A magyar Formula-csapat

  2011. január 05. - ommm Címkék: bme frt formula sudent hajrámagyarország!

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Irgalmatlanul bánom és szégyellem, hogy a tavalyi év folyamán (rajtam kívülálló okok miatt) nem sikerült leszerveznem a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem versenycsapatával egy videós riportot. Dávid, a csapatkapitány hozott képbe, szépen bele is ástam magam. Aztán ősz lett, rossz idő, és ha jól emékszem, a helyszín/időpontegyeztetés is rázós volt, így szépen eltoltam a projektet az idei évre. (Pedig nem is egyik együttműködő partnerüknél még titkosügynökünk is dolgozik...)

Ja, és hogy hogyan lehet a BME-nek versenycsapata? Úgy, hogy a nyolcvanas évek elején, Amerikában úgy gondolták, hogy útnak indítanak egy versenysorozatot (Formula Student) egyetemek számára, melynek kapcsán a leendő járműipari mérnökök gyakorlati tapasztalatra tesznek szert. Ennek minden bizonnyal oka volt, és tán nem is baj, hogy így dönöttek, gyakorlat teszi a mestert. (Koncz Jani erről meg is győződhetett a tavalyi Pneumobil 2010-en.)

Aztán szépen, lassan összeállt itthon is a BME Formula Racing Team, amely - értelemszerűen - felépítésében hűen hozza a professzionális versenyistállók struktúráját. Van itt futóműfejlesztő és vázfelelős, elektromossági őrs és motorépítő gárda is. Első autójuk 2008-ban készült el.

A gép (bárcsak fele ennyi infó lenne egy-egy márkakereskedő honlapján, fele ilyen könnyen elérhetően!) ultrakönnyű, nagyo profin megépített és egy Yamaha R6-motor hajtja, mely jelenleg 84-89 lóerős. A sperrdifi, a könnyű csőváz és a csúcs-versenysportra jellemző legmodernebb anyagok felhasználása természetes. Az pedig, hogy Silverstone-ban kategóriájukban harmadikok lettek, bizonyít valamit abból, hogy csak lovas nép a magyar. Összetettben a 84 indulóból a 20. helyet csípték meg, ami - tekintettel a többségében sokkal nagyobb költségvetéssel gazdálkodó vetélytársakra - egy olyan dolog, amire büszkék lehetünk. Azt a felemelő érzést pedig, hogy egy saját magunk által megálmodott gépet száguldani látunk, sőt, helyezést érünk el vele, nos, mindennél jobban irigylem tőlük. Nem semmi, srácok, gratulálunk az eddigi teljesítményért innen, a gépházból is. És idén összehozzuk a dolgot, az biztos. Úgy érzem, ezt nagyon ki kéne próbálnom.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr332561374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TUDOD, A CSIBE 2011.01.05. 15:19:58

Jaja csak jó lenne ha nemzetközileg is lenne ennek eredménye...

benkoo 2011.01.05. 15:24:25

@TUDOD, A CSIBE: Silverstone-ban kategóriájukban harmadikok lettek, bizonyít valamit abból, hogy csak lovas nép a magyar. Összetettben a 84 indulóból a 20. helyet csípték meg, ami - tekintettel a többségében sokkal nagyobb költségvetéssel gazdálkodó vetélytársakra - egy olyan dolog, amire büszkék lehetünk.

Camappa 2011.01.05. 15:26:00

Oké, csak hagyjuk ezt a nekünk kevesebb pízbő kellett, meg rosszul bántak velünk mellédumát. SENKIT NEM ÉRDEKEL! Szokjunk már hozzá, hogy a bűnbak keresés lúzer hozzáállás. Első hely van, második meg harmadik, a többi senkit nem érdekel.

Petykabá 2011.01.05. 15:29:48

@Camappa: látszik, hogy sose sportoltál. Ez egy tipikus lúzer gondolkodása.

Camappa 2011.01.05. 15:34:23

@Petykabá: Megállapítottad az oldalra vetett három mondatomból. LUI PADRE JÓSOLJ NEKEM!

Ostoba magyar vagy, ennyi.

keletisarok.hu 2011.01.05. 15:36:32

@Camappa: Már általános iskolás koromban megtanultam, hogy a sportban a pénz is lényeges, mikor én a lapcsánka talpú Tisza tornacipőben álltam a rajthoz a salakpályán, a sportiskolás surmók meg szöges cipőben...

juliusbond 2011.01.05. 15:40:18

sok-sok ilyen hírt !

Camappa 2011.01.05. 15:41:23

@keletisarok.hu: Rendben, akkor egyben levontad a végkövetkeztetést: SOSE LESZEK ELSŐ!

Tehát akkor ne is sírdogálj.

thisisnotsound 2011.01.05. 15:44:15

kár, hogy csúnya
vagy ha direkt ilyen akkor nem elég elvetemült

betm3n 2011.01.05. 15:45:47

gondolom a súlyelosztás okán olyan, amilyen, de kicsit bumfordi formája van :)

ha nincs korlátozva csak a köbcenti, meg a szívótorok mérete, akkor nem lehetne feltölteni valamivel? kompresszorral? :) elhiszem, hogy akkor kovácsolt dugók, kovácsolt karok, stbstb kellenek.. a szponzorok meg nyilván nem annyira bőkezűek.

ettől függetlenül hatalmas respect annak, amit talpra állítottak, ilyenkor büszke vagyok a hazai oktatásra

kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2011.01.05. 15:46:30

Srácok, nem ebben a kategóriában megy a kanadai csapat az mrt verdájával?
(blogs.mcgill.ca/fsae/)

Camappa 2011.01.05. 15:47:16

@betm3n: Ki a faszt érdekel hogy néz ki? Az számít, hogy beérj vele a célba, elsőként.

Majom, menjén banánt enni!

Ger6ő 2011.01.05. 15:48:23

ommm!

"Az pedig, hogy Silverstone-ban kategóriájukban harmadikok lettek, bizonyít valamit abból, hogy csak lovas nép a magyar. Összetettben a 84 indulóból a 20. helyet csípték meg, ami - tekintettel a többségében sokkal nagyobb költségvetéssel gazdálkodó vetélytársakra - egy olyan dolog, amire büszkék lehetünk."

meséld már el, hogyha rájuk büszkék lehetünk, akkor a Talmácsit miért kell szégyellni szerinted?!

egyébként a srácoknak gratulálok, hajrá-hajrá!!!!!!!!!!!!!!!!!!

someday 2011.01.05. 15:52:39

lol. troll verseny van? ott sem lennél te sem első camappa. Nem rossz, nem rossz nem mondom, de a te dumád is már le járt lemez.
szegény minardi is biztos azért volt fos az F1ben mert azt szajkózta hogy "nincs pénzem". a technikai sport erősen pénzfüggő. ennek az ellenkezőjét állítani vagy akár az összefüggést is tagadni csak.. (...még ha csak azért is hogy trollkodj, magyarozz). Hát szimplán kőostoba dolog. Érted. Remélem.

Hurri Kán 2011.01.05. 15:54:13

A technikai adatokról lehet bővebbet tudni?

Egyébként le a kalappal a srácok előtt!

Petykabá 2011.01.05. 15:58:22

@Camappa: nem. pszichológus vagyok. ennyi.

12fa 2011.01.05. 16:02:32

gratu, és szeva pomtárs

nem várt fordulat 2011.01.05. 16:04:03

@Camappa: pont az f1 -ben vannak, akik meg sem próbálják felvenni a versenyt a nagyokkal. csak tesztelnek a versenyek alatt, és a céljuk az, hogy végigmenjenek a futamon. mert csak annyi pénzük van. de ha végigmennek, akkor nekik, az nagy eredmény.

úgyhogy leülehetsz, egyes.

Ufóka 2011.01.05. 16:07:03

@Ger6ő: Hol írta ommm azt, hogy szégyellni kell Talmácsit? Nem találom.

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2011.01.05. 16:09:42

@Camappa: szevasz! miért vagy ilyen kis morcos és értetlen? lebuktál a tantónéni előtt hogy matyizol a pad alatt vagy mi rágja úgy a lelked kisbogár??

Bencesz 2011.01.05. 16:19:30

Most ez az autó is Kecskeméten a GAMF-on van és mellette még ott van a Megameter amivel Finnországban 1941 km/liter eredményt értünk el.

www.eco-marathon.hu/

tommm 2011.01.05. 16:30:15

Csak az a baj, hogy a Bári szarik az Age-re mióta ezzel foglalkozik.. milyen kár:D

Zafi 2011.01.05. 16:34:03

Bocs, de nincs el írva a motor teljesítménye??Tudtommal kb 120 le a 2005 r6!De ha 84-89 kw-ot írsz az jó!

Today05 2011.01.05. 16:38:04

azért fura, hogy senkinek sem tűnt fel, hogy mennyire lepontozták a prezentációt. EZ az igazi magyarbetegség, (na meg a trollkodás) hogy rendkívüli tudású szakemberek összeraknak valami hibátlan szerkezetet 17 forintból, amit mások csak 1700ból tudnak, aztán nem tudják eladni, mert elfelejtenek szólni a marketingesnek a szomszéd szobában:) egyébként szép a verda, hasonlít egy R8-ra is, főleg az orr-rész profilja, ill a beömlők belépőélei

Bencesz 2011.01.05. 16:38:07

@Zafi: A szabályok szerint fojtást kell a motorba rakni

gtivasz 2011.01.05. 16:39:47

Sziasztok!
Néhány válasz a kérdésekre:
-Forma: az autó fő méreteit a szabályzat és a pálya szűk kialakítása szabályozzák, ezért veszít az arányokból
-Motor: a versenyen a megszerezhető összpontszám 10%-át a fogyasztásra adják, ezért a 4 hengeres motorokat nem szokták feltölteni. Sokan használnak viszont 450ccm körüli egy hengeres feltöltött motorokat, amik kb 20 kiloval könnyebbek, mint a 4 hengeresek. (2012-re egy hengeres van tervben)
-Képek: akit érdekelnek képek meg egyéb info az nyomjon egy lájkot facebookon
http://www.facebook.com/#!/FormulaRacingTeam
-Egyelőre a BME csapata az egyetlen az országban, de 2011-re több egyetem is ígérte, hogy az augusztusi győri versenyen ott lesz.

jps 2011.01.05. 16:42:11

@betm3n: Korlátozva van a szívócső átmérője.
Egyébként pedig a szponzorok sokasága ellenére van benne bőven sufni-megoldás.

Muscle Car · http://mydailyadvice.blogspot.hu/ 2011.01.05. 16:50:48

Gratulálok A SZIE nevében is, bá csak nálunk is foglalkoznának hasonló ötletekkel.az hogy mi hiányzik a kocsiból(feltöltő,kompresszor)más kérdés mert úgy tudom a srácok maguk szerezték a cuccokat,másnem szponzori beruházássl. minden elismerésem.

jobblab 2011.01.05. 16:59:59

Ultralight Ariel Atom :)
A formája nekem se jön be, pedig arra kaptak legtöbb pontot. Nem tom, ez a "prezentáció" mit takart pontosan, de ott ment el a győzelem, de ez bizonyára nem véletlen :(

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.01.05. 17:00:22

Vagány kis verda, meghajtanám a reptéren...

Castigliano (törölt) 2011.01.05. 17:00:52

omm!
a győri SZEnergy Team-mel nem lesz videóriport?
Szerintem az is érdekelne sok embert.

i.a.n. 2011.01.05. 17:13:31

@tommm: legalább néha egy jó CS lenne... :D

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.01.05. 17:16:13

milyen módon korlátozzák a felhasználható erőforrásokat, hogy "elhagyta" a yamaha blokk azt a (széria állapothoz viszonyítva) 30-40 lóerőt?

yeti 2011.01.05. 17:23:18

Gratulálok a szép eredményhez.Csak így tovább!

Zsolti9014 2011.01.05. 17:27:25

Én személy szerint ehhez csak gratulálni tudok. Hajrá!

Más: a Karácsonyi Hiénás nyereményeket mindenki megkapta már, vagy még folyamatban van a postázás? Csak mert nekem eddig semmi. :)

ommm 2011.01.05. 17:31:43

@Zsolti9014: Milyen névvel nyertél és mit?

rognork 2011.01.05. 17:37:12

kár hogy az én időmben még nem volt ilyen...
irigykedek.

vojtech 2011.01.05. 17:42:30

A motor azert csak 85 HP-t tud, mert a szivorendszerben el kell helyezni egy 20 mm atmeroju folytast. Minden az egesterbe kerulo levegonek ezen kell atmennie.

A folytas okai: nem vagyunk sem profi pilotak, sem nagy tapasztalattal rendelkezo mernokok: nem akarjak hogy barki is meghaljon.

A motor feltoltesenek kerdese: a kocsi 250 kg, es 2 kereken viszi at a nyomatekot az utra, egyszeruen meg igy is tul sokszor eforognak a kerekek.

Zsolti9014 2011.01.05. 17:45:51

@ommm: A Rossiért lemenni alfába c. posztnál nyertem egy Yamahás csomagot:

belsoseg.blog.hu/2010/12/11/karacsonyi_hiena_rossiert_lemenni_alfaba

A nickem az ugyanez volt, a becsületes nevem az meg majd megy privát üzentben, mert szégyenlős vagyok. :D

AciDuzzu 2011.01.05. 17:58:35

Nagyon korrekt munka, igazán tehetséges srácok! Egy kérdés jutott eszembe: hátsó szárny??

Sam75 2011.01.05. 18:07:05

Gratula a BME-s srácoknak!

De egy dolgot nem értek. Ha jól tudom van a BME-n ipari formatervező tanszék, tessék velük konzultálni kicsit többet.
A hátsószárny lehet hogy nem megengedett ebben a sorozatban, és lehet hogy ez az oka a rövid tengelytávnak is meg az első szárny hiányának.
De azért szép teljesítmény.
Lesz ez jobb is.

Zsolti9014 2011.01.05. 18:08:00

@AciDuzzu: nekem két tippem lenne, az egyik az a szabályzatban foglaltak, hátha van olyan szabály ami tiltja.
A másik, hogy annyira hátul van a súlypont, hogy nem is szükséges. De nem vagyok mérnök, úgyhogy ez egy jó kérdés, engem is érdekel a válasz. :)

Kolombusz 2011.01.05. 19:13:39

Jó cucc, és örülök, hogy legalább egy csapatunk van. A Silverstone-i eredmény különösen király, reméljük jövőre még jobb lesz.

Mike007 · http://lookatmylife.blog.hu 2011.01.05. 19:20:32

Először is gratulálok a srácoknak, szép munka!!!! Reagálva egy két kommentre a sporthoz igenis is rengeteg pénz kell ez tény... Jó pár világ s Európa bajnokot ismerek akik vagy azért mert nem volt pénz már versenyre utazni sem vagy mert nem lehet belőle megélni c. mese miatt hagyták abba, és ha valakik fele annyi pénzből hasonló teljesítményt produkálnak mint azok akik dupla annyi pénzből gazdálkodnak az igenis említésre méltó... ennyi lenne. Csak így tovább srácok!!!

gobolyosg 2011.01.05. 19:32:24

Úgy egyébként meg témán belül offolva: vonatkoztass el a versenyszellem, pénzidepénzoda, kihányadiklett, hogynézezki dolgoktól, és képzeld magad oda, hogy csak egyenesben mered lepadlózni, mert úgy érzed kitép alólad. ariel atom kis költségvetésből. ezigen

rollin 2011.01.05. 19:40:26

@Camappa: szerinted a sporthoz nemkell pénz? a technikaihoz sem? szájj már magadba lécci és csak utána kommentelj!
--------------
amugy meg respect a BME-s srácoknak ez tényleg lenyűgöző teljesítmény!! csak így tovább!

Rocko- 2011.01.05. 19:44:31

uhh, ez beteg!
szóval tetszik. csinálnak felnőtt verziót is?

Rocko- 2011.01.05. 19:52:02

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: na most akkor kinek a fixa ideája a suzuki?

bardocz 2011.01.05. 19:54:38

@Rocko-: Wut? Nem kisgyerekek vezetik.

A csapatban jól sejtem, hogy leginkább Msc-sek vannak? Mert én pl így 1 félév után nem sokmindent tudnék hozzászólni, hiába járműmérnöknek tanulok. Max amiket eddig is tudtam.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.05. 20:02:38

Nekem tetszik!
Akkor ebben nem lobogott a Kádár Lehel haja, mint a szuperkondenzátoros autóban?
Sajnos arról a Digán nem volt semmi infó, pedig a kerékagy-motor nagyon érdekelne, hogy hogyan tölti a kondit...

EXIT 2011.01.05. 20:02:54

A győriek pedig motort fejlesztenek, merthogy ezek ugye mind utcai motorkerékpárok folytott blokjai. Igaz a győri motorok az osztrák kocsiba kerülnek bele, egyelőre.

Rocko- 2011.01.05. 20:03:15

@bardocz: nézd, az én 195 centimhez és 49,5-ös lábamhoz ez kb. félcipőnek jó. :)

knt 2011.01.05. 20:11:40

hajra srácok, hajrá Zsolti! Láttam a régebbi gépeket is élőbe az is szép volt. Ez meg jó. De fejlődünk és ott tudunk lenni ez azért nagy szó, ugyanis a verseny arról is szol, hogy szerezz rá pénzt (managament), add el a cuccot (marketing), és ugye rettyints össze egy jó gépet (gépészet). Más egyetemen PROFI kart és F3000? pilóták mennek ezekkel a kis csodákkal. Ami szinten hoz pár mp-et. De mind mind pénz... és végül egy tényleg nem kis pénzel gurigato csapat videója arról hogy mit is tudnak ezek a "gyermek verziók" www.youtube.com/watch?v=O8ti5G4jFSo

bardocz 2011.01.05. 20:16:05

@Rocko-: Ha gokartban ülnek 2 méteres emberek, akkor ne magyarázd már meg, hogy ebbe nem férnél bele sehogy:D

Vadmeggy 2011.01.05. 20:21:36

Gratulálok srácok! Szép munka, csak így tovább. Hányok a sok trollkodó szarrágól, aki nem ismeri el ezt az eredményt.
Tudjátok mennyi munka van ebben az autóban? A szabadidejük nagy részét erre áldozzák, és a sok fasszopó a fotelből fikázza őket. Ha nem tetszik csináljatok jobbat.

Én a BME villanykarára járok, és bármit megadnék, hogy majd 1-2 múlva én is részt vehessek hasonló fejlesztésben.

Rocko- 2011.01.05. 20:22:11

@bardocz: és nagyon hülyén néznek ki benne, illetve kényelmetlen nekik.

belsoseg.blog.hu/2010/07/22/versenyezni_csak_lassan_szepen_prokee
"Az Autófília gokart-maratonokon csak Milumant sikerült megvernem, aki felakadt egy komolyabb oszlopon, illetve Rockot, aki négy méter magas, így a légellenállása vetekszik egy széllel szembefordított parabolaantennával."

Rocko- 2011.01.05. 20:25:27

@BOSCHtechnikus: fizikailag alkalmatlan vagyok rá. padlóváltós Trabantra is.

na jó, pókot vezettem, de akkor jóval kisebb voltam, mind korban mind méretben. szal az már elévült. :)))

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.05. 20:27:42

@Vadmeggy: "Ha nem tetszik csináljatok jobbat." Ők nem akarnak semmit se csinálni, kár a karakterért...

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.05. 20:28:56

@Rocko-: Azért, mert nekem "csak" 46-os a lábam, mégis lenyomom fékezéskor a gázt is.

Russell44 2011.01.05. 20:31:02

@Rocko-: én részt vettem az előző generáció vázának tervezésében, és úgy csináltuk, hogy a 190 centimmel még sisakban is elférjek. Az első autó egyik pilótája is 185 fölött volt

Rocko- 2011.01.05. 20:35:54

@BOSCHtechnikus: jaaa, hogy erre célzol!
persze, akkor is akadt a pedálba a lábam. szóval menne simán a heel and toe. csak éppen telitalppal. :D
ha ajánlhatom magamat, egy kis összehasonlítóteszt, korábbról: autofilia.blog.hu/2009/04/30/zsirafot_az_autoba

kis csibe 2011.01.05. 20:47:50

Haha, mi ez a nevetseges szar? :D
Hol van ez barmilyen forma autotol? :D

baird 2011.01.05. 20:48:44

Azt kell látni, hogy a projekt elsődleges értéke a versenyautó, hanem az oktatás. Azok a diákok akik részt vesznek a projektben, sokkal nagyobb gyakorlati tudással rendelkeznek, mint egy átlag egyetemista,akinek az minden problémája, hogy, hogyan tussolja el a beadandó házin a hibákat. Itt nincs mellébeszélés, ez le lesz gyártva, és a gyártós cég visszadobja a max pontos házit is, h "te hülye vagy ez gyárthatatlan". Ebből lehet nagyon sokat tanulni, ugyanis itt az iparral konzultálsz és a legkorszerűbb technikákat alkalmazod.
Azt pedig, hogy a nyugati csapatok szerint ez nem is mérnökverseny, hanem egy projektmenedzsment verseny, nem is részletezem.

A benzines csapat 7 részegységgel kb 30 fő.
Elektromos hajtásláncú csapat 15 fő
2012-es évre készülő junior csapat 30 fő
2012-es agymotor fejlesztő csapat 10 fő
van egy formatervező csoport is 10 fővel és tervezünk kisebb kategóriákban is projekteket indítani, mint a pneumobil és az elektromobil.

Ugyan úgy, ahogy motoron Talmácsi, vagy 4keréken Michelisz, a tervező programok mögött is ugyanolyan tehetségek ülnek, csak lehetőséget kell nekik adni, hogy megmutathassák mit tudnak.

Na ezért vagyunk mi.

Rekspa 2011.01.05. 21:16:24

Michelisz Norbit kell beleültetni és akkor meglesz az első hely is a kategóriában!;)

Konflikt · http://flickr.com/konflikt 2011.01.05. 21:17:50

Grat sracok, remek munka! a jovoben pedig megnagyobb sikereket kivanok! remelem hallunk meg a TC-n rolatok.

baird 2011.01.05. 21:24:38

@Rekspa: http://www.facebook.com/reqs.php?bcode=8-sl8#!/photo.php?fbid=171880086181888&set=a.171880002848563.28820.112966462073251&pid=303819&id=112966462073251

:)

nikó 78 2011.01.05. 21:25:34

Nagyon jó, hogy létezik ilyen, sőt a különböző iparágakban is kellene, hogy legyen lehetőség, a leendő mérnököknek gyakaorolni a szakmát. Testközelből két kézzel. Az elmélet, nagyon ritkán fedi a gyakorlatot. A leggyakoribb szituáció, amikor gyorsan kell megfelelő döntést hozni. Ez az ami megfelelő látásmód nélkül nem jöhet össze,adott idő alatt. Hierarchikus felépítésű szervezetekben, a tudatlanságból adódóan születnek a legnagyobb baromságok. Gyakorlatlan mérnökökkel pedig tele van a padlás.

Vadmeggy 2011.01.05. 21:33:27

@baird: Az egész teamet mi fogta össze? Volt egy projectvezető aki összetartotta az egész teamet? Vagy függetlenül dolgoztatok?

" Azok a diákok akik részt vesznek a projektben, sokkal nagyobb gyakorlati tudással rendelkeznek, mint egy átlag egyetemista"

Ezt a tudást gondolom mindenki önszorgalomból szedte össze, és nem az egyetem keretein belül szerezte meg?

gtivasz 2011.01.05. 21:34:58

@AciDuzzu: hátsó szárny: szabály szerint nincs korlátozva, de a pályák úgy vannak kialakítva, hogy 100-nál többre ne tudjanak felgyorsulni a legjobb autók sem, így az alacsony tempo miatt nagyon nagy és hatékony szárnyakkal lehet csak eredményt elérni. (pl: Monash University, keress rá azon van szárny bőven)
@bardocz: alapvetően két csapat van: a "nagyok" akik az aktuális autót építik, (végzős BSc+MSc), és a junior csapat, akik elkezdik tervezni a következő évi autót, így biztosítva az utánpótlást és a beletanulást. A bécsiek pl nem építettek autót 2010-ben, mert mindenki lediplomázott a 2009es csapatból és nem volt utánpótlásuk.

Cooper911 2011.01.05. 21:37:28

Ez igen jó kis gép lett.
Kipróbálnám.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.01.05. 21:41:29

@baird: Ki az a "mi"? Ha megkérdezhetem!

@Rocko-: A E28 lett volna a legjobb választás, az legalább szép.

Rocko- 2011.01.05. 21:43:10

@BOSCHtechnikus: ezért vettem Audi 90-est. :D

bardocz 2011.01.05. 21:44:13

@gtivasz:
Értem, remélem eljutok majd oda egyszer, hogy ennek a csapatnak a tagja lehetek.

gtivasz 2011.01.05. 21:55:22

@bardocz:
honlapon megvannak az elérhetőségek, írj egy emailt és ha komolyan érdekel és tudsz rá időt szakítani, biztosan megtalálod a helyed és a feladatod a csapatban, ez csak rajtad múlik! A csapatban a legöregebbek másodikas korukban kezdték.
@Vadmeggy: volt és van is projektvezető a csapatban. A vezetés kialakított egy ideális szerkezeti struktúrát, amit próbálunk megvalósítani. Szintén fontos szerepet töltenek be a főmérnök és az egyes csoportok vezetői.

bardocz 2011.01.05. 22:06:43

@gtivasz: Én még elsős vagyok, majd jövőre inkább:) Amíg semmi tudásom, addig inkább még nem akarom.

eye scream 2011.01.05. 22:12:39

mé nem lehet nekem kommentelni?

eye scream 2011.01.05. 22:14:35

Mégis! Szóval maximális riszpekt a BME-s tesóknak!

VargaBa 2011.01.05. 22:54:40

Elismerésem! Gratulálok hozzá :-)

Hát igen, kicsit tényleg gokartosnak tűnik(picike autó és az F1-hez szokott szemeim hiányolják a szárnyakat), de ha ez az ideális olyan pályára...

Motor ügyben kötelező egy "gyári" motort használni??
Kiváncsi lennék egy esetleges saját(BME-s) tervezésű vankelre :P Bár az már tényleg nem lehet egyszerű.
Kedvem lenne nekem is ilyesmit tanulni:)

Totti001 2011.01.05. 23:26:15

@VargaBa: Nem kötelező "gyári" motor.

Totti001 2011.01.05. 23:28:19

@bardocz: Elsős hallgatókat is szívesen látnak, sőt tudásszerzésre szerintem a legalkalmasabb.

VargaBa 2011.01.05. 23:35:44

@Totti001: Értem.

Az még nagyon izgatna, hogy a vázat milyen fémből készítettétek??

baird 2011.01.05. 23:43:38

@VargaBa: Gondolkoztunk a 25CrMo4-en de végül sima egyszerű St35 lett a váz. A szabályzatban kötelezően előírt falvastagságok vannak, így hiába használtunk volna jobb mechanikai tulajdonságokkal bíró anyagot, tömeget csökkenteni nem, maximum torziós merevséget növelni tudtunk volna. Azt viszont egyéb szerkezet optimalizálási módszerekkel elégséges értékűre hoztuk, így úgy döntöttünk nem fárasztjuk magunkat fölösleges utókezelésekkel, amit a cromoly megkövetelt volna.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2011.01.06. 00:18:14

Szerintem, ha a teljesítményre odafigyeltek és csináltok belőle 2 személyes változatot, akár az Ariel babérjaira is törhettek. Gratulálok, nagyon jó!

VargaBa 2011.01.06. 00:19:11

@baird: Értem, köszönöm a válaszokat:)

Kötelező falvastagság alatt gondolom egy minimum határra gondolsz, ami érthető is.
Aluminium ötvözet nem megengedett? Pár kilót talán jelentene az is. Nézegettem a face-es képeket és látom előszeretettel használtok karbont, de itt a vázon azért egy jóféle alu ötvözet még könnyíthetne kicsit.

Félreértés ne essék, én csak egy lelkes érdeklődő vagyok, nem kötözködni akarok, csak érdekel, hogy mit miért és miért nem:)

gokart87 2011.01.06. 00:28:34

Úgy néz ki felülről ,
mint ha egy gyurmaF1 kocsival betonfalnak hajtottak volna és összement volna vagy másfél méterrel xD

baird 2011.01.06. 00:29:39

@VargaBa: Mindent meg lehet csinálni. Alumíniumot is lehet használni, de mindig fel kell tenni a kérdést, hogy megéri-e? Mi a koncepció és mi a célunk?
A legnagyobb probléma, hogy a pilóta feje felett lévő bukócső, az úgynevezett "main hoop" kötelezően acélból kell hogy legyen. A váz többi része lehet alu és össze lehetne illeszteni de többször annyi munka mint amennyit nyerni lehetne vele. 8 hónap alatt szervezünk csapatot, tervezünk autót, építünk, tesztelünk és versenyzünk. Ebben van 2x4 hét vizsgaidőszak ja meg persze akinek van ideje bejárni az évközi tárgyak.. :)
Ugyan ezzel a váz koncepcióval a 2011-es utód 220 kiló alatt lesz.

Persze lehet karbon monocoque-t is használni, mint az F1-ben, és tegyük fel nyerünk vele 10 kilót..

Itt a Grazi csapat autója, akit a RedBull a rossz nyelvek szerint évi 1 millió euróval tol.

racing.tugraz.at/de/rennboliden/tankia-2010/

Az autójuk gyönyörű, és iszonyat profik. De nem tudnak többet mint mi és Silvesrtone-ban pl. előttük végeztünk..

baird 2011.01.06. 00:37:12

@VargaBa: mellesleg a monocoque azért kell a forma1-ben, mert -főleg manapság- az nem szól másról, mint aerodinamikáról. A levegő miatt nagy felületi terhelést kap a "burkolat", ami ugye egyben a váz szerkezet is.
Ahogy már korábban említették, a Formula Student versenysorozatban úgy vannak kialakítva a pályák, hogy átlag 50-60 km/h-val mennek a járművek és ha valaki 100km/h-nél gyorsabban megy valamelyik szakaszon, a pályát átalakítják. (képezni akarják a mérnököket, nem megölni). Ilyen sebességnél az aerodiamikai hatékonyság irreleváns. Ezért nincsenek szárnyak és ezért "fölösleges" a monocoque, hiszen terhelések a környezet felől, a futóműrudazaton keresztül pontszerűen érik a járművet. Az ilyen terhelések elvezetésére a legideálisabb szerkezet viszont az ilyen(létra)stuktúra, csőváz.

1231231234 2011.01.06. 00:41:10

@Kerti Gábor: teljesitmény ekkora tömeghez elég, sőt még így is sokszor elpörög a kerék gyorsításkor:D

AciDuzzu 2011.01.06. 00:47:24

@gtivasz: Köszönöm a választ! Megkerestem az általad említett autót:

www.monashmotorsport.com/

Hát igen, ezek tényleg NAGY szárnyak :)
Azért látva, hogy milyen egyetemek mekkora pénzzel vesznek részt ebben, hihetetlen mennyire jók vagytok! Hajrá!

1231231234 2011.01.06. 01:22:39

@gtivasz: már minden már kombináció foglalt volt

kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2011.01.06. 01:55:22

Ha valakit érdekelne, a kanadaiak mrt5-öse benne van az LFS-ben, lehet virtuálisan tesztelni:
www.lfs.net/?page=contents&car=mrt5
(Igaz már a fizetős szekcióban van)
Jó lenne ha a magyar vas is bekerülhetne ide :)

agresszív hájfej, legalább mozgott aznap valamit 2011.01.06. 08:38:43

"Yamaha R6-motor hajtja, mely jelenleg 84-89 lóerős."
Az a lóerő nem kW véletlenül? forrás: en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6

VargaBa 2011.01.06. 09:20:27

@baird: Bennem csak azért merült fel az aluminium használata, mert kerékpározok, és a jóval egyszerűbb és kevesebb anyagból készülő kerékpár vázak esetén egy jó cromo és egy jó alu váz között több mint fél kiló különbség is lehet, esetetekben ez tényleg kilókban mérhető, és az előző hsz-ekben olvastam, hogy könnyebb motort terveztek bele rakni és állításod szerint így lesz 220 kiló körül a gép. Namármost a hegesztés az hegesztés (aluötvözetből is van olyan, amit gyárilag nem hőkezelnek hegesztés után) plusz illeszteni kéne a kötelezően acélból készült elemeket, ez az illesztés annyival több plusz idő lenne?
Persze ez csak kérdezősködés, ennyi idő alatt és ennyi más dolog mellett ez is elismerésre méltó, főleg, hogy ilyen eredményeket értek el vele :)

@:lebowski71
""Yamaha R6-motor hajtja, mely jelenleg 84-89 lóerős."
Az a lóerő nem kW véletlenül? forrás: en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6"

Föntebb írták, hogy kötelező folytást alkalmazni :)

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2011.01.06. 09:28:48

Nem rossz motor, sőt, tudom, hogy marha jól mehet. Én azt akartam ezzel sejteni, hogy ebből marha sok pénzt lehetne kivenni, illetve legalább egy kis jó hírnevet lehetne hozni kicsi országunknak. Azért ha ezt tovább fejlesztenék és rámennének arra, hogy ezt néhány országban forgalomba is tegyék, szerintem marha jó üzlet lehetne belőle. Bár azt nem hiszem, hogy az Ariel olyan nagy profitot hozna:D, de legalább lenne igazi magyar sportautógyártás:D Hiába egy kicsi kis jármű, de én büszke lennék rá, amikor a top gear-ben viszontlátnám:D Tényleg csak hajrá!

szatyi 2011.01.06. 09:51:47

Gratulálok minden résztvevőnek, ez igazi jó móka lehet. És most még más pénzéből csinálják a srácok, ha kevésből is. Amúgy a pénzhiány azt jelenti, hogy a projektmanagement bevételi oldalról még nem működik tökéletesen, bár matrica az van rendesen. További hátrány a burkolat véges felülete. Öt centis "KÖSZI APA, LÓFASZT KFT. SZECSŐ" matricáért a lófaszt se fizetnek.

(napirajz.hu/archives/2008/02/04/SLUSSZPOEN/)

@Kázmér_von_Odabasz: És az az egyik legélvezetesebb autó ott a szimulátorban. Kéne egyet hegeszteni otthonra, csak sajnos legálisan még pályán sem használhatnánk, elvileg ahhoz is kell versenyengedély. Ez a nagy baj a locost kitcarokkal is.

PECÁS2 2011.01.06. 10:01:15

Üdvözlendő a leendő szakemberek hozzáállása a projekthez!Pedig sokkal kisebb költségvetéssel dolgoznak szabadidejükben mint a többi csapat.
Szponzorok ! Nem esett le a tantusz?
Elismerésem mindenkinek!Gázt bele!

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2011.01.06. 11:07:57

Weheh.

Áruljátok Kit Carként, és rendezzünk magyar versenysorozatot az autó alapján. :))

kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2011.01.06. 11:45:34

@szatyi: Igen én is ezért kaptam fel a fejemet. Élőben is szívesen kipróbálnám, mert durva élmény lehet.

Ha érdekelnek az mrt-s részletek akkor erre keress:
fsae.mcgill.ca/en/indexen.htm
blogs.mcgill.ca/fsae/

baird 2011.01.06. 12:17:42

@baird: Azt kell látni, hogy a projekt elsődleges értéke NEM a versenyautó, hanem az oktatás. Azok a diákok akik részt vesznek a projektben, sokkal nagyobb gyakorlati tudással rendelkeznek, mint egy átlag egyetemista,akinek az minden problémája, hogy, hogyan tussolja el a beadandó házin a hibákat. Itt nincs mellébeszélés, ez le lesz gyártva, és a gyártós cég visszadobja a max pontos házit is, h "te hülye vagy ez gyárthatatlan". Ebből lehet nagyon sokat tanulni, ugyanis itt az iparral konzultálsz és a legkorszerűbb technikákat alkalmazod.
Azt pedig, hogy a nyugati csapatok szerint ez nem is mérnökverseny, hanem egy projektmenedzsment verseny, nem is részletezem.

A benzines csapat 7 részegységgel kb 30 fő.
Elektromos hajtásláncú csapat 15 fő
2012-es évre készülő junior csapat 30 fő
2012-es agymotor fejlesztő csapat 10 fő
van egy formatervező csoport is 10 fővel és tervezünk kisebb kategóriákban is projekteket indítani, mint a pneumobil és az elektromobil.

Ugyan úgy, ahogy motoron Talmácsi, vagy 4keréken Michelisz, a tervező programok mögött is ugyanolyan tehetségek ülnek, csak lehetőséget kell nekik adni, hogy megmutathassák mit tudnak.

Na ezért vagyunk mi.

louie561 2011.01.06. 13:12:50

A tisztanlatas vegett, az a 80 akarhany loero ugy jon ki a fotengelyen, hogy mind a negy henger egy kozos, 20mm atmeroju lyukon szlopalja a levegot. Tehat nem hengerenkent 20mm, hanem OSSZESEN EGY DB 20mm-es szukitesen. Viszonyitas keppen gyarilag hangerenkent van azt hiszem 38 mm, es ugy lesz 120 LE koruli, valamint pl. egy Simson is kb. 20mm atmeroju csovon lelegzik :) .

Jamesblond 2011.01.06. 13:33:08

Van egy cég ami SUZUKI GSXR blokkot szerel egy kis kasztniba. "Revical" a neve talán? Az "5th gear" című műsorban láttam. Tiff Needel tesztelte, azt mondta ilyen állat cuccot még nem vezetett. Az vagy 500 kg volt. Nagyon csúnyán ment!
De a srácok 250 kg-ja a 89 lóerővel is brutál lehet. Valahogy nem lehetne pénzzé tenni ezeket és mindig újat csinálni? Lehet akadna aki kicsengetné az árát, annál is inkább, hogy nem noname kínai blokkot reszeltek bele a srácok. Szép a gép is, tagadhatatlan. Olyan, mintha egy igazi gyári csecse-becse lenne gazdag száguldozóknak... Az anyagok meg amiből készült... WOW! A Zonda is megirigyelhetné. Egy másik egyetem marketingesei is megmutathatnák mit tudnak és kitalálhatnának közösen a BME-vel v.mit, hogy vevők is jelentkezzenek. A gépsorok mellett meg ipari tanulók esztergálnának, hegesztenének... Persze ez csak álom. De pl a Genfi autókiállításon bérelhetnének a gépnek egy standot! Kiírni marketingnek hogy: FUCKING KILLER CAR WITH 16000 RPM!!! :) Szóval gratula tőlem is (lakustól) a srácoknak.

Camappa 2011.01.06. 13:48:10

@Petykabá: Akkor kérlek ne praktizálj :).

@karacsi_maci: Szövegértés hogy ment anno? Mert én arról beszélek, amikor valaki tisztában van a helyzetével és ennek ellenére sirdogál. Ahogy a magyarok szokták.

@a 3.audimnak romlik el a váltója!: Na ugorj magasabbra bolhácskám!

1231231234 2011.01.06. 17:10:30

@Camappa: "Szövegértés hogy ment anno? Mert én arról beszélek, amikor valaki tisztában van a helyzetével és ennek ellenére sirdogál. Ahogy a magyarok szokták."

1. srác, mi baj a magyarokkal?

2. méregdrága alkatrészt tervzeni, gyártani nemmindig dicsőség. Pl: SLS titánból megtervezni egy részegységet ami annyiba kerül mint az egész felmenő-lemenő rokonságod vagyona szummázva négyzetremelve, nem akkora kihívás szakmailag, mintha mondjuk az CNC mart alu. SLS titánból bármit(=bármit) lehet gyártani, míg a legtöbb technológia erősen bekorlátozott, hogy mire való. A versenyen ezt is pontozzák, hiszen a való életben is az a versenyképesebb, életrevalóbb ami olcsóbb.
süti beállítások módosítása