Bandi bácsi bogara

  2008. február 26. - Asztalos Angéla Címkék: repülő bogár

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Szabadesés, zuhanás nélkül
2011-12-29 17:46:00

Tél van. Nem lehet ugrani. Illetve lehetne, de nagyon bonyolult szervezést igényel, szóval vegyük úgy, hogy nem

Trabantban a deszantosok
2011-11-11 15:30:00

Én még soha nem Trabantoztam. Pár hete tapasztaltam meg először, milyen cuki kis autó. Már ahogy kinéz, olyan

Karácsonyi Hiéna: Dension csomag, senki többet harmadszor
2010-12-11 19:50:00

És íme az utolsó Dension csomag. Ha eddig nem sikerült megszerezned a pulcsit, sapit és nanotartót, itt az

Karácsonyi Hiéna: Yamaha csomag, már nincs sok hátra!
2010-12-11 19:20:00

Igen, ez már az utolsó Yamaha csomagok egyike. Úgy látszik, Rossit soha nem lehet megunni. Ha vinnél egyet a


Viszonylag sokat járok repterekre. Magyarország legtöbb repterén megfordultam már, nem is egyszer. És mindenhol vannak ismerősök, kedves barátok, akikkel jó összefutni. Nemrég Budaörsön jártunk, egyik kedvenc repülőteremen. Épp László atya Ancsájánál nézelődtünk; beszélgettünk a berepülő pilótával és a szerelőkkel, amikor is egy újabb rég nem látott ismerős tűnt fel. Pontosabban előbb csak egy VW Bogárhátú pöfögött el mellettünk. Aztán láttuk csak, hogy ez Bandi bácsi.


Azt tudni kell, hogy a reptereken általában mindenki többé-kevésbé repülés-őrült. Akár napokig képesek lennének repülőkről, motorokról, ejtőernyőzésről, gépekről beszélni. Így hogy-hogy nem, hamar Bandi bácsi bogarának motorját kezdtük csodálni.


Elek András (Bandi bácsi) amúgy különleges szerelő. Ez nem csak azt jelenti, hogy repülőgépek elektromosságát és műszereit bütyköli nap mint nap, hanem hogy a szó legszorosabb értelmében bogaras. A repülőgépek mellett az autók szerelmese is. Bogara 36 éves, 44 lóerős, gázüzemű és léghűtéses. Maximális sebessége 130 km/h, és Bandi bácsi nagyon büszke rá.

A szelepek és lóerők engem önmagában nem igazán tudnak lekötni. De véletlenül volt Bandi bácsinál egy nagyon érdekes fénykép, ami már engem sem tudott hidegen hagyni. Igen, ez már nem is olyan unalmas!

Kiderült, hogy a kis Bogárkának van egy szárnyas testvére, Bandi bácsi pedig elhatározta, hogy megörökíti őket együtt. Méghozzá nem is akárhogyan! Mindkettő, ahova való: autó az aszfalton, repülő a levegőben.

A kép tavaly nyáron készült a tököli repülőtéren. A kifutópályán 110 km/h-val halad Bandi bácsi WV Bogarával - ami neki már száguldásnak számít - mellette pedig 1,5-2 méter magasan egy Cessna 172 típusú kisrepülőgép repül. A Cessna 160 lóerős, boxermotoros, Németországból  származik. Festése teljesen véletlenül egyezik meg a bogáréval.


Nagyon kellett koncentrálni, – mesélte Bandi bácsi – hogy pontosan együtt haladjunk. Annál is inkább, mert a repülőgép vezető ugye balülésből repülte a Cessnát, én pedig jobbra alatta voltam. Nem hiszem, hogy túl sokat láthatott belőlem…

Aki egy picit is ismeri a repülőket, tudja, hogy valójában szó sincs versenyről. De a „kötelékben” repülés sem egyszerű. Mindkettőjüknek tartaniuk kell a 110 km/h-s sebességet, az irányt és a Cessnának a magasságot. Ez a sebesség a bogárnak még nem túl megerőltető, ilyenkor még tud gyorsítani, ha szükséges, a Cessnának viszont a 110 km/h már igencsak kritikus sebesség, tekintve, hogy a típus előírása szerint a repülőtér biztonságos megközelítésének minimális sebessége 70 csomó, vagyis 129,5 km/h. (1 csomó=1,85 km/h) Szerencsére volt egy kis szembeszél, ami tovább segítette a pilótát az alacsony sebesség megtartásában, így még a fékszárnyat sem kellett kiraknia. Ez azért fontos, mert a Cessna átesési sebessége, vagyis az a sebesség, ahol megszűnik a felhajtóerő a szárnyakon, és a repülőgép leesik: kb. 80 km/h. Itt jogosan vetődik fel, hogy a 80 messze van a 110 km/h-tól. De ne felejtsük el, hogy az ilyen alacsony sebességnél nehéz hosszútávon méterre pontosan tartani a magasságot, mert a repülő erősen süllyedne. Az átesésről nem is beszélve, ami ilyen alacsony magasságon is végzetes lehet.

A Cessna átlagos utazó sebessége egyébként 222 km/h. Végsebessége pedig (motortól függően) kb. 250 km/h. Létezik egy 302 km/h-ás végsebessége is, de ez az un. soha át nem léphető sebesség, a Vne. Az a sebesség, amit elméletileg ugyan képes elérni a repülő, de gyakorlatilag már nem bírja ki. Ilyenkor a szerkezet a nagy terheléstől szétesik, leválhatnak a szárnyak, hátsó vezérsík, a farok, minden. Ezt a sebességet általában csak zuhanásból tudják elérni a repülők.

Tehát versenyről szó sem lehet. De itt nem is ez volt a lényeg, hanem hogy jól néz ki a kék-sárga bogár és mellette a levegőben egy ugyanolyan kék-sárga repülőgép.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr49353998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pityu 2008.02.26. 09:37:52

Tetszik a bogárka, kár h. nincs a belsejéről kép...

apamacko 2008.02.26. 09:42:58

És hol van a gáztartály ? :-)

Amúgy szép kis bogár :-)

madbalee 2008.02.26. 09:44:05

Kellemes post, és szép bogárka. (pedig én nem is vagyok bogár fan)

Lowtyo 2008.02.26. 09:48:18

Szavazás nincs?

Cessna kéne
Bogár kéne
Bandi bácsi kéne
Angéla kéne

1 pont Angélának

Bandi bácsi pedig dobja ki a gázt, és szerelje vissza a gyári üléseket. (és valami szép gyári mocsárszín se lenne rosz)

austinpowers 2008.02.26. 10:07:59

Szép kis bogár, kevés fotóval.

Goped 2008.02.26. 10:12:59

Ennek a bogárnak nagy lelke van. Olyan aranyos.. Belső?? Egy baja van csak, hogy nem BMW...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.02.26. 10:13:59

A bogár jó, a festése siralmas, a repülés meg nem érdekel.

ommm 2008.02.26. 10:21:33

Bandi bácsi jópofa, bírom az ilyen megszállott "öreg motorosokat".

viszont, mivel kicsit konyítok a repülőkhöz, valahogy furcsa nekem ez a "soha el nem érhető sebesség". a "never exceed speed" inkább a soha meg nem haladható, vagy túl nem léphető sebesség lenne. ezt a gép nem tudja elérni (még elméletileg sem, bocs Angéla), csak zuhanásban. a többi stimmel, a 163 csomónál nagyobb sebesség strukturális károkat tud okozni a sárkányszerkezetben. (ennél a Skyhawknál).

sirT 2008.02.26. 10:23:53

aaaaah!!!
en autóbuzi+ejtöernyös+repülöbuzi:))
nagyon tip-top mind a kettö gép

feketenap 2008.02.26. 10:27:56

Az nem úgy volt, hogy a veszélyesen repülő Bandi bácsit a Cessna a földre kényszerítette? És mi pont a landolás pillanatát látjuk?
Hörbi rlz!

SsPL71 2008.02.26. 10:32:55

Pedig a bogarak tudnak repülni is.

zsosz 2008.02.26. 10:33:41

Sziasztok.
A bogár nagyon szép.

Hózentróger 2008.02.26. 10:35:44

na, ez egy jo kis post. grat Angela, csak igy tovabb.. Bogar kene, Cesna kene, Angelat nem lattam meg.

madbalee 2008.02.26. 10:37:44

Az utóbbi hetek egyik legjobb belsőség postja azt kell, hogy mondjam.

Köszi Neked Angi!

Hózentróger 2008.02.26. 10:38:51

Utananeztem, Angela is kene :D

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.02.26. 10:41:35

A magamfajta repülőgép-fetisiszta a repülőt választaná a bogár ellenében... Az megvolt, amikor a top gear-ben a vadászgép és a Bugatti Veyron nyomta a versenyt? www.youtube.com/watch?v=fBfNzxILKMk

Üdv

Lery · http://lery.freeblog.hu 2008.02.26. 10:45:20

gyönyörű bogár! (én meg bogár fan vagyok..)

Krisz 2008.02.26. 10:59:07

Cuki, de nem így csináltam volna a képet. Bogár megáll a pályán, Cessna elrepül mellette, fotós kattint. Ja, és a nap felőli oldalról, nem az árnyékosról.

Azért irigykedem mindkét járművezetőre :)

Krisz 2008.02.26. 11:02:29

Cuki, de nem így csináltam volna a képet. Bogár megáll a pályán, Cessna elrepül mellette, fotós kattint. Ja, és a nap felőli oldalról, nem az árnyékosról.

Azért irigykedem mindkét járművezetőre :)

Asztalos Angéla 2008.02.26. 11:06:50

Igen, Omm. A Vne az elérhető de át nem léphető sebesség. Én is így értettem. Főleg zuhanásból tudják elérni, de szerintem van olyan repülő, ami hajtóműből is képes rá.

okoska · http://www.kalandrover.hu 2008.02.26. 11:16:19

Ez egy érdekes szín!

Balesetnél összekeveri a tanúkat:)

Lowtyo 2008.02.26. 12:16:32

Bandi bácsi liberális a neje pedig jobboldali lehet. Valőszínű ezért festették ilyenre. Esetleg Republic rajongó. "Kék és Narancssárga színekbe öltözöm"

ommm 2008.02.26. 12:31:57

Angéla: csekk dö PM. :)

Rocko- 2008.02.26. 12:38:10

OFF:
a héten volt kormányőőrökről szóló műsor a tvben. nem tudja valaki, h melyik csatornán és mikor volt?

Oscar 2008.02.26. 13:26:36

A kép alapján enyhe kifejezés, h. Bandi Bácsi büszke. Egyébként kellemes cikk, Kedves Angéla, remélem több is követi, színesítve a tc és a Belsőség repertoárját, csak így tovább.

üdv.

vekker (törölt) 2008.02.26. 15:00:50

Gratulálok Bandi bácsi.Angélának is további sok hasonló cikket.

Pisti1300 2008.02.26. 15:15:32

Szép kis bogár. És hogy hol a gáztartály? a hátsó üllés mögött a kalaptartóban. kb 150l :)

mattmetal 2008.02.26. 15:37:52

A gáztartály helyére én is kíváncsi vagyok.

LOWTYO: Bandi bácsiból milyen kéne (3 ajtós,...) ???

AZSTALOS ANGÉLA: Sztem olyan gép nincs, mely önerőből, vízszintesen átlépi a Vne-t.
(egyébként ha átléped a nyomáscsúcs elvándorol hátrafelé és lecsavarja a szárnyat)

SCHEERTI: Gyere le Szentesre, elviszlek repülni, mikor negatívba terhelek és kiemelkedsz az ülésből...na ha utána azt mondod, hogy nem érdekel a repülés, akkor oké.

Bömös 2008.02.26. 15:55:05

Le a kalappal Bandi báyánk előtt, amúgy látszik a kiállásán, az a fajta régi szaki, aki ha kell, a fogával is rávágja a whitwort menetet a tengelyre.

karlmann 2008.02.26. 16:03:17

Na ilyen post lehetne több. Utólag lehetne egy képet Angéláról?

ommm 2008.02.26. 16:08:01

mattmetal: ja, letárgyalva

Lowtyo 2008.02.26. 16:26:41

mattmetal

Több ilyen Bandi bácsi kellene. Érdekes lenne tudni, hogy azért van bogara mert annó fiatalon megvette és a rabja maradt, vagy azért, mert lánykorában áhitozva csodálta az akkor presztizsautónak számító bogarat és most beteljesült régi álma. Bármelyik is, nagyon szimpatikus a kisöreg. Amikor még aktív volt a bogaram és nem a garázsban várta, hogy ismét lelket leheljek belé, nagyon jó érzés volt amikor ilyen kisöregek rámvillantottak amikor jöttek velem szembe és fülig ért a szájuk. Sokszor még a találkozókra is eljártak és épp olyan büszkén feszítettek a csillogó, pedánsan renbe tartott bogaruk mellett, mint Bandi bácsi a képen. Hejj, meg kéne már csinálni a Nagylányt...

Kifordított kacagány 2008.02.26. 16:54:07

meg kéne tanulni repülni. ha az ablakon kiugrálással kezdem, jó úton haladok?:)

akos696 2008.02.26. 17:36:16

Ez tényleg zsír! Autobuzi+repülőbuzi+motorbuzi+modellezésbuzi=én

Ebből 2 megvan! ;)

mattmetal 2008.02.26. 17:43:39

KIFORDÍTOTT KACAGÁNY:
Nem tudom, de kurva gyorsan kiderül.

OMMM: Jöhetsz. Szeretettel várlak.

mattmetal 2008.02.26. 17:46:34

LOWTYO: Jaja, Bandibát jó lenne a rokonok közt tudni...

Jack 2008.02.26. 17:53:43

Nem különösebben rajongok a repülőkért, de köszi a cikket, azért volt benne egypár számomra érdekes infó :)
Egyébként Angéla cikkeit sokkal jobban csipázom, mint a hp. Annáét...

Amúgy Bandi bácsi jópofa öreg lehet :)

Jack 2008.02.26. 17:58:36

Nem különösebben rajongok a repülőkért, de köszi a cikket, azért volt benne egypár számomra érdekes infó :)
Egyébként Angéla cikkeit sokkal jobban csipázom, mint a hp. Annáét...

Amúgy Bandi bácsi jópofa öreg lehet :)

Lowtyo 2008.02.26. 18:18:04

mattmetal

Nem hallottál még a fogadj örökbe egy Bandibá programról?

Batman67 2008.02.26. 19:46:40

mattmetal, ommm tudja rosszul, AA jól.
A vadászgépek (jó, ha van utánégető) többnyire át tudják lépni a Vne-t vizszintes repülésben, pusztán a hajtómű erejét igénybe véve. Volt rá kicsivel több, mint ezer órám próbálgatni. De le is vagyon írva a "használati utasításban is".
Ommm második repügyis szakértése nem jött be, egyszer már szakértett gázturbinás sugárhajtómű ügyben, az nagyobb bukta volt. Viszont az autókhoz nagyon ért.

Batman67 2008.02.26. 19:56:09

mattmetal és ommm tudja rosszul, AA jól. A vadászgépek (persze jól jön az utánégető) többnyire saját erőből, vizszintes repülésben át tudják lépni a Vne-t. A légcsavaros szutyik csak zuhanásban. Volt rá több mint ezer órám próbálgatni. De a "használatiban" is ezért voltak sebesség korlátozások. Ommm már második repügyis szakértése nem jött be. A gázturbinás sugárhajtóműves nagyobb bukta volt. Viszont az autókhoz nagyon ért!

Batman67 2008.02.26. 20:11:32

mattmetal, ommm

AA-nak van igaza. A vadászgépek többsége vizszintes repülésben is át tudja lépni a Vne-t. Volt rá ezer órám próbálgatni, de a "használatiban" is írják. A légcsavaros szutyik persze csak zuhanásban. Mostanság már csak ezt próbálgatom.
Szóval nem lehurrogni a hölgyet, aki jobban ért hozzá!

ommm,

A gázturbinás sugárhajtómű szakértés nagyobb bukta volt. Viszont az autós téma nagyon megy, le a kalappal.

Batman67 2008.02.26. 20:26:59

"Fontos" infó volt.
És tényleg nem akartam háromszor megjelentetni.

Hepi 2008.02.26. 21:07:14

jó post. nagyon. csak ilyeneket :)

ommm 2008.02.27. 09:08:42

Batman67: de egy Skyhawk nem vadászgép :) légcsavarosról ugattam, a sugárhajtás más tészta, de meghajlok tapasztalatod elött.
a dicséretet meg kösz.

mattmetal 2008.02.27. 09:49:51

BATMAN67: irígy vagyok az 1000 óráért, főleg, ha az olyan, ami...amit írtál.
Én csak MOT A (ZLIN-142, Cessna 172) és MOVIT szakszóval rendelkezem és kb 200 óra repidővel.
Neked milyen típusaid vannak?

mattmetal 2008.02.27. 09:52:42

OMMM: Mi volt a gázturbinás buktád ?
Én lemaradtam róla.

atomgape 2008.02.27. 10:02:52

Végre egy jó kis post a Belsőségen! :-)

ommm 2008.02.27. 11:27:08

mattmetal 2008.02.27. 09:52:42

passz, már nem emlékszem :))

Batman67 2008.02.27. 12:11:22

mattmetal, ommm

Tényleg nem akartam bántani senkit.
Ommm tudása autós téren lenyűgöző, ahol a neten van olvasom. Repcsi ügyben kicsit gyengébb, de nem halálos. Így elfogadható, hogy valaki kever dolgokat a gázturbinás sugárhajtóművek terén. Nagyon összetett téma.
Kevés vitorlázó, több Z-142, C-172, több Da-20 és lesz Da-40, még több L-39, sok Mig.
És légcsavaros is mehet úgy, csak moci kérdése. Meg elég gyenge sárkányé.:)

mattmetal 2008.02.27. 16:07:25

BATMAN67: Légcsavaros téren még mindíg kételkedem...
Sztem ezért van a MAX Vízszintes, és MAX Zuhanó "V".
Van a hatóságnál (NKH) egy-két sokatlátott ismerősöm, majd felhívom őket.

reseller 2008.03.10. 22:32:47

Krisz!
Az álló autó, és mellette elreppenő Cesssna 175 (és nem 172)valóban megoldható lett volna, de közel sem lett volna ilyen látványos (azért az oldalon szereplő képnél lényegesen több kép van :-) )A fényképezés irányát az alábbi dolgok szabták meg:pálya irány, szél irány, sajnos ezek nem tették lehetővé, hogy a napfény máshonnan essen. A fényképek egy 3. autóból készültek ami aa bogár előtt kb 50 méterrel haladt.
Az átesési sebesség pedig ennél a C175-nél érdekesen alakul, csukott mechanizációval, szélcsendben 48 csomóval még repült a gép, igaz erős remegéssel jelezte, hogy nem igazán ez az üzemmód a kedvence :-)

Gortva László 2008.04.02. 10:09:51

Sziasztok!
Bandi Bá szomszédja vagyok. "Reggelente szoktam látni ahogy megy a melóba egy sárga bogárral - este haza egy kékkel és most már rájöttem, nincs az öregnek 10 db bogara!" ...Szerintem jó kép.
süti beállítások módosítása