Mosley monnyon le

Időszerű volna az FIA elnökének nyugdíjba vonulása

  2009. február 18. - TóthZé Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Kicsi vagy nagy? 911-essel ralizni jó.
2009-12-20 14:15:00

Szögezzük le az elején. Az előbb bejött a dolgozóba az Éva, a feleségem és aranyvasárnap ide vagy oda a

Egy év nirvana
2009-11-08 09:57:00

Eseménydús volt az elmúlt pár hónap a hátsókerekes, kocka Corollával . Karc nélkül megúszta a két

Hazaértek az extrém Insigniák
2009-09-30 08:25:58

  Kipróbáltuk az Opel Insigniák Ecoflex, 4x4 és OPC modelljeit, végre hazai pályán. Jó móka volt.

Magyar dráma Imolában
2009-09-19 13:39:00

Az élet a legjobb rendező, ilyet hollywoodi forgatókönyvírók egész hada sem találhatna ki. Az előzményekről

 

A Formula−1-et is irányító nemzetközi autós szövetség, az FIA elnökének megbízatása az idén ősszel lejár. Max Mosley állítólag újra indulni akar a címért. Szerintem nagyon nem kéne.

Vélemények az azonos című cikkünkről.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr43950287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alvajaro 2009.02.18. 12:29:54

Én mindig is baromságnak tartottam azon törekvéseket, hogy az F1-ben ilyen-olyan költségcsökkentést kellene végrehajtani. Ha egy csapatnak nincs pénze, akkor az ne F1-ben induljon, hanem máshol. Igazából én emögött a leginkább a Mózli meg Eklesztón pénzéhségét látom: nem elég nekik a közvetítési pénz, ezért valszeg kenik őket jobbról-balról, oszt ezért ez a sok baromság.

Azért meg a pokol legmélyebb bugyrában rogyogjanak, amit a ralival csináltak az utóbbi tíz évben. Leszarom a formaautókat, egy ralit sokkal közelebbinek érzek a valósághoz, pedig azok is épített járgányok, de ott tényleg labdába tud rúgni egy-két kisebb csapat is, hányszor láttuk azt, hogy egy kis csapat leiskolázza a gyáriakat?

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.02.18. 12:29:59

A formaegy szar. Mar jopareve nem nezem. Kb amiota sumaherrel varialnak, meg a benettonnal...
Csalas az egesz, csak a penz a lenyeg.
Eddig oke is, de legalabb ne lenne ennyire nyilvanvalo, hogy mar egy 14eves gyerek is atlat a szitan...

dzsedi 2009.02.18. 12:31:16

tényleg egy nagy majom ez a barom.

megint 2009.02.18. 12:31:20

Igen ennek is, meg a vén szemilis börninek is el kéne húzni a belét mert túl sok kárt okoz az F1-nek.

megint 2009.02.18. 12:39:38

Viszont sztem a válság miatt lépnek ki az autógyárak nem mosley miatt, börni ugyanúgy tolta a szekerét Schumachernek mint max, meg az egész ferkának, de sztem muszáj nekik mert ha kilépne a ferka akkor game over az F1-nek, és börni befektetésének, aki meg elég nehezen tud elszámolni a beérkezett mennyiséggel a csapatok felé.

BocaNegra 2009.02.18. 12:48:36

Valahogy 2001-2002 óta nem nézem már egyiket sem (rali/f1)...el van baxva az egész, tényleg nem olyan , mint régebben volt.

zöldi 2009.02.18. 12:56:03

Felőlem Gyurcsány Feri is irányíthatja az F1-et. Már jópárszor nekifutottam, hogy menézzek egy futamot, de kb 10 perc után meguntam.

Ricardo 2009.02.18. 12:56:15

Sok elégedetlenkedő! Akkor mit néztek? Szerintem semmit, mert a többi gyorsasági szakág sokkal gyengébb színvonaló, mint a valóban megtiport Forma 1 és rally. Én nézem és szurkolok, attól függetlenül, hogy én is látom, hogy mi megy a háttérben.
Mosley pedig tényleg mondjon le! :)
Üdv.:
egy versenybíró

karlmann 2009.02.18. 13:08:50

Egyetértek a szerző minden egyes szavával, de nem mehetek el szó nélkül egy fontos dolog mellett. Mosley és Ecclestone már régóta uralja az autós sportágak zömét és egyikük sem fiatal már. Egyáltalán nem rokonszenvezek velük és nem érdekelnek az eredményeik sem, az viszont tény, hogy épp ideje, hogy elmenjenek nyugdíjba. Adják át a helyüket olyanoknak akik nem csak a saját pénzügyi helyzetüket akarják tovább erősíteni és újabb bevételeket találni - lásd római nagydíj és egyebek - hanem tenni is akarnak valamit az egyes sportágakért.

T-boy (törölt) 2009.02.18. 13:10:23

Ha azonos esélyeket akar/na/,arra ott
a Formula Ford,F2000,F3000.Nem kell
a meleg vizet újra feltalálni..

Aldo Moro 2009.02.18. 13:13:03

Ricardo: mit nézek? Kimegyek személyesen Simontornyára és nézem az amatőr rallyt. Max bácsit meg kicsontozom, karajra bontom és betöltöm hurkának, ha tovább ugrál. Bernie meg olyan vén már, hogy a legöregebb norvég halász sem emlékszik mikor született, milyen feje van? Mint egy homokos pávián.

WP12 2009.02.18. 13:15:04

Én is nézem, mert érdekelnek a versenyzők és a csapatok. Persze lehet, hogy az első futamokon hányni fogok az idei autók miatt, de majd csak túlélem.

Azzal viszont egyetértek, hogy monnyonle. Menjenek nyugdíjba oszt ne zavarják itt a fiatalok dógát.

A cikkben egy mondatra kaptam fel igazán a fejemet (OFF): maxi bá a fater náci múltja miatt nem léphetett politikai pályára. Ezt a mintát nálunk is le kellett volna másolni 89-90 táján...

karlmann 2009.02.18. 13:23:48

@WP12:

Te félreérted ezt a náci dolgot. Simán politikai pályára léphetett volna, csak emiatt kinyírta volna a média és a politikai ellenfelei, így nem volt volna értelme a dolognak. Ráadásul a tavalyi eset is jól mutatja, hogy a vér nem vált vízzé.

Nálunk viszont ezt úgy állították volna be, hogy ők valójában nem nácik voltak, hanem antikommunisták és csak emiatt, névleg lettek tagjai a náci pártnak. Így mutatva ki a bolsiellenességüket, de természetesen ideológiailag teljesen elhatárolódtak a szélsőjobbtól...

Rocko- 2009.02.18. 13:24:22

ôôô, akkor én jövök a szembevéleménnyel.
ketté kéne csapni a forma1-et.
lennének a csapatok, BMW, Honda, stb, és mutassák meg, mit tudnak, nosza hajrá.
a másik meg valóban egyenautó legyen, egységes technikával, aztán eldôl, h melyik sofôr a jobb. a nézôk meg eldöntik, h melyik érdekli ôket.
környezetkímélô autóverseny meg baromság. kukába vele.

Yocoo 2009.02.18. 13:25:38

Egyet kell, hogy értsek a cikkel. Teljes mértékben.
Nem akarok párhuzamot vonni, de azért nálunk is "majmolják" Mosley urat a rally vezetőségében.
Itt is úgy néz ki a dolog, mintha a cél a rally I. osztály kinyírása lenne. :(

duen.hu/hir.php?o=hirek&id=3095

karlmann 2009.02.18. 13:27:57

@Aldo Moro:

Egyébként Max bácsi is a 69-et tapossa már, míg Börni bácsi 79 lesz idén. Ezen felül mind a kettő félig droid már évek óta, mert volt egy csomó szív és bypass műtétjük, úgyhogy mindkettő elemről megy.

T-boy (törölt) 2009.02.18. 13:28:02

Börni papa nem szép,nem magas ugyan,
de okos,és gazdag.Nélküle viszont nincs
F1,szerintem.

ZilZol 2009.02.18. 13:29:29

Az F1 már tényleg úgy rossz ahogy van. Hogy azért ami fentről jön, vagy azért amit Lauda bácsi mondott hogy a mai "pilóták" szánalmasak. Igaza van mert lassan inkább abban versenyeznek ki milyen fiatalon dönt meg valamit." A gokartból ülnek át a F1-be". Még nézem, de eddig csak a kedvesem aludt el a versenyeken, tavaly már nekem is sikerült párszor. Szánalmas.
De Mosley úgy látom nem elégedett amit az F1-el müvel mert talált magának más elfoglaltságot a rally-t.
Erre jó példa pl a Suzuki, meg a Subaru.
A Suzuki elött elhúzták a mézes madzagot hogy gyere aztán jól alávágtak nekik a szabálymódosítással. Subarut turbó nélküli motorral versenyezni látni. Nórmális! Akkor inkább vizibalettet nézek.
A Skoda kilépése szerintem belső viszály vagy tönkretétel műve volt. Emlékezzünk csak 2005-re mikor Mcrae ment a Skodával Ausztrál rallye-n. Amit Schwarz-nak megcsináltak 22 perc alatt azt Mcrae-nek nem sikerült 45 perc után sem. Nehogy már eredményt produkáljon egy "rossz" autóval.

Walmer 2009.02.18. 13:32:10

A Cart (Champcar/Indy vagy hogy a francba hívják mostanában)szériában is csak -ha jól tudom- két fajta karosszéria, meg vagy két fajta motor van, mégis működik. Most akkor hogy van?

Yocoo 2009.02.18. 13:34:15

@ZilZol:

Ráadásul a mérnökök azt mondták McRae-re, hogy annyi adatot szolgáltatott és annyi észrevétele volt az autó fejlesztésével kapcsolatban egy verseny alatt, mint az összes többi versenyzőnek egy év alatt összesen.
Mindenki lehidalt, hogy azzal a kocsival amin mindenki kuncogott kis híjján dobogóra állt.

Aldo Moro 2009.02.18. 13:34:29

@WP12: Miért, Feri meg zsidó. Az jobb? :-)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.02.18. 13:40:58

Nemsokára leadhatják a kulcsot a portán mindketten, mosley meg bernie is. Egyik sem fiatal már. Szerencsére.

Lowtyo 2009.02.18. 13:47:23

egyre szimpatikusabb ez a mózli gyerek

nemondomeg (törölt) 2009.02.18. 14:02:18

szerintem abból mindig csak baj lehet ha valamit sokáig idősek irányítanak. válságos helyzetben jól jön a tapasztalatuk, de állandósítani nem szabad őket, mert sokan álmokban élnek.

ZilZol 2009.02.18. 14:21:26

@Yocoo: Ez meg Mcrae bácsi zsenialitását dicséri. Nyugodjék ....

andorka 2009.02.18. 14:28:30

Jah, ezt már régóta lehetett tudni:
FIA= Ferrari Influenced Association.

Mastadoc 2009.02.18. 14:31:46

@Rocko-:
A GP2 nem erről szólt? kaszni, motor, gumi stb ugyan az, a többi a pilótán múlik

Bár mintha kevesebbet promotálták a TV-ben...

ZilZol 2009.02.18. 14:39:11

@Yocoo: Elolvastam. Egyet értek Cigánnyal.
Szerintem Drift is erre a sorsra fog jutni itthon ha így folytatják. Ott is kezd kialakulni az a felső réteg aki csak a markát tartja. bár ez kicsit off

Riki_ 2009.02.18. 14:43:32

Ebben a cikkben van egy adag ellenszenv, csúsztatás és tudatlanság. Persze egy része attól még igaz.

Mosley-t nem kedvelem én sem, ez főleg a rali tönkretétele miatt van. De ezt inkább betudom annak, hogy a másodhegedűs szerepét szánják annak a sportnak.

A szimulációról: nem csak a szélcsatornaidőt, de a CFD szimulációt is korlátozzák. Kár hőbörögni.

A sebváltóról: ugyanolyan alkatrész, mint a gumi, lehet egyendarabot használni, mint ahogy lehet egyenféket és egyen üzemanyagtöltőt. Ebből az egyenfék még nem létezik, de mi szösznek dollármilliókért kifejleszteni egy ugyanannyira hatékony cuccot, mint a többieknek van? Itt persze a fék egészéről van szó, azzal a hűtődobbal, aminek a belső áramlási képletein komplett csapatok dolgoznak. Kidobott pénz...

Azzal sem értek egyet, hogy nem az F1 fogja megváltani a hibrid világot. És ha mégis? Hol jelentek meg először a turbómotorok? Az F1-be hozta be a Renault, és csak a szívás volt vele (najó, töltés is :) mert iszonyatos mérnöki kihívás volt. De felpörgette a fejlesztést, mert vagy megcsinálod gyorsan a legjobb, legmegbízhatóbb cuccot, vagy vesztesz. A négykerékhajtás fejlesztése és köztudatba beemelése meg a ralinak köszönhető.

Amellett, hogy tényleg a legjobb koponyák dolgoznak majd hibridtechnológián, hogy a leggyorsabban a leghatékonyabb rendszereket kifejlesszék, ennek presztízse is jókora változáson fog keresztülmenni. Most úri huncutság a hibridautó, akkor, amikor az F1-ben is évek óta azzal mennek majd, menő dolog lesz. Mert miért is lett V10-es az M5-ös BMW a V10-es F1-es autók korában? Csakis az F1 presztízsének kihasználása miatt.

Lokvenc88 2009.02.18. 14:46:36

Mosley már tényleg eltakarodhatna a picsába, még mielőtt Bernievel teljesen tönkrevágják az F1et! Ennyi marhaságot kitalálni, amennyit ők már bevezettek...
Ha valaki azt akarja tudni ki a legjobb pilóta nézzen GP2t. De a Forma1 az autógyártók, konstruktőrök, gumigyártók, üzemanyagszállítók, pilóták, stb. erejének és tudásának az összemérésére volt, van és kell lennie ezután is. Úgyh a kukába az összen egyenalkatrésszel, úgy nem fejlődik az autóipar. Már a gumik egységesítése is nagy hiba volt. Meg a szabályokat is kicsit szabadabban kéne hagyni, hadd szárnyaljon a mérnökök fantáziája! Hol vannak már az olyan autók, mint a 6kerekű Tyrell vagy a ventillátoros Brabham??
A másik hülyeség, amit elkezdett, hogy összevissza mindenféle szar pályára viszi a futamokat csak azért mert azok többet fizetnek, és veszi el a lehetőséget a tradicionális pályáktól. Nehogymár Silverstone helyett (ahol mellesleg a legelső Forma1es futam volt) Donnington rendezzen versenyt, vagy Monza helyett Róma, vagy kimaradjon a Nürburgring?! Persze vannak nagyon látványos új pályák jó versenyekkel (Szingapúr, Malajzia, stb), csak meg kéne találni a modern és a hagyományos versenyek közötti egyensúlyt.
Ja és Mosley legújabb nyilatkozata akasztott ki a legjobban! A csapatok szeretnének több befolyást a Forma1 irányításában, erre azt mondta, (mint Gyurcsány), "ha nem tetszik, alapítsanak új sorozatot". hát lehet, h azt kéne...

loláb 2009.02.18. 14:49:52

@Rocko-:

Kettécsapni? A nagy csapatok versenyét nézné a 300 millió jelenlegi néző, a kis csapatok versenyét pedig annyian, mint a Forma3000-t.

Persze a mezőny lecsökkenne kb 4-5 csapatra, ezért azoknak 3-3, vagy 4-4 vesenyautót kellene indítaniuk, viszont akkor unalmasabbá, taktikusabbá válna a verseny.

A kis cspatok versenyénél pedig kimenne 5-10 ezer ember egy futamra (barátok és üzletfelek), közvetíteni a sport38 felvételről, semmi reklám, semmi bevétel. A kis csapatok költségvetése drasztikusan zuhanna, minimális feljesztési költséggel pár év alatt elsorvadnának, érdektelenné válna a futam, mivel szerintem nem sok szükség lenne még egy "F1 előszoba" versenyre.

A mostani versenyben legalább publicitást kapnak a kis csapatok is, mégha a versenybe nem is tudnak beleszólni.

Én is annak örülnék, ha nem kötnék meg a fejlesztők kezét, mehetne ami a csövön kifér, max a főbb dolgokat kéne bekorlátozni: 4 kerék, lökettérfogat, szívó motor, azt jónapot kivánok, tessék nyújtani a technológiai maximumot.
(persze ez sem tenne jót a kiscsapatoknak, de a versenynek igen)

Riki_ 2009.02.18. 14:54:28

@Lokvenc88: Az, hogy melyik pályákon megy az F1, Ecclestone bizinsze, nem Mosley-é.

@loláb: Nézd, kevés megkötés volt a raliban a nyolcvanas évekeben, aztán be kellett tiltani a B-csoportot. Jöttek az A-s autók, meg a WRC-k, és volt látvány így is bőven. Ha most az S2000-es autókra raknak turbót, akkor a WRC-k nélkül is lesz látvány negyedakkora pénzből. És ez az amit már évekkel ezelőtt meg kellett volna lépni. Az S2000-et ugyanis pl a Skoda megengedheti magának, a WRC-t meg nem.

Lokvenc88 2009.02.18. 14:55:38

@Riki_:
Teljesen egyetértek, a hibrid rendszereknek és a környezettudatos tervezésnek helye van az F1ben, mert ez az a hely, ahol a legmodernebb autótechnológiákat kitalálják és fejlesztik.
Viszont az egyenfékekkel és más egyenalkatrészekkel nem. Nem kell minden csapatnak saját fékrendszert fejleszteni marha drágán, ahogy a gumit se ők fejlesztik, viszont összeállnak egy beszállítóval, aki fékeket gyárt, és tőle veszik. És a 9 csapat mondjuk 3 beszállítótól veszi, így nem olyan költséges, viszont a fékgyártó cégek számára is verseny van, ami segít a minél jobb fékek kifejlesztésében, és be lehet bizonyítani, h jobbat tudok csinálni, mint a másik cég, így a közúti autókhoz is több megrendelést fogok kapni. Így hosszú távon megéri a befektetés.

Lokvenc88 2009.02.18. 14:57:19

@Riki_:
Ha elolvastad volna a kommentem elejét, ott van benne, h Mosley és Bernie közösen!

Riki_ 2009.02.18. 15:05:32

És még egy dolog, amiben Mosley-nak igaza van, bár magam sem hittem neki: nem kellenek ide feltétlenül autógyárak. Lehet egyenmotorokkal is küzdeni, a szűk fejlesztési térben pedig ott is a legjobb autó+legjobb pilóta kombó fog nyerni.

Azt állította pár éve, hogy azért kellenének ide pl megvásárolható kasztnik, mert egy autógyártó bármikor otthagyhatja az F1-et, ha az neki nem biznisz. Erre most mi történik:
Honda - otthagyta az F1-et, hogy megmentse az anyacéget.
Williams - sosem fogja otthagyni az F1-et, amíg csődbe nem megy valaha (ők mondták, nem én).

Azt meg ne modnja enkem senki, hogy egyen alkatrészekkel nem szép az F1. Amikor majd mindenki Ford Cosworth-öt használt, akkor nem volt talán izgalmas az F1?

Rocko- 2009.02.18. 15:09:18

Mastadoc 2009.02.18. 14:31:46
hát promózzák.

loláb 2009.02.18. 14:49:52
"semmi reklám, semmi bevétel. A kis csapatok költségvetése drasztikusan zuhanna, minimális feljesztési költséggel pár év alatt elsorvadnának, érdektelenné válna a futam, mivel szerintem nem sok szükség lenne még egy "F1 előszoba" versenyre."
totalcar.hu/magazin/kozelet/brno08/
elnézést ha baj, de úgy látom h a sportban a verseny a lényeg, nem a pénz.

loláb 2009.02.18. 15:19:11

@Riki_:

A B csoportot a tudomásom szerint elsősorban a nézőkre veszélyessége miatt tiltották be, ez az F1-nél nem lehet szempont. Egyébként én sajnáltam a B csoport betiltását is.

Meg azt se felejtsük el, hogy a motorteljesítmény növeléssel okozta veszélyességet lehet kompenzálni, technikásabb pályákkal, ahol tök mindegy, hogy az autó 900 vagy 1200 lóerős, a jobb futóművel, jobb aerodinamikával rendelkező autó fog nyerni. (Plusz a gumiszabályok esetleg módosíthatóak lennének továbbra is, ekkor nem az autófejlesztők kezét kötnék meg, hanem a két nagy gióumigyártóét)
Ráadásul szerintem a motorok terén kb. kihozták már a maximumota jelenlegi konstrukcióból, viszont az aerodinamika, fékek, stb...tekintetében még lehet esetleg fejleszteni. És ezek a fejlesztések nem a végsebességet, hanem az átlagsebességet fogják érinteni, ami közel sem annyira veszélyes.

Ja, még valami, kipörgésgátlót, rajtelektronikát, stb... természetesen eltörölném, ez is gátolná a teljesítmény minden határon túl történő emelését.

Nem mondom meg a frankót, csak ötletelek, mert tény hogy 6 éve már én sem nézem az F1-et, mert unom. Ha lenne valódi verseny, akkor talán visszatalálnék hozzá.

loláb 2009.02.18. 15:21:43

@Rocko-:
Nekünk nézőknek a sport a lényeg. De attól még a csapatok költségeit viselni kell valakinek, évi háromszázezer néző belépőjegyéből nem, él meg, fejleszt 7-8 csapat.

Lokvenc88 2009.02.18. 15:30:25

@loláb:
Nem a háromszázezer néző pénzéből kell fejleszteni a csapatoknak, abból max kapnak valamennyit jobb esetben. Minden csapatnak, gyártónak magának kell eldönteni, mennyit hajlandó költeni a fejlesztésekre. Ezt a pénzt aztán a közúti autók eladásaiból fogja visszahozni, de ehhez eredményeket kell felmutatni, amihez ugye pénzt kell költeni. Itt gondban vannak a kiscsapatok, dehát a lehetőség most is megvan, h motort, váltót meg egyéb technikát vegyenek a nagy gyártóktól, persze olcsóbban, mintha nekik kéne kifejleszteni. És ott vannak még a szponzorok is, akiktől jön a pénz, amiből lehet fejleszteni.

WP12 2009.02.18. 15:33:55

Aldo Moro 2009.02.18. 13:34:29

Nem jobb. Pont erre próbáltam utalni ;-)

De inkább ON: maxmózli monnyonle, börni papa is monnyonle...

...és a versenybírók is monnyanak le.

A tavalyi szezonban volt össz-vissz vagy két előzés, azért is bűntetést osztottak.

Az egyenmotoros, egyenkasznis forma1 viszont nem fog érdekelni.

Ja, és Palik is monnyon le, meg a Czollner is.

loláb 2009.02.18. 15:46:10

@Lokvenc88:

Igen, csak most a nem gyári, hanem akiscsapatokról beszélünk, akik gyári támogatás híján maximum a megcsappanó reklámbevételekből részesülnének.

De ha lenne egy FORMA1 A, megy egy FORMA1 B (amit csak tematikus/sportcsatornák közvetítenének, felvételről), ki lehetne találni, menyibe kerülne egy teljes autó felmatricázása. Kb annyit, mint a mostani F1-ben a segéd alsó vezetőszárny élére egy csík.

És kevés pénzből nem tudnák megvenni a nagy csapatok levetett fejlesztéseit se, ezért kb ugyanazon a szinten vegetálna a verseny, évente egy-két kissebb újítással, ami miatt tovább nőne a különbség a két Forma1 között.

A vége továbbra is csak az lenne szerintem, hogy lenne még egy Forma3000.
Kérdés, hogy van-e szükség rá? Megérné-e ez a kiscsapatoknak a pénzt, energiát, vagy inkább pár kevésbé sikeres év után inkább bezárnák a bazárt.

karlmann 2009.02.18. 15:48:22

@Riki_:

Azért amit te írsz abban is van csúsztatás. Mert valóban a mezőny 60%-a használta a Cosworth motorokat, csak mellette jóformán szabad kezet kaptak a karosszériák terén és volt vagy négy gumiszállító, az üzemanyaghoz meg annyi és olyan adalékot adtak, amennyit és amilyet csak akartak és így tovább.

Azok a gyártók akiknek bejött az F1 nem nagyon léceltek le, ha mégis, akkor mindig jött más. De sokszor még ez sem mérvadó. A Toyota évek óta stabil résztvevő, ugyanakkor az eredményei finoman szólva is harmatgyengék.

A turbómotorokról csak annyit, hogy a BMW, a 2002-est már 1973-75 között, a modellciklus végén gyártotta turbóval és a csillagászati ár ellenére igen sikeres utcai autó volt. Ma meg a gyűjtők kedvence, egy szép példány simán van 60 ezer EUR. A Renault csak 1975-ben indította a turbóprogramot és igen rengeteget szívtak vele, mert akkora teljesítményt kipasszírozni egy 1,5-ös blokkból maga volt a csoda. A '70-es évek közepén a 3L-es szívó motorok tudtak kb. 420-450Le-t, a Renault 1,5-ös turbója meg majnem 550-et!

Mindezek mellett lehet, hogy a hibridtechnológiában az F1 hozza meg az áttörést, de az új technológiák kifejlesztésének nem éppen a költségcsökkentés a legjobb bázisa. Ma már tudjuk, hogy a Porsche több, mint 20 millió dollárért fejlesztette ki a McLaren turbómotorját 1982-ben, akkor mennyibe kerülhetett a Renault-nak?

Tudod mikor kezdődött Mosley költségcsökkentése? Megmondom én: emlékszel arra a Monzai nagydíjra, ahol Prost üzemanyaga az utolsó kör utolsó kanyarjában fogyott ki és szerencsétlen megpróbálta betolni a kocsit? Ha jól emlékszem ez 1984-ben történt. Akkortól csak 220l benzint tankolhattak ha jó a memóriám. Pár év múlva meg csak 190-et, egy olyan kocsiba ami 1500Le teljesítményt tud leadni.

Riki_ 2009.02.18. 15:57:07

@loláb: Nem, a B-csoportot az autók veszélyessége miatt szüntették meg, Toivonenék halála után nem sokkal. És bár én is szívesen nézem a B-csoportos videókat, de helyesen tették, hogy azt a kategóriát befejezték.

A 93-94-től elkezdett szabálymódosítások az F1-ben is sokak életét mentették meg, igaz, közben nem gondoltak arra, hogy a versenyzést ezzel megölik. De hiszem, hogy lehet úgy technikai csúcsot képviselő F1-et létrehozni, hogy az egyszerre legyen biztonságos és izgalmas, sőt innovatív, mégis sok tekintetben uniformizált. Én elcsöppenek egy olyan váltón, ami váltás közben is megszakítás nélkül átviszi a nyomatékot, de az emberek többsége azt sem tudja mi az. Az, hogy a fékhűtődob kialakítása milyen, ki nem tojik rá magasról? Mégis mind különböző, mert az első szárny és a véglap máshová dobja minden kocsinál a levegőt, másmilyen fékhűtő-beömlő kell, másmilyen a kerékagy, mert más lengőkarokhoz kapcsolódik, más szögben áll a nyomórúd, más magasságban van a kormányösszekötő, satöbbi. Ha egy mérnöknek itt nem kötöd meg a kezét, megpróbál valami eredetit kitalálni, de legalábbis csiszolni a mostani technikán X pénzen. Adj neki egy uniformizált alkatrészt a szezon előtt, hogy egy év múlva ezzel kell majd menni, és megoldja a fékeket és a váltót is. Viszont ezekre már nem folyik el feleslegesen sok pénz.

Most ugye lassan szabvány motorok vannak, amik csilliárdokba kerülnek így is, de egy évben max 8 darabot lehet használni /versenyző/év. Az már csak 16 motor, gondolnánk, de csak fékpadi váltótesztre elhasznál egy nagy csapat 12 motort. Megér ennyit egy alkatrész, amiből a néző sosem fog látni semmit?

Szabi01 2009.02.18. 15:59:28

Én hagynám az F1-et kibontakozni mindenféle szabályok nélkül.
Soha nem értettem minek lassító, meg biztonságfokozó szabályokat alkotni. Szabályozná az idővel magát, meg amúgy is
hadd huljon a férgese!

Rocko- 2009.02.18. 16:11:37

loláb 2009.02.18. 15:21:43
ez van. elég sok sportnál, szórakozásnál nem térül meg a befektetett energia, pénz.

Lesterx 2009.02.18. 16:13:16

Nem értem,miért nyúlkál bele a versenybe a két majom,mikor végre összerázódott a mezőny.Már nincs csapat aki 3-4 kört kap egy versenyen,tizedek döntöttek az időmérőn.Sztem ennek lőttek.
Remélem pofára esés lesz a vége és indokoltan váltják le a nyugdíjasokat.
Valójában nem is ragaszkodnék annyira az F1-hez,ha más technikai versenyeket is közvetítene a kereskedelmi tévé.Akár honi versenyeket is.Zsenge gyermek voltam mikor Lapaj a magyar rali versenyeket közvetítette.Ha jól emlékszem.Ma is megnézném,sőt a seat-osokat is.

Riki_ 2009.02.18. 16:15:24

@karlmann: egy csomó tekintetben most sincs megkötve a tervezők keze és jó példa erre a 2009-es autók formája. Az RBR5 teszemazt pullrodos hátul. Nem a megkötéssel van a hiba, hanem azzal, hogy idővel le fogják másolni a legjobb megoldásokat és azt továbbcsiszolni, és megint minden autó hasonló lesz. De ettől a milliókba kerülő csiszolásoktól kíméljék már meg a váltót, a hűtőt, és felőlem a hátsó szárny vagy a diffúzor is lehetne egyendarab (bár pont itt a Williams és a Toyota máris feszegeti a határokat).

A monzai példát nem értem, akkor nem Mosley volt a költségcsökkentő, ráadásul egy tankméretet limitáltak, amivel végső soron a teljesítményt korlátozták. A gumi szélessége is adott, néha azt is csökkentik, néha a szárnyak felületét korlátozzák, máskor a fordulatszámot.

Hogy kicsit komplexitásában nézzük a dolgokat: ha már a kilencvenes években bevezették volna az egyen-alkatrészek fogalmát, és mondjuk csak a kasztnit kellett volna mindenkinek magának legyártania, akkor valszeg még lenne Arrows, Lotus, Prost, Aguri stb. Őket mind a költségek növekedése nyírta ki. Jöttek a nagy gyártók, de ők sosem maradnak a csődig szívvel-lélekkel.

Lokvenc88 2009.02.18. 16:18:47

@Riki_:
Nem azért ölik bele a sok pénzt, h a néző lássa, h az egyik féktárcsa ovális a másik meg szögletes. Hanem azért, h a néző azt lássa, h a BMW autója gyorsabb, mint a Mercedesé (v fordítva), és akkor BMW-t fog venni, nem pedig Mercedest. És ezért éri meg nekik annyit költeni a Forma1re.

Lokvenc88 2009.02.18. 16:24:26

A Forma1ben pont az a lényeg, h mindenki maga fejleszti az alkatrészeket. A kiscsapatok majd átmennek a GP2be vagy más egyenszériákba, ahol nem kell fejleszteni, mert mindenki ugyanazt kapja. A Forma1ben meg maradnak a gyártók. És mindig lesznek gyártók, mert itt tudják a legjobban bebizonyítani, h ők építik a legjobb autót. Egy olyan széria, ahol mindenki ugyanolyan kocsit használ, soha nem lesz az autóversenyzés csúcsa.

Yocoo 2009.02.18. 16:28:36

@Riki_:

Spici mondta miután tesztelt több S2000-est a 2008-as magyar rally szezon előtt, hogy ugyanannyiba kerül (bérelni) egy S2000, mint egy WRC.A Lancer WRC-vel meg is nyerte az abszolút bajnoki címet a tavalyi évben.

Nem teljesen értek Veled egyet.
A S2000-es autót a nulláról kell fejleszteni azaz szépen a vitrinbe lehet rakni mindent ami a World Rally Car-okkal kapcsolatos.
Jó dolog, hogy nem lesz rajta turbó abból a szempontból, hogy egyszerűbb lesz az elektronika stb stb.
DE!
A Suzuki éppen, hogy csak belekóstolt a World Rally Car építésbe és már elég jól haladtak amikor az FIA hosszú cumit adott a szájába.
Értsd:
- Szia FIA! A nevem Suzuki Motorsport!
-Szia Suzuki Motorsport! Miben segíthetek?
-Szeretnék World Rally Cart építeni és indulni a World Rally Championship-en
-Örülünk a hírnek és szeretettel várunk
-Befogjátok tiltani a WRC-ket? S2000 lesz helyette pl 2012 előtt?
-Neeeem! Dehogyis! Nyugodtam fejlesszetek WRC-t mert az mindenkinek jó.
-Akkor jó. Építünk egy WRC-t.
-Szia FIA! Később jelentkezünk.

Később:

-Szia FIA! Én vagyok a Suzuki Motorsport
-Szia Suzuki Motorsport!
-Elkészült a WRC-nk. :)
-Ez nagyszerű! Akkor induljatok a vb-n.
-Ez volt a célunk.

Közben telik az idő, az FIA keveri a masszát.

-Szia Suzuki Motorsport!
-Szia FIA!
-Úgy döntöttünk mégis S2000 lesz, még 2012 előtt.
-Kapjátok be a kipufogómat! Mi a francért mondtátok, hogy meg sokáig lehet WRC-zni?
-Bocsi, de meggondoltuk magunkat.
* A (lassan részsikereket elérő) Suzuki Motorsport kiszáll a vb-ből a pénzügyi helyzetre hivatkozva.

Erre jött még a kontra, a Subaru is befordította sarokba a WRC-s tervező asztalát a team meeting szobát pedig bezárta (remélem a kulcs még megvan).

Az FIA sem tétlenkedett, kitalálta, hogy előrébb hozzák a S2000 WRC-s debütálását és megszünteti a World Rally Car-ok vb-s indulási lehetőségét.
A Ford erre bejelentette, hogy ha ez így lesz akkor az nem lesz finom ugyanis akkor nem fognak elkészülni a S2000-es versenyautó fejlesztésével és a WRC-n való részvételt is visszamondják.

A Citroen (szerintem) nem épít S2000-es masinát, mert a PSA konszern másik tagja a Peugeot már megcsinálta a 207 S2000-es versenyautóját, két márka, de mégiscsak közös a bejelentett lakcím szóval esélytelen, hogy anya és apa egymást ölné a pályákon amikor csak az egyikőjük lehet a nyertes és közös a büdzsé.

Loeb csak annyit mondott, hogy ha nincs turbó akkor őt nem kell keresni a rally vb-n indulók mezőnyében. Inkább megy pályaautózni.

loláb 2009.02.18. 16:31:41

@Riki_:

Nézd, a biztonság mindenek felett, ez egyértelmű. A mai Forma1 pilóták nagyon ügyesek, de mégse hősök, mint a 70-80-90es évekbeliek, pont amiatt, hogy szerencsére manapság nem annyira veszélyes sport ez.

Viszont ugyanezek a biztonsági fejlesztések mint az utascella, tették lehetővé azt hogy túléljék a baleseteket a sofőrök.
Szerintem sokkal gyorsabb autókat a jelenlegieknél nem lehetne építeni, 500-zal sose fognak menni ezek az autók a célegyenesek végén, az pedig kevésbé veszélyes, ha az eddig 130-cal vett kanyart pár év múlva esetleg 150-nel tudnák bevenni.
És ha gyorsul a mezőny akkor nyugodtan lehet pályákat váltani, vagy átépíttetni, olyanokara, amik lassabbak, technikásabbak, biztonságosabbak. Spa-t is ki lehetett húzni (mondjuk azt a kiegészítő egységek elégtelensége miatt), pedig elég nagy hagyományokkal rendelkező pálya volt. Ha atöbbi pálya nem felel meg az új követelményeknek, akkor építtessék át, vagy ki vele. Nem a pályák miatt Forma1 a Forma1, hanem attól mert elvileg a technológiai maximum versenyzik ott.
Csak a rengeteg megkötés miatt ezt már senki sem hiszi el.

Az motorélettartam korlátozást továbbra is életben lehetne tartani, és szerintem bármelyik NAGY autógyár elhasználna 12 motort egy alkatrész tesztjére, ha azzal az alkatrésszel azt gondlják, pillanatnyi előnyre tehetnek szert, esetleg megnyerhetnek egy évadot.

Több fejlesztési szabadság engedésével, de a szabályozandó területek okosabb, konzekvensebb szabályozásával sokkal távlatibb lehetőséget nyílnának meg a feljesztők elött, ami izgalmasabbá tenné a sportot. Szerintem.

@Rocko-:
A profi sport mindenhol a pénzről szól. A profi autósport pedig különösen. Ettől még persze nyugodtan lehet izgalmas.

Lokvenc88 2009.02.18. 16:46:52

@loláb:
Szerintem igenis van jelentősége a pályáknak, ugyanúgy hozzátartozik Monaco, Silverstone, Monza, Nürburgring, Spa a Forma1hez, mint a Ferrari vagy McLaren vagy Williams. Azok nélkül kicsit üres. Lehet, h kivették Spa-t, de azonnal vissza kellett tenni, mert mindenki követelte. Meg kicsit máshogy hangzik egy versenyző karrierjében, h nyert már Monacoban, Spaban, Silverstoneban, mint h nyert Istanbulban, Valenciában, Shanghaiban...

ikke i drift 2009.02.18. 17:05:40

Hamilton büntetésében semmi vitatható nem volt, az tiszta fizika, nem lett volna képes abba a pozícióba kerülni, ha szabályosan halad át a Bus Stop-on, és onnan rendesen gyorsít ki.

Quarius_ 2009.02.18. 17:29:18

Nem bírom Mosleyt, de ez a cikk nevetséges, tele van félrevezetésekkel, meg olyannal is ami egyszerűen nem is igaz. Ezenkívűl iszonyatosan elvakult is. Ami egy újságírónál nem éppen pozitívum.
Kezdjük ott, hogy Mosley kitűnő tanuló volt egy jeles angliai egyetem FIZIKA szakán. Szal nem mondanám, hogy semmi köze ehhez. Arról nem is beszélve, hogy gyakorlatilag az egész életét az autósportban töltötte.

A Ferraris összefüggések abszolut nevetségesek, elég megnézni a rengeteg dirket a Ferrari ellen hozott szabálymódosításokat.

Térjünk rá a költségcsökkentéses részre amibe akkora baromságok voltak, hogy már szinte fájt olvasni.

Előszőr is a bordázott gumikat anno nem költségcsökkentés, hanem a biztonság növelése miatt hozták. Ahogy a V10 helyett V8 motorok is ezért lettek. Mostanra a V10es motorok 1000 lőerő felett lennének egy 650 kg-os autóhoz (pilótával együtt)

Sajnos tényleg sok mindenben megvan kötve a mérnökök keze, bár
ha kicsik a különbségek nekem jó és mintha a kedves cikkírónak se tetszett volna a Schumacher éra. Nemigazán értem most mér akar mégis nagy különbségeket.

A hibrid meg egy reklám. mindenki csinálja nem értem itt mérnem lehet. Nemtom a cikkírója mit gondol, de sztem az autókban lévő hibrid rendszerek sem vmi hatalmas áttörés a föld védelmében. Bár kétségtelenül nagyon drága volt és az most nem hiányzott.

Amúgy elmondanám, hogy ha nem csökkentették volna a költségeket a privát csapatok már kiestek volna. A gyári csapatok közül sem csak a Honda ment volna el, hanem pl Renault is egész biztosan maradt volna vagy 5 csapat élvezetes lenne.

Még annyit, hogy régen egy csapat egy hétvége alatt 6 motort használt el minimum. Most 2/3-ot. Emellett szinte minden héten teszteltek és éjjel nappal ment a szélcsatorna. Ezeken most borzasztóan sokat lehet spórolni. És igen most elkölthetsz 500 milliót, de a Honda példája a legjobb, hogy hiába a rengeteg pénz az mostmár nbem elég. Mostmár nemszámít olyan szinten a pénz mint régebben. Más is kell a sikerhez.

Riki_ 2009.02.18. 17:49:49

@Yocoo: Tagaiék futtatnak két S2000-es autót, kérdezd meg tőlük, hogy ugyanannyiba kerül-e, mint egy WRC.

A cumival egyetértek: világos szabályokat hozni, és ahhoz tartani magukat. A kapkodás nagyon is jellemző az FIA WRC szakágát irányítókra, és ez kicsit sem jó. De egy S2000-es autó turbóval már okés lesz (ezt Loeb mondta), csak ezt mondjuk bejelenteni 3 évvel ezelőtt, hogy legyen ideje mindenkinek rákészülni.

@Lokvenc88: a mercit vagy egy BMW-t nem fogja elüldözni, ha a fék vagy a sebváltó egyen-alkatrész. Nyilván _minden_ fejleszthető alkatrészt fejlesztenek, erről szól a motorsport, de ebből húzzák ki nyugodtan hatóságilag azokat, amik 2 ezrednyi előnyt jelentenek, mégis ráköltenek 20 milla dollárt, csak mert mindenre kell költeni. Ha erre nem kell, akkor nem fognak költeni, és máshol próbálják majd az előnyt biztosítani.

De tényleg nem értem: valaki érveljen már, hogy egy ugyanolyan gyorsan váltó váltóművet, ha könnyebbé tesz egy csapat 800 grammal, az nekem, a nézőnek miért is jó? Ha a váltó egységes - de ugyanúgy state-of-the-art - akkor mitől kevésbé high-tech az F1?

Az, hogy a NAGY autógyártók nem hagyják ott az F1-et, az végtelen nagy ostobaság. A Renault háromszor hagyta ott, a Honda is háromszor, a BMW is lelépett már egyszer, stb. Ha összecsapnak a világgazdasági hullámok, akkor mind otthagyja szépen, mert sokba kerül és kész. Maradnak az amatőrök, Cosworth motorral...

loláb 2009.02.18. 17:52:24

@Lokvenc88:

Én is imádom pl. Monaco-t, holott a legrosszabb "pálya", lassú de nem technikás, előzni lehetetlen, bukótér nincs, viszont az igaz, hogy utánozhatatlan, amikor a yachtok mellett rohannak az autók.
Hat éve nem nézek Forma1-et, de a Monacoi nagydíjat ha csak tehetem, megnézem. Ettől függetlenül azt gondolom, ha egy pálya nem képes teljesíteni a biztonsággal kapcsolatos követelményeket, akkor vagy alakítsák át megfelelőre (ez nyílván Monaconál nem jöhet szóba), vagy nem kell ott versenyt rendezni. A biztonság mindenek felett.

Csapatok? Alfa Romeo, Lotus, stb...van pár olyan csapat, ami 3-400-nál több futamban indult, és már évek óta nincs benn a F1-ben. Van helyette más. Meglennénk a Ferrari, és a többiek nélkül is, szerencsére ezen csapatok kikerülésétől nem kell félni.

Szerintem az F1 nem a csapatokról, nem a pályákról, és nem is az egyes versenyzőktől volt az, ami. Manapság, persze köszönhetően a nagy piros mobilszolgáltató reklámjainak, előszeretettel azonosítják az F1-et a Ferrarival.

Riki_ 2009.02.18. 17:57:10

Egy utolsó dolog: hiába az F1 a technika csúcsa, a kvázi egyen-motorok bevezetése egyetlen egy gyártót sem üldözött el (viszont a Renault emiatt fog maradni, mert költségcsökkentő tényező). Ugyanez lenne az egyen sebváltókkal és a borítás alatti többi szabványosítható alkatrészekkel.

A költségek _növekedése_ miatt viszont kiszállt a Honda.

Pont a gyártók látták be december óta, hogy igaza van Mosley-nak és költségeket kell csökkenteni. A FOTA egy rakat ötlete ugyanezekre irányul. Szabványosítani a teljesítménykülönbséget nem vagy alig jelentő alkatrészeket, javítani a versenyek izgalmán (a ronda autók is ezt szolgálják, btw). Egyszerre nagyon nagy egyetértés lett a FOTA és az FIA között.

Hőbörögni a rali miatt kell, de amiatt tényleg.

jürgen baromartz 2009.02.18. 17:57:23

sajnos nem egy magyar autós firkász fogja megmondani, hogy mit csináljon egy milliárdos üzletember.

sajnos.

Yocoo 2009.02.18. 18:00:23

@Riki_:

Tagaiék nem versenyeznek vele. Ők felkészítik és bérbeadják a kocsit.
Kifizetik nekik a bérleti díjat és kezét csókolom van.

Ha S2000-re turbót raknak akkor mi a péniszért kell teljesen új konstrukciót csinálni??
Hol ebben a logika?
Csinálj egy szívó S2000-t, aztán egy-két év múlva rakj rá turbót (tervezd újra a motort és a vezérlést) aztán szeva.
Valóban baromi nagy ötlet.
Lassan és precízen kinyírják a rally vb-t. Az idén nincs Monte Carlo (IRC nem ér), stb. :(

Timbu 2009.02.18. 18:25:37

Teljes mértékben
Quarius_ 2009.02.18. 17:29:18 -szal értek egyet. Annyit tennék még hozzá, hogy szerintem két eset lehetséges:
a) a tisztelt cikkírónak (a baloldali újságírók többségéhez hasonlóan) a náci szó hallatán begőzölt az agya, és ezért írt ennyi félinformációt, csúsztatást
b) egyszerűen nem ért hozzá
Mindenki döntse el maga, hogy melyik a rosszabb.
Mellesleg az egyik konkurens oldalon (a5) épp a napokban jelent meg egy ennél sokkal objektívebb írás.

loláb 2009.02.18. 18:29:54

@Riki_:

Azt azért ne felejtsd el, hogy gyakorlatilag december óta érezhető a válság az autóiparban. Persze, hogy minden gyár spórolni akar, ezen is. Próbálták volna 5-6 éve bevezetni az egyen alkatrészeket, azt hiszem lett volna patália.

Egyébként szerintem teljesen érthető: a Ferrari akkora reklámérték, hogy 360 millió usd-ből gazdálkodik egy évben, a Toyotának az anyacég adott 400-at,a Minardi annó 22-t kapot azt hiszem.
Mire költsék el ezt a hatalmas pénzt, hacsaknem fejlesztésre, amivel biztosíthatják a csapat versenyképességét, illetve a jövőbeli komoly bevételeket?

Ha rengeteg egyen alkatrész van, akkor egyrészt mehet a kukába az összes olyan fejlesztés, amiket ezeken az alkatrészeken elvégeztek (ami valszeg a Ferrárinál egész komoly érték, még a legutolsó csavar esetében is, míg a boldogult Jordannél, vagy Minardinál ugyanennél az alkatrésznél semmit nem jelent).

A Ferrari, Mercedes sikeréhez hozzájárul az, hogy ők már olyan alkatrészeket is fejlesztenek, amihez más még hozzá se kezdett: ha ezekről le kéne mondani, akkor az hátrány nekik. Lehet, hogy most belemennek, mert félnek a válságtól, de hogy ez csak a konjunktúra elindulásáig fog tartani, abban én egészen biztos vagyok.

DonGatto 2009.02.18. 18:30:29

1. Te McLaren drukker vagy.

2. A cikk nem megalapozott, valótlan állításokat tartalmaz, s mint ilyen, mondhatni szar. Egy blogban megengedhető, hogy mindenfélét leírj felelősség nélkül, egy honlapon nem. Mosley tevékenysége nem csak a forma1-ben merül ki, és rengeteget tett azért, hogy kevesebb legyen a halálos baleset történjen, mind a versenypályán, mind az utakon, ez elvitathatatlan érdeme.
Most nem érek rá, később majd írok egy gyűlületlevelet:)!

GGG77 2009.02.18. 18:32:21

90%-ban egyetértek, de:

1. Ha Mosleyt Ferrari pártolással vádoljuk, akkor Balestre minimum Prost karrierjének legfőbb kovácsa. (Ne is Japánt említsük, inkább pár évvel korábban Monacot...)

2. Amit a McLaren 2007-ben tett, az az egyik legocsmányabb dolog, amit technikai sportban el lehet követni. Még könnyen megúszták...

Yocoo 2009.02.18. 18:42:01

@Quarius_:

Miről beszélsz??????

www.formula.hu/f1/ecclestone-megvettuk-a-ferrarit-c24551.html

Ecclestone megvette a Ferrarit, hogy maradjon a F1-ben. Az összes F1-es csapat közül nekik osztják visza a legtöbb pénzt.
Nehogy már azt mond, hogy Ferrari ellenes szabályok vannak?

Tudnál mondani akár egyet is?

Az a költségcsökkentés ha 2 versenyen kell ugyanazt a motort használnod, bár ennek is két oldala van:
* Óvatosabban használod a motort és így megúszod a büntit
* Keresel értsd: kifejlesztesz olyan anyagokat amik még nagyobb terhelést kibírnak és így éli túl a motor a 2 versenyhétvégét ami szintén sok pénzbe kerül

Azért mert biztonsági okokra hivatkozva levágsz a móricka ábrán 2 hengert a motorból a valóságban ez nem csak ennyiből áll!

Az, hogy megint visszatér a slick gumi baromi jó, mert megint lehetett előröl kezdeni a komplett fejlesztést. Lehet beleölni a milliókat.

ivcsi 2009.02.18. 18:52:06

Mondjuk ki bátran,Mosley 1 idióta! Úgy "csökkenti" a költségeket,hogy közben azt a jóisten sem tudja kigazdálkodni! Szinte minden új szabálya súlyos milliókkal terheli meg a csapatokat! Szerintem egyszerűen a csapatvezetőknek és a mérnököknek kellene új szabálykönyvet készíteni,ami évekig meghatározhatná az F1 rendjét. Alapos és mindenre kiterjedő művet kellene létrehozni,mint a szamuráj kódex! Ez mindent rögzítene és attól nem lehetne eltérni! Most,hogy végre megvan a csapatok közötti harmónia azt hiszem ez kivitelezhető lenne! Elég a sok külsős dilettánsból! A rallye szakágnak is hasonlóan kéne tenni! Na igen és Max papának pedig küldhetnének fájdalom díjként 1-2 csajt! Ahhoz talán jobban ért!Remélem lessz még rendes autósport kis bolygónkon! Jó utat!!!!!!!!!!!

Kopi3.14 2009.02.18. 19:12:05

Mosely szexkalandjarol valakinek van perdonto bizonyiteka, hogy naci szinezetu volt? Ha igen, akkor ne tartsa magaban, ossza meg a vilaggal. Koszonom.

Szerintem az uj autok nem csunyak, bnekem tetszenek, lehet rajtuk gondolkodni mi miert olyan, amilyen. Es az autoverseny nem szapsegrol szol, hanem sebessegrol es megbizhatosagrol.

Rocko- 2009.02.18. 19:27:28

loláb 2009.02.18. 16:31:41
hmm, csak akkor nem tudom, h miért sportnak hívják, miért nem tőzsdének. :)
de vannak szponzorok, lehet belőlük válogatni.

T1GRIS 2009.02.18. 19:42:13

Gratula a cikkhez, évek óta hasonlókkal boldogítom szintén F1-fanatik barátaimat. A korábban híresztelt várható szabályok miatt pedig már gyásznapot is ültünk. Az idei szezontól mondjuk sokat várok, végre abba az irányba mozdultunk, amit én is preferálok: le az aerodinamikával! engem nem az érdekel, hogy ki tud körrekordot futni időmérőn, az üres pályán.

A hibrid motorok kérdésében egyetértek Rikivel - majd meglátjuk, mi lesz. Költségcsökkenés természetesen biztosan nem, ebben helytálló a cikk megállapítása, de hogy az autóipar egészére középtávon hogyan fog hatni, az többesélyes.

És végül valami, amit külön ki kell emelnem: hatalmas boldogság volt olyan magyar cikket olvasnom, ahol a sportág nevét HELYESEN írják le!!! Formula, Istenem, de szép ilyet látni - Köszönöm, TóthZé! (A következetesen "formaegyező" indexes Joó Gabi meg szopjon le. Ja, nem - az kitüntetés. Akkor inkább nagyon szégyellje magát.)

Lokvenc88 2009.02.18. 19:52:09

@Riki_:
A BMW-t valóban nem fogja elüldözni, nem is ezt mondtam. De pl a Brembonak vagy más fékgyártónak nagyon hasznos, ha van verseny a fékrendszerek között is, a fejlesztések és a reklám miatt is. Így is tudnak high-tech féket csinálni, csak nincsenek rákényszerítve a folyamatos fejlődésre. És ez a 20 milla nem a csapatok költsége, hanem a fékgyártóé.
Azt meg a fékek, váltók, stb fejlesztői tökéletesen tudják, h megéri-e x millió dollárt költeni 800g lefaragásért, vagy nem. Ha megéri megcsinálják, ha nem nem, ezt nem kell fentről korlátozni.
Ezek a "majdnem egyenmotorok" pedig közel se majdnem egyenmotorok, egyszerűen annyi van, h az eddig mindenki által külön elvek megfontolások, ötletek alapján kifejlesztett különböző motorokat nem fejleszthetik tovább. De ettől még nem lesznek egyformák.
Lehet, h a Honda, a Renault, a BMW, stb már kiszálltak néhányszor, de vissza is jöttek. És én se azt mondtam h akik most vannak nem fognak kiszállni. Csak azt, h lehet, h egyesek kiszállnak, de mások meg jönnek, így mindig lesz majd 4-5-6 gyári csapat.

@loláb:
Persze, h fontos a pályák biztonsága, de asszem az általam felsorolt pályák közül nem sokon történt komoly baleset, főleg nem az utóbbi időben, sztem semmivel se veszélyesebbek, mint pl. Valencia. Monacoban meg egyszerűen nem mennek olyan gyorsan, h életveszélyes legyen. Persze történhetnek szerencsétlen balesetek, de ezek bárhol előfordulhatnak.

zalkapone 2009.02.18. 19:52:37

Azért ezzel a két Gestanyóval én is vállalnék egy partit. Lesz, ami lesz! :-)

A két vén hülyét meg tegyék ki egy jégtáblára...

Lokvenc88 2009.02.18. 20:03:14

Ja, és ha az F1 nem a csapatoktól, pályáktól, versenyzőktől az, ami, akkor mitől?

Quarius_ 2009.02.18. 20:24:30

Yocoo

Hát sztem az, hogy a 2005-ös gumi szabályokat a Michlein dolgozta ki nem éppen a Ferrari malmára hajtotta vizet.
És a 19000-es limit sem a Ferrari kérésére történt. Bár volt egy élcsapat akinek elég jól jött....

Az az Eclestone nyilatkozat nagyon tetszik egyeseknek. Az egyetlen különbség, hogy aki itt diktált az a Ferrari volt. Eclestoneak 100 milliót is megért az, hogy a Ferrari maradjon az F1-ben. Tudta, ha ők maradnak mindenki marad. Ügyes húzás volt, de ezért neki a Ferrari csak annyival tartozott, hogy maradt az F1ben.

A legtöbb pénzt meg az az igazságtalanság miatt kapják ők, mert ők a legsikeresebb csapat az F1ben, a legnagyobb múlttal és a legnagyobb rajongó táborral. Ő miattuk ül le a legtöbb ember a TV elé és mellékesen a minden egyes csapat által elfogadott Concorde egyezményben ez alapján osztják el a pénzt. Tényleg egy álnok csapat amiért ők mertek lenni a legsikeresebbek az F1ben. :D

Ezt pedig egy motorban egyszer kellett kifejleszteni utána már kevesebb motor kell csak és ha azt a pénzt nem tartósságra költötték volna akkor arra megy el, hogy legyen erősebb 30 lóerővel amihez ugyanúgy drágább anyagok kellenek meg minden.

Amúgy elég megnézni Néhány éve még 40 millió volt egy évre a motor most 5. A slick gumi pedig nem a költségcsökkentés része, hanem az élvezetesebb F1-ér van. Nem gondoltam volna, hogy van akinek még a slickekkel is baja van.

Aldo Moro 2009.02.18. 20:34:04

Jelenleg ott tart a Forma 1, hogy egy hétvégén a legizgalmasabb történés nem más, mint Palik Laci. De tényleg.

Aldo Moro 2009.02.18. 20:35:30

Tiger: hogy helyesen írjam. :-) Akkor F1, ha neked így jobb. :-)

Pista Bácsi 2009.02.18. 20:36:43

Hihi....

Mosley egy náci agresszor, Ecclestone egy vén fasz, Schumacherről egy unalmas évtizedet neveznek el a Forma1-ben.

Nade mégis ők a Hold az égen, amit a post írója kiskutyaként csak messziről megugat...

Quattroman 2009.02.18. 20:51:52

Majd nemsokára népszerű Palik Lacink fejébe veszi hogy ő lesz az FIA elnöke és akkor Mosley-nak annyi:D

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.02.18. 21:02:19

Gyerekek,azért a két náci ruhást címlapon nem kéne mutogatni....
Előző jobb volt.

(két buxa jó,csak a ruha nem)

qualitaet 2009.02.18. 21:13:48

"Nem érdekel, hogy a szülei esküvőjének egyik prominens vendége Adolf Hitler volt."

Persze, hogy nem.
Ezért is ez a cikk legelső modata...

szajberpiraty 2009.02.18. 21:18:03

Ez a Forma-1 már nem Forma-1. Meghalt, elpusztult. A pilóták rinyagéppé alakultak, az autók rondák.

kapocs 2009.02.18. 21:40:29

Palik Lacit Bernie és Max utódjaként :-)!

T1GRIS 2009.02.18. 21:42:53

@Aldo Moro: Köszönöm! Már nem jártam itt hiába. :)

Valaki más 2009.02.18. 22:09:22

Írtam egy csomót, erre elveszett...

Szóval a Mosley-s résszel egyet értek, a műszaki részzel nem. Sok előnye van az egységesítésnek, de akkor nagyban közelít a Nascarhoz.
Forma1-ben max. 5 csapatnak van annyi pénze, hogy _teljesen_ saját autót építsen, de öt autóval nincs értelme.

Inkább Nascar-t Európának!!!

karlmann 2009.02.18. 22:39:19

Látom mindenki csak kerülgeti a forró kását. Senki sem veszi észre, hogy a sportág töretlen népszerűsége és a résztvevők költségei/teljesítménye/eredményei nem igazán vannak szinkronban, míg a másik oldal gyakorlatilag minimális teljesítményért teszi el a bevétel nagyobbik részét.

Ezért mentek tönkre a kis csapatok, nem más miatt. Ezért van szükség a költségcsökkentésre is mert így a legegyszerűbb megoldani a dolgot. Így váltogatják a pályákat is, mert most már Isten pénze sem elég, sokkal egyszerűbb ezt mondani, mint azt "aki nem tejel annyit amennyit mondunk akkor szia".

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2009.02.19. 00:01:55

Tetszett a főoldalon látható kép, de most már az apropóját is értem.

megint 2009.02.19. 00:06:54

off, miért nem látom a sorok végét? Eddig működött normálisan nálam.

Balee87 2009.02.19. 00:36:50

Szerintem is monnyon le! :)

konti10 (törölt) 2009.02.19. 00:38:34

Halott sport. Mosley jön, vagy megy, mindegy. Ha marad, gyorsabban vége a vajudásnak.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.19. 07:01:36

Szerintem monnyonle.

Tulajdonképp (Magyar közigazgatáson is látszik) a folyamatos módosítgatás többet árt mint egy nagyjából összerakott szabályrendszer rebndes betartatása.

Kazimír 2009.02.19. 07:57:10

A rally Loeb-el már kezd a Schumacher érára hasonlítani, tényleg semmi izgalom, úgy meg nem érdekes.
Egyébként ne legyenek illúzióink! A 2 kisnyugdíjas még oxigénpalackkal és tolószékkel is ott fog nyomulni a versenypályák mellett.

Yocoo 2009.02.19. 08:42:32

@Quarius_:

Nekem nincs bajom a slick gumival.
Őszintén szólva a Formula 1 már nem is érdekel, mert 10 kör után elkezdek újságot olvasni vagy inkább alszok, mert annyira leköt.
Pár éve pedig olyan szinten rajongtam, hogy megnéztem az időmérőt, a versenyt mindent.
Okos dolog ez a KERS-nek témája is, de azt sem 10 euróba kerül kifejleszteni...

Én csak ezt két nyugdíjast nem bírom.
Szerintem most élik a második gyerekkorukat vagy nem is tudom. :S

Mindenesetre sz@r az egész.
Tönkretesznek mindent F1-et, Rally vb-t. :(

Kopi3.14 2009.02.19. 09:13:45

Nem lehet, hogy eppen a sokhetveges motorok menthetnek meg pl a ralit? Azert nem kene kepzelni, hogy Max egyeduli dontese a rali szakag valtozasainak tortenese.

Max azon elkepzelese, hogy biztositsak egy kulso beszallitotol szarmazo forrasbol a motort, esetleg a kasztnit is a kis csapatoknak sok segitseget jelenthet, ha versenykepesek tudnak lenni pl felenyi koltseggel, mint az elcsapatok.

Az uj kep feltetelehez kinek gurult el a gyogyszere? Ennyire meghujult a TC midnen tagja? Es a kepnek mi koze Moselyhoz?

Riki_ 2009.02.19. 10:06:51

@Lokvenc88: persze, az autógyárak el tudják dönteni, hogy 20 milla dollárért akarnak-e 800 grammal könnyebb váltót. Ha jól megy a bolt, akarnak, ha rosszul, akkor kiszállnak. Ezt a két végletet kéne szűkíteni. Olyan licitbe kergették egymást a gyártók, hogy megérte nekik finanszírozni az ár/teljesítmény tekintetében exponenciálisan megugró költségeket.

Még egyszer kérdem: kinek fáj az egyenváltó gondolata? És miért? Ha jobb a verseny tőle akkor végképp miért? Kinek fog hiányozni?

Az F1 sosem lesz NASCAR, attól meg főleg nem , ha 5 olyan alkatrészt, amely érdemi teljesítménykülönbséget nem jelent, mégis elvisz összesen száz millió dollárt, egységesítenek.

@Kopi3.14: a sokhétvégés motorok már jóideje be lettk vezetve a raliban.

Szsrobert 2009.02.19. 10:39:49

Mózlinem érdekel.Küldjétek a fotón látható lányokat.

Termi77 2009.02.19. 10:48:33

Teljesen egyetértek a cikkel, és még hozzáfűzném, h szép lassan a F1 ledegradálódik a Cart sorozathoz hasonlóvá, h pénzes emberek csapatvezetői vagy versenyzői hobbisportja legyen. Viszont két dologban nem értek egyet, az egyik a KERS. Örülök neki, h ezt bevezették, mert sztem ez hatalmas lökést fog adni a hibrid autók használhatóbb kifejlesztésére, ami az autógyártásban az olajipar hatalmas lobbija miatt nem nagyon valósulhatott meg! A másik pedig Hamilton. Azért valjuk be, nem mindig a legtisztább eszközökkel versenyez, sokszor nála a többiek épsége nem mérvadó, de persze ez csak egy olyan szubjetkív vélemény mint amilyen a tied volt!

Pasas 2009.02.19. 11:02:38

Remélem még én is kurvázni fogok 70 évesen.

ave 2009.02.19. 11:25:06

Moslekot es a torpe haverjat is le lehetne cserelni igazan, valoban.
De hat ez max. alom, esetleg remalom egyeseknek.

De azert sikerult jo par hujeseget leirni a cikkben, pl. miert nem tudtak elozni.

karlmann 2009.02.19. 11:56:39

@Riki_:

Továbbra is azt mondom, hogy nem az egyen váltó fáj, vagy az egyen motor, hanem az egyen minden. A '70-es években voltak egyen alkatrészek, viszont cserébe más területeken, pl. alváz, gumi, üzemanyag, stb. összehasonlíthatatlanul nagyobb szabadság volt, ezt ne felejtsd el.

Mint ahogy azt se, hogy a Concorde szerződést sem ártana átalakítani a XXI. századnak megfelelően. Ha a zseton rendesen el lenne osztva, mindjárt másabb lenne a szitu. Csak ez Börni bácsi és Maxi bácsi miatt nem fog menni soha.

teddy85 2009.02.19. 13:02:09

Mindig minden jót az önző emberek kapzsisága kúrál el.

sufnyi 2009.02.19. 14:16:31

Mosley Ecclestone két öreg vén f...szopó. Tömni a saját zsebüket meg hatalmon maradni, számukra ez a lényeg. Habár szerintem inkább az utóbbi az ami itt tartja még őket, a lóvét már rég leszarják. De az hogy elnökök meg miniszerek meg fő baszz..szájba emberek mennek hozzájuk hogy:
-Ernie kéne verseny, mennyi??
- nincs ára, de jösz egy szívességgel ha elintézem.
- rendben persze amit csak akarsz.... mondta a szaúdi herceg.
-Mit szeretnél támadjam meg Irakot??
- áá arra ott vannak az amerikaiak, de inkább sok benya örök életre kurva olcsón az jól jönne.
- amíg a kutak termelnek és lesz verseny addig lesz benya is, biztosította a herceg Börnit.
Na azóta van Bahreinben Formula -1.

Kopi3.14 2009.02.19. 14:29:25

@Riki_: tudom: az is koltsegcsokkentesi dontes lett volna, meg a kasztnira vonatkozo futamlimit is. Ennek ellenere megis rohadt draga a rali, gyari csapatok nem nagyon egnedhetik meg mar maguknak, privatoknak meg joideje nem terem baber meg eleg penz hozza. A Stobart is Ford, a "privat" Citroen mogott is ott volt a gyar kemenyen.

@Termi77: nem olajlobbi a lenyeg, hanem hogy nicsn ertlemes altzernativa ra. A jelenlegi akku es kondenzator technologiak kutyautok, a hidrogenes rendszernek is rengeteg problemaja van, amiert meg jo sokaig kell a tomeges gyartasra varni.

@karlmann: az F1 penzeihez Moselynak semmi koze, az Bernie kezen megy at.

@sufnyi: meseld mar el mibol van Moselynak penze? F1-bol? Ha tudsz valamit akkor oszd meg, ne irj baormsagokat.

madmanic78 2009.02.19. 15:17:58

Szenzációs írás, gratulálok!

Végre valaki teljesen összefoglalta..

TóthZé for president!

karlmann 2009.02.19. 15:24:55

@Kopi3.14:

Ja a pénz nem konkrétan Maxi bácsioz köthető, de az F1 az FIA játéka, így ha áttételesen is de ő is benne van a buliban.

Kopi3.14 2009.02.19. 18:23:27

@karlmann: az F1 Bernie jateka. A FIA csak a szabalyrendszert adja hozza, a tobbi nem ra tartozik. Penzt sem sokat lat belole pl Berniehez kepest. Ezert nem kene barmosagokat bebofogni ide, max ha van is ra valami bizonyitek, hivatkozas.

karlmann 2009.02.20. 09:36:46

@Kopi3.14:
Az FIA nagyon sok mindent ad hozzá, nem csak a szabályokat. Másrészt a szabályok nélkül levegőt se lehet venni egyetlen, az ő égiszük alá tartozó sportágban sem. Ugyanakkor bármilyen szabályváltoztatás jókora anyagi vonzattal jár akár negatív akár pozitív értelemben. Ez pedig igen tág teret ad annak, hogy éppen mikor kinek megfelelő szabálymódosítások jönnek.

Ehhez nem kell semmilyen bizonyíték, mert ez nem mosópor, vagy intimbetét reklám, elég a versenyeket nézni és egyből látszik, hogy a szabálymódosítások melyik csapat(ok) számára volt előnyös.
süti beállítások módosítása