsnak... Vagyis semmi

cv 2008.06.03. 14:57:49

remek! toldozzák itt a százéves technikát...az a nyamvadt alternáló mozgás... Bármelyik műszaki múzeumban lehet találni olyan késői gőzgépet (persze hajóra, állandó fordulatszámost) aminek a hatásfoka megegezik egy 90-es évek beli benzinmotoréval. Elsőre én is örülök az okos japánkáknak. De nem inkább valami teljesen mást kéne fejleszteni, amíg még marad anyni szénhidrogén, hogy legalább a kenőanyagok ne szintetikusak legyenek? No meg kapjunk levegőt öt év múlva is.

Atesz 2008.06.03. 15:00:38

A MÁV-nál rendszeresített dieselek közül egyedül az M63-as 18 hengeres pielstick motorját indították palackról,levegővel (30bar),ez egy légmotorral forgatta a főtengelyt.A többi gép 1 vagy 2 önindítóval vagy az eá. generátoral indul,amin van 1 indítótekercs.Szovjet 12 hengeres dieselmotor indítható levegővel (150bar),a megfelelő pozíciójú hengerekbe elosztómű engedi be.

Tom 2008.06.03. 15:13:41

Egy legenda szerint a wartburg motort be lehet indítani hátrafelé. Beteszed 1-be vagy 2-be, és hátrafelé tolod be, így lesz 4 sebességed hátra.

Pityke 2008.06.03. 15:19:52

Nekem egy kicsit nagyon gyanús ez a történet:
Kamu. Sántít. A papir, vagy ha jobban tetszik, akkor monitor elbírja, de a valóságban...??? Vicc. Talán, talán úgy lenne elképzelhető a történet, hogy egy kicsivel a felső holtpont UTÁN állítja meg a "figyelt" hengert, persze zárt szelepekkel. Akkor nem fordul át.
Egyébként véleményem szerint, ez az okos start/stop rendszer, értem ez alatt a pirosnál tőrténő motor leállítást, majd indítást, tipikusan: amit nyersz a vámon, azt bukod a réven történet. Minden motor "gyengéje" a leállítás-elindítás (van kenés, nincs elegendő kenés azaz fokoztott motorkopás)

Csubakka Junior 2008.06.03. 15:20:40

Szintén egy legenda:
A ruszkik meg a japók versenyeztek, hogy ki tud vékonyabb fémszálat előállítani. Az oroszok a teljesítőképességük határát elérve elkészítették az általuk legvékonyabbnak ismert fémszálat, majd elküldték Japánba. Onnan meg szépen visszaküldték. Átfúrva.

Ezekben a mai autókban már csak kutyaf@szkiverő nincsen.

Shadowbull 2008.06.03. 15:31:50

cv 2008.06.03. 14:57:49 Amig az akksik olyan primitivek, mint ma, marad a dugattyus motor. aminek meg van legalabb 20 de inkabb 30 eve.

Shadowbull 2008.06.03. 15:33:09

Pal85 2008.06.03. 14:21:48 Nyilvan a mernokok hulyek, es nem erositik meg az oninditot, hogy kibirja a nagyobb igenybevetelt.

Pityke 2008.06.03. 15:33:30

ja, és ha egy henger elindítja egy adott forgásirányba a főtengelyt, akkor a következő henger mitől fordítaná meg? És ezen az alapon a harmadik miért nem megint stb? A kipufogón szívná a levegőt és a szívó oldalon pufogna ki? Szelepvezérlés? Gyujtás, stb? :-) Persze én nem vagyok autószerelő, sem tervező. Szerintem a Gulyás G. csak ránkhúzta a szivatót.:-)))

ave 2008.06.03. 15:41:19

Tudtommal mar eleg regi otlet, fogadok, hogy sokhengeres Audi motoron lesz eloszor ilyen sorozatban.

Májkell,Nájt? 2008.06.03. 15:44:41

Csubakka; 8-D Naggyon jóóóóó!!))) Az orosz mikrocsipet miért nem használják?-Mert nem fér ki a gyárkapun!! )))

Achmed the dead Terrorist · http://www.youtube.com/watch?v=sDsK8ZnmhC4 2008.06.03. 15:50:13

Akkor már jöhet a nemkevésbé koros vicc is, mely szerint:

- Honnan tudhatjuk, hogy lehallgat a KGB?
- Eggyel több szekrényünk van.
- És honnan tudhatjuk, hogy épp nem hallgatnak le?
- Horkolás hallatszik belőle.

egy hobbista 2008.06.03. 15:53:02

Durva hasonlat (hiszen az egy jóval egyszerűbb mechanika), de modellező körökben is elterjedt szokás, hogy visszafelé forgatva indítják be a motort. Visszafelé működni úgy sem tud a motor, a hangsúly csak azon van, hogy mozgásba hozzuk a motort! Fél főtengely fordulat egyébként 1/26 másodpercig tart, utána már rendesen jár a motor.

Pal85 2008.06.03. 15:53:21

Shadowbull: -Nem láttunk még olyat, hogy valmi gyakrabban szart be a kelleténél? Most nem is tudok jó példát, de pl: talán a VW csoport PD technológiaája. Én nem ismerem, de sokat hallottam hogy szídják. Vagy a mérnökök olyan hülyék, hogy szart csinálnak? (:
Minden esetre nem szeretném ha a kocsim naponta 200-szor önindítózna, rosszul esne a kicsiny lelkemnek. Még akkor is ha jó és bírná. Had érezzem így.
Amúgy hál' Istennek nem fenyeget a veszély, hogy stop-go rendszerű autót vegyek.

_gab_ 2008.06.03. 15:53:40

Akkor mit szólnának a japán mérnökök, mikor a haver az oldalkocsis ETZ -jével tolat? Azt is be lehet indítani fordítva.

Bimbi 2008.06.03. 15:53:46

szet rohogtem magam, lepek dolgozni tovabb :)

tibi 2008.06.03. 16:06:53

Minden tiszteletem a Tietek, de már most túl van spirázva a dolog. Egyrészről működőképes a technika, ez nem vitás. Másrészt elég feleslegesnek tartom. Pl. Priusba biztos nem szerelnek ;) Harmadrészt előbb terjed el a hibrid hajtás, mint ez. Persze csak szerintem. Amúgy ráérő mérnökök csinálhatták, amolyan "költsük el a fejlesztésre szánt pénzt teljesen, hogy adjanak legközelebb is" stílusban...

gergő 2008.06.03. 16:08:36

kíváncsi lesze, hogy ahogy a motor majd kopik, ez az indítás,hogy fog működni, mondjuk 200e km után...

Viper-T 2008.06.03. 16:13:40

Wector: Elkezdtem begépelni a kérdésemet hogy én sem értem miért, de közben megértettem (asszem) :). Szóval mert a sűrítési ütem végén levő felső holtpont előtt állítják le a motort. Ebben a helyzetben a hajtórúd úgy áll, hogyha felülről erőt kap, akkor visszafelé kezd el forogni (rajzon egyértelműen érthető, lehet hogy így nem). Ha a felső holtpont után állítanák meg, akkor már a felülről jövő erő hatására jó irányba indulna, de akkor meg már nyitva vannak a szelepek kicsit, úgyhogy nem működik az egész. Aztán lehet h rosszul gondolom, de így egész logikusan hangzik.

Májkell,Nájt? 2008.06.03. 16:15:22

Hmm..200ezer után lehet,a tartalék üzemmód lép életbe..végleg.>>>>ez pedig a "stop & ..told!"...gondolom nem ad olyan hangot,hogy;Hutyutyu...hutyutyu-hutyutyu.;-)

Tzl 2008.06.03. 16:16:44

Pityke!

Szerintem azért kell visszafele beindítani, mert egy robbanás állóhelyzetből nem lenne képes átlökni a motort a holtponton, ezért kvázi meghintáztatják előtte oda-vissza a főtengelyt, így végülis a második robbanás az, ami átfordítja a motort.

Viszont engem inkább az érdekelne, hogy egy, a sűrítési ütem legvégén megállt dugattyú vajon meddig tartja meg a nyomást. Szerintem hamarabb elszökik, mint hogy kihűlne a motor.

Tzl

mugen 2008.06.03. 16:18:48

"egy dugattyú mindíg a sűrítési ütemben a felső holtpont előtt legyen"

A szerzőnek üzenem, hogy a "mindig", minden esetben rövid i-vel írandó!!!

Bocsi, de nálam meg MINDIG ez vágja ki a biztosítékot! :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.03. 16:45:40

Ja, hát ez tök jó tényleg. DE: őszintén, kinek nem halt még be a Winfos, vagy "szabálytalan műveletet hajtott végre, ezért leáll - miközben mi nem adtunk utasítást renitenskedésre (sic!)"? Innentől nem bízok az ilyesmiben. Ha behal a szoftver, nem indul a kocsi? Ezt nem tudom egy jól irányzott kalapácsütéssel bepótolni, mint kefekopásnál egy rendes önindítóban...

o kéne
x nem kéne

Achmed the dead Terrorist · http://www.youtube.com/watch?v=sDsK8ZnmhC4 2008.06.03. 16:51:53

Szerencsére ebbe az elektronikába nem lesz beleszólása a sofőrnek, így nagy valószínűséggel hiba nélkül sokáig fog működni. Nekem még nem szállt el a windowsom szabálytalan művelettel csak úgy "magától". Ezenkívül egy ilyen célhardvert korántsem olyan nehéz felprogramozni, mint egy gyakorlatilag bármilyen hardverkomponens-variáción futni képes, hajszárító és sörcsap kivételével mindennel kompatibilis operációs rendszert. De persze mindig a szoftver a hibás.

DOGMAN · http://kutyasagok.blogspot.com 2008.06.03. 16:58:18

Amúgy meg a japánok ne védjék itt nekem a környezetet, mikor az egész földön tiltott bálnavadászatot "tudományos kutatás" néven űzik a büdös k.cs.gök :))

peti 2008.06.03. 17:07:04

'81 ben vettek fel autószerelő tanulónak, '83tól dolgoztam mint tényleges szerelő. sok éven keresztül kuporgattam a pénzemet, 90ben mindenki ajánljgatta,hogy vegyek nyugati autót, behozva,levámolva,olcsón,kevés kilométerrel. Én makacs voltam, és 91ben vettem egy 2107es ladát, vadonatújat.
Mai minden reggel indul,pedig nem kvesebb mint 200.000km van benne. akkor kinevettek. 4gömbfej,2összekötő,és 2kuplungtárcsa csere történt, semmi más
Holvannak azok az olcsó behozott autók?hol vannak 92es opel astrák,3as golfok, corollák? mind bontóban várják,hogy kockába préseljék őket...összetákolva, zörögve megbízhatatlanul nyögik a kilométereket.
Bizotos jó,új,olcsó technika a fent leírt,de jó lesz 17év múlva is? sőt, ha jó is lesz az autó rohad le róla. véleményem szerint ehhez hasonló fejlesztések heylett a fogyó kőolaj problémájával kellene kezdeni valamit, mert a Skodák,Ladák,Bogarak...stb kis piszkálás után benyelik az E85-öt, de új autóknál ez korántsem így van.
átlag ember 6évig használja az autóját, a gyártók ezt tudják. Lejár a garancia, még egy ideig megy, aztán a kétségbeesett tulaj el akarja adni. Sokan bedőlnek a dolognak, és megveszik nyugatról mondván "csak 5-6éves, nincs benne 150.000,és regadóstul,vámostul csak 1.000.000"
a műheylem tele van ilyen autókkal,a tulajnak pénznyelővé válik, de az én családom nem hal éhen:)

pepe 2008.06.03. 17:11:34

Csubakka Junior, én úgy tudom, hogy ez az átfúrkálós legenda nem az oroszokkal történt meg,hanem az amerikaiakkal, a II. világháború végén,és azt hiszem,nem fémszál volt,amit átfúrtak,hanem tű.

Shadowbull 2008.06.03. 17:12:00

Pal85 2008.06.03. 15:53:21 De termeszetesen mar lattunk, de azert a hibak tulnyomo tobbsege nem olyan egyszeru okok miatt van. A PD-vel onmagaval meg semmi gond nem volt.

Shadowbull 2008.06.03. 17:13:54

peti 2008.06.03. 17:07:04 Gondolom a 2107 ma pontosan olyan kenyelmet, biztonsagot nyujt, mint egy modern auto. Persze van akinek ilyesmire nincs szuksege, de en azert ma mar nem ultetnem a csaladomat egy Ladaba.

DOGMAN · http://kutyasagok.blogspot.com 2008.06.03. 17:22:19

peti:
nekem egy 10 éves "széthullós, rohadós, sokat fogyasztós" olasz autóm van (direkt nem írok márkanevet)
3.5 éve van nálam (kb 70 ezret nyomtam bele a vásárláskori 70-hez) azóta volt gyergya, első lengéscsillapító, tápszivattyú, fékbetét, egykét izzó, olaj, és szűrő csere.
Na puff most jól eltemettem a pénzemet.

jön majd kuplung, vez.garn. egyéb cuccok de jó karbantartással, szépen be lehet ezeket ütemezni, és a fenntartási költségeket ki lehet egyenlíteni évek alatt.

Nem általánosíthatunk, hiszen mindenki másképp használja az autóját, nemmondom hogy én nem küldöm meg neki, hisz azért van :)
De pl pont a szervizek hol átbasszák az embert hol meg aranykézzel gondját viselik az autóknak.
Én az utóbbihoz tartozom (kopp-kopp) és nagy eséllyel még 5-6 év múlva is ilyen állapotban fogom az autóm használni.á

ui:
Azé a Ladák amit kibírnak azt elismerem az nagy dolog !!!

Májkell,Nájt? 2008.06.03. 17:33:44

Összehasonlították anno egy Chrysler,és egy Toyota(tán Lexus)szigetelését..bezártak egy macskát mindkettőbe.Reggelre a T/Lexusban a dög megfulladt..a Chryslerből..nos..megszökött.Ez is legenda?Urban Legend.))

Gulyás G 2008.06.03. 17:42:15

Pityke 2008.06.03. 15:33:30

A befecskendezes idöpontja, mennyisege es a gyujtas teljesen szabadon valtoztathato parameterek akar ütemröl ütemre is. Ezek valtoztatasaval elerhetö, hogy csak fel fordulatot menjen visszafele, aztan onnan merre induljon tovabb.

Grabber 2008.06.03. 12:18:10

Ha a fordulatszam-jelado meghal, MINDEN elektronikus vezerlesü motor megall. Kiveve azok, amelyek elsantikalnak fellabon szüksegüzemben a vezermütengely jelevel.

Tolat? 2008.06.03. 17:47:56

Ja, és start-stop után lesz 6 hátrameneti fokozatom, meg egy előre? :D

Achmed the dead Terrorist · http://www.youtube.com/watch?v=sDsK8ZnmhC4 2008.06.03. 18:40:50

Lesz igen. Sőt a km-számláló visszafelé fog pörögni. Újabb nyerő lap a nepperek kezében :)

lrichard_ac 2008.06.03. 18:42:33

Pal85:

A korai VW PDTDI-knél ugyanaz volt a helyzet, mint az elsö szériás TT-knél: a mérnökök mondták, hogy még nincs kész tutira, de a fönökség már megszavazta a dizájnerek és márketingesek dumáját, már folyt a kampány... így legalább volt idö felkészülni a hibaelfeledtetö kampányra;-)

Bambano 2008.06.03. 19:11:12

Elhiszem én, hogy jó dolog fordítva beindítani a warnyút, meg jó dolog 4 fokozat hátra, de olyankor krva kevés az az egy fokozat előre :)

Bubba 2008.06.03. 19:37:05

Haverom ETZ-je csinálta rendszeresen rúgásra, hogy visszafelé járt a motor, nagy szám volt a benzinkútnál a "burnout" hátrafelé!!!!

Balee87 2008.06.03. 20:10:29

Tökjó, hogy azok poénkodnak a visszafele járó motorokkal, akik nem olvassák végig a cikket... :)

Mindíg is tudtam, hogy bízhatunk a japán mérnökökbe... Ismét egy kis gyöngyszem... :)

Kifordított kacagány 2008.06.03. 20:11:13

cv 2008.06.03. 14:57:49
a szintetikus olaj miből készül?

Pityke 2008.06.03. 15:19:52
mit buksz el? amíg áll az autó nem fogy az üzemanyag, aztán meg egy pöccintésre(szó szerint) indul a motor

Pal85 2008.06.03. 15:53:21
nem önindítózik.

gergő 2008.06.03. 16:08:36
a kopásnak semmi köze a dologhoz

Tzl 2008.06.03. 16:16:44
nem tartja a nyomást. a leálláskor már nincs benn üzemanyag, azt indításkor fecskendezik és gyújtják be. ezért nincs benne akkora erő, hogy rögtön elindítsa a motort, csak annyi, hogy mozgásba hozza. többek közt ezért is nem lehet hideg motornál ezzel a módszerrel elindítani.

KuKori 2008.06.03. 16:45:40
ez nem vindóz, hanem olyan szoftver mint pl a turbo jelleggörbe. abban sem bízol?

Balee87 2008.06.03. 20:18:01

Kifordított kacagány 2008.06.03. 20:11:13

Ez a hozzászólás többé kevésbé ki is merítette azt amit én szerettem volna ide írni!!! Grat!

JÓCCAKÁT! :)

Pal85 2008.06.03. 20:36:22

Nem öníndítózik? Akkor hogy indítja be magát? Mondom, hogy nem értek hozzá. (:
Az originál start-stop funkcióról
beszéltünk, hogy kéne-nem kéne, nem az "új" ról. Vagy a "régi" sem indítózik? Akkor hogyan csinálja? Tényleg nem tudom, nem lenézni érte, én oldschoolban nyomom. (:Vagy lehet mondani kell neki sárgánál a varázsszót:
- Nindzsáááá
- Vagy: egy, ketó, háhom, mukodj!

Üdv.

Kifordított kacagány 2008.06.03. 20:49:46

Pal85 2008.06.03. 20:36:22
önindítózásnál az indítómotor néhányszor átforgatja a főtengelyt, itt erről szó sincs. az indítómotor pihen, te meg nem veszel észre semmit sem a folyamatból, csak annyit, hogy ha megállsz, akkor csendesen nem jár a motor, ha meg rálépsz a gázra, akkor elindul az autó. nem olyan bonyolult ez. vagy mégis? akkor én egész biztos zseni vagyok

Pal85 2008.06.03. 21:26:41

Hát én kalyak nem értem. De most utánna olvastam a interneten. Aszondja, hogy a origanal verzsön úgy csinálja, hogy van egy fordított (reverse alternator) generátor egybeépítve az indító motoral és ha megálsz a pirosnál,majd a gázra lépsz akkor 400ms alatt újra indít. Tehát csak újra indít ez/az. Amúgy nem értem, hogy csinálja.
De amúgy nekem tök mindegy, felőlem a úgy is lehetne, hogy a főtengely menet közben felhúz néhány befőttes gumit, majd leállít, és ha a gázralépsz akkor elszabadulnak és megforgatják a főtengelyt. (: Bár akkor megintcsak hátrafelé mennénk.

Üdv.

lrichard_ac 2008.06.03. 22:16:52

> Hát én kalyak nem értem.

23 évesen...

> generátor egybeépítve az indító motoral

Nem egybeépítve, hanem egy és ugyanaz. Villamos gép mindkét irányba tudja az energiaátalakítást...

Fiam, téged anno "Gyulabá" nevü tanárom úgy kivágott volna a hetedikben Technikából, mint a huzat ! Már bocs...

Pal85 2008.06.03. 22:54:50

Valóban, a hejes fordítás úgy hangzik, hogy ez a reverse alternator (vagy mi) úgy viselkedik mint egy generátor és egy indító motor egyben. (act like...)
Tehát igen én vagyok a hülye. Mondjuk a hangnemet nem értem. Kedves Irichard_ac.

Még szerencse hogy nem hozott össze a sors Gyulabával....nem lehet mindenki technikai zseni (és hát én nem vagyok az, azért a saját kocsim összeraktam a garázsunkban, már úgy motorikusan).
Ja egyéb fikázások, csak tessék, ma kellemes hangulatban vagyok, jól viselem. (:
Még valami a 23 évvel nem tudom mi a baj... Kalyak nem értem..

Üdv.

Ja és semmi baj.

holy 2008.06.03. 23:22:11

@Mester:
"Én egyébként szőlőből hazafele, dombon lefele kinyomom üresbe, leállítom a motort és kb 2 km-et gurulok. Na erre írjanak szoftvert :)"

haverom ilyennel szorakozik a diplomamunkajaban :-)

ROver45
"Mester, ha üresben gurulsz, többet eszik mintha motorfékkel ereszkednél nem??? "
ez nem ilyen egyszeru kerdes. Benzin jobban fogy, de fordulatzsamtol, surlodasi nyomatektol es utlejtestol fuggoen, lehet tobb kinetikus energiat veszit el a kocsi a motorfek altal mint amennyi uzemanyagot megsporolsz.


@zon:
"Én is arra gondoltam,hogy egy mínusz 25 fokban eltöltött éjszaka után a kiválasztott szerencsés hajtókar csapágya mit szól az ötlethez?"
"Különben a -25 fokban eltöltött éjszaka után hidegindítani szokunk, amire a blog írója az alábbi választ adta a bejegyzésben:
"Gyorsan, gazdaságosan, egyetlen plusz alkatrész beépítése, az elektromos rendszer túlterhelése és az önindító agyonkoptatása nélkül"

valoszinuleg amig nem langyos a motor addig nem allitja le a start-stop...

@karlmann:
"Aha, és az nem árt a motornak, hogy először hátra, aztán előre forog? Mindezt egy tizedmásodperces eltéréssel?"

egy motor ami 180-190 bart kibir 4500-n annak szerintem (mondjuk ez dizelmotorra igaz) annak kb 30 bar 100-200-s fordulaton nem nagy gaz.

"Mellesleg ilyen autó garancia után kész áldás lehet. Ha nem indul pöccre, már sehová sem jutsz el vele..."
valoszinuleg van benne drift korrektura, egy hatarig korrigalja a befecskendezett uzemanyagot, ha meg tullepi a hatarerteket akkor nem allitja le. lesz egy hibauzid de menni fog a verda

"van kenés, nincs elegendő kenés azaz fokoztott motorkopás"
a knesi problema megoldhato. Pl. a ZF az automatakban ugy oldotta meg A start-stop problemat, hogy uzemi nyomasnal felhuz egy rugoval elofeszitett dugattyut, majd inditaskor rugot elengedik es ott a nyomas

"költsük el a fejlesztésre szánt pénzt teljesen, hogy adjanak legközelebb is"

ooh ilyet en is lattam es az en leptekeimben nagyon nem keves penzrol volt szo.

"Ezt nem tudom egy jól irányzott kalapácsütéssel bepótolni, mint kefekopásnál egy rendes önindítóban..."
a mai kocsikban is mar a motorvezerlobol jön az aram az onindito 50-s pontjara, meghozza 1-2 mp-s impulzusokkal. Azoknal i smar csak a motorvezerlot tudom verni kalapaccsal

"Mai minden reggel indul,pedig nem kvesebb mint 200.000km van benne. akkor kinevettek."
200ekm egy 1995-ig gyartott nyugati autonak sem kottyan meg

"kis piszkálás után benyelik az E85-öt, de új autóknál ez korántsem így van."
Probaltad? altalaban csak garancialis es emisszios okokbol nincs gyarilag jovahagyva

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.04. 00:54:43

holy 2008.06.03. 23:22:11

A behúzótekercsnek édesmindegy, ki adja a jelet, ha a forgórészre nem érintkeznek fel a kefék, embör!

Más: Aki már látott szétszedve generátort és önindítót is, az tudja, hogy kurvára különbözik a kettő. Az egyik 1 kW-os névleges teljesítményű és egyenáramú motorként funkcionál, általában 4 darab vaskos kefe adja át az áramot a forgórész osztásainak (sok, amik a tengelyirányra merőlegesen helyezkednek el és gyakorlatilag a túloldalon megvan a párjuk 180 fokkal odébb ugyi, közöttük a forgórészben fut át az igen vaskos rézdrót - huzalnak már nem nevezném). A generátornál meg csak a gerjesztésre kell a forgórész (mert ugye az állórész tekercseiről vesszük le a kivenni kívánt energiát), csak ott tengelyirányban fut a két (!) rézpálya, amire két kefe csatlakozik, ami összesen nem tesz ki egy darab önindítókefét.

Magyarul: egyenáramú motor kontra váltóáramú generátor. Hogy volt az 7.-ben? ;)

Valami bravúros megoldás lehet, egyet szívesen szétszednék.

holy 2008.06.04. 07:29:49

"A behúzótekercsnek édesmindegy, ki adja a jelet, ha a forgórészre nem érintkeznek fel a kefék, embör!"

annak persze, hogymindegy, de ha nem jon jel az ECU-bol akkor mit csinalsz? nyilvan eloszor meg probalod direktbe megtaplalni az 50-s ontot. ztan vagy beindul vagy kapsz egy marek hibauzit

Shadowbull 2008.06.04. 08:34:07

"Probaltad? altalaban csak garancialis es emisszios okokbol nincs gyarilag jovahagyva"

Meg azert meg szetcseszi a gumitomiteseket, megesz nehany femalkatreszt, meg ilyen aprosagok.

majom 2008.06.04. 08:35:19

ez marha érdekes volt... sok ilyen posztot a Belsőségre!!!

wadindian 2008.06.04. 09:48:08

holy 2008.06.03. 23:22:11

""van kenés, nincs elegendő kenés azaz fokoztott motorkopás"
a knesi problema megoldhato. Pl. a ZF az automatakban ugy oldotta meg A start-stop problemat, hogy uzemi nyomasnal felhuz egy rugoval elofeszitett dugattyut, majd inditaskor rugot elengedik es ott a nyomas"

A cikkben ez is szerepelt:
"Az álló helyzetben a motort leállító, majd szükség esetén újraindító rendszereket eddig csak mechanikus váltós modellek esetében alkalmazhatták, mivel hagyományos, hidrodinamikus automata váltóval kombinálva nagyon lassan zajlott le az indítási folyamat. A problémát az okozta, hogy a nyomatékváltóban cirkuláló olaj áramlása a motor leállításakor megáll, és a sűrű folyadékot elég lassan lehetett újra lendületbe hozni: a ZF szerint csak mintegy 0,8 másodperccel a motor indítása után jutna vonóerő a kerekekre, ami már bőven érzékelhető, és zavaró városi forgalomban való araszolásnál."

Jó, hogy olvasod a TC-t, de vagy nem figyelsz, vagy nem érted. Amit megoldottak az nem kenési probléma!
De a többit kb. én is így látom amit írtál.

Az meg, hogy hozzászólsz 23 évesen tényleg nem baj!

427 2008.06.04. 11:41:02

Lada 2107? Van az olyan kényelmes mint egy Kalos vagy hasonló fos! :)

holy 2008.06.04. 20:11:49

wadindian:

tudom, hogy a kenesi problema miatt csinlatak ezt a megoldast, de a kenesi problemat is meg tudod igy oldani, ha nagyon muszaly.


"Az meg, hogy hozzászólsz 23 évesen tényleg nem baj!"

"Meg azert meg szetcseszi a gumitomiteseket, megesz nehany femalkatreszt, meg ilyen aprosagok."

ethanolrol ennyit nem tudok, de pl. Bosch a CR rendszereket sem hagyja jova hidegenpreselt repceolajhoz. A Deutz megis jovahagyta. Mivel nem volt ra Bosch jovahagyas ezert ök csinaltak a tesztelest. Deutznak pl. megeri, mert ez a motor Traktorokba kerul es igy a mezogazdaszok sajat termelesu uzemanyaggal tudjak hasznalni a cuccot. Szgk eseteben nincs ekkora piaci igeny a biouzemanyagok jovahagyasara - nyugateruopaban a mai uzemanyagrak mellett
a 23 eves kollega az vki mas (en mar 23,5 vagyok :-D

holy 2008.06.04. 20:13:10

wadindian:

tudom, hogy NEM a kenesi problema miatt csinlatak ezt a megoldast, de a kenesi problemat is meg tudod igy oldani, ha nagyon muszaly.


"Az meg, hogy hozzászólsz 23 évesen tényleg nem baj!"

a 23 eves kollega az vki mas (en mar 23,5 vagyok :-D

szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.06.05. 09:19:18

Fél lábon nem lehet sántikálni.Ugrálni is csak 1 lábon. :)
Nagy előgyújtással tuti,hogy nem indul el visszafelé a 2T.Inkáb FHP.

wadindian 2008.06.05. 12:01:23

holy 2008.06.04. 20:13:10

Szerintem nem jelent hatalmas problémát a kenés, mert 1,5 perc alatt, amíg álla a motor, nem fog az olajfilm lecsorogni a hengerek faláról, mikorra meg lehordja a dugattyú addigra ott lesz az olaj megint.

Láttunk már olyan autót amit csak elindít-megáll üzemmódban használnak, mégse a kopás a baj hanem az önindító.
ELŐSZÖR.
Ma már senki nem tervez 500ekm-re autót, tehát talán mindegy, hogy mi a következő alkatrész ami ezt nem bírja.

Bocs, a 23 év tényleg Pal85 volt(de ő még mindig nem érti), viszont másik megoldásnak szépen utána járt:-).

Pal85

Megállítja az automatika a motort, aminek valamelyik hengere, a sűrítési ütem felső holtpontja előtt áll meg. Ha ezen a ponton az injektor üzemanyagot fecskendez a hengertérbe, aztán azt begyújtja akkor a főtengely visszafele indul el. Ezek után a gyújtási sorrendben, az adott hengertől visszafele a következőt nézzük, akkor ez a henger megkezdi visszafelé az útólsóként lejátszódott expanziós (terjeszkedési) ütemet. Ennek az lesz a következménye, hogy itt lezajlik egy sűrítési ütem (csak visszafelé), és ha itt kellően a felső holtpont előtt gyújtást kap a menet közbe ide befecskendezett üzemanyag, akkor visszafordul a dugattyú, a felső holtpont előtt, innentől a főtengely ismét jó irányba forog és jár a motor.
Erre az egész hercehurcára meg azért van szükség, mert a főtengelyt nem lehet megállítani úgy, hogy valamelyik dugattyú épp a felső holtpont után legyen, mivel ekkor a dugattyú felett sűrített levegő (7-14bar konstrukciótól függően) tovább fordítja a motort a cikkben is említett pontig.
Remélem érthető.

Üdv mindenkinek!

Max 2008.06.05. 12:44:07

Ez az egész úgy szar ahogy van

Pal85 2008.06.05. 13:40:19

Köszönöm az infókat. Mostmár teljesen felvilágosultam stop-start rendszerek terén. (:

Üdv.