Injektor és szeneslapát

Vízbefecskendezés másként

  2011. július 21. - Gulyás G Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

– Melegszik a főtengelycsapágy!
– Kenünk, vagy állítunk?
– Állítunk!
– 30-32-es kulcs, pajszer, kalapács!

Mai cikkünk blogposztja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr443083605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Ray · http://bluray.blog.hu 2011.07.21. 07:17:28

Nem rossz, nem rossz! Sőt, inkább érdekes:)

Viszont kimaradt egy kép a cikk végén a Safety first részben. A két réz csöcs:DDD

2011.07.21. 07:27:02

Azért az érdekelne, hogy milyen módon kap kenést a tolattyú, hogy kibírja a 10 baros, több száz fokos gőzt. A kétüteműnél ugye a keverékben van, a Wankelnél meg csak pár éve tudták megoldani, szóval ott hogy?

Matenak · http://csipszerelde.hu 2011.07.21. 07:38:12

// Kep: biztonsagi_szelepek.jpg (esetleg kicsit szükebbre is lehet vagni, a lenyeg a ket rez csöcs, es azert kb latszodjon, hol helyezkednek el.

:)

Amúgy nagy királyok ezek a cikkek!

djkoxi 2011.07.21. 08:08:36

Nagyon jó cikk volt! Köszönöm!

Hurri Kán 2011.07.21. 08:09:18

Ez jól esett így reggelire :)

skyrangr 2011.07.21. 08:15:59

a Republic dalát idézve:
'...még-még-még, ennyi nem elég...'
:)
:)

Gulyás G 2011.07.21. 08:18:14

@KárászAti: "Azért az érdekelne, hogy milyen módon kap kenést a tolattyú"

Kényszerolajozás van. A gelériában a 14-es képen látszanak a vékony rézcsövek.

skyrangr 2011.07.21. 08:18:35

@Mr. Ray: @Travis Paymon:
sebaj, a következő cikkben biztos benne lesz a rézangyal is, azokhoz a bizonyos rézcsöcsökhöz! :)

ZON 2011.07.21. 08:43:58

Nagyon érdekes cikk, köszönöm !
Az a "lambda - szabályozás" kegyetlen jó duma.

ZYLO 2011.07.21. 08:53:20

De jó cikk! Gulyás G. tud érdekesen írni. Isteni adottság, tessék megbecsülni.

"...a sípszó hossza a kosár méretével arányos." :-)))

mallac 2011.07.21. 09:03:43

Nagyon jó az egész,és külön köszönet a közérthető leírásért.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2011.07.21. 09:05:40

Nagyon jó írás, de a videó miért ilyen pocsék minőségű? Nem 2011 van?

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.07.21. 09:11:30

Ritka jól esett ez reggelire, thx!

(És hát ja, rendes járműben féxelep van...:)

juliusbond 2011.07.21. 09:14:15

Svájcban most kísérleteznek modern gőzmozdonyokkal, melyek zárt körfolyamatban izzítják a vizet, állítólag hatékonyabb a dízelnél.

Szkotti 2011.07.21. 09:29:34

Hehe, már értem hogy miért csupa olaj egy régivágású mozdonyvezető :o)
Pár éve egy nyitrai műszaki vásáron néztünk meg egy gőzgépet és kezelőjét. Az öreg ruhája az a tipikus már csillogóan olajos munkaruha volt, lehetett vagy 70 éves, szájában bagó, fején siltes sapi... nagyon hangulatos látvány voltak úgy együtt. Jó dolog a technikatörténet!

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.07.21. 09:38:52

Nagyon jó cikk volt. És ha mozdonyvezetők holnap szólnak, hogy eltűnt egy mozdony, akkor én voltam. :P

KAWAszaki 2011.07.21. 09:47:28

Nagyon tetszett a cikk! Grat!
Laci bácsinak és Peti bácsinak pedig max respect!
"Elölűla-masiniszta-hátulmega-krumplifejű...."

vladek 2011.07.21. 09:49:20

Az a helyzet, hogy nagy legyen, menjen gyorsan és legyen legalább egy kicsit zsíros-olajos. Ha ez megvan, baj nem lehet :-)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.07.21. 09:54:48

Eeeezbazmeg, eeez kurvajóóóó!!!! :-D

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.07.21. 09:55:38

Az volt már, hogy: "ebben még volt anyag vazze, nem úgy mint a mai müanyag mozdonyokban, amit még egy betanított majom is el tud vezetni. Itt még nem a mozdonymarketingesek diktáltak a mérnököknek, meg nem volt tervezett avultatás." ???

nem mondom meg 2011.07.21. 09:58:15

Jajj, de mennék most egy kört... Nem bírom ki jövő hétvégéig. :-)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.07.21. 10:04:18

Egyébként meg a 300 literes hengerűrtartalomból az 1550 lóerő nagyon nem rossz teljesítmény.

Pl. a hasonló méretű (280 literes) kétütemű Láng turbódízel 1000 lóerőt tud.

halszájú 2011.07.21. 10:05:03

ettől a fickótól lehet irást eltanulni.
jól felépített fordulatos, humoros informatív.

meg a képek is jók. a "műszak után" című akár megfesthető lenne, egyedi nyugodt geometriai avantgárd színdinamika.

a lövettyű különösen tetszett.

Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2011.07.21. 10:09:50

Kiváló cikk! Gőzmozdony az egyik mániám, örömmel olvastam a cikket.

Köszönöm!

amatőr 2011.07.21. 10:11:54

Teljesen korszerű technika. Elöl keresztben álló fekvő hengeres motor, felülvezérelt, változó szelepvezérlés... mi kell még? A gázreakció lehetne kicsit közvetlenebb, de amúgy király gép :))

P12_dCi 2011.07.21. 10:15:18

@Tie: De a dízelt meg lehet chippelni!!!

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.07.21. 10:26:05

@P12_dCi: Ja, de azt a lángot max úgy, hogy a tetejére feldobod, mert amúgy nincs benne elektronika. :-D

ommm 2011.07.21. 10:36:24

Öregem, le a kalappal, ez gépészet. Szép volt!

Martian (törölt) 2011.07.21. 10:36:35

Remek cikk, komoly gépezet... tisztelet a száz évvel ezelőtti mérnököknek és a masinisztáknak.

dhrbikes 2011.07.21. 10:43:44

@Tie: Na és ha lejárt? Majd a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a döntéseiben szakszerű és jogszerű...) aktakukacai fogják megmondani, hogy mi jó rajta és mi nem? :)

Indy_ 2011.07.21. 10:46:48

Tisztelgés a GÉP és az EMBER előtt. Remek cikk, köszönjük!

nem mondom meg 2011.07.21. 10:47:43

Valószínűleg meg van hosszabbítva az a fővizsga, a papír rendben, csak a táblába nem ütötték be.
Fekete Pista bácsit kellene megkérdezni Istvántelken. :)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.07.21. 10:52:10

Hm, reggel óta ások az emlékezetemben, de gyanítom, hogy az elmúlt évek legjobb írása.

Gulyás G 2011.07.21. 10:52:38

@Tie: "Most amúgy tényleg lejárt a műszakija a mozdonynak?"

Jogos a kérdés: van mellette egy másik réztábla, ahol a hosszabbítás van beütve. A kazánvizsgát nagyon komolyan veszik.

apamacko 2011.07.21. 10:58:06

Rég olvastam gőzmozdonyról ilyen jóízűen és korrektül megírt cikket!
Köszönet érte.
A régi mérnökök meg igen becsületes gépeket alkottak, s olyan részletek is vannak ezekben a gépekben amire az átlagember nem is gondol. (lövettyű stb.)
Akit a mozdony füstje megcsapott... (de rég olvastam)

zöldi 2011.07.21. 11:07:12

Gulyás Úr, leborulok!

Csizirájder 2011.07.21. 11:18:35

De jó volt ez a kis időutazás, átjött az érzés maximálisan!

Chingachgook 2011.07.21. 11:53:34

- olyan sapkat akarok, 15. kep, hol-hol?!

- budapest-siofok ma is megvan 110 perc, nem? :)

- mi az az lcd monitor-szeruseg a konyhaban?

Szkenner Üzemeltető Szerver a.k.a. SZÜSZ 2011.07.21. 12:00:16

Olvasva a cikket és elnézve a képeket, az jutott eszembe, hogy amikor ez még élő foglalkozás volt. Talán a legnehezebb munka, szakma abból a világból. És mire valaki felmászott a ranglétrán, hogy vezér legyen, már szinte rokkant volt. Moldova nagyon jól ír erről az Akit a mozdony füstje megcsapott c. könyvében...
Kérem, nem minősítsük az író eszmerendszerét, ez nem tartozik ide...

Alf (törölt) 2011.07.21. 12:05:59

KárászAti

szerintem a gõz a kenõanyag.

tomoo 2011.07.21. 12:35:54

Nagyon jó a cikk és már vagy tízszer megnéztem a videó utolsó percét.
Köszönjük!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 12:55:52

Csoda, hogy nem gőzautóink vannak?
Gulyás úr, nagy volt! Bele sem merek gondolni, mennyi meló volt ezt így összerakni.
A mozdony maga meg gyönyörű ezekben a színekben. A kormos zöld és a rézalkatrészek együtt nagyon jól néznek ki. Szebb, sokkal szebb, mint a feketék.

GG81 2011.07.21. 12:57:29

Köszönöm ezt a frankó cikket... bevallom a hajó után már vártam valami hasonlót! ;-)

ZBR 2011.07.21. 13:18:06

@Chingachgook:
/-os és 7/51-es kép, a fékezőszelep mögött, arra gondolsz? Egy tálca, plexivel/üveggel, vagy akár anélkül, csiptetővel. Menetrendtartó. Az írásbeli rendelkezéseket és a szolgálati menetrendkönyvet (mert az, amit az utasok menetrendkönyvként ismernek, az csak egy a sokféléből) az adott vonatszámnál kinyitott oldalon szokás tárolni benne.

@GG81:
Igen szar lehet Totalcarosnak lenni, mindig überelni kell önmagadat :)

GG81 2011.07.21. 13:21:02

@ZBR: csak megjegyzem, vége az űrsikló programnak... kituggya, pár évtized és sétarepüléseket szerveznek velük és akkor azokról is lehet majd jó nosztalgikus cikket írni... :-)

ZBR 2011.07.21. 13:28:41

@Szkenner Üzemeltető Szerver a.k.a. SZÜSZ:

Voltak durva foglalkozások akkoriban.

A hajósoknak sem lehetett egy Kánaán a dolog. A lapátkerekessel sem olyan egyszerű manőverezni, főleg nem egy szép nagy csurmával (vontatmányokkal)
A vasútnál meg a sarus lehetett egy szép munkakör még, főleg a Moldova által megénekelt korszakban, amikor már emberhiány is volt.

Ma, a magyar vasútnál még a nyugati pályaudvar forgalmi irodáját érdemes megnézni. "Kigyúrt" csávók izompolóban állítják a váltókat, gyorsan, sokat. Nem próbálkoztam meg vele, de lehet, hogy egyik-másik váltó emeltyűjét nem bírtam volna megmozdítani. Az sem lehet könnyű, főleg télen, amikor esetleg hó is van.

Magyar[HUN] 2011.07.21. 13:33:26

Élvezetes kis cikk! Még ilyet,de sokat! :)

Chingachgook 2011.07.21. 13:35:09

@ZBR: obaz, erre nem gondoltam, olyan szepen tukrozodik a felulete :)
mondjuk a beszelo terkep (gps) valoban nem letszukseglet a regi mozdonyokon (200 m utan tegyen ra me'g ket lapattal :)

Mercel 2011.07.21. 14:10:35

Hello!

Nagyon jó cikk, elismerésem.

"Frigyes"

Ui. Igen, szerintem is még sok ilyen cikket. Vagy bármilyet ami érdekes, és nem nyúlfarknyi.
( Mint a tesztek mostanában.. )

2011.07.21. 14:41:04

@Gulyás G: OK, de az olaj mitől marad zárt körben, az átömlők miatt lehúzó gyűrű nem lehet. Vagy egyszerűen elpárolog a gőzzel?

Gulyás G 2011.07.21. 14:44:58

@KárászAti: a zárt kört asszem később találták fel, ahogy a fáradtolajat is. :)

amatőr 2011.07.21. 14:55:56

@Gulyás G: Ez a fogyó-olajozás hány litert jelent 100 km-re vetítve?

kilaci73 2011.07.21. 15:41:24

Dereng egy hasonló jó cikk a svéd,NOHAB-dízelmozdonyokról,ami úgy emlékszem szintén itt a totalcarban jelent meg úgy pár éve... Az is hasonló,talán ugyanaz írhatta,mint ezt a mostanit.(sőt tuti nem tévedek)Azonnali ismétlést kérek az archívumból!!! Ja és egy külön rovatot TOTALMÁV címen,de komolyan...

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.07.21. 16:10:31

@Tie: "a 300 literes hengerűrtartalomból az 1550 lóerő nagyon nem rossz teljesítmény."

Mert ez együtemű motor, azaz minden félfordulat munkát végez. SWzemben a négyütemü motorral, ahol 4 félfordulatra esik egy robbanás.

Gulyás G 2011.07.21. 16:28:22

@amatőr: pontos számot nem tudok, de a mértékegység a vödör.

Samu24 2011.07.21. 16:40:31

@atpijkamo: ezt már más is kárdezte, és válasz is jött reá a szerzötöl...

Gulyás G 2011.07.21. 10:52:38
@Tie: "Most amúgy tényleg lejárt a műszakija a mozdonynak?"

Jogos a kérdés: van mellette egy másik réztábla, ahol a hosszabbítás van beütve. A kazánvizsgát nagyon komolyan veszik.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.07.21. 17:03:13

@Gulyás G: Akkor ez olyan, mint az alkohol.Mérték a vödör, tartózkodás az asztal alatt.
Télleg állat jó cikk, köszönjük.
Nem egy menekülőjárgány, viszont nem is biliacél, meg papundekli, amiből van.Tervezett avultatás volt e már akkoriban? :D Kár, hogy nem lehet driftelni ezekkel, de azért megnéznék egy összkerekes, kaparós indulást...

Minimálisan Szükséges Változtatás 2011.07.21. 18:19:52

Ez igen, a szerző(k)nek minden elismerésem!
Kitűnően ki van egyensúlyozva a nem túl szájbarágós és a túlzottan szakmai nyelvezet közötti ideális, olvasmányos pont, az analógiák is nagyon el vannak találva.
Néhány korrekció és kiegészítés.
A töltésállító emeltyűvel pontosabban inkább azt lehet szabályozni, hogy a löket mekkora arányában kerüljön be friss gőz a hengerekbe. Indításhoz magas, vagy teljes töltés kell, 75-82-es állás a magyar gépeken, azaz elvileg a löket 75-82%-os a töltés. Ahogy gyorsul a mozdony, ezt egyre fokozottan vissza kell venni, egyrészt, mert túl nagy lenne a friss gőz felhasználás, továbbá mert egy ponton túl nem gyorsulna tovább a mozdony. A legnagyobb sebességen akár 10-15%-ra kell visszavenni a töltést, miközben a gőzszabályzó akár teljesen nyitva lehet folyamatosan, azaz maximális nyomáson hajtják a gépet.
Tehát analógiában a töltésszabályozó inkább a sebességváltónak felel meg.

Az üresjárati szelepek lényege pedig részben a "vízütés" megakadályozása, ezért induláskor pár kerékfordulatig nyitva hagyják, "kicsapatják" a vizet, valamint lezárás, szabadon gurulás esetén a zárt hengertér fékezné a mozdonyt, ezért ilyenkor is nyitják.

Ami érdekesség még a vízállás tekintetében, hogy a személyzetnek előre figyelembe kell vennie a lejtviszonyokat, mert lejtőn/emelkedőn "megbillen" a mozdony, így nagy jelentősége van a pályaismeretnek, hogy mindig a szükséges magasságú víz legyen a kazánban.
Egészen 1982-ig a vasúti pályák mentén lejtésjelző táblák informálták a gőzmozdony-személyzetet, de alapvetően folyamatosan 20-30km-rel előre kell lenni fejben a pályaszakaszokat illetően egy gőzös vezetésénél.
Komoly, teljes embert kívánó munka ez - amit a cikk nagyon jól bemutat.
A mai napig legszebb emlékem, hogy öt éve a leírtak egy részét a szenes 424-009-es gőzösön kipróbálhattam!
Rendkívül kezes, engedelmes masina volt, csodálatos érezni, mikor reagál, visszajelez, él a gép.

Cymantrene 2011.07.21. 18:42:57

@Alf: A gőz, mármint a gázhalmazállapotú víz pont annyira ken, mint más gáz: esetünkben elhanyagolható mértékben.
Más kérdés, hogy a telített, nedves gőzből folyamatosan kondenzálódó folyadék halmazállapotú víz már jó kenőanyag, számítottak is rá a tervezésnél. A túlhevített, száraz gőz alkalmazásának bevezetésekor külön kérdés volt a kenőhatás pótlása.

retaxa (törölt) 2011.07.21. 19:33:14

@Szkotti: Ezért vezetek én mindig villanymozdonyt!Ott kevésbbé leszek koszos :-)

ps3peter 2011.07.21. 20:11:23

Remek cikk, öröm volt olvasni. Köszönöm.

Tigrincs82 2011.07.21. 21:12:13

5ödször próbálom végignézni a videót!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mindig megakad, majd kezdi előlről a betöltést, majd megakad!!! A külföldön tartózkodókra gondolva nem igaz, hogy nem tudjátok feltölteni a youtube-ra is az indafos mellé, ha már azt kell használnotok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tigrincs82 2011.07.21. 21:15:21

Aki unja az indafost, annak itt van egy videó ugyanerről a mozdonyról! :)
www.youtube.com/watch?v=WXGr-fdoC3E&feature=related

kilaci73 2011.07.21. 21:17:31

retaxa: Na pont azért kellene elvenni a mai "mozdonyvezetőktől" a rengeteg nyugdíjkedvezményt! A régiek kiérdemelték ezt,a cikkben is leírt kemény és egészségtelen munkával,de ez meg a mai mozdonyvezetők 99%-ára már ez régen nem igaz!!! Úriemberek,még csak a kezüket sem koszolnák be véletlenül sem!Véletlenül,még esetleg rájuk ragadna valamilyen technikai jártasság.Sokan már azt sem tudják hogyan működik amit vezetnek,csak azt,hogy villannyal vagy gázolajjal.Ma már csak a vontatási műhelyben értenek a gépek minden porcikájához,tisztelet a kivételeknek.. Remélem vannak még igazi "szaki"mozdonyvezetők is,szerintem a 017-es Nohab vezetői is ilyenek lehetnek.Üdvözlöm őket is!

kilaci73 2011.07.21. 21:21:52

@retaxa: Olvasd el a kommentemet egy hozzászólással feljebb!

Tigrincs82 2011.07.21. 21:30:38

@négykarika: Köszönöm!!! :) Bocs a kirohanásért!
Jó kis videó! Egyébként erről a 109-esről van egy csomó videó a youtube-on dezsizola felhasználó alatt. Jó fejek a vasutasok!

zombika 2011.07.21. 21:56:09

Az ezerötszász paci oké de mekkora nyomaték?

Rocko- 2011.07.21. 22:40:15

jó cikk, tetszett GG!
és hát, mondjuk ki: ez egy igazi használtteszt. :D

Rocko- 2011.07.21. 22:46:37

@Tie: betolják Mozaikba? :DDD

Kopi3.14 2011.07.21. 22:47:49

@kilaci73: nem tudom, nagyon nem vágyom nai tizenórákat Szilin rohadni, esetleg hiányos fűtéssel a papagájokon egy életen át...

Rocko- 2011.07.21. 22:48:19

@Chingachgook: "budapest-siofok ma is megvan 110 perc, nem? :)"
ezen gondolkodtam én is. pedig azért eltelt közben pár év, de ennek vonzatait nem látni...

tamáskodó 2011.07.21. 22:58:58

Naaaagggyon zsír a cuccos! A cikk is tuti, sok ilyet még!

gsanyi 2011.07.21. 23:35:28

Jó cikk, jó videók, ilyet kérünk még.
Sokat :)

uz 2011.07.22. 07:36:30

Még, még még.
Érdekes cikk volt, köszi!

Kecskebácsi 2011.07.22. 07:47:03

Nagyon jó cikk, világos érthető.
Külön köszönet, hogy végre megértettem, hogyan is tud a lövettyű nagyobb nyomást előállítani, mint működtető gőz nyomása.

determ 2011.07.22. 08:40:58

Budapest - Siófok 110 perc.

Megnéztem most az Elvirát:
Az IC 105-112 perc alatt van ott.
A gyors vagy mi pedig 130 perc körül.

Budapest - Balatonfüred 170 perc, Siófokon át.

Most Balatonfüredre átszállás nélkül leggyorsabban 152 perc alatt lehet eljutni. "Siófokon át" meg se merem nézni. :)

Úgy látszik a MÁVnál tényleg ismeretlen fogalom a fejlődés...

Kecskebácsi 2011.07.22. 09:32:18

@KárászAti: A fene tudja, hogy csinálják, de egy egy kis pöcs 360 lóerős stabil gép mellett láttam egy készséget, ami arra szolgált, hogy a munkában megfáradt gőzhenger olajat megpihentesse és megszűrje. Emlékeim szerint valahogy a gőzbe csempészték bele az olajat, de hogy ahogyan nyerték vissza, dunsztom sincs.

zalkapone 2011.07.22. 09:36:13

Fasza volt a cikk!
Kissrác koromban az ablakomból pont erre a mozdonyra láttam rá. Jó, hogy még "él".

Kecskebácsi 2011.07.22. 09:44:04

Csak csemegeképnt itt a kérdéses compaund rendszerű gőzgép nagynomású hengere. Előtérben a vezérmű bütyköstengelye. Főnt az a két fényes edény a szelepek csillapítására szolgáló olajkatarakt. (merthogy a nagynomású henger szelepes vezérlésű)

titan 2011.07.22. 10:21:16

Jó cikk. Gratula hozzá.
Arra kíváncsi lennék (lehet csak én nem találtam az inföt), hogy mennyit fogyaszt százon.

Gulyás G 2011.07.22. 11:24:41

@titan: Annyira sok mindentől függ, hogy erre ők sem tudtak olyan adatot mondani, amivel bármit kezdhetnénk. Kezdve a kocsik számától a pálya lejtésén és a sebességen át egészen addig, hogy egy tapasztalt fűtő feleannyi szénnel eljut ugyanoda, mint egy kezdő, vagy kevésbé gondos kollégája.

titan 2011.07.22. 12:30:18

@Gulyás G: köszi a választ, de azért ezzel az erővel egy autónak sem érdemes megadni, hiszen ott is függ a vezető lábától, a kocsi terhelésétől, gumi nyomásától, minőségétől, meg az istentudja még mitől, vagy tán tévedek? :) Szóval csak egy hozzávetőleges infóra gondoltam. De mindegy végülis.

levőlétező 2011.07.22. 20:06:14

Jó kis cikk.

Fehérgyarmaton lakik egy ember, aki saját maga az utolsó darabig összerakott egy méternél rövidebb, kb. 85 kilós kis gőzmozdonyt, és különböző rendezvényeken kitelepül 15 méter sínnel, hogy mindenki lássa, meg persze a gyerekek fel is tudnak ülni valami jelképes összegért. Ők is szeretik, de én amikor megláttam, azonnal hanyatt estem. Jó, hogy vannak ilyen kiváló pozitív megszállottak...

Avant1 2011.07.23. 00:33:54

@determ:
Nem.

Egyrészt, sokkal több helyen megáll, mint anno.

Másrészt, a vasútnak évtizedes elmaradt, korábban elspórolt fejlesztései vannak - a pályák lepusztultak, így csak a pálya felén lehet az eredeti sebességgel menni, biztonsági okból, sajnos.

dennisthemenace 2011.07.24. 20:43:59

@ZBR: A saruzás nem olyan vészes, inkább jó erzék kellett hozzá.
A vonóvezetékes váltóknál mindegy a hó, mert nem tudod bereteszelni, ha osszepréselt hó van a csúcssín és a tosín kozott.Akkor meg lehet baszni, valakinek ki kell mennie kikotorni. Régen a váltókat minden nap kenték, akkor még olajjal, a bizberesek meg hetente kenték a vonóvezetékek csigáit. Nem tudom, ma milyen a karbantartas, de nincsenek illúzióim..

dennisthemenace 2011.07.24. 20:46:40

@determ: A nyolcvanas évek legelején kitalálták, hogy a veszteséges személyszállítást tartsa el dotáció nélkul a Máv, a tehrforgalom bevételébol.
(Akkor még hatalmas volt a vasúti áruforgalom).
Ez azzal járt, hogy nem maradt pénz még karbantartásra sem, nemhogy fejlesztésre.

[Moha] 2011.08.02. 12:15:48

Kitűnő irás, nagy élvezettel olvastam.

ikke i drift 2013.10.21. 13:46:35

@Gulyás G:
Az M61 30 és 700 liter között fogyaszt száz kilométeren, 30 a gépmenet/60/sík pálya/folyamatos haladás, 700 a nehéz tehervonat szinte folyamatosan maximális teljesítménnyel. Ez nem autó, itt egy nagyságrenddel nagyobb a szorzó a minimum és a maximum között.

ikke i drift 2013.10.21. 13:48:03

szuper a cikk, köszönjük!

ikke i drift 2013.10.21. 13:49:30

@determ:
izé, értem én, hogy Budapest-Balatonfüred Siófokon át, de akkor Budapest-Szeged meg Miskolcon át?
süti beállítások módosítása