KRESZ-hét, első nap

  2008. április 21. - RT76

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Miért nem a ... lett az év autója?
2008-11-17 17:43:00

Szóval az Insignia az. De most miért? Tényleg? Akkor már miért nem a Skoda Superb ? Abban legalább van egy

Harci bálna Amerikából
2008-11-14 11:08:00

Aszongya Zoli nevű olvasónk, hogyaszongya: "Szia, a Mercit vagy egy honapja kaptam le Julian-ban. Vagy 60-70 km-re

Az autóbuzi szemüvege
2008-11-12 01:17:00

  Nem tudom, mihez kötöttem volna a dolgokat az automobilizmus előtt. Talán névről ismertem volna a falu

Családi barátkozás a Mazda6 kombival
2008-10-30 13:00:00

Miután Winkler kissé fanyalogva, minden lelkesedés nélkül számolt be magazinunk hasábjain kalandjairól a


Hát elindult a Sláger Rádió, pontosabban a Bumeráng közlekedési akciója, melynek lényege, hogy ezen a héten minden reggel hattól tízig tartsuk be a KRESZ-t. Aki nem akarja, hogy hülyének nézzék, ha 50-nel kocog egy négysávos városi úton a belsőben, matricával is jelezheti: ő most tudatosan mazsola. A matricát ingyen osztogatják a Shell kutaknál. Bővebben az egészről itt.

Ma reggel befelé gurulva be is fordultam egy kúthoz, még Budapest határain kívül, és ha nem is ragasztottam fel a matricát a tesztautóra (Legacy boxer-dízellel, hamarosan bővebben megemlékezem róla), de bedobtam a hátsó ablakba, a pótféklámpa mögé.

Hamar rájöttem, hogy igazán forgalmas időszakban országúton és zsúfolt városi forgalomban sok értelme nincs a betartás-akciónak. Városon kívül ugye legfeljebb annyi történik, ha a szokásos 100-110 helyett 90-es országúti tempóval baktatok, hogy betagozódok a kamionok közé. A pesti hétfő reggeli borzalomban pedig tökmindegy, ki mennyivel szeretne menni, sávokat eszetlenül váltogatni meg eddig sem volt szokásom.

Az autópályán viszont annál jobban szórakoztam. Már a felhajtóknál indul a móka, egy párszáz méteres nagyívű kanyarban mindjárt sikerült magam mögé gyűjteni pár kocsit, ugyanis végig betartottam a 30-as táblát, amit bizonyára félkezű, félszemű, feleszű sofőrökre is gondolva helyeztek ki, előzékenyen.

A sztrádán a 130 tartása elég nagy gond, mert ugye a belső sáv 150-160-nal haladna, a külső meg 100 körül spórol az üzemanyaggal, tehát sok izgalmas sávváltással jár, ha pont az engedélyezett tempóval szeretnék tartósan közlekedni.

Az igazi élvezet azonban a kevésbé forgalmas városi szakaszokon vár arra, aki szabályos akar lenni. 30-as, 40-es táblák, ahol magától jó, ha 50-re lassít a forgalom; bekanyarodás utáni/előtti sávváltást akadályozó túl hosszú záróvonalak, nagy fékezések a rosszul programozott lámpasoron, sárgánál.

Az őszinteség megkívánja, hogy bevalljam: legfeljebb pár perc csúszással járt, hogy az M1-M7 bevezetőtől a Váci út közepéig betartottam a KRESZ-t - igaz kétszer több veszélyes helyzet adódott közben, ahogy majdnem belémjöttek, túl hirtelen kerülgettek az akciót ignorálók. De ha nem hétfő, nem kezelhetetlen csúcsforgalom volna, hanem egy szellősebb hétköznap délelőtt, sokkal izgalmasabb lenne az egész. Szerdán kipróbálom!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr66434986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karlmann 2008.04.21. 11:34:32

Szerintem még szerencsés vagy, hogy nem szólt be senki. Kíváncsi vagyok, meddig marad így?

SsPL71 (törölt) 2008.04.21. 11:38:04

Ha ésszerűen lennének kitéve a sebesség korlátozó táblák akkor nem kerültél volna "veszélyes helyzet"-be.

Kíváncsi leszek ha bevezetik ezt az új KRESZ-t, hányan fognak a szabályt betartó hátsó részébe csapódni, amikor is pl. a lámpával nem "védett" zebra előtt 30-ra vagy 20km/h-ra(?) kell lassítani, ha van gyalogos, ha nincs.

Nem a KRESZ-el kéne korlátozni az autósok amúgy is zaklatott életét, kedves szabályalkotók, hanem a megnövekedett forgalmú úthálózatot bővíteni ahol ez szükséges és lehetséges.

Valamint az útminőségeket kéne javítani, az autósoktól és nem autósoktól beszedett vámokból, nem pedig csak a zsebeket tömögetni.

SsPL71 (törölt) 2008.04.21. 11:47:02

Meg mi az, hogy az akciót ignorálók?
Tudtommal, nem csak az akcióban résztvevőkre vonatkoznak a KRESZ szabályai, hanem minden, közlekedésben résztvevőre.

Tegnap délután 6kor is, jövök lefelé az Istenhegyin, erre egy balfék régebbi audi A6-os simán végig előzi a lámpa előtt feltorlódott több száz méteres sort, balról, úgy, hogy a szabályosan vele szembejövőket szinte lesodorja az útról, és gondolom még neki állt feljebb.

Ameddig az ilyeneknek van életterük és helyben nem lövi le a rendőr az ilyeneket, addig sértve fogom magam érezni a "közúti ellenőrzés"-ek alkalmával.

karlmann 2008.04.21. 11:55:37

SsPL71, mélységesen egyetértek. Csak az a gond, hogy addig amíg a kátyúzás helyett 30-as táblával javítják az utakat, ami aztán a javítás befejezése után is kint marad, míg el nem lopják, addig nem nagyon van miről beszélni.

SsPL71 (törölt) 2008.04.21. 12:09:52

karlmann: Nem is kátyúzással kéne javítani, hanem eleve nem kilopni az alapanyagokat és az útszakasz ismert terheltségétől függően a megfelelő szintén ismert technológiával megcsinálni azt a nyomorult utat.

Jójó, persze a tábla olcsóbb, mint ahogy te is írtad. Na de akkor, hova mennek a különféle vámokból befolyt hatalmas keret?

Riasom 2008.04.21. 12:16:08

Az a baj, hogy nappal, jó látási- és útviszonyok, illetve alacsony forgalom mellett gyakorlatilag az összes ma érvényes sebességhatár irreális - ahogy a cikkben is szerepel, városban inkább 60-70, országúton inkább 100-110, pályán inkább 140-150 az _alap_ tempó, és ahogy azt sokan sokszor tapasztaljuk, viszonylag normális játékosokat feltételezve itt nem alakulnak ki veszélyhelyzetek, lazán, nyugodtan lehet ennyivel (meg még egy kicsit többel) közlekedni.
Fogalmam sincs, mi lenne a megoldás, de a jelenlegi határok (a fenti kikötések teljesülése esetén) betatarthatatlanok, és marad az, hogy az ember figyeli a szembejövőket, nem jeleznek-e útszéli rendőrt.

Rocko- 2008.04.21. 12:27:23

abszurd.
"Hát elindult a Sláger Rádió, pontosabban a Bumeráng közlekedési akciója, melynek lényege, hogy ezen a héten minden reggel hattól tízig tartsuk be a KRESZ-t."
10:01-tôl már lehet parasztnak lenni? én egy nagyobb akciót tartok: életünk végéig tartsuk be a KRESZ-t!

feketenap 2008.04.21. 12:27:45

Off
Dízel boxeres tesztet akarok!!!
On

Pcmg 2008.04.21. 12:37:18

Én sem értem, hogy minek csökkentik a sebességhatárokat, ahelyett, hogy növelnék. Ezek szerint feleslegesen adnék ki súlyoz százezrekkel többet egy olyan autóra, amiben ABS, ESP, meg a többi 3 betűs kütyü van, ha egyszer teljesen feleslegesek, elvégre ezeket a sebességhatárokat és a hozzájuk tartozó fékútat (hiszen azért akarják, hogy lassabban menjünk hivatalosan, hogy biztonságosabbak tudjunk kanyarodni, megállni)egy Trabi, vagy egy Lada is tudja teljesíteni. Ráadásul a fent említett típusoknak a kátyús utak sem annyira ártanak.

karlmann 2008.04.21. 12:55:49

SsPL71, az nálunk alapértelmezés, hogy kilopják az anyagot az utakból. Ezen túl az út legfelső része is hiányzik. Mert normális országokban az út legfelső, közlekedésre alkalmas felülete nem kékesfekete, hanem világos szürkés- barna. Ezt többször tapasztaltam Ausztriában, Németországban, Svájcban stb.
Két éve az előző cégemnél javíttattam a telephelyet és úgy alakult, hogy egy kicsit többet is megtudtam az aszfaltról. Szóval ez úgy van, hogy normális országokban van egy alsó ún. durva aszfalt, aztán egy középső köztes (nálunk ez a legfelső) és végül egy speciális nagyszilárdságú kopó réteg, ami fokozottan ellenáll a forgalom terhelésének és a környezeti hatásoknak is.
De az utak minőségétől függetlenül tény, hogy a szabályozás rosszabb mint, a 70-80-as években. Az emberek fuldokolnak a szmogtól, a sebességhatárokat meg csökkentik, hogy még nagyobb dugók legyenek, ahelyett, hogy minél gyorsabban engednék át a forgalmat. Ha valahol épül is egy elkerülő, rögtön korlátozzák a sebességet nehogy gyorsan tovább lehesseb jutni.
Az autók száma egyre nő, ehhez képest egyre csökkentik a vezetési időt. Én még 30 órát vezettem, mert annyi volt kötelező, most meg már talán 20 óra is elég. Azóta csak 5-ször annyi autó van. Az oktatók meg véletlenül sem beszélnek azoról a technikai dolgokról amikről kéne: ABS, ASR, ESP stb. Aztán mindenki meg van lepve, amikor fiatalok halnak tucatszám az utakon.

pjotr 2008.04.21. 12:56:12

Próbálja valaki betartani a kreszt (sebesség korlátokat) motorral! Most nem arra célzok, hogy kevés az 50, a 90, meg a 130, hanem arra hogyha motorral 30-40-re lassítok egy tábla miatt ott, ahol egyébként 50-60-al megy mindenki, lehet hogy nem élem túl, mert leradíroznak! Volt rá példa, hogy robogóval megálltam a zebra előtt a Nagy Lajos-on átengedni egy babakocsis nőt. 5 azaz öt autó került ki, az utolsó úgy, hogy éppen csak félre tudta rántani a kormányt. Majdnem ott hagytuk a fogunkat mindhárman (a nő, a gyermek a babakocsiban és én).
Ennek így rohadtul nincs értelme, max. a rádió halgattottságának növelését szolgálja.

hard 2008.04.21. 13:10:24

Hát igazából egy ismételjük át a kresz hetet is kellett volna előtte tartani, mert ugye amit net tudunk pontosan, azt nehéz követni.
Történ ugyanis, hogy reggel Győrből jöttem Pestre a 8-as busszal, ami egy jó kis rába hátsó hidas 256-os bombázó volt. Már az eto stadionnál feltűnt, hogy vki fogja a sort. Van pár 60-as tábla és az M19-esre vezető kanyarban egy 50-es. Egy szöszi volt kresz matricás Qasqai-al. A baj ott volt, hogy a 60-as táblánál 50-et ment, és gondolom arról nem hallott még eddig hogy az M19-es autóút, amin 110-el lehet haladni, így szépen beállt 85-re. Azért megelőztük, mert a rába hátsó híd 80 és 90 között elviselhetetlen frekvencián szól :)

kenguru30 2008.04.21. 13:10:24

Ja, szerintem is egy vidám kis PR akció, értelme és hatása 0. A túlélési szabály ebben az esetben az, hogy a forgalom tempójával haladj nagyjából, mert ha ettől jelentősen eltérsz, akkor nagyon könnyen bajba kerülsz

pjotr 2008.04.21. 13:17:28

Így az első nap délutánján talán a kommenteket értelmezhetjük egy mini reprezentatív közvélemény kutatásnak. Azt hiszem az összhang önmagáért beszél.

u.i.: Nincs hülye autós, hülye motoros és hülye gyalogos. Csak hülye ember van. Ez a rádiósokra is igaz!

oggy 2008.04.21. 13:23:38

Lehet nem a témához tartozik de ettől a fajta "útjavítástól" totál eldurranik az agyam: Adott a lyukacsos gidresgödrös út ugye, jönnek azútjavitók és kicsit betömködik a lyukakat és a repedésekbe és egyáltalán az úttestre mindenhova szurkosbitument fujnak, aztán erre az egészre jön a csodaszer!! az apró kőmorzsalék ami aztán elintéz lámpát lakkot, kerékdobot megmindent!! Hiába van kitéve sebességkorlátozás az adott útszakaszra, ez a cucc legalább két hétig folyamatosan amortizálja az autókat. Az embernek nincs elég járulékos költsége az autófenntartással, akkor még ez is!!

2008.04.21. 13:27:04

Nem szigorítás kéne, hanem a meglévő szabályok szigorú betartatása: kamera a buszsávok fölé, rendszám alapján félautomata módon lehetne gyártani/borítékolni/postázni a büntetőcédulákat, ugyanígy sok-sok automata sebességellenőrző pont kéne, hogy a humán erőforrás járhassa az utakat kvázi "portyázhasson" szabálytalanul közlekedőkre vadászva. (Most jogilag sem teheti meg a rendőr, hogy a második sorban parkoló autóssal szemben eljárjon, ha a parancsa nem erre szól...)

T-boy (törölt) 2008.04.21. 13:32:57

Egy ilyen "hatalmas"országban tényleg nehéz
betartani a seb.korlátokat,főleg a szuper
képességű vezetőknek.Kanada,USA vigan elvan
90-100-al,amit betart/atnak/,a stoptábláról
nem is beszélve..

Solymika 2008.04.21. 13:33:34

lesz legacy teszt?
instant get!!

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.04.21. 13:33:38

eltakarja a harmadik féklámpát a kressz betartására buzdító matrica? mi ez, vicc?!

pjotr 2008.04.21. 13:34:35

oggy!

Abszolút egyet értek veled (is)!
Az is klassz, mikor a túlbuzgó "útkaparó" a kátyúból dombot csinál.

Képzeld el az általad írt technológia áldását, mikor motorral közlekedve a kanyarban kerül elém egy ilyen "kijavított" kátyú és az apró kavicsokkal teleszórt útszakasz. Néha elég nehéz keréken maradni. Na olyankor szoktam a sisakomban anyázni a Demszkájt :)

Nézzétek el nekem, hogy motoros szemszögből próbálom megvilágítani a dolgokat, de sok autós talán nem gondolja, milyen nehéz néha két keréken közlekedni.

AP (törölt) 2008.04.21. 13:43:21

Lakott területen belül legyen csak 50, de kívül minimum 100.
Inkább 110. Autópályán meg 150.

AP (törölt) 2008.04.21. 13:45:04

A végén bejön a számításom, ezeket az "új" sebességhatárokat az ezres Swift is röhögve abszolválja, közben eszik öt litert.
Aki gyorsabban megy, azt büntethetik tőlem.. Kerüljön ki, előzzön meg nagygázzal záróvonalon át, aztán mosolyogjon a kamerába. Nyehehe.

Hózentróger 2008.04.21. 13:51:35

Egyre inkabb nincs kedvem ebben a szerencsetlen orszagban elni. Barmi erdemi valtozas tortenik, az csak negativ lehet.

Ja, a kovetkezo autom rendszama mar szlovak cimert fog viselni, az biztos.

rhynn · http://comicbooks.blog.hu 2008.04.21. 13:54:00

Kipróbáltam Pécsett az 50-ezést, alapjáraton nem bírta a kocsi tartani a sebességet. Trabantos bácsi meg mutogatott, hogy miért nem haladok.
Szerbiában 60 a megengedett lakott településen, 65-70nel megy mindenki, s minden oké.

pjotr 2008.04.21. 13:55:05

AP!

Nem lenne rossz, de!
Hiába tudja a Swift, ha a sofőrje nem, ill. hiába lenne 100-110, ha az infrastruktúra erre alkalmatlan (lásd pl.: 51-es főút).

Sajnos egy-egy változtatás nem old meg önmagában semmit, csakis összhangban párhuzamosan több módosítás. Jellemző kishazánk jogalkotási gyakorlatára, hogy először az eldurvult dolgokat szigorúbb szabályozással próbálják megoldani s csak évekkel később teremtik meg (ha egyáltalán) a szabályok betartásának lehetőségeit. Ilyen pl. a budapesti teherforgalom. Szigorítás van, M0-ás még nuku.

kri 2008.04.21. 14:10:58

Nekem 1,5 órába került zuglóból eljutnom a Lágymányosi hídig. Király. Két kérdés merült fel. 1, Aki pénteken nem ült bkv-ra az mostantól mindig autózni fog-e, a másik, hogy mi jobb leégetni a 40 éves kuplungomat, vagy biciklira ülve szétb...szni a tüdőmet. Mert ugye a bkv az tök király, de 8 ezeregynéhány ft-os bérlet az túl van a racionalításon. Úgy hogy még fényképes bizbaszt, is venni kellene hozzá, az egyjegyes bkv lesős sportolásból kinőttem már. És Demszky szreint az nagyon is jól van, hogy a főváros egy fillért se ad a bkv költségvetésébe. No akkor megkérdezném,, hogy akkor mire is van a ktgvetés...

Krisi 2008.04.21. 14:50:07

PCMG: nekem meg van egy Hayabusám, ami 300 felett megy, akkor emeljék fel a határokat 290-re!

Ezzel arra céloztam, hogy lehet, hogy itt sokan tudnak menni biztonságosan 170-nel autópályán, mert van a sokmilliós autójukban elektronika vagy szerintük biztonságosan mennek 80-nal lakott területen, de a magyarok többsége nem tud vezetni, ezen nincs mit szépíteni, elég csak megnézni a baleseti statisztikákat. A törvényalkotók meg nem autóbuzik, hanem a többséget akarják megvédeni a balesetektől. Csak manapság divat szidni őket, de én megértem, hogy ha egyszer sok a baleset, ahol nagyrészben a nem megfelelő sebességválasztás a hibás, akkor tenni kell ellene.
Az már más kérdés, hogy hogyan, de mindenki jobban járna, ha kevesebb lenne a halálos baleset.

A slágerrádiós cucchoz meg csak annyit fűznék, hogy a kreszt nem 3 napig hanem egész évben be kéne tartani. Persze én se tartom be mindig, mielőtt még álszentnek tűnnék, de azért általában megpróbálom.

Leadfoot 2008.04.21. 15:01:53

Majd pont a majom Bochkor felhívására fogom betartani a KRESZ-t...

Legszívesebben felragasztanék egy ilyen matricát, csak a háromszög helyett egy nagy, középső ujjat mutató kézzel.
Nem azért, mert notórius veszélyesenautózó vagyok, hanem mert az egész ötlet álszent faszság (bocsánat), és mert az ésszerűtlen szabályokat maximum akkor vagyok hajlandó betartani, ha jön a bóbitás Octavia mögöttem...

Mellesleg az 50-nel kocogás a belső sávban a városi úton minden, csak nem a KRESZ betartása.

oggy 2008.04.21. 15:20:41

Lehet most sokan elítélnek majd de én lakott területen ált. 65-70-el "száguldok"! S ,hogy miért? Azé me igy kellemes fordulaton elmuzsikál motrom és nem kell harmadikban kínlódni, ezzel jó pár deci gázolajat megspórolok aminek az ára sajnos már lassan az arany árával vetekszik. Nesze neked közlekedési morál!

kicsi79 2008.04.21. 15:31:15

Szasztok!
És az hogy van, hogy kb 1 hete éjszaka a rendőr-Octavia mögött mentem végig a Hungária körúton 140-el???

Lekkó 2008.04.21. 15:37:48

Na ez az amit utálok 65-70 lakott területen kívül. Mindenkit feltartva ezzel, és ilyenkor persze nem jön a rendőr pedig ez a KRESZben a A forgalom feltartásának minősül azaz kresszegés. Szabályozással egyébként semmire sem mennek mert a közlekedési morált kéne megváltoztatni, és utána a szabályokat.

DM 2008.04.21. 15:51:46

Gyorsan menni mindenki tud! Megállni, váratlan helyzetekre reagálni próbálj meg 70-nél a városban. Kiguruló labda, leugró gyalogos, kitolató autós, stb.

Egyébként 2 város között nincs gond a 90-nel. Én Szentendre és Békásmegyer között remekül autózom reggelente befelé 85-90-nel, és az összes 100-zal előzővel találkozom a következő lámpánál. Hogy ne legyek álszent, bent a városban én is inkább a 80-at tartom a 70 helyett a 11-esen.

europid 2008.04.21. 16:32:25

Figyelem, hétvégi balfékek a Balatonnál!
Nemcsak a gyorsan, hanem a lassan hajtókkal is bajom van.A tököm tele a főúton totyogókkal.A sok balfék 60-70-el vacakol, előzni nem tudsz, mert jönnek szembe, ezek meg néznek valamerre (csak tudnám, mit bámulnak).A másik, aki nem néz tévét, mert szigorúan 80-al döf, azt már nem tudja, hogy 90 van főúton.Persze csont új autókkal, nem Trabival. A 90 pont elég ide, többet én sem akarok, de azt legalább tartsák be.
Valaki írta, hogy felesleges az ABS-es meg ESP-s kocsit ezekre a sebességekre megvenni. Szerintem az emberek többsége még mindig nem tudja, mi az az ABS, nyomják a féket padlón, meg támasztanak,kormányozni eszükbe se jut.Azt hiszi azzal mindig hamarabb áll meg.Persze így is vezet, mert azt gondolja:Majd a kütyü!Az tudja...
Hát néha tényleg felesleges.

AP (törölt) 2008.04.21. 16:41:31

pjotr: ez is igaz, de akkor ennyi erővel nem lehetne egyáltalán egy általános sebességhatárt meghatározni. Ha az utak állapotától függne a sebességlimit, akkor lennének cifra dolgok.
Így meg lassan a mindenhol 60 felé haladunk, ez se jobb.

korlat 2008.04.21. 16:51:14

DM 2008.04.21. 15:51:46:
Szt&re és Békásmegyer között kb az a normális tempó és ritmus amit leírtál. Kb. 90km/h elég a betonszegélyes etapon a Brico-ig, aztán meg 80 körül bőven lehet menni, mert se zebra se gyalogos babakocsis nagymama nem zavar. Mióta megcsinálták többé-kevésbé a Szentendrei utat, azóta kb ott közlekednek az emberek ésszerűen. Mármint a sebességet nézve.

rooster 2008.04.21. 17:05:31

AP-nak adok igazat: lakott területen maradhatna 50 (a veszélytelen szakaszokat nem számítva), lakotton kívül lehetne 10-20%-kal több.
(A kevesebb idegeskedés miatt az ember veszélytelenebbül menne, és élvezhetnénk is kicsit az autózást. Lakott ter-en viszont tényleg büntetnék: röhej az, h. pl. Nagybátony és Ózd között minden országúti szakaszon megelőzök vkit, ő meg majd' minden faluban visszaelőz engem. Azért mert ő mindenhol 80-nal megy...)
Csak a kurva útfenntartók fessék föl MINDENHOL az útburkolat szélét!

pjotr 2008.04.21. 17:17:18

Picit olyan téma ez, hogy mindenkinek igaza van, mégsincs senkinek igaza.
Szerintem mindegyik eddig leírt állítás többé kevésbé megállja a helyét bizonyos esetekben, míg más szitukban/más szemszögből vizsgálva pedig kevésbé vagy egyáltalán nem. Nem írok példákat, szerintem mindenki tudna ilyet.
Sajnos nincs egyetemleges megoldás ezekre a problémákra, lehetne viszont jelentősen javítani a helyzeten a következőkkel:

1. Mindenképp szigorítani kellene a jogosítványhoz jutást, de ne azért hogy többet szívjon a tanuló, hanem hogy lényegesen felkészültebben kerüljön ki az utakra, magasabb és alkalmazhatóbb technikai, elméleti tudással (pl.: veszélyhelyzetek kezelése).

2. Nem csak orvosi alkalmassági vizsgálat időszakonként, hanem teljesebb vezetéstechnikai és tudásbeli feltételei a jogosítvány megtartásának.

3. A jogalkotási szemlélet gyökeres megváltozása. Ne utólagos szankcionáló szabályozás érvényesüljön elsősorban, hanem preventív, a lehetőségeket megteremtő szabályozás, mely nem csak a közlekedőkre nézve ír elő egyre szigorúbb szabályokat, hanem az infrastruktúra fenntartóira ill. a jogszabályok betartatóira nézve is (pl.: kintfelejtett táblák, csak(!) izzókészletért büntető rendőrök). Ezeken túl a következő pont megvalósulásának megfelelő kommunikációval való támogatása.

4. Be kellene ivódnia a közlekedők tudatába (tisztelet a kivételnek, akinél ez már megvan), egyfajta íratlan erkölcsi normának, ami a "normális" közlekedési morál kialakulásának alapfeltétele. Ez pedig nem más, minthogy mindenkinek maximálisan vállalnia kellene a tetteiért a felelősséget, nem pedig a kibúvót keresni a szabálysértések büntetése alól, ugyanakkor törekedni a hatékony, de biztonságos közlekedésre. Valamint sérülékenységüknek megfelelően kezelni a közlekedés résztveőit (nem mindegy, hogy egy vétkes autós okozta balesetnél a vétlen egy kamion/vonat vagy egy kerékpáros/gyalogos).

Fontos hangsúlyozni, hogy a 4. pont megvalósulásának alapvető feltéltele a 3. pont maradéktalan megvalósulása, hiszen a biztoságos és hatékony közlekedés mindannyiunk alapvető joga, ennek lehetőségének előteremtése az adónkból fizetett közszolgák kötelessége!

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2008.04.21. 17:38:40

Én csak a felfestéseket kérem felfesteni és a helyükre tenni :D Én csak azokat... (Hogy értsétek: pl. Batthyány tér előtt balra fordulni az Aranyhal u. utáni balosban a felfestett parkolóhelyeken lévő autókon keresztül vezető kanyarodó sávon át maps.google.com/maps?f=q&hl=hu&geocode=&q=Batthy%C3%A1ny+t%C3%A9r,+Budapest,+Budapest,+Hungary&sll=47.498403,19.040759&sspn=0.31824,0.637207&ie=UTF8&ll=47.506113,19.038985&spn=0.004972,0.009956&z=17 és sorolhatnám...)

Quattroman 2008.04.21. 18:09:18

Probalta valaki betartani a külsö Vaci uton a jelzötablak altal elöirt sebesseghatarokat? 30-50 meterenkent 70, 30, 50, 40, ujra 70 es igy tovabb. szoval van ritmusa a forgalomnak :(((
Azt meg külön imadom hogy az összes kamion sz@rik kimenni a külsö savba amiota valami tudos illetekes fel evre rendeletbe megengedte nekik, persze hiaba vontak azota vissza ök ott ragadtak. Engem a hetvenes evekben meg a dobozos Barkassal is kifütyült a rendör a Beke uton a belsösavbol.

lrichard_ac 2008.04.21. 18:21:12

rhynn 13:54:00 :

Sebváltó kezelése nem volt opció ?

lanciabacci 2008.04.21. 18:39:57

1. nekem valahogy már a múlt héten is az volt az érzésem, hogy ez egy nagyon cinikus akció és max. burkolt reklám. Én eddig is betartottam a szabályokat.
2. Aki eddig se, az most se fogja, matricázva vagy anélkül. A pillanatnyi érdek felülírja úgyis.
3. És ha netán mégis, akkor mi lesz? Ki fog a fejéhez kapni?

Másképpen kellene "társadalmi vitázni". Célokat és javaslatokat kellene fogalmazni.

A BKV-sztrájk meg számomra bebizonyította azt, amit eddig is gondoltam: az autósok közül egy sem járt már BMV-vel eddig sem. Mondjuk minek is, ha drágább, lassabb, büdösebb és frusztrálóbb, mint az autó/motor/robogó/stb?

Kifordított kacagány 2008.04.21. 18:41:22

oggy 2008.04.21. 15:20:41
száguldani könnyű, megállni nehéz.

europid 2008.04.21. 16:32:25
a 90 a maximálisan megengedett sebesség, nem azt jelenti, hogy annyival kell menni. sajnos pont a hozzád hasonló mentalitás miatt nem lehet magasabbra emelni a korlátozást, mert azt hinnéd, hogy annyival kell menni.
szerintem is az lenne a jó, ha lehetne menni 110-zel(városban szigorúan maradjon azt 50) és mellette mindenkinek lenne akkora gyakorlata(meg esze), hogy tudja, mikor engedheti meg magának azt a sebességet és mikor nem.

akarki 2008.04.21. 19:31:40

Kifordított kacagány 2008.04.21. 18:41:22:
Europid szerintem nem arra gondolt, hogy mindig annyival kell menni, de engem is skszor idegesít, ha a szembeforgalom nagyon erős, valaki meg feltartj a sort. Miért nem tud 90-nel menni, vagy néha félreállni? Ő is nagyon veszélyes, mert (utalnék a jogsiképzés hiányosságára) felidegesíti egyes sofőröket, akik utána száguldozni kezdenek. Agresszív sofőrnél meg kevés veszélyesebb van...

kelemenbandi · http://kelemenbandi.domaincenter4.hu 2008.04.21. 20:14:45

Reggel háromnegyed kilenc körül az M3 bevezető szakszán minden második kocsin láttam egy ilyen matricát, és kérdezgettem a velem lévő két főnökömet, hogy mi lehet ez. Annyit láttunk a rossz szemünkkel, hogy van valami fülhallgató a jobb fölső sarokban, kisilabizáltuk, hogy valami slágerrádiós játék. Én már az autópályán felfigyeltem pár ilyen matricára, de gondoltam, hogy valami vicc az új kresz miatt. De ez mindegy is.

Akkora dugó volt reggel befelé, hogy mondtam, hogy jobb lett volna pénteken jönni, csak akkor elnapolódott a program, a bkv buli miatt.

És a legérdekesebb: ha budapestre megyünk, mindig én vezetek, mert ez így alakult. petőfi rádió hallgatóként nem tudtam erről az egészről. És sok matricás embernél észrevettem, ami így utólag érdekes, hogy kalandosan váltanak biza' sávot, és ahol lehet, ott odarottyantyák a kocsit. Tehát az ötlet jó, csak ne mindenki tegye ki az ablakába! :)

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.21. 20:19:46

mi lenne ha állandó jelleggel be lenne tartva a KRESZ? kár hogy olyan nem létezik...annál inkább egy szürke honda civic szedán, melynek rendszáma így kezdődik: LOL-... ugyhogy büszkén jelentem hogy megvan az első nörd, nem egyedi rendszám :D irigylem a srácot :D

Kifordított kacagány 2008.04.21. 20:34:44

akarki 2008.04.21. 19:31:40
valószínűleg nem arra gondolt közvetlenül, de áttételesen mégis. persze bosszantó, ha valaki tötymörög előtted és te meg nem tudsz menni tőle, mikor egyébként meg tudnál, de azok az emberek is a közlekedés részét képezik és alkalmazkodni kell hozzájuk(a gyalogosokhoz,bringásokhoz is). nem biztos, hogy azért tötymörög, mert balfék, vagy mert nem elég felkészült. lehet, hogy ő jobban/másképp ítéli meg a balesetmentes közlekedéshez szükséges lehetséges sebességet, vagy ő tisztában van a járműve képességeivel, amivel te nem lehetsz tisztában. ugye az sem mindegy, milyen autóban ülünk. nem mindegy a típusa, felszereltsége, műszaki állapota. megítélni egy másik autóról, hogy mennyivel kellene mennie, rosszabb mint ha valaki ott ülne melletted és folyamatosan beleugatna abba, hogy hogyan vezess.
természetesen sokan azért tötymörögnek, mert felkészületlenek, ami nem jó(az ilyenektől én is igyekszem távolságot tartani valamilyen irányban), de ezerszer inkább egy felkészületlen tötymörgő, mint egy felkészületlen "autóversenyző"

oggy 2008.04.21. 21:10:15

Kifordított kacagány 18:41:22 én nem tartom magam száguldozónak és abban is abszolút igazad van ,bármi gázság beüthet egy ilyen "kicsi" sebességtúllépésnél, de csupán arra szerettem volna rávilágítani ,hogy az ember "kénytelen" néhány szabályt megszegni ,h egy kicsit spóroljon mert ebben a tetű országban csak ahhoz értenek a hatalmasságok ,h minden téren lehuzzanak abbol hatalmas összegből amit nagynehezen összekaparok.

Kifordított kacagány 2008.04.21. 21:20:31

oggy 2008.04.21. 21:10:15
bolond vagy, ha az üzemanyagon spórolsz. azt legalább te használod el:)

pjotr 2008.04.21. 21:25:46

miluman!

"mi lenne ha állandó jelleggel be lenne tartva a KRESZ?"
Mármint mindenki betartaná azt a részét, amelyiket ismeri? :)
Régen volt a franciáknál ilyen akció, csak náluk pont azzal a céllal, hogy megbénuljon az ország közlekedése. Meg is bénult. Ők jól tudták mi lesz a hatása. A sláger rádiónál az ellenkezőjét akarták, visszafelé sült el.Vajon lehetne ezért perelni őket?

LOL-, kevésbé irigylésre méltó volt pár éve a GAY- kezdetű.

ANdrás 2008.04.21. 21:37:45

"...50-nel kocog egy négysávos városi úton a belsőben..." Ne kocogjon, tartson jobbra.

ujjonc 2008.04.21. 21:38:59

Kezdem az elején. Még csak másfél hónapja van jogsim. Lementünk anyosomékhoz az m7-en. szélső sáv kb 100-as tempo. Az hogy a belsőben ugy söpörtek el mellettem, mintha ott se lettem volna, még csak hagyján. De hogy a szélsőben gyakorlatilag levillognak, szinte letolnak az azért kissé ijesztő. És még csökkenteni kell néhol 80-ra. Senki. Még én sem mertem. Ki az a hülye barom, aki ezeket a sebesség határokat kitalálja???
Bockor, meg a majom király. kit érdekel az a két h... Egy értelmes müsoruk nincs!
Utak állapota. Egy ismerősőm ott dolgozik az m0-áson. azt tudom, hogy a felügyelőnek semmi kőze a szakmához. Úgy verik át, ahogy akarják. De sokk pénzt tesz zsebre érte, nem érdekli az út állapota.
30-as tempo zebra előtt? Az nem az úttast része? Amiért mi autósok fizetünk! Cserébe pedig kátyút kapunk. Amig van súlyadó, asszem az út elősszőr a miénk, és csak utánna a gyalogosoké. Jó, hogy ekkora lovat adnak alájuk. Már nem néznek körül, egyszerüen elidulnak a forgalomba bele. Satufék, és a mögöttem jővő már belém is szállt. Azt hiszed majd a gyalogos meg fog állni? Eltünik, és majd magyarázkodhatsz, miért álltál meg. Lehet vadászni a gyalogosokra. Lámpás zebra kellene mindenhová, igy megoldható lenne, mikor kinek van lehetősége a haladásra!
Annak pedig, aki a kreszt kitalálja - az újjat -, és modositja, talán le kellene tennie a jogsit és vezetni kellen a hétköznapokban. Nem soförrel furikázni egy iróasztal mellől.

ujjonc 2008.04.21. 21:49:59

A bkv sztrájkhoz pedig csak annyit, lehetne sürübben! Gyönyörű tiszta levegő volt délutánra BUDAPESTEN. Én is beültem az autómba, mert az asszonyt be kellett vinni a munkahelyére. Kórházba. Remélem azért, egy bkv-st sem láttak el, ha be kellett menniük a egy kórházba. Nem érdemlik meg.
Ja és ilyen bkv sztrájk esetén be kellen tiltani a dizel mozdonyokat - máv - , és a teherautók közlekedését is. Mondjuk lehetne hetente egyszer, és nem is kellene sztrájknak hivni. Csak egy mozgalomért a "Bp tiszta levegőjéért". Na persze erre a napokra a "sztrájkolni akaroknak" nem járna fizetés. Akkor mekkora lenne a szájuk???

pjotr 2008.04.21. 22:34:55

Kedves ujjonc,

Te tényleg azt hiszed csak az autósok súlyadójából van az út? Abban bőven benne van a "csak" gyalog közlekedők adója is zsákszámra. De ha úgy lenne, ahogy írtad az szerinted feljogosít arra téged, hogy ne add meg az elsőbbséget a gyalogosnak? Mi lenne ha a kamionosok is e szerint érvelnének s mivel több adót fizetnek mint Te, nem adnák meg neked az elsőbbséget a kereszteződésben? Jusson eszedbe a zebra közelében, hogy édesanyád, nagymamád vagy a kislányod hazafelé az iskolából is átmegy néha egy-egy zebrán. Vajon mások is így gondolkodnak mint Te és nem adják meg nekik az elsőbbséget?
Látod, másfél hónapja van jogsid, de már elfelejtetted mit ír a könyv a gyalogátkelőhelyről. Ha ésszel közelíted meg, nem érhet olyan meglepetés ami miatt satuznod kellene. Mellesleg nem neked kellene magyarázkodnod, hanem a mögötted jövőnek, aki beléd szállt. Ezt azért (szintén) illene tudnod friss jogsival!
Pont a hozzád hasonló emberek hozzáállása miatt olyan a hazai közlekedési morál, amilyen.
Persze Te okos vagy, az első kézhez kapott volán mögül tudod kik alkotják a KRESZ-t, az ítéleted pedig meghozod másfél havi vezetés tapasztalatára építve. Gartulálok!

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2008.04.21. 22:56:36

Csatlakoznék pjotr-hoz. Mondjuk ha már kresz-t nem tanultál, legalább nyelvtanra beülhettél volna...

ujjonc 2008.04.21. 23:28:05

Ha már nem a mondanivalómról irsz, csak megjegyezném, a két mondatodban kettő hiba van. A "mondjuk" után vessző, a KRESZ pedig nagy betű, "legalább nyelvtanra beülhettél volna..." Seggfej

Rocko- 2008.04.21. 23:55:35

nieklih 2008.04.21. 13:33:38
a 3. fék lűmpa nem kötelező, így tök midnegy, h el van takarva v nem is létezik. én annak is örülnék, ha a többi közlekedőnek a többi, normál lámpai megfelelően, és megfelelő alkalommal élnének.

AP 2008.04.21. 13:43:21
miért nem 60?

pjotr 2008.04.21. 13:55:05
"Hiába tudja a Swift, ha a sofőrje nem"
tehát azért, mert valaki alkalmatlan a vezetésre, akkor korlátozzunk le mindenkit hozzá. szép ötlet.

pjotr 2008.04.21. 17:17:18
1) egyetértek, bár ebből is mindenkit csak a lehúzást látná. plusz óra/vizsga = plusz pénz.
2, 3, 4) jöhet.


ez az ujjonc meg újonc.

pjotr 2008.04.22. 06:04:00

Rocko!

"tehát azért, mert valaki alkalmatlan a vezetésre, akkor korlátozzunk le mindenkit hozzá. szép ötlet."

Engem is zavar, de dajnos ez így működik. A sebesség korlátokat nem a legrutinosabb, legtapasztaltabb sofőrök tudásához igazítják, hanem a statisztikákhoz. Bizony ha 10 sofőr közül 6-nak a 100-110 kezelhetetlen (balesetet okoz), akkor bizony oda 90, lehet hogy 80 kell a saját és mindannyiunk érdekében. Biztosan találkoztál sok olyan STOP táblával, ami neked és sokunknak a vicc kategória, viszont sokaknak igenis kell, hogy ott legyen.
Ha majd tisztességesen megtanítják közlekedni az újoncokat(!), a fejükbe verik a felelősség tudatot, akkor változhatnak ezek a korlátok is szvsz.

pjotr 2008.04.22. 07:43:15

dajnos=sajnos :)

pjotr 2008.04.22. 07:51:06

Rocko!

Ez kimaradt:
"bár ebből is mindenkit csak a lehúzást látná. plusz óra/vizsga = plusz pénz."

Ebben teljesen igazad van, de ezen segíthet a megfelelő kommunikáció. Biztosan nem kerülne annyiba az a (jó)pár plusz óra/vizsga, mint egy temetés, ill. egy baleset "járulékos költségei", főleg erkölcsileg, érzelmileg.

Rocko- 2008.04.22. 09:15:07

"Engem is zavar, de dajnos ez így működik. A sebesség korlátokat nem a legrutinosabb, legtapasztaltabb sofőrök tudásához igazítják, hanem a statisztikákhoz."
ahahm, statisztika. a staisztika kimutatja, h a motoros pizzafutárok 100%-a nem köti be a biztonsági övet. megoldás: ne legyenek pizzafutárok!
a statisztika szerint 230 km/h fölött igen minimális baleset történik csak. megoldás: autópályán alsó határ az 230.
a stat szerint a mozgássérültek nem okoznak balesetet. megoldás: csak mozgássérültek vezethessenek.
érzed, h mennyi mindent ki lehet hozni a statisztikából? :)
nem a szabályokat kell lebutítani a sofôrök szintjére, hanem a vezetési színvonalat emeleni egy normálisra.

komunikáció: naka, sajnos az nincsen ezen a téren. vagy ha van, akkor nagyon rossz (menny má a sávomból kurvaanyád.).
szóval én támogatom a racionális KRESZ-t.

pjotr 2008.04.22. 10:01:06

No igen. A statisztikák könnyen félre vezethetnek, de azért egy részük egészen jól használható (pl.: kőrforgalmak táblás/lámpás kereszteződések helyett). Javarészt az értelmezésükön múlik a használhatóságuk, az értelmezés minősége pedig a döntéshozók szakmai kompetenciáján.

"nem a szabályokat kell lebutítani a sofôrök szintjére, hanem a vezetési színvonalat emeleni egy normálisra"

Igen. Én is ezt hangsúlyoztam, lásd: utólagos szankcionáló vs. preventív, lehetőségeket megteremtő szabályozás.

A kommunikáció alatt a hivatalos kommunikációt értettem, ami azt a célt szolgálná, hogy beépüljön a köztudatba a jogosítványhoz jutás (és más egyéb)szigorításának szükségessége.
(Mondjuk el tudnék képzelni pl. egy olyan reklámot, ahol a forgalmi vizsga után a kisasszony elpityeredik a sikertelen eredményen, mire a vizsgabiztos megszánja és átengedi. A következő jelenet, mikor pár hét múlva balesetet okoz a kisasszony, majd az áldozatot takaró zsák mellett pityeredik el újra. A végén pedig egy felirat: Megérte volna pityergés helyett inkább pár plusz órát venni?) Stb...

europid 2008.04.22. 10:39:18

Persze, nem arra gondolok, hogy ha 90, akkor annyival is kell menni.Azonban, ha az útviszonyok lehetővé teszik, és minden O.K., akkor mi indokolja azt, hogy valaki feltartja a többit.Egyébként meg, aki nem tud főúton 90-el biztonságosan vezetni, az önként mondjon le a jogsiról.Neki meg nekünk is csak stresszt okoz.Különben ezek a vezetők éppoly veszélyesek lehetnek, mint a száguldozók.Mész mögöttük, majd hirtelen bekanyarodnak index nélkül, indokolatlanul fékeznek, kikanyarodnak eléd.A legszebb az M7-esen történt, a marha állt a leállósávban, majd egyszercsak index ki balra és gyerünk.Persze nem a leállóban kezdett gyorsítani, hanem kint a pályán.Azt is csak úgy nagypapásan.Nem kevesen nyomták a féket, kocsik, kamionok.Nem tudsz az ilyenekre felkészülni, mert álmodban sem gondolsz erre.
Nem szeretek úgy vezetni, hogy folyton azt kell néznem, az előttem tötymörgő (mert általában előzni sem lehet) mikor csinál valami égbekiáltó hülyeséget.Nem kell főúton a 110 sem, akkor mindenki 90-el esne be a lakott területre.De mégegyszer: könyörgöm próbálja meg mindenki felvenni a forgalom ritmusát, és akkor mindenkinek jobb lesz.
Azt is vizsgálták már, hogy a lámpánál, ha mindenki szúr egy egyest sárgánál, zöldnél meg gyíte, akkor sokkal több kocsi fér át.Próbáltam már másodikként, mögöttem mindig beragadtak.Működik.Nem zöldnél kell eljátszani a "belenézek a tükörbe-kuplungot lenyomom-egyes sebességbe teszem a váltót-kuplungot lassan felengedem" játékot.
Én az ilyesmit értem a közlekedési kultúra egy részének.
Nem száguldozom, ha lehet, és van értelme (itt a 30-as táblát értem) betartom a sebességhatárokat, átengedem a gyalogosokat.Már kinőttem a gyorsulási versenyekből (minden kocsinál van gyorsabb).Nem erkölcscsősz akarok lenni, távol álljon tőlem, de azért a Kresz 90%-ig elég ésszerűen szabályozza a közlekedést.Ha aszerint megy mindenki, nagy gáz nem lehet.
Bocsa s szófosásért.

Rocko- 2008.04.22. 11:57:05

pjotr 2008.04.22. 10:01:06
a reklámot támogatom. :)

"No igen. A statisztikák könnyen félre vezethetnek, de azért egy részük egészen jól használható (pl.: kőrforgalmak táblás/lámpás kereszteződések helyett)."
na de marha sok dolog nincs benne a statban. pl átmész egy körforgalmon, nem csattansz, de nincs messze tôle a dolog. bekerül a statba? nem. leizzadtál, mire kijöttél? igen. dzóval én csak óvatosan állnék ehhez a dologhoz. :)

Bambano 2008.04.22. 12:41:42

Az ilyen mondatokért "felrakom a tesztautóra, subaru legacy" száradjon le a kezed :P

Robot 2008.04.22. 22:52:08

Na, ezeket tartsd be!
I LOVE KRESZ !(képek)
www.bumerang.hu/
Ha ezeket nem, akkor a többit miért?

Krisi 2008.04.23. 09:56:18

Ujjonc: tőled mentsen meg az élet!

"30-as tempo zebra előtt? Az nem az úttast része? Amiért mi autósok fizetünk!"

Ezt most tényleg komolyan írtad? Viccnek kicsit sok. Már kioktattak előttem, de az út mindenki adójából éplüt, nem csak a te autó-adódból.
Az meg szánalom hogy másfél hónapja van jogsid és már elfelejtetted a kreszt, de azért kioktatsz mindenkit. Vagy megtanultad egyáltalán? Jogsi is a piacról van?
Nekem is volt időszakom, amikor csak másfél hónapja volt jogsim, de én nem éreztem úgy, hogy mindent jobban tudok mindenkinél.
És feltételezem te még életedben nem mentél át zebrán gyalogosként.
Idióta

transporter 2008.04.23. 12:28:52

A magam reszerol csokoltatom a kezdemenyezoket a Slager radional, es a kedves resztvevoket is - tisztelet a kivetelnek. Ma reggel egymas utan ket resztvevo moge is beszorultam, midketten decens forgalmi akadalyt kepeztek. Szemely szerint sokkal tobb ertelmet latnam egy hasonlo, "reggel hat es tiz kozott mindenki udvariasan es esszel kozlekedjen", akcionak. Pld a kedves resztvevok zipzaraznak a felhajtonal, idoben indulnak a lampanal, es ugy altalaban parhuzamos kozlekedesre alkalmas uttesten jobbra tartanak. Egy sor ilyen es hasonlo dolog van amit a kresz nem ismer vagy nem tesz kotelezove, de megkonnyiti az eletet az utakon. Tovabbi szep napot.

floydian · http://floydian.blog.hu 2008.04.24. 22:56:53

Szigggorúan a pótféklámpa mögé. Huh.

Pepija 2008.04.30. 14:52:57

T-boy 2008.04.21. 13:32:57
"Egy ilyen "hatalmas"országban tényleg nehéz
betartani a seb.korlátokat,főleg a szuper
képességű vezetőknek.Kanada,USA vigan elvan 90-100-al,amit betart/atnak/,a stoptábláról nem is beszélve.. "

Csak azt felejted el, hogy Kanadában és az USA-ban 8 sávos autópályák vannak, s nem a városok között, hanem bent a városokban is hasonló méretűek az utak. S azon valóban elfér ennyi autó, nem beszélve arról, h mivel mindenki ennyivel megy, ezért gyorsabban célba érsz, mint itthon, a padlógáz-fék kombinációval.
süti beállítások módosítása