Amerika, 1932. A Ford Motor Company piacra dobja az első, megfizethető V8-as motorral szerelt autót (Ford B vagy Ford V8), amely azonnal nagy siker. Autóbuzik léteztek már akkoriban is és a nyolchengeres, 3.6 literes Flathead V8 65 lóereje nem számított kevésnek.
Mellékszál, hogy a Ford ezzel lényegében oroszlánrészt vállalt a hot-rod mozgalom megalapozásában, hiszen mind a mai napig a háromablakos Deuce Coupe a szubkultúra egyik alapköve. A Flathead V8-ast 1953-ig gyártották.
Az új modellnek azonban szerencséje is volt, hiszen olyan kéretlen reklámot kapott, amelynél a mai véreres szemű, kávéban oldott croissant-on élő marketingesek sem tudtak volna kitalálni.
A harmincas évek Amerikája ugyanis kicsit sem volt veszélytelen hely. És ez volt a Ford szerencséje, hiszen az azóta jócskán misztifikált és Nép Hősei-státuszba emelt Clyde Barrow és Bonnie Parker is ekkortájt járták sorra a bankokat és vettek fel nagyobb összegeket mindenféle fölösleges papírmunka (pl. jövedelem-igazolás) nélkül, valamint John Dillinger és spanjai is beindították az üzletet Közép-Nyugaton.
Clyde legendásan jó sofőr hírében állt, Dillinger nemkülönben (a Little Bohemia Lodge-ból való meneküléskor használta autója épp a napokban eladó) talán éppen ezért mondható szinte törvényszerűnek, hogy ők ketten felfedezték maguknak a Ford V8-at. Clyde olyannyira megkedvelte, hogy kizárólag csak ilyeneket lopott. 1934 áprilisában írt is egy levelet Henry Fordnak, melyben kiemeli, hogy a kocsi sebességének köszönhetően sok rázós helyzetet megúszott már és – bár üzletei nem mindig legálisak – úgy érzi, nem baj, ha elmondja, mennyire jó autó a V8.
A sztorit többen is feldolgozták már, döntse el mindenki magában, hogy igazat ad-e neki vagy nem. Szakértők szerint a megőrzött levél hiteles. Az azonban biztos, hogy a történet nagy reklámot csapott ezzel a márkának. Clyde Barrow-t és Bonnie Parkert egy Ford V8-ban lőtték szitává 1934. május 23-án.
Itt még nincs azonban vége.
Egy hónappal az inkriminált levél után a Ford Motor Company nyilvánosságra hozott egy 1934. május 16-án megkapott levelet, melyet Detroitban adtak fel John Dillinger aláírással.
Hello Old Pal. Arrived here at 10:00 AM today. Would like to drop in and see you. You have a wonderful car. Been driving it for weeks. It's a treat to drive one. Your slogan should be, drive a Ford and watch the other cars fall behind you. I can make any other car take a Ford's dust!
Bye-bye,
John Dillinger
(Szervusz öregem! Délelőtt tízkor értem ide, beugranék hozzád egy találkára. Remek autót hoztál össze, már hetek óta vezetem, nagyon élvezem. A szlogened lehetne akár: Vezessen Fordot és nézze, ahogy a többi kocsi messze lemarad. Bármelyik másik autóval megetetem a Ford porát!
Viszlát,
John Dillinger)
Angolul érthetőbb, fordítani nem igazán tudok, de a lényegen mit sem változtat: ezen levél eredetijét senki nem látta, leginkább kitaláció az egész, az azonban biztos, a Crown Point-beli szökéskor a seriff Ford V8-ával lépett le, azóta szinte csak ilyen autóban látták. Az első, hivatalos gengszterverda megszületett.
Autóbuzi rablók azonban nem csak a harmincas években éltek, sőt, Ronnie Biggs, aki 12 társával egyetemben véghezvitte a Nagy Vonatrablást (mai árfolyamon számolva 40 millió fontot raboltak), ma is él. Negyvenvalahány év brazíliai tartózkodás után 2001-ben hazatért Angliába, ahol aztán letartóztatták, majd egészségügyi állapotára hivatkozva hosszú hercehurca után szabadon engedték.
Nos, ő volt az autós a buliban, hazatérte után mesélte el, mennyire komoly dilemma is volt, milyen autót használjanak meneküléskor. Az nem volt kérdés, hogy Jaguar Mark II-est használnak, hiszen az volt korának leggyorsabb angol limuzinja, ellenben a többiek az akkor új, 220 lóerős 3.8-ast akarták, míg Biggs a régebbi, 210 lovas 3.4-es mellett kardoskodott, mondván, hogy sokkal megbízhatóbb, majdnem olyan gyors és kevesebbet is fogyaszt.
Végül neki adtak igazat, a pénz pedig mind a mai napig nem lett meg.
Valószínűleg ma egy ezüst Passattal vagy egy 15 éves fehér Hyundaijal menekülne. Annál jobb nem is kell. De kétségkívül stílusosabb egy Mark II-es Jaguar. Illetve: vajon milyen mai autóval lehetne helyettesíteni leginkább? El tudunk-e rugaszkodni az Audi-BMW-Mercedes triótól? Mondjuk egy Jaguar XJ? Maserati Quattroporte? Caddillac CTS? Platós Barkas Corvette motorral?
Az utolsó 100 komment: