Hummertől a robogóig

  2014. október 15. - Sturcz Antal Címkék: afrika tunézia úton hummer

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

Több hétnyi feszült telefonálás, e-mailezés, és űrlaptöltögetés után végre sikerült: itt vagyok Tunéziában. Nem volt egyszerű menet, de azt hiszem megérte, hiszen állítólag a legjobb nyelvi intézetben fogok arabul tanulni. Persze mivel indulás előtt másfél héttel derült ki, hogy megkaptam az ösztöndíjat, nem sok időm volt felkészülni, duplán csapott meg a kultúrsokk.

 

PA090097

Nem tudtam sokat az országról, mivel sokáig nem volt biztos a kiutazas, nem néztem nagyon utána. Ha beleélem magam, és sztornózzák, az elég kellemetlen lett volna. Három évvel ezelőtt zajlott le a forradalom, a nép idén októberben hosszú idők óta először választ majd demokratikus úton elnököt. Készülnek is rá rendesen, az egyik lakótársam például lelkesen mesélte, hogy felügyelő lesz az urnáknál.

PA090099

A Carthago reptérre megérkezve persze nem sokat érezni ebből, lehangoló is volt a néhány omladozó épület a kifutók között. A legmeglepőbb érzés a cigiszag, itt még a váróban is lehet dohányozni, de a kávézókban is vígan pöfékelnek, na meg leginkább ott, ahol éppen kedvük van. Sokkal lassabb az élet, és sokkal kevesebbet idegeskednek az itteniek, pedig a forgalmat elnézve lenne miért. Egy vatta-új Jetta taxizott be a belvárosba, és még a rendes, elvileg többsávos utakon is mindenki ott megy, ahol tud. Sofőröm egyik kezével a staubot markolta, másikkal a dudát nyomta, de azt simán többet, mint a gázpedált. Szerintem index-égőt még egy autóban sem cseréltek a környéken, egy Mazda pick-up úgy vágott át előttünk jó három sávnyit, mintha csak a saját behajtójára fordulna rá. A taxi vezetője izzó tárcsákkal fékezett, dudált pár másodpercet, de állítom, olyan nyugodt maradt, hogy egy atomvillanás sem billentette volna ki a lelki békéjéből.

 

PA090107

És tényleg, sehol nem látni integető, ökölrázó, netán pirosnál kiszálló alakokat. Ha valakit sérelem ér, csak rezignáltan ráhasal a dudára, és várja, hogy megoldódjon a gordiuszi csomó. Abból viszont akad bőven, az egyirányú utca ismeretlen fogalom, az tolat vissza, aki közelebb van a végéhez. A lámpa is hasonlóan működik, és ezt gyalogosként majdnem megszenvedtem egyik nap. A rutin a következő: ha zöld, mehetsz, ha sárga mehetsz, ha piros, körülnézel, hogy van-e rendőr, és mehetsz. Tunisz belvárosában autókázni amúgy is inkább sakk-játszmára hasonlít, gyakran láttok olyan összetorlódásokat nyolc irányból, mintha egy hanyag kisgyerek kiborította volna a játékautókat a fiókjából. Ilyenkor akár percekig is áll az amúgy - gondolhatják mennyire - forgalmas Avenue de la Liberté.

 

PA090108

Az autópark abból a szempontból meglepő, hogy alig látni tíz évnél öregebb gépet, talán még alacsonyabb a kocsik átlagéletkora, mint otthon. Nem tudom, hogy ez csak a fővárosra igaz-e, de lesznek túrák a déli országrészbe, hátha ott lesz pár szép Peugeot 504, vagy zőccséges Merci. Nagyon finom por száll a levegőben, ettől még a legújabb hetes Golf is úgy néz ki, mintha Mad Max hajtaná a sivataban. A másik dolog a finoman szólva is elnagyolt parkolásokból ered: a legtöbb autón körbe horpadások és horzsolások látszanak, hiába fiatalok. Pár napja a szemem láttára parkolt le egy Dacia Loggy úgy, hogy a hiányzó három centit a lökhárító horpasztásával pótolta. Hogy a Clio tulajdonosa mit szólt ehhez, azt nem tudni, de nem hiszem, hogy nagyon felizgatta volna a dolog.

 

PA100120

Valahogy kevesebb az érdekes jármű, mint vártam, de itt-ott azért bele lehet futni furcsa dolgokba. Például nekem teljesen kimaradt a Peugeot 103 robogó, vagyis miket beszélek, hiszen ez itt biciklinek számít. Hiába az ötven köbcentis kétütemű blokk, nem kell rá semmilyen engedély. Több fut belőle, mint bicikliből, és a korukat, valamint a lerúgottságukat elnézve elég rendesen túlméretezett mechanika dolgozhat bennük, pedig szemre még a Babettához képest is filigrán gépekről van szó. Ha minden jól megy, egyik nap kipróbálhatom a kollégium vezetőjének 103-asát, biztos megírom, hogy milyen volt.

 

PA100122

A terrorfenyegetettség persze nyomot hagy az utcákon, több sarkon gépfegyveres rendőr posztol, de nincs az a puska, amely olyan elrettentően hatna, mint egy Hummer H1. Nem mintha alapból visszafogott lenne a szögletes forma, de a rácsozással együtt már bőven súlyos az összhatás, és gondolhatják, hogy a tolólap sem a sűrű havazás miatt került rá. A kocsi személyzete vidám, szívesen mesélnek kedvencükről: állítólag kicsit már érezni a korát, de mivel ingyen kapták Katartól, ezét használják, amíg lehet. Elnézve ezeket a lengőkarokat, nehéz elképzelni, hogy valaha is megadja magát, de ők biztos jobban tudják.

 

PA100133

Hogy mennyire használható a szűk utcákban, azt nem tudom, de a rendőröknek akad dolga elég. Több lakótársam figyelmeztetett, hogy sötétedés tán véletlen se száljak metróra, mert a zsebesek itt könnygázzal támadnak, és inkább a hasamra vegyem fel a hátizsákot, de ha nem muszáj, ne rakjak bele értékes dolgot. Lehetnek buktatók az elkövetkező pár hónapban, de egyelőre úgy érzem, hogy bőven megéri. Ahogy az egyik szomszédom, Szaif mondta, az igazi Tunéziát dél felé keressem, szóval van még mit felfedezni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr236781077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ada 2014.10.15. 16:54:43

"a legtöbb autón körbe horpadások és horzsolások látszanak, hiába fiatalok"
Ugyanez a helyzet a szemközti tengerparton, pedig Spanyolország már EU. Lehet, hogy ott trendi meghúzni a vattaúj kocsit...

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2014.10.15. 17:02:04

Párizsban is eleve üresben hagyják parkoláskor hogy lehessen taszigálni,akár kiszállás nélkül is.

OIL-r 2014.10.15. 17:23:39

utsó kép jobb alsó részén az a vas cucc az mi?? :)

jujdejo 2014.10.15. 20:43:00

" amúgy Romániához hasonló a gazdasági helyzete." ezt tudatlanságodnak tudom be. Zsurnalisztaként nem kéne ekkora ostobaágokat írni.

románc cuvée 2014.10.15. 21:17:10

A Peugeot 103 tesztről nehogy elfeledkezz, mert óriási élmény...legalábbis moped/robogó szinten! Lapul itthon egy a garázsban, nagyfater vette 91-ben új motorként. Most van 9100km az órában, megy mint a golyó (Babetta&Szimo killer). :D

nikarágja 2014.10.15. 21:34:30

Arabul tanulni? Hm, miért nem inkább kinaiul..

Tökösmákos 2014.10.15. 21:51:05

@nikarágja: A CIA és a Moszad meg az MI6 folyamatosan keres arabul tudó "munkatársakat". Az "Oszd meg és uralkodj" nevében ;)

alvázvédelem 2014.10.15. 22:22:50

@jujdejo: az egy főre eső GDP az hasonló,kb 9000 usd.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.10.16. 00:05:23

@a 3.audimnak romlik el a váltója!:

"Párizsban is eleve üresben hagyják parkoláskor hogy lehessen taszigálni"

Olyan Budapesten is van, némelyik tízemeletes parkolójában a külső sorban nem illik behúzni a kéziféket.

Cave Nick 2014.10.16. 02:28:04

A 206 szedán vakít rendesen. :D

Bando 2014.10.16. 07:25:50

"Nem is tudom mire számítottam, a legtöbb, amit tudtam, hogy az ország bevételeinek a fele a turizmusból származik, amúgy Romániáéhoz hasonló az életszínvonal."
Te jártál egyáltalán Romániában ? Tudod hogy mit jelenet az életszínvonal kifejezés ?
Nincs több kérdésem ...

alvázvédelem 2014.10.16. 07:34:10

@Bando: akkor én mást néztemhttp://hu.wikipedia.org/wiki/Tunézia
igaz én a forradalom elött voltam 4 szer és nem tünt rossznak az életszinvonal.

Rónarider 2014.10.16. 07:56:20

Nincs a világon sem olyan város, ahol nincs nyomor a parkolással?
Jó, tőlünk keletre a haladás sem egy agyonszabályozott folyamat, miért lenne a megállás az?

Csak az érdekelne, nincs-e olyan a világon, hogy a városvezetés azt mondja: rendben állampolgár barátom, vehet autót, amennyiben bemutatja a garázsa papírjait. Amennyiben egy férőhelyes, egy autója lehet, mert városrendezés van, és helyspórolás.
A munkáltatónál ugyanez: Drága adófizető cég, mondja már, ha meg nem sértem, hány munkatárs jár be naponta autóval? Az ehhez kapcsolódó céges parkoló helyek száma stimmel? Rendben, ügyfélparkoló?

Utcán meg nem állhat autó, motor, taliga, maximum költözés, vészhelyzet esetén, amúgy meg tíz percig.
Szép is lenne.

tailor13 2014.10.16. 08:18:57

A parkolási stílus ugyanez a görögöknél és az olaszoknál is, szintén hasonló korú gépjárműparkkal megfejelve.

Na jó, a görögöknél a személyautók fiatalok, de végtelen mennyiségű Mercedes T1 és 40 év körüli japán pickup fut(régi Datsunok, Nissanok, ezer éves Hiluxok, olykor VW logó alatt forgalmazva).

bigpond 2014.10.16. 11:21:05

@Rónarider:

De van olyan , hogy a varosvezetes beszabalyoz. Hong Kong, Szingapur peldaul. Ez utobbiban csak a rendszamert kb az ujauto aranak otszoroset(!) kerik. Ezzel egyutt forgalom is van szepen, parkolni sem mindig egyszeru.

Rónarider 2014.10.17. 04:57:41

Kezdem úgy gondolni a városi autózás alapjaiban van nagyon elszabva.
Veszel autót, itthon nyögve húsz évre, máshol 3-4-re, nem annyira nyögve, lehetőleg nagyot, erőset, mert milyen ciki már beleülni valami fostalicskába, meg mi van, ha ki kell menni "vidékre". Városban használod, ahol normálisan parkolni nem tudsz, vagy pár év alatt elparkolod (nem szolgáltatás ellenében -mint például közben lemossák, abroncs-nyomást ellenőriznek vagy csak egyáltalán őrzik-, hanem mert megálltál közterületen, ami részben amúgy éppannyira a Tiéd is mint amennyire a szomszédé, vagy az ország másik végén élő napszámos Sanyié is, hiába esélyes, hogy soha az életben nem fogja látni, nem is érdekli) az autód árát. Közben folyamatosan basztat a rendőrség, mert nem vetted észre, az amúgy gyanúsan a járőrök által magukkal hurcolt és telepített szögvaskonzolra erősített 30-cas táblákat, de basztat a közteres is, mert vagy jattolsz és nem lesz meghúzva mire visszaérsz, vagy nem jattolsz és a leglepattantabb negyven éves mazda és toyota mikrobuszokból kirajzó ukrán-román-bolgár-piréz vendégmunkás-hasznosítású feketemelósok körbehugyozzák-hányják-húzzák.
És emellett a szokásos szervizek, kisebb-bajok, nyűgök, a nehézkes közlekedés, az omnibuszra méretezett utcák, illetve azok minősége is gyász, az ezerféle fizetendő mellett ez is eszi műszakilag az autót.

Vegyél új autót!
Vagy egyáltalán, vegyél autót!
Eh?

Minden autótulajdonos eltart még legalább egy emmirekell...khm...személyt a közigazgatásban, vagy ilyen olyan parkolási maffiában. Mert előbb-utóbb úgyis kifizettetik vele.

Rónarider 2014.10.17. 05:07:19

@bigpond: Jah, hát Szingapúrról ezt nem tudtam. Mindenesetre durva, tekintve hogy az ember azt hinné a forgalmat látva (ami amúgy nekem értelmezhetetlen európán kívül) minden család minden tagja valamilyen motorerejű géppel közlekedik.

madbalee 2014.10.17. 07:52:26

@Rónarider: Tokyoban, meg több japan nagyvarosban is csak akkor lehet autod, ha igazolni tudod, hogy van garazsod, parkolohelyed hozza. Plusz Tokyoba kb. 10 eve elegge szigoruan korlatozzak a dieselek beengedeset, ami a levegöjenek tett jot.

Rónarider 2014.10.17. 20:56:49

A setét magyar meg nyugatra vándorol, pedig a logika úgy látszik keleten húzta meg magát. ;)

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2014.10.18. 09:16:54

@Rónarider: De, Tokió pl. Ott csak akkor lehet nagy autód, ha van hozzá garázsod.
Nem véletlenül van annyi kei car. Adott méret alatt lehet autód garázs nélkül is...
süti beállítások módosítása