Alival kesztyűzni

  2008. április 08. - ommm Címkék: audi legend quattro blomqvist

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Ismételten üdvözlöm a műértő közönséget!

 
Mint az tudvalévő, állandó jellegű tettestársaimmal feszített tempóban igyekszünk eleget tenni született autóbuzériánk velünk szemben támasztott követelményeinek.
Néha azonban meg kell állni pár röpke pillanatra.
Olyan percek ezek, amikor valami nem mindennapi, addig csak képzeletünkben vagy a képernyőkön bitek és pixelek formájában, esetleg szarrá gyűrött videószalagokon létező isteni kinyilatkoztatásba botlunk.
Mint mondjuk Stig Blomqvist Quattro S1-ese.
Amitől meglett férfiemberek gatyájába is hirtelen sátrat ver a Mókus őrs.
Blomqvist életrajza helyett beszéljen a tény, hogy 1996-ban meghívásos alapon indult az RAC Ralin, ahol összesítésben harmadik lett. Egy 1,6-os Felicia Kit Carral, 50 évesen.
Áhitat? Megilletődés? Nem is, inkább csak mélységes tisztelet és csodálat, ami először megtöri a dermedtséget.
Nem csak azért, mert a Quattro lényegében megreformálta a ralit.
Nem csak azért, mert egy rég letűnt kőkemény kor mementója.
Ez itt előttünk 500-550 lóerő és alig több, mint egy tonna.

Mielőtt az előző mondaton csak úgy átsiklanának, mint unalmas, száraz számokon, olvassák el még egyszer annak a ténynek a tükrében, hogy egy Dae pardon Chevrolet Spark 850 kiló. Jó eséllyel egyikünk sem tudja, milyen lehet élőben. Ezt versenyszerűen használni nem evilági dolog.

A „kurz” Quattro Sport a „mezei” Quattro 320 mm-rel rövidített tengelytávú alvázára épül. Ez az S1-es versenyverzió is kicsi, már-már tömbszerű, sikeresen csalja fölfelé kilóit, masszívnak hat. A vasalódeszkányi légterelők nélkül is.
És valószínűleg az is volt, hiszen Blomqvist, aki többek között 1984 rali világbajnoka, rendesen meghajtotta a 85-ös portugál futamon, csakúgy, mint Új-Zélandon.
Nézzék csak, 1:04-nél mekkora tempóval érkezik az éles balosba, ahogy kibukkan a kanyar mögül, az erő szinte a kerék köré csavarja a flasztert, majd egy nagyfék és porzik is tovább.


Végül mind Portugáliában, mind kiwiföldön „csak” negyedik lett, de ha a Timo Salonen, Miki Biasion, Walter Röhrl (csapattárs) dobogót nézzük, akkor azért nem olyan savanyú a krumplimedál.


És ez a gép most itt van előttünk. Semmi glanc, semmi vax. Mintha csak most teleportált volna a poros parc ferméből. Óvatosan oldjuk a motorháztető gyorsbilincseit, majd a pillekönnyű lemezt leemelve elénk tárul a „properly dirty” motortér. Dicht 2 bar, csak így filccel hányavetin odaírva a hűtőre. A KKK turbó csigája kalács formájában három embert jóllakat. A beltérben a hiányzó relék és a navigátor műszeregységének nemléte tűnik fel. A relék a múzeum széfjében pihennek, hogy évente egyszer helyükre kerülve életet leheljenek a pihenő öt hengerbe.


fotó:baowah

A hátfal, lényegében két óriási méretű ventillátor-hűtő-egység, az oldalsó légbeömlőkön keresztül habzsolja a levegőt, a futóművet, kartert és az autó egész alját félcentis acéllemez védi.


fotó:baowah
 


fotó:baowah

Csak pislogtunk, mint nyulak a szántásban, beszélgetni nem kellett. Hiú, gyermeki ábrándjainkban természetesen elképzeltük, milyen lehetne gázt adni, erőcsúsztatni és izzadásig dolgoztatni a három differenciálművet, de természetesen tudtuk, hogy olyan ez, mint nagypofájú Sonny Listonként szorítóba lépni Muhammad Alival – mondjuk ’65-ben. Egyedi, utánozhatatlan és minden bizonnyal fájdalmas befejezésű.
 
Csakúgy, mint a legendás B csoport. De ez a Quattro S1 itt maradt nekünk, mint a mindent elsöprő Ali, „A Legnagyobb”.


A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr65410261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ShwartzWazul 2008.04.08. 18:44:41

ciel:
Tévedés. A Lancia 037-es '86-ban még indult a Monte Carlo, és a Safari rally-n.
Amúgy 1983-ban világbajnok.
Bővebben:
www.lanciarally037.com/e-homepage.htm

lanciabacci 2008.04.08. 18:48:53

Hú, ommm, ez az egyik kedvenc legendám... és máig az német autó, ami a leginkább gyorsítja a pulzusomat. Instant get, benne van az első 10-ben, bár nekem bőven elég lenne a hosszú utcai is. Azóta sem láttam szebb és harmónikusabb Audit. Ide kell persze szúrnom aljasul, hogy az utcai Quattro Coupe formája eléggé emlékeztet a Lancia Beta HPE-re, aminek talán a Montecarlo és a 037-es legendája lehet részben az oka - vagy esetleg a véletlen? Mindenesetre a Fiat (sic!) Delta előtt a Beták uralták a pályákat és taposták ki az utat... Ugyanakkor az Audi - lássuk be - túlnőtt rajtuk, elsősorban a quattro és Rohl miatt.

Farkas_1985, akkoriban azon vitatkozott mindenki, hogy hátsó vagy első kerék hajtással lehet-e jobban menni. Ehhez képest amikor (és ahogy!!) az Audi megcsinálta a quattrot, szinte sínautóvá vált azokhoz képest. Na és az elején az sem volt még azonnal 5-600LE-s.

GGG77 2008.04.08. 18:51:48

Az auót beszarás, viszont, amit a nézők csinálnak az nem vall túl sok észre.
Komolyan, mit élveznek azon emberek, hogy 5 centire állnak versenytempóban közlekedő autók mellett!?

EM 2008.04.08. 18:55:49

Ha kifognék egy aranyhalat és azt mondaná, hogy lehet 3 kívánságom, ha visszadobom, akkor először is visszak.rnám a vízbe és kívánnék:
1, egy ilyen quattro
2, Rörhl vezetői tudása
3, egy tanker tele naftával (just in case) :)

tocsi2107 2008.04.08. 18:56:54

Csak némi infó a fentieknek:
AP: Miki Biassion szintén B csoportos pilóta volt, nem is egy fakezű, asszem pont Portugáliában esett el, úgy hogy bent égtek a navigátorával a kocsiban...:( Ezért is tiltotta be az FIA ezeket a gépeket....
A vezetésről: a mai WRC-kben annyi elektronika van hogy szinte minden hibát megbocsátanak a vezetőnek. Persze azért a fizika működik:)... De az igaz hogy régebben nem aktív (elektronikusan vezérelt) sper diffi volt a gépeken, hanem mechanikus. Ez azt jelenti hogy a két kerék közötti ford. szám külömbségnek megfelelően zárt. Vagyis csak akkor "haladt" az autó ha kipörögtek a kerekei (minnél jobban kipörgött a kerék, jobban zárt a sper, tolta előre a gépet). Ehhez kellett a merészség, úgy beesni a kanyarba hogy pont elég kipörgés legyen...Azért ehhez volt erő is... Ezért volt nagyon látványos, mert bele kellett kényszeríteni az autót a kanyarba, állni a gázon és már ott se volt. De könnyű ezt leírni...:) Talán Ranga Laci mesélte (ment hasonló Audival) hogy előre kell gondplkozni minden kanyaron mert annyivval többet tud az autó...És az ővé nagyon messze volt a VB-s S1-esektől...A mai rali vb se rossz, de már rég nem olyan látványos. Azért Gigi Galli, Panizzi tesók...

ommm 2008.04.08. 18:57:33

GGG77 2008.04.08. 18:51:48

85 és a Portugálok, ez ilyen :)

EM: nagy hiba. első kívánság: még 1000 kívánságot.
aztán a többi :))

NagyiWRX 2008.04.08. 19:03:13

Az igazi aranykorszak!!!
A f1 is akkor volt jo a turbo motorokkal.
Vagy a Turaauto baknokság a porche 935-el vagy a bmw m1 , lancia beta montecarlo (gyerekkori szerelmem akárcsak a sport quattro)
Vérzik a szivem amit most csinálnak az autosportal!
Picsába az elektornikus váltokkal a rallyból és az f1 ből is!!!!!!!

AP (törölt) 2008.04.08. 19:05:53

Ő volt az?
Akkor tudom már, kicsoda..

Minden magyar versenyző azt mondja a wrc-kről, hogy a sok elektronika miatt könnyebb vezetni őket, mint egy n-es mitsut.
Szinte minden vezetői hibát jól tolerálnak, a hajtásuk meg bármilyen körülmények között is tökéletes. Két keréken is ki tudnak jönni elvileg egy gyorsaságiról, de három kerékkel röhögve.
Talán nem véletlenül 100 milla egy olyan izé. :)

lanciabacci 2008.04.08. 19:06:32

tocsi, kösz a belsős infókat!

a kigyalladós biturbó Audi problémájáról csak nekem jut eszembe az R8?

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.04.08. 19:13:03

ilyen volt a Ferjáncz Attilának is egy időben, nem?

az akkori csapatfőnöke mesélte nekem pár éve, hogy ő probálta ki először az autót mikor kész lett és az első kétszáz méter után megállt és kiszállt mély levegőket venni, pedig az is olyan fickó hogy nagyon-nagyon tud vezetni (az összes közlekedésbiztonsági filmet vele forgatták akkoriban, egy autózsonglőr a pasas)

a gyorsulás 3 s körül volt százra, aszonta, hogy ettől még ő is megijedt

Yocoo 2008.04.08. 19:14:37

A B csoport volt a legjobb és a leggyilkosabb is a rally történetében.
Az F1 és a B csoport annyira közel volt teljesítményben egymáshoz, hogy az egyik F1 futam időmérőjén - talán pont az S1-el - 6. helyet érő időt autóztak vele.
Walter Röhrl egyszer kapott az S1-be egy nagyon erős motort kb 700-800LE és azt mondta vegyenek belőle vissza mert nem bírja az úton tartani.
A Peugeot 205 T16-ban kezdetben nem volt szervó, csak az EVO II-ben...
Kb 3 éve a rallyvb-n újra passzív diffik vannak...

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.08. 19:15:16

ezt nekem is meg kell nézni egyszer, kötelező, nekünk is megvan a 3 diffi, meg a quattro is, csak a teljesítmány az egyharmada se xD na majd egy szép napon, muhaha: www.youtube.com/watch?v=96lrj3JD7Ug

Bál 2008.04.08. 19:18:42

Az a baj ezekkel a témákkal, hogy az ember aztán kutat, kutat és végül észreveszi, hogy beesteledett. Belefutottam megint az egyik kedvenc videómba... Pikes Peak, főszereplője, "csak" egy Peugeot.
youtube.com/watch?v=MSrDD3tcibU&feature=related
Aranykor:D

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.04.08. 19:25:30

megjegyzem a fenti videót látva, hogy nem tudom hogy tudtak ezek a versenyzők így emberek közé teljes tempóval behajtani, hogy majd csak szétugranak (:

én már ötször fékeztem volna amikor nézőt látok a pályán, ezek meg tolják neki keményen

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.08. 19:25:48

Nos, a kérdés kicsit árnyaltabb:

A B-csoportos ralit a sok baleset miatt tiltották be, de a fő érv kétségtelenül Henri Toivonen balesete volt a Korzika rallyn.

Az Audi fejlesztette az 1000 lóerős motort, amiről pontos adatok alig vannak, de az tény, hogy az 1:1 lóerő/kg arányt igencsak döngették. Ez brutálisan sok. Olyan pilótákból is kevés volt, akik egy S1-et vagy T16-ot tudtak terelgetni, ők sem kívánták a brutális erőt. Ezért csak tesztpadon volt az 1000 lóerős motor, élesbben talán ki sem próbálták. A 800 lovas Quattrot kezelhetlennek nyilvánították a teszteken, és tényleg az volt. A pilóták teljesítménye is 120%-on pörgött, nem tudtak volna több lóerőt koordinálni. Viszont volt közöttük egy nő is, aki Audival ment, nem is rosszul Ő Michéle Mouton, az egyik leggyorsabb női rallyversenyző. Mikor az Audi S1 tervezőjét kérdezték a formáról, akkor elmosolyodott és elmondta, hogy ő tulajdonképpen beleszarik a formába, ő a leggyorsabb autót akarta megépíteni. Egyébként a 32 centis rövidítés miatt sokkal jobb lett a z autó a kanyarokban, a hosszú változat orrnehéz volt.A B-csoportban voltak követelmények, többek között az, hogy a versenyautó típusából készüljön utcai változat is, csak így engedték versenyezni őket. Ezért készült az Audi S1-ből rövidített utcai változat is, 306 lóerővel. Úgy 100 000 Euro körül mozog az ára egy-egy épen maradt példánynak, a versenyautó 5-6 szor drágább, már ha épp valamelyik gyűjtő eladja a sajátját. Maga Niki Lauda mondta W. Röhrl-re: Genius on Wheels! Egy korábbi F1 sztár szájából ez igencsak nagy elismerés. Belemenjünk részletesebben a technikába, vagy elég ennyi hirtelen? :)

switch 2008.04.08. 19:29:37

Aki bennégett, és aki miatt-többek közt-beszüntették a B csoportot, az a Toivonen volt...Miki Biasion szvsz még él, úgy tudom...
Biasion:
en.wikipedia.org/wiki/Miki_Biasion
Toivonen:
en.wikipedia.org/wiki/Henri_Toivonen

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.08. 19:37:32

Ez az én személyes kedvencem, ha már B-csoportos videók:

www.youtube.com/watch?v=44iibIEeWGM


De persze nincs olyan B-csoportos videó, amit netudnék megnézni harmincszor egymás után:)

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.08. 19:38:28

scheerti: ja az über 1000 lovas motorról nem sok mindent tudni, annyit viszont valahol láttam a neten hogy 5 szelepes kisérleti hengerfeje lett volna, 25 szelep, hehe :) és tény hogy az már embertelen lett volna, 2226 köbcentiből 1000 lóerő, tudom hogy meglehet, de ezt az a blokk huzamosabb ideig tudta volna elviselni mint más blokkok, nemtudom mit tett abba az audi, de a youtube csak úgy hemzseg a 4-6-800 lovas sor5ös S2-RS2-S4 videóktól...

Szendwich 2008.04.08. 19:45:42

Na akkor egy kis Audi-s video ajanlo:
Audi Rally - au.youtube.com/watch?v=RWqWprRRQoc
Audi Quattro S1 - au.youtube.com/watch?v=yJjBzSKN7LE
Audi Quattro Rally Tribute - au.youtube.com/watch?v=LuTc4VIdm-o
Audi Quattro Rally Tribute 2 - au.youtube.com/watch?v=DYdwVKxkmi0

Vegul egy kor Walter Rohrl kocsijaval:
au.youtube.com/watch?v=DGIiarIrUCI

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.08. 19:46:17

Igazából nagyon el kell találni egy blokkot, ami tartósan bírna ekkora teljesítményt. Ott volt a BMW M10 motorja, ami a saját korában sem volt egy nagy durranás, aztán valakinek eszébe jutott húsz esztendővel később, hogy kéne rá tenni egy turbót, aztán belehenkölni egy F1-es autóba. Oszt győzött:)

AP (törölt) 2008.04.08. 19:46:20

scheerti bele tudunk menni részletesebben a technikába?
Ez jó volt, látszik, hogy élsz-halsz érte.

csiky944 2008.04.08. 19:49:10

83-ban a Lancia 037 csapatban lett világbajnok,az Audik akkor még igencsak megbízhatatlanok voltak.Ha jól emléxem 85-ben jött az S4,előbb semmiképp sem,mert sok gond akadt a törésteszteken(az autó egyszerűen szétesett) és mindig halasztották a bemutatót.
A 86-os Korzika ralin estek nagyot és égtek bent az autóban Toivonen és navigátora Sergio Cresto.De 85-ben is volt egy nagy balesett,Ford RS 200-as a portugál ralin a nézők közé csapódott,9-en meghaltak.
Miki Biasion pedig a Delta HF Integrale-t vitte győzelemre soxor,ő is indult Dakaron és az ő fia is rallyzik,akárcsak Markku Alen fia.
Egy interjúban történt,hogy megkérdezték Röhrl-t:Maga szerint nem túl gyors Ari az új Peugeottal?Mire ő:Nem,nem gondolnám,egyszerűen az Audi túl gyors nekem!

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.04.08. 19:50:46

ize, je a fenykepeim. jo az a uzeum, csak keves a motor. pedig akar cseh sporttortenetbol oylan gyujtemenyt lehetne kihozna, hogy ihajj. deee csak phaszom negykerek .)

Szendwich 2008.04.08. 19:51:19

Pikes Peak meghoditasa:
Ari Vatanen with peugeot 405 T16 - au.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug (3:28-kor uber brutalis napellenzos mozdulatok :))

GAma 2008.04.08. 19:53:33

Jaja, sztorizhatnátok még kicsit a dolgokról. Én akkor még kis szaros voltam:D
Értem, hogy sok volt a baleset, de ezért halálra ítéltek egy egész géposztályt? Miért nem lehetett vmennyire korlátozni az őrült lóerőgyártást? Vagy akkor az már nem lett volna B-csoport? Az tette tehát kedvelté, majd később megszüntetetté a B-t, hogy gyakorlatilag bármeddig el lehetett menni, nem szabtak semminek sem határt, csak annyit, hogy legyen szériaváltozat is?

GAma 2008.04.08. 19:59:11

Ilyesmikről egyébként szívesen látnék vmi összefoglalót. Bámulatos kor lehetett ez, csak hát tényleg koromból kifolyólag lemaradtam a dolgokról élőben:D Csak utólag látom a felvételeken, hogy mekkora harc lehetett az akkor a rali, emberek és autók között. Manapság bezzeg... Untat a rali meg az F1 is

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.08. 20:03:43

Azért volt B-csoport, mert nem volt korlátozás. Az elődjénél sem volt túlzottan szigorú, de akkor a Saab-on kívül a kutya nem gondolt arra, hogy turbós legyen egy raliautó. Ők is megették vele, rendesen.Egy 99-el indultak '79-ben, ha jól tévedek. A négykerékhajtás meg nehéz volt.

csiky944 2008.04.08. 20:04:07

GAma nem igen volt megszabva semmi sem,a Lanciákon pl a fékrendszer is műanyag volt,hogy ezáltal is könnyebb legyen.A fejlesztő mérnökök csak a gyorsaságot vették figyelembe,ezlrt nagyon kevés biztonsági eszközt használtak csak versenyneken,magyarul a pilóta nem érdekelt senkit.84-be vagy 85-be pl Ari Vatanen akkorát esett az Argentin rallyn,hogy majdnem amputálni kellett a bal lábát.Még a kórházban volt Vatanen,de Jean Todt már elrendelte a kuplungpedál nélküli kézi kuplungos T16-ost.
Azért lett betiltva végülis a B-csoport,mert Toivonenék tragédiája után,még aznap este az Audi és a Peugeot?(lehet a Ford) kiszállt a versenyből,míg a többi csapat pedig az év végén.Pedig lettek volna tervek egy új csoport létrehozására,az lett volna az S-csoport,ami még engedékenyebb lett volna.

csiky944 2008.04.08. 20:07:12

Igen Scheerti az Audit mindenki kiröhögte,hogy milyen balfasz ötlettel állt elő hogy négykerékhajtás.Akkoriban az csak a nehézkesebben mozgó terepjárókban volt használatos.De amikor Hannu Mikola a Janner rallyn előfutóként 9percet vert az első helyezettre a Quattroval,akkor mindenki ámult és nagy fejlesztésekbe kezdett.

EM 2008.04.08. 20:18:05

Ez a blokk valóban a legjobban kiaknázható Audi blokk a mai napig. És visszatérve a földre (bár gyarlóság most egy diesel-t ide keverni), ezen az öthengeresen felbuzdúlva alkotta meg az Audi az egyik legjobb diesel-ét is szintén 5 hengerrel. Legendásan elpusztíthatatlan szintén... (nem úgy mint a későbbi V6-ok)

Rocko- 2008.04.08. 20:19:33

gyönyönyörű, gyönyönyörű, gyönyönyörű! :)
Quattro

GAma 2008.04.08. 20:28:00

Ne máár, Jean Todt is itt kezdte?:D Le vagyok nagyon maradva...
--Nem vágtam, hogy a B-csoport ennyire a legális őrültségről szólt. Akkor előbb utóbb mégnagyobb katasztrófa lehetett volna, nézőket levasaló 1000 lovas szörnyekkel? huh
Az Opel Kadett GTE nem volt akkora sztár autó? Úgy tudom abban is volt valamikor 500 lóerős kompresszoros motor

Tommi 2008.04.08. 20:28:56

Krisi 2008.04.08. 17:45:01

Az úgy volt, hogy kérdezték Waltertől, mit gondol arról, hogy a Peugeot túl gyors ellenfél az Audi számára. Erre Röhrl azt mondta: "Nem tudom, hogy a Peugeot túl gyors ellenfél lenne az Audi számára, csak azt tudom, hogy Ari (Vatanen) túl gyors számomra..."

Rocko222 2008.04.08. 20:37:26

Látom nem csak én vagyok ilyen lelkes, de nem értő hozzá GAma:P
Vki össze tudná foglalni pár mondatban, hogy milyen fontosabb csoportok vannak/ voltak és hogy mik voltak az ismérveik? köszike

ommm 2008.04.08. 20:41:45

Climb Dance

a "Vatanen beszarás videó neve".
Voltvoltvolt :)
Újabbaknak mondom, érdemes rákaresni a C'était un Rendezvous-ra is.
Claude Lelouche zseniális filmje 450SEL-el 275GTB hanggal és (állítólag) a zseniális Jacques Laffite-tel (pedig nem Ferrari versenyző volt akkor).
video.google.com/videoplay?docid=4684874988793509998

volante · http://volante.blog.hu 2008.04.08. 20:43:04

Egyébként éppen Stig Blomquist volt az, aki a '77-es finn ralit egy Saab 99 Turbóval nyerte meg (vagy lett második) - defektes jobb első kerékkel. Tudás, kérem, tudás.

Csubakka Junior 2008.04.08. 20:44:03

De jó visszaemlékezni egy kicsit! Nekem abban a korszakban az autósport egyenlő volt a rally-val. 90%-ban még most is. Az egyik balatoni nyaralás alkalmával választhattam egy mecsit. Egy 205-ösre esett a választás, nyitható 3. ajtóval, és ugyanilyen matricázással, mint a cikk videojában. Bringázás közben a fél lakótelep Vatanen volt. A másik fele Ferjáncz. Nagyon szeretem ennek a korszaknak az autóit.

volante · http://volante.blog.hu 2008.04.08. 20:44:31

Kieg.: vagy '79, svéd rali. A defekt tuti. :)

Lowtyo 2008.04.08. 20:49:42

Nem igazán értek a ralihoz, de Röhl miatt megbocsátom az audimnak az összes szarakodását.

Bál 2008.04.08. 20:53:25

"Bringázás közben a fél lakótelep Vatanen volt. A másik fele Ferjáncz."

Csubakka Junior! Ez jó!:D
Az én bringás "bandám" haha, inkább Forma 1 buzi volt, úgyh a futamok után mindig én voltam Damon Hill....:D Igaz, sokáig azt se vágtam nagyon h ki az, inkább csak a neve tetszett

Bál 2008.04.08. 21:02:15

A Mercedes 450SEL hangja azért jobban érdekelt volna párizsi filmben :P
youtube.com/watch?v=c_B_Mz5fVb4&feature=related

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.08. 21:05:43

A lelkes, de kevésbé tájékozottaknak:

A B csoport több rallyszakág összevonsát jelentette, de a legfőbb talán a Group4 volt, ahol módosított túraautókkal mentek(asszem). A szabály szerint 200 autót kellett legyártani abból, amivel versenyeztek. Ezt a gyárak szépen legyártották, de nem sokat foglalkoztak velük, puritán, egyszerű gép volt mind. A legtöbb ilyen autót gyűjtők, vagy olyan emberek vették meg, akik versenyautót akartak építeni, vagy csak simán kimenni időnként a pályára. Lóerőkorlátozás nem volt, csak a motortérfogatot és a súlyt szabályozták. Ez autónként, illetve csoportonként változó volt. Tehát más vonatkozott egy kis Peugeot-ra, mint egy Audira. A köbcentiknél az is számított, hogy feltöltős, vagy szívómotort használnak. Pl az Audinál a minimum súly 960 kg volt, a motor pedig 3000 köbcentis szívó, vagy 2144 köbcentis feltöltött lehetett. A feltöltés módját nem szabályozták, tehát lehetett kompresszor és turbó is.

Ilyen kocsikkal mentek:

* Audi Sport Quattro S1
* Citroën BX 4TC
* Citroën Visa 1000 Pistes
* Ferrari 288 GTO Evoluzione
* Ford RS200
* Ford Escort RS 1700T (car built to gr. B regulations but not homologated; project abandoned in favor of RS200)
* Lada VFTS (homologation number B-222)
* Lancia 037 Rally
* Lancia Delta S4
* MG Metro 6R4
* Mitsubishi Starion 4WD (not homologated before Group B ended, ran as prototype)
* Mazda RX-7 4x4
* Nissan 240RS
* Opel Manta 400
* Peugeot 205 T16
* Peugeot 305 V6 (car built to gr. B regulations but not homologated; project abandoned in favor of 205 T16)
* Porsche 911 SC RS
* Porsche 959 (see also Porsche 961 for circuit racing version)
* Renault 5 Turbo
* Škoda 130 LR (homologation number B-269)
* Toyota Celica Twin-Cam Turbo

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.08. 21:18:17

ommm: kééééész, ez a videó kész, agyhalál, kívülről ismerem párizst, tudtam merre hol jár a srác, a nevezetességeket meg minden szart, irdatlan :D

akos696 2008.04.08. 21:34:24

Egy kis érdekesség, annak, akit érdekel:

www.henritoivonen.it/

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.04.08. 21:39:19

@scheerti
"Belemenjünk részletesebben a technikába, vagy elég ennyi hirtelen? :) "

igen !

Solymika 2008.04.08. 21:40:37

ommm mióta ír ilyesmit? azt hittem csak kommentel.
na mindegy is, és sok sikert a folytatáshoz, ommm.
jóccakát

Szeky 2008.04.08. 21:58:22

Sziasztok
Miki Biasion minimum 2x Rallye világbajnok volt, de mintha már "A" csoportos Lancia Delta HF Integrale-val versenyzett volna. A B csoporosak 7-800 LE-nél tetőztek emlékeim szerint, mielőtt betiltották volna a kategóriát.. Ugyanis betiltották a túlzott kockázat miatt. Az Audi Quattro, szintén újságolvasási emlékeim szerint 2,2 mp alatt volt 100-on. Ennyi a gyorsulása egy 1995-ös Forma1 autónak is, persze a végsebessége jóval kisebb az Audinak.
Félelmetes jószágok voltak, és remek kísérleti alanyai a teljesítménynövelő alkatrészeknek, végül győzőtt a józan ész, mint a német luxusmárkáknál, akik 250-ben maximálták az autóik sebességét, nehogy az egyre gyorsabb S-klasse és 7-es BMW-k tömegszerencsétleséget okozzanak az autópályán. Én is igazat adok Röhlnek, aki szerint ez a teljesítmény már túlmutat az emberi reflexek és a gumitapadás fizikai képességének határán.
Arra azért még emlékszem, hogy 12 évesen nagyon mérges voltam, amiért a szuper kis autókat "azok a szemetek" kivonták a forgalomból. :-))

nincs 2008.04.08. 21:58:47

leegor egy hülye

siriuswhite 2008.04.08. 22:03:32

Lehet, hogy perverzió de nekem a Delta S4 formailag sokkal jobban tetszik mint az AUDI
Nem beszélve a 2,4 sec 0-100 ra murván.
1.8 motor KKK turbó + kompresszor
:D:D

Leegor 2008.04.08. 22:13:25

???

Kedves nincs, te meg ki a f.sz vagy?
Csak az az érdekes, hogy egy hete nem szóltam hozzá semmihez.

Egyébként Quattro rulz

427 2008.04.08. 22:16:25

A Lancia Beta se rossz a videoban! Ugye? :)

ommm 2008.04.08. 22:24:58

miluman, Solymika: kösz

scheerti: az utolsó előttit jegyezd meg. hallasz még róla. mert bizony az is Group B volt, és igaz kisebb, gyengébb, de vadállat.

skoda 4ever 2008.04.08. 22:27:57

Istenem a 80as évek beli autók tiszta nyers erő semmi elektronika csak egy kiváló motor egy böszme nagy turbóval könnyű kasznival. Micsoda boldogság F1 ben Senna tubós mekláren hondája miért nem éltem olyankor.
Na de rallira visszatérve lancsa delta integrale, audi 5 hengerrel melyik kéne?? asszem hogy ha tudnék ugy vezetni akkor egész nap mind a kettőt tesztelném, na és egy kósza megemlékezés a Skoda 130 LR. Na az sem volt semmi

papracing 2008.04.08. 22:32:48

ÓÓÓ még a karomon is felállt a szőr...

2,2 Q 2008.04.08. 22:48:13

Én néhány éve kipróbálhattam egy német ismerősöm quattro coupéját.
Gyárihoz közeli állapot, enyhe turbo tuning, kis moci vezérlés okosság, és gyorsan elérhető közel 300 LE.
Azért amikor megengedte hogy jó durva aszfalton igazán rajtoljak egyet, hát egy pillanatra forgott a négy kerék helyben..
Máig meghatározó erő élmény !
Mit tudhatott murván a 600 paci...?

Csikós Zsolt 2008.04.08. 22:48:51

A B-csoportos autók valami olyat váltanak ki az emberből, mint a bikaviadalok, amikor bazi nagy a bika és kicsi a matador. Retteg mindenki szerencsétlen f.sz életéért, a tömeg egy emberként befogja a szemét, amikor a bika végre felökleli, de mindenki kinéz az ujjai között a résen, és hetekig meséli.
A B-csoport a szent rettegés autóiról szólt, a pilótán túlnőtt gépekről, amit előbb utóbb mindig kimoderál a versenyszabályzat. Mint a háború előtt az Auto-Union Typ D versenyautó, vagy a kompresszoros Mercedesek a virsligumikon, dobfékeken és hatszáz lóerővel. És azok sem voltak töbek a tonnánál, vagy ha igen, csak minimálisan.
Csodálom, hogy van még Pike's Peak. Ráadásul pont a rettegve biztonságmániás Amerikában. Majd egy néző mellett elsuhan az egyik versenygép, emiatt leönti magát forró teával, majd bepereli a rendezőket, mert nem volt ráírva a szórólapra, hogy a Pike's Pak során égési sérüléseket lehet szenvedni a helyszínen elfogyasztott termoszos teától.
Goodwoodban is egyre messzebb vannak a szalmabálák...

omm:
igen a Lelouche-mozi. Vagy ötödször látom, nem bírok betelni vele. Bár egyes helyeken úgy érzem, hogy nem ment 80-nál többel. A kamera nagyon közel van a földhöz, az iszonyúan növeli a sebességélményt. De ilyen sokáig hallgatni vegytiszta Ferrari tiznkettest nem is tudom, hogy lehet-e máshol. Persze ha az embernek nincs Ferrarija.

brake 2008.04.08. 22:51:57

Istenek ha találkoznak.Én is nagy rajongója vagyok ezeknek az autóknak és korszaknak.Annyit még hozzá,hogy a történetek szerint,Stig Blomquist vezette be a bal lábas fékezést.Hát ahogy ők autóztak az nem volt semmi.

rallysgt 2008.04.08. 23:14:25

Az audi s1 szamomra az etalon.ennel jobb es adrenalindusabb auto nem keszult meg,legalabbis szerintem.tul jo :D

Bál 2008.04.08. 23:18:37

www.autostilus.hu/?r=9103
Itt egy kis infó a száguldozásról
Jó éjt lassan

vancello · http://vancello.hu 2008.04.08. 23:53:55

A 037-es lancia volt az utolsó hátsókerék-hajtású világbajnok autó. ;-)

bUddy 2008.04.08. 23:56:58

Némi infó, benne a majmos sztori is németül tudóknak: www.urquattro.at/rallye/rallye_el.htm

És csak egy megjegyzés (tisztelet a kivételnek): az urat Röhrlnek hívták. Hülye név, de tényleg ott van az a második "r" is.

akarki 2008.04.08. 23:57:18

Ebben a ketegóriában szinte mindegyik autónak szép hangj avolt. Még a Metro is kitett magáért, de a szívó Nissan se volt semmi, Nálam a csúcshang az S4-es Lanciá-é. Kompresszor+turbó, megőrülök tőle, hihetetlen. A Vw a TSI motorjával "másolja" jelenleg az ötletet. Az Audit egyszer az angol újságírók (ha jól emlékszek) a világ valaha volt legjobb rallyautójának választották, mert bevezette a rallyban elsőként az összkerékhajtást. Aki pedig saját fegyverével győzte le az Audit? De mindegy, a lényeg, hogy nemrég éppen ezért esdekeltem, hogy valami Rally B-s meg érdekes cikkek legyenek, erre itt az első. Köszi fiúk! Most jöhetne a Prága szippantóról valami, aztán újra Rally B! :) Ja, ha jól emlékszek egyedül az Audinak volt önhordő karosszériája, azért volt ilyen "nehéz", a többiek 600 kg körül voltak, és hegesztett csőváz. Toivonen ment egyszer egy F-1 pályán az S4-gyel, és Senna azévi polejához képest alig maradt el, abban az évben a 6 hyelyre kvalifikálta volna magát az F-1 mezőnyben... Durva gépek voltak...

akarki 2008.04.08. 23:59:41

Ja, a Lancia S4 a Fiat 1800 ccm-es utcai blokkjára építette a versenymotort. Próbálna meg valaki a mai 1,8-as gyári blokkból ilyen szintű motort kendácsolni...

Rocko- 2008.04.09. 00:20:10

ommm 2008.04.08. 22:35:46
grr, grr, grr! utállak!

és még még még! ;)

ommm 2008.04.09. 00:34:15

köszönöm Zsolt.
sajos azonban Pikes Peak téren rossz hírem van.
a hegy eróziójának megállítását hozva fel ürügyként 2002-től szépen, lassan, egy tíz éves terv keretén belül, leaszfaltozák az egész távot. így tökéletesen, direktszívenszúrással végzik ki a (szerintem) egyik legpatinásabb, embert és gépet egyaránt próbára tevő versenyt.
bővebben (régi, azóta semmi hír): www.usatoday.com/sports/motor/2004-06-23-pikes-peak-hill-climb_x.htm

"1996-ban meghívásos alapon indult az RAC Ralin, ahol összesítésben harmadik lett. Egy 1,6-os Felicia Kit Carral, 50 évesen."

ezt remélem észrevettétek. érdemes megnézni a mezőnyt és összevetni azzal, amit egy elsőkerekes 1,6-os Kit Car tudott.
50 évesen! na ha más nem, akkor EZ teljesítmény.

Krisi 2008.04.09. 03:44:22

A Pikes Peak-en ráadásul nem is a B-csoport volt az egyetlen durva mezőny, voltak ott egyedi építésű gépek is 400 lóerős V8-assal és 4-500 kilóval, azok sem épp gyerekjátékok.
A Pikes Peak azért is nevezetes, mert a B-csoport betiltása után itt mérték össze erejüket a ralliból kimaradt gépek: Pug 205 T16, Quattro, 400-as Manta (nekem ez a kedvenc), meg az örök klasszikus kettes Golf amiben volt egy motor elöl meg egy hátul, az is megérne pár poszt :)

És persze csatlakozok majdnem az összes véleményhez, mely szerint ez volt az igazi autóverseny, nem a mai lebutított és túlelektronikázott ralli meg forma1, még szerencse, hogy a japók sportot csináltak a kersztbecsúszásból, különben halott lenne ma a motorsport.

A párizsi filmecske meg tényleg jó, bár nekem jobban bejön ez:

video.google.com/videoplay?docid=-946444266198397342

Igaz hogy nem V12, hanem sípoló turbó, nem Párizs hanem Stocholm, de ez is gyors, illegális, gyors, Supra, Escort Cosworth, és majdnem kihagytam hogy kurvagyors :)
A turbófütty pedig beszarás. Nézzétek bátran.

karlmann 2008.04.09. 08:38:02

Ha már ennyi világsztárról szó esett akkor azt se felejtsük el, hogy Ferjáncz Attila 1986-ban Eb-bronzérmet nyert rögtön az első évben amikor a Quattroval versenyzett. A róla szóló könyvben van, hogy a turbo gyorsabban gondolkodik, mint az ember. Ezek az autók olyan dolgokat tudtak, amit a mai versenyzők is csak óvatosan emlegetnek. Sajnos hamar eljutottak arra a szintre ahol már a versenyzőknek csak egy igen kis hányada tudta őket egyáltalán kezelni. Ezt bizonyítja Toivonen halála és Surer tömegbe rohanása is. Bár hozzá kell tenni azt is, hogy amint az a videón is jól látszik, akkoriban sok helyen vagány mutatvány volt, ha a nézők az utolsó pillanatokban ugrottak el a kocsik elől. Ritkán beszélnek erről, de akkor még nem volt Youtube és hasonlók, senki se tudta meg ha vkinek áthajtottak a lábán, vagy a kocsi az árokba lökött két-három embert. De ez akkor senkit se érdekelt mert oda csak olyanok mentek, akik már kétévesen benzinnel voltak beoltva.

ciel 2008.04.09. 09:42:37

A B-csop betiltasa nem az autogyarak tiltakozasa miatt volt. Emlekszem az akkori auto-motor megirta, hogy a Peugeot (es talan a Lancia is) beperelte (vagy csak fenyegetozott?) a FIA-t, mert a versenyautoik fejlesztesi ktg-e hirtelen ablakon kidobott penzze valt.

A tomegbe nem Surer, hanem Santos hajtott. Surer 2 fat vagott ki az RS200-al ropteben, es a navigatora meghalt.

Az egyik B-s pilota nyilatkozta a palya szelen allokrol: volt olyan, hogy egy fenykepezogep koppant a szelvedon. A mediterran orszagokban az volt a legmenobb, aki legutolsokent ugrott el az auto elott.

karlmann 2008.04.09. 10:38:41

Igazad van tényleg Santos tekézett. De ezt a fényképezőgépes sztorit még nem hallottam. Én úgy emlékszem végül nem lett per, viszont a szabályokat se úgy alakították, mint eredetileg tervezték. Első olvasatban a turbot teljesen száműzték volna, vagy betiltással, vagy még tovább csökkentették volna a hengerűrtartalmat, mint később az F1-ben. Végül a Lancia nyilván nem bánta a dolgot, hiszen ők jöttek ki a legjobban az egészből, de a sportág szegényebb lett.

Dani 2008.04.09. 10:46:14

Sztem nagyon nagy szemétség vt betiltani a B csoportot, senkit sem zavartak kia pálya mellé, mindenki önszántából ment. Az életükért sajátmaguk a felelősek, akik meghaltak nem megölve lettek inkább öngyilkosok vtak.

Ui:
Azért ma sem szar a rally(de a lóerők hiányoznak:()... Viva Loeb!!!!!

Krisi 2008.04.09. 12:21:56

Ez mondjuk jogos kérdés, nem lett volna egyszerűbb, ha elkergetik az embereket a pálya mellől? Bár az is igaz, hogy az adta az egész hangulatát. Vagy korlátozhatták volna a teljesítményt 6-700 lóerőben, de teljesen kitörölni egy csoportot elég radikális húzás volt.
Viszont az is érthető, hogy így lett, nyilván senki sem akart több halálos balesetet.

AP (törölt) 2008.04.09. 12:27:39

A dologhoz hozzátartozik, hogy elvileg a VFTS is gruppe B, de hát.. :)

karlmann 2008.04.09. 13:48:57

Az volt a probléma, hogy nem is csak a teljesítmény volt sok, hanem inkább az átlagsebesség. Az a durva, hogy 150-180-al mész egy nadrágszíj szélességű úton, ahol az egyik oldalon hegy, a másikon szakadék, vagy "csak" öles fák mindkét oldalon. Mára már sok ilyen régi gyilkos szakaszt kivettek, amivel persze eltűnt a pályák egyediségének, jellegzetességeinek java is. Ugyanez van az F1-ben is: mára csak Monza, Silverstone és Spa őrizte meg az egyediségét. A többi mind egységes, Eu konform, biztonságos dögunalmas pálya lett.

Szkotti 2008.04.09. 13:54:13

A totalcar és a belsőség is oldszkúl raliautókkal foglalkozik? Kormányváltás volt, vagy miaszösz?
Az Audiról és Röhrl-ről sokat lehet látni-hallani, ha megkeresitek az "Audi S1 Official Story" és a "Walter Röhrl Drei Jahrzehnte Motorsport" című filmeket. A '87-es S1 Pikes-ről azt mondja az riportfilmben, hogy az autó 212 km/h-ra volt áttételezve, és felfelében 4-5x járt tiltási fordulatszámon. Értitek, a Pikes-en felfelé, murvás úton, szalagkorlát nélkül...egy élő legenda a pali. Ugyanebben a filmben beszél Christian Geistdörfer, a navigátora is, aki azt ecseteli, hogy abban az időben csak néhányan voltak képesek arra, hogy az S1-ben koordinálni tudják azt, hogy olvasni és diktálni is tudjanak (mert ez sem elhanyagolható feladat egy raliautóban) Volt szerencsém kiállított Gruppe B autókat közelről megcsodálni, mindegyik megér egy misét, a Mókus őrs találó hasonlat volt...szóval még ilyen poszt!

karlmann 2008.04.09. 14:29:27

Tényleg, Dávid Sándornak van egy könyve a Halottak szabadságon (1986), amiben beszél egy filmről, aminek a magyar címe Sebességláz. Tudja vki, hogy mi az eredeti címe?

AP (törölt) 2008.04.09. 20:21:24

csoki..
ha nyerek a lottón, EZZEL fogok keresztben leparkolni a zebrán a rendőrség előtt..
VAHAHAAA

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.09. 20:26:42

AP: bazmeg azt olvastad hogy magnézium a blokkja? aztakurva

AP (törölt) 2008.04.09. 20:44:46

bazmeg olvastam

és mi ugrott be?

az utálja a meleget

na innentől nem értem

akarki 2008.04.09. 20:49:26

ez a Ferraris videó szerepel egy klipben. Vagyis a vége, mikor odaér a csajhoz a csávó, meg előtte pár perc. AZ elejét nem láttam a klipnek, csak véletlenül tűnt fel, de egyból felismertem.

ommm 2008.04.09. 20:55:58

nanana, csak lassan azzal a magnéziummal :)
maradjunk az ötvözetnél...

AP (törölt) 2008.04.09. 21:34:59

és a mai cikkben a felni?

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.09. 22:15:01

hát az eladó cuccnál simán annyit ír hogy magnézium, nem ír ötvözetet, énis azért húztam fel rajta rendesen a szemöldököm, mert valóban nem arról híres hogy szereti a meleget...

AP (törölt) 2008.04.09. 22:29:26

"Az eredeti magnéziumötvözet felniken (szinte javíthatatlanok, mert a legkisebb hő hatására meggyulladnak és elégnek) most végre a régi mintájú, Michelin TB5-ös gumik vannak"

Rocko- 2008.04.09. 23:02:45

AP 2008.04.09. 20:21:24
de hát megbüntet a rendőr! már ha elkap... :D

Rocko- 2008.04.09. 23:06:13

izé, ha vki nem az OT Expora megy, és szerencsésebb helyzetű: www.langenburg-historic.de/main.php?seite=rallye

ommm 2008.04.09. 23:06:25

magnézium és valami ötvözete (leginkább Al) annál a blokknál. magnéziumot manapság már az S és RS-sorozat (S3,S4, S6,S8, RS4,RS6,RS8) váltóiban, illetve az A8 W12-nél a szívóoldalon és több más részegységnél is alkalmaznak.
az felni tényleg az, ritka, de néha még találni (most is van fönt egy kb 50e forintért)
itt a komplett youngtimer felniválaszték:
www.skoda110r.cz/article.php?id=25

a Loukote néven ismert felni ún. elektronból készült még az 1000MB számára 1964-ben.
az elektron alumínium és magnézium ötvözete. Hradec Kralové-n volt a gyártósor és kéévente minden felnit alaposan át kellett vizsgálni, mivel a magnézium idővel a terheléstől és igénybevételtől belülről porózussá válhatott ("rozsdásodott") és ez akár felnitöréshez is vezethetett, javítani ilyenkor már nem lehetett.
így néz ki ilyenkor:
www.skoda110r.cz/gallery.php?aid=455&pid=3

itt jól látszik, hogy porózus az anyag:
www.skoda110r.cz/gallery.php?aid=455&pid=11

később ezeket a felniket a 110L Rallye, 120S, 130RS, 130LR-eknél is használták

1970-ben, mikor az első versenysport 100-asok feltűntetk, kifejlesztették a kétrészes elektron felniket. a falcuk cserélhető volt. ezeket főleg pályaversenyekre vagy aszfaltos gyorsaságikra, míg a fenti Loukote-ket (szleng név) murvára.
két eltérő ET-vel gyártották őket. a méret: 5,5xR13, de az általunk látott 1000MB Rallye-n 4,5 -es volt. Valószínűleg egyedi garnitúra.

azóta hívják szlovákiában és csehországban az alufelniket előszeretettel "elektróny"-nak. gyűjtőnév lett belőlük.

AP (törölt) 2008.04.09. 23:52:41

Köszönjük a pontosítást.
Mennyivel könnyebbek ezek a felnik, mint a standard 13-as lemez?

ommm 2008.04.10. 08:55:42

uff, a kérdés jogos és jó, de egzakt súlymérés hiányában ennél a konkrét típusnál nem tudok választ adni. az biztos, hogy minimum 20 százalékkal.
talán Csikós Zsolt tudna választ adni, ha megkérdené a tulajdonost.

feketenap 2008.04.10. 09:05:00

Végigolvasva a kommenteket, egész szép kis kerek anyag jött össze.
Jó érzés rájönni, hogy amikor az ember családi perpatvart kockáztatva rongyosra nézi a youtube videóit, akkor lehet, hogy nincs egyedül és lehet, hogy mégsem lökött, hogy húsz éves felvételeket nézeget.

Sok érdekes autót láttam már, de amikor az S1 hangját meghallom, mikor felpörög dadog egy kicsit, aztán a váltásnál durrog, akkor minden egyes alkalommal libabőrös leszek. Ez mindent elmond.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.10. 11:58:37

Az elektron sem szereti a meleget, nem gyullad ki könnyen, viszont akkor acélt lehet vele olvasztani. Tehát egy autókigyulladásnál ezek a felnik elégnek, magas hőfokon, de egy cigarettával azért nem lehet lángra lobbantani a kerekeket:)

AP (törölt) 2008.04.10. 12:05:18

Értem :)

Ezek a felnik lehet, hogy pont ugyanolyan nehezek, mint a mai versenyfelnik hasonló méretben, csak azt tudom elképzelni, hogy 30 éve még nem voltak olyan ötvözetek, mint ma. Ezért kellett ebből a magnézium-elektrony izéből kereket gyártani, mert ezzel tudták megoldani, hogy könnyebb legyen.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.10. 13:44:37

Az elektron volt a huszadik század második felének szénszálötvözete. Elektronmániában élt mindenki, ami abból volt az volt a kúl. Készült belőle repülőgépborítás,autóalkatrész,minden ami ahhoz kell, hogy egy anyag sikeres legyen. Könnyű volt és olcsó. Ma ugyanez megy a szénszálborítású cuccokkal. Ami abból készült az menő. Csak az nem annyira olcsó..

sanyi 2008.06.30. 18:24:47

A legjobb rally autóról egy kis összeállítás:
www.youtube.com/watch?v=-Y-iRifVkJc&feature=related
süti beállítások módosítása