Harmincnégy tonna vas nyomában

  2013. április 19. - ommm Címkék: snow déli omg sark cruiser antarctic byrd poulter

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

poulter
Thomas Poulter, aki nem félt az ismeretlentől

Thomas Poulter neve sokaknak nem mond semmit, pedig erről a fizikaprofesszorról Byrd admirális még gleccsert is nevezett el, miután Déli-sarki expedíciója során Poulter megmentette az életét amikor az szénmonoxid-mérgezést kapott.

Poulter mindamellett, hogy remek fizikus, még zseniális konstruktőr is volt. Arról már igazán nem ő tehetett, hogy egy apró hiba miatt az általa megálmodott szerkezet végül kudarcot vallott. Az úttörők sorsa már csak ilyen: ha elsők valamiben, akkor általában a saját kárukon tanulnak illetve utódaik is ezekből okulnak.

Az 1978-ban elhunyt Poulter nevéhez fűződik ugyanis az a talány, mely mind a mai napig izgatja sok ember fantáziáját. A mítosz központjában pedig Poulter gépe, az Antarctic Snow Cruiser áll.

motor 5
Mai szemmel nézve sem egy kompakt darab

Ez a Byrd admirális által vezetett, második Déli-sarki expedícióhoz készült. A tervezési fázis 1937-től 1939-ig tartott, az első motorindítás 1939 október 24-én történt. Önmagában már méretei is impozánsak voltak a már akkor Pingvin, illetve Teknős névre hallgató gépnek, mindamellett azonban zseniális megoldásokkal is tele volt.

original3
Motortér, jégréteg-vastagságmérő műszer, a gép hasa pedig lényegében több, gigantikus csúszótalp

17 méteres hosszához, hatméteres szélességéhez és 4,9 méteres magasságához 34 tonnás súly is társult. A hajtáslánca önmagában is érdekes, hiszen dízel-elektromos hibrid volt. Két, egyenként 150 lóerős, soros hathengeres, 11 literes Cummins dízel hajtotta a két generátort, melyek aztán az egyes kerekeket meghajtó, 75 lóerős General Electric villanymotoroknak adták át a delejt. A négy motor összteljesítménye így 300 lóerő volt. Ennek a hibridhajtásnak köszönhetően rengeteg helyet spóroltak meg, nem volt szükség bonyolult áttételekre és mechanizációra.

Antarctic snow cruiser cutaway
Teljes értékű életteret biztosított az expedíció minden résztvevőjének

A 9463 liter gázolajat a csúszótalp-szerű padlólemez fölött tárolták, ehhez jött még 3800 liternyi repülőbenzin a tetején. Ezt a Antarctic Snow Cruiser hátára pakolt, egymotoros, ötszemélyes, csúszótalpas Beechcraft repülőgéphez vitték. A Snow Cruiser elméleti hatótávja 8000 kilométer volt, ami mindenképpen elég egy expedícióhoz.

Éléskamra, sötétkamra a fényképek előhívásához, egy kis műhely esztergapaddal, rádióiránytű és jégréteg-vastagságmérő is voltak a fedélzeten. A legénység és az expedíció tagjai emeletes ágyakon aludtak, a motorok hűtővízköre körbe volt vezetve a beltérben és ez a fűtési rendszer olyan remekül működött, hogy egy szál pokróc alatt lehetett pihenni odabent. A négy hatalmas kerék behúzható volt, amikor a gép nem mozgott, akkor a hasán feküdt, a gumiabroncsokat pedig a dízelmotorok kipufogógázai tartották melegen, meggátolva ezzel, hogy magas, természetes gumitartalmuk miatt szétrepedezzenek- és törjenek.

Két erős gázreflektor világított a hosszú éjszakákon, fényüket 15 mérföld távolságból is észre lehetett venni.

oty 21
Egy jól berendezett kis műhely is volt odabent

Maga a géptest úgy lett kialakítva, hogy akár 4,6 méteres szakadékot is képes legyen leküzdeni. Ehhez először át kellett lépni, majd behúzni az első kerekeket és csak a hátsó hajtást használva kitolni a túloldalon. Amikor a hátsó kerekek értek a perem széléhez, azokat behúzva ezúttal az első kerekek hajtásával kihúzni a hatalmas testet a túloldalon. Nehezen hihető, de a tesztek során a módszer életképesnek bizonyult.

armour-p6b
Elméletben így működött volna a szakadék-átkelő rendszer. 4,6 méteres szélességgel még elbír. Ami azonban meglepő...

A dízelmotorok nem csak a generátorokat hajtották, hanem egy nagy akkumulátor-telepet is töltöttek folyamatosan, melyből aztán ki lehetett nyerni az elektromos fűtéshez és a világításhoz használt áramot, amikor a motorok álltak.

snow 012
...hogy a gyakorlatban is működött.

A Snow Cruiser olyan hatalmas volt, hogy a chicagói Pullmann-gyárból 1640 kilométert kellett megtennie a bostoni kikötőig a saját kerekén, ami a 16-20 km/órás átlagsebesség tükrében, önmagában egy komoly próbatétel volt. Az út során azonban egyedül a kormányszerkezet meghibásodása miatt kellett megállniuk, igaz, azt mindjárt három napra. Addig tartott, amíg kiszedték egy patakból az ohioi Lima mellett, ahová e hiba miatt beesett.

original2
1640 kilométeres távolságot tett meg keréken, 16-20 km/órás sebességgel. Számolják ki, hány napig tartott az út

Végül nagy csinnadratta közepette megérkezett Bostonba, ahol behajózták és 1940 januárjában végre megérkezett a Ross-selfjég Little America III kutatóállomására (melyek közül már az elsőt is Byrd admirális alapította 1929-ben). A Ross-jég akkoriban csaknem akkora volt, mint egész Franciaország, a kutatóállomás pedig egyfajta kiindulópont volt az expedíció számára. A bajok csak akkor kezdődtek.

Először is fából ácsolt rámpa kellett ahhoz, hogy a hajóról legördülhessen a hatalmas szerkezet. Ez a rámpa aztán be is szakadt de Poulter erőből megoldotta a problémát csak azért, hogy a következő percekben kiderüljön: a Good Year által eredetileg a Gulf Company számára - mocsaras területeken próbafúrásokat végző óriási gépeihez - készült, három méter külső átmérőjű, 85 centiméter széles, alacsony nyomású, ám teljességgel minta nélküli abroncsok kilencven centi mélyen a hóba süppednek.

antarctic-expedition-02
A hajóról való lerakáskor beszakadt alatta a rámpa, de onnan még erőből kijött

A gép nem mozdult, hiába forogtak a kerekek, csak apránként tudott haladni. Ezért a pótkerekeket felszerelve megduplázták az első kerékpárt, a hátsóra pedig gigantikus hóláncokat szereltek fel. A súlyelosztás miatt azonban ilyen módon csak tolatva volt képes haladni, minimális sebességgel.

r
Így, tolatva tudtak megtenni mintegy 150 kilométert 12 hónap alatt

Nem egész egy év alatt összesen 150 kilométert tett meg tolatva a háromszázezer dolláros Arctic Snow Cruiser, mely a későbbiekben kitűnő lakhelynek bizonyult. A tudósok és kutatók is így használták, kozmikus sugárzást mértek, szeizmológiai kísérleteket folytattak és jégmintákat vettek. Amint azonban az USA belépett a második világháborúra, a projektet nem támogatták többé és a Pingvint magára hagyták a Déli-sarkon.

original
Mint élettér tökéletes volt, járműként azonban kudarcot vallott

Egészen 1958-ig, amikor egy másik expedíciós csoport megtalálta és egy buldózer segítségével kiásta a még teljességgel működőképes járművet. Kétméteres hó alatt találtak rá, szerencsére 18 évvel korábban egy hosszú bambuszrúddal megjelölték a helyét. Odabent mindent úgy találtak, ahogyan 1940 végén otthagyták: kinyitott újságok, cigarettacsikkekkel teli hamutartók, székre dobott régi ruhák.

Ez volt az utolsó expedíció, amelyik még látta Thomas Poulter sarkjáróját. A későbbiekben még sokan próbálkoztak a felkutatásával, komoly összegeket költöttek a meglelésére, haza akarták szállítani és kiállítani, de a felfedezők aranykorának eme súlyos, őrült és ugyanakkor csodálatos szerkezete azóta sem lett meg.

A hatvanas évek közepén egy óriási jégtábla vált le a Ross-selfjégről, a törés egyenesen Little Americán haladt keresztül és senki nem tudja, hogy vajon melyik oldalon lehet örökre a jég foglya immár az Antarctic Snow Cruiser.

(Több kép a galériában.)

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr205233998

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Déli-sark teknőse 2013.04.20. 10:39:45

15807Thomas Poulter 1939 októberében elkészült 34 tonnás kutatójárműve, az Atlantic Snow Cruiser viszontagságos történetéről olvashattok a Belsőség-blog ma megjelent cikkében. Harmincnégy tonna vas n...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2013.04.19. 18:30:07

Azt nem teljesen értem, hogy a teljesen minta nélküli gumiköpenyt hogy gondolták? Értem én, hogy a nagy önsúly elméletileg jó tapadást biztosít, de jégre-hóra minta nélkül?

jó kis poszt, érdekes volt.

red87 2013.04.19. 18:46:49

Ez jó volt, ilyet lehetne még, ha van rá energiátok :)

sunblind 2013.04.19. 18:50:30

micsoda sztori. beszarás. .. nem keressük meg?

V12 Power 2013.04.19. 19:26:13

Elképesztő történet, libabőrös lesz az ember. Mondjuk a slicket én sem értem, mindenre gondoltak, csak erre nem? Meg ha a súlyelosztás miatt (?) csak tolatva tudtak menni, amikor elöl volt a dupla kerék, akkor miért nem hátra rakták fel?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.04.19. 19:28:57

Nagyon jó poszt volt, élvezet volt olvasni, erről még sosem hallottam.

Amúgy engem is a minta nélküli gumi kérdésköre izgat, ezt mégis hogy gondolták?

Mellesleg (azon túl, h azt értem, h ez egy mozgó kutatóbázis lett volna) más célja lehetett ennek? Pld. a repülőt hova cipelte?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.04.19. 19:32:16

Még az jutott eszembe, h nem lehet, h már rég a tengerbe olvadt úgy ahogy van? Lehet, h a víz alatt kéne keresni...

Dr. Robin Masters 2013.04.19. 19:32:51

Régebben már olvastam róla egy másik hazai oldalon, érdekes volt most újra megnézni a képeket és elolvasni a sztorit. Úgy látszik, hogy Boston ahogy manapság sem szerencsés hley úgy akkor sem volt az. Egyébként hogy tűnhet el ennyi vas csak úgy...

wrstjnethn 2013.04.19. 19:45:38

Én azt nem értem, hogy ha adott a jármű súlya, a kerekek mérete, meg a hó/jég teherbírása, akkor kb. három szorzásból kijön, hogy elsüllyed-e. A slick gumit nem értem, mert ha vízszintesen még tud(na) is haladni, egy kis emelkedőn/lejtőn szánkóvá válna. Szöges gumi nem jutott eszükbe? Azzal csapathatott volna...

wrstjnethn 2013.04.19. 19:49:32

Nagy élvezet(=szívás) lehetett tolatva vezetni! Igaz, hogy ott nincs fa meg villanyoszlop, de egy szakadékba bármikor bele lehet csúszni.

Tökösmákos 2013.04.19. 19:52:21

Ez semmi, nagyapám a ladáját ásta el mikor 90-ben bejöttek a bankok, azt mondta ezek úgy kirabolnak minket hogy hamarosan áshatjuk ki :P

bda 2013.04.19. 19:56:01

Egyszer valahol olvastam erről a szerkezetről vagy 15 évvel ezelőtt akkor pont annyi idős is voltam, az akkori emlékeim szerint azért volt a gumi slick, mert így kevésebb jég tapadt volna rá.

ommm 2013.04.19. 20:09:40

@klarky: @wrstjnethn: Azért volt ott a repülőgép. Az térképezte volna fel a lehetséges útvonalakat.

Dr V 2013.04.19. 20:10:44

Ez csak egy nagy suv, ami megelőzte a korát és mi is csak most kezdjük utolérni: dízel-elektromos (hibrid:) gyárilag slick gumival, amit az X6M sem tehet meg XD

Youtubeon vannak még érdekes videók, többek között a beszakadásról is.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.04.19. 20:11:03

Az első kerékre miért nem lehetett hólánc? Vagy akkor már miért nem vittek 4 mintás gumit? :S

Inner Circle 2013.04.19. 20:13:02

Komolyan, mintha valaki vicces kedvében életnagyságúra nagyított volna egy LEGO holdjárót. Azok készültek így: a méret nem számít, csak beférjen minden, a kerék meg a Technic legnagyobbja :D

2013.04.19. 20:14:58

Az oroszoknak is voltak hasonló szörnyszülöttjei a hatvanas években, szintén az Antarktiszon. Ezek valamivel kisebbek és lánctalpasok voltak:
users.atw.hu/polarnyik-ds/K_0314/Kepek_027d.htm

ommm 2013.04.19. 20:18:08

@ColT: azt hiszem akkoriban egyszerűen képtelenség volt ekkora méretben más futófelületet előállítani.

Secnir 2013.04.19. 20:32:03

"1640 kilométeres távolságot tett meg keréken, 16-20 km/órás sebességgel. Számolják ki, hány napig tartott az út?"

1640/20/24=3,4 nap. legyen 4.

Globetrotter2014 2013.04.19. 20:50:25

Ezt fel kellen kutatni és bevontatni Sinsheimbe.

MEllesleg érdemes élenne egyszer egy hall of fame-et sszeálíltani a legelmetegebb legértelmetlenebb szuperjárművekről.

Ez biztos ott lenne a Spruce Goose és az Ekranoplán mellett.

Utóbbit valahogy el kéne vontatni egy múzeumbe hogy megmaradjan az utókornak!

Dr_utcai_arcos 2013.04.19. 20:51:19

Nagyon jó volt! Köszi!

Budapesti Szexipari Vállalat 2013.04.19. 21:10:42

"az első motorindítás 1939 október 24-én röffent be"

Te hol tanultál magyarul?
Kérd vissza a pénzt, átbasztak.

És ilyen pocsék helyesírásuk még az úttörőknek sem volt.
Mer úgy értem, azoknak, akik feltalálták az írást.

bioLarzen 2013.04.19. 21:28:11

@wrstjnethn: "A slick gumit nem értem"

A GoodYear nyilván nem esős versennyel számolt az Antarktiszon ;)

bio

Nick Leeson 2013.04.19. 21:28:16

Engem az is érdekelne, hogy ha a jeges puszta közepén valahogy leszedik onnan a gépet (repkedni egy picit), akkor hogyan teszik oda vissza? Innentől már csak két külön járművel tudnak közlekedni. A csodajármű és a repülő külön-külön.
Bár lehet, hogy volt ott valami spéci emelődaru is ezen a jól megtervezett szerkezeten.

zsolti_ 2013.04.19. 21:29:50

@ZF2: Breitspurbahn. Bár ebből sztem csak makett létezett(aztán ki tudja), de elég durva ötlet volt. Mondjuk nem működni az is tudott volna.

bioLarzen 2013.04.19. 21:30:02

@ZF2: Az egy szép nagy emlékhely lenne - márcsak az említett járművek méretéből ítélve is :)

bioö

bioLarzen 2013.04.19. 21:32:30

@Nick Leeson: Szerintem is, nyilván lehetett egy felrakható emelődaru - lehet, hogy az - vagy olyan - mint amivel az egyik képen a kerékcserét intézik.

bio

lutria 2013.04.19. 21:40:07

Vajon a fedélzeti esztergagépen mit akartak gyártani,amiből a e.gép súlya helyett nem vihettek volna bármennyi darabszámú pótalkatrészt?

ommm 2013.04.19. 21:55:02

@Budapesti Szexipari Vállalat: Elnézést, tanár úr, hajnali kettőkor, amikor ez készült, már bizony becsúszik a hiba. De azért örülök, hogy elolvasta.

apple6aba 2013.04.19. 22:00:23

Nagyon érdekes poszt, köszönet az írójának!
Szívesen olvasnék ilyen kuriózumokról.

Gera 2013.04.19. 22:04:12

Nyilván baromi nehéz lett volna egy darab kereket egy tengelyen a megfelelő tömeggel megterhelve kipróbálni, hogy működik-e a koncepció, mielőtt pár milliárdot (Ft, mai áron) elszórtak rá. Akármilyen zseniális ötletek is voltak benne, ez egy iszonyú nagy elkúrás, hogy a helyszínen derült ki, hogy minden fasza, csak menni nem megy.

Gera 2013.04.19. 22:13:27

Nyilván túl bonyolult lett volna egy darab kereket kipróbálni a megfelelő terhelés és körülmények mellett, mielőtt milliárdokat (forint, mai áron) költenek el rá. Bármennyire zseniális megoldások voltak is benne, baromi ciki, hogy az Antartiszon derült ki, hogy minden OK, csak menni nem lehet vele.

jbl 2013.04.19. 22:14:07

@Budapesti Szexipari Vállalat:

Értékes hozzászólás!

"És"-sel nem kezdünk mondatot!
"Mer úgy értem, ....." Gratulálok!

A nagy Humungusz 2013.04.19. 22:15:43

@ommm: ezt nem mondhatnám,az overlooni múzeumbam láttam egy BARC 33 fedőnevü 2vh-s irombanagy kétéltű járművet,annak is épp 3 méteres Firestone kerekei voltak,mintával

Gera 2013.04.19. 22:16:09

Bocs. Érdekesen működik ez a blogmotor. Csak vagy tízszer frissítettem, de nem láttam a hozzászólásom, amint beírtam újra, persze egyből meglett. Régebben ezt egy üres komment elküldésével el lehetett érni, most nem működött.

A nagy Humungusz 2013.04.19. 22:23:28

Na mondjuk az a vas is megérne egy misét(posztot) 100 tonnás szörny,iszonyat paraméterek Barc 33 néven "ismert"

Dr. GGG77 2013.04.19. 22:25:44

Ez jó sztori, köszi az ilyen posztokat!

E114 2013.04.19. 22:43:36

@lajhar:

A Tucker Sno-Cat sodor a Delta főcímében!

Dr_utcai_arcos 2013.04.19. 23:03:31

@moharasz75: Na jó, megnéztem, azért a vietnami háború idejére már fejlődhetett annyit a technika. És a homokba ezek is beragadtak :D. www.amphibiousvehicle.net/amphi/B/barcspecial/barc.html

Bambano 2013.04.19. 23:13:51

8000 km-re 9400 liter gázolaj javadalmazás elég szép fogyasztást vetít előre :)

nyuszy 2013.04.19. 23:25:21

ommm, még sok ilyet.

Alfax 2013.04.19. 23:30:34

köszi, ez aztán a sztori, ezért érdemes olvasni a TC-t!!!

Alfax 2013.04.19. 23:32:20

domsjö expressz 2?

:)))

Alfax 2013.04.19. 23:35:49

aműgy így ránézésre is vékonynak tűntek a kerekek... :˛| elég fura...

xfile 2013.04.19. 23:58:23

Sztem nagy bravúr volt ennek a megalkotása abban az időben,kár hogy elveszett a jég birodalmában...
Egyébként vannak hasonló szörnyetegek,igaz kisebbek,de érdemes utánuk nézni pl.:Zil 167,Maz 537(igazi orosz csodák).Nem a sarkkörre tervezték őket,de nagyon brutálisak!!!

xfile 2013.04.20. 00:03:07

@Budapesti Szexipari Vállalat: Mert úgy értem, de ez sem jó nyelvtanilag,értelmetlen.Én is voltam úttörő,de nem én találtam fel az írást...

xfile 2013.04.20. 00:08:31

@Tökösmákos: Kimentek a tankok,jönnek(jöttek)a bankok,vagy hogy is volt(van)ez???

Rocko- 2013.04.20. 00:09:47

@ommm: ne haragudj, de ezt nem hiszem. a gumi szélessége lehet a szűk keresztmetszet, a futófelület hossza (kerülete), igazából szerintem irreleváns.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.04.20. 00:20:16

@klarky: "Lehet, h a víz alatt kéne keresni..."

Ha egy jéghegy leszakad a kontinensről, akkor az vándorlásnak indul az óceánon, miközben folyamatosan olvad.
Szóval a "víz alatt" OK, de hol?

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.04.20. 00:24:06

@Dr V: "megelőzte a korát és mi is csak most kezdjük utolérni: dízel-elektromos (hibrid:)"

Efféle hajtáslánc mozdonyokban már az 1880-as évek végén közismert volt.
google: "Ward-Leonard hajtás"

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.04.20. 00:26:34

@Nick Leeson: "ha a jeges puszta közepén valahogy leszedik onnan a gépet (repkedni egy picit), akkor hogyan teszik oda vissza?"

A kerékcserés képen látható, hogy volt daru is. Azzal lehet fel-le pakolászni a repülőt is.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.04.20. 00:33:41

@V12 Power: "amikor elöl volt a dupla kerék, akkor miért nem hátra rakták fel? "

A nehéz gépészet a jármű orrában volt, a két marha nehéz pótkerék meg a farában, így volt egyenlő a súlyelosztás. Amikor viszont a két pótkereket kivették hátulról, akkor az első kerekekre jutott a nagyobb súly, azok süppedtek bele a hóba, ezért egyértelmű, hogy az első kerekek felületét kellett megnövelni a pótkerekekkel.

xfile 2013.04.20. 00:42:45

@bunkó: a common rail-t sem most találták fel,hanem sokkal korábban,csak most kezdték szériában gyártani kb.:egy évtizede(sajnos,saját tapasztalat),érdekes...

xfile 2013.04.20. 00:49:34

@xfile: Bocs,tudtommal 1998-ban a 156-os Alfá-ban mutatkozott be...(sorozatgyártási szinten,ha jól tudom).

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2013.04.20. 01:14:32

Jó kis motoros szán az biztos. Amúgy tanulni kellett volna a többiektől: havon lánctalppal sokkal könnyebb közlekedni. Akkoriban elég fejlett tankok voltak már, így nem lett volna nagy művészet beépíteni egy könnyített lánctalpas hajtást. Azzal biztosan elment volna bárhová. Sőt, ma még a tenger fenekéről is kijönne! ;)

BBSTi 2013.04.20. 01:51:12

@bestpixel: "Azzal biztosan elment volna bárhová. Sőt, ma még a tenger fenekéről is kijönne! ;)"
Nem lánctalp kell ide, hanem lóerő, 130 már elég :D
www.youtube.com/watch?v=htnaah0Xe8U
2:10-től :D

Minden Áron 2013.04.20. 06:33:38

Nálunk van egy réteg akik a vasat bárhol megtalálják... Kár, hogy nem tudnak olvasni...

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.20. 07:50:35

@immortalis: elobb voltak a holdon az apolloval minthogy kitalaltak a borondre a kereket. Nem ez az elso dolog amit nem gomdoltak vegig a tervezok.

@Minden Áron: ha aluminiumbol lett volna akkor mar regen megtalaltak volna! :D

bigpond 2013.04.20. 07:54:31

En azt nem ertem miert csak tolatva tudott haladni.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.20. 07:55:56

@Bambano: 32Tonna suly bol durvan 8tonna az uzemanyag! ha nmegyedig van a tank akkor fickos igazan! :D 100-on 100at az kb billencs zil hegymenetben fogyasztas :))))

galagonya 2013.04.20. 07:58:02

Lehet, hogy a Snow Cruiser adta az ötletet ehhez: masterok.livejournal.com/891476.html

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.04.20. 07:58:24

@bunkó: Kb. 2 hete volt az M1-en egy film a jéghegyek keletkezéséről, vándorlásáról és ennek kapcsán a Titanic tragédiájáról.

Pontosan tudják, h honnan indult az a jéghegy és kb. mikor aminek neki ment a hajó, remekül tudják modellezni az áramlást, azt hogy mennyit olvadt, hol fordult stb.

Vhogy így kellene elindulni. Amúgy ne feledjük, h néhány évvel ezelőttig a Titanicot sem tudták, h hol van, ma meg pontosan megvan.

Reméljük meg lesz ez is egyszer.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.20. 08:00:36

amugy az operation hijump miatt allitottak le a deli sarkos zekszpediciokat, annyira ne legyunk naivak hogy elhisszuk hogy az osszes nagy gazdasagi hatalom a pingvineket figyelte dollarmilliardokert. ( a globalis felmelegedes mint terminus technikus akkor meg nem is letezett ) Az Antarktisz nagyon mozgalmas hely volt a hatvanas evekig, akit erdekel nezzen utanna miert is.

Schütii 2013.04.20. 08:04:50

@Bambano: Nyilván azok még nem TDI motorok voltak. Na de most komolyan, mennyit fogyasszon 34 tonna vas szar terepen?
Egyébként néhány, messze nem 34 tonnás orosz (szovjet) teherautó is tudta ezt a fogyasztást, és nem benzinesekre gondolok.

Fikusz70 2013.04.20. 08:11:47

Már most látom, ahogy néhányan felhördülnek kis hazánkban: atyaág, mennyi vas! Be kéne csak gyűjteni tezsvír! Egyébként számomra az a furcsa, hogy nem próbálták ki éles bevetés előtt hófedte területen?

Szang 2013.04.20. 08:49:22

@Fikusz70: Vagy már rég begyűjtötték és ezért nincs meg.

ommm 2013.04.20. 08:51:59

@Rocko-: nem tudom, nem vagyok gumiipari mérnök, azt írtam le, amit tudok. 12 réteg természetes kaucsukot ilyen méretre sütni nem lehetett egyszerű és - mint említettem - ezek már kész,piacon lévő gumik voltak.

Rocko- 2013.04.20. 09:08:58

@visszakettopadlogaz: már miért kéne Holdon gurulós bőrönd???

@ommm: ok.

@Bambano: nincs minden sarkon (mwhahah) benzin(dízel)kút, ezért visznek annyit. elég szopó lenne egy 20 literes kannával gyalogolni 1-2000 km-t.

Kivancsi 2013.04.20. 09:24:13

szorolapozzunk a hazai "vasas" csapatoknak...
nagy piiiz van a jegalatt! keressetek meg!
azt megy az osszes tesoo vasat keresni a jegmezokre

anmilyen ugyesek es jo orruk van hozza!
meg is talaljak tuti :):)
vagy ott fagy meg az osszes :)

ZON 2013.04.20. 10:08:06

Szerintem a cucc valamelyik gyári mérnök hétvégi telkének végében figyel 4 téglára feltéve, mint pöpec ingatlan.
Nálunk Ikarussal, Roburral csinálták ezt.

ingenium rusticus 2 / reloaded 2013.04.20. 10:29:32

Azt a repülőgéoet én nem értem.

Fel tud szállni onnan valahogy? Ezt talán el tudnám képzelni.
De hogy nem landol ott, az már biztos!

Nincs itt egy pilóta szaki, aki megmondaná a tutit?

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2013.04.20. 10:41:36

@bunkó: A Ward-Leonard hajtás egy villamosmozdonyokban használt elrendezés (lásd MÁV V41 és V42-es sorozatok).
A dízel-elektromos hajtás egyébként először hajókban jelent meg, vasúton csak a húszas években kezdték használni tolatómozdonyokban.

betépett felhasználó 2013.04.20. 10:55:29

kilincscsel elore csapatani...hm..

Rocko- 2013.04.20. 11:17:40

@klarky: a repülő felderítésre van.

@Nick Leeson: csörlővel tették le és fel. amivel a kerekeket is. ott a daru a második képen.

@ingenium rusticus 2 / reloaded: miért, egy normál repülőgép hangárból száll fel és abba száll be? ne legyél már hülye.
az Antarctic Snow Cruiser csak egy hordozó. a gépet leteszik, felszáll (a hóról), felderít, visszamegy, visszateszik a vasra, aztán arra mennek, amerre kell.
nem vagyok pilóta.

indapass90210 2013.04.20. 12:57:12

Ideális jármű zombiapokalipszis idejére, de kizárólag csak szilárd talajon.

Schütii 2013.04.20. 13:10:34

@Kivancsi: jah, és amikor megtalálták, akkor mondani nekik hogy kösz a segítséget fiúk, nélkületek nem ment volna. :D

Schütii 2013.04.20. 13:19:38

@ingenium rusticus 2 / reloaded: Hát (nagy) szaki nem vagyok de úgy gondolom, hogy azzal a daruval tették fel-le a repülőt, amivel kereket is cseréltek (volna) tehát se nem onnan szállt fel és nem oda landolt (volna). Az I. Világháborúban már voltak hajó fedélzetéről felszálló repülők, persze katapultálták őket, átalakított ágyútornyokról, de a leszállás minden esetben a vízre történt, aztán mentették a pilótát, a repülőt meg sorsára hagyták. Na de ilyen dolog a háború, kell hozzá pénz, pénz és pénz. Mert ez az egész sarkkutatósdi sem lett volna más, mint burkolt haditechnikai kutatás. Zsákutca volt. Nem az egyetlen.

Alfax 2013.04.20. 13:59:45

mondjuk a fűtött sima felületű vékony virsli nyilván csúszik :)

tailor13 2013.04.20. 15:07:27

@Kivancsi: Gyors fejszámolás után kiderül, hogy nem egész két millát ér, ha beviszed a MÉH-be :) Én ennyiért nem állnék neki megkeresni.
(Az más kérdés, hogy ha megtalálnám, az lenne az utolsó utáni gondolatom, hogy a MÉH-be vigyem...)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.20. 16:37:20

@Rocko-: nem a holdra kellettek a borondok! :)

@Schütii: ezt mondom en is: egy billencs zil beharapott siman ennyit, a raketa szallitokrol meg nem is beszeltunk! de ne menjunk messze, a sajat trackom is motorokkal megpakolt lakokocsival a tengerparti homokban is tud produkalni 100on 100at, szoval egy ilyen 32Tonnas "ojektumnal" szinte barati ez a fogyasztas.

@ommm: szerintem annak idejen nem hiszem hogy egy olyan gumi kifejlesztesebe oltek volna penzt/idot/energiat amibol utanna eladnak otevente kettot. Egy ketmeteres radiuszu gumi szerintem ma is okozna nehez pillanatokat a mernokoknek - lehet tudtak volna csinalni minden tekintetben megfelelo gumit ra de nem erte volna meg. DE nem vagyok gumiipari szakerto, csak gondolom.

Kivancsi 2013.04.20. 16:56:34

@tailor13: mert egy zsilipkapu vagy a HEV klabelek tobbet ernek?
de 2M-ert sokan elindulnanak mire odaernenek a fele megfagyna :):)

tailor13 2013.04.20. 17:02:03

@Kivancsi: A HÉV kábelt megrázó élmény lehet kibontani :D :D
Jogos, lehet, hogy kifizetődő akció lenne(csak nem nekik :P ) :)

Hiryu2,01 2013.04.20. 17:50:44

hmm...rémlik valami hogy szovjetek kísérleteztek ennél kissebb talajnyomású hójáróval /szántank/.
Na már az is ha leállt: az álló talp összenyomta a havat, megolvadt, odafagyott, ld még gleccserek.
szerintem itt se lett volna másként.

Rocko- 2013.04.20. 19:37:39

@tailor13: az eszmei értéke talán több.
már aki érti, hogy mit jelent az eszmei érték.

@visszakettopadlogaz: hülyeség, szerinted mibe rakják az űrruhát?!

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.20. 19:51:00

@Rocko-: urhajoruha tarolasara rendszeresitett urruha - taroloba :)))

ara annak van amit valaki valahol meg akar venni

erteke annak van amit valaki valahol meg akar venni

eszmei erteke annak van amit valaki valahol meg akar venni de nincs eleg sok belole vagy nem lehet belole tobbet gyartani/eloallitani

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.20. 19:52:31

bocsanat, belezavarodtam az elobb:

ara annak van amit valahol valaki el akar adni - igy helyesen az elso sor

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.20. 19:53:49

@Hiryu2,01: a valosagban:

megall, es a kovetkezo pillanatban szetlopjak az arra eppen segelyert sorban allo pirezek. odafagyni nincs ideje :D

xylon 2013.04.21. 01:17:01

En is siman azt hittem a cimbol hogy valami jofele lomizos poszt lesz ebbol.

rezgaras 2013.04.21. 10:41:35

A lánctalpaknak kb. két nagyságrenddel kisebb a talpnyomása, mint a gumikeréknek. Nyilván emiatt készültek a további hójárók lánctalppal mind az oroszoknál, mind az ameriakiaknál. A ratrakok sem gumikeréken simogatják a sípályákat...

ingenium rusticus 2 / reloaded 2013.04.22. 05:33:54

@Rocko-: Igazad van, hülye voltam. Kösz a választ!

@Schütii: Neked is kösz, a darun átsiklottam.

effendi79 2013.04.22. 13:00:44

users2.ml.mindenkilapja.hu/users/caterpillar24/uploads/caterpillar-a.gif

Van már megfelelő gumi, csak meg kell keresni a bódét, és fel kell rá pattintani. :-)

Rocko- 2013.04.22. 14:39:44

@effendi79_: megnézném az arcokat, amikor ezzel vagy a posztban szereplővel beállítasz a gumishoz, hogy srácok, dobjatok fel rá valami ízléses alut, meg peres gumit, elugrok a mekiba egy bigmekkre, mire visszajövök kész legyen, köszipuszi.

xylon 2013.04.22. 15:38:11

@Rocko-: semmi gond csak legyen naluk egy bazi nagy targonca:

www.youtube.com/watch?v=AmFiOnJ8yfQ

Lordmotor 2013.04.22. 20:29:19

Hát ez nagyon állat sztori volt :) Kezdjük építeni egy kvanagy fémkeresőt, és hajrá, keressük meg :)

_varacskos_ 2013.04.22. 20:45:09

Remélem még a mi életünkben megtalálják! :D Nem semmi szenzáció lenne!

i_am_Williams 2013.04.22. 23:54:49

@Dr. Robin Masters: tudod Lakatosék megtalálták időben :D
egyébként érdekes olvasmány volt ez. nem hallottam még róla, de nagyon jó volt olvasni! :)

Globetrotter2014 2013.04.23. 11:37:31

@moas: mire is tervezték? tengerer alkalmatlan, egy tóra a hangsebességgel dübörgő tankszállító teljesen felelseges.

Nem véletlenül dőlt be a projekt. Tipikus orosz marhaság. Azóta sem csinálta meg senki.

De az eredeti masztodont meg kellene őrizni az örökévalósgának...

@bioLarzen: van még ott hely szerintem, maga az ekranplánm nem nagy cak a teste, a H4 már már kérdés...

Globetrotter2014 2013.04.23. 11:55:38

@moas: a kaszpi tengert szokták kaszpi tónak is hívni nem véletlenül.

Rosszol bírja a magasabb hullámokat, és ezért igazából nem lehet hosszú távra hsználni.

Nem véletlenül maradt meg tervnek.

Az egy darab óriás antonovot azóta is működtetik, van is rá kereslet.

Globetrotter2014 2013.04.24. 11:21:33

@moas: turbó balatoni komnak jó lenne. Mármint hosszában Csak picit drága :)

Meg amíg repülne ki kellene üríteni a tavat :)

Szóval nem az a ygakrolatias megoldás, igaz ruszki szellemi termék :)

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2013.04.26. 22:59:29

@bogyo112: amit linkeltél az a magyar seregben P40 néven mobil radarállomásként működik, elképesztő nagy, kétszer magasabb, mint egy ember, a Kraz eltörpült mellette...
süti beállítások módosítása