Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is. Most osztozunk a helyiek örömében, hiszen kaptunk esernyőket, és folytatjuk a gyárlátogatás-maratont. A Federal már a harmadik gyárát építi Taoyuan városában. Mondhatnám, hogy sem a bejáratnál elhelyezett óriásfeliratra, sem a reci előtt elrendezett autógumikra állított bizarr gumilovacskára nincs mentség, de ez mégiscsak a Kínai Köztársaság, náluk volt már női lovaspóló a Krisztus utáni 600-as években (!!!), úgyhogy inkább mégsem élcelődök.
1954-ben alakultak, 1960-79 a Bridgestone-nal volt valamiféle együttműködésük, van Kínában is gyáruk, ott gyártják a Hero és a Federal gumikat. Négyszer kapták meg a Taiwan Exellence Award-ot, ami afféle kiváló áruk fóruma, de a vetítés az nagyon nem megy nekik. Ez azért érdekes. A Mitac-nál teljes audio-katasztrófa volt, recsegett össze-vissza, a Federal-nél meg szegény kiscsaj csak áll a laptop mellett, míg a hangszóróból üvölt a Ferrari-hang, de látni csak szaggatott képeket látunk, és a főnök, aki az elején magyarul is köszöntött, olyan arccal ül a tárgyalóasztalnál, mint Putyin az arab katonazenekarok fesztiválján. És ez valami tíz perces vetítés! A legjobb, amikor csak zene megy, és a projektoron időnként néhány pixelesen széthullott gumitorony jelenik meg, hasonlóan szétesett feliratokkal váltakozva.
Jó amerikaias a logójuk, egy Nascar-palánkról sem lógna ki a többi közül. Ők a King Of Europe driftkupa főszponzora Európában, így a magyar drifter közösség számára biztos ismerős a nevük, meg az elég dögös, meglehetősen NASCAR-stílusú dizájnjuk. A nyomtatott katalógusukban Mercedeseken van az illusztrált Federal gumi, de persze odáig még nem sikerült eljutni, hogy valamelyik európai gyártó alapban Federal abroncsokkal kínálja az autóit. A japán piacra lehetetlen betörniük, mert a japánok a saját termékeiket nyomják, amivel egyet is értek, mert Bridgestone-ban még nem csalódtam. Viszont Tajvanon már övék a hazai Luxgen, és Kínában a Ford, ami kezdetnek nem rossz.
A bejáratnál ravaszul elrendezett relikviák között főhelyen van Jackie Chan, akinek személyesen gyártottak valami signature series gumit a Mitsubishi Evójára, eddig nem hallottam a művész autós szenvedélyéről, de őszintén remélem, nem ő lesz az új Paul Walker. A prezentáció megpróbáltatásai után megtekintettem a macsó gumigyár központi épületének vécéjét, hangsúlyozom, a férfivécét. A következő dolgokat láttam:
Tudják, miért rimánkodnak a pici cicák és cuki kiskutyák? Hogy tessék elzárni a vizet, és lekapcsolni a villanyt. De ehhez miért kellenek ilyen illusztrációk?
A Funtoro ellenben mindenféle buszos interfészeket gyárt, távolsági buszok fejtámla-monitorait, meg amin a sofőr néz mindenféle adatot. Kezd egyértelmű lenni, hogy ezek nem gyárlátogatások lesznek, csak különböző tárgyalókba ülünk be, névjegyeket csereberélünk, és megnézünk egy prezentációt, ami nagyjából annyi, mintha otthon Youtube-linkekre kattintgatnék. Igaz, azt nem tudnák ellenőrizni, tényleg megnézzük-e, és nem megyünk-e ki közben mondjuk pisilni, miközben egy papundekli bábu tartja a frontot a laptopkamera előtt a székünkben. Igazuk is van, hogy elhoztak, hiszen a budapesti Taitra kirendeltségen például kaptam egy CD-t, hogy nézegessem, de a laptopomban CD-meghajtó sincs.
A legnyugatabbi képviseletük Tadzsikisztánban van, bár el tudom képzelni, hogy valaki nálunk is forgalmazza svarcba'. Náluk az gyilkolja a prezentációt, hogy nincs hangszóró a prezentációs irodában, úgyhogy a csiholó metál-aláfestés egy kehes Macbookból cicereg. Inkább gyártják, mint használják a számítástechnikát. Taxikba is van monitoruk, meg sokféle fejegységük. És ha például a Densónak gyártanak, akkor mi van a fejegységre írva? Mi lenne? Ha egy Toyotában van a fejegység, akkor Toyota, és kész.
A lényeg, hogy bármilyen kezelőfelület-dizájnnal és külső megjelenéssel megcsinálják. Meg messziről is megjavítják, illetve szoftver-upgrade-elik a cuccot. Busz-bewifizésük is van, gondolom, a 801-es dorogi helyközin még nem aktuális, de ki tudja. A Mercedes-buszokba már gyárilag beépítik, de utólagosra is gyártanak, nagyjából fele-fele. És mit gondolnak, mit jelent a Funtoro? Kérem, próbálják kitalálni, mielőtt lejjebb görgetnek. Megér egy kis agytornát, mert utána sokkal jobban fáj majd, amikor beviszi a gyomrost a megfejtés. Funroro, ne? Egy portugál teniszező, aki 1988-ban két kört is sikerrel teljesített a Roland Garroson? Hát nem.
Fun To Road! és ez még nem elég, jön a távolkeleti márkanév-túlmagyarázás, ugyanis a fun to road-ot még továbbnyilazzák, és az is kijön belőle, hogy fun+trustful+reliable. Mintha a trustful és a reliable szinonimák is lennének, de épp ez az öncélú szótárazós hülyeség a legmegkapóbb az egészben. Mint a japánok, akik annak idején megmagyarázták, hogy a Suzuki Liana a Living In A New Age rövidítése. Érdekes egyébként, hogy csoportdinamikailag öt újságíró tök sokat kérdez.
Van valahol egy szám, ami fölött ha beültetsz újságírókat, nem lesz kérdés. Ugyanezekkel az arcokkal ültem már végig egy csomó autóbemutatót, mindenki csak kushadt. Szerintem tizenötödmagunkkal már nem kérdezünk. A kaja-posztot ígéretemmel ellentétben kicsit későbbre toltam, mert azóta fogyasztottam néhány igazán borzalmas dolgot, amiből csak annyit szivárogtatnék ki, hogy a mai ebéd végén desszert gyanánt kihoztak egy fazék sűrű, zsíros kacsalevest.