Egy G-tulajdonos vallomásai (frissítve)

Mercedes-Benz Geländewagen

  2007. október 01. - Zoltan Scrivener Címkék: mercedes terepjáró featúra gwagen angolul

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy G-tulajdonos vallomásai (frissítve)
2007-10-01 07:02:00

Magyarul A frappánsan elnevezett Mercedes/Puch „Geländewagen” (terepjáró) egyértelműen a hadseregnek

A szerző G-Wagenjével. Fotó: Balázs Viktor

Magyarul

A frappánsan elnevezett Mercedes/Puch „Geländewagen” (terepjáró) egyértelműen a hadseregnek készült. Kezdve ott, hogy a tervező ceruzája az első vonástól szabadon kószálhatott – feltéve, hogy egy milliméternél nem hagyta el jobban a vasököllel szorított vonalzót. Egészen odáig, hogy a fekete, háromágú csillag a vasból készült, karcálló hűtőmaszkra került. Ami állítólag kolbászt sütni is alkalmas.

A hadseregnek készült, de nem akármelyiknek. Egy szép napon az iráni sah – valószínűleg azután, hogy a hétvégi bevásárlás során S osztályú Mercedes-flottáját újabb párszáz darabbal gyarapította – megemlítette a Mercedesnek: milyen kár, hogy nem vehet tőlük terepjáró Merciket hadseregének. Válaszképp a Steyr-Mercedes-Puch a Geländewagen tervezésébe fogott, hogy kedvében járjon olajkutak garmadájával bíró törzsvásárlójának. A döntést talán az is inspirálta, hogy a nyugati világban az Egyesült Államok után Irán költötte a legtöbb pénzt haditechnikára.

Példás német alapossággal szellemes részletek sorát tervezték bele: ez volt az egyetlen összkerékhajtású autó, amelyikben menet közben is lehetett kapcsolni a felezőt, valamint az első és a hátsó tengelyen is volt differenciálzárja. Majd a tervezőasztalról felnézve az elégedett mérnökök csak a sah hűlt helyét látták. Forradalom döntötte meg uralmát, hogy azután a helyébe lépő ajatollák megnyissák a Szaddám Huszein ellen folytatott háborúk sorát.

Ach du Liebe Zeit!

Úgyhogy megpróbálták eladni a nyugatnémet hadseregnek. De mivel az iránival ellentétben a nyugatnémet hadsereg nem rendelkezett márkát hordószám ontó olajkutakkal, az árcédulára pillantva csak ennyit mondtak: Was? És maradtak korosodó VW Iltiseiknél.

Előbb kezdte el a G-Wagent használni az angol hadsereg, mint a németek. Mivel egy, a szovjetekkel való megállapodás keretében összekötő csapatokat küldhettek Kelet-Németországba, az angol katonák – köztük az SAS kommandósai – erdei utakon nyargalva hírszerzést folytattak szovjet és keletnémet csapatok ellen. Ha letértek az engedélyezett útvonalról, nemritkán autós üldözésekbe keveredtek, ahol az üldözők BMP páncélozott csapatszállítókban és hatkerekű Uralokban hajszolták őket. Többször előfordult, hogy UAZ-okon, kerítéseken és kerteken áttörve tudtak csak meglépni. Éjszaka az első ködlámpákat bekapcsolva közlekedtek – ezek, az ellenséget megtévesztendő, pont olyan távolságban voltak egymástól, mint egy Trabant lámpái. Sőt, külön kapcsolókkal a hátsó fényszórókat és a féklámpákat is ki lehetett oltani, tovább nehezítve az üldözők dolgát.

Egyedül a G-Wagenek voltak képesek ezt a tortúrát hétről hétre túlélni. Semmi más nem bírta.

Úgyhogy a G-Wagent ezek után szinte egy autós újságíró kezébe is lehetne adni. Jártam már G-vel a csecsen határon, Koszovóban, Boszniában, görgetegkövekkel teli patakmedrekben, mély sárban, és közben rájöttem a G-Wagen néhány előnyére: Bulgáriában nem kell autópályadíjat fizetni, mert azt hiszik, hogy NATO-jármű, Koszovóban felszabadító hősként ünnepelnek (jól időzített érkezéskor, azaz rögtön a háború után), és bátran nekimehetünk más autóknak, nem lesz semmi bajunk.

A G-Wagen a terepjárós életmód olyan kellékeit kínálja, amikről más SUV-ok nem is álmodhatnak. Nem kell a parkolóban hagyni, ha kiugranánk egy repülőből: utánunk lehet dobni ejtőernyővel. A legjobb extra pedig minden bizonnyal jól jön dugóban ácsorogva: a bukócsőre MILAN páncéltörő rakéta szerelhető. Másképp úgysem fogjuk dízel G-Wagenünket elsuhanó hangot hallatni.

A szerző G-Wagenjével. Fotó: Balázs Viktor

Angolul

Right from the very first stroke of the design pen—free to wander anywhere as long as it did not stray more than 1 mm from a very firmly-held ruler—to the final stage of sticking a black, 3-pointed star onto the steel, scratch-proof grille (suitable for cooking army sausages, apparently), the imaginatively named Mercedes/Puch “Geländewagen” (terepjáró) was designed for the military.

But it wasn’t just designed for any military. The Shah of Iran, owner of a fleet of luxury Mercedes S-Classes, one day after probably casually ordering another couple hundred of them while doing the weekend shopping, told Mercedes what a pity they didn’t build off road Mercs for his army. Keen to help a loyal customer, particularly one with oil wells in his garden—and perhaps encouraged by the biggest military budget outside the USA—Steyr-Daimler-Puch set about building the Mercedes Geländewagen.

With typical Teutonic thoroughness, they designed it with all sorts of clever features: from the only 4x4 with syncro on the transfer box to enable low ratio to be engaged on the move to expensive axle differential locks—and then when they finally looked up from their drawing boards, clapping each other on the back, they looked outside and the Shah had gone. A revolution had removed him that would ultimately make way for the first regime to do battle with one Saddam Hussein-ur.

Ach du Liebe Zeit!

So they tried to sell it to the West German Army. But without their own oil fields drilling an endless supply of DMs for them, when they saw the price they went: Was? And decided to stick with their ageing VW Iltis.

The British military used the G-Wagen before the Germans. Allowed military liaison teams in East Germany under an agreement with the Soviets, the British soldiers, including the elite SAS, tore around forest tracks collecting intelligence on Soviet and East German forces. Straying into prohibited areas, they ended up with weekly car chases–sometimes with a BMP or 6-wheeled Ural roaring down on them. More than once they had to ram their way past UAZs or through fences and gardens to escape. At night, to trick the enemy they only switched on the front foglights–designed to be the same width apart as on a Trabant to make them less conspicuous. There were even special switches to disconnect the rear lights and brake lights to make following more difficult.

It was the only vehicle they found tough enough to survive these duties week-in, week-out. Nothing else they tried was strong enough.

Which makes it almost motoring-journalist-proof. Having driven G-Wagens to the border with Chechnya, to Kosovo and to Bosnia several times, through boulder-strewn streams and thick mud, I discovered the G brings several unique advantages: you get exempt from road tax in Bulgaria as they think you are NATO; you get greeted as some liberating hero in Kosovo (at least straight after the war); and you can hit cars without having to repair it.

It comes with real, lifestyle features other SUVs can’t match. You don’t just drive and park it before going parachuting: you can actually parachute drop the car too—it was designed for it. But best of all, if you are bored in a traffic jam, there is a special option available: a MILAN guided missile launcher can be fitted onto the roll bar. About the only way you’ll ever hear a diesel G-Wagen go whoosh!

A szerző G-Wagenjével. Fotó: Balázs Viktor

Magyarul, még

Gyulavitéz fordításában egy másik magyar verzió, ami inkább magyarul van, mint az első:

A tervező első vonástától – a ceruza szabadon kószálhatott, feltéve, hogy maximum egy milliméterrel hagyja el a vasököllel szorított vonalzót - egészen odáig, hogy a fekete, háromágú csillag a karcálló, vas hűtőmaszkra került - amin állítólag kolbászt sütni is lehet -, a frappánsan Mercedes/Puch „Geländewagen”-nek, vagyis terepjárónak keresztelt jármű egyértelműen a hadseregnek készült.

A hadseregnek készült, méghozzá nem is akármelyiknek. Egy szép napon az iráni sah – valószínűleg azután, hogy hétvégi bevásárlása során S Merci-flottáját újabb párszáz darabbal gyarapította – megemlítette a Mercedesnek: milyen kár, hogy nem vehet tőlük terepjárókat a hadseregének. A gyártó égett a vágytól, hogy segíthessen, ami nem is csoda; törzsvásárlójának kertjében egymást érték az olajkutak, és az USÁ-t leszámítva ő volt a legnagyobb katonai vásárlóerő. Hamar neki is láttak a Geländewagen tervezésének.

Példás német alapossággal készült a nagy mű, tele volt mindenféle hasznos kütyüvel, többek között ez volt az egyetlen összkerékhajtású autó, amelyikben menet közben is lehetett kapcsolgatni a felezőt, valamint az első és a hátsó tengelyen is volt differenciálzár. De mikor végre a mérnökök baráti hátveregetések közepette elégedetten felnéztek a tervezőasztalon kiterített papírokból, a sahnak csak hűlt helyét találták. Forradalom döntötte meg az uralmát, hogy azután a helyébe lépő ajatollák megnyissák a Szaddám Huszein ellen folytatott háborúk sorát.

Ach du Liebe Zeit!

Mit volt mit tenni, megpróbálták eladni a terepjárót a nyugatnémet hadseregnek, de mivel a sahhal ellentétben a németek nem rendelkeztek márkát hordószám ontó olajkutakkal, az árcédulára pillantottak, és csak ennyit mondtak: Was? Nem gondolkodtak sokáig, maradtak a korosodó VW Iltiseknél.

Előbb kezdte el a G-Wagent használni az angol hadsereg, mint a németek. Mivel egy a szovjetekkel való megállapodás keretében összekötő csapatokat küldhettek Kelet-Németországba, az angol katonák – köztük az SAS kommandósai – erdei utakon nyargalászva kémkedtek a szovjet és a keletnémet csapatok után. Ha letértek az engedélyezett útvonalról, nemritkán autós üldözésekbe keveredtek, ahol az üldözők BMP páncélozott csapatszállítókkal és hatkerekű Uralokkal hajszolták őket. Többször előfordult, hogy UAZ-okon, kerítéseken és kerteken áttörve tudtak csak meglépni. Éjszaka, hogy megtévesszék az ellenséget, csak az első ködlámpákat kapcsolták be, melyek pont olyan távolságban voltak egymástól, mint egy Trabant lámpái. Külön kapcsolókkal a hátsó fényszórókat és a féklámpákat is ki lehetett iktatni, s ez még jobban megnehezítette az üldözők dolgát.

Egyedül a G-Wagenek voltak képesek hétről-hétre túlélni ezt a tortúrát. Semmi más nem bírta a strapát. A G-Wagent mindezek ismeretében tulajdonképpen oda lehet adni akár egy autós újságírónak is. Jártam már G-vel a csecsen határon, Koszovóban, Boszniában, kövekkel teli patakmedrekben, mély sárban, és közben rájöttem jónéhány előnyére: Bulgáriában nem kell autópályadíjat fizetni, mert azt hiszik, NATO-jármű, Koszovóban felszabadító hősként ünnepelnek (ehhez persze jókor, konkrétan rögtön a háború után kell odaérni), és bátran nekimehetünk más autóknak, nem lesz semmi bajunk.

A G-Wagen nem is autó, inkább életmód, életérzés. Olyan lehetőségek rejlenek benne, amilyenekről más SUV-ok nem is álmodhatnak. Például nem kell a parkolóban hagyni, ha ejtőernyőzni megyünk, csak meg kell kérni a pilótát, dobja utánunk. De a legjobb extra mind közül a bukócsőre szerelhető MILAN páncéltörő rakéta, mely módfelett hasznos lehet, ha dugóba kerülünk. Egyébként is ez az egyetlen módja, hogy dízel G-Wagenünkből vagány hangeffektusokat csalogassunk ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr43182033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.01. 07:26:41

Nem véletlen nem változik a formája,ez a kocsi az örökkévalóságnak készült.

andras244 2007.10.01. 07:39:11

kocka autó rulz ...

Gman 2007.10.01. 08:14:26

Az egyetlen Mercedes amit nyugodt szívvel elfogadnék. Nemrég voltam Szentpéterváron, ott úton-útfélen ilyeneket, meg Land Cruiser-eket lehet látni. Arrafele rögtön kiderül, hogy mi bírja a szélsőséges időjárást/utakat, és mi nem...

Galamb 2007.10.01. 08:18:19

Ennek a Scrivenernek olyan kémformája van...

Máskülönben szerintem ez az autó a Mercedes G-pontja! :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.10.01. 08:31:52

"Éjszaka az elsŠ ködlámpákat bekapcsolva közlekedtek • ezek, az ellenséget megtévesztendŠ, pont olyan távolságban voltak egymástól, mint egy Trabant lámpái."

Na ne komolytalankodjunk már. Az így elhelyezett ködlámpák pont beletakarnának a főfényszórókba...
Véletlen, hogy nincs ilyen fotó ?

cash 2007.10.01. 08:39:25

Ismét egy jó cikk, mint annak idején az autó magazinban!! tessék Őt leigazolni a totalcarhoz, az legprofibb magyar nyelvű autós újságíró!!!

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.10.01. 08:49:56

na fozok egy bikaeris feketet,m aztan nekifutoka cikknek. nyamm nyamm. egyszer Porta Westfalicabanalkudtame gy katonai terepszinure. nem engedtek a felebol sajna.

tatrafan 2007.10.01. 08:50:00

"A legprofibb magyar nyelvű újságíró" szerintem angolul írta. Csak az elfordításokból gondolom...

Abcd 2007.10.01. 08:52:06

Hááát....az OK hogy a sárban is elmegy, de arra csak elenyészően használják. Tökéletesen nincs szükség rájuk a közlekedésben. Vesszenek a nagy batárok az utakról, pláne a városokból!
Szerintem....

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2007.10.01. 08:54:48

zoli,

gratulálok a cikkhez, hoztad a formádat (:

néha látlak a városban, de hiába integetek nem veszed a lapot mert sokkal magasabban ülsz és el vagy foglalva a kormányzással (lehet hogy még szervó sincs a tiédben???)

különben most hogy itt irta valaki, kicsit tényleg olyan kémes nézésed van - local jamesbond (:

ommm 2007.10.01. 09:20:19

az írás elég jó, kicsit lehetne még Belsőségesebb.

a Trabant-fake-re azért nem hiszem, hogy nagyon rábuktak. az elvtársak azért annyira ostobák nem voltak.

az autó pedig már egy darab történelem. kíváncsi vagyok, meddig képesek még gyártásban tartani ebben a formában. a szívem is elszorult, mikor tavaly bejelentették, hogy ennyi. azóta is gyártják tovább.
ez sem a harcmezőn fog elesni, hanem valami orv EU norma majd hátbadöfi, mint a Defendert.

Tommi 2007.10.01. 09:33:48

Egyszer ültem egy haverommal G-ben, pesten... A derékszögű kanyart úgy sikerült bevennünk, hogy az autó hátulja megelőzte az orrát... (kilinccsel előre rulez) És mégis élek... Nem borult fel, hanem kapott egy nagyobb gázfröccsöt és visszatalált a helyes irányba némi ellenkormányzás után... Ezt mivel lehet még megcsinálni?

okoska · http://www.kalandrover.hu 2007.10.01. 09:35:36

OMMM !

Csak azért gyártják, mert nincs más. A hadseregnek pedig kell valami, meg néhány ilyen idiótának, mint mi: www.kalandrover.hu

semmicico 2007.10.01. 09:38:55

Én vezettem egy pont iylet , nem városba/betonra való. 50 felett már inkább csak terelgeted semmint kormányzod. De óriási feeling !

sc.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.01. 09:44:14

a Trabant-fake-re azért nem hiszem, hogy nagyon rábuktak. az elvtársak azért annyira ostobák nem voltak.


> Határsávban a Trabantnak is odabasztak egy fél tárat az elvtársak,úgyhogy nem tudom mi értelme volt:)

ommm 2007.10.01. 09:49:33

okoska: tudom, tudom, de sajna már csak idő kérdése az egész. a Definek már lőttek. jövőre jön az "új".

okoska 2007.10.01. 09:55:38

Igen. Szépen megszünnek a semmire sem jó öncélu dolgok.

Megy bele a nagy egyendarálóba, ahol mindenki ugyanazt kapja. Aki ki akar lógni a sorból, azt jól kupánvágják, hogy mars vissza a sorba.

sol. 2007.10.01. 10:01:00

Brutál az a "Bartok" rádiófelirat a tesztben! :-)

rosszpénz 2007.10.01. 10:23:46

Tommi: az összes RWD autóval ha van elég kraft.

sol 2007.10.01. 11:59:27

RWD-vel? ha még gázfröccsöt is adsz, akkor az meg is pördül
FWD-vel vagy AWD-vel inkább

nad 2007.10.01. 12:00:45

Jó gép, jó gép, de ennek is van egy gyenge pontja: a tömege. Mindenhol elmegy, kivéve a somogyi homokos/sáros/mocsaras erdei utat. Ahol a Suzuki Samurai úgy pattog át a sártengeren, mint egy jól elhajított kacsakő, ő (G Merci) is, meg a Defender is Titanic módjára süllyed. Ettől (és a fogyasztástól) eltekintve egyértelműen kéne (akárcsak a Defi).

Lally 2007.10.01. 13:20:41

Remélem a kockás üléshuzat örökösen gyártásban marad!

A budapesti látnok 2007.10.01. 13:41:40

A galaxis legjobb terepjáró személyautója.
valami okból kifolyólag túl jó lett, és végül nem butították le a polgári változatokat sem
Somogyba, az említett utakra nem a luxus 463-as sorozattal kell menni, hanem az eredeti 461-essel, az vagy egy tonnával kevesebb, különösen, ha katonai darabról van szó.
volt szerencsém vezetni, tényleg mindenen átmegy
nagy álmom egy kabrió 463-as belőle, de az új árából két családi házat veszek:-((((, használtan meg senki se adja el...

2007.10.01. 13:47:08

> "A legprofibb magyar nyelvű újságíró" szerintem angolul írta. Csak az elfordításokból gondolom...

Utóbbiakat én készítettem, aki találna nyilvánvaló ökörséget, szóljon.

Darázs Csaba 2007.10.01. 14:27:27



Aranyos játékszer egy H1 mellett.

tatrafan 2007.10.01. 15:40:12

OP: Bocs, csak a szám nagy, angolul nem tudok, ne haragudj :)

Egy elütés: féklámpa helyett fémlámpa

Az \"UAZ-okon, kerítéseken és kerteken keresztül\" kicsit mintha le lenne egyszerűsítve. Nem úgy van az, hogy UAZ-okkal a hátuk mögött vagy a nyomukban vagy ilyesmi? Csak kérdezem.

tatrafan 2007.10.01. 16:05:12

bocs, nemigen tudok angolul, csak olyan magyartalan itt-ott

elütés: fémlámpa - féklámpa
UAZ-okon áttörve? (past UAZs)

ez a Scrivener akkor is egy kém! mi a fedőneve, Csavaros? :)

tatrafan 2007.10.01. 16:07:54

de jó, hogy átver, és kétszer kell megírnom ugyanazt =:-/

tatrafan 2007.10.01. 16:12:21

Bakker, most esik le a tesz-cikk címe!

G-ép :))))))))

Ezt valahogy jobban ki kellett volna hangsúlyozni a hozzám hasonló lassúeszűek számára! :))

balkanruleZ 2007.10.01. 16:12:55

Suzuki Samurai meg H1? kacagnomkell:))...Muahahahahahhahahah.

BenTLor · http://blog.bentlor.hu 2007.10.01. 16:19:22

past UAZes annyit tesz mint UAZ-okon áttörve. persze nem szó szerint, henm a védvonalukon.

balkanruleZ 2007.10.01. 16:20:38

itt a 460/461 a lényeg -1tonna!!!
Amúgy meg ez a G320 CDi úgy röfög induláskor mint 1 kis varacskos disznó...mocskosul király! :]

balkanruleZ 2007.10.01. 16:25:19

Itt a 460/461 a lényeg. -1 tonna!!!
Viszont ami naon zsír volt az a 320 CDI amikor kap 1 dundit.Röfög mint a varacskos disznó....isteni \o/ :]

balkanruleZ 2007.10.01. 16:28:21

azt hittem nem ment el elsőre...bocsi. decsak azért is király.

Daily Shark 2007.10.01. 16:29:49

Moszkvában ezeknek az agyonextrázott változata nagyon kedvelt jármű a helyi maffiózók és újgazdagok (valószínűleg a két halmaznak igen nagy metszete van) között.
Lakkfekete kivitelben persze.
Mondjuk a moszkvai utak jó része még pocsékabb, mint nálunk...

Tif 2007.10.01. 18:34:49

Volt szerencsém látni a G osztály gyártását. (Mi gyártjuk Magyarországon a kábelköteget a katonai (green) és polgári (blue) változathoz. Létraalváz, kézi szerelés. Mentünk egy 5,5 AMG modellel. A fejem majdnem leszakadt. Állítólag 60 l eszik autópályán 150-170-es tempónál . Többet nem megy, akármilyen motor van benne 

A kollega, aki körbevitt, mesélte, hogy egy pacák visszament a szalonba, és kérdezte, hogy hogy van az, hogy német autó, német technológia, német minőség, kinyitja a motorháztetőt és egy „Abdud Jabar Baharamah” név figyel az AMG motor réztábláján….

gof 2007.10.01. 20:11:42

OP+Gyulavitéz: szerintem az apparently itt nem seemingly akar lenni, hanem surely -> Ami bizonyasan/bizonyára alkalmas kolbászsütésre is.

Irán a nyugati világban???

Példás germán alapossággal...

a hátsó fényszórókat->a hátsó lámpákat

Másképp úgysem fogunk dízel G-Wagenünkkel suhanó hangot hallatni.

Igazán nem szőrszálhasogatásból, egyszerűen olvasás után kikívánkozott belőlem, főleg az első pont.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.10.01. 21:04:54

Azért terepezésre, ha már merci kell, egy jól megválasztott unimog sem rossz :)

yenoee 2007.10.01. 22:54:27

Már-már tiltakoztam, aztán eszembe jutott, h van belőle utcaseprő is... szal igen, oda köll figyelni.
:)

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2007.10.02. 00:44:11

Tif: hát 60 l-t biztos nem eszik 160-nál, de szereti a naftát, az biztos

egy áttételes ismerősünk használ Pesten egy ilyen G55 AMG-t német rendszámmal, ő 25-30 litert vall be (:

és 210-nél szabályoz le, de ki lehet nyittatni 240-ig kb. 2500 Euróért, viszont ahhoz állítólag kell lélekjelenlét (itt írta valaki hogy ezt a kocsit nem kormányozod hanem terelgeted)

más: amikor az E55 megjelent, a gyári prospektusban lévő motor kis tábláján szintén egy jugo vendégmunkás neve volt, elég gáz szerintem ebben az ársávban egy ilyen baki (:

Tif 2007.10.02. 06:23:41

Gyuszi Bácsi

A Magnánál mondták...

Én biztos nem ülnék bele 160 ig ne adj isten 210ig

balkanruleZ 2007.10.02. 16:20:19

500lóerő
5.5 alatt van 100on :P
Városban 21.4
Országúton 12.7
Vegyes 15.9
Elvileg :]

Miskapapa 2007.10.03. 14:43:35

Mitsubishi evo VIII kis chip tuning padlogazon kb 40-41 liter/100km.
2000ccm,kb 350 paci,szerintem egy 5500 as
500 lovas 2,5 tonnas dog siman megehet,meg 60 l-nel tobbet is.

Kabai 2007.10.03. 23:49:56

Hát nem rossz, de olyan helyeken ahol fateral Nivájával kijárunk vadászni...G-mercit kb újrakéne fényezni, drága ez a terepezéshez, az viszon tény hogy van lehet egy fílingje

TH 2007.10.04. 16:24:39

Elsőre is érdekes volt a cikk, de a második magyar fordításból már meg is értettem teljes egészében!
süti beállítások módosítása