Ma még a robogó India autója

Indiai utakon (4. rész)

  2008. március 14. - Koncz János Címkék: india robogó indiai utakon

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Már csak a fluxuskondenzátor hiányzik!
2014-04-03 14:18:11

Jelentem, elkészült. Három és fél év után roncsaiból újjáépült Botond barátom (a Totalcar-közösség

Jól mondta Buddha: az élet szenvedés
2014-03-28 17:12:16

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy

KRESZ nincs, csak a csodás nők
2013-04-04 15:12:09

A karibi szigetvilág egyik legnépesebb államában, a Dominikai Köztársaságban, a gyönyörű tengerpartok, az

Na, ez már nem megy terepre!
2012-09-03 15:22:26

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett



Míg e sorok felett mélázol, és a képeket böngészgeted, megint meghal valaki közúti balesetben Indiában. A statisztika szerint a szomorú, de a közlekedési viszonyok ismeretében elkerülhetetlen esemény átlag tízpercenként következik be, ami egy óra alatt hat, egy nap alatt 144, egy év alatt 52 560 halottat jelent.


Az adat ismeretében egy semmi kis robogóval közlekedni az indiai káoszban istenkísértésnek tűnhet, még a Lonely Planet is megjegyzi, hogy „rossz útviszonyok mellett a robogóval való közlekedés gyakorlatilag halálos”.

A valóságban azonban a robogó nagyon is praktikus és jól használható eszköz. Több előnyös tulajdonsága is van, ami kellemessé és hatékonnyá teszi – persze, ha Indiáról beszélünk, mindent viszonylagosan kell érteni. A legfontosabb, hogy nem kenyérgőz hajtja, hanem benzin, és ezzel máris fényévekre van a rangsorban a biciklik előtt. Némi presztízst ad, ha az ember alatt motor pöfög, még ha csak kupicányi űrméretű is – de ennél fontosabb, hogy kényelmesen, a forgalom ritmusát tartva lehet vele közlekedni, könnyű vele megtalálni a réseket, a menekülő útvonalakat, egyszerű a parkolás.

Ugyanakkor a többi motoros szerkezethez képest olcsón beszerezhető, így viszonylag sok ember engedheti meg magának. Nem véletlen, hogy a hatvanas-nyolcvanas években akkora volt a kereslet a robogók iránt, hogy akár 10-20 évet is várni kellett egy új darabra. (Sokan emlékszünk még a Merkur-szisztémára.). A piac liberalizálása, a külföldi tőke beengedése után gyorsan bővült a termelés volumene, és ma már kínálati piac van. Jelenleg Indiában pöfög-töfög a világon a legtöbb kétkerekű, szám szerint mintegy 42 millió, igaz, ebben a számban nemcsak a robogók, de a következő részben tárgyalandó nagyobb motorkerékpárok is benne foglaltatnak.


A kétkerekű-négykerekű arány 70-30 százalék. Ebből is látszik, hogy per pillanat még a robogó az indiai ember családi autója, négyen-öten simán elutaznak rajta, és bár a vietnámi scooteresek kreativitását és akrobatikus ügyességét az indiaiak nem érik el, azért ott vannak ők is a szeren. Szállítanak mindent, amit elbír: zöldséget, gyümölcsöt, kígyót-békát, tücsköt-bogarat, ruhát, cipőt, tévét, rádiót, számítógépet, szent szobrot, ajtót, ablakot, tükröt, építőanyagot. Gyakorlatilag a lexikonban található összes tárgyat felsorolhatnánk, ami alatt egy robogó még nem szakad össze.


Hero Honda Pleasure hirdetés

A robogó a női emancipációnak is eszköze: meglepően sok, a kormányt keményen markoló  hölgyet láthatunk. A folyamatot meglovagolva a Hero Honda tavaly piacra dobta a Pleasure, azaz Gyönyör névre hallgató scootert, amit a marketingszöveg szerint direkt a gyengébbik nem kényelmére fejlesztettek: szélesebb az ülés, nagyobb a lábtér, a kerekek jobban bírják a kátyúkat, a váltó pedig fokozatmentes automata.


Bajaj hirdetés 1989-ből

Ha már a gyártóknál tartunk, a piac – és egyben a világ – legnagyobbja épp a Hero Honda, egy indiai családi vállalkozás és a japán Honda vegyes vállalata, amely értelemszerűen a Honda típusain alapuló modellekkel bombázza a piacot. Három gyárának éves összkapacitása megközelíti a négymillió darabot. A cég nagyságát jelzi, hogy a Hero a Forbes Magazin 200-as nemzetközi listáján 2006-ban a 108. volt. Minden második eladott motorkerékpár Hero Honda gyártmány, vagyis a cégé a hatalmas piac ötven százaléka. A másik ötven százalékon többen osztoznak, a második a Bajaj Auto, amely valójában nagyobb a Hero Hondánál, mert három- és négykerekű járművekkel is üzletel. De jelen van a piacon a Suzuki, saját cégével még egyszer a Honda, és a TVS Motor Company is.

Ami a szervizhátteret illeti: a Honda Herónak több mint háromezer kereskedelmi képviselete van az országban, de robogót szinte minden sarkon javítanak. Sok forgalmas közút akár úgy is tekinthető, mint egy gyakran több száz kilométer hosszú, mindössze kétteleknyi szélességű település főutcája. A kétoldalt felépített házak lakói részben a közlekedők végtelen sorából próbálnak megélni: ételt-italt, szállást, üzemanyagot kínálnak, és vállalkoznak bármilyen jármű, így a robogók megjavítására is.


Robogóval Lucknow városában (Uttar Pradesh)

A színes-szagos vidámpark és egy borzongató horrorfilm élményét egyszerre kínáló indiai forgalomba a legegyszerűbben és a legolcsóbban egy robogó hátán kóstolhatunk bele. Nagyon sok helyen gond nélkül bérelhetők. Ha elfelejtünk alkudni, egy napra akár hat-nyolc dollárt is fizethetünk, de ha határozottak vagyunk, négy dollárért a miénk lehet egy-egy elfogadható műszaki és esztétikai állapotú, kétütemű póniló. A legfontosabb biztonsági eszköz, a kürt működéséről mindenképpen győződjünk meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr54376058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ommm 2008.03.14. 12:22:48

na majd a Tata Nano tetőt is ad a szerencsétlenek feje fölé. érdekes egy kis gép és szerintem tökéletes célszerszám.

az írás érdekes, jó ez az India sorozat

Balee87 2008.03.14. 12:36:58

Ott egyáltalán vannak közlekedési szabályok? Vagy annak van elsőbbsége, aki előbb/nagyobbat dudál? :)

Omlás 2008.03.14. 12:53:58

Vicces látni, hogy az autók jelentős részén eleve nincs is a bal oldalon tükör (minek is, hiszen jobbkormányosok:), de amin van - mint pl. a fehér E Merci a film háromnegyedénél -, azon be van hajtva...

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.03.14. 13:02:51

royal enfield kepeket kernek szepen, koszonom .)

zebi 2008.03.14. 13:13:03

52*560 közúti balesetben elhúnyt személy évente nem összeegyeztethető adat a túlnépesedettség mértékével. Elenyészik.

Gábor 2008.03.14. 13:13:22

Szerintem Édesapa élvezné az indiai közlekedést, ő is dudálva haladó. :)

A behajtott tükör, meg tényleg, gondolom itt nem elfelejtik, hanem féltik.

Lacix 2008.03.14. 13:20:56

Az biztos, hogy India szabad ország, erről többek között a Bajaj-reklám egy-egy pillanata is meggyőzött...

Balco 2008.03.14. 14:34:31

Miért kell Indiával példálózni?
Itthon kb 1200an haltak meg.
Ez sem kevés!!

George 2008.03.14. 15:11:03

Balco, köszi, megihlettél a számolásra: Magyarországon egymillió emberből 120-an halnak meg a közúton egy évben, Indiában ugyanez a szám 52. Elgondolkodtató...

Car Fiol · http://CarFiol 2008.03.14. 15:18:59

Balco!
Örülök, hogy megtaláltad a lényeget a mondanivalóban! Ha ennyire képben vagy a magyar adatokkal, kérlek gépeld már be, hogy mennyi robogó van magyarországon, mennyit adnak el évente, stb.
Köszi!

EM 2008.03.14. 15:47:22

Egyetértek Zebivel. Hány százaléka az összlakosságnak az 52560? Soknak sok, de ha pusztán a számokat nézzük, de születik három másik helyette ugyan abban az időben. Tudom, ez így egy kicsit nyers, de így van.

apamacko 2008.03.14. 17:35:32

George-nál a pont !

Mér halunk %-ban kétszer annyian mer tudunk vezetni mint állat négy keréken ugye ?? :-(

Ha itt is robogóznánk bukó nélkül mi lenne az arány ???

Igen várjuk az Enfield képeket és ha van már az utakon Nano akor kell az is !

Amúgy gratula a Tata-nak a gépért mert még EU4-t is tudja le a kalappal !

Tudom nincs légzsák ABS csak öv de így van még a mi a hazai autóparkunk nagy részében is nem ? Na ugye !

domi0318 2008.03.14. 17:51:58

A harmadik video....
Hát az überbrutál!!! Ettől a folyamatos dudálástól így is mefájdult a fejem. Hát ha még ott lennék! Akkor tíz perc után valószínű nagyobb lenne a halálozási arány, mint az az évi 52560 :-)))
És mi a durva?: nem látsz köztük ideges, kapkodó embert!!! Beszerás...

Viszont örömmel fedeztem fel a videoban a mi autónkat: az új Swiftet. De látni mindenféle Altot, Lianat, de E-Mercit, és a vége felé Peugeot 404et is.
De buszt, villamost érdekes módon egyet sem... Nem azzal kéne járniuk? Tömegközlekedés, kedves India? Mert a tömeg az adott....

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.14. 17:55:01

Nagyon sok az ötvenezer ember, de gondoljatok bele, ha ennyi halott van akkor hány baleset? Hány ember veszítheti el a lábát, mert odaszorítja egy busz valamihez, vagy hány súlyos sérüléssel járó baleset lehet a sisak nélküli motorozásból. Én leszarnám ha tejeszacskónak néznének, de bizony bőrruha nélkül nem motoroznék ott. És a motorok jó része a 70-es, 80-as évekből került elő. Aki motorozott már ilyen hajlott korú masinával az tudja, hogy a milyen(nem megállni,-kikerülni) taktikát kell választani a haladáshoz. Egy biztos, minden perc a túlélésért megy. Én azon gondolkodom, hogy a szirénázó mentőhöz vajon hogyan viszonyulnak??

domi0318 2008.03.14. 17:55:27

Beszerás - Beszarás
:-))

CSaB · http://www.domain.hu 2008.03.14. 21:12:22

A robogó az veszélyes! :D

fogash 2008.03.14. 21:23:02

Én 2 évet éltem Thaiföldön, a robogás ott is erős. Viszont a Lonely Planet egy kalap sz@rt se ér, ha valaki ázsiába megy, ne azt vegye meg, mert szinte semmi nem úgy van, mint a könyvben szerepel. :(

EM 2008.03.15. 02:50:04

domi0318
"Viszont örömmel fedeztem fel a videoban a mi autónkat: az új Swiftet."

Büszkeségünket Indiában is gyártják.

domi0318 2008.03.16. 10:19:44

EM
Köszi, ezt nem tudtam, de most már tudom!
De fenntartván a másik teóriámat továbbra is: nem inkább az Ikarus buszok tervrajzait kellett volna elküldenünk nekik?!
Amúgy meg egy kérdés: mennyi lehet ott kint egy Swift? Felszereltség?

pkelement 2008.03.17. 10:38:17

scherti: jól látod a lényeget.

és ne feledjük, hogy kis sebességnél az arány a sérültek felé tolódik el, nem is csekély mértékben.
Az eddigi tapasztalataim szerint itt pedig valszeg ez a jellemző