A Prius és a hibrid Auris hajtáslánca

  2010. szeptember 08. - Gulyás G Címkék: vélemény hibrid toyota

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Lehet szeretni, vagy nem szeretni a japánokat, de tény, hogy bő kétmillió hibridautót eladtak addig, amíg a legtöbb gyártó a szériabevezetés gondolatán töprengett. A meglevő technológia óvatos reszelgetése és a rizikóminimalizálásra törekvő apró lépések helyett gyakorlatilag új autót és vadonatúj hajtásláncot terveztek.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr202279501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaCS_70 2010.09.08. 16:46:55

Halihó!

Nekem nagyon tetszik a hibridnél, hogy az egyébként kárba vesző energiát használja fel. Kérdés, hogy a nagyobb tömeggel nem veszíti-e ezt el, de a jelek szerint nem.
A diesellel szerintem azért kár összehasonlítani, mert az egészségre káros kibocsátásban a modern dieselek brutálisan rosszak.

Többen írták, hogy a Prius technikája még kiforratlan, biztosan sok gond van vele. No, Csikós írt erről egy cikket, amiből az derült ki, hogy éppenséggel a Prius az egyik legmegbízhatóbb Toyota, köszönhetően annak is, hogy éppen azok a mechanikus alkatrészek maradnak ki belőle, amik a hagyományos autókban a legtöbb gondot okozzák.

Van ismerősöm, akinek I-esés II-es Priusa van. Egymástól függetlenül állítják, hogy városon belül kevéssel 5 liter alatt járnak benzinkúti mérés szerint. Vezettem is az I-est — akinek az a dinamika nem elég, az nem közlekedési eszközt keres, hanem élvezeti cikket.

A Siófokon beragadt Toyota-gázpedál meg érdekes dolog. Az USA-beli balesetek oka ugyanis az amerikai piacra a gyári Denso helyett saját tervezésű amerikai gyártmányú gázpedál konstrukciós hibája volt.

Üdv: MaCS

Kivancsi 2010.09.08. 16:47:44

Sokat utazom Europaban...

Eleget a nemet autopalyakon.
Teny es valo lehetne 150-el de akar 200-al is szaguldozni.
Ejszaka az hatvanyozottan igaz mert gyer a forgalom.
De napkozben sorun kell kerulgetnel a 100-120 al egereszo nemet rendszamu autokat, pedig NEM szaguldozom probalok egy kenyelmes utazasi tempot menni.
Nalam ez 110-140, forgalomtol, domborzattol valtozik.

A legdorvabb volt mikor 100-al cammogo audi TT kelett 'atugranom'...

Ezekbol a tapasztalotokbol kiindulva.
Egy Prius III al boven lehet kozlekedni autopalyan.. 2200/2500 rpm = 120-140 km/h utazas.
Fogyasztas 4-5L (ha igaz amit mondanak)

De mivel esezmegaban nincs milliokat adni azert hogy eljussak A-bol B-be egy szimpla sebesseggel ezert nem veszek SE Priuszt SE nemet gepet sem..

A 110-140 utazashoz eleg boven 60-70LE is.
- mi autonk 2002bol: 700E ft
- 1.3 16V 84LE 3000rp = 130 km/h
- fogyasztas 5.5L/100km klimaval..

ES kerulgetem az audi TT ket :):)
a hitelet meg fizesse aki penzzel akarja tomni a bakosok zsebet :):)

Kivancsi 2010.09.08. 16:59:57

@TUDOD, A CSIBE: De volt 3L lupom is...
Annak a fejlesztese 1996 ra nyulik vissza.
Ha sima utazasi sebessegre hasznaltam azaz 120-140km/h akkor 3.5 literrel beerte.
Viszont a tulzsufolt sok okossagtol ami benne volt: triptronic valto, start-stop rendszer, konnyebb csapagy, spec motor electronika stb stb..

Egy instabil megbizhatatlan kunstrukcionak nezett ki foleg 5 eves kora utan...
Rinyalni mikor adja be ugy a kulcsot, hogy a sarki szerelo csak szetarja a kezet.
Potom 2 liter sporolas miatt.
NEM koszonom nem kerek a NEMET csucs technikabol...
DE JAPCSI bol sem!!! :):)

MaCS_70 2010.09.08. 17:05:38

@Kivancsi:

Halihó!

Tökéletesen egyetértek Veled.
Nyugis ember vagyok, nem szeretek száguldozni -- pedig megtehetném, van autóm, motorom is hozzá.

A 90 lóerős Astrám vagy a párom 86 lóerős Fabiája szerintem mindenre elég, ami a biztonságos polgári autózáshoz kell -- megfelelő tartalékokkal.

A német autópályáról pedig érdemes tudni, hogy az ajánlott sebesség a 130, attól felfele igencsak megváltoznak a felelősségi és biztosítási szabályok.

Üdv: MaCS

MaCS_70 2010.09.08. 17:08:08

@Kivancsi:

Halihó!

A Lupo 3L-ről én is tudok egyet s mást.
Az egyik nagy különbség közte és a Prius között éppen a megbízhatóság: a Prius a világ egyik legmegbízhatóbb autója.

Üdv: MaCS

Kivancsi 2010.09.08. 17:14:17

@MaCS_70:
Mire en vennek Priuszt az kb 1-1.5 millas ertekhatar..
Nos mire eleri ezt az arszintet sajna annyira elhasznalodik, hogy bekoltozhetek vele egy Toyota markaszervizbe :):)
Sajna ezt nem fogjak az utcai szerelok butykolni valamint a hajtaslancba utangyartott cucc sem lesz....

Szoval marad az egyszeru occsobb nemet, olasz, japcsi vagy mi autonk.. megoldas..
A kornyezetvedelemre meg az emberek nagyresze tojik nagyivben foleg billio-millio ba kerul:):)

MaCS_70 2010.09.08. 17:14:22

Halihó!

Csikós írta itt: totalcar.hu/tesztek/2009/11/04/tobb_a_tragyanal/

És egy 187 ezret futott holdkomp, amiben nem egy, hanem rögtön két motor is van, meg valami komplikált elektronikus agy, meg – már a kimondására is megbicsaklik a hangom, jó, hogy írásban ez nem hallatszik – egy hatalmas AKKSI? Na, az milyen? Hány milliárd ponton lehet az beteg? Az első szériás Priusra gondolok, arra, amit megkaptam egy hétnyi használatra.

Mást is mondott. Például, hogy régebben ő is régi Mercikkel járt, sőt, élete nagy részét egy elsősorban régi autókat ellátó Merci-szervizben töltötte. A Mercedes-mánia nála adott, most is van még otthon félkész veterán Benze. De egy hirtelen indíttatástól vezérelve egyszer csak áttért a környezetbarát közlekedésre. Azóta, amikor lehet, bringával járja a várost, ha az idő már ezt nem teszi lehetővé, a Priust használja. Közel negyvenezret tett bele, soha nem nullázta a fedélzeti számítógépet, szándékosan. Most 4,7 litert mutat a fogyasztásmérő. "Persze finoman használom, nem vagyok egy duhaj, másnál nyilván öt fölött lenne" – tette hozzá.
Nekem részidőben valahol 5,3 köré jött ki a mérés. Hát, ez sem sok.

Aki azt hallja, hibrid technika, mindjárt szörnyű elektronikákat, titrálópipettákat, atomreaktor-szerű izéket vizionál a fedelek alatt. Holott a szó autós terminusként csak azt jelenti, hogy kétféle hajtással működik. Tehát elméletileg hibrid lenne a gőzgéppel vegyített trolibusz (poén lenne, nem?), a sűrített levegős/dízelmotoros traktor (megint egy szabadalmaztatni való, szenzációs ötlet, olcsón adom a jogdíjat), de bizonyos fokig hibridnek nevezhetjük saját autónkat is, amikor a Kacsóh Pongrác úti felüljárón elfogy a gázolajunk, és önindítóval, egyesben vonszoljuk le a Mexikói útnál levő Q8 benzinkúthoz. Q8 kút persze már nincs ott, a hálózat is megszűnt nálunk, meg önindítóval ilyet művelni barbárság, aztán meg az autó ilyenkor amúgy sem igazi hibrid, hiszen a belsőégésű motorja nem tud működni. De gondolatkísérletnek megfelel.
Tehát a Prius csak azért hibrid, mert van benne egy villanymotor. Is. A benzin- és villanymotor egymás felé fordulva alkot egy egységet, őket egy bolygómű kapcsolja össze, pont olyan (csak kicsit nagyobb), mint amilyen a modern automata váltókban akad három-négy is. Csak itt egy darab van, ha jól emlékszem, négy bolygókerekes, tehát az egész szerkezetben találni hét mozgó alkatrészt. Ez pótolja a normál autók fogaskerekekkel, csapágyakkal, kapcsolóvillákkal telitömött, váltónak nevezett káoszdobozát. Meg a teljes kuplungot is, szerkezetestül, kinyomócsapágyastul, tárcsástul, fő- és munkahengerestül, kiemelővillástul, folyadéktartályostul, gumicsövestül. Pár száz hibalehetőség megszüntetve.
Klasszikus értelemben vett, behúzómágneses, szabadonfutós, szénkefés önindító sincs, csak egy tekercspajzs a bolygómű egyik (már nem emlékszem, azt hiszem, a külső) fogaskereke körül. Meg generátor se, legalábbis nem a klasszikus. A benzinmotor pedig egy közepes fordulatszámokra (max. ford. 4500/min), és extrém kis fogyasztásúra tervezett (Atkinson-ciklusos), nem túl erős, egyáltalán nem túlstresszelt darab. A villanymotor pedig egy villanymotor. A hibrid autó hajtáslánca valójában sokkal-sokkal egyszerűbb, mint a hagyományos autóé. Kevesebb benne az alkatrész, a megfelelő alkatrészek szűkebb tartományokban dolgoznak, hiányoznak a súrlódó elemek, az elemek mozgásirányát megváltoztató emelőkarok, a mindenféle ráaggatott mütyür, ami egy autó kellemes működéséhez ma kell.
Ha nem lenne klímaberendezés, kormányszervo és féltengely, szerintem a Prius elejét félmillió kilométerig legfeljebb olajcsere miatt kellene felnyitni.
De ott van még az akku. Ami a hibridautóban nem lítium-ion, hanem klasszikus nikkel-fémhidrid. A jó öreg, bevált technika a végletekig tökéletesítve, nehogy pukkanjon, mint a mobiltelefonoké. Emiatt az akku sem egy túlhúzott darab. És – feltéve, hogy tulajdonosa viszonylag rendszeresen használja az autót – állandóan megfelelő töltéshatáron belül dolgozik. Hogy tartós-e? Egy angol lap egyszer kísérletképpen betelefonált egy Toyota-szervizbe, hogy bedöglött az akku a Priusban, mennyi lenne a csere. A meghökkent munkafelvevő kicsit gondolkozott, konzultált a főnökével, majd annyit mondott – "hozzák be, ingyen kicseréljük, a Toyotánál még nem tudunk ilyen esetről". Azóta már volt kettő, úristen. Már tudnak róla Toyotáék. És nyilván rettegnek a jövőtől.

MaCS

megint 2010.09.08. 17:20:48

140-nél megnézném én azt a 4 literes fogyasztást, szerintem kamu.
Ezt a két kamu barmot, Hajrá-Németek-Magyarok még mindig sokan komolyan veszik, főleg a japcsik akadnak ki rájuk, pedig ha lenne egy kis agyuk és értenék az iróniát akkor rájönnének, hogy egy oldalon állnak, tehát a sötét oldalon.

megint 2010.09.08. 17:23:17

Kivancsi, persze, lehet 60 lóerős autóval is tartani a 140-et, csak egy óra után megunod a menetzajt és idegesíteni fog, ugyanis ezek a kis pöcsköszörűk(ithhon is van egy) ilyen tempónál már hangosak, ellenben egy nagy ccm-es autóval.

Kivancsi 2010.09.08. 17:30:25

@megint:
termeszetesen tipustol fugg en csak a minimum-maximumat irtam...
(60LE-140km/h)

Valasztastol fugg lehet, hogy egy uj fejlesztesu (+rovid valto) kis ccm pl 1100 ami ma mar akar 80Le lehet! Elkepzelheto, hogy visit 140nel..
porog 4000/4500?

De azert en nem panaszkodom se a lupeszre se a mi autonkra sem..
mindegyiknek viszonylag hosszu valtoja van azaz 130 = 3000rp..

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2010.09.08. 17:49:40

@MaCS_70: @Kivancsi:
A lupo 3L-nek az a hibája, hogy még a márkaszervizekben is hülyén néznek, ha kérdezel valamit. A népítéletekben olvasható összes negatív dolog a karbantartás elmaradására vezethető vissza. Ha a kuplung be lenne állítva 30.000 km-ként, a nyomástároló gömb időben kicserélve (10.000Ft), a kinyomócsapágy és a perselye szintén, akkor semmi baja nem lenne. Nekem is volt egy és nem volt baja, csak nem találják meg az emberek a megfelelő szerelőt.

megint 2010.09.08. 18:04:18

Kivancsi, én sem panaszkodom a kis dieselre teszi a dolgát, és alig eszik városba rövidebb utakra "tökéletes", csak van mellette itthon még egy 3.0 is, mindent a helyén kell kezelni.

Fasz*ommm 2010.09.08. 19:12:08

@Asszeretnémondani:
a lupo 3l-nek a legnagyobb hibája hogy a fócvágen tervezte és a németek kezdték gyártani.

Fasz*ommm 2010.09.08. 19:19:11

@Kivancsi:
Te milyen érdekes hogy a franciák már tudták 30 éve a 4,5l-es fogyasztást használható autóba csomagolva, mert azoknál nem felejtették ki a tervezési szempontok közül, hogy gazdaságos legyen. Mint pl a Citroen Visa, AX, Saxo, Pug 105.
És nem a szaros környezetvédelem miatt, hanem mert nem a büdös gusztustalan löttyre akarod a fél gatyádat ráfizetni amit beleburogatsz a tankba. Helyette abból mész el a csajoddal kajálni egyet valami nyugis helyre, vagy veszed a kedvenc termelőd borát, hogy magadba burogasd a pénzt.

zeugma 2010.09.08. 19:33:47

A Prius III meghajtását konnektorból tölthető akksikkal egy Honda Jazz-ben, na azt elfogadnám. Nagyságrendekkel többet járok városban és faluközi kanyargóson, mint olyan úton, ahol lehet (vagy inkább érdemes) sietni.

Imperial 1969 2010.09.08. 19:50:17

@gyvy: Nem mondhatnam. Az europai kornyezet vedelmi normak sokkal szigorubbak. Ott van peldaul a Toyota 5.7 literes I-force motorja, azoknak akik kevesbe kornyezettudatossak.

Robetta 2010.09.08. 19:52:27

Na ki a király? Ki a König? Ki a Kaiser?
Gulyás az!
Megint piszok jó cikket fabrikáltál, tökéletesen érthetően leírtad a PSD működését. Eddig nem volt világos, mondjuk nem fordítottam túl sok energiát a megértésére.
mit is mondhatnék még?
Gulyás egy Szent

Rocko- 2010.09.08. 19:55:46

@Shadowbull: "De arra meg ott kiegeszito villanypumpa."
szabvány? és mikortól?

Rocko- 2010.09.08. 19:58:19

( _faszOmmm-ba 2010.09.08. 13:19:51
@HAJRÁ MAGYAROK:
te egy szuroksötét saját bekorlátolt baromságaiban vergődő szánalomtenger vagy, de nem baj, ilyenek kellenek ide, akinek van esze a hozzád hasonlók átveréséből éll főállásban nem is rosszul. _

ez azért így vicces. :D )

BMW /// 2010.09.08. 20:03:21

@Rocko-: :D :D .ez a fasz...ba nagyon szerencsétlen ember lehet.

Imperial 1969 2010.09.08. 20:10:02

Egyebbkent jut eszembe a GM-nek vagy mas neven ObamaMotors-nak is megvan a HIBRID hajtaslanca csak valahogy a TOTALCAR szerkesztosege nem hajlando tudomast venni rola. Meg a Cadillac Escalade-bol is van HIBRID mar reg az utakon es akkor meg nem is beszeltem a MAI NAPIG NEPSZERU PICK-UP Truck-okrol SUV-krol sem. Lasd Chevy Silverado HYBRID, GMC YUKON HYBRID.

tozse76 2010.09.08. 20:34:57

A magam részéről nem szeretnék az értelmetlen ki a legjobb vitába beszállni , igy maradok a tényeknél , tágabb értelemben Toyota ügyben szűkebb értelemben Prius ügyén.

1. A beragadó baromságok kapcsán. A múlt héten zárult le az USA-ban az a sosem látott méretű vizsgálat sorozat a Toyota, Lexus stb állítólagos magátol gyorsulásával, beragadásával kapcsolatban. Akit érdekel keressen rá , az angol nyelvű oldalakon fent van. A vizsgálat megállapítása szerint semmilyen műszaki hibát sem sikerült találni, sőt a vizsgálat autók vezetői sok esetben egyáltalán nem nyomták meg a féket , vagy fék helyett tövig nyomták a gázpedált . Ismervén az amerikaiakat ez nem meglepő.
Ezt onnan lehet tudni, hogy a Toyotákban van "fekete doboz" ami az utolsó 30 másodperc adatait rögzíti . Ez a légzsák jeladóban van, akkor fejezi be az adatgyűjtést amikor csattan a légzsák, onnan pedig számos info kiolvasható.
Mindezek ellenére a Toyota eladásai nemhogy csökkentek volna hanem egyre emelkednek azóta is. A vizsgálat eredménye ellenére a Toyotát már mindezek előtt rekord összegű 8,5 millió dolláros birsággal súlytották + az összes önként vállalt visszahívás költsége + javitás Ezt jelenleg egyetlen gyártó sem lenne képes finanszírozni, igy inkább megnyugtató volt az ügyfeleknek semmint ijesztő.

2. Prius

Nekem sok sok autóm volt aztán a német vonalról áttértem a japánra , az elmúlt 10 évben sok sok Toyotám volt kicsi nagy bazinagy , dízel ,benzines mindenféle.
A legutolsó a sorban egy új RAV4es volt az X felszereltségű ami egy közel 180LEs dizel motort takar. Imádtam az autót , folytak is bele a km-ek, élveztem azt a bődületes erőt ami benne volt, de képtelenség volt vele kevesebbet fogyasztani mint átlagosan 10 liter vegyesben mert csodák nincsenek . Elérkeztem a csere idejéhez és úgy döntöttem, hogy mivel évente megyek vagy 30 ezret , meg nekem nagyon tetszett a Prius és az igényessége, igy vettem egy Prius III-ast, amiben most már közel 20.000 km van . Sok tesztet olvastam az autóról a fogyasztásról igy kiváncsi voltam mi lesz belőle az igazság, mert az agyamat nem tudom átállítani 25 éves vezetés után , igy biztos voltam abban, hogy képtelen vok 37-el menni vagy akármilyen extrém figyelmet fordítani a fogyasztásra. Ezek alapján és közel 20.000 km megtétele után amiben főleg elővárosi városi és néhány külföldi út van, az átlagom kerek 4,9 L a computer szerint, számolva pont 5.
Fogyasztottam már csak városban 3,5-öt és autópályán 6,5 ez volt a plafon. Ezt a kocsi tetejére szerelt baszomi nagy siboxxal értem el úgy ,hogy a tempomatot 140-re tettem. A sztrádán én 140 körül járok , általában ide rakom a tempomatot , ez a valóságban 133-35 körül lehet. Ilyenkor a fogyasztásom 4,2. Ha nagyon hegyen völgyön megy az út akkor felmegy 5,5 ig- de utána lefelé sok visszajön.
Ehhez az adathoz semmilyen megalkuvásra nincs szükség teljesen normáls módon használom az autót.
A dizel után nagy volt az ugrás, de nem bántam meg .Az a kifinimoultság és precizitás ahogy mindent csinál az egyedül álló aminek persze az árát is megkérik . Az előző autómmal 30.000 km-es futásteljesítmény esetén kb 500.000 Ft al több jönne ki a fogyasztásra ez pedig tetemes. A karbantartás olcsóbb átalgosan 20.000ből megvan 15 ként márkaszervizben. Én nem bántam meg de van amit még fejlesztenék rajta , ezt teszi a Toyota is , igy már várom a plug in rendszerűek érkezését mert ott lesz a nagy átütő siker .

3. miért nincs még a többinek ? ez a jövő ez biztos mielőtt lesznek pusztán eletromos autók vagy tüzelőanyagcellások. De a Toyota nemcsak kitalálta hanem olyan szinten vette körül szabadalmakkal, sőt a kitalált részegységeket gyártócégek is az ő tulajdonában vannak, hogy más egyenlőre nem fér hozzá. A fejlesztési költséget pedig azzal csökkenteték, hogy az előző generáció komplett rendszerét eladták a Fordnak. Az ő hibridjük az utolsó csavarig toyota.

MaCS_70 2010.09.08. 20:36:42

@Imperial 1969:

Halihó!

Azokban hogy áll a belsőégésű/villany motor teljesítményaránya?
Mi a hajtási rendszerük?

Üdv: MaCS

papa33 2010.09.08. 20:42:50

Volt egy gyakorlati teszt, valós: elmész 1-2 km-t és újra mint ovi, meló vissza. ÁTLAG: Prius 5.5, következő benzines kisautó 8 és így tovább, a város az eleme.Dízel környezetvédelem miatt csökken lásd turbós benyás (olcsóbb valahogy D-nél). A kamion motorban és a gyűszűben nem azonos az égés..., szal a benzin nyer, 1-2 év és látni fogjuk. Amúgy a váltóként működés zseniális, láttam görbéket, nem egyszerű. 13 éve nem utánozta senki... zseniális! És valóban hiba nélküli autók. Tessék ezt is utánozni.Az igaz, drága.

Imperial 1969 2010.09.08. 21:21:27

@MaCS_70:

Az Escalede-ben egy 6.0 Literes V8-as Vortec motor van + ket villany motor ez a kombinacio 332 loero leadasara kepes. Vegyes hasznalatban 32 %-al jobb fogyasztas. Start-Stop es Active Fuel Managment . Ezeken az oldalakon eljatszadozhatsz :

www.gm.ca/gm/english/vehicles/cadillac/escalade/model-detail04-key-features

www.gm.ca/gm/english/vehicles/cadillac/escalade/feature-Escalade-Hybrid?adv=89665

Ez A GMC YUKON HYBRID-e, vegul is ugyan az :

www.gmc.com/gmc-hybrid/index.jsp?evar3=Yukon_Denali_Hybrid_Tile

Brian 2010.09.08. 21:39:00

Komolyan itt mindenki jön, hogy ilyen német meg olyan japán ennyit adnak el meg annyit. A cikk nem erről szól. A fenének kell mellébeszélni. Szerintem egy a lényeg: a belsőégésű motor csak akkor nem szennyez, ha nem jár.

Shadowbull 2010.09.08. 22:04:24

@Rocko-: Szabvanynak nem szabvany, de mar az 5 szelepes 1,8T-ben is van.

sb

Shadowbull 2010.09.08. 22:18:42

na bevertem egy kurva hosszu hozzaszolast a fekpedalmizeriarol es nemtom hogy eltunt-e a faszba, vagy mivan.

En ugyan nem kezdem ujra.

sb

agobela 2010.09.08. 22:19:05

GG
Nagyon jó írás. Köszönjük. Ha csak fordítás akkor is, ha saját akkor méginkább. LéZó már régóta ezt az elvet szajkózza, mint a veszteség nélküli "CVT" váltót.
A japók megvalósítása pedig bámulatos: nincs kuplung, CVT váltó, indítómotor, csak milliószor bevált mechanikai elemek. Ennél egyszerűbben megvalósítani nem lehetne.

Rocko- 2010.09.08. 22:20:55

@Shadowbull: köszi.
a bajom ezzel, hogy akkor nem tudunk ezzel így alapértelmezetten kalkulálni. sajnos.

"En ugyan nem kezdem ujra."
légy türelemmel. vagy lehet spamként, de létezik.

Maxim_Isayev 2010.09.08. 22:28:26

Miután a kisgyerekek kiordibálták magukat, egy hozzáértő árulja már el, hogy mi a bánat az az Atkinson ciklusú motor.

Egyébként meg, tetszőleges nickkel béranyázást vállalok!

Shadowbull 2010.09.08. 22:29:45

@Rocko-: Mindegy, a lenyeg az volt, hogy az hulyeseg, hogy nincs fekpedalmeghibasodas,es nem talaltak semmit.

sb

halló figyel valaki? 2010.09.08. 22:50:18

A cikkhez gratula a szerzőnek. Bevásároltad magadnak Winkler ellenszenvét :) Csak még nem tudsz róla.
A kommentekhez: Egynémely ember eccerűen szánalmas. Ahelyett, hogy az évtizede kihizott műszaki újdonságokra csodálkoznának rá, erőltetnek hagyományos logikákat, működéseket... A faék is jó dolog, mégsem azon csúszunk le a várból, pedig elviekben ez ugyanaz. A Japánok átgondoltak valami olyat, ami előtte hajtáslánc címszóval kőbe volt vésve. A gépészek pedig keresik, mi is történt itt...
Valahol íródott az akksi kapcsán egy olyan elem, hogy a feltöltése, meg hálózatból, stb... Ez nem egy falbadugós történet, hanem egy zárt rendszer. Ezt az akksit nem a user, hanem a rendszer működése tölti, ami óriási különbség a falbadugós hálózathoz kötött autózáshoz képest...

antimason (törölt) 2010.09.08. 22:55:42

"azért nem hozta még be a toyota, mert maximalista és csak teljesen letesztelt és kiforrott technológiát akar bevezetni a piacra."

Hát ez valóban a nap vicce volt :)

10 millió feletti visszahívásokkal...
Szar minőségű alkatrészek miatt.

Mi lenne, ha nem lennének maximalisták?

no_holy_shit 2010.09.08. 23:06:46

@MaCS_70:

"A német autópályáról pedig érdemes tudni, hogy az ajánlott sebesség a 130, attól felfele igencsak megváltoznak a felelősségi és biztosítási szabályok."

ettol fuggetlenul nagyon sok ember van Nemetorszagban, aki ha nincs dugo es sebbesegkorlatozas, akkor elereszti a lovakat

Icram 2010.09.09. 00:04:40

Nem igazán derült ki a Prius megoldás szépségének mibenléte. Laikus meglátásom szerint a lényeg a következõ. Adott a belsõégésû motor, igen rossz tulajdonságokkal megáldva. Nevezetesen adott teljesítményt csak bizonyos fordulatszám tartományban tud leadni, ezen belül is a hatásfok és a környezetszennyezés csak egy szûk sávban lesz optimális. Valahogy tehát meg kéne oldani, hogy a teljesítményigény határozza meg a motor fordulatszámát, és ne az autó sebessége. Erre a hagyományos váltó-kuplung kombináció csak korlátozottan alkalmas.

Adott a villanymotor, mai elektronikával már kitûnõen és nagyon gazdaságosan szabályozható, széles fordulatszám-tartományban jó a teljesítménye és nagy a hatásfoka. Tehát: ha szükségem van valamekkora teljesítményre a benzinmotortól, az optimális fordulattal hajtsak meg egy generátort, az áramot vigyem át egy villanymotorra, az hajtsa a kereket, ezzel megoldottam a fent vázolt problémát. Ez lenne egy soros hibrid (avagy villamos erõátvitel).

Mi a baj vele? A soros hibridben a maximális teljesítmény átmegy a generátor - villanymotor pároson, ezeket tehát meglehetõsen nagyra kell méretezni. Azaz egy 150 lóerõs autóba bele kellene tenni egy 150 lóerõs villanymotort, talán egy valamivel gyengébb generátort és belsõégésû motort (ha a 150 lóerõt az akkumulátor támogatásával érem el).

Itt jön a Prius zsenialitása: akkor, amikor a legnagyobb teljesítményre van szükségem, tehát nagy sebességû és nagy erejû gyorsításnál, a motor teljesítményének egy jelentõs része a bolygókerekes hajtómûvön megy keresztül, és a teljesítménynek csak kisebb részét kell a generátor-motor pároson áthajtani. Jóval kisebb villamos berendezésre van tehát szükség, miközben a mechanikus átvitel hihetetlenül egyszerûen és jó hatásfokkal elvégzi a meló nagy részét. Kisebb sebességeken pedig a kisebb villamos berendezés is elég, hiszen ilyenkor nem kell annyi lóerõ ugyanakkora gyorsítás eléréséhez. Kis sebességen tehát a mechanikus átvitelnek kevesebb szerepe van, pl. tisztán elektromos üzemben a benzinmotor lekapcsolásával a bolygómû is csak szabadon forog.

Az akkumulátor - két villamos gép - bolygómû - benzinmotor összeállítás mindenféle üzemmódokat lehetõvé tesz a villamos motorok különbözõ megvezérlésével:
- tisztán villamos vontatás
- tisztán villamos visszatápláló fékezés
- tisztán benzinmotor --> kerék erõátvitel, akkumulátort nem használva
- benzinmotor --> kerék erõátvitel, egyidejûleg akkumulátorok töltése
- benzinmotor + villanymotor (akkumulátorból) együtt vontatás (erõteljes gyorsításkor)
- álló helyzetben akkumulátor töltés benzinmotorral
- motorfékezés, hosszú meredek lejtõ esetére: ha a mechanikai energiát már nem tudja felvenni az akkumulátor, a hagyományos fékek kímélése céljából van egy "B" állás a váltókaron. Ebben az állásban a villanymotorok a bolygómûvön keresztül felpörgetik a benzinmotort, amely így a hagyományos motorfékhez hasonlóan hõvé emészti a kerekekrõl jövõ energiát.

Mindezt mindig úgy, hogy az adott teljesítményszükséglethez optimális fordulattal forog a benzinmotor. Béreltem Prius 1-est és 2-est is, mindkettõt nagyon kényelmes volt kezelni, és fantasztikus élményt ad az a tudat, hogy szinte bármit csinálsz, az elektronika gondoskodik arról,
hogy fogyasztás és környezetszennyezés szempontjából a lehetõ legjobban süljenek el a doglok, nincs pocsékba menõ energia.

gabors 2010.09.09. 02:23:30

@Dornbi: Nezd nekem volt PriusII es most PriusIII (alap model).

Nem vitas hozza kell egy kicsit szokni. Egy eves teljes atlagom 51MPG kb 4.6l/100km ... ebbe kb 70% varosi km van egy eve alatt 15000 mil/27000km
(ez a masodik kocsi).

Na tudom lehet ilyet csinalnii 1.0l opel-lal de ebben de nem 1.8l es barmivel... es nem kicsi sem belul sem sem a csomagter.

@Dornbi,-nak nem jott be ... nem tudom lehet hogy kicsit sokat vart.

Nekem mar az elso (a Prius II) is bejott de 2010 Prius meg inkabb.. persze full extraval jobb lenne de arra mar nem volt budget.

A cikk szerintem osszekever valamit... ugyanis ez nem a Prius II-rol hanem III-rol szol az elso szeria ami 2004 ellott wolt. II 2004-2009 model eve, mig III 2010 - (ez jott ki kb majus 2009.

Szivesen irok szemelyes tapasztalataimrol.

Gabor

gabors 2010.09.09. 02:34:44

@öööö I don't know!: nezd meg amit irtam valahogy igy...

el tudom mondani ha van erdeklodes hogy mikent viselekedik mind a Prius II es III az elsot kb 1.5 mig a masodikat kicsit tobb mint 1 eve hasznalom (sajat nem ceges). Minden tankolas felirva kb homerseklet es minden nem normal napi hasznalat.

szoval ha valakit tenyleg erdekel "real life" hasznalati tapasztalat szivesen megosztom.

zeugma 2010.09.09. 06:45:21

@gabors: Mesélhetnél, mert az esetek nagy részében olyanok szoktak a Priusról véleményt mondani, akik egynél többször nem vezették.

Totálgáz 2010.09.09. 07:12:27

@Shadowbull:
amióta a lap színvonalához passzoló blogmotorral erőlködnek totálgázék azóta kapásból megy a vágólapra az összes utolsó komment.

Totálgáz 2010.09.09. 07:14:08

@BMW ///:
még te beszélsz, béjemvés surmó?

Rocko- 2010.09.09. 07:38:28

@Totálgáz: remélem autókkal kapcsolatban is ennyire képben vagy.

Shadowbull 2010.09.09. 08:29:03

@Rocko-: Hulye vagyok :)

Szoval senki sem allitott olyan, hogy nem hibasak a gazpedalok. Egy reszjelentes jott ki, azt meg a Toyota marketing jol felfujta, pedig csak egy kicsit gondolkodni kene meg a sorok kozott olvasni.

A gazpedalok minden esetben paldogaz vagy akozeli helyzetben ragadtak benn, mechanikusan. Tehat a vezerloegyseg a pedaljeladon csak azt latta, hogy padlogaz van, de azt nyilvan nem, hogy a juzer laba rajta van-e meg a pedalon.

Tehat amikor a juzerek a jelentes szerint "padlogazt adtak" akkor csak annyit allapithattak meg, hogy a pedal miylen pozicioban volt, hogy nyomta-e valaki azt nem.

Ugyanez az eset a gaz es a fek egyideju lenyomasanal is. Ha beragad a gaz, atlepek a fekre, az elektronika azt latja, hogy egyszerre nyomom a gazt meg a feket pedig nem is.

Aztan jon az okos kommentelo es szidja a hulye amcsikat, hogy meg vezetni se tudnak.

A Toyota tudott mar evek ota a pedalok esetleges hibajarol, szartak ra, amikor mar meleg lett a helyzet probaltak rafogni a szonyegekre, amikor mar az is tarthatatlan volt, akkor eloalltak a lemezes barkacsmegoldassal. Nem am a szar amcsit kivagni a fenebe es a jo (draga) Densot meg belerakni, nem. Lemezt bele jo lesz az.

Es akkor meg a brake override hianyarol nem is beszeltunk.

sb

tozse76 2010.09.09. 09:07:40

@Shadowbull:

Nyilván tökéletesen nem dönthetem el az ameriakiak vezetési képességét - de megitélni tudom 3 év kintlét után melyet három különböző államban töltöttem el. A vezetési képességük európai szemmel botrányos de roppant udvariasak a szabályokat betartják , figyelmesek. Az ottani közlekedés fele annyira gyors vagy dinamikus mint a hazai ,ezt onnan látod, hogy ha kint töltesz egy két hetet egy bérautóval majd hazajössz és beülsz a saját autódba akkor halál félelmed van a sebességtől a cikázástól stb.

A toyota az inkriminált alkatrészeket nem csak az amerikai autókba szerelte be hanem az európaiakba is nagy mennyiségben. Ennek ellenére Európában nem történt ebből kifolyólag baleset ,ez csak ott fordul elő rendszeresen. A saját véleményem szerint emögött más gyártó áll akinek érdeke volt a pánikot kelteni pl a GM -nek. Amikor ez kirobbant , másnap! a GM kereskedésekben a következő hirdetést lehetett olvasni :

Ha van élő megrendelése a Toyotánál, azt mi 2500 dollárét beszámítjuk Önnek .. Csinos , nem ?

A jelentés nem részjelentés hanem lezárták . Az adatrögzítők közül melyek ki tudtak operálni az autókból és értelmezhető adatokat tudtak belőle kiolvasni 58 db -ból 35 azt mutatta, hogy a féket egyáltalán nem használták. Innentől kezdve egyértelmű, hogy az aki a gázt nyomta tökig az nem az autómatika volt, hanem a vezető. Szerinted az életszerű, hogy az autó gyorsul, amiről nem is tehetsz de fékre nem lépsz egyáltalán ? A gázpedál állásán túl pedig a gázpedál lenyomásának dinamikáját gyorsulását is mérik , az pedig még viccesebb ha arról beszélünk, hogy a gázpedál nem beragad , hanem magától bevágódik a trepniig..
De persze az is elképzelhető, hogy a vezetők már előtte infarktusban elhunytak mindannyian igy nem voltak képesek semmit sem nyomni , csinálni avagy hangos banzaii felkiáltással fejükön egy felkelő napos szalaggal tudatosan vágódtak bele az előttük álló traktorba.

Mindezek alapján az ottani vizsgáló bizottság nem látta bizonyítottnak egyetlen esetben sem a műszaki hibát, igy őket mggyőzték a tények, téged innen kis hazánkból aki nyilván komoly szaktekintély, nem . Most az egész motyót átadták a NASA ! tudósainak azzal, hogy vizsgálják meg, van e lehetőség arra, hogy ez előforduljon mégis az elektronika ( nem mechanikus ok ) miatt .

Amúgy ezt a jelenséget pl a prius III nál pl. elő sem lehet idézni mert a fék kioldja a gázt .

Shadowbull 2010.09.09. 09:25:33

"Ennek ellenére Európában nem történt ebből kifolyólag baleset ,ez csak ott fordul elő rendszeresen."

Hogy nem tortent baleset, arrol fogalmad sincs. Gazpedalberagadasok bizonyitottan voltak Europaban is. Viszont az USAval ellentetben itt jellemzoen nem nagykobcentis, automatavaltos jarmuvek vannak tobbsegben. Nagyon nem mindegy, hogy egy 60 lovas autoban akad be a gaz, ahol raadasul a kupplungot is ki tudod nyomni, vagy egy 300 lovas auto automataval.

"Ha van élő megrendelése a Toyotánál, azt mi 2500 dollárét beszámítjuk Önnek .. Csinos , nem ?"

Ez mar csak ilyen mufaj. Ha gyenge vagy, eltaposnak. Ahogy egyebkent nyilvan a Toyota is tette volna ellenkezo esetben. De maganak az eseteknek semmi koze sincs a konkurenciahoz.

"A jelentés nem részjelentés hanem lezárták ."

Nem zartak le, egy koztes jelentest hozott nyilvanossagra egy ujsag, azt fujtak fel az egesz vilagon. Maga a vizsgalati szerv meg semmifele hivatalos jelentest nem hozott nyilvanossagra.

" 58 db -ból 35 azt mutatta, hogy a féket egyáltalán nem használták. Innentől kezdve egyértelmű, hogy az aki a gázt nyomta tökig az nem az autómatika volt, hanem a vezető."

Senki sem mondta hogy az automatika adott volna gazt. Ez egy mechanikus problema. Mondok egy peldat: allsz forgalmas keresztezodesben, balra nagy ivben akarsz kihajtani. Rengeteg auto jon keresztbe. Egyszer csak lesz eleg hely: padlogaz, kihajtasz (ugye automatakrol beszelunk). Amikor kiertel elveszed a gazrol a labad, de az a felso allasban beragad, az auto meg gyorsul mint az allat (mondjuk legyen egy V8as Lexus, de akar egy csaladi Toyotaban is lehet tobbszazloeros motor az USAban) A reakcioidodon belul meg belecsattansz az elotted haladoba. Nem leptel a fekre, mert nem voltal eleg gyors, meg is ilyedtel, mert olyan tortent, amire nem szamitottal, nem is szamithattal.

Mit mutat ilyenkor a vizsgalat? Annyit, hogy a gazpedal tokig be volt nyomva, es a fekre nem lepett ra senki.

Remelem kezded erteni a problema lenyeget.

"Mindezek alapján az ottani vizsgáló bizottság nem látta bizonyítottnak egyetlen esetben sem a műszaki hibát, igy őket mggyőzték a tények"

Ahogy mar irtam, a vizsgalati szerv semmilyen jelentest nem adott ki, a Wall Street Journal szerzett meg egy koztes belso jelentest, es a sajat szaja ize szerint kommentalta (ill. a Toyota szaja ize szerint) a tobbi ujsag atvette, te meg unnepled a tenyeket.

"Amúgy ezt a jelenséget pl a prius III nál pl. elő sem lehet idézni mert a fék kioldja a gázt . "

Na igen, erre kivantam utalni, hogy a Toyota lazan kihagyta a brake override funkciot, ami mar 10 eve benne van a legbenabb europai automataban is.

sb

Maxim_Isayev 2010.09.09. 09:30:23

A Priusban egyetlen joystick képviseli a "váltót" ami inkább irányváltónak nevezhető. Nézem a szétszerelt mechanikáról készült ábrákat, és ha jól értelmezem, akkor a hátramenethez nincs mechanikus váltó? Hátrameneteben tisztán a villanymotor hajt?

Luighi 2010.09.09. 09:39:54

@Shadowbull: " Nem am a szar amcsit kivagni a fenebe es a jo (draga) Densot meg belerakni, nem. Lemezt bele jo lesz az."

Az amerikaiaknak munka kell. A politikusaik jobban védik az érdekeiket, mint a mieink. Lehet MEGKÉRTÉK a Toyotát LESZ SZÍVES USA GÁZPEDÁLOKKAL, STB szerelni az ott eladni szándékozott autóit. HA EGYÁLTALÁN MARADNI AKAR!?
EZ ELKÉPZELHETŐ!?

öööö I don't know! 2010.09.09. 09:46:37

@gabors: a komment nagyobb része saját tapasztalat, nem csak vágyálom a normális csevejre... Bár most egy kicsit lehiggadtak a kedélyek. Íme az én tapasztalatom:
Március óta hajtom, kb 6000 km van benne, P III-as, 17" kerekes. Főleg Budapest, inkább Buda a dombokkal megspékelve, otthon-ovi-meló hármas. Összesen kb 2500 km volt autópálya/vidék. Most 5,4-en áll a teljes fogyasztás. A sok dombmenet miatt nehezen tudom 5,5 alá vinni városban, de országúton, autópályán simán megvan a 4,2-4,5 120-130as tempónál. A csomagtartó szinte elég. Nagyon tetszik az egész mind kezelhetőség mind technika szempontjából. Aki a gyerekét zebrán, a sok kocsi közt próbálja átterelni, értékelni fogja, hogy a gyerek szájától/orrától 50-70 cm-re nem okádok ki iszonyatos füstöt...
Lehet hogy én vagyok/voltam figyelmetlen, de az össze visszahívás nem a hajtáslánc vagy az aksik meghibásodása miatt volt, hanem mechanikus alkatrészek romol(hat)tak el. Tehát a technológia igenis megbízható.

Rocko- 2010.09.09. 09:56:48

@Shadowbull: :)

értem, kösz. tehát lényegében akkor ott vagyunk, ahol hónapokkal ezelőtt: a Toyota súlyos fejlesztési hibát vétett.

Gulyás G 2010.09.09. 10:14:40

@Maxim_Isayev: "Hátrameneteben tisztán a villanymotor hajt?"

Igen

Luighi 2010.09.09. 10:15:05

@Icram: Korrekt esszét írtál!

Arról van infója valakinek, hogy a motor generátorok milyen teljesítményűek? Vagy hogy az akku kapacitása mennyi Ah?

Shadowbull 2010.09.09. 10:15:09

@Luighi: " Lehet MEGKÉRTÉK a Toyotát LESZ SZÍVES USA GÁZPEDÁLOKKAL, STB szerelni az ott eladni szándékozott autóit. HA EGYÁLTALÁN MARADNI AKAR!?
EZ ELKÉPZELHETŐ!? "

Nem.

Raadasul mas piacokra szallitott autokba is kerult a CTS pedalokbol. Magyarorszagra is.

sb

Shadowbull 2010.09.09. 10:30:23

@Rocko-: Ott vagyunk, hogy vagy a CTS vagy a Toyota hibazott. Az ilyen rendszereknel altalaban a komplett tervezes es gyartas a beszallito dolga, a teszteles es a specifikaciok megadasa viszont a megrendeloe.

Elkepzelheto egy olyan eset is, hogy a CTS valtoztatott valamit a pedalokon, amit nem engedelyeztetett a Toyotaval, es ez vezetett a beragadasokhoz, de ez nem valoszinu mert akkor mar a Toyota regen vilagga kurtolte volna, meg jol beperelte volna a CTS-t.

A valoszinu az, hogy a CTS olyat gyartott amit a Toyota kert, es a Toyota tesztjei nem voltak megfeleloek a hiba kimutatasahoz. Azaz a Toyotae a felelosseg.

Ez egyebkent elofordulhat mindenkivel, elo is fordul. A gond az hogy ez egy olyan rendszer resze ami kozlekedesbiztonsagi szempontbol rendkivul erzekeny. Ezeknek a tesztelese sokkal korultekintobben kellene hogy tortenjen.

Raadasul ha mar tudunk a hibarol, akkor nem sunnyogni kell, hanem azonnal visszahivni, mert embereletek vannak veszelyben. Nyilvan szar ugy a presztizsveszteseg, meg meg szarabb ugy az a rakat penz, amibe az egesz kerul, nade vizsgalobizottsag elott a voros szonyeg szelen allni meg szarabb.

sb

Gulyás G 2010.09.09. 10:32:37

@Luighi:
MG1 42kW
MG2 60kW
6,5 Ah (persze 202V-os feszültsegszinten, amit ha a vicc kedveert atszamolsz 14V-ra, 94Ah-t kapsz. nem tul nagy az az akksi, nem veletlenül nem alkalmas ebben a formaban plug-in-hibridnek)

MaCS_70 2010.09.09. 11:47:00

@Rocko-:

Halihó!

Nem biztos, hogy súlyosak azok a hibák. A médiát ismerve könnyen lehet, hogy csak így csapódott le.

Autóügyben viszonylag jól tájékozott emberkékkel állok kapcsolatban, akik erről a következőket mondták:

1. A gázpedál-beragadásos ügyek többségénél szinte biztos, hogy a vezető volt a hibás. Egyébként meg számos más márka autóinál is volt már hasonló, sőt, súlyosabb eset, csak az nem kpott ilyen nagy nyilvánosságot.

2. Elképesztően sok ngyszériás autónak vannak ahasonló problémái. Az én régi kocsimban, ami az alső középkategória eladási dobogós helyezettje Európában, pl. 150e km-nél szétesett az egyik kormányoszlopcsapágy, amitől a kormány jobbra nem fordult. A szerelő szerint ez az adott szériánál típushiba volt, csak általában vagy még az első párezer kilométeren előjött, vagy még sunyiban cserélték a csapágyat az első kötelező szervizben, ráadásul általában nem okozott ilyen komoly gondot, csak akadozóvá vált a kormányzás.

Üdv: MaCS

MaCS_70 2010.09.09. 11:53:02

@gabors:

Halihó!

A Priustulajdonosok szava sajnos nem számít. Csak azok adhatnak hiteles véleményt, akik
- egyszer vezették,
- csak olvastak az adott járműről.

Ezt onnan tudom, hogy egyszer a saját járgányomról próbáltam eloszlatni a negatív előjelű baromságokat (amiben több hasonló jármű tulajdonosa is megerősített), de intenzíven a tudomásunkra lett hozva, hogy mint tulajdonosok elfogultak vagyunk, és nyilvánvalóan hazudunk, mert ha az igazat mondanánk, be kellene ismernünk, hogy mekkora barmok vagyunk, hogy az adott gépet megvettük.

Akinek tehát Priusa van és jót ír róla, az hazudik. A kocsi természetesen 10 litert fogyaszt, füstöl, mint egy húszéves Ikarus, ráadásul állandóan a szervizbe kell vele járni és már régen BlueBaby ceruzaakkukkal pótolták a megbízhatatlan gyári akkumulátort.

:o)

Üdv: MaCS

Shadowbull 2010.09.09. 11:56:42

@MaCS_70: "Autóügyben viszonylag jól tájékozott emberkékkel állok kapcsolatban"

csokoltatom oket.

" A gázpedál-beragadásos ügyek többségénél szinte biztos, hogy a vezető volt a hibás."

Szoval ha veszek egy autot, lepadlozom, es beragad a gazpedal, akkor en vagyok a hibas, miert adtam padlogazt. Logikus.

" Egyébként meg számos más márka autóinál is volt már hasonló, sőt, súlyosabb eset, csak az nem kpott ilyen nagy nyilvánosságot."

Forrast legyszi. Mert egyebkent ez csak rizsa.
Az internet koraban gyakorlatilag semmit sem lehet eltitkolni. Plane nem a nagyvolumenu, raadasul embereleteket veszelyezteto hibakat.

sb

MaCS_70 2010.09.09. 12:48:27

@Shadowbull:

Halihó!

Nem adok forrást, mert olyan emberekről van szó, akiknek elég ismert a neve nem csak autós körökben, de a nyitott szemmel járó átlagpolgár számára is -- és ezekről a kérdésekről bizalmas beszélgetés során esett szó.

Ha beragad a gázpedál, az még nem az én hibám. Ha viszont nem teszek ellene semmit, az már könnyen lehet az.
Egyszer egyébként volt ilyen kalandom, még 1999-ben, éppen Amerikában. A kölcsönzői Nissanban ragadt be a gázpedál. Nem volt vészes, levettem a gyújtást, a kocso megállt egy kereszteződés közepén, szerelő jött (a váltó D-ben ragadt), kiugrasztotta a váltót, megpöcögtette a pedált, majd közölte, hogy ez néha előfordul, jó utat, viszonlátás.

Üdv: MaCS

plephyl 2010.09.09. 13:08:05

Shadowbull!

Lehet azon az álíltáson röhögni, hogy a toyota fejlesztők maximalisták, felőlem lehet a hónap vicce is a szemedben. Én így gondolom. Azt viszont nem írtam és nem állítottam, hogy a maximalisták ne hibázhatnának. A gázpedálos esetnél v a l a m i lehetett, de nem biztos. tény, hogy az amerikai államtól sok tízmilliárd dollár hitelt kapott és gödör alján lévő GM-et ki kellett húzni a szarból valahogy. (Úgy tűnik egyébként, hogy sikerült is)

naív vagy, ha azt hiszed, hogy az amerikai állam és az érdekeltek nem gerjesztették a lehető legjobban az ügyeket. naív vagy, ha azt hiszed, hogy nem voltak olyan esetek, amikor önhibás eseteket próbáltak a gázpedálra fogni...

Európában milliószám futottak cts gázpedállal szerelt autók, balesetről, sérültről nem tudok. de neked biztos lesz linked, ugye? várom.

addig is érdekes infók neked, hogy kicsit bővüljön a látóköröd:

en.wikipedia.org/wiki/2009%E2%80%932010_Toyota_vehicle_recalls

en.wikipedia.org/wiki/File:Chart_mfr_data_08.jpg

en.wikipedia.org/wiki/File:Chart_mfr_data_99-00.jpg

Shadowbull 2010.09.09. 13:22:23

"Ha beragad a gázpedál, az még nem az én hibám. Ha viszont nem teszek ellene semmit, az már könnyen lehet az."

Akar teszek valamit ellene, akar nem, a meghibasodas nem az en hibam. Szerintem egy birosag sem fogadna el azt az ervelest, hogy igaz, hogy szar pedalt gyartottunk es beragadt, nadehat ha a sofor idoben es szakerto modon fekezett volna, esetleg gyors kikerulo manoverekbe kezdett volna, akkor nem halt volna meg.

Vedd le a gyujtast egy inditogombos Toyotaban menet kozben. Esetleg fekez eroset, ha elment a fekrasegites. Vagy reagalj le egy szituaciot 3 masodperc alatt, aminek elo sem lenne szabad fordulnia.

sb

plephyl 2010.09.09. 13:26:19

na elolvastam a wall street journal cikkét... érdekes...
online.wsj.com/article/SB10001424052748703834604575364871534435744.html

annyi biztos, hogy néhány ember és persze ügyvéd hiénaként veti rá magát az ügyre, megérezvén a lehetséges pénz szagát...

néhány tény:
- a vizsgálandó ügyeket az nhtsa választotta ki, nem pedig a toyota
- az ügy hasonlít a 20 évvel ezelőtti audis esetre 8audi nem volt hibás)
- a jelenlegi adatok szerint nem lektronikai hiba okozta a baleseteket
- eddig egyetlen esetben bizonyosodott be, hogy a halálos baleset oka a szőnyeg volt (tehát itt sem a pedál!!!)
- a vizsgálat jelenlegi állása szerint még nem találtak egyetlen esetet sem, ahol a gázpedál hibás lenne
- a toyota belső vizsgálata szerint a balesetek idejében nem voltak benyomva a fékpedálok a vizsgált eseteknél
Ms. Marseille esete megmutatja, hogy sajnos egyesek egyszerűbbnek tartották az autót hibáztatni a balesetért, mint elismerni balfaszságukat.

One case studied by U.S. regulators involves Myrna Marseille of Kohler, Wis., who reported in March that her 2009 Toyota Camry accelerated out of control and crashed into a building.

Ms. Marseille said in an interview Tuesday that she was entering a parking space near a library when she heard the engine roar. "I looked down and my foot was still on the brake, so I did not have my foot on the gas pedal," she said.

Police in Sheboygan Falls, Wis., investigated and believe driver error was to blame, Chief Steven Riffel said Tuesday. He said surveillance video showed that the brake lights didn't illuminate until after the crash. But Mr. Riffel said that determination is preliminary and that his agency has turned over the investigation to NHTSA.

Based on the black box data, NHTSA investigators found that the brake was not engaged and the throttle was wide open, according to a person familiar with the matter.

Ms. Marseille sticks by her story. "It makes me very angry when someone tells me, 'She probably hit the gas pedal instead,' because I think it's a sexist comment, an ageist comment," she said.

Shadowbull 2010.09.09. 13:43:07

@plephyl: "Lehet azon az álíltáson röhögni, hogy a toyota fejlesztők maximalisták, felőlem lehet a hónap vicce is a szemedben. Én így gondolom. "

Aham. Dolgoztal a Toyotanal? Meg persze egy csomo mas autoipari cegnel is, hogy legyen osszehasonlitasi alapod?

Dehogy. Beszoptad jo melyre a Toyota-marketinget.

"A gázpedálos esetnél v a l a m i lehetett, de nem biztos."

De, teljesen biztos.

www.toyota.de/about/news_and_events/recall-statement-faq.aspx

A Toyota sajat oldala.

F1: Worin liegt der Grund für den Rückruf?
A1: In seltenen Fällen besteht die Möglichkeit, dass das Gaspedal nicht mit gewohnter Geschwindigkeit in seine Ausgangslage zurückkehrt. Vereinzelt kann es in der getretenen Position verbleiben.

F2: Worin liegen die Ursachen für dieses Phänomen?
A2: Kondenswasser, das durch den Einsatz der Heizung bei kalten Temperaturen oder durch andere Ursachen entsteht, kann zu erhöhter Reibung innerhalb des Bauteils führen. Wenn dies geschieht, besteht die Möglichkeit, dass das betätigte Gaspedal in seltenen Fällen langsamer als gewohnt in seine ursprüngliche Position zurückkehrt, oder in sehr seltenen Fällen in der betätigten Position verbleibt.

F3: Welche Gegenmaßnahme ist geplant?
A3: Die Maßnahme zur Behebung des Problems besteht darin, ein präzise gefertigtes Distanzstück in das Gaspedal einzusetzen. Mit Hilfe dieses Distanzstückes wird der Anpressdruck zwischen zwei Oberflächen reduziert, was zu einer geringeren Reibung führt. Das Distanzstück verstärkt zudem die Druckkraft der Feder, die das betätigte Gaspedal in seine ursprüngliche Position zurückbringt.

"naív vagy, ha azt hiszed, hogy nem voltak olyan esetek, amikor önhibás eseteket próbáltak a gázpedálra fogni..."

Soha nem allitottam ilyet. Ilyenkor mindig megjelennek az idiotak. Es?

"Európában milliószám futottak cts gázpedállal szerelt autók, balesetről, sérültről nem tudok. "

Beragadast viszont jelentettek, balesetetrol en sem tudok, de az nem jelenti azt hogy nem is tortent. Egyebkent meg fentebb vazoltam mi a kulonbseg a ket kockazat kozott, ha egy pocskoszoru kezivaltos Yarisnak vagy egy bazinagy V8as automata amerikai modellnek ragad be a pedalja.

Belinkelgethetsz ide meg ezer mas gyartotol szarmazo visszahivast, meg meghibasodast, az meg a Toyotat es az eljarasat nem menti.

sb

Shadowbull 2010.09.09. 14:04:58

@plephyl:

"néhány tény"

Akarod mondani feltetelezes, amit egy ujsagcikkbol vettel.

"- a vizsgálandó ügyeket az nhtsa választotta ki, nem pedig a toyota"

Mivel o a hatosag. johogy. Majd a vadlott fogja megmondani, merre is kene nyomozgatni.

"- a jelenlegi adatok szerint nem lektronikai hiba okozta a baleseteket"

Mint ahogy sem az UFO-k sem a galaktikus hattersugarzas, sem az arapalyhatas. Senki sem allitotta hogy elektronikai hiba lenne, csak egy lokott USA-kepviselo. Meg akik ot majmoljak.

"- a vizsgálat jelenlegi állása szerint még nem találtak egyetlen esetet sem, ahol a gázpedál hibás lenne"

Meg kene talan kerdezni a Toyotat, neki van, a sajat oldalan is leirta pontosan mi tortenik.

"- eddig egyetlen esetben bizonyosodott be, hogy a halálos baleset oka a szőnyeg volt (tehát itt sem a pedál!!!)"

Meg az, hogy abban a nyomorult autoban nem volt brake override.

"- a toyota belső vizsgálata szerint a balesetek idejében nem voltak benyomva a fékpedálok a vizsgált eseteknél"

Nem jelent semmit. Mar fentebb kifejtettem.

"- az ügy hasonlít a 20 évvel ezelőtti audis esetre 8audi nem volt hibás)"

Azert nem egeszen. Meg csak nem is hasonlit.

Meg aztan:

"Because the data recorders can lose their information if disconnected from the car's battery or if the battery dies—as could happen after a crash—the agency is focusing only on recent accidents "

Szo sincs arrol, hogy minden gyanus baleset minden adata meglenne.

"Toyota says its own downloads of data recorders have found evidence of sticky pedals and pedal entrapment as well as driver error, which is characterized by no evidence of the brakes being depressed during impact."

Aham. Ha nem volt idod fekezni, akkor az a te hibad! Mondja a Toyota. koszonjuk.

"An attorney who represents four drivers who sued Toyota in state courts over sudden acceleration said the NHTSA finding doesn't mean much for his litigation. "Toyota has always taken the position that the electronic data recorder system is not reliable," said Tab Turner, the Little Rock, Ark., lawyer.

A Toyota spokesman said the company considers the device "a prototype tool. It wasn't designed to tell us exactly what happened in an accident. It was designed to tell us whether our systems were operating properly."

Ezt nem is kommentalnam, mindenki azt gondol amit akar.

sb

plephyl 2010.09.09. 14:54:54

@Shadowbull:
"Aham. Dolgoztal a Toyotanal? Meg persze egy csomo mas autoipari cegnel is, hogy legyen osszehasonlitasi alapod?"

nem, de dolgoztam egy autóalkatrész gyártó cégnél. láttam mi a különbség egy mercedes és egy suzuki (és más márkák) alkatrész között... hajtani hajtottam már sokféle kocsit, olvasni is sokat olvasok a témában. a maximalizmus nem csak a toyotákra igaz, hanem a subarura, yamahára, stb. ilyenek a japók. úgy kell őket szabire elküldeni, mert maguktól nem akarnak elmenni! :)

Frage1-nél amikor írták, akkor még semmi sem volt bizonyított. egész egyszerűen nem tolhatják a felelősséget a vásárlóikra... nézd meg a cts nyilatkozatát. na meg a kiszivárgott új infókat. de akkor, abban a helyzetben ezt kellett nyilatkozniuk. szerintem a beragadt gázpedál esetek nagy része önhibás, ahol tényleg volt valami, ott meg a szőnyeg lehetett a ludas. mint ahogy rendőrös lexusos halálesetnél is kiderült.

"Beragadast viszont jelentettek, balesetetrol en sem tudok, de az nem jelenti azt hogy nem is tortent. Egyebkent meg fentebb vazoltam mi a kulonbseg a ket kockazat kozott, ha egy pocskoszoru kezivaltos Yarisnak vagy egy bazinagy V8as automata amerikai modellnek ragad be a pedalja."

minden márkánál jelentenek be beragadást, ha megnézed a linkeket, amiket küldtem, akkor láthatod, hogy így van. ezek nagy része kamu. (idős emberek bénázása, főleg.)
neked nem érthetetlen, hogy míg európában egyetlen sérüléses baleset sem történik cts-es gázpedálos autókkal, addig az usa-ban állítólag 3.000?
nem lehet, hogy kint több a Ms. Marseille mint Európában?

"Belinkelgethetsz ide meg ezer mas gyartotol szarmazo visszahivast, meg meghibasodast, az meg a Toyotat es az eljarasat nem menti."

A médiavisszhang alapján kialakuló egyoldalú képet jócskán árnyalják a belinkelt tények.
ezek a nhtsa adatai, feketén fehéren (na jó, színesben). szerintem a tények a toyota mellett szólnak és igenis mentik. persz nem muszáj egyetértenünk...
en.wikipedia.org/wiki/File:Chart_mfr_data_99-00.jpg

várjuk meg a vizsgálat végét, a WSJ cikke alapján egyelőre a toyotának áll a zászló.
ugye a WSJ-t nem tekinted a toyota szócsövének? nehogy megszülessen a nap másik vicce...

plephyl 2010.09.09. 15:11:29

""néhány tény"

Akarod mondani feltetelezes, amit egy ujsagcikkbol vettel."

mely állításokat tekinted feltételezésnek?

""- a vizsgálandó ügyeket az nhtsa választotta ki, nem pedig a toyota"

Mivel o a hatosag. johogy. Majd a vadlott fogja megmondani, merre is kene nyomozgatni."

és ez korrekt is így.

""- a jelenlegi adatok szerint nem lektronikai hiba okozta a baleseteket"

Mint ahogy sem az UFO-k sem a galaktikus hattersugarzas, sem az arapalyhatas. Senki sem allitotta hogy elektronikai hiba lenne, csak egy lokott USA-kepviselo. Meg akik ot majmoljak."

jajj. akkor figyelj. sokan nekitámadtak a toyotának, mondván elktronikai háttéroka vannak a baleseteknek. ezt most a részjelentéás cáfolja. szóval a "senki sem állította" mondásod erősen sántít.

""- a vizsgálat jelenlegi állása szerint még nem találtak egyetlen esetet sem, ahol a gázpedál hibás lenne"

Meg kene talan kerdezni a Toyotat, neki van, a sajat oldalan is leirta pontosan mi tortenik."

figyu, te mit tettél volna januárban, amikor mindneki neked ugrik? te nekiugrasz a saját vásárlóidnak, hogy ti vagytok a balfékek? ugye nem? mi maradt?

""- eddig egyetlen esetben bizonyosodott be, hogy a halálos baleset oka a szőnyeg volt (tehát itt sem a pedál!!!)"

Meg az, hogy abban a nyomorult autoban nem volt brake override."

ez is. de itt a lényeg az, hogy közel 100 esetben próbálták ráverni a toyotára az ügyet (halálos baleset), eddig egyszer sem sikerült a gázpedál hibáját kimutatni. érted? egyszer sem. mégis visszahívtak 8 millió autót!

""- a toyota belső vizsgálata szerint a balesetek idejében nem voltak benyomva a fékpedálok a vizsgált eseteknél"

Nem jelent semmit. Mar fentebb kifejtettem."

gázadás és a baleset között 1 mp-nek kell eltelnie ahhoz, hogy ez így történjen. ez pedig elég valószínűtlen. az életszerű az volna, hogy kurva nagyot taposok a fékre, nem? valszeg itt is mellélépésről lehet szó, ami lássuk be, elég gyakori dolog.

""- az ügy hasonlít a 20 évvel ezelőtti audis esetre 8audi nem volt hibás)"

Azert nem egeszen. Meg csak nem is hasonlit."

tehát az audis ügyben nem gázpedál beragadásról volt szó, ahol a média nekiesett a gyártónak, aztán jóval később kiderült, hogy az audi nem is sáros? tényleg nem hasonlít :)

Meg aztan:

""Because the data recorders can lose their information if disconnected from the car's battery or if the battery dies—as could happen after a crash—the agency is focusing only on recent accidents "

Szo sincs arrol, hogy minden gyanus baleset minden adata meglenne."

sajnos nem, de néhány 10 alapján már sok dolgot meg lehet állapítani. több ezret úgy sem lehetne kivizsgálni.

"Toyota says its own downloads of data recorders have found evidence of sticky pedals and pedal entrapment as well as driver error, which is characterized by no evidence of the brakes being depressed during impact."

"Aham. Ha nem volt idod fekezni, akkor az a te hibad! Mondja a Toyota. koszonjuk."

idős ember/szőke nő véletlenül a gázra lépett fék helyett. mindennapos. minden gyártó tulajainál megesik.

"An attorney who represents four drivers who sued Toyota in state courts over sudden acceleration said the NHTSA finding doesn't mean much for his litigation. "Toyota has always taken the position that the electronic data recorder system is not reliable," said Tab Turner, the Little Rock, Ark., lawyer.

A Toyota spokesman said the company considers the device "a prototype tool. It wasn't designed to tell us exactly what happened in an accident. It was designed to tell us whether our systems were operating properly."

Ezt nem is kommentalnam, mindenki azt gondol amit akar.

Ez biz6tos azt jelenti, hogy a toyota fekete doboza fékre lépésnél gázra lépést dokumentál és fordítva. ja.
bztos nem hiéna ügyvéd mondta. nem.

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.09.09. 16:16:26

Volt szerencsém vezetni Toyota Prius I-est és nagyon kellemes csalódás volt! Elindulás után az első meglepetés az volt, hogy nagyon halk és milyen tágas. Első pár gázpedál nyomáskor, már majdnem kimondtam, hogy mennyire csiga és milyen kelletlenül gyorsul, mikor tettem még egy próbát és nyomtam egy kövéret... Ezt nem vártam volna! Megy mint a barom és ezt főleg álló helyzetből való induláskor mutatja meg. Gázpedálja kicsit más logika szerint műxik, mint egy sima benzines autónál. Országúton nem próbáltam, így azt nem tudom 80 fölött milyen. A Toyota márkakeresek elmondása szerint, aki ilyet vett, nagyon elégedett vele és meghibásodásra nem is volt még példa náluk (Sfv). Nem rossz azért a Toyotától, hogy egy ennyire kiforrott 1. szériás autót dobott piacra. Engem meggyőzött.

Ciri 2010.09.09. 16:43:07

@plephyl:

"tehát az audis ügyben nem gázpedál beragadásról volt szó"

Semmilyen gázpedál beragadásról nem volt szó egy percig sem. Az automata váltót titulálták balesetveszélyesnek.

Luighi 2010.09.09. 17:51:02

@Gulyás G: Köszi a Technikai adatokat Gusztáv!
A nálad meglévő dokumentáció továbbadható? Vagy nem publikus? Ha igen, szeretném megkapni. Ha van link ahol elérhető, akkor az is elég! Köszi!

lacza87 (törölt) 2010.09.09. 18:54:34

@Ciri: OFF
(ha erről beszélhetsz:) )A5 Sportback-et adtatok már el? egyet sem láttam itthon élőben, pedig vadászok rá.

plephyl 2010.09.09. 19:02:26

@Ciri: "Semmilyen gázpedál beragadásról nem volt szó egy percig sem"

ilyent állítottam volna? Nem hinném... csak annyit, hogy hasonlít a két ügy.
mindkét esetben angol terminológiát használva "unintended acceleration"-ről beszélünk. mindkét esetben felvetődött a szőnyeg kérdés, majd megtörténtek a visszahívások. mindkét esetben több is.
mindkét ügyben hivatalos nhtsa nyomozás zajlott (toyotánál zajlik). mindkét ügyben erős a gyanú, hogy egyszerű pedáltévesztésekről volt szó (fék helyett gáz). na és mindkét ügy évekig húzódott.

annyiban tényleg nem hasonlít, hogy a toyota azóta is szárnyal az eladásokat tekintve, az audi pedig azóta sem állt talpra az usa piacon...

Icram 2010.09.09. 19:33:55

@Gulyás G: Ez itt:
prius.ecrostech.com/original/Understanding/WhatsGoingOnAsIDrive.htm
aszondja tud úgy is tolatni, hogy közben a benzinmotor tölt. Ezzel az erõvel tehát úgy is tud tolatni, hogy a töltés egy részével rögtön a villanymotort hajtja.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.09.09. 20:12:38

@GYUSZI BACSl: Menni kell vele 40 kilométert országúton fix tempóval, aztán ismét szintellenőrzés. Asszem ez a technológia.

Shadowbull 2010.09.09. 21:47:57

@plephyl: "sokan nekitámadtak a toyotának, mondván elktronikai háttéroka vannak a baleseteknek. ezt most a részjelentéás cáfolja. szóval a "senki sem állította" mondásod erősen sántít. "

Az elektronikai meghibasodas mint lehetoseg forrasa a szenatusi vizsgalobizottsag. Ok vetettek fel ezt a lehetoseget, hogy ok honnan vettek azt nem tudom.

"figyu, te mit tettél volna januárban, amikor mindneki neked ugrik? te nekiugrasz a saját vásárlóidnak, hogy ti vagytok a balfékek?"

Ugye arrol nem sok fogalmad van, hogy megy egy ilyen visszahivosdi?

Gondolod a Toyota kiadott volna egy javitasi utasitast, mondvan ne sirjon a szatok, teszunk bele egy femlemezt oszt jovan?

A fenet.

Elso korben a minosegbiztositashoz erkeznek a meghibasodasok, ok gyujtik, aztan ha a gyanu valami komolyabb tervezesi hianyossag, atadjak az ugyet a muszaki fejlesztesnek. Ok elso korben azon dolgoznak egy csomot, hogy megtalaljak a hiba okat, es reprodukalni tudjak. Aztan kidolgozzak a megoldast, es persze azt letesztelik, nehogy nagyobb bajt okozzon mint az eredeti. Ezen folyamat minimum heteket, de inkabb honapokat vesz igenybe.

A Toyota meg decemberben boszen figyelmeztetett, hogy senki se rakjon nem megfelelo szonyeget az autoba, januarban pedig pikk-pakk eloallt egy komplett javitassal. Teljesen egyertelmu, hogy mar korabban tudtak az egeszrol, es a javitason dolgoztak, meg azon vivodtak, hogy mi legyen. CSak amikor a nyakukig ert a szar, akkor kezdtek el a visszahivasokat.

"itt a lényeg az, hogy közel 100 esetben próbálták ráverni a toyotára az ügyet (halálos baleset), eddig egyszer sem sikerült a gázpedál hibáját kimutatni. érted? egyszer sem. mégis visszahívtak 8 millió autót! "

Nyilvan nem minden gyanus esetet okozott muszaki meghibasodas, de ez termeszetes, hogy nagyot merit a hatosag.
Mar hogyne sikerult volna kimutatni. A Toyota kimutatta, megmondta miert van, es eloallt egy letesztelt javitassal. De mar evek ota tudja, csak sunnyogott.

"gázadás és a baleset között 1 mp-nek kell eltelnie ahhoz, hogy ez így történjen. ez pedig elég valószínűtlen. az életszerű az volna, hogy kurva nagyot taposok a fékre, nem?"

Hat ha te mindig minden korulmeny kozott minden varatlan esemenyt lereagalsz 1 mp alatt, akkor te vagy Chuck Norris. A mindig mindenki tudna ilyen gyorsan reagalni, szinte sohasem tortennenek balesetek. Egyebkent van nehany olyan eset is, amikor a fekete doboz szerint egyszerre nyomtak a gazt meg a feket. Na azok reagaltak le hamar. A tobbiek hamarabb csattantak. Es vannak nyilvan nehanyan akik balfaszok voltak, es jol jon nekik a hacacare, mar amennyiben eletben maradtak, ugye.

"a toyota azóta is szárnyal az eladásokat tekintve"

Aha. Nekem azert remlik olyasmi, hogy volt nehany nehez honapjuk bazi nagy arengedmenyekkel.

sb

Gulyás G 2010.09.09. 22:14:32

@Luighi: csodalkoznek, ha a gugli nem dobna semmit... de ha nagyon nem megy, küldj egy emilt.

Rocko- 2010.09.09. 22:51:35

@Shadowbull: akárhogy is nézem, a CTS a legkisebb hibás ebben.
a Toyota rendel, ő tesztel, ő fogad el. nekik kellett volna meggátolni.
persze nem lehetetlen, h a CTS hibája, de arányaiban inkább megrendelőé a felelősség. illetve erre a nem törődöm magatartásra utal brake override hiánya (amit elsőre nem is értettem, aztán körülírtad). alapvetőnek kell lennie.

"Nyilvan szar ugy a presztizsveszteseg"
ilyenkor az jut eszmbe, hogy Pinto. ső mi több, én direkt ezt dörgöltem volna az orruk alá. Toyota Pinto.
és még csak nem is annyira viccesen.

Rocko- 2010.09.09. 22:54:03

@MaCS_70: hát amiből halálos baleset fakad, az súlyos hiba. vagy ennél mennyivel súlyosabbnak kéne lennie szeritned?

1) igen, amennyiben a gázpedál lenyomása hibás viselkedési forma, abban az esetben a sofőr a hibás.
próbáltál már gázpedál nélkül vezetni? elég nehéz, sőt mi több, rossz sofőr vagy.

2) egy dolog a hiba létrejötte és egy másik a kezelése.

PSD 2010.09.10. 00:22:42

@Imperial 1969: Egetverő hülyeségeket beszélsz. Pont olyanokat, mint azok akiknek lövésük sincs a témáról.

PSD 2010.09.10. 00:31:13

@sutpet: Ezek soha nem lépnek fel oda, egész életüket ezen a gyökér szinten tengetik. :)
Ez egy az egyben az a retek kategória aki lezsákutcázta a hibrideket bár soha fogalma sem volt róla hogy működik, és nem is képes rá hogy felfogja. De legalább mindig van kin jót röhögni. :)

PSD 2010.09.10. 00:51:49

@misinator: Ha rohadtul kìváncsi lennél rá, nem válaszolnád meg saját magadnak (ráadásul egy marhasággal).
Az alapanyagok kitermelésétől kezdve az élettartam végén az újrahasznosìtásig a 3. generációs Prius 36%-al kisebb környezetterhelésű mint a vele értelmesen összevethető nem hibrid.
Tehát akkor környezetbarátabb? Igen! Hülyeséget mondtál? Igen!

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.09.10. 07:02:19

@Imperial 1969: San Franciscoban Ford Maverick Hybrid - most tunt fel, a yellowcab nak van vagy 50db.

a toyota iForce 5.7 --ehhh, 10miles/gallon .. :s

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.09.10. 07:07:13

@Shadowbull: korrigalnom kell teged eloszor miota ( par ev? ) olvasom miket irsz ide: Chuck Norris nak egy masodperc nem eleg, hanem nagyon is sok!!! Chuck Norris MINDENT lereagal FEL masodperc alatt!!! BECSUKOTT SZEMMEL!!!:DDDD

plephyl 2010.09.10. 07:39:45

"Az elektronikai meghibasodas mint lehetoseg forrasa a szenatusi vizsgalobizottsag. Ok vetettek fel ezt a lehetoseget, hogy ok honnan vettek azt nem tudom. "

azt én sem, de a céljukat értem. akár alaptalan vádakkal is, de le kell járatni a toyotát, hiszen az usa állam sokmilliárd dolcsit tömött a gm és a chrysler zsebébe. azt vissza is kell kaparni valahogy.

"Elso korben a minosegbiztositashoz erkeznek a meghibasodasok, ok gyujtik, aztan ha a gyanu valami komolyabb tervezesi hianyossag, atadjak az ugyet a muszaki fejlesztesnek. Ok elso korben azon dolgoznak egy csomot, hogy megtalaljak a hiba okat, es reprodukalni tudjak. Aztan kidolgozzak a megoldast, es persze azt letesztelik, nehogy nagyobb bajt okozzon mint az eredeti. Ezen folyamat minimum heteket, de inkabb honapokat vesz igenybe."

a fejlesztő a cts, nem a toyota. tudod mi a cts (tehát a fejlesztő) álláspontja?
"CTS believes that the rare slow return pedal phenomenon, which may occur in extreme environmental conditions, should absolutely not be linked with any sudden unintended acceleration incidents
"
vagyis beragadásról szó nincs, csupán arról, hogy egyes extrém környezeti szituációknál lassabban térhet vissza a pedál.

"A Toyota meg decemberben boszen figyelmeztetett, hogy senki se rakjon nem megfelelo szonyeget az autoba, januarban pedig pikk-pakk eloallt egy komplett javitassal. Teljesen egyertelmu, hogy mar korabban tudtak az egeszrol, es a javitason dolgoztak, meg azon vivodtak, hogy mi legyen. CSak amikor a nyakukig ert a szar, akkor kezdtek el a visszahivasokat."

nekem ez nem teljesen egyértelmű, hiszen ez a fémlapkés megoldás épp hogy nem hónapos tervezés meg fejlesztés eredményének tűnik, hanem egy rögtönzött kényszermegoldásnak.

"Nyilvan nem minden gyanus esetet okozott muszaki meghibasodas, de ez termeszetes, hogy nagyot merit a hatosag.
Mar hogyne sikerult volna kimutatni. A Toyota kimutatta, megmondta miert van, es eloallt egy letesztelt javitassal. De mar evek ota tudja, csak sunnyogott."

az audi is rendelt el visszahívásokat anno, pedig a végén kiderült, hogy nem az audi volt a ludas. egyszerűen nem teheted meg, illetve nagyon óvatosan hogy a vásárlóra nyomod a felelősséget. a toyota ügyben egyelőre nincs egyetlen olyan eset sem, ahol bizonyítottan a gázpedál beragadása okozta volna a balesetet. ez a helyzet, mégha ez változhat is majd a vizsgálat során.

"Hat ha te mindig minden korulmeny kozott minden varatlan esemenyt lereagalsz 1 mp alatt, akkor te vagy Chuck Norris. A mindig mindenki tudna ilyen gyorsan reagalni, szinte sohasem tortennenek balesetek. Egyebkent van nehany olyan eset is, amikor a fekete doboz szerint egyszerre nyomtak a gazt meg a feket. Na azok reagaltak le hamar. A tobbiek hamarabb csattantak. Es vannak nyilvan nehanyan akik balfaszok voltak, es jol jon nekik a hacacare, mar amennyiben eletben maradtak, ugye."

jellemzően idős bácsik és nénik a fék helyett a gázra léptek. ez a legvalószínűbb egyelőre. aztán, ha bebizonyosodik, hogy tényleg beragadt a gázpedál, akkor megváltoztatom az álláspontom. addig nem. emlékszel Ms. Marseille-re?
egyébként a belinkelt diagramra nem reagáltál, ott látszik, hogy számos gyártó autóinál megesik és kb. hasonló arányban. a toyota nem lóg ki felfelé.

Ciri 2010.09.10. 09:01:52

@plephyl:
"ilyent állítottam volna? Nem hinném... csak annyit, hogy hasonlít a két ügy."

Már elnézést:
"tehát az audis ügyben nem gázpedál beragadásról volt szó,"

Teljesen másról szólt az Audi sztorija.

@lacza87:
Pedig jól fogy. Várakozáson felül.

Shadowbull 2010.09.10. 09:35:27

"vagyis beragadásról szó nincs, csupán arról, hogy egyes extrém környezeti szituációknál lassabban térhet vissza a pedál."

Hol irtak hogy beragadasrol szo nincs?

En inkabb hiszek maganak a Toyotanak:

" In seltenen Fällen besteht die Möglichkeit, dass das Gaspedal nicht mit gewohnter Geschwindigkeit in seine Ausgangslage zurückkehrt. Vereinzelt kann es in der getretenen Position verbleiben."

Azaz bizony beragadhat.Be is ragadt.

"nekem ez nem teljesen egyértelmű, hiszen ez a fémlapkés megoldás épp hogy nem hónapos tervezés meg fejlesztés eredményének tűnik, hanem egy rögtönzött kényszermegoldásnak"

Nezd, ha a Toyota BARMILYEN muszaki megoldast alapos teszteles nelkul az utcara enged, akkor en nemhogy autot nem vennek toluk, de meg ki is tiltanam oket az utakrol.

Egyebkent ahogy mar irtam, ez nem igy mukodik, hogy tegyunk bele egy femlapot, oszt jovan. A Toyotanal sem. A folyamat naluk is: Adatgyujtes -> elemzes -> reprodukalas -> megoldas kidolgozasa -> teszteles -> engedelyezes -> szeriabevezetes.

"egyszerűen nem teheted meg, illetve nagyon óvatosan hogy a vásárlóra nyomod a felelősséget"

Hmm, erdekes a Toyota megis megprobalta. Emlekezz csak a szonyeges terelesre.

"jellemzően idős bácsik és nénik a fék helyett a gázra léptek. ez a legvalószínűbb egyelőre. "

Jaja. A Toyota meg visszahivott X millio autot nehany idos bacsi meg neni miatt.

ezt meg te sem hiszed el.

Senki sem csinal ok nelkul visszahivast, meg a Toyota sem.

sb

Shadowbull 2010.09.10. 09:37:04

@plephyl: "egyébként a belinkelt diagramra nem reagáltál, ott látszik, hogy számos gyártó autóinál megesik és kb. hasonló arányban. a toyota nem lóg ki felfelé. "

Ja igen. A belinkelt diagrammodon nem az van, hogy hany autonak szorult be a gazpedalja, hanem az hogy hany esetben reklamaltak a kozlekedesi hatosagnal szandekolatlan gyorsitast.

Nagyon nem ugyanaz.

sb

MaCS_70 2010.09.10. 11:04:12

@Rocko-:

Természetesen így van.

De szerintem mi most valami olyasmin vitatkozunk, amiről még vélhetően senkinek nincs megbízhtó információja -- és igencsak közvetetten kapcsolódik az eredeti témához.

A gázpedálügyben jó eséllyel lesz egy végleges vizsgálati eredmény, a hibrid hajtás pedig szerintem egy nagyon jó átmeneti megoldás arra a pár évtizedre, amíg valami sokkal jobbat ki nem találnak. Jelenleg a legjobb megvalósítási módja pedig a Priusé, ami nem mellesleg egy nagyon jó minőségű autó, kár, hogy nem áll egy a garásban.
Egyébként nagy örömmel olvastam, hogy hamarosan az Auris után a Yarisba is beépítik a rendszert, ami a legtesthezállóbb felhasználási módja lesz.

Üdv: MaCS

vadkertész 2010.09.10. 11:11:20

Hello Gulyás!

Meg se nem értettem, hogyan állítja be benzin üzemnél a bolygomú áttételét amig nem néztem meg az animációt.
Sajna szövegből az nem jőtt le, hogy
a benzinmotor az a bolygókereket hajtsa csak az jött "át ", hogy MG1 a nap az MG2 meg a koszorút hajtsa.
Köszi a cikket. (egy élelmiszertechnológus "mérnök")

tuner1 2010.09.21. 07:49:26

Ránéztem erre a "halom vasra" és borsódzik a hátam..ez egy akkora szerencsétlen szar, amit meghaladott már a világ. Ha a végeredményt nézem,akkor ez egy bonyolult gépezet azért, amit más sokkal egyszerűbb szerkezettel is keresztül lehet vinni. Csak ehhez ész kell...nem elég ismerni a CAD programokat...ez egy szar

dextercapo 2011.01.13. 13:10:47

azon toprengek hogy miert is ekkora divet bunkonak beallitani az amerikaiakat . a hajtaslanc egy szepen megcsinalt termek - ugyes hw . de a cikk 90%-a arrol szol hogy az amcsik bunkok es nem ertenek semmihez .
en nem igy latom - tudom hogy divat , de valamiert azert ok epitettek az SR71-es , jutottak el a holdra , tobb autot gyartottak mint a vilag tobbi resze es alapvetoen szabadabbak mint mi . lehet fanyalogni , lehet irigykedni , de ez a cikk szanalmas .

bnero 2020.01.09. 15:33:07

Csak annyit, hogy nem Atkinson rendszerűek a Toyoták hanem Miller. A cél hasonló csak k@ra más a mechanikája. Atkinson pl az infinitiben van.