Kellemeset a hasznossal

  2008. augusztus 13. - ommm Címkék: vw custom bogar

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Jó napot mindenkinek!

Immáron túl vagyok a nyaralás első etapján, várom már a másodikat, hiszen kevés dolgot utálok ilyenkor nyáron jobban, mint az egész évben megszokott nagyvárost a maga vibráló betonjával és bűzével.

Ráfér az emberre a kikapcs, így hát felkerekedtem és családot-hangszert felpakolva leautóztam barátaimhoz Pécsre. Ami szintén egy város. Gyarlóság, tudom, és valószínűleg sikeres ember már sosem leszek, míg legalább egyszer meg nem hempergőzöm a szent horvát kavicsban, de a tömegnyomor és a csordaszellem nem nekem való. (Többek között ezért is preferálom a parányi szlovén tengerpartot már évek óta - remélem Csikós kollégának sem okoz csalódást).

Hopp, elkalandoztam, szubjektív kirohanásomért elnézésüket kérem. A lényeg, hogy az autóbuzi vére ilyenkor sem alszik, ezért nem telhetett el nap megfelelő mennyiségű benzingőz nélkül. Egyik kedves barátom, "3-5-k Lowtyo" segített abban, hogy egy újabb fehér folt tűnjön el életemből és ismét tanuljak-tapasztaljak valamit.
Az ő segítségével találkoztam ezzel:

Azt hiszem, megértettem, miért próbálta foggal-körömmel, hónaljszagúan és csatakosan újraéleszteni őt a Volkswagen.
Mert a népnek szánt olcsóautó, a tömegek kereke a maga szerethető egyszerűségében és végtelen Lego-mivoltában minden hibája ellenére egyszerűen egy Penge Verda. Ez is az volt, pedig még el sem készült igazán.

Nemsokára bővebben is elmesélem.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr76599226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2008.08.13. 11:15:08

Selyemfényű-fekete: se nem fényes, se nem matt. Hibátlan döntés.

Várjuk.

Kopi3.14 2008.08.13. 11:25:02

Azert az a hatso kerek kicsit mintha tuldolne...

RACZ 2008.08.13. 11:41:21

Ez a penge verda, nem azok az elérhetetlen műanyag "szupersportautók" itt jobboldalt.

Ha jól látom ez egy '57-'66 között gyártott példány (lehet tévedek, majd az okosok kijavítanak/lefikáznak), gömbölyű lökhárítókkal és extra vendégindexekkel. Ja, és ovál-kislámpa és fridzsider-kilincs is van itt.
Vagy air-ride van alatta (valószínűbb), vagy ültetett első hídtest és erősen le van tekerve a hátsó torzió (meg hozzá minden más) - lásd: nose-down és igen negatívos kerékdőlés hátul.
Selyemfényű feketébe jól mutat nagyon, főleg ezekkel a natúr felnikkel (lehet Empi gyártmány, de lehet itt is tévedek).
Részleteket várunk a Bogárról!
Szóval ez kell ide, nem a többi sz@r!

dilettásns 2008.08.13. 11:57:13

Hát igen ez már szép, és ezt is megnézik legalább annyira, mint egy ferrari-t.
És szerintem ha egy ilyennel jelenik meg az ember nem egy pénzes tirpáknak gondolják, hanem egy igényes műértőnek.

Sword 2008.08.13. 12:08:16

Tényleg szép a festés.
A matt fekete túlzottan nyers lenne, a fényes meg túl csillogó, hivalkodó, bazári jellegű. Persze sok autón jól mutatna, de nem a bogáron.
Szerintem... :)

ommm 2008.08.13. 12:13:09

Sötétzöld, de béna volt a fényképész. Azaz én :)

leaf 2008.08.13. 12:29:30

"...egyszerűen egy Penge Verda."

-jóhogy!

bp 2008.08.13. 12:36:29

Penge hát!:) Nekem is van, tényleg mindenki emeli a kalapját. Jó lenne video, motorröffentéssel.

szitya 2008.08.13. 12:38:28

Ez kell ide:)))

Sword 2008.08.13. 12:44:18

ommm
Most, hogy mondod, a bal oldalán valóban zöldnek hat.
Lehet nem kellet volna piszkálni a monitort :))

Egyébként rosszul fogalmaztam, mert a matt is lehet jó egy bogáron, csak attól függ milyen stílusú az átépítés. Ha Hotrod-nak szánják vagy olyan stílusúra építik, akkor jól mutat a matt.

NGA 2008.08.13. 12:59:31

KIRÁLY! De ez itt van nálunk pécsett?

szériaextra 2008.08.13. 13:12:57

szép festés!
több kép??

Lowtyo 2008.08.13. 14:16:06

Bizony pécsi a kicsike.
Szliven áruház környékén leg valószínűbb a felbukkanása.

NGA 2008.08.13. 14:19:33

Lowtyo: És tényleg :-) Én csak pisztáciazöldben láttam. Viszont jó kis airride van alatta.

NGA 2008.08.13. 14:20:45

Hoppszi, valamit elkotyogtam? Bocsika :-)

Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2008.08.13. 14:21:30

Az elejéről nincs kép?, arról könnyebb lenne beazonosítani, de asszem láttam már.

Amúgy pöpec a verda! :D

Lowtyo 2008.08.13. 14:29:48

NGA: pisztácia zöld? tudsz te mindent :)

qualitaet 2008.08.13. 15:06:00

"(Többek között ezért is preferálom a parányi szlovén tengerpartot már évek óta"

Milyen jól teszitek! Akinek van egy kis esze felugrik még Bled-be és környékére(Vintgar) is.
Tiszta Ausztria(ráadásul osztrákok nélkül).
Sokkal európaiabbak és szerényebbek a horvátoknál. A kelet-európai proli-wirtschaftnak nyoma sincs.

Vijay Mallya 2008.08.13. 15:15:56

Végre egy normális vas a Belsőségen!
Thanks for Sittyi :))

Csubakka Junior 2008.08.13. 15:51:34

A részletekből ítélve nem hétköznapi darab. Főleg a motorja érdekelne. Csodálkoznék, ha valami alap cucc lenne.

Lowtyo 2008.08.13. 16:37:47

Cs.J.: A motor a legjobb benne 1000-es suzuki stift.

Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.08.13. 20:52:13

A horvátokat én szinte zavarbaejtoen kedves embereknek találtam. Milyenek lehetnek a szlovénok? (Ott elég régen jártam.)
Ha a Zsozsó gyerek csak ennyire matatja meg a Galaxie-t, akkor támogatom az akciót. (Mondjuk egy bogár belsejében az anyagok zome olyan, hogy abba minden oposszum foga beletorne.)

Csubakka Junior 2008.08.13. 21:42:48

Lowtyo 2008.08.13. 16:37:47
Cs.J.: A motor a legjobb benne 1000-es suzuki stift.

Gondolhattam volna. Kombi swifté, nemde? A másik tippem a Dákó moci lett volna.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2008.08.13. 23:11:43

Hejj, ha ezt Hans láthatta volna. Ledwinka, természetesen, akitől a germánok 'kölcsönözték' a formát. Meg az elrendezést.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.08.14. 01:26:06

Állat a vas. Eredeti csak osztott oválban kéne, de ez remek kis mókának tűnik! Én még egy T1 terroristabuszra és egy pipettán átépített Brakasra vágyom az életben :) A buszos vonalon. A személyautóson meg a 'cuda, csak az kőne :)

biker_kolee 2008.08.14. 03:08:30

Ez aztán az óttóó he'! :) Idevele de azonnal. :)

qmatch 2008.08.14. 06:44:32

éljen a farmotor....a farboxermotor
a léghűtésesfarboxermotor....a..

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.08.14. 06:50:36

qmatch: látom a Tatrára gondolsz :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.08.14. 06:51:39

Ja mégsem, az nem boxer :) reggel van, nem olvastam figyelmesen.

Nagy István 2008.08.14. 07:28:56

egyszerüen szép és időtálló.
gratulálok a tulajnak !

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.08.14. 07:39:33

A hátul nagyablakos már volt 59-ben?.
Ez nem egy újabb kasztni,csak retrósitva?

GSCS 2008.08.14. 08:02:56

A szemem is könnyes lett, úgy rám törtek az emlékek... amikor még nekem is volt bogaram. Bordó, okkersárga ajtókkal. Imádtam!

BÉKA 2008.08.14. 08:12:28

Ha már így ki van nyalva a gép, az első rendszámtáblát is levakarhattátok volna.

Staropramen 2008.08.14. 08:23:40

Árpád, azért van igazságod: Tatraplan az négyhengeres boxer volt.
Nekem is volt anno egy ilyen '59-es, ha jól tudom, 57-től 60-ig gyártották. Talán ez volt az utolsó típus, aminek az első szélvédője teljesen sík volt és karos indexekkel rendelkezett.

rnie 2008.08.14. 08:26:28

Szép,autó,a cikk írójának figyelmébe ajánlanám azt az apróságot hogy a felni nem Fuchs hanem Empi.

ommm 2008.08.14. 08:28:55

Ősrégi konstrukció, alvázas, zéró biztonsággal, minimális komforttal, zajos, büdös, zörög-csörög, szűk, meleg-hideg, fostalicska, ócska, semmirekellő.

Ez azért, hogy megfeleljen minden régi, csoffadt szart nem szerető kivánalmának és ne kelljen tovább olvasniuk.


Tatra V570, amire baowah gondol, láttuk, szagoltuk, tényleg gyanús:
ommszem.blog.hu/2008/02/11/tatra_aircooled_koprivnice_muzeum


Ernie: ez esetben bocs, szentül meg voltam róla győződve, hogy Fuchs.

CamelotR 2008.08.14. 08:29:47

Respect Bandi!!! Igényes, szép, jó autó! De ezt személyesben már elmondtam. Tesó Minije mikor készül el :)???

porsche 2008.08.14. 08:30:11

A felnit magam is meg akartam említeni.

xoyox 2008.08.14. 08:50:29

Sok hülyeseget irkaltal: a Fellnik nem Fuchsok, nincs benne kihuzhato szivato,A festes is hazilag keszülhetett hengerszivaccsal :)ez ujabban a dili
A tulaj ha mar ennyire faradozott, kipucolhatta volna a motort es a motorteret is . . . akiket erdekel eljöhetnek most 22-etöl az Orfüi Campingben lesz nagy Bogar talalkozo, lesz ott ennel a gepnel sokkal erdekesebb es sokkal szebb gep is !

NGA 2008.08.14. 08:51:47

Nagyon jó a cikk, és a baranyai bogarasok hirnevét öregbiti. Sok szép bogár van, és sokunk nyert már nemzetközi találkozókon is dijat, 2006-ban ha jól emlékszem 4-en is első dijat nyertünk Rovinjban.

NGA 2008.08.14. 08:52:54

Ja és tényleg, a következő hétvégén a panoráma kempingben aug 22-24 bogártalálkozó!

retromobile.blog.hu · http://retromobile.blog.hu 2008.08.14. 09:00:43

Hát ez a gép olyan nagyon szép, hogy hú. És tetszik a cikk a TC-n is, főként, hogy emlékeim szerint nem nagyon volt még rendes bogárcikk ott.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.08.14. 09:14:39

Ami a vicc, hogy az utolsó két értelmes bekezdés (a Klárikás felett) gyakorlatilag minden Bogárra érvényes, akár egy 30-34 lóerős 1200 -esről, akár egy erősített-okosított testvéréről beszélünk.

yard 2008.08.14. 09:18:47

A gép olyan-amilyen, de túl sok a módosítás, szóval ez már nem "bogár".Egy ilyet erdeti alkatrészekkel, eredeti kivitelben kell helyreállítani. Pl. tavaly adtam el egy eredeti csöves rádiót -nem "fejegységet"- (bogárba) iszonyú pénzért.

NGA 2008.08.14. 09:29:14

yard: Ezért is ennyire szines a bogarazás, mert van aki az ilyen tuning gépet részesiti előnyben, van aki ortodox eredetiségmániás. Azért vannak Mo-on olyan autók, amitől te is dobnál egy hátraszaltót szerintem, és nem eredetiek. Ez csak a jéghegy csúcsa.
Vannak brutálisak is. Pár izelitő:
img1.tar.hu/elitevwclub/size2/35605431.jpg
i234.photobucket.com/albums/ee167/elitevwclub/ULTRA%20VW%20magazin%20photos/PetrHun033.jpg
img0.tar.hu/vwbug/img/34353603.jpg
és sorolhatnám...

Kisgézuka 2008.08.14. 09:30:46

Jó ez a kis olvasmány/élménybeszámoló, de az teljesen tisztán érezhető, hogy "bogárszűz" vagy! Ezek az elírások! :o))) Lesz ez még így se!:o))

Kisgézuka 2008.08.14. 09:34:28

Yard: ezt nem is tudnád eredetire megcsinálni, hiszen az alváz és a kasztni nem egy évjárat! Akkor mihez képest akarsz eredetire helyreállítani?

eszemmm 2008.08.14. 10:04:24

Meseszép! Nekünk mattfehér volt piros műbőrrel és hatalmas tetőablakkal, azt is nagyon megnézték anno a 80-as években.

Képzelem, milyen "m*ffmágnes" lehet az autóban...:)

Kifordított kacagány 2008.08.14. 10:07:11

azért az tök jó, ahogy az elején ajnározzák itt a népek a szép fekete fényezést, meg hogy igen, ez való rá, aztán közben meg nem is:)

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.08.14. 10:11:43

gratula a cikkhez, irigyellek :) a géphez is gratula, igenjó izlésre vall :)

Ambi 2008.08.14. 10:13:37

Sziasztok!
Örülök hogy egy ilyen szép autót láthattam, és olvashattam itt! A tulajnak gratulálok! Gyönyörű a kocsi! Tipikus példája, hogy nem kell minden csingilingit felaggattni a kocsira, hogy szép és feltűnő legyen! A felni egy EMPI nem Fuchs. Örülök hogy bogárban ilyet is lehet itthon látni. Sajnos ritkaság számba megy!
Csak gratulálni tudok!

abes 2008.08.14. 10:20:40

Az autó 2001-ben.

vwbug.hu/eua083b.jpg

köszi SiD.

NGA 2008.08.14. 10:36:56

Ambi: Amiket belinkeltem, azok magyar bogarak, és egy 356 replika. Nem csak 1 szép bogár van. Tessék eljönni Orfűre, aki teheti.

Steve 2008.08.14. 10:39:23

Én mint bogaras azt mondom hogy kicsit utánnajárhattál volna a vűbogár témának...
pl: szivatót ráhúzva... ->Automata szivato, nem te huzgálod!
Puritán???? Ültél már 2005ös 2es swiftben??? az puritán...
és volt még pár bogarasokat sértő hibád!
Javaslom ha következő cikkírás előtt olvass...

Kúrcsány Ferenc 2008.08.14. 10:43:23

Ízlésficamos paraszt aki ilyen felniket rak egy veteránautóra.

NGA 2008.08.14. 10:47:59

Kurcsány Ferenc: Ha valamit nem tudsz, akkor kérdezz. Ezek a felnik már a 60-as évektől voltak a bogárhoz, és lehetett kapni is boltban Ez egy Empi 5 spoke. Azaz te vagy az aki tudatlan szántóvető benyomását kelted, de rendesen. A másik, hogy ez nem veterán. Ez Custom. Nézz utánna, mert elég tudatlan vagy.

w a s d 2008.08.14. 10:57:34

A felni nekem nem tetszik akkor sem, ha korhű darab. (Vagyis vannak Bogárhoz jobban passzoló darabok szerintem.)

Viszont nekem az elmúlt fél, vagy 1 évben úgy tűnik, Pécsett mintha több szépen megcsinált T2- t látnék, mint korábban.

(Például szebb felni szerintem, ami ezen van:
www.carstyling.hu/car_shower.php?id=52487)

Agent Cooper 2008.08.14. 11:00:52

Bizony, ez custom.

Régen nekem is volt bogaram, 1303S. Nagy hibám volt, hogy azt hittem, lehet használni mindennapi autóként városban/autópályán/országúton. Nagyon elszánt embereknek gondolom azokat, akik így használják. De hobbiautónak nem rossz.

abes 2008.08.14. 11:12:09

Agent Cooper!

Lehet, hogy most darázsfészekbe nyúltál. :-D

Rosemeyer 2008.08.14. 11:18:45

No én nem tudom....
Szóval én nem vagyok egy nagy bogár rajongó, de ez tényleg egy jól sikerült és ízléses darab. Szerintem a felnik szépek, kúl a matt zöld téma is. Ja egyébként meg puhák vagyunk már (lásd. olimpia), tehát az opel ülés is valamennyire érthető. Viszont a fejegység brrr....???? De természetesen így is grat az építésznek.

csakezértregisztrált 2008.08.14. 11:22:57

Én 3 évig használtam napi szinten a bogaramat, nem igazán kellett elszántság hozzá, max egy kis türelem... :)

Kisgézuka 2008.08.14. 11:26:29

Nem tudom, de a belinkelt Skoda100-on lévő BRM felni 4 lyukosztással nem éppen egy 1959-es bogár alá készült. A felni itt megállja a helyét, én pont az ülést dobnám a francba! Ennek az autónak a legnagyobb hibája, hogy nincs kész és aki ezt a cikket írta nem bogaras. :o) Még szerencse, hogy ízlésről vitatkozni teljesen felesleges! ;o)

betépett felhasználó 2008.08.14. 11:54:06

azert inkabb kellene egy megbuheralatlan 100%ban pedigris 69-es csotany.
szvsz ez igy tul se-se_szeru.

w a s d 2008.08.14. 11:54:13

A formája a lényeg. De ha muszáj, hogy 5 lyukas legyen (lehetséges, hogy 5x205- ös?), akkor ott az ötküllős, öt lyúkú BRM. (Vagy a Fuchs, az az igazán szép.)

w a s d 2008.08.14. 12:11:04

Amúgy nem osztókörmódosítóval vannak fönt ezek a felnik, amik a képeken látszanak?

NGA 2008.08.14. 12:16:54

Hát mivel elöl tárcsafék van, ezért oda nem lehet felrakni osztókörmodisítót, mivel az 5x205 nagyon széles. Oda csak spec tárcsaféket kapni egy vagyonért. Hátulra meg lehet 5x205 dobot felrakni.

Kisgézuka 2008.08.14. 12:17:39

Mivel ezt 5X205-tel árulják pont rácuppan az ilyen osztókörös bogarakra, míg a Fuchs 5X130 (Baby Fuchs 4X130) így valamiféle megoldást kell rá találni. Szerintem a dobon nincs osztókörmódosító. A tárcsa már gyanus.

Kisgézuka 2008.08.14. 12:19:54

NGA: az alváz 1971-es, tehát gömbfejes! Függőcsapszegeshez valóban egy vagyon, de ez máshogy van (szerintem).

w a s d 2008.08.14. 12:32:30

Csak azért, mert elég furcsa a csavarok melletti perem ezen a képen:
index.hu/cikkepek/totalcar/magazin/szerelem/werner/werner_18.jpg

Mert ha az már a tárcsa anyaga, akkor nagyon keskeny sáv lenne, amin a fékezés történik.

Wereb 2008.08.14. 12:39:20

Hi, ki mondta neked, hogy ezek Fuchs felnik? ÁÁÁÁ, orbitális tévedés, ezek amerikai EMPI-k vagy azoknak a replikái!!! NAGY hiba :)
A hátsó kerék pedig részben az airride, részben a stílus miatt terpeszt. Egyszerűen, mert így néz ki faszán. Amúgy airide-ot építeni bogárba hatalmas kunszt, ez nem Allroad Quattro :)
Elismerésem a tulajnak, külön öröm, hogy pécsi!

AP 2008.08.14. 12:55:11

hááát ommm, te tudod..

Kisgézuka 2008.08.14. 13:07:04

Amúgy egy szimplaszívós hengerfejjel szerelt motorból kijön valaha is 50 LE???

NGA 2008.08.14. 13:29:42

Kisgézuka: 1. 1966-ban gömbfejes volt a futómű, de még 5 csavaros.
2. Az 5x205-ös felnit fel nem rakod a 4x130-as osztókörű tárcsafékre, főleg ugy, hogy az agy része kb 170 mm, azaz a csavarok a levegőben lógnának.

Ime a tárcsafék:
www.csp-shop.de/shop/images/artikel/20627.jpg

A kép igy valóban megtévesztő, de csak igy lehet megoldani.
Kb 250.000 Ft a rendszer előre, hátra 300.000 Ft

NGA 2008.08.14. 13:31:06

Kisgézuka: Igen, max nem 1600-as a motor.

leaf 2008.08.14. 13:50:07

és nem alvázas.

NGA 2008.08.14. 14:09:44

leaf: Mi nem alvázas? A bogár?
1-es leülhetsz.

bhu 2008.08.14. 14:16:46

Vitéz!
Jó a cikk, a bogarazás lényegét megfogtad nagyon is, még az a bekezdés is ül az elején:) amúgy kösz, már tényleg hiányzott egy bogaras cikk, teszt még mindig nincs.
Ők meg hadd vitatkozzanak a felniről, meg az alvázról.

bhu 2008.08.14. 14:18:07

Persze nem Vitéz! Sorry

KRi · http://etika.blog.hu 2008.08.14. 14:26:14

Az 50 lóerő aszfaltépése itt kipróbálható, megfűszerezve egy kis Bud Spencer Terence Hill utánérzéssel: www.buggyrent.hu
Ja és volt róla egy cikk is ugye, Csikós úr tolmácsolásában:
totalcar.hu/magazin/szerelem/apalbuggy/

Kisgézuka 2008.08.14. 15:12:04

NGA: akkor mit árulnak a találkozókon 4X130-ról 5X205-re módosítót?

Kúrcsány Ferenc 2008.08.14. 15:54:15

Szarom le hogy "custom", úgy néznek ki ezek a felnik mint tehénen a gatya.

leaf 2008.08.14. 15:54:37

NGA: padlólemezes. Floor pan. Nem ugyanaz.

leaf 2008.08.14. 15:58:03

Na most ez félreérthető volt, padlólemez minden autóban akad. De a bogár nem alvázas.

Süni · http://kep.tar.hu/escortmk2 2008.08.14. 16:02:41

LEAF ! Ne legyél már ekkora hülye ! A Bogár alvázas !

Süni · http://kep.tar.hu/escortmk2 2008.08.14. 16:03:48

Kisgézuka !

A találkozókon 4x130-ról 5x130-ra (Porsche) módisítót árulnak leginkább.

Staropramen 2008.08.14. 16:17:32

Ha alvázas lenne, akkor nem tekerednének szanaszéjjel a házilag barkácsolt cabrio-k.
A gyári cabrio-kon nagyon komoly padlólemez-merevítések vannak, szinte már alváz-szerű, de attól még nem az.
Amikor az én bogaram felújítása elkezdődött, akkor például leszedtük a karosszériát. Akkor a lakatos (tapasztalt ember bogarak terén) mintegy demonstrációképpen megrángatta a padlólemezt valamelyik sarkánál és gyönyörűen látszott ahogy csavarodik az egész (nem, nem volt elrohadva, az alagút és a küszöbök is jó állapotban voltak).

leaf 2008.08.14. 16:23:47

Liener György: "VW 1200: padlókeretes önhordó váz"
Tudom, hogy ez a fő teherviselő elem, de ne hívjuk már alváznak. Padlóváz vagy padlókeret, vagy mittudomén. Alvázas a kamion meg a Wartburg. Ez alváz: www.socalspeedshopla.com/images/uploads/av8chassis.jpg
Ez meg a Bogár: www.ramva.org/dragenwagen/pics/69wagen130.jpg
Nem vagyok hülye.

AZS 2008.08.14. 16:46:21

leaf: fussál pár kört, aztán egy kis békaügetés, hidd el, jót fog tenni. utána gyere vissza, és próbálj meg kisebb baromságot előadni ;-)

NGA 2008.08.14. 16:54:32

Utánnanéztem a neten. Hivatalosan Fahrgestell, Zentral Rohr-rahmen.

Az alvázas konstrukciónak 4 féle fajtáját különböztetik meg:
1. létra alváz teherautók
2. csőváz sportkocsik stb.
3. központi csőváz pl VW bogár, Tátra
4. platformkeret pl Renault 4.

Maga az alváz vagy központi csőváz nem csavarodik, Staropramen összekeveri a karosszériával, mivel a karosszéria csavarodhat. Most elvitatkozhatnán nyelvtanilag a szavakon, de a lényege, hogy nem önhordó. És pont ezért is van alvázszáma, mivel a felépitmény, ami szabadon cserélhető, ezért is lehet rá épiteni mindenféle replikákat, buggy-kat semmiféle azonositó számot nem tartalmaz.

Kisgézuka: Te összetéveszted valamivel. 4x130-dól nem szoktak mindenféle átalakitóval 5x205-öt csinálni, mivel sokkal egyszerübb kicserélni a dobot, mivel a 66-ösw dobok felmennek a 71-es bogárra is minimális átalakitással. Amit te láthattál az valószinűleg a 4x130-ról 5x130-ra átalakitó. Gondolj ele, hogy az 5x205-ös osztókör, az már egy kb 22 cm-es körben fér csak el. Egy akkora átalakitó, aminek a belső átmérője kb 120 cm és a külsó kb 220 azaz egy 10 cm karima igen jelentős sulyt képezne.

Staropramen 2008.08.14. 17:06:51

Nem kevertem össze semmit, a lényeg az, hogy az "alváz" és a karosszéria ebben az esetben külön-külön nem kellőképpen merev, kizárólag összecsavarozva.
A klasszikus alváz pedig (például az a bizonyos létraváz) önmagában is kellő merevséget biztosít.
Az egész vita abból indult ki, hogy ki-ki különbözőképpen értelmezi az alváz fogalmát. Mondjuk ez önmagában nem kéne hogy indokolja a személyeskedést némelyek részéről...

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.08.14. 17:17:14

Leaf:
Éppen le is írtad, from Liener:
"padlókeretes önhordó váz". Ez nem a karosszériára utal (t.i. a váz), hanem éppen az alvázra. Az, hogy önmagában a karosszéria nem eléggé merev, nem azt jelenti, hogy a központi csőváz a négy kerékkel önmagában ne gurulna el bárhová... durva sarkítással.

NGA 2008.08.14. 17:18:16

Staropramen: Alapvetően 2 féle konstrukció létezik:
1. önhordó
2. alváas konstrukció

Ezen belül vannak alfajok.
A bogár alváza képes önállóan is haladni, nem kell rá a karosszéria.

Lássuk mit ir az irodalom:

Az alváz a gépjármű stabil váza, amelyre az egyes rész-egységek: a motor, a kormánymű, a rugózás, a tengelyek stb. rögzíthetők. Az alváz legyen könnyű, de szilárd és alaktartó. Ezért nagy szilárdságú és szívós acélból készül.
...
Az alváz változatai

...

Padlókeret. Hossz- és kereszttartókat, valamint kardán-alagútként kialakított középső tartót a kocsiszekrény pad-lójával erős padlókeretté hegesztenek össze Az alvázkeret-padlókeret szerkezetnek nagy a csavarodási merevsége, viszonylag könnyű, és a súlypontja alacsonyan van.
...
Önhordó építésmód

Az alvázkeretet a padlólemez pótolja, amely a hordozó-részek (pl. motortartó, hossztartók, kereszttartók) mellett a csomagtérfeneket és a kerékdobokat is tartalmazza. További lemezelemeket, a tetőt a tetőkerettel és a középső tartóoszlopokkal, valamint a sárvédőket behegesztve alakul ki az önhordó karosszéria, amelyből a merevség csökkenése nélkül nem lehet egyes részeket kivágni vagy elhagyni.

No akkor most nekem mint egy ovodásnak mesélje el valaki, hogy alvázas, vagy önhordó a bogár?

leaf 2008.08.14. 17:22:12

NGA: a Bogár nem tisztán központi csővázas (szerintem) de egyébként ha így értelmezzük, oké, legyen alvázas, megyek leülök, békaügetek stb.

Staropramen: utolsó két mondatoddal egyetértek, a magyar nyelv bekavar. A személyeskedők meg szarjanak sünt, ahogy mostanában mondani szokás (vagy már nem szokás?)

NGA 2008.08.14. 17:22:21

forrás:
Autószerkezettan - tankönyv
31. Az alváz és az önhordó karosszéria

NGA 2008.08.14. 17:26:31

leaf:
forrás:
központi csőváz: kb 20 kg-nyi vw bogár eredeti gyári katalógus. Valószinűleg a gyár tudja miről beszél.
A többi: Én nem személyeskedtem. De ott a gugli, és lehet rákeresni mindenre. Elég világosan leirja a tankönyv, hogy melyik micsoda. Nem akartam vitába szállni veled, de nem értem hogy miről beszélsz. Egy jármű alapvetően vagy alvázas, vagy önhordó. Ezek alapján szerinted a bogár mi? Önhordó? Mert ha nem, akkor alvázas konstrukció. És a sok hülye autómérnök is rosszul tanulja meg ezekszerint már 50-60 éve?

leaf 2008.08.14. 17:40:29

Ok.
Kezdhetted volna ezzel, az 1-es leülhetsz helyett.
Nekem is van valahol egy autószerkezettan könyvem, jó régen volt a kezemben, de ez meg már az én szégyenem.
Béke!

NGA 2008.08.14. 17:43:53

leaf: elnézést, ha sértő voltam, nyilvánosan megkövetlek.
Béke!

leaf 2008.08.14. 17:53:50

NGA: rendben.
Örülök, hogy tisztáztuk, levontam a tanulságot.

Gyurma73 2008.08.14. 18:02:35

TRABANT az meg félalvázas:-)

Stuntmanus 2008.08.14. 18:06:53

Kúrcsány Ferenc, ezt úgy szoktuk megfogalmazni, hogy "nekem nem tetszik", mert egyébként az EMPI 5 és 8 spoke az egyik legelfogadottabb korhű felni, sokkal inkább típusazonos, mint a Fuchs.

Ami pedig a cikket illeti, valóban szép és érdekes ez a bogár, de az országban van pár, amely sok tekintetben felülmúlja, akármelyik oldalról (eredetiség vagy custom vagy stb.) közelítjük is.

A cikk inkább egy outsider rácsodálkozása a mikvannakra. Az író ezt nagyon korrektül nem is tagadja.

AZS 2008.08.14. 18:55:47

no, akkor most ejtsünk pár szót a szívatóról. szóval hogy is volt, amikor ráhúzták? ;-)))

ironmemberneck 2008.08.14. 19:50:20

Fókszvagina elefántfül nélkül?

Hát tudod...

RACZ 2008.08.14. 20:43:47

Na már megint csak a vitatkozás megy itt, ahelyett, hogy magáról a cikkről lennének értelmes kommentek.

A cikk jó, de sok hiba van benne (pl. a már említett Fuchs-Empi felni téma).
Az alváz az érdekes: 1970ben már volt MacPherson-os első futóműves Bigár is - 1302 (1972től 1303), de az 1200esek végig torziós első futóművel készültek (állítólag át lehet cserélni: ramenkopf cserével, amire az első tengelytestet felszerelik). A hátsó futómű meg valószínűleg kétcsuklós száraz féltengelyes - a kerékdőlésből ítélve (lehet olajos /lengőtokos/ is, csak ahhoz erősen módosítani kellene a hátsó csonkállványt).

Amúgy egy ilyen "hibrid" motorral - 1200es blokkban 1600as forgósúlyok/hengerek - és kisebb módosításokkal el lehet érni több, mint 50 lóerőt is. A Solexet le kéne cserélni egy progresszív Weber 32/36 DFV-re és máris erősebb a gép pár lóval.
Többhöz már pl. iker karburátor kell (Weber 48 IDA, Weber 45 IDF), Engle313 áttételes himbasor, bővített hengerfejek nagyobb szelepekkel stb.
A németek elég elvetemültek ebben, lásd: German-style, RennKafer sorozat. Építenek akár 200-210ps blokkot is egy bogárba (az már nem Typ1 blokk, hanem általában Typ4). Typ1 blokkba Amerikából lehet rendelni tuningcuccokat, ott elsősorban Cal-look és Custom, StreetRod irányzatok vannak. Szóval csak elvetemültség és pénz kérdése a Bogár-építés.

Az osztókör-téma: kapható olyan tárcsafék/dobfék az USÁ-ban, ahol nincs tőcsavar, csak osztókör-jelölések a tárcsán/dobon. Mindenki kifúrhatja magának, amilyenre szüksége van.
1967 után lett az osztókör 5x130ról 4x130ra módosítva, és lett tárcsafék elsősorban az USA-export modelleken. De az utángyártott fékdobokkal/tárcsafékes konverziókkal át lehet építeni bármit-bármilyenné.
A Fuchs felni pedig a '60as évektől kapható volt, először Porsche-ra, majd később Kafer-on is feltűnt (1970 utáni Cal-look korszak, DKP klub, Orange country - USA), nem csak ez, hanem a Porsche GasBurner, az Erco és a BRM is ('70 előtt vagy acélfelni volt, vagy Porsche 356 acélfelnik dísztárcsákkal, esetleg American Racing Torq ET Chevrolet felnik).

A(z) NGA 2008.08.14. 09:29:14
által belinkelt autókról:
-a Porsche 356 Speedster replica: nemrég készült el (Tökölön már próbaköröket futott), Elite VW Club tag autója (több díjnyertes léghűtésessel), több infóm a kocsiról még nincs.
-a barna bogár: 1996os mexikói gyártmány, 1600i injektoros 50ps motorral. Amerikából rendelt airride futómű, teljes custom kaszni és belső tér, Porsche fényezés és vajbőr kárpit Porsche 911 ülésekkel. Szintén Elite VW Club tag. Többszörös díjnyertes Mo-n és Európában (pl. a Ried-i Cult Society-n kategóriagyőztes, a belga Bug-In-on Top20 stb). A Fuchs full polír felnik 2008as szezontól vannak fent (azelőtt Porsche Boxster Dyno full políron gurult).
-a zöld oválablakos faldacht egy kaposvári bogarasé, a legtöbbször Ő építi újjá a kormányt/kárpitot a Bogarakban. Az autót miszlikből építette újjá, meghökkentő és aprólékos minőségben. Infóim szerint fekete BRM 4x130 felniken gördül.

Kicsit hosszú írás lett, bocs.
De legalább lesz mit fkázniuk a kedves "kommentelőknek"...

NGA 2008.08.14. 21:39:06

Racz:
Csak pár pontositás: Janek kocsiján 5x205-ös BRM van. És 5x205-ről tértek át 4x130-ra. Egyébiránt nagyon jó kis leirás.

Stuntmanus 2008.08.14. 21:43:30

Weber 36 40 44 IDF vagy 48 IDA, 45-ös csak a DCOE-ben van, de az másik kávéház.

Az engle nem gyárt áttételes himbasort, tengelyeket csinál, mint pl. a bestseller W110-es.

Az áttételes himbasor Gene Berg, Scat vagy Empi. 1.25-ös, illetőleg 1.4-es

stb.

Stuntmanus 2008.08.14. 21:47:08

Kíváncsi lennék ki cserél át torzióst gólyalábasra, gyakorlatilag az egész elejét át kell építeni. A két lámpa maradhat, ha egycsavaros a keret. ;-)

nemjo 2008.08.14. 21:58:50

- ironmemberneck :

Az osztott ablakos Bogár annó még elefántfül nélkül készült - azt csak az Ovál-tól kezdve gyártották - és azt hiszem a 15"-ös felni is onnantól datálódik (előtte 16-os volt)

Szép autó - szerintem láttam már párszor én is az utcán ....

nemjo 2008.08.14. 22:00:49

RACZ: - jó dolgokat írtál, nem hiszem hogy bárkinek is fikázni kellene ...

Stuntmanus 2008.08.14. 22:07:29

Nem fikázunk, csak belekötünk az élő fába is. :-)

De valóban: Racz kolléga jókat írt, ismeri a belinkelt autókat, szerintem NGA-t is, úgyhogy az első teszten átment egy ötös alával.:-)

RACZ 2008.08.14. 23:25:48

Köszönöm a kommenteket.
Nem igazán vagyok otthon a "Bogarászásban", ezért tévedtem egyes helyeken (de tudtam, hogy az profik kijavítanak :)).
A leírt dolgokat csak olvastam (különböző helyeken), a léghűtéses tuningot még csak apránként tanulom. Igazából inkább faros Skoda és dízel VW az erősségem - mondjuk ezeket is inkább csak tanulom :)

Stuntmanus 2008.08.14. 22:07:29
Nem, nem ismerem se NGA-t, se Janekot, se senkit, aki bogaras, bogárhoz/bármilyen verdához ért (csak egy valaki hasonszőrűt, mint én lásd->). Van egy haverom, aki segít. Ha gondban vagyok valamivel, vele szoktam megrágni a témát msn-en.
De inkább magam szedem össze a dolgokat, ha valami érdekel, utánanézek. És utána jön a beszélgetés a Mesterrel :)

Amit írtam, azok csak morzsák, amiket innen-onnan szedtem össze, meg a fent leírtak szerint jártam el. Ezért tévedtem Janek autójával kapcsolatban.

A karburátoroknál: hirtelen összetornyosult minden és összekevertem, de igazad van. Inkább a Jikov 32, amit jobban ismerek, ezért nem vágom csípőből/kisujjból a Weber-eket.

A himbasor és a vezérműtengely-téma még fehér folt - volt. Kösz, hogy segítettél.

Az elsőhíd-csere: már láttam olyan Bogarat, ahol kicserélték a torziós tengelytestet MacPherson-ra. Hozzáteszem: egy '57es oválablakos volt Typ4 197ps motorral és Porsche 993 5sebességes váltóval, German-look stílusban építve Franciaországból (szerintem itt már páran tudják, honnan is származik az infók egy része...).

A fikázásról:
nemjo 2008.08.14. 22:00:49
"jó dolgokat írtál, nem hiszem hogy bárkinek is fikázni kellene ... "
Akkor is fikáznak, ha nem kéne, még ha hót sügérek is a témához (hozzáteszem, én se értek hozzá), de nem csak itt, máshol is.
A műveltebbje legalább más stílusban javít ki, nem azonnal leüvölt/lefikáz a monitor mögül, egy nick mögé bújva.

Stuntmanus 2008.08.14. 22:07:29
"Nem fikázunk, csak belekötünk az élő fába is. :-)"
Vettem észre, de úgyis ez megy mindenhol, kb "Ha ki mered nyitni a szád, már azonnal fikáznak. Ők se tudják miért, de azért is." - saját meglátásom szerint, ezért csak néha kommentelek. Amúgy már megszoktam...

"...úgyhogy az első teszten átment egy ötös alával.:-)"
Milyen teszten? Amúgy kösz, ez jól esett :)
(Na, még egy hosszú komment)

nemjo 2008.08.14. 23:46:45

Nem csak a Weber létezik.
Az én 1641-es motoromon Dellorto 36DRLA ketyegett anno ....

A torziós első hidat hogy a rákba cserélték "gólyalábra" ?
Szétvágták az alvázat és a kaszni elejét is? Hova tették a tornyokat? Hihetetlennek tűnik elsőre ...

ave 2008.08.15. 02:04:24

A konkret dobfeket ugyan nem ismerem, de hatul boven eleg dobfek is, meg akkor is, ha ez farmotoros.

Persze atepites szempontbol elfogadhatatlan, hogy az beken maradjon.

Rosemeyer 2008.08.15. 12:08:29

Aki igazán tud vezetni annak elég a motorfék is, szóval az elsőt is le kell venni, "mineka?" ;)

Nagymami és Anyu kb 35 évvel ezelőtt szomszéd Bélussal Apuhoz ment látogatóba Zalaegerszegre mert ott volt katona, asszem Skoda 105/120/130-assal(?). Bélus szeretett szerelni.
A köv drámai beszélgetés zajlott le az út első pár kilométere után:

Mami: Mintha kicsit gyorsan hajtanál Bélus.
Bélus: ÁÁÁ
Mami: Lassítsá' apukám többet mer' félünk!
Bélus: Nem nagyon tudok lassítani, nincs fék!
Mami: Hogyhogy nincs fék? Hol a fék Béluskám?
Bélus: A hátsó ablakban

Akkor sem volt legális, de akkor még meg lehetett csinálni a viszonylag csekély forgalom miatt, ma már nem lehetne. Kell a nagy fék!

Kisgézuka 2008.08.15. 12:58:15

NGA: Nem tévesztem össze semmivel, fogtam a kezemben! Rajzáson nézz szét a Szlovák úti Imi (?) cuccai között! ;o)

NGA 2008.08.15. 14:26:27

Kisgézuka: Utánnanéztem, igazad van, létezik ilyen, de nem biznám rá az életemet, ugyanis az első tárcsaféknél a külsö kb 4-5 cm a levegőben lógó füleken van a kerékcsavar. Hát bátor legyen aki menni mer vele, dobféknél meg semmi értelme, mivel az 5 csavaros dobot egyszerübb felrakni, főleg, hogy a 66-67-es dob ugyanolyan széles, mint az utániak.
Ime a kép:
im.edirectory.co.uk/p/3764/i/15.jpg

Kisgézuka 2008.08.15. 14:40:06

NGA: ugye! Én sem vennék ilyet, mert gyengének tartom, de ennek mintájára lehet csináltatni bármiféle készséget, amit rátehetsz a tárcsfékre. Persze, hogy dobra felesleges! Csak azért írom, mert az amerikánusok is innen indultak el, csak jó pár év előnyük van.

RACZ 2008.08.15. 19:02:07

nemjo 2008.08.14. 23:46:45
Nem írták le, hogyan szerelték át.
És elírtam, nem '57es, hanem '53as Ovál volt (sokat tévedek mostanság, öregszem).

De a saját gondolataim szerint:
Vették az '53as Ovál-bódét. Vették egy 1302es kaszni (1971-72) elejét - szétvágták. Az alvázakat szintén megvágták.
A 02es Bogár első alvázelemét ráhegesztették az Ovál alvázára (ramenkopf is átjött kompletten), majd a '57es bódéból kivágták a doblemezeket-pótkeréktartó-csomagtér elemeit és a 02es kivágott/módosított lemezeit hegesztették át (gondolom némi lakatosmunka segítségével - lejjebb faragott tornyok, mert elvileg nem férne el a kaszni alatt a széria 02es front).
Gondolom a kormánymű-tartót is át kellett variálni, meg még pár dolgot ezenkívül.

Mivel a doblemezek átcserélődnek a 02es részeire, gyakorlatilag már "csak" a MacPherson-tagokat kell átszerelni, bekötni a féket, a kormányművet beszerelni stb. Az említett German-style Bogár ültetett futóműves, német sport gátlókkal stb.
Mivel a külső doblemezek maradtak az Oválé, így vissza lehetett tenni a "dőltlámpás" első sárvédőket is. Kívülről nem látszik semmi, csak a csomagtérben lévő varratokról lehet(ne) rájönni azt átalakításra (ha nem lenne simára lecsiszolva és lefényezve).
(Mi lett volna, ha a váltóbeépítést említem meg a kommentemben...)

Ha valami nem világos (nem jól írtam le stb), vagy képek érdekelnek, írj a fenti e-mail címre.

mugen 2008.08.15. 19:02:18

"Az utólagos feljegység pedig kicsit olyan, mint tanyasi csárdában a plazmatévé"

erre találták ki a Becker-eket, hogy "oldtimerben" is mutasson a csúcshifi!
www.rondevries.nl/catalog/images/mexicoretro2.png

Mresz 2008.08.15. 21:50:00

Van sok szakbarbár!
aki egy ovál alá 1302es elejét rak az buzi ez biztos!

Mresz 2008.08.15. 21:51:17

valaki már van maresz névvel vááááááááááááááá

ironmemberneck 2008.08.22. 14:07:07

nemjo 2008.08.14. 21:58:50
Lehet igazad, nem vagyok hithű és képzett bogaras. Csak ahányat ismertem, az mind elefántfüles volt.
süti beállítások módosítása