Mégis inkább hobbiautó

Niva 4x4 Klub előszilveszteri rendezvény

  2006. január 30. - Winkler Róbert Címkék: lada niva sztori

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

Nem lehet az ünnepeket végigtespedni, kell egy kis mozgás is; Morzsa beült a jobb 1-re, és megkerestük a budakalászi gyülekezőhelyet. Egyszer, tavaly voltam már a kitűnő, gáncs nélküli sportemberekkel egy kis téli nem is tudom, min. Azt hiszem, egy jövendő versenynek kerestek nyomvonalat, vagy valami ilyesmi, a lényegben azonban mindenki egyetértett: arra jó lesz a kis erőpróba, hogy "legalább kijönnek a hibák". Nyilván valami jelentősebb túra előtt.

Jobb 1: Morzsa

Normális ember nem örül, ha kijön egy hiba, és nekem is egy esztendőmbe került, de most már azt hiszem, értem: a Niva igazából hobbiautó. Az ember elmegy a klubtársakkal a hétvégi összejövetelre, jól érzi magát, élvezi autója közel sem átlagos terepjáró képességét, meg persze saját tüneményes vezetői tudományát.

Aztán elégedetten simogatja meg a sáros romhalmazt, "na, hál' isten, kijöttek a hibák", még elégedettebben hazaautózik, hogy nahát, ezek után a Niva még képes vonszolni magát, vagy egy klubtaggal vonszoltatja magát egy másik Nivával, ami megint csak szép kihívás, ami azért könnyen teljesíthető.

És hétfőre bejelenti magát a klubszervizbe, ahol persze férfias megértéssel vegyes megelégedéssel állapítják meg, hogy bizony kijött néhány hiba. Sokkal rosszabb is lehetne; féltengely, gömbfej, kardánkereszt, meg a kipufogót odébb kell feszegetni, mert kitekert kormánnyal tolatáskor hozzáér a kardánhoz.

Típusidegen klubtag

Néhány tízezres tétel. Aki rég leszokott már a keleti autókról, el se hiszi, milyen olcsó egy Niva szervizelése. A klubszerviz meg igazi kultikus hely, a kötelező nagyszerű kávéval. Szóval öröm letenni az autót, meg elhozni, hogy a következő terepbejáráson, vagy kiránduláson ismét megmutathassa: nagy hiba volna leírni a bevált szovjet technikát.

Szóval a klubtag otthagyja a Nivát a szervizben, majd - és eddig ez a pont kerülte el a figyelmemet - hazamegy az autójával. Ami bizony nem Niva. Nem vagyok igazán képben a klubtagok civil autóival, de Rudi, az elnök régebben egy Bravóval mozgott, most meg valami francia furgonnal szoktam látni, ami bizonyosan a kocsmárosi hivatásban is jó szolgálatot tesz.

Van, aki a csajait jegyzeteli, de én azt ajánlanám egyszer Gene Simmonsnak vagy Császár Elődnek, ugyan írják össze, egy év alatt mennyi mindent cseréltettek ki a Nivájukon. Jó, én perverz, vagy legalábbis naiv voltam, és azt hittem, egy német vagy japán használtautóhoz hasonlóan a Nivára is költünk egy fél évig, mindenfélét kicseréltetünk, aztán - nálam ez a tapasztalat -, úgy fél év körül összeáll az autó.

Minőségi fém

Nem mondom, hogy új benyomást kelt, de kevés híja van. Megszüntetjük az összes zörgést, lecseréljük valamennyi folyadékot, rendes hifit installálunk és élvezzük az életet.

A Nivával mindezt kicsit erőszakosan kellett elővezetni. Szakasztott mint a jakobinus terror idején Saint Just mondottta volt, nem csak az árulókat, hanem a közömbösöket is meg kell büntetni, mindenkit, aki a forradalomban passzív és semmit sem tesz érte.

Így hát én nem csak a rossz alkatrészeket cseréltettem ki, hanem a gyanúsakat is. Nem pontosan 90 fokos a víz? Termosztátcsere. Jó, egyik gyári új cseredarabbal se sikerült belőni a 90 fokot, de ha már erre jártunk, cseréljük ki az összes vízcsövet!

Aztán egyszer Paksról hazafelé elszállt egy tömítés a kuplung-munkahengerben. Nosza, teljes rendszer csere, hátha fertőző volt. És igen! Akkor már cseréljük le az összes fékcsövet is, hisz' minden tuning a fékkel kezdődjék.

Zörög a jobb első féltengely?! Hulljon az összes! Legyen egyforma! És ha van, német vagy francia utángyártottat bele, az állítólag tovább bírja, meg különben is, 14 helyett 16 ezer forint, egyébként is, ez a hobbim, hobbira meg ér irreálisan költeni.

Sorbanállás a verseny előtt

Gyújtáskábelek - mondjuk itt félreértés történt, mert azt mondtam, jó mutatna benne olyan szép kék NGK, mint a Mazdámban, aztán kaptam is kéket, de valami nónémet, mert nyilván a szervizben eddigre elkönyveltek ártalmatlan elmebetegnek, akinek ha kék kábel kell, kék kábel kell.

Addigra egy azóta feledésbe merült futóműalkatrész ürügyén sikerült kicseréltetnem a teljes kormányművet, meg a kormányhogyishíjjákot siklóról golyóscsapágyasra, hátha könnyebb lesz tekerni. Valószínűleg tényleg könnyebb, de álmomban se merülne fel, hogy szervós.

Nem is tudom, hol vetettem el a sulykot. Talán még az elején, amikor a romos Kadett GSI üléseket Saab 900 kupéra cseréltem, és beköttettem az ülésfűtést, külön sárga kapcsolóval a műszerfalra? Vagy amikor hátsó Ladakilincsekre váltottam a cult stílus jegyében, meg hogy ne lehessen olyan könnyen feltörni? Mert hogy ugye ezzel járt a központi zár, meg a pageres riasztó, mert annál szarabbat én nem vagyok hajlandó, különben is, milyen praktikus, amikor a távkapcsoló kijelzi, merről érte támadás a Nivát. (egy év alatt nem érte)

Rohadás rohamtempóban

Megcsináltattam a belső világítás szétrohadt vezetékeit. Szereztem rendes aszfaltgumikat, ne búgjon. Kicseréltem a fényszórók foncsorait - egyébként a világítás azóta is egész jó. Persze amikor felvetettem, hogy be kéne üzemelni a fényszórótörlő lapátokat, Gyuri, a szerviz főnöke már besokallt, és a legjobb szándékkal se bírta visszatartani a röhögést.

Viszont arcizma sem rezdült, amikor kicseréltettem vele a nem gyári ablakmosó tartályt és a hátsó ablakmosó fúvókáját.
Akkumulátor? Exide Extreme! Ki tudja, hátha egyszer áramszünet lesz Újlipótvárosban, és be kell segítenem a közvilágításba. Gyanús hangokat ad az indítómotor? Kukába vele!

Kedvencem a jobb oldali visszapillantó tükör cseréje volt: fekete műanyaggal vettem az autót, ami nem harmonizált a gyárival, egyébként is csak 700 forint az új. Két hét után rozsdás is lett, de azóta is nagy örömmel pillantok vissza vele.

Kilukadt a hátsó dob? Cseréljük az egész rendszert! Nem esküdnék meg rá, de mintha valami húszezer körüli összeg lett volna.

A fejem nem káptalan, és babonából nem gyűjtök munkalapokat, valószínűleg közel sem teljes a felsorolás. És ezek után nem panaszként mondom, inkább már szinte elismerésül, hogy egy év elhivatott csereberével sem állt össze a Niva.

Lazán felszökkent

Az egyik nagyszerviz után, amikor már határozottan érezni kezdtem azt a jellegzetes, összeállásos bizsergést, hogy na most, most már tökéletes, elkezdett tolatáskor akkorákat reccsenni, hogy parkoláskor azt hitték az emberek, beletolattam egy ártatlan áldozatba.

Bő egy év kellett, de számomra legalább egyértelmű a tény: a Niva kitűnő hobbiautó. És ugyanilyen rossz mindennapi autó.

Egyelőre várakozó állásponton vagyok. Illetve főautó-versenyeztető állásponton. Ahogy kitaláljuk, mi kell nekem, és meg is vettem, eladom a Nivát. Niva szinten fullos, gyakorlatilag teljes egészében felújított, az előző tulajdonos állítólag három éve festette újra a kasztnit, de az is csak olyan szovjetes minőség. Tehát hobbicélokra melegen ajánlom, városi szaladgálóautónak nem. Az új szaladgálóautómról pedig majd még beszámolok.

Most persze alapvetően semmi baja. Lehet, hogy mégis megtartom?

képek: a szerző (a többiekről) és Mick Taylor (a szerzőről)

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1912529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása