Prága-Drezda - az első 300 kilométer

  2014. május 13. - prokee Címkék: prága opel úton drezda prága-drezda naccsalád vivaro

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Úgy olvass, ahogy vezetsz!
2015-01-24 17:43:36

A hétvégén felszántotta a netet a Totalcar híre, miszerint a VW gyártásba veszi az új Trabantot. Pedig a

Ha nem érted a féltengelycsuklót, vagy a differenciálművet...
2014-11-22 14:15:51

...akkor most fogod. Ez a féltengelycsukló: forrás:  educationalgifs.com A differenciálművet pedig egy

A dolgok körbeérnek - a hazakerült Trabant szép története
2014-10-29 17:49:14

Említettem már, hogy nyáron Németországba, Freitalba költöztünk. Van tennivaló bőven a költözéssel

Rendszámokkal játszanak a gyerekek
2014-10-20 14:51:02

Úgy kezdődött, hogy valami hülye véletlen folytán minden alkalommal, amikor egy lelkét kilehelt autómat

Áprilisban kirándulni mentünk. Prágát és Drezdát vettük célba, négy gyerekkel. Útközben pedig itt-ott megálltunk, és megnéztük, amire kíváncsiak voltunk. Most a részletek jönnek, megtudhatjátok, mivel szórakoztattuk a gyerekeket - meg persze magunkat is.

1. LO37-es mintájú géppuskafészek

Hol: Zohor, Szlovákia
Megnéztük: igen
Mikor: Vasárnap, hazafelé
Tetszett: igen

1936 és 1938 között a csehszlovák kormány komoly erődítési munkákba kezdett. Rövid békés időszak után ismét teli volt a gatya, ekkorra ugyanis egyértelműen látható nyoma volt nem csupán a német, de a magyar újrafegyverkezésnek is. Különösen erős figyelmeztető jel volt, hogy 1935-ben létrejött a szudétanémetek pártja, amely egyáltalán nem titkolta, mennyire helyteleníti, hogy nem az anyaországukhoz tartoznak. A diplomácia kapcsolatok jól kiszámíthatóan romlottak, az ország határainak több, mint felén olyan országokkal osztozott, amelyekkel meglehetősen hűvös viszonyban voltak.

P4130674
Nem voltam benne biztos, laknak-e benne agresszív csövesek, ezért előbb a gyerekeket küldtem be.

A kezelhetetlenül hosszú határ védelmét egyfajta bebetonozott csatárlánccal képzelték el. Ma ezt a láncot az akkori csehszlovák államfőről Beneš-vonalnak nevezzük. Egymástól látótávolságra lévő, a köztük lévő távolságot belőni tudó vasbeton építményeket terveztek. Az építmények földdel borított hátukat fordították egymásnak, a két (a bejárattal szemben állóval három) lőrésükkel pedig egymást védték. Nagyobb, lőszerraktárként, vagy komolyabb csapatfedezékként szolgáló betonblokkok is épültek,

A kisebb építmények nagyjából egyformák, 5-6 verziójuk ismert csak. Lényegében egy azonos terv néhány változata, csupán a falak egymáshoz bezárt szögeiben térnek el.

A könnyűerődök óriási előnye az egyszerű szerkezetük volt - ennek köszönhetően megdöbbentően gyorsan haladt az építkezés. Az eredeti tervek szerint 1941-42-ben készült volna el az első fázis (a veszélyesebb, német, osztrák és magyar határon), és az ötvenes évekre zárult volna be a teljes gyűrű.

Persze kormány tervez, diplomácia végez. A védelmi vonalat nem sikerült befejezni, 1938 végén a Szudétavidéket az első bécsi döntéssel Németországhoz csatolták, eközben a Felvidéket megkapta Magyarország. Ausztria akkor már Németország része volt. Így aztán, mivel a kiserődök gyakorlatilag egytől egyig ezeken az elvesztett határvidékeken épültek, a volt cseh-német, a cseh-osztrák és a magyar-szlovák határ szinte teljes hosszában az ellenség kezébe került. Kivételt csak a volt osztrák-szlovák határ jelentett, de ott a hamarosan felálló németbarát Tiso-kormány miatt ennek védelmi szerepe nem maradt. A teljes könnyűerőd-vonal így egyetlen puskalövés nélkül azok kezébe került, akik ellen eredetileg építették. Touché, le Kandúr!

erod.jpgSzlovákia, elfoglalt csehszlovák kiserőd. Forrás: Fortepan

A magyar hadsereg és a magyar nemzetiségű lakosság persze boldogan pózolt a kiserődökkel, azt a benyomást keltve az utókorban, hogy komoly hadicselekmények árán vették be a védvonalat, de ezeken a korabeli fotókon is jól látható, hogy harcnak nyoma sem volt. Semmilyen sérülés, még kósza belövések nyoma sem látható az építményeken.

kraszna.jpg
Szlovákia, Krasznahorkaváralja, erődítés a település közelében. Forrás: Fortepan

A csehszlovák állam próbálta még menteni a menthetőt, a Beneš-vonalnak készült egy belső félgyűrűje az elcsatolt Szudétavidék és Prága között, ám ezt sem sikerült befejezni. Összesen 264 nagyméretű építmény és 10014 kiserőd készült el, nagyjából a tervezettnek 20 illetve 70 százaléka. Ezek nagyrészt jelenleg is a nyilvánosság előtt megnyitott helyen vannak, igen kis részük sérült vagy semmisült meg - részben a német robbanóanyag-kísérletek, részben pedig a visszavonuló német seregekre támadó szovjet csapatok támadása miatt.

P4130690
Vojensky Objekt, azaz Háborús Objektum

Az általunk kinézett bunker a Pozsony-Brünn közötti D2 autópályához talán legközelebb eső darab, illetve darabok. Nagy előnye a mi szempontunkból, hogy nem csupán egy relatíve jól belátható szántóföldön fekszik, közel az úthoz, de ugyanezen a parcellán három másik ugyanilyen is található. Ha tehát az első bedőlt, felrobbant, lezárták, van még esélyünk a maradékkal.

Persze szerencsénk volt az elsővel is, ami nem tartott vissza attól, hogy a következőt is megnézzük. A beton építmény bejárható, bent szemmel megszokható sötét, valamint üres üvegek és némi használt óvszer található.

2. Fudžijama-tó, Detrekőcsütörtök, Szlovákia 

Hol: Detrekőcsütörtök, Szlovákia
Megnéztük: nem
Miért: siettünk

Erős késéssel indultunk el reggel, így ezt kihagytuk. Elég sokat kellett volna mellékutakon döcögni, és a ráfordítandó időhöz képest nem ígérkezett annyira izgalmasnak.

Egyébként egy nagyjából hatvanéves, kis méretű tóról van szó. A környéken komoly gázkitermelés folyik, ennek egyik melléktermékeként keletkezett, amikor az ötvenes években kevésbé rutinos ifjú mérnökök büszke csapata egy próbafúrás közben berobbantotta a gázszondát.

fudzijama.jpg
(fotó: Ladislav Pazdera, Panoramio)

A mérnökök és a felszerelés felfelé, a talaj szintje lefelé mozdult el, a keletkezett teknőt pedig lassan elborította a beszivárgó talajvíz. Ma már halak is élnek benne, és némi nádas is helyet kért magának a parton.

3. Rommel sivatagi gyakorlótere

Hol: Malacka, Szlovákia
Megnéztük: nem
Miért: siettünk, és nem is találtunk oda

Bizony, Rommel Szlovákiában gyakoroltatta az embereivel a sivatagi hadviselést. Nyilván az lehetett a terv, hogy a homokon harckocsizást elsajátítsák, másban nem nagyon hasonlít a jelenleg a szlovák légierő által lőtérnek használt irtás. Viszont műhold-fotón rohadt jól néz ki a milliónyi kráter.

rommel.JPG
(fotó: Bing Maps)

Az odajutással nem boldogultunk. Mint már írtam, nem volt nálunk szlovák mobilnet, így a Google Mapsos megközelítés nem jöhetett szóba. Az offline utcatérképes navigáció pedig valamiért nem volt felkészítve arra, hogy nagycsaládosok lezárt katonai területet közelítsenek meg a segítségével...

Elmentünk hát nagyjából Rohoznik határáig, aztán kis tanakodás után feladtuk. Bár sejtettük, hogy egy egyszerű balra kanyarodással irányba tudnánk állni, csak lezárt utakat találtunk. Nyitva volt még a lehetőség, hogy Studienka felől próbáljunk odajutni, de mivel gyerekekkel felszerelkezve úgyis csak látótávolságra közelítettük volna meg, inkább hagytuk az egészet, és becéloztuk a következő célpontot.

4. Janúv Hrad

Hol: Lednice, Csehország
Megnéztük: igen
Mikor: Pénteken, odafelé
Tetszett: igen

János vára a Thaya, a Morva egyik mellékfolyójának holtága mellett épült, egy valamikori folyókanyarban. Bár a Lednice-Valtice bioszféra-rezervátum és az ugyanilyen nevű világörökségi tájegység része, és így napokat lehetne a környéken eltölteni kastélyok, várak és gyönyörű tájak mértéktelen bámulásával, szűkös időbeosztásunk miatt beértük a leggiccsesebb épülettel.

Bár Lednicéhez tartozik, és nincs is messze a város határától, megközelíteni egy komolyabb kerülőúton lehet, a teljes holtág körül. Nos, mi ezt nem tudtuk, így a rövid reggeli közben tartott kupaktanács arra jutott, mi bizony kockáztatjuk a behajtani tilos tábla figyelmen kívül hagyását. Amúgy igen jó minőségű aszfaltút vezet az erdőszéli vadászházig, de csak az ingatlan tulajdonosának engedélyezett a behajtás.

P4110033
Behajtani tilos - kivéve ingatlantulajdonosok. Nos, nekünk van ingatlanunk.

Nos, belopóztunk, egy hangyányival tovább is mentünk, de a holtág partján már megálltunk. Azon ugyanis csak egy fahíd vezetett át, ami láthatóan gyalogosokra és kerékpárosokra van felkészülve, nem buszokra.

P4110046
A Vivaro eddig tudott jönni

A vár egyébként látogatható, de áprilisban és októberben csak szombati napokon - így mi zárva találtuk. Azt azért megnéztük előre, hogy Jozef Hardmuth tervezte. Igen, a ceruzagyáros, akinek a nevéhez a Hardmuth Koh-I-Noor cerkák és az elefántos radír fűződik.

P4110045
A műromos kivitel nem az évszázadoknak, csupán a gondos tervezőnek köszönhetően lett ilyen.

A kastély a XVIII. és XIX. század fordulóján épült, eleve romnak. Akkoriban ugyanis a romanticizmus jött divatba, a korabeli retro pedig azt követelete meg, hogy minden, magára valamit is adó "újgazdagnak" - mint például az akkor már építészként, feltalálóként és vállalkozóként is elismert Hardmuthnak - kellett lennie egy romos várnak az udvar végében.

Technikailag egyébként teljesen működő vadászkastély volt, csupán a romos hatású torony és a külső falakon is végigfutó függőfolyosó játszott rá a "romságra".

P4110047
Sajnos zárva volt, szombaton több szerencsénk lett volna.

Aki mostanában jár arra, hétfő kivételével 9:00 és 16:15 között látogathatja meg a kastélyt - már amikor éppen nincs esküvő, ez ugyanis egy igen népszerű felhasználási módja a koptatottfarmer-kastélynak.

Sétáltunk egy kellemeset az egyébként szinte üres parkban, aztán visszaballagtunk az autóhoz, és továbbindultunk Pavlov felé.

Mi jön még?

Leányvár, Pavlov, Csehország
Légvédelmi és háborús múzeum, Ořechov
Masaryk Circuit, a régi brünni Grand Prix-pálya nyomvonala, Brünn, Csehország
Autópálya a víztározóban, Hulice, Csehország
FU-MG65 radar, Ondrejov, Csehország

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr866157335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

r1attee13 2014.05.13. 16:48:45

Gondolom Schengen bezavart, de Lednice az már Csehország! :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2014.05.13. 17:13:05

@r1attee13:
Ó, pedig tudtam is, a gyerekeket minden nemlétező államhatár átlépésekor értesíteni kellett, hogy tudjanak őrülten visítani.
Ezzel le is szórakoztunk egy kicsit, néha vakriasztást adtam.
Most nézem, az eredeti cikkben is jól írtam, hát itt is kijavítom. Köszi.

jk88 2014.05.13. 20:37:59

"Ma ezt a láncot az akkori csehszlovák államfőről Beneš-vonalnak nevezzük."

Sőt, építésének okát is egy államférfiról nevezték el, név szerint Masaryk-ról. :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.05.13. 20:42:28

@jk88: yepp:) lasd meg Maginot kicsit arrebb.

A kinai nagy fal e temaban a piacvezeto, emlitest erdemelnek tovabba az alban betonbunkerek es ugye a roman vedvonal ( Caucescu idejeben epitettek ).

az erdekes, hogy ezek a vedovonalak soha sehol nem tudtak ellebnallni a tamadasnak, gyakorlatilag pszichologiai fegyverek.

jk88 2014.05.13. 20:51:00

@visszakettopadlogaz:
2 gond van az ehhez hasonló védvonalakkal.
1) Olyan ország ne építse ilyet, amelyiknek az adott régióban nincs érdekérvényesítő szerepe.
2) Ha erős országunk van, akkor vegyük a fáradtságot, és fejezzük be az építést, mert egyébként az ellen megkerüli és akkor már meg is lettünk b@szva f@sszal.

Speedman 2014.05.13. 20:58:43

Én is nagyon szeretek erődöket, várakat megnézni-(megmászni, ha kell). A magyarországi várak, romok 2-3 kivétellel már kipipálva. 3 éve a burgenlandi várakat jártuk végig. Fraknó vára nagyon tetszett.

Ha valaki szereti a kietlen tájakat, akkor nem szabad kihagyni a gánti(fejér megye) bezárt bauxitbányát.
Mintha egy marsi tájon járna az ember.
www.kbm.hu/hu/node/22/image_gallery

Speedman 2014.05.13. 21:09:41

@visszakettopadlogaz:

Ezeknek az erődöknek a megépítése, mindig egyfajta válasz volt az előző háborúra. De a következőket sosem úgy vívták meg, mint ahogy a tanulságokat levonva gondolták a tábornokok.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.05.14. 07:00:33

Akkor most végleg kiköltöztök?
Lassan tényleg kiürül az ország.
Nem semmi ezt így gyerekestől bevállalni,mit fogtok kint csinálni?

prokee · http://blog.prokee.hu 2014.05.14. 08:03:39

@Gyurma73: Gyakorlatilag ugyanezt, mindketten.

@jk88: Jajj, ezen kicsit gondolkodnom kellett, aztán telibevágott a reggeli kávé közben :)

r1attee13 2014.05.14. 10:12:18

Ha már ennyire hadászat-történelem: Napóleon csatamezője megvolt?
Austerlitz (Slavkov u Brna)
A helyi Hotel Sokolský dum - ban (a sétálóutca elején) jóféle vepřo-knedlo-zelo, na meg sör is van a falra kiagatott napóleon-i relikviák mellett...

prokee · http://blog.prokee.hu 2014.05.14. 10:48:11

@r1attee13:
Nézegettem (hiszen a Wikimapia kiválóan dobja!), de a napóleoni idők nem fogják meg annyira a gyerekeket- engem meg még annyira sem -, így kihagytuk.

Semillyenzsóti keresztény análmániás pacsirtavadás 2014.05.15. 20:41:14

Ostravanal a lengyel cseh hataron kpmolyabb erodok vannak az autopalyanal a shell kut utan. Ciganycsaladok laknak benne.
süti beállítások módosítása