Dongószerű autó

Ösztönlény a Nissantól

  2008. szeptember 30. - RT76 Címkék: nissan

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Miért nem a ... lett az év autója?
2008-11-17 17:43:00

Szóval az Insignia az. De most miért? Tényleg? Akkor már miért nem a Skoda Superb ? Abban legalább van egy

Harci bálna Amerikából
2008-11-14 11:08:00

Aszongya Zoli nevű olvasónk, hogyaszongya: "Szia, a Mercit vagy egy honapja kaptam le Julian-ban. Vagy 60-70 km-re

Az autóbuzi szemüvege
2008-11-12 01:17:00

  Nem tudom, mihez kötöttem volna a dolgokat az automobilizmus előtt. Talán névről ismertem volna a falu

Családi barátkozás a Mazda6 kombival
2008-10-30 13:00:00

Miután Winkler kissé fanyalogva, minden lelkesedés nélkül számolt be magazinunk hasábjain kalandjairól a


Kissé hatásvadász tárggyal küldött sajtóközleményt a Nissan, hogyaszongya: "A Nissan ütközést elkerülését segítő robotja". Na, végre egy levél, ami nem Viagrát, Vigarát, újabban pedig Vairgát akar nekem eladni; lelkesen nyitottam meg a csatolt .doc-ot. Ígéretesen indult:

AZ ÜTKÖZÉS ELKERÜLÉSÉT SEGÍTŐ, A DONGÓ REPÜLÉSÉNEK MINTÁJÁRA MŰKÖDŐ ROBOTTAL ELLÁTOTT AUTÓ

- A Nissan bemutatója a CEATEC Japan 2008* kiállításon -

Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadály-érzékelők leutánzása? Például a méheké? A CEATEC-en bemutatásra kerülő meglepő projektben a dongó méhek adták meg a stratégiai kiinduló gondolatot a Nissan Motor Co. Jövőbemutató Műszaki Központja mérnökeinek ahhoz, hogy miképpen építsék meg az ütközést elkerülő rendszerek következő generációját.

Japán neves felsőoktatási intézményének, a Tokiói Egyetemnek a Fejlett Tudományos és Technológiai Központjával együttműködésben a Nissan megépítette a BR23C típusú bio-utánzatú autórobot-irányító rendszert, egy robotizált miniautót, melyet a méhek tulajdonságaival ruháztak fel, azzal a végső céllal, hogy egy olyan rendszer kialakítását segítse elő, amely az összes ütközést kiküszöböli.

És akkor jött az első illusztráció:

Nabasszus, ez se a Tiida következő generációja, csak egy játékautó, majdnem olyan vicces formával és névvel, mint R2D2-nak volt a Star Warsban.. De mit tud vajon BR23C, ami olyan fontos volt a Nissannak, hogy sajtóközleményt írjon belőle? Hát ez:

Kazuhiro Doi, technológiai PR- és kutatás-fejlesztési márkaigazgató meghatározása szerint a BR23C robotizált autó a Nissan négyszintű biztonsági rendszerének („védőburkának”) további kiterjesztését jelenti, s ezen belül is a legbelső szintet erősíti, és ezáltal teljesebbé teszi a cég termékeinek ütközés-elkerülési kapacitását. “Repülés közben minden méh kialakítja a maga ovális alakú személyes terét, amely valójában nagyon hasonlít a mi ’ biztonsági védőburkunkhoz’.” – mondja Doi. Ennél még sokkal fontosabb a szerepe a méh összetett szemeinek, amelyek minden irányban több mint 300 fokos látószögben képesek látni, ami lehetővé teszi a dongóméh számára, hogy saját személyes terében zavartalanul repkedjen.

Azt összetett szem funkciójának lemásolásához a mérnökök a lézeres távmérő ötletéhez nyúltak. A lézeres távmérő a BR23C előtt 180 fokos látótérben 2 méteres távon belül azonosítja az akadályokat, kiszámítja a távolságukat, és jelet küld a fedélzeti mikroprocesszornak, amely azonnal az ütközés elkerülésére irányuló műveletté alakul át.

Innen átveszem a szót: a háromkerekű autó robotkutya újdonsága tehát, hogy nem radarral, hanem lézerrel  fürkészi maga előtt a teret. A mért adatokat eltárolja, így mindig tisztában van vele, hogy milyen takadályok vannak a környezetében. Ha eléugrik egy fa, sokkal könnyebb dolga van, mint a repülő méheknek, mert neki csak két dimenzióban van lehetősége akadályt kerülni, illetve gyorsítással-lassítással operálhat, így a robotjármű agyába nem kell komoly memóriaközpontot telepíteni. Pár kilobájt tárhellyel képes észben tartani, hogy mi és hol bukkan fel előtte, mit kell kikerülnie, mi előtt kell megállnia - és minek ne menjen neki a manőver közben.

Bí-ár-tú-szrí-szí egyelőre csak egy aranyos kis akadálykerülő játék, de a Nissan szerint újabb jókora lépést jelent a sci-fik vezető nélküli autózása felé. Elvi síkon kissé irtózom az Én,a a robot, meg a Dredd bíró féle önműködő világtól, de azért egy kicsit várom is, milyen érzés lesz, amikor az autópályán 130-nál hátrafordítom az ülést, és nekiállok Kinevetavégézni, ebédelni, filmet nézni a családdal. Vagy szunyókálni kicsit, ha egyedül utazom. Bár lehet, hogy már öreg vagyok én ahhoz, hogy valaha is rá merjem bízni magam egy négykerekű műméhre.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr13688737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gomulka Béla 2008.09.30. 16:19:08

A Kis Testvér figyel helyetted!

Azt a megoldást, hogy az ember menetiránynak hátradol és iszik egy teát, már kitalálták. Vonat a neve. Meg busz, a faros Ikarusz kis asztalkákkal felszerelt (ó, azok az alumínium peremek!) változata.

Kíváncsi vagyok mindazonáltal, hogy az úton kozlekedo idiótákra programozták-e a rendszert. Hogy is van az a Murphy-ista mondás? A kétbalkezesek ellen nincs hatékony védekezés, mert a kétbalkezesek rendkívul találékonyak.

teddy85 2008.09.30. 16:26:40

Még 1 Murphy:Ami elromolhat, az el is romlik.
Én meg majd perelem az autógyártót a szememből kiálló teáskanál miatt.
Olvastam itt a TC-on, hogy van valami 60-as évekbőlszármazó törvény, mi szerint 1 autó sohasem veheti át 100%osan az irányítást az embertől.
Azért még maradjon egy darabig így ez a törvény...

Rocko- 2008.09.30. 16:30:47

rotfl, beküldeném pesti frogalomba, 10 perc alatt megkergülne, és ki akarna szállni. :D

WP12 2008.09.30. 17:37:42

"rotfl, beküldeném pesti frogalomba, 10 perc alatt megkergülne, és ki akarna szállni. :D"

Szerintem felvenné a pesti morált, és lézersugárral lövöldöző, gyilkos robottá válna, aki rettegésben tartja a várost :-DDDDDD

Acmee 2008.09.30. 17:41:06

Vagy a legelvetemültebb boyracert is legyalázná sávugrásos előzésben :D

BTO11 2008.09.30. 20:20:01

1 felé repitett féltéglátol a piros 7-s elé ugrana??

hülyebiztos gép nincs és nem is lesz mert a hülyeség az határtalan.

ShwartzWazul 2008.09.30. 20:38:30

BTO11:
"hülyebiztos gép nincs és nem is lesz mert a hülyeség az határtalan."

avagy: építs hülyebiztos autót és csak a hülyék fogják használni.

Kifordított kacagány 2008.09.30. 21:18:00

Gomulka Béla 2008.09.30. 16:19:08
valójában már most is lehetne teljes mértékben automata közlekedési rendszert építeni, csak ahhoz minden közlekedésben szereplőnek ilyennek kellene lennie. a törekvések pont abba az irányba történnek, hogy a közlekedő idióták mellett is lehetséges legyen majd egy ilyen kényelmes megoldás. és lesz ilyen megoldás, mert a kényelmet piszokul szeretjük.

WP12 2008.09.30. 17:37:42
legalább nem lenne akkora dugó és a roncsok elszállítása után parkolóhelyek is maradnának:)

[] (törölt) 2008.09.30. 22:17:37

"valójában már most is lehetne teljes mértékben automata közlekedési rendszert építeni, csak ahhoz minden közlekedésben szereplőnek ilyennek kellene lennie."

nem kell. nezd meg japanban a VICS-et.
itt a rendszer gerincet az automata forgalomszamlalo kapuk adjak, az autoba csak FM receiver kell, ami ugyis van minden japan belpiacos naviban.
fareastbiz.blogspot.com/2006/02/vics-in-japan.html
www.vics.or.jp/vics/beacon.html

Kifordított kacagány 2008.10.01. 08:29:14

igen, de ezek a rendszerek még mindig nincsenek felkészülve az idiótákra, országúti versenyzőkre, ok nélkül irányt és tempót váltókra, stb. ezért kellenek olyan rendszerek, amikkel már biztonsággal be lehet ereszteni a gépet egyedül is az országúti arénába. ez a kis kerekeken guruló szennyestároló is ezt a célt igyekszik szolgálni.
ráadásul az sem utolsó szempont, hogy a megvalósítást úgy kellene elérni, hogy akár istenhátamegetti földúton is működőképes legyen.

[] (törölt) 2008.10.01. 08:46:25

egyedul nem lehet a forgalomba engedni semmilyen jarmuvet, a VICS csak forgalomiranyito rendszer. vezetni neked kell!

Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2008.10.01. 13:07:14

Még jó, hogy nekem kell vezetni, különben pl, ha elütne valakit, akkor a kocsit ültetnék le, meg neki vonnák be a jogsiját ?:D

Kifordított kacagány 2008.10.01. 19:43:36

a cél mágis az, hogy lehessen
süti beállítások módosítása