Mi az, hogy torlódás?

  2010. november 27. - papptibi Címkék: m1 baleset

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

Csütörtök este voltam olyan szerencsés, hogy az M1-esen jöhettem Budapest felé. A navigáció azt jelezte, hogy fél tízre otthon leszek, ha minden így megy tovább. Ekkor az autópálya feletti elektronikus tájékoztató táblán olvasom, hogy: Baleset, torlódás.

Ja, ha csak torlódás, akkor nem hajtok ki.

Biztos valaki leugratott a pályáról a fűre - gondoltam -, és a bámészkodók miatt lelassul a forgalom. Öt-tíz percért felesleges kerülgetni. Továbbá, azt is jól titkolták, hogy melyik kilométernél van az a baleset. Szóval, azt sem tudnám, melyik szakaszt kellene kihagyni, és hol lenne érdemes visszajönni az M1-esre.

Megyek tovább, semmi torlódás. Még mindig semmi. Újabb felirat, de torlódás sehol. Aztán egyszer csak van torlódás. Már, ha az torlódásnak nevezzük, hogy a sor megáll, és nem mozdul pár órán keresztül.

Biztos valami őrült nagy baleset történt – fogalmazódott meg bennem úgy másfél óra egyhelyben történő torlódás után.

Valóban. Az MTI híre szerint:

Három jármű ütközött, hárman megsérültek Zsámbéknál, az M1-es autópályán

Fotó: MTI

Székesfehérvár, 2010. november 25., csütörtök (MTI) - Három jármű ütközött össze csütörtök este Zsámbéknál, az M1-es autópálya Budapest felé vezető sávjában; a balesetben hárman megsérültek, az érintett útszakaszról az 1-es főútra terelik a forgalmat - közölte a rendőrség az MTI-vel.
Az elsődleges információk szerint a balesetet szenvedettek közül két ember sérülése súlyos - mondta a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.
A karambolozó járművek Zsámbéknál teljes szélességében elfoglalják az autópálya bal oldali sávját, ezért a járműveket Bicskénél az 1-es főútra terelik - tette hozzá R. Szabó Ágnes.

Remélem, a sérültek azóta jobban vannak. Nyilván, az ott várakozó párszáz autósnak sokkal kisebb problémája volt. Az M1-esen kellett ácsorogniuk, mivel nem csupán a sérültek mentését, hanem a helyszínelést és a műszaki mentést is végig kellett várniuk.

Már aki megvárta. Ugyanis két óra után volt egy pont, amikor megindult egy hullám, a bicskei leágazásig. Cirka három kilométert kellett a haladási iránnyal szemben, a leállósávon menniük.

Úgy gondoltam, csúnya dolog az ilyesmi, különben is: hamarosan is végezniük kell a mentést végzőknek. Elvégre, az M31-en egy katasztrófavédelmi gyakorlat során, az ammóniaömlés díszleteinek előállításával együtt sem tartott az egész másfél-két óránál tovább. Esetünkben a baleset megvolt pár másodperc alatt, szóval nem hittem, hogy lényegesen tovább kell várni.

Igazi lúzer gondolatok.

Különben is: ha az autópályát végül mégis lezárták, akkor a lehajtónál ott a rendőrség. Esetleg megkérdezhetik az embert, hogy önök mit mászkálnak itten rossz irányban, nem? Én nem akartam ilyen kérdéseknek kitenni magamat.

Amikor már három órája álltunk, egy második, kisebb hullám meginduljon ismét a lehajtó felé. Aztán volt egy pillanat, amikor úgy tűnt, megindul a sor – de csupán a dezertálók üresen maradt helyeit töltöttük fel. Ekkor már komolyan elgondolkodtam én is, hogy talán mégis jobb lenne visszamenni, még ha a rendőrök karjaiba is. Végül három és fél órát ücsörögtem az M1-esen. Volt időm elmélkedni az élet fontos dolgairól.

Például arról, hogy ha már kiépítik a színes kijelzőket, akkor mi az istenért nem használják úgy, ahogy kéne?! Oké, hogy normál esetben nincs jobb ötletük, mint kiírni azt: „Biztonsági öv”. Na, és akkor mi van? Vajon hányan csapnak a homlokukra „jaj, tényleg, a biztonsági öv!” felkiáltással. És hány megtévedt BMW-s fakad sírva, amikor meglátja, hogy jobbról előzni tilos, vagy azt, hogy megfelelő követési távolságot kell tartani?

Jól összejöttünk na! Van valakinél kaja?

Az esetünkben valószínűleg azért szaladt össze ennyi jármű, mert mindenki úgy gondolta, hogy a torlódás azt jelenti, a forgalom lelassult. Bár biztos van pár idióta, aki kifejezetten imád az aszfalton piknikezni nulla fokban, szerintem senki sem hitte, hogy teljes útzárról van szó. Pedig, amikor megálltam, a sor mellett a leállósávon már az egyik autómentő ment el – oké, tutira hiéna, de nem hinném, hogy gyorsabb a rendőröknél. Azaz, amikor mi már beálltunk, az autópályát már jó pár perce lezárták, mégis engedték egy ideig ömleni az útzár felé a forgalmat.

Tudom, hogy könnyű okosnak lenni, de olyan esetekben, amikor tudják, hogy súlyos a baleset (két kisbusz+személyautó), talán mégsem torlódásra kellene figyelmeztetni az autósokat. Sőt, ha én ülnék ott, inkább gyorsan kiírnám, hogy az autópálya lezárva, menjen mindenki a párhuzamos úton. Biztos, ami biztos. Fejenként tíz-húsz percet elveszek az életükből, ami mindenképp kevesebb a három és fél óránál.

Aztán, ha netán kiderül, hogy mégse olyan súlyos a helyzet, akkor leveszem a feliratot, vagy átírom torlódásra, nem? Így viszont, amíg senki sem tud semmit, csak toljuk bele a reménytelen, végtelen dugóba az embereket, egy ártatlan csütörtök estén. Teljesen feleslegesen.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr642475336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csabby 2010.11.27. 16:38:58

Ezt én sem értettem sosem...mi a francért nem lehet kiírni hogy pl. a következő lehajtónál kerülhet Y fele..úgy látszik még sok időnek kell eltelnie amíg ténylegesen utolérjük nyugati szomszédainkat.

zbzbzb 2010.11.27. 16:40:01

mégis mit vártál Tibikém? ez itt a vadkelet. örülj neki, hogy egyáltalán használják a kijelzőket, és nem csak dísznek vannak, mint a szentendrei hév esetében 1 milliárdért.
hát nem megmondták, hogy torlódás?! csak azt nem, hogy milyen. de mit kell itt neked kötekedni?!
adót fizess, szádat befogd, ülj le egyes.

kranführer 2010.11.27. 16:43:09

Halottak napja, 2010 laza elgurulás a holt ősökhöz Borsod megyébe a "régi" 3-as úton. Gond nem is volt egész Hatvan-Kerekharasztig amikor is a pályán páran nem úgy gondolták hogy hazaérnek és balesetet csináltak, így onnan egy óra és negyven perc araszolás Hatvanon keresztül, majd a szokásos időben hazaérés mert Hatvan után mindenki visszament a pályára. Tele trank, üdítő és némi kaja BÁRMIKOR ha hosszabb útra mész, meg sok türelem. Odaérsz... egyszer...

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.11.27. 16:44:20

nekem a torlódás álló sort jelent

t0thl 2010.11.27. 16:47:06

Én a hibást még jól meg is büntetném pluszba a tömegeknek okozott kellemetlenség miatt.
Tanuljanak az ilyen hülyék akik a nyíl egyenes többsávos úton képesek balesetet okozni.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.11.27. 16:49:54

@t0thl: a kormányzat minden bizonnyal vizsgálni fogja a személyi felelősséget (:

lásd Kolontár

Pista bá 2010.11.27. 16:50:32

@GYUSZI BACSl: akkor van mit finomítani az ismereteiden

torlódás > congestion

en.wikipedia.org/wiki/Traffic_congestion

Traffic congestion is a condition on road networks that occurs as use increases, and is characterized by slower speeds, longer trip times, and increased vehicular queueing.

brokesz 2010.11.27. 16:52:33

Na mi van, megszólalt a kisebbrendűségi komplexus? Csak nem a Talmácsi haverja vagy?

Egy megtévedt BMW-s......

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.11.27. 17:00:22

@Pista bá: nem tudom, mi köze van a szó angol jelentésének meg a wikipediának az ismereteimhez

azt mondtam, hogy NEKEM a torlódás álló sort jelent

tőlem neked jelentsen azt amit akarsz, vagy amit a wikipedia állít

csuka01 2010.11.27. 17:05:39

Jártam már én is az m3-on, ha kiírnák, hogy hajts le te ökör a következőnél, akkor nem szívna pár száz ember 2 órát ácsorogva.

Pista bá 2010.11.27. 17:10:16

@GYUSZI BACSl: gondoltam, segítek, de persze jogod van lepergetni magadról

bár célszerű ugyanúgy ismerni a szavakat, mint másoknak, de a te dolgod

nem kell ezen megsértődni

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.11.27. 17:14:55

de értsd meg, hogy tudom mit jelent angolul a szó

nem is tudom, hogy kerül ide az angol jelentés egyáltalán

magyarul volt a cikk és az volt benne, hogy torlódás

én meg leírtam, hogy ezalatt azt értem, hogy áll a sor

nem tudom mi olyan nehéz ezen, amúgy meg nem vagyok megsértődve

ha én azt mondom, hogy kukorica, sokan a sárga csövet értik majd alatta, de ha valakinek osztálytársa volt a János Vitéz, akkor az meg a János Vitézt fogja kukoricán érteni

pickapu 2010.11.27. 17:24:03

Ezek a információs táblák elég rövid, egy-két szóval elmondható üzenetekre képesek, pláne ha azt más nyelven is közölni akarják, esetleg piktogramos kiegészítőt is csatolnak hozzá.
Így elég nehéz lényegre törően, mégis a teljességre törekedve elmondani, mi is folyik azon az úton. Teszem azt, baleset van és áll a sor, a következő lehajtón ajánlott elhagyni az autópályát - ez így soha nem fog egy olyan táblán elférni, amiről százharminccal suhanva is el kell tudjuk olvasni egy pillanat alatt a mondatot.
Szerintem inkább az a jó megoldás, ha a rendőrök egyből leterelik a forgalmat (ha van használható egérút), amiről előtte a tábla a maga egyszerű módján "forgalomelterelés" szóval tájékoztatja a vezetőket.

szabopsz 2010.11.27. 17:27:41

@GYUSZI BACSl:

A torlódást gyakran ki szokták írni befelé menet budaörsöt elhagyva az m1-m7 közösön,de ott a torlódás nem jelenti azt, hogy beáll mint a szeg. Ott lehet haladni.
Volt, hogy m3-on volt kiírva, ott 20 km-es kocsisor, ami lassan ,de azért csordogált, merto débb 1 sávosra szűkült.
Eddig én is úgy értelmeztem, hogy a torlódás=sok autó, és lassú forgalom.

Amúgy meg képzeljétek már el a Bendét ugyanebbe a szituba. :):) Ott halt volna meg, hisz nem lassan haladtak előtte, hanem álltak..:):)
Itt mit érzett volna? Ég és földindulás, a közlekedők azon résztvevőjit, akik balesetet okoznak, orvosi vizsgálatra... Le az autópályáról a négykerekűekkel :):):) stb.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.11.27. 17:29:18

írhattak volna balesetet, akkor kiderült volna, hogy mi van

Hollandexxonvaldez 2010.11.27. 17:37:28

sziasztok

2004-ben a hülyeségem folytán elbuktam a magyar B-met,nem csináltam meg az utánképzést.
2008 óta Hollandiában élek és idén letettem a holland B-t.

autópálya? ha Hollandiában túlhajtok a lehajtón 300méterrel akkor akkor a leállósávban 20km-es sebességgel visszatolathatok a le/felhajtóig.

torlódás,stau,file

mivel itt minden autópálya kivilágitott,bekamerázott ezért pl egy defektes autós számithat rá hogy 10-15percen belül ott a segélyautó mellette hogy ránézzenek mi is a gond.ezt hivatalból az autópálya diszpécser rendeli ki,hiszen minden második autópálya világitási ducon ott a kamera.ezt a rendszert használja a rendőrség is,120 a max,a számitógép dobja a 2kamera között megtett sebességet szóval Hollandiában senki se csodálkozzon rajta ha igy mérik be.nincs kecmec a 120 az 120.
furcsa volt beletanulni a magyar kresz után a hollandba,pl hogy körforgalomba BALRA indexelve hajtunk bele és akkor INDEXELÜNK JOBBRA mikor ki akarunk hajtani,figyelve a párhuzamos bicikliskörforgalom közlekedőit mert ha elmeszelek egy bringást akkor szevasz jogsi.

Evil1979 2010.11.27. 17:39:35

Én ilyen esetben felhívtam a diszpécsert, hogy mire számíthatok.
Mit mondott?
Hát érdemben semmit! Ő nem tudja, neki csak szóltak, hogy baleset van, de hogy mekkora és pontosan hol arról fogalma sincs.
Aztán amikor rákérdeztem, hogy miért is ül ott ha nem azért, hogy normális és pontos információval lássa el az embert ha már használja a fizetős autópályát akkor azt mondta, neki ezt mondták, Ő nem kérdezősködik, majd leb@szta a telefont.

Hollandexxonvaldez 2010.11.27. 17:44:52

file fogalma Hollandiában:

ha az autópályán file alakul ki,és a fenti információs táblák jelzik hogy ez baleset miatt van akkor a jobboldali sávban közlekedőknek teljesen jobbra a baloldali sávban haladóknak teljesen balra kell húzódniuk hogy a mentési járművek középen egy teljes sávot kapjanak az igy felszabaduló helyből.

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2010.11.27. 17:49:24

Én, ha ilyen feliratokat látok, felhívom a 06-40-405060-at, itt elég korrekt információt adnak a diszpécserek.

ÖtletElek 2010.11.27. 17:51:59

én voltam már úgy, hogy a pályán haladva láttam a kiírást: biztonsági öv / seat belt / sicherheitsgurt, és becsatoltam az övem, pedig nem szokásom...

Hollandexxonvaldez 2010.11.27. 17:57:35

@ÖtletElek:

én meg a holland kresztanfolyamon figyelmeztettem a többit hogy ha beülünk a kocsiba akkor gyujtáskulcs elfordit,lámpa felkapcs,öv becsatol és 1-es.
ők meg jöttek vele hogy minek felkapcsolni a lámpát nappal sőt!!!!! este mikor ki van világitva egy út!!!

én csak annyit mondtam első a biztonság a lámpa miatt(nonstop) a többit meg majd megtudjátok a magyar határ átlépése után 200-300euroért.

Krisi 2010.11.27. 17:58:28

én csak azt nem értem, hogy a "jobbról előzni tilos" helyett miért nem azt írják ki, hogy "húzodj le a külső sávba bazmeg?"

amúgy hány óra felé volt a baleset? én fél 6 felé jártam arra és akkor még semmi nem volt

igenis 2010.11.27. 18:04:26

@Krisi

Van jobbra tartás nevű jelzéskép is, bár azt valóban kevesebbet látni

keletisarok.hu 2010.11.27. 18:06:01

"Ezek a információs táblák elég rövid, egy-két szóval elmondható üzenetekre képesek, pláne ha azt más nyelven is közölni akarják, esetleg piktogramos kiegészítőt is csatolnak hozzá.
Így elég nehéz lényegre törően, mégis a teljességre törekedve elmondani, mi is folyik azon az úton. Teszem azt, baleset van és áll a sor, a következő lehajtón ajánlott elhagyni az autópályát - ez így soha nem fog egy olyan táblán elférni, amiről százharminccal suhanva is el kell tudjuk olvasni egy pillanat alatt a mondatot."

A legutolsó kínai elektromérnök összedobná fillérekért.

Használhatatlan beléptetőrendszerek, felépített aztán lebontott fizetőbódék, látványos de semmire sem jó elektronikus üzenőfalak mind csak a pénzlenyúlás egyik kézenfekvő módjai voltak/vannak/lesznek.

igenis 2010.11.27. 18:08:42

pontos időpont és helyszín nélkül nehéz megmondani, de általánosságban úgy láttam kiírva az ilyen "baleset, torlódás" feliratokat, hogy a két szélén (vagy legalábbis a baleset alatt) oda van írva a távolsága a kijelzőktől

persze elismerem, hogy ha kedves papptibi információs tábla kezelő szakértő 160-nal végigtép a belső sávban, akkor azt már nem tudja felfogni, még ha esetleg ki is volt írva alá

lutria 2010.11.27. 18:11:21

Tőlünk 30 méterre egy kereszteződésben gyakran van baleset-legutóbb 1 hete-úgyhogy látom hogy megy egy helyszinelés,egy részeg gyalogos elsodrása 3 óra,ez talán elmegy egy olyan helyen ahol pár száz méteres kerülővel ki lehet kerülni a helyszint.De hogy egy autópályán miért nem fotózzák villámgyorsan körbe az autókat majd tolják őket a leállósávba hogy legalább 1 sávon,akár lépésben,de mehessen a forgalom azt nem értem.
Gondolom az válaszolnák hogy balesetveszélyes lenne a közlekedés,de ahol annyi rendőr és tűzoltó villogna jól láthatóan,nem hinném hogy bárki közéjük hajtana.

igenis 2010.11.27. 18:13:28

"látványos de semmire sem jó elektronikus üzenőfalak mind csak a pénzlenyúlás egyik kézenfekvő módjai voltak/vannak/lesznek"

a kezelőkön is természetesen sok múlik, meg azon, hogy mennyi információ áll a rendelkezésükre, s utána jön az, hogy ki lehessen valamit írni úgy, hogy azt lehetőleg a külföldiek (pl. az M1-en is azért van pár...) és a magyarok is megértsék.

2010.11.27. 18:20:22

en nem tudom mit kell ezen sirni :) en napi 80km-t utazok munkaba, (stuttgart - ulm)

tegnap olyan hohelyzet alakul hazafele h kimentem egy benzinkutra tankolni es konkretan nem tudtam visszamenni a palyara mert megallt az egesz. 25km hosszan. ott stokkoltam a kuton 3orat :) tuleltem, sot, a masik tobb 100 vagy ezer autos is tulelte, akik meg olyan szerencsesek sem voltak h a kuton varjak ki mig tovabb lehet haladni.

en a magam reszerol meg a leallo savon menetirannyal szemben kozlekedesert indoklas meg kerdezoskodes nelkul bevonnam az illeto jogositvanyat 10evre, aztan lehetne gondolkozni :)

igazi totalcar rajongonak tartom magam de ez a cikk kicsapta a biztositekot :) azert ne csinaljuk mar ezt, ne terjesszuk ezt a szanalmas magyar mentalistast, konyorgom... szembe menni a forgalommal, szabalyokkal...

es ha a leallosavon eppen a mento erkezne? szembol 120al? szoval nem, ilyenkor azt kell tenni amit itt is tesznek az emberek, amit en is tettem. tudomasul kell venni hogy ez van :) es TURELMESEN kivarni a dolog veget. jobbat ugy sem tehet az ember. aki le tudott menni a lehajton makja volt, aki nem megszivta, meg kell ezzel bekelni :) elofordul, nem pedig jo magyar szokas szerint mindjart kiskaput (autopalyan megfordulas) keresni...

keletisarok.hu 2010.11.27. 18:20:38

@igenis: hagyjuk már ezt a porhintést

Hány szó kell ahhoz, hogy megértse valaki, hogy le kell takarodni az első lehetőségnél?

Amúgy külföldön is bizonyára kurvára vakargatják a fejüket, hogy magyarul, ukránul, románul, törökül kiírják-e az infót vagy sem...

2010.11.27. 18:22:45

Ha már szóba került, én a "Jobbról előzni tilos' feliraton morfondírozok sokat.
Szabályosan közlekedőt ugyanis lehetetlen jobbról előzni. (Persze a suttyóság minősített eseteként a leállósávban mégis, de ez más tészta).
Miért nem bírják kiírni, hogy "kötelező jobbra tartás" vagy valami hasonló?

dik_ 2010.11.27. 18:23:32

@GYUSZI BACSl:
Nekem a te nicked most már azt jelenti, hogy troll vagy. Állítson bármi mást a Wikipedia vagy a népességnyilvántartó.

igenis 2010.11.27. 18:24:16

hangsúlyozom ismét, hogy a konkrét esetről nincsen információm, de gondolom, hogy amikor az első hírek megérkeztek a rendőrséghez, autópálya kezelőhöz stb., nem tudták rögtön, hogy pályazár lesz, s ezért írták ki, hogy baleset, torlódás. s az M1-en nem kell sok idő ahhoz, hogy több km-es sor alakuljon ki. feltételezem, hogy a további balesetek elkerülése az elsődleges ilyenkor, mert ha beleszállnak 160-nal a sor végébe, az nagyobb baj, mint ha életben maradnak, de várniuk kell.

az alternatív út ajánlás egyébként németországban jól működik, mert ott mindenhol autópálya van, de ha itthon azt mondják, hogy az egész M1-es menjen le az 1-es útra, akkor sajnos ott sem lesz gyorsabb az út - persze ha a rendőrség órákig helyszínel, akkor muszáj

igenis 2010.11.27. 18:29:55

@keletisarok.hu: valóban, láttam már baleset, pályazár jelzésképet is, bizonyára miután az információt megerősítették az illetékes tábla kezelő felé, azt is írta ki, csak addig is mentek az emberek a pályán a tábla alatt

amúgy volt pár hónapja az M3-on kerekharasztnál hajnalban baleset, ami miatt fél napig le volt zárva a pálya, s mindenkit kitereltek a 3-as főútra. a hírek szerint abban sem volt köszönet, néhány km-t araszoltak az emberek óránként

el kell fogadni, hogy magyarországon szinte sehol sincs olyan alternatív út, ami elbírná egy autópálya forgalmát

amúgy meg ha már eleve pályazárat írnak ki, most biztosan jönne a sok okos hozzászólás, hogy leküldtek a pályáról, aztán éjfélig ott szívtam a főúton falvakon keresztül a gigadugóban - mint ahogy azok is, akik már bizonyára ezt a kiírást látták később

igenis 2010.11.27. 18:34:51

@Szakadás:
korábban írtam már, hogy van ilyen kiírás is, csak ritkábban látni, abban persze igazad van, hogy ha nem félne mindenki attól, hogyha kihúzódik, nem tud majd visszamenni, akkor nem lenne szükség ilyen kiírásra (sem)

ahogyan ha nem halna meg még ma is sok hülye amiatt, mert nem használja a biztonsági övét, vagy a leállósávon piknikezne-pisilne/a másik seggében menne és jobbra húzódna, ha éppen nem előz, akkor nem lenne szükség semmilyen ilyen üzenetre

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.11.27. 18:38:42

@Asszeretnémondani: Én is próbáltam az M5-ösön, (10 km-es torlódás) de közölték, hogy az nem hozzájuk tartozik. Bár előtte a rádió bemondta, hogy az út jól járható a "06-40-405060" információi szerint :-)

keletisarok.hu 2010.11.27. 18:41:49

@igenis: nem akarok vitázni, ma nagyon nincs kedvem, meg amúgy is, igazad van :)

csak szeretném már, ha ebben az országban végre normális emberek normális döntéseket hoznának :(

gondolom, ha valakinek emiatt vész kárba a matricája, nem brekeghet a reklamációs főosztályon :)

Vajko28 2010.11.27. 18:45:40

Á az semmi, Devecsernél, gondolom az iszapkiömlés miatt elterelnek Noszlop felé. Na most volt ott 2 mókus és nem jobbra hanem balra terelt jó néhány autóst. Persze 15 perc kocsikázás után egy másik mókus Devecser táblánál mondta hogy nem erre kellett volna jönni. Köszi a cirka 30 perc fölös kocsikázást. Na ennél még a tábla is jobb!!!

waffen55 2010.11.27. 18:47:23

Köszi, hogy erősíted a sztereotípiákat "megtévedt BMW-s". 1,4 corolla wagon - imádkozz, hogy ne kerülj elé az M7-en - visszakívánod, a Bmw-seket ígérem!

gnme 2010.11.27. 18:54:53

PT balkáni kalandja, a kétsávos autóúton.

Anti Anyag (törölt) 2010.11.27. 19:10:33

A nulláson ki tud írni a tájékoztató tábla nyelvenként 2 sorban, egyszerre 3 nyelven.

Onnan tudom, hogy ma baleset volt a Megyeri híd előtt és kiírta. Más tészta, hogy max. a Dunakeszi lehajtón lehetett volna lemenni, de épp itt volt a baleset. Amúgy nem volt nagy torlódás.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.11.27. 19:17:08

Velem is volt ilyen egyszer, bár ennyire nem jártam pórul. Le tudtam menni az utolsó szabad lehajtónál, igaz, ez a lehajtás fél óráig tartott, mert a lehajtó (és utána a becsatlakozás a főútra) nem a két sáv forgalmára volt méretezve.

A kiírás persze ugyanolyan zavaros volt, simán lemehettem volna egy vagy akár két lehajtóval előbb is és akkor valószínűleg azt a félórás várakozást is megúsztam volna. Csak én is balga módon azt hittem a kiírás alapján, hogy nem olyan vészes a helyzet. Utána meg én is szidtam őket, hogy miért nem lehet konkrétabb tanácsot kírni (pl. "hajtson le a következő lehajtón" vagy "hajtson le az XXX lehajtón").

Szóval egyrészt egyetértek, tényleg hülyén (illetve hülyék, láthatólag) kezelik a táblákat, másrészt levontam a tanulságot, hogyha valamit kiírnak, akkor legközelebb az első adandó alkalommal lehajtok majd.

igenis 2010.11.27. 19:22:04

@promontor:
láthatólag hülyék (is) olvassák a táblákat, akik nem tudják kiszámolni, hogy adott ponttól számítva xx km az mennyi is :) amúgy elhiheted, bármelyik kihajtót írnák ki, az dugulna be elsőként

Peetee 2010.11.27. 19:24:28

És erre rákontráztak péntek éjszaka!!!!!!!!!!!!!!!!!

Itt a Story:

Éjjel 3kor indultunk az V.kerületből Tatabányára. Biatorbágytól erősen esett a hó, de azt írták a fénytáblákra: HÓKOTRÁS! Ez gyakorlatban azt jelentette, hogy rendes 5cm letaposott havon mentem 1nyomon, belső sáv nem létezett. Aztán a 38.km-nél megálttunk jó 3 órára. Egy waberer'ses állt előttem 10 kocsival, ő 20perce már ott volt. A sor 2-3km hosszú volt, tehát legalább 40-60perc kellett ahhoz ,hogy feltöltődjön odáig ,ahol én álltam.
Terelés, tájékoztatás NULLA.
Telefonon 2 percen belül tudtam beszlni éjjel 3:40kor diszpécserrel ,aki RÉSZLETES (!!!) tájékoztatást adott, tehát pontosan képben voltak!!!!!!
Ezután a mögöttünk lévő belátható 1km szépen lassan, kb. 40-50perc alatt feltöltődött!!!!!!! Tehát mi fél órával a megálls után érkeztünk a sor végére, és utánunk még 3/4órán át jöttek-jöttek-jöttek!!!!!!!
ÉS NEM ZÁRJA LE AZ AUTÓPÁLYÁT!!!!!!
NEM TEREL KI!!!!!!!!
NEM ÍRJA KI ARRA A ROHADT FÉNYTÁBLÁRA, MIKOR FELHÍVOM ÉS BEMONDJA, TEHÁT TUDJA!!!!!!!!!!!

MIÉRT??????????????
Miért kell 4órát állni a jó 50es szélben szakadó hóesésben éjjel a pusztába?????????
Miért olyan nehéz rendesen végezni a munkájukat???????

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.11.27. 19:28:26

@GYUSZI BACSl: A konkrét esetben azt kellett volna írni, hogy útzár, ahogy azt papptibi írta is: ebből egyértelmű lett volna, hogy nincs egy szabad sáv se és semmilyen lassú haladás nem lehetséges.

keletisarok.hu 2010.11.27. 19:30:37

Srácok, ki az a karikaturista, akinek néha belinkelitek a vicces autós rajzait?

gnme 2010.11.27. 19:30:45

@Peetee: számítógép segített faszverésre vannak berendezkedve

összes pornóoldal kedvencekben

érdekli is azokat mi van a pályán, az irodában meleg van, van net, van havi fizetés

igenis 2010.11.27. 19:33:31

még egy általános észrevétel: az a gond itthon, hogy nincs megfelelő információ áramlás a hasonló profilú cégek között - tehát a főutakról nincs valósidejű információja a fővárosnak és az autópályának, és a többi relációra is igaz ez, s bónuszként vannak a koncessziós (PPP) társaságok (M5, M6), ezért ezekről a szakaszokról sincs általában senkinek információja (még az állami autópályának sem) - ezért adják meg pl. néha az újhartyáni mérnökség telefonszámát, ha az M5-ről érdeklődök

innentől kezdve felelősen senki sem tud alternatív útvonalat ajánlani, mert másnak a hálózatáról nyilatkozna

pl. örök dilemma: az M0-on menjek, vagy a városon keresztül, a fővinform megmondja, hogy tudomása szerint hol és mennyire rossz a helyzet (már ha egyáltalán tudja), az autópálya pedig elmondja, amit tud az M0-ról (ami a jelenlegi állapotában akár percenként változhat, elég egy műszaki hibás kamion, amiből elég sok van arrafelé...)

Krisi 2010.11.27. 19:34:06

@Szakadás: jaja, én is ezt nem értem. az csak a tünet, hogy jobbról előznek, ennek az a gyökere, hogy van kit megelőzni jobbról.
persze van pár kivétel, amikor pl. az M1 Budapest felé összetalálkozik az M7-tel, akkor hiába megyek 110-zel az M1-en balról második sávban, általában még megelőz pár autó jobbról, aki eddig az M7 belső sávjában jött 130-cal. ott húzódnék ki egyből jobbra de nem mindig tudok.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.11.27. 19:35:28

@igenis: Hülyék mindig vannak, attól még a kírás lehetne értelmes. Egyébként ha azt írják, hogy az első lehajtón menjek le, azzal egyből elosztják a terhelést, mert az "első" lehajtó mindenkinek más.

Ha konkrét lehajtót írnak, akkor a szöveget időnként lehet változtatni, más lehajtóra terelve a népet.

Egyébként tudja valaki, hogy a táblák szövege egyenként programozható (ahogy az logikus lenne) vagy esetleg szakaszonként mindegyik ugyanazt írja ki?

igenis 2010.11.27. 19:41:31

@promontor:
öröm látni, hogy mennyi szakértő múlatja az időt itt (köztük én is...)

ismét visszautalnék egy korábbi jóhiszemű kommentemre: bizonyára később már pályazár volt kiírva (feltéve, hogy a mentést végzők tájékoztatták közben a helyzetről az illetékeseket), de azt talán még elhiszed, hogy az első információ biztos nem arról szólt, hogy le van zárva a pálya, csak annyiról, hogy baleset miatt torlódás alakult ki, s valószínűleg nem volt pont ott kamera, hogy valós időben lehessen követni az eseményeket

igenis 2010.11.27. 19:52:12

@promontor:
tudomásom szerint meg lehetne oldani fizikailag a felvetést (változtatni a lehajtókat a feliraton), de ez nem segít azon az alapvető problémán, hogy a konkrét esetnél maradva itt is, ott is csak az 1-es főútra lehetne terelni, ami nem az M1 forgalmára van méretezve, ezért mindenképpen bedugul.

megnéztem: ha a baleset Zsámbék előtt történt (27-es km-ben lévő csomópont előtt), akkor leghamarabb a bicskei csomópontban lehetett lehajtani (a cikkben is ez szerepelt), ami a 39-es km-nél van. előtte az 56-os km-nél, tatabányánál van csomópont, kijelző pedig nincsen minden csomópont előtt az M1-en emlékeim szerint, csak az M0 beton részén

tehát ami biztos: aki az 1-es főútra ment magától/ráterelték, az min. bicskétől már araszolt/állt egészen a zsámbékig (pontosabban herceghalomig), ahol visszamehetett a(z üres) pályára

min 2010.11.27. 20:08:26

Nálam a torlodás tök természetes, hogy torlódást jelent ami hol megy hol megáll vagy teljesen megáll. Ezt hívják torlódásnak.
Az irigyelt szomszédnál is csak Stau! van írva. Jééé mégis tudják mit jelent de szerintem a cikkírón kívül itthon is sokan vannak vele tisztában.
Az miért nem fikázza ha hűdeokos "újságíró"?
..

igenis 2010.11.27. 20:13:35

@Peetee:
kicsit keresgéltem a hírek között: péntek éjjel (szombat hajnalban) jött az idei első hó, mindjárt hóátfúvásokkal és felkészületlen autósokkal, akik közül főleg kamionok elakadtak mindenfelé, s bár nem írtad, de bizonyára ez volt a veszteglés oka

ha jól sejtem, a hóesés és az általa okozott problémák nem csak az autópályát érintették, tehát ha lemész az autópályáról, lehet, hogy reggelig ott ragadsz a főúton, s most azért reklamálnál, hogy miért küldtek oda

a hóeltakarítás helyett mondjuk tényleg lehetett volna valami mást kiírni erre a konkrét esetre, bár nem jut eszembe semmi, amibe ne lehetne belekötni, de ha bárkinek van, ötleteljünk, hátha olyanhoz is eljut majd, aki a jövőben tehet a cél érdekében - s ne azt, hogy menj ki a főútra, mert az mint írtam, jó eséllyel még rosszabb volt

igenis 2010.11.27. 20:15:05

@gnme:
gondolom a női diszpécserek kedvenceire is van hasonló ötleted, mégha azt nem is a saját példádból kell venned :)

gnme 2010.11.27. 20:27:06

@igenis: zsigeri, gyűlöletbeli dolgokra köpök

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.11.27. 20:30:44

@igenis: Hát, nincs is jobb annál, mint szombat délután megváltani a világot. ;-)

Nézd, az igaz, hogy a kommentelők mindig minden jobban tudnak, azt is, aminek a tudásához amúgy diploma vagy péhádé kéne. Viszont másfelől az is igaz, hogy túl sok példát látunk ebben az országban nemtörődömségre és hülyeségre, és nekem szokásom ezeket szóvátenni így szombat délutánonként. Aztán legfeljebb valaki felvilágosít a tévedésemről és annyival is okosabb leszek.

Abban nyilván igazad van, hogy ha terelés van, a párhuzamos főúton dugó lesz, ezt tapasztaltam én is az általam említett esetben.

Ezért érthető, hogy sokan az autópályán maradnak, ha csak azt látják, torlódás. Ugyanis akkor nyilván sokan lemennek, a párhuzamos utakon is torlódás lesz, kicsit lutri, melyiken tart tovább, de a pályán is haladni fognak.

Viszont ha útzár van, akkor le kell menni, nincs mese. És ugye erről szólt a cikk, hogy ez a két eset ne legyen összekeverve, mert akkor mennek bele az autósok a csapdába.

Azzal az ötlettel megspékelve (ami szerintem logikus, de ha tévedek, szívesen hallom az ellenérveket), hogy amíg nem tudják, mekkora a baleset, addig írjanak útzárt, aztán lehet enyhíteni később. Szemben a mostani gyakorlattal, hogy kiírnak valamit, (vagy semmit), te meg mész bele az orbitális dugóba.

arde 2010.11.27. 20:37:37

jó estét Urak!
Érdekes módon azt nem említi senki hogy miért kellett 3 órán keresztül helyszínelni+menteni egy ilyen kisautós baleset után!Ha kamion mentésre lett volna szükség,mennyi ideig állt volna a pálya?Olaszban élek,itt sem kapkodnak a helyszíneléssel+mentéssel,majd ha minden tiszta,mehet tovább a forgalom.Más.Aki Németországot szóba hozta,maradjon csöndben.Ott a pkw-nak ingyenes a pálya,ki is használja a sok marha.A szomszédjával egy cégnél dolgoznak mondjuk 60 km-re,de mivel Németek,nem ülnek össze egy kocsiba heti autóváltással fele költségből,hanem órákat ülnek a dugóban!!Hétvégén nincs kamionforgalom,tehát csak pkw van az utakon,de a családoknál hétvégi program hogy kimennek valamelyik Autobahn-ra staut csinálni.Ja,és tudom,miről beszélek!Bocs hogy hosszú lett.

ssymon 2010.11.27. 20:40:49

Valahogy megint kiütközött, hogy az emberiség milyen gyorsan halad a teljes pusztulás felé. Miért nem lehet azt elérni, hogy mindenki annyival menjen, ami számára a megengedett legtöbb az autópályán, egymástól 100 méterre. Nincs baleset, nincs idegeskedés, nincs éjjel 4 órás várakozás szakadó hóban, odaér mindenki mindenhova, nem kell szembemenni az úton. Nincs az, hogy Scania km-órája plussz 4-et csal, a Mercedesé plussz 8-at, a peugeot-é plussz 10-et. Nem maximim plussz-minusz 1-et. Aki ezt nem tudja, annak nem adni engedélyt. Biztos vagyok benne, hogy egy idő után ez teljesíthető. Ha 135-el megy, lekapcsolni, jól megbüntetni.

Puff neki, mit hallok a tv-ben. Megtiltják a kamionoknak, hogy előzzenek az autópályán. Miért csak most. Murphy törvénye. A múltkor mentünk az M1-en és - nem számoltam a km-t - de hosszú km-eken keresztül követtünk egy kamionos előzést, mert az egyik 89-el ment, a másik 92-vel. Az ilyet németben jól megbüntetik.
Miért kell mindig túl bonyolítani az életünket?? Kinek a célja ez????

Kicsit Karcos 2010.11.27. 20:49:24

@lutria:

"Tőlünk 30 méterre egy kereszteződésben gyakran van baleset"

Nem baj, meg lehet szokni, jó ez így, minden ahogy van.

Hurri Kán 2010.11.27. 20:52:44

Azért mert ott vannak azok a mátrixtáblák vagy hogy hívják még nem ok arra hogy az Autópályakezelő központjában ücsörgők használják is + az agyukat is használják...

fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2010.11.27. 21:08:47

ha látszik h nem átjárható a baleset, akkor vissza kell fordulni, és visszacsorogni a legelső lehajtóig, lassan ill teljesen a szélre húzódva, h a mentéshez érkezőket ne akadályozzuk. rendőr ezért nem büntet.

Hurri Kán 2010.11.27. 21:10:57

@fghjk: és ezt a rendőrök is tudják?

Krisi 2010.11.27. 21:12:14

milyen sok honfitársunk él olaszba meg németbe.
én jól elvagyok itt magyarba :)

heki93 2010.11.27. 21:12:58

A német példát én sem értem. Sokszor járok arra és elmondhatom, hogy a közlekedési kultúra teljesen más ott, mint idehaza. Év elején, a legnagyobb fagyok idején is volt szerencsém végig menni Németországon, de a fagyok és hó ellenére a top-on voltak az út kezelői, a rendőrök. Szóval szerintem ne hasonlítgassuk a két országot. A csütörtöki esetre visszatérve nekünk is volt "szerencsénk" az 1 éves babánkkal beragadni a dugóba. Mi csak 1 óra 45 percet bírtunk, állásban és való igaz, sem az útkezelők, sem a rendőrök nem voltak a helyzet magaslatán. Nagyon lassan ment a helyszínelés, nem tettek annak érdekében semmit, hogy a bent ragadtak haladjanak valamerre. Amikor az első kocsik megfordultak, még vacilláltunk, bevállaljuk-e, végül megtettük. Mivel forgalom nem volt a teljes terelés miatt, nyugodtan lehetett vészvillogóval haladni szembe az autópályán. Ha pedig jött volna a német barátunk által emlegetett mentő, akkor simán elfért volna a 2 üres sáv valamelyikében. Nem kellett volna az autók által használt leállósávot használnia. Kiemelem azt is, hogy a kocsik normál tempóban haladtak fegyelmezetten a kihajtóig. Én úgy gondolom, hogy mindentől függetlenül a töketlen magyar rendőrségnek kellett volna kezelnie a problémát, segíteni azokat (szgk-kat), akik el tudták hagyni a pályát, pl. a leállósáv biztosításával. Az 1-es úton tök normális volt a forgalom, a tereléstől függetlenül. De hát ez Magyarország, ez a jól megszervezett magyar közlekedési hálózat!

Rekspa 2010.11.27. 21:13:42

www.autopalya.hu Indulás előtt mindig megnézem a baleset jelentést és a webkamerákat is. Volt már párszor, hogy megúsztam az ilyen sorbaállást.

pickapu 2010.11.27. 21:28:35

@Krisi: Házad bárhol lehet, hazád csak itt.
(felirat egy székelykapun)

Zsírfeka 2010.11.27. 21:35:34

állandó problémám a mátrix táblák kihasználatlansága
területi képviselőként gyakorlatilag az autópályán élek
néha tök jól ki van írva a dolog, néha nem
ugyanakkor nem tartom fontosnak hogy külföldiül is kiírják az eseményt
nemrég voltam horvátországban nyaralni, csak horvátul írták ki hogy torlódás, x km hosszú a sor az alagútnál (akkor még csak egy csövön ment a forgalom)
egyértelműen ki lehetett következtetni hogy vagy 30 km-es sor tagja leszek, vagy gps-t használva kerülök.
kerültünk, pedig nem tudunk horvátul.
más, de hasonló: ügyfelem hozza fel a lányát a reptérre, mit tapasztal budaörsnél? mátrix infó: torlódás
ebből nem fogja megtudni, hogy ebből az irányból merre lenne a legjobb az út, nem kell kiírni hogy a reptér felé, de pl torlódás a rakpart felé, vagy torlódás a bah-csomópont felé
aki nem magyar úgyse tudja hogy merre menjen, aki nem pesti remélhetőleg van némi fogalma erről, de lehet hogy nem, ő valószínű a kötelező áldozata lesz a közlésnek. és egy jó adag autós pedig tisztában lesz azzal hogy b-tervet kell alkalmazni
lehet hogy simlis pénzből épült a tábla, de ha már van, akkor használják, mert így nagyon drága
amúgy a kedvencem az amikor kiírja a tábla hogy gyorsan hajtok :)

DrSzoke 2010.11.27. 21:35:40

@lutria: Van ahol nem balesetveszelyes.
Szoktam nezni a helyi "Highway Patrolt". Megerkezik a rendor a baleset szinhelyere,gyorsan tajekozodik,serultek szama,stb,kell-e tuzolto,hany automento kell.Ez kb 5 perc.Azutan az elso dolga a serult autok eltavolitasa.Amelyik indithato azzal a laban,ami valahogy gurul azt letolja a holdennel,azert is van rajta az eros gallytoro.Majd a rend ore nem atall seprut fogni,bent van a csomiban egy bazi szeles,letakaritja a szilankokat es mar mehet is a forgalom.Ha olajfolyas van,addigra odaer a tuzolto es karmentesit.Az egesz max fel ora,egyszerubb esetben annyi sem.

Krisi 2010.11.27. 21:47:07

@Zsírfeka: Tatabányán láttam olyan sebesség jelzőt (biztos van máshol is) ami hogyha 50 felett megyek akkor kiírja hogy lassítsak, viszont ha a megengedett sebességgel, akkor felvillan egy szmájli :)

Zsírfeka 2010.11.27. 21:58:20

@Krisi: no hát akkor el kell mennem tTatabányára
az ilyen dolgokat csípom :D

Zsírfeka 2010.11.27. 21:59:45

@DrSzoke: igen, biztos így van
de gondolom ott nem cigánykodnak azzal, hogy kinek volt igaza vagy ilyesmi
van egy biztosítód, amely a SAJÁT káraidat is megtéríti, Te állsz vele szerződésben, jöhet bármi
itt meg az én biztosításom más kárát fedezi, az én biztosítóm cigánykodik a károsulttal, nem úgy volt, lehetett volna máshogy, stb stb és a vége az hogy elég komoly helyszínelés kell, vagy akár a bíróság részére is

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2010.11.27. 22:14:32

Az információs táblák lehetnének tényleg informatívabbak.
Például:
„Torlódás! Ajánlott lehajtani.”
Ugye, hogy elfér?

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2010.11.27. 22:15:34

A balkanozoknak: rengeteg jarok angol autopalyakon. ott minden balesetnel lezarjak a palyat. volt, hogy 4 orat altam es lekestem a repulot emiatt. de havonta egyszer tuti belefutottam egy ilyen szituba.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2010.11.27. 22:22:35

Hagyjuk már a francba a külföldi példákat! Nincs nekünk ésszerű gondolkodásra képes józan magyar paraszti eszünk?
Az autópályakezelő meg hasonló cégekhez okos embereket kell felvenni, akik képesek folyamatszervezésre, arra, hogy akár más hatóságokkal összedugják a fejüket, és kidolgozzanak a problémás helyzetekre - akár új műszaki újításokkal is - optimális megoldásokat.
Igazából ez nem pénzkérdés, hanem elhatározás és szervezés kérdése. (Ezek a kijelzők filléres cuccok).
Majd jöjjön a külföld tanulni tőlünk!
Apropó: tudjátok ti, hogy például a XIX. század végén olyan fejlett volt a magyar malomipar, hogy amerikai szakemberek jöttek ide tanulni? Akkor minek ez a kicsinyesség? Fel a fejjel magyar!

acsakat 2010.11.27. 22:42:52

Ósztiában minden kijáratnál van egy jelzőlámpa, ha baleset - egyből piros - mindenki menjen kifelé. Itt?

gari 2010.11.27. 22:53:16

Akármi lett volna kiírva, rajtunk az sem segít. Előttünk hajtott fel Bicskénél a narancssárga villogós autó, hogy baleset... A fűtés is pont most romlott el a kocsiban, de legalább nem értünk jött a mentő.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.11.27. 22:57:13

Hát ez szép cumi... de ott legalább vissza lehetett fordulni...

Alsóbbrendű úton meg mit csinálsz... semmit... Főleg pl. ha egy buszon ül az ember, ami sehogysenem tud megfordulni (voltam már így).

Viszont tényleg jobb lenne, ha torlódás helyett egy "autópálya lezérva" felirat lenne... AZ érthetőbb...

Dr. Robin Masters 2010.11.27. 23:06:28

Autópályás sztori nekem is jutott a hétre, igaz nem baleset vagy abból következő torlódás. Egerből mentem volna Ferihegyre, föl az M3-ra, aztán Gyöngyös és Hatvan között kigyulladt minden fény a műszerfalon, majd hirtelen el is aludt, mutatók 120-nál leestek nullára...még pont kibírt 500 m-t, hogy beguruljak egy parkolóba, a generátor megadta magát... aztán trélert szerezni hajnal 3 órakor...bele gondoltam, hogy ha ez az M0-án ér, akkor ott még parkoló sincs, egy átkozott benzinkút se, semmi, ott várhatnám, hogy mikor csapódik belém egy alvó kamionsofőr. Lényeg a lényeg, hogy a parkolóban még csak segélytelefon se volt, mert minek az, jó van mobil, de ha mondjuk lemerül?

pyf 2010.11.27. 23:28:37

Ugyanilyen eset történ meg 10 éve Németországban. Téli éjszaka, ronda karambol, mi pedig nem sokkal a baleset után értünk a "helyszínre", már nem volt mód az utolsó kijáratnál ellógni a pályáról. Szóval állunk ott 2 sorban (mindenki automatikusan az úttest két szélére húzodott le!), eltelt vagy 20-30 perc, a sorok között közben előre téptek a mentők, tűzoltók, zsaruk. Amikor már mindenki elöl volt, akinek ott kellett lennie, az utolsó kihajtótól egy rendőr elkezdett előrejönni. A sor legvégén állókkal kezdett, megkérte őket, hogy óvatosan forduljanak meg, és menjenek vissza a kihajtóig, azaz szemben a menetiránnyal, amit addigra egy kollégája már biztosított. És így jött előre, autóról-autóra. Az aktuális utolsók megfordultak szépen, egymás után, és visszacsorogtak a lehajtóig. Jellemző módon senki nem próbált meg tolakodni, hiába látszott, hogy mi a felállás, mindenki kivárta, amíg a zsaru jelt ad, és csak akkor fordult. Az eredmény: alig 10-12 perc alatt az utolsó beszorult autó is kihajtott a lezárt szakaszról. Nem kellett nagy szervezés, bonyolult berendezések, sem 3 tucat ember. Egy állt a kihajtónál, egy ment a sor eleje felé, és simán megoldották a dolgot. Persze a sikerhez kellett a német morál is, nevezetesen, hogy senki nem akart tolakodni, beelőzni, mert úgy sokkal tovább tartott volna, ami senkinek nem jó. Persze a németek nem is ellenségei önmaguknak, szóval ott működik az ilyesmi.

keletisarok.hu 2010.11.27. 23:29:13

@Rocko-: Igen, a napirajz nem jutott eszembe. Köszi!

ave 2010.11.28. 00:23:04

Altalaban ertelmetlen hulyesegeken nyavajogtok (pl. kerekparosok Margit hidon) de ezuttal teljesen egyetertek.
Ezek a kijelzok arra keszultek, hogy az emberek ne szopjanak 3 orat a hidegben esetleg benzin nelkul.

Grifter 2010.11.28. 02:31:59

Eddig 3-szor akadtam fenn az M3-on hazafelé (a 6 alkalomból :D), kétszer letereltek, egyszer fél óra után mentünk tovább.

Az élet szar: Értelmesebben mindig meg lehet oldani (főleg a TV előtt ülve), de bármikor bele is lehet kötni. [Lásd aktuális másik TC hírben az - visszatérő klasszikus - említés, hogy a magyar közútak sózására és letakarítására tartsunk fenn flottát egész évben, elvégre ez egy skandináv ország meg jégkorszak is bámikor jöhet... ]

mike-kulas 2010.11.28. 07:39:23

Én az bírom, amikor olyan köd van, hogy nem látok és kiírják, hogy KÖD. Nemá bazmeg! Akkor most majd óvatosabban megyek.

Krisi 2010.11.28. 09:56:13

@mike-kulas: meg amikor szakadó esőben kiírják, hogy "vizes útburkolat", annak is sok értelme van :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.11.28. 10:22:17

Két gondolat:

- Néhány napja figyeltem fel arra, hogy ezeket az infotáblákat animálják. Ki a francot érdekel, nem a demoscene nézegeti ezt. Tessék kib*szni oda a feliratot egy pillanat alatt, nem szépen kifadelni, meg bescrollozni, mert mire megjelenik, átmegyek alatta...

- Anno egyszer odaSMS-eztem az Ezeröcsibe, hogy egy lökhárító fekszik az M6 belső sávjában, kinek kell ilyenkor szólni. Winklerék felhívták a Winkler-Virágot, aki mondta, hogy 06-40-40-50-60, autópálya-ügyelet, vagy mi a szösz. OK, felhívtam, mondták, az M6 sajnos nem hozzájuk tartozik.
Én meg vezetek, pláne nem hozzám tartozik, csak szólok, nincs időm ide-oda csörögni. Legyen olyan kedves, hívja fel azt, akihez tartozik, és adja át az információt, ezért van ott. Hát, nem mondom, hogy könnyű meccs volt, de úgy váltunk el, hogy megteszi...

Peetee 2010.11.28. 12:27:59

@igenis:
Amikor megindultunk azonnal lejöttem a pályáról Bicskénél, és gond nélkül (igaz, rosszabb úton) hazajöttem.
A főútnak ilyenkor megvan az az óriási előnye a pályához képest, hogy ha el van akadva valaki menthetetlenül, akkor fogom magam és MEGFORDULOK!!!!!!!!!!!
Bicskéről legalább 5 féle úton haza tudok jönni, max. 10km kerülővel.

Az is lehet,h a kamionok miatt nem tereltek le minket, mert azok még nagyobb bajt okoztak volna a főúton szenvedve, így meg a pályán behavazódva aludtak reggelig.

A lényeg, hogy esélyt sem kap rá a büdös-paraszt autós. Beleküldik a dugóba, aludjál reggelig az autópályán buzi állampolgár, nem kell a tájékoztatás; szopjál csak mélyen!!!!

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2010.11.28. 12:31:09

Két gondolat kedves Tibi:

1. Bár én téged is a jobb tollú írók közé sorollak, ha lenne ilyen kategória, akkor a téma (az információs panelek használata) megfelelő kihangsúlyozására kettest adnék neked. Ráadásul amit megpendítettél, az egy igen neuralgikus gond a magyar autópályákon. Jobb írást érdemelt volna.

2. Jobbról előző BMWs. Tibi, nem vagy te ilyen előítéletes! Meg nincs szükséged ilyen olcsó fogásokra. Mi az a hülyeség? Én meg általában "fehérfurgonos" köcsögöket látok a pályán szabálytalanul cikázni. Akkor most mi van? Ne feledd kérlek, hogy neked, mint igen olvasott újságíródnak komoly felelősséged van az alap nélküli előítéletesség kialakulásában, terjedésében. Szerintem a szabálytalanságok elkövetésében egyáltalán nem túlreprezentáltak a béemvések. Vagy Ommmm-ot lenyomó csávó is egy jól álcázott BMW-ben volt?

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2010.11.28. 12:31:49

@djpetee:

Igazad van.

Azonban a poszt arról szól, hogy VAN egy "fényújság" melyet NEM használnak ki.

Vajon miért?

2010.11.28. 12:36:19

@kamionmentés: lustasag, nemtorodomseg, hozza nem ertes :D tippre :) illetve pech volt, es elhaladaskor meg "csak" torlodas szerepelt amit kesobb modositottak baleset es vagy utlezarasra :) megesik az ilyen. de ezen kar duhongeni :)
tipikusan a tudom h pofara esek setalas kozben akkor nem indulok el. ha viszont megis, akkor valaszthatok h legkozelebb taxival megyek, vagy nem megyek setalni :) remelem ertheto a hasonlat ;) a lenyeg ha autoba ulsz vallalni kell ennek a kockazatat, mint sokminden masnak is az eletben :)

szep napot!

odani 2010.11.28. 13:08:36

Ami engem illet, keményen büntetném a balesetet okozót. Bár nem áll távol tőlem az a gondolat sem, hogy egy balesethez az esetek nagy részében két (offenzív/figyelmetlen) vezető kell.

Mindegy, maradok az egyszemélyes felelősnél.

Tegyük fel, hogy 1000 autó beáll (hogy az íráshoz igazodjak) úgy három órára. Autónként 1,5 emberrel számolva az 1500 ember, tehát 4500 munkaóra.
1000 Ft-os óradíjjal számolva 4500*1000 Ft, azaz 4,5 M Ft kár érte összességben azokat, akik VALAMI FIGYELMETLEN/ERŐSZAKOS IDIÓTA BAROM miatt nem tudtak időben eljutni oda, ahová akarnak: munkába, a családjukhoz, fellépésre, meccsre, fontos tárgyalásra, akárhová.

Lehet, hogy fasiszta vagyok, de én keményen megfizettetném ezt az összeget a baleset okozójával, még akkor is, ha a kórházban fekszik! Mi lenne ennél komolyabb elrettentő erő, ha már a saját testi épségét nem féltik eléggé?

igenis 2010.11.28. 13:16:03

@prokee:
utóbbi gondolathoz, bár tudom, hogy nincs tökéletes hasonlat:

egy ismerősöd felhív, hogy az origo címlapon valami irdatlan hülyeség van kint, és javítani kéne. ekkor Te közlöd, hogy az indexhez van kapcsolatod, de a másik oldalhoz meg tudsz adni egy telefonszámot

pedig mindkettő hírportál, s az emberek tájékoztatását kellene szolgálnia. esetleg félreteszed a saját munkád, és intézkedsz

Shaidar 2010.11.28. 13:19:25

Anno szép emlék mikor az M0-son autóztam olyan nagy ködben hogy szinte a kocsi előtt nem láttam az utat és egyszer csak látom felderengeni narancssárgán világító szót a táblán Köd.
Hát ha nem olvasom el akkor kb rá se jövök, hogy mi a ...ért nem látom az előttem lévőt és az utat...
Tényleg hasznos információ volt... Arról nem is beszélve hogy az M3 és a Duna közti szakaszon mennyi ilyen tábla van.

igenis 2010.11.28. 13:21:40

@Peetee:
örülök, hogy végül épségben hazaértél
szerintem különösebb szakmai hozzáértés nélkül is be lehet látni, hogy az a gond az ilyen esetekben, hogy nem lehet tudni előre, hogy mennyi idő alatt sikerül majd a kamiont leráncigálni a leállósávra, vagy a cikkhez visszatérve, hogy a rendőrség meddig kíván egy egész autópályát zárva tartani a helyszínelés végett, mert azt azért gondolom mindenki elhiszi, hogy nem tartana 3 óráig egy pályazár (ahol nincs veszélyes szállítmány benne), ha hagynák, hogy legalább egy sávot szabaddá tegyenek a roncsoktól amint lehet

igenis 2010.11.28. 13:27:16

@Shaidar:
úgy látom, magamra osztottam a védelmező szerepet ebben a témában, szóval:
szinte napi rendszerességgel van szerencsém az utóbbi néhány évben ezekhez az információs táblákhoz a pályákon. ha jól emlékszem, a "Köd! Nebel! Fog!" valóban nem túl informatív feliratot már sehol sem láttam az utóbbi 1-2 évben, persze ettől még mind a mai napig visszaköszön kabarékban és kommentekben

helyette láttam "ködfoltos útszakasz" vagy "köd - követési távolság" feliratokat, tehát a jelek szerint megunták és belátták, hogy ez a felirat gáz

igenis 2010.11.28. 13:32:50

@gyvy:
a cikkből kiderül, hogy ki volt írva, hogy baleset! torlódás - tehát nem a biztonsági öv volt kint, miközben állt a sor a tábla alatt - tehát úgy látszik valaki mégis gondolkodott

a fő probléma pedig, hogy miért nem pályazár volt kiírva - hát azért, mert bizonyára akkor még nem volt lezárva a pálya a csomópontnál, s információ sem feltétlenül volt már akkor - amikor papptibi barátunk 160nal elszáguldott a tábla alatt, így nem látva, hogy hány km van kiírva a baleset alá - arról,
hogy teljes szélességben elfoglalják az utat, s a rendőrség majd 3 órán keresztül egy sáv megnyitását sem engedi

tiramiska 2010.11.28. 13:35:00

Piff ezt az írást nem éertem.... Kétszer is olvastad hogy tolódás.....mégis mire számítottál?(Táncoló tehenekre?) Nyilván időben értesültél a Stau-rol, annak meg külön örülj hogy nem a torlódás tábla alatt állt a sor vége.( -Tehát, időben lehajthattál volna). De akkor meg azon höbörögnél, hogy nem szóltak időben..... Külföldön sem jobb, tudom mert naponta tapasztalom. 3óra az semmi, örülj hogy hazaértél egyben.... mindenki svazza a baleset okozoját, de senki sem gondol bele, hogy lehetett műszaki hiba is a baleset előzménye.

Hurri Kán 2010.11.28. 13:37:08

@igenis: Ez igaz, de az sem derül ki pl. a cikkből hogy a Rendőrség meg lezárta volna a pályát a további felhajtást megakadályozandó, illetve elkezdték -e leterelni a távolabbról érkezőket egy korábbi lehajtónál olyan szakaszon, ami a balesetben még nem érintett.

igenis 2010.11.28. 13:38:40

@Zsírfeka:
a budaörsi példa valóban idegesítő, azt kellene kiírni, hogy a sor vége milyen messze van (pl. el lehet-e még jutni az egérútig)- de tapasztalatom szerint csak akkor van kint reggel, ha már legalább az autópálya vége táblán (7-es főúti csomópont) túlhalad a sor vége

ami pedig a fővárosi részt illeti - tudomásom szerint a fővárosi utakat más cég üzemelteti, s ismerjük a hazai hivatalok/hasonló profilú cégek közötti információáramlás mikéntjét

meg amúgyis, reggel bármerre jössz a városba, előbb-utóbb úgyis dugóba kerülsz

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.11.28. 13:40:50

@igenis:
"esetleg félreteszed a saját munkád, és intézkedsz "

Hát, igen. Írok egy mélt, vagy dobok egy telefont - feltéve, hogy ő ugyanezt épp nem tudja megtenni.

igenis 2010.11.28. 13:42:38

@gyvy:
igen, sajnos a rendőrség sincs általában a helyzet magaslatán, de a cikknél próbáltam maradni, amiben a fő gond az volt, hogy miért van torlódás kiírva, miközben áll a sor - mellesleg szerintem a torlódásra nincsen hivatalos, mindenki számára egyértelmű definíció
s ahogy írtam, bizonyára később, mikor biztossá vált a pályazár, s az is, hogy elhúzódik, már pályazárat írtak ki

igenis 2010.11.28. 13:47:12

amúgy ha már ilyen szép számmal összegyűltünk itt információs tábla kiírás szakértők, elsírom a bánatomat:

sokat járok pályán itthon, s persze mivel ezeket a táblákat is emberek üzemeltetik, tudnék hibákat mondani, bár a cikk témája nem tartozik közéjük

viszont szinte mindenki aki itt van, azt mondja, hogy ha ez vagy az ki lett volna írva, ő bizony úgy, de úgy megfogadja
ehhez képest sokszor találkoztam nyáron olyannal, hogy ki volt írva a táblán, hogy munkavégzés, s képekkel jelezték a két szélen, hogy el fog mindjárt fogyni a sáv, de jópár hülye még ezután indult kielőzni pár kamiont, aminek a vége vagy nagy fék volt, vagy a szép nagy sárga autó mögött épp vissza tudott vágódni a megszűnő sávból

Hurri Kán 2010.11.28. 13:51:31

@igenis: "s képekkel jelezték a két szélen, hogy el fog mindjárt fogyni a sáv, de jópár hülye még ezután indult kielőzni pár kamiont, aminek a vége vagy nagy fék volt"

Ebben spec. teljesen igazad van, de az emberi hülyeség ellen még nem találtak fel megoldást. Illetve igen, amit régen úgy hívtak hogy Taigetosz, csak sajnos ez ma nem demokratikus.

Shaidar 2010.11.28. 13:56:32

@igenis:
Igaz ez már évekkel ez előtt volt. Nem úgy értettem, hogy fölös leges a tábla csak használhatóbb információt adjon esetleg irányítsa a forgalmat. Pl.: korlátozza a sebesség határt, esetleg jelezze ki hosszabb távon, hogy szakad a hó 150Km-rel odébb. Lényegében a közlekedésről adjon információt.
Az ilyen kapcsold be az övet, jobbról előzni tilos felirat meg kb. arra jó hogy világítson. Aki rendszeresen használja az övet az úgyis mindig megszokásból bekapcsolja, aki meg "tahó" vagy "sietős" ember az úgyis előzni fog jobbról.

Ami pozitív számomra, hogy mostanság láttam csúszós útszakasz feliratot. Ami szerintem hasznos mert reggelente a fagyok miatt lehetnek jegesedések.

igenis 2010.11.28. 14:01:20

részben off, de "nagy élményem" volt élőben megtapasztalni, hogy már nem az a menő, aki a baleset/munkavégzés miatt álló/araszoló sor mellett a leállósávon végigmegy akadályozva az esetleges mentést, hanem aki a leállósáv mellett a füvön (részben az árokparton) (!) előzi ki a leállósávi közlekedést "büntető" teherautóst - konkrét eset idén nyáron az M3-on a Lukoil kút előtt nem sokkal Gödöllő felé menet

papptibi 2010.11.28. 14:15:04

@tiramiska: Attól még, hogy külföldön sem jobb, attól még itt nálunk kiírhatnák. Őszintén szólva nálunk minden baromságra tudnak felhozni egy külföldi példát, de az senkinek sem tűnik fel, hogy mindig más országból. Így válunk a baromságok nemzetközi gyűjtőhelyévé.

papptibi 2010.11.28. 14:19:11

@igenis:
"a fő probléma pedig, hogy miért nem pályazár volt kiírva - hát azért, mert bizonyára akkor még nem volt lezárva a pálya a csomópontnál, s információ sem feltétlenül volt már akkor - amikor papptibi barátunk 160nal elszáguldott a tábla alatt, így nem látva, hogy hány km van kiírva a baleset alá"
Kedves barátom.
Egyrészt nem 160-nal száguldottam el, és meglehetősen jó a felfogó képességem. Történetesen egy P-rendszámos autót vezettem, és ilyenkor az ember fokozottan ügyel a szabályok betartására, cseszegetik amúgy is eleget. Semmiféle más tájékoztatás nem volt kiírva, ez is csak magyarul. A cikk egyébként arról szól, hogy ha valami gebasz van, írják csak ki nyugodtan, hogy a pálya lezárva, aztán ha mégsem, akkor sem sértődik meg senki egy tíz-húsz perces kerülőért, hisz azt sem tudja, mi történt. Így viszont szív 3-3,5 órát. Aztán, hogy esetleg németül vagy angolul kiírják, már nem is merek gondolni.

papptibi 2010.11.28. 14:22:55

@igenis: "bizonyára később már pályazár volt kiírva (feltéve, hogy a mentést végzők tájékoztatták közben a helyzetről az illetékeseket), de azt talán még elhiszed, hogy az első információ biztos nem arról szólt, hogy le van zárva a pálya, csak annyiról, hogy baleset miatt torlódás alakult ki, s valószínűleg nem volt pont ott kamera, hogy valós időben lehessen követni az eseményeket "
Valószínűleg később kiírták, de szerintem az a három kilométeres dugó előbb-utóbb úgyis jelezte, hogy érdemesebb kihajtani. A kérdés tehát az a hozzáértőknek: ha nem tudják, mi történt, praktikus-e engedni a forgalmat arra a szakaszra, amely egyébként Bicskénél egészen egyszerűen elkerülhető, ráadásul éjjel tízkor a főúton sem generálnának dugót. Nos?

tiramiska 2010.11.28. 14:38:44

@papptibi: Ahan, de 2szer ki volt írva, hogy torlódás...... Lehet, ha félpucér rendőrnők táncolják el akkor majd érteni fogjátok... A stau-k sjátja, hogy lehet 3perc vagy 3óra..... Forgalomtól függően. Ezen nem háborogni kell, hanem elfogadni.Ha nem tetszik lehet repkedni.....

jujdejo 2010.11.28. 14:41:00

nem lenne jo ötlet egy autopalya-radiot inditani, ugyis elvileg be van kamerazva egy csomo szakasz, össze kene kapcsolodni az autopalyafelügyeletet, a rendörseget, a mentöket meg ilyeneket egy közös informacios csatornara, par hekker gyerek meg nezhetne a monitorokon hogy mi van, es ha ilyen törtenik akkor nem lehetne bemondatni az autopalya radion hogy valasszuk inkabb az xy kihajtot mert baleset volt...tudom hogy van hasonlo de nem lehetne hasznalni is hatekonyabban??

papptibi 2010.11.28. 15:03:33

@tiramiska: mondjuk, a második kiírás után már nem volt lehajtó, oda akár azt is kiírhatták volna, hogy "reméljük, van önnél pokróc és hideg élelem, továbbá elég benzin"

dennisthemenace 2010.11.28. 15:19:45

@freddy_m: Azt is tedd hozzá, hogy egyetlen angol autópálya forgalma kb. négyszerese az egész magyar autópálya-hálózaténak.

levőlétező 2010.11.28. 16:22:26

Nekem az a kedvencem, amikor egy órája mégy a ködben, és feltűnik az információs tábla a három nyelvű 'Köd!' felirattal...

tiramiska 2010.11.28. 16:59:44

@papptibi: Nem kicsit vagy eltájolva....

henrik77 2010.11.28. 19:52:17

Tel van, fel kell keszulni mindenre, mindenhol a vilagon. 3 oras varakozas nem olyan sok, ha mondjuk a La Manche-ra godol az ember tavaly decemberbol...

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2010.11.28. 20:42:01

@dennisthemenace: Ez igy van, es igy meg sulyosabb egy-egy lezaras.

dennisthemenace 2010.11.28. 20:56:12

@freddy_m: Imádom, mikor észak felé az M1-en csattanik két autó, de a déli irány is beáll, mert a sok marha lelassít bámészkodni, meg még fényképeznek is a telefonjukkal..)

joemeki 2010.11.28. 22:36:40

Ennyi lenne:xy lehajto lezarva baleset miatt.Elotte akarhany kilometerrel,ahogy az esszeruseg kivanja...Tovabbhaladoknak:terj le az autopalyarol minel elobb,mert nem jutsz tovabb x km mulva.Vagy a masik:varakozas min.2 ora!Ez olyan nehez?Rohej..

GGG77 2010.11.28. 23:03:50

Tipikus, magyaros megoldás. Van egy jó eszköz, amit rosszul használnak.

ekutya 2010.11.29. 02:02:21

Emberek, Tibi: Használjátok a mytraffic.hu-t. Ingyenes, magatoknak és másoknak is segítetek vele. GPS-es mobil már van 30 alatt, internet havi 1000 jmmf.

Tom4444 2010.11.29. 13:00:04

Szerintem is elférne a táblán még némi információ. Én mindig azon agyalok, hogy meddig éri meg átmenni a főútra, mert szerintem ez csak a 100 elsőnek érkezőnek éri meg, a többiek lehet, hogy többet ácsorognak ott, szóval ha ezt időben megtudja az ember, akkor nyerne vele. De általában szerintem nincs jó megoldás, mert ha egyszer van összesen három sáv (autópálya 2, főút 1) ami megy egy irányba és abból kettő kiesik, ott így is úgy is torlódás lesz (egyébként szerintem a dugó is torlódás hivatalosan, de kiírhaták akár a haladási sebességet is, technikailag sztem megoldható lenne).

lwcolors 2010.11.29. 13:58:20

Ha már példákat lehetne hozni, akkor a múltkor mentem Németországban, Köln mellett. Este, ködös idő, vizes burkolat volt. Előttem nem sokkal 6 kocsi ment egymásnak, elfoglalták a pályát teljesen. Előttem nem sokkal lehetett, még csak 50-100 m körül volt a kocsisor. Még csak lassítottam, a leállósávon már zúgott el mellettem két rendőrautó, két mentő, egy helyszínelő kisbusz és kicsivel később a pályamérnökség teherautója.
Kiugráltak a kocsikból, 5 perc alatt elrendezték a sérülteket, mentők el, de közben 5-6 ember már a helyszínt körbefényképezte. Még 10 perc kellett ahhoz, hogy a 6 autót a teherkocsival kirángassák az út szélére a leállósávba, körbebójázzák, a két rendőrkocsi biztosítsa őket, és hogy a közben kiért seprőgép a kisebb darabokat is felszedje a pályáról.
Szóval mindent egybevetve, 6-os karambol és 15 percet állt a pálya. Mikor elmentem a körbebólyázott autók mellett, akkor láttam, hogy a rendőrök akkor szedegetik ki a kocsikból a személyes dolgokat, stb.
süti beállítások módosítása