A technológia bosszúja

  2015. április 27. - streetsta Címkék: tűz robbanás magnézium

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Mégfilléresebb Koszradírok
2015-07-28 17:27:27

A Mágikus Koszradír hihetetlenül sok ember fantáziáját megmozgatta, már-már mikroszálas törlőkendői

Kreatív traffipaxolás
2015-07-21 20:26:01

Én értem, hogy szükség van sebesség ellenőrzésre, ha nem lennének traffipaxok, elkanászodnánk mindannyian.

Nesztek, rakenroll!
2015-07-08 18:16:52

A nyárnak még csak az első felénél járunk, de úgy tűnik, ennél jobb buli már nem lesz. Félre ne értse

Megbűnhődtem
2015-06-29 17:25:09

Ez van, ha az ember felelőtlenül fogyasztja a totalcaros és indexközeli tartalmakat. Kezdődött azzal, hogy

Régen minden egyszerűbb volt. Az autókban nem volt fél tonnányi extra, ha meg volt, akkor nehezek voltak, mint egy Bismarck-osztályú csatahajó. Igaz, jól működő, számítógépekkel tervezett gyűrődőzóna, légzsák és egyéb utasbiztonsági felszerelés sem volt sokkal több bennük, mint egy hadihajóban. Ma már persze nem bírunk magunkkal, kényelmesek vagyunk, ezért mindent elektromosan mozgatunk, és magunkat is féltjük annyira, hogy egy rakás extrát csak azért építtetünk be, hogy egy balesetben ne kelljen férfiként meghalnunk, hanem gyáván túlélhessük azt. De természetesen nem hagyhatjuk, hogy mindezekkel együtt az autónk annyit nyomjon, mint egy Sherman páncélos. Ezért a modern technológiákat a súlycsökkentésben is segítségül hívjuk: speciális acélokat, alumíniumot használnak az autógyárak egy csomó strukturális alkatrésznél. Meg magnéziumot, pontosabban magnézium ötvözetet.

bmw-i3-magnesium-cross-car-beam
ABMW i3 műszerfal-merevítője magnézium-öntvényből készül

Műszerfal alatti merevítőket, LCD-kijelzők kereteit, kormányoszlop-elemeket, meg a fene tudja mi mindent csinálnak ebből a nagyon könnyű fémből. Így készülnek a súlytalan sportautók, de egyszerű családi autókba is kerül ebből az anyagból. Ami aztán, ha véletlenül kigyullad az autó, látványosan képes égni. És még látványosabban reagál a tűz oltására használt vízzel érintkezve.

Ilyen meglepetéseket tudnak okozni az autókba beépített magnézium-ötvözetekből készült alkatrészek. A tűzoltóknak fel kell készülni arra, hogy a modern járművekben egyre több helyen fordul elő ez a könnyűfém-ötvözet, de nekünk, egyszerű civileknek sem árt tudni, mire számítsunk, ha kigyullad a szomszéd kocsija, és nekiállnánk a kerti slaggal lefeketíteni. A tűzoltókat természetesen trenírozzák erre, nekünk marad a youtube:

Érdemes megfigyelni, hogy a tűzoltó hátára pattan egy izzó szikra, ami annyira forró, hogy pillanatok alatt égeti át a speciális ruháját.

Bogár blokk
A VW Bogár motorblokkja (a képen) és a váltóház is magnéziumból készült. Ha a kocsi farába teszi az ember a motort, nem mindegy, hány kiló kerül a hátsó tengely mögé

Régen is készültek magnéziumból autó alkatrészek - az igazán menő versenyautók felnije, vagy például a Volkswagen Bogár motorblokkja és váltóháza. Ilyen szép tábortüzet lehet rakni a tengerparton belőlük. És ilyen tűzijátékot okoz, ha vizet locsolnak az égő magnéziumra. Elég hülyének kell lenni, hogy valaki szánt szándékkal izzó magnézium-forgács felhőbe borítsa magát.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr587340446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.04.27. 13:53:26

Ez egy kifejezetten érdekes poszt volt, köszi!

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.04.27. 14:48:43

Hehe, az igazán menő 120-as Skodámhoz is vagy a Meteor vagy a Jupiter felni volt magnéziumból. Nem is vállalta senki még a görgőzést sem, nemhogy a hegesztést :-P

Bambano 2015.04.27. 15:14:26

gyűlik az anyag a brutális kémia következő évadához...

dr.oid 2015.04.27. 16:23:12

Amerika kápitány nem parázik a vibránium sisakban, vibrániumszálerősítésű ruhában, indusztriál diamantoid maszkban. Félrehajolni a robbanás elől és továbboltani mácsó, kettétört rozsdás csoffadékból kizuhanva a aszfalton folydogáló takonyállagú agyvelő- és vértócsa közepén heverni nem mácsó :]

Kopi3.14 2015.04.27. 16:33:30

"Érdemes megfigyelni, hogy a tűzoltó hátára pattan egy izzó szikra, ami annyira forró, hogy pillanatok alatt égeti át a speciális ruháját."

Hol égeti át a ruhát?

Szumi 2015.04.27. 16:37:09

Nem égette át a tűzoltó speciális ruháját semmiféle "szikra". De még csak izzó magnézium darabka sem. Másrészt ugyanezen videón a lánglovagok valahogy nem siettek az oltás megkezdésével.

Zeppeliner 2015.04.27. 17:04:19

Minek siessenek? A furgonra meg végképp lehet mondani, hogy hagyni kell leégni a picsába az egészet, senkit sem zavar.

Pepejoe 2015.04.27. 17:55:22

Aki volt katona, anak v.szeg megmutatták a termitet, hasonló a téma. Valami ilyesmi történik itt is, vízzel nem túl szerencés oltani. Amennyire tudom, összetételtől függően tud olyan hőfokon égni, hogy a vízmolekula szétesik hidrogénre és oxigénre és nagy pukk lesz belőle.
A kétöklömnyi termitcucc 1 perc alatt átesett a T-72 torony-búvónyílásának fedelén.

Tippszmix 2015.04.27. 18:09:28

@Pepejoe: Szoktak így hegeszteni is, pl sínt.

Pepejoe 2015.04.27. 18:29:26

@Tippszmix:

Jaja, olyat meg a Móriczon lehet látni éjjelente. Vagy legalábbis egy időben szinte mindennapos volt.

Spica · http://lucrezia.blog.hu 2015.04.27. 19:14:01

@Make Valamit: nekem símán meggörgőzték a Campagnolo magnézium felnijeimet, aztán "Felnis Pista" megmutatta, hogy tényleg abból van, meggyújtott egy forgácsot :-)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2015.04.27. 22:54:30

@Kopi3.14: @Szumi: De, az bizony rápattant a tűzoltó hátára, és hosszasan izzott, 1:39-nél jól látni, ahogy hosszan világít a tűzoltó tarkójánál egy fényes pont. Na, az nem egy beépített zseblámpa. A youtube leírásban maga a tűzoltó írja: "One piece of magnesium landed on my shoulder and burned through my turnout coat. I was blessed that I still have my eyes."

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2015.04.27. 22:59:55

"Ma már persze nem bírunk magunkkal, kényelmesek vagyunk, ezért mindent elektromosan mozgatunk, és magunkat is féltjük annyira, hogy egy rakás extrát csak azért építtetünk be, hogy egy balesetben ne kelljen férfiként meghalnunk, hanem gyáván túlélhessük azt."

Addig ir ilyeneket az ember amig nem menti meg az eletet vagy a csaladja eletet az sok extra.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.04.27. 23:21:46

Az igazi kérdés az, hogy akkor mivel lehet oltani? Mert a poroltók többsége ABC-porral olt, és külön rá van írva, hogy éghető fémek oltására nem alkalmas.

Szabványok 2015.04.27. 23:33:00

Érdemes megemlékezni az Apollóban bent égett három űrhajósra. Nekik is az lett a vesztük, hogy az űrkabin magnéziumból készült. Ráadásul tiszta oxigén atmoszféra volt odabent.

gabee00 2015.04.28. 09:01:32

@SomiTomi: Van speciális D-kat oltóanyag fémes tüzek oltására. Még CO-val sem lehet oltani, mert a magnézium égés közben a CO-t is szétbontja, amiből az oxigén ugye megint csak táplálja az égést. Állítólag a halon jó volt hozzá, de ugye azt meg betiltották.

Conan The Librarian 2015.04.28. 10:52:17

@Szabványok: Lehetseges, hogy volt magnezium a kabinban (jopar egyeb gyulekony anyaggal egyutt), de tudtommal nem abbol epult. A tuzet a tiszta oxigen okozta, es joreszt a padlora teritett "Velcro" anyag taplalta, de az sem magnezium.

bigpond 2015.04.28. 11:06:24

A magneziumot mikor fogjak betiltani?
Na nem mintha engem zavarna, de ilyen vilagban elunk, mindent tiltsunk be , szabalyozzunk mert veszelyes az emberre ,bekakra ,szitakotokre , tuzoltokra stb. Tiszta vicc.

Doubledeceker 2015.04.28. 13:19:13

A tűzoltó bácsik nem annyira ijednek meg, nyugodtan oltogatnak tovább.

Én tuti lefostam volna a bokámat.... :D

2-More 2015.04.28. 15:04:01

Speciel a bogár blokk aluminium-magnézium ötvözet nyomokban sziliciummal, de a "magnéziumfelni" meg a bringaváz is ötvözet. Amiről itt nem szól a fáma, hogy a nagy hátránya az ilyen ötvözeteknek, hogy öregednek, és nem görbülnek, hanem törnek. Ami versenytechnikánál nem para, a felni üzemórás a bringán is meg a versenyautón is, ha törik, inkább az törjön mint a futót üsse ki, de 10+ évre utcára nem való, javitani meg nem lehet, vagy igen körülményes. Na ezért van, hogy használt, pár éves kőkemény versenyfelnik lógnak nem egy gumisnál a falon csak azért, hogy legyen mire felrakni a locsolócsövet, illetve rakja fel egyszeri versenybuzi tunergyerek belsővel az utcai kocsira, motorra.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.04.28. 15:30:31

@gabee00: Aha, szóval a D-s poroltó jó éghető fémekhez. Mondjuk olyat én még nem láttam.

We make the world a better place 2015.04.28. 15:37:22

A gyárnak a lényeg, hogy már ki van fizetve a gyártmánya.

Nem lehet eloltani? Ha megveszik, küzdjenek meg vele.

We make the world a better place 2015.04.28. 15:40:38

A 700-as BMW blokk is Mg ötvözet volt?

Tippszmix 2015.04.28. 17:48:24

@Pepejoe: Magnéziumport meg egyszer egy ismrősnek kevertünk bele a hamutálba újév első cigijéhez, hamuzáskor még nem röffent be, de amikor elnyomta...

Pepejoe 2015.04.28. 19:14:15

@Tippszmix:
Uhhhh, volt meglepetés! Mi gyufafejjel csináltunk hasonlót. :)

2-More 2015.04.29. 09:08:15

A napalm meg a termitzselé se a szeretettől ég olyan lángon :D

Arcade Macho 2015.04.30. 11:24:24

nem ertem ezeket az uri hunczutschagokhat

http://hu.wikipedia.org/wiki/T–34
"A 38 liter hengerűrtartalmú V–2 típusú V12 hengerelrendezésű öntött alumínium blokkos motor főkonstruktőre Konsztantyin Cselpan (1899–1938) volt."

elmagyarazhatna valaki hogy mennyivel konnyebb az annyi(alu-mg esetleg regi alu uj mg), mert ez a tema total hidegen hagy, hogy utana nezzek

amugy mar a bicomnal is konnyesre rohogtem magam amikor a brutal nagy aluvazakkal nyomultak a kis orszaguti favoritom mellett

GGab 2015.05.02. 14:39:11

@Arcade Macho: Csak a brutálnagy aluvázaknak nem sokkal nagyobb a csővastagsága, mint egy sörösdobozé, ellentétben a favorité hasonló a gázcsőhöz. 2 évig volt aluvázam, sokkal könnyebb volt, mint az acél, végül én is visszaváltottam az acélra, mert már hozzá voltam szokva. Egy jó szingós kerekes acélvázas outit semmi sem überelhet :)

Arcade Macho 2015.05.04. 09:37:53

@GGab: na rakerestem erre az aluvazas sztorira, de ez is mar-mar egy konteo

baromi sokat neztem hogy mennyi is egy alu vaznak a tomege de sehol se talaltam
egyedul ezt talaltam ahol van nemi tampont:
bringa.hu/hogyan-valassz-kerekpart-7.resz.html
"A legősibb vázkészítéshez használt alapanyag. A paletta a „kékgazdaságos” „bringák” szénacél vázaitól kezdődik, és valahol a Serotta Fierte váznál alkalmazott Columbus Niobium Spirit nevű acélötvözetnél áll meg. Az egyik váz 3000 HUF-ot kóstál, míg a másik közel 600.000. Vajon miben különböznek? A gazdaságos verzió jobb esetben kevesebb, mint 4 kg, egyenletes falvastagságú filléres acélból készült, míg utóbbi 1,3kg, és mégis 1250MPa szakítószilárdságú anyag."

a karbon azt hiszem meg 2 pounds = 0.9 kg, es ez mar a hudenagyon konnyu cucc

amit komolyan lehet venni az a 100e -s bicok, hogy annal mennyi a tipikus tomeg, de ketlem hogy annyira nagy lenne akulonbseg, es mint irtam nem is talaltam semmi infot rola

GGab 2015.05.04. 09:48:53

@Arcade Macho: Sajnos külön a vázat nem mértem le, így nem tudok ebben segíteni.
Az acél bringám 12.8 kg volt, acél villával, acél nyeregcsővel, vaskos acél stucnival.
A kerekeket átpakoltam az aluvázas, karbonvillás gépre, a nyeregcső és a stucni is alu lett, így befért 10 kg alá, 9,8 kg lett. Nehéz szavakba írni a különbséget, volt amiben sokkal jobb volt, viszont a geometria nem jött be, így eladtam. Ez egy 105 ezres vázszett volt leakciózva, senki nem vitte el, mert baromi nagy volt.
Aztán vettem egy acél szingós országútit 15-ért, életem legjobb bringája volt :)

Arcade Macho 2015.05.06. 11:29:45

@GGab: eppen belefutottam ebbe a cikkbe:
bikemag.hu/tech/az-acel-reneszansza-mit-irtunk-a-kerdesrol-7-evvel-ezelott

"Reynolds 525 - nem hőkezelt
Persze még így is kijön az egész váz 2 kilóból, amit nem minden olcsó alu váz tud teljesíteni. A nagyobb falvastagságoknak van egy rejtett előnye: a csövek kevésbé hajlamosak a behorpadásra, vagy egyéb külső behatásokra. Egy túrakerékpár, vagy egy városi mindenes esetében ez nagyon fontos kérdés."

hellovelo.hu/orszaguti/625-gran-sport.html

most 520 / 525 azt nem tudom :)

David Bowman 2015.05.06. 20:27:56

A lítium deknikről, ls a lítium-magnézium kerekekről már ne is beszéljünk.