A szívás neve: rovinyeta

  2012. január 06. - papptibi

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

Családi okokból viszonylag gyakran utazunk Romániába, egészen pontosan annak Partium nevű szegletébe, Szatmárnémetibe. Előrebocsátom, a napi érintkezés szintjén nekem az égvilágon semmilyen gondom nem volt a románokkal, soha nem büntettek meg, nem szívattak, egyáltalán, rendőr még nem állított meg soha. Ellenben van pozitív tapasztalatom, orvosokról, akik gyógyították a gyerekemet és más emberekről, akik segítettek, vagy csak simán jófejek voltak.

A kellemetlen élmények hiánya miatt lepett meg a mostani történet. Illetve az, hogy van valami, ami Romániában rosszabbul működik mint nálunk – az eddig tapasztalatom az, hogy ott többnyire ésszerűbben mennek a dolgok, vagy legfeljebb döntetlen az állás. Persze, akad ökörség is, meg hülye politikusok, miniszternek megtett szeretők és hasonlók, de hát ez káeurópa, ne tessék az gondolni, hogy máshogy gondolkodnak arrafelé. Igaz, a tapasztalataim szigorúan Románia bal felső csücskére igazak, tekintve, hogy csak arrafelé járok.

Szokás szerint karácsonyra mentünk a nagyszülőkhöz.

Ez már elektronikus matrica, mint nálunk

Romániában van útdíj. Nemcsak a pályákra szedik – fel is kopna az álluk –, hanem a normál közutak használatért is pengetni kell (díjakról, a vásárlásról íme a weblap, értelemszerűen magyarul is). Két-három éve még tiszta volt minden, akkor valóban matricát kellett vásárolni.

Akkoriban két átkelőhelyet használtunk, hangulattól és attól függően, hogy beugrunk-e út közben Debrecenbe az unokatestvéremékhez, vagy sem: Csenger-Pete (Petea) vagy Nyírábrány-Mihályhalva (Valea lui Mihai). Mindkét helyen tudtuk, hogy a határállomás után hol kell megállni megvenni a matricát, ez gyakorlatilag az első épületet vagy benzinkutat jelentette. Peténél úgy ötven méterre volt a határátkelőtől, az egyetlen kellemetlenség a piócaként tapadó, profi koldusgyerekek rohama volt. Mihályfalvánál kellett menni pár kilométert, de a faluba érve az első kúton meg lehetett kapni.

Megjegyzem, a matricát soha senki nem kérte, mégis megvettük, holott egy petei átkelésnél alig húsz kilométert használtuk az utat oda-vissza, de megérte egy hétre azt az ötszázast (ha jól emlékszem), hogy az embernek ne legyen gyomorgörcse. Elfogadtak forintot is, ami aztán tényleg barátságos dolog, nem? Hol fizethet egy román lejben nálunk? Az eladók tudtak magyarul, azok is, akik románok voltak.

7 euróért, azaz bő kétezer forintért egész Románia úthálózata megnyílik előttünk egy hónapra

Aztán ott is kitalálták, hogy elektronikus rendszert kell bevezetni, hogy még azt a nyomorult matricát se kelljen kinyomtatni. Mellesleg fel is emelték az árát. Az eddigi helyeken egyszerűen megszűnt az értékesítés, többnyire valamilyen vámhivatal árulja, meg néhány benzinkút, inkognitóban. Na, Mihályfalvánál ezt még nem sikerült megtalálni az értékesítési pontot, de Peténél sem. Azóta felfedeztem egy új átkelőhelyet, itthon Vállaj, a túloldalt Csanálos (Urziceni), és sikerült teljesen ideszokni. Itt a falu második háza a „vám”, mintegy száz méterre az átkelőtől, az út is sima már arrafelé, a forgalom is kicsi, szeretek erre járni.

Itt egy matricaárusító pont van. Én a szakács báburól szoktam észrevenni este, mégis ez azon kevés hely egyike, ahol van egy molinó, csak a furgon takarja

December 23-án is itt mentünk át, és megtapasztaltuk, hogy milyen, amikor magánszektortól az állam átveszi a dolgokat: a hivatalnok munkaidő után hazamegy és bezárja a boltot. Nem volt túl késő, helyi idő szerint hét óra táján lehettünk, az eladó ember még ott ült az ablakban, de már kint volt a zárva tábla. Kérdeztem tőle, ilyenkor mi van?

- A károlyi Mol-kút.

Offline matricavétel, kis fadobogón. Elég sok adminisztrációval, nyomtatással, aláírással jár

Nagykároly nincs messze, alig negyedóra. Már csak ötven méterre voltunk a Mol-kúttól, amikor megállítanak a rendőrök. Mindenki papírjait elkérik – öten ültünk a kocsiban, sógoromékkal és a hároméves lányunkkal.

A félreértések elkerülése végett: beszélgetés végig magyarul zajlott. Először a magyar rendőrrel, később a románnal is.

- Útadó?

- Nincs, mert nem tudtam venni matricát.

- Ön használta a romániai úthálózatot, ezért útadót kell fizetnie. Meg kell büntetnem.

- Már ne haragudjon, hogyan vegyek matricát az út használata nélkül, ha bezárt a vám? Itt van a Mol-kút, odamegyek, megveszem. Azt mondta az ember a vámnál, hogy ő már zárva, de itt megvehetem.

- Maga ennél a kútnál nem kap matricát, az a város másik végén lévő Mol-kút.

(Basszus, tényleg van ott egy másik...)

- Akkor most mi legyen?

- Ötszáz lei a büntetés, és be kell vonnom a forgalmi engedélyt is.

Itt gyorsan végigfutott a fejemen, hogy a forgalmit legkorábban karácsony után láthatnám viszont, úgy 27-én.

Éreztem, ahogy egyre határozottan megy fel bennem a pumpa. Értem én, hogy nem ő találta ki az ellenőrzést december 23 estéjére, meg minden, de ez kábé olyan szintű szopatás, mint a régi budapesti parkolási rend volt, amely szerint gyakorlatilag abban a másodpercben meg kellett lennie a parkolójegynek, ahogy az ember megállt.

Csakhogy a bünti nem került ennyibe: 500 lej cirka 35 ezer forint. Volt akkor.

Ilyenkor az ember fejében óhatatlanul végigfut, vajon zsebre dolgoznak-e a rendőrök. De mindig azt tapasztalom magamon, hogy befeszül az agyam és eleve elvetem a rendőr lefizetésének a gondolatát. Nekem elég sok pénzt megér, hogy ne járjon jól az, aki szemét velem. Igen, akár 500 lejt és egy kis ügyintézést is. Lehet, hogy hülye vagyok, de ha megbüntetnek, minden létező módot megragadtam volna, hogy panaszt tegyek. Nem mintha lennének illúzióim, de legalább adminisztráljanak, jó sokat.

- Nézze, itt szó nincs arról, hogy én nem akartam megvenni, egyszerűen lehetetlen megvenni! Hogy az istenben vegyem meg, ha nem árulják?!

- Várjon, mindjárt jövök.

Átmegy az út másik oldalán álló kocsijukhoz, ott ül a főnök, elmondja neki a szitut. Aztán átmegyek én is.

A beszélgetés az 500 lej-forgalmibevonás témától folytatódik, jogszabály megmutatása aláhúzott részekkel. Ezzel nem vagyok kint a vízből, mert románul van. A felettes rendőr is román, de tökéletesen beszéli a magyart, egyedül az akcentusa árulja el. Mondom neki is, kicsit finomabban körülírva, hogy ők most engem szopatnak, ráadásul most havit akartam venni, mert a tervezett jövés-menéseinkhez tényleg arra lett volna szükség.

Ekkor a magyar közbekérdez, hogy ki volt ott Csanáloson a vámban. Mondom neki, hogy nem ismerem.

(A kurva életbe, legközelebb névjegyet cserélünk. Amúgy ugyanaz az ember volt, aki korábban elmagyarázta, hogy az elektronikus matricarendszerrel már kamerákat is fognak használni az ellenőrzéshez és az embernek egy évig(!!!!) ott kell tartania a régi fecnit is a kocsiban, hogy igazolja az ártatlanságát, ha netán megvádolnák.)

Nem túlzás ez az egy év?!

- Jó, jó, de hogy nézett ki?

- Csak a fejét láttam. Az ember egy kis falépcsőn kukucskál be az ablakon, csak nyaktól felfelé látszik. Köpcösnek tűnt, kicsit kövérkés feje volt, egy ilyen nyugodt ember. Mondom, ki volt írva, hogy zárva, de már nem adott el matricát, ő mondta a Mol-kutat is.

- Az a Nemtudomki (itt egy nevet mondott) lehetett...

- Nem tudom.

Akkor megint a román jött, hogy a matricát meg kell venni, én meg megint azzal, hogy megvenném, ha hagynák, de nem lehet. Példálózok neki egy kicsit a szlovákokkal, hogy ott simán megkapja az ember a matricát a határon. Neki is kijelentem, hogy szívesen elmegyek a város másik végére, megveszem és visszafelé jövet megmutatom.

- Mindenki ezt mondja, mindig ezt mondják. (naná,magyarok vagyunk) Nem engedhetem el magát, mert lejjebb is ellenőriznek, és akkor nekem lesz belőle bajom. Amikor én elmentem Magyarországra és nem vettem matricát, megbüntettek 30 ezer forintra...

- ...igen, de azt a matricát mindenhol meg lehet venni, és az is ki van írva, hogy hol. - jegyzem meg.

-... ha meg most megbüntetem magát, én vagyok a köcsög román.

Ebben azért volt egy kis szomorúság. De ekkorra már elegem lett az egészből.

- Akkor tudja mit? Büntessen meg, vonja be a forgalmit, és majd a családommal elalszunk itt hétfőig a kúton.

Csend. A román rendőr megfogta az igazolványainkat, tartott egy másodperc gondolkodási szünetet, lassan belerakta a személyiket a lányom útlevelébe, és visszaadta.

- Akkor menjenek és vegyék meg.

Megköszöntem, megfordultam, átvágtunk Nagykároly másik végére, ahol a feleségem egyetlen nem letiltott bankkártyájával valahogy ki is fizettük a matricát. Alapvetően euróval szoktam fizetni, mert a vámnál elfogadják, a forintozás már megszűnt. Viszont a kúton csak lejben megy a vásárlás – kellemes adalék, hogy a kártya-adatlopás miatt le volt tiltva mindkét bankkártyám, plusz a feleségem egyik kártyáján a külföldi vásárlás. Még jó, hogy van neki egy másik, amit nem szokott használni. Az meg még jobb, hogy volt rajta hét eurónyi pénz is. Mindegy, ez is megoldódott.

Üres bódé akadna, ahol árulhatnák a matricát: a magyar és a román határőrök a magyar oldalon vizsgálják az útleveleket

Sokat gondolkodtam az eseten, de mindig oda jutottam: nem értem a románokat. Aki szokott arrafelé járni, tudja, hogy a nagy EU-sodás óta csak az egyik oldalon van határellenőrzés, a másik oldal őrbódéi ott állnak üresen. Régen, amikor Svájcban jártam, akinek nem volt matricája, eleve másik sorba állt be útlevélvizsgálatra, és be sem tehette a lábát az országba nélküle. Ezt miért nem tudják megcsinálni? Vagy túl sok pénz folyna be? A béna terjesztéssel szerintem elbukták azt a többletet, amit az áremeléssel elérhettek volna – legalábbis a külföldiektől befolyt pénzek esetében. Nem mintha fájna nekem mindaddig, amíg nem akarnak megbüntetni, mert egy vámosnak lejár a munkaideje. Mindegy, most hogy kikerestem a poszthoz a weblapjukat, látom, hogy neten is meg lehet venni. Azt hiszem, ez lesz. Még egyszer nem fognak megszívatni.

Helyesbítenék, nem is szívattak meg. Rendesek voltak.

(Ui: amikor még a magyar rendőrrel alkudoztam, előttünk is egy magyar rendszámú kocsi állt. A főrendőr időközben odafordult a rendőrségi Terranóval, és bebikázta a kocsit. Nekik biztos volt matricájuk.)

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr483522543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csedo 2012.01.06. 06:58:25

Nagylaknál minden flottul megy/szokott menni ("ablakmosó-maffia" is van). A "keep it for one year..."-hülyeség pedig a magyar autópálya-használathoz is hozzátartozik. Közel vagyunk egymáshoz, ugyebár...

mlaci 2012.01.06. 07:07:57

Nem tudom a többi határátkelő magyar oldalán mi a helyzet, de Battonyán már eljutottak odáig, hogy magyar oldalon is árulják a matricát. Legalábbis 2011 augusztusban még így volt.

nyusziku 2012.01.06. 07:36:01

nem köcsögösködni akarok csak szeretném megérteni, hogy a térképet ti hogyan tartjátok a kezetekben?

idézet:
"Igaz, a tapasztalataim szigorúan Románia bal felső csücskére igazak, tekintve, hogy csak arrafelé járok."

Románia bal felső csücske? hát ez nekem sehogy nem áll össze.

Segítsetek!!!!

yetiric 2012.01.06. 07:43:51

A román rendőr (az ukrán is) 99%-ban saját zsebre dolgozik ebből indulj ki mindig.Szabálysértés miatt a forgalmi engedélyedet vagy bármi más útiokmányodat NEM VONHATJA BE semmilyen KÜLFÖLDI HATÓSÁG.Az ellenőrzés során mindig próbálnak megfélemlíteni hogy "adőmentes háztartási hozzájárulást" csikarjanak ki belőled.Jó utat.

Kegyetlen 2012.01.06. 07:54:53

@leonet: Rejtő: A láthatatlan légió...

Juhdzsin 2012.01.06. 07:58:31

Többször voltam már Szatmárnémetiben, az említett Petei határátkelőt használva, de velem eddig mindig köcsögösködtek a határtól tán 100 méterre lévő kis épületben. Legutóbb (assszem novemberben) inkább a közvetlenül a rovineta árusító "bódé" utáni Rompetrol benzinkúton vettük meg a matricát. Ott sem voltunk valami szimpatikusak, de a távozásunkkor román nyelven köszöntünk el (direkt megtanultuk, a köszönöm szépen-viszontlátásra kombót) amitől egyből meglepődött, és nyájas lett a kutas srác. :)

MB126 2012.01.06. 07:58:43

Én nem értem, hogy mi volt itt a probléma. Hát elengedték az írót, nem??? Annak ellenére, hogy viszont szabály írta elő a matrica, vagy útdíj, vagy mifene vásárlását. Szerintem rendesek voltak.
Én is jártam egyszer így kb. 10 éve, amikor Romániában bevezették ezt a matrica rendszert. Nem tudtuk. Végigmentünk egész Románián nélküle, le Bulgáriáig. Ott a határátlépéskor a határőr kérte a matricát, de ugye nem volt. Nem tudok románul és ott meg ugye már, csak úgy beszélnek. Kézzel lábbal mutogatással magyaráztunk egymásnak és először valami büntetést akart fizettetni, de amikor rájött, hogy mi a szitu nagyon rendes módon visszaküldött az első benzinkútra és megvettem a matricát és azután hiba nélkül átengedett. NEM KELLETT SEM ZSEBBE, SEM SEHOGYAN FIZETNEM. Szerintem nagyon rendes volt. :)

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2012.01.06. 08:06:12

ó, egyszer ez nekem is így volt. Igaz, ott nem a matrica volt a téma, hanem egy dupla záróvonal.

A közeg amikor megállított, nekem is pontosan így kezdte: aláhúzott szabály a román nyelven írt kis könyvben, 8 millió lej bírság, elvett útlevél + forgalmi.

2000 Ft volt amegváltás, kb 1 perc alatt. Aranyos kis sztori volt :-)

fogash 2012.01.06. 08:09:27

@leonet: "Románia bal felső csücske?"

Makó-Szolnok-Berettyóújfalu :)

KIZS 2012.01.06. 08:12:13

Pont a fent említett www.roviniete.ro oldalon nézem, hogy meg lehet venni online is. Talán így lesz a legegyszerűbb legközelebb.

papptibi 2012.01.06. 08:14:33

@MB126: Megjegyzem, nekem se kellett fizetnem.

Lookie 2012.01.06. 08:15:18

Gondolták simán bepróbálkoznak egy magyar rendszámú kocsival amelyik elvileg lehetséges, hogy nem tudja mi a szél fújása arrafele. A román közlekedésrendészetet kimondottan nem is érdekli az útadó ellenőrzése (személyesen mondta el nekem egy ellenőrzés alkalmával egy rendőr) "Úram minket az nem érdekel", mikor rákérdeztem az útadó papírjait is adjam e át? Viszont Romániában sajnos a helyi rendörök is ellenőrízhetnek autókat akármiért, na azok a rosszabbak, mindeféle kicsi faszságért kötekednek és megpróbálnak minden áron valami büntit a nyakadba akasztani. Papp Tibi is 100%, hogy ilyen helyi sherifekkel akadt össze s nem a közlekedési rendészet valamelyik csapatával akik sokkal korektebbek szoktak lenni.

rendszamgyujto.hu · http://rendszamgyujto.blog.hu 2012.01.06. 08:23:32

Ez teljesen így van máshol is. Eléggé nyögvenyelősen ment az átállás az új elektronikus díjfizetésre, ami csak abban különbözik a régi matricástól, hogy ez már valószínűleg tényleg online, de a matricát sem kellett kiragasztani már a vége felé, mert ki sem lyukasztották, és úgyis a papírt kérték amit mellé adtak. Mifelént Méhkerék/Salonta általában meglehet venni a határon, amikor nem akkor van egy 5km veszélyes rész az első ÖMV/Petrom kútig. Ez már csak akkor volt szép, amikor a kutat átépítették, és éppen zárva volt. Akkor küldtek a postára, de postán csak belföldi személyeknek adnak matricát, egy másik benzinkúton meg éppen elfogyott, így nekivágtunk matrica nélkül, még egyszer Belényesbe (Beius) bepróbálkoztunk, de aztán lesz*tuk. Megúsztuk, de minden esetre valóban nyögvenyelős és korrupciószagú az egész. Legutóbb, viszont hazafelé menet kérték a matricát, ez persze logikus, mert akkorra már lehetett millió alkalom a megvásárlásra aki tényleg megakarta. Amit feljebb írtak Nagylaki határt ott gondolom a nagyobb forgalom, és a teher járművek miatt is állandó árusítás van, de kishatárokon ez nincs. Ez egy ilyen ország. Alapvetően nekem sincs velem bajuk, csak itt a határ közelében állítottak meg, beljebb soha, pedig elmerészkedtünk a tengerig is. Traffi van, de útszéli igazoltatással nem találkoztam unatkozó KMB-stől.

Tibád (törölt) 2012.01.06. 08:26:31

@yetiric:
Helyesbíteni szeretnék, mivel nem igaz, hogy a külföldi hatóság nem vonhat be magyar okmányt. Romániában gyakorlatilag rendszeres, hogy elveszik a jogosítványt, (pl. záróvonal átlépésért és még sok minden másért)amihez természetesen joga van a rendőrnek. Forgalmit tudtommal nem von be, ahogyan útlevelet, személyit tényleg nem vehet el, de a rendszámot pl. leveheti, igaz erről még nem hallottam.

A jogsi esetében a rend az, hogy a bevonáskor kiállít egy 15 napig, Európában érvényes papírt, amivel haza lehet jönni. A román hatóság pedig később postázza a magyarnak az iratokat.

Amúgy szerintem a román rendőrökben több emberség van, mint a magyarokban; már nem igaz, hogy utaznának a magyarokra.
Őket is egyre jobban szorongatják (teljesítménykényszer), illetve unják az autópálya hiánya miatt, őrülten száguldozók miatt okozott baleseteket. Ezért ugranak pl. a záróvonal átlépésre is. Romániában a legtöbb az 1000 lakosra jutó halálos balesetek száma az EU-ban, közel ötszöröse, mint Hollandiában és duplája, mint nálunk. (Igaz a matrica nem ebbe a kérdéskörbe tartozik, de a faluban zebrán előztem és a köcsög rendőr megbüntetett már igen.)

kicsidio 2012.01.06. 08:27:17

Nekem csak pozitív tapasztalataim vannak.Én Borsnál járok ki-be a menyasszonyom családjához járunk Székelyudvarhely mellé évi négyszer-ötször.Sőt most idén tudtam annyi napra venni matricát amennyire mentünk ami külön szimpatikus volt.Nem úgy mint itthon, hogy képtelenek ezt megoldani vagy legalább egy nyamvadt napi jegyet csinálni.Román rendőr tavaly májusban büntetett meg 67 Ron-ra mert már nagyon haza akartam jönni és a határ közeli 4 sávos úton ami Nagyvárad után van lenyomtam egy mobil mérő Logant:)A rendőr nem azért szedett ki mert magyar rendszámos autó voltam hanem mert gyorsan vezettem.Az összes többi rendőr mind román rendszámos autókat szedett ki tehát nem a magyarokra utaztak.A rendőr beszélt franciául,és angolul is.Jó utat kívánt, illetve mondta, hogy legközelebb is Romániába töltsük a szabadságot és megkért, hogy ne száguldozzak.A román autósok elég kamikaze módon mennek de összetartóbbak mint itthon.Megvesztegetésük ellen megemelték elég combosan a bérüket állítólag olyan 800-1000 Eur körül keresnek.Egyébként elég érdekes helyeken el tudnak bújni.:)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.06. 08:27:27

Ezt a szabályt, illetve értékesítési rendszert is valami idióta hozta meg, ahogy az ebben a pár országban szokás.

kicsidio 2012.01.06. 08:30:14

@Tibád: Igen ezt én is most Karácsonykor hallottam, hogy vigyázni kell met a piros lámpa és a záróvonal átlépés jogsiba kerülhet.Ezt igazából mármint a záróvonal átlépést nem nagyon lehet betartani mert mikor már 20 perce mész záróvonal mellett a hegyekben egy Roman után akkor időnként az ember hajlamos szaggatottan látni a vonalat.:)Pálya meg nem igazán van A Kolozsvár-Tordai-n kívül csak Brasso környékén azt hiszem.

Lookie 2012.01.06. 08:39:25

@kicsidio: Igen, jól hallottad! Piroson átmenésért, duplavonal átlépéséért, gyalogosnak zebrán nem megadott elsöbbségért, tilosbahajtásnál, 50km/h-val ha meghaladod az éppen azon a szakaszon érvényes sebességhatárt, ezekért mind bünti a jogsi bevonásával együttesen jár. És biza megteszik külföldi állampolgárokkal is. Romániában ezt az utat járják, maguk a büntik sokkal kisebbek mint Magyarországon, viszont sokkal sokkal hamarabb hajtási nélkül maradhatsz ha nem ügyelsz, akár 4 hónapig is, az új KRESZ szerint.

Sir Mortzosch 2012.01.06. 08:45:15

@yetiric: DE. Megteheti. Törvényben van. És nem kell elkérjék az útadós papírt - a kamera leolvassa, oszt csókolom.

Amanitin3 2012.01.06. 08:50:41

igen az elég érdekes ötletnek tűnik, hogy egy szaros matrica miatt elvennék a forgalmit a rend éber őrei.

Семёрка 2012.01.06. 08:52:31

Csak annyit fűznék hozzá, hogy sokszor a szívatás itt még nem ért véget: megvettem egy évre egy benzinkútnál a "rovinyetát", betettem az autó többi papírja közé amit mindig magamnál kell tartani autózáskor. A vásárlás után kb. 1 hónappal nézem, és hát az egy évre vásárolt és a lejárat után még egy évig megőrzésre félrerakandó papírról minden felirat eltűnt. Ugyanis hőpapírra (faxpapírra) nyomtatják, ami különböző fizikai hatásokra elveszíti a tartalmát. Szóval most van is, meg nincs is esete áll fenn. Autózhatok röpködő lepkékkel a gyomromban, és az érvényesség lejártakor sem lehet nyugtom, még egy évig vigyáznom kell a kis üres fehér papírra. És amilyen okos a román törvénykezés, az illető rendőrnek a könyvében biztosan van egy aláhúzott mondat miszerint: "A tisztán nem olvasható matricával rendelkező gépjárművezetőket súlyosan meg kell büntetni, mert elvarázsolták a cetliről a szöveget, vagyis ez súlyos okirathamisításnak minősülő, halállal büntetendő gaztett." Egy dolgot megtanultam, a következőt ahogy kézbekaptam, azonnal szaladok a helyi közjegyzőhöz hitelesített másolatot készíteni, de ha mégsem, bár egy fasza fénymásolatot készítek róla. Egyébként együtt érzek a szerzővel, ahányszor román rendőrt látok, mindig gyomoridegem lesz, mert tudom, hogy 90 százalékuk kötekednivágyó, pénzéhes korrupt gazember. Sajnos tapasztalom nap mint nap...

biker_kolee 2012.01.06. 08:56:14

2010, november, Kolozsvár után, hazafelé jövet, éjjel fél12.

Autópályáról lejöttünk, tempó bennünk, sehol egy lélek se, fing falu. Kiáll egy fickó az út közepére, elkezd körözni a lámpával, ugyanebben a pillanatban egy CIVIL autóból a fényszóró refije megvillan.

(románul zajlott a beszélgetés)
-Jó estét uraim, túl gyorsan mentek.
-Mennyivel?
-78-cal, az 160 Lej lesz.
-Megnézhetném a felvételt?
-Azt nem lehet, csak a kapitányságon, reggel.
...
Itt visszavonult, el kezdte kitölteni a Proces Verbalt. Eközben természetesen megfordult a fejünkben faterral, mi lenne, ha kicsit csúsztatnánk..
-Nem lehetne "máshogy" elintézni?
-Sajnos nem, már kitöltöttem a jegyzőkönyvet.
-Hmm, hmm.
(hatásszünet)
-És mi van, ha nem fizetem be?
-Semmi.
-Mi az, hogy SEMMI?!
-Az van, hogy én reggel 6-kor adom le a kapitányságon a jegyzőkönyveket. Viszont fél éven belül nem ajánlatos újra ezzel az autóval jönni, mert a Rovinieta vásárlásakor a rendszámot ha felismeri a rendszer, a tartozással, akkor visszatarthatják az autót. (jelentem, akkor még matrinyás rendszer volt, a rendőrséggel összeköttetésben SEM VOLT a matricás rendszer, megbízható forrás. :)))) )

(eközben az út közepére kiáll a másik rendőr, egy bukaresti rendszámú Touareg-et akarna megállítani a már ismertetett módszerrel, de kedves SUV-s barátunk kikerüli a rendőrt, egy 5 másodperc hosszú dudaszóval kíséretében tovahajt)

-Akkor adja ide azt a jegyzőkönyvet, viszontlángos.

Következő szitu: határ. Megtörténik az ellenőrzés, magyar vámos. Kérdezünk egy picit, csak úgy halkan.

-Van egy ilyen jegyzőkönyvünk gyorshajtásról, lehet-e valami következménye?
-Jogosítvány megvan?-kérdi a vámos.
-Meg.
-Akkor mehetnek, semmi nem lesz belőle.

Így is lett. A mai napig ott lóg a "szégyenfalamon" a jegyzőkönyv.

biker_kolee 2012.01.06. 08:57:58

(ja, a matrinyára nem is volt kíváncsi.)

Schütii 2012.01.06. 09:00:15

Még jó hogy semmi dolgom nincsen Romániában, se...

robian 2012.01.06. 09:05:02

papptibi: azért minden jó ha a vége jó. de csak mert nem hagytad magad.
Magyar kutakon határmentén nem árulják a rovinyetát?

Hurri Kán 2012.01.06. 09:08:50

Nem tudom, Biharkeresztesnél simán meg lehet venni egyből a határátlépőnél.

csiro 2012.01.06. 09:08:52

Méhkerék-Szalonta. A határátkelőnél váltható matrica, fel is hívják rá a figyelmet a határőrök, hogy meg kell venni. Itt is lehet forinttal fizetni, de ha utánaszámol az ember rájön, hogy 95 forintos árfolyamon fizetett az éppen aktuális 70 helyett...

Rendőr egyszer állított meg, nem volt felkapcsolva a világítás, de talán még éppen lakott területen belül, nem figyeltem, nem is nagyon érdekelt. Magyarul nem tudott, csak angolul néhány szót. 67 Lei lett volna a bünti, de megegyeztünk 50-ben, mivel nem volt nálam kisebb címlet. Legközelebb lesz...

Tudomásul kell venni, hogy ez már a Balkán, és a hivatalos személynek juttatott mellékes teljesen normális. Nem bunkózik a rendőr, mosolyogva beszélt velem is, az alkudozás is teljesen természetes, de ha megállít nem szívesen enged el egy kis zsebpénz nélkül. Más kultúra, és ha ezt elfogadod nincs probléma. Együtt kell vele élni, megváltoztatni úgysem tudjuk...

És igen, tudom, Erdély magyar föld volt, ezért járok oda én is, de a hatósági emberek vagy románok, vagy olyan magyarok, akik azzá váltak...

Fox888 2012.01.06. 09:09:27

Svájcban pont ugyen ez van csak ott nem 35.000 a bünti. 50Km-et mentünk mire éjjel találtunk egy nem önkiszolgáló kutat ahol asztán 50euróért vehettem egy ÉVES matricát azoktól a idiótáktól, hogy áthaladjak a nem mellékesen nagyon szar pályályukon 1SZER!! Azoknak sincs kamera rendszerük csak a rendőr csekkolja. Szerintem ebben jók vagyunk. Persze az inegyens Német rendszer nem rossz :D

1kutya 2012.01.06. 09:14:50

heti szinten járok át Borsnál (meg néha a zöldhatáron, de ezt nem tőlem tudjátok), egészen Váradig is bemegyek néha, de még a büdös életben nem vettem matricát. igaz zömmel a határ menti kis falvakban mozgok (Géres, Tobolju, Körösszeg) és a helyi rendőrök ismernek engem is meg az autó(ka)t is. szerencsés vagyok e?:)

1kutya 2012.01.06. 09:17:28

@gyvy: te szoktál arra járni? majd szólj, ha jössz legközelebb, meghívlak Berekböszörménybe egy pályinkára:)

Tornado86 2012.01.06. 09:20:54

@papptibi:
Megmondom, mi a megoldás: megkéritek a rokonságot pár nappal korábban, hogy vegyék meg a rovinyettát (beszerezhetõ postán is, ha épp arra van útjuk), küldjék el pl. mail-ben a bescannelt igazolást róla, és probléma megoldva. Egyszerûen csak mondani kell, hogy mikortól legyen érvényes. Egyébként településen belül nem kötelezõ, ezzel csak a külföldi rendszámmal közlekedõket szivatják. Másik dolog pedig, hogy ez az ARR (Autoritatea Romana Rutiera = Román Közúti Hatóság) hatásköre, ezen két okból kifolyólag nem vették el a forgalmit. A 3. pedig, hogy tudtommal törvény szerint sincs joguk bevonni ezért, ez csak ijesztgetés akart lenni. Az pedig, hogy õt megbüntették külhonban, legyen az õ privát baja.

Tornado86 2012.01.06. 09:25:13

@1kutya:
Tudtommal a városok metropolisz övezetében nem kötelezõ, márpedig ahogy átjössz - ahogy az biztos beugrik - ott a "Zona metropolitana Oradea" tábla. Azonkívül pedig csak országútra (pirossal jelölt a tájékoztató táblán és a kilóméterkövön) és annál magasabb rangú útra kell, a kékkel jelölt megyei valamint a sárgával jelölt községi utakra nem szükséges. Valamint ott van, amit Papp Tibinek is írtam.

Hurri Kán 2012.01.06. 09:30:20

@1kutya:
Mostanában már nem szoktam. ;-)

relativitas 2012.01.06. 09:31:21

Kedves papptibi,
Érdeklödéssel olvastam a blogg bejegyzésedet, mert én is gyakran járok Szatmárnémetiben, mert ott születtem. Tehát azért irok kommentet, mert néhány dolgot szeretnék tisztázni, amit te szerintem helytelenül irtál le. Most beszéltem telefonon az öcsémel és megkérdeztem tőle mondja meg, hogy hol lehet venni ezt a matricát. Ő romániában él és mellesleg benzinkúton dolgozik Szatmárnémetiben. Ő azt mondta minden Petrol benzinkúton lehet venni, direkt rá kérdeztem, hogy annál a kútnál amit te is irtál Peténél ami 50m van a határtól lehet e venni. Ő azt mondta, hogy ott főleg lehet, mert mindenki ott akarja megvenni, mert ott lép be az országba. Ő azt mondta, akkor nem lehet venni a kutaknál, ha valamilyen technikai probléma van a számitógéppel. Tehát csak benzinkutat kell keresned, sőt akkor tanácsolni szeretném, hogy inkább Peténél lépjél be az országba, mert sokkal jobb mint például Csanálosnál, ott a kút 50m. Csanálosnál mellesleg hallottam sokat kötözködnek, mert kicsi a forgalom, van idejük a határöröknek.
Szerintem is nagyon szerencsésen megusztad. Valószinű zsebre dolgoztak a rendörök, csak arra vártak mikor állsz elő az összeggel.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.01.06. 09:33:23

Kiszombor/Csanádnál a magyar oldalon is ki lehet váltani a román útadót.

Amúgy a román rendőrökkel soha semmi problémám nem volt, pedig párszor bekaptam egy-egy traffipaxot lakott területen. Sőt, egyszer a kisrendőr még cinkosan azt is mondta a magyarázkodásomra: "A főnökkel megbeszélem, hogy szóbeli figyelmeztetéssel megússza-e (50 helyett 60), de szerintem bele fog egyezni, mert rendes ember, noha nem is bánsági."

:-)

Egy másik esetben meg előttem egy bukaresti rendszámú terepjárót szopattak vérzésig, engem a magyar rendszámmal meg lazán megfenyegettek a mutatóujjukkal és továbbengedtek (szintén 60-as tempó az egyik faluban).

m20b25 2012.01.06. 09:36:01

Azért az kicsit erős lenne, ha egy külföldi autónak csak úgy elvennék a forgalmiját mindenféle indok nélkül. Ha AF-es lenne még emgérteném, de így...mind1 rendesek voltak.
Az itthoni rendőrökkel is az a tapasztalatom, ha udvarias az ember és normálisan beszél, nem szidja őket, nincs nagy hiányosság akkor ők is kompromisszum készek. Ők is emberek.

Embervad 2012.01.06. 09:37:26

ez bizony szivatás volt a javából, csak feladták, amikor telt múlt az idő, és látták rajtad, hogy egyszerűen nem érted, hogy szivatnak :)

mindezzel együtt is érezhetően jobb lett az elmúlt években a románokkal a viszony, és én nem bánnám, ha ez a tendencia folytatódna. pocsék érzés, hogy talán a lengyeleken kívül minket mindenhol gyűlölnek.

4karika 2012.01.06. 09:40:29

@Lookie:
Rém egyszerű, az alapvető dolgokra ügyelni kell...
Ámbár sokszor azt látom, hogy a romány rendőr is csak úgy csinál, mint a magyar... Kiül az út mellé s lopja az Isten drága napját - mondjuk inkább ezt tegye, mint bírságoljon...
"A jelenlét visszatartó ereje"...:))) Volt olyan, hogy a két figura feje is alig látszott, s közben dőlt ki a szivarfüst a résnyire húzott ablakon...
S van olyan is, hogy a romány rendőr elnézőbb és logikusabb, mint a magyar, mert számtalanszor előfordult már, hogy előkerül egy-két lovas- (netán ökrös-)szekér, s a súlynak nincs kedve faluhosszat menni mögötte... S akad egynehány falu az E60 mentén, ami majd' végig záróvonal. Mit lehet tenni? Megelőzni a szekeret. Nem csak én, hanem mindenki, a kamionostól a rendőrig. Erre még soha nem ugrottak.
Alapvetően nincsenek rossz tapasztalataim velük, remélem, így marad ez a jövőben is.

Rovinyetát meg éveset vettem. Egyszerűbb, nem vészes összeg, úgy cca. 8000 Ft lehetett s a megváltástól számított egy évig érvényes. (Ezt mondjuk itthon is bevezethetnék az éves matricára...)

karinda 2012.01.06. 09:41:06

Ugyan ez van a magyar oldalon is a rendőrökkel kapcsolatban,
ők a román rendszámú kocsikra vannak ráállva,tapasztaltam.
Azt mondták 5000 kifizettem 2000-et (zsebre)és mehettem utamra.

Rocko- 2012.01.06. 09:41:41

ha itthon lenne, akkor azt mondanám, hogy büntetésre mentek. de itt nem jön ez le egyértelműen, szóval tényleg érthetetlen.

@papptibi: végül visszamentél megmutatni a matricát?

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2012.01.06. 09:43:20

@papptibi: 7 euróért az autópályát is lehet használni?

Rocko- 2012.01.06. 09:43:23

apropó. ha lenne határ, akkor ki lehetne terjeszteni ezt a mindenki fizessen minden útra pénzt. de leginkább a külföldiekre. igen, a tranzitra gondolok.

4karika 2012.01.06. 09:49:24

@BeeTm:
Egy "matricát" veszel s azzal minden utat használhatsz. Az autópályát is... Ami nem egy hosszú szakasz (Kolozsvár - Aranyosgyéres, kb.50km), de igen jó, mert biza sok időt lehet spórolni vele...
Brassó környékén nem tudom, mekkora a pályaszakasz hossza.

Hugh Hefner 2012.01.06. 09:53:09

Én októberben kb. 10 alkalommal mentem Ártándon keresztül Nagyváradra, a nagybani piacra, mindenféle vignetta nélkül. Akkor én szerencsés voltam, hogy nem futottam bele ellenőrzésbe?

250ce 2012.01.06. 09:56:57

Érdekes kis történet 2004-ből:
Temesvárról siettem vissza SZeged felé, a határ előtti faluban észreveszem elég távolról a trafis autót. Satufék visszafordul. párszáz méter után megállit egy rendőr:
-Miért fordult vissza?
-Ö...ö...ö... temesváron felejtettem valamit...
-Nem véletlenül mert meglátta trafis autót?
-Bevallom igen.
-Jó, akkor menjen és rendezze a birságot.
Áthajtok a másik rendőrhöz az közli hogy 109km/h ami bizony jogsi meg kb 50e ft.
Kérlelem, alkudozok, csak jogsit ne, mert kell a munkám miatt. Összeszedek kb 5e ft-nyi aprót(forint, lej, euró vegyesen)és kiegyezünk, jogsi marad, de egy minimális büntit(kb.3500ft.) kell adjon mert már félig ki van töltve a jegyzőköny. Mondom, hogy kifizetném de nincs miből, mert nem maradt nállam pénz. Pár másodpercet gondolkozott, majd benyúlt az ingzsebébe, átadta a bünti értékének megfelelő lejt, elmagyarázta, hogy hol tudom kifizetni és megkért hogy visszafele mutassam be neki a befizetési bizonylatot.

malkolmcole 2012.01.06. 10:01:58

Velem is történt már, hogy jattolni kellett az ukrán vagy a román rendőrnek, de utoljára ilyet 2007-ben ukrán rendőrrel tettem. Az össze nagyon csekély a magyar 30e Ft-os kezdőbüntetéshez képest, szal eddig megérte. És a jattolás (szándékosan használom ezt a szót) sok minden későbbi kellemetlenségtől is megvédett (megismertek, később se volt gondod).
Azóta ez megváltozott. Ukrajnában üldözni kezdték a korrupciót, idegen nyelven is fogadott feljelentő telefonszámot tartanak, amit bizonyára már használtak páran, ugyanis szinte nullára csökkent a jattolás. Helyette a rendes (magas összegű) büntetés lett. Eddig kb 5-10e Ft között lehetett 'megoldani' a problémát, helyette 500-1000 hrivnyás büntetések repkednek. Ez ha utánaszámolunk 15-30e Ft lett, persze inkább 1000 hrivnyás. Ha nem tudod kifizetni, akkor - akárcsak szerbiában és macedóniában - az autót(!) lefoglalják és a napszaktól függően másnap a jócskán emelt büntetés fejében kiválthatod!

Szerencsére ukrajnában nincs még útadó, csak pályadíj.

-trogerone- 2012.01.06. 10:05:43

figyelem!
a matricat tenyleg meg kell tartani sajat erdeketekbe, de vigyazatok! a hopapir melegben egy ido utan kihalvanyul es utanna nem tudsz bizinyitani semmit
javasol fenymasolatot magatoknal tartani...
volt ra pelda, hogy kijott a bunti pedig volt rovinieta, elo a penztarcabol a szamlat es lass csodat kifakult....

HgGina 2012.01.06. 10:05:49

Erősen sántít a történet. A két átkelőt nem ismerem, tehát abban semmi okom kételkedni. Nyírábránynál a határon kapni, Nagyváradnál sincs messze az első kút.
Ami a pénznemet illeti, ott nagyon nem stimmel a dolog. MINDEN MOL-kúton lehet fizetni forinttal. De a Petrom- és az ÖMV-kutakon is. Pedig az előbbit Szovátánál, utóbbit Székelyudvarhelyen nem lehet különösebben határközelinek nevezni. Feltéve, ha a mostani ideiglenes határra gondolunk, ami gyakorlatilag 200 m Románia Magyarország és Magyarország között.

malkolmcole 2012.01.06. 10:05:56

Amúgy a román éves díj 28 euro, amit itt magyarországon is el tudnék képzelni, mint éves pályadíjjal kombinált útadót. Ha jól tudom 20e Ft-tal volt erre kezdeményezés a kormány részéről. Hol tart most ez az ügy?

Cselokapitany 2012.01.06. 10:09:34

Tőlem sem kérték soha a rovignettát, de nem ezért írok!
Gondolkozzunk el azon hogy ott miért van mindenki beszarva a rendőrtől, én miért nem hallottam egy rendőrviccet sem, stb.
Mindegyik beszél min. angolul, szerintem az IQ limit is megvan a felvételinél, nem veszik szarba őket. És itthon.. :)? Szánalmasak, rajtuk röhögnek, szar a fizetésük, soroljam?
Biharkeresztes előtt van egy rész ahol a Bp felé tartókat állítgatják, ment előttünk egy román, megelőzött, vak sötétben, helyzetjelzővel, közelítünk a jardhoz, kiállnak lámpát tekergetve, a román fékez, 40-re, majd kikerüli őket, megy tovább 80-90-el. Mi mögötte beszartunk a röhögéstől, nem az kellett volna hogy be a Navarába, fények, padlógáz..? Hát Berettyóújfalunál még nem értek utol. Lehet hogy ők is csak bikáztatni akarták a Navarát :)

coord 2012.01.06. 10:10:34

Ukrajnában ha eddig megállított a rendőr, mindig megbüntetett valami miatt. Az már egy másik kérdés, hogy kisebb alkudozás után 1-2 ezressel megelégszenek. Ha lehet kerülöm őket.

Romániában az utóbbi időben szerencsére már nem állítottak meg, pedig sok a rendőr az utak mentén. Ha csak Nagyváradra megyek nem is veszek általában matricát.
Régebben sokkal durvábban dolgoztak saját zsebre a román fakabátok. Egy alkalommal 3 napos kirándulásunk alatt kétszer büntettek meg minket. TRABANTTAL voltunk!!! Mind a kétszer gyorshajtásért. Tiszta vicc volt.

1kutya 2012.01.06. 10:13:31

@Tornado86: köszi, ezt nem tudtam! akkor majd vigyázok, hogy menjek piros pályára (síelni):-DDD

Sunder 2012.01.06. 10:13:46

Évente egyszer, inkább kétszer mi is megyünk családlátogatni Marosvásárhelyre.
Rovinyetát mindig veszünk, a borsi átkelő után van 127 kút Nagyváradig, szóval nem probléma.
Tapasztalataim szerint:
- de, igen, rá vannak állva a román rendőrök a magyar autósokra. Ha kimeszelt autósokat látsz rendőrökkel beszélgetni, a leállított autók 90%-a magyar rendszámú. Véletlenek meg nincsenek.
- alapvetően nálam még sohasem ellenőrizték magát a rovinyetát, csak hogyha amúgy is megállítanak valamiért (akár sima közúti ellenőrzés)
- az autópályáért nincs külön díj, hozzáteszem az a mi szakaszunkon pont 50km és csak arra jó, hogy a kolozsvári szerpentineket elkerülje az ember
- a nap érdekes felfedezése: a román autósok közúton állatok, nem érdekli őket sem sebességkorlátozás sem dupla záróvonal, előznek ha kell - ha nem, de autópályán még a stabil 140 is problémát okoz nekik, ott lassan mennek. Ezt sohasem értettem.

esef 2012.01.06. 10:15:30

@papptibi:
Tibi, vigyázz azzal a bábuhoz kötött árusítóhellyel...
Még a '90-es években az egyik finn ralin perecelt valaki egy hatalmasat mert egy postaládához viszonyították a féktávot. Persze a gyorsaságira "bevették" a ládát. :) Ha egyszer valami miatt nem lesz ott a bábu, akkor mész tovább mit sem sejtve a helyi sünök karjaiba...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.01.06. 10:21:16

@4karika:

A Kolozsvár-Aranyosgyéres szakaszon kívül azért van még autópályájuk, ha nem is olyan hosszan, mint nekünk. Most adták pl. át az Arad és Temesvár közötti szakaszt, de van Bukarest és Konstanca között, továbbá Pitesti és Bukarest között is.

És mindegyikre érvényes az útdíj.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.01.06. 10:24:15

Amúgy pár romániai közlekedési tanács egy évvel ezelőttről, amikor még fizikálisan is létezett rovinyeta :-)

csurtus.postr.hu/romania-kozlekedesi-tanacsok-10

csurtus.postr.hu/romania-kozlekedesi-tanacsok-20/

iKrajo 2012.01.06. 10:24:26

Még csak annyit hogy ha valaki nagyon akar on-line is tud előre matricát venni:

www.roviniete.ro/roviniete-online.php

Mondjuk azt hogy a tisztelt poszt-toló vélhetően abban reménykedett hogy megveheti a szokott helyen ezért nem használta ezt a logikus lehetőséget.

Lookie 2012.01.06. 10:31:46

@4karika: Igen érvényesek az autópályákra is, mármint azokra a sávokra amelyek vannak ....A3-autópálya Gyalú(Kolozsvári rész) és Aranyosgyéres között - 62km, van még kettő a Kárpátokon túl: A1 - Bukarest-Pitesti között valami 130km és A2 - Bukarest - Konstanca fele valami 50 km körül. Most adtak át decemberben Arad és Temesvár között egy 32 km-es szakaszt, ami szintén autópálya. A pályákon főleg az erdélyin vigyázat a radarokra mert nagyon vadásznak a gyorshajtókra!!!! Személyes tapasztalatból mondom.

Pierr Kardán 2012.01.06. 10:34:43

Tudom, hogy nem lehetek sikeres ember, de életemben sem jártam Romániában. Ez nem lenne érdekes, de olyan településen laktam vagy 20 évig, ami 17 km-re volt a román határtól. Nem volt semmi bajom se velük, rengeteg román nemzetiségű ember élt a városban, imádtam is amikor a csajok románul beszéltek (van valami dallamosság benne), de valahogy "arra" sosem volt kedvem menni, csak "erre".

Lookie 2012.01.06. 10:37:09

Mondjuk meg is érthető, hogy vadásznak, ime az ok: www.youtube.com/watch?v=RIUBx66vuRY
Az erdélyi autópályáról...főleg miútán megnyitották az összes kolozsvári miliomoscsemete idejárt Need for Speedezni....

Tomi1973Wien 2012.01.06. 10:40:27

@Fox888: legalabb ne hazudnal te idiota barom... idenre lett €33 a svajci autopalya matrica eves dija (s mint koztudott, ott csak eves dij van)....

4karika 2012.01.06. 10:44:19

Lookie, Tiboru!:)

Én igazából csak arra akartam rávilágítani, hogy a matrica minden útra érvényes, beleértve az autópályákat is...:)
Én a Kolozsvár (Gyalu) - Aranyosgyéres szakaszt használom, eléggé sűrűn, bár traffipaxos rendőrt eleddig kétszer láttam... Ejisze, szerencsém volt... De amúgy volt már olyan, hogy majd' minden faluban ki voltak állva (legalább egy autóval), s vagy ellenőrizgettek, vagy mértek. De Hargita megyében ez már nem volt annyira jellemző...:)
A temesvári szakasz nekem kiesik, mert kerülőút lenne Udvarhelyre, a Kárpátokon túli részre meg nem megyek, hanemha esetleg valami hivatalos ügy oda nem szólít... Vagy egy jó horgászat a Duna-deltában...:)))

4karika 2012.01.06. 10:48:33

Lookie, Tiboru!
Tudom, hogy van még pár pályaszakaszuk, de nekem a temesvári kiesik, a Kárpátokon túlra meg nem tervezem - legfeljebb hivatali ügyben, esetleg egy jó horgászat a Duna-deltában...:)
Én traffipaxot az A3-on még tán kétszer, ha láttam... De olyan már többször volt, hogy majd' minden faluban ki voltak állva, s vagy ellenőrizgettek (vagy csak úgy voltak), vagy mértek. Mondjuk, Hargita megyében ez már nem volt olyan jellemző... De Bihar, Kolozs, Maros... Ott inkább.

P12_dCi 2012.01.06. 10:49:56

Nekem Nagykárolyban él a családom, és a csanálosi matricaárus tényleg alig érhető el, sokszor még hétköznap is zárva van. A múltkor egy lengyel motoros párt kellett elvezetnem pénzt váltani, meg matricát venni a károlyi Mol kúthoz, ahol aztán kiderült, hogy motorra nem is kell útdíjat fizetni.

Amikor első alkalommal nem tudtam venni a határnál, akkor én is a szatmári úton lévő Molhoz mentem, utána meg a át a váradihoz, de szerencsére akkor késő este volt, és a rendőrök is aludtak már. Egyébként a piacnál is lehet kapni matricát, azt a kutat talán Petromnak, vagy minek hívják.

4karika 2012.01.06. 10:50:18

Na, bocs a duplázásért, de az előbb elszállt az irományom, s hittem, meg se lesz, meg se jelenik...
Próbáltam összefogni, mire is gondoltam.
Bocs, még egyszer!...:)

papptibi 2012.01.06. 10:53:36

@relativitas: Igen, nem akartam ilyen kitérőket tenni, de a petei kutat mondta a rendőr. Amúgy Csanálost azért használom inkább, mert a magyar oldalon nincs forgalom és kevés a falu, viszont Csengerig eljutni elég zsibbasztó. Amúgy a Nagykároly-Szatmárnémeti utat is jól megcsinálták a sok rovinyettából, picivel simább, mint a magyar utak. Hát ezért járok erre.
Arról nem is beszélve, hogy összességében rövidebb is valamivel, egyszer az igo vitt erre. A matricát pedig ezentúl megveszem a neten:)

Pápu nem sárga tetű 2012.01.06. 10:54:13

@Fox888: Én mondjuk igencsak örülnék, ha annyi és olyan szar autópályánk lenne mint svájcban és 40 chf-ért egész évben használhatnám...

Öreg Sam 2012.01.06. 10:56:38

@leonet:
Nem akarnálak kioktatni,DE:
Teritsd magad elé Románia térképét,biztosan megtalálod a bal felső csücsköt,ami nálunk nagyjából Szatmár megye a magyar oldalon. Odaát Szatmárnémeti a "főváros"

nyusziku 2012.01.06. 11:02:14

@Öreg Sam:
köszönöm a 'helyreigazításom' :)

kombusz 2012.01.06. 11:02:50

@Tomi1973Wien:

40franc volt tavalyra az éves matrica és tudomásom szerint nem is emelkedett.a tavalyim van még csak a szélvédön :)
csak az árfolyamváltozások miatt emelkedett 33eurora.
ugyhogy kedves Fox888 vetitögépet játszott. :)
arrol nem is beszélve hogy az autopálya sem szar svájcban kár fikáznia.
svácban a határon is lehet matricát venni söt svájccal szomszédos országokban is árulják.

relativitas 2012.01.06. 11:08:26

@papptibi: Én is gondoltam rá, hogy kiprobálom ezt az utvonalat, csak több ismerösöm jelezte, hogy nagyon hosszasan várakoztak a Csanálosi határátkelőnél. Ők mindig kis busszal utaztak, minden esetben amikor a határőr elvette az utleveleiket kb. 40 perc múlva hozta vissza. Aztán olyan is volt, ugyancsak kis busszal utazot az ismerösöm, hogy jatolni, fizetni kellett itt a határátkelőn 30 v 40 eurót, az utasok dobták össze a pénzt. Ismerösöm nem fizetett, mert nem volt rejtegetni valója. Szóval zajlik az élet ennél a kis határátkelőnél.

papptibi 2012.01.06. 11:08:58

@iKrajo: Így van, de ezen túl ez lesz!

jujdejo 2012.01.06. 11:17:50

engem(tesóm) kevesebbért szivattak meg roman rendzsamu autoval Madzsariszanban...epp a rammstein koncertröl jöttünk hazafele a kelet romai birodalomba, mikoris megalltunk az M3ason a Lukoil kutnal pisilni, mivel az arenaban 100meteres sorok voltak ezert siettünk, szoval lehuzodok a pihenö legvégébe, irány a bozotosba valamivel gyorsabban vegeztem mint tesom, akit leszirenaztak a kedves magyar jardok es mintha fegyveresen bankot rabolt volna, kb ugy kezeltek, közben közöltem velük hogy ügyved vagyok es figyelek...lett belöle 5000 ft bünti, de kilatasba helyeztek hogy esetlegesen fogdaban töltheti az ejszakat...az egesz akkor ment at komediaba amikor veletlenül Kovacs fötörzs letegezett mint malac a hidegvizet, aztan felvilagositottam, hogy nalunk az elmaradott romaniaban bizony hivatalos eljarasnal hasznalatos mod az magazas...erre vita hogy nem tegezett le, a kollegaja meg szolt neki hogy de letegezett...szo ami szo, minden fillert megert az a 20 perc amig vegig osztottam 3 idiota rendörnek, hogy mennyire nem csinalnak semmit es ahogy felenk mondani szokas: hangyabaszók. :-) nincs különbseg, a rendör itt is gyik, meg Mo.-n is.

vizslakutya (törölt) 2012.01.06. 11:20:12

Ha fizetni kell,hát fizetni kell!De ők legalább arra költik a lét amire fizetsz,Nagylak-Arad tökéletes,mellette elkezdték építeni az ótópályát is,ahogy írjátok másfelé is sokat javult az utak állapota.A "rovinnyetta" oldala tök korrektnek tűnik,azt hiszem ez a jövő útja nálam is.
Most jöhet a demagógia,nálunk mi a helyzet?
Bakker, itt már lassan a főútvonalon sem lehet normálisan autózni,nem beszélve a másod ill harmadrangú utakról!

jujdejo 2012.01.06. 11:22:09

@relativitas: az a 30-40 euro jattolas az bizony a buszvezeto zsebebe megy...az ostoba utasok meg össze is dobjak, velem is el akartak jatszani a szerb-bosnyak hataron par eve egy kedves debreceni utazasi iroda buszsoförei, inkabb lementem es kerdeztem a vamost hogy ez most mi, persze ö semmiröl se tudott, a buszsoför meg nezett ram mint veres kesre...
Nem kell félni a Csanalos/Vallaj atkelötöl, rendszeresen hasznalom (Nagykarolyban születtem, hetente atjarok) soha nem volt gondom, anno mindenkit meg lehetett vesztegetni ha épp ugy alakult, de **dnár fötörzs különösen kapzsi volt, pár áfás pecsétért volt pofája többet elkéni mint a szamlan szereplö összeg...:-) (persze ezt csak álmodtam...)

P12_dCi 2012.01.06. 11:26:02

@relativitas: A csanálosi a legjobb a Mihályfalva-Csanálos-Csengersima trióból. A csengersimait én alapból utálom, mert még élnek bennem az emlékek arról az időszakról, amikor két-három-négy órákat kellett várni, hogy átjussak. A mihályfalvai is jó lehet már, mióta megcsinálták az utat, lehet haladni rendesen, de pár éve még tragédia volt.

4karika 2012.01.06. 11:26:54

@vizslakutya:
Nem demagógia a felvetésed, inkább a tényekről szól...:)
Akadnak pocsék utak odaát is, itt is...
De a határtól Udvarhelyig, vagy Szeredáig kifogástalan. Avagy Udvarhelytől Gyergyóig is például. Míg a magyar főutak eléggé "lemaradott" állapotban leledzenek. Az alsőbbrendű utakról ne is beszéljünk. Ámbár az ilyenfajta kicsi utakkal volt már "érdekes" tapasztalatom Kolozsvár és Szászrégen közt. Elkavarodtam és talán Faragónál próbáltam visszajutni az E60-ra, na arrafelé voltak olyan szakaszok, hogy nem azt kellett ügyelni, kátyús-e, hanem azt kellett ügyesen megválogatni, melyikbe menjek bele úgy, hogy nagyobb baj ne essék...:)

andand 2012.01.06. 11:27:29

Meg nem olvastam el a kommenteket, de van nehany megjegyzesem, bocs ha valaki mar irta:
- matrica hianya miatt nem vonhatnak be semmit, se jogsit, se forgalmit. Ha nincs matricad a buntetes 250-500 lej kozotti lehet, +28 euro karterites. A buntetesnek 48 oran belul (vagy ha helyben kifizeted) csak a felet kell befizetni a *minimumnak*. Ez minden kozuti szabalysertesnel fenall. Kovetkezes keppen a forgalmi bevonasaval csak fenyegetett, valoszinu zsebre vart valamit. Forgalmit csak nem megfelelo muszaki allapot vagy lejart muszaki vizsga miatt vonhatnak be.
Jogsit meg ittas vezetesert, elsobbseg meg nem adasaert, zarovonal atlepeseert vagy piros lampan valo athajtasert. Az elso kivetelevel meg kapsz egy 15 napos ideiglenes engedelyt amivel kozlekedehtesz.
- utadot lehet online is venni, ajanlom a cikkben is szereplo oldalt.
En magyar es roman utadot is vettem mar toluk.
- kozuti ellenorzesek aranylag ritkak errefele, engem evek otan nem allitottak meg. A hatarnal lehet gyakoribbak, illetve unnepek kornyeken figyelhetik az ittas vezetoket.
- egyszeruen kell kerni a jegyzokonyvet, ha erezzuk, hogy tul sokat akar. Akkor mar nem tehet mast, mint vagy elenged, ha nincs igaza, vagy megirja a korrekt buntetest.
- hasonloan a magyarorszagi autopalyakhoz, itt is kameras ellenorzes van az utadora. Vannak fix es mobil kamerak.
- a matrica megorzeset majdnem mindenhol kerik. Nem szep, 1 ev alatt elkallodik, de azt hiszem meg az osztrak matricara is ra van irva ez.
- a matrica csak a nemzeti es europai utakra kell (DN es E jelzesu). Ha olyan helyen kozlekedsz ahol DJ vagy DC jelzesu (megyei vagy kozsegi) az ut, oda nem kell. Nem tudom letezik-e ilyen ut a hataratkeloknel.

Es most jon a szivatos resze a rendszernek, bar valoszinu a kulfoldieket ezt nem erinti:
- a kozutkezelonek 6 honapja van kikuldeni a jegyzokonyvet.Termeszetesen mindezt az 5. honap 29. napjaban teszi. Igy, ha megfeledkeztel az utadorol es jarklasz, akkor kapsz egy ertesitest 6 honap mulva, rohansz megvenni a matricat, igen, de kozben 6 honapig anelkul jartal, mert nem tudtad, hogy nincs is neked. Es a kovetkezo hat honapban csak jonnek a buntik. Es *mindig* kifizeted a buntetest es a karteritest. A karterites nem foglalja magaba az utadot! Egyik ismerosunk mar a 6. buntinel tart. :(
- be akarjak vezetni az autopalya dijat. Persze marad a kozuti matrica is. Vagyis a palyan ketszer fizetsz....

P12_dCi 2012.01.06. 11:34:29

@andand: Mester, nagyon tisztában vagy a helyzettel, úgy látom. A lézerblokkolóra mennyire ugranak a románok? Nem voltam még otthon a blokkolós autómmal, de nem akarok meglepődni. :D

papptibi 2012.01.06. 11:38:01

@relativitas: Még sosem volt előttem kettőnél több kocsi. Mondjuk én nem busszal járok, az más történet.

tailorka 2012.01.06. 11:49:36

en romaniaban lakom,nem fizettem utdijat,mert telepulesen belul jarok leginkabb ott meg nem kell! :))

andand 2012.01.06. 11:49:38

@P12_dCi: lezerblokkolo tilos, de mivel osszesen 1 vagy 2 lezeres merojuk van, sokra nem mesz vele. Azt is a deli autopalyakon hasznaljak (Bukarest-Pitesti vagy Bukarest-Konstanca). Egy radardetektor tobbet er es legalis is. Viszont nem ad 100% biztonsagot, mert vannak "instant-on" merojuk is, gyakorlatilag akkor kapcsoljak be, amikor akarjak. +10 km/h-ig nem buntetnek. +20km/h-ig eleg normalis a buntetes, ugy 15 euro ha idoben vagy helyben befizeted. +50-nel ugrik a jogsi.

Javaslatom:
- telepulesen tartsd be a korlatozast (+10-20), inkabb ott mernek
- legtobb meroauto rendorkocsi (90% Logan), de van civil Logan is. Nem Logan, meroauto ritka mint a feher hollo. A VW-ben altalaban nincs radar.
- mindig szembol mernek
- fix meroradar most nincs, de tervezik ujra engedelyeztetni oket
- telepulesen kivuli meres ritka, de van ra pelda, foleg 2x2 savos utakon es termeszetesen az autopalyan.
- folytonos vonalon ne elozz, ez amugy veszelyes is. Traktor, szeker, cammogo tehergepkocsi kivetel, de azert nezz szet elotte :)
- inni nem szabad vezetes elott

Ha fouton 110-120-al mesz (orszaguton 100 a megengedett, alsobb rendu utakon 90), telepulesen 60-70 kozott, figyelve a forgalmat es a szembejovok villogasait, sok bajod nem lehet, vagy ha igen, akkor se tul nagy a buntetes. Igy meg lehet is valamennyire haladni.

vizslakutya (törölt) 2012.01.06. 12:03:42

@4karika: persze,nem is arra gondoltam,hogy minden tökéletes náluk,de aki emlékszik az 5-6 évvel ezelőtti állapotokra ,ahhoz képest folyamatosan javul a helyzet.

Pl azt mondja meg valaki, a "kedvenc " utamra,Orosháza-Kaszaper-Mezőkovácsháza között, milyen útszabvány alapján lehet kijelenteni,hogy ez közút??!!Azért ez mégiscsak nemzetközi átkelőhelyre vezet (Battonya),s ráadásul annak ellenére,hogy a teher ki van tiltva igen nagy forgalma van.

Abfangjaeger 2012.01.06. 12:11:08

@coord: Nyugi, engem eddig egyszer kaptak gyorshajtáson, azt is 2T Trabanttal "követtem el". :)

Elijah_Baley 2012.01.06. 12:15:54

jó tudni h neten is lehet venni, mióta megszünt a fizikai vinyetta, nettó szívás volt az egész...

Sword 2012.01.06. 12:23:39

Azoktól kérdem akik viszonylag gyakrabban
járnak khm... romániába, hogy mi a vélemény
az ottani autósokkal kapcsolatban?
Engem kicsit sokkolt. Mintha szó szerint venni lehetne a jogosítványt és mindenki lovasszekéren szocializálódott volna.
Nem vagyok az általánosítás híve, de amikor 10 autóból 8 olyan helyen előz, hogy a hajam az égnek áll, akkor azért megváltozik a véleményem. Előzés teljesen beláthatatlan kanyarban minimális sebességkülönbséggel szarrá rakott daciákkal. Ugyanez emelkedőn. Kitolatás főútra nagy sebességgel. Fék nincs, elég a duda is. Itthon is sok a hülye, de az valami eszméletlen, ahogy ott vezetnek.

jojoka 2012.01.06. 12:27:36

Kedves PappTibi
A román és magyar rendőr is köcsög volt veled. Csak te olyan hülye voltál (jó értelemben), hogy nem vetted észre az egyértelmű lenyúló szándékot.
Azért kaptad vissza az irataidat mert megállapították magukban, hogy na ebből a baromból se fogunk pénzt kiszedni amúgy meg a fene se akar vele papírt szaporítani. Ha rendesen, hivatalosan akartak volna eljárni akkor adtak volna egy büntetési papírt amit be kell fizetned. El se kezdtek volna fenyegetőzni a forgalmi bevonással.
Forgalmiba itthon egy 10-es és meg van oldva minden odaát pedig elég egy 2000-es vagy 5000-es és ugyanúgy rendben van minden.
Hányszor de hányszor tűnt el a forgalmimból az összeg...
Gyorshajtás, piroson áthajtás, stb... Mindent megúsztam.
Korruptak ezek mindenhol...

1csanálosi 2012.01.06. 12:28:44

egy németországi ismerösöm érkezett haza nemrég, és kérdezte hogy hol lehet venni a rovinyetát, természetesen ugyanott próbálkoztunk mi is, azzal a különbséggel, hogy lebeszéltük róla h a saját autójával menjen, mert olyan rendesek h ott helyben meg is büntetnek ha nincs kifizetve, vagy éppen lejárt, számtalan példa volt már rá.

jojoka 2012.01.06. 12:29:16

@Sword: Nemrég még szó szerint lehetett jogsit venni hízott disznóért.
Pont tavaly hoztak valami rendeletet , hogy ezt szigorítsák.
Majd nagyon kíváncsi leszek a hatására.

andand 2012.01.06. 12:33:22

Sok hulye van az utakon ez teny. Sok baleset is van ez is teny. Ettol en meg jobban szeretek itthon vezetni, mint pl. magyarorszagon a 4-en vagy Ausztriaban/Nemetorszagban autopalyan kivul. Az foutak szelesebbek, az emberek hozza vannak szokva az elozesekhez, nem az van, mint mashol, hogy megy a vonat 60-70-80-al es kesz, senki meg se probal elozni. Aztan, ha megis bevallalom, akkor a svajci szivbajt kap, hogy megis honnan kerultem elo (pedig szabalyosan, szaggatott vonalnal, belathato helyen tortent).
Figyelni viszont kell.

A problema egy resze a palyak hianyabol adodik. Az utak zsufoltak, a tavolsagok nagyok (csak Erdelyen atmenni kb. 500km), ha haladni akarsz, akkor elozni is kell. Ehhez meg hozzaszoknak az emberek. Itt ez a normalis.

En is igy teszek, de csak ahol szabalyos (kiveteleket mar felsoroltam). Sajnos nem mindenki, van aki hallhatatlannak erzi magat. De sok esetet siman el lehet kerulni, ha a szembejovo is figyel es segit egy kicsit (fekez, lehuzodik).

Pályaelhagyó autóversenyző 2012.01.06. 12:39:29

na ne hazudjunk mar, hogy nalunk nincs ilyen, gyere haza szlovenian keresztul: a hatar szloven oldalan van egy benzinkut, de az egesz m70-en anelkul gurulsz vegig (fel a fizetos m7-re), hogy lenne egy nyavajas kut.

alternativa persze van: a szloven kut euroert, vagy lemesz az m70rol egy kuthoz - na de alternativa ebben a tortenetben is van egy csomo.

RS FABIA 2012.01.06. 12:44:09

Szép és jó a sztori , mi annó 2007 -be jártunk ki Aradra dolgozni 3 hónapig , kéthetente jöttünk haza és akkor is voltak gondok a matrica vásárlással. Viszont nálunk miért nem lehet bevezeti az útdíjat? Aki külföldről jön ide az tankolni nem itt fog ugye? Tehát az csak használja az utakat de nem fizet érte még csak anyit sem amiaz üzemanyagba be van építve. Lehet hogy nem csak mindig az itthoni autóst kéne megfejni hanem kicsit a tranzitosokat is ??

250ce 2012.01.06. 12:49:51

@andand:
Meg nemcsak a szembejövő, hanem az előzött is besegit, lassit és lehúzódik. Amúgy ez a román KRESZ-ben benne van, magyarországon még ilyet sajnos nem nagyon tapasztaltam, hogy a megelőzött egy kicsit is lassitson

vizslakutya (törölt) 2012.01.06. 13:03:31

@250ce:
Magyarisztánban az előzött az jó esetben passzívan bámul ki a fejéből,ha nem akkor meg a gázra lép,a szembejövő meg gyorsít és behúzódik a felező vonalhoz.Pufff.

Izo 2012.01.06. 13:13:56

Le kellett volna fényképezni a zárva táblát... hátha.
Már vagy tíz éve engem is szivattak egy kicsit. Hirtelen ötlettől vezérelve elmentünk kirándulni egy napra. Nem volt zöldkártyánk. Úgy voltunk vele, hogy ha nem engednek be nélküle, akkor nem megyünk, semmi baj. Beengedtek. Kifele viszont kérte a határőr. Gondoltam, most már minek, nagyokos? Egy darabig kötözködött, aztán csak elengedett. Biztos látta, hogy nem fog kapni tőlem semmit. Na azóta nem voltam náluk, ijeszgessenek mást!

papptibi 2012.01.06. 13:15:15

@4karika: az éves matricát azért vetettem el, mert néha más autóval megyek, és úgy már nem biznisz.

papptibi 2012.01.06. 13:16:33

@Pályaelhagyó autóversenyző: itthon egyrészt nem szólnak, ha aznap pótlod a matricát. kettő: küldesz egy sms-t és van matricád.

hibrid001 2012.01.06. 13:25:59

@jujdejo: Csak annyit szeretnek hozzafuzni a hozzaszolasodhoz, hogy nem a roman rendszamod miatt buntettek meg a "madzsar" rendorok, hanem a bunko alpari mentalitasod miatt. Nekem is felall a szor a hatamon, amikor megallok egy pihenoben es konkretan szet van hugyozva, sz@rva.. (Nemetorszagban is lattam mar KIVULROL sz@ros piheno-budit) Komolyan mondom, hogy egyszeruen felb@sz az igenytelenseg..
peace

hibrid001 2012.01.06. 13:28:01

jah, es az egyik erosen ittas (magyar) ismerosomet ugyanezert buntettek meg (Magyarorszagon) a rend eber orei.. :)

mx3 2012.01.06. 13:28:49

@Pályaelhagyó autóversenyző: igy van és a sok balkáni esetleg vesz matricát zalakomárnál, viszont a szlovénok büntiznek 2km után

magyar_ellenállás 2012.01.06. 13:32:23

@Embervad:
"mindezzel együtt is érezhetően jobb lett az elmúlt években a románokkal a viszony, és én nem bánnám, ha ez a tendencia folytatódna. pocsék érzés, hogy talán a lengyeleken kívül minket mindenhol gyűlölnek"

Nem húzom elő a Trianon kártyát, csak annyit jegyzek meg, hogy érdekes módon én sem szívelem azt, aki ellen akarva-akaratlan ordenáré bűnt követtem el, nehogy egyszer komolyan felemlegesse.
A lengyelek ugyanúgy kiborították a magyar kukoricát, mint ahogy a franciák a magyar libás kamionokat.Tehát mondhatjuk nyugodtan, hogy minket mindenki megvet és gyűlöl, mert HAGYJUK. Szerinted a Magyarország térképére Szerbiát író amerikai tévécsatorna kap majd levelet Schmitt Páltól? (Hogy csak a legfrissebbet említsem.)

----

Arról meg le kellene már szoknunk, hogy annak örüljünk, hogy nem szénné szopattak, csak úgy egy kicsit odapirultunk. A többi csak rizsa. A szánalmas emberi sunyiság, hivatali visszaélés mindenhol, mindenkor patkányságnak számít, amit irtani kellene minden eszközzel.

magyar_ellenállás 2012.01.06. 13:33:48

@250ce: "magyarországon még ilyet sajnos nem nagyon tapasztaltam, hogy a megelőzött egy kicsit is lassitson"

Emlékeim szerint azért nem, mert a mi szabályaink szerint az előző nem kényszerítheti irány- vagy sebességváltoztatásra a megelőzöttet.

andand 2012.01.06. 13:44:15

Ne felj, ez az itteni kreszben sincs benne. Es en nem is szeretem ha befekez mihelyt meglatja, hogy elozni kezdek. Viszont az, hogy segit - onszantabol - nem kell sehol szerepeljen, ez csak elozenekenyseg es eletoszton kerdese. :) De sajnos itt is rengeteg barom van, aki elozeskor ralep a gazpedalra, de csak addig, ha megis sikerul megelozni, visszavesz a sebessegbol. Vagy rosszabb esetben kinlodik es visszaeloz, majd megint toketlenkedik elotted.

Abfangjaeger 2012.01.06. 13:59:19

@magyar_ellenállás: Viszont a megelőzöttnek szükség esetén segítenie kell az előzés befejezését, akár lassítással, félrehúzódással. Legalábbis nekem még ezt tanították.

33621 2012.01.06. 13:59:57

Sajnos régi probléma Ártándnál, hogy nem tudsz a határnál az első Petrom kútnál 1 napos matricát venni,mert mindig azt mondják nincs. Rákényszerítenek így az egy hetes megvételére ami természetesen drágább, és nincs is rá szükséged ha csak egy napra mentél. Nagy pofátlanság ez a részükül!
Én 2010 nyarán voltam autóval családostól a román tengerparton és végig nagyon jó utakon haladtunk. Az autópályák akkor a 40 Km Kolozsvári elkerülő,a Pitesti-Bukarest 120Km és a Bukarest-Csernavodai 170 Km szakaszok voltak. Már akkor építették tovább az autópályát Konstanca felé,valamint Bukarest környékén is nagy autópálya elkerülő építkezések voltak akkor. Visszafelé Erdélyben csámborogtunk de ott is csak Hargita megyében voltak az alsóbb rendü utak rosszak néhol.Ott mondták hogy azért mert nem kapnak annyi pénzt erre mint a szomszéd ősi román megyék.

Lookie 2012.01.06. 14:02:32

@250ce: Teljesen egyetértek amit @Andand leír. Pontosan úgy van, összetett a helyzet hogy itt miért kicsit rámenősebb és agresszivabb a vezetési stilus mint mondjuk Magyarország vagy egyébb nyugatibb országokban. (érdekes a horvátok, főleg Dubrovnik vidékén sokkal rámenősebbek mint a románok nagyrésze, ez saját nyári tapasztalat).
Nem akarom védeni kicsit sem az itteni morált(erdélyi), olyan amilyen, de haladni muszáj, úgyanis erre sokkal kanyargosabbak és szinte autosztrádamentesek az utak, a forgalom meg nagyon nagy.
Ami az előzést illeti , mivel sokat vagyok az utakon úgy Erdély mint Magyarország útjain, annak ellenére, hogy sokkal fegyelmezettebb és nyugisabb a magyarországi utak közlekedési morálja, van egy nagyon rossz szokás: ha előzni akarsz valakit 50%-ban nem hogy elengedne, egyenesen padlógázzal rád gyórsít előzés közben és képes lenne azt is végignézni ha engem épp egy frontális ütközésbe kényszerítene. Na ilyen nagyon ritkán történik meg Erdélyben. Ez egy érdekes észrevétel...pontos okára eddig nem tudtam fényt deríteni!

4karika 2012.01.06. 14:10:16

@papptibi:
Jól van, jól...:) Látod, erre nem gondoltam...:)))
Igazad van.
Én csak egy autóval jövök-megyek, s ez lett a kiindulási pont...:)

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:13:59

@Abfangjaeger: Szubkontra: Az előzést úgy kell megkezdeni, hogy biztonságosan be is lehessen fejezni. :)

250ce 2012.01.06. 14:17:56

@vizslakutya:
Nemrég Debrecen és Berettyóújfalú között majdnem otthagytam a fogam egy ilyen barom miatt. Lakott területen kivól ment stabilan kb. 70-el. Egy idő utámn meguntam, jött egy hosszú jól belátható min 2-3 km-es egyenes szakasz, bementem előzni a 60.LE-s, másfél tonnás 200D-vel. Mikor mellette voltam szemben a távolban feltünt egy kékes fényszórópár, a kedves előzött meg szépen elkezdett gyorsitani. Ép hogy csak befértem, a szmbejövő(talán Jaguár) még csak meg sem próbált lassitani, hanem lehúzódott az útszélre, hogy majd 3-an elférünk(természetesen nem ép a sebességhatárt betartva haladt). A kedves előzött se nem lassitot, se nem húzódott le. Utólag belegondolva megérdemelte volna hogy rárántsam a volánt, vagy mikor elé kerülök satuzzak egy kegyetlent.

P12_dCi 2012.01.06. 14:22:48

@andand: Külföldön mindig szabálytisztelő vagyok, a blokkolót sem használnám, hanem kikapcsolnám, csak az érdekel, hogy a határon szarozhatnak-e érte, vagy sem.

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:22:59

@Lookie: "ha előzni akarsz valakit 50%-ban nem hogy elengedne, egyenesen padlógázzal rád gyórsít előzés közben és képes lenne azt is végignézni ha engem épp egy frontális ütközésbe kényszerítene"

Mea culpa, de párszor én is csináltam már ilyet. (Persze, nem feszítettem a húrt a végletekig.) Kisautóval járok, kisebbségi komplexussal többszörösen terhelten. :)

A lényeg az, hogy sokszor megesik, hogy többen normálisan haladunk, minden szabályt betartva, erre megjelenik a helyi Fittipaldi valami bontószökevény fostalicskával, és mindenkit le akar nyomni, egyesével, kanyarban előzgetve. Na, ezeket rendre meg szoktam izzasztani, csak finoman jelezve, hogy nem azért nem megyek 120-szal országúton, mert nem bírná a túlmotorizált szappantartóm, hanem mert

1. szabálytalan és veszélyes
2. nem akarok

A BMW-Audi-Merci és egyéb igazi Autók esetén villantok, hogy menj. És többynire meg is köszönik. Akkor legalább megnyugszom, hogy mégsem romlott el az irányjelzőjük. :)

Nem egyszer tapasztaltam, ha 5-6 autó rendesen megy egymás után akár több tíz km-en keresztül, és rájuk zuhan egy ökör, akik elkezd előzgetni, az addig normálisan viselkedő sofőrök közül 100%, hogy valaki meghülyül, és hirtelen ő is előzni akar. Akkor aztán szétzilálódik az egész sor.

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:26:35

@250ce: A lakott területen kívül 70-nel menők azért érdekes figurák, mert ők aztán lakott területen is annyival haladnak, ha nincs lámpa.

250ce 2012.01.06. 14:28:44

@magyar_ellenállás: Ezt hogy találtad ki? Tényleg konstans 70-el haladt.

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:36:34

A legemlékezetesebb ilyen sort előzős sztorit akkor éltem át, mikor egy ukrán rendszámos SUV iszonyat sebességgel elkezdte előzni az útépítés miatt araszoló sort (Nyíregyháza környékén akkor rajzolták át a 4-est). Az hagyján, hogy az ő sávja hirtelen elfogyott, de szemből rongyolt is felé egy dömper vagy IFA, már nem emlékszem. Egy Kispóknyi hely sem volt sehol, ahová vissza tudott volna sorolni. Először azért izzadtam le, hogy vajon összeütköznek-e, aztán azon, hogy lesz-e verekedés, mert végül cipőkanállal mégis beerőszakolta a gépét valahová. Azért kíváncsi lennék egy ilyen fickó lelki világára...

Egy hasonló mentalitású (kőbunkó vállalkozó - játékgép, kocsma stb.) földim is pár éve azt hitte, hogy az Ikarusz majd kitér, mert őneki előzni támadt kedve.

Aznap már hűtőben aludt.
PErsze, nem a halálát kívánom az ilyen embernek, csak arra lennék kíváncsi, elér-e egyáltalán az agyáig, mit is kockáztat.

Lookie 2012.01.06. 14:37:10

@magyar_ellenállás: Igen, abszolut érthető és normális élethelyzetet vázoltál le fentebb, amivel még egyet is értek. De ettől függetlenül ez sokkal elterjedtebb közlekedési szokás Magyarország területén. Én többnyire Nagyvárad-Debrecen és Nagyvárad-Budapest között szoktam elég sokat közlekedni autóval, úgy a 4-sen, mint a 47 és M3-son. De tény hogy Erdély utjain az X sugarakkal látókra(akik a legbeláthatatlanabb kanyarok elött fognak neki előzni) vagyok kiborúlva meg a szervdonor öngyilkosjelöltekre akik már szánt szándékkal úgy fognak neki előzni (közben végig villógnak), hogy azt is belekalkulálják hogy tel lehúzodsz az árokba, út szélére, szántásra vagy ahova akarsz mert ő biza szemből nem fogja úgysem megtenni ezt. Ez mostanában van elterjedőben Nagyvárad és Kolozsvár közötti agyonzsúfolt E60-on. Na ezektől elszakad a nérna nálam is.
A másik ami kicsit idegesítő tud lenni, az hogy miért kell 35-40 km/h-ás sebességgel haladni ha lámpáznak, hogy radar van helységben. Naaaaaa ezt sosem fogom megérteni!!!! Ha egyszer 50 a határ miért kell katolikusabb lenni a pápánál. Ez 100%-san a magyar útviszonyokra igaz.
Viszont muszáj azt is kihangsúlyóznom hogy összetéve sokkal nyugodtabban lehet közlekedni a magyar utakon mint Erdélyben és látszik, hogy mindenki sokkal komolyabban veszi a szabályokat, ami azért csak dícséretre méltó.

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:37:52

@250ce: Egyrészt mert írtad, másrészt én is ezen a vidéken ingázom, és már ismerem őket, mint a rossz pénzt. :)
Többnyire Passatosok.

repeti 2012.01.06. 14:39:59

Kb három éve jártunk lent Aradon dolgozni, egy Rotax 912-essel a csomitartóban, semmiféle matricát nem vettünk, le se buktunk, ügyesek-e vagyunk? :)

BMWman 2012.01.06. 14:42:56

Lehet jobb lenne, ha Csengersimánál mennél legközelebb, kilométerben nem sokkal több(Vállajhoz képest) alig mentél át a határon Pete következik, ott meg tudod venni a matricát is az első háznál.:)

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:43:09

@Lookie: Én eddig még csak turistaként busszal voltam Erdélyben 3-4 alkalommal, nem igazán figyeltem a közlekedésre, mert nem én vezettem.
Első alkalommal ezek ragadtak meg bennem: a trombitás tábla, a kisbusz-taxi + az megszámlálhatatlan Dacia, és hogy (emlékeim szerint) Segesvár belterületén útépítés folyt, de senki nem vergődött, haláli türelemmel mindenki kivárta a sorát.

Msára nem emlékszem, mert ilyen alkalommal ki szoktam használni, hogy végre nem kell koncentrálnom, és gyorsan betintázok. :)

Duliee 2012.01.06. 14:44:51

Azért jófejek voltak, én nekem jelenleg csak pozitiv példám van a románokkal kapcsolatosan, eléggé segítőkészek voltak, amikor először utaztam ki, egy műszaki cikkért.

Még az eladó panaszkodott is, hogy tud magyarul, elég folyékonyan, de nincs kivel beszélnie

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:46:30

ja, meg a gumikerekű kordék (vagy kordély, nem tudom, arrafelé mi a neve)

4karika 2012.01.06. 14:50:01

@Lookie:
"Viszont muszáj azt is kihangsúlyóznom hogy összetéve sokkal nyugodtabban lehet közlekedni a magyar utakon mint Erdélyben ..."
Szubjektív dolog ez...:)
Én épp fordítva érzem s gondolom.
(Bár meg kell jegyeznem, hogy a Bihar megyei közlekedési kultúra hagy némi kívánnivalót maga után. A Királyhágó után már kevesebb a gondom. Udvarhely környékén pedig meg is szűnik minden bajom...:) )
De ez is csak egy szubjektív vélemény.

Legyen kellemes hétvégétek, megyek horgászok egyet, s míg odaérek, újfent megtapasztalom az M5 - 405-ös út - 4-es főút "élményeit"...:)

magyar_ellenállás 2012.01.06. 14:50:28

Ja! Farkaslakán egy iszonyat jó csaj fazekastermékeket árul, amiket a szülei készítenek. (A halmazt nem tudom tovább szűkíteni.)

Ha valaki ismeri, üdvözlöm! :)

Lookie 2012.01.06. 14:53:25

@4karika: :))) érdekes, akkor tényleg szubjektiv egy dolog ez :)
Kellemes halászást, kellemes hétvégét neked is és minnél kevesebb TROLLal találkoz az oda és visszavezető úton!!!

na__most__akkor 2012.01.06. 14:54:33

Na most akkor Svájcban tényleg drága az autópálya. A HAVI átlagjövedelem EGY százaléka.

Mintha csak itthon, nekünk, kétezer forint lenne az éves matrica...
És akkor az autópálya hálózatot nem is hasonlítgatom.

VPE 2012.01.06. 14:58:28

Igen, Pártium, Bánát és Erdély azért még elég okés! Csak sajnos a hal is a fejétől bűzlik. Aki kalandos kedvű, keljen át a Kárpátokon! Engem olyanért büntettek meg az oltyán rendőrök, ami nincs is benne a KRESZben. Persze a jegyzőkönyvbe mást írtak, csak hogy kisebb legyen a büntetésem, a kedvesek. Megszivattak, pedig román autóval voltam, román jogsival.
A rovinyeta meg átverés. Kicsit kínos, hogy szedik ezt az út adót is (sok más útadó mellett) és közben infrastruktura zéró. Bocs, zéró alá. Aki vitatkozik menjen el Nagyváradról Aradra!

rendszamgyujto.hu · http://rendszamgyujto.blog.hu 2012.01.06. 15:13:32

@Sword: Egyetlen egy szabály van. Vigyázz magadra. És működik. Még akkor is ha a marha jön a sávodban kilinccsel előre, meg kell tudj állni. Keresztbe átutaztam Romániát, egy balesetet láttam, az is valami kamionos bealvás lehetett, mert lefeküdt az árokba. De itt is nem vigyázott magára. Amúgy a legszarabb utakon is veretik neki ész nélkül és mindegy, hogy Dacia 1300, vagy Golf 6. Dudálni sem idegből dudálnak, az olyan alap mint, hogy itthon indexelsz (remélhetőleg) 10km után átlátod a helyzetet. Én figyelembe veszem a tempónál, hogy én vagyok az idegen (vendég) és nincs helyismeretem. Hagyom hadd menjen.

yetiric 2012.01.06. 16:07:28

@Tibád:Tisztelt Barátom,tanulmányozd a nemzetközi jogot,de mondok egy egyszerűbbet kérd a helyszínen mindig írásban a szabálysértési feljelentést bárhol hamar ki fog derülni ki mennyire rendes vagy mennyire köcsög.

yetiric 2012.01.06. 16:14:28

@andand: végre valaki aki ismeri a dörgést!!!!!!!

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2012.01.06. 16:28:25

Jó tudni, hogy ott van útdíj:D eddig anélkül közlekedtem Romániában :D Ha a rendőr megállít és megkérdezi, szerintem visszakérdezek, h miről van szó?

_Toto_ 2012.01.06. 16:30:18

Román rendőrökkel csak jó tapasztalatom van nekem is. Még 6 éve a matricás rendszerben nem vettem matricát, büntetés nélkül tovább engedtek.
Egyszer pedig árokba sodródtunk Dévánál, az én hibámból, benéztem egy előzést. Kijöttek, kezet fogva gratuláltak hogy megúsztuk, kérték hogy legyünk óvatosabbak.
Vagy megtanítják nekik hogy vigyázzanak az országimázsra, vagy ők is a hazaiakat szeretik szopatni.
Vagy csak egyszerűen szerencsém volt eddig.

kicsidio 2012.01.06. 17:00:29

@Lookie: Köszi az infot jobban figyelek majd.A sebesség túllépéstől nem félek mert általában két faluval előbb már villognak az autósok.Én Lövétére/nagyjából félúton Udvarhely és Csík között van/ járok a párom szüleihez rokonaihoz és most tapasztaltam pályán először radart egy Logan állt szemben a forgalommal és mért.Eddig itt még soha nem láttunk radart.

kicsidio 2012.01.06. 17:05:21

@Lookie: Mi dec.29-én jöttünk haza Királyhágónál piros diesel Logan a szerpentinen hajtűkanyarban próbált megelőzni egy kamiont engem és még egy kamiont.Oriási erőlködés árán mögém sikerült be érkeznie a szemben érkező busz elől.Csíkban, ha nem vagy agresszív gyalogos simán ott állhatsz a zebránál percekig mire valaki átenged.:)

kicsidio 2012.01.06. 17:14:49

@magyar_ellenállás: Jól beszélsz.:)Én Erdélyben is elengedtem mindenkit aki a megadott sebességnél jobban nyomta lehúzódtam kitettem irányjelzőt, hogy mehetsz/Terepjáróval járok szélesebb vagyok az átlag autóknál magasabban ülök jobban látok picit meg hát segítsünk/senki nem köszönte meg, itthon inkább megköszönik az emberek.Én nyomatékból autózóm és emelkedőn szoktam a boyracereket akik fél méterre a vonóhorgomtól autóznak az alulmotorizált 20 éves virsligumis,pörgődísztárcsás, sport kipufogós csodáikkal elhagyni amikor is egy picit lejjebb nyomom a pedált:)

Lookie 2012.01.06. 17:15:18

@kicsidio: Milyen kicsi a világ, én meg Homoródalmásra(Lövététől lentebb 9km) járok rendszeresen a feleségemékhez :) :) :)
A királyhágot nagyon nagyon jól ismerem mert rendszeresen ingázom Kolozsvár és Nagyvárad között, rengetegen elvéreznek vezetéstechnikailag ott, ott derül ki sokan mennyire nem ismerik saját kocsiik határait, vagy éppen mikor, milyen útviszonyok mellett hogyan lehet ott menni...volt már olyan hogy a Saab 9000-es nagy vagányul elözött meg izomból a kanyarban és ahogy elment mellettem úgy megpördült hogy azt csuda volt nézni, megjárta az útnak mind a 2 felét, pedig hát elég széles azon a részen....A létező legjobbakat kívánom neked, további jó és gondmentes utakat, úgy Erdély mint Magyarország útjain.

kicsidio 2012.01.06. 17:18:43

@Sunder: 140 a vége a Dacianak!:)

Sword 2012.01.06. 17:19:52

@rendszamgyujto.hu:
"Hagyom hagy menjen"
Én sem tennék másként. Itthon sem vagyok agresszív, nem szívatom, aki éppen engem előz, nem játszok önkéntes rendőrt.
Viszont akkor is hajmeresztő és sok olyan helyzetet láttam, ami egyértelműen abból következett, hogy a sofőrnek fingja nem volt mit csinál. Hegyi szakaszon, kanyarban előz, hátul gyerekek, gyakorlatilag bármi jöhetett volna szembe, nemgond.
Aztán rá 200 méterre lekanyarodik balra.
És ez 10-ből 8-szor így volt, nem egy egyedi eset.
Balesetet is láttam, egy sima ráfutásosat. Emberünk kikerülte a terepjárót, akibe belekoccolt hátulról, majd odalépett neki, nyomta a bontószökevény dízel a kormot, a másik meg utána, de nem érte már utol.
Az én szemeben ez semmi más, mint idiótaság és vakmerőség.
Mondom, felőlem az nyírja ki magát az úton, aki akarja, de én már rendesen féltem egy idő után.

kicsidio 2012.01.06. 17:25:52

@Lookie: Szia!Nagyon Köszönöm és természetesen hasonlókat kívánok neked és kedves Családodnak!Almás tudom hol van:)Most Nyáron lesz a lagzink Lövétén:). Ha látsz egy fekete Opel Fronterát STOCK rendszámmal az én vagyok:)Neked is nagyon jó autózást és balesetmentes közlekedést kívánok!:)

Tornado86 2012.01.06. 17:40:11

@kicsidio:
Érdekes, hogy mentem 1310essel 150et és nem volt az még padlógáz. Pedig nem V-Power volt benne :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.01.06. 17:42:10

@33621:

"Sajnos régi probléma Ártándnál, hogy nem tudsz a határnál az első Petrom kútnál 1 napos matricát venni,mert mindig azt mondják nincs."

Kamionnal voltál? Csak mert egynapos matrica személygépkocsira nem létezik, valószínűleg ezért nem sikerült ilyet venned.

kicsidio 2012.01.06. 17:48:30

@Tornado86: Viccnek szántam, és én Loganra gondoltam:)

Tornado86 2012.01.06. 17:50:02

@kicsidio:
Ha az elektronika adja helyett a gázt, megeshet hogy nem megy 140nél többet :)

athosga 2012.01.06. 18:18:28

Az;rt kicsit vigyázni. Lehet, hogy olcsó az éves díj, de ebben gyakorlatilag nincs autópálya használat. Érvényes ugyan autópályára is, de abból kevés van, főleg innen nézve. :) Úgyhogy ne panaszkodjunk, ha itt többe kerül(ne) egy ilyen. Amikor több autópályájuk lesz, azokra külön kell majd fizetni )nem is keveset a hírek szerint) vagy ha nem, akkor a kombinált útdíj is tutira drágább lesz.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.06. 18:41:09

@andand: durván 250 darab Python II, kb 520 darab Autovision BEE III, néhány fix lézeres Vitronic, jónéhány lézeres LTI 20/20 TruCAM (ezutóbbiak az A1 autópályán a BMW 335d szürke metalizált Coupe külön megjelölés nélküli B-70-PXZ rendszámú, az A2 es autópályán egy Audi RS4 es tuningolt 500 lóerős és ugyanitt egy sima Audi S4 - sajna rendszám nem ismert- elfogó autókban vannak többek közt)
a büntetés ha elkapnak 600 lej (idéntől felment) és 60 napra a jogsi. a megoldás ellene AL G9 Guardian legalább 4 szenzorral (a befektetés durván 1000 euró)

Kolb Ace 2 2012.01.06. 19:07:14

Ha már Szatmárnémeti (helyesen) és nem Satu Mare, akkor azt is lehetett volna helyesen írni hogy nem Románia, hanem Magyarország románok által megszáűllt része.

jujdejo 2012.01.06. 19:08:20

@hibrid001: hat ha a parkolo vegebe hugyozas alpari...nekem higenikusabbnak tünik, mint a hugyos bubidan fogdosni a kilincset, veletlenül se a padok környekere könnyitettem, hanem a parkolo utani gondozatlan területre...

panza 2012.01.06. 20:15:37

Motorra is kell a Rovinietta?

Phrascarica 2012.01.07. 11:30:44

@magyar_ellenállás: "nem azért nem megyek 120-szal országúton, mert nem bírná a túlmotorizált szappantartóm, hanem mert

1. szabálytalan és veszélyes
2. nem akarok"

Mert rágyorsítani,az nagyon is szabályos, B+, legalább ne erre hivatkoznál, hanem simán kimondanád amit mindeni tud itt hogy egy büdös köcsög paraszt vagy ;)

magyar_ellenállás 2012.01.07. 11:48:06

@phrascarica: Anyukám azt tanította, az a büdös köcsög, aki mondja, a paraszt meg az,aki a tahóknak és a doktoroknak is kajt ad a pofájába, úgyhogy ne vedd a szádra ilyen szövegkörnyezetben. :)

Ha gyorsítok, hogy a fejéhez kapjon a hülyéje, mert más nem taníotta meg KÖZLEKEDNI, még akkor is ott a lehetőség előtte, hogy lassítson, és visszasoroljon mögém. Lankadt fasszal ne akarjon baszni. A többség utána ugyanakkora sebességgel halad majd előttem, mint amennyivel mögöttem ment korábban. Ennek az okát kellene valami pszichomókusnak feltárni, mert én nem látom át a korlátolt agyammal.

Phrascarica 2012.01.07. 16:10:24

@magyar_ellenállás: azért remélem egyszer egy ilyen tahó -mint te- leszorít, és mész a susnyásba vele együtt ;)

magyar_ellenállás 2012.01.07. 21:07:10

@phrascarica: Nem fog leszorítani, hacsak nem akar börtönbe kerülni, vagy általam agyonverődni.

gyalog_galopp 2012.01.07. 22:15:02

Horvátország felől a M7-esen se lehet matricát venni.

voroseltolodas 2012.01.08. 09:52:55

@Pierr Kardán:
Én sem voltam még romániában pedig a 80-as évek óta vezetek. Eszembe sem jut "jobbra" elindulni. Nekem nyomasztó az egész.

dennisthemenace 2012.01.08. 11:27:03

@Kolb Ace 2: Mi van, nem nyílik meg a Kuruc?? Vagy csak eltévedtel?

NMikki 2012.01.08. 16:43:59

Én is ezeken a határátkelőkön járok, azt fűzném hozzá hogy pont a határátkelő után lehet utdijat fizetni Petea -nál is (Csengersimai átkelő) és Mihályfalván is, amugy meg a Petrom és legtöbb más benzinkutnál is lehet, de valóban vannak lehetetlen helyzetek, mint jelen esetben a záróra (ami ilyen helyen nem kellene legyen), vagy ugy is jártam hogy nem müködött az internetük, szóval ha interneten ki tudja valaki fizetni, az a biztos.Amúgy létezik Romániában elektronikus ellenőrzés is, ez azt jelenti hogy meg sem állitanak, csak majd otthon kapod a fizetési felszólitást. Ami még fontos: rendőrség nem ellenőrizheti és nem büntethet rovigneta hiánya miatt, ez az utfenntartó hatóság joga, aki viszont nem állithatja meg az autókat, ezért együtt a rendőrséggel ellenőriznek, de a rovigneta nem Kresz szabályi szabálysértés, ugyhogy rendőrbácsikat el kell küldeni a levesbe ha csak rendőrök vannak és rovignetát ellenőriznek (kérni kell őket hogy állitsa csak ki nyugodtan a büntetési papirt és sorolja fel minden kolégáját akivel ellenőrzött, rögtön megijednek mert sejtik hogy tudod hogy jogtalanul bánik, gyakorlatilag csak zsarol)

HakapesziM 2012.01.09. 12:13:13

Mint kamionos, míg élek nem értem meg, ha egy országban valamilyen útdíjfizetés kötelező, legyen elektronikus vagy matricás, miért nem érhető el az minden bokorban, de különösképpen a határon.A magyar matrica sem egyszerű ám: a határon csak készpénzes, áfás számla kell ugye a fuvarozónak, unott, kelletlen alkalmazott az egykori speditőr irodában, éjjel nagyon pipa, hogy dolgoznia kell. Nagy A4-es papírokat nyomtat, fénymásol, iktat, pontos cím, cég neve,a kutya oltási bizonyítványa kiállításának időpontja, stb. Ha elmegyünk az első kútig, ahol tankolókártyára megvehetjük, az már rizikó, lefényképezhetnek, hogy matrica nélkül megyünk. Hollandiában az un. Eurovignetta, egy darab papír, akár egy napra, akár több hétre vesszük meg, többféle kártyával, euróval lehet fizetni,az eljárás összesen kb. két perc. Idehaza egy D4-es, egy napos matricához három papír jár, cégnév, aláírás, ha készpénzzel fizetünk, áfás számla.
A román gyakorlat is sokszor változott, volt a négyszögletes tarka, levakarhatatlan - akkoriban talán személykocsira nem is volt matrica - kizárólag a határon lehetett venni, ha az országon belül járt le, hát úgy jártunk. Jött a sárga kerek, macerás volt, kisebb közelharc az ablakmosó cigányokkal, amíg beszerezte az ember. Gyakran nem is lehetett kapni, volt, hogy a bulgár határig lementem nélküle, tízeuróssal helyettesítve a matricát az ellenörző egyenruhás részére. Amíg a lengyeleknél volt matrica, azt is kínszenvedés volt beszerezni, sokszor elfogyott a kutakon, azt ajánlották, vegyek a közeli város főpostáján, lévén, ott gyerekjáték megállni kamionnal. Az egyenruhásokat ez mitsem érdekelte, 1500 eurós büntetéssel díjazták ha valaki nem fizette be - mert nem tudta - az egyébként tizenegykét eurós tételt.
Mindent egybevetve a megoldás az lenne, ha kötelezően, minden ország, a határon, huszonnégy órában biztosítana lehetőséget az útdíjfizetésre, ha már be(le)léptünk az EU-ba, legalább ezekre alkossanak egységesen kötelező szabályokat.

xsarabeach 2012.01.09. 14:39:51

@papptibi: Gyűjtögetni!! Nálunk is ráirják a matricára, hogy egy évig meg kell őrizni :)

perger.laszlo · http://www.rejtelmek.hu 2012.01.27. 00:05:47

Hah, megpróbáltam online vásárolni, roviniete.ro pöpec, átírányít a fizetési oldalra (secure.payu.ro), ami hirtelen aszondja, hogy "Invalid Signature"... El se jutottam a bankkártyaszám megadásához. Jajdejó.
süti beállítások módosítása