Csak hiszik, hogy a svédek nem gyorshajtanak

  2008. november 05. - Gyulavitéz Címkék: kultúra svédország gyorshajtás közlekedéselmélet

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Sírjatok velem!
2012-02-05 07:38:00

Már vagy két hete túl vagyok a dolgon, de egyszerűen nem bírtam leülni, hogy megírjam. Majdnem sírtam. Nem

Hogyan lesz a sportautó-szakíróból hitetlen kutya?
2011-11-21 13:21:00

12 év elteltével sem csúnya Nos, igen, nem sietem el a dolgot. Tavasszal találtam ki, hogy megválok tőle , de

Ki fog tejelni, ha betartjuk a szabályokat?
2011-09-07 06:00:00

Egyre több a traffipax. Belegondolt már, mi lesz, ha az autósok a sok kamera miatt egyáltalán nem mernek majd

Halál a macskákra!
2011-08-27 17:30:00

Ez itt a két kutyám. A nagyobbik, Lloyd, egy 55 kilós hovawart. Nemcsak a macskák, de a kutyák, sőt a betörők

Írtam egy haveromnak a publival kapcsolatban. Sokfelé hallja az ember, hogy Svédországban mennyire rendesek, megállnak a zebra előtt, sosem hajtanak gyorsan meg ilyesmi. Az én barátom már 2 éve kint dolgozik, gondoltam megkérem, mondja el pár szóban, mi az igazság. Annyira belelendült, hogy a pár szóbol egyfajta korrajz lett, melyből szinte mindent megtudhatunk a svédek autózási szokásairól: milyen autót vesznek, hogy spórolnak az üzemanyaggal, még azt is, hogyan játsszák ki a traffipaxokat.

Íme az eredeti levél:

Kedves S*****!

Éppen cikket írok arról, mennyire demagóg, hogy mindenhol sebességkorlátozással próbálnak megvédeni minket a balesetektől, közben meg bárki vehet magának 3-4-500 lóerős kocsikat es száguldozhat velük, pedig a modern technika réges-régen lehetővé tenné, hogy a kocsikat mind megfigyeljék, és akkor tényleg nem lehetne gyorsan menni, de az egy csomó bevételtől fosztaná meg a világ gazdaságát, ezért nem csinál senki semmit.

A kérdés: úgy tudom, a svédek betartják a közlekedési szabályokat meg a sebességhatárokat, ez miért van? Olyan sok sebességmérő van az utak mellett, annyira durva a büntetés, vagy csak egyszerűen rendesek, vagy valójában ez nincs is így?

Ez meg a válasz:

Néhány svéddel megvitattuk a kérdésedet. Sajnos (:D) kicsit elszaladt velem a ló, és leírtam egy csomó mindent a svéd autós tapasztalataimmal kapcsolatosan. Remélem azért sikerül valami választ találni az eredeti kérdésedre is. Raktam sok helyen linkeket az info forrásáról. Ami svédül van, azt pl. a google fordítójával egész jól lehet érteni.

Szóval a következőket sikerült összeírnom:

A kérdésedre a válasz röviden, hogy a svédek sebességbetartása is ugyanolyan mítosz, mint az, hogy Svédországban nagyon magasak az adók. Ám természetesen minden mítosznak vannak olyan részei, amelyek a valóságon alapulnak. Az adók a magas jövedelmeknél valóban nagyon magasak, és tényleg akadnak jópáran, akik betartják a sebességhatárokat, sőt akár lassabban is autóznak annál.

FÖLDRAJZ

A svédországi autózás megértéséhez egy-két alapvető dolgot tisztázni kell. Svédország elképesztően nagy, de ehhez képest kevesen laknak benne. Majdnem ötször akkora a területe, mint Magyarországnak (410 934 km²), és kicsit kevesebb a lakosság, mint nálunk (9 045 389 lakos).

Ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy az életszínvonal meglehetősen magas, ebből szinte egyenesen következik, hogy a svédek rengeteget autóznak. És ehhez még az is hozzájön, hogy az év nagyobbik felében rettentő hideg van, vagy esik az eső, így nem nehéz elképzelni, hogy az átlag svéd a Saabja vagy a Volvója biztonságos és meleg ülésébe süppedve szeretne eljutni A pontból B-be.

Mivel az ország hatalmas, és kb. a 2/3 része északon nagyon ritkán lakott, ezért nincs az az őrült kényszer a svéd kormányban, hogy keresztül-kasul, országhatártól országhatárig kétszer két sávos kivilágított autópályával lássa el Svédországot. Persze azért itt is szépen építgetik az autópályákat, hiszen az jó az autósoknak is, meg az iparnak is.

A leghosszabb autópálya/autóút az észak-déli irányban húzódó E4-es. Ez kb. 1500 km hosszú, de ebből csak kb. 600 km valódi autópálya, a többi autóút, sőt időnként 2+1 sávos autóút.

SEBESSÉG

A betartandó sebességhatárok: 110 km/h autópályán, 90 km/h autóúton, 70-90 km/h országúton, 50 km/h lakott területen 30 km/h óra iskolák, óvodák környékén. Az elmúlt fél évben elfogadtak egy törvényjavaslatot, amely szerint ezeket hamarosan kibővítik a 120, 100, 80, 60, 40 km/h kombóval. Ez kicsit olyan magyar megoldásnak tűnik. Nem tudom, hogy a fenébe lehet 10 féle különböző sebességhatárt betartani, de majd kiderül. Egyelőre még csak a páratlan tízesek tábláit látom az utakon.

A svédek alapvetően törvénytisztelő állampolgárok, a szigorú protestáns erkölcs szerint élik dolgos életüket, ezért természetesen igyekeznek betartani ezeket a szabályokat is. Igen ám, de amikor több száz kilométeren keresztül kell 90-nel döcögni egy 200-300 lóerős autóval, az bizony sokakat frusztrál, és sokszor elszakad a cérna, aztán kész a baj. Ugyanis az országutak jó nagy része tele van tűzdelve automata trafipaxokkal, amelyek szépen bemérik és lefotózzák a gyorshajtókat, és aztán megy ki a büntetés postán. A rendőrség adatai szerint havonta kb. 20 ezer gyorshajtót meszelnek le így. A büntetések elég borsosak, 1500-tól 4000 svéd koronáig (egy korona úgy 25 és 30 forint között bóklászik valahol). Ezenkívül a sebességtúllépés mértéke alapján szépen bevonják az ember jogsiját is. Persze nem örökre, csak 2 és 6 hónap közötti időre. Az elmúlt időkben két ismerősöm is így járt. Bizonyára kellemetlen, ha emiatt egy darabig minden nap tömegközlekedni kell, vagy férjet/feleséget nyaggatni, hogy vigyen el a melóba.

A büntetéseket behajtják, a rendőröket egyáltalán nem lehet megvesztegetni, szóval ilyen értelemben jóval szigorúbb a rendszer, mint Magyarországon.

Mivel mi Stockholmban lakunk (elég közel az autópályához), én viszont az innen kb. 60 km-re fekvő Uppsala városában dolgozom, ezért úgy alakult az életem, hogy minden nap összesen több mint 130 kilométert vezetek autópályán a munkába, majd onnan haza. Kb. úgy lehet elképzelni, mintha valaki Budaörsről járna Székesfehérvárra dolgozni.

Ez mondjuk elég nagy változás a korábbi életemhez képest, amikor gyalog 15 percre laktam a munkahelyemtől. De így lassan két év után ehhez is hozzá lehet szokni. A napi másfél óra vezetés az autópályán sok időt hagy a gondolkodásra, és az autózási szokások feltérképezésére.

Ez az útszakasz a korábban említett észak-déli E4-es autópálya része, magába foglalva a belvárost a legnagyobb repülőtérrel összekötő utat is. Emiatt meglehetősen forgalmas, valamint a reptérig vezető szakaszt a taxisok uralják. A város szélétől néhány kilométertől végig 110 km/h a sebességhatár rajta. Itt egy kicsit el lehet mélázni a svéd bevándorláspolitika hatásain. Svédország lakosságának ugyanis több, mint 10%-a bevándorló, különböző iszlám (arabok, afrikaiak, bosnyákok) valamint katolikus (dél-amerikaiak) országokból, akik már egyáltalán nem a szigorú protestáns erkölcsök szerint élik dolgos vagy kevésbé dolgos életüket. A reptér és a belváros között ingázó taxisok 90%-át pedig ők teszik ki (tiszta New York).

Ez azt jelenti, hogy reggel az első 30 kilométer alatt 130-140-nel húznak el mellettem a sárga/fekete V70-es Volvo taxik. Vagy ha épp olyan kedvem van, akkor egy-két percre beállok közéjük versenyezni. Mondjuk ezen a részen nincsenek automata traffipaxok, viszont olyat már láttam, hogy egy kellemes napos reggelen, beállt egy motoros rendőr a belső sávba és 100-zal döcögve integetett hátrafelé, hogy csak szépen nyugodtan haladjanak az ideges autósok. Elég mókás volt így menni 10 percig. Olyan is előfordult, hogy a belső sávban valaki 150-nel veretett egy BMW-vel, aztán hirtelen kivágódott egy bokorból egy motoros zsernyák és szépen utánaeredt.

A repteret elhagyva aztán kezdődik az igazi „vidéki” svéd autózás, bár még itt is valódi autópályán. A megfigyeléseim alapján két fő gépjárművezető típus halad ezen a szakaszon: a dinamikus és a takarékos. Én inkább az utóbbi táborba tartozom, de kicsit hangulatfüggő is. A dinamikus vezetés hívei beállítják 120 km/h-ra a tempomatot és céltudatosan haladnak a céljuk felé (0-10 kilométeres sebességtúllépésnél még nem büntetik meg az embert). A takarékos vezetők valahol 90-100 közé lövik be a sebességet, és lassan csordogálnak ugyanarra.

Gyors matekkal ki lehet számolni, hogy a dinamikus vezető pl. az Uppsaláig hátralévő 30 kilométert 15 perc alatt fogja megtenni, míg a takarékos kb. 20 perc alatt. 5 perc a különbség, viszont az üzemanyagfogyasztásban ennél jóval drasztikusabb. A saját számítasaim szerint 10-20%-kal kevesebbet fogyasztok, ha a takarékos üzemmódban haladok. Ha havonta majdnem háromezer kilométert autózom, akkor azért ezt már igencsak megérzem a pénztárcámon. Természetesen a két fő tábor mellett előfordulnak kivételek. Láttam már 150-160-nal száguldani sportkocsikat, vagy időnként furgonokat (szerintem a világon a furgonosok vezetnek a legvadabbul) de nem gyakran. Meg néha vannak a nagyon-nagyon hosszú kamionok. Az kicsit izgalmas, amikor két ilyen megy egymás mögött, és az egyik úgy dönt, hogy 95-tel megelőzi a másikat, amelyik 90-nel megy.

Hazafelé aztán ugyanez van, azzal a különbséggel, hogy Stockholmhoz közeledve az autópálya végén mindig lehet izgulni, hol a dugó vége. Ugyanis annyira sokan akarnak a munka után átjutni északról délre Stockholmon, hogy ez még az itt 3 sávos autópályát is teljesen feltölti autókkal. Egy forgalmasabb, esetleg balesettel tarkított délutánon simán lehet 30-40 percig csorogni az utolsó 10-20 kilométeren. A legdurvább a 65 kilométeres távon hazafelé 2 és fél óra volt. Mondjuk akkor valami kamion kidöntött egy hidat, vagy hasonló kataklizma történt.

Balesetek itt is vannak. 2007-ben majdnem 500 ember halt meg az utakon. Mondjuk azért ez jóval kevesebb, mint Magyarországon, ahol több, mint 1200. Van azért egy nagy különbség: a biztonsági övet itt mindenki becsatolja. A hátsó ülésen és a városban is. Még a taxikban is hátul. Sőt a távolsági buszokon is van biztonsági öv. Ez azért elég fontos momentum lehet.

AUTÓK

Az autóállomány nem igazán hasonlítható a magyarhoz. Az autók nagyok.

A legnépszerűbb autó a Volvo V70 (ez friss eladási lista). 1,6-os motornál kisebbet nehezen találni. Nekünk egy Ford Focus 1,8 FFV FlexiFuel (erről később még lesz szó) kombink van. Jóval több kombi és félkombi autó van, mint szedán. Persze a gazdasági világválság, meg az olajárrobbanás ide is kezd begyűrűzni ezért elég népszerűek a közepes autók is (VW Golf, Audi A4), sőt a városi autózáshoz a kisautók is. Mivel azonban a lakosság nagyobbik fele nem nagyvárosokban lakik, és a globális felmelegedés ellenére még mindig elég zord az időjárás, ezért szeretik a nagy, meleg, kényelmes autókat. Nagyon sok embernek van "telke" a tavak, folyók mellett, sokszor több száz kilométerre a lakhelyüktől, és oda se árt a nagy autó, amibe az egész család belefér kutyástul, kajakostul.

Nekünk nincs ilyen telkünk, de már párszor mentünk vidékre barátokhoz. A nagyvárosoktól eltávolodva eltűnnek az autópályák, és kétszer egysávos országutakká keskenyülnek 70/90 km/h sebességhatárral, ahol majdnem minden második fa mögött van egy automata trafipax. Persze kis gyakorlás után meg lehet tanulni, hogy hol vannak ezek, sőt állítólag az új gps szoftverek már figyelmeztetnek is rájuk. Úgyhogy az úrvezetők 10-20 kilométeres állandó sebességtúllépéssel haladnak, és az ismert pontoknál lelassítanak. Azért jó idő esetén előbújnak a motoros rendőrök a lézeres kézi sebességmérőjükkel, és akkor ők is szépen osztogatják a büntiket.

Mivel a jólét itt azért még mindig dübörög, vannak elég brutális autók. A kedvencem a Koenigsegg, egyet árulnak használtan. Kb 150 millió forint. 800 LE, 395 km/h. :) Mondjuk ilyet az utcán még nem láttam. De Lamborghinik, Ferrarik akadnak. Porsche egész sok van. SUV-ok, jeepek is szép számmal. Bentley szalon is van Stockholmban.

IDŐJÁRÁS

Svédország fent van a messzi északon. Ennek megfelelően a tél hosszú és sötét, a nyár rövid és világos. Az évszázadok során az itt élő népek többé-kevésbé megbarátkoztak ezzel. Itt a téli gumi nem valami úri hóbort, vagy az abroncsgyárak reklámfogása, hanem szükséges kellék a téli autózáshoz. A téli gumi használata télen kötelező. Meg van adva, és ellenőrzik, milyen profilmélység van a gumikon. Sőt létezik az ún. "dubbdäck", avagy stoplis gumi. Ez egy olyan téli gumi, amin kis pöckök, stoplik vannak benyomva a gumi futófelületébe. Emiatt az autó elég hangos lesz, valamint apró darabokat szaggat ki az útból, viszont érthető módon jóval kevésbé fog csúszkálni a havas-jeges utakon. Ez a bizarr külső, és a kellemetlenségek ellenére itt rettentően népszerű.

Bár mostanában elkezdtek hangot adni annak, hogy mondjuk, aki csak a városban autózik, annak talán elég lenne egy szokásos stoplitlan téligumi is, mert akkor nem repkednének az apró útrészecskék a levegőbe, majd a tüdőkbe. De amennyire hallottam az északabbi területeken a stopli gyakorlatilag kötelező, különben könnyen pórul jár az egyszeri autós.

Én még csak egy telet autóztam végig, és az pont egy meglehetősen enyhe tél volt. Viszont azt jól meg lehetett figyelni, hogy a természet itt nagy úr, akitől tartanak az autósok. És ha épp egy kisebb hóvihar fújt át az autópályán, akkor még a legmerészebb autósok sem mertek 80-90-nél többel menni. Egyszer tapasztaltam meg, milyen az, amikor a kásás jég és hó enyhén buckás jégpályává alakítja az utat: hát nem túl kellemes. Ezen a reggelen felhívott a főnököm, hogy amikor vezetek az autópályán, akkor semmiképpen se menjek 60-nál gyorsabban. Szerencsére erre magamtól is rájöttem.

Az olyan extrák, mint az elektromos kipörgésgátló, első szélvédő elektromos melegítése, ülésfűtés, motormelegítő itt nem különösen számítanak extrának. Egy középkategóriás autóban ezek benne vannak az alapcsomagban.

ÜZEMANYAG

Az üzemanyag kb. ugyanannyiba kerül, mint Magyarországon, most épp: dízel 12-13 korona, 95-ös 11-12 korona, és van még az etanol (E85), ami 8-9 korona. A benzinkutaknál mindenhol lehet önkiszolgáló módon bankkártyával tankolni, és számlát is ad a masina, ha a tankolás után újra benyomja az ember a nyílásba a kártyát. ÁFÁS számla természetesen nincs Svédországban. Mindenki azt számol el egy sima számlával amit akar, aztán ha gyanús, ellenőrzik.

Amúgy svéd állam azt találta ki, hogy az etanol fogja megmenteni a Földünket. Vagy legalábbis az övékét, bár ehhez sajnos nem meginni kell. Ehhez a következő programot dolgozták ki az elmúlt pár évben: megállapodtak brazil cukornád termelőkkel, hogy termeljenek sok cukornádat, amiből aztán jó erős rumot főznek, felöntik 15% benzinnel, Svédországba szállítják, és úgynevezett FlexiFuel, BioPower vagy más hasonló fantázianevű autókba töltik. Állítólag így 70-80%-kal csökken a bruttó széndioxid kibocsátás, mert ugye a cukornádat minden évben újra lehet ültetni, és az szépen beépít a szöveteibe egy csomó széndioxidot. Az elgondolás elvileg jó, de azért sok helyen támadható.

Ennek ellenére egyelőre elég nagy sikernek tűnik itt. Majdnem minden benzinkúton lehet E85-öt tankolni. Mert a svédek nagy környezetvédők is. A mi Ford Focusunk is ilyen FlexiFuel-os, amibe lehet benzint és/vagy etanolt is tölteni. Ez tök jó, mert megvan a lehetőség, hogy megmentsük a földet. Vagy esetleg valami más húzódik meg a háttérben.

DUGÓADÓ

Hát igen...

Stockholmban kb. egy éve bevezettek egy fajta "dugóadót". Ha jól tudom Londonban is van ilyen, és Budapesten is terveznek ilyesmit, a belvárosi forgalom csökkentésére. Itt a következőképpen működik a rendszer. A belváros szélén, az összes ki- és bevezető úton ellenőrzőpontokat állítottak fel, ahol automata kamerarendszer figyeli az autókat. A rendszer feljegyzi az elhaladó autók rendszámát, és felstriguláz napszaktól függően 10-20 korona között egy összeget az autónak.

Az autósnak pedig bizonyos időközönként rendezni kell a számláját (kb. max. 2-4 hét után). Ha nem, bírságot is striguláznak mellé. Természetesen a rendszer teljesen automatikus, és az összes trafikban ki lehet egyenlíteni a számlát, mert a trafikosok a számítógépes rendszerben látják, hogy a rendszám alapján kinek mennyi tartozása van. Sőt most már asszem havi átutalással is megoldható a dolog. Na, de hogy miért is meséltem ezt el? Hát azért, mert a város vezetése azt találta ki, hogy az ún. "környezetbarát" autók mentesülnek ez alól a díj alól.

Ez a valóságban azt jelenti, hogy az etanolos és az elektromos hibrid autóknak (ebből a kettőből van viszonylag sok) nem kell fizetni. Ez azért nem utolsó, mert ha valaki a belvárosban lakik, és nem a belvárosban dolgozik (vagy fordítva), akkor annak mindennap 40 koronát kell fizetnie, mert kétszer áthajtott a városhatáron. Ez egy hónapban 800 korona... Az még itt is sok pénz.

Szóval ennek örömére mindenki (többek között mi is) elkezdett etanolos autókat venni. Azt hiszem a Ford Focus jelent meg ilyennel itt először, ezért ebből van a legtöbb, de most már van Volvo V50, V70, Saab 9-3, 9-5, VW Golf is ilyen mindenevő motorral. Ezek az autók kb. ugyanannyiba kerülnek, mint a benzinesek, sőt a környezettudatosság növelése érdekében még egy egyszeri tízezer koronás támogatást is ad az állam melléjük.

Ez tök jó, meg szuper, meg minden, csak egy baj van vele: senki nem ellenőrzi, hogy etanolt, vagy benzint tankolnak-e beléjük. És a környezettudatosság addig jó móka, amíg nem kerül sok extra befektetésbe, de sajnos ezt valahogy elfelejtették mostanában. Mint írtam 1 liter benzin most 11-12 koronába kerül, 1 liter E85 meg 8-9 be. Csak sajnos etanolból az autók 30-40%-kal többet fogyasztanak, mint benzinből (más az energiatartalma, meg a sűrűsége, meg ilyenek). És amíg a benzin 13-14 koronába került pár hónapja, addig vidáman tankoltam az etanolt, most viszont már kétszer is meggondolom. A Focus takarékos stílusban vezetve 6-7 liter benzint fogyaszt, és 9-10 liter etanolt 100 km autópályán.

A másik érdekes dolog, hogy valószínűleg Stockholmban van a világ legtöbb Lexus RX400h elektromos hibrid SUV-ja. Ami ugyan városban simán fogyaszt 8-9 liter benzint 100 kilométeren, és 192 g/km a széndioxid kibocsátása, viszont az elektromos hibrid hajtás miatt érvényes rá a mentesség a dugóadó alól. No comment.

Ja, és persze vannak a lengyelek. Ők nagyon egyszerűen kerülik el a dugóadót, a drága biztosítást, és az egyéb bosszantó felesleges kiadásokat: lengyel rendszámmal járnak. A külföldi rendszámok ugyanis nincsenek benne a rendszerben. A lengyel rendszámok a svédek szlovák rendszámai... :) (Azzal a különbséggel, hogy ezeket tényleg lengyelek használják, bár szerintem ők itt élnek).

EGYEBEK

A széndioxid kibocsátásról amúgy is sokat gondolkoztam a napi másfél-két órás autózásaim során. A bűvös határ itt 120 g/km-nél van. Az ennél kevesebbet kibocsátó autókat minősítik környezetbarátnak. Ezt a miniautók, az elektromos hibridek, az etanolos autók és a dízelek tudják teljesíteni. A dízelek tényleg keveset fogasztanak. Ezt tapasztalatból tudom, mert egy darabig jártam dolgozni egy 207-es 1,6 HDI Peugeot-val. Takarékos üzemmódban simán 5 liter alá lehetett vinni a 100 kilométerenkénti fogyasztást. Ha jól emlékszem 3,8 liter volt a rekordom. Viszont a takarékos dízel autók drágák, a dízel is drága, és bár a tízezer koronás bónuszt ezekhez is odacsapja az állam (ha 120 g/km alatt van a széndioxid kibocsátás), de pl. a dugóadók alól nem mentesülnek. A miniautók sem. Ez kicsit fura.

Forgalmi: az nincs. Az autóvezetéshez hivatalosan két dolog kell: egy érvényes jogsi, és egy érvényes rendszám az autón, az adó befizetését és a műszaki érvényességet igazoló kis matricácskával a rendszámtáblán. Egy esetleges közúti ellenőrzéskor ennyi bőven elég.

Mondjuk több mint egy éve minden nap vezetek, és még soha, de soha nem állítottak meg. Kb. 3-4 szer láttam olyat, hogy rendőrök az út szélén igazoltattak, de akkor is talán csak a gyorshajtókat, vagy valami gyilkost kerestek. Szóval nincs az az idegesítő a zöld füzetecske a szanaszét hulló csekkekkel, meg az egydarab-jogosítványt-személyiigazolványt-forgalmiengedélyt szeretnék látni. A rendszám alapján teljesen egyértelmű minden.

Autóvásárlás: az autónkat használtan vettük egy magánszemélytől. A vásárlás a következőből állt: Találkoztunk, az arc elhozta az autót, a kulcsot meg az autó törzslapját. A törzslap két lapból áll egy autóspecifikus lapból és egy tulaj specifikus lapból. A tulajspecifikus lapra ráírtuk őt, mint régi tulajdonost, engem mint újat, aláírtuk mind a ketten, odaadtuk a pénzt az arcnak, ő ideadta a kulcsot és az autóspecifikus papírt, és feladtuk a papírt postán a hatóságnak. Egy hét múlva kiküldték az új tulajspecifikus lapot postán, amin már én voltam a tulaj. Na, ez aztán olajozottan megy. Ja, és a vásárlás előtt a rendszám alapján simán le lehet kérdezni a hatóságtól, kié a kocsi, hányadik tulajdonos, be van-e fizetve a biztosítás, meg ilyenek. És mindez teljesen ingyen, online. Regisztráció meg ügyfélkapu, meg ilyen bohócságok nélkül.

Hát egyelőre ennyi jutott eszembe. Kérdezz bátran, és szívesen utánanézek, vagy elmondom a véleményemet. Ha még ezek után kíváncsi vagy rá…

Vélemények "Miért lehet, ha tilos?" című cikkünkről.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr82749202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szépmező 2008.11.05. 16:27:53

én gyorshajtó vagyok, és küzdök a "dinamikus sebességkorlátozásért"

Rocko- 2008.11.05. 16:30:51

Shadowbull 2008.11.05. 15:26:11
jaja, én 180-ban húznám meg a határt. alulról. ;)

Rocko- 2008.11.05. 16:32:35

villanyturbomotor. haha.

Desert 2008.11.05. 16:37:04

a GPS-es rögzités elve marhaság. Egy középiskolás, műszaki érzékkel áldott gyerek, fél óra alatt összerak egy zavarót hozzá, utána majd nézegesse a rendőr, hogy hol is mentem 250-el. De mondok jobbat, picit bonyolultabban, de akár a hamis műhold jeleket is ki lehet küldeni a gps vevő mellé rakott antennával ami elnyomja a jeleket. El lehet gondolni hány ilyen kütyüt adnának el...
Szoftveres sebesség korlátozás szintén vicc kategória, a mostani korlátozásokat (250 km/ó az erősebb autókban) kb 10e ft-ért ütik ki az autóból.

Motorok korlátozása szintén baromság, akkor majd átépitett, tuningolt motorokkal fognak gyorsabban menni.

Szóval baromság az egész, ha adott pillanatban elkap (megállit) a rendőr gyorshajtásért, akkor van miről beszélni a többi csak szájtépés.

Kopasz Mercis 2008.11.05. 16:37:38

Mint már írta is valaki, messze nem 6-800 kiló egy "rémszarvas", csupán 120-150.
Mondjuk így is borzasztó veszélyes, mert nagyon buta állat, váratlanul a kocsi-motor elé kocog, aztán csak néz nagy bambán. Vadsíp szart sem ér ellene. Ha egy csorda melegíti a patáit az úton, a szembejövők villognak, északon ezt jelenti a villogás, nem traffipaxot.

Drága autót meg lehet gyártani nagy motor nélkül is, sokan nem a bika erőgép miatt veszik, csak hang, forma, gyorsulás, kanyarstabil ami számít.
Utak mentén simán lehetne jeladókat telepíteni ami a megengedett legnagyobb sebességet közölné a kocsikkal. Sőt egy elektronika engedélyezhetné a max. sebesség 0,5-1 percre való meghaladását is közlekedésbiztonsági okokból (pl. egy elnézett előzés)

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2008.11.05. 16:44:56

ez a cikk teljesen értelmetlen.

ne haragudj, de az államnak a GYORSHAJTÁSRA, nem pedig a sebességkorlátozásokra van szüksége. a kettőnek semmi köze egymáshoz.

Kopasz Mercis 2008.11.05. 16:46:36

Desert 2008.11.05. 16:37:04

"Szoftveres sebesség korlátozás szintén vicc kategória, a mostani korlátozásokat (250 km/ó az erősebb autókban) kb 10e ft-ért ütik ki az autóból."

Rohadt gyorsan le tudnám szoktatni róla az autósokat. Évente esetleg csak a műszaki vizsgán ellenőriztetném, kb 5 perc, Aztán akit mégis elkapnának nélküle, első esetben fél évre koboznám el a gépet, második alkalommal véglegesen. Kivéve ha megmondja hol csinálták meg neki, mert az kapna olyan büntetést hagy belegebed. Hidd el, nagyon gyorsan leszoknának a kikódolásról.

Desert 2008.11.05. 16:54:02

psmith: látom nem nagyon ismered, hogy működik ez.

tuninggal együtt szokás ezt megrendelni (de lehet anélkül is) kapsz egy kis kézben elférő kütyüt, amit kábellel rádugsz az odb diagnosztikai csatlakozóra a kormány alatt. Kiolvassa a gyári programot (a korlátozással benne) majd elmenti a saját memóriájába, majd rátölti a korlátozás nélkül programot. Ha gond van vagy jön az időszakos ellenőrzés, vagy akár csak a kötelező szerviz, nehogy ugrojon a garancia, a kütyü 1 perc alatt visszatölti a gyári programot bitszinten egyezve, nem lehet megmondani, hogy fél órája még tuning volt rajta. És ez per pillanat, sőt sokéve működő, ezrek által használt kütyü. El lehet gondolni, mennyire ráfeküdnének ezek fejlesztésére, ha valóban megpróbálnának bevezetni egy ekkora ökörséget.

naat2 2008.11.05. 16:58:04

('Ez igy netto ostobasag.' - és milyen a bruttó?)

'Pont a nagyon bika autokban van NAGYSAGRENDDEL tobb es minosegibb mernoki munka.' - igen, de ennek a motor technológia fejlettsége csak egy része. A bika autókhoz rengeteg presztízs szolgáltatás tartozik, ami nem kapcsolódik az eredeti kérdéshez.

'Persze a motor nagysaga nem mervado, a literteljesitmeny a mervado.' - gondolom a literteljesítményen a térfogatra eső teljesítményt kell érteni, ami viszont nem azonos a cikk által felvetett abszolúttal, ami a nagy száguldást teszi lehetővé. Én épp azt mondom, hogy a hatékonyságot növelve, kisebb motorokkal is elérhető egy elfogadható teljesítmény, a többi pazarlás.

'Remeljuk nem. De amugy az autok 99%-a mar ma is szimplan hasznalati eszkoz. A maradek 1%-ot meg nem erdemes semmiert sem karhoztatni.' - sztem a cikk pont arról szól, hogy elindult egy folyamat, amiben a jelenlegi autók döntő része képes bőven a megengedett (és kontrollálható) határokon is túl menni - és ez nem elhanyagolható pazarlással is jár.

Sokat fikázzák a villanymotorokat, pedig a vasút révén a legnagyobb munkát ezek végzik (pláne nyomatékban, ld. dízel-elektromos mozdonyok).

Kopasz Mercis 2008.11.05. 16:59:44

Desert,

pontosan tudom, nekem is volt. :)

Sőt lehetne fokozni, amikor az utastérből vezérelné a dolgot az ember. Leállírják, motor leállít, szoftver cserél, ellenőrzéskor minden rendben.

Ez azonban nem megoldás a tettenérésre.

EÖ (törölt) 2008.11.05. 17:01:25

a múltkor voltam kinn Svédországban, bérelt autóval vezettem kb. 2000 kilométert
egyetlen egy Audit, BMW-t és Mercit sem láttam, pedig nem a Lappföldön vezettem
nem előzött meg egyetlen autó sem
nem túlzok, tényleg EGYETLENEGY sem (és nem azért mert téptem)
a VISA kártyámon a kölcsönző cég egy kisebb összeget (százezer ft) zárolt,amiből majd az esetlges büntit fizetik ki, amit az automata kamerás rendszer küld majd nekik
szerencsére nem küldött
szóval ez elég erős visszatartó erő

Desert 2008.11.05. 17:09:54

"Ez azonban nem megoldás a tettenérésre. "

A tettenérésre semmi sem megoldás. De azért lássuk be, a tettenéréshez pont, hogy nincs szükség a cikkben emlitett baromságokra, mindenki olyan erős autót vesz amit meg tud engedni magának. Aztán úgy használja ahogy akarja, ha ahhoz van kedve, akkor 1.5 mp alatt éri el a piros lámpától az 50-et, ha akarja kihajtja a pályán a 300-at, ebben senki nem fogja megakadályozni, ha elkapják, akkor gondban lesz, ilyen egyszerű. De a gps, a szoftveres korlátozás, a butitott motorokkal eladás egy nagy baromság, kutyagumit sem érne, ezért fel sem merült sehol sem a bevezetésük, mert tudják hogy röhögve kijátszhatóak.

Shadowbull 2008.11.05. 17:19:53

"gondolom a literteljesítményen a térfogatra eső teljesítményt kell érteni, ami viszont nem azonos a cikk által felvetett abszolúttal, ami a nagy száguldást teszi lehetővé."

Nem. Literteljesitmenyen a fajlagos teljesitmenyt kell erteni. Azaz ha egy 6 literes mootorbol hoznak ki 400 loerot, az mernokileg kisebb kihivas, mintha egy 4literesbol hoznak ki ugyanennyit. De annak a 6 literes 400 lovas motornak a megepitese jelentosen tobb muszaki tudast es tapasztalatot igenyel, mint egy 1,4-es 80 lovas motore. A kisautok kis motorjai mas jellegu kihivasok ele allitjak a mernokoket: ott a nagy darabszam miatti gyartasoptimalizacio, es az alacsony koltsegvetes szab hatart.

sb

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.11.05. 17:21:16

psmith: cserélhető motorvezérlő? vizsgára a gyári, mindennapokra a tuning.
találj ki jobb ellenőrzést

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.11.05. 17:23:49

tennenérés? Kovács 2 tizedes majd ráteszi minden típusra jó diagnosztikai készüléket a kocsira, és megmondja, gyári-e a szoftvere. LOL

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.11.05. 17:51:27

Norvégiában a Munch-képek elrablásakor közreműködő sofőrt talán 7 vagy 8 évre ítélték.

Nálunk a viszkist folytatólagosan elkövetett fegyveres rablásért mennyire is?...

Na, EZ a különbség.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.05. 18:27:03

..a Honda hogy tudta megoldani szériában, megbízhatóan az erős, tartós és kicsi térfogatú motorokat? :)
Bármelyik gyár mérnökei meg tudják ezt oldani, ha akarják, vagy annyival jobbak ebben a japánok?

Gomulka Béla 2008.11.05. 18:27:52

Ha az a sok ember nem halna meg, még inkább túlnépesedne ez a zsúfolt ország/kontinens/bolygó. Jobb ez így.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.11.05. 18:39:08

Ez a cikk jó volt, tényleg. :-D
A másik meg, hát az csak egy eszme(túl)futtatás... :-(

S.Ann 2008.11.05. 18:59:56

Merész cikk. Ez így van. Sajna ez nem a gyorshajtásról szól, hanem arról, hogy mennyire primitív a társadalom:D És ha nem áll be az ember eltapossák.

Speedman 2008.11.05. 19:09:30

kockásfülünyúl:
"A gyorshajtást meg egyféle képen lehetne megszüntetni: lakott területen kívül el kéne törölni a sebességkorlátozásokat. Én sem nyavalyognék, ha valaki az országúton kilonyócvannal előzne, hanem fülem-farkam behúzva kotródnék az útjából:)))"

Hát persze! Ha meg benézte az előzést letakarít téged is az útról...

Pista Bácsi 2008.11.05. 19:16:50

Naat2!

Technikai vonatkozásban a nagyon bika autók több szempontból sem fontosak:
"- ezek nem kifinomult technikák, beleraknak egy nagy térfogatú motort aztán az majd mindent visz. Ehhez nem kell sok mérnöki munka, ahhoz viszont annál több, hogy minél jobb hatásfokú motorok készüljenek (a lehetőségek határa közelében exponenciálisan nőnek a fejlesztési igények, még több mérnöki munkát igényelve)"

Aha... Nézzük csak. Van egy kőkorszaki amcsi 8 hengeres 6000 köbcentis autó, ami fogyaszt vagy 20 litert 100 km-re. Ez szar...

De akkor egy hatodekkora motoros korszerű mai autó, ami 1000 köbcentis, miért nem éri be 20/6 azaz 3,3 liter fogyasztással?

Lehet, hogy annyira mégse korszerű az a mai motor?

Shadowbull 2008.11.05. 19:19:04

"..a Honda hogy tudta megoldani szériában, megbízhatóan az erős, tartós és kicsi térfogatú motorokat? :)"

Miert, meg tudta?

sb

Gomulka Béla 2008.11.05. 19:20:59

A hatod-akkora motor azert nem éri be 3.3 literrel, mert fele-akkora súlyt kell vinnie.

Ubul1 2008.11.05. 19:22:43

Baromi nagy tévedés hogy nincs villanymotor aminek nem kellő az indítási nyomatéka!! A villanymozdonyra arányaiban annyi teherr van rákötve mintha egy trabanttal akanánk duplatengelyes lakókocsit vontatni szembeszélben!
Éppen hogy a villanymotoroknak, különösképp az egyenáramúaknak (AZ AKKU EGYENÁRAMOT AD) van bődületes indítási nyomatéka amit a fordulatszámát szinte minden terhelés mellett tartja míg le nem ég, de ezt egy jó hűtéssel még i is lehet tolni.És az indítás pillanatában a csúcsnyomaték közel 80%-a rendelkezésre áll. Ezek olyan motorok mint a troliban is van, tehát NEM olyan amivel a pistabá otthon szarakodik a darálóban meg a gazban lefulladó villanyos fűnyíróval. Azok 1 v 3 fázisú aszinkronok amik közel sem említhetőek az egyenáramúakkal. Különben a kommutátoros is egyfajta egyenáramú motor, a kommutátor egy mechanikai egyenirányító. Szemben a baszott drága Si/Ge félvezetős hidaktól ami a Ganz gyártmányú mozdonyokban van.

Ubul1 2008.11.05. 19:24:52

itt csak arról van szó h kb a kocsi árának a felét tenné ki az akkuköteg ha olyat akarnánk amivel 100km-nél többet lehet töltés nélkül haladni. És kurva nehéz is lenne. Csak említésképp a villamos targoncákban az ellensúly maga az akku ami kb 4-5 T! összsúlyú.

Pista Bácsi 2008.11.05. 19:33:19

Ubul!

Mennyémá'

Honnan veszel egy autóban (ami fölött nincs felsővezeték, csak benne egy akkumulátor!) akkor áramot, ami egy ilyen motort meghajt?!?!

Troli, villanymozdony NEM reális ellenpélda, mert nem cipeli magával az áramforrást!!!

Shadowbull 2008.11.05. 19:40:09

Pista Bácsi 2008.11.05. 19:16:50

Ez a szamitas tobb szempontbol sem korrekt.

Nem a loketterfogat a lenyeg, hanem az auto sulya, es legellenallasa.

sb

Harmatos Libaf.s 2008.11.05. 20:10:13

Hát elgondolkottat ez egy kicsit. Amm ha meg enyire anyagiasak egyesek hogy ezért van ez a szenvedés amiért ,akkor ha egy kicsit gonosz, logikus akarok lenni mért nem emelik meg a sebesség határt (min 160 inkább több :)) hiszen akkor ijen elmélet miatt még több pénzhez jutnak és még a jónép is jóljárt:) Kivéve a szerencsétlen magatehetetlen áldozat:P:S-,- no azokat a barmokat kéne kiszedni és csesztetni akik ijen baleseteket csinálnak és az Euro NCAP-n nem 60km el utköztetni az autót hanem min 120 (pl két autó megy 60 -nal és ütköznek az ugyan ojan mint ha egy autó menne 120al a fának és sajnos ennél nagyobb sebességgel csattannak:S)

Boss88 2008.11.05. 20:48:05

nah adj még ötleteket nekik gyulavitéz, hátha megfogadják...

Kopi3.14 2008.11.05. 21:34:09

Pista Bá: ő aról beszélt, hogy vannak olyan motorok, amik nagy indítási nyomatékkal bírnak. És ebben igaza van. Egyenáramú motorok ilyenek. A soros motor vagy a külső gerjesztésű is egész jó. Munkakörömben állandó mágneses motorokkal foglalkozom, ezek is igen szép dolgokra képesek kis méretben is, nagy indítási nyomatékkal, és onnan esik le nulláig a nyomatékuk- növekvő fordulatszámig. Lineáris kapcsolatban állva egymással.
Ubul annyiban téávedett, hogy a kommutátoros motorok azok egyenáramúak, a kommutátor pont az áram váltakozását biztosítja a rendszernek.

Boss88 2008.11.05. 21:57:35

a svéd levél jó
de sztem ott is abnormális a sebkorl.
és ott még be is tartatják.
és hozzátenném hogy notorius gyorshajtó vagyok(50=70, 90=100-110, 130=140-150), annyival megyek amennyivel a viszonyok engedik és biztonságban érzem magam.
ha rendőrt latok vagy trafi van akkor lassitok.
és ha lesz saját autom az elso lesz hogy beszerzek egy radar/lézer-jelzőt
lehet fikázni.
Autobahn forever!
gyulavitézmonnyonle :D

Kopi3.14 2008.11.05. 22:29:14

Mr Góré. Ha te tudd mennyivel lehet menni, akkor minek lassítasz le helyenként? A lézeres blokkolódhoz meg jó osztrák utakat kívánok. :)Plusz jó kis autobahnos száguldozásokat-dugig van korlátozással.

Shadowbull 2008.11.05. 22:45:49

"Plusz jó kis autobahnos száguldozásokat-dugig van korlátozással. "

Ugye tunni köll, merre köll autozni :)

sb

BTO11 2008.11.05. 23:18:52

svédeknél hosszu a tél!
D:))
nyáron kiélvezkedik magukat a télre való felkészülés jegyében.
D:))
svédeknél ha 1 figyingel is többet költesz mint a jövedelmed akkor megy a helyi apeh és megkérdi honnét van a figying!
na ezé se lehet vesztegetni a rendőrt ottanság nem csak a megfizetés miatt.

BTO11 2008.11.05. 23:25:30

amugy fentebb valameik kartács irta mán ,hogy a be nem látható kanyarokba lévő előzések a statisztikai tényezők.

pl szombaton menék kifelé vidékre Kömlöd felöll Dad felé és a falu előttlévő dombon állóra fékezém magam,mert a donbon felfelé szembe igyekvén a suzut előzi a kotkoda felicia szintén LE bajnok autó.

amugy inen üdvizelem a kotkoda soförjét,mert 1 boccs se volt részéről kézfelemelés formájában.

amely domd tetején lévő kanyarná fékezém annak a kanyarnak az árokpartja tele szokott lenni autó elsőrész törmelékkel,sőt mán autót is láttam ott a kanyarba az árokba,reletiv gyorshajtás bizony.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.05. 23:27:30

"és hozzátenném hogy notorius gyorshajtó vagyok(50=70, 90=100-110, 130=140-150), annyival megyek amennyivel a viszonyok engedik és biztonságban érzem magam.
ha rendőrt latok vagy trafi van akkor lassitok.
és ha lesz saját autom az elso lesz hogy beszerzek egy radar/lézer-jelzőt
lehet fikázni.
Autobahn forever!"

Én is így voltam jogsi után, aztán pereceltem két akkorát..
A mai eszemmel már én is azt írnám, amit nekem írtak anno, és amin akkor hihetetlenül megsértődtem.
Látom a mostani 17 éveseket, mind ugyanazt mondja, mint én anno, és ugyanazokat a hülyeségeket meg is csinálják.
Ez az öregedés?
Jézusom, aki már négyszer-ötször élte végig ugyanezt, más-más fiatalokkal..
Kezdem megérteni a nyugdíjasokat?!

Geri001 2008.11.05. 23:37:05

...a szerző a cikkből teljesen kihagyta a versenypályákat, pedig számos egyszerű megoldással lehetne arra terelni a jónépet, és még csak sok állami befektetést sem igényel...

ja csak sokan vannak akik nem mennének igy sem el oda gyorshajtani mert pluszba benzint nem fog rá költeni!
ha meg ugyis menni kell akkormeg gyorsabban megy!

baromság hogy aki gyorsan megy az majd lassan fog menni és kiéli magát a versenypályán ahova majd tápioéepenyéről felmegy 300Ft os benzinnel Pestre..ááááá
ez hülyeség hogy is merülhet fel ilyen!

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2008.11.05. 23:47:31

Lehet öregedésnek is hívni. Vagy érési folyamatnak. Van olyan, akivel sosem történik meg.

lacza87 (törölt) 2008.11.06. 07:44:49

csak a korrektség kedvéért: aszinkron motoroknál is van lehetőség a nyomaték fordulatszámtól való függését szabályozni (pl frekvenciaváltóval)

loláb 2008.11.06. 07:47:56

Mr Goré,

Okvetlenül írd meg, ha meglesz az autó, és azt is, hogy nagyjából merre közlekedsz...hogy elkerülhessük egymást.

Ubul1 2008.11.06. 08:05:01

A frekiváltóval legfeljebb a fordulatszámot lehet szabályozni, egyszerűen tekergeted mint hülyegyerek a távirányítós kocsi potiját aztán olyan gyorsan pörög. A nyomaték az meg van valahol. Mert az aszinkron motor olyan mint egy transzformátor elviekben, sematikus rajza pl ugyanaz csak az a különbség hogy ennek a trafónak a szekunder tekercselése forog. Ez a forgórész. Tehát semmit nem tudsz a nyomatékkal kezdeni az az adott fordulatszámhoz mindig ugyanaz, olyan mint egy aránypár. Pl alacsonyra tekert fordulaton a béka segge alatt. 2 kW-os motort lazán lefogsz 2 kézzel egy 50-esre állított fordulaton. És ez csak egy módszer a ford.szám változtatására, mert van pl a Dahlander motor. Ott meg a póluspárszám változtatásával szabályozunk.
Tehát mégegyszer, frekiváltóval nem lehet csak nyomatékot szabályozni, mert nem arra van: azzal a fordulatszámot lehet változtatni és a nyomaték a fordulattal együtt leesik ha a frekivel fordított arányosan nem változtatjuk az állórész tekercselés feszültségét.

kvkmai.uw.hu/documents/tantargy/Altivar28%20frekvenciavalto.doc

Ez használható dokument, képletekkel tűzdelve.

Ubul1 2008.11.06. 08:09:00

Pista Bácsi 2008.11.05. 19:33:19


Nem éppen ezt mondom?! A villanyautók jelenlegi korlátja NEM a meghajtómotor hanem a kiforratlan energiaforrás, mert költséges és nehéz! Pl ott mondtam a villamos targoncát.
Ki a fasz akart itt példálódzni vagy párhuzamot levonni?!
Javaslom hogy GOTO:
Ubul1 2008.11.05. 19:22:43
Aztán értelmezzed és utána gyere vissza!
(segítség: ott az indítási nyomatékra hoztam példát)

Ubul1 2008.11.06. 08:14:03

Kopi3.14 2008.11.05. 21:34:09

Kollega, neked is GOTO:
Ubul1 2008.11.05. 19:22:43

Aztán olvasd el mégegyszer a komment utolsó 3 sorát!
Kis segítség:
" Különben a kommutátoros is egyfajta egyenáramú motor, a kommutátor egy mechanikai egyenirányító."

Ti gyerekek itt a fórumon már régóta tapasztalom hogy rettentő hiányosságok vannak az értő olvasás terén. Vagy óvoda óta sem sikerült megtanulni folyékonyan olvasni, persze így nehéz felfogni bármit is ;)

Shadowbull 2008.11.06. 08:53:28

Hat peldaul en ebbol egy kurva szot se ertek :)

" Különben a kommutátoros is egyfajta egyenáramú motor, a kommutátor egy mechanikai egyenirányító."

Pedig figyelmesen olvasom, becsszora :)

Amiben nincs fogaskerek, az nekem magas :)

sb

Merida001 2008.11.06. 08:54:44

Az az érdekes az egészben, hogy az autógyártók legyárthatják a nagyteljesítményű autót, de Te mint esetleges tulajdonos felhasználó már nem mehetsz vele 90 vagy 130-nál többel, mert büntetendő...Az autógyártót nem büntetik meg, hogy miért gyárt olyan autót amivel "szabálytalanságot" lehet elkövetni nagymértékben.Ez egy filozófiai megközelítés csupán.
Amúgy meg nyílván való, hogy mindenki szeret autópályán 130-nál többel menni, csak nyílván ez egy jó bevételi forrás a büntetendőknek, hog lépten nyomon méregetnek és horror összegekkel húzzák le az autós társadalom nagy részét - itt most a parkolós esetekre "direkt" nem térnék ki...

szmoker (Homo Trollicus) 2008.11.06. 08:58:07

totalcar.hu/magazin/velemeny/gyorshajtas/
"Egy apró bibi van csak: ha a fent említett gondolatok közül bármelyiket megvalósítanák, alapjaiban remegne meg a világ gazdasága; nem úgy, mint most, hanem rendesen."

Aha.
Röviden és tömören: FASZT.

Kedves gyulavitéz, tisztelt totálkár,

ennél lejjebb már nem süllyedhettek.
Ezt a bulvárszennyet, amit itt autósújságírás címén megengedtek magatoknak, eddig maximum pártpropaganda sajtóanyagokban láttam.

Nem-e szeretnétek politikussnak menni?

De legalább autósújságot NE írjatok!

Kopi3.14 2008.11.06. 09:05:23

ubul, erto fogalmazas hianyzik? " Különben a kommutátoros is egyfajta egyenáramú motor, a kommutátor egy mechanikai egyenirányító."
kommutator, egyeniranyito? Eszednel vagy? Az egyenarambol csinal "valtoaramot".

Shadowbull 2008.11.06. 09:11:26

".Az autógyártót nem büntetik meg, hogy miért gyárt olyan autót amivel "szabálytalanságot" lehet elkövetni nagymértékben."

Megis hogyan gondolod? Olyan autot nem lehet gyartani, amivel nem lehet szabalytalansagot elkovetni.

Amugy meg:

"Guns don’t kill people, people do."

sb

Redline (törölt) 2008.11.06. 09:25:31

Szmóker,

jaja, ahogy Móricka elképzeli a világgazdaságot. Ha az emberek nem vehetnek drága és gyors autókat, semmi mást sem fognak venni, otthon fogják nézegetni a pénzt egy vitrinben, a gazdaság meg összeomlik. Logikus, nem? :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.11.06. 09:31:28

Ugyanazt tudom írni amit a Renault Grand Modus-os cikk szavazására : a cikkíró a hülye!
(Vajon onnan miért tűnt el ez a lehetőség? :D )


Szóval hiába lenne 50-90-130 betartató rendszer, az emberek akkor is el akarnának jutni valahova... Nem ülnének otthon csak azért mert gyengusz a gép...
Én is 72LE-s autóval járok, a Kresz-t igyekszem betartani, mégis megyek ha autóval kell mászni valahova, nem sírok hogy nem 200Le van alattam...

Egyeébként ku... egyszerű a megoldás, nem is kell hozá GPS. A mobiltornyok mintájára rádiókat telepíteni a lakott területekre, amik sugároznak egy jelet. Méghozzá azt hogy abban az adókörzetben mennyi a max. Az autókon meg esetle egy kis elektronyika veszi a jelet és korlátoz. Ennyi.

Boss88 2008.11.06. 09:42:19

kopi!
tudom hogy tele van korlátozással az autobahn mert jártam arra
és az a jó benne hogy ahol lehet menni ott megengedik
ahol pedig tényleg veszélyes ott kirakják a korlátozást.
nem korlátoznak agyba föbe csak ott ahol tényleg szükséges

Feca 2008.11.06. 10:09:19

Az egyenáramú motorhoz: közvetlenül pedig azért nem raknak a kerékagyba motort, jó lenne pedig, mert:
- kellően hatékony akkumlátort még nem találtak ki (olcsó, könnyű, sok energiát tároló)
- akkor pedig benzint-olajat kellene villanyra alakítani, ami pedig nem éri meg (hatásfok, súly) egy autóban

Feca 2008.11.06. 10:19:28

Shadowbull, a villanymotorhoz:
Forgást csak forgó mágneses tér kelthet, ez belátható.
- a kommutátor alakitja át az egyenáramot váltóárammá( a kommutátor az, ami szikrázik a kávédarálóban, a szénkefe is része..)
- ha pedig forgatjuk a motort, a váltóáramot egyenirányitja (hogy mindenkinek igaza legyen) Ez a dinamó.

HAWOCK 2008.11.06. 10:37:53

"..a Honda hogy tudta megoldani szériában, megbízhatóan az erős, tartós és kicsi térfogatú motorokat? :)"

Miert, meg tudta?

Meg.

Shadowbull 2008.11.06. 11:01:32

Pl. Honda S2000? Mer az azert annyira nem sikerult.

sb

Ubul1 2008.11.06. 11:01:47

Shadowbull 2008.11.06. 08:53:28


LOL XD tipikus gépész az olajszagú pöcsével! Akkor most átvetítve pörgő, kattogó mechanikára. Képzeld el a géppuskavezérlést a világháborús repülőkben, ahol a géppuska a légcsavar mögött volt. Nyilván nem kell elmagyaráznom hogy működik. Akkor ezután keress ki a netről egy ábrát amin sinuszosan van ábrázolva a váltóáram Ha ez is megvan akkor képzeld el h a grafikont lehet úgy mozgatni hogy az áram iránya mindig ugyanarra fordul, mivel a valóságban a görbe szétszedhető.. A lényeg az hohy a mágneses fluxus mindig ugyanarra hasson, aminek az előfeltétele hogy az áramirány az állórész tekercsekben mindig ugyanarra mutasson. Ezt oldja meg a kommutátor. Szedj szét egy kiszanált porszívó vagy kávédaráló motorját és nézd meg hogy vannak a kommutátor szeletei, láthatod h egy szelethez egy tekercsrész tartozik, a CuZ huzal a szelet alá van bepréselve. A szén vezeti az áramot és a szénkefe az adott fordulaton mindíg arra a kommutátor szeletre kapcsolja mikor a sinusgörbe szerint a váltóáram a megadott irányban folyik. Tehát a tekercsekre mindig ugyanabban a CIKLUSBAN érkezik az áram, ezért ők azt szaggatottan de egyenáramként észlelik. Az egyenáram akkor is egyenáram ha másodpercenként 50-szer lekapcsolod-bekapcsolod, a mágneses tér ereje mindig ugyanarra és ugyanakkora erővel hat a forgórészre. Ez az egyik oka annak hogy mint minden egyenáramú motor ez is nagy nyomatékot ad le. Mint a belsőégésű motornál: minél több a henger annál több a munkaütem adott idő alatt és annál egyenletesebb a nyomatékleadás. A ccm most nem számít az csak a végsebre van kihatással, a nyomaték-fordulatszám görbe ugyanolyan lineáris és egyenletes lenne egy 1000 ccm-es V8-as esetében is max nincs értelme ilyen kicsiben gyártani a V8-ast.

Ubul1 2008.11.06. 11:11:23

Kopi3.14 2008.11.06. 09:05:23
Seggfejekkel nem szoktam vitatkozni, pláne olyanokkal akiknek nem egy a végzettsége velem mikor saját szakterületről beszélek. Kb ennyi. Figyelmedbe ajánlom a testhezálló gyerekszinten magyarázó wikipediát, az nem terhelne meg mialatt elkezded sejteni hogy miről is van szó.
(nem magyaráznád el nekünk tudatlanoknak hogy mi célt szolgál az egyfázisú aszinkron motorban a kondenzátor?! Az még poénos lenne! ;) :D:D)
Még a dinamóban is egyenirányító szerepe van mert ott meg a tekercsekről kilépő energiát alakítja át egyenárammá, az elv ugyanaz csak itt nem a tekercs fele táplálunk meg hanem maga a tekercselés táplálja a kommutátort, onnan meg szépen lehúzhatjuk a közel lineáris oszcilloszkóp jelű egyenáramot.

HAWOCK 2008.11.06. 11:22:45

Mi nem sikerült az S2000-ben?

Shadowbull 2008.11.06. 11:26:40

Ubul1 2008.11.06. 11:01:47

Ha a pocsom nem is olajos, de a talpam meg a tenyerem mindenkeppen :)

En eddig amugy azt hittem, hogy a processzorban is sok apro fogaskerek van.

sb

naat2 2008.11.06. 11:27:50

Pista Bácsi!

'Aha... Nézzük csak. Van egy kőkorszaki amcsi 8 hengeres 6000 köbcentis autó, ami fogyaszt vagy 20 litert 100 km-re. Ez szar...

De akkor egy hatodekkora motoros korszerű mai autó, ami 1000 köbcentis, miért nem éri be 20/6 azaz 3,3 liter fogyasztással?

Lehet, hogy annyira mégse korszerű az a mai motor?'

A nagy amcsi motor jobb relatív üzemanyagfelhasználása kizárólag a méretéből adódik (térfogat-felület arányok), de ez nem változtat azon, hogy a 20 literes fogyasztás (legalább) háromszorosa a kb. normálisnak. Ennyi erővel építsünk minden járműbe 4 emelet magas hajómotorokat, mert azok (termikus) hatásfoka megközelíti az 50%-ot.
A cikkíró szerint mérnököket kellene elbocsátani, pedig éppen a kisebb motorok (meg az egész autó) hatásfokának növelése kívánna sok fejlesztést.

redriot77 2008.11.06. 11:36:50

Áááá, a svéd használtautóvásárlást nem kellett volna megírni! Nincs okmányirodán rohadás, nincs eredetvizsgálatos bohóckodás, nincs vagyonszerzési illeték, rohangálás, stb. Ráadásul online megtudhatod, hogy nem rendben vannak-e a papírok.

Itthon meg lassan húszezer forint az, hogy egy paraszt körbefutja rétegvastagságmérővel az autót (a 17 éves viharvert Vectrámat is anno, :D) aztán összehasonlítja a forgalmiban lévő számokat az autón lévővel. Óriási.

Basszus, csatoljanak minket újra Ausztriához, és legyen má' rend!

b[ALien] (törölt) 2008.11.06. 12:58:30

En eddig amugy azt hittem, hogy a processzorban is sok apro fogaskerek van.

Én meg azt, hogy az az órában van:)
Teljesen meg vagyok zavarodva:)

kockásfülűnyúl 2008.11.06. 15:03:12

Speedman-

Persze, csak vicc vót...
Párszor majdnem előfordult. Unána néhány hétig még annak is örültem, ha egy madár leszart:)


(kicsit lassú a reakcióidőm)

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.06. 15:39:01

Buták vagytok, a processzorban füst van.
Ha kijön belőle, nem működik tovább.

Ada 2008.11.06. 16:10:52

Bocsánat, nem egészen idevágó téma, de eszembe jutott, hát felvetem...
Ha ezentúl minden autóba gyalogos és ütközésvédelmi elektronikát fognak beszerelni, akkor az Euro NCAP hogyan bassza majd a falhoz ezeket az autókat?

r7zw48 2008.11.06. 16:14:01

NEM OFF!

"... tulajdonképpen nem is olyan rossz ez így."

Ja.
Meg még valami.
Nem is olyan jó.

Egyébként nem értem ezt az emberiség kipusztulása dolgot.
Most akkor ez valami mindenek felett álló végső cél (mármint, hogy nehogy véletlenül kipusztuljon az emberiség)?
Mert akkor ez már megvolt (nem pusztult ki), most már ideje lenne valami más cél után nézni (mondjuk mi lenne ha emberibb - bocsánat - állatibb módon élnénk) mielőtt még kipusztulunk?
Persze az egyes ember a saját egyéni életére vonatkoztatva ezt már csak úgy fogalmazhatná meg magának:
Mielőtt meghalok (magyarán ameddig még élek) talán jó lenne jól élni.
Olyan nem meghalósan, nem gyorshajtósan.
Tudom, most nem ez dívik, hanem:
Na, ba...meg, honnan lehetne leugrani, he? De gyorsan bameg, mert minnyár kifogyik az adrenyalinyom. Bameg. He?

Ubul1 2008.11.06. 18:33:16

redriot77 2008.11.06. 11:36:50

Te a svédek közössége a kollektív együttértésen és szolidaritáson alapul. Másképp nem is lehetne kibírni az ottani éghajlatot.
Ellentétben az ittenivel ami a folytonos egymással kibaszáson meg a szarok a többiekbe bele magatartáson alapult, meg a többi balfaszt lehúzom hogy tömjem a zsebem módszeren. Mert ennyi az igénye ennek a társadalomnak. És ezt el is tűri szó nélkül!

Az meg igaz lehet hogy ha nincsenek az osztrákok akkor valszeg a józsikám még mindig petróleumlámpával a faszára akasztva támolyogna ki a kertibudiba összefosni magát a tablettás után!

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2008.11.06. 19:58:41

Néha azért kell a tartalék erő. Bulgáriában, a hegyek közt nagyon rövid egyenes szakaszok vannak. Oda kell egy kis brute force, hogy a 35-tel tötyörgő három összebujt kamiont ott hagyd. Különben másnapra sem érsz Szófiába.

Eccer kipróbáltam, milyen 250-el az autobahnon. A kocsiban nem nagyon lehetett a 170 és 250 közötti különbséget érezni. Nem ez a gond. hanem az, amikor elhúztam pár kamion melett, amik kb. 90-el mehettek, és mondjuk másfél méterre mellettem. Ez nagjából 160 km/h különbséget jelent. Nem én ijedtem meg, hanem belegondoltam, hogy vajon menyyire számít egy átlagos autós arra, hogy valaki 160 km/h val gyorsabban elhúz melette, kb. másfél méternyire? Na ekkor kivert a víz.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2008.11.06. 20:03:43

Ubul1

>ha nincsenek az osztrákok akkor valszeg a józsikám...

Ettől azért árnyaltabb a kép. Volt nekünk (ha más nem) egy Mátyás királyunk, akinek országa, hadserege, udvarttása példaértékü volt Európában. A reneszánsz rajtunk keresztül jutott el a német udvarokba.

Gazdaságilag (hangsúlyozom, nem politikailag) a Horty-rendszer alatt is elkövettünk egy-két hírnév öregbítő dolgot.

Tény, hogy a 19 sz.i. dualizmus tett azért egy-két jó dolgot velünk.

Udo Trauschgeritzer 2008.11.06. 20:09:18

A cikk az alapvetően téves közgazdasági ok-okozati fejtegetésen túl egy logikai bukfencet is magában hordoz. Tudniillik, ha el is fogadnánk, hogy a gyorshajtás lehetősége a gazdaság egyik mozgatórugója,akkor miért nem törlik el a sebességkorlátozásokat? Pont azért, mert azt a kevés (nemzetenként, kultúránként változó) számú szabálytisztelő és elvárható belátóképességgel rendelkező autóst biztonságos viselkedésre tudják késztetni, csökkentve ezáltal a potenciális veszélyt, ami az utakon leselkedik az autóstársadalom tagjaira.

Udo Trauschgeritzer 2008.11.06. 20:11:45

Ja, előző kommentemben az alábbi kijelentésre gondoltam.

"Azért van sebességkorlátozás, hogy megvédje a becsületes állampolgárt attól, hogy kárt tegyen magában és másokban? Demagógia lenne azt állítani, hogy a sok korlátozás elsősorban a védelmünket szolgálja. Nem, a sebességkorlátozás, ha áttételesen is, napjaink gazdaságának egyik erős pillére, azért van rá szükség, mert a gyorshajtásra is szükség van. A világ gazdaságának szüksége van az autóiparra, az autóiparnak pedig szüksége van a teljesítmény és a sebesség csábítására; gyorshajtás nélkül egész egyszerűen tönkremennénk – és itt nem a tetten ért gyorshajtók által befizetett büntetésekre gondolok."

Boss88 2008.11.06. 20:34:34

hölgyeim és uraim ne legyün ennyire demagógok, álszentek.
amit irtam sebességkorlátozásmagyarraforditások nem csak rám jellemző "szabálysértések/bünök stb"
mért van az hogy pl pesten vagy bármelyik autopályán ha megy az ember mondjuk a megengedett seb. vel akkor sorra előzgetik(persze ha nincs erre vonatkozó tiltás)
azért mert ezek a sebesség korlátozások ma már elavultak.
ne mondja nekem senki hogy potenciális gyilkos vagyok csak mert a viszonyoknak és az auto tudásának megfelelöen választom meg a sebességem és mondjuk a pályan megyek 130 helyett 140-150et.
aki a pályán megy mondjuk 90-100at a belsőben sztem sokkal veszélyesebb, akadályozza a forgalmat.
ugyanez városban mikor közlekedötárs a szentendrein megy 40-50et közepes forgalomban(70 a megengedett).
egyébként sem a sebességmérőt kell bámulni hanem a forgalom ritmusának megfelelően közlekedni.
ennyi.
és az hogy szeretem nyomni a gázt az nem jelenti hogy csak ennyit tudok mert az úgy tényleg veszélyes lenne.
az a hülyeség szorgalommal esete lenne kb.
uff én beszéltem

Boss88 2008.11.06. 20:40:26

jah és a cikk alapján az jön le mintha a szerzöben a pusztito c filmben megjelenő társadalomkép élne élénken.
hát köszönöm nem kérek belöle hogy megmondják milyen autot vehetek ha van pénzem rá.
ezt megint a csóró nyugdijas és nöi soförök támogatnák kb meg a "biztonságfasiszták"
iszonyu unalmas lenne az élet az autovezetést kedvelők számára szerintem.
innen már csak egy lépés az olyan autot akarunk ami magátolmegy és éncsakacélállomást választom ki
nah ebböl köszönöm nem kérek

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.11.06. 21:56:33

@Mr.Góré. :
OK, akkor ha elüti valaki majd egy családtagod akkor gondolj az előző kommentedre...

Tetű 2008.11.07. 02:04:12

"és hozzátenném hogy notorius gyorshajtó vagyok(50=70, 90=100-110, 130=140-150), annyival megyek amennyivel a viszonyok engedik és biztonságban érzem magam."

Nem, Te nem gyorshajtó vagy! Te normális tempóban közlekedsz. Bár ha valaki ennyivel araszol előttem, általában nem bírom sokáig. A KRESZ legnagyobb hibája, hogy mindenkire ugyanazt a tempót akarja RÁERŐSZAKOLNI. Ez pedig veszélyes, és rossz. Viszont szépen lehet vele kaszálni, az igaz. De a biztonsághoz köze nincs.

Tetű 2008.11.07. 02:11:38

Sok autós elfelejti, ha lát egy kör alakú piros szélú táblát abban egy nullára végződő nevetségesen kis számmal, akkor azt 1,5-tel fel kell szoroznia, hogy biztonságosan közlekedhető tempót megkapja. Sokan nem szorozzák fel és lassúságukkal veszélyhelyzeteket teremtenek. Legjobb példa erre, mikor hosszú kocsisort szednek össze maguk mögött... Azt be ne adja nekem senki, hogy az biztonságos. Ha nem kéne felszorozni, akkor mégis miért vannak azok a halál komolytalan számok a piroskarikában???!!

Tetű 2008.11.07. 02:16:57

Egyébként a gyorshajtás megszűntetésének legegyszerűbb módja, ha eltörlik a sebességhatárokat. Amelyek amúgy is korlátozzák a szabadságjogaimat! Persze ekkor valamivel ki kéne pótolni a traffipaxokból befolyó extraprofit elmaradását.

Tetű 2008.11.07. 02:30:54

Amíg a lámpát, az indexet nem használókat, szabálytalanul megállókat, elindulókat, jobbra tartást be nem tartókat SEMMIVEL sem büntetik, addig az ésszerű sebbességtúllépést ne akarjuk büntetni! Mert ez a biztonságosság és a KRESZ szembeköpése. Majd ha fent felsoroltak mind megkapják méltó büntetésüket, akkor lehet gondolkodni, hogy az üres autópályán 180-nal tötymörgőt lefotózzuk 50000-ért holmi KRESZ és a biztonságosság demagógiája mögé bújva... De addig?! Ne viccelődjünk már! Kilóg a lóláb!

Rocko- 2008.11.07. 07:16:45

Tetű 2008.11.07. 02:04:12
dehogy akar a KRESZ erőszakolni.
ha 70 a határ, akkor 0-70 közt bármennyivel mehetsz. persze kimondja, h indoklatlanul lassan nem szabad menni, de egyesek már gyilkostk iálatanak, ha valaki 60-nal megy 70-es táblánál. szóval itt nem igazán a KRESZ a hibás.

Tetű 2008.11.07. 02:16:57
vállalod, h minden egyes alkalommal, amikor túlzottan gyorshajtasz, akkor amputálnak?

Shadowbull 2008.11.07. 08:55:51

Tegnap este eletemben eloszor meglattam a HUD-on a 300-as szamot :)

Kozuton.

sb

Speedman 2008.11.07. 09:06:06

kockásfülünyúl
:))))))))))

tetü

"A KRESZ legnagyobb hibája, hogy mindenkire ugyanazt a tempót akarja RÁERŐSZAKOLNI."
Neked mennyi a biztonságos tempód? Hogyan mérték?

"Egyébként a gyorshajtás megszűntetésének legegyszerűbb módja, ha eltörlik a sebességhatárokat"

Persze. Majd amikor a kamionos letarol úgy 150-nel az autóúton, mert benézte az egyik előzését mit csinálsz? Majd azt mondod( már ha túl élted) gyorsan hajtott? Ugyan már, hisz nincs seb.korlátozás!

Az ilyen beírásoktól az jut eszembe amit Einstein mondott egyszer:
Két dolog végtelen. Az emberi hülyeség és az univerzum. Bár az utóbbiba nem vagyok biztos.

lwcolors 2008.11.07. 10:28:17

Rengetegen szidják a kamionosokat nem csak ebben a kommentben az előzéskori lasúságuk miatt, de miért is: mert sebességkorlátozó van beléjük építve! Ez a korlátozó egyik kamionban 93 km-nél tilt, a másiknál meg 94 km-nél. Ugyanez a helyzet lenne a személyautóknál is. A magyar embereket (főleg a gyenge kisautókkal és a furgonokkal közlekedőket) ismerve nyíltszíni lövöldözések alakulnának ki az utakon, ezért omlana össze a társadalom :)

A valósághoz visszatérve: egyetlenegyszer büntettek meg gyorshajtásért 17 év vezetés alatt: este(nyáron) ipartelepek között, teljesen kihalt és belátható négysávos úton 75-öt mentem (200+LE-s kocsival). Egy benzinkút volt a legközelebb lévő épület, az ott parkoló kocsik közé állt a trafi. Ott a törvényhozók foghatták volna a fejüket, hogy miért 50 az erre a szakaszra vonatkozó korlát.
Egy szerintem ide tartozó másik eset: egyenes főút, szembe jönnek, sokáig nem lehet előzni. Kanyarodósávon egy teljesen begőzölt fazon kisautóval (>80 LE) előzi a kocsisort legalább 120-szal, egy kocsi a sorból kisorol, mert balra akar kanyarodni. Csatt, a kanyarodni akaró kocsit átlöki a szembesávba, ahol frontálisan ütközik. Eredmény: 7 db összetört kocsi, 2 halott, 6 sérült. A törvényhozást ismerve az előző kocsi vezetője fog még vezetni és balaesetet okozni a magyar utakon.
Ha ezeket a visszásságokat megszüntetnék, több lenne a normálisan vezető ember itthon is.

A biztonságos sebességhatárokról annyit, hogy egy mestervezető tréner szerint az első kezdő gyakorlat (30 km/h-vel kell végrehajtani egy kikerülést) előtt két csoportja van a vezetőknek, nagyszájú és szerény, utána már csak egy: szerény. Mert minden nagyszájú elgondolkozik azon, hogy ha 30-al nem tudta kikerülni az úttestre lépő gyalogost jelképező akadályt, akkor 60-70-nel mi történne.

Rocko- 2008.11.07. 10:31:09

Shadowbull 2008.11.07. 08:55:51
elég gyenge az alapjáratod.

Shadowbull 2008.11.07. 10:40:50

:))

Ha a HUD-on megjelenik a fordulatszam, akkor sincsennek szamok, csak szegmensek.

sb

Rocko- 2008.11.07. 11:11:04

jajj vedd már a lapot te.

r7zw48 2008.11.07. 11:15:59

Mr Góré : "aki a pályán megy mondjuk 90-100at a belsőben sztem sokkal veszélyesebb, akadályozza a forgalmat."

Most mennyivel jobb az, hogy tudsz mutatni olyat, aki nálad sokkal veszélyesebb. Ha ez érv, akkor mindenre érv, hiszen nincs olyan aminél ne lehetne olyanabbat találni.

A veszély egyébként az anomáliából ered, nyilván az lenne a legbiztonságosabb ami mondjuk döntően pl. amerikában, vagy Svédországban jellemző, hogy homogén módon, normálisan áramlik szépen a forgalom, mindenféle "zavaró repülések" nélkül. Nálunk meg alapból tömeges az ezzel pont ellentétes viselkedés, ami való igaz, hogy nem egyformán veszélyes: eygik veszélyesebb, mint a másik!

Shadowbull 2008.11.07. 11:24:14

"jajj vedd már a lapot te. "

Vettem :)

sb

Ubul1 2008.11.07. 12:49:36

lwcolors 2008.11.07. 10:28:17
Figyu, a gyalogos meg bassza meg a jó kurva anyját, ha nem képes addig eljutni, hogy lelépés előtt folyton forgatja a fejét. Ha zebrán van ha nem. Az elsőbbség kurva jó dolog pláne ha még meg is adják. És valahogy itt úgy alakult a történelem során hogy semmikor nem akaródzik megadni. Innentől aki ezt képtelen volt megtanulni a mittomén hány éves járkálása alatt a z elmehet a csába aztán majd természetesen szelektálódik.

Kölyköt meg addig amíg nem képes felelősen gondolkozni, és önuralmat tanulni még ha életbevágó is lenne hogy átszaladjon a kurva úttesten, addig nem enged épeszű fazon ki egyedül az útra, hanem magáhozkötözi, aztán felpofozza ahányszor el akar szaladni magamellől.
Ezután nincs több hozzáfűznivalóm max annyi hogy ezután nemzeti sport lesz a "trafáljuk telibe a gyalogost" aki kiszédölög a vakegér fejével elénk körültekintés nélkül. Ez is lesz legalább olyan jó mint rühes macskákra ráhúzni a kormányt amik ugyanígy mászkálnak keresztbe.

Tetű 2008.11.07. 20:09:50

Iwcolors, a csattanos példádnak semmi köze a gyorshajtáshoz. Egyik ott előzött ahol nem kéne, a másik meg úgy váltott sávot, hogy nem nézett tükörbe, balra! Egy újabb példa arra, hogy a gyorshajtás SOHA nem oka balesetnek. Ugyanis a balesetek oka 98,6%-ban a FIGYELMETLENSÉG, a maradék 1,4% műszaki hiba. Ráadásul, mint a példa is mutatja két vezető együttes figyelmetlensége okazta balesetet. Tehát, ha csak ez egyik figyelmetlen, és nem mindkettő, akkor elkerülhető lett volna. Természetesen a nem megfelelő sebesség megválasztása a figyelmetlenség egyik fajtája. Csakúgy mint a be nem látható előzés, az oldalra és tükörbe nézés hiánya, és még lehetne sorolni hosszan... nagyon hosszan... De azokért SEMMILYEN bünti nem jár. De egy megfelelően megválasztott sebességért büntetnek. (Gyorshajtás ürügyén.) Ez igazságtalan, és mivel a többi sokkal veszélyesebb szabálysértésre szarnak, nem csak igazságtalan, de veszélyes is!

Tetű 2008.11.07. 20:22:44

Valaki említette azt a kamionos szarságot, ami miatt kénytelenek autópályán is araszolni a kamionok. Ez egy agyrém! Tippikusan egy olyan szabály ami többet árt, mint használ. Aki rákényszeríti a kamionosokra, hogy 90-nel előzzenek egy 87-tel menőt, és közben rengeteg autóst hiretelen fékezésekre, kocsisort a belsősávban, stb... Ez minden, csak nem biztonságosság. Mikor a mai kamionok KÉNYELMESEN 130-cal pillanatok alatt lebonyolíthatnának egy előzést. Nem feltorlasztva a sztrádát. És kevesebbszer is kéne előzniük, órákkal korábban célba érne az áru...

Tetű 2008.11.07. 20:29:55

Valaki említette, hogy nincs itt semmi féle erőszak, hisz 50-es táblánál válszthatok 0 és 50 között egy tetszőleges (végtelenféle) sebességet. Hát ez aztán az óriási választék! Ez olyan mikor valaki mondjuk utazik metróval, és válszthat, hogy mielőtt felszáll egy szerelvényre, elenged magaelőtt 2-t, vagy 3-at, vagy 4-et, vagy akárhányat... végtelenféle lehetőség... hát ez tényleg óriási! Én kérek elnézést, hogy fel merek szállni egy épp jövő üres metrókocsiba! (És nem engedek el egyet sem. Csak azért, hogy végtelen baromságból választhassak.)

Rocko- 2008.11.07. 22:54:19

ha ennyire sajtkukac van a fenekedben, akkor tényleg ne ülj kocsiba. ez nem valami élet-halál HARC. az utakon az emberek közlekedni szeretnének, nem meghalni.

lacza87 (törölt) 2008.11.08. 08:45:15

Ubul1
köszönöm szépen a pontosítást a frekiváltóval kapcsolatban!
a lényeg egy indítónyomatékot tudunk kelteni elég nagyot, inkább az akkumulátor a baj ld. Chevy Volt

kockásfülűnyúl 2008.11.08. 13:09:10

Ez a gyorshajtás egy kimeríthetetlen téma.
Aki gyorshajt és bízik magában meg az autójában, az csak arra nem gondol, hogy a sebesség növekedésével nem csökken arányosan a reakcióideje, az bizony változatlan marad. Oszt lehet ABS,ESP, meg fék asszisztens, meg a jó anyja.

kockásfülűnyúl 2008.11.08. 13:10:47

Ja, és gyorshajtáson nem a +10-20 százalékot értem

Perillustris 2008.11.13. 00:14:54

A büntetéseket behajtják, a rendőröket egyáltalán nem lehet megvesztegetni, szóval ilyen értelemben jóval szigorúbb a rendszer, mint Magyarországon.

denemigen 2008.11.13. 05:27:10

1, hú itt vannak olyan baromállatok akik ráhúzzák a kocsit a macskára? gratulálok.

2, alig 3 hónapja vezetek papírral, de már lefényképeztek 70-nel az 50-es táblánál mert figyeltem rá, és mert a forgalom ritmusát felvéve (meg, hogy a mögöttem baljosan nagy sebességgel közeledő, dübörgő fehér-VW, mivel előzni nem tudna, nehogy belém szaladjon már bősz siettségében) későn lassítottam a kedves kékinges bácsi után *katt*, senkit nem veszélyeztettem és egyébként is igyekszek elsősorban a KRESZ-nek megfelelően közlekedni és másodsorban a többi. kivéve ha forgalom megkívánja, mert akkor ugye nincs tökölés mert elviszi a kocsim orrát valaki 120-al.
süti beállítások módosítása