Zsuzsi és a sportautók

  2008. április 27. - ommm Címkék: control light sportauto caterham

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Zsuszi a szomszédban lakik és néhanapján összefutunk kutyasétáltatás közben. Zsuzsi nem autóbuzi és nem is igazán érdeklik az autók. Kormányhivatalnok az értelmesebbik fajtából. A minap is éppen együtt bandukoltunk, mikor a kutyás témák között mégis szóba kerültek az autók is. Elpanaszolta, hogy barátja nem szereti a kutyáját (szálkás-, avagy drótszőrű tacskó), hiszen nem engedi be mégcsak az autójába sem.

- Hmmm, -mondom, -és milyen autója van a barátodnak?

- Hát, olyan Mercedes sportautó.

Mercedes sportautó? Elgondolkodtam egy pillanatra, aztán eszembe jutott az ezüst színű SLK 200 Kompressor, amit már párszor láttam a ház előtt.

- Aha, az az ezüst színű kis kétszemélyes, aminek a teteje gombnyomásra nyit-csuk? -kérdem az ő nyelvén.

- Az, -válaszolja, - de hagyján, még a régi Mazda kabrióba sem engedi be.

- Hmm, te Zsuzsi, milyen a Mazda kabrió? Nem olyan bukólámpája van elöl?

- De, de, pontosan, és olyan mókás az egész autó, én sokkal jobban szeretem, mint azt a másikat.

- Aha, de az nem kabrió, az egy roadster, -mondom neki, -és különben pedig teljesen igazad van és van érzéked hozzá, ugyanis a kettő közül AZ a sportautó, nem a Mercedes.

Na, látszott Zsuszin, hogy ez gondolkodóba ejtette, hiszen 20-25 lépés is eltelt, mire újra megszólalt.

- De hiszen abban klíma sincs... -böki ki végül.

- Mégis azt szereted jobban, mert mókás, látod?!

Tovább nem fárasztom Önöket a párbeszéddel, de szöget ütött a fejembe a dolog. Vajon hány ilyen ember szaladgál e földön, akinek kritérium a klíma egy sportautóban?

És vajon tudják-e, mi az, hogy sportautó? Vajon én jól tudom-e? Kinek mit jelent ez a szó? 600 lóerős überszedánokat? Pörgős motorokat vagy üvöltő V12-őt, hörgő V8-at?

Aztán a szokásos havi merevlemez-takarítás (fotó archiválás) közben kurzorom alá került ez a kép.

Véletlenül vagy tudatalatt szándékosan kattintottam-e rá, nem tudom. De az biztos, hogy nekem ez villan be először, ha valahol kiejtik a "sportautó" szót. A fotó tavaly készült a Brünni WTCC-versenyhétvége második napján.

Járkáltunk a privát csapatok számára elkerített füves részen és a hátsó sarokban (ott, ahol a célegyenes végi visszafordító az enyhén emelkedő balosba nyílik) akadtam rá erre az R400-asra. A nyári meleg okozta kóválygás azonnal átcsapott bő nyáltermelésbe és dübörgő szívvel faltam a részleteket. A puha slickekbe tapadt kavicsokat és füvet, az utas helyének burkolatát és a miniatűr plexit, a kerékfelfüggesztés és rugózás minden elemét és úgy egészében az abszolút minimalisztikus funkcionális formát, az élményautózás kis, koporsónyiba sűrített kvintesszenciáját. Azt, amit az FIA a világ legostobább indoklásával (too fast to race) zárt ki örökre minden általuk indított versenysorozatból, miután szarnak vertek mindent, aminek négy kereke van. Így csupán egymás között, illetve (mint itt is) lelkes amatőrök különböző bajnokságaiban látni őket - olyan tempóban és úgy, amilyenre és ahogyan teremtették őket.

Észre sem vettem, hogy a tulajdonos (akkor még nem tudtam, hogy ő az), pár méterrel távolabb egy nem túl nagy teherautó leeresztett rámpáján ebédel. Látta, hogy mindenbe beleütöm az orrom és hadonászva magyarázom a mellettem álló barátomnak, hogy miért is olyan komoly dolog ez itt. Mutatom a váltó-kormány távolságot, az egymáshoz közel eső pedálokat és a karosszéria vékony paneljeit, a több fokozatban állítható lengéscsillapítókat. Próbálom legalább körülírni, hogy mit jelenthet 210 lóerő 500 kilóra az utcai változatban és saccolgatni, hogy vajon a látszólag nem széria beltérrel és az utasülés, valamint a plexi és a fényszórók elhagyásával mennyit spórolhatott még meg pluszban a versenyző.

- Ismeri az autót? - szólított meg két harapás kenyér között a saccra 45-50 éves idősebb úr.

- Személyesen sajnos nem, de így látni közelről egy R400-ast fantasztikus dolog nekem.

- Nocsak? És honnan tudja, hogy R400-as? - dobta be a hülyegyereklerázó kérdést.

- Hát, minden jel arra mutat. A ClubSport (CSR, R mint Racing) pushrodos, (nyomórudas felfüggesztésű) elöl, hátul pedig független, ez itt hátul pedig DeDion-féle Watt-rúddal, és a szelepfedélen a Duratec arról árulkodik, hogy a 2 literes Ford-blokk van benne, az pedig csak az R400-asba került. De a beltér igen furcsa, ez biztos nem szériabelső.

Na, innentől fogva kezdetét vette a csevej, mint később megtudtam, ez a darab balkormányos kit formájában került Németországba, a műszerfal egyedi igényekhez igazodva lett kialakítva és a magnéziumfelnikkel együtt 480 kiló. Az idősebb úrnak két jólműködő zöldségboltja van és mára eljutott oda, hogy a hobbijának él. Nincs ott minden futamon, de ha teheti, indul és néha sikerül jó helyezéseket elérnie hegyiversenyen-pályán egyaránt. Egyértelművé tette azonban, hogy nem a győzelem a cél, hanem a szórakozás. Otthon egy dízel A6-os kombival hurcolássza a törékeny drogampullát, mivel közúton ebben a formában nem használhatja. És nem is akarja.

A bokámtól a fülem hegyéig irigyeltem akkor ezt az embert. Neki összejött, megtalálta a tökéletes, kozmikus egyensúlyt, az ÉN autóbuzi nirvánámat. Mert bizony, egy ilyen csipetnyi Colin Chapman filozófiáért le tudnám nyelni még a dízel kombit is.

Uraim, hölgyeim, egy sportautó legyen ilyen. Csak a szükséges minimummal ellátott, puritán és pillekönnyű, olyan kommunikatív futóművel, amelyik elektronika nélkül is teszi a dolgát és pengeéles, szinte gondolatra irányt vált. Olyan, amelyik nem bocsájt meg semmi hibát és büntet minden búzacsírát, aki az R8-on felbuzdulva azt hiszi, hogy most már 250 a sebesség mindenütt és minden kanyar egyenes. Egy sportautó ne idomuljon a sofőrhöz, hanem tanítsa meg vezetni úgy, ahogy kell. Rázzon, törjön vállban, legyen kényelmetlen és zajos, de ugyanakkor simuljon ki és legyen csodálatosan kezes, ha a torka alá nyúlnak. És ehhez bizony nem kell 400-500-600 lóerő és űrtechnika. Ez a 210 is több, mint elegendő, csupán megfelelően kell szervírozni. "Jó sportkocsi az, amelyiknek a futóműve gyorsabb a motorjánál" - mondta Chapman mester annak idején.

Nem hiszek a manapság olyannyira hangoztatott "mindennapok sportkocsija" maszlagban, mert olyan nincs. Valami, ami mindennapi és az utcán közlekedik, nem lehet egyben sportautó. Annyira két ellentétes pólusú dolgot kéne ehhez összehozni, hogy szinte lehetetlen. Mert hiába a príma STI-k és EVO-k, egyik ilyen autó gazdája sem mondhatja, hogy autója kényelmes, nyeli a kátyúkat és nem kell melléjük jó adag kompromisszum és tűrőképesség. Azok is forgalommentes, zárt pályán érzik igazán jól magukat és tudják megmutatni, mire képesek valójában. Mert igazából oda valók. Ha pedig a gyártó civilizáltabbá, elfogadhatóbbá teszi a mindennapokra, netán a költségeken akar spórolni (a Type R csatolt lengőkarja ugye), akkor pont azt irtja, ami a legendát sokszor megteremtette. Az élményt, amely szakszerű bánásmód esetén sűrű "húvazze!"-ket idéz elő.

És az a másik dolog, amiért irigyeltem a zöldségesembert. Hogy ő tud vezetni egy ilyen Caterhamet, én pedig nem. Idén már keresni fogom, az biztos, és addig nem tágítok mellőle, amíg el nem visz egy körre verseny után a pálya melletti szervízúton. Mégha összefosom a bokámat, akkor is.

Holnaptól lottózom újfent, addig pedig fájó szívvel nézegetem az ilyen videókat. (És talán ideillik az örökbecsű Pirelli-szlogen is: Power is nothing without control.)

Elnézést, ha bárkit feltartottam.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr87429158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gt 2008.04.27. 10:45:57

tetszett. ezert szeretek angliaban elni. mindennapra jut egy Seven, Elise, vagy akar Silvia vagy barmi mas...
en meg egy altoval jarok :( hat ilyen az elet.

Galamb 2008.04.27. 10:48:13

Ja, ez jó volt. Én ugyan legjobban a középmotoros aszfaltszaggatókat szeretem, de RWD-ben ez a király, nincs kétség.

Nemkellfélninemfogfájni 2008.04.27. 10:48:36

Na ez jó téma,engem is foglalkozat. Szerintem joggal nevezhetünk sportkocsinak minden olyan kocsit, minek a felépítése, teljesítménye, futóműve meghaladja a racionális módon történő helyváltoztatás szüksgéleteit. Az olyan kocsik, amik gyorsabbak, rugalmasabbak, teljesítmény terén terhelhetőbbek annál mint amire a napi közlekedésben szükség van, bizony sportosak.

Akár egy bmw 330 vagy 540i, alfa v6, impreza sti, sőt egy több mint kétezer kilós cl 63 amg is számomra már sport, de legalábbis sportos kocsi. És igen, vannak bennük kompromisszumok, pl. biztonság, felszereltség miatt. Ezért meglehet hogy kell bele az a 250-300LE, mert nem 500kg-os, hanem 1500 kg-os felépítményt kell dinamukusan mozgatni.

Amiről ommm beszél, az inkább a versenyautó ami nyilván nem tűr el kompromisszumokat. De ezekkel a kocsikkal közútra ki sem lehet menni (helyesen). Mindegy hogy pályaversenyautó, rally, netalán terepjáró - közúton semmi keresnivalója.

Az viszont szerintem gáz, hogy bárki akinek pénze van, vehet pl. egy M5-öt, S8-at. Aztán bóklászgat vele 200-al és észre sem veszi mennyivel megy. A 0.5*m*v*v alapján az energiáját ki lehet számítani. Világos, hogy sebességgel négyszetes, tömeggel arányosan nől. Vagyis ha leesik az útról, vagy szembetalálkozik egy másik kocsival akkor ott bizony emberek fognak meghalni. A semmiért. Akik talán nem haltak volna meg, ha a gyártók csak ésszerű kocsikat - racionális közlekedési eszközöket - árulnak, nem sportkocsikat.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.04.27. 10:56:59

nekem a sportautó ott kezdődik, hogy beleférek (:

a fent bemutatott járgányba nem férnék bele, tehát nekem nem jó

de az olyan puhányoknak való nem is igazán sportautókat, mint az SL 65 AMG én azért bevállalom, tehát ha valakinek ciki, csak szóljon

Tiramiska 2008.04.27. 10:57:16

Sajnos, az igazi sportautó, az igazi ritkaság! A többi, meg olcsó utánérzés... Ha van elég pénzed, akkor rá hazudják a BMW-(d)re, hogy sportautó, csak vedd meg. Nemcsoda, hogy sokan azt hiszik sportautóban űlnek és mosolyognak ránk......mi meg röhögünk rajtuk, mer sok pénzt fizetett olyan életérzésért, amit igazából nem kapott meg.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.04.27. 11:00:44

zárójelbe teszem, hogy szerintem a magyar nyelvben (illetve a köznyelvben) a sportkocsi a sportos kocsinak a megfelelője (ami utcára is használható) és nem a sportszerként használt kocsinak

a fenti képen a szerző által sportkocsinak nevezett eszköz az magyarul inkább versenyautó mint sportkocsi

camell · http://indafoto.hu/camell 2008.04.27. 11:01:51

Nemkellfélninemfogfájni: valamennyire igazad is van. Csakhogy: egy S8-ban nem érzed az utat feleennyire sem, mint ebben a pléhdobozban. Nézd meg azt a TC-t, amelyikben Karotta egy Super7 replikát tesztelt. Rájössz, miről beszélek.

Szpiro 2008.04.27. 11:03:18

végre,
végre,
végre,
remélem minnél többen elolvassák ezt a cikket és meg is értik mert ez végre teljesen igaz, manapság mikor már a suzuki swith is sport változatban is kapható megnyugtató hogy azért még akad rajtam kivűl más aki tudja hogy az butaság és ez az igazság a versenyautó az versenyautó és nem kénylemes nem nagy nem kezes, bár mai autók próbálnak minden igényt kielégíteni de ez lehetetlen igy mind egy nagy sz.. ami 2000 után jött ki a gyárból ez a saját sokat emlegetett filozófiám, örülök hogy más is igy gondolja végülis csak ennyit szerettem volna irni

anaqer 2008.04.27. 11:09:37

hat en bo egy honapja igenis megalltam egy - utananeztem, mert fejbol meg nem megy - r171 mellett es igenis kicsordult a nyalam. amugy sznob vagyok a joizles hatarat messze meghaladva, de az usson eloszor, akinek nem kene. akar konkretan abban a buntetolilas arnyalatban is, amiben az a szerencsetlen peldany tundokolt. just my $0.02

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.04.27. 11:25:19

Osztom Gyuszi kommentjét. Meg vagytok áldva ezzel a sportautó- nem sportautó témával. :)

Versenyezni (sportolni) természetesen (átalakított) utcaival is lehet. A fent említett, körözgetésen és bélszaggatáson kívül másra nem igazán használható verdákhoz meg minimum 10x ennyi fizu vagy egy lottó ötös szükségeltetik, úgyhogy számomra felejtős. (Én ezért utálom pl. a forma 1-et.)

Másrészt:
A szerző szerint VALÓBAN sportautónak tartott gépcsodákkal kapcsolatban pedig felmerül a kérdés, hogy ezekben a parnasszusi magasságokban szabad-e kategóráikat alkotni? Mi a cél? Az idő, az ellenfél vagy önmagunk legyőzése? A szamurájok sem harcoltak teuton lovagok ellen, pedig milyen izgi lett volna. ;)

Ha a LE/kg ennyire lényeges, akkor végeredményben a Cha-cha Moldani-szerű autók nevezhetőek sportautónak...

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.04.27. 11:27:53

parnasszusi = olymposi

:)

További napfényes vasárnapot mindenkinek

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.04.27. 11:39:09

(Amúgy meg nagyon tetszik az írás. Ilyenek kellenének még bűűűűvön.)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.27. 11:39:24

Ez itt egy versenyautó, kész. Utcára alkalmatlan, használhatatlan, kényelmetlen. Nem is oda készült. Kéne, nagyon.

redriot77 2008.04.27. 11:50:24

"Sportautó alatt kardántengely forog."

Szerintem nem feltétlenül! :) Lehet hogy alacsonyak az igényeim, de nekem már ez is komoly sportautónak számít:

www.youtube.com/watch?v=JcEnMf5AtNo

Egyébként a cikkel egyetértek, egy sportkocsi nem lehet 1800 kiló, és nem lehet benne 100km kábel a 200 kiló elektronikához.

Még ez egy szép darab:

www.conceptcarz.com/vehicle/z13092/Lotus_Elan_26R.aspx

Örülök neki, hogy nincs pénzem rá, a 2 méteres habtestemet max. darabokra vágva lehetne elhelyezni benne.

A Super Seven valóban nagyon tuti gép, de valószínűleg beszarnék benne, mielőtt a 70%-át kiautóznám a képességeinek. (Na persze nem egy 1100-as Anglia motoros őspéldányra gondoltam :))

ffsg 2008.04.27. 11:54:12

az nem sportautó, az versenyautó
Egy gt az sportautó

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 11:54:35

A Lotus Elise-be is belerakták a klímát, mivel anélkül az usa-ban elég nehéz lett volna eladni. És nagyrészt emiatt kellett neki a 189 lóerős motor, ami újabb súlynövekedéssel járt. Jó dolog is az a klíma a kb. két köbméteres utastérben, kb. annyi előnye van, hogy télen 3 perc helyett 1 percen belül olvad le a jég az ablakról (egy kis langyosvízzel még mindig 10 másodperc). Szóval teljesen értelmetlen, és a max 156 lóerő bőven elég lett volna, ha nem nehezítik meg az autót. Ültem már minimalista 156 lóerős Elise S1-ben, hát arról az érzésről az amcsik csak álmodozhatnak (nem road-legal náluk).

Sam8888 · http://indafoto.hu/sam8888 2008.04.27. 11:56:04

"Az idősebb úrnak két jólműködő zöldségboltja van..."

Kívánbcsi vagyok, hogy itthon zöldségesboltból mikor vezs valaki Lotus Seven replikát...

Sam8888 · http://indafoto.hu/sam8888 2008.04.27. 12:05:48

jacks_colon 2008.04.27. 11:54:35

USA-ban nem road-legal? USA-ban csak működő lámpák (fényszórók, indexek, féklámpák) kellenek egy autóra és résztvehet a forgalomban...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.04.27. 12:05:55

respect, jó írás.

pár éve volt egy ilyen vita valamelyik fórumon, egy (hosszú) komment még a TC-re is ki lett emelve, talán a vélemény rovatban karotta írásai között megtalálható.

a sportkocsit én is a versenykocsiból vezetném le, de hogy is kezdődött ez az egész?

kezdetekben voltak a hintók, ló nélkül, aztán az autóformájú automobilok már versenyeztek is egymással (és a megbízhatatlanságukkal). itt kezdődött az autósport. sportautókkal? versenyautókkal? nem igazán. akkor csak simán autókkal.

aztán a verseny- és az utcai autók egyre inkább eltávolodtak egymástól, illetve sok különféle kategóriájú versenyautót mindigis az uctai autók átalakításval építettek.

most valahol ott tartunk, hogy "sportautót" vezetni kb. annyira sportos, mint repülésnek nevezni azt, ha utasként ülsz egy Boeing-en, köszönhetően az egyre barátságosabb futóműveknek, és főleg az elektronikának.

az igazi sport nem ez, de annak utcán nincs is helye. utcán lehet dinamikusan vezetni, gyorshajtani, de az nem sport, nem is kell hozzá sportkocsi.

cowk 2008.04.27. 12:12:04

mult het kedden v szerdan lattam egy sarga super7-t a fehervari uton, a piac elott. a csavo (ird es mondd) headsettel telefonalt.

XJS · http://www.ae86.hu 2008.04.27. 12:14:02

Ez a cikk a TC erkolcsi megmentoje ebben a honapban.
Aki meg nem probalt olyan autot, ami a leheto legkevesebb tomeg, brillians futomu, reszponziv kormany, es epp eleg tejesitmeny koncepciojaval keszult, annak nincs igazan osszehasonlitasi alapja a sportauto/GT/sportos kiadas egyebkent meglehetosen eles hatarainak az elmosasahoz.

Gabe 2008.04.27. 12:15:58

Gt: Merre laksz Angliaban? Osszefuthatnank ha London kornyeken vagy. Van egy Mg-m is, csak hogy felkeltsem (talan) az erdeklodesed :)

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 12:19:02

Sam8888: nem, mivel a rover k-series motornak túl magas volt a károsanyag-kibocsátása. (Ez nekem is meglepő, hogy mi lehet egy 1.8-as motoron túl magas, amikor amcsiban 5-8 literes motorok is vannak, de lusta vagyok pontosan utánanézni). Ezért raktak bele 2005-től toyota motort, ami nehezebb, és a nyomatékgörbéje sem olyan szórakoztató, mint a rover-nek (bár ezen megoszlanak a vélemények). Az új SC modell már javít ezen a problémán.

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 12:22:06

Gabe: Pontosan milyen MG, ha nem vagyok túl indiszkrét? Én is London.

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 12:24:04

(Olvassa ezt a blogot Magyarországról bárki is? :D:D )

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.04.27. 12:28:08

ja én még itt vagyok, de ha így mennek tovább a dolgok, nem tudom még meddig (:

Gabe 2008.04.27. 12:28:09

Jacks_colon: MGB GT, 1978-as, 1.8, dupla karbi. Merre vagy Londonban? En Wood Green mellett.

Gabe 2008.04.27. 12:29:20

Gyuszi Bacsi: gyere, segitunk! Itt szep az elet! :) Megyek a tengerhez delutan :)

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 12:41:44

Wapping környéki gettó és Elise S. Vesszenek a fekvőrendőrök.
Persze egyből megnéztem a pistonheads-en, nagyon szép autó, a másik kedvencemre, a TVR Chimaera-ra emlékeztet. Úgy látom egész iparág vagy szekta épült köré, mert V8-assal is árulják.

ühüm 2008.04.27. 12:43:32

Hülye szőrszálhasogatás ez a cikk.
Szamomra amiről a cikkíró regél, az nem "sportautó" hanem "versenyautó".
Az meg, hogy kabrió vagy ródszter, ki a tökömet érdekel.
Ez legyen a legnagyobb problémánk!
(Nem volt türelmem végigolvasni a cikket)

/Az ablak jobbszéle, amibe itt írnom kell, nem látszik, így írásom képtelen vagyok leellenőrizni/

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.27. 12:48:47

gabe, ha olvasod ezt a hozzászólást, akkor írhatnál nekem egy mélt. Lenne egy kérdésem. A nevemre kattintva ezt megteheted. Sajnos én nem tudok neked írni, mert nem vagy bejelentkezve. Köszi!

WTCC 2008.04.27. 12:51:28

Igen, olvassa.

kreto alak 2008.04.27. 13:06:52

Az a kár, hogy ommm a versenyautókra vonatkozó érveléssel védte meg a sportautó szegmenst az elektronikus ivartalanítás már vagy három évtizede tartó egészségügyi programjától.
A nehéz, túlfelszerelt és túlkomplikált erőművészek tényleg nem virtigli sportkocsik. Még akkor sem, ha botrányosan gyorsan lehet velük menni. A manőverezhetőség, meg az a gyomorszaggató élmény, az adrenalinfröccs a lényeg. Persze láttam én már CL600-ast is driftelni a Körúton, a tesó biztos jobb sofőr, mint én, még amellett, hogy jobban is megy neki a bót. Egyelőre maradok a sportautó-emuláló hot hatchnél.:D

tommmas 2008.04.27. 13:13:32

környezetemben is épül egy hasonló verda. Ezt lessétek meg!

mnrvortxhungary.blogspot.com/

gabe. 2008.04.27. 13:17:29

Itt Gabe. Mail ment.

gabe. 2008.04.27. 13:19:38

Jacks_colon: Ez igy van, es minden alkatresz, az utolso csavarig megrendelheto hozza. Es nem utolso sorban nagyon olcso, es nem lehetetlen a 8.5 l/100 km, persze akkor nyugodtan kell vezetni. Vesszenek a fekvorendorok es a hulyen, egymasnak ellentetesen valto lampak ebben az orszagban (is)! :) Elise S tuti!! Valamikor osszefuthatnank egy sorre (es utana meg vezethetunk is :)

gabor977 2008.04.27. 13:26:26

Hú, a videóban gyönyörű az fekete-narancs oldalt acélcsöves "A" betűs emblémájú autó!!
Meg tudjátok mondani a márkáját és típusát? Az erős angolos akcentusból nem tudtam kihallani. :)
Valami Aerial valami... :)

Köszi

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 13:27:26

Ha ratjtam múlik össze is fogunk. Én megyek délután esőt nézni :)
Vezetni sör után? Talán logitech kormánnyal esetleg, lotus kormánnyal még álmosan se :).

kingy 2008.04.27. 13:28:29

" Sam8888 · indafoto.hu/sam8888 2008.04.27. 12:05:48
jacks_colon 2008.04.27. 11:54:35

USA-ban nem road-legal? USA-ban csak működő lámpák (fényszórók, indexek, féklámpák) kellenek egy autóra és résztvehet a forgalomban... "

ezt a pimp my rideban hallottad... de szó nem volt róla h egész usára igaz.

gabe. 2008.04.27. 13:30:26

Jacks_colon: Ugy ertettem hogy legalis a sor utani vezetes :)
Van garazsod aknaval? :)

Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.04.27. 13:33:51

A Zsuzsinak viszont szálkásszo''ru''!
Ilyen meg olyan 7-eket (van valaki más is aki csinálja o''let, Westfield vagy Westland vagy valai ilyesmi) csomagban is lehet venni. Érdemes megnézni azt a top-gear adást amikor a három marha o''sszerakott egyet. Clarkson kalapáccsal szerelt és maradt neki egy zsebre való alátétje.
Sport/verseny? Nem tudom hogy hol a választóvonal, de az ezu'stteto''s slk-tól nagyon messze. Az autó és a sport, nemde, valahogy mindig úgy jo''nnek o''ssze, hogy asszondja 'ki teszi meg az adott távolságot kevesebb ido'' alatt'. Nem? A hangsúly itt a ki-n van. Ha csak egy ki van, az nem sport, az gyakorlás. Ha ketto'', akkor az verseny. (a drifteléshez nem értek)(pontosítok: a drifteléshez sem értek)

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 13:35:26

gabe: sajnos nincs, de bár lenne.

gabe. 2008.04.27. 13:38:04

Jacks_colon: ment privat contact details-szel
Merre van ez a Wapping? Google maps ir vagy 6 helyet UK-ben

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 13:38:56

Ha a nagyon drága és tökéletesen értelmetlen dolgokra való ész nélküli pénzköltést "sport"-nak nevezzük, akkor a vasárnapi ferrarist sportembernek nevezni teljesen rendjén való. A sakk is sport. ;)

gabe. 2008.04.27. 13:42:40

Gabor977: www.youtube.com/watch?v=WaWoo82zNUA

Ez kicsit korrektebb video a fent nevezettrol..

mugen 2008.04.27. 14:02:22

Jó az írás ommm, és örülök, hogy előhozakodtál egy mondat erejéig a Type-R-el, mert nagyon beletaláltál a lényegbe! Valóban itt kezdődnek a gondok, hogy az autógyártás a sportosra tervezett modelleknél is a kommersz irányába húz, azaz a tartalom veszik el és marad a szaft, sok a kompromisszum! Egy biztos, a vevői igényeket maga a piac generálja és a piac jelenleg "Zsuzsikkal" van tele ...sajnos! Az RS400 nálam már inkább a hobbi versenygép kategória, az mx-5 inkább a sport...
Köszi az írást!

Banzai 2008.04.27. 14:17:43

Két dolgot tennék hozzá, bár nem vagyok autóbuzi. Az első: gokart. Majd befostam tőle, és mi hajtja, mekkora? 1000 lóerő, légkondi? Ááááá... Az érzés, a fenék 2 centire az aszfalttól, satöbbi. A második: számomra a versenyautó építés lényege a cikk végén említett szlogen, amit nagyon szeretek: "power is nothing without control".

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 14:24:17

Nemrég belekeveredtem egy amatőr porsche-találkozóba, és nagyon meglepődtem, hogy mennyire másképp fogják fel az emberek a sportautó fogalmát. Meséltem nekik, hogy ősszel tervezem elmenni svájcba, mert ott remek utak vannak. A válasz az volt, hogy "igen, az jó hely, ott vannak jó hosszú egyenes autópályák". :D Nem hallott még Stelvio-ról.

anaqer 2008.04.27. 14:33:36

"és a piac jelenleg "Zsuzsikkal" van tele ...sajnos!"

Meg volt tele eddig is, meg lesz tele ezutan is. Szopacs, de lassan lehetne mar nekikezdeni hozzaszokni.

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.04.27. 14:55:40

Omm, te most beletenyereltél rendesen!
A témakört sokáig lehetne boncolgatni, finomítani, hogy talán azok a megfelelően megépített utcai autóból kialakított gépek is beletartoznak a sportautó fogalomkörébe, ami alatt tisztességes futómű van, kikönnyítve, puritán módon összerakva. De az alapgondolattal csak egyetérteni tudok.
XJS kollega nagyon jól fogalmazott -egyszer egy Hungaroring nyílt napon futtattuk az autóinkat, hosszasan, sokat beszélgettünk a felvonult autókról, tuningról, de a nap csúcspontja az volt, mikor XJS-t és engem is kisorsoltak egy-egy körre egy Astra kupás géppel. No, azt azóta is emlegetem. Annak is köszönhettük a szerencsénket, hogy sokan nagy mellénnyel azt mondták, őket nem érdekli egy ilyen gyenge szar. Be kell valljam, nekem is voltak fenntartásaim, az autók már akkor is kb. tíz éve versenyeztek, 1.6-os, mezei motorral futottak, és emlékszem, egyszer betétfutamként láttam Astra-kupát a Ringen, és szörnyen lehangolóan néztek ki a GT autók után. De kivánci természet vagyok.
Miután mindketten kiszálltunk az Astrából , amit egy gyakorlott pilóta vezetett, csak pislogtunk és rögtön kérdezősködni kezdtünk. Motortuning? Semmi? Váltó? Széria, csak rövidebb fokozatokkal(Corsa GSI). Futómű? Na jó, az speciálisan ezekhez az autókhoz fejlesztett komponensekből áll. Oké, de a fékek nem gyáriak, ugye? De. Akkor a gumik, azok biztos slickek, nem? Nem, normál utcai gumik. Mi meg ott álltunk ketten (XJS egy MX-5-tel, én egy Mazda 323 Turbóval köröztem egész nap), és csak csóváltuk a fejünket, meg hümmögtünk. Ugyanis a mi autóink 40-80 lóerővel erősebbek voltak az Astránál, de ha megfeszültünk volna sem tudtunk volna úgy menni, mint az Astra. Jó, persze a vezetői tudás sem állt az évek óta versenyző srác szintjén. De ez egy komoly lecke volt: nem a motor környékén kell először piszkálódni. Csak a hülyegyerekek hiszik, hogy pusztán néhánytíz plusz lóerő segítségével már vezetni is tudnak.
Más nyílt napokra meg kilátogattak Super Sevenekkel is. Nagyon megalázó, és frusztráló volt, ahogy bármikor, bármilyen helyzetbe körbeautóztak. A pályaszéléről nézve, úgy hogy volt más autó is a pályán, amihez lehetett hasonlítani, egész egyszerűen hihetetlenül viselkedtek a kanyarokban.

Greg36 2008.04.27. 15:12:50

Ohh, Lotus SS, Catherham R500. Egyetlenegyszer jutnék akár csak az anyósülésbe is :)
Egy autó, ami így tud fordulózni, és legyorsol szinte bármilyen utcai autót csak egy olyan nép találmánya lehet, mint az angol :)
youtube.com/watch?v=JhJ-t1dDNkw

Ez az élmény, nem a piros lámpától piros lámpáig gyorsulási versenyek.

wzs 2008.04.27. 15:30:59

Emese...?Mennyen má!!!Üdv-Zoltán.

aPró 2008.04.27. 16:04:07

Ideje mér, hogy ti sem csak "600 lóerős überszedánokat iörgős motorokat vagy üvöltő V12-őt, hörgő V8-at" postoljatok:)
Egy R500-as lenyomta a Veyront, Zondát, Koenigsegg-et, meg minden ilyen baromságot egy 0-120-0 versenyen:)

Ez, sportautó volt, marad, lesz mindörökkön örökké, Ámen.

gabor977 2008.04.27. 16:09:20

Áá, köszi sráácok! Azt hiszem szerelmes vagyok! :D

Leegor 2008.04.27. 16:09:32

Nem nagyon gyártanak ma már "igazi" sportkocsit, mert a klímához meg hűtött-fűtött-masszírozós bőrhöz szokott fizetőképes vásárlóréteg nem venné meg.
Viszont akkor a 911 Turbo-t, vagy az R8-at, vagy akár egy Lambot minek nevezzünk? Nem-igazi-de-azért-sportkocsinak?

semmicico 2008.04.27. 16:44:54

Nem akarok beleszólni, ( aszt mégis ) , de egy Super Seven egyáltalán nem drága. Jó, az R500-as az más kategória, de egy "sima" replika - ami ugyanolyan - 3 és 5 milla között megszerezhető.

pl. a totalcarban bemutatott HELIX super seven édes-testvérét pont tegnap kínálta nekem a tulaj eladásra ebben az árkategóriában.
( Az nem is minimalista ennyire, króm ahol kell, BRG színű ( ahogy kell ), bézs bőr sport ülések vannak benne ... egyszerűen gyönyörű. )

mellékszál, de nem off:
A tulaj a totalkaros fiukat (Karotta) nem annyira szereti. Nem idézném pontosan a szavait, de tény, hogy a tesztelés/videó során valóban több hibát elkövettek ill, olyan dolgokat róttak fel hibának, ami az autó lényege.

auto.indavideo.hu/video/Helix_Super_7_egy_Lotus_Seven_replika_TCTV_2007_majus_14_66

Sajnos ugyanezzel cseng egybe a barátom megállapítása, aki most vmilyen csoportban Mo-n 3. az utca nissan z350-esével. Azaz, hogy a sport/versenyautókhoz már igazából a TC-s fiúk kevesek.

És ugyanezt mesélték a Porsche Hungáriás barátaim ... s lehetne folytatni a sort .. :-(

AP (törölt) 2008.04.27. 18:02:07

"Azaz, hogy a sport/versenyautókhoz már igazából a TC-s fiúk kevesek."

Ezt sejtettük, de azé' karottában nem vagyok biztos.

SizeNine 2008.04.27. 19:34:15

"Kormányhivatalnok az értelmesebbik fajtából."

"De hiszen abban klíma sincs... -böki ki végül."-nagyon fontos.

Konkrétan eltudom képzelni, hogy milyen nő lehet Zsuzsi:D Biztos nem lép a földre, ha nem muszáj.

Rocko- 2008.04.27. 19:49:12

cowk 2008.04.27. 12:12:04
van más lehetősége? azt a kocsit vezetni kell, nem csak terelgetni.

ommm 2008.04.27. 23:12:30

Jó napot újra Uraim!

Ez van. Egyre inkább, most még erősebben.
A sportautó könnyű, erős, zseniális futóművel.

indafoto.hu/omm/image/786221-861419c6
indafoto.hu/omm/image/786159-72b722c0

rozsdás bökő 2008.04.27. 23:19:43

Omm, Favorithoz is van Super 7 kit. Elérhetőt kell álmodni!

Sam8888 2008.04.27. 23:31:20

kingy 2008.04.27. 13:28:29

Igen, ott is. (Van egy haverom, aki 7 évig Kalifornia államban élt)

Sam8888 2008.04.27. 23:36:27

Gomulka Béla · Gomesz 2008.04.27. 13:33:51

Westfield Sportcars
Meg még vagy 20 cég:
en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Seven

Egyébként volt a Discoveryn egy sorozat, asszem sportautó születik címmel ment. A csóka összerakott egy ilyen Super7 replikát. (Meg voltak más részei is, amikor helikoptert, terepjárót, meg minden hülyeséget összerakott. Vagyis felnőttkorát is legózással töltötte... :D)

jacks_colon (törölt) 2008.04.27. 23:58:38

Én egy Hayden Panettiere-t szeretnék összerakni, de most azonnal. Szabad?

Sam8888 2008.04.28. 00:15:20

jacks_colon 2008.04.27. 23:58:38

Inkább a Lotus Super Seven replika. :)

ommm 2008.04.28. 00:28:02

rozsdás bökő 2008.04.27. 23:19:43

hmm... álmodni az elérhetetlent,
az elérhetőért pedig megtenni mindent.
a fenti kettő közül egyik sem elérhetetlen.
pénzért még lehet kapni őket :)

azt hiszem, a mai nap után rendszert csinálok és évente ezt az egy napot ott fogom tölteni.

Lilarépa · http://lilarepa.hu 2008.04.28. 01:00:49

Na ezen a sportautó kifejezésen nyöszörögni sok értelme van. :)

Az Atom meg ezek a holmik szerintem is inkább versenyautók. Bár rendszám rakható némelyikre, de megnézem azt, ha valaki Caterham-mel jár be melózni. :)
Hamár így állást kell foglalni, szerintem ez is sportautó: www.youtube.com/watch?v=HQFNCw_5QWw&feature=related
De innen fel egészen 911 GT3 ésatöbbi.

De ha valaki szerint csak az a sportautó, amiben az út végére 8 légy elfogyasztásán is túl vagyunk, vagy csak szimplán szétestek a belső szerveink, hát szeretnék neki gratulálni. Ültem már amúgy utasként kupás Astraban, tényleg nagy élmény, de ez _sem_ sportautó, hanem versenyautó már. Bevásárlást már nem intéznék vele az fix. :)

aPró 2008.04.28. 04:28:17

találtam még valamit:) :
Na, látszott Zsuszin
ZsuSZin XDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXD

csimi 2008.04.28. 09:48:16

gabor977
ha tetszik az Ariel Atom, ezt nézd meg:
www.youtube.com/watch?v=WaWoo82zNUA

Lowtyo 2008.04.28. 10:12:19

Egy autós újságban olvastam jó pár éve egy TVR Griffith tesztet. Na valami olyasminél kezdődik számomra is a sportautó. A tesztelő mesélt arról, hogy igazi kemény vassal volt dolga, se szervó kormány, se abs, se lufi, csak kőkemény kuplung, a kasztnihoz mérten erős motor és halálfélelem minden kanyarban.

www.zoldseg.kee.hu/zoldseg/borso/borso24.htm

emptyboy 2008.04.28. 10:46:11

Végre egy igazán jó cikk!

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2008.04.28. 11:24:48

Szerintem a cikk lényege a Chapman mondat, a futómű-motorerő relációról. Ebbe nem csupán sportkocsik férhetnek bele, minden atutónál lényeges az összefüggés a kocsi fő tulajdonságai (erő, futómű, tömeg) között. Ezért jó az MX-5 és ezért rossz a CL 65 AMG: van egynesúly, nincs egyensúly. Az MX-5öt éppen azért imádják sokan (magamat is beleértve), mert állandó halálfélelem nélkül nyújtja a sportos haladás élményét.

Hogy mi a sportkocsi, az mindössze definíció kérdése, szerintem ami sokkal lényegesebb szempont, és sokkal több önvizsgálatot követel, az az, hogy kinek mi a lóerő-határa? Én például tudom magamról, hogy nincs szükségem 200-nál több lóerőre, hiszen nem szoktam sztrádán 250-nel hasítani akkor sem, ha a gép, amit éppen vezetek bírná. Nem szoktam gyorsulni sem, és a szerpentinek hajtásakor sem a halálfélelem a célom. Villantani meg végképp nem akarok. Így Ferrari és társai kiesnek, maradnak az ilyenek, mint a különböző Lotusok és replikák, az MX-5, de mondhatnám akár a minit is, mint hétköznapibb, élményt adó jószágot...........


Amikor az ember utazik, akkor egyébként a dízel kombi az éppelméjű választás Ommm, esetleg végtelen benzinpénzel egy nagy benzines kombi, és mindenképpen finom automatával. Más jó megoldással még nem találkoztam, ha családdal cuccal kellett kilométereket falni úgy, hogy közben én se érezzem nagyon rosszúl magamat.....

Sopánka76 2008.04.28. 13:27:32

Hm, hát igen!
Azért kíváncsi lennék, mi a megfelelő választás szerinted hétköznapokra egy sportautóbuzinak. Oké, ne nevezzük sportautónak, de mondjuk mi a legsportautóbb, ami még megfelel a hétköznapokra? A praktikumot ne hanyagoljuk el! 4 felnőtt kényelmesen férjen el!

Lowtyo 2008.04.28. 13:29:36

Sopánka67: Ez csak a Suzuki lehet

jacks_colon (törölt) 2008.04.28. 13:31:49

sportautó is, és 4 felnőtt kényelmesen... hmm, fogós kérdés. Vegyél két darab Lotus Elise-t. ;)

jacks_colon (törölt) 2008.04.28. 13:37:31

És akkor lesz 4 kényelmesen elférő, és mellékhatásként vidám felnőtt.
Bár ekkor már a "felnőtt" szó értelmét veszti... Na mindegy, nem egyszerű dolog ez, csupa kompromisszum a zélet.

andras244 2008.04.28. 13:49:34

végre egy NAGYON JÓ cikk!!!
g r a t ...
ja és én már csak azért is irigy vagyok, hogy Te, ommm, emellett a csoda mellett álltál! ;)

Petya 2008.04.28. 13:58:02

Hi Gt, Gabe, jacks_colon!

Jó tudni h vannak oldtimerbuzi magyarok a kornyéken.

Nekem egy 77es BGT-tm van, de az sajna jelenleg restaurálódik.

Kész szerencse h van egy triumph spitfire mark IV-em is tartalékba :D

Télleg kene szervezni valami talalkozót, mindenki hozna valami vasat, aztán irány a tenger :)

dhrbikes 2008.04.28. 14:06:06

Sopánka:
EVO vagy WRX

Jegenye 2008.04.28. 14:22:17

En a kovetkezokre palyazom mint csaladi (de titkon* sport) auto:
Subaru Impreza STI vagy egy elozo generacios Honda Civic Type-R ill. mas Hot Hatch-ek jatszanak meg

*Titkon: Amikor a csalad bennt ul akkor a legnyugisabban szabad csak vezetni :)

ommm 2008.04.28. 14:31:10

Sopánka: ez a világ egyik legnehezebb kérdése.
ha egyetlen autója van az embenek, annál nehezebb és olyan esetben biztos, hogy még ha valami komolyabb is lenne, akkor sem merné ki-kivinni a pályára.
elbeszélgtahatünk erről, akár itt is.

apamacko 2008.04.28. 14:35:17

Lowtyo : a zöldborsó ?? :-)

Lowtyo 2008.04.28. 14:48:23

apamacko: Zsuzsiborsó a király. Nagyon jó termő, nagy hozamú és imádja a sportkocsikat. Gyáhe!

jacks_colon (törölt) 2008.04.28. 15:01:24

Pályára ki-ki vinni nagyon sok pénz. A tapasztaltabbak általában trélerrel viszik a kocsit pályára, mert tudják, hogy nagy valószínűséggel nem fog tudni a saját lábán hazamenni. Elő is kell készíteni rendesen, sok probléma ugyanis csak pályán jön elő, utcán például szinte kizárt, hogy felforrjon a fékfolyadék és emiatt ne tudj megállni. Szóval nem óccsó mulaccság.

cv 2008.04.28. 15:56:37

Ommmmmmmm, épp erről firkáltunk a Loganos blogban. Mindenkitől bocs, hogy nem olvasom elég alaposan a Belsőséget, akkor ide írtam volna.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2008.04.28. 16:25:32

Szerintem egyetlen autó esetében kár kompromisszumot kötni, és most nem arra gondolok, hogy akkor a sportkocsi, esetleg hot hács legyen. A család nem fogja hagyni, hogy nyomjad neki, viszont panaszkodni fognak, hogy ráz, hogy kényelmetlenül szűk, te meg szarul fogod érezni magad, hogy nem fér el a cucc a csomagtartóban. Egyetlen autónak, családos ember számára csakis megbízható, relative olcsón fenntartható családi kocsi jöhet szóba....

.....így megspórolod azt a pénzt, amiből később megveheted a második autót - és annak már nem kell kompromisszum.

Hülyén hangzik valakitől aki a családi kombik nagy barátja, de bizony a kompromisszum megöli a dolog ízét. És egy olyan autó, ami ugyan nem kicsi sportkocsi, de nem is tágas utazóbatár, az sem neked, sem a másik három embernek nem jó.....

de ez csak én vagyok, és ahogy a hot hács és hasonló eladási statisztikákat nézzük, nem mindenki ért velem egyet :-D

Lilarépa · http://lilarepa.hu 2008.04.28. 18:05:33

Szerintem 1 mindenes autó biztos, hogy többe kerül mint egy dízel kombi + puritán sportcucc együtt.

Ennek ellenére ez egy jó kérdés, amit feszegetünk. Lehet mondani, hogy az EVO, WRX jó mindenes megoldások, de itt meg mondjuk a normális-kényelmes beltér hiányzik (legalábbis nekem). Számomra a jó kompromisszum az inkább egy 135i coupe, vagy 330i kombi lehetne.

Szerintem akkor van értelme két autót tartani, ha van is két ember aki vezesse őket (asszony-élettárs, stb). Ha két autót választanék, akkor 135i/330i kombi helyett inkább lenne 318d kombi (vagy hasonló) + használt Boxster/új Mx-5. Ha kell azért egy Boxstert is lehet mindennap használni, még a fogyasztás sem olyan halálos.

Lilarépa · http://lilarepa.hu 2008.04.28. 18:10:13

Amúgy arra kíváncsi lennék, hogy mi a legélvezetesebben vezethető kombi? :)

Szerintem az M5 meg az RS6 Audi kombi verziói eleve kiesnek, túl nagyok, illetve nekem hiányik a kézi váltó is belőlük. Esetleg Audi RS4 avant? Vagy BMW 335i kombi?

Lowtyo 2008.04.28. 18:31:43

Én második autónak egy 911-es turbót veszek. Kicsit sokat fogyaszt városban, de leszarom mer' elmegyek politikusnak és lopni fogok.

AP (törölt) 2008.04.29. 09:57:58

Ideális sportautó?
Lotus Elise!
A súly a lényeg. Meg hogy Lotus.
:P

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.04.29. 16:05:14

A kompromisszumról: Nekem ugyan nagyon tetszik a Terrafugia Transition, ami egyre közelebb kerül a sorozatgyártáshoz, de mondanom sem kell, ennyi kompromisszumot ritkán kell kötni.

Miért? Mert általában az elvárások összeférhetőbbek, könnyebben teljesíthetőek.

De kompromisszummentes sportkocsi, versenyautó, stb. nincs. Miért? Mert alacsony légellenállás a fontos, vagy a leszorítóerő? Az ésszerű taktikát is lehetővé tévő fogyasztás, vagy a teljesítmény.

Kérlek szépen egy világbajnok versenyautója is kompromisszumokról, versenyről versenyre változó kompromisszumokról szól.

Lehet, hogy jobban mint a Terrafugia.

És lehet, hogy a mindent a gazdag de mérsékelten vevő szórakoztatásának alárendelő SLR Mercedesben is kevesebb a kompromisszum mint egy versenyautóban, vagy egy valóban sportolásra használt sportgépben.

Nem olyan egyszerű ez.

Mazdás 2008.04.29. 19:46:36

Üdv mindenki!
Egy másik fórumban is volt erről vita. Mi a sport és mi nem... Sokan annak képzelik az autójukat mikor csak egy coupe és talán 2-300 ló.

Ami tuti nem: 6-os Bömi-csakmert coupe???, meg a sok erőgép amit sportnak hisznek pedig csak coupe, ill. a családi nagy dögök melyek többszáz lovasok. Hát NEM! Ezek nem sportautók.

Ami igen: Silvia, Skyline, Supra, MX-5, RX-7, M3, Firebird, 3000GT stb...

És persze a luxuskategória: a Porsche-k többsége, a Ferrari-k, Lambo-k...

Szerintem.

Outsider 2008.04.30. 07:42:59

Azt hiszem megtaláltam a sportautó definícióját.
Rövid magyarázattal kezdem:

1. Sokáig birtokoltam egy Bertone X1/9-et. Nem egyszerűen volt nekem, hiszen egy ilyen autó folyamatos törődést igényel, beleülni, akár télen is csak a garázsban igazi ünnep. Napsütésben az AUTÓZÁS igazi élvezete. 1,3 liter, 75 Le.

2. A napokban vezettem egy BMW 330 Coupe-t. 180-200 körül (külfölön, hol máshol) kerülgettem az autókat, közben, hogy ne unatkozzam, a rádiót kapcsolgattam.

Konklúzió:
Sportautó az, amibe nem kell rádió.

A versenyautó a pályára való, utcai autóval (lehet az bármilyen erős) lehet dolgozni járni, gyereket oviba vinni.
A sportautót elővesszük hétvégén, és emlékezetes lesz minden méter - a szabályok betartásával is. Mindent a maga helyén.

Sopánka76 2008.04.30. 13:24:27

Kösz omm!
Érdekes, pont most találtam valamit, ami talán még a legközelebb áll a praktikus sportautó fogalmához:
en.wikipedia.org/wiki/Image:Reliant_GTE_in_Lensfield_Road_1976.jpg
Reliant Scimitar GTE. Igazi sportkombi, 3 ajtóval, 4 üléssel, használható csomagtérrel.
Futóműben meg a mai Multi-link megoldások egész jó kompromisszumot adnak. Persze hogy egy versenyautóhoz mérten az úttartásuk csapnivaló, de egy Wartburgon, Ladán nevelkedett generációnak még mindig zseniális. Persze lehet, hogy idővel nőnek az igények, és ahogy az ember gokartozás közben ráérez az ízére a dolgoknak, egyre kevesebb örömöt talál egy hétköznapokra szánt multi-link futóműben. De vannak nem ellentmondó igények is: egy jó váltónak, egy kellemes karakterisztikájú és jól reagáló motornak nem sok hátránya van. Inkább az erő és a fogyasztás között kell egyensúlyt találni, meg az alacsony súly és a nagy karosszériamerevség között, reális áron persze.
Még egy RX-8-as Mazda viszonylag közel lehet az optimumhoz, hátránya tudtommal csak a magas fogyasztása meg a négyajtós mivolta. Árban nem nagyon lehet lejjebb menni, ezt elfogadom.

ommm 2008.04.30. 13:31:01

Bizony. A non plus ultra mindig is a gokart marad.

Sopánka76 2008.04.30. 13:32:14

Evo vagy WRX, igen az is jó ötlet. (Van belőlük kombi?)
Bár szerintem élményre jobb egy tisztán hátsós, mint egy összkerekes. (Ezért is járok most egy Sierra kombival, és beválni látszik.)
Meg ezek már egy kicsit túl erősek a hétköznapokra, városi használatban állandóan sebesség-túllépésre csábítják az embört. És esznek is rendesen. (Bár pontosan nem tudom, mennyit.) Még egy pofon a praktikumnak. Inkább súlycsökkentésre mennék rá, összkerékhajtás és erősebb motor helyett inkább drágább, de könnyebb anyagokra költenék. Legyen csak 1 tonna, ahhoz elég olyan 150-200 ló, és megvan az élmény. Már a 120 LE és 1150 kg is ad valamennyit.

Jegenye 2008.04.30. 14:58:37

Ne felejtsétek a Subaru isteni hangját! Annyit megér a fogyasztás... :)

AP (törölt) 2008.04.30. 17:01:04

közlekedni itthonra a legideálisabb kocsi a régi swift 1.0

racsingolni egy gokart

és még fagyira is marad pénz

na király vagyok?

tiramiska 2008.06.10. 21:33:28

Mindegy, csak non érezd az utat, a sebességet meg a többit, biztos vok benne hogy egy bmw-ben nem érzed. Akkor, meg miért fizetsz?
süti beállítások módosítása