Egymás hátán pusztulnak a sokkerekes MAZ-ok

  2015. február 14. - Máth Dávid Címkék: pusztulás MAZ Kalinyingrádi terület

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Le Mans-i raceface-hiéna
2015-06-19 17:11:41

Vannak gátlásaid? Fél percre tedd el mélyre, a fiók aljára, mert ide pofa kell – versenypofa. A

Matekos hiéna Le Mans-pendrive-ért
2015-06-16 20:53:41

A hiéna új konca 3,74 gigányi tömény sajtóanyag (persze törölhető) cseppalakú műanyagtokba csomagolva

Aztán stadionban aludtál-e már? Hiéna ugyanitt
2015-06-13 12:09:48

El nem tudom képzelni, milyen kemény csata ment a négy nagy csapat szervezői között, hogy ki mely pálya közeli

Nem csak a BMW-s lehet tahó
2015-03-13 16:18:11

De néha a porschés is. Meg a passatos phaetonos. Sőt, olykor autó se kell hozzá, hogy ugyanebből a halmazból

A helyszín a Kalinyingrádi terület, Oroszország exlávéja a Baltikumon. Egy sokáig poroszok lakta föld, ami a második világháborút követő leosztásban a Szovjetunió része lett, de leginkább orosz. A háborút kis számban túlélő németeket a sztálini vezetés pillanatok alatt telepítette ki innen, oroszokat rakva a helyükre, két-három generáció után így senki sem kérdezte, a szovjet felbomlással miért került Oroszországhoz.

0 c8c99 bbd8dd97 orig

Kalinyingrádot alig lakják egymillióan, nyersanyaga nincs, van valamekkorka ipara, amije pedig nagy, az a stratégiai jelentősége. Itt található Oroszország egyetlen kevés balti-tengeri nyitásának egyike, ehhez való érzékeny viszonyukat egy nagyon komoly haditengerészeti és katonai jelenléttel fejezik ki. Ez a tengernyi roncs is egy katonai telepen áll, igaz, háborút ezekkel már aligha vívnak.

0 c8ca3 45be28b5 orig

A fotókat egy orosz blogger, Vmulder csinálta még tavaly nyáron, de valamiért csak most tette fel blogjára, ahol egyébként a pusztulat visszatérő tematika. Vmulder egy kalinyingrádi bázison járt, annak is egy lerakatában, ahol mindenféle régi vasat fotózott, jellemzően szállítóplatformon tárolt MAZ-okat. A MAZ ugye a Minszkíj Avtomobilníj Závód, Fehéroroszország 1944 óta aktív járműgyára. Manapság a busz- és kamiongyártás az erőssége, de a posztszovjet országokban még most is inkább hidegháborús, soktengelyes tüzérségi teherszállítói miatt ismert.

0 c8ca5 12a8a388 orig

További képek a galériában, és persze Vmulder saját oldalán. Ha tetszik a pusztuló szovjet járművek romantikája, itt egy Moszkva melletti erdő földbe süllyedt Uraljait nézheted; ebben a posztban Afganisztában hagyott tankokról írtunk, itt pedig a Ferenc József-földön hagyott mindenféle katonai roncsokról olvashatsz. Akit meg a MAZ legextrémebb kísérleti járműve érdekel, íme az Apokalipszis százlábúja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr127164327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peeter 2015.02.14. 17:27:08

Jók a képek! Az a durva hogy nagyon sok kerékben még van levegő!!

románc cuvée 2015.02.14. 18:15:58

A fotók hangulata olyan nyomasztó, mint egy Szolzsenyicin regényé. Jó hogy véget ért ez az éra, de jobb lett volna, ha el se kezdődik...

külön.remek 2015.02.14. 20:07:28

@románc cuvée: pont ez van folyamatban... mármint az újrakezdése.

8jk8 2015.02.14. 20:12:58

Forrás: englishrussia.com

Csak hogy ki ne maradjon.

It's ME! 2015.02.14. 20:16:42

@peeter: Én is azt néztem, de lehet, hogy csak annyira merevek már, hogy így is tartanak... Csak tipp.

zolika59 2015.02.14. 20:42:54

Ha ilyesmit szeretnétek fotózni, elég kimenni Gödöllőre.

Oldm4n 2015.02.14. 21:14:55

@peeter: Me' régen vót benne anyag! :D

EddieCivic4g 2015.02.14. 21:29:15

Hazahoz, felújít, aztán irány a puszta csapatni... Hejj de jó is lenne:)

NekemNemEzKell 2015.02.14. 21:29:52

@külön.remek: El vagy te tájolva, de nagyon!

VipeR-T 2015.02.14. 21:52:02

Most viccen kívül, pont a minap jutott eszembe, hogy kellene venni egy ilyet. Szétnézve neten kb 40.000 euroért lehet vásárolni Ukrajnában. Itt meg rohadnak el ezek. Most nem mondom, hogy nagy lenne rá a felvevőpiac, de ezekre nincs valami lehetőség, hogy rátegye a kezét az ember? Gondolom óriás bürokratikus akadályok már a beszerzésnél is. Most a technikai részeket hagyjuk, hogy mennyire lehetséges egy ilyet beüzemelni/üzemben tartani, de hogy ilyen mennyiségben ezeket egy helyen rohasztani nem optimális, az feltűnhetne valakinek. Simán vevő lennék egyre, értelmes (kb hulladékvas) árban.

zweitakt 2015.02.14. 22:05:39

Trollkodás jön!
Kedves Dávid! A cirill (arap, kínai, kambodzsai, hieroglif) írásjelekkel leírt szavak , főleg nevek a magyar hejesírás szerint fonetikusan írandók át latin betűkkel! Tehát a

MA3 Minszkíj Avtomobilníj Závód
Esetled Zavod.
Ahogy Gorbecsov, és nem Gorbechev, Hruscsov és nem Khrushchew, Vlagyivosztok és nem Vladivistok....

Bocs, de halálra rémít, hogy ennyi sem maradt már meg a magyar helyesírás szabályaiból, és egyre inkább látom az angol fonetikus névátírásokat a magyar cikkekben. Brrr. Szörnyű.
Trollkodás vége.

A képek meg jellegzetesek. Elaggott haditechnika, megy a levesbe. Veszélyes hulladék, drága ártalmatlanítani... Mondjuk néhány "tizsvír" hamar pénzre váltaná;-)

zweitakt 2015.02.14. 22:07:41

Jéhá! Elgépeltem, fejemre hamut szórok...
Esetleg
Gorbacsov

E!

idegyere 2015.02.14. 22:15:38

@peeter: @It's ME!:
Akinek volt valaha is bármilyen járműve orosz gumival ellátva az tudja: defekt nem akadály, alig észrevehetően változnak a menettulajdonságok.
Jelen esetben mondjuk ez nem tudom mennyire játszhat, ezek mégis csak tüzérségi vontatók, nem pehelysúlyú kategória...

3gb 2015.02.14. 22:27:53

Voltam egyszer valaha régen egy kicsit sorkatona, mondjuk nagy bulik voltak, jó hangulat, nagy arcok:-) Hát igen... de, hogy kapcsolódjak, beosztottak a raktáros mellé, jártuk a laktanyát, nem mondom melyiket, nehogy államtitkot sértsek :-) rengeteg teherautó, régi csepelek meg mittudomén, mondta a csávó, hogy fel kéne újítani őket, kérdezzük, hogy hogy? Hát le kéne festeni őket! :-) :-) Lehet, hogy egy műholdképen katonai szuperhatalom vagyunk!

B.GY. 2015.02.15. 00:23:10

@zweitakt:
Mást is elgépeltél :)

Phőnök 2015.02.15. 00:27:23

A Mazda 5 egyterű megszűnése, és az utolsó kép által sugallt elmúlásos hangulathoz csak annyit fűznék: Maz?Da!5!

Zeppeliner 2015.02.15. 07:26:49

Ezek még harcképesek, csak így álcázzák őket a gaz imperialisták elől. :)

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2015.02.15. 07:34:08

@8jk8: Szerinted az ER honnan szedte? Innen: vmulder.livejournal.com/123950.html Ez az eredeti forrás, ahogy a posztban jeleztem is.

Niebur 2015.02.15. 07:54:07

Én is trollkodok egy kicsit:
A képeken szereplő járművek nem tüzérségi járművek. A tüzérséghez sorolt, ún. harcászati-hadműveleti rakéták szállítására nem nyerges kialakítású járművek szolgáltak. Ilyenek voltak az annak idején a magyar hadseregben is rendszeresített, MAZ-537, 543 típusú 4 tengelyes hordozók. A képeken szereplő vontatók inkább az elsősorban harckocsik szállítására szolgáló trailerek vontatói.

Mérges 1234 2015.02.15. 08:45:21

Le kell tölteni a Spinetires-t aztán lehet ezekkel csapatni.

mz5 2015.02.15. 08:49:38

Egyszer valaki hozzáértő írhatna a tc-re egy cikket ezekről a dögökről. Mire használták, mi tud... És miért nem kell senkinek? Annyira gazdaságtalan bármit is csinálni velük?

Mérges 1234 2015.02.15. 09:24:57

@mz5:

Nézd ez ugyanaz, mint a régi repülők, helikopterek. Az újak, kevesebbet fogyasztanak, könnyebbek, gyorsabbak, környezet barátabbak, stb.....

Lehetne lehetne ezeket használni, de nem érdemes. Persze egy két eldugott szibéria világvégén lehet értelme, de általában nincs.

na4 2015.02.15. 09:51:34

Micsoda bödületes pazarlás! Többek kozött ez vitte/viszi padlóra az oroszokat.

gizmo26666 2015.02.15. 09:54:33

Egy borsodi faluban hamar eltűnne ez a sok vas, nem is értem hogyan hagyhatják őket így rohadni. Darabolják fel ezt a sok értelmetlen járművet, aztán irány a kohó.

Samott 2015.02.15. 10:45:44

@zweitakt: elmeletileg igazad van, gyakorlatilag meg csak felesleges szivas van a helyes magyar atirabol, konkretan ha valakit jobban erdekel az angol atirassal sokkal tobb hasznalhato talalat van a guglival. Neha szinte lehetetlen feloldani mi is lehetett "erdetileg" a magyarra atirt szo. Gettoba zar minket a magyar atiras.

Rónarider 2015.02.15. 11:12:39

@VipeR-T: Szerintem már menni is üzemanyaggal és alkatrészekkel megroggyantva kellene, meg persze sátor vagy lakókocsi és rengeteg szúnyogírtó, majd szerelni hetekig, aztán kint szerválni egy nagyobb pótkocsit, abba beleomlasztani még pár példány használható(nak vélt) alkatrészeit, és úgy haza. Talán lenne az egész garniturából egy vagy két működőképes darab.
Ha meg nem, akkor vittél üzemanyagot szétlocsolod és felgyújtod az egészet a g..ibe. (Mióta példaképeink és országunk mélyrebecsült vezetői nyilvánosan, sajtó előtt kedveskednek imígyen egymásnak, lehet kiírni, vagy ne süllyedjünk politikusi "magasságokba"? :))

8jk8 2015.02.15. 12:10:50

@gizmo26666: Oroszoknál kevés a brazil. :D

mis 2015.02.15. 12:47:10

@EddieCivic4g:

-Hé Jóska, mennyit tankotál a MAZ-ba, csapatni akarok!
-10 litert.
-Jó azzal ki tudok állni a garázsból, de a kapuig nem biztos, hogy elmegy.

Fogyasztás :(

sanyix 2015.02.15. 14:12:23

Ha innen egyszer elviszik a MAZ-okat, akkor a terület MAZatlan lesz :)

EddieCivic4g 2015.02.15. 15:08:53

@mis: Persze, de ha lenne keret felújítani, és üzemben tartani egy MAZt, akárcsak hétvégi csapatásra, valószínűleg a fogyasztása sem lenne problémás anyagilag:)
De mivel keret nincs rá, a környéken meg senkit nem tudok, aki hasonló vasakkal foglalkozna, így csak álom marad...

hiirvi piirvi 2015.02.15. 16:07:24

Gyönyörű Balti táj, kékellő ég, hatalmas fehér pamlag felhők, alul meg a rozsdásodó oroszország.

walter sobchak 2015.02.15. 16:12:34

@mz5:

m.cdn.blog.hu/te/techstory/image/1370486_519453684795936_230750343_n.jpg

A fenti képen egy sivatagi olajszállítóként alkalmazzák, de amúgy főként tankvontatónak (tankszállítónak) használták őket. A MAZ-543-asokban a T-54/55-ösök 39 literes V12-es dízelmotorjával voltak felszerelve (pontosan nem tudom, asszem 650 LE), szóval sejtheted, hogy nem egy Panni robogó fogyasztását hozták. Retro ide, ebbenmégvótanyag oda, a mai modern turbódízelek sokkal nagyobb teljesítményt adnak le, töredék fogyasztás és persze tömeg mellett.

Kopasz Szuzukis 2015.02.15. 16:22:50

Ezek olyan vontatók ("traktorok"), amelyek tetszés szerinti vontatmányt elhúzhattak. A voltatmány lehetett tankszállító tréler, lövegszállító tréler, vagy akár rakétaszállító is. Erre utal, hogy a jármű teteje síkfelületűre van kialakítva. Ilyen szörnyetegeket láttunk kint a közös hadgyakorlaton. Ott épp pontonszállító pótkocsikat vontattak. A pontonok a vezetőfülke fölé nyúltak.
Fogyasztásuk mai szemmel nézve brutális- 200-250 liter országúton, ezer fölött terepen. Az is igaz, hogy a legolcsóbb, 76-os oktánszámú benzinnel mentek. Szükség esetén még finomított petróleummal is elment. A szovjet-érában az olcsó benzinből szinte korlátlan mennyiség állt rendelkezésre. A benzimüzem melletti érv volt az is, hogy a Szovjetunió területének nagy részén nem ritka a mínusz 30-40 fok, vagy alacsonyabb téli hőmérséklet. Ilyen hidegben a gázolaj szinte semmilyen módszerrel nem tartható folyékonyan. A szikragyújtásos benzinmotorok meg akár "kurblival" is indíthatók. Nem a kézzel hajtott vasrudat kell érteni ez alatt, hanem egy kisebb benzinmotort. Mint például a léghűtéses Zaporozsec motor. Ezekbe a MAZ-okba gyárilag beépítették a "kurblit".

walter sobchak 2015.02.15. 18:21:03

@Kopasz Szuzukis: Ez a Zápor indítómotor nem egy legenda csak? Én már megkérdeztem több tankbuzi ismerőst is erről, és mindegyik azt mondta, hogy rendes elektromos (24 V-os) indítómotor volt a szovjet harckocsikban. Persze ezekkel elment volna valószínűleg egy Zápor, de a V4-es indítómotor nem igaz.

Niebur 2015.02.15. 19:32:15

@Kopasz Szuzukis:
Diesel motorok. Minden további nélkül lehet használni a speciálisan, pont erre a hidegre kialakított gázolajat.
A harckocsikat két módszerrel indították (indítják). Vagy elektromosan, ugyanúgy mint bármilyen autót, vagy levegővel. Ekkor a harckocsiban meglévő légtartályokból egy speciálisan kialakított levegő rendszer a gyújtási sorrendnek megfelelően adagol levegőt a hengerekbe. Az indítási folyamat annyival bonyolultabb egyébként, hogy külön erre a célra szolgáló szivattyúval olajnyomást létesítenek indítás előtt.
Az ezer literes fogyasztás a mesék világába tartozik. A Zaporozsec is.

MrTracy 2015.02.15. 21:47:56

Keveregnek a gondolatok a fejemben.Az utóbbi időben gyakran botlok hasonló olvasnivalókba és úgy tűnik,az összes volt szocialista államban hasonló a helyzet.Ott rohadnak el,pedig akár a fémhulladék árából befolyt összeg is jól jönne most egyik-másik országnak.
Aztán valami miatt eszembe jutott,ha valami csoda folytán életre kelnének ezek a mindenképpen tiszteletre méltó vasak és nyugat felé vennék az irányt...Vajon hol állítanák meg az utolsót?Mondjuk azt a "félszemű" Uralt az egyik kapcsolódó cikkben.
Mi maradna utánuk,ha csak végigrongyolnának Magyarországon?
Aztán abbahagytam a filozófálgatást,mert őszintén szólva gondolatban összeszartam magam.
Nem vagyok szakértő,csak úgy első ránézésre...

Matenak · http://csipszerelde.hu 2015.02.15. 21:52:33

A pusztuló autók gyakran szebbek, mint amikor erejük teljében vannak... De a hangulatuk mindig csodálatos. Videón a legjobb átadni az ilyesmit, pl. így:
vimeo.com/77186411

Mercel 2015.02.16. 10:45:27

@NekemNemEzKell:

Sajnos nem ő van eltájolva kettőtök közül.

Conan The Librarian 2015.02.16. 13:06:58

Mint egy csapat dinoszaurusz, akik meg utoljara osszebujtak, mielott meghaltak. Korulottuk pedig a dus vegetacio meg a gyonyoru egbolt. Ez igy egyben tenyleg fantasztikus hangulatot teremt.

muhi 2015.02.16. 13:51:04

@Niebur: Ja, általában 125-135 literes fogyasztást említenek a források. Elég valószínűtlen, hogy ez terepen a nyolcszorosára emelkedne.

Fredddy 2015.02.16. 14:55:28

MAZ-537-esek, a saját utánfutójukra állítva. Igazából általános célú vontatók, a képen látható utánfutón többnyire lánctalpasokat szállítottak, de ilyenek húzták a Vörös Téren a rakétákat is pl. A civil életben is ezeregy dologra használták.

A magyar hadseregnek is volt belőle vagy 10-20 darab (a T-55-ösök szállítására), azok is kb hasonló állapotban vannak, talán egyet vagy kettőt használnak/tak a T-55-ösök kiselejtezése után, és szintén egy vagy kettő van civil (hagyományőrző) kézen is, legutóbb akkor láttam egyet, mikor a Széna téri 56-os megemlékezésre vitt egy T-34-est pár éve. A Honvédség ma Tatra 815-öst használ a tankok szállításához (könnyebb lánctalpasokat szállítóutánfutón KrAZ is elvontatja), ahogy az oroszok is korszerűbb típusra cserélték ezeket a dögöket (legalábbis a nagyobb figyelmet kapó nyugatra telepített katonai alakulatoknál, de Kalinyingrád, ahogy a cikkben is áll, tipikusan ilyen)

A nagy fogyasztás tény, de azért sokszor megtoldják legendákkal, melyek két forrásból táplálkoznak:
-nem mindegy, hogy út, vagy terep. UAZ-nál úgy emlékszem, négyszeres fogyasztást számolnak terepre, teherautóknál is hasonló lehet. Oroszország keleti illetve középső részein viszont gyakorlatilag az út is terep:P
-leggyakrabban az igényelt üzemanyagból számolják vissza a fogyasztást, az igényelt üzemanyag viszont már csak olyan, hogy nem minden cseppje folyik a tankba, jut belőle az élelmes raktáros kannájába is bőven.

beavereater 2015.02.16. 15:09:26

Kollégám a seregben ilyenre került sofőrként, első ismerkedés: Bazzeg, ezen vagy 3 kerék defektes, megyek is megjavítom!.mondja magának. Tiszt látja, hogy miben mesterkedik, mindjárt meg is kérdezi: Hát te meg mit akarsz csinálni?

Hát defektet javítani, instállom! MIJAFASZNAK, 6 defektig hozzájuk se nyúlunk, értettem??!!!:-OOOO

Dömijani 2015.02.18. 10:59:15

(Volt már?)
Tarkovszkij 1978-79 táján a Nagy Szovjetúnióban készült filmjében, a Sztalkerben már lehetett látni szertehagyott haditechnikát (az egyéb nyomasztóan pusztuló mindenféle építmények mellett). A "Zóna" megjelenítéséhez nem kellett semmilyen díszletet építeni.

Mackósajt 2015.02.21. 13:11:47

"Itt található Oroszország egyetlen nyitása a Balti-tengerre,..."

Mert Szentpétervár meg az Indiai-óceán partján van?

De legalább jók a képek, és érdekesebbek Oroszország földrajzánál. :)
süti beállítások módosítása