Sitges-Terramar: egy öreg grand prix-pálya rövid múlttal

  2014. február 05. - Máth Dávid Címkék: pusztulás ovál döntött kanyar Carlos Sainz Sitges-Terramar

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Le Mans-i raceface-hiéna
2015-06-19 17:11:41

Vannak gátlásaid? Fél percre tedd el mélyre, a fiók aljára, mert ide pofa kell – versenypofa. A

Matekos hiéna Le Mans-pendrive-ért
2015-06-16 20:53:41

A hiéna új konca 3,74 gigányi tömény sajtóanyag (persze törölhető) cseppalakú műanyagtokba csomagolva

Aztán stadionban aludtál-e már? Hiéna ugyanitt
2015-06-13 12:09:48

El nem tudom képzelni, milyen kemény csata ment a négy nagy csapat szervezői között, hogy ki mely pálya közeli

Nem csak a BMW-s lehet tahó
2015-03-13 16:18:11

De néha a porschés is. Meg a passatos phaetonos. Sőt, olykor autó se kell hozzá, hogy ugyanebből a halmazból

Roaring Twenties, azaz a tomboló húszasok. Egy kifejezés, amit az első világháború vége és az 1929-es nagy gazdasági világválság közötti időszakra használnak. Ez a néhány év Amerikában és Európában is a gazdasági és technológiai fejlődésről szólt, a viszonylagos jólét és a befektetők túlzott optimizmusa pedig sok más mellett az autósportra is jó hatással volt. Az USA-ban ekkor már minden az döntött oválról szólt, míg itt, Európában a rohamosan fejlődő grand prix-versenyzésben épp csak ekkor kezdtek teret nyerni az efféle pályák.

12982971782011
Kattintásra galéria nyílik

Sokáig az 1907-ben épített angliai Brooklands volt Európában az egyetlen említésre érdemes döntött pályás. A kontinensen inkább a közutakból, repterekből kialakított pályákon rendezték a futamokat, aztán a nagy tombolásban hirtelen lett három új ovál, 1922 és '24 között minden évben egy: 1922-ben elkészült az Autrodomo Nazionale Monza, 1924-ben pedig – a monzaihoz hasonlóan vegyes, azaz ovál és másféle vonalvezetéssel egyaránt bíró pálya, – az Autodrome de Linas-Montlhéry Párizs mellett. A kettő között, 1923-ban a spanyolok megépítették az Autódromo de Sitges-Terramart. A legendás monzai döntött talán mindenkinek megvan – ha másért nem, hát azért, mert minden Forma 1-es olasz nagydíjon bevágnak róla néhány vágóképet. A Montlhéry ovál már kevésbé ismert, pedig olasz társánál messze jobb állapotban van, és a mai napig sűrűn használják. A katalán földön épült Sitges-Terramar azonban egyik sem: se nem ismert, se nem használt.

te5.png
Épül a Sitges-Terramar hatvan fokos kanyarja

Kevés építmény tud olyan különös némaságban pusztulni, mint egy magára hagyott versenypálya. Az Autódromo de Sitges-Terramarnak még múltja sem volt túl zajos, a jelene viszont aligha lehetne csendesebb. A Barcelonától harminc kilométerre, a sziklás földbe vájt pálya egy helyi hős, Frick Armangue érdeme. Armmangue szándéka az volt, hogy oválpályát építtett Sitges mellé, és a tengerparti kisvárost bekapcsolja az élénk európai motorsportéletbe. Háromszáz nap munka, négymillió peseta elköltése és 3,5 millió kilogramm cement felhasználása után a Sitges-Terramar elkészült. Két kilométer hosszan, hatvan fokban döntött kanyarokkal, amiket néhol több méter magas sziklafal határolt. Minden esélye megvolt, hogy a kor autósportjának meghatározó helyszíne legyen.

plakát
Az 1923-as grand prix plakátja

A pályát rögtön egy nemzetközi versennyel avatták fel 1923. október 28-án. A futamot spanyol nagydíjként írták ki, ezzel Spanyolország tíz év kihagyás után végre visszatért a grand prix-naptárba. A kétszáz körös versenyre kétliteres autókat vártak. Mindössze hét indulót sikerült ide csábítani, köztük volt az óriási vagyonáról ismert Louis Zborowski gróf Millerjével. Öten teljesítették mind a kétszáz kört, a győztes egy nem túl sikeres francia, Albert Divo lett Sunbeamjével, 155,89 kilométer/órás átlagsebességgel.

3751081F7F2750E648833150E63D17
Kattintásra galéria nyílik

A pálya sorsa gyakorlatilag a leintés után eldőlt, a pénzjutalom ugyanis elmaradt. Frick Armangue, aki kiváló érzékkel vitte végig az építkezést, pénzügyekben sajnos nem volt megbízható. A kifizetetlen építők dühükben magukkal vitték a jegyeladásból befolyt pénzt, a szervezőknek így nem maradt miből fizetni a versenyzőket. A nemzetközi autós élet nem nézte jó szemmel a történteket, a Sitger-Terramar szégyenpadra került. A katalán autós szövetség még megpróbálta életben tartani a versenyeivel, de ezek a próbálkozások kevés sikerrel jártak, nem forgattak kellően nagy pénzeket. A gazdasági világválság végleg betette a kaput, és a pálya alig néhány évvel építése után használatlanul porosodott a mediterrán tájon. Az utolsó jelentős versenyt az ötvenes években tartották rajta. Két elsődleges funkciója ezután a csirkefarm és a juhlegelő lett.

Bár a töredezett betont ellepő gaz miatt néhol olyan, mintha már eggyé lenne a dombokkal, a pálya állapota meglepően jó. Ez részben a katalán klíma érdeme, de minden bizonnyal az építők sem végeztek rossz munkát, ha bármiféle szerkezeti beavatkozás nélkül 91 év után egyben maradt. Na meg az sem mindegy, hogy a közeli városka a tenger partján fekszik, és ugye senki sem akar befelé építkezni, így az ingatlanárak se fenyegetik. A pálya egyébiránt magántulajdonban van. Néha felengednek rá veteránautókat, motorosokat, bicikliseket fotózkodni, de versenyről szó nincs.

Terramar 012
A legjobb perspektívák egyike. Innen bármilyen futamot élmény volt nézni

Sitges-Terramart történelméről sokat elárul, hogy tavalyelőttig Louis Zborowski 1923-ban futott 45,8-as ideje volt a pályacsúcs. 89 évig senki sem tudott jobbat, hiszen nagyon alkalma sem volt rá. Aztán 2012-ben tudják ki ment itt új rekordot? A spanyol rali legenda, maga Carlos Sainz. A Red Bull szervezett ide egy autókázást egy DTM-es srácnak és Sainznak, amivel nem titkoltan az volt a szándékuk, hogy felhívják a figyelmet a pályára. A két profit ráküldték a nem éppen kifogástalan állapotú betonra egy Audi R8 LMS-sel, Sainz pedig ment egy 42,6-os kört. Tekintve, hogy a két technika közé beférne az univerzum, a 3,2 másodperces különbség nem eget rengető, de az adott körülmények között mindenképp dicséretes. Aztán ahogy a Red Bull által szponzorált projektektől megszokhattuk, készült az egészről egy remek videó, ez (spanyol nyelven, angol felirattal):

És hogy mi lesz Sitges-Terramarral a jövőben? Nem kizárt, hogy magányosan folytatja lassú pusztulását, de az is lehet, hogy valakinek sikerül az, ami Armangue-nak nem. A tulajdonosának ugyanis vannak tervei a feltámasztására, de ez egy összetett, és mindenekelőtt drága folyamat.


Képek: innen

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr605800000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Murphistic · http://www.youtube.com/user/Murphistic 2014.02.05. 18:45:38

Gondolom azért az Audi nem padlógázzal ment végig a pályán és még így is szépen repült a bukkanókon.
A pálya viszont mesésen néz ki a természet lágy ölén.
Tudom, hogy minden egyes ilyen posztnál megemlíti valaki, de amit Zborowsky, Divo és a többiek tettek az tényleg hajmeresztő. Majdnem 160-as átlagsebesség azokban a pléhdobozokban és virsligumikon. Bár, ha belegondolok a dobfék is elég arra, hogy ne guruljon el az autó, versenyzés alatt meg csak a csirkék nyomják a féket :) .

KPali 2014.02.05. 18:58:02

Jó cikk, soha nem hallottam erről a pályáról. Ha eljutok még Barcelona közelébe, megnézem közelebbről :)

KPali 2014.02.05. 19:02:28

Az egyik képaláírást javítanám, beton pálya lehet ez, nem aszfalt.

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2014.02.05. 19:05:21

@KPali: Oh, bennmaradt. Javítottam, köszi.

RS 2014.02.05. 19:13:37

A 22-es képen látni, hogy mekkora erők hatnak az autóra. Az autó jobb oldala feljebb van mint a bal (szemből nézve), pedig elég meredek a pálya dőlése. A gumikon is látszik a hatás. Ha arra járok én is biztos megnézem. :)

It's ME! 2014.02.05. 19:38:39

'Furcsamód a döntött kanyarokban maradt meg a legjobb állapotban a beton.'

Nem olyan furcsa, mert ahol ferde, ott lefolyik róla az esővíz, ahol meg vízszintes, ott megáll... Nem hinném, hogy olyan óriási fagyok lennének ott, de amennyi van az tuti nem tesz jót.

Pepejoe 2014.02.05. 20:21:28

Az ilyen képek meg miegyebek után mindig eszembe jut, hogy de jó lett volna akkor élni, minden jobb volt, van romantikája meg stb...
Aztán rögtön eszembe jut, hogy az akkori emberek meg a századfordulóra vagy a XIX. sz. közepére gondoltak ugyanígy.
Ránk és a képeinkre meg videóinkra pedig 60-70 év múlva fognak így gondolni, "úúú, micsoda idők lehettek azok, az 1900-as évek vége, aztán a 2000-2010 környéke, a XXI. század eleje...de jó lett volna akkor élni, odanézz azt a csókát, milyen autó elött is áll...ahhh, E63 AMG, azaz! Az a másik meg azzal a neoncsővel a kocsi alatt F Asteroid!!
- Az nem Asteroid, hanem Astra te nagyokos...és nem F hanem G, de mindegy...:D "

Egyszóval: megnézném egy időgéppel, de sajnos azt hiszem, hogy azok is csak ugyanolyan vacak idők voltak mint most, csak másképp...épp csak fekete-fehérben. :D

SwedishRunner 2014.02.05. 20:30:53

@Pepejoe: Időgép építést vállalok!

no_holy_shit 2014.02.05. 20:56:40

voltam mar 2x sitgesben de egyszer sem lattam :-( de 30km-re ott az Idiada (www.applusidiada.com/en/). Ott is van jo kis oval :-)

ha egyszer ujra arrajarnek, akkor mindenkepp megnezem

gigabursch 2014.02.05. 20:58:17

Ahogy a RedBull-t ismerem, szereztek maguknak egy tesztpályát, ami hamarosan divatos lesz és véget ér a Csipkerózsika álom.
A menedzsmentben van néhány hatalmas koponya...

Pepejoe 2014.02.05. 20:59:03

@SwedishRunner:

Kérném a számlaszámot, az előleg ügyében!

sharkybacsi 2014.02.05. 21:21:38

Hasonlóan régi oválpálya a francia Linas-Monthléry is, bár sokkal jobb állapotban van, használják is módjával.
Itt egy 1935-ös verseny:
www.youtube.com/watch?v=WuDM91k_0xU

jégcsákány 2014.02.05. 21:26:56

@SwedishRunner: Mi építjük már. De nem sietünk vele... ;)

Rocko- 2014.02.05. 21:54:55

Dávid!
ez a pusztuló dolgok témakör ez nálad személyes indíttatás vagy mindig ezt dobja a gép?

GorCseW 2014.02.05. 22:31:31

Amennyiben ide írok valamit berakja vajon a linket?

https://www.google.hu/maps/preview/@41.2386598,1.7802107,666m/data=!3m1!1e3

Hurri Kán 2014.02.05. 22:31:56

Millenáris Velodrom... Bár azt most állítólag átépítik valami hipermodernre. Maga a felújítás nem baj, sőt jó, még jobb lenne, ha megmaradna a pálya mostani hangulata.

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2014.02.05. 23:21:27

@It's ME!: Ott a pont, igazad lehet.

@Rocko-: Igaz, kicsit talán magába szívott.

Rocko- 2014.02.05. 23:29:04

@Máth Dávid: ó, engem egyáltalán nem zavar, sőt!
meg ahogy nézem a többieket sem.
csak feltűnt a gyakoriság.

vancello · http://vancello.hu 2014.02.05. 23:40:03

10/10! Ilyen értékteremtő, érdekes dolgokat kellene mindig írnotok, nem a kattgen sz*rokat. ;)
Rocko írja, de nem tudom: mi volt még hasonló témában?

vau · http://www.holdkomp.hu 2014.02.06. 00:44:04

@Máth Dávid: ez a historikus vonal nagyon megy, anélkül, hogy körüllengné a kötelező ömlengős veterános seggszag.

Egycsilliószor jobb, mint pl. a "benzin szar, dízel jó" trutymó, amit a minap olvastam.

Well done, látszik, hogy fektettél bele energiát, nem csak le akartál kaparni valamit, hogy meglegyen a cikk-kvóta.

Garp 2014.02.06. 00:45:57

ughhh ez brutal. Szerencsetlen Audi futomuvet odavertak parszor, rossz nezni.
Na de ahogy belesimul az oldalara fordulva az ivbe....! Pazar.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.02.06. 03:08:24

@Máth Dávid: vegre datum - trolla valhatok!! :D a videoban okt28 van, te oct23at irtal!! YESYESYES ELSO!!!!!!! (bont egy sort, levegobe okloz!!:D)

ragyogo a cikk, en speciel nem tudtam errol a helyrol, koszonet az ismeret terjesztesert!!

a nagy nagy korpalyarol nem fogsz irni ami del olszaban van? ( ha valaki beuti azt hogy Boncore, Lecce, Italy es nagyitani kezdi a google mapsot latni fog egy bazi nagy koralaku palyat ) regebben volt a top gearben rola szo, a Lamborghini neha hasznalja de pusztul le erossen az is. Hammond ment rajta 300kmh korul es a palya eldobta vagy 2meterrel a masik savba, szoval eleg ramaty borben van.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2014.02.06. 06:44:11

Szép hely, a pálya meg az emberi hülyeség egyik mementója... (Sok energiával megépítünk valamit, aztán hagyjuk pusztulni, és még csak nem is használjuk...)

Rocko- 2014.02.06. 07:22:42

@visszakettopadlogaz: az biztos egy olasz mutyiautópálya. :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.02.06. 07:27:33

@Rocko-:

azt mondjak szabad szemmel csak a kinai autopalya latszik az urbol ; bazz nem tudom latasvizsgalat van e a NASA nal de ha ez nem latszik fentrol akkor semmi.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.02.06. 07:28:38

@Rocko-: kinai NAGYFAL latszik az urbol ---- bocs elirtam, johetnek es szettephetnek a trollok :D:D:D

Rocko- 2014.02.06. 07:29:47

@visszakettopadlogaz: a kínai nagy fal látszik az űrből, te 556566745gfgd!%55!!

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.02.06. 07:36:41

@Garp: en speciel eloszor lattam ugratni R8 at :)

@Rocko-: tudom, de ez a Lecce melletti autodrom meg nem? na neeeee :)

karlmann 2014.02.06. 10:03:56

Nem igazán értem mi volt ezzel a célja a csapatnak, de hogy nagyon sokba került az biztos. Szegény R8-nak a futóművéből meg az aljából nem sok maradhatott. A pálya meg nehéz ügy. Patinás, ehhez kétség sem férhet, de gyakorlatilag használhatatlan. A döntött rész sincs jó állapotban, vagy eleve ilyen rossz minőségben épült, mert nagyon hullámos, össze-vissza megy rajta az autó. Tartok tőle, hogy ezért sem volt túl népszerű. Jobb lenne ha múzeumot csinálnának belőle némi állagmegóvás mellet. Modern versenypályát csinálni belőle nagyon drága lenne és a spanyolok elég jól el vannak eresztve pályákkal, szóval nehéz lenne üzletileg sikeressé tenni.

Matheo · http://hobbymania.blog.hu/ 2014.02.06. 12:18:04

Azt ugye tudjátok, hogy a Rábának is van egy ilyen pályája Magyarországon ami erősen pusztul?

HgGina 2014.02.06. 13:52:35

3,5 millió kilogramm cement. Imádom az ilyen hatásvadász számokat. Nem egyszerűbb a normális módon leírni 3500 tonnának?
Vagy miért nem grammban írja a szerző 3,5 billiónak? Mi a fenének kell egy érdekes cikkbe ilyen baromságokat mindig beleírogatni?
Mint valamelyik nap az a akármilyen politikus. Negyedmilliárdot tart valami osztrák bankban. Lóf... negyedmilliárd. 250 millió.

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2014.02.06. 18:18:11

@HgGina: Nem hatásvadász, így jött kézre. Mi ebben a baromság, ha a két érték amúgy egyenlő?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.08. 03:41:27

@Pepejoe: Jajaja.Akkor még az internet is csak fekete-fehérben létezett...

Nagyon jó a poszt, fantasztikus régi képekkel, sok ilyet még.

Pepejoe 2014.02.08. 07:05:48

@geegee:
Szerintem akkor még csak wap volt monochromban. :-D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.08. 19:48:22

@Pepejoe: Télleg, a wapot el is felejtettem.Asszem igazad lesz... :-))

kisörDög 2014.02.17. 04:03:07

Szeretem a motorsport történelmét tanulmányozni.Volt egy jó könyv,a 70-es években adták ki,csehországban,és én még olyat nemláttam soha azóta sem,vagy 30 legenda dedikálta.Jackie Stewart,atd....Hihetetlen jó könyv az autósportról,a kezdetektől.Olyan sztorik benne: pl.autóverseny a századfordulón,Szisz Ferencnek (Renault),kitört a küllő,persze fából abban az időben még,és na hogy oldotta meg?? Az első háznál vett egy széket......Nagyon sok ilyen történet van a könyvben.....Sajnos a könyv csak kölcsönben volt nálam,de egy lapja többet ért mint ma,nem írom le a nevét ki az a magyar aki szinte _ossa évek óta a könyveit a F1-ről.Na ennek a magyarnak egy könyve volt a kezemben,benne kb. 500 hibával (nem vicc) ...no mindegy.......Ez a Divo egy nagy kópé volt.Erre a pályára én sem emlékszem,lehet mert csak egy fontosabb verseny volt itt rendezve,és kiment a fejemből,de szép állapotban van a korához képest.Nemrég az Avus-t tanulmányozgattam,ott is jó magas a döntött kanyar,ma is Berlinben meg vannak a visszafordítók ha jól tudom.És persze az autópálya is pont a régi nyílegyenes pályát ,,utánozza,,

kisörDög 2014.02.17. 04:08:47

@visszakettopadlogaz: Nardò Ring (1975)... de az csak tesztpálya autógyáraknak.

Void Bunkoid 2014.05.20. 07:44:40

A szándékosan deszaturált és tipikusan videojátékos snittekkel operáló kamerák miatt egy kicsit úgy néz ki a dolog, mintha nem is igazi felvétel lenne, csak egy legújabb forza motorsport vírusreklám :)))