Aréna, csak nagyoknak

  2009. június 09. - ommm Címkék: kiss ericsson ralikrossz nyírad jernberg eklund

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Két dolgot kell leszögeznem mindjárt az elején.
1. Mindenről Schwarzenegger és a kertévék tehetnek. Ha ugyanis nem szombat éjszakára ütemezik be a remek Conan, a barbár 2 – A pusztító-t, akkor semmi gond nincs, Vályi úr reggel frissen kipattan az ágyból és a korai wellness után (koffeint is tartalmaz) izgatottan autóba pattan (Chevy Cruze) majd IDŐBEN felveszi kollégáját otthonában és kényelmesen leautóznak Nyirádra, a ralikrossz EB-re. Ehelyett megkergült marhaként rohangált le s fel a házban, kamera itt, kazetta ott, valahol a fényképezőgép is megvan, de jaj, reggelizni is kéne és már fél óra késésben vagyunk, becsapja az ajtót, közben hangosan Conant átkozza (a szomszéd, aki kivitte a szemetet éppen nem is érti, miért), és magát, hogy ekkora barom volt és éjszaka leült filmet nézni, holott tudta, hogy korán kell kelnie. De mit lehet tenni, Arnold legjobb filmjét nem lehet kihagyni. Cromra mondom, ezt beszoptam.

2. Vasárnap reggel a kíváncsiság és a szórakozás hajtott oda minket, merő véletlen, hogy akadt nálunk kamera és fényképezőgép, az esetleg minősíthetetlen képanyagot ennek számlájára írjuk.

Siettünk, a Chevy Cruze vért izzadt, mi pedig titkon örültünk, hogy vasárnap reggel olyan kihaltak voltak az utak, mint valami posztapokaliptikus roadmovie-ban. Röpke egy órát késtünk. A magasra szálló vörös, agyagos por már messziről mutatta hol a forrongó katlan, és amikor végre meghallottuk az első turbómotor izsonyatos durrogását, már tudtuk, hogy jó helyen járunk. Nekünk való helyen.

Divízió 1, divízió 2, egyik döntő a másik után, rutintalan ralikrosszosként érkeztem, hiszen nagyon régen volt már, amikor legutoljára nézhettem meg egy-egy futamot, és ugyanolyan rutintalan ralikrosszosként estem az ágyban este, na de ami közte történt, azt sosem bánom meg.

Mire végre az utolsó pillanatban leadott akkreditációnknak köszönhetően bejutottunk, már javában mészárolták a gépeket és egymást az őrültek. Összenéztünk TéZével és azonnal elfelejtettük a fotósmellényt és a mindenféle formalitást. Tökéletesen magával ragadott minket a hangulat és tán nem is autóbuzi az, aki ne mászott volna fel a kerítés tetejére, csak hogy lássa, miként nyomják végig keresztben a mintegy 100 méteres enyhe ívet tőgázon a versenyzők, olyan sebességgel, hogy a menetszél kicsapja a kamerát a kezünkből. És aki azt hiszi, hogy csak összkerekes vagy hátsókerekes autókkal, az bizony téved.

Megfoghatatlan az egész üvöltő, eszement zajongás és annyira nagyon-nagyon jó volt ismét testközelből autóversenyt látni, átélni, hogy arra kevés a szó. Elég volt végignézni az aréna körüli tomboló tömegen, az itt-ott meghorpadt, durrogó vasakon, öregem, ez a nekem való móka, még, még! Basszus, ott a Per Eklund, az a hasas öreg bácsi, 63 éves, HAT-VAN-HÁ-ROM, csak figyeld, rajta legyen a szemed, imádom, csak miatta megérte már jönni. Na és az autója? Ami olyan a Focusok, Fiesták és a 207-es Peugeot-ok között, mint az emeletes londoni busz? A Saab 9-3, vagy inkább Saabaru? Persze, persze, nézd csak, most is utolsó a 600 lóerős géppel, 800 newtonméter öregem, azt terelgeti a nyugdíjas, belegondoltál már? A végén kullog, de várj csak, varázsol még ma az öreg, pedig nem gyenge mezőnyben kell bizonyítani. Se szeri se száma a rommá épített WRC-knek, a kisebb Super 1600-osoknak és direkt krosszra épített valamiknek, amik tényleg csak karosszériájukkal emlékeztetnek civil társaikra. És a nevek, amik egy pár hónapja még semmit nem mondtak, mostanra mégis mélységesen tisztelem őket egytől-egyig: Hansen, Larsson, Ericsson és persze Jernberg, az isteni Jernberg, aki mintha nem is tudna egyenesen közlekedni Skodájával. És szégyen lenne a pofámra, ha nem említeném a magyar Kiss Lászlót, akire ott, akkor oltárian büszkék voltunk, ott megy a magyar gyerek! Nézd csak, odabasz mindenkinek, gyere Laci, gyere!

Aztán az előzőleg már sebtében megjavított osztómű beadta a kulcsot és az utolsó előtti körben az első helyről kiállni kényszerült. Eklund nyert, na ugye? Nem baj, szép volt, főleg úgy, hogy ezek az északiak egyértelműen dominálnak ebben a sportban. Szinte hátborzongató volt nézni, hogy a Joker-kört százhatvannal, a murván keresztben fűzik végig, centiméterekre a palánktól és nem veszik el a gázt, mert anyatej helyett powerslide-ot szoptak a csecsből és havon biztosabban járnak, mint aszfalton. Ezeknek már oviban is leszakadt futófelület volt a jelük, az hétszentség.

Mintegy intermezzóként azért mindenképpen felkészíteném azokat, akik netán először kilátogatnának egy-egy ilyen eseményre, hogy a pálya mellett sokkal több a versenyző, mint a pályán. Persze mindenki tudja, mikor, mit kellett volna csinálni (látod, ha Ericsson visszahúzta volna, aztán külsőn kiadta volna neki, mert itt fent már rövidebb féktávon, nincs jó napja ma a gyereknek, mit csinál?!), sőt, rendre meghallgathatjuk a nagy bukások sztorijait, hogy: Amikor a Maruzsi mellett beszúrtam a balosba, baszdmeg feldobott a padka, a levegőben háromszor megfordultam, aztán a bordámmal törtem el a fémvázas ülést, az meg a csövet. (Csak összenéztünk Zolival: fémvázas ülés?). Bukás, bukás hátán, persze győzelmet nem emlegetnek, mert netán még rákeres a hallgató és kiderül a turpisság. Szóval óvakodjanak a szakemberektől, elvonják a figyelmet a versenyről.

Persze kell oda gép is, ami bírja, mert az már szinte fizikai fájdalom látni, mit kapnak. Ugrató, gödör, kőzúzalék, sár, ezeknek mindegy. Brutális módon verik oda bárhol, a karter csak egy koptatni való alkatrész, ajtók, lökhárítók? Fogyóeszköz. A maximumra pörgetett motorok üvöltenek, a hátra beépített óriási hűtők ventilátorai csúcsra járnak és csattognak a váltók, süvítenek a turbók, öles lángnyelvek mindenütt, üdvözöljük a pokolban. Hátsókerekes Civic, Astra és transaxle Focus másfél méteres, hátranyúló váltórudazattal? Mindennapi látvány. 220-230 lóerős ezerhatos SZÍVÓmotorok? Ezekkel a minikkel nem ajánlatos szarakodni, mint megvadult darazsak, úgy pörögnek körbe-körbe a pályán, lassan már a murvát is lehordják a széttöredezett aszfaltról és mondani sem kell, hogy kegyetlenek. Fiatalok, életerősek és helyet követelnek maguknak a nap alatt, a nagyok mellett. Olyan vérengzést rendeznek, hogy a legtaknyosabb hollywoodi rendező is megirigyelné. Törik a műanyag, szakad a féltengely, egyetlen-egy centimétert sem ajándékoznak egymásnak, inkább hárman zúdulnak a célegyenes ráfordítójába, egyszerre megpróbálnak elfordulni ott, ahol egy, ha talán elfér, hogy a következő pillanatban egy nagy, roncsdarabokat szanaszét köpködő porfelhőben végezzék.

Ah, nem lehet ezt leírni, most láttam be, kevés vagyok ehhez. Érzést szavakkal? Egy nap, csak ennyi, jövőre ott leszek ismét, tudom, hogy Önök is. Mert érdemes.


Sajnos Bukovics Tamás, Tomee már nem. Pedig ha valaki, akkor ő aztán igazán szerette az autósportot. Mint versenyző, navigátor és nem utolsósorban fotós. Képeiben marad meg nekünk, kollégáinak. Őszinte részvétünk a családnak és a barátoknak. Nyugodj békében, Tomi!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr491171932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tytan 2009.06.09. 06:08:39

Nem Nyírád, csak simán Nyirád röviden emberek :D Ezen a tvben is röhögnöm kell, ha hallom

Mongoose 2009.06.09. 07:30:44

Mi történt a Bukovics Tomival?? Miben halt meg? Tudja vki?

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2009.06.09. 07:39:37

amatőr versenyen elütötte egy szabálytalanul közlekedő vfts :(

Nyirádon_táncoló_melákember 2009.06.09. 07:47:57

@Tytan: De még ott Nyirádon valamelyik szpíker is így emlegette állandóan. Mosoly.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.06.09. 08:09:23

Egyszer ki kéne nézni, bár nekem eddig valahogy kimaradt az életemből a rallycross. Nem fér be a kis lelki világomba, ahogy tépik szanaszét az autókat, a szívem megszakad értük. Pedig ezért vannak, a következő versenyre úgyis újra lesznek építve... Annak az evonak (?) mennyire komoly alapjárata van már, igazi szarráhegyezett dadogás, imádom.
@Mongoose: egy hülyegyerek a pályán kívül meg akarta mutatni, hogy ő a májer... Tomee meg rosszkor volt rossz helyen :( Nyugodjon békében...

Szkotti 2009.06.09. 08:18:48

Csővázas versenyülés: Sparco Junior. Csak például, de mindegyik márkának megvan a belépő (már nem homológ, de alsóbb osztályokban elfogadott, csővázas ülése)

Szkotti 2009.06.09. 08:22:24

Amúgy a fíling abszolút ez, amit omm ír. Az idén is időben érkeztünk, de nagyságrendekkel több néző volt a pálya mellett 8:30-kor, mint tavaly. De ahogy az ember meghallja a hangokat, nálam is feltör a "mennyünkmámennyünkMÁ" érzés...
Mégegyszer felhívom a figyelmet: szept.19-20, autocross EB, ugyanez a gyilok, még radikálisabb kocsikkal, egy ezressel olcsóbb belépővel!

echolls 2009.06.09. 08:40:31

Rettentő primitív! Inkább nevezném erős autók roncsderbijének.

maydayray 2009.06.09. 08:41:46

Szombathelyen jártam még anno, nagy Bubor Zoli fan lettem, nemtom tolja-e még a gázt.

maydayray 2009.06.09. 08:43:08

@echolls: ez hogy jött ki? voltál már ilyenen? élőben, hangosan?

echolls 2009.06.09. 08:47:18

De a videó megint nagyon jó lett. Jobb mint a rallycross.hu-ról betett múltkori.

sunblind 2009.06.09. 08:48:59

jéé :) ottvagyok a képen. Faxér vagyok ilyen dagatt.
Jövőre kötelező a csütörtök, meg el kell intézni egy jobb egyet. Aki ezt szereti, annak ott akár egy kis kék volvo esnegyvenesben is sorozatos orgazmusa támadhat ;)

www.duen.hu/hir.php?o=hirek&id=3293

echolls 2009.06.09. 09:05:12

@maydayray: Az hiányzik csak, hogy szívjam a port, meg megsüketüljek. De a videókat elég részletesen tanulmányoztam, mert a rallycross.hu oldal szerkesztője, "tulajdonosa" nagyon közeli ismerősöm, sokat beszélgettem vele a sportágról. Már két és fél éve követem vele együtt a versenyeket, de hogy elmenjek egyre, arra sajnálom az időt.

Szkotti 2009.06.09. 09:08:59

@echolls: Egyrészt igazad van. Mert a római kori gladiátorviadalok is elég primkók voltak, és ezeket a srácokat velük szokták párhuzamba vonni. (aréna, küzdelem, nézősereg, éééérted)
Másrészt akkor mi a nem primitív sport? 2x11 ember egy bőrbogyót kerget? 5x2 ember egy-egy ladikban evez? Vagymi?
Az F1 is lényegileg ugyanez, csak nagyságrendekkel több lóvéból...

Bandika_SSS 2009.06.09. 09:14:12

Sosenem voltam még, de kedvet kaptam hozzá! Köszii! Állat volta videó is!

echolls 2009.06.09. 09:17:33

@Szkotti: Azért az F1-ben nem törnek ennyire az autók.

Természetesen minden sportot meg lehet közelíteni a primitív oldaláról is, de én az olyanokat kedvelem, amiben a fizikum, szellem, és technika egyszerre szerepel. Tehát ha az F1-nél maradunk: ott nagyon komoly taktika van a háttérben. Nem csak a "nyomjad öcsi" aztán ha nem sikerül lökd ki az előtted levőt taktika.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.06.09. 09:27:31

Egyszer kipróbálnám ezt :) Addig marad a Destruction Derby :)

Wizardus86 2009.06.09. 09:37:28

@echolls: megígérem, hogy jövőre lerángatlak, és beállunk a rajt mellé.
ha benzinvérű autóbuzi vagy, attól véged lesz és megérted. a videó nem mindig adja vissza, azt ami ott volt.

Tomee pedig nagyon fog hiányozni. Aznap ott álltunk az említett helyen egymás mellett, sokadik alkalommal. Számomra a legkedvesebb rallis kolléga és barát marad mindig. nyugodj békében

echolls 2009.06.09. 10:04:25

@Wizardus86: Köszi, szavadon foglak. :))

Szkotti 2009.06.09. 10:11:57

@echolls: A joker-kör itt legalább akkora, ha nem nagyobb taktika, mint a boxkiállás az F1-ben, plusz itt a döntőben van összesen 6 köröd, hogy eredmény mutass. Az F1-ben 66...pont ez miatt ekkora a tülekedés.

szpiro 2009.06.09. 10:23:15

NAH MINT ÖREG RALLYCROSSRA JÁRÓKÉNT PÁR KIIGAÍTÁS
ELSÖZÖR IS NEM HORDANAK LE SEMMI FÉLE MURVÁT A TÖRÖTT ASZFALTROL MIVEL AHOL MURVÁT LÁTSZ OTT CSAK AZ VAN, CSUPÁN AZÉRT OLYAN SZÜRKE MERT FELGUMIZZÁK (IGEN A KÖKEMÉNY MURVÁT FEL LEHET GUMIZNI)

MÁSODSZOR NYYIRÁD TÉNYLEG RÖVID I

HARMADSZOR A DÖNTÖK , ELÉG BONYOLULTNAK TÜNHET ELSŐRE ÉS A "TÖKÉLETES" BEMONDOK SE MONDTAK ROLA SEMMIT, SZÓVAL ELŐFUTAMOKON DIV2, DIV1A, DIV1 A SORREND A DÖNTÖBEN VISZONT NEM, ELÖSZÖR A "C" DÖNTÖK MENNEK LE (DIV2-BEN KEVÉS AUTO MIATT CSAK "A" VOLT SE "B" SE "C") UTÁNA JÖTTEK A "B2 DÖNTÖK AHOL 6HELYRÖL A "C" DÖNTŐ NYERTESE INDULT UTÁNA PEDIG AZ "A" UGYANILYAN MODSZERREL

NEM KÖTEKEDENI AKARTAM, CSAK NAGYON ZAVART HOGY A BEMONDOK NEM MONDTAK OTT ERRÖL SEMMIT ÉS LEHET SOK EMBERNEK MOST TISZTUL LE
(CAPS LOCK-OT benyomva felejtettem bocs)

Wizardus86 2009.06.09. 10:27:03

majd ha kigondoltam a koncepciót, meg rávezem magam hogy csinljam meg, valahova felrakom a videót amit én csináltam. link természetesen lesz

PixelPrint · http://www.behance.net/pixelprint/frame 2009.06.09. 10:54:46

Élőben ez embertelen durva, a felét nem adja vissza a videó.
Az ember nem kap levegőt mikor elindulnak az autók. A hangjuk teszi ezt, vagy én nem tudom, de maradandó élmény, az biztos.

Suttora 2009.06.09. 10:55:08

@echolls: Hidd el. a videó tizedét sem adja vissza az élménynek... Egyébként elfogadom, hogy van akinek nem tetszik, de primitívnek semmiképpen nem nevezném.

A két szpíker teljesítménye pedig idén is kritikán aluli volt, tavaly sem voltak jobbak sajnos. Ez bizony még megoldandó kérdés, csak lehetne találni két megfelelő embert...

Kistvan_from_tb 2009.06.09. 11:19:57

Bocsánat, hogy megint olyan kötözködősnek néz majd ki:-)

1, A turbók durrogását itt nagyon hallanni nem lehetett, mivel nincs bennük als.

2, Bár volt olyan időszak, amikor a wrc-ék mutattak új utat a rallycross autóknak, ma már semmi közük nincs egymáshoz. Bár tény, hogy azokhoz hasonlíthatóak legjobban.
(PL hamarabb ment Kennet Hansen C4-gyel, mint ahogy Loeb:-))

FKK 2009.06.09. 12:15:27

a tóth zoli nagyon ért az autókhoz, tudományosan kikövetkeztette, hogy egy elsőről hátsókerekesre épített autóban hosszában áll a motor.
ja, a "szeki" váltót nem a hosszú karról lehet ám megismerni zolikám.

CSÖRR-CSI££ 2009.06.09. 17:09:51

@vnweb:
Húvazzeg! Ezt még nem láttam.
Ez a manusz továbbra is egy őrült zseni.
Na, megnézem mégeccer

qmatch 2009.06.09. 17:55:17

KEN
BLOCK
zsííííííííííír

CSÖRR-CSI££ 2009.06.09. 19:14:48

NAGGGYON ZSíííííííír!

de Ommmék videója is jau

blogger01 2009.06.09. 19:58:12

Mivel csináltad a belsőség fejlécképét?

Bodzaszedő Manager (törölt) 2009.06.10. 10:13:17

Zárójelben megjegyzem, hogy a Conan a pusztító nyomába sem ér a Conan a barbárnak, mert az volt a legjobb filmje Arnoldnak.
süti beállítások módosítása