A vén szeszcsempész bemutat

  2011. február 27. - ommm Címkék: ford galaxie moonshine runner

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

galaxie2

Annak idején, 1965-ben Ford Galaxie 500 XL-ként hagyta el a gyárat, 6.4 literes V8-assal és négygangos padlóváltóval. Aztán valaki, valamikor, egyértelmű céllal átépítette az autót, megkapta a 427 köbös (7 literes) motort és egy másik, erősebb váltót. Moonshine runner lett belőle (Holdfényfutó?), idős tulajdonosa évekig így használta, mielőtt eladta.

A gyönyörű terminus technicus megtévesztő, hiszen leginkább éjszakai, illegális gyorsulókra, a negyedmérföld ismeretlenül elfeledett bajnokaira gondolhatnánk, pedig nem. Igaz, jellemzően éjszaka végezték a tevékenységet, azaz csempészték a házilag (búzából, krumpliból illetve bármi egyébből) készített whiskyt azok, akik kijátszották az egyes államok eltérő adótörvényeit. Ők voltak a moonshine runnerek, egy szubkultúra, melynek tagjai a negyvenes évektől kezdve egészen a hetvenes évek elejéig csempészték a szeszt. A lakosság a rendszert kijátszó ügyes csibészeket látta bennük, a hatóságok pedig az adócsalókat, így mindent megtettek, hogy elkapják őket.

(Közben jött a helyes megfejtés, a moonshine-zugpálinka, köszi. A dolog romantikájából nem von le semmit.)

051000 03z+1940 ford tudor coupe+trunk view

A moonshine runnerek azonban nem kezdők voltak: az adott megye útjait tökéletesen ismerő, vakmerő fiatalok, akik az így megszerzett pénzt autóikra költötték és imádtak vezetni. Kalandos életük rengeteg embert inspirált filmesektől (Hazárd megye lordjai) zenészekig (Grateful Dead), korabeli betyárromantika, lovak helyett dübörgő V8-asokkal.

A szeszcsempészethez természetesen nem akármilyen autó kellett: nagy csomagtartóval, a plusz súly miatt erős futóművel és motorral szerelt kocsi, jellemzően külön kapcsolóra szerelt féklámpával, mint azt Willie Clay Call Chrysler New Yorkerében is látni. A ma már öreg Willie (középen), kinek nagyapja és apja is runner volt annak idején, Észak-Karolina tekergős útjait úgy ismerte, mint a tenyerét, de az őt üldöző hatóságiak nem láthatták, hol fékez valójában...

051000 05z+moonshiners cars+front view

A moonshine runnerek ideje azonban régen elmúlt már, de maga a szubkultúra gyermekeiben él tovább, hiszen az NHRA (National Hot Rod Association) alapítótagjai között is megtalálhatóak, ráadásul 1947. december 14.-én a floridai Streamline Hotelben a legendás Big Bill France, akit sosem kaptak el, nagy találkozót szervezett az összes moonshine runner számára. A sok kis különálló, autót bütykölő és egymással versengő csoportot egy szervezetbe tömörítette és egységes versenyszabályzatot fogadtatott el velük, ez lett a National Association for Stock Car Auto Racing. A Nascar megszületett, két hónap múlva pedig Daytonában megtartották első versenyüket.

051000 12z+1961 chrysler new yorker+brake light toggle switch vi

Most pedig itt ez az öreg, ütött-kopott Galaxie, a néhai csempészautó, mely hosszú-hosszú évek óta pihent a raktár sarkában, ponyva és ezermillió kacat alatt. Aki érdeklődött, annak tulajdonosa csak valami öreg Ford-ként azonosította, egy rom, mely csak a helyet foglalja. Nem kell, hogy tudjanak arról, miféle kincs ez, úgysem értenék meg.

Ő azonban tudta, mit rejt az öreg, porladó bódé, az ütött-kopott festés, tisztában volt vele, hogyan képes szólni még a rozsdás kipufogódob. Ezért most leporolta és elővette ifjúkora emlékét, kicsit talán azért is, hogy megmutassa a kétkedőknek, mit tud még az ócskavas.

Csodálatos kisfilm, tele szimbolikával, történettel és a környéket megbotránkoztató, környezetszennyező és szakadtságában is büszke Forddal, mely a múltból visszanyúlva mutat egy majd' öt és fél méteres, felemelt középső ujjat a műanyag PT Cruisernek.

Persze, el is hangzik a kisfilmben, hogy ma már egy Impreza WRX odaverné, csak egy Impreza sosem fog így szólni, ráadásul ilyen autó nem jön szembe minden sarkon, ez - és a múltja - teszi különlegessé a vén moonshine runner-Fordot. Egykoron Detroit volt a világ közepe, ezt ne felejtsük el. És az akkori csodák közül sok még mindig itt él velünk.

Some Old Ford from Ben Pender-Cudlip on Vimeo.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr792694453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csaby37 2011.02.27. 17:11:08

Jó a cikk!
Már csak két benzinkútnyi nafta kellene hozzájuk - persze ingyé! :-)

Magyar[HUN] 2011.02.27. 17:15:53

Én imádom a Hazárd megye lordjait,ahogy szól a V8 a '69-es Chargerben...
A képekre meg nem tudok rákattintani,egyéni hiba?

Kezdő Laikus 2011.02.27. 17:17:48

Ommm mester fogadja oszinte gratulaciomat! Nagyon szep poszt/cikk/whatever!

rugaferenc 2011.02.27. 17:19:46

sosem gondoltam volna, hogy innen ered a N.A.S.C.A.R. Végülis adja magát a story :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2011.02.27. 17:25:20

Ahogy a régi amerikai autós lapokban volt: "Pass everything on the road, but the gas station." Kb. hagyj állva mindenkit az úton, kivéve a benzinkutat :)

anaqer 2011.02.27. 17:28:36

negyvenes evekben prohibicionak mar csak az emleke kisertett...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.02.27. 17:31:50

Nagyon tetszett. Sokkal jobban szeretem ezeket a fészerből előhúzott vasakat, mint a csillogó, kiállításról kiállításra cipelt utolsó csavarig restaurált veteránokat.

zolihgt 2011.02.27. 17:38:04

Nagyon szép Ford. Köszi a cikket.

skip22 2011.02.27. 17:46:18

Akinek tetszett, ajánlanám:

Tom Wolfe: Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal

Merida001 2011.02.27. 17:46:24

Még több ilyen amcsi verdás cikket!!:)

k13 2011.02.27. 17:46:59

1971 Buick Riviera Boattail - FOREVER! :)

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2011.02.27. 17:48:50

A Appalache hegységi szeszcsempészethez kötelező irodalom: Tom Wolfe: Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal. Itt pedig a Johnson Öcsiről szóló fejezet.

A könyvben sok más mellett a korszakban természetesen Barris úr munkálkodásáról is olvashatunk (róla, pontosabban egyik magyar karosszériaműhelyben helyreállítás alatt lévő, általa átszabott Fordról volt szó az egyik posztban). Bartos Tibor féle fordítást érdemes keresni.

Vaterán éppen van is, ha valakit érdekel: www.vatera.hu/listings/index.php?q=kand%EDrozott&c=0

LyukasBogrács 2011.02.27. 17:50:40

A moonshine jelentése: zugpálinka.
Nem abból ered, hogy éjszaka csempészték gépkocsival, hanem éjszaka, a hold fényénél gyártották egy olyan korban, amikor autó sem volt.

Halálos_fogkefe 2011.02.27. 17:50:53

így ahogy van akarom. leszarom mennyit fogyaszt

Rettegett Ignore 2011.02.27. 17:53:00

A szesztilalomnak 33-ban vége lett, nem. Utána inkább a jövedéki adó miatt csempésztek.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2011.02.27. 17:54:04

A "rózsaszín" a Bartos féle fordítás. Nekem is az van meg.

Rák Attantam 2011.02.27. 17:59:06

@anaqer: Igen, ezért volt szó apákról és nagyapákról. De az egyes államok adószabályzása közötti különbségek miatt a fiúknak és az unokáknak is megérte "szeszet csempézni".
De ez a postban is benne volt.

Na igen, a "benzinkutas" poénok. Párszor már kérdezgették tőlem is, hogy mennyit fogyaszt? Mondom, nem tudom. Nekem az a lényeg, hogy mennyit megy... Még mindig elvigyorodik a szám, ha azokra a vöröslő fejekre gondolok. :D
A fogyasztást azok számolgatják, akiknek az autó teher, szükséges rossz, lyuk a zseben, "A-ból B-be".
A többiek, az "A-ból Akárhová" népség letojja. Mindennek megvan az ára. Ha valaki egy régi V8-at vesz, azt valószínűleg nem a fogyasztás fogja elsősorban érdekelni. Ha meg csak az érdekli, akkor valamit nagyon benézett. :)

anaqer 2011.02.27. 18:05:37

@Rák Attantam:

"Ők voltak a moonshine runnerek, egy szubkultúra, melynek tagjai a negyvenes évektől kezdve (szesztilalom) egészen a hetvenes évek elejéig csempészték a szeszt."

ez volt a postban. ez igy nem stimmel. apak csak kesobb jottek. szerintem ezen nem sok mindent lehet magyarazgatni.

Gico 2011.02.27. 18:06:35

@skip22: Nekem is ez jutott eszembe :)

meg az, hogy a "stokk autó" és "srófos autó" szavak annyira felidegeltek, hogy le is tettem a könyvet.

anaqer 2011.02.27. 18:08:03

@Rák Attantam:

Ők voltak a moonshine runnerek, egy szubkultúra, melynek tagjai a negyvenes évektől kezdve (szesztilalom) egészen a hetvenes évek elejéig csempészték a szeszt.

ez volt a postban. ez igy nem stimmel. apak kesobb jottek. ezen nincs mit magyarazgatni.

Rák Attantam 2011.02.27. 18:17:10

@anaqer: Jól van, nem kell magyarázkodni. Én sem szoktam minden szart gondosan elolvasni, amit elém tol az internet. Persze aztán kommentelni sem szoktam mellé, de ez csak én vagyok, ne is törődj vele. :)

Aki tudja miről van szó, az ebből a felemás (félig rossz) utalgatásból is sejti, hogy mit akart nyögni a posztoló. A többieknek meg ott a lexikon. Ki így, ki úgy. Ettől kerek a világ.

A lényeg, hogy jó kis film volt.

w a s d 2011.02.27. 19:08:57

@Rák Attantam:

"A fogyasztást azok számolgatják, akiknek az autó teher, szükséges rossz, lyuk a zseben, "A-ból B-be"."

Azért ez így erős (gondolkodom, beleírjam- e, hogy nagyképű) túlzás...
Ha az átlag dolgozó magyar megtehetné, hogy pl. nem megy hetente hétszer étterembe enni, és akkor az 5-10 liter körül fogyasztó átlagautók helyett 15-20 litert fogyasztó autókkal mászkálhatna (és nem a "bármit is evésről" kellene lemondania, hogy megtehesse), akkor azt mondanám, így van.

deVille75 2011.02.27. 19:20:17

Merida001: :-)) így van még többet!
F/: Akinek van ilyen 20 liter körül fogyasztó klasszikus bigblock vasa, netán még tagja is valamelyik klubnak, nos az sok mindenről lemond, hogy évente legalább néhány alkalommal odalépje a pár száz lóerőnek.

XJS · http://www.ae86.hu 2011.02.27. 19:28:24

Fasza poszt, csak...szesztilalom 20-33 kozott volt, nem a negyvenes evekben.. kesobb zugpaleszfozes volt.. biztos rossz volt a gugli fordito.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.02.27. 19:30:01

@ommm: Azt írod: "Moonshine runner lett belőle (Holdfényfutó?)"

A moonshine a lényeg.

"Smuggled or illicitly distilled liquor, especially corn liquor as illicitly distilled chiefly in rural areas of the southern U.S."

Zugpiával szaladó? 8-)

w a s d 2011.02.27. 19:51:07

@deVille75:
OK, hogy van ilyen is. De attól, mert valaki jobban szeret annál autózni, mint hogy évente néhány alkalommal brümmögtethesse csak a nagyvasat, ezért inkább figyeli a fogyasztást, és mászkál egy literes Suzukival harmadannyi benzinből, az még nem feltétlenül csak azért tart autót, mert az a szükséges rossz, hanem másféle kompromisszumot kötött az autózás terén. Naponta megadja az esélyt egy átlagos kocsinak, hogy ha úgy adódik, akkor szórakoztassa amolyan alacsonyabb szinten (miközben a napi utazást is letudja az adott autóval), nem pedig valami intenzívebb élményt nyújtó autóval próbálja néhanapján szórakoztatni magát.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.02.27. 20:06:36

Van pár dolog, amire azt szoktam mondani, ha ez meglenne az életben akár meg is hallhatnék.

Egy fészer mélyén találni valami különleges régi autót, na azt az élményt feltétlenül ezen dolgok közé sorolom!

deVille75 2011.02.27. 20:09:58

@F/: Hopp! Félreértettél! Nem azt mondom, hogy az autót szükséges rosszként tartja az ember, (bár az 1.0 Suzuki eléggé annak hangzik.. :-), csak annyit, hogy ez egy szent őrület mint bármely más hobbi.

alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2011.02.27. 20:19:20

Ez egy szép szelet Amerika volt! Köszönöm(jük)!

benkoo 2011.02.27. 20:24:27

inkább ez mint egy subaru...

Alhazred 2011.02.27. 20:28:56

ezeknek a nagy dögöknek tényleg olyan gyászos az úttartásuk? nem mintha fenyegetne a veszély, hogy veszek egyet :)

skip 2011.02.27. 20:36:32

Bakker, pont a héten vettem ki a könyvtárból a Wolfe könyvet... és ma este kezdem el olvasni. Soha rosszabb időzítést! :)

apoa 2011.02.27. 20:44:42

@khm bear: Hát igen, de talán jobb, hogy koppintott egy jó cikket, mintha sajátmaga próbálkozna alkotni. De a forrást megjelölhette volna.

Dennis01 2011.02.27. 20:46:11

Klassz poszt, Ommm!
Rohadtul tetszik, mikor az oreg beroffenti a Fordot, az egyenetlen alapjaratnal hogy hintazik a kasztni... :)

Virago_1000 2011.02.27. 20:55:14

@Rák Attantam: "Ha valaki egy régi V8-at vesz, azt valószínűleg nem a fogyasztás fogja elsősorban érdekelni."

- ha meg igen, rakat bele gazt.

Virago_1000 2011.02.27. 20:59:04

@deVille75: van, akinek a par szaz loerohoz 7-8 literes motor kell.

Schütii 2011.02.27. 21:03:55

@Dennis01: Szerintem ott a gázt rugdossa.

Cooper911 2011.02.27. 21:05:47

Ilyenkor érzem azt, hogy ki kéne költöznöm az USAba, szerezni egy ilyet (vagy egy roadrunner-t) és csak menni, menni velük.

nza600 2011.02.27. 21:19:27

volt erről a témáról egy dokufilmis az egyik tudományos csatornán "belső holdfény" (moonshine) címmel, elég jó akit érdekel.

ommm 2011.02.27. 21:34:46

@Sam. Joe: Ugye, milyen hülyén hangzik? Zugpálesz, jogos a javítás, köszi.

ommm 2011.02.27. 21:38:43

@apoa: Finoman jelezném, hogy a videót találtam meg, ez alapján túrtam utána a dolognak. Ugyanúgy, ahogy a többi - ebből posztot kreáló - "forrás".

Tazsam 2011.02.27. 21:41:53

@deVille75:
"Hopp! Félreértettél! Nem azt mondom, hogy az autót szükséges rosszként tartja az ember, (bár az 1.0 Suzuki eléggé annak hangzik.. :-), csak annyit, hogy ez egy szent őrület mint bármely más hobbi. "
Erre gondolsz?

totalcar.hu/tesztek/2010/11/11/az_alruhas_faszallito

Mondjuk ez 1.3as de nem érzem tehernek ne aggódj miattam:)

Dennis01 2011.02.27. 22:06:34

@Virago_1000: Tenyleg, a Tatradban is van gaz?

Joey AK 2011.02.27. 22:31:36

A csávó többi videója is nagyon hangulatos. Valamit tud a fiú!
pl: vimeo.com/8656955

malkolmcole 2011.02.27. 22:37:29

Megérne egy posztot az ukrajnából csempészkedők autói is. Sok köztük a szépen karbantartott "nagyvas" (100, 200, A6, A8, W124, W126, Passat), melyet tulajdonosaik a szerzett pénzből csinosítgatnak. Persze a legtöbb inkább roncs, de műszakilag jó, úgynevezett munkaautó. A történelem ismétli önmagát...

D.K. 2011.02.27. 22:40:39

Én Régóta olvasom a Totalcart , napi szinten , de ma srácok , olyat produkáltatok amilyet már rég nem pipáltam , mert az oké hogy van egy jó cikk vagy kettő , de ma egyenesen HÁROM !!!! Tök jó volt a Winkler Puncimágneses Cougar cikke aztán a Csikós ,merengése a múltba szintén nagyon tetszett mert szeretek olvasni a régi időkről és szeretem a retrót , annak ellenére hogy sokat nem tapasztaltam a 80as évekből ,mert a végefelé születtem , és aztán itt van a Pista által bemutatott szeszcsempész rotyogó v8cal zseniális , szép munka volt . :)

Virago_1000 2011.02.27. 23:00:20

@Dennis01: Nem bolondultam en meg :)))
De a masik v8-ban lesz. Ha birtokbaveszem.

Dennis01 2011.02.27. 23:05:12

@Virago_1000: Jol sejtem, hogy a Mergara gondolsz?? :))
Arra lennek kivancsi, otthon mennyi egy LPG-re konvertalas, itt mindenhol £1000 koruli arat latok..

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.02.27. 23:38:00

tulajdonképpen én is teszek a fogyasztásra és 50 literes benzinmotorral közlekedem, de azért majd kíváncsi leszek, hogy változik a véleményem, mikor már 500 Ft lesz egy liter benzin, mondjuk ősszel )):

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.02.27. 23:39:05

az 50 literes az persze 5 literes, csak elírtam

Bambano 2011.02.28. 01:01:08

A mostani autókhoz viszonyítva olyan, mintha vonatot vezetnél:))))) (ha jól értem az angolját)

kulalak 2011.02.28. 01:13:32

Kepzeljuk el,hogy a Bakony nagysagu es formaju hegyseg lenne az egesz Dunantul.
Sok volgy,kanyar,erdo utak es foldutak.
Joreszt a financ elol menekultek meg a szesztilalom feloldasa utan is. Ottjartamkor a helyiek (Wilkesboro, Junior Johnson Highway stb.) a 30 evektol a 70 evekig aktivak voltak:) A rendorseg probalkozott de nem ember ellen elkovetett bunok voltak ezek:)
Bootlegger,moonshine, ja es Mountain Dew ami abszintot jelentett mignem udito lett belole:)

MrKiraly 2011.02.28. 01:59:07

Birtokolni es vezetni 1 ilyen klasszikus vasat az a leggyonyorubb hobby-k koze tartozik. Az illat amit az eredeti karpitok, ulesek, stb arasztanak, amikor minden apro karcnak, foltnak, netan szakadasnak kulon tortenete van, az megfizethetetlen. Ettol fuggetlenul lehet 1 A-B-be autoja az embernek, de hetvegen beroffenteni es kiautozni a hegyekbe arra nincs szo.

Kismacska nyárson 2011.02.28. 02:49:51

Ennél egy Lada gyorsabb, kényelmesebb, biztonságosabb. Tipikus "szarral gurigázás".
Szerintem.

MrKiraly 2011.02.28. 02:53:37

Latjuk, megfogtad a lenyeget...

lujo405GL (törölt) 2011.02.28. 09:10:51

Szerintem ezekkel a vasakkal okosban ment a tankolás is! 50-100 liter a csomitartóba, eladásra, 50-100 liter a tankba menekülésre :D

Ja és a szesz tárgyesetben nem szeszet, hanem szeszt :)

A kocsi lenyűgöző!

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2011.02.28. 09:56:41

@Kismacska nyárson: Te csak a lényegét nem érted az amerikai nagy vasaknak. Maradj meg a Ladánál, más nem is való neked. By the way, láttál te már igazi nagy amerikai V8-as nagy vasat közelről?

Lord heckman 2011.02.28. 10:10:10

Jó kis írás. a Fordot én is megkergetném egyszer :)

w a s d 2011.02.28. 10:46:53

@deVille75: Igazából azzal nem értek egyet, amit Rák Attantam kommentjéből ki is emeltem, hogy a fogyasztást csak azok nézik, akiknek az autó csak közlekedési eszköz. Mert szerintem nem így van. Simán lehet az embernek az autó közlekedési eszköz _és_ hobbi, amire a nagyfogyasztású autók önmagukban nem alkalmasak, ha az embernek nincs sok pénze tankolni. Két autót fönntartani megint csak plusz költség. Marad az sokaknak, hogy egy autó alacsony fogyasztással, ha már nincs szinte miről lemondani. Mert szinte bármilyen szar autó birtoklását- vezetését lehet szerintem élvezni, így az átlag Suzukiét is. Pl. a (4T) Wartburg a szörnyű fékével és futóművével (még csak nem is valami modern autóhoz, hanem a régi Skodákhoz hasonlítva is szörnyű)is egy élmény tudott lenni.

voroseltolodas 2011.02.28. 11:24:54

Nagykocsim volt egyedülállóként 20 évesen átlagfizetéssel,és most 40 évesen,két gyerekkel is 2.4 benzinesem van. Városban 10 liter, országút 8,5 literes fogyasztás. Ezt szoktam meg mióta jogsim van,nekem ez a természetes. Nem hinném,hogy attól milliomos lennék ha 100km-en spórolnék 700ft-ot. Elfolyna másra ez a pénz észrevétlenül. Ebben pedig kényelemben és biztonságban tudom a családom.
A suzukis pl. közben elszív egy doboz cigit,"fogyasztásban" ugyanitt van és még beteg is lesz. Mi nem dohányzunk.
Ha tankolni kell tankolok ha 250ft, ha 500 a benzin.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.02.28. 11:35:51

@malkolmcole: Ja, én is erre gondoltam. Jöhetne az amerikai pálinkacsempészek k-európai mutációja: a 90-es években felvirágzó magyar "üzemanyagforgalmazók" csodaverdái a keleti és déli határszélen.

szikjáró 2011.02.28. 11:37:46

@F/:élményautózás-pénztárca-kompromisszum a pdtdi :)
ha akarom (jóval) 200 felett autózom (természetesen nem akarom, nem szabad jujj), állandóan működött a klíma és vegyesfogyasztás is 5,8-l/100km-re jött ki.
gázolajból, mert férfiember az olajkályhásat kultiválja.
sajnos már nem gyártják. a sötétzöldek ugye.

geri6x6 2011.02.28. 13:00:29

Tudja valaki mi az a "kis" púpos kétajtós járgány? Köszi

Virago_1000 2011.02.28. 13:52:21

@MrKiraly: "Az illat amit az eredeti karpitok, ulesek, stb arasztanak, amikor minden apro karcnak, foltnak, netan szakadasnak kulon tortenete van, az megfizethetetlen"

- ez csak akkor igaz, ha azok a karcok, illatok, stb, addig keletkezik, amig nalad van az auto. Ezert javaslom, hogy vegyel uj autot, tartsd meg 20-30 evig, es ilyen erzesben lehet reszed.

@the_lonewolf: "Maradj meg a Ladánál, más nem is való neked."
- te meg maradj meg a v8-as amerikai nehezgepeknel, nem valo neked Lada.
Megjegyzem, muszakilag ezeknel a vasaknal a Lada (fiat 124 - 1966) eloremutatobb, muszakilag kiforrottabb volt a maga koraban.

redriot77 2011.02.28. 14:27:43

@geri6x6: a videót nem néztem meg (melóban vagyok még)
de a képeken a kis púpos egy 1940-es Ford Coupé.

deVille75 2011.02.28. 15:03:28

Elnézem itt a szokásos vitát, érveket és ellenérveket...
A V8 életérzés valóban nem fogható máshoz! Ez van!
Közben eszembe jut amikor lassan 2 éve túra vacsora alkalmával 18 klubtag képviselt 116.000ccm-t az asztalnál. A környék benzinkutasai könnyes szemmel idézik fel a szép napokat! :-)

szakmernok 2011.02.28. 15:15:31

Tetszett a video és tetszenek ezek az öreg amcsi vasak is. Nem akármilyen múltjuk van.

De az odaveréshez szerintem nem kellene ide Impreza WRX. Gti Golf vagy valami hasonló is elég lenne.

szakmernok 2011.02.28. 15:17:21

Ja és figyeltétek a filmben szereplő autón az apró részleteket. Szép dolgokat tudtak Detriotban csinálni.

deVille75 2011.02.28. 15:23:29

@szakmernok: :-) Tudnak most is ha akarnak, de tény hogy a 40'-70'-es évek volt Detroit aranykora!

szakmernok 2011.02.28. 15:28:35

@deVille75: Igen, én is arra a korra gondoltam. Csak meg kelln nézni az akkori amcsi filmeket. Néha nem is értem, hogy tudtak olyan fotmákat csinálni.

szakmernok 2011.02.28. 15:41:47

@csúcsragi: 100km-en tuti nem 700-at spórolsz. És a kocsid sem 8-at eszik 100-on. Önámitás és önigazolás. A suzukival meg ne hasonlítsd össze. Nem minden suzukis cigarettázik. És a legtöbb szuzi 8-at eszik 140-nél.Na meg mennyiért adnád el a nagymotoros, benzines verdádat? Persze ha hobbiautóról van szó akkor nem is szóltam.

deVille75 2011.02.28. 15:49:12

@szakmernok: '59 Cadillac 'rakétalámpák', 62'-es Imperial, Buick Riviera 'boattail'?

és még sokan mások.. :-)

w a s d 2011.02.28. 19:51:48

@csúcsragi: Egy normálisabb benzines tökmag a 8,5- 10 literhez képest inkább olyan 1000 Ft- os spórolást jelent a benzinen 100 km- enként. Mennyit megy az átlag magyar? 15.000 km- t évente?

15.000 km x 1000 Ft / 100 km -> havonta több, mint tízezer Ft különbség. Persze, aki megteheti, ne törődjön a fogyasztással, és nem a megspórolt pénzből venne jachtot az ember. De a havi 10.000 Ft az azért nem kevés, ha egyébként kevés jut valakinek.

(Ja, és ha nem 8,5- 10 litert fogyasztó autóról beszélünk, hanem 15-20 litert fogyasztóról,- csak hogy arról is beszéljünk, amikor nem számít a fogyasztás- akkor ezek között is lesz min. 1700 Ft 100 km- enként, az előbb említett tökmag kategóriájú kis izékhez képest meg kb. 2700 Ft ugyanekkora távon. Havi 1000 km -> 27.000 Ft...

Big Blaster 2011.02.28. 20:00:16

@szakmernok: Már hogy lenne önámítás! Teljesen hihető fogyasztási adatok amit csúcsragi írt! Nekem volt 2.0L-es automataváltós autóm. Átlagban 9-9,5 liter volt a fogyasztása nyáron. Most van egy tényleg őskövület, nyomórudas 2.9L-es, V6-os Ford Scorpio-m, szintén automata. Átlagban ez sem eszik többet 10-11 liternél. Na ha már ezeket sem hiszed el, mondok még meredekebbet, pedig ez is igaz: életemnek néhány boldog évében birtokoltam egy igazi amerikai vasat. Nem '60-as évekbeli volt, az igaz, hanem egy viszonylag modern konstrukció. 4.6L-es V8-as motor volt benne és persze automata váltó. Az átlag fogyi 12-13 liter között volt, persze normálisan közlekedve. Ha hiszed, ha nem Miskolc-Bp-Miskolc távot, úgy hogy Bp-en belül is közlekedtem vele, 10 literes átlag fogyiból ki lehetett hozni vele, autópályán végig 130-140-es tempóval haladva. Legjobb átlagfogyasztásom Miskolc-Békéscsaba-Miskolc távon 9-10 liter között volt, mondjuk ekkor tényleg a kis fogyasztásra gyúrtam, de ez nem azt jelenti, hogy végig 60-al mentem volna.

A lényeg: nem az a hihetetlen, hogy egy nagy motor beéri ennyi benzinnel (és hidd el, hogy beéri), hanem hogy az említett Suzuki 8 litert fogyaszt 140-nél, amikor hengerből fele annyi van benne, köbcentiből meg harmad annyi.

Big Blaster 2011.02.28. 20:07:14

@F/: A havi 10.000 Ft kevesebb, mint amennyit egy erősebb dohányos cigire költ havonta. Szerinted melyik feleslegesebb pénzkidobás, elfüstölni ezt a pénzt, vagy beletankolni egy normálisabb autóba, ami pár literrel többet fogyaszt, mint az ecobox?

Big Blaster 2011.02.28. 20:11:05

@F/: Ja még egy dolog: cigire, piára a legcsóróbbaknak is elmegy havi 10-20 ezer. Akkor miért sok ugyan ennyit elkölteni valakinek a hobbijára, ami történetesen az öröm autózás?

szikjáró 2011.02.28. 21:26:27

soha nem értettem mi a jó ebben a fajta örömautózásban.
olyan autóban örömködni, ami már akkor koros verda volt, mikor még az örömautózó az apjával járt egy gatyában.
a nosztalgia az teljesen más.
mai napig nagy kedvvel ülök bele a ladákba, vagy skodákba, a trabantokba stb, mert nekem az a nosztalgia.
ha örömködni akarok, akkor meg beleülök egy sportosabb járgányba, ami megy is mint a veszettfene, és mondjuk 8 liter alatt marad a fogyasztása őrültködéssel együtt.
miért jobb nyomni a gázt valami elavult konstrukcióban, ami pazarol, szennyez, idejétmúlt és a világon semmi nem köt hozzá sem a közös történelem, sem a nosztalgia.

Big Blaster 2011.02.28. 22:29:48

@obligat: Szerintem ezt nem lehet racionálisan megmagyarázni. Másrészt ezernyi oka lehet, hogy valaki miért vonzódik ezekhez az autókhoz. Lehet valakinek az is nosztalgia, hogy gyerek korában a Hazárd megye lordjain nőtt fel és szeretné felnőtt fejjel átélni azt az érzést, ami gyerekkorában a filmekből jött át neki. Vagy egyszerűen csak megfogja az a formavilág, ami pl. a '60-as, '70-es évek amcsi autóinak a sajátja és azért szeretne birtokolni egy olyat. Meg akárhogy is nézzük ezek az autók azért egzotikusak itthon, szemben a Ladákkal, Skodákkal amelyek kevesek szívét tudja igazán megdobogtatni. És még lehetne sorolni sokáig.
Egyébként az sem egy utolsó szempont, hogy ezekhez a régi dögökhöz még mai napig szinte mindent lehet kapni és nem is horror árakon, ráadásul egyszerűek mint a faék, tehát akit vonz a restaurálás, az kevesebb lóvéból, a siker nagyobb reményében vághat bele.

Virago_1000 2011.02.28. 22:36:30

@deVille75: Peldaul?
Szerintem lehet temetni azamerikai autogyartast, designban boven alulmuljak a koreaiakat, technikaban mindig is alulmultak mindenkit de legalabb gyonyoruek, feelingesek voltak. Mara ebbol semmi sem maradt.

@F/: A jo etvagy a jo egeszseg jele.
Masreszt, szerintem egy szeria allapotu amerikai sem eszik 20 l-t.

Virago_1000 2011.02.28. 22:40:58

@Big Blaster: A nagy motor azert nem fogyaszt aranyosan tobbet, mert az erotartalekait messze nem hasznalja ki. Ellenben egy kis motoros (a te peldadnal maradva: Suzuki) allandoan min 60-70%-t adja le a max teljesitmenyenek.
Az en amerikai mercevel kicsi, 3.5 v8-am jol beallitott karburatorokkal, orszaguton 11-ben megall. En magam sem hittem el, de tobbszori meres utan elfogadtam. Bp-Szigetvar a regi 6-oson 22.6 l. Volt benn gyorsitas-lassitas is (az ut allapota miatt is)

Virago_1000 2011.02.28. 22:44:52

@obligat: En sem ertem, mi az "orom" autozas egy olyan autoban, amelyik imbolyog mint a ladik az oceanon, es 60-nal mar lesodrodik egy eles kanyarban.
Viszont el tudom fogadni, hogy nem en vagyok a vilag kozepe, es hogy van, aki ezt szereti, ebben eli ki magat.

"Masok vagya akarmilyen, tisztelni kell"

deVille75 2011.03.01. 15:07:13

@Virago_1000: Pédául a 2011-es Cadillac CTS-V, DTS Sedan, hogy más márka is legyen Dodge Charger/Challenger stb.Bár szerintem Neked tökmindegy mit írok ide. Nekem a napi használatú autóm is amerikai, 2002 után gyártott és csodák-csodája semmi gondom vele, 2.4 motor 9,5-10,5 vegye átlaggal. Koreai autót meg vegyen más.

deVille75 2011.03.01. 15:09:37

@Virago_1000: Mondjuk ezzel a 60-nál lesodoródik, meg imbolyog vitatkoznék! Ja, és nem az út széléről hanem rendszeres vezetési élmény kapcsán...

deVille75 2011.03.01. 15:13:19

@obligat: ... és nem is fogod soha megérteni! Ez van!

w a s d 2011.03.01. 18:02:39

@Big Blaster: Én még mindig azt mondom, hogy 10-20ezer Ft nagy pénz ahhoz, hogy _bárki_ csak úgy kedvtelésből pluszban a kocsijára költse havonta, amikor az átlagos olcsó használt kisautók is havi 20-30 ezer forintba minimum kerülnek, ha nem csak egy helyben állva rohasztja a tulaj.
Hogy megtehesse az ember:
- többet kell keresni,
- vagy lemondani olyan dolgokról, ami az ember életében teljesen alapvető dolog, pl. minden nap egy meleg étkezés, néha barátokkal közös program, egy idő után elköltözni a szülőktől...
Én azt mondom még mindig, hogy egy olcsóbban fönntartható autó is többet képes nyújtani annak, aki többet vár egy kocsitól, mint egyszerű A- ból B- be jutást. Kompromisszum, egy többszínű élet, amiben ott az autó, mint hobbi, szemben egy olyan élettel, ami csak a hobbiautóból áll.

last barons 2011.03.01. 20:10:38

@szakmernok: Mit nézel ki ebből a kocsiból?
Tudod mi az a 427 Side Oiler?
Akkor ne fogadj nagyban...

Big Blaster 2011.03.01. 20:35:41

@F/: Racionálisan nézve a dolgokat alapvetően igaz amit írsz. Viszont sokfajta megközelítése lehet az autótartásnak. Ha valakinek pl. a veterán autózás a hobbija, akkor szerintem simán rááldoz havi 10-20 ezret vagy akár többet is havonta a hobbijára, persze ha megteheti. Én a '70-es évek amcsi autóira gerjedek, de tudtam, hogy nincs annyi pénzem és lehetőségem sem, hogy egy hétköznapi autó mellé vegyek egy ilyet. Ezért annak idején én is egyfajta kompromisszumos megoldásként vettem egy '90-es évekbeli amcsi autót, ami mindennapi használatra is alkalmas volt, de kiélhettem vele az amcsi autók iránti rajongásomat is. Nekem kb. havi 45-50 ezret vitt el ez az autó, amibe bele kell érteni az összes költséget a biztosítástól, garázsbérlettől, szerviztől kezdve az üzemanyagig. Mondhatjuk, hogy ez jócskán több volt, mint amiből fent lehetett volna tartani valami egyszerű tucatautót, de nekem akkor megérte a havi plusz 15-20 ezret, hogy egy ilyen autót birtokolhatok.
Végül azért adtam el, mert sok mindenről le kellett mondanom e-miatt, és egy idő után ez terhessé vált. De mint mondtam, az első pár évben igazából nem érdekelt, hogy mennyi pénzbe kerül, mert nagyon szerettem és össze sem lehetett hasonlítani az élményt amit a vezetése jelentett egy átlag autóéval.

MrKiraly 2011.03.02. 09:55:57

@Virago: Volt 1 tulajos autom, igaz nem amerikai hanem Nemet es A tulaj csaladtag volt, kvazi abban nottem fel,ugyhogy tudtam, miert es mikor keletkeztek "azok" a karcok stb...Szoval ha fingod nincs arrol hogy akit leugacc annak milyen elmenyei vannak a multbol, akkor massz vissza a Lada ala a szereloaknaba.Vagy menj ki drift-elni Kobanyara a 2107-el, mert neked csak ez jutott. Ki beszelt itt Ladarol??? Senkit nem erdekel. Ez a cikk egy emlekrol szol. Nekem is vannak Zsigulis emlekeim, es szertenem oket mihamarabb elfelejteni!

szikjáró 2011.03.02. 20:45:12

"Lehet valakinek az is nosztalgia, hogy gyerek korában a Hazárd megye lordjain nőtt fel és szeretné felnőtt fejjel átélni azt az érzést"

erre nem gondoltam, igazad lehet.

"és nem is fogod soha megérteni! Ez van! "

találat, nagyjából és egészében mindent gyűlölök, ami valamiért jenki. okkal és joggal.
süti beállítások módosítása