Punkok a múltból

  2009. január 11. - ommm Címkék: monaco fwd trossi csillagmotor

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Dőljenek hátra, lazítsanak, és menjünk egy kicsit vissza az időben. Mondjuk 74 évet, egészen 1935-ig. A spektrokronométert éppen feltalálták, Mary Pickfordot feleségül vette a korabeli Sean Connery, Douglas Fairbanks, Angliában bevezetik a 30 mérföld/órás sebességhatárt lakott területen belül, a magyar válogatott pedig döntetlenezik az olaszokkal.

Pöfögtek az Adlerek és DKW-k, a BMW is gyermekcipőben járt még a 3/15-össel és 303-asokkal, amikor egy lánglelkű konstruktőr, Augusto Monaco és barátja, az autóversenyző gróf Carlo Felice Trossi gondolt egy merészet, és saját versenyautó építésébe fogott. Trossi gróf igazi, korabeli autóbuzi volt, többek között a legendás Trossi-Mercedes SSK tulajdonosa. Ezt az 1930-as fekete gyönyörűséget látta OP a 2007-es Concorso d'Eleganzán.
Jól sejtik, most valami még döbbenetesebb dologról lesz azonban szó. Mert a mára már legendássá vált Trossi-Monaco az volt a javából.
Nézzék csak.

Az ott elöl egy 3982 köbcentiméteres, kétsoros, 16 hengeres csillagmotor, soronként nyolc hengerrel. És a furcsa, eszement ötletek sora csak folytatódik. Maga a motor ugyanis kétütemű, és két Zoller-kompresszor segítségével 250 lóerős teljesítményt ad le 6000-es percenkénti fordulatszámon. El tudják képzelni, mekkorát szól? Sajnos, videót sehol nem leltem, aki talál, ne legyen rest és ossza meg velünk.

Térhálós váz, kettős háromszöglengőkaros felfüggesztés, csavarrugókkal elöl-hátul és belülről hidraulikusan állítható lengéscsillapítók segítettek volna úton tartani a 710 kilós, steampunk világból teleportált szörnyet.
Az 1935-ös Olasz Nagydíj nevezési listáján már ott volt a Trossi-Monaco, de a horribilis 75-25 százalékos súlyelosztás miatti extrém alulkormányzottságától még a bátor Trossi gróf is megijedt, és versenyzésre alkalmatlannak nyilvánította.

Trossi halála után özvegye, Lisetta a torinói autómúzeumnak adományozta, ahonnan rendre kijár a különböző autós fesztiválokra, élő mementójaként annak a korszaknak, amikor az autóversenyzésben lehetett újítani, nagyot gondolni.
Még akkor is, ha sokszor nem jött össze.
Említettem már, hogy elsőkerék-hajtású volt?

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr22867887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dansun 2009.01.11. 02:14:55

Wow, már csak egy dupla gépágyú hiányzik az orráról, amilyen az első világháborús vadászgépeken volt. :p

roligyilok 2009.01.11. 02:30:10

Atyagatya!Hogy lehetett evvel közlekedni??

fynndafrail 2009.01.11. 03:01:43

Tessék már utánanézni mit is takar az a fránya "steampunk" konkrétan.
Mert ennek aztán semmi köze hozzá :-D

Harelgas 2009.01.11. 04:17:46

Húúúh, nekem kéne egy ilyen:D

PepeXVI 2009.01.11. 04:19:01

Látjátok, punks are not dead! :D

Ász a kocsi nagyon. A csillagmotor meg jó is amúgy csak a hűtés nehézkes kicsit a drágánál.

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.01.11. 06:41:18

A hangját azért tényleg meghallgatnám. Biztos, hogy brutális.

mennyi?husz! 2009.01.11. 07:19:52

erre igy kora reggel csak azt tudom mondani, h durva nagyon.

HLaci 2009.01.11. 07:40:11

ezzel elég szar lehet járdaszegélyre felállni... :-)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.01.11. 07:41:29

Az első kocsin a 'steampunk' stíl elődjét vélem felfedezni. :)

Gomulka Béla 2009.01.11. 07:45:10

Csak azt nem értem, hogy miért nem epul manapság minden auto tizenhat hengeres, feltoltott és kétutemu motorral! A technikai igény megvolna rá, az alulkormányt meg megoldaná valamelyik hárombetus. A család kedvence lehetne, sok kis házban.

grigorij (törölt) 2009.01.11. 08:29:20

Eszméletlen!
Első olvasatra azt gondoltam, picit téved a szerző a 2x8-as csillagmotorral, de valóban erről szól a fáma...
Mert csillagmotorokat kizárólag PÁRATLAN hengerszámmal készítettek, a kétsoros lehetett páros... 5,7 9 és 14, 18 henger.
Mindezt technikai, műszaki okokból!
a wiki idevágó része:
"A csillagmotorok minden esetben páratlan hengerszámmal készülnek, hogy ne legyenek olyan hengerek egymással szemben, amelyek hajtókarjai egy vonalba esnek. Ebből a helyzetből a munkafolyamat (gyújtás) lejátszódásakor nem lenne meg az egyértelmű irány, amelybe a hajtókarnak a forgattyústengelyt forgatnia kellene. "

Tehát ebben az esetben valóban műszaki kuriózumról van szó!!!

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.01.11. 08:43:20

@grigorij:
annyi hogy ez ráadásul kétütemű,de hogy feltöltött az tényleg érekes.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.01.11. 08:45:03

ha a hátsó kereket előrébb rakjuk akkor már jobb lenne a súlyelosztás.

Sadist 2009.01.11. 08:55:59

@Gyurma73: Ha fordítva építik be a motort?

Acmee 2009.01.11. 09:13:56

B+!! Ellenségemnek: Ebbe vegyél meg egy készlet platina pólusú gyertyát >:-D

Amúgy pedig elég fantasztikus...

Az első tengely mögé rakott motorral (a hűtés ugyanilyen megoldással, esetleg ventillátorral megspékelve (v. a főtengely innenső végére egy légcsavar):D), hátsókerék hajtással, valamint hátra pakolt váltóval, esetleg a váltóházba épített önzáró difivel talán jobb lenne a helyzet súlyelosztás ügyben. Ja, és akkor lehetne a csillagmotor körül pörögni :-D

Nem tudtok vmi irodalmat ajánlani ezekről a csillagmotorokról? Az elvet értem, oké, de a motor karakterisztikája, LE-Nm görbéje vajon hogy néz ki? Azért érdekelne a dolog...

Musaic (törölt) · http://www.musaic.hu 2009.01.11. 09:14:46

Szerintem oda kéne adni az f-1-es szélcsatornásoknak, raknak rá egy dizájnban hozzáillő hátsó szárnyat, meg egy függőleges vezérsíkot és jóval előnyösebb lesz a súlyeloszlás. :)

noel74 2009.01.11. 09:16:35

Ez hihetetlen!De igen nagy.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2009.01.11. 09:19:53

ezek szerint a Wartburg 353W-ből is lehetne kompresszorosat csinálni (:

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2009.01.11. 09:21:15

ommm: az szép, hogy első kerék hajtású volt, de melyik az eleje???

redriot77 2009.01.11. 09:22:43

Ilyet is csak üzembentartóival vennék:

Brutus, 47.000 köbcenti, 12 henger, 750 lóerő + tömörgumis kerék, lánchajtás, 1908-ból:

www.youtube.com/watch?v=dBDkFU239LU&feature=related

szpjr 2009.01.11. 09:23:18

a fekete kocsi az steampunk, de a cikk tárgyát képező, az nem...

myspace.com/sztojanov
www.flickr.com/photos/steampunkalchemy

?Bud 2009.01.11. 09:26:14

A steampunk egy stílusirányzatot, vagy úgy is mondhatnánk, egy "trendet" jelöl. A gőzkorszak esztétikáját ötvözi modern találmányokkal, tehát kedvelt eszköze az ankaronisztika, az időben össze nem illő elemek vegyítése. Egyik nagy ihletője Jules Verne. Tehát ha egy olyan tárgyat látunk, amit akár Nemo kapitány is szívesen használna, nem tévedünk ha azt mondjuk, "steampunk a stílusa".

grigorij (törölt) 2009.01.11. 09:30:12

Gyurma73: a kétütem annyira nem meglepő, mondjuk rep.motornál valóban az...
Igaz például a Nohab-ban is V16-os kétütemű dízel dolgozott... És rengeteg hajóban!

Aldo Moro 2009.01.11. 09:33:25

Ez olyan csúnya, mint öreganyám reggel protkó nélkül. Műszakilag biztos ott van. Nekem nem jön be. A fenti fekete már inkább.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.01.11. 09:33:59

@grigorij:
igen de ez benzines és feltöltéses!
amúgy a trabantba is kétütemű motor van hogy én is mondjak valamit.

Csubakka Junior 2009.01.11. 09:39:45

A punk-szakma elég kemény dolog, de mindig ők viszik előre a világot. Aztán a többség meg eldönti, hogy mi életképes, és mi nem.

gábornok 2009.01.11. 09:45:00

"A spektrokronométert éppen feltalálták,"

speckó-ionométert!!

feketebarany666 2009.01.11. 09:52:32

Muszaj ra kompresszor mert a csillag motornal nem tud elosuriteni.

2009.01.11. 09:57:15

@redriot77: ettől konkrétan elindult a meleg húgy a lábam szárán:D
De a cikkben lévő se sz*rral gurigázik. Nagyon tudom csípni az ilyen elborulásokat, de azért örülök, hogy nem a szeretett család közlében tesztelgetik:P

Uff 2009.01.11. 10:16:14

Ez állati!!! Sokkal érdekesebb mint az új peugeotokról olvasgatni... :)

geniusgenie 2009.01.11. 10:18:28

Amint grigorij megjegyezte, valóban szokatlan a páros hengerszám, magam sem hallottam még róla.

superbfanatic 2009.01.11. 10:39:56

@redriot77: Üdv!
Nagyon áltat!
Sajnos a hajtáslánc már nem fért bele a projektbe ,ezért nem láthattuk gurulni?

¿Qué tapas hay? 2009.01.11. 10:50:32

Nem értem:
"kettős háromszöglengőkaros felfüggesztés, tekercsrugókkal elöl-hátul és belülről hidraulikusan állítható lengéscsillapítók "

"all wheels where suspended by way of double wishbones, horizontal coil springs, and cockpit adjustable oil dampers"

most akkor tekercsrugó, vagy csavarrugó?

/s 2009.01.11. 10:52:44

szerintem meg sima egy soros 8 henger. 8 gyertya, 8 kipufogó, de nekem is 8. Olyan csúnya, hogy már szép.

ommm 2009.01.11. 11:42:19

¿Qué tapas hay? 2009.01.11. 10:50:32
csavar, csavar, persze, horizontal
javitom
kösz

redriot77 2009.01.11. 12:07:30

@superbfanatic:
Szerintem egyszerűen már nem maradt hely a Goggomobilban sebességváltónak. De így is gyilkos a gép. :)

W123qp 2009.01.11. 12:33:13

@redriot77:
Az 1908 nem stimmel.
A gépet a sinsheimi múzeum igazgatója építette, 6 év alatt.
BMW repülőgépmotor van benne.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2009.01.11. 12:34:54

Elképesztő. Csak annyi bajom van vele, hogy zvájtakt, meg elsőkerékhajtású. Amúgy ez a vonal és a korabeli szivarok, egészen a 60-as évekig szerintem az igazi versenyautók.

ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2009.01.11. 12:59:06

@/s: most h így mondod tényleg csak 8 hengeresnek tűnik :)

w a s d 2009.01.11. 13:39:19

@¿Qué tapas hay?:
Mi a különbség tekercs- és csavarrugó közt?

Ted Striker 2009.01.11. 14:14:24


Szerintem az utolsó autós punk korszak a Group-B rally kategória tündöklése és bukás volt

www.groupbrally.com/index.shtml

(felhívnám a figyelmet a Lada Samara EVA hamvába holt projectre)

for-avar 2009.01.11. 14:19:49

Bocs...Brutus-ban egy BMW VI. tipusú repülőgép motor van 46,9Liter 60fokos V12 királytengelyes OHC 160X190mmtúl nagy volt de megnyitotta a német repülőgépmotor nagytömegben való gyártását 1926tól(a szovjetek licenszben több 10000et gyártottak)
Ez a csillagmotor 8hengeres páros mert kétütemű a négyüteműek hengersoronként mindig páratlanok 3-5-7-9X n(1-3-5-7-9-2-4-6-8 a gyujtási sorrend)de egy hat!soros 42hengeres motornak már nem sok értelme volt a gázturbinák korában

volgapierre 2009.01.11. 14:53:13

Csillagmotoros motorkerékpár esetleg? Mindez úgy, hogy a motor az első keréken van? He? Keressetek rá a Megola motorra! Ajánlanám, hogy a guglib segítségével először a képekre uszuljatok, mert az első pillantás az igazán mellbevágó, nem a paraméterek szokatlansága. Ti. -bár biztos sokan tudjátok- létezett ilyen motor, és működött is.

Hrzrasn (törölt) 2009.01.11. 15:17:41

"élő mementójaként annak a korszaknak, amikor az autóversenyzésben lehetett újítani, nagyot gondolni."

Ma is lehet. Senki nem gátol meg abban, hogy vagyonokat ölj egy hasonló monstrum kifejlesztésébe, amivel aztán jó eséllyel nem fogsz majd tudni versenyezni, mint ahogy Trossi sem tudott.

Muszáj mindig ezt a szittyakesergô-lemezt pörgetni? Depressziós vagy?

peu405 2009.01.11. 15:35:50

Kérdem én, ha ez a gép 16 hengeres, akkor a második hengersor? Egy sor gyertyát látok.

peu405 2009.01.11. 15:36:55

Kérdem én, ha ez a gép 16 hengeres, akkor hol a második hengersor? Egy sor gyertyát látok.

[@Reszeg@] 2009.01.11. 15:39:20

Fódissák meg a ülést kormány másik irányba, szt mehet :D

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.01.11. 15:48:30

Peu? Hol lenne a második hengersor? Bármilyen meglepő, egy sorral hátrébb.

A páratlanhengerszámú négyütemű csillagomtorokban a zseniális az bolygó-főtengely, amin az egyik hajtókar fixen van, a többi meg kóvályog össze-vissza. Annak idején néztem a rajzát, meg a videót róla egy darabig, mire elkezdtem érteni. :)

gin74tonic 2009.01.11. 16:03:12

hat ez nem gyenge :) regen nem kotottek a megszokasok a tervezok kezeit, ez az auto felelmetes!!!

peu405 2009.01.11. 16:49:31

@Tie: És abban nincsenek gyertyák?

Stinkfist 2009.01.11. 16:54:33

tipikus Wacky Racers járgány.

w a s d 2009.01.11. 17:04:47

@Ted Striker:
Eddig nem is tudom miért, de meg sem próbáltam felfedezni ezt az oldalt, megelégedtem annyival, amit a Ladákról ír (google dobta ki talán "Lada 16v", vagy valami hasonló keresett kifejezésre), pedig van még rajt érdekesség.

Azért a legjobb: a VFTS- ről készült 3 képből 2 magyar :D (mindkettőn Balatonyi Árpád látható kocsiját terelve).

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.11. 17:22:27

@peu405:

Nekem is ez böki a csőröm. Határozottan egyetlen sor gyertya van. Node:

Fennforog valami Zoller neve. Ezen a néven főleg csúszólapátos kompresszorokkal találkoztam. A 30-as években a DKW versenymotorokon voltak gyakran láthatóak. Emellett Zoller néven ismerték a kétütemű ikerdugattyús motorok olyan megoldását, amikor a fő hajtórúdon csapágyazott mellék hajtórúdon volt a második dugattyú (Pl: Cepel 250/50U, illetve jó néhány DKW versenymotor). Ezek ismeretében feltehetjük az alábbit:
Az állat 8 ikerhengeres. Azaz 8 gyertya, 8 páronként közös égéstér, de 16 henger 2-es blokkokban, és két egymástól pár fokkal elfordított 8-as csillag hajtórúd rendszer. A Triumph TWN-nek volt ilyen megoldása az ötvenes években, igaz, csak két hengerrel. Ott talán 5 fok volt az elékelés a két hajtórúd között.
A kompresszorok lehetnek eredeti Zollerek.

Psziho 2009.01.11. 17:33:18

Bervás!

Én is ezen agyaltam,de nekem nem ugrott be az ikerhenger!

Ez lesz a megoldás tuti zicher!

for-avar 2009.01.11. 18:18:25

Ha rosszul tévedek akkor a Puch motoroknak is valami hasonló megoldása volt a II.VH-ig.Véleményem szerint a kompresszoros kétütemű nem szuper...a kipufogógáz jelentős részét visszakéne szivnia...különben hajmerésztő fogyasztást érünk el,és akkor még tarajos dugattyúl mozogtak fel-alá nem keresztöblítés volt hanem huroköblítés,jó vastag 1:25 olajzással.A közös sűrítőtér is heroikus feledat volt...talán ha csináltak volna egy transaxle megoldást ki tudja jobb sulyelosztást kapna...

for-avar 2009.01.11. 18:27:16

A Scott motorok vízhűtésű különolajzásúak voltak már ekkor...kétütemben.
Hallottatok a FIAT S76-ról 28,3Liter 4henger 190X250mm A"Blitzen-Benz" ellenfele volt...még annál is gonoszabb lehetett

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.11. 18:29:53

@for-avar:

A Puch ikerdugósa Garelli elven ment. A hajtórúd Y alakú volt, és az egyik vagy mindkettő csapszeg négyzetes keresztmetszetű középen, hogy kiadja a geometriát. Legalább az egyik hajtórúd kisszem furat téglalap alakú volt.

Az ikerdugattyús megoldást pont az öblítési veszteségek csökkentésére használták, míg nem jött Schnürle a huroköblítéssel. Az egyik dugattyú nyitotta a felömlőt, a másik a kipufogót. A felömlő keverék minimálisan keveredett a kipufogógázzal, ellenben korrektül kitolta azt először az egyik hengerből, aztán az égéstérből, aztán a másik hengerből.

Az olajmennyiség a keverékben az olaj minőségétől, a tervezett csapágyazástól és a kenőrések (hol csapódik ki, honnan csurog, mennyi, hova) méretétől függ.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.11. 18:49:09

@bervas:
Ez meg a TWN. Itt a főtengely megfelel egy normál soros kéthengeres motorénak, csak a forgattyúk szöge 3-5° 180° helyett. A bal dugattyú vezérli a felömlőt, a jobb a szívó és kipufogó rést.
www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/TWN%20Bikes/images/TWN-BD250H-52-2.jpg

gerely89 2009.01.11. 19:13:39

Zoller a megoldás. Szóval a szerző odaírhatta volna, hogy nem "szokványos" 16hengeresről van szó. Én is hiányoltam a "másik" 8gyertyát, meg a másik 8henger kipufogóleömlőjét, meg szívósorok elhelyezkedését. Tehát 8 "szívócsonk" van, 8leömlőcső, 8gyertya, 16dugattyú, 8hajtórúd van.

ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2009.01.11. 19:30:06

@Ted Striker: Hozzáteszem h a Lada Szamara EVA nem B csoportos autónak készült, hanem S csoportosnak. Csak mivel a B-t betiltották az S csoport már el sem indult.
Úgyhogy sajnos egy olyan autót fejlesztettek ami sosem állhatott rajthoz mert meg sem született az a kategória amibe szánták. :S

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.11. 19:30:49

@gerely89:

Szerintem TWN féle megoldás. 16 hajtórúd, 2 forgattyúcsap a főtengelyen.

Kopasz Szuzukis 2009.01.11. 19:35:32

Na, csókák, mondom az igazat: ebben a vasban tkp. 2 db. 8hengeres csillagmoci vanik. Az első, ugye elölről látszik. Az 1. hengercsillag mögött, az elsőkerék vonalában van a sebváltó, diffmű, közösítő. És emögött, a réselt, kicsit kidomborodó motorház alatt a másik hengercsillag. A második csillag kipufogója a sofőr felé néz, a csöveket a kocsi alatt vezették el. A repülőgép-származás a kocsi elején, a motor légcsavarkihajtásán is látszik.

ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2009.01.11. 19:53:42

"The radial engine was mounted in the front end of the car, with its eight blocks positioned around a central crankcase. Each of the 8 blocks carried two cylinders and pistons with common conjoining combustion chambers. Inlet ports were in the rear cylinders and exhausts in the forward set."

Psziho 2009.01.11. 19:54:55

Kopasz suzukis!

Elfelejtkeztél a hűtésről,az első /és egyetlen/ hengersorról lejövő levegő az orrköpeny alól lép ki!

A te szerinted létező második hengersor levegője hol távozik?

A pilóta nadrágszárán keresztűl?

gerely89 2009.01.11. 20:00:05

lehet hülyeséget írtam, h zoller-motor. mindegy, split-single two stroke-ra gondoltam(azt hittem, a kettő ugyanaz).
Lehet kopasz szuzukisnak van igaza de nem tartom valószínűnek. a szívósort akkor hova rakod? nincs neki hely, pont a másik hengernek menne

home.sprynet.com/~inniss/searsmtr.jpg

gerely89 2009.01.11. 20:04:42

csak azt kéne eldönteni, hogy a bal keréknél látható kép (közel van a kipuffhoz), az vajon a kipuffhoz csatlakozik-e vagy sem....eldöntené a problémánkat

jalopnik.com/photogallery/monacotrossi/1001270829?viewSize=thumb1280x1280

ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2009.01.11. 20:08:56

Mit kell ezen eldönteni elöbb idéztem angolul.
8-8 henger közös égéstérrel. Ennyi a lényeg.

megint 2009.01.11. 20:18:58

Az a fekete az elején gyönyörű

¿Qué tapas hay? 2009.01.11. 20:55:16

@F/aki...

csavarrugó (coil spring)kép :pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Ressort_de_compression.jpg (a képen egy hengeres nyomó csavarrugó)

tekercsrugó (volute spring) kép: fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Ressort_en_volutes_coupe.svg

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.11. 21:07:49

@¿Qué tapas hay?:

A volutrugó magyarul is volutrugó :-) Még magyarabbul "kúpos csavarrugó".

Desko 2009.01.11. 22:00:36

ezért szeretem a belsőséget!

a kommentek teszik fel az ire a pontot sok cikk esetbében (persze itt nem a cigányozós/zsidózós/stb paraszt hozzászólásokra gondolok!)
szerencsére az önjelölt profok közt van aki tudja is miről beszél, grat srácok, ez az "oknyomozás" a motor pontos paramétereit illetően bravúros volt!
respect

omm: jó kis cikk, még sok ilyet plzzzzzz!

gerely89 2009.01.11. 23:02:01

@ladarevolution: angolul tanultam, de szakszavakat nem tanultunk, utánanézni pedig lusta voltam. akkor ez split-single kétütemű motor.

szpjr 2009.01.12. 07:08:19

az a fekete az stempunk az elején, a cikkben szereplő "piros" annak semmi köze hozzá

www.flickr.com/photos/steampunkalchemy

Devil2 2009.01.12. 09:03:02

Nos, hogy én se maradjak ki az okoskodásból, a kék színű lemez, amely a hűtést segíti elő NACA gyűrűnek hívják. Úgy van.. a NACA, a NASA jogelődje volt és ők találták ki ezt a kis praktikumot a csillagmotorok hűtésének hatékonyabbá, valamint bizonyos keretek között, szabályozhatóvá tételére. Fura dolog de egy csupasz csillagmotornak nem olyan jó a hűtése, mint ezzel a gyűrűvel ellátva, mert a levegő, csak úgy magától, nem áramolja úgy körbe a motort. E konkrét plédány NACA gyűrűje nem rendelkezik nyitható-zárható hűtőzsaluval, tehát a motor hőmérséklete mindig annyi, amennyi. Repülőgépeknél azonban létfontosságú lehet a motor üzemi hőmérsékletének megfelelő tartományban tartása.

citrix 2009.01.12. 09:07:04

A kétütemű motorhoz mindig kell kompresszor,hacsak nem kartersűrítésű mint az apróbb motorok.Csillagmotor nem lehet kartersűrítésű.A kétütemű motornak nincs szívóüteme,a gázcserét csak elősűrítéssel lehet megoldani.A kompresszorral jelentős teljesítménynövelést nem lehet elérni ezeknél a gépeknél,mert a nyitott kipufogóréseknél (szelepnél) kitolná a friss üzemanyagot is.

redriot77 2009.01.12. 09:07:12

Már sokadik okos írja ide, hogy "az a fekete" steampunk.

Az sem az, mert azt a '30-as években építették, és semmi rezes, szegecses viktoriánus beütés nincs rajta.

Modern építésű, mai tárgy, aminek a megjelenését úgy alakítják át, hogy az ipari forradalom idejéből származónak nézzen ki. Ez a steampunk design, és a "feketének", akarom mondani a "Black Prince" Mercedes SSK-nak ehhez semmi köze nincs.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.12. 10:08:02

@redriot77:

Jaja. Az SSK-nak szerintem köze nincs a viktoriánus stílushoz.

Ennek az Atlanticnak tán több köze van, meg sok benne a szegecs... de még ez sem igazi steampunk.
www.ritzsite.net/Bugatti_T57/Bugatti_T57_SC_Atlantic_1937_r3q.jpg

for-avar 2009.01.12. 13:03:57

Bervás!
Köszönöm...A kétüteműnek a keverék életfontosságú,még a 90es években is szenvedtek az Aprilia-Rotaxok mert a forgótárcsa miatt nem jutott elég kenő-hűtő anyag minden csapágyhoz...ragadtak is rendesen...az Ős-GP-ben azért volt esélytelen egy kétütemű(30-as évek)mert az akkori anyagok nem feleltek meg maradéktalanul.Volt membránszelep de anyaghiba miatt sorra eltörtek(A Fi-103 alias V1ben bevált)

for-avar 2009.01.12. 13:12:28

ebben a gépben egy Gnome et Rhône moci lenne az igazi agymenés forgó hengersorral!!! álló főtengellyel...

for-avar 2009.01.12. 13:18:40

Mert a Megola is igy müködött

Szarosszendvics 2009.01.12. 14:06:52

2 soros csillag motor?????Ez teljesen biztos?


Hol vannak a második sor kipufogó leömlői és a gyujtógyertyák végei? csak egy sor alkatrészei láthatóak!

for-avar 2009.01.12. 14:49:56

8 split twin henger!!!ikerdugattyús pseudo kéthenger...Tényleg mennyi porlasztója volt6van?

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.12. 15:48:05

@for-avar:
Ne keverjük össze a szezont a mákos tésztával :-)

A 30-as évekbeli GP-ben nem volt divat a 2 ütem. A Scott nyomult kicsit versenyeken, a DKW egy fokkal erősebben. Lehet, talán előírás volt a 4 ütem, nem tudom pontosan. Az anyagok bírták. Az akkori mérnökök az akkori anyaghoz és olajhoz terveztek.

Mai értelemben vett rezgőnyelves membránszeleppel a DKW és sok más gyár kísérletezett. A Hoffherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth (HSCS, később Vörös Csillag) kétütemű dízel traktor például membrános szívású volt már a 30-as években.

A gyorsan forgó kis kétütemű motorokban valóban nem bírta az akkori anyag a terhelést. Pár óra után tőben eltörtek a lemeznyelvek az ide-oda hajolgatástól.

A V1 pulzáló gázturbinája szerintem némileg más elvű lemezlapkákat használt, csuklós mechanizmus rémlik. Nomeg a V1 élettartama sem hasonlítható egy 98 cm-es kismotoréhoz.

for-avar 2009.01.12. 16:42:03

:( nem divat kérdése volt...ha ugyanúgy szabályozták volna a 60-as évektől a motoGPt...azaz
500ccm 4ütem/350 2 ütem
350/250
250/125
125/75(80)...
Nem volt olyan preciz a müanyaggyártás sem a Scott rengeteg gyözelmet aratott megbíz6ó volt csak elavult hurok-öblitése volt(de azért jól müködött)A DKW 500as kétütemmel jó is lett volna de az akkori anyagok...V1 nek az a 1.5-2 óra volt az élettartama

for-avar 2009.01.12. 16:57:40

több napja cirkálok de milyen gyártmány ez a motor?Repülő OK...Nem Bristol mert az 4ütemű volt(3,5,7,9,14,18)ja és azok főleg sleeve valve(Knight rendszer)az is különös.Kár hogy drága volt de csendes!

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.01.12. 20:20:40

@for-avar:

A Scott a 30-as években tarajos dugattyús volt, ha jól emlékszem. A huroköblítés szabadalmát a DKW birtokolta. Kezdetben a kis DKW-k voltak huroköblítésesek. A nagy versenygépek ikerdugósak voltak, plusz kompresszor:
www.appeldephare.com/photo3/dkw7.gif
vagy töltődugattyú:
www.appeldephare.com/photo3/dkw4.gif

for-avar 2009.01.13. 16:24:20

1949-ben a feltöltést kitiltották...ez után jött a "sajtlukas" henger: DKW vagy MZ?Persze ez akkor már ugyanaz!Ladnpumpe azhiszem...
Bervás : ki készített elsöként duplakúpos kipufogókamrát 2ütemüre?Én nem tudom...MZ?
süti beállítások módosítása