Az öreg finn még mindig repül

  2009. február 04. - ommm Címkék: mini villáminterjú rauno aaltonen

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Mit csináltak önök 1973-ban? Mikor először rendezte meg a FIA a rali-világbajnokságot? Én még csak apám kósza álma voltam, de Rauno Aaltonen már bezsebelte a finn ralibajnoki címet (1961), az európai bajnoki címet és mellé még egyszer a hazait is (1965), túl volt már a motorcsónak- és gyorsasági-motoros versenyzői időszakán (első finnként nyert futamot).

Közben kitalálta a skandináv flick-et, bukott egy óriásit az 1962-es Monte-Carlo ralin, majd jött 1966 és egy máig vitatott, szégyenteljes döntés: a legendás Mäkinen-Aaltonen-Hopkirk trió és kicsi Mini Coopereik ismét az egész mezőny száját elkenték (ekkorra már bezsebelték az 1964-es és 1965-ös győzelmet) és az első három helyen értek célba. Ezt a szégyent nem bírta már el az erős konkurencia és addig rágta a technikai bizottság fülét, amíg azok nyolcórányi kutakodás után megtalálták a kákán a csomót és diszkvalifikálták az első három helyezettet. Az ok? A Cooperek kiegészítő fényszórói nem feleltek meg a francia homologizáció szabályainak. (Egy Eb futamon.)
Nem adták fel, 67-ben visszatértek és Aaltonen megmutatta, miért is érdemelte ki a „Repülő Finn” becenevet. Megnyerte a versenyt. Kerek 31 évig, 1956-tól 1987-ig mozgott a rali élvonalában, Datsun 240Z-ket (egy bizonyos Jean Todt nevű navigátorral az oldalán), 124 Abarth-okat és Asconákat hajtott őrült mód. Egy legenda, ikon. Mester.

Amikor sorra kerültem, Aaltonen élénk érdeklődést mutatva rákérdezett, melyik országból érkeztem. Mikor mondtam neki, hogy Magyarországról, felderült az arca, s mosolyogva megjegyezte: végre egy nyelvrokon.
Nagyon vártam már, hogy beülhessek mellé a havas tesztpályán. Nem számítottam sok időre, de végül a szokásos két kör helyett hatot tettünk meg, ráadásul egy kis időre meg is álltunk még, hogy nyugodtan beszélgethessünk. Illetve dehogy, ő mesélt, én hallgattam, tanultam, figyeltem.

- Hosszúra nyúlt versenyzői karrierje alatt volt kedvenc versenyautója?
- Nézze, nehéz definiálni a kedvenc autót. Annak idején a Saab 96-ossal lettem finn bajnok, az akkori követelményeknek az az autó felelt meg leginkább. Azt nagyon szerettem, aztán jött a 220SE Mercedes... Tudja, melyik... és egy merőben más élmény volt. Nincs kedvenc autóm, én mindet szerettem.

- Milyen volt a hőskorban élni, versenyezni? Olyan nevekkel együtt, mint Vatanen, Biasion, Mikkola, Röhrl? Lehetett kedvenc versenyzője, példaképe? (Nevet az öreg szeme, közben éppen lehetetlen szögben rajzoljuk végig a visszafordítót.)
- A rali teljesen más volt, lényegében mi kezdtük el mindazt, amiből aztán világbajnokság lett. Elsőnek lenni pedig nehéz dolog, talán éppen a példaképek hiánya miatt. Nem állt előttünk senki, akire rámutatva azt mondtuk volna: úgy szeretnék vezetni, mint ő. Walter Röhrl nagyon jó versenyző, kitűnő barátok vagyunk, annak idején az én Asconámmal kezdte. De sok nevet mellé tudnék állítani, különbségtétel nélkül...

- Mi volt igazán nehéz ebben az új ösvénytaposásban? A legnagyobb feladat? A szervezés, a technikai problémák, vagy...
- Megtanulni vezetni. Úgy, hogy mindig gyorsabb lehessek a többieknél, akár a gyengébb, fronthajtású kocsikkal is.

- Ó, és elérünk a legendás a bal láb–fék-technikához és a flick-hez. Ugye meg tudja mutatni akár ezen a pályán is.
- Persze, én találtam ki. Annak idején gondot okozott, hogy a nehéz kanyarokban rendre sebességet veszítettünk a hátsókerekes ellenfelekkel szemben, amit aztán csak nagy kockázat árán tudtunk visszaszerezni az enyhébb részeken, ez veszélyes volt.

- A kézifék, gondolom, nem segített...
- A kézifékes forduló ritkán hasznos, hiszen rögtön oda a tempó, a ritmus. Nézze, itt is erősen húzza mindenki, hogy beférjen a kanyarba, erről javarészt a nem idevaló abroncsok tehetnek, de én, ha lehet, elkerülöm a használatát. Egy frontos autó – és a versenyző legnagyobb ellensége – azonban az alulkormányzottság. A ralin 10 kanyarból 9 gyorsabb, mint gondoljuk, ezért eleve nagyobb tempóval közelítjük meg őket, mint azt a szemünk alapján tennénk. De ott van mindig az az egy, amelyiknek törik az íve, vagy csalóka. Hátul hajtott kerekek esetén meg tudjuk úszni, hiszen a csúszás szögét a gázpedál és a kormány segítségével aránylag könnyedén és főleg gyorsan változtatni tudjuk. Nekünk azonban sokszor csak az árokjárás maradt. Egészen addig, míg eszünkbe nem jutott, hogy a fronthajtás egyik negatív tulajdonságát a magunk javára fordítsuk. Sok gyakorlásba és törésbe került, míg pontosan kitapasztaltuk, mekkorát kell rúgni a fékpedálon, hogy a nem hajtott hátsó kerekek elveszítsék tapadásukat és az autó irányítható csúszásba menjen át. A skandináv flick adta magát, keresztben csúszni még mindig gyorsabb, mint fékezni egy nagyot a kanyar előtt.

Csak a lábmunkát figyeljék. Aaltonen autózni tanít.

(Széles kézmozdulatokkal magyaráz, hagy, hogy belekérdezzek, csak úgy ömlik belőle a szó. Mennyi tudás van a hideg kék szemek mögött? Kicsi csalánozók vagyunk mind. Közben látom, már bőszen integet a többi fagyoskodó kolléga, a szervezők azonban hagyják az öreget autózni, nagy örömömre.)

- Az ember azt gondolná, hogy így 71 évesen már inkább pihenne valahol a kandalló előtt, ön azonban még mindig újságírókkal furikázik itt. Értem én, hogy ez is a  munkája része, de nem unja már? Lehet még őszintén örülni az ilyesfajta játszadozásnak ennyi autósportban eltöltött év után?
- Elhiheti, eszembe sem jutott, hogy valaha is mással foglalkozzam. Ez az életem, a szerelmem, ezen kívül semmihez sem értek, nem cserélném el semmiért. Finnországban van egy családi versenyzőiskolánk és nemrég elindítottunk egy extrém motoros szánkurzust is.

- És milyen autót használ a hétköznapokon? Ne mondja, hogy egy Mini Clubmant!
- Ó, nem, jelenleg egyetlen autóm van, leszámítva az iskola tanulóautóit, egy hármas kombi BMW.

- Lesz, vagy volt-e olyan pillanat, amikor azt mondja/mondta, hogy elég?
- Sokszor voltam nagyon nehéz helyzetben, amikor egyszerűen nem akart összeállni az autó, a verseny, de mindig arra gondoltam, hogy ha 66-ban nem adtam fel, akkor most sem fogom. Ez segített, csinálom, amíg bírom.

(És begurultunk a többiek közé. Mennem kellett, nagyon sok ember csúnyán nézett már ekkor rám.)

- Mr. Aaltonen, ez egy élmény volt. Remélem, Goodwoodban találkozunk.
- Hát, ha ott lesz... De ha Finnországban járna, keressen fel bátran...

Erős kézfogás, egy őszintének tűnő mosoly, kérem a következőt. Ilyen egy 71 éves profi. Illedelmes, halk, szerény és csak simogatja a féket, a gázt, észrevétlenül, nem kapkodva.
Rauno Aaltonen, az élő történelem.
Respect.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr12921471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ommm 2009.02.04. 07:08:51

@streetsta: Nem. Ellenben mikor kimondta az "extrém motoros szánkurzus"-t csak annyi jutott eszembe: ott KELL lennem :)

iriszi 2009.02.04. 07:18:13

www.youtube.com/watch?v=yyVHj3sHVHQ
szerintem ez a lábmunka az igazi
Walter Röhrl

bgy_ 2009.02.04. 07:49:14

@Ada: de Palik valószínűleg sohasem lesz rali-ikon, ellenben ripacs igen. Az már meg is van.

bgy_ 2009.02.04. 07:50:43

Jó a cikk, a blogpost pedig egyszerűen remek!

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.02.04. 07:52:01

Jó volt mindkét video, jól esett így korán reggel :) szégyellem, de nem tudtam, hogy ő az atyja a skandináv flicknek, pedig elég gyakran felemlegetem... A mininek meg szép a hangja, csak botrányosan veszi/ejti a fordulatot, amikor üresben rugdosod neki. Dehát euro 5 vagy mi, ez ezzel jár :( A szemüveg mindent visz :)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.02.04. 08:05:49

OFF:
A napi bölcsességnél az integrált casco szerepel a címben, mégis a tegnapelőtti légzsákcserés balhé jön be.

Csubakka Junior 2009.02.04. 08:09:15

Nemrég került a rokoni körbe egy Cooper S, még az előző szériából. Kicsi az igaz, de kőkemény sportgép (kuplung, fék, kormány nagyon sportosak). A múlt héten mentem vele, szétrázta az agyamat, nem magyar utakra való.

Legközelebb vigyél lécci egy pólót (ha nincsen más, jó lesz a TC-s is) magaddal aláíratni az alannyal, hogy legyen mit hiénáznunk! Köszi!

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.02.04. 08:34:43

Nem gyenge a fazon, az biztos. Saab 96 -ossal kezdeni, ami egy kicsi, könnyű, frontos kétütemű, utána átülni a 220Se Benzbe, ami egy hatalmas, majd másfél tonnás, hátsókerekes hathengeres (és rallizásra alkalmatlan luxusautó), és újra nyerni... Aztán a Minivel kapott egy igazi, testhezálló ralligépet, csoda, hogy nyert? :)

Ada 2009.02.04. 08:48:17

@bgy_: Tudom. A párhuzam mögött szarkazmus keresendő. Hehehe

Rocko- 2009.02.04. 09:05:49

jó cikk lett, élmény lehetett az öreggel.

de már várom a karótnyelteket, h most mi nem tetszik.

w a s d 2009.02.04. 09:08:57

"Egy frontos autó – és a versenyző legnagyobb ellensége – azonban az alulkormányzottság."

Nekem a közutakon is az alulkormányzottság az egyik legnagyobb gondom, mert ugye előfordul (főleg páréves jogsival), hogy benézi az ember a kanyart, megcsuszik a kocsi. Ha az orrát tolja, avval kb. semmit nem tudok kezdeni. És még azt mondják (vagy csak mondták még pár éve), hogy az orrtolós autó a könnyen kezelhető, biztonságos.

szatyi 2009.02.04. 09:15:51

A minis videóban a szemüveg végre helyretett mindent.
Buckalakó! E!

Szkotti 2009.02.04. 09:23:03

Áááá,nemá. Télleg vitt egy pár kört a "Rallymaster"? Ez ám a karrier, innentől csak lefelé van :o)
A videót mikor először láttam, kb. 3-4x visszapörgettem, hogy felfogjam, mit is csinált a pedálokkal...besza-behu.
Megarespect az öregnek! És tényleg nem írattál semmit sem alá vele?

Szkotti 2009.02.04. 09:25:46

Ja! Nyelvrokonság: kétszer volt szerencsém finnéknél járni, hegyeztem a fülem, mint az a bizonyos Morzsa kutya, de semmi olyat (komolyan) nem hallottam, ami akár nyomokban hasonlítana a magyarhoz...

RufusMini 2009.02.04. 09:35:12

Issigonis után az első az "Öreg"...

ChPh 2009.02.04. 09:53:05

full respect, nem gyenge ez a technika, apááám, persze a mini sem gyegusz, majd eccé' ha vége a gazdasági válságnak :D:D:D

lanciabacci 2009.02.04. 10:28:26

Gratulálok a szerencsédhez és a miénkhez is, hogy ilyen igazi tisztelettel és átéléssel adtad vissza az élményt. Kivételesen én is irígy vagyok, kár lenne tagadnom... :)

Ada 2009.02.04. 10:33:07

Mondd Ommm, az nem lehet, hogy az öreg a "Stig"?

zalkapone 2009.02.04. 10:45:15

Zsírkutya! Az autó is, meg az öreg is! Tényleg pályát tévesztettem... :-(

CSL 2009.02.04. 11:17:21

@F/:
Van egy rendőr haverom és neki azt tanították vezetés technikai tréningen hogy aki jól tud vezetni az nagyobb biztonságban van csúszós úton hátsókerekes autóban mert sokkal többet kilehet hozni belőle!

CSL 2009.02.04. 11:21:52

@Szkotti:
Kivistä verinen oli vävyn käsi.
Kövektől véres volt veje keze.
Egyébként a finn meg a magyar kb olyan közeli rokon mint az indoeurópai nyelvekben az orosz és a spanyol! A két népcsoport kb 6ezer éve ketté vált és így, mind a két nyelv sokat változott ráadásul, minket sokkal több török, és szláv hatás ért így egy csomó szavunk ilyen eredetű.

zalkapone 2009.02.04. 11:24:35

@CSL:

Ez így igaz! Lehet a fronthajtással is játszani, de ott mások a szabályok. Láttam kormányőröket gyakorolni tesztpályán, hát, nem biztos, hogy utánuk tudnám csinálni!

zalkapone 2009.02.04. 11:27:17

Pedig én is lenyomtam egy ilyen vezetéstechnikai-tréninget!

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.02.04. 11:36:52

aki meg nem tud jól vezetni, az nem csak a saját kocsiját töri össze az árokban, hanem megpördülve a szembejövőt is. és az emberek többsége nem tud elég jól vezetni (mikor is gyakorolná a vészhelyzeteket?). én se tudok eléggé :)

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.02.04. 11:37:54

erre írtam: CSL 2009.02.04. 11:17:21

Riasom 2009.02.04. 11:42:41

Ommmm,
ilyet még olvasni is nagyon jó, hát még átélni milyen lehetett, kösz!

Nem tudom, ki hogy van vele, de a ballábas fékezést szerintem érdemes gyakorolni, még nagyon alapszinten alkalmazva (ha ennél többről nyilatkoznék az már scifi lenne) is sokkal élvezetesebbé és a kanyarokban lényegesen gyorsabbá teszi a vezetést! Lefejeltem párszor a kormányt (azért nem szó szerint), amikor először elkezdtem próbálgatni, de némi gyakorlással hamar rá lehet érezni.

2009.02.04. 12:42:51

Jo cikk, jo video, jo blogpost. Csak igy tovabb!

e1 · http://beszoltam.hu 2009.02.04. 13:36:48

Ommm, ez volt idáig a legjobb cikked (azok közül amit olvastam). :)
Több ilyet!

jenko80 2009.02.04. 13:40:38

ez a fékezés közben visszaváltás előtt sarokkal gázpöckölgetés nagyon bejött. De ehhez tényleg kell ám az azonnali gázreakció, mert egy mai félnapos késleltetésű elektronagyú pedál könnyen megviccelhet. Viszont most meg annyira agyonszinkronizáltak a váltók, hogy reccs nélkül veszi a visszakettőt 80-nál. Az én jóöreg skodrimmal 40-nél duplakuplungolni kellett közbegázfröccsel, hogy ne recsegjen szívbemarkolóan.

jenko80 2009.02.04. 13:42:12

mármint egy negyvennél való visszakettő esetében természetesen

zalkapone 2009.02.04. 14:46:27

@jenko80:

Mivel sikeresen hazavágtam a cuccot, ezért nekem most a Fordnál is kell a duplakuplung-gázfröccs a visszakettőbe mutatványhoz! :-(

GrF 2009.02.04. 14:48:23

Minden sorát élveztem! Gratulálok!
És persze irigyellek...de nagyon!

w a s d 2009.02.04. 15:15:37

@CSL: Én nem azért vagyok nagyobb biztonságban a hátsókerekes autóban, mert annyira tudok, hanem egyszerűen ha a kocsi orra indul el, akkor lefagyok, ha a segge, akkor ellenkormányzok, esetleg kicsit elveszem a gázt. (Ráadásul a kocsim az üres könnyű orra miatt hajlamos alulkormányzottnak lenni, de hátul a motor, ott a hajtás, ezért más helyzetben túlkormányzott.)

gin74tonic 2009.02.04. 17:10:42

erdekes cikk egy legendarol. szegenysegi bizonyitvany de most hallottam az oreg nevet eloszor, de megjegyeztem! meg valami "zsantott" volt a navigatora? :)))) ezt se tudtam, ki se neztem volna belole

prokee · http://prokee.blog.hu 2009.02.04. 17:19:28

"nagyobb biztonságban van csúszós úton hátsókerekes autóban mert sokkal többet kilehet hozni belőle!"

Hmmmm... erről volna egy friss sztorim máról, de majd inkább Omm elmeséli ;)

jihad motorsport 2009.02.04. 17:39:29

Csak a rally!!!!! A Finneknek vhogy a génjeikben van ez a sport!

ommm 2009.02.04. 18:11:08

@prokee: Konkrétan arra célzol, hogy az Euroringen küldted neki, mint egy igazi őrült?
Te voltál a leggyorsabb, no doubt.
(És most nem szúrom ide a "körülmények a kezedre játszottak" dolgot, mert ott jó gumival is csak keresztbecsaptunk volna ezen a vízen :)) De az meg...hmmm...jó :)
Kemény vagy Csoki!

Rock n Roll!

Minden percét élveztem. Királyság.

zalkapone 2009.02.04. 18:53:11

@ommm:

Az, hogy egymás között jól elbeszélgettek, az nem ér ám! Tessék nekünk is csöpögtetni valamit! Irgum-burgum! :-)

Koncz_János 2009.02.04. 19:13:01

Mi csillog az orrod alatt, bajszod fölött, Pista? :-))))

sunblind 2009.02.04. 19:17:18

Fúúb+, egy legenda. Na ezt most irigylem. Nem a minit, hanem az interjút, meg a kézfogást.

silurus 2009.02.04. 19:17:46

Eszméletlen (a video is). Minden tiszteletem az "öregé", meg a kortársaié. Van egy Pikes Peak-om Ari Vatanennel, néha megnézem, és végig áll a szőr a hátamon. Jók a finnek. És valahogy emberiek is, semmi arcoskodás.
Köszi a blogért.

gerely89 2009.02.04. 19:23:54

hy, vki eltudná kb. mondani, h miből áll a skandináv flick?
ahogy kivettem, balos kanyarba először jobbra kormányoz, aztán balra, s balra kormányzás közbe fékez egyet? Légyszi valaki magyarázza el....

Piaggio 2009.02.04. 19:25:05

A MINI-t tesztelő csávó akkora paraszt mint a ház. Nagyon felháborít,hogy újságíró létére ilyen tapló módon közvetít, és az hogy nem bírja kimondani hogy Villah( a németben V=F).....
Karotta meg Winkler még tudtak autókat tesztelni ezek a mostaniak nem tudom mit keresnek a helyükön.

Tetű 2009.02.04. 19:38:49

Jól értettem, akkor a kanyar előtt kicsi fék bal lábbal, kanyar és gáz? Holnap kipróbálom.

empetya 2009.02.04. 19:44:56

Na, ebben biztos voltam! Megjött az első akadékoskodó. Éljen piaggio, akinek semmi nem jó, csak a tükörképe. Bár szerintem még abban is találna hibát.

Te meg leírni nem tudod, hogy Villach! Okoska...

gin74tonic 2009.02.04. 19:49:54

en annyit tudok finnorszagrol tulajdonkeppen hogy valahogy rokonok velunk, a lakossag 99szazaleka soha nem fazik, kimondhatatlan a nevuk, szeretik a vodkat, NOKIA, ott lakik a mikulas, Helsinki kelet vagy nyugat, orosz-finn haboru es meg azt hogy az ABBA sved. DE MIERT TUDNAK IGY VEZETNI????? LASSAN A FEL F1 IS 20EVES FINNEKKEL VAN TELE, A RALLY MEG A FINNEKROL SZOL MIOTA VAN. HOGYAPIZZABA????

Riasom 2009.02.04. 19:52:30

@Tetű: ha a ballábas fékezésre gondolsz, azt _én_ (lásd a 'dislclaimer'-t a végén!) úgy csinálom, hogy a igyekszem kanyarban is folyamatos gázzal menni, amihez a szükségesnek vélt mértékben adagolom ballal a féket, de általában nem olyan erőteljesen, hogy attól blokkoljon a (nálam nem hajtott) hátsókerék. Szóval csak olyan finoman.

De szeretném hangsúlyozni, hogy én csak egy vezetni nagyon szerető full amatőr "úrvezető" vagyok, nem biztos, hogy jó amit mondok, bár az én tapasztalataim szerint működik.

jenko80 2009.02.04. 19:57:52

@gerely89: szerintem az, hogy először be kell lendíteni a seggét (ezért kell az ellenkező irányba kezdeni a kanyart), aztán a második kilengésnél ráfékezni, ekkor a fenekénél kisebb lesz a tapadás és megcsúszik, így kisebb ívben veszi a kanyart és nem az orrát tolja -> majd nagygáz. Persze mindeközben egy sarokpöccintős visszaváltás sem árt :) A Skodrimmal gyakoroltam sokat, eleinte annyira belengett, hogy egy harmadik "deriváltja" is lett a dolognak, melynek során keresztbe álltam (nem nyomtam időben gázt).

Riasom 2009.02.04. 20:00:30

A youtube-on vannak fent tök jó oktatóvideók, ajánlott keresőkifejezés: Tiff Needle scandinavian flick

jenko80 2009.02.04. 20:03:37

@Riasom: én azt hittem, hogy elsőkerekesnél a ballábas fékezés felváltva működik a gázadással (mint a pedálos moszkvicsnál) és így lehet finoman adagolni, hogy mikor induljon meg a fara (fék) és mikor jöjjön vissza az ívre az eleje (gáz).
Az viszont biztos, hogy a kézifék sokat lassít a kanyarvételi sebességen, ezt hivatott kiváltani a a skandináv flick. Ugye?

empetya 2009.02.04. 20:12:35

Ja, az öreg Tiff sem kicsit tud autót kezelni. (Helyesen Tiff Needell). De a Fifth Gear-ben az a csaj se semmi. Nem kéne barátnőnek, komplexusom lenne tőle... :o) Na és ott van még Jason Plato, a túraautós. Nem rossz team... :o)

empetya 2009.02.04. 20:14:36

Még két youtube-os keresőszó: FWD basics (fronthajtásos) és RWD basics (hátsókerekes). Érdemes megsasolni.

gin74tonic 2009.02.04. 20:17:40

ajajaj te joszagu.... most neztem meg a videot, ezt a parasztgyereket honnan szalajtottak?? oke oke felvideki stb stb na de ne ma`a`a`a`

Riasom 2009.02.04. 20:17:45

@jenko80: nem tudom... De nekem nem is cél, hogy megindítsam a hátulját - végül is nem versenyzek, csak próbálok a lehető leggyorsabban haladni :)

Riasom 2009.02.04. 20:20:03

@empetya: kösz a korrekciót! (Azért bosszantó, mert fejből én is jól emlékeztem rá, de a Google toolbarba beírva Needle-t ajánlott magától, és a youtube-on is sok találat van rosszul írva.)

empetya 2009.02.04. 20:23:46

Épp most nézegetem én is. Az a 360 fokos forduló a BMW M roadsterrel nagyon állat! :o)

jenko80 2009.02.04. 20:30:59

@Riasom: én is csak elméleti síkon csúsztatok - de szép képzavar :)

8 éve az akkor friss (nekem) S110R-emmel igyekeztem mindent kipróbálni (forgalommentes időszakban és/vagy térben), most a Golffal hanyagolom az ilyesmit - pláne, hogy ritkán utazok egyedül. Viszont csodálattal töltenek el ezek a rally-s képek, a táj, a technika, a sebesség... nemrég néztem meg a The world's fastest indian c. remeket és még a hatása alatt vagyok. Ha az ember nem valósítja meg az álmait, olyan lesz, mint egy növény :-)

Riasom 2009.02.04. 20:37:01

@halmozottanhatranyoshejzetu: nem mindenki pestiül beszél, szerencsére. A 'jellegzetes tájszólás' amúgy mióta egyenlő a 'parasztság'-gal?

Devil1 2009.02.04. 20:48:32

Ez a faszi olyan mint a ping-pongban a Faházy Janika. Az még lángost(!) használva ütőnek is tudott játszani.

zalkapone 2009.02.04. 20:53:02

@empetya: Wicky Buttler-Henderson? :-)

zalkapone 2009.02.04. 20:55:25

Szívemnek kedves hölgy! Egyik bevallottan kedvenc autója a Ford Escort Cosworth. Minden férfinek ilyen feleséget, de mán!

tibidanny 2009.02.04. 20:55:35

nem akarok unnepronto lenni, de ugy gondolom, hogy azert a Mini, valamint a Scirocco tesztben is voltak olyan reszek, amiben a musorvezeto/ujsagiro megszegte a szabalyokat.
elvezettel teli arccal.
Ez, foleg az Audis autopalyas felhaborodasa utan elegge gaz... szerintem...
Foleg, hogy amig az audi egy autobahn-on tiporta, addig mind a vw, mind a mini egy foutvonalon kerult megrugasra...
ismetlem, sztem...

empetya 2009.02.04. 20:56:31

Ő bizony! Kis aranyos.... :o)

empetya 2009.02.04. 20:59:42

tibidanny!

Én inkább azt mondom, hogy azon az Audis történeten nem kellett volna felháborodnia.
Egy autót nem lehet úgy tesztelni, hogy 90-nel mész. Ennek ez a lényege. Vagy pedig úgy kell, ahogy a Fifth Gear-ben csinálják, pályán, és adj neki! Csak ahhoz meg sofőr kell.

zalkapone 2009.02.04. 21:02:44

Most tényleg! Mi nem szoktunk a normál közúton csapatni néha? Bekattan valami, vigyor terül, vissza három, padló! "Rúgd ki padlóig, hajoljon a lemez!" :-)

Riasom 2009.02.04. 21:08:34

@zalkapone: mér'. hogy lehet máshogy? Miközben mindenki le akar nyomni, a suzukis néniktől a nagyaudis cégvezetőkig :()

zalkapone 2009.02.04. 21:13:08

@Riasom:

Nekem mázlim van, mert néha lehet hivatalból is ámokfutni! :-)

gin74tonic 2009.02.04. 22:09:09

Riasom

"szarunk a zoldekre"

Amugy majd ha az mtv n tajszolassal mondjak az esti hiradot akkor majd oke, de amugy se alapjaban a tajszolassal volt a bajom

wadidegen 2009.02.04. 23:49:11

"Egy frontos autó – és a versenyző legnagyobb ellensége – azonban az alulkormányzottság." Nem az autó az alulkormányzottság, hanem az autó ellensége. Rossz helyen van a gondolatjel.
És nem "extrém motoros szánkurzust", hanem extrém motorosszán-kurzust.

Amúgy minden nagyon szép, minden nagyon jó, respekt az őskövületnek! :_)

m.a.c.h.i.n.e. 2009.02.04. 23:56:44

Ommm! ez egy rövid, de facca kis cikk lett! grat!

lanciabacci 2009.02.05. 00:29:43

@gerely89:
hát igen, ennyi, de a lényeg az, hogy kidobja a seggét és drifteljen a verda négy keréken a megfelelő szögben, mert akkor az alulkormányzottsága hátrányból előnnyé válik, hiszen visszafelé húzza az ívre. Komoly tempót lehet így nyerni és hamarabb kigyorsítani.

Én speciel aszfalton lennék rá kiváncsi inkább, murván ez biztosan egyszerűbb.
--------------
Ommm:
A Minis cikket utóbb olvasva sajnos én is láttam magam előtt a sok lelkesedő majmot, akik ezután megintcsak a szabályokat leszarva fogják pl. a skandináv flicket gyakorolni heggesztő szemüvegben, periférikus látás nélkül, kikacagva a 210-et a falvak közt.

Ommm, te jó fej vagy, bírlak, de egy újságírónak sokkal nagyobb felelőssége van annál, mint amit jelenleg érzékelsz! Sajnos sokkal kevesebb egészséges értékrenddel bíró autóvezető olvassa itt el amit leírsz, mint szeretnéd.
--------------
By the way, a Csikóssal akkor most mi van? Ment a levesbe az is? Vagy betemette a rozsda? Túl nagy a kuss...

nick: 2009.02.05. 00:44:10

ööö... lehet, hogy nem jól figyeltem, de nem a féket nyomva rúgta meg kétszer a kuplungot?

vagy most hogy is van ez a lábmunka?

vki, aki figyelmesebb nálam, le tudná írni bitte?

köszi előre is...

ommm 2009.02.05. 02:15:06

empetya 2009.02.04. 20:59:42
lanciabacci 2009.02.05. 00:29:43

Az igazat megvallva nem az volt a cél, hogy így legyen. Csupán megdöbbentő volt, hogy ott van ez az ember és EGY TV-stábon kívül senki nem váltott vele még csak egy szót sem.
Ki érti ezt?!

Gyakorolni pedig, igen, kimentünk mi is. Türhők voltunk.
Ma (tegnap).
Pályán.
Tíz rugóért.
Stay tuned, adrenalin már nincs bennem egyáltalán.
Ott maradt az ez évi termés.

ommm 2009.02.05. 02:16:07

@lanciabacci: Szegény Csik lerobbant, ma már bent volt, de kemény lázzal feküdt sokáig otthon. Remélem, jobban van már.

jenko80 2009.02.05. 07:50:51

@nick:: visszaváltott kétszer (ezért "rugta" a kuplungot), közben pedig adott egy-egy gázfröccsöt fékezés közben sarokkal, hogy jobban vegye a kisebb sebességfokozatot.
Jobbulást Csiknak (-nek?), már éhezem a rozsdás írásokat

Rocko- 2009.02.05. 10:33:31

tibidanny 2009.02.04. 20:55:35
úgy sejted v van rá bizonyítékod?
nem ugyanaz!

halmozottanhatranyoshejzetu 2009.02.04. 20:17:40
tájszólásban beszél, ettôl mirét lenne paraszt?


egyébként nem kéne leakadni errôl a parasztozásról? csak azért mert másképp beszél, attól nem lesz se kôbunkó se földmûvelô se semmi, amit egyesek odaképzelnek.

lanciabacci 2009.02.05. 10:34:37

@ommm:
Félreértés ne essék: én az alpesi videóra gondoltam, ahol nem pályán gyakoroltok, hanem közúton. Mellesleg ha én lettem volna a helyedben - ahogy sajnos nem voltam -, pont ugyanígy nyomtam volna neki tutira, talán csak jobban megvágtam volna a videót, hogy ne egy ilyen vadorzásra buzdító film legyen belőle. Na persze a lelkesedés érthető és így jön csak át; illetve ez csak egy vélemény a sok közül.

Az interjúért az öreggel meg maxi respect, de ezt már elzengtem korábban is.

ommm 2009.02.05. 10:40:27

@lanciabacci: Megvághattuk volna :)
Bitang egy járgány volt az.

jenko80 2009.02.05. 10:43:40

A kérdés az, hogy ez most egy autóbuzi, vagy egy kreszbuzi blog-e. Ha előbbi, akkor a 250-nel pályán repesztő hülyegyerekről nem kell fikázó bejegyzés, mert nem téma. Ha utóbbi, akkor pedig a minitesztben is oda kell figyelni. Következetesnek kell lenni, mint a gyereknevelésben.
A tájszólás nekem kifejezetten tetszik, ez egy kulturális érték, amit meg kell őrizni. Én szegediként tudok ö-zni, és családban szoktam is. Helyesen, nem úgy, mint a pösti kabaré ripacsai, mikor parasztot imitálnak.

Rocko- 2009.02.05. 13:38:33

jenko80 2009.02.05. 10:43:40
"akkor pedig a minitesztben is oda kell figyelni."
mi kivetnivaló van benne?

jenko80 2009.02.05. 15:26:44

@Rocko-: túlzottan szemellenzős volt :)

gin74tonic 2009.02.05. 15:32:08

rocko-

- ha csinal egy autotesztet akkor ne tajszolassal beszeljen, otthon ahogy akar.

- meg ne szarjon a zoldekre - na attol paraszt

Koncz_János 2009.02.05. 17:19:56

@halmozottanhatranyoshejzetu:

Egy nyelv ereje és szépsége többek között a változatosságában van. Nehogy már ne használhassa úgy az ember az anyanyelvét, ahogy a szülőhelyén megtanulta!
Vidékről hallgatva a pesti beszéd is lehet egyfajta, nem is annyira kellemes hangzású tájszólás.

gin74tonic 2009.02.05. 18:54:40

ugy latom ki lettem kialltva a tajszolas ellensegenek.

termeszetesen nem paraszt az aki nyelvjarassal beszel ( bar ketseg kivul videki ) ellenben orszagos mediaban valo megjeleneskor illik a "general", "hivatalos", "irodalmi" magyart beszelni. nem kotelezo, csak illik. nem lattam/hallottam meg soha az orszagos mediakban olyat hogy ha valaki peldaul szegedrol jelenti hogy magas a tisza vizallasa akkor azt tajszolassal tenne, vagy sajgotarjanbol palocossan jelentkezne be a szpiker. orszagos mediaban - irodalmi magyart illik.

ha mar le lettem torkolva had emlitsem meg: orszagos es szerintem semmilyen mediaban NEM illik tragar szavakat hasznalni. Viszont ha valaki tragar szavakat hasznal, ne csodalkozzon ha a paraszt szo pejorativ ertelmeben szolnak rola.

erdektelen de kikivankozik belolem: en nem magyarorszagrol olvasom a totalcar.hu -t es van fogalmam rola mekkora kincs a magyar nyelv, apolasaval es megtartasaval - elkepzelhetonek tartom - en tobbet foglalkoztam mint a tobbi hozzaszolo.

a mini cabrio meg jo kocsi szerintem is.

Rocko- 2009.02.05. 19:27:52

jenko80 2009.02.05. 15:26:44
és? napszemüveget is betiltanád vezetés közben? nekem sima szemüvegem van, ne vezessek?
ismerem annyira ommmot h ha veszéyles lett volna v egy kukkot se lát ki, akkor leveszi.

halmozottanhatranyoshejzetu 2009.02.05. 15:32:08
mi az hogy ne tájszólással beszéljen?
ő ígyb ezsél, ez van. bíróságra mész te is növesztesz maagdon 20 centit meg lefogysz 50 kg-t h bíróságnak tettszen?
ez adottság, ezzel jár. ezen nem kell változtatni. nem tetszik, ne nézd.
mi az h ne szarjon a zöldekre? úgy érted a léhűtő, mindenben csak kekeckedő naplopókra kéne hallgatni?

halmozottanhatranyoshejzetu 2009.02.05. 18:54:40
"nem kotelezo, csak illik."
de bazmeg te csököttagyú, nem fogod fel h ez nem egy "van kalapja - nincs kalapja" dolog?ez nem úgy van h az ember egyik pillanatról a másikra vált tájszólást.
"ha mar le lettem torkolva had emlitsem meg: orszagos es szerintem semmilyen mediaban NEM illik tragar szavakat hasznalni."
az egy dolog h nem illik, de etől még nem lesz paraszt.

gin74tonic 2009.02.05. 20:09:03

bevallom, a kgb, cia, moszad, securitate, kgb ( megegyszer leirom mert az oroszoknal duplan is) es meg sok titkos szolgalat fizetett ugynoke vagyok, feladatom a magyarsag osi kincsenek, a nyelv,- es jarasainak szetzilalasa, alaasasa, degradalasa a totalcar nevu website egyik blogjan keresztul. bevallom, feladatom soran igen kemeny ellenalasba utkoztem, elkepzelesem sem volt hogy mennyien harcolnak ( klaviaturaval a kezukben ) a nyelvjarasok es tajszolasok szabadsagaert, azok erkolcsi ertekeinek megvedeseert. most, hogy rocko fo nyelvor ( aki bizonyara a magyar nyelvjarasi es nyelvhelyessegi miniszterium titkos rohambrigadjanak kettes szamu akciocsoportjanak fedett ugynoke ) lebuktatott, felhagyok eme dolgaimmal, es kaparos sorsjegyek arusitasanak szentelem tovabbi eletem.

amugy--- ha valaki a magyar nyelv egy valtozatat beszeli ott ahol megtanulta, ahol "szocializalodott", az egy termeszetes dolog. Tudataban kell legyen viszont annak ha netan kiszakad e nyelvi kornyezetbol, nem mindenki fogja erteni es ezert #toleralni# nyelvhasznalatat, mert az altalanos, "irodalmi" nyelv nem egyezik az ovevel, es aki mas nyelvjarast hasznal azt -elofordulhat-sertheti. Irodalmunk nagy alakjainak muveiben eppugy nem talalkozunk nyelvjarasok nyomaival mint - elozoleg emlitettem volt - az orszagos mediumokban. feltetelezhetoen arany, petofi, jozsef attila, juhasz gyula ( a sor szerencsere hosszu is lehetne ) es az rtl klub szerkesztoi hallottak mar kulonbozo nyelvjarasokrol, de azt hasznalni csak az adott nyelvjarasi videken #illik#, mert a sokszinuseg es a tolerancia bizony kez a kezben jar.

de legyen nektek igazatok, beszeljen hat az a gyermek ugy ahogy tud vagy akar vagy neki jolesik.

okos enged - szamar szenved

jenko80 2009.02.05. 20:37:24

jujj gyerekek :) ne fulladjon már ez a topik is tömeges körbesértődésbe.
Mert az már nagyon tragikomikus lenne.
Kedves Rocko, kisbarátod védelmezése közben ne feledd, hogy a "szemellenzős" után megejtettem egy szmájlit is. Amellett, hogy természetesen betiltanám a napszemüveg, a színezett üveg, és a piros színű gépkocsik használatát (nem látszik a féklámpa), be kell vallanom, hogy céges gépen hang nélkül néztem végig a minitesztet, így igazából csak sejtés szintjén fogalmazódott meg bennem, hogy gyorsan megy(-het), valamint hogy korlátozottak a látási viszonyai.
Bizony, egy munkaidőben zugtotálkározó vagyok, és örülök, hogy Ommm- és Csíkfélék mindenféle posztokkal örvendeztetnek. Mondhatni, hálás vagyok :-)

ommm 2009.02.05. 21:03:50

Ugyan, srácok, ne kapjatok már össze a szövegemen. Nem érdemes. Mert egy dolog, ha kimondjuk, amit gondolunk, a másik, hogy olykor nem kéne.
A kisbarát meg tudja védeni magát, nem kell ezt, nyugi.
Jön a tavasz végre, a jó idő, henköljük a járgányokat és irány a pálya.
Összetartás emberek, én ilyen vagyok, de aki ismer, tudja jól, hogy annak örülök a legjobban, ha minél többen összejövünk évente kétszer. Mert az jó, és nem kell velem beszélgetni, mindenki megtalálja a társaságát.
Písz.

Koncz_János 2009.02.05. 21:05:50

Ommm, ne felejtsd: Jaguar E-type, kupé és kabrió!!!!

vrossi 2009.02.05. 22:45:46

oltári nagy fazon az öreg oktoberben együtt versenyeztünk ausztriában tök jó fej nincs ember akinek sikerülne elöre köszönni neki mindenkit üdvözöl ha ismeri ha nem ja és még mindig jol pörgeti a kormányt

Rocko- 2009.02.05. 23:07:38

halmozottanhatranyoshejzetu 2009.02.05. 20:09:03
"nem mindenki fogja erteni"
ugyanarról a nyelvről beszélünk, ugyanazt halljuk, beszéljük. ami zavaró lehet azak a szakszavak, na de egy szakoldalnál valakit megfeddni ezért...
nem emlékszem olyanra, h omm valaha mondott volan olyat is, amit ne értettem volna, pedig hidd el, gyakran beszélünk.
"#toleralni#"
az a befogadót jellemzi.
"Irodalmunk nagy alakjainak muveiben eppugy nem talalkozunk nyelvjarasok nyomaival mint - elozoleg emlitettem volt - az orszagos mediumokban."
Arany jános - A walesi bárdok. részlet
"S a nép, az istenadta nép,
Ha oly boldog-e rajt’"
folytassam?

"mert a sokszinuseg es a tolerancia bizony kez a kezben jar."
akkor mi a problémád?

"okos enged - szamar szenved"
a legszebb h mi nem szenvedünk.

jenko80 2009.02.05. 20:37:24
"így igazából csak sejtés szintjén fogalmazódott meg bennem, hogy gyorsan megy(-het)"
most írjak énis látatlanban előítéleteket rólad?
nem fogok, csak lásd: itt bukik az elmélet.
hidd el, ommm nem tenne olyat, amiért megfeddne mást.

ommm 2009.02.05. 21:03:50
"A kisbarát meg tudja védeni magát, nem kell ezt, nyugi."
azzal tisztában vagyok, csak az alaptalan, szubjektív vádakkal nem tudok egyetérteni.


na, én ezt a témát itt off.

Hartog 2009.02.06. 00:02:54

"De ha Finnországban járna, keressen fel bátran..."

Keressétek fel! Asszem tudna még mesélni egy-két dolgot az öreg.

Hartog 2009.02.06. 00:05:59

Jah, ez a bukta meg valami finn speckó lehet, Tommi Mäkinen is zakózott hasonlót Korzikán. Szegény Mannisenmäki nem is ült be többet mellé

jenko80 2009.02.06. 17:58:29

@Rocko-: "most írjak énis látatlanban előítéleteket rólad?
nem fogok, csak lásd: itt bukik az elmélet."

Ez a fórumosdi meg web2 egy fos. Leírva nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy az égvilágon semmi bajom senkivel, főleg olyanokkal, akik munkáját élvezettel olvasom.
Ha találkoznánk, valszeg a 4. és az 5. sör között (ahol most egyébként tartok) együtt röhögnénk ezeken a szar szövegeken, amiket itt lenyomunk.
Na megyek vissza az udvarra szerelgetni a "vasat" (hogy modoroskodjak is egy kicsit modoros.blog.hu/)