Miért mennek harminccal a tanulóvezetők?

  2010. július 07. - papptibi Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

student

Persze nem mind, csak 90-95 százalékuk. Mégis, nem lenne elvárható, hogy aki jogsit kap, akár a szédítő ötvenet is el merje érni?

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr802135025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

matrixer47 2010.07.07. 15:45:57

@matrixer47: És a benzinnel, meg az órákkal nem spórolt. Végigvezettem minden órát, és toltunk még plusz kettőt, igaz azt már csak neki fizettem ki az olcsóbb árat. S meg is lett minden elsőre. =D Kb olyan volt, mintha egy limuzint vezetek. Beültek hátra és dumáltak, én meg mentem arra, amerre előzőlegesen induláskor megadta a vizsga biztos.

szgy 2010.07.07. 15:49:53

szegény pipogya tanulók meg utána kimennek az utakra, csodálkozni hogy miért előzik őket körbe jobbról dudálva.

legalább vegyenek néhány órát a Need for Speed-el is, megtanulják mi a pörgés.

a tanulóvezetők védelmében, tényleg kell egy kis türelem hozzájuk, amíg rutint szereznek. de inkább nézzék meg kétszer mit csinálnak minthogy vakegér módjára menjenek gyorsan.

egyszer vezettem városban hulla fáradtan, kimerülten 50-es mellékutakon, 50-el mentem, de meg voltam lepődve mennyire nehéz volt ilyen száguldás mellett mindenre figyelni.

a trükkös csávók meg kirakják a saját kocsira is a T matricát, így taposnak, cikáznak, furakodnak mindenhová, remélve hogy a T betűt látva jobban beengedik őket.

Paulybird 2010.07.07. 15:51:12

Hogy a dízellel nem lehet lefulladni-e??
Pont, hogy az új tdéknak van valahol egy mágikus lefulladáspontjuk, amihez egy speciális kuplungolási technika tartozik. És ez minden dízelnél máshogy van. Aki elsőre beül egy dízelbe, az legalább kétszer háromszor be fogja szopni a sunyi lefulladást. Hirtelen megáll a motor, és fingod sincs, hogy mit csináltál rosszul, nincs az az érzésed, hogy rosszul engedted föl kuplungot, vagy nem adtál elég kakaót, vagy tudomisén.

Dobó 2010.07.07. 15:51:42

@Tigrisa: A veszélyhelyzet kezelést nagyon jól látod. Én is ezt tapasztalom. Az elméleti oktatáson egyébként erről is beszélek, de képzeld el mi marad meg belőle, mikor az iskola azt várja el tőlem, hogy két hét alatt a komplett KRESZ-t, a vezetéselméletet és a műszaki ismereteket belepaszírozzam a hallgatók fejébe. A hatékonyság a béka feneke alatt van.

Paulybird 2010.07.07. 15:52:49

@szgy:
A T betűt soha nem értettem, szerintem pont, hogy türelmetlenséget vált ki.
Ha meglátod a T-betűt, az aktivizálja a mindenáron megelőzni reflexet

M@rci 2010.07.07. 15:55:19

@BMW ///: Ezt nem nagyképűségből írtam. Sajnos/nem sajnos hamar kerültem olyan szituációba,mikor könnyen ott maradhattam volna. Vészfékezéses kikerülés,télen megcsúszás,padkára kényszerülés a szembejövő kivilágítatlan előző miatt. És meg vagyok róla győződve,hogy a tudatos felkészülés mentett meg a legtöbb alkalommal

CSÖRR-CSI££ 2010.07.07. 15:57:53

@Tigrisa:
Nagyon durva!
De, sajnos ez valóság.

Krisi 2010.07.07. 16:02:13

@Paulybird: hát nem tudom, ezek szerint autótól függ. nekem életem első manuál váltós dízele amit vezettem egy kisbusz volt, VW TDI motorral, és a második elindulásnál már úgy kezeltem, mintha évekig olyat vezettem volna. és nem azért, mert én vagyok a világ legügyesebb embere. barátnőm is most tanul vezetni, simán elboldogul vele, pedig elég nagy autó.

viszont benzinessel tényleg könnyebb lefulladni. amikor még a régi kocsinkon kuplungot cseréltek akkor kellett hozzá egy fél nap mire megszoktam, hogy pár centivel feljebb fog. aztán meg azt kellett sokáig szoknom, hogy az újabb autónkban elektromos a gázpedál.

szóval utálom a dízelt, de vitathatatlan előnye, hogy könnyebb vezetni. legalábbis amit én próbáltam.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.07.07. 16:11:23

"Ezt leszámítva sejtésem sincs arról, hogy mi a helyzet vidéken,"
Hát, mivel BP a világ.

Amúgy ezt én sem értem, hogy 30-cal. Ezért még elvileg a vizsgán is bukás járna...
Az OK lenne, ha betartják a 30-as táblákat, velünk is betartatták amikor tanultunk, de amúgy, mi bajuk az ötvennel? Mi helyből mertünk annyival menni. Főleg a mai nagyonbiztonságos-nagyonkönnyűvezetni autókban, nem érteni.

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2010.07.07. 16:12:29

Szerintem az van, hogy nem mernek ennyit menni, mert a rutinpályán 30-nál többre nem igen lehet felgyorsítani.

Olyan rutinpálya kéne, ahol biztonságosan ki tudják próbálni, hogy nagyobb sebességnél hogy viselkedik az autó, ahol életszerű helyzetekben megtanulják „érezni” az autót, utána nem okozna halálfélelmet 50-nel hajtani.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.07.07. 16:19:26

Ja a másik gond : Ha csak városban másznak amíg tanulnak, hogyan fogják tudni vezetni az autót, amikor 90-nel tolják kint közúton, és mondjuk veszélyhelyzet van? Nem csak Pesten vezet az ember...
Meg az is, hogy jogsi után miért felejti el mindenki betartani az 50-et.

Takács Ferenc (bp.) 2010.07.07. 16:22:58

Természetesen azzal egyet kell értenem, hogy az indokolatlan lassú haladás egyrészt pazarló időpocsékolás mások kárára, és az egész közlekedésre nézve lassító hatású, másrészt veszélyes előzési szituációk forrása. De. A tanulóvezetők felelőtlen gyorshajtása a külső lelki kényszer hatására még nagyobb veszélyforrás. És persze vannak olyan vezetők is (nénik, bácsik), akik már nem igen fognak tovább tanulni, inkább visszafejlődnek.
Ahogyan mint mondják hajózni, úgy közlekedni is muszáj. Ahogy levegőt venni is. Például a kismamáknak bizony nem mindegy, hogy buszon, és gyalog kínlódnak a gyerekekkel, babakocsikkal vagy autóval mennek háztól házig. Az viszont bizonyos, az ilyen mazsolák többnyire kis távokon, városon belül, és rövid ideig közlekednek. A vezetés rendszeres egy éves gyakorlat után válik készséggé, és éppen ennek határán követi el a legtöbb ember a legtöbb hibát, amikor is már-már úgy érzi, nagyon jól kezd menni neki.

zoli the great@: Nagyon indokolt a vezetést gyakorolni, de ennek egyetlen módja a közúti forgalomban való részvétel (hacsak nem a szomszéd házban van a gyakorlópálya, ami persze csak keveseknek adatik meg). Így próbálj megbarátkozni a gondolattal: az úton olyanok is vezetnek, akik nem tudnak vezetni, csak tanulják.

GalloG@ Ne menj pszichoanalitikusnak, mert nagyon melléfogtál. Notórikus gyorshajtó vagyok (még a 60 km/h városi korlátozás mellett kezdtem vezetni), de azért mindig számolok azzal, hogy bármikor feltűnhet egy akadály, vagy egy rendőr, és azzal is, hogy hirtelen feltűnésem esetleg másokat megzavarhat. Ne vegyen rólam senki példát! Mindenesetre jó vezető csak az lehet, aki minden más közlekedő, vagy jelenlevő fejével is tud gondolkodni. Sajnos éppen ezt hiányolom leginkább a hozzászólásokból, pedig a legtöbb balesetnek éppen az az oka, hogy az egyik fél nem gondolta, hogy a másik fél azt fogja csinálni, amit csinált. Gondolni kell. És bizony a mazsolák felismerésének egyik legjobb ismérve a lassúságuk, külön áldás, olyan mint egy nagy T betű.

CSÖRR-CSI££ 2010.07.07. 16:24:12

@M@rci:
Ez így van!
Még valamikor a nyolcvanas években az akkori médiában elég sok államilag finanszírozott közlekedésbiztonsági műsor volt.
Emléxem, milyen gyakran emlegették a vészhelyzetekre való tudatos rákészülést. Gyűjtőnéven "veszélytréningnek" nevezték.
Nagyon nem hülyeség

poa ogapo 2010.07.07. 16:26:29

Azért mert Érden, hol a faszba lehet menni akár csak 50-nel a város tele van idióta 40-es 30-as sőt 20-as táblákkal. De ez van mindenhol. Biatorbágyon a falu határától 40-el lehet menni és minden nap radaroznak Etyek felöl.

A tanuló vezető ha 30-al megy tökéletes, legalább hozzászokik a fasz sebességkorlátozáshoz ... mert úgy is így tanulta.

privateer 2010.07.07. 16:30:44

Amikor 95 környékén tanultam vezetni, akkor az oktatóm sokszor mondta hogy ne sajnáljam a dinamikus gyorsítást, nézd meg még az az IFA is megelőz minket mindjárt. Nyomd csak a gázt! Majd olvasta tovább az aktuális Truck magazint amit mindig vittem neki. :) Persze azért figyelt rendesen.

Mai napig köszönöm neki azért az órákat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.07.07. 16:31:51

Amúgy az régebben is szokás volt, hogy párszor mindenkit megvágtak, mindegy, hogy tudott-e vezetni, mert ugye kellett a zsé...

Csabby 2010.07.07. 16:34:25

Én alapból türelmes vagyok a tanulóvezetőkkel, mivel nem tudom megállapítani hogy a 10.óráját veszi-e vagy a 30. órájánál tart? Ha a 30-nál és még mindig béna akkor szerintem az nemcsak az ő hibája...
Amikor én vizsgáztam '90-ben soha nem mentem se autópályára, se este, se ködben, még csak autóúton sem voltam, így a max. sebességem kb. 70 lehetett...a többit az ÉLET tanította meg...sajnos szerintem sok a kókler oktató, ezért ilyen bénák a mai sofőrök nagy része.

STi-2009 2010.07.07. 16:56:29

Én 2005-ben 0 km-es seggel ültem be az oktató mellé. Apu ismerőse volt, de pont ez miatt volt megkettőzve a figyelem. Zoli bácsi nem ebből élt, ezt csak a hobbija volt, ő elmondott mindent, ami a defenzív és rugalmas vezetéshez kell. Elsőre meglett minden vizsga, Zoli bácsi hazahozott és könnyes szemmel mondta, hogy vigyázz magadra gyerek! :)
Ő még szívügyének érezte, hogy ne HelloKitty-s kurvákat és tuning-boyracer-eket küldjön az utakra.
Amúgy az ember ott az alapokat tanulja meg, a többit az élet hozza.
Nagyon szépen köszönöm, Zoli bácsi!!!

hehe64 (törölt) 2010.07.07. 16:57:14

A cikk érdekes. Valóban vannak/voltak balfácán oktatók, de még mennyien! Hiszen elsősorban tőlük függ a tanuló sebessége.
Én annak idején '88-ban egy díszpéldányt fogtam ki, aki éles kanyarokban állandóan rángatta kifelé a kezemből a kormányt, keresztbenyúlva előttem. Mertmivel szerinte nem jó ívben vettem a kanyart.
Egészen addig nem sikerült erről lebeszélni, amígnem egyszer félreálltam vele a kanyar után, és megígértem neki.
1. Ha még egyszer belenyúl eltöröm a karját.
2. Azonnal új oktatót fogok kérni.
Le is vizsgáztam szerencsésen.
Papp Tibihez egy kérdés.
Vajon hol van Veszprémnél autópálya???

gnme 2010.07.07. 17:08:59

Te Tibi, ez az oktató néger nem? (de)

:-)

Ubul a vírus:D 2010.07.07. 17:23:58

Ez a 30-cal szarakodás meggyőződésem hogy a fillérbaszó oktatók meg a gyökér paraszt tanulóvezetők együttes hibája 2 oldalról, a tanuló nem érzi szükségét hogy a kempingbicikli utazósebességénél gyorsabban hajtson, merthát előtte csak olyat hajtott, az oktató meg nem baszogatjam ha ez a jó a parasztnak akkor menjen 30-cal, legalább nem fogyaszta annyit a kocsi 5.-ben alapjáraton gurulva, jajj de jó.
Én amúgy a kivételes 10%-ban voltam, mert előtte sikerült rászoknom a városias tempóra, Simsonon amit azóta is gyakrabban használok városban mint eddig az össezs autóm egyszerre olyan 65-ös az utazó, előtte biciklivel se mentem 30-nál lassabban sose, kocsival meg ugyanúgy folyton a 60-ra akartam ráállni de mielőtt még egy 5-öst rádobhattam volna az oktató folyton alányult a segédpedálnak és visszabaszta alapba. Aztán városin megbasztak, mert úgy döntöttem hogy azon a sárgán még át lehet menni, mert minek is álljak a fékbe, és azóta már a bőven rózsaszínen is átmegyek, ha nem áll a keresztutcában senki, mert én fizetem az üzemanyagot, sőt ha motorral vagyok áthajtok a játszótereken hogy rövidítsek, endúró gumival baszatom szét a homokvárat a homokozó szélén, és a járda közepén támasztom le a gépet, és kormánnyal nyomom oldalba a nyuggert ha épp útban van.
Az 50-es sebességkorlátozás pedig magyarisztán újabb eszetlen baromsága amivel követnie kellett a többit, mert senki nem tartja be, már azért is mert a kocsik áttétel kiosztását is úgy lőtték be hogy egyik sebességben se érzi magát jól ott a motor.
De sebaj mert 70 rugót perkálunk egy 1500-as ócskavas átíratásáért, amiből már akár körbe is tudnánk szervízelni de helyette inkább fizetünk a zsidók zsebébe és járunk a ronccsal ahogy megvettük.
Köszi hogy ide születhettem!!

kuroi inu 2010.07.07. 17:24:59

Irígykedve olvastam a cikket. Az én oktatóm egy nagyobb gázadásra is beszólt. Még 60 volt a városi sebességhatár (1992), de ő csak 50-et engedett. Ha nem láttuk a lámpát zöldre váltani (öregzöld), akkor elvetette velem a gázt, hogy meg tudjunk állni (naná, hogy nem értünk el egy zöldet sem). A piroshoz 400 m-ről 4-ben (VAZ2101) motorfékezve érkeztünk, a váltót nem engedte visszakapcsolni, gyakorlatilag lépésben, negyedikben érkezünk a lámpához. Kérdésemre, hogy miért is kell így bénázni a válasz: azért vagyunk sebességben, hogy menekülni tudjunk bármilyen veszélyhelyzetből. (2010-ből kérdezem: 15 km/h-val 4.ben hová menekülsz, te állat???).

Nekem ilyen oktatóm volt... és gondolom, még sok ilyen idióta, fékbetét és benzispórolós barom oktat, ezért mindent elnézek a tanulóvezetőknek. Soha nem nyomulok rájuk és nem vágok eléjük.

btprg 2010.07.07. 17:38:43

@Ubul a vírus:D:

"Az 50-es sebességkorlátozás pedig magyarisztán újabb eszetlen baromsága amivel követnie kellett a többit, mert senki nem tartja be, már azért is mert a kocsik áttétel kiosztását is úgy lőtték be hogy egyik sebességben se érzi magát jól ott a motor."

Hát nem tudom, nekem a Wartburgban és a nagymamám Matízában a 4-es teljesen jó az 50-hez.

CsGergo 2010.07.07. 17:39:18

Hát én mikor tanultam, főútvonalon is 120szal mentem 70 helyett, az oktató nem szólt, örült h haladunk.:D Vizsgán azért húztak meg mert városba 60nal mentem.XD Nem emléxek h tötyörögtem volna 30cal.

Petyat 2010.07.07. 17:47:09

Nem a tanulóvezetők bénák, hanem az
oktatók veszik túl komolyan magukat.

Az én oktatóm mindíg azzal baszogatott,
hogy hova sietek, pedig én csak próbáltam
a többi autós ritmusában közlekedni.

Azt mondta, hogy ha már lesz jogsim
vezethetek ugy ahogy a forgalom
diktálja, de amig mellete ülök
minden szabályt be kell tartanom.

A kedvencem az egyirányú utcában kanyarodásnak
megfelelő oldalra sorolás volt.

Ezt mindíg egy olyan utcában játszotta
el, ami alig volt szélesebb, mint az
autó és bal oldalt magas kerítés volt,
ami zavarta a kilátást... és persze
ott mindíg balra kanyarodtunk!

.atti. 2010.07.07. 17:49:27

Ültesd fel a gyereked baszki egy biciklire ha még nem tud bringázni , és lökd meg lefelé egy domboldalon VEGYE FEL A SEBESSÉGET. Ugye nem kell mondanom mi történik .
Ugyan ez van a kezdő sofőrökkel - neki mennek valaminek , nem érzik a féket gázt kormányt stb. Nem kell őket sürgetni .
Felültetnélek egy lóra rábasznék a seggére oszt vedd fel a sebességet - vagy megtanulsz lovagolni vagy kitöröd a nyakad . Fasz !

Evil1979 2010.07.07. 17:50:06

Papp Tibi ott a pont nálad!
Apám oktató volt, (már magánzóként)nekem 12éves koromtól nem volt gondom a vezetéssel, mert sokat nyüstöltem az öreget, hogy menjünk vezetni.
Viszont annak idején a megboldogult MHSZ kötelékében dolgozott, ott menni kellett a tanulóval, hogy legyen benne km. Most már inkább spórolnak mindenen, hogy a saját autójukat hajtják.

no_holy_shit 2010.07.07. 17:52:12

@zsiguli001:
"Én nem engednék senkit szervós, ABS-ses, minden szarral felszerelt autóval, dízellel senkit tanulni, mert azzal soha a büdös életbe nem tanulsz meg igazán vezetni."

javaslom, hogy csak keziszivatos, szinkronizalatlanvaltos, alapjarat nelkuli , elszakadt kezifekbowdenes autoval tanuljon az ember. ha lehet akkor meg a kormanyon elhelyezett kezi elogyujtasallitassal.

olyan tuti dolog, amikor jobb lab felig feken, felig gazon. ballabbal engeded finoman fel a kupplungot, hogy megmozditsa a nyelestengelyt es egyaltalan vhogy bevegyen egy sebbeseget. utanna meg remenykedhetsz, hogy az 1-s volt es nem a rüki (rükverchatarozo is csak a kapitalista vilag talalmanya...)

A mobiltelefonodat is reggelte forraskodbol inditod?

no_holy_shit 2010.07.07. 17:57:22

@.atti.:
"Ültesd fel a gyereked baszki egy biciklire ha még nem tud bringázni , és lökd meg lefelé egy domboldalon VEGYE FEL A SEBESSÉGET. Ugye nem kell mondanom mi történik .
Ugyan ez van a kezdő sofőrökkel - neki mennek valaminek , nem érzik a féket gázt kormányt stb"

1, apropo bicikli: a forgalomban közlekedest biciklivel is meg lehet tanulni. szeritem az aki bringaval szabalyosan kozelkedik (körulnez, elsobbseg, iranyjelzes) az autoval is könnyebben fog boldogulni

2, azt hiszem az ujdonsult soforok problemaja, hogy tulbecsulik a kepesegeiket. Legalabbis nalam ez volt. (visszagondolva (most vagyok 26) sok dolgot nem csinalnek ujbol es orulok, hogy nem tortent semmi)

Tornado86 2010.07.07. 18:01:13

Nem tudom arrafele mi a rendszer, az én esetemben + ahány ismerõsömérõl még tudok, mindenki 80l benzint fizetett ki 30 óráért, ami szerintem kevésnek mondható. Anno' 1310es Dacian "tanultam" vezetni (elõtte már volt 1,5 év gokartos rutinom), késõbb szintén ezzel a tipussal tanultam meg közlekedni is. Érthetõ módon sofõrsulisként rendre figyelnem kellett a sebességmérõt, hogy ne legyen 60-65 az 50bõl, valamint 1x-2x az oktató is megpróbált lassabb haladásra ösztönözni, vizsga elõtt pedig azzal viccelte el a dolgot, hogy lassan doktorálhatnék vezetésbõl :) Na meg volt pár olyan helyzet, amikor bosszantotta a hozzászólásom. Egyeseknek meg mondta, hogy mehetnek gyorsabban is, amikor bosszantóan lassan mentek. Én a magam részérõl kicsit tempósabb közlekedésre tanítottam volna a kezdõket, na meg tanítva 1-2 dolgot nekik a kocsik lelki világáról is, azzal együtt hogy tulajdonképpen a kocsi egy darab vas. Leginkább a fel és leváltásokat kéne szerintem jobban oktatni, valamint ahol a domborzat engedi, a hegymenetet (volt, hogy vitt valaki, aztan olyanokat láttam, hogy legszivesebben falra másztam volna tõle). Na meg simán kivitelezhetõ, hogy megmutassák a kezdõnek, mit is jelent kanyarban durván belefékezni, vagy padlógázt adni, szerintem kevesebben akarnának száguldozni friss jogsival mint így. Valamint szerintem hasznos dolog lenne minimalizálni a tanulóautók méretét, szerintem 4,2 x 1,6 m-es minimum lenne az optimális.

M@rci 2010.07.07. 18:31:21

@CSÖRR-CSI££: Azt hiszem a Filmmúzeumon láttam ilyen műsort,talán pont ugyanarról beszélünk. Annak hatására "vonultam el gyakorolni",illetve az is nagy hatással volt rám,mikor édesapám elvitt magával,a Hungaroring területén lévő vezetéstechnikai tanpályára. Az ott látottak és tapasztaltak mélyen belém égtek,pedig akkor még jogsim se volt. Csak ajánlani tudom mindenkinek.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.07. 19:12:06

semmi értelme ennek a cikknek.

abadaba 2010.07.07. 19:22:15

HA EKKORA GYÖKÉR A CIKKÍRÓ, MIÉRT TESZI KÖZZÉ?:) AZÉRT MENNEK 50NEL A TANULÓVEZETŐK (UGYANIS ÖTVENNEL MENNEK, CSAK NEM MEHETNEK GYORSABBAN, MINT AHOGY MINDENKI MÁS TESZI, EZÉRT TŰNIK LASSABBNAK), MERT EZ A KRESZ, ÉS OTT ÜL MELLETTÜK VALAKI, AKI MONDOGATJA NEKI, MENNYIVEL MEHET. LEHET MODERÁLNI, EKI ÍRTAM, ELÉG, HA HOZZÁ ELJUT...

werzzz 2010.07.07. 19:25:26

Sziasztok!

Oktató vagyok..na, most jöhetnek az anyázások. Szóval ma más a helyzet, mint régebben, boldog-boldogtalannak jogsi kell, mert az élet ezt diktálja. Olvasom a kommenteket, itt mindenki szuperül tudott vezetni, minek kellett tanulni..
Hát csak hozzám jönnek olyanok akiknek fingjuk sincs az egészhez? Sírva könyörgök, hogy nyomjuk már a gázt és ne satuzzunk minden kis előrelátható eseménynél, de az első 10 órában mindenki vizet fakaszt a kormányból. A másik: piszok sok 30-as tábla és 30-as övezet van kis hazánk útjain.Csak sokan észre sem veszik és dudálnak a tanulóautóra. Mindennap kapok valami mutogatást vagy anyázást, mert 30-al megyünk az övezetbe.. Nálam nincs lacafaca, de aki nem tud menni, ne menjen 100-al. Érdekes lenne ha újra beülni mindenki egy tanulóautóba...:)
Lenne anyázás, mert mindenhol le akarnak tiporni minket..
Ja, igen én is úgy tanultam, hogy az oktatóm csak evett mellettem, én végigmagyarázom az órát, sokszor még ott gyakorlat alatt tanítom a kresz-t is..
Ha néha egy ügyes tanítványom van, hálát adok az égnek érte,..:)
Ja és imádom a totalcar-t, de kedves papptibi először körül kellene nézni, utána cikket írni, nehéz a becsületes okatatók élete. Másik, ha engem lefotóznak kicsit többel, mint a megengedett, a Nemzeti Közlekedési Hatóság azonnal eltilt az oktatászól ÖRÖKRE...Ennyi

CSÖRR-CSI££ 2010.07.07. 19:25:35

A "veszélytréning" gyakorlati haszna: '90-es évek eleje, kombi zsiguli, késésben vagyok, tehát tol neki ezerrel. Lejtős, huplis utca átfutó nyári zápor után. Előttem cápa 5-ös BMW, tehát nem láma, nyugodtan vadulhatok.
-De mi van, ha mégis?! Gondoljuk csak végig!
Oké.
1. Az utca lejtős = hosszabb fékút
2. Az út vizes = méghosszabb fékút
3. A jobb hátsó fékdob (a drahálás óta) hót tojás, tehát be-be kap, ami miatt erősebb fékezésnél el fogja rántani a kocsi seggét, tehát ki akar majd törni balra. Így pedig az ellenkormányzáson túl a fékerő ügyes adagolásával kell megzabolázni az egész cuccot.

Mire ezt gondolatban gyorsan lepörgettem, a bömös nyomott egy satuféket előttem. Majdnem állóra fékezte az autót, majd miután meggyőződött róla, hogy tényleg ott kell befordulnia és elment előlem, már álltam mögötte. A bömbit egy szőke nőci vezette, láttam, hogy észre sem vette, mit zsonglőröztem a zsigával, mire meg tudtam állni.
Ha mindezt előre nem gondolom végig, hanem csak a vészfékezéskor döbizek rá, hogy eldobja a farát, -de miért is? ja, a jobb hátsó izé...- már rég késő lett volna.
Tehát igenis hasznos, akárcsak a szimulátor.

baseldon 2010.07.07. 19:58:53

En meg azt nem ertem,hogy miert kanyarodik nagyon sok autos ugy az akarmilyen kocsijaval, mint ha az busz vagy kamion lenne? Ha jobbra kanyarodik, akkor balra ijeszt be, vagy forditva. Mint ha amugy nem ferne be. Lehuzodva es a huzodas iranyaba kanyarodva siman befer. Mi a faxnak kell az ellenkezo iranyba berantani egy kicsit? Ezt is oktatjak? Erre csak az esetek elenyeszo reszeben van igazan szukseg de rengetegen rutin szeruen muvelik, mint ha elo lenne irva. Megmondana valaki, hogy miert???

kavicsapapszolgaja 2010.07.07. 20:01:56

En kb. 5 eve tanultam meg vezetni az elso oran mar odatett az oktatom, hogy menjunk egy kicsit orszagutra, mert ki akart menni a szuleihez, ugyhogy mar az elejen megtanultam hogyan kell menni 60 - nal es az elso 2-3 orat azzal toltottuk, hogy mik az alapveto dolgok es hasznaljuk a tukrot es figyeljunk. Utana persze bedobott a melyvizbe. Codaltam a turelmet, sokszor egyszerre tobben is voltunk a kocsiba es neha mar nekem is felallt a hatamon a szor a sok bena miatt de o meg a hangjat se emelte fel soha. Nagyon jo oktato es bar az utolso oraimban mar nem szolt, hogy egy kicsit nagyon atlepem a sebessegkorlatozast de azotta se buntettek meg pedig van mar a labamban par kilometer. Engem is sokszor felhuz, amikor mar 30 auto van egy tanulo mogott es az oktato nem szol semmit, hogy jo lenne egy kicsit gyorsabban menni, vagy esetleg gyakorolni a parkolast, arrol nem is beszelve, hogy sokszor csak latom, hogy befekeznek elottem es kanyarodtak persze indexszeles nelkul. A mai fiatalok szerintem sokkal gyengebbek mint az en koromban, pedig az nem volt reg, de szerintem az oktatok 70% nem valo az anyosulesbe.

korszellem 2010.07.07. 20:02:46

Remek írás,köszönjük!
Szívesen látnék egy riportot olyan emberrel,aki már látott "római" tanulóvezetőt!:D

bobeszedulacika 2010.07.07. 20:12:21

mit lehet ezen csodálkozni???
az oktatók maguk sem képesek (tisztelet a kivételnek,de nagyon kevés van)megfelelően az előírásoknak közlekedni!
amúgy meg tanárnak születni kell!!!
nem pedig mindenféle megélhetési el gondolások miatt azzá lenni!!!!

Sword 2010.07.07. 20:20:09

3 éve van jogsim, és az oktatóm mindig lemondta, hogy próbáljuk felvenni a forgalom ritmusát, igaz azért is szólt, ha 50 helyett 55-tel mentem
(kis ellentmondás)
de a 48-50-nek meg kellett lennie. Ugyanígy zöld lámpához közeledve mindig felhívta a figyelmem, hogy ugyan tapossak már bele abba a kurva gázpedálba,
ha má' egyszer zöld. Aki 30-cal megy az egyszerűen idióta, vagy fél az autótól meg a forgalomtól. Vagy megszokja vagy jobb ha addig hagyja abba, amíg nem okoz balesetet.

baseldon 2010.07.07. 20:25:30

Nekem szerencsem volt, en magamtol tanultam vezetni az erdoben meg a mezon, ahol csak az allatokra kellett ugyelni meg a fakra. Az utobbiakra inkabb, mert azok soha nem ugrottak felre :) Az oktatonak mar csak annyi dolga volt, hogy a forgalomban megmutassa a sarkalatos problemakat, de massal nem kellet bajlodnia. A vizsgan a szel elfujta az orrom elott a 20km/h tablat!!!, amit az utepitok raktak oda ideiglenesen. Erted?! Mesz a tabla fele, amikor odaersz hozza, mar lelassitottal 18-ra, biztos ami biztos, megiscsak vizsgan vagy es most dol el, hogy kapsz-e jogsit. Erre amint halad el a kocsid orra a tablanal, az dol is el a haladasi iranyodnak megfeleloen. Vegig latod a tablat amint eppen megsemmisul a korlatozas tenye. Na, hat en nem birtam eldonteni izgalmamban, hogy akkor most 20 vagy mennyi. A vizsgabiztos szolt, hogy akkor ez eddig tartott, most mar mehetunk gyorsabban.

Fedor Kvasztics 2010.07.07. 20:26:21

A cikk jó, egy tárgyi tévedéssel: már 1985-ben is volt rutinvizsga.. Az ATI-nál és az MHSZ-nél is :)

egy laikus kívülálló 2010.07.07. 20:26:54

A cikk nagyon jó témát vet fel. Valóban jellemző a feleslegesen sok lassan menés. A nejem is így tanult,és a lányom is. Mindketten vidéken, vagyis ez mondható országos jelenségnek.
A következmények:
1. Nem tud a tanuló egyenesen menni. Azt szokta meg, hogy az autó nem reagál gyorsan a kormánymozdulatokra, és össze vissza rángatja a kocsit.
2. Nem tanulnak meg váltani, 1, 2, max. 3, és ezért később sem mennek gyorsabban, mert ezt tanulták.
3. Az igazi vészhelyzetekben pánikolnak, mert erre sem készítik fel őket.
Valaki írta, hogy csak a vizsgára készülnek fel. Ezt is tudom igazolni, mert mindkettőjük csak azon az útvonalon vezetett 30 órát, amerre a vizsga útvonalak vannak... Azt hiszem ennyi elég is az érvekből, hogy a Tibi igenis aktuális témát választott.

antimason (törölt) 2010.07.07. 20:27:10

Annyival megy amennyit biztonságosnak érez.
Gondolom.

Egyébként egy 50-es szakaszon az oktató nem is engedi 45-nél többel menni.
Erre vizsgán is odafigyelnek és meghúzzák, ha a mutató mondjuk belecsap az 55-be.

antimason (törölt) 2010.07.07. 20:28:36

Ugyanis a tábla már a max. megengedett sebességet jelöli.

gnme 2010.07.07. 20:39:20

Ennek a posztnak igen is van értelme.

Megittam mellett három sört és most szemezek a pálinkás üveggel. Közben vidáman olvasom a kommenteket.

Ránéztem Tibi profiljára, mert nem tudtam elképzelni mi az a pirosság a képen. Reméltem hogy nem a skarlát.

Észrevettem azt is, hogy sok a molylepke a kamrában (a kamrából hordom be a sört).

Most már csak a Robi féle bodobácsos videó második részét kell kivárnom. Arra is ihatok pár sört, és lesz megint egy jó estém.

rongyember 2010.07.07. 21:02:16

1984-ben vizsgáztam, és az oktatóm már az első órán megkövetelte hogy a megengedett maximális sebességgel menjek ahol csak lehet.
Persze mindezt csak az után, hogy megnézte, nincs probléma az elindulással és a megállással.
A vizsgabiztos megkenésére mindenkinek egy 7 dl-es Lánchíd konyakkal kellett megjelenni a vizsgán.
Mindenki átment :-))

renesis 2010.07.07. 21:17:50

Nem olvastam el a kommenteket, de pár megállapítás egy oktatótól:
- 6-7 éve egy átlagos tanulónak elég volt rutinra a 8-9 óra,ma majdnem mindenkinek 10-14 óra kell
- 6-7 éve a vizsgákra egyszerűen ,pici izgalommal ültek be a tanulók,ma összesz..rják magukat.

És ez a tanulásukra is jellemző.Tojnak rá! Az a téves elképzelés, hogy mindenki meg tud 30 órában tanulni vezetni. Sajnos nem. és még egy dolog,amit egy vizsgabiztos mondott:
tanfolyamra járás mindenkinek alanyi joga, de a jogosítvány nem jár autómatikusan.

És annyit kérdeznék,miért felejtik el az emberek, hogy ők is voltak tanulók????? Folyamatosan ránk húzzák az autójukat , dudálnak, véletlenül se segítik pl a sávváltást. A legjobb amikor elkezdenek üvölteni :miért nem mentek 50nel??? csak a 20as táblát nem veszi észre.

A cikkhez: lehet,hogy olyan tanuló vezetett , akinek a barátja autóbalesetben halt meg és ő is mellette volt.....napok kellenek hozzá, hogy merje nyomni a gázt. (tapasztalat,pedig az én tanulóim a kezdetektől fogva 40-50 között mennek)

gnme 2010.07.07. 21:18:35

@rongyember: ez egy jó gondolat :-)

.. van aza ingyen konyakom (tod má Csík, megdőlt a K.. fizet iszunk vizet szlogen) a tacskóból, az még ott árválkodik a vakablakban

rájárok már arra is

bandika57 2010.07.07. 21:50:58

@tamas_z: Volt az korábban is, de nem külön.
@korszellem: Gyakorlati oktatóként találkoztam néhánnyal

kettesgolf 2010.07.07. 21:53:39

Engem állandóan csesztetett az oktatám, ha nem mentem 50-nel, de a belső sávban inkább 55-60 körül, mivel az nem "játszótér", hogy őt idézzem. Sőt lakott területen kívül is mondta, hogy legalább 80-90-nel menjek, mert meghúznak ellenkező esetben a vizsgán. Egyébként ebből kifolyólag nem értem, hogy hogy kaphattak olyanok jogsit, akik 60-ra vannak kódolva?:O

papptibi 2010.07.07. 22:19:10

@werzzz: "kedves papptibi először körül kellene nézni, utána cikket írni, nehéz a becsületes okatatók élete."
Kedves oktató úr, nyilvánvalóan nem arról szólt a cikk, hogy miért mennek a harmincas övezetekben harminccal, ezt ugye belátja. Tudniillik az ilyen zónákat én is felismerem. Sőt, továbbmegyek. Soha, senkit - nem csak tanulóvezetőt - nem tolok, dudálok le, ha annyival megy, amennyi a megengedett sebesség.
Az olyasmiket már nem is akarnám részletezni, hogy amikor a feleségem tanult, például olyanokat mondtak neki, hogy ne csalogassa már a gyalogosokat a zebrára, olyasmivel, hogy megáll nekik?! Könyörgöm, Romániában úgy megyek át a zebrán, mint valami kultúrállamban, itt meg így tanítják. (Persze, nem mindenki, ne vegye magára) Érdekes, a vonatról nem mondják ugyanezt.
Lássa be, a kollégái között sokan nem úgy végzik a munkájukat, ahogy kéne. Ebben sok minden benne van, a tanulók hozzáállása, a nehéz megélhetés, az óradíjakból nehezen fedezhető autófenntartás, a vezetési tudás nélkül megszerezhető vizsga, satöbbi. Mindezt megértem, de ez a jelenség ettől még létezik.

papptibi 2010.07.07. 22:23:52

@Paulybird: "Hogy a dízellel nem lehet lefulladni-e??" persze hogy lehet, főleg az új common railekkel. De nem ilyet vesznek ám, hanem Astra 1.7 tádét, amivel az ügyesebbje hármasban is elindulna gázadás nélkül.

JSHannibal 2010.07.07. 22:37:18

Néha van hogy az embert nem a valóságra tanítják, hanem arra amire épp ott, akkor szüksége lesz, mint tudásra. Azt már magadnak kell a saját kocsijaidon kitapasztalni, hogy hova váltasz és mikor.
Én hangra szoktam.

Amúgy hogy miért mennek 30-cal. az százezer ok lehet, félnek, sebességiszony, magabizonytalanság, kátyú, vagy mert még annyira az elején vannak, hogy ennyinél ismerik fel az egyelőre idegen közlekedési jelzéseket, helyzeteket. Én speciel állandóan gyorshajtottam, a kiváló (ismerős) oktatóm meg csak: "mennyivel megyünk?" mondom: 70. "mennyi a megengedett?" mondom 50 (vagy 60, mindegy, 70-re álltam be mindig :D) és aszongya: "fülem, mint a sasé" :)

Csontos Szigfrid 2010.07.07. 23:03:34

Engem kifejezetten nyaggatott az oktató, hogy ahol lehet 50-nel menni, ott menjek 50-nel. Ha mégse mentem, adott egy kis gázt. Különben sajnos gyorshajtó vagyok, általában városban 50-60 között megyek mindig. De persze rettentő figyelek.

A "gyalogoscsalogatás" meg mifelénk vizsga-hibapontszerzéssel jár. Ezt így be is írták a vizsgalapomra. Azóta is csak csajoknak állok meg a zebránál.

no_holy_shit 2010.07.07. 23:30:53

"A "gyalogoscsalogatás" meg mifelénk vizsga-hibapontszerzéssel jár."

B-nel meg is kaptam a hibapontot. Azota sem javultam, mert azota Nemetben elek... Most az A-nal mar nem veletlenul csalogattam, hanem megszokasbol atengedtem öket. (meg a zebranal reszegen a bringarol leeso embereket is atengedtem (pedig amig teljesen le nem esik addig nincs elsobsege...)) le is lettem oltva.

no_holy_shit 2010.07.07. 23:32:57

@papptibi:

"De nem ilyet vesznek ám, hanem Astra 1.7 tádét, amivel az ügyesebbje hármasban is elindulna gázadás nélkül."

a matizokban/pandakban is adagolos dizel van?

amugy C-n 3-sban gaz nelkul indultunk :-))

vinyi 2010.07.07. 23:58:59

Tibor. Nem mindenki van megáldva olyan képességekkel mint Ön. Van akinek hosszú órákat kell autóban töltenie ahhoz, hogy egyáltalán kezelni tudja, hogy szokja a sebességet. Ezért megy NÉHÁNY tanulóvezető NÉHA 30 körüli tempóval. Ezért kár volt posztolni, de most komolyan.

Karpathy · http://artofmax.com/ 2010.07.07. 23:59:59

Tény, hogy ha valami széleskörűvé válik, akkor fel is hígul. A vezetés is ilyen. Miért pont szerencsétlen tanulóvezető lenne jobb, mint a saját kifejlett verziója, aki szintúgy ügyetlen?
Dobó által felvázolt piaci-kontraszelektált szitu pedig rémisztő - és hiteles.
Vagyis megvan a válasz a címben feltett kérdésre.

b.f. 2010.07.08. 00:07:23

@renesis:

Teljes mértékben igazad van. 7 éve 9 órát vezettem rutinpályán vizsga előtt, elsőre meglett a vizsga. Forgalmiból ha jól emlékszem 24 órát kellett vennem, no nem azért, mert összesen 30 órányi vezetéssel nem mert elengedni az oktató, hanem mert nagyon nem voltak szabad vizsgaidőpontok :) Amúgy ez is elsőre meglett, de hát ez a pár óra édeskevés volt ahhoz, hogy jó autóvezetőnek mondhassam magam. Saját tapasztalatom szerint 3-4 hónap, amíg biztonsággal megtanulja valaki kezelni az autót, aztán még 1 év, amíg tényleg úgy tud közlekedni valaki, hogy mindenre tud figyelni (tükrök, út, biztonságos előzés, irányjelzés meg ilyesmik).

vinyi 2010.07.08. 00:10:04

@b.f.: és mindig tanulsz újat. Minden nap.

b.f. 2010.07.08. 00:12:46

Ja, és a másik véglet az a frissen vizsgázottak között, akik beülnek az autóba, és egyszerűen nem érzik a sebességet. Fel se tűnik, ha már 120-szal száguldanak ott, ahol 90-nel lehetne menni, és lakott területen is 70-nel hajtanak végig. Nekem már volt szerencsém ilyen sofőr mellett ülni. A csaj pár hetes jogosítvánnyal úgy hajtott, hogy én most se merek úgy menni (na jó, merek, de félek a több tízezres büntitől:P ), kapaszkodtam is rendesen, majd végül rászóltam, hogy vissza kéne venni a tempóból. Aztán persze én lettem a bunkó, mert nem bírta megérteni, hogy ő még nem fog tudni megállni valami hirtelen felbukkanó akadály előtt. Mert nagy valószínűséggel tényleg nem tudott volna, a kormányt is szabályosan rángatta vezetés közben, és olyan mereven bámulta az utat...félelmetes volt, na.

vinyi 2010.07.08. 00:13:55

@papptibi: főleg a cr-ekkel... Lámpától bármikor elindulok simán csak a kuplungot felengedve egy 68 lovas cr-el, pedig közel 1200 kg-ot cipel. A múlt héten emelkedőn légkondival már nem jött volna össze ez tény...

b.f. 2010.07.08. 00:16:42

@vinyi:

Rengeteget tudnék mesélni, pedig még csak pár 10000 km-t autóztam. De ezalatt már találkoztam hülye kamionossal, olyan női vezetővel, aki a 6-os TSI Golffal nem volt képes többre 60 km/h-nál, olyan öregapóval, aki kamion mögül kivágva kezdetett előzésbe, miközben én szembe jöttem...és mindez pár 10000 alatt.
De eddig szerencsére megúsztam hol állóra fékezéssel, hogy padkára húzódással és hasonlókkal. De baromira félek, hogy egyszer nem lesz szerencsém, és valami hülye kicsinál.

cso zsi 2010.07.08. 00:30:32

@Sabc: "most csak a holdig ugrunk"
Anno az MHSZ tanpálya ott volt a Népfürdő utcában, ahol most az irodaházak terjeszkednek. Volt egy 5-6 méter magas 15-20 méter hosszú domb, a "kézifékes elindulás", és "az autó egy helyben tartása gáz, és kuplung segítségével" című tanulmányokhoz. Szgk: parancsnoki UAZ, tgk: benzines ZIL.
Első nekifutásra kissé nagy lendületet vettem, így az oktatóm azt mondta: mi nem megyünk a Holdig. 79-et írtunk. Ekkor apám 100-as Skodájával már "csapattam" a Pestkörnyéki szántóföldeken, de ezek a gépek jóval erősebbek voltak. 79-ben a szgk megengedett sebessége lakott területen 60 km/h volt. Ahogy a tanpályáról kiléptünk, annyival kellett haladni az úton. Egy hónappal később már a ZIL pedáljait nyomkodtam. 18 évesen, párszáz kilométerrel a lábamban, egy 6000 köbcentis nyóchengeresnek nyomhattam.
lietus.com/funny/2004-04-10/zil130jm.jpg
Először nem mertem, mert nem éreztem úgy, mint a "kicsit". De az oktatóm csapkodta a lábamat, hogy "ne tartsuk fel a forgalmat".
Azóta eltelt néhány év, és elmaradt pár kilométer. Tiszteletben tartom a tanulókat, mert én is így kezdtem, nem születtem Fittipaldinak. De a wekerlei 20-szal szüttyögő, a 30-as táblánál buszokat feltartó oktatókat nem értem. Van egy rakás jobbkezes utca a Pannónián kívül. De nekik csak az jó, meg a Nádasdy.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.07.08. 00:32:36

Véleményem szerint az oktatásból hiányzik a fokozatosság elve.

Ha valakinek sikerült beállnia két bója közé, meg megcsinált egy Y-t, rögtön kiviszik a forgalomba.

Szerintem vezetnie kellene elhagyott területen, hogy szokja az autót, kanyart, indexelést, stb.

Mikor már nem a lábát nézi a pedálokon, akkor lehetne kivinni a forgalomba. De ott sem mindjárt a sűrűjébe.

cso zsi 2010.07.08. 00:32:54

@Szikár csávó: Azokat az oktatókat eltiltanám a vezetéstől is, és örök gyalogátkelésre kárhoztatnám.
Régóta vezetek, de amikor nincs a fenekem alatt autó, akkor épp gyalogos vagyok.

cso zsi 2010.07.08. 00:47:13

@tamas_z: MHSZ-nél 79-ben is volt, mindegyik kategóriában.
Szgk-nál (azzal kezdtünk) lámpaláz, vizsgadrukk, minden, ami kell, az oktató nem ülhetett a kocsiban. Megcsináltam a rutinpályát, a vizsgabiztos nem szólt bele. Csak a végén: ha meg tudja mondani, mit hibázott, kimegyünk a forgalomba. Ha nem... Anyám borogass... Előző este az oktatóm elmondott falábúnak, dodzsempilótának, és egyéb degradálásokkal illetett. Joggal, akkor nagyon nem voltam formában. A vizsgakor viszont úgy éreztem, hogy hibátlan volt a dupla-kuplung, az Y-forduló, a 45 fokos, meg a kézifékes elindulás az emelkedőn. Mit rontottam el?? Banyek, ha ezen múlik... Megvan!! Nem irányjeleztem a párhuzamos parkoláskor.
-Na akkor ez 1 hibapont, és megyünk a forgalomba.
Negyed órát grasszáltunk a Váci úti gyárak közötti utcákon, majd vissza a tanpályára. 1 hibaponttal vizsgáztam.

AnarchoAteista 2010.07.08. 07:11:59

Gyakran azért mennek harminccal,mert a tábla szerint csak annyival lehet. Ahol lakom (porlepte kisváros), annyi 30-as tábla van,mint égen a csillag, telepöttyözve még egy kevés negyvenessel is. Az a városrész pedig, ahol én lakom, kevés kivételtől eltekintve, egy az egyben 30-as övezet. Igyexem ezeket a táblákat betartani, amikor lehet (nem sietek, úgyis hamarabb hazaérek, mint gyalog), de gyakran még a negyvenes tempó is kényelmes - a 30 helyett. Üdv: egy mai napig tanuló vezető

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.07.08. 07:20:56

@AnarchoAteista:

Szövegértés: egyes

Épp arról szól a cikk, hogy ott mennek 30-cal, ahol nem ennyi a limit.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2010.07.08. 07:46:25

nem a tanulovezeto a hulye, hanem az oktato, amig nem megy az 50 egyenesben, addig maradjon a rutinpalyan.
az en oktatom magyon jo volt, mindig tartottuk a forgalom ritmusat.

papptibi 2010.07.08. 08:16:06

@tamas_z: "A cikk jó, egy tárgyi tévedéssel: már 1985-ben is volt rutinvizsga." bocsánat valóban volt, de egyben a forgalmi vizsgával, vagyis a forgalmi oktatás végén. De nem volt külön előrehozva, azaz nem követeltek meg már a forgalom elején valamilyen szintű autókezelési tudást. Javítom.

Higany 2010.07.08. 08:44:19

Én egy dízel VW Vento-n tanultam vezetni, nem volt szabad 2000 fölé pörgetnem a motort... Apám meg -jogosan- azért csesztetett amikor gyakoroltunk, hogy miért váltok már el 2000-nél.
Vasúti átjáró előtt akkor még 30-al kellett tisztelegni az első táblától, kisvárosunk főútját pedig keresztezte egy még kitáblázott, de a sínek között kinőtt fák törzsének vastagságából ítélhetően már régóta nem használt iparvágány...
Egyszer mentünk egy hosszabb túrára, visszafelé sietnie kellett az oktatónak. 90-et mentem lakott területen kívül, de ő "nyomja jobban, nyomja jobban!" kiabálás között leparkettázta a gépet a saját pedáljával. Érdekes élmény amikor a lábad alól benyomódik a gázpedál :)
Ja, tolatáskor sem volt szabad törzsből hátrafordulni és a jobb egy háttámláján kitámasztani, szigorúan csak nyakból volt szabad hátranézni és az oldalsó tükörbe sem volt szabad nézni párhuzamos parkolásnál.

Önjáró Talajgyalu 2010.07.08. 11:04:07

Nekem elég későn lett jogsim, eleinte az első 3-4 órán én is 30-cal mentem, mondjuk nekem a végén már morgott érte az oktató, és teljes joggal tette. Később persze felgyorsultam, főleg miután a váltások már könnyebben mentek, és már rántás nélkül bírtam kuplungolni is. :) Az ilyesmi némi magabiztosságot ad, szóval utána már minden könnyebb. De nyilván aki előtt 20-szal megy egy tanuló, az nem tudja, hogy a mazsola előtte már a 15. óráját veszi, vagy 10 perce jött a rutinpályáról előszőr a forgalomba, és azt sem tudja hol van, csak be van fosva, és kapaszkodik a kormányba.

És az sem igaz, hogy aki 30-al megy miközben tanul, az utána hetvennel fog a belsőben menni autópályán. Marhaság. Vezettem 35e-km-t három év alatt, és már távolról sem vagyok útakadály (sőt már 1-2 hónap után sem voltam), ráadásul a belső sávban is csak akkor járok, ha muszáj. És egyáltalán nem okoz lelki törést a 90 az Árpád hídon vagy a Hungárián, ha a forgalom annyival megy, vagy akár 145 a pályán.

A született Fittipaldik és Schumacherek pedig örüljenek istenadta tehetségüknek, hogy ők váltórúddal és kormánykerékkel együtt pottyantak ki anyukából annó, de ettől az utak még nem csak az övék.

Arról nem beszélve, hogy ez a "mit töszörögsz, ne legyél útban" szinte csak Budapesten probléma, mert itt mindenkinek az a fontos, hogy Ő odaérjen, azonnal, a többiek meg menjenek a kurva anyjukba. Szánalom. Vidéken mindenki kibírja azt a másfél percet, amíg biztonságosan meg bír előzni egy tanulót. Arról nem is beszélve, hogy a tanulóra tapadni, ráhúzni a kormányt, ledudálni, ennél méretesebb tahóság kevés van. Szerintem.

Gyárfás 2010.07.08. 11:11:13

Nem az a baj, hogy 30al mennek, hanem az , hogy ha sikerül levizsgázniuk akkor egyből az autozz blogon kezdenek kommentelni.
Mindenkit a jogosítványuk széttépésére buzdítva, akik nem a kreszt betű szerint betartva közelekednek:)

Mózes89 2010.07.08. 11:41:35

az én oktatóm (Dzsula József, már a neve is...:D) már a második forgalmi órán odaszólt, hogy "vigyél már egy kis bazmegot a dologba"! nem volt kecmec, nála hajtani kellett. régen metróvezető volt, sok sztorit mesélt, minden órán gennyesre röhögtem magam és nála garantáltan megtanult városban vezetni az ember

Kopi3.14 2010.07.08. 12:12:16

Megjegyezném, hogy ha a tanuló nem tud rendszeresen vezetni, mert munka mellett az oktatójától kap heti egy órát akkor nagyon sokára sikerül a sebességet éreznie, megszoknia, az autóval is barátságba kerülni, amik nélkül nem várható el a forgalom ritmusának felvétele. Plusz az órának nem harmincöt percesnek kell lennie.

Kopi3.14 2010.07.08. 12:31:50

Megjegyezném, hogy ha a tanuló nem tud rendszeresen vezetni, mert munka mellett az oktatójától kap heti egy órát akkor nagyon sokára sikerül a sebességet éreznie, megszoknia, az autóval is barátságba kerülni, amik nélkül nem várható el a forgalom ritmusának felvétele. Plusz az órának nem harmincöt percesnek kell lennie.

cso zsi 2010.07.08. 12:50:03

@Önjáró Talajgyalu: "És egyáltalán nem okoz lelki törést a 90 az Árpád hídon vagy a Hungárián, ha a forgalom annyival megy, vagy akár 145 a pályán."
Ne is okozzon, mindenki ugyanezt teszi egy adott helyzetben.
De amit ilyenkor elfeled, vagy sosem tanult a nép, hogy a nagyobb sebességhez nagyobb követési távolság, és az előzés befejezésekor nagyobb besorolási térköz kell.

Kopi3.14 2010.07.08. 12:51:02

Megjegyezném, hogy ha a tanuló nem tud rendszeresen vezetni, mert munka mellett az oktatójától kap heti egy órát akkor nagyon sokára sikerül a sebességet éreznie, megszoknia, az autóval is barátságba kerülni, amik nélkül nem várható el a forgalom ritmusának felvétele. Plusz az órának nem harmincöt percesnek kell lennie.

cso zsi 2010.07.08. 12:54:42

@éjszárny zöldi: Úgy mégis, melyik tanpályán van akkora egyenes szakasz, ahol 13,88 métert meg lehet tenni másodpercenként?

btprg 2010.07.08. 14:43:29

@b.f.:
"Ja, és a másik véglet az a frissen vizsgázottak között, akik beülnek az autóba, és egyszerűen nem érzik a sebességet. Fel se tűnik, ha már 120-szal száguldanak ott, ahol 90-nel lehetne menni, és lakott területen is 70-nel hajtanak végig."

A mai autókban tényleg minden sokkal lassabbnak tűnik. Talán mert halkabbak? A Wartiban már 70-nél is megvan a sebességélmény :D

btprg 2010.07.08. 14:51:34

@cso zsi:
Itt szerintem egy kis tévedés van. A "gyalogoscsalogatás" nem azt jelenti, hogy megállunk a gyalogosnak és átengedjük. Ez arra vonatkozik (vagy arra kéne vonatkozzon), amikor a vezető lassan szüttyög a zebra előtt, esetleg lassul is miközben gyalogosok várnak az átkelésre, pedig nem akarja átengedni őket. A gyalogosok azt hihetik emiatt hogy meg akar állni, és "lecsalogatódhatnak" a zebrára.

2010.07.08. 15:07:41

Az én tapasztalatom 1993 késő tele-kora tavasza körülről: nemhogy 30-cal, de hetvennel közlekedtem a városban már a harmadik órán, amikor kivittek a forgalomba. Rám kellett szólnia, hogy szép dolog az önbizalom, de épp most vezették be a max 50-et városban:)
Kocka Audi 80-as volt, akkor világszám, pláne a kies Nógrád megye székhelyén és naná, hogy dízel, talán 1.5-ös, ha volt akkor olyan. Szuper oktatónk volt, Szlovacsek Gyulának hívták, Isten nyugtassa, sajnos már nincs közöttünk. Jó humorral oldotta az izgalmat, de ha kellett, a másodperc tört része alatt belenyúlt a kormányba, amikor a balra kanyarodó sávból egyenesen akartam tovalejteni egy lámpás kerszteződésnél...megtanultunk hóban vezetni, parkolni rükiben is. A vizsga előtt annyit mondott, hogy nyugi, az autókezelési technikámnak a fele is elég lenne, nem lesz baj, de a féket pumpáljam, mert nem az igazi... :) Na ennek a nem igazi féknek lett a következménye egy hibapont (gyalogoscsalogatás, ja), holott csalogatta a fene, h jól emlékszem nem is volt jó csaj, úgyhogy tuti nem csalogattam. Csak pumpálás híjján kevés volt a fékerő, így átlendültünk előtte...azért annyi eszem volt, hogy nem buktattam le az oktatómat, mondván: "Ja, szar a fék, elfelejtettem, bocs!" nagyon sok minden múlik az oktatón. A pénzéhes oktatókat és biztosokat rákötném valami jófajta IFA seggére vontatóval és fél napig szalajtanám utána őket...nálunk és akkor ez nem volt divat, mégis elsőre átmentem.

És hogy miért mennek 30-cal? Mert papíron vesznek 25 órát, amúgy meg 10-et és nagyon kevés a forgalmi rutinjuk. Az autó kezelésére kell figyeljenek még akkor is, amikor már rég a forgalmi szituációkat kellene figyelni, a kuplung-gáz-fék-indexnek pedig "rutinból" kellene mennie. Hát ennyi.

Christine Plymouth Fury 2010.07.08. 16:10:01

@Önjáró Talajgyalu: Szívemből szóltál. :)
"A született Fittipaldik és Schumacherek pedig örüljenek istenadta tehetségüknek, hogy ők váltórúddal és kormánykerékkel együtt pottyantak ki anyukából annó, de ettől az utak még nem csak az övék.
" Még akkor sem, ha éppen 90-el óhajt elütni a belvárosban a zebrán... Mert ugye, ez meg a másik véglet, és sztem nem kevéssé zavaró. Csak róluk nem esett szó. Egyébként pedig kis hazánkban (de ezt már valahol írtam) mindenki mindenhez ért, főleg a focihoz, az autóvezetéshez/szereléshez és a politikához. Tudnám, hogy akkor miért nem működik itt semmi Európa közepén? És miért van az, hogy oly kevés ember ismeri a "körülményekhez, forgalomhoz igazódó vezetés" fogalmát??? Jah, és a pályán sem kell mindig 130-al menni...

Kúrcsány Ferenc 2010.07.08. 17:56:21

"Ugyanakkor a nyilvánvalóan átkelni vágyó gyalogosokat sem engedik át a zebrán, amit legalább a vezetés vizsga előtt illene megtenni."

Utána már nem? A büdös kurva anyád.

Christine Plymouth Fury 2010.07.08. 20:49:15

@Kúrcsány Ferenc: Mekkora stílusról, intelligenciáról, műveltségről és szókincsről árulkodik ez a hsz...Őszintén gratulálok. És ez a nick és a fotó.....maga a megtestesült elegancia....

Ceptor 2010.07.08. 20:53:59

Sziasztok
Néha beleolvasgatok az írásokba és értetlenkedek egy kicsit. A dugók, a női vezetés, a motorosok, a mazsolák.... úgy látom semmi se jó. Aki nem tud vezetni adja vissza a jogsiját, menjen el vizsgálatra, tanuljon meg, az öregtől rögtön elvenni, meg hasonló ökörségek. Értsük már meg, hogy mindenki menni akar. És azzal amilye van és úgy ahogy ő tud és ahogy ő AKAR. Ezt kellene felfogni. Ebbe bele lehet kötni, de felesleges. Ezt el kell fogadni. Aki rutintalan lassan megy, aki egyszerűen ráér az nem siet, akinek szar/lassú autója van az nem fogja rögvest eladni, mert a totalcar nem szereti, ha tötyörögnek előttük. Ha valakinek a 6os úton 70nel támad kedve haladni, semmi közöd hozzá. Lehet nem helyes, meg veszélyes, DE nem a ti dolgotok. Neki úgy tetszik, akkor úgy megy. És gondoljatok bele, hogy ti is és mindenki így vezet, hogy SENKI NE UGASSON BELE A VEZETÉSEMBE. Sokan vagyunk az úton, úgyhogy próbáljunk elférni egymás mellett. A nagymutter nem fogja a suzukit 110zel betenni a kanyarba, ahol ti 130cal is simán elmentek. Lehet idegeskedni az előtted haladón, de akkor ki a hülye, ő vagy te, hogy felhúzod ilyen apró szarságokon magad. Inkább rágódjál azon, hogy mikorra fizeted vissza az utolsó törlesztőrészleted és közlekedjél szépen, élvezd a tájat.

Tornado86 2010.07.08. 22:15:04

@Ceptor:
Te pedig etest meg a lovakat...

Gavoire 2010.07.08. 22:36:55

A Tc egyre szarabb cikkeket közöl.
Másoknak is feltünt már?

honey75 2010.07.09. 10:53:03

@Ceptor: Ez volt itt szinte az egyetlen értelmes hozzászólás.
Aki valaha járt már uszodában, az tudja, hogy egy sávon belül vannak gyorsúszók és wellnesszező mamák egyaránt. Tudjátok, mit csinál a sportos úszó? Megelőzi! És nem szidja, és nem küldi haza, vagy melegebb éghajlatra.
Mellesleg ugyan mitől veszélyes a közúti közlekedés? Szerintem a türelmetlen barmoktól, akik akkor is sietnek, ha épp marhára nincs semmi dolguk.
És hol a büdös francban tanulja meg a szerencsétlen tanuló a forgalmi helyzeteket, ha nem a forgalomban? Nem a tanulóvezetőket kéne cikizni, hanem azokat, akik 25 éve vezetnek, és még mindig csak 30-cal bírnak menni.

papptibi 2010.07.09. 11:06:19

@honey75: Úgy látom, nem olvastad azért végig mindet. Egyre már válaszoltam, most idemásolom még egyszer.
Csupán azért írtam a cikket, mert feltűnt, hogy nagyon-nagyon kevés az olyan tanuló, aki ötvennel megy. Ha a fele menne harminccal, akkor nem szólnék egy szót sem, ez statisztikailag azt jelentené, hogy a gyakorlati oktatás közepe táján már képes erre, a jármű kezelésére és a táblák, forgalom figyelésére. Így, hogy tízből kilenc harminccal megy, az azt jelenti, hogy a gyakorlati képzés vége felé sem képesek erre - ez azért tűnt fel, mert olyan környéken jártam állandóan, ahol sokan voltak. A türelmetlenségen hamar túl voltam, nem ez a baj, ahogy a cikkben is írtam.

Ceptor 2010.07.09. 22:03:27

@papptibi: Állj pozitívabban a dolgokhoz. :) 1. Legalább 10ből egy tud normálisan menni. 2. A 30-cal haladót sokkal könnyebb és gyorsabb megelőzni.
A problémát egyébként nem a tanulóvezetőben, hanem az oktatásban és főleg az oktatóban kell keresni, de szerintem erről már született cikk. De ugyanez a felsőoktatás is. Pénz beszél. Senkinek nem érdeke, hogy te (illetve a tanuló(vezető)) bármit is megtanulj(on). A pénzed kell nekik. Persze vannak kivételek. Akit te látsz 30-cal közlekedni, az valószínűleg kormánnyal csak az oktatóautóban találkozott először. Mert nálunk vidéken a fiúgyermek általában már tudja kezelni az autót mire a jogosítványt meg akarja szerezni. Ő nem fog poroszkálni előtted 30cal, mert tudja mi az a pár pedál a lába alatt és mikor melyiket kell benyomni. De mit tegyen az a szerencsétlen, akinek a családjában nincs autó, esetleg a nagyvárosban lakik és nincs lehetősége elsajátítani a vezetés alapjait egy eldugott úton. Az bizony a rutinpályán próbálja, abban a ~8-9 órában, ami valójában 3-5 óra. Magyarul úgy kerül ki a forgalomba, hogy fogalma sincs semmiről. Annyira szűkös az idő, hogy egyszerűen nem tud összeállni benne a kép, táblák, szabályok, pedálok, hangok, kormány. És fél. Fizikában van valami olyasmi, hogy a sebesség, a megtett út, az idő valami kapcsolatban van egymással és a tanulóvezető ezt ha nem is tudja, de érzi. Érzi, hogyha lassabban megy, akkor több ideje van átgondolni, hogy mit is kell csinálni, mit is jelent a tábla, most akkor kinek is van elsőbbsége stb.

shred 2010.07.22. 15:54:17

Hozzátenném, hogy a rutinszerzést komolyan akadályozza, hogy az oktatók is féltik a kocsikat a kezdő tanulók ámokfutásától. A pedál-kormány-stb. kezelését én egy szimulátoron taníttatnám meg mindenkivel, aztán amikor már rendesen koordinálja kezét-lábát, akkor kellene autóra ültetni, mindenkinek jobb lenne így. (azaz nem mindenkinek, hiszen nem lehetne pótórákkal lehúzni az embereket).

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.12.05. 21:29:59

Ezt én már kb 2-3 évvel
ezelőtt harsogtam, hogy mijazannyáé kell a középső/belső sávban baszni a
rezet a "T"anulóvezetővel, 70-es tábla hatálya alatt alig 40-es tempóval... :))

Ezzel nem csak az a baj, hogy ennyivel megy, hanem az, hogy a tanoncot
ehhez szoktatja hozzá. S mit gondolsz mennyivel fog menni a delikvens
jogosítványszerzés után?

Mai napig emlékszem oktatóm kérdésére az Árpád hídon menet a Wartyogóban:
- Mennyi a megengedett sebesség?
- 60 km/h
- Akkor miért nem megyünk annyival?

Volt még arra is gondja, hogy megtanítson olyanokra is, hogy ne gáz-fék pedálok felváltva nyomogatásával próbáljam a sebességet tartani.

Ha az az indok, hogy az oktató félti az autóját, esetleg becsukhatja a Playboyt, cigit a hamutartóba elnyomja és esetleg azzal foglalkozhatna, ami miatt ott ül a J1-en. :))

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2014.07.16. 12:15:08

@Mózes89: én is nála tanultam vezetni, és szereztem is meg a jogsimat pont most, halál jó arc ember, és ami még fontosabb, tud is tanítani, ami azért nagyon nem mindegy

magaslabda 2015.09.24. 07:53:08

Tényleg érdekelne, hogy milyen szakmai oka lehet annak, hogy valaki a tanulóvezetővel kimegy a budai alsórakpartra, hogy ott 40-nel végighasíthasson??? Nem kicsit tartotta fel a forgalmat, hiszen 70 helyett 40-nel ment, előtte értelemszerűen senki, előzni őt nem lehetett a szembejövők miatt. Ez volt a probléma, ha a környezetet, a többi autót nézzük.
Tanulóvezetői oldalról: szerintem ez egy "ingerszegény" útvonal, hiszen semmi mást nem kell tennie, csak kilométereken át nyomni a gázt, (amennyire meri) nincs különösebben semmi amire figyelni kell, leszámítva az úttartást. Nem tudom tévednek-e ide oktatók is, de nagyon érdekelne a véleményük!
Amikor én tanultam vezetni, csak akkor mehettem ilyen útra, amikor már fel tudtam venni a forgalom ritmusát, és nem tartottam fel senkit. Magam is meglepődtem, de kora alapján nem tűnik pályakezdőnek az oktató, mégis az a gyanúm, hogy rossz a munkamódszere. MIU 366 Citroen, én ezt az oktatót messziről kerülném!
süti beállítások módosítása