Ha nem hiszed, hogy az átkosban is volt élet

  2015. április 23. - Csikós Zsolt Címkék: veterán versenyzés VFTS Lada Csepel Zsiguli retropartyzánok 2015

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

...ha szétdriftelted az agyad a Faluvégi Faroláson, ha zsong a fejed az Oldtimer Premier megszámlálhatatlan mennyiségű, zagyva, régi autójától ... vagy ha egyszerűen csak nyugalomra, biztos pontokra, igazi, belülről feltörő, zsebkendőbe fújós nosztalgiázásra vágysz, most szombaton (vagy akár vasárnap) Csepelre kell menned, itt nincs appelláta. Mert a Veterán Zsiguli Klub idén is megrendezi a Retropartyzánokat, ami nekem - annak ellenére, hogy életem egyetlen szakaszában sem süthette rám senki, hogy rajongtam volna a szoci cuccokért - az egyik kedvenc rendezvényem. Mert nagyon emberközeli, a mérete is, a tematikája is, a hangulata is. Egyetlen csarnok, mellette parkoló, másfél óra, de minden ízére emlékezni fogsz.

P1190605

Idén a vasfüggönnyel takarózó korszak versenyei, versenyautói és versenyzői lesznek terítéken, egy punnyadt korszak kínos szerencsétlenségei, amelyek aztán meglepő diadalutakra röppentek szét a világban, bizonyítva, hogy annyira talán mégsem reménytelen a helyzet. Persze mifelénk, a KGST örömmámorban lobogó vörös nyakkendőinek tengerében valószínűleg még sokkal inkább számított az emberi tényező a csoda megteremtésénél, mint Nyugaton, hiszen itt meg kellett küzdeni az elzártsággal, az elavult technikával, a diktatúra mindenre rányomuló nehezítéseivel, a nulla tesztelési és nullához közelítő fejlesztési kapacitással - aztán mégis, kinőtt innen jó, nem is oly kevés.

IMG 7519

Egyik leghíresebb és még ma is legelismertebb versenyzője, konstruktőre ama korszaknak a litván Stasys Brundza; Magyarországon elsősorban arról ismerik, hogy megteremtette a VFTS rali-Ladát, generációk kedvenc keresztbemenősét. Pedig Brundza és litván kortársai sokkal többet tettek az autósportért, ebben a puha diktatúrában a benzinagyúak számára létrehoztak egy mikrovilágot, amiben minden menő volt, dinamikus, lenyűgöző. Reményt adtak, hogy létezik egy színes élet is, ami közel van. Hogy az idei Retropartyzánok igazán kerek legyen, a rendezvényre elkészült a Stasys Brundza és társai életéről szóló, gyomros sztorikkal és alig ismert, szörnyű rali-prototípusokkal megtömött életrajzi könyv, "A vilniusi varázsló" című.

DSC02764

Rövidre véve: egy baromi jó olvasmány, Pista már írt róla a napokban, az én lelkemről akkor esik le a teher, ha magának a Retropartyzánoknak a hírét eljuttatom az olvasóknak. Aki kilátogat az Orion Parkba a hétvégén, markoljon fel egyet a könyvesbolt polcáról, vigye haza magával a közelmúlt e keskeny, de gyönyörű színű csíkját, hogy mindig fellapozhassa, ha úgy érzi, szürkül az ég. Terápiának is jó ám.

IMG 0505

Ha ez nem volt elég vonzó, mondok mást is: 1) Meleg Norbi és Vukmann Atti, a két alapító lerántja a leplet egy készülő Zsiguliról, amely az egyik legrégebbi, ami létezik - a kocsi 1970 áprilisi és még nagyrészt kézzel készült; 2) odakint, a parkolóban lehetőség lesz kereklámpás 1200-es vezetni, aki még nem ült ilyen kocsi volánja mögött mindenképpen próbálja ki. És persze százával az egyebek, nem megyek bele, inkább, élőben úgyis jobb.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr457389612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

madbalee 2015.04.23. 11:19:35

Az a ferde rendszam nagyon kemeny:)

88jk88 2015.04.23. 11:23:25

Én meg már azt hittem, hogy a gyilkos tót ribi védője ilyen nagy veterános. Aztán mint kiderült, annak más a keresztneve.

supernem 2015.04.23. 11:29:06

Pont ilyen színű zsigán tanultam vezetni. Mivel akkor alakultak az első ATI-n kívüli GMK-k, az első órámon még sportkormány és peres gumival szerelt felni volt rajta, az utolsóra viszont már szinte teljesen visszaszelídült, pedig csak 10 órát vezettem a vizsga előtt a 20 helyett.

Mivel akkor pont elektronikai műszerésznek tanultam én eszkábáltam bele fordulatszám mérőt. Audio-kazetta tokba fúrtunk lyukakat a ledeknek, illetve abba lett elrejtve az elektronika. Fóliázás után senki se mondta volna meg, hogy nem profi cucc és mondanom sem kell, hogy milyen hasznos egy pörgőmérő egy mazsola számára. Ah... a nosztaliga szele most jól pofáncsapott. :o)

killerkaller 2015.04.23. 12:05:12

Az a csodás kajakszervó, meg a bikatöke a motortérben:)

Szkotti 2015.04.23. 17:16:56

Gr2? Gr4? VFTS? 125MC? 130RS? 130LR? 353WR? 801? Vagy mik lesznek még? De inkább ne is mondjatok semmit...

ÁÁÁÁÁÁÁÁ. Mennikénemennikéne...

nyelv-ész 2015.04.23. 17:36:03

Volt nekünk is 71-es évjáratú ezerkecske, elég sokáig bírta. Ami utána jött, az már gyengébb minőség volt, jobban rohadt (pedig toltuk neki a Katepoxot kilószám), meg a motorja is hamarabb kifeküdt.

Igazából nincs irántuk nosztalgiám, még akkor sem, ha a Ladák voltak a legmenőbb verdák a keleti blokkban. Max. egy Tatra 603 után tudnék vágyakozni, ha rámtörne a veteránozhatnék :-)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.04.23. 19:42:31

"az átkosban is volt élet", "a puha diktatúrában", hagyjuk már ezeket az ökörségeket. Volt kb a Ferjáncz Attila és mindenki más lakatolt csotrogányokban.

10-15 éve a Ranga László VS Janika (ill Janika Vs Kiss Ferenc) korszak, a világklasszis WRC autókkal, az egy olyan kor amire szívesen nosztalgiázok.

De az a VFTS mánia inkább egy vicc...

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.04.23. 20:21:16

Azért én az OT Premiernél maradok Tökömtuggyával. Az a családi program, mert amíg az ember nézelődik, addig a család vásárol. Ügyesen van ez kitalálva! :-)

butschq 2015.04.23. 20:36:56

@Ződ2000: Kinek a paplan, kinek a pap felesége. Mindenki döntse el, a vfts hova tartozik :)

mokivezi 2015.04.24. 00:54:52

@supernem:
Azt ugye látjuk, hogy a bordó Zsigán LITVÁN rendszám van?

Litvánia a Zsiguli/Lada gyűjtők Kánaánja: ott még (relatíve)olcsón lehet ritka Zsigákhoz hozzájutni.

Miután Litvánia korábban a SZU tagállama volt, ott a kezdetektől fogva forgalmazták ezeket a kocsikat, így a korai példányokhoz is hozzá lehet jutni.

protézisesh 2015.04.24. 08:50:02

A nagypolákon nagyon betegen néz ki az a 15"-ös Fiat/Alfa felni, pláne fehérre fújva. Akkor is, ha nem márkaidegen.

Börtönőr 2015.04.24. 09:29:46

@Ződ2000: Ranga úgy 25éve volt. Megy az idő, már 14éve meghalt.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.04.24. 11:14:16

@Börtönőr: tényleg ennyi idő telt el bakker..., Klassz volt látni a világszinten is komoly RWC-ket és a kétesélyes meccseket, mondjuk ehhez kellett "Janika"...

supernem 2015.04.24. 13:00:55

@mokivezi: És a litván rendszámnak mi köze van a színéhez? B+ nem azt mondtam hogy ezen tanultam, hanem hogy ilyen színűn. Egyáltalán mér' kellett ezt pont nekem címezni?

mokivezi 2015.04.24. 22:06:52

@supernem: Kedves Supernem! Értettem elsőre is, amit írtál , szeretnélek erről biztosítani.... Igazából csak tovább kívántam fűzni néhány gondolattal azt, amit kommenteltél ehhez a képhez... Benned a szín ébresztett bizonyos emlékeket, én pedig a kocsi litván rendszámát találtam érdekesnek... Szép hétvégét kívánok!