Egyetlen szabály mozgatja a káoszt

Indiai utakon (1. rész)

  2008. február 26. - Koncz János Címkék: indiai utakon

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Már csak a fluxuskondenzátor hiányzik!
2014-04-03 14:18:11

Jelentem, elkészült. Három és fél év után roncsaiból újjáépült Botond barátom (a Totalcar-közösség

Jól mondta Buddha: az élet szenvedés
2014-03-28 17:12:16

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy

KRESZ nincs, csak a csodás nők
2013-04-04 15:12:09

A karibi szigetvilág egyik legnépesebb államában, a Dominikai Köztársaságban, a gyönyörű tengerpartok, az

Na, ez már nem megy terepre!
2012-09-03 15:22:26

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett


Koncz János olvasónk Indiában fotózta végig – többek között – a közlekedési eszközöket. Sorozatát Indiai utakon alcímmel olvashatják.


Indiában hamar rájön az ember, hogy az ottani jelenségek egy része európai embernek nem mesélhető el pontosan – egyszerűen mert a szavak mögötti tartalom erősen különbözik. Ide tartozik a közlekedés is. A koncepció az, hogy járműkategóriánkba igyekszünk gyömöszölni azt a gyönyörű káoszt, amit az indiai utakon kavarog. Előtte azonban feltárjuk a káosz mélyén rejlő rendet, mert rend van ám ott, csak másképpen, mint itthon megszoktuk.

Az úton-útfélen látható táblákból kiindulva biztosan van Indiában kresz és olyan könyv is, ami az összes szabályt tartalmazza. Gondolom ezt a könyvet biztosan be is magolják a tanulóvezetők, meg ne húzzák őket a vizsgán, de erősen valószínű, hogy nyomban utána odavetik az utcákat járó, mindenféle papírt szorgalmasan fellegelő teheneknek. Mert mint szinte mindent, az indiaiak a gyakorlatban a kreszt is rendkívül leegyszerűsítették.


A papírra nyomott sok előírás helyett egyetlen szabály érvényesül, de az kőkeményen: az erősebbnek van igaza. Mindig, minden szituációban, minden forgalmi helyzetben. Ezt gyorsan megtanítja az élet, nem kell hozzá iskola. Ha tudjuk az erősorrendet, nagy baj már nem lehet. A rangsor legalján természetesen a gyalogosok és a kutyák helyezkednek el, a tetején pedig az irgalmatlan méretű teherautók és az elefántok.

A szabály egyszerű: a gyengébb elkotródik az erősebb útjából, hacsak nem akar kilépni az éppen aktuális megtestesüléséből, és a köztes létben várakozni bizonytalan ideig, amíg újra visszatérhet.


Nézzük, hogyan érvényesül az elv a gyakorlatban egy tipikus, egy sávnyi szélességben úgy-ahogy leaszfaltozott, kétoldalt poros padkával körített forgalmas úton. A gyalogos behúzott nyakkal baktat a porban, az aszfaltra fel sem lép. Ha nagyon dudálnak mögötte, jobb, ha még onnan is félreáll az út menti bozótba. A biciklis megpróbál az aszfaltcsík szélén közlekedni, de erre ritkán van alkalma, jobban teszi, ha ő is a téglavörös porban teker. A robogós és a kismotoros általában megfér az aszfalt szélén, de van az úgy, hogy ajánlatos a padkára leugratnia.


Ez még az autoriksásokkal is megtörténik olykor, de azok nem szívesen zötyögnek a padkán, hiszen már a hierarchia közepe táján járunk. A személyautók és a taxik nagy elánnal túrják lefelé a náluk kisebbeket, ám egy busz vagy teherautó láttán készséggel leteszik a porba az autó bal felét (mint tudjuk, Indiában balra tarts van). Igazság szerint a rendszer egyetlen problémás pontja a busz és a tehergépkocsi találkozása. Ezek nagyjából egyformák, és sofőrjeik is egyformán elszántak jogaik érvényesítésében: a találkozás vége általában az, hogy ők nagy nehezen elférnek egymás mellett, mindenki más eszeveszett tempóban spriccel előlük minden irányba.


A közlekedést folyamatos dudálás kíséri. Európai ember hajlamos ettől gyorsan fejfájást kapni, rögtön azután, hogy túl van az első komoly halálfélelmen, amit mondjuk egy autóriksában utazva él át az első tíz-húsz percben. Hajlamos továbbá azt hinni, hogy az indai ember dudálása afféle komolytalan hóbort, vagy a türelmetlenség jele – holott a dudaszónak komoly közlekedésszervező funkciója van. Így tudatja az erősebb a gyengébbel, hogy vigyázz, jövök – és ebben a szisztémában ennél nincs fontosabb információ.


Keskeny hegyi utakon a dudálás szerepe meghatványozódik: így legalább némi esély van rá, hogy a hajtűkanyarból előgörgő behemót Tata teherautó sofőrje meghallja, hogy mi épp szembejövünk szép fehér, ám aggasztóan aprócska Suzuki-Marutinkkal.


Én országúton egyszer féltem igazán Indiában: amikor a Munnar környéki hegyekben egy bérelt Honda Heróval túrázgattunk, és az első öt kilométer után a kürt felmondta a szolgálatot. Hátra volt még aznap vagy nyolcvan kilométer, a hinduknak állítólag hárommillió istene van, na én felváltva könyörögtem az összeshez, hogy ússzuk meg élve a következő kanyart. A következő dolgokkal ütköztünk majdnem aznap, de az ima szerencsére segített: kecskenyáj, faszállító teherautó, úttesten átkelő iskolások, fagylaltárus triciklije, többféle típusú és méretű autóbusz, barna, szürke, drapp és foltos tehenek, teaszedő asszonyok, felzászlózott terepjáróban repesztő hindu zarándokok, és végül, de nem utolsósorban egy nagyon nagy és nagyon ráncos elefánt.


Nagyvárosokban a helyzet még annyival színesedik, hogy belép a többsávos közlekedés, továbbá a fogalmas kereszteződések problémája. A megoldás mindkét esetben ugyancsak egyszerű. Ha vannak is felfestve sávok, azokat senki nem veszi figyelembe. Annyi jármű megy az úton egymás mellett, amennyi elfér, illetve legalább eggyel több, néhány horpadás arrafelé meg se kottyan. A kereszteződésekben az erősebb kutya elvét kiegészíti az ügyes kisegér elve is, különben a robogósok meg a riksások az idők végeztéig ott várakoznának. Közlekedési lámpák akadnak itt-ott, de az adott forgalmi helyzet dönti el, mennyire veszik komolyan az aktuális fényjeleket. És szinte mindig helyzet van.


A káoszt vezérlő egyszerű elveknek köszönhetően meglepően kevés a komoly baleset – már ahhoz képest, hogy vacak utakon kétes műszaki állapotú járművek tömege közlekedik merész sofőrökkel a volán mögött. Egy egymilliárdot meghaladó lélekszámú országban.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr55354025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NullJozef 2008.02.26. 10:55:39

Én meg anyázok a Vácin, hogy indexelés nélkül váltanak sávot...

feketenap 2008.02.26. 10:58:13

Néhány kilót már levezettem, de valószínűleg Indiában nem ülnék volán mögé.
Köszi Jancsinak a klafa képekért!

Zoli 2008.02.26. 11:20:09

Szia Feketenap! Ugyanazt mondtam amit te, csak én a Odesszában a csodás ukrán földön. Aztán az élet rákényeszeríti az embert a vezetésre. Mindössze tisztában kell lenni a helyi viszonyokkal. Itt is életveszélyes, de 20 hónap alatt az ember belerázkódik. Szóval soha rosszabbat, mint az otthoni utak, vagy sofőrök. Én már megtanultam értékelni.

Üdv és szép napot.

diaboloo 2008.02.26. 11:32:27

A video fel van gyorsítva (gyalogosok).

Christianus 2008.02.26. 11:32:42

Ez valami katasztrófa!
Királyak a képek!
Kb. 3 percig maradnék ott életbe :)

Üdv mindenkinek!

Pcmg 2008.02.26. 11:46:41

Lámpa nélkül megy forgalmas csomópont, és érdekes módon egyszer sem várakoznak sokat. Még akkor sem, ha felvan gyorsítva a felvétel.
Nesze neked rosszul beállított rendőrlámpa-sor.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.02.26. 12:06:07

Én inkább kocsiba ülnék mint robogóra. Úgy kevesebb az eély arra, hogy a mögötted 3 cm-re haladó riksás átmenjen a nyakadon:) Persze becsövezett Marutival közlekednék jól bekötve egy sportülésbe, bukósisakban:)

mobala · http://vwkmo.extra.hu 2008.02.26. 12:09:52

Nagyon jó a szöveg és a fotók is! Tetszik a szerző fogalmazása.

A forgalmi viszony meg hát szokatlan :)

Nándesz 2008.02.26. 12:16:01

Ellenben az út milyen jó minőségű!

apamacko 2008.02.26. 12:17:23

Volt egy fénykép rólam a Dragon R-ben ezüst autó ezüst bukó :-))
/nem rali csak viccbűl/
sajnos nem tudom csatolni de lehet hogy reprodukálom a képet :-))

Vitya 2008.02.26. 12:18:03

Sziasztok!

"A rendcsinálás a kisemberek mániája, a zseni átlát a káoszon" Találkozhatunk ezzel a felirattal sok helyen, de itt igaznak is tűnhet a dolog.

További szép napot mindenkinek.

apamacko 2008.02.26. 12:18:57

A török közlekedési szokásokról is hasonlót írtak az AM-ben nemrég.

Koncz János köszi !

ommm 2008.02.26. 12:30:55

jó írás Jani, kösz.
az "átemegyek az úton" videó pedig félelmetes. hányszor csokiztad össze a gatyeszt közben?

Rocko- 2008.02.26. 12:36:48

OFF:
a héten volt kormányőőrökről szóló műsor a tvben. nem tudja valaki, h melyik csatornán és mikor volt?

DonVincenzo 2008.02.26. 12:40:49

Azt hiszem egy kb. 10 évvel ezelőtti rekordok könyvében olvastam,hogy az Egyiptomiaknak a legkönnyebb jogsit szerezni. 10 métert kell bólyák között előremenni és ugyanott visszatolatni.
Ha valakinek megvan vagy olvasta akkor javítson ki ha tévedtem.

xszolixxx 2008.02.26. 12:46:53

Én Vietnamban rendszeresen vezetem kocsit, motort, biciklit is. (kb. hasonló közlekedési kultúra, sokkal több motorral, kevesebb riksával)
Baromira kell figyelni, de egyáltalán nem olyan vészes mint kivülről látszik.

záporjózsi 2008.02.26. 12:49:44

Nekem az tetszett a legjobban Indiában, hogy a gyakori koccanásokat minden esetben intenzív tömegverekedés követte.
Amúgy az utak nem rosszak(a hazainál jobbak),a 2x3 sávos autópályán pedig jól megfér egymás mellett négy autó, öttagú családot szállító apró robogó,a 8-10 embert is szállító tuktukok mellett.A képet csak szinesítik a forgalommal szemben haladó kamionok vagy traktorok.

xszolixxx 2008.02.26. 12:52:01

A gyalog átmenni az utonnak, csak annyi a trükje, hogy nem szabad megállni a járda szélén. Egyenletes tempóban - a szemed sarkából azért erősen figyelve - megállás, ugrabugrálás nélkül kell menni.
Körbenézni nem szabad, mert akkor nem kerülnek ki, hiszen látta hogy láttad, hogy jön. Miért nem ugrasz félre :-) .

littleguy 2008.02.26. 12:57:36

Én inkább közlekednék ott, mint itthon. Meg kell azt is szokni, ez biztos. De itthon ezt pl senki nem veszi figyelembe, hogy te gyorsabb/szebb/jobb/ügyesebb lennél, és meg sem próbálják segíteni a te utadat. Lehet, hogy durván hangzik leírva az indiai közlekedés, de azért nézzétek meg, hogy milyen jól működik. Nem azért mert mindenki paraszt módjára próbálja lenyomni a kisebbet, hanem mert amikor valaki elindul, arra mindenki figyel, és tudja, hogy a másik menni készül. Azért a kamion vagy busz sem rongyol be a kereszteződésbe, hanem lassít, körülnéz, és szépen elindul. Magyarországon erre kellene tanítani az embereket, nem arra, hogy TARTSD BE A KRESZT MINDENÁRON. Dinamikus közlekedés. Szerintem tök jó :)

lanciabacci 2008.02.26. 13:09:20

jó kis poszt! :) szerintem a közlekedésnek ez a formája bár valóban nagyon idegen a mi kultúránktól, mégis sokkal organikusabb és ösztönösebb, végső soron pedig természetesebb. Nagyjából az az elv, ami a táplálékláncban is, ahhoz pedig már elég rég hozzászoktunk, csak fel kell frissíteni :) Én kipróbálnám, bár bemelegítésnek nem ártana előtte újra egy kis dél-olasz gyakorlás (pl Nápoly), az nagyjából félúton van a kettő közt így saccra.

bUddy 2008.02.26. 13:14:30

Én Tajvanon vezettem, ami azért lényegesen nyugisabb közlekedést jelent, mint India vagy Vietnam, de ott is volt halálfélelem rendesen. Amikor visszajöttem, egy darabig nagyon civilizáltnak éreztem a magyar közlekedést, de aztán leesett, hogy itt nem is a káosszal van a baj, hanem a rosszindulattal. Az emberek itt sok más országhoz képest viszonylag szabályosan közlekednek, viszont ott baxnak ki egymással, ahol tudnak. Nem biztos, hogy annyival rosszabb ennél egy kis "kiszámítható káosz"...

jenko 2008.02.26. 13:18:19

Nekem már az is sok volt, amit Aradon tapasztaltam: parkoló autókkal szegélyezett kétsávos egyirányú utca elkezd szűkülni, majd a tükör távolsága mind a parkoló, mind a mellettem közlekedő, látványosan közönyös autós között 10 cm alá csökkent. Mögöttem és előttem is fél-fél méterre a többiek.
Újvidék hasonlóan érdekes. Gondolom a távol kelethez képest nudli ez, de számomra ekkor értékelődött fel a hazai közlekedési morál.

bUddy 2008.02.26. 13:20:19

xszolixxx: Tényleg az egyenletes tempó a kulcs. Főleg olyan helyeken lehet megfigyelni, ahol sok a robogó, hogy senki nem cikázik, hanem inkább együtt mozognak. Mintha nem a szomszéd motorosra figyelnének, hanem az egész tömegre egyszerre.

bUddy 2008.02.26. 13:22:55

jenko: Én Bukarestről és Moszkváról hallottam, hogy ott megvan ugyanaz az általános rosszindulat a közlekedésben, mint nálunk, viszont ehhez majdnem ázsiai szintű káosz is társul. Hozzájuk képest nagyon jók vagyunk...

jenko 2008.02.26. 13:23:31

mélységesen egyetértek viszont azzal, hogy nálunk nem a szabályok be nem tartásával, hanem a másik semmibevételével, szándékos kibaxással van a baj. Azért a skandináv példát tartanám inkább követendőnek, ahol a szabálykövetés párosul figyelmességgel és udvariassággal (amit szintén volt szerencsém tapasztalni).

flickR 2008.02.26. 13:30:41

van egy regesregi cikk az egyiptomi kozlekedesrol is valahol a szerveren, eleg szorakoztato...

igazabol ez az egesz csak azoknak meglepo, akiknek a kulfoldi nyaralas max. horvatorszagot (yuck!) jelenti. nagyjabol minden 3rd world country ugyanezt nyujtja.

szerintem csak kivulrol veszelyes, 5 perc alatt tanulhato.

Krisi 2008.02.26. 13:57:58

Nekem az tünt fel, hogy jön egy busz, és rátapad több robogós, mert tudják, hogy a buszt úgyis elengedik! Ez ám a leleményesség! Én is ezt csinálom, amikor a BAH csomópontál nem működnek a lámpák (nem ritka), hogy rátapadok az előttem menőre.

Egyébként csak nekem tünt fel, hogy Butapesten, amikor egy nagy csomópontban nem működik a lámpa, és rendőr sincs, akkor sokkal gyorsabb a forgalom?

záporjózsi 2008.02.26. 14:38:08

Mi egyszer 3 kmt mentünk szembe az autópályán a belső sávban(ez ott nem ritka), mert a sofőrünk a túloldali étteremben kapta utánunk a baksist.Folyamatosan villogva, dudálva kerülgettük a szembe száguldó színpompás kamionokat,de a sofőr teljesen higgadt maradt.
Jópofa a minden kamion hátulján megtalálható " horn please/ use dipper at night" (dudálj,villogj) felirat is.

mv3 2008.02.26. 14:53:20

Az első video teljesen ledöbbentett, akár egy régi videójáték, amiben a szembe jövőket kell kerülgetni. Jók a képek, hálás a téma, örülök, hogy olvastam, gratulálok hozzá! A folytatást várom, remélem lesznek tigrisek is :o)

xongorx 2008.02.26. 15:02:31

www.youtube.com/watch?v=mLxwJDGY4LU
bukaresti mindennapok: dudaszó, erősebb kutya-, szemfüles kisegér-effektus, 1,5 autó/sáv. Tiszta India :D

xszolixxx 2008.02.26. 15:20:40

Moszkva tényleg durvább ennél. Ha nem éppen dugóban araszol az ember (ültem már 5 órát dugóban) akkor 100 alatt mindenki dudál villog mögöttem ott ahol 50-nel lehetne menni.
A nagyobb utakon (sugárutak , körgyürük gyakran 2*4 2*6 2*8 sáv ) 120-140 alatt eltaposnak. Össze vissza cikáznak a sávok között.

specko 2008.02.26. 15:21:39

Milyen jó látni, hogy működik a dolog!
Az a baj, hogy Budapesten ez azért se működe, mert csak kocsi van és abból túl sok.

bUddy 2008.02.26. 15:24:15

Krisi:
www.youtube.com/watch?v=bRbEp-IPTjo
0:35-0:45 között van az igazság :-)

McMester 2008.02.26. 15:27:47

Budapesten már közel járnak az efféle közlekedési módszerhez, csak itt a szent teh az audis, a bmw-s, meg a mercis. vajon az indiaiak bevennék a kanyart a körforgalomban (: ?

AP (törölt) 2008.02.26. 15:30:36

Az utolsó videó valami hajmeresztő, még akkor is, ha fel van gyorsítva.
És működik a rendszer!!
Ehhez képest nézzétek meg, hogy az agyonrendszabályozott Hungárián mennyi idő alatt lehet végigmenni.

Más: mennyiért szokták megmondani a rendőrök, hogy lejárt a zöldkártya három hete? Nekem ötért mondták.

bUddy 2008.02.26. 15:37:53

És az elmaradhatatlan klasszikus: www.youtube.com/watch?v=1dqibvh96Og

Ádám 2008.02.26. 16:21:40

Ragyogó a cikk, és a vicc, hogy semmi túlzás sincs benne. Motorral levezettem már 15.000 km-t Ázsiában, de nem tudnám ilyen szemléletesen leírni a látottakat.

Mindezzel együtt a helyzet összességében mégiscsak jobb mint itthon. Itthon szabályt követnek az emberek - és egyáltalán nem figyelnek a másikra. Amikor a szabályt valaki megszegi, kész a baleset.
Odakint nincs szabály, tehát nincs mit megszegni. Mindenki a másikra figyel - és persze mindenki tudja, hol a helye. Ott sosem lesz zárovonalon autózó Trabantos, aki mögött sor kígyózik :)
Képzeljünk el egy nagyon forgalmas sétálóutcát. Vagy a moziba bezúduló tömeget. Ott sincsenek írott szabályok, mégis nagyon ritka, hogy frontálisan egymásnak megy két gyalogos. Na. Ez India, csak a példában szereplő gyalogosoknak van kereke.
Kemény és szigorú rendszer. De működik, nem kell hozzá csomó rendőr meg traffipax.

Sz. Rodi 2008.02.26. 17:06:09

Hahahaha!
Nagyon jó ilyen forgalom kéne ide is
imádom az ilyen forgalmakat, én nagyon élvezném, Olaszországban is úgy mész ahogy a kedved tartja nagyon sirály, 5 perc alatt meg lehet szokni! Lehet haladni nem úgy mint itthon.

AP (törölt) 2008.02.26. 18:00:05

Az olaszoknál vasszigor van három éve,
nem tudom miről beszélsz.
140-el mentem a pályán tavaly ősszel, és sorban előztem az egész kocsisort a középső sávban, meg ugráltak ki előlem.
Mondom nicsak, biztos vesék nőttek a Clio orrára.
Ámde nem, 15 perc után a seggemben volt az autópályarendőrség egy Vectrával, és 45 euróba került a mutatvány.

zénóóó 2008.02.26. 18:18:46

ZOLI!

Odessába készülök kérlek oszd meg velem a tapasztalataidat!!!Kösz szépen!

EzAZ 2008.02.26. 18:20:41

Dolgoztam indiaiakkal 2 évig...pfff
a cigányok is Punjab államból jöttek Indiából anno.szóval nó komment

Balage85 2008.02.26. 18:36:23

AP:
Nem az autópályára kell gondolni, hanem pl Rómára :) Az is kegyetlen a sok robogóssal. :) Ott se veszik figyelembe a lámpát, minket ledudáltak a pirosnál :)

Cimpus 2008.02.26. 18:55:05

Mint Balin! Ahol a helyiek megmutatták, hogyan kell két sávból 5-öt csinálni. T72-ben esetleg megpróbálnám. Gondolom itt is hasonló, mindíg a nagyobbnak van elsőbsége.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.02.26. 19:26:56

az a hibás, akinek a kocsi eleje törik össze (mint az araboknál)

Dr Justi-ce 2008.02.26. 19:29:00

Hát a videó megnézése közben leizzadtam :)
Végülis, mikor 6 évesen elkezdtem bringával felfedezni a kerületet/a főutakat is/ akkor is ezt az elvet követtem.

Gianni 2008.02.26. 20:26:41

sziasztok!
a törött buszos képen az nem egy hangszóró a lámpa helyére becsavarozva?légkürt helyett,ebből nyomatják az igét a népnek?

knajf 2008.02.27. 00:17:20

az úton átmenős video az elég régi. az csak szemlélteti a helyzetet, hogy hogy kell áthaladni egy forgalmas úton:) (youtube-on nemtom hány éve van fent)

ha itt "debütált" volna a video, sztem kapott volna valami díjat is :D


amúgy jó cik... és igen, megesik, hogy a vácin valaki nem indexel sávváltás közben :D

Levy T 2008.02.27. 01:14:23

Jartam Indiaban.Az volt a kemeny,amikor a tehenek lefekudtek az uton a forgalom meg megallt.A taxis meg mondta,hogy nem haborgatjuk oket,mert ugye ott szent allat...na mondom jo van akko...

Sz. Rodi 2008.02.27. 03:36:08

AP: az már a te gondod, hogy gyorsan hajtasz és ezért megbüntetnek.
Menj be Firenze belvárosába, ahol a pirosnál oda állsz ahova gondolod, mindenki kijön eléd és a robogós ott megy ahol akar...

Sörkálmán 2008.02.27. 10:42:43

Fú, ezeket a filmeket nézve zabszem nem fért volna a s*ggembe.
Gyilkos.
Lehet viszont, hogy kevesebb a baleset,
mert mindenkinek észnél kell lenni minden pillanatban.
Nem az, hogy "mehetek 100-zal városban, úgyis zöldem van",
aztán egyszercsak hopp, nem adta meg valaki az elsőbbséget...

Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.03.01. 11:24:43

Elég Írországig elmenni hogy valaki szembejo''jjo'' a négysávoson, sávot valtson ko''rforgalmon belu''l és mindenhol parkoljon, mit kell Indiával ho''zo''ngeni?!
Kultúrsokkból amúgy alapmu'' Széchenyi Zsigmond Nahar-ja, és a klasszikus képaláírás: A Testnélku''li Fej újságot olvas. A Szent Tehén hallgatja. Olvassanak Nahar-t!
süti beállítások módosítása