Hétvégi mészárszék, csak erős gyomorral

Ralikrossz EB-futam, Nyírád, május 30-31

  2009. május 26. - ommm Címkék: május eb nyírád ralikrossz 30 31

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Valamikor régen, a kilencvenes évek elején, mikor a mindenható kábeltévé begyűrűzött kis városomba, nekem is, mint megannyi kortársamnak, gyökeresen megváltozott az életem. Hiszen a nyugati kultúra prófétájaként nem csak Emanuelle és a német soft-pornó diszkrét kozák kucsmái, hanem végre-valahára a nemzetközi autósport is elérhetővé vált számunkra. Előbbiek nem sok újat hoztak, hiszen akinek nem volt otthon legalább három, narrátoros, szarrá másolt „felnőtt filmje” (Ilonka emlőin nőttünk fel, ne is tagadjuk) az örökre vízhordó maradt, hogy a Véres játékot már ne is említsem.
Utóbbi – a nemzetközi autósport – azonban új volt és csodálatos. Főleg nekem, hiszen barátaim idejük java részben teljesen el voltak foglalva a lógással, ami meglehetősen fárasztó feladat egy kisvárosban.

Sosem értették, hogy vasárnap délelőtt miért aszalódom otthon, én pedig hiába próbáltam elmagyarázni nekik, miért jobb egy brit ralikrossz-futam mint a légpuskás lövöldözés, vagy a cigarettázás, háttal a panel gáztározójának dőlve. Azt pedig már végképp nem értették, miért jó élőben is látni a pléhdobozokat és a szöcskéket (mifelénk akkoriban a Tatra V8-as és a Porsche-motoros szöcskék képvielték a top-kategóriát).

Egyetlen sportadó volt elérhető akkoriban, nem volt ekkora habzsidőszi, mint most, de bőven elég volt ahhoz, hogy örökre megjegyezzem Per Eklund, Will Gollop vagy Kenneth Hansen nevét. Lenyűgözött a sport brutalitása és keménysége, az egyes futamok nagyon rövidek voltak, de rendszerint ez az idő elég is volt ahhoz, hogy totálisan leamortizáljanak egy-egy Ford RS200-ast vagy Metro 6R4-et, nem ritkán az egész mezőnyt. Apropó, a 6R4 valami felfoghatatlan volt, még ma is az.

Az MG által eredetileg a B-csoport számára kifejlesztett, szteroidon hizlalt, középmotoros kisautó már az utcai – homologizációhoz szükséges – változatban is 250 lóerőt és 306 newtonmétert tudott,  a 3 literes V6-osnak köszönhetően száz kilométer/órára 4,5 másodperc alatt gyorsult. A 6R4 típusjelzés a hengerek száma (6) és az elsődleges használati mód (Rallye) mellett az összkerékhajtásról (4) is árulkodik. És ez még csak az alap „Clubman” verzió. Szeretnék egy olyan klub tagja leni, ahol egy 1030 kilós 6R4 a beugró.

Az első versenylépcsőt az „International” változat jelentette, nagyobb turbóval (vagy kettővel) 380-410 lóerővel és persze a versenysport által megkövetelt alacsonyabb súllyal. Az ultra-pusztító szintet a 600 lóerős ralikrossz gépek jelentették. Mennyit nyomhattak? Tudni sem akarom.

Az RS200-asok is hasonló tömeg/lóerő arányt tudtak. Találkoztam már ilyennel, és örök szívfájdalmam marad, hogy valószínűleg sosem próbálhatom már ki, nagyon kevés maradt belőlük.

Ebben a ralikrossz-féle delíriumban teltek a 90-es évek eleji vasárnapok, míg aztán a sportág lassan kikopott a műsoridőből ahogy az életemből is. Helyét a képernyőn a számomra vérunalmas tenisz és díjugratás vette át, az életben pedig a lányok és a szórakozás, majd az első saját autók. Szégyenszemre sokáig azt hittem, ez a sport sem a régi már, szigorodtak az előírások, rinyált a FIA, hogy veszélyes és felesleges, csökkenteni kell a költségeket stb.

De jó, hogy tévedtem. És de jó, hogy mégis ugyanolyan, mint régen: vad, kőkemény és gyors. A győzelem dicsőség, csak az számít, a második nevét sosem jegyzik meg. A technika ugyanolyan brutális és a végletekig hegyezett, a norvég Sverre Isachsen Focus ST T16-ja 560 lóerős és 849 newtonmétert tud, Michael Jernberg Fabiája is kinyom magából 520-at, eszméletlen. Persze magyar vasak is vannak a tűzben, Harsányi Zoltán, Fodor György, ifj. Kiss László és persze Kotán Péter keverhetik a kártyát, hoppá, hol? E hétvégén Nyírádon, az EB futamon. Jelenleg éppen azon vagyok, hogy megfőzzek valakit a szerkesztőség tagjai közül, hogy szabja át a hétvégi programját és menjünk le. Igazi, sallangmentes küzdelmet és versenyt nézni, sült kolbászt tolni az arcba és hideg sört inni a benzingőz-felhőben. Rock'n'roll!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr621144731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gandras 2009.05.26. 14:29:47

A 6R4 keretes írásában miért egy Cosworth moci van ???

DBandesz 2009.05.26. 14:34:50

Egyik földim is a rallycrossban menetelt egy darabig: Bubor Zoli. Mond valakinek valamit a neve?

gabi_RS4 2009.05.26. 14:39:58

@DBandesz: Jahh, ex _Alessandrini (vagy N'Ocentini féle Evo IIIas Lanciával....brrrrr. Azis jócskán 450 Le felett volt....már 10 éve


Az télleg egy Escort Cossie motor, amit valaki belepumpált az RS200-ba. Annak ui nem kék a motorja gyárilag, meg azon a képen akkora turbó van hogy felfúj egy ugrálós várat is:)

alvajaro 2009.05.26. 14:45:06

@gabi_RS4: Ez egy orrmotoros autó, az rs200 meg középmotoros volt...

WP12 2009.05.26. 14:47:21

Egyetértek. A 2 legjobb és leglátványosabb autósport a cross és a rallycross. Nagyon nagy kár, hogy alig kapnak szerepet a tv-ben. Vagy nekem nincs elég sportcsatornám?

Azt már felfedeztem, hogy a sport1-en élőben nyomják a salakmotor bajnokságot.

Mindenesetre a Forma1 egyre inkább a politikáról szól, mint az autóversenyről. Ennyi erővel parlamenti közvetítéseket is nézhetnék :-(

ommm 2009.05.26. 14:53:33

Jaj, elkeveredtek a képek, most oké.
Középmotoros mindkettő.

gandras 2009.05.26. 15:09:18

Néztétek a honlapot ? Elb...tt drága a belépő !!!

illaberek 2009.05.26. 15:18:45

Ha addig nem változik a műsor, a most vasárnapi futam élőben fog menni két órán keresztül a sportklubon.

BIT 2009.05.26. 15:29:03

@gandras: VILÁGSZÍNVONAKÚ RENDEZÉS ! A KÖZÖNSÉG TELJES KISZOLGÁLÁSA ,REÁLIS JEGYÁRAK ! OTT A HELYE MINDENKINEK . ( MENNYIVEL TÜBBE KERÜL ODAUTAZNI ! ) DE HIGGYÉTEK EL , MEGÉRI .

Bikk 2009.05.26. 15:45:13

mennyire helyes a 'rallye'? mert az én szemem nagyon böki. rally és kész! de ha én lennék a hülye, javítsatok ki.

szpiro 2009.05.26. 15:45:59

ÜDV MINDENKINEK

SZENZÁCIÓÓ

NYIRÁDRÓL ÉLŐBEN KOMMENTÁRRAL (MINT A FORMA1) TAVALY ÓTA KÖZVETÍT A TV (NEM A MGYAR) MINKET LESZÁMÍTVA MINDEN ITT VERSENYZŐ PILÓTA ORSZÁGÁBAN OTTHON ÉLŐBEN NÉZHETŐ A FUTAM

WWW.NYIRADCROSS.HU VAGY WWW. NYMC.EU ITT KAP MINDNEKI ELÉG INFOT

MÁR RÉG TETSZENEK AZ ÍRÁSAID HA HÉTVÉGÉN ITT LESZEL AZ EB-N MEG KERESLEK EGY ALÁÍRÁSÉRT
EGY NYIRÁDI

traxx 2009.05.26. 15:50:54

A Metro csúcsgépe 600 kilo körül lehetett 550 Le mellett... 7 sec volt a gyorsulása 0-ról 200-ra(205 ös végsebesség mellett). Ezek persze anno '95- ös adatok, és a német tulajtól kaptuk tájékoztatásként. Segítettem egy ismerősömnek megszerezni, de sajna a vásárlás meghiusult(egy szponzor visszalépett az utolsó pillanatban), úgyhogy nem kerültt Mo.-ra... Pedig de jó lett volna

tomnemtom 2009.05.26. 16:00:39

B+
egy egyszeri és megismételhetetlen fényképre így rárajzolni egy piros nyilat.
ehh.
barbarizmus.

kowalski 2009.05.26. 16:06:14

fú, ez tényleg így volt. néztem a screensportot meg az eurosportot mint a hülye mindig. aztán persze este előkerült a sárga kodak kazi is, azon volt a fritz-poresz.
szóval ez volt, ja. kisváros, minden.
rallycross. Milyeneket estek ezek.
No és a saab900-asok, meg a 240-es volvók? Azokról nem említést tenni?
OMMMyGod.

sunblind 2009.05.26. 17:02:42

ommm, gyertek le a csütörtöki sajtónapra, tavaly mi is ott kerültünk be Jernberg mellé a skodába egy kanyarra ... 0-100 2.5 ... ott azért rendesen feláll mindened ... gyorsan kéne dobni egy firkászregisztrációt, egy embert le tudok vinni, aztán este meg tépa vissza pöstre, mer nekem még cikket is kell kanyarítani belőle.
Amúgy a másik fordban az Erikssont is érdemes figyelmesen nézni. Mer az teljesen bolond.

ommm 2009.05.26. 17:04:51

@sunblind: Rajta vagyunk. A csütörtök kilőve, de a vasárnap még talán nincs veszve.

sunblind 2009.05.26. 17:20:47

@ommm:
... az sem rossz, akkor meg a versenyek miatt. Remélem én is lejutok vasárnapra is.
Tavaly előtt bitangnagy sux volt, mert a sárga kukásmellényekre tízezrével jöttek valami pici fekete bogarak. Levenni meg bent nem volt szabad, mert jött egyből az FIA-s fickó skandináv akcentussal széjjelrúgni a sajtós seggünket. Na azóta minden verseny előtt az az első kérdés, hogy vannak-e idén bogarak. Persze mindenképp érdemes. Mikor két méterre tőled lenyeleznek a zöld lámpára egy ilyen vödröt, az súlyos eset.
Jó mulatást!

ciel 2009.05.26. 18:08:18

Martin Schanche nevet is emlitsuk meg, ha mar Mr. Rallycross a beceneve.

skip 2009.05.26. 21:23:37

ommm, az ott a Lány múzeum?

schimi 2009.05.26. 21:31:58

Drága a belépő? Lassan ennyi egy mozi(kukoricával) és ott még lehet, hogy a film is szar. Amúgy ideje, hogy valamilyen autós média végre említést tesz az ország legszínvonalasabb autóversenyéről, amit idén tartanak meg negyedjére.

Mammut8 2009.05.26. 22:18:17

de szar a második videó.
motorhang kell nem zene...

Gomulka Béla 2009.05.26. 22:56:08

Kozák kucsma. Végre valaki használja a kifejezést!

A Jenson Button apja volt ralikrossz bajnok. Cserebogár, almafa ...

morcosboci 2009.05.26. 23:54:50

Én még annó Ádándra jártam és Kotán Peti meg valami ífj.Tóth János volt a sztár.

joskaaaa 2009.05.27. 07:01:12

@Mammut8: jaja! minek a zene az autósvideókhoz?...

Tytan 2009.05.27. 07:52:09

Aki el akar menni nehogy hosszú 'i'-vel írja be a GPS-be a helyet, mert nem talál oda :D Nagyon bírom, hogy Nyirádot mindenhol Nyírádnak nyomják :P

kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2009.05.27. 09:08:49

Ommm, csinálj fasza cikket, és sok képet... Nekem sajnos ügyletem van így maradok otthon :(
A brno-i cikked ébresztett rá, hogy ezt nem a tvből kellene nézni, azóta keresem a helyeket. Jó lenne indítani valami naptárat, amibe a közelben lévő jó versenyek belekerülhetnének.
Ha úgy alakulna, hogy nincs fuvarod és én is megyek, a sport stiftben mindig lesz neked egy szabad hely ;)

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2009.05.27. 09:52:34

Én voltam már pár rallycross verenyen sajtóként, köztük az első nyírádi EB futamon is, hát omm, ha mész, vigyél váltás alsót, mert besza-behu ami ott megy :-DDD

A felső aszfaltos rész végén, ahol balra le fordulnak murvára, oda szembeállni, és nézni, ahogy érkeznek írtózatos tempóban feléd, aztán keresztberakják és hánnyák a murvát a képedbe, hát, ugrani akartam a fal mögé :-D

Egyébként én sem értem miért van, hogy az RC ilyen mostohagyerek: nem csak nálunk, még olyan autósportban menő helyeken, mint GB is csak a második vonal, pedig helyszínen nézni sokkal jobb, mint ralit, a kocsik meg, hát mint a b gruppe, csak egymást is leütközik :D

DiliQtya 2009.05.27. 10:08:34

Olyan roncsderbi jellege van a videóból ítélve.

Szkotti 2009.05.27. 10:55:42

Omm, nem kell pöcsölni, ha nem megy veled senki, menj egyedül, de mindenképp nézz meg legalább egy napot. Ha nincs akkreditáció, akkor ne sajnáld a +1000 HUFot a depóbelépésre, ott látsz olyat, hogy a fejedre vizes ruha kell.
Ja, belépő árak: ugyanannyi, mint tavaly!!! és szerintem nagyon nem drága. Ha azt nézed, hogy egész nap mennek a futamok, van sör-virsli-vattacukor, a depóban normális klotyó és vezetékes víz (ami egy raligyorson sehol sincs)... meg folyamatos a cerkázás a technikák miatt. Én nem sajnálom rá a kreditet, ha jól sikerül, idén harmadszor megyünk el oda.

GruppeB kocsik: itt kérdezgess körbe, hátha valaki ad valami szépet egy cikkért cserébe: www.slowlysideways.com

Tipp: tavaly felbuzdulva az előzetes infókon, elmentünk az Autocross EB-re is, szintén Nyirádra. Akinek a ralicrossban kicsöppen a nyála a kocsik miatt, az az autocrosson sokkot kap, az tuti. Méteres lángot eregető V8-as szöcskék, kompresszoros sivítós kocsik, de a legnagyobb flash az volt, ahogy a junior mezőny közlekedik. A kissrác rendszeresen hátsó kerékkel előre érkezik a kanyarba, majd miután megállt alatta a technika és kiszáll, a tűzoltónak kellett átemelnie a szalagkorláton, mert olyan kicsi volt...szóval aki teheti menjen el, nézze meg, használja ki, biztosan jó lesz az idén is!

schimi 2009.05.27. 11:50:09

@Mókár: Nem, a videó kicsit túlzottan zúzdacentrikus, biztos ezt kajálja az átlagos néző. Persze ha csak négy körből áll egy verseny,akkor nincs sok idő dűlőre vinni a dolgokat, (meg a boxban előzni) így nem ritkák az átlagostól keményebb manőverek, de pl. a szándékos letolásért simán kizárás jár. A tempó, a pilóták és persze technikák profizmusa viszont elképesztő.

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2009.05.28. 23:17:53

Ej... Közel lakom. Ha nem 200 km-re lenne programom, ki is mennék...

Amúgy nem csak a Rallycross mostohagyerek, hanem maga a Rally is. Én pl szívesen néznék 1-2 órás összefoglalókat a magyar ralibajnokságról, de nincsenek.

@Bikk: Rally/Rali/Rallye. Eredeti alakja a "rallye", a szó ugyanis francia eredetű, jelentése szerint csillagtúra.

sunblind 2009.05.29. 12:59:16

:) én monnyuk a képen látható élmény következtében sokkot kaptam meg beszédhibát, de simán menjen mindenki aki tud, eszelős világszínvonalasra csinálták a dolgokat.
www.duen.hu/kepek/foto/090530_nyirad/DuEn_NyiradEB2009_Brava072.jpg