Hé, Jim, gyorsulgatnék az utcán, de üres a garázs

  2009. július 06. - Winkler Róbert Címkék: pontiac izomautó muscle car jim

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra


A múltkor írtam, hogy megjöttek a muscle car-könyveim, többen követelték a sztorikat, hát akkor most lássuk a kedvencemet. Mellesleg én az olvasást szimultán csinálom, tehát a vécén a nagyon képes sztorizós America’s Legendary Performance Cars-t tanulmányozom, a kanapén tévénézés közben az American road warriors-ba olvasok bele, ami kevésbé képes és nem is köt le sokáig, az íróasztalon a laptop mellett pedig Steve McQueen autóira lazítok.

A Muscle Car Confidentialt megtartottam szerkesztőségi relaxációs eszköznek, amiből néha fel is olvasok a kollégáknak. A Csikós még emlékszik rá, milyen volt Magyarországon autós újságírónak lenni azokban az évtizedekben, amikor a tesztautókat két hétre adták, az újságírók pedig business classon utaztak. Na de a ’60-as években érdemben még egyikünk sem élt. Nem úgy, mint Joe Oldham, aki 1964-ben kezdte a pályát.

1964, gyerekek! Az izomautó-kor hajnala, amikor a Pontiacnál kitalálták az izomautót, nehogy a vásárlók végleg elfeledjék a márkanevet. Az ’50-es évek giccsdömpingje után az amerikai autóipar kicsit összeszedte magát, és néhány kevésbé markáns dobozautó után rátaláltak a formára. Virgil Exner, aki gyakorlatilag feltalálta a brutális fecskefarkat, de egyébként nagyon szép, harmonikus formákat alkotott (1955 Chrysler Imperial, 1957 Chrysler 300C), már nem érezte az izomautó-stílust, és nyugdíjba is ment.

És jött a long hood-short deck stílus, de hogy visszatérjünk a ’60-as évek hátrányos helyzetű, amerikai autós újságírójának mindennapjaira, rögtönöznék egy kis fordítást a Muscle Car Confidential című könyv 63. oldaláról. Utcai gyorsulás egy tuningolt Firebirddel, ez a címe.

„1969 tavaszán unatkoztam, és igen, egy kicsit depressziós voltam. Nem elég, hogy néhány hónap, és itt az esküvőm, ellopták a ’69-es SS-427 Baldwin-Motion Camarómat. Na ezt add össze.

Nagyon hiányzott az utcai gyorsulgatás. Mindez nem meglepő – akkoriban hét estéből négyen ez volt a program. New York körzete az utcai versenyzés valóságos melegágya volt, szóval az ember bárhol beleeshetett valami akcióba. Valahol valami mindig volt.

És amikor meguntam New Yorkot, bármikor felugorhattam egy Detroitba tartó gépre, hogy aztán célba vegyem a Woodward Avenue-t vagy az I-75-öst. Vagy elrepülhettem Los Angelesbe, hogy kipróbáljak egy-egy gépet a Van Nuys Boulevardon, vagy bárhol, ahol L.A. streetracer-guruja, Big Willie tanyát vert.

Hajjaj, az utcai versenyzés a munkámhoz tartozott, tulajdonképpen kifejezetten ezért fizettek. De most lehúzhattam a rolót. A saját autómnak annyi, és tesztautó sincs a garázsban. De semmi vész, egy telefon Jim Wangers-szel sok mindent megoldhat. Ezúttal kivételesen én hívtam őt.

Wangers, a Pontiac detroiti tuningszakértője fogékony hangulatban volt, mint egyébként általában; ha az ember valami értelmes tervvel állt elé, amiből pozitív hírverést kaphatott a Pontiac, Jim elintézte. Célba vettem a Holdat.

-Jim, gyorsulgatnék egy kicsit New Yorkban, de üres a garázs.
-Semmi gond. Küldünk neked valamit. Mire gondolsz?
-Az új 1969-es Firebird 400 Ram Air IV-en töprengtem, az új kasztnival és futóművel. -Oké.
Ekkor bepróbálkoztam.
-De Jim, azon gondolkoztam, kéne rá valami nagyon spéci.
-Mint például?
-Hát, hogy mielőtt elküldenétek New Yorkba, átvihetnétek a Royal Pontiachoz, hogy Milt Schornack adjon neki egy Royal Bobcat kezelést? Utcán versenyeznék a Bird-del, úgyhogy kéne a motor tervrajza, négysebességes váltó 3,90-es végáttétellel, és ha már ott vagy, megkérnéd őket, hogy dobjanak be a hátsó ülésre két slick gumit?”

Mi van?! Vajon erre mit válaszol a guru?

„-Joe, ez nagyszerűen hangzik. Mindent elintézek. Aztán majd hívj fel, hogy tetszett.”

És ennyi. Régen minden jobb volt, az tény. Néha el is gondolkozok, mikor élnék szívesen, és általában a ’70-es éveket jelölöm meg fejben. Persze élni már éltem a ’70-es években, de három éves voltam, én viszont nagyjából úgy képzelem el magam, mint Bret és Danny valamelyike a Minden lében két kanálban. Az álmodozásban szerencsére mindig tartok mértéket, mert tudom, mi volt nálunk a ’70-es években: se Riviéra, se izomautók, csak a córesz. Az viszont nálam már álmodozás-szinten se megy, hogy korszakot és helyet is választok. Mert erre csak egyvalamit mondhat a Jóisten: Nem kívánságműsor, baszkikám!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr771229978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ant 2009.07.06. 20:50:45

Ez bizony nem kívánságműsor, baszkikám! Ettől függetlenül egy vérbeli amerikai izomautó jól jönne...

Daniel0331 2009.07.06. 20:54:33

Hááát ez hatalmas!!!!!!!!!!!:D:D:D:D:D Gratulálok az íráshoz! A Cougarral szoktál gyorsulgatni?

Penya666 2009.07.06. 21:00:40

Errol az egeszrol Street Rod jut eszembe. De jo kis jatek (volt)!

gnme 2009.07.06. 21:05:28

..Te hol vetted ezt a billentyűzetet?

Na elő a formával!

hoúúú'

Lovag, aki azt mondja: Ni! 2009.07.06. 21:07:33

@gnme: Minden Mac-hez ilyet adnak.

Jó írás. Cougarról van hír? Mikor lesz járóképes?

-= If =- 2009.07.06. 21:16:52

ehhehe. a nyers erő, álá '70. kiru. kár, hogy akkor én még csak a csattogóslepkével gyorsulgattam. Tényleg, mikor purrog megint a macsekod?

korlat 2009.07.06. 21:34:13

ja egy izomautó mindig jó, ha van kéznél:)

zöldi 2009.07.06. 21:34:43

Szép poszt, tetszett!
Már a múltkori Cougarosnál meg szerettem volna kérdezni: Ugye az a füstölésgátló trutyit nem az USA-ban tették bele?

Riasom 2009.07.06. 21:58:07

Asszem én is a hetvenes években érezném jól magam, valahol Nyugaton - állati jó autókkal lehetett állati jó koncertekre járni, és mondjuk Nikon F2-vel vagy Leica M4-gyel megörökíteni mindezt és ami utána történik :)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.07.06. 22:12:19

Na igen. Az a korszak, amikor nagy motorhoz nagy autó dukált. Erre kitalálták azt az elképesztően őrült öntletet, hogy mi lenne, ha kisebb autóba rakák a nagy motort. Kissé elegük volt a gyártóknak abból, hogy a srácok inkább harmincéves trutyikkal gyorsulgatnak a sivatagban meg az utcán.

Így lett a "gyári hot rod" az izomautó.

Karpathy · http://artofmax.com/ 2009.07.06. 22:12:27

Danny Wilde's Dino rulz :D
Ha nagyon csavarnák a karomat, Brett mustársárga túl-sok-személyes batárját is elfogadnám.
Ja és folyon bőrkesztyűben meg lengőbordáig érő jakókában nyomulnánk... Csak azok a cipők ne lennének! Nem lehet bennük járni, igaz, arra ott a Dino :)

Jamieson 2009.07.06. 22:23:26

Akkor mágsem vagyok őrült ! Vagy mégis, de nem vagyok egyedül...ugyanis lélekben magam is a '70-es évek Angliájában élek és Lord Sinclair Astonjával közlekedem ; )))

Dennis01 2009.07.06. 23:16:47

Nagyon jon volt az amerikaiaknak abban az idoben, ha az autoikat nezzuk. :D
Az 50-es evek cirkaloi se neztek ki rosszul, szemelyes kedvencem Christine, az 58-as Plymouth Fury.

gin74tonic 2009.07.06. 23:19:54

utcai gyorsulas? tegnap beallt mellem egy kek ford mustang, crom-grill, nice wheels, clear-lens, nagyon "sajni" volt, beprobaltam "jon-e", kis elore mozgas a pirosnal, (mindketten elol alltunk)szepen jott o is kicsit, na mondom megnezzuk az optikai tuning melle volt e valami matatas a bonet alatt is. -zold ; egy darabig jott, jobban mint gondltam, aztan mikor kapcsolta a valtom a kettest ott elmaradt. amugy neki rovidebb volt az egyes, lattam mikor megtorpant. hat ennyi izgalom volt nekem tegnap, july 4th masnapjan:) ( en egy clk55amg vel voltam, lasd kepeim kozott )

a gyorsulas nagyon megy de californiaban nagyon buntetik

gin74tonic 2009.07.06. 23:28:27

szerintem most jobb mint a 70-es evekben, mert megveheted a 70-es evekbeli kocsikat is meg a mostaniakat is, amiket ugye 1970ben nehez lett volna....

van 1971es autom ( lasd kepeim ) edelbrock big blockkal, de azert a fekek meg a kormanyzas meg a kenyelem ..... azert vakon ne sirjuk vissza azokat a kocsikat.

termeszetes azert sok dolgot felaldoznek az eletembol ( feleseg, anyos, stb... :D ) ha egyszer leautozhatnek idogep segitsegevel san diegoig, kozben vennek par stp femdobozos olajat meg ennek par 15centes hamburgert... ( akkoriban szerintem tudtak meg angolul a gyorsettermekben dolgozok )

a feeleing biztos ismetelhetetlen.

Rocko- 2009.07.06. 23:32:53

höhö, az autós újságíró az élet császára.

dextercapo 2009.07.06. 23:41:08

amikor egy autos ujsagiro meg a marketing gepezet lenyeges eleme volt es megbecsultek . jo lehetett olyan hiressegnek lenni akinek a velmenye szamit es akinek a pozitiv erzesei ertekesek a gyarto szamara .

gin74tonic 2009.07.07. 07:40:19

@Rocko-: az autos ujsagirok azok autos ujsagirok, az elet csaszarai meg az elet csaszarai :) beetoveen meg a zene mozartja - copy by FS

gin74tonic 2009.07.07. 07:41:20

@Lovag, aki azt mondja: Ni!: az a cougar az utobbi 10evben sem volt jarokepes, csak hasznaltak - ahogy olvastam milyen allapotban volt/van

Érdekes 2009.07.07. 07:57:17

nagyon komoly lehetett... :)
Nem baj Robi, jön a új Camaro európába..Kérjetek az importörtől egy spéci darabot, hogy megkergessétek péntek este a Vácin... :D :D :D :D :D

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.07.07. 08:04:02

@dextercapo:

Jeremy Clarksont mindenki ismeri, a gyártók rettegnek tőle, ha jól emlékszem volt egy olyan epizód, ahol egy Vectra előtt állt némán percekig, nem fordult meg és nem szólalt meg. Nem tetszett neki, na. Ezek után a Vectra bukott egy akkorát a briteknél, mint a ház. A GM meg verte az asztalt a BBC-nél, de hiába. Ezzel csak annyit akartam mondani, hogy még mindig vannak olyan újságírók, akik miatt egy-egy modell népszerű lesz, vagy épp nem.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2009.07.07. 08:15:08

Basszus, a "kéne a motor tervrajza"-n fél percig gondolkodtam hogy mi az anyja lehetett mielőtt tehetségesen lefordította egy esténként pincérkedő bölcsészhallgató: blueprint the engine, a rohadt életbe...
en.wikipedia.org/wiki/Engine_tuning#Blueprinting
Na ezért nem veszek itthon könyvet.

karlmann 2009.07.07. 08:21:41

Remek post gratula! Nekem is az a bajom, hogy csak négy voltam mire vége lett a hetvenes éveknek. Bár, azért Pesten se lehetett annyira rossz. Akkoriban már volt macskafarok az antennán, könyök kitolva az ablakon meg kézifékes megfordulás a körúton a villamos síneken (mert akkor még nem voltak Demszky csöcsök). Később jött a koppánykipufogó, meg a bólogatós kutya. Persze senki sem mondhatta azt a Togliatti gyárnak, hogy kéne egy spéci Lada, csak úgy csapatni a hét végére, mert halálra unom magam.

Winkler Róbert 2009.07.07. 08:26:10

@Make Valamit: A mindenit, nálad a pont! Pedig mennyit agyaltunk ezen a blueprinten...

DiliQtya 2009.07.07. 08:56:11

Én még kicsi vagyok, 1 éves voltam a 70-es évek végén. Viszont a 72-es Pontiac Firebird örök kedvenc marad, nagyon szép formája van

kalandrover 2009.07.07. 09:13:05

Én sosem értettem, hogyan lehet budin olvasni, ha két kézzel támaszkodok, akkor mivel tartom a könyvet?

okta 2009.07.07. 09:13:21

-Józsi, gyorsulgatnék egy kicsit Budaörsön, de üres a garázs.
-Semmi gond. Küldünk neked valamit. Mire gondolsz?
-Az új 2009-es Focus RS-en töprengtem, a RevoKnuckle futóművel és az új Quaife diffivel.
-Oké.
Ekkor bepróbálkoztam.
-De Józsi, azon gondolkoztam, kéne rá valami nagyon spéci.
-Mint például?
-Hát, hogy mielőtt elküldenétek Budaörsre, átvihetnétek a Sufnituning Bt.-hez, hogy Olajos adjon neki egy kis töltőnyomás kezelést? Utcán versenyeznék az ST-vel, úgyhogy kéne a motor tervrajza, duplakuplungos váltó, és ha már ott vagy, megkérnéd őket, hogy dobjanak be a hátsó ülésre két slick gumit?”


Mi van?! Vajon erre mit válaszol a guru?


„-Robi wazze, ez nagyszerűen hangzik. Mindent elintézek. Ha bejön az ügyvezető, elmondom neki az ötletedet, mert tudod én csak a karbantartó vagyok itt, de szerintem neki is tetszeni fog.”

konti10 (törölt) 2009.07.07. 09:36:08

Mire végigolvasod a könyveid, totál depis leszel.

gin74tonic 2009.07.07. 09:41:20

@scheerti: a vectra nagyott bukott angliaban? a vauxhall vectra? hat ezt nehezen hinnem el....

Antenna 2009.07.07. 09:44:38

@gnme: ez egy apple alu billentyűzet... nice thing!

esde 2009.07.07. 09:50:45

jó cikk!!!! :)))

úgy elképzelem hogy itthon fehívod a népnemzeti-esztergomi autógyárat:
gyorsulgatnék: kéne valami ütős!
- splash?

:D

ejj

meggyógyul az a coguar, ne csüggedj, sajnos úgy néz ki az előző gazdái elég sufni módszerekkel operáltak:(
de nézz meg pár Wheller-Dealers-t vagy Overhaulin-t aztán jobb kedved lesz:))) Addig is:)

Csak jó autó az na:) aztán majd rendberakod!!!

És legalább normális számítógéped van ez is valami:)))

Esetleg párat, Boyd Coddington műsorából.

Igazából ott én csak azon csuklottam hogy mennyibe kerülhet egy ilyen "gyors" átépítés. De hát akinek ilyen hobby-ja van? :D

esde 2009.07.07. 09:59:27

Miért nem csináltok valami viccig autót Indiánékkal belőle??? :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.07.07. 10:25:16

@gin74tonic:

Bizony, nem véletlenül próbálkozott a GM valamiféle helyreigazítást kérni a BBC-től. Érezhetően kevesebb autót adtak el a műsor után.

dr.oid 2009.07.07. 11:42:57

Elképzelem WR-t a 60-as 70-es években ahogy a Nyugati Parton crúzol. A fizimiska teljesen korhű, az imidzs..talán egy
Stuntman Mike-szerű figura passzolna ide a Tarantino filmből :)) Nyomul a jó kis muffokra és közben füstöli a hátsó gumikat, gallonszámra égeti a gasoline-t. Nincs olajválság, nincs AIDS, csak seggigérő hajú csodás nők, muscle cars, Apollo-program, Budweiser , fű és pszichedelikus rock. Yeah! A magyar valóság: szegény 40 éves Cougar jószágot kezelésbe veszi Nagy KreátorZsolt és csapata, valami kisül majd belőle, azt viszont borítékolom, hogy Bochkoréknál elhangzott 200ezres költségvetési ígéret ellenére az eredmény nem egy low budget mutatvány lesz:) Banyeg eccer él az ember:) Tetszik The Robert Winkler Show várom a folytatást:))

Canga81 2009.07.07. 12:57:27

Nem igazán vagyok oda az amcsi verdákért, de azért van egy-kettő amit azért én is elfogadnék, meg láttam már itt Pesten egy pár gyönyörű darabot. Lehet hülyeséget írok de asszem egy cabrio Eldorado-t láttunk tavasszal a 6-oson crúúzolni. Gyönyörű volt, egyszerűen hibátlan állapotú! Öreg fószer mamával lazult, a pótkerék borítón meg Marilyn Monroe képe vigyorgott az amúgy tűzpiros verdán. Nagyon zsír volt a látvány.
Ja és tetszik a poszt :)

SsPL71 (törölt) 2009.07.07. 13:03:32

Ki az a Dzseremi Klárkszon?

Kifordított kacagány 2009.07.07. 14:23:42

69-es firebird? hmmm, jöhetne:)

@Penya666: volt? a mai napig szoktam vele játszani.

@gin74tonic: már aki....

Dennis01 2009.07.07. 17:38:08

@scheerti: Lehet, hogy kevesebbet adtak el a Vectrabol a musor utan, de azert igy is minden sarkon talalni egyet...

Penya666 2009.07.07. 21:36:33

@Kifordított kacagány:
Get outta my face!
Buzz off!
Chicken! :)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.07.08. 12:08:05

@scheerti: "Jeremy Clarksont mindenki ismeri, a gyártók rettegnek tőle"

Höhöhö. Persze pityu.

"Nem tetszett neki, na. Ezek után a Vectra bukott egy akkorát a briteknél, mint a ház."

NYILVÁN azért, mert Clarksonnak nem tetszett. Édes istenem, de sötét van...
(Tény, hogy a Vauxhall Vectra C nem tudta megismételni a Vectra A eladásait, és megszorongatni a Mondeót. De hogy bukás lett volna, baromság. Végig ott volt a UK eladások Top10-jében. Clarksont idekeverni meg aztán végképp emeletes baromság. Tegye már fel a kezét, aki TV-mûsor alapján vett autót.)

szatyi 2009.07.09. 16:02:24

Nem TV műsor alapján, de TC cikk alapján már vettem egyet. Meg ismerek még egy márkatársat, akit ugyanaz a cikk győzött meg. Az volt a címe, hogy iszonyatosan veszélyes, az Mr2-ről szólt. Lehet hülyézni, nem bántam meg :)
süti beállítások módosítása