Keselyűk köröznek a Saab hullája felett

  2012. január 01. - ommm Címkék: maffia orosz török saab

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Az autóipar egy gigantikus piac, melyben fénysebességgel terjednek a jó és rossz hírek (utóbbiak még gyorsabban). Bárhol bármi apróság történik, ami akár csak nyomokban is utalhat a későbbi változásokra, azt azonnal szájukra veszik az elemzők és a stratégák. Semmi nem marad rejtve, és meglepő módon sokszor be is jön a prognózis, tudják, nem zörög a haraszt...

Legújabban a General Motors kőfejű vezetősége által lényegében meggyilkolt, néhai Saab körül alakult ki a susmus. A patinás svéd márkával nem tudta a GM megtenni azt, amit a Ford a Volvóval, így tavaly decemberben hivatalosan is csődöt jelentettek. Minden tárgyalás megszakadt a kínai befektetőkkel, miután a GM nem volt hajlandó átadni az általuk szupertitkosnak tartott technológiát és Opel-platformokat a leendő konkurensnek.(Lényegében csak a SAIC, a GM kínai stratégiai partnere jöhetett volna szóba, ők azonban - érthető okokból - nem tolakodtak nagyon azért, amihez amúgy is hozzáférnek.)

Svédországból azonban újabb hírek érkeznek. Hans Bergqvisttel és Anne-Marie Pouteaux-val, a Saab csődbiztosaival két csoport is felvette a kapcsolatot. Az egyik a Mahindra, akiket Lars Carlstrom képvisel. Carlstrom trükkös fiú, a rossz hírű orosz milliárdossal, Vladimir Antonovval való közös múltja miatt (ő is érdeklődött annak idején a Saab iránt, de valami miatt megszakították vele a tárgyalásokat) nem indul sok eséllyel.

A másik érdeklődő a misztikus török-csoport, akik mögött állítólag maga a török állam áll. Sajnos szó sincs azonban márkamegmentésről vagy feltámasztásról, a hiénáknak leginkább a gyártósorokra, gépekre ill. a gyártási kapacitásra fáj a foguk. Utóbbi viszont olyan-amilyen esélyt jelenthetne a néhai Saab munkásainak arra, hogy ismét munkát találjanak.

Várjuk a fejleményeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr993510994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.01.02. 09:03:37

A Saab nem prémium. Átlagos müszaki tartalmat kínáltak egyedi köntösben. Az átlaghoz képest drága volt, a prémiumokhoz képest meg keveset nyújtott a pénzért. (Modellpaletta, motorkínálat.) Legjobb esetben is csak rétegautónak lehetne hívni, de annak meg nem volt piaca. Eljárt felette az idö, ennyi.

Balt 2012.01.02. 09:06:48

@Zsenánt: Na meg ugyi magát a GM-et is az (amcsi) állam mentette meg, az Opelt meg külön a német... Lehet, hogy mégse a multiké (lesz) a világ...?

Balt 2012.01.02. 09:14:39

@srank: Nem. Valaha készültek Convertible-k (kabriók) Finnországban és Ausztriában is. Ill. talán a legutóbbi időkben az új 9-5 első szériái Rüsselheimben.

Balt 2012.01.02. 09:23:01

@sufnyi: Az amúgy jó, de a Saab hagyományoktól valóban idegen JTD dízelek valóban a FIAT alapúak (ahogy számtalan Opelben pl., mert a FIAT-ban a GM-nek is volt/van? részesedése), de korábban voltak a GM "saját" dízelei, a régi 2.2-es meg az Isuzu alapú V6-3.0, hát ez utóbbi legendásan szar volt.

Nyilvánvaló, hogy a Bentley, Lexus más kategória, még a német "szentháromság" is, bár egy 118-as BMW vagy Golf alapú A3, netán "A" Mercit talán überel egy bármilyen Saab - már csak azért is, mert kisautójuk sajnos nem volt. :)

Index Elek 2012.01.02. 09:27:52

A baj az, hogy még Svédországban sem fogyott a márka. Arra pedig nem lehet alapozni a márka túlélését, hogy hajfodrászok és romantikus építészek vásárolják, esetleg filmekben szerepel mint furcsa jármű. Amit eladtak azt is csak céges kocsiként sikerült többnyire, elenyésző mennyiségű privát vevőjük volt.

Ami nagy baj még az a totálisan beszűkült kínálat, a csak nagy kocsikra fókuszálás amikor mindenki downsizingolt és a motorok kihalása. Aztán még volt a Biopower őrület ami szintén nagyon félrement. Lehet szídni a GM-et és a politikusokat, de ezek a kocsik egyszerűen "senkinek nem kellettek", nem volt elég vevő.

A romantikus rajongás és a régi legendás típusok iránti vágyakozás irreleváns abból a szempontból, hogy fennmarad-e a márka. Van-e elég vásárló aki kicsengeti az új árát? Vesz-e innen valaki egy új 400k SEK-es 5-méteres szedánt?

Az is vicc, hogy nehéz 400k SEK alá bekonfigurálni, ez már Audi és BMW terület, ahol viszont a motorok és modellek fantasztikus kavalkádja várja az embert, igaz némileg kevésbbé őrült formatervvel.

Nagyon lemaradtak a fejlesztésekkel, 6-7 évvel korábban kellett volna kihozni a mostani modelleket.

VolksrodZoli 2012.01.02. 09:30:12

@Rocko-: innen indultam... "@sufnyi: Hát, ennyi erővel az Audi egy Volkswagen, a Lexus meg Toyota, de hát nem egészen így van.." erre gondoltam írni, hogy de a Lexus sajnos Toyota, kinyúlt műbőr kárpitokkal, beázós elektromos csatlakozókkal, stb... De valóban igazad van, nem Insignia, hanem rosszabb (gyengébb), Opel Vectra. A Saab 9-3 ban még a pedálgumi is GM emblémás. És ha prémium kategóriáról beszélünk, nálam az Opel Vectra a lerohadó kipufogó rendszerrel, az alúlméretezett összeolvadó generátorral, az akár 80.000Km alatt széteső lendkerekekkel (és a Saab sajnos ugyan ezeket a hibákat produkálja) sehogyan ne fér bele a prémiumkategóriába... Nálam nem csak az ülés oldaltartásán, és a finom anyagok használata az utastérben érzeten múlik a jó autó fogalma. Nagyfokú tartósságot, és megbízhatóságot várok el tőle.

tlantos 2012.01.02. 09:46:06

@Zsoli:
"Ami az alkatrészellátást illeti, a Saab az utóbbi években két külön jogi entitásként működött: az egyik a Saab Automibile A.B. (az autógyártó), a másik a Saab Parts A.B. (az alkatrészek és kiegészítők forgalmazója). A Saab Parts A.B. egyáltalán nem érintett a csődhelyzetben és továbbra is biztosítja a Saab alkatrészek ellátását a hivatalos szervízhálózaton keresztül."
forras: saab.hu

aixx 2012.01.02. 09:58:06

Mennyibe kerül? Dobjuk össze, oszt hozzuk haza...
Amúgy ha nem kopott volna meg ennyire a fénye, nyilván maga a svéd állam is megvenné.

Index Elek 2012.01.02. 10:12:30

@visszakettopadlogaz:

Ez vicces! Én voltam a gyárban magában is, Izmit városában, Gölcük tartományban. Még 2005/2006-ban asszem, ekkor vezették be a mostani Transit modellt. Még komoly titoktartás volt, mert még nem mutatták be a sajtónak hivatalosan.

Az odaút nagyon húzós volt. A taxis Isztambulban vett fel, semmiféle nyelvet nem beszélt amit én. Próbáltam angolul, németül és franciául, de maradtunk a gesztikulálásnál.

Az utak érdekesek. Van 4-5 sáv néha, az autók teljesen összevissza mennek. A kocsik kábé 90%-a egy Fiat Regata alapokon nyugvó Tofas márkájú licensz alapján gyártott szedán volt. A taxik is. Némelyiknek a farán volt egy "5 speed" felirat, ebből lehetett következtetni a fejlettségükre. Fantasztikus állapotban voltak a járművek. Volt olyan amiben 3 asszony ült hátul és a kezükkel fogták az ajtót, mert nem lehetett becsukni.

Viszont a kocsikban volt kis jeladó és az autópályakapuknál csak lassított a taxi, nem kellett megállni fizetni. Furcsa egyvelege a régimódi és a modern technikának.

A minőségről sokat elmondott hogy ment előttünk egy Ford Connect (elég újnak tűnt) és hirtelen elhagyta az egyik díszítőcsíkot az oldaláról. Nem volt megtörve, csak rosszul ragasztották fel. A taxisofőr kacarászva mondta, hogy Ford Otosan, őt nem lepte meg :-)

Index Elek 2012.01.02. 10:50:40

Egyik kollégám dolgozott 16 évig a SAAB fejlesztésén. Készülékeket és szerszámokat tervezett a sorra. Például ő tervezett meg egy olyan készüléket ami a "tetőkárpitot" bepattintja egy menetben a helyére.

Amikor felvették akkor nagyon jól ment a dolog. Az interjú csak a dísz kedvéért ment, utána lehetett választani hogy hova akar menni. Gyakorlatilag bárkit felvettek kis közelítéssel. Utána viszont szépen kezdett leépülni a dolog, egyre rosszabb lett a hangulat. Amikor a GM átvette az irányítást akkor sok főnök teljesen bekattant a nyomás alatt, az a fajta katonás irányítás amit az amcsik megköveteltek nagyon nem volt kompatibilis a svéd tempóval. Ekkor már elkezdtek elszivárogni a tehetséges emberek.

Mikor 2009-ben eladták végül a céget nagyon sokat is segített a GM nekik. Kaptak egy csomó pénzt, szerszámokat és kiegyenlítették a tartozásokat is. Eszményi állapotban adták el gyakorlatilag, lehetett volna sokkal rosszabb is a helyzet. Ettől függetlenül a korábbi töketlenkedések ekkor már majdnem halálra ítélték a céget. A pontot az i betűre viszont a stróman Victor Müller rakta fel. Az ő hathatós mutyizásával tényleg megdöglött az egész cég. A csóka gyakorlatilag az Eiffel-tornyot is eladta volna, ha engedik. Most próbálják kipucolni az utána maradt káoszt, egy kész aknamező maradt utána. Mindenen van valami követelés.

A legnagyobb gáz az, hogy a sokszor emlegetett Phoenix-platform sem 100% SAAB. Állítólag 10-15%-a GM.

A tehetséges emberek 2009 óta már nincsenek ott. Aki maradt az vagy fanatikus vagy várja a nyugdíjat. Ilyen emberekkel ilyen komoly helyzetből nem fogják tudni kivágni magukat. Hiányzik valami 20 milliárt korona. Kábé 10 milliárd lenne a tartozás, a maradék meg az lenne, hogy valami saját platformot alkossanak.

És akkor lenne 1 db modell. Ez nem Pagani, hogy 1 modellel lehessen virítani, ez egy tömegtermék lenne. Lehet, hogy sokan negatívnak bélyegeznek, de szerintem a márka halott.

szemeteske 2012.01.02. 10:55:26

Túl kevesen izgultak a túlárazott Vectrákra. Ez azért nem olyan meglepő. Már a 9000-es is olasz alapokon készült ha jól emlékszem. A 9-3-asról meg maga a gyár ismerte el pár év gyártás után, hogy hemzseg a hibáktól. Évtizedes vergődés ez, itt a vége.

tlantos 2012.01.02. 11:08:52

@Index Elek:
"Nagyon lemaradtak a fejlesztésekkel, 6-7 évvel korábban kellett volna kihozni a mostani modelleket. "
Ja. Mondjuk szerintem ebben a GM keze vastagon benne van. Megvette, mageeva tette azt a technologiat, ami kellett neki, aztan elsorvasztotta szepen. Mert ez volt az erdeke.
Mondom ezt ugy, hogy egyaltalan nem vagyok saab fan.

Index Elek 2012.01.02. 11:27:52

@tlantos:

Nem tudom igazából elhinni, hogy direkt sorvasztották volna el. Sok elmélet van arról, hogy "kreatív könyveléssel" dolgoztak és a SAAB vitte el a veszteséget. Lehet akár ez is.

De amikor arról volt szó, hogy segítség kell akkor a GM bizony eléggé odatette magát. Még a garanciális költségeket is vállalták 2009-ben. Adtak motorokat, kaptak GM alkatrészeket. Nekem úgy tűnik, hogy nagyon is megkaptak mindent, csak annyira silányak voltak (svéd menedzsment leginkább), hogy ennyit sikerült.

Az nem biztosítja a túlélést, ha van Night Panel (Citroen C5 is tudta), középen van a gyújtáskulcs és ötletes a levegő befúvó kallantyúja. A biztonsági fejlesztéseik jók voltak régen, de aztán az európai márkák iszonyatosan elhúztak, utána már ezt sem lehetett lobogtatni.

A turbós motorokról is sok tévhit van. Sokak szerint a SAAB ebben úttörő volt. Hát nem, ez a marketingjük de hazudnak.

en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger#Automotive_turbochargers.2C_diesel_and_gasoline

Az AWD-rendszerük sem forradalmi, a dízelmotorjaik sem azok, mivel Fiat JTD. Az E85-konverzióban sikeresek voltak, a kár az, hogy a megfelelően farizeus "környezetvédő" lobbik miatt ez elevel halálra volt ítélve. Lásd éhezők szájából kivett élelmiszerből benzint érveléstechnika.

Nagy, nehéz és benzinzabáló autókat gyártottak gyenge minőségben és drágán adták őket. Még a 80-as és 90-es években kellett volna gyémántosan fejleszteniük, de elaludtak és a 2000-es évek már letolt gatyával érte őket. Ha a 2007-es harmadik generációs V70-es Volvo ellen tudták volna kihozni a legutolsó 9-5-öst (nem Insignia alapokon akkor persze), akkor lett volna egy nagyágyú gépük. Persze azonnal kellett volna a kombi is ekkor. Ehelyett az iszonyatosan ízléstelen krómkeretet sikerült feltaknyolni a fényszóró köré. Ez azért nem túl komoly fejlesztés, bárhogyan is nézem. A motorok meg kikoptak szépen.

Szerintem túl sok volt a kávézgatás és túl kevés a munka. Utólag meg hiába ekézik a politikusokat és az egész gonosz külvilágot aki nem értette meg őket. Nem tudtak eladható autókat készíteni. A vásárlók hiánya ölte meg őket, nem a sátáni GM.

Index Elek 2012.01.02. 11:44:57

Ki lehet egyébként fogni jó példányt is. Egy kollégám Trollhättan lakosa, onnan jár be dolgozni. Négyen mennek egy 9-3 "sportkombival". Dízel persze. Neki 2 év alatt semmi meghibásodása nem volt, leszámítva hogy egyszer elbambulva beleszállt egy álló sorba hátulról.

Viszont a cimborája hasonló autóval elütötte Bambit és sokáig nem kapott fényszórót, mert nem gyártották alkatrészt sem. Márpedig az élő modellek alkatrészellátását a gyártásból látják el. Standard alkatrészeket könnyebb beszerezni harmadik forrásból, de a fényszóró elég típusspecifikus dolog.

Most nagy akciók vannak, állati olcsón lehet autókat venni. Alkatrész a bontókban van hozzá. Egy csomóan rárepülnek, mert olcsó. A baj az, hogy ez nem újautó eladás, ez a haramiázás csak.

nehogymárne 2012.01.02. 13:25:16

hát a helyzet az, hogy nem oly régen a nagy GM is csődbe ment és az amerikai adófizetők húzták ki őket a szarból és lám, hiába ad el sok autót az opel, az is veszteséges. szóval ha innen nézzük, igen a GM vitte csődbe a SAABot. Nem volt termékfejlesztés már évtizedek óta, de a platformstartégiát sem sikerült jól megcsinálni. Lehetett volna sikeres ez is, az is, csak el kellett volna dönteni, hogy melyik legyen, így viszont, hogy "egyediség" címszó alatt árulták az összelegózott cuccot két generáció lemaradással, pont nem lehetett.

nem lehet egyszerre teherbe esni és szűznek maradni. úgy látszik, a handabandázásnál több kell ahhoz, hogy hogy ugyanazt a kocsit több piaci szegmensben is eladd, mert megy a toyotának, nagyon megy a VW-nek de nem sikerült se a GMnek, se a Fordnak.

Amanitin3 2012.01.02. 13:36:51

"nem tolakodtak nagyon azért, amihez amúgy is hozzáférnek"

a SAAB márkanévhez nem férnek hozzá, és nem is fognak. Pedig valószínűleg az az egyetlen dolog, amiért még pénzt lehetne kérni.

százas 2012.01.02. 13:57:02

Sziasztok,
BUÉK,
Ahogy elnézem nem csak a 10 000 000 közgazdász,
hanem az autóipari szakértők országa is vagyunk.
A közép-európai importőrségnél dolgozom, ha megengeditek a magánvéleményemet megosztanám veletek.
1 alkatrész ellátás -hivatalos forrásból- lesz, nem kell a Neo tesókhoz rohanni ilyen-olyan, olykor vacak minőségű cuccokért (hangsúly az olykor-on), a hazai importőr működik tovább.
2 A Saab-ot nem te kategorizálod be, hanem maga a gyár, illetve annak a szakemberei. Az, hogy te nem tartod annak a te dolgod, hogy kit érdekel ez, az pedig megint egy másik kérdés.
3 A Saab-ot bizony a GM tette tönkre, nem most kezdte, csodás kis több éven át tartó folyamat volt ez.
Foglalkoztam Cadillac-kel, Corvette-tel, ismerem ezen márkák típusait, s látom, hogy a bőr alatt milyen technika lakozik, s ahhoz milyen infrastruktúra, logisztika tartozik (lényegében majdnem mindent mi találtunk ki, a túloldalon dilettánsok hada dolgozgatott.
Nem is érdemes több szót szaporítani erre szerintem.
4 Az Audi prémium? És tele van Skoda alkatrésszel? Ezt nevezik globalizációnak barátom. Egyszer Merci jeles tolatóradarokat vettünk át, ami Saab 9.5-höz jött. Most akkor a te logikád szerint a Merci sem prémium márka, mivel a Saab-bal (ami ugye nem prémium szerinted) közös alkatrészeket használ?
Én VW fan vagyok, nem Saab, de nagyon sajnálom ezt a márkát, mert nincs még egy ilyen rajongó tábor, aki ennyire ragaszkodna a márkához. Én is szentimentálisan el kezdtem szeretni ezt a márkát, s a GTI-m mellé immár egy 86-os black turbo-t is szeretnék begyűjteni. 2006-óta az összes típust volt szerencsém vezetni, s hidd el az autópályán, s városban egy 9.3-nak is nagyobb tekintélye van, mint egy AUMERMW-nek. A különbség csak az, hogy ezzel az autóval nem kell 180-nal menni, s nem kell bömböltetni hifit, ahhoz hogy megnézzenek....
Ha akartok szép OG-ket, NG-ket látni akkor Január 14.-én szívesen látunk titeket a Hősök terén egy kis nosztalgiázásra, jó hangulatú beszélgetésre.
Údv,
százas

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.01.02. 14:29:32

@százas: >2006-óta az összes típust volt szerencsém vezetni

Mind a kettöt?

Index Elek 2012.01.02. 14:31:44

@százas:

Nem tartom magamat kifejezett szakértőnek, de a témában olvasgatok néha, ezért szólok itt is hozzá.

1. jelenleg tárgyalják, hogy a Saab Parts részleget végső esetben a svéd állam is átveheti. Ez az EIB-hitel egyik biztosítéka. Link: gt.expressen.se/1.2664836

2. Egy autómárkát egyrészt a kínálat (műszaki tartalom és degisn), másrészt a piac helyez el valami kategóriába. Egyoldalúan nehéz elérni a prémium státuszt szerintem, ehhez kell a másik fél hozzájárulása is.

3. Az első generációs 9-5 a GM2900 platformra épült. Link: en.wikipedia.org/wiki/GM2900_platform
A svéd fórumokon is felbukkannak hasonló megjegyzések, miszerint a sok dilettáns Opel tervező csak lopkodta a zseniális ötleteket a svédektől. Ennek valamennyire ellent mond, hogy az Insignia már 2008-ban gyártásba került (link: en.wikipedia.org/wiki/Opel_Insignia), míg a második generációs 9-5 csak 2010 óta van gyártásban.

4. Az Audi bizony prémium. Nézd meg a motorválasztékot, a modellpalettát és a belsőt, valamint a külsőt. Az, hogy az alacsonyabb teljesítményű modellekben vannak Skoda alkatrészek csak az jelenti, hogy használják az eszüket és a logisztikát. Egy magasabbra pozícionált modellben már "saját" alkatrészeik vannak, mert a műszaki követelmények ezt diktálják. A tolatóradar szonár része nem egy olyan alkatrész amiből messzemenő következtetéseket érdemes levonni.

Az, hogy az autópályán ki kit enged el nagyban függ az elengedő sofőr udvariasságától és a forgalmi szituációtól, kár ebbe belelátni azt hogy mennyire "büntet" valami vagy mekkora respektje van.

A nosztalgia és rajongás jó dolog, a márka rajongóit tisztelet illeti hogy kitartanak mellette. Ha lettek volna szignifikáns újautó eladások (jóval 80k db felett évente), akkor lehetett volna SAAB a jövőben is.

Index Elek 2012.01.02. 14:33:25

@malenykij polgar:

Én utasként gyakran ülök egy régi 9-3 kombiban. Akkor én ismerem a modellkínálat felét :-)

százas 2012.01.02. 14:41:04

@malenykij polgar: 9.3,9.5,9.7X,9-2X, igen, mind a kettőt.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.01.02. 14:41:29

@Index Elek: Én meg ültem már 9-5-ben. Akkor mi ketten már jók vagyunk :)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.01.02. 14:45:07

@százas: Jó, hogy mondod. Akkor ültem már mindben. Csak a 9-2-re az volt írva, hogy Subaru Impreza, a 9-7-re meg az, hogy Chevy TrailBlazer. És ezeknek aztán olyan presztízsük van, hogy amerre jártunk, sorban lötték föbe magukat a BMW- és a Mercedes-tulajok. Egy másik tulaj meg az orrunk elött gyújtotta fel a Bentley-ét.

Index Elek 2012.01.02. 14:56:33

@százas: "9.3,9.5,9.7X,9-2X, igen, mind a kettőt."

Itt egy link az "embléma tervezésről", ha tükörfordítok. en.wikipedia.org/wiki/Badge_engineering

9.2x egy Subaru Impreza. Lásd link: en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-2X

9.7x pedig egy GMT360-as platformra épülő közepes SUV. Testvérei: GMC Envoy, Buick Rainier, Oldsmobile Bravada, Isuzu Ascender, and Chevrolet TrailBlazer. Lásd link: en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-7X

Tehát mind a két modellt, igen. 9-5 és 9-3. Ez a kettő volt nekik.

Index Elek 2012.01.02. 15:03:42

Ne értsetek félre, én is kedvelem a márkát, ezért is olvasgatok róla. Nagy kedvencem a klasszikus formájú félszedán 9000-es. Az 1992-es új fronttal szerintem nagyon pofás autó. Egy jó állapotú példány megfelelő szerelési infrastruktúrával (csápos emelős garázs és sok-sok szerszám) a szívem egyik csücske.

Nagyon szép forma, karakteres és nem túlgömbölyített.

www.carsbase.com/photo/Saab-9000_mp46_pic_71259.jpg

www.carsbase.com/photo/Saab-9000_mp46_pic_71294.jpg

Ez is más platformokból lett összelegózva persze. Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164.

Finn cimborám szavai jutnak eszembe amikor venni akartam egyet. Nézzem meg a használautó keresőoldalon hogy hány darab van ebből. És aztán nézzem meg mennyi van a hasonló Volvóból. És a srác tudta mitől döglik a légy, ugyanis mániákus SAAB-os, van neki 6 db autója, ebből kettő restaurálódik. Végül nem vettem...

közösperonos átszállás 2012.01.02. 15:14:47

@Index Elek: "Ez is más platformokból lett összelegózva persze. Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164."

Pontosabban közös fejlesztésű a padlólemez.

Index Elek 2012.01.02. 15:23:37

@közösperonos átszállás:

Igazad van, én arra gondoltam, hogy a testvérmodellekből csipegették össze. Wikipedia szerint FIAT vezetéssel tervezték a négyet. A Croma és a Thema alapján indultak el (Giorgetto Giugiaro tervezésével), ezeket SAAB-osította Björn Envall és jött létre a 9000. De az nem kapott olyan minőségű hátsó futóművet, a havas-jeges útra nem az tűnt ideálisnak.

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 15:23:59

@Index Elek: Sok mindenben igazad van, de azt azért nem mondanám, hogy benzinzabálóak. Legalábbis a 9-5 biztosan nem.
Egy 2003-as 9-5 Aeroval járom a világot. Autópályán 6.5 - 7.8L a fogyasztás, városban 8.3 - 9L körüli. Ez szerintem egy 2.3-as benzines turbós autóhoz képest nem annyira rossz érték.
Az előző autóm szintén Saab volt, 1999-es 9-5, az nem Aero volt. Az még kevesebbet evett.

ommm 2012.01.02. 15:35:45

@Tekincsa Wakumba: Khm...igazán nem akarlak megbántani, de te tolod az autót? :)

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 15:38:19

@ommm: Igen, mert vezetve bárki el tud jutni A-ból B-be :D

Index Elek 2012.01.02. 15:42:10

@Tekincsa Wakumba:

Akkor te nagyon takarékosan mész. A Spritmonitor szerint a hasonló kocsik adatai:

Anzahl Kraftstoff min Ø max
17 Benzin 8,05 10,07 14,07

(remélem nem esik szét a táblázat)

Ügyes sofőr elhiszem hogy kihoz alacsony fogyasztást. A baj az, hogy a többi gyártó hamarabb reagált a downsizingra és a takarékossági megoldásokra, ezzel elmaradt a SAAB.

Nem vagyok nagy híve az ész nélküli downsizingnak egyébként, a nagy motorokat kedvelem. De a mai környezetvédelmi követelmények mellett nem lehet megkerülni a minimalizálást. Aki nem fejleszt eléggé az lemarad és kimarad sajnos.

Index Elek 2012.01.02. 15:44:41

Most az egyszer nem nyomtam CTRL-C / CTRL-V kombót, meg is ette a hozzászólásomat ez a tetű blogmotor.

Annyit akartam írni, hogy gratulálok a fogyasztásodhoz, a Spritmonitoron a következőt találtam. Te nagyon az alján vagy.

Anzahl Kraftstoff min Ø max
17 Benzin 8,05 10,07 14,07

Lehet alacsony fogyasztást kihozni jó sofőrrel, de a lényeg megmarad. A SAAB késve reagált a downsizingra, nem volt takarékos modelljük és elmaradtak a motorfejlesztésekkel is. Ez pedig egyenes út a piacról való kiszoruláshoz sajnos.

Mercel 2012.01.02. 15:48:20

A történtek szerint igaza volt azoknak akik már akkor temették a SAAB-bot amikor a GM betette a lábát..
Először sikerülj uniformizálni és jellegtelenné tenni egy olyan márkát amelyik kifejezetten a rá jellemző dolgok miatt volt úgy ahogy sikeres majd amikor pontosan emiatt elfordultak tőle a vásárlóik akkor pedig dobták mint egy megunt ribancot.

Korrekt követendő üzleti példa. Tényleg.
Ilyenkor kicsit igazat tudok adni azoknak akik a globalizációt ördögtől való dolognak tartják.

Gondolom a SAAB sztorit a csúcsmenedzserek végig meg tudták indokolni, szűkségszerű lépések sorozataként beszélték meg valahol valamelyik torony legfelső emeletén, de a végeredmény mégiscsak az, hogy megint eltűnt egy nagy múltú autógyár másrészt pár ezer + beszállítók ember munkája megint megszűnt.

Az még egy külön sztori, hogy vajon a Svéd állam miért nem avatkozott be az elején a közepén vagy legalább a legvégén.
Ők azért nem olyan gittegylet mint mi vagyunk.

Az a legnagyobb gáz a multikkal, hogy annyira elvész az ember a csilliárdok között, hogy csak akkor tűnik fel újra a létezése amikor sok millió társával üres hassal és hülye eszmékkel teletömve az utcán randalírozik.
Akkor aztán van para, és mindenki megígéri hogy ilyen többet nem történhet meg. Aztán húsz harminc negyven ötven év múlva szép lassan megint..
Ja tényleg - ezek napjaink, meg az elmúlt húsz harminc negyven ötven év..
Bocs.

"Frigyes"

SAAB 2012.01.02. 15:50:41

Nekem is Aerom van, chippelve 285 paci, a reális fogyasztás 10-12 liter között van, igaz sosem figyelek a fogyasztásra különösebben. Egyszer csináltam pályán 8,8 körüli értéket de az tényleg csak 120-130 volt. Ha nagyon megküldöd (értsd: 150 fölé gyursulások lámpától) felmegy 16-ig, de ehhez padlógáz-satufék kell folyamatosan.
Ekkora teljesítményű és tömegű autótól ez nem sok. Hasonló Audik, BMW-k ugyanezt megisszák.

Régebben volt egy 16 szelepes 1,4-es megane-m az is többet evett mint amit te írtál erre az Aeróra. Én szeretem a SAAB-okat de hülyeséget azért ne írjunk már. :)

közösperonos átszállás 2012.01.02. 15:53:33

@Index Elek: jó, de azért nem az van, hogy az olasz alkatrészekből lapátolták össze.

Plusz nem annyira köztudott, de hármas fejlesztés volt (Fiat-Saab-Alfa), csak az Alfát időközben felvásárolta a Fiat.

Mercel 2012.01.02. 15:53:56

Ajánlom figyelmébe egyébként mindenkinek az Amerikában évtizedekig életben lévő Trösztellenes törvényt aminek az volt a lényege, hogy a fák ne nőjenek az égig, és egy vállalat se nőjön uralhatatlan méretűvé - korlátlan befolyásúvá.
Na ez az a törvény amit a 80-as 90-es években szépen teljesen fellazítottak.

Pedig a meghozatalát az utolsó hatalmas gazdasági válság, és a részben annak nyomán bekövetkezett világháború indokolta.

Nekem meg néha olyan érzésem van, hogy az emberiség pont ugyanoda tart megint, és ez az egész kezd hasonlítani a húszas - harmincas évek szétcsúszására.
És akkor még nem voltunk 7 milliárdnyian.

"Frigyes"

közösperonos átszállás 2012.01.02. 15:55:49

@Index Elek: "A svéd fórumokon is felbukkannak hasonló megjegyzések, miszerint a sok dilettáns Opel tervező csak lopkodta a zseniális ötleteket a svédektől. Ennek valamennyire ellent mond, hogy az Insignia már 2008-ban gyártásba került (link: en.wikipedia.org/wiki/Opel_Insignia), míg a második generációs 9-5 csak 2010 óta van gyártásban."

Személy szerint én sem hiszem, hogy százszámra nyúlták le a zseniális svéd ötleteket, ugyanakkor az Insignia korábbi megjelenése miért mondana ennek bármennyire is ellent?

masterboy69 2012.01.02. 16:01:07

Egy ismerösömnek volt Saab 9.5se, használtan vette és elég sokat volt szervízben.A fönökömnek Mercedes c220 van hát a Merci akkor egy trágya a Saabhoz képest. Nézzétek meg a Taxi c filmet!! Ja hogy unalmas a Saab 9.3-as ha lenne pénzem amennyi nincs vennék olyat.

KoGa 2012.01.02. 16:03:15

@Index Elek: "A svéd fórumokon is felbukkannak hasonló megjegyzések, miszerint a sok dilettáns Opel tervező csak lopkodta a zseniális ötleteket a svédektől."

Minden Saab rajongo tudja, hogy ez igy onmagaban hulyeseg, hiszen a GM era alatt pont az volt a lenyeg, hogy kozos platformra akartak helyezni a kocsikat. Ezert nem volt a Saabnal fejlesztes (ami be is tett neki), es ezert is lett eloszor Insignia - hiszen a platform az Opelnel keszult - majd utana uj 9-5 es Buick Regal. Sajnos keson.

A 9-2x es 9-7x halva szuletett fercmunka volt alapbol (bar allitolag a 9-2 nem is olyan szar).

masterboy69 2012.01.02. 16:03:17

Volvo 40-est gyártották Hollandiában de az újjakat már Belgiumban. (Ott gyártott Volvo sem a minőségéről híres)

Index Elek 2012.01.02. 16:06:36

@közösperonos átszállás:

"jó, de azért nem az van, hogy az olasz alkatrészekből lapátolták össze."

Igen, én is ezt mondom gyakorlatilag. Közös fejlesztés, módosítva a másik típust.

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 16:07:02

@SAAB: (Ha ezt nekem szántad.)
A vezetési stílusom inkább mondható megfontoltnak, nem szoktam padlógázzal indulni.
Természetesen nem muszáj elhinni amit írtam, de itt látható pár adat még a nyári tankolásaimról.
saabworld.net/garage-view-vehicle-141/

Index Elek 2012.01.02. 16:10:26

@közösperonos átszállás:

"Személy szerint én sem hiszem, hogy százszámra nyúlták le a zseniális svéd ötleteket, ugyanakkor az Insignia korábbi megjelenése miért mondana ennek bármennyire is ellent? "

A megjegyzésem leginkább a helyi svéd "radikális" fórumbeszólásokra vonatkozott, alighanem átugrottam pár gondolati lépést, elnézést kérek.

Páran még azt is megkérdőjelezték, hogy az Opel (GM) fejlesztette-e ki az Insigniát és hogy nem úgy volt-e, hogy "mindent" a svédek csináltak Trollhättanban és az Opel csak rácuppantotta az Opel jelvényt a kocsira.

Majd tájékozódom picit jobban a volt SAAB-os kollégáktól hogy ők mit is tudnak. Sok a kérdőjel számomra.

Index Elek 2012.01.02. 16:14:16

@masterboy69: A Taxi filmből nekem az 500e kellene :-)

A Kalapács, ez a név jól összegzi a gépet. Merciből csak C36AMG-t vezettem, az 500-ast el sem tudom képzelni. Az már másik dimenzió, ott már van húúúbraum és fárfergnűgen is meg faszcináción.

Musso2k 2012.01.02. 16:20:47

@Tekincsa Wakumba: Az igen. Nekem 98-as gyártású van, és még sosem bírtam 7,7 alá vinni a fogyasztást, autópályán sem. Mondjuk nem mai csirke. De ezek mért számok, nem az autó mondta ugye? A kijelző szerint én is 5,9 és 6,2 között rohangálok, de a benzinkútnál mindig 8 körül van a fogyasztás :-)

Index Elek 2012.01.02. 16:26:34

Ha a guminyomás rendben van, szélcsend uralkodik és tempomattal halad 100-110 km/h körül az autó egy tanknyit mondjuk Hollandiában, akkor valami álomszép fogyasztást lehetne kihozni. A baj az, hogy forgalomban ritkán lehet ennyire nyugodtan haladni, valami miatt mindig kell lassítani. Route66 a megoldás, ott lehet menni egyenesen.

SquareWire 2012.01.02. 16:26:39

@Index Elek: Kár, hogy kihagytad, mert véleményem szerint kitűnő autó. Lapon sem emlegethető a platformtársakkal, ebben teljesen biztos lehetsz (ültem mindben). Ezen kívül van valami megfoghatatlanul bájos-macsó karaktere.

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 16:29:16

@Musso2k: A saabworldös oldalon lévő számok a bele töltött benzin mennyisége és az óraállás alapján jönnek ki. Régebben írogattam az óraállást a blokkokra.
Ja, és csak V-Powert (illetve Racinget tankolok ha van). Úgy vettem észra, hogy azzal sokkal élénkebb és kevesebbet fogyaszt.
(És nem, nem érdekel, hogy többe kerül és így igazából nem is spórolok vele. :D)

masterboy69 2012.01.02. 16:39:01

Szerintetek mit jelent a Prémium? Itt valaki csomó autó márkát felsorolt amiönmagában egy nagy fa....g. Saabban is volt ami jó és rossz típus, Merciben is van ami rossz meg jó,meg Audiban is meg BMWben is meg sorolhatnám.

SAAB 2012.01.02. 16:40:39

@Tekincsa Wakumba: Szép ez a gép. :) Nem tudom nekem kevésnek tűnik amiket írtál, a mostani kocsim előtt is 9-5-ösöm volt, pont az az évjárat ami a tiéd, csak nem aero hanem vector és kisturbós, amin volt egy nordic stage 1-es tuning (225LE), kéziváltóval, és az is kb ugyanannyit evett mint a mostani gépem.
Lehet a lábamban van a hiba. :)

kultúrpesszimista 2012.01.02. 16:41:42

@százas:

Rengeteg torz dolgot írsz. Pl. nincs olyan, hogy Skoda alkatrész. A Skodán az embléma eredeti Skoda, minden más VW. Ez az egyik. A másik: "nagyon sajnálom ezt a márkát, mert nincs még egy ilyen rajongó tábor, aki ennyire ragaszkodna a márkához." - írod. Ekkora baromságot a piaci néni se tudna összehozni. És mi a helyzet akkor az Alfásokkal? Hát a Hondásokkal? Volvosokkal? És a BMW-vel? És lehetne még sorolni másokat is, bőven.

Gondolkodj, mielőtt írsz, nem teljesen százas.

SAAB 2012.01.02. 16:42:13

Ja és Agip 98 illetve néha Mol 99.

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 16:52:05

@SAAB:
"Lehet a lábamban van a hiba. :)"

Lehet. :)

Nem mondom, hogy nem láttam még soha 18L-es fogyasztást a kijelzőn, de a benzinkúthoz érve mindig ezek az értékek jönnek ki. Lehet hogy mákom van és mindig a nap megfelelően nyugodt periódusában közlekedek és nem ülök órákat dugóban.

masterboy69 2012.01.02. 16:52:54

@kultúrpesszimista: Sajnos van mert van Astra GSI Fun Club, és van aki ragszkodik egy 16-17 éves GSI Astrához sajnos. Sajnálom, hogy már nem lesz Saab!

kultúrpesszimista 2012.01.02. 16:55:16

@masterboy69:

Ugyanerről beszélek. Kis túlzással minden autónak és típusnak van már kiterjedt rajongói klubja, még egy - szerintem szerethetetlen, ócska - Opel Astrának is. A Saab ebből a szempontból nem jelent egyáltalán kivételt.

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 16:58:44

@SAAB: Olyat még nem tankoltam bele.

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 17:14:36

@kultúrpesszimista: Hacsak abban nem, hogy tavaly a világ 35 országában vonultak fel Saab rajongók, amikor először volt szó arról, hogy a GM bezárja a Saabot. (Save Saab)

kultúrpesszimista 2012.01.02. 17:19:26

@Tekincsa Wakumba:

Ismerem a mozgalmat természetesen, de hidd el, ha ez történne egy másik olyan legendás gyártóval, mint az Alfa Romeo vagy akár a "testvér" Volvo, hasonló megmozdulás lenne...

Balt 2012.01.02. 17:22:03

@szemeteske: "Már a 9000-es is olasz alapokon készült ha jól emlékszem."

Rosszul emlékszel: az egy közös "europlatform" volt (amit mondjuk valóban Giugiaro formált, bár ez talán nem von le az értékéből):

"A cégek közötti modern kooperáció egyik első példája a Fiat-Saab közös Euro-platformja volt, természetesen az olcsóbb előállítást célozta. 1983-ra készült el az új padlólemez és futóműkészlet, majd megjelentek a rájuk épített autók: a Saab 9000, az Alfa 164, a Fiat Croma és a Lancia Thema. Ez egész jól működött, utána hasonlóan alakult a Volkswagen Sharan - Seat Alhambra - Ford Galaxy, illetve a Peugeot 806 - Citroen Evasion - Fiat Ulysse - Lancia Zeta MPV-ikrek ügye is." (TC)

Balt 2012.01.02. 17:24:57

@Index Elek: "Nem tudom igazából elhinni, hogy direkt sorvasztották volna el. Sok elmélet van arról, hogy "kreatív könyveléssel" dolgoztak és a SAAB vitte el a veszteséget. Lehet akár ez is."

Erre ékes példa, hogy így igyekeznek szabadulni magától a GM Corporationtől is. Most már Company. :)
totalcar.hu/magazin/hirek/2011/12/20/megszunt_a_103_eves_general_motors

Tekincsa Wakumba 2012.01.02. 17:26:04

@kultúrpesszimista: Lehetséges. De jobb szeretném ha ez nem derülne ki. Kár lenne bármelyikért is. Így is kevés olyan autógyártó maradt, ami kicsit különlegesebb autókat gyárt. :(

Hurri Kán 2012.01.02. 17:34:16

@Balt:
Az köztudott, hogy már régóta pl. az Opel végez egy csomó fejlesztést, horror költséggel, amit viszont az egész GM használ.
Nem véletlen, a német kormány csak úgy adott volna pénzt az Opelnek, ha leválik róla a GM, és szintén nem véletlen, hogy a GM ebbe nem ment bele.

Balt 2012.01.02. 17:38:14

@Index Elek: "régi 9-3 sportkombi" 2006 óta létezik. (Jó, persze aki 3 évente cserélgeti az A8-asait, annak egy 5 éves 9-3SC "régi" lehet... :)

2006 előtt tehát nem volt 9-3SC:
en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3

Balt 2012.01.02. 17:40:55

@malenykij polgar: Remélem, a nyálat feltörölted magad után. ;)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.01.02. 17:42:24

@Balt: Megette a 9-5 tulaja, de inkább köpetnek hívnám. ;)

Balt 2012.01.02. 17:46:18

@Index Elek: "Ez is más platformokból lett összelegózva persze."

Szögezzük le tehát: közös fejlesztés, nevén nevezve "euro-platform".

Egyébként a tárgyilagosság kedvéért a merev hátsó híddal más a maga idejében is elavult volt, bár egyszer majdnem vettem egy ilyet. Izé, majdnem ilyet: Alfa 164-est... :)

Balt 2012.01.02. 17:49:52

@Index Elek: "Ügyes sofőr elhiszem hogy kihoz alacsony fogyasztást. A baj az, hogy a többi gyártó hamarabb reagált a downsizingra és a takarékossági megoldásokra, ezzel elmaradt a SAAB."

Ellenkezőleg. A Saab ennek - is ;) - az úttörője, hisz a 2.0-2.3-as motorokból kis- ill. nagyobb turbóval kihozott 150-260 LE-t gyárilag. (Amiben még bőven van műszaki tartalék...)

Index Elek 2012.01.02. 17:50:23

@Balt:

Jó pap holtig tanul :-)

Ez 1.8-literes szívó, nem a legújabb agresszív frontja van a daytime running lighttal, hanem a Wiki alatti second generation változat. Piros kombi, ezek szerint akkor talán nem is sportkombi. Én azért is raktam idézőjelbe, mert a sportkombiság számomra egy megfoghatatlan dolog. A sportosan szűkülő tető és oldalfalak megölik a kombiságot szerintem. Mondjuk én eleve hátrányból indulok, mert számomra a kombi az egy 940-es Volvo mondjuk. Ott nem szűkül semmi. A vicc az, hogy a cimbora pont egy ilyet cserélt le, miután a motoron átugrott a vezérlés egy szerencsétlen szerelés nyomán. A "sportkombi" csomagtere nagyon nyüzüge ahhoz képest.

Index Elek 2012.01.02. 17:56:32

@Balt: "Ellenkezőleg. A Saab ennek - is ;) - az úttörője, hisz a 2.0-2.3-as motorokból kis- ill. nagyobb turbóval kihozott 150-260 LE-t gyárilag. (Amiben még bőven van műszaki tartalék...)"

Én inkább azt mondanám, hogy a különféle biztosítási és adózási kategóriáknak megfelelés (vagy inkább azok elkerülése felé vezető megoldás) a mozgatórugó itt. De mellékesen lehet vele picit spórolni is.

A downsizing szerintem (!) azt jelenti amikor teljesen új motorokat fejlesztenek ki jelentősen kisebb űrmérettel és emisszióval. Tehát mondjuk egy VW esetén az 1.6-os benzines szívó helyett 1-literes turbós benzines. Vagy a BMW esetén a V8 dízel helyett a 3-literes triturbós. Az downsizing.

A Mercedes esetében a 320cdi és 280cdi vagy a Volvo esetén a 2.4 és a 2.4i az inkább adózással és biztosítással kapcsolatos vevői igényt elégít ki.

De persze lehet, hogy tévedek.

kultúrpesszimista 2012.01.02. 18:14:29

@Tekincsa Wakumba:

Abszolút egyetértek... A másik nagy szívfájdalmam az MG-Rover megszűnte volt. Nem volt kevésbé patinás, mint a Saab és ugyanúgy reális és izgalmas alternatíva volt azoknak, akiket irritálnak a fantáziátlan, böszme, sokszor kifejezetten ronda német prémiumautók.

kultúrpesszimista 2012.01.02. 18:16:49

@Balt:

Az elavultság nem feltétlen jelenti azt, hogy valami rossz is. Sőt. Sportkupékba kifejezetten jó lehet egy Panhard-hidas megoldás hátra. Nem a legkomfortosabb, de hát istenem, tapad, ahogy kell. Az tény, hogy egy nagy családi autóba (pl. Volvo 240, Alfa 164) messze nem a legjobb választás.

MrTinkertrain 2012.01.02. 18:38:24

Jön már a Geely Emgrand, jön, csak bírjátok kivárni. Lesz egyedi autóból választék.

Rocko- 2012.01.02. 19:09:31

@százas: "Az Audi prémium? És tele van Skoda alkatrésszel?"
jöhetnek a cikkszámok az azonos alkatrészekről.

SAAB 2012.01.02. 21:22:10

Cikkszámot akarsz? Minek? Sok motor komletten ugyanaz pl. 2.0 TFSI van Skodában VW-ben Audiban, talán Seatban is ebben nem vagyok biztos. Ezenkívül komplett padlólemezek egy része is ugyanaz. De még sorolhatnám. A sok kis bizbaszról nem is beszélve.

Ezzel nekem amúgy semmi bajom, csak valaki írta az Audiról hogy az mennyire egyedi...

Rocko- 2012.01.02. 22:44:55

@SAAB: mondom cikkszámot.
a padlólemeztől ugyanaz a kocsi? akkor a SAAB 9000 az egy koszos olasz ugye?
meg hát nyilván egy kereszetben berakott motor ugyanaz, mint egy hosszában berakott motor. ;)
szóval volt sok üres frázis, tény az egy se.

közösperonos átszállás 2012.01.03. 10:19:30

@Index Elek: "Közös fejlesztés, módosítva a másik típust. "

Hogyan módosítanál egy másik típust, amit még ugyanúgy csak fejlesztenek?

közösperonos átszállás 2012.01.03. 10:20:48

@SquareWire: "Lapon sem emlegethető a platformtársakkal, ebben teljesen biztos lehetsz (ültem mindben)."

Ezt kifejtenéd kicsit bővebben? (A Croma nem kérdés, az proliautó volt a másik háromhoz képest.)

victor vacendak 2012.01.03. 17:48:39

Ekkora baromságot, hogy a GM tette tönkre a Saabot...jajj már. jelen pillanatban ők a világ legnagyobb cége, a káoszból újra talpraálltak. Talán nem azért, mert szarokat gyártanak, vagy hobbiból rohasztanék le a felvásárolt gyártókat.

victor vacendak 2012.01.03. 17:53:11

@SAAB: igen, a Seatban is ugyan azok a TSI-k vannak. De míg, a VW és a SKoda a pl. a 200 lovas változatot kapja/használja, a Seat a 211-est, ahogy az Audi is. Most a 2 literes benzinról beszélek. De a 265 lovas változatot csak a Seat kapta meg, gondolom mert a VW VR6 FSI, az Audi meg a V6 TFSI modellekkel operál ebben a tartományban. A Skoda meg a prosztó távoli rokon...

kultúrpesszimista 2012.01.03. 19:09:41

@victor vacendak:

szerintem inkább maradj az esztergapadnál, ahhoz jobban értesz...

Index Elek 2012.01.03. 21:43:48

@közösperonos átszállás:

Én arra gondoltam, hogy volt a közös platform, ezen belül pedig kellett lenni egy vezérfonalnak, ami a hangsúlyt kapta a fejlesztés során. Egyenlő súllyal csak az elméletben lehet valamit kezelni, biztosan kijelöltek egy vezértípust a 4 közül.

Ami megoldás eltért a kiválasztott alaptól azt tekintem módosításnak.

Mondok egy valós példát. Legyen mondjuk egy motorcsalád, egy következő generációs 2-literes, 4-hengeres motorcsalád. Amin belül van dízel és benzines. Vannak gazdaságos teljesítményűek, alacsony teljesítményűek, közepes- és magas teljesítményűek. Az alap motor (a blokk) majdnem teljesen azonos a családon belül, ennek ellenére támogatja a 110-300 LE közötti spektrumot.

Lehet találni olyan alkatrészeket a halmazban, amiket módosítanak hogy a magas teljesítményszintnek is megfeleljenek, az alacsonyabb erejű változatokba viszont egy nagyon hasonló de "gyengébb" komponens kerül.

Egy időben fejlesztik őket, hasonló alkatrészek, de mégis létezik részben eltérő megoldás.

Természetesen vannak egy-az-egyben közös alkatrészek is, mert ez a legolcsóbb és leginkább célravezetőbb. Ha sikerül akkor ez a halmaz a legnagyobb, így lesz olcsó.

megint 2012.01.04. 00:17:51

SAAB, csak hát ugye a skodában van vw fejlesztés és nem fordítva.

victro vacendak, csak neked:"Az elfogadott törvénytervezet szerint a három autógyár – a General Motors (GM), a Ford Motor és a Chrysler – 14 milliárd dollár rövid lejáratú szövetségi hitelt kap". "A három gyár közül a GM-nek és a Chryslernek azonnali dollármilliárdokra van szüksége a túléléshez".
Tehát inkább az állam nem hagyta csődbe menni őket, maguktól már ezek sem lennének. Ha jól értelmezem a mondandódat akkor a talpra állítás után kezdtek el jó autókat gyártani ezzel segítve saját helyzetükön, ebből következik, hogy előtte szart gyártottak, ugye?

Közbiztonság Szilárd 2012.01.04. 14:43:56

@kultúrpesszimista:
Te meg hülye, nem kicsit.

Ez a megszűnik a Saab kb. olyan, mintha arról lenne szó, hogy holnaptól a szar színe nem barna lesz, hanem zöld.

Biztos ott is akadna pár hozzád hasonló sajnálkozó, hogy jaj, mi lesz a mi jó kis barna szarunkkal.

kultúrpesszimista 2012.01.04. 14:55:21

@Közbiztonság Szilárd:

Azt kívánom, hogy a Fűrész-beli Billy baba szólítson meg álmodban vagy közvetlenül ébredés előtt, te cinikus, kárörvendő keselyű. Maradj a suzukidnál, az biztos nem szar.

Index Elek 2012.01.04. 20:38:45

Nem akarok vitát szítani, csak érdeklődés szintjén kérdezem. Ha valaki szuzukis az valami rettenetes állapot? Szuzukit kívánni valakinek az átok?

Mint a Süsüben a "sírásó legyen a legjobb barátja" mondjuk? :-)

kultúrpesszimista 2012.01.04. 22:50:26

@Index Elek:

Nem rettenetes, de állapot. Tisztelet a kivételeknek. Külön állatfaj, mint a BMWMerciAudis...

Szilárdnak nem a vélt vagy valós szuzukija a baj, hanem a sötét szíve. Nem átallja leszarozni a Saabot és még bele is rúgni egyet. Nagy karrier, mondhatom.

Lesterx 2012.01.05. 09:34:03

Egy OG 9-3-as Saab-om van.2000-es évjárat(turbós-benzines),kemény 880e-ért vettem tavaly.Többen mondták,hogy húmekkorabukó-gatyádrámegy-nincsalkatrész stb.Az autó azóta teszi a dolgát,szarik a hiedelmekre és szeretjük.Az én szememben a Saab egy kicsit más,kicsit kilóg a sorból és nekem ennyi elég.Sajnálom a márka megszűnését.Sajnálom,hogy pár év múlva egy egérszürke Hyundait vagy hozzá hasonló "népautót" kell majd vennem.

ommm 2012.01.05. 10:00:54

@Lesterx: Az érdekes, mert az OG-t 93-94-ig gyártották...

Lesterx 2012.01.05. 12:45:57

@ommm:
Akkor én nem értem biztosan jól.
Az og 9-3 az én értelmezésemben az első 9-3,az utána jövő 9-3 generáció pedig az ng(new generation).
Ebből következtetve a régi 9-3-as elődje az ng900-as (hasonlítanak is).
Nem biztos,hogy én tudom jól,de majd kijavítasz. :)

SAAB 2012.01.05. 15:46:02

Mindkettőtöknek igaza van bizonyos értelemben. Az "OG" és "NG" megjelöléseket a 900-as verzióknál használták inkább. Az utód 9-3-nak is van egy első generációja kb. 1998-2002 között utána jött a második generáció (majd a 3. 2010 körül), csak itt már nem szokták ezt a jelölést használni.

kultúrpesszimista 2012.01.05. 21:28:53

@Lesterx:

Sajnálom,hogy pár év múlva egy egérszürke Hyundait vagy hozzá hasonló "népautót" kell majd vennem."

Itt tévedsz, de kolosszálisat.

1. Nem kell pár év múlva autóvásárláson törni a fejed akkor, ha a jelenlegi Saab megkap mindent (és annál egy kicsit többet), amit kér. Gondos gazda dolga. Elmegy az az OG900-as még jó másfél évtizedig is.

2. Egérszürke Hyundait vagy más kommersz négykerekűt nyugodtan elfelejthetsz egy Saab volánja mögül, pláne egy "népautót", aminek már a neve is rémes.

3. Semmit nem kell. Hacsak nem kívánja az anyagi helyzet és/vagy a család.

(4. Ha egy Saabból képes vagy átülni egy kommersz négykerekűbe, csakis magadra vethetsz.)

Közbiztonság Szilárd 2012.01.06. 04:30:30

@kultúrpesszimista:
Igazából maradnék is, mert nem rossz kocsi az, bizonyos tekintetben veri a Saabokat is, de nem Suzukim van.

Csak nem vagyok olyan idióta, mint te, aki egy szar autómárka miatt sír.

Ha csődbe megy a Coca-Cola, öngyilkos leszel?

kultúrpesszimista 2012.01.06. 13:23:32

@Közbiztonság Szilárd:

Hát hogyne. Minden végtagomra egy világmárka van tetolva, nagy betűkkel.

VCTR 2012.01.06. 22:34:11

Éljen! Megmenekül a svéd autógyártás! Törökök már úgyis gyártanak "jófajta" Autókat! És tessék mondani,akkor lesz benne már repülő szőnyeg is? És a csomagtartót úgy tervezik meg,hogy beleférjen egy kosár kígyó is...
Ez a Saab márka egy vicc,az is volt mindig! Én csak a Saab tulajokat sajnálom,mert alkatrész hozzá nuku...kivétel az Opel motorosok. Drága márka volt,de biztonságos. Túlbonyolított,megbízhatatlan motorokkal,horror alkatrészárakkal!

SAAB 2012.01.06. 23:37:12

@VCTR: Amit írtál az akkora marhaság hogy válaszra se érdemes, ha valamiről fogalmad sincs minek szólsz hozzá?
süti beállítások módosítása