Olcsón vettem, drága lett

  2015. március 15. - Stump András Címkék: totalcar flotta mitsubishi szerelés váltó galant tc flotta

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak, hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán gondolatától a jelenig, amikor már néhány hónapja használom az autót. Nem sikerült. Túl göröngyös volt a Galanthoz vezető út, és a vétel utáni eufóriát követő eseménysorozat még annál is kacifántosabb, nem fér el annyi betű egyetlen blogbejegyzésben. Ez se lesz rövid, de már nem akarom félbe szakítani. Hátra lehet dőlni, reccsenteni egyik tökmagot a másik után, és örülni, hogy mindez mással történik.

P1160743
Így vettem. Jobban nézett ki, mint amilyen valójában volt

Hogy az önfeledt kárörömbe mégis belerondítsak, muszáj leszögeznem, sőt inkább behajtanék egy önmetsző lemezcsavart az üzenettel, hogy még mindig imádom a Galantot. Egyszer majd talán kifejtem bővebben, hogy mennyire lehet szeretni a szar autókat, de most nem ez a lényeg, és igazából annyira nem is szar a Galant. Menni vele nagyon jó, csak a génjeiben van egy-két selejt.

Autóvásárlási sztorijaimat mindig azzal a burkolt szándékkal írom, hogy mások ne kövessék el azokat a hibákat, mint én. Írunk teszteket új autókról tucatjával, használttesztekből sincs hiány, de azok mind csak pillanatfelvételek, diszkrét pontok időben és térben. Nem tudjuk, honnan jött és hová jutott a használt Mégane, megkotlott-e azóta az A4-es, mennyit kellett ráköltenie, aki megvette a 320d-t. Megnézzük, kipróbáljuk, körbejárjuk őket, amennyire csak lehet két-három óra alatt, de teljes életszakaszokat csak saját autóinkból ismerünk.

A Galantot úgy vettem, mint egy igazi hülye: olcsó volt, szép volt, gondoltam, majd helyre rázom azt a pár apróságot, amit kell. Váltóhiba, rohadások itt-ott, repedt lökhárítók, elanyátlanodott technika – nem nagy ügy. Oké, annyi előnyöm volt, hogy egy próbaút után nagyjából be tudtam lőni, hová kell majd nyúlni, és azt is sejtettem, mennyibe fognak fájni a műtétek. Előbbi sikerült, utóbbiban optimista voltam. Mint általában mindenki.

Ezért érdemes olyan autót venni, amelynél a hibalista nem hosszabb mondjuk öt-tíz pontnál. Itthon úgysem fizetik meg a jó állapotot; ha a lelakott romok tengeréből ki tudunk halászni egy gyöngyszemet, nem szabad tétovázni. Az olcsón vett, heteken-hónapokon át gatyába rázott autó többnyire drágább lesz a végén. Itt a példa. Hadd ne kínáljam oda a zsebem turkálásra, ne kelljen mindent forintosítani, bízzanak bennem, lelkiismeretesen vezetem az excel-táblámat. Így legalább megspórolhatjuk az alálicitálós kommenteket is, mindig van, aki tíz forintért tudja megcsináltatni a motorgenerált. A végén azért ígérem, levonom a következtetéseket.

P1160739
A doblemezt is kicsit javítani kellett, de ez még nem reménytelen állapotú, csak a gumidugó rohadt ki belőle.

Lakatolással kezdtem a bulit. Cserés volt a két hátsó sárvédőív, és a doblemezt, küszöbvéget is foltozgatni kellett. Ezzel tisztában voltam, már amikor az első Galantot betettem a hahus parkolómba, ez mindegyiknél alap. Van, amelyiknél csak hólyagosodik, van, amelyiken még friss a gitt, de ezt szinte lehetetlen megúszni. Azt is előre csekkoltam, van-e hozzá javítólemez, szerencsére igen, nem is drága. Ha nem lett volna, le is tettem volna a Galantról.

Mivel eredetileg az volt a tervem, hogy a Galantra nem fordítok túl sok energiát, vagyis a nagyobb dolgokat nem magam csinálom meg, karosszériáshoz vittem. Pár nap, és már fent is volt a két ív, persze kellett még egy-két folt olyan helyekre, ahová a vételnél alkonyatkor nem láttam be, de erre számítottam. Az osztrák autók nagyobbik része sajnos ilyen: szétrágja őket az intenzív síkosságmentesítés. Állítólag már nem sót szórnak, hanem valami mást, ami még gyorsabban zabálja a vasat.

P1160867
Az első futómű környékén volt mit csinálni

Sürgősen cserélni kellett a jobb első kerékcsapágyat, ezt is tudtam már a vásárlásnál. Érdekesen ment tönkre, alig zúgott, de annál jobban lötyögött. Ezt magam csináltam, sima ügy volt, a féltengely könnyen kicsúszott, nemrég szerelhették. Az első féktárcsákat közelebbről nézegetve, méregetve a felszabályozás mellett döntöttem: gyári vastagságúak voltak, csak megkapta őket a rozsda. Sokat állhatott a Galant, mielőtt megvették a magyarok egy osztrák kert végéből. A betétek is újszerűek voltak, amíg ezeket elkoptatom, még pont jók lesznek a felhúzott tárcsák. Eddig minden terv szerint ment.

Nyilván a motorolajat is azonnal lecseréltem, csak a szűrő miatt kellett még egy kört tenni, mert amit a gép dobott, nagyobb átmérőjű volt, nem fért fel. A fékfolyadékcsere is alap nálam, ha autót veszek. Novoth Tibi legutóbbi karbantartós cikke után sokan bizonygatták, mennyire fölösleges – ajánlom minden szkeptikus figyelmébe a folyadék színét a tartályban. Nem vagyok parázós típus, de lustaságom miatt se szoktam elspórolni ezt a műveletet.

P1160880
Ezt én inkább lecserélem

Egyrészt, mert a fékfolyadék higroszkopikus, vagyis magába szívja a levegő páratartalmát. Márpedig a gumi fékcsövek pórusain, illetve a rendszer tökéletlen elemein keresztül bediffundál a pára, és az utántöltögetésnél, fékbetétcserénél nyitogatott tartályban is érintkezik a levegővel. A víztartalom a folyadékban pedig nemcsak a forráspontot csökkenti, hanem a védtelen, nyers acélfelületek sem szeretik a munkahengerekben. De legalább ennyire káros a munkahengerek működésénél keletkező kopadék, amitől évek alatt be is feketedik a folyadék. Én úgy vagyok vele, hogy inkább rászánom azt a két-háromezer forintot a liter friss fékfolyadékért, és a bő fél órát, amíg átöblítem a rendszert, minthogy munkahengereket cserélgessek, féknyergeket újítgassak fel. A Galantnál egyébként még tizenöt évesen is olyan csodásan ruganyosak a gyári porvédők, hogy fájna lecserélni őket vacak utángyártottakra.

A váltóhibán sokat agyaltam. A jelenség ugye az volt, hogy felfelé élvezetes, japános klattyanással lehetett gangolni, de hármasból már nem lehetett visszahúzni a kettest, hacsak nem toltam meg egy-két másodpercig az egyes felé, hogy lelassuljon a behajtó tengely. Egyest pedig csak megállás és kikuplungolás után lehetett tolni, menet közben nem. Egyértelműen szinkronhibának tűnt, csak az volt a furcsa, hogy semmi egyéb jelét nem mutatta a klasszikus szinkrongyűrűkopásnak. Nem recsegett, nem krákogott felfelé váltásnál, csak lefelé nem engedte be a fokozatot.

P1170233
Láttam már könnyebben hozzáférhető váltókat, mint a Galanté

Váltóhibánál mindig olajcserével próbálkozik a reménykedő amatőr, hátha megússza annyival. Én is kicsavartam a leeresztő csavart, és konstatáltam, hogy meseszép, aranysárga olaj csurog le, akár vissza is tölthettem volna. De addigra már túl sokat olvasgattam a fórumokat, és a legkülönbözőbb ajánlásokból azt szűrtem le, hogy a sok váltóbeteg Galant a Castrol Transmax Z-t, egy Mitsubishi kézi váltókhoz is jóváhagyott automata váltóolajat szereti a legjobban. Nálam nyilván semmi se változott.

Bízva abban, hogy menedzserkedéssel végig tudom zavarni a Galant-sztorit, elvittem egy sokak által kedvelt szerelőhöz, aki az XR2-esem váltóját is lenyűgöző sebességgel javította meg. Nyilván végigzongoráztuk a kérdéses pontokat, kuplung rendesen kiemelt, váltóbowdeneknél nincs állítási lehetőség.

Pillanatok alatt szét is kapta a Micu-váltót, de egy halott kinyomó- és egy kicsit surrogó nyelestengely-csapágyon kívül nem talált semmit. Egyből rakta is volna össze, ha nem ragaszkodom hozzá, hogy keressük meg a hiba okát, mert itt kell lennie valaminek, hiszen nem veszi az egyest, kettest.

Gőzerővel szántottam fel az internetet, hívogattam mindenkit, aki konyít valamit a Mitsubishikhez és a váltókhoz. Ahogy az lenni szokott, mindenki mást mondott. A haverom, akinek Galantja volt, csak csapágyakat cserélt, neki más baja nem volt. A bontós azt állította, lógó csapágyak miatt is akadozhatnak a fokozatok. Egy Galant-specialista a szinkrongyűrűket emlegette: állítólag nem bírja a bronz a GL5-ös olaj adalékait, ha valaki ilyet tölt bele, fénysebességgel kopik. Ezt már olvastam is valahol. Máshonnan pedig azt az infót kaptam, hogy kopott szinkrongyűrűkkel a japán váltók nem recsegnek, hanem egyszerűen nem engedik be a fokozatot. Cseréljem ki a szinkrongyűrűket?

Természetesen csak gyári van belőlük, tíz nap alatt jönnek meg, az egyes szimpla gyűrűje és a kettes duplája összesen 43 ezerért. Akármilyen mélyre túrtam az amerikai cikkszám-összehasonlítgatós oldalakon, nem találtam alternatívát, megrendeltem.

Amíg megérkeztek, volt időm utánaolvasni, találtam is utalásokat ugyanerre a hibára. Felhasználói oldalról az volt a tapasztalat, hogy szinkrongyűrűcsere után megszűnik a hibajelenség, viszont egy hosszú éjszakai kutatás során a kezembe akadt egy holland nyelvű Mitsubishi szervizinformáció is, amely pont ezt a tünetegyüttest írta le, és együttes szinkrongyűrű-szinkronagy cserét javasolt megoldásként. A pontos okról viszont mélyen hallgatott. Azóta többször próbáltam újra előtúrni ezt a dokumentumot, de mintha eltemette volna egy földcsuszamlás: eltűnt.

Úgy voltam vele, hogy ha már szét van húzva a váltó, csináljuk meg rendesen. Addigra már világos volt, hogy a váltó masszív probléma a Galantoknál: mire beér egy bontásra szánt osztrák autó az országba, már el van adva belőle. A bontóban, ha van, 90 körül megy, és hosszú távú garancia nincs. A nyelestengelyé mellé megrendeltem a többi három csapágyat is, egy időre el akartam felejteni a váltót.

Megérkezett minden, a szerelő összepakolta és feldobta a váltót, meg is lett az egyes és a kettes, hurrá. Zavart, hogy nem tudtunk rámutatni a sajgó pontra: tessék, ez volt a baj, de végül is működött a váltó. Csak a hármas és a négyes tűnt kicsit karcosabbnak, mint előtte. Nem volt nyugtom, egy hét múlva leeresztettem az olajat. Barna volt, tele bronzspénnel.

P1170167
Itt látszik a legjobban a bronzreszelék

Utálom az ilyen helyzeteket. Nem én hibáztam, mégis kellemetlenül éreztem magam, amikor visszavittem az autót, hogy tessék újra le- és szétszedni a váltót. Másodjára kiderült, hogy a furcsa zörgést, ami kétezer környékén jelentkezett (eddig erről hallgattam), a kuplungtárcsa kilágyult rugói okozták, de a váltóban még mindig nem látott semmi egyebet a szerelő. A bronzspént márpedig nem én reszeltem bele az olajba. Egy határozott ennek jónak kell lennie mondással össze lett rakva újfent, én persze egy hét múlva persze megint belenéztem az olajba, és megint sejtelmesen csillogott. Egy hónap kérdezősködés, olvasgatás, alkatrészért rohangálás, szerelőhöz járás, ezek következtében egy jelentősebb összeg elégetése után világossá vált, hogy ennek nekem kell a végére járnom.

Azért bíztam eddig szerelőre, mert tudtam, hogy a váltó le-fel, szét össze az én munkatempómban, heti fél-egy erre allokált munkanappal több mint egy hónapig fog tartani. Ám most már nem volt más választásom, muszáj volt felgyűrni az ingujjat. Ha második szétszedésre nem találta meg a hibát a szerelő, harmadikra se fogja.

Nyilván nem én vagyok a zseni, hiszen ilyen heves előjáték után már extra körültekintéssel mentem neki, de nekem elsőre meglett. Amint a váltó szétborítása után közel hajoltam a váltótengelyekhez és bevilágítottam a lámpával a szinkrongyűrű és a szinkronagy találkozási felületére, már rángatózott is a szemem sarka. Igaza volt a hollandoknak. A szinkronagyat is cserélni kell.

P1170181
Az új szinkrongyűrűt is szétütötte a letört sarkú agy

A hiba oka ugyanis az, hogy a kisujjkörömvégnyi felület, ahol a szinkrongyűrű minden váltásnál nekicsattan az agynak, vagy túl kicsire lett méretezve, vagy rosszul lett megedzve gyárilag. Letöredezett az egyes és kettes közös agyának mindhárom bevágásánál, ezért ütötte, gyötörte szét a szinkrongyűrűket addig, amíg már nem tudtak találkozni az egymásba sikló fogak. Mondanom se kell, az aranyárban vásárolt új szinkrongyűrűim is elég megviseltek voltak már, innen jött a bronz.

P1170191
Fényesre lenyalódott, ahol szép sarkosnak kéne lennie

Ekkor jutott eszembe, hogy még az első összeszerelés után elkértem a kiszedett szinkrongyűrűket, ott voltak az autóban, egy zacskóban. Micsoda hülye voltam, hogy ezeket nem néztem meg. Most, amikor előkapartam őket, karmoltam az arcomat rendesen, tök egyértelműen látszott rajtuk, mi történt. Ha ezeket megvizsgálom az első összerakás után, rájöhettem volna, mi a baj. Mondjuk a szerelő is. Mindenesetre egy kört megspórolhattam volna, ha nem vagyok annyira szétszórt az élet más területein tomboló viharok miatt.

P1170179
A két tengely, vagyis a lényeg, szinte ugyanaz a dízelben és a V6-osban

Még szerencse, hogy időközben beszereztem egy V6-os Galant váltót, szinte ajándék áron. A Mitsubishi-történelmi alapkutatásaim során kiderítettem, hogy tök ugyanaz van benne áttételek szerint, mint a dízelben, csak az ötöse rövidebb két vagy három százalékkal. A váltóház, a harang persze tök más, de ha minden igaz, gondoltam, a tengelyeket át lehet pakolni az én váltóházamba. Ezen a ponton volt egy kis mázlim, szinte minden stimmelt. Az újonnan vásárolt szinkrongyűrűk mentek a kukába, a csapágyakat is megviselte a bronzzal szennyezett olaj. De pár nap munkával összelegóztam a legjobb alkatrészeket a két váltóból, és azóta működik, nincs spén. A leheletnyivel rövidebb ötös még jobban is illik szerintem a motorkarakterisztikához. Alig egy hónapom ment rá.

P1170216
Már a V6-os váltó épül a dízel házba

Amíg a váltó a munkapadon készült, alaposan átnéztem az első futóművet is, ha már szét volt kapva. A jobb első lengéscsillapítón jelentős olajsár gyűlt már össze, inkább kicseréltem, ne kelljen egy hónap múlva megint szétszedni. Az első lengőkarok összesen hat gömbfejéből négy lógott, az ötödiknek csak a porvédője volt elszakadva. Ahhoz képest alig kopogott. A felsőket, amelyek egy patkó alakú lemez lengőkarban vannak, ki lehet cserélni külön, ezeket szerettem. Az alsók viszont egységet képeznek a kovácsolt karokkal, itt az egészet meg kell venni.

P1160869
Az alsó lengőkarokat nem szeretem: nem lehet külön kicserélni a gömbfejet

A bal első kerékcsapágy is ugyanúgy ment tönkre, mint a jobbos: hangtalanul lötyögött. A cserével itt megszenvedtem, úgy bele volt gyógyulva a féltengely, hogy egy teherautó-emelőből kellett hozzá csapágylehúzót gyártani. Egy törött rugót kellett még lefűzni, és már kész is volt az első futóműgenerál.

Olyan apróságok után kellett még néhány kört rohangálnom, mint az ablakspricnimotorok, amelyek szét voltak rohadva/fagyva, az izzítórelé, amit egy gombos vezérlésű Ford-alkatrésszel helyettesítettek, meg néhány hiányzó műanyag burkolat. Az ABS-jeladó gyűrűit feszítette még szét a rozsda az első féltengelyeken, miután ezt orvosoltam, már a blokkolásgátló is működött. Egy gyors szelephézag-állítás után még ránéztem a vezérműszíjra, hogy igazat mond-e a szervizkönyv és a csatolt számla, itt nem csalódtam. Műszakilag kezdett talpra állni a Galant, ideje volt közelebbről megnézni a kasznit.

P1170163
Jó pár hetet töltött a Galant a garázsban

Azt hiszem, a műanyag lökhárítókat nagyobb munka volt le- és felszerelni, mint meghegeszteni: utóbbit szakemberre bíztam. Az alváz- és üregvédelemmel viszont úgy voltam, hogy jó lenne megismerni az anyagokat, mielőtt a BMW-met is lezsírozom. A Galantot, lévén osztrák-japán autó, jelentős mértékben támadta már a rozsda. A futóműelemeken nem bántja a szememet, azok a legritkább esetekben rohadnak el, de a padlólemezen, a doblemezeknél, a küszöböknél, vagyis a legtöbb helyen, ahol két lemez találkozik, megindult már a barna virágzás. Gyorsan meg kellett fogni, legalább négy-öt telet szeretnék végigautózni vele.

Ezt a többnapos munkaigényű műveletet a karácsonyi szünetre időzítettem. Egy napsütéses decemberi napon rendesen lemosattam az alvázat emelőn, gőzborotvával, aztán beállítottam a Micut a garázsba, hadd száradjon. Volt ideje rá, mert egy álló napot csak a munka előkészítésével töltöttem: felbakoltam az akna fölött, lebontottam a műanyag burkolatokat, és reggeltől estig drótkorongoztam. Nem élvezem különösebben, de ezt valahogy nem úszom meg soha, ahol egy légypiszoknyi barna pötty volt, kis kapirgálás után legalább féltenyérnyi helyről kellett letúrni a gyári alvázvédő rücsit, amíg körbe rohadásmentes lemezt találtam. Aki már csinálta, tudja, milyen ez.

Nem tudom, direkt csinálják-e úgy az alvázvédelmet, hogy szar legyen, de abban biztos vagyok, hogy a mai technológiákkal (vagy akár a tizenöt évvel ezelőttiekkel) sokkal jobban meg lehetne oldani, mint amit az elmúlt tizenöt-húsz év termésén látni lehet. Plusz van egy elméletem, miszerint a japánoknál (de minimum a Mitsubishinél és a Mazdánál, vagyis a tényleg japán gyártású autóknál) gyatrább minőségű a lemez, mint Európában. Szigetország ugye, minimális nyersanyag-tartalékokkal, viszont döbbenetes méretű iparral, saját szememmel láttam. Rengeteg vasat hajózhatnak be, és gyanítom, hogy a közeli Kínából, illetve Oroszországból hozzák. Az mindenesetre biztos, hogy nagy általánosságban sokkal rondábban és intenzívebben terjed a rozsda rajtuk, mint a hasonló korú európai autókon.

P1170255
Remélem, pár évig kihúzza

Dinitrol anyagokat vettem az alvázvédelem nagyobbik részéhez. Rengeteg szemléltető videót megnéztem, csodálatos áldás a magamfajta sufnihuszároknak, hogy ma már minden garázsból egyenesen töltik fel kontárkodásaikat lelkesebbnél lelkesebb amatőrök. Eszméletlen sokat lehet belőlük tanulni. Sok dinitrolos autóval találkoztam már – amiket új korukban levédtek, látványosan jól megmaradnak. Remélem, az enyém is kibír még néhány évet.

A drótkoronggal letisztított csupasz vagy felületi rozsdás lemezt Dinitrol rozsdapassziválóval fújtam be, ami egyébként színre-szagra ugyanaz, mint a Brunox: befeketíti a rozsdát meg a vasat, és lakkszerű alapozó réteget képez. Ezután három részre osztottam a felületeket. Ahol kőfelverődés elleni védelem kell, ott dolgoztam a Dinitrol kétrétegű rendszerével: elsőként üregvédő viaszt fújtam fel (ML-t, illetve az ezt leváltó Penetrant 1000-est), amely elvileg bekúszik az összes mikrorepedésbe, résbe, falcba, majd fedőrétegnek fekete Car 4941-est, amely szintén viasz alapú, vagyis megtapad a hígan felfújt, kiszáradt üregvédőn, de bírja a kőfelverődést, és remélhetőleg puha, rugalmas marad jó sokáig.

P1170253
A Dinitrol viaszos alapú alvázvédőjében bízom

Ahol nem veri a kavics, vagyis a műanyag dobbetétek mögött, a küszöbborítások alatt, a hátsó futómű fölött és hasonló helyeken, a Csikóssal közös kutatásaink eredményeképpen meglelt Mike Sanders zsírt használtam. Ez egy szobahőmérsékleten viszonylag kemény zsiradék, amit felmelegítve kell felhordani, hogy aztán megszilárduljon a helyén. Bevallom, nekem nem jött be. A reklámvideókon úgy látszik, mintha tíz-tizenöt másodpercig csordogálna a kifolyó lyukakon, amikor például ajtóba fújják üregvédelemként, de nekem olyan hamar szilárdult, mint a mécsesből kifújt viasz. Hiába volt 10-15 fok a garázsban, hiába melegítettem a zsírt végül jóval a javasolt 80-100 fok fölé, nekem túl hamar megfagyott.

P1170249
A küszöböket kívülről vastagon befújtam zsírral, belülről pedig hígabb olajat kapott

Ahová kívülről hozzá lehet férni, ott ellenőrizni tudtam a minőséget, de abban nem bíztam, hogy az üregekben szépen elfolyik, ezért oda Fluid Film nevű, sokkal hígabb, gyapjúzsír-alapú anyagot fújtam. Ez egy elvileg erősen tixotróp folyadék, vagyis rázogatásra felhígul, de ha nyugton van, kocsonyásan szilárd. Nekem egyelőre még a szaga is tetszik.

P1170258
Itt találkozik a háromféle anyag

Ezek után már olyan apró problémákkal foglalkoztam, mint a szent kvarcóra, amelyben egy forrasztás kontaktos volt, vagy a központi zár távirányítója – abban fordítva volt a gombelem, meg újra kellett programozni. Az elmúlt két hónapban gyakorlatilag hibamentesen közlekedek, igazából elégedetten, mert ha jó, akkor nagyon finom autó a Galant, szeretek beleülni. Várat magára még a javított elemek fényezése, remélem, tavasszal lesz erre is időm.

Elértünk a számvetéshez. Ha most megnézem a Galant-piacot, nyolcszázezer körül mérik a jó állapotúnak tűnő, csinos külsejű, gusztusos belsejű dízel kombikat. Tapasztalatból mondom, hogy ennyiből nem lehet felhozni egy elanyátlanodott, de messze nem tragikus állapotú, egész jól kinéző filléres osztrákot közel hibamentes állapotra. Így, hogy benne van legalább tíz-tizenöt nap munkám, amit nem számolok, és még el fog menni néhány a fényezésre, nagyjából annyival járok az autó piaci értéke fölött, amennyit fölöslegesen kidobtam a váltójavításra. És amit vettem hozzá vagy csináltattam, azt sokkal olcsóbban nem lehet, ebben biztos vagyok.

IMG 4298
Meredek a segge, tehát sok benne a hely, mégis jól néz ki

Amit nem tudhatok pontosan, az a jóként árult Galantok valódi állapota. Az enyémmel most képben vagyok, ennyi az előnyöm. Gyanítom, amit hibamentesnek árulnak, arra is ráment volna még egy-két százas, ami megint visszabillentené a mérleget. Vagyis azért annyira rossz vásárt nem csináltam, de jót se. És ráment néhány hónap, amíg lett egy használható autóm.

Ennyi éppen elég ahhoz, hogy bátran lebeszéljek mindenkit a hasonló manőverekről, hacsak nincs legalább annyira benne ebben a buliban, mint én, vagy nem leli örömét benne. Vegyenek minél jobb autót, okosan, ha kell, drágán, az éri meg a végén.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr107256495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2015.03.15. 08:33:56

Ezzel az olcsó vs. drága használtautóval úgy vagyok, hogy a kasztni állapota nálam elsődleges szempont. Ha egy rozsda- vagy töréskárt gányolva javítottak, ott alattomosan felüti a fejét a rozsda, és mire az ember rendesen kijavíttatná, sokszor már menthetetlen a verda. Vagy legalábbis egy gazdasági totálkárral felérő a javítási költsége.
Ellenben egy motor, váltó, kuplung, futómű tisztességesen rendbetehető, és akkor az ember legalább tudja, mi van az autójában, és mire számíthat.

ncc1701 2015.03.15. 08:35:50

Egy dolog biztos, ez az autó eleve nagyon szép. :)

Yaesu 2015.03.15. 08:42:25

Miféle szerelő az, aki ezt a hibát nem látta meg második alkalomra sem?

Papp Sanyi 2015.03.15. 08:43:18

Nem volt ez annyira vészes, mint amit a bevezetőből gondoltam.
Főleg a szerelő miatt szívtál.

nyelv-ész 2015.03.15. 08:45:13

@murray: Azért ez még nem a "rossz" kategória. Európaiban is bőven van rozsdaboglya. Opeleztem 20 évig, van most is Opel a családban. Ha valamit, hát rozsdát bőven láttam. Most Toyotázom, de arra is kell költeni, csodák nincsenek.

ncc1701 2015.03.15. 08:46:42

@Yaesu: Szokásos. Sajnos. Tényleg az van, hogy ha vminek tuti jónak kell lennie, akkor csináld magad.

tiramiska 2015.03.15. 08:48:54

"Egyszer majd talán kifejtem bővebben, hogy mennyire lehet szeretni a szar autókat,..." Ismerős érzés, de azért vhol a szrkupac alatt, egy jó konstrukciónak kell lennie! ;)

nyelv-ész 2015.03.15. 08:50:55

@Yaesu: Sajnos a szerelők többsége nem a jó gazda gonosságával nyúl az autóhoz, hanem csak gyorsan letudja a műtétet, amit a kedves ügyfél megrendelt. Maximum szól, ha lát valami nagy gázt, de a többség még azt is leszarja. Ebben azért az autótulajok többsége is ludas, hiszen sokan épp csak annyit akarnak költeni, amennyiből még járóképes az autó.

Csibefogó · http://www.isitchristmas.com/ 2015.03.15. 08:51:33

Azt nem értem, hgy milyen összefüggés van a lemez vastagsága, és a rohadási hajlam között? Egy 2 mm-es rosszul lekezelt és a egy 1 mm-es jól lekezelt közül melyik fog előbb átrohadni?

nyelv-ész 2015.03.15. 08:57:13

@Csibefogó: Az fog előbb átrohadni, amelyik a jóféle magas kéntartalmú krivojrogi vasércből készült :-) Függetlenül a vastagságtól meg a felületkezeléstől.

bajan 2015.03.15. 09:04:53

Ponta valtoszerelonel tapasztalhato mentalitas az ami miatt az emverek utaljak a szereloket. Szakember es nem latja/akarja latni a hiba okat. Ossze rakja ketszer egy ilyen magat mutogato hibaval ugy hogy az ugyfel mondja is hogy valami nagyon nem oke. Okozva ezzel egy alaphangon 50es kart a tulajnak.

En nem vagyok mernok, lopikulat sem ertek a gépekhez csak amit magamra szedtem, de ritkan talalkozom olyannal aki tebyleg megkeresi a problema okat, leginkabb nekem kell (nem.csak az autoknal hanem.minden muszaki dolog kapcsan).

Mazzzzu 2015.03.15. 09:06:14

"Rengeteg szemléltető videót megnéztem, csodálatos áldás a magamfajta sufnihuszároknak, hogy ma már minden garázsból egyenesen töltik fel kontárkodásaikat lelkesebbnél lelkesebb amatőrök"

Ez a mondat üt, mert ismerős :D további sport sikereket, el tudom képzelni, hogy finom lehet egy ilyen Galant, volt egy rokonnak, de az elmebeteg mód gyilkolta :D volt rajta gallytörőrács rajta két kieg. fényszóróval, éjszaka nem szívesen jöttél vele szembe főúton, mert mindent rátolt :D :D

alvázvédelem 2015.03.15. 09:06:47

igen tapasztalat hogy néhány ausztriából származó mazda,mitsubishi,honda,rendkívüli mértékben tud rozsdásodni ,amire az osztrákok egyszerűen ráfújják az alvázvédőd eladás elött.
Megvételkor szépen néz ki de fél év mőlva átüt a rozsda az alvázvédőn,más megoldás nincs teljesen le kell szedni fémig.És ez a 10 éves ( 2005 ) autókon is lehet.

alvázvédelem 2015.03.15. 09:09:33

alvázvédővel úgy vagyok a túl puha sem jó meg a túl kemény sem.
Ami lepattogzik,vagy leszedi a gőzborotva az nem jó.

Körömcsiga 2015.03.15. 09:10:00

A váltós ember azért sokat spórolhatott volna az üzleten, szerintem emiatt végleg ne magad ostorozd :) A többi hiba meg alap minden ennyi idős autón.

Körömcsiga 2015.03.15. 09:11:20

Az a zsír elég bizarrul néz ki, ha hőre lelágyul mi lesz nyáron?

Oldm4n 2015.03.15. 09:21:07

Ennyi éppen elég ahhoz, hogy bátran lebeszéljek mindenkit a hasonló manőverekről, hacsak nincs legalább annyira benne ebben a buliban, mint én, "

Itt buktad az egyébként jó, értelmes cikket. Nem, vegyetek lehető legolcsóbb szemetet és csináljátok meg - MAGATOKNAK.

Millió ellenpéldából egy - Használt Pug motoros Mondeo, új vezérműszíjjal. Egy hónap után szakadt el. Ja, megette a nem cserélt - drága! - kopott feszítő. :/ Megcsinálták... köszi.

nyuszy 2015.03.15. 09:22:14

@tiramiska: Pont hogy nem, minél szarabb egy autó, annál nagyobb a kéj, ha véletlen éppen használható egy kicsit :)

Mmboci 2015.03.15. 09:25:12

én azt tapasztaltam, hogy a hozzálrtőt lehet a legjobban átbaszni használtautó eladáskor. A laikusnak minden gyanús míg a hozzáértő úgy számol, hogy mindent meg lehet javítani kispénzért. Aztán a sok kicsi sokra megy...

Agr3ssor 2015.03.15. 09:32:15

Én már az előző posztban is megírtam a tapasztalatomat erről a kocsiról.
És nem kimondottan pozitív.

Ez eddig a kaszni, váltó, és néhány futóműelem. Sehol nem tart még a szopóringlispi! Azért rinflispi, mert ha körbeér, kezdődik előröl!

Es kedves András! Óvatosan azzokkal az egybe-lengőkaros gömbfejekkel! Kidőlhet a kerék miattuk! És az utángyártott méregrdága sem bír sokat!
Tesómék Galantjának 3x dőlt ki az első kereke, szerencsére mindig lassú tempónál, parkoláskor! Ott terhelődik....

Plumper_ 2015.03.15. 09:41:13

tanulság: az egykor prémium ma már csak pénznyelő hulladék.

inuitdog 2015.03.15. 09:51:38

Az Opelre mondják, hogy rohad. Idén 20 éves Omegán csak a hátső ajtók alja esett szét és az egyik kerékív indult meg. A kerékjáratok, padlólemez és teherviselő elemek hibátlanok. Igaz törve nem volt, így tákolva sem. Az alkatrész meg fillérekbe kerül a Mitsuhoz képest.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2015.03.15. 09:54:19

@Körömcsiga: Amikor rendesen felmelegszik, megint folyékony(abb) lesz, és továbbkúszik. Pont ettől jó, hogy mi esetleg megkeményedik, kicsit meg is repedezik télen, az nyáron újra kiterül. Igen, az eresztékeknél csöpöghet, szivároghat nyáron, de éppen ez a tulajdonság teszi nagyon jóvá az ilyen trutymókat.

A súly a megbízhatóság jele 2015.03.15. 10:04:06

Azért azt senki ne higgye, hogy az európaiak nem rohadnak, legalábbis a német kocsik...Nekem 17 éves BMW-m van, szerkezetileg rozsdamentes, viszont kívülről minden elem virágzik...Ismerősömnek hasonló korú mercijén gyakorlatilag eltünt a padlólemez. Talán az Audik bírják a legjobban a németek közül.
Az európaiak közül meg szerintem a francia kocsiknak a legjobb a kasztnijuk, nem tudom ott mit csináltak a lemezekkel, de általában elég jól tartják magukat.

Csabby 2015.03.15. 10:04:26

Tetszett a cikk, gratulálok a sikerhez!
Öszinte vallomásokkal tűzdelt, lelkiismeretes munka volt, a konzekvenciát mindenki vonja le maga...a szerelő meg elmehet a....ba.
Szívem szerint megmutatnám neki a feltárt hibát megoldás nélkül, és visszakérném pénzem egy részét.

nagya21 2015.03.15. 10:08:26

HAli Stumpf Bandi!

"A drótkoronggal letisztított csupasz vagy felületi rozsdás lemezt Dinitrol rozsdapassziválóval fújtam be, ami egyébként színre-szagra ugyanaz, mint a Brunox: befeketíti a rozsdát meg a vasat, és lakkszerű alapozó réteget képez. "

Ugyanezt eléred a magyar Korant nevü termékkel is, fél liter cca 1300-1500 huf.

Üdv Nagya

Slippery Slick a menetlabilizátor 2015.03.15. 10:10:14

Olaj a kuszobben? Mukodott ez már valakinél, vagy itt is alkalmazható a fizika és szépen felsimúl majd az olaj a víz felszínére és még a párolgást is akadályozza?

bigpond 2015.03.15. 10:15:38

@bajan:

Ezzel egyet ertek, ami keves tapasztalatom szerelokkel van az mind nagyon ,nagyon rossz. Keptelenek gondolkodni, problemat megoldani es az a dobbenetes, hogy ez egyszeru hibaknal is igy van.

Az iras nagyon jo volt, megcsillant a szemem ahogy meglattam a fogaskerekeket a cimlapon,meeg tobb ilyet!

nyelv-ész 2015.03.15. 10:17:11

@inuitdog: Ja, ismerős. Ha 2-3 év múlva alánézel, és megpiszkálod a lemezt a hátsó futómű bekötési pontjainál, akkor nagyon gyorsan keresel majd vevőt rá. De lehet, jobban jársz, ha nem vársz addig.

A súly a megbízhatóság jele 2015.03.15. 10:19:10

@nagya21: Koranttal szerintem az a baj, hogy az egy ilyen trutyis réteget hoz létre, nem igazán keményedik meg, ezért festeni sem olyan jó rá.

inuitdog 2015.03.15. 10:26:27

@nyelv-ész: 13 éve van nálam, pontosan ismerem az állapotát. Nincs baj a bekötési pontokkal. Eszemben sincs eladni, épp egy 23000 km-t futott Astrától fogok megválni inkább, persze nem a rohadás miatt.

bigpond 2015.03.15. 10:35:34

@JohnyG:

Kuszobnel csak az olaj mukodik. Rosszul allsz a kerdeshez. A rozsda beszivja az olajat es a vizet ezek utan mar nem tudja. Persze ehhez az kell, hogy a kuszob belseje csontszaraz legyen mielott olajozol. En elso alkalommal tobbszor ismetlem a muveletet mondjuk egy heten belul, hogy beszivaroghasson az olaj mindenhova, majd evente egyszer fujok bele megint.

007 turbozva nem keverve... 2015.03.15. 10:51:21

Minden autó rohad ha egyhelyben áll a kertben ,a nyirkosság utánpótlás egyenletes.....a föld és a gaz megteszi hatását.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2015.03.15. 10:54:58

" Az olcsón vett, heteken-hónapokon át gatyába rázott autó többnyire drágább lesz a végén. "
Viszont rendben lesz. Ha az a cél, akkor nyögd ki, és használd ani ideg, hogy megérje rendberakni...
OK, újságíróak muszáj mindig venni valamit, értem :)

Patás 2015.03.15. 11:02:27

Nemtom, nekem ez az írás csak növeli a kedvem a vasakhoz :)

Nancsibacsi 2015.03.15. 11:15:15

Egy felsőközepes, ritka, öreg autótól mégis mi mást lehet várni? Nekem is Galantom van - 2 literes, benzines -, nagyon szeretem, de szegény 20 éves - az értéke 0 Ft. Hiába hibátlan motorikusan, hiába járok el vele 8-8.5 literrel, hiába olyan a belseje, hogy mikor beülök a cimboráim 10 éves focusába vagy cliojába meglepődök, hogy mekkora fapad - ha egyszer nincs az az isten aki a futóművet folyamatosan rendben tartsa, meg a rohadásait foltozgassa. Egyszerűen drága fenntartani egy fatengelyes focushoz képest. Ha legalább karosszériás lennék, megtartanám, de így megy a bontóba hamarosan szegény, aztán veszek helyette valami fiatalabb kényelmetlen, erőtlen fost.

nyelv-ész 2015.03.15. 11:18:11

@inuitdog: Oké, reméljük a legjobbakat :-)

dgt_ 2015.03.15. 11:32:42

"..mégis jól néz ki"
Nem, hátulról egyáltalán nem néz ki jól.

csiky944 2015.03.15. 11:36:03

@Nancsibacsi: üljél bele 10éves felsőközepesbe,ahhoz hasonlítsd

Tóth Ottó2 2015.03.15. 11:38:24

A trehány lelkiismeretlen szerelllllő pedig elmehet a sunyiba.
Ki kéne írni a nevét és a címét hogy nehogy valaki vigyen hozzá bármit is.

Fferkó 2015.03.15. 11:41:55

Ezt figyeld!
Ismerős család elment kocsit venni.
Egy totálkárosat(eleje), meg persze egy donort.
Maguknak akarták, saját használatra. Mindegyik tapasztalt szerelő, kasztnis, villanyos dolgokban is.
Gondolhatod milyen szinten nézték át az autót.(indítható volt)
Meg is csinálták nagyon szépen de a menet közben kiderülő
újabb és újabb hibák totális bukóra vitték a dolgot.
Szóval a használt kocsinál nincs garancia semmire, lehetsz nagy tudós, ha szerencséd nincsen.

alvázvédelem 2015.03.15. 11:45:09

@JohnyG: nem tudom ,a küszöb nem légmentesen zárt,az olaj szépen kifolyik,az üregvédő sem drága

alvázvédelem 2015.03.15. 11:48:50

@A súly a megbízhatóság jele:
korant csak a rozsdás részre jó ,vékonyan ,a rozsdával kialakít egy kemény légmentes réteget.
a vasoxiddal lép csak reakcióba,tiszta fémre nem jó.

Mérges 1234 2015.03.15. 12:05:05

Ha az a lengőkar már kézben volt, egy drótkorong, alapozó, alvázvédő kombo nem ártott volna meg neki szerintem.

Én ilyen rozsdás szart vissza nem rakok.

Plusz, én nem préselgetek gömbfejet sem, mert gömbfej 5.000 Ft új lengőkar szilentekkel meg 15.000.

20 ezer a különbség kettő esetében, de nincs szopás, és a szilentek állapota is sokat számít.

Formaggio 2015.03.15. 12:12:06

Jó cikk: Kérdésem az autó ingyen volt?

Volt 3 Mitsubishim, az utolsó ponti ilyen volt (még színre is, csak benzines motorral). Ez volt egyetlen sz@r köztük. Elöl az összes lengőkert cserélni kellett. Az európai utángyártott lengőkar 3 hónapon belül tönkrement, a régi került vissza új japán gömbfejjel. A váltóból elment az 5., a bontottból a hátramenet. Az váltó alkatrészárai miatt nem is próbálkoztam alkatrészvásárlással.

Ha pár kisebb esetleg egy nagyobb dolog rossz az autóban még elmegy, de ha ennyi hibával, szerintem felejtős: Lakatolás (+festés) futómű, váltó. Túl sok.

A kettővel korábbi szivar Galant 1,8 glsi (nem hidrotőkés) motorral és a 1,6 GLSi Lancer (1,6 16V SOHC 108-110 LE motorral) életem legmegbízhatóbb autói voltak. A Lancer másodikban 50-60 körül "megőrült" és brutálisan húzott vagy 90-ig,vagyis a leszabályozásig. Ezt rendszeresen ki is használtam és nagyon jól bírta! El sem tudtam képzelni, hogy valaha is elromlik egy Mitsu. Később ez változott...

Mérges 1234 2015.03.15. 12:12:55

@bajan:

"En nem vagyok mernok, lopikulat sem ertek a gépekhez csak amit magamra szedtem, de ritkan talalkozom olyannal aki tebyleg megkeresi a problema okat, leginkabb nekem kell (nem.csak az autoknal hanem.minden muszaki dolog kapcsan)."

A sor végtelen, amit én látok programozók sem, ha van egy ritkán előforduló hiba inkább betesz pár plusz sort azzal fedi el a hibát, de meg nem keresi, hogy mi okozza.

Villanyszerelők dettó, egyéb műszaki területeken is gyakran tapasztalom.

Az értő, analitikus gondolkodás nagyon ritka, és persze iszonyat időigényes néha, de sokszor nem lehet megspórolni.

Amúgy pont emiatt kibaszott idegesítő ez, mert nagyon nehéz jó munkaerőt találni.

ikke i drift 2015.03.15. 12:16:37

@Aranyba mártogatott étnyúl: azért megnézném az átlagpolgárt, amikor otthon a garázsban szétdönti a váltót, hibát diagnosztizál, majd két váltóból összelegózik egy jót.

lehet, hogy én becsülöm le az átlagpolgár képességeit, de lehet, hogy te becsülöd le az autós újságíróét.

Zoltán Luczy 2015.03.15. 12:20:51

Jaguár X-type kombi szerintem az egyik legszebb kombi, nem ismeri a rozsdát, a diesel motorikusan, és váltóügyileg is jobb mint egy japán. Alkatrészek simán megfizethetőek, belülről szebb, és kényelmesebb is mint a micu! Egy nagy hátránya az hogy a hátul ülőknek qva kicsi a hely. Jobb választás mint egy japán!!!! SZERINTEM!!!

KissGecihuszár 2015.03.15. 12:34:21

Méghogy milyen „fullos csojsz” egy "jókis" koros Japán kocsi Osztrák relációból?! Még mielőtt bárki levadászna, jelezném, hogy nekem is volt 2007-2010 közt Japánban gyártott 2004-es mazda6 SW 2.0 turbo D, úgyhogy vannak bőven autentique tapasztalataim ebben-abban, bár azt nem vitatom, hogy motorikusan ott volt a szeren, mert 17ezres olajcsere periódus alatt "brutál kemény" 3dl volt az olajfogyás és tökéletesek voltak az emissziós értékei 130ezres futást követően is!! Természetesen, köszönhetően a magyar utaknak, 1x kellett szilentblokkot cserélnem bal és jobb oldalon is 3 év alatt. Bennem a cikk tovább erősítette a W124-et csakis NSZK relációból eddig is számtalanszor bizonyított kőkemény tényét, ha valakit nem vet fel a gempafló (sokan vannak, vagyunk így, nem véletlen, hogy ilyen méreteket őltött a 15 évnél is korosabb autók importja) és ezért kénytelen kintről származó, max 3-4000 ojróért valami épp kézláb AUTÓ-t, vagy annak látszó tárgyat venni, akkor már inkább Németet vegyen, főként olyat, melyből még most is olyan mennyiség lelhető fel a piacon (és persze alkatrészeiből az ebay-en, egyéb kereskedőknél, bontókban), hogy nem fog ilyen és ehhez hasonló nettó horrorstoryk főszereplőjévé avanzsálni! OFF: ami a képen látható garázst illeti; én nem csodálkozom, hogy ennyi ideig tartott 1-2 munkafolyamat! Rettenetes látvány az akna azzal az odacseszett 60-as izzóval, de a kép hátsó felében látható ősöreg fénycsőarmatúra is egy magyarosch nívóról árulkodik! Meg az a gázkonvektor egy olyan helyiségben, ahol benzines motor, egyéb éghető cuccok is vannak; kész őrület! Legább van egy hevenyészett porral oltód?? Az a véleményem, hogy aki van oly szerencsés, hogy rendelkezik saját garagéval a kertes családi kecóban és pláne imádja buzulni a kocsit, AUTÓ-t, nos az ezt lehetőleg a képen láthatónál igényesebb körülmények közt tegye, mert sokszorosan visszajön mind időben, mind sikerességben egy jól felszerelt, igényesen kialakított (világítású) műhely-garázs, ezt sk tapasztalatokból tudom...

KissGecihuszár 2015.03.15. 12:44:54

@Mérges 1234: "Villanyszerelők dettó, egyéb műszaki területeken is gyakran tapasztalom." Ezt mint 20-on éves gyakorlattal rendelkező villanyász, azért kikérem magamnak! Ha máskor villanyász kell, javaslom, hogy nézz szét a villanyszerelo.forum.hu/ -on, mert ott korrekt, a SZAKMA iránt feltétlen tisztelettel rendelkező, lelkiismeretes kollégák garmadát találod, akik persze nem biztos, hogy a legolcsóbb ajánlatot fogják tenni, de tisztelettel kérdezem, mi a fontosabb; jól, lehetőleg hosszú ideig biztonságban használhatóra, vagy jó ocscsón, "okosba" megcsinálni, aztán majd vagy közeli kapcsolatba kerülsz Paks-al és game over, jobb esetben "csak" leég a kecó, vagy lesz egy súlyos üzemzavar, majd ismét kel hívni egy másik szerelőt, ergo a végszámla esetleg triplája lesz annak, mint amit egy tisztességes, lelkiismeretes, profi kolléga kért volna, aki a melóért esetleg még pár év garit is ad! Lehet választani...

Mérges 1234 2015.03.15. 12:47:33

@KissGecihuszár:

Persze mindig más dolgozik szarul, az itt kommentelők sosem..... :D

Én sem, meg senki más. No de oda se neki.

dreamhotep 2015.03.15. 12:50:40

Bandi szerintem egész könnyen megúsztad a sz.rollert, nyilván lehetett volna még jobban, de csata után okos a katona. Irigyellek, a micu pöpec gép, nekem is volt a kilencvenes évekbe, imádtam.
a váltószerelő csúnyán leszerepelt, ebből is látszik hogy mennyire meg kell becsülni pl. a Tibi-féléket.

Oriwalter 2015.03.15. 12:51:08

Van egy 22 éves Passatom, ahogy néztem van rajta valami puhának tűnő fekete bevonat (gyári?). Eddig sehol egy gramm rozsda, érdemes lenne az korrózióvédelmet ,,megújítani" vagy amíg nem rügyezik addig jobb békénhagyni és elég ha tél után alaposan lecsapatom alul?

A súly a megbízhatóság jele 2015.03.15. 12:51:26

@alvázvédelem: Szóval valószinűleg én túl vastagon kentem azért nem szilárdult meg?

Tóth Ottó2 2015.03.15. 12:56:02

@KissGecihuszár: "Természetesen, köszönhetően a magyar utaknak, 1x kellett szilentblokkot cserélnem bal és jobb oldalon is 3 év alatt."
Birom ezt a 'magyar utaknak köszönhetően"-t.
Nekem újonnan vett Mercedesem van, most 10 éves, 235.000 km van benne. Bp-n járok 85%-ban. A futóműben ez alatt 1 kormányösszekötőt cseréltem (most) és 2X a stab. pálcákat, valamint 1X stab rudat, és tavaly a 2 hátsó lengéscsillapítót, mert a felső szilentjük elmállott.
A használtan vett E90-be is raktam már 54.000 km-t abban viszont még semmit sem kellett cserélni, ha minden igaz akkor most 137e km van benne.
Úgy hogy nem az utakkal van baj, hanem az alultervezett futóművekkel.

ccvv 2015.03.15. 12:59:40

Üdv!

Kedves Stump András!

Bocsánatot kell kérnem. Nem akartam degradálni a Mitsut - bizonnyal jó lesz, mert szépnek szép, mi több, gyönyörű. Sok balesetmentes és eseménymentes kilométert kívánok. Az örömöm inkább annak szólt, hogy kellő önismerettel nem szálltam fel arra a rollerre, ami nekem nem való. Ha valaki ki tud cserélni egy fél futóművet, összerakni két váltót, jó neki. Ha még élvezi is az efféle munkát, tisztelem érte. (És ha pár jó poszttal pénz is tud vele keresni, ámulattal vegyes irigységgel nézem.) Így meg inkább maradok a V70-nél...

Üdvözlettel

egy síbotvásárló

ccvv 2015.03.15. 13:02:23

@Nancsibacsi: Üdv!
Lehet, hogy mégis megéri az öreget javíttatni - ha az új kocsinál a nagyobb értékvesztést is beleszámoljuk, akkor anyagilag az se lesz buli...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.03.15. 13:03:31

Hát nem tudom. Én mostanában szabadulok meg az öregebbik verdától 9 évesen (autossagok.blog.hu/2015/03/10/szabaduljunk_meg_egy_volvotol). Tudom, európai márkák nem megbízhatóak, belga összeszerelés, ford focusszal rokoni szálak, sok opciós cucc.

De hogy egy szem rozsdát nem lehetett találni rajta az is zihher... Szóval ennyit a japán legendáról (önámításról).

bumposs 2015.03.15. 13:24:38

@Mondeoman: .....egy éve vettem a benzines Galantomat---- 2000 GLSD ahol a D a dupla vezérműtengely 190 ezret mutatott az óra . Tizenhét éves tudtam áttekert ....A szervízben 350 ezret mutatott a műszer ! Most vizsgázott , a co.on nem ment volna át , egy szál fékcsövet cseréltek , más bajt nem találtak ! A váltóra nem tudok elég jó szavakat találni , hiba nélküli, hihetetlenül jó ! " Csak " 150 ló , de pár száz méteren versenyben vagyok a legnagyobbakkal is ! Minden működik asr , abs , tempomat ,klima,ülésfűtés, nagyon nagy luxus lehetett új korában .Nem rohad a kerékíveknél , a küszöbökre ráférne egy lakatolás de a nem látható részén és két hátsó ajtó alsó éle is rozsdás centi magasan . Ennyi, nem bántam meg , jó vétel volt , nagyon sok vadi új autóért nem adnám oda . Meg sem néztem , beleszerettem a böhöm motorba ----barátomnak mutattam , azt mondta ami ebbe van annak a fele biztos nem is kellene -----tíz perces nézelődés után már vittem haza .Szerencsém volt vele?

bumposs 2015.03.15. 13:32:33

....helyesen : DOHC a motorom !

Stump András 2015.03.15. 13:34:36

@ccvv: Ugyan-ugyan. Remélem, lejön a posztokból, hogy én nem szoktam megsértődni, ha leszarozzák a szaromat. Hiszen ez is pont arról szól, hogy lett volna okosabb választás bőven, tudtam is, de nekem ez kellett, mert nem vagyok teljesen normális. Ennek vannak hátulütői, de mivel szeretem a Galantot számos tulajdonsága miatt, elfogadom a vele járó negatívumokat. Szerettem volna megúszni kicsit kevesebb munkával, nem sikerült, ez van.

Mondeoman 2015.03.15. 13:47:05

@bumposs: Én azt vallom, hogy minden típusból ki lehet fogni jó és rossz példányokat. A francia és olasz kocsik között is akad jó, a japán és svéd között pedig kevésbé jó. Stump úr egy kevésbé jót fogott ki, te pedig egy jobbat.

gigabursch 2015.03.15. 14:19:04

Nekem ez a típus (pláne kombi) nagy kedvenc, ilyet akartam úgy 10 éve, de akkor nem volt pénzem rá.
Később jött a cikk (totalcar.hu/tesztek/galant8/) ami a mai napig igaz.
Valóban fájdalmasan szép Adonisz.

A Micu azóta se tudott ilyen szépet csinálni (szó se róla, a többiek is elkurvultak, de most nem a többiekről van szó)

Quattroman 2015.03.15. 15:21:45

András,

az ilyen nem olcsó egybegömbfejes lengőkarokat még mindig érdemes elvinni felújítani kőbányára a Füzy műhelybe

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2015.03.15. 15:22:14

@ikke i drift: biztos, hogy van olyan is.
újságíró nem egyenlő szerelő :)

alvázvédelem 2015.03.15. 15:41:50

@KissGecihuszár: hát 7gazad van kölcsön a műhelyre előbb 5 milliót mielött beálna ezzel a kotvánnyal

alvázvédelem 2015.03.15. 15:46:15

@Formaggio: ha olyat keresel vegyél Hyundait 2008 ig olyan Mitsu motorok voltak bennük.

delmarco 2015.03.15. 15:52:24

Itt vannak az Oldtimer Markt veteranujsag nagy uregvedo tesztje amik a Mike Senderst igazoljak vissza, Fluid Film nem a legjobb, a Dinitrolrol eddig sajat boromon csak rossz tapasztalataim vannak.
www.oldtimer-markt.de/sites/default/files/oldtimer_markt_rostschutz-test_teil_1.pdf

alvázvédelem 2015.03.15. 15:55:41

@A súly a megbízhatóság jele:
szerintem igen,ha a lecsiszolt rozsdás felületre kened vékonyan akkor kötésbe kerül a rozsdával és kemény lesz.Utána mwhet rá a festék.

johnnylightning 2015.03.15. 16:05:11

@Stump András: "Autóvásárlási sztorijaimat mindig azzal a burkolt szándékkal írom, hogy mások ne kövessék el azokat a hibákat, mint én."

Következő alkalommal érdemes volna valaki hozzáértőt is elvinni autónézőbe, aki a tudásával jobban látja a gyenge pontokat, vagy akár csak józan észként tud működni, ha már olyan típus vagy, aki első pillantásra szerelemmel nem lát tisztán. Talán a következő sztorinak nem arról kell szólnia, hogy mit hibáztál, hanem arról, hogy milyen szuper valamit vettél :) Tudom milyen szerelemből autót venni, első alkalommal én is ráfaragtam, de azóta tudom, hogy az agyam is használni kell, ha egy olyan autót szeretnék, ami több örömöt okoz, mint szenvedést és nem fordítva.

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2015.03.15. 16:05:37

Érdekes cikk, élmény volt olvasni!
Váltó: nekem Toyota váltóval volt gondom, és valóban ha rossz a szinkron nincs hangja, de nem tudod betenni fokozatba, a vége felé már felfelé váltáskor is nehéz.
Amúgy szép autó, egy benzines V6-al blokkolnám :-) .

KissGecihuszár 2015.03.15. 17:11:20

@Tóth Ottó2: Nem egészen értem, hogy mit is szerettél volna mondani? Ha azt, hogy gyaksira 10 év alatt széthullott a Merga, pedig döntően Bp-n közlekedsz, akkor ez még súlyosabb, mint az én helyzetem, akinél ez az arány épp fordított volt, tehát olyan 80%-ban városon kívül használtam a kocsit, ennek a 80%-nak legalább a 60%-án nem autópályán, hanem a nettó hulladék másod, harmadrendű országutakon, ahol nyilván nem 50-el, hanem 80-al, 100-al halad(na) az emberfia!
@alvázvédelem: Ezt nagyon bííírom, amikor egyesek a számba adnak olyan dolgokat, melyeket én soha nem mondtam, írtam! Mutasd má meg, hol írtam én 5 milláról? Én pusztán annyit írtam, hogy ha már olyan mázlista valaki, hogy van egy családi kecója, s abban, vagy különállóan a kertben egy aknás garázsa,melyben szeret babrálni a kocsijával, vagy úgy alapból szeret bütykölni, nos akkor azért érdemes áldozni jobb világításra, vill hálózatra, szerszámokra, kisgépekre, amihez nem feltétlen kell 5 milla, pláne hogy létezik vatera, ebay, olx, stb. És ezt tényleg a saját eddig megélt tapasztalataim alapján mondom, mert előfordult párszor -remélem, a jövőben nem fog?!- , hogy azért nem tudtam bizonyos melókat akár a kocsin elvégezni, mert nem volt pl. egy fullos kompresszorom, vagy egy békebeli toronyfúróm. Amikor régebben jobban ment a szekér, akkor igyekeztem beruházni minőségi (kék bosch, makita, metabo, stb) kéziszerszámokba, vagy épp egy jó 400V-os primer betáplálású Hetra hegesztő masinába, melyek az eltelt 8-10 év alatt bőven visszahozták az árukat, sőt nem kevés pénzt is kerestem általuk, ugyanis el tudtam vállalni olyan melókat, melyeket a hiányukban egész biztosan vissza kellett volna utasítanom. Még 1x mondom; azok ne sajnálják a pénz minőségi műhelyre, akik úgy alapból szeretnek barkácsolni és/vagy sk szerelgetik az autójukat...

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2015.03.15. 17:19:15

@KissGecihuszár: nyilván borzasztó nagytudású villanyász vagy, de hogy a gázkészülékek nem az erősséged, az viszont esélyes, mert az ott eléggé egy parapetkonvektornak tűnik, ami ugye egy ZÁRT ÉGÉSTERŰ készülék, így nem nagyon tudnék jobbat elképzelni egyedi fűtésből egy tűz- és robbanásveszélyes helyiségbe... de nyilván te az a műszaki zseni vagy, aki az élet mindem területén sommás véleménnyel rendelkezik, és nem is lusta azt megosztani mindenkivel, aki meghallgatja...

nincs_nick 2015.03.15. 17:30:58

"Novoth Tibi legutóbbi karbantartós cikke után sokan bizonygatták, mennyire fölösleges – ajánlom minden szkeptikus figyelmébe a folyadék színét a tartályban. Nem vagyok parázós típus, de lustaságom miatt se szoktam elspórolni ezt a műveletet."

Khm, mintha sokan azt bizonygatták volna, hogy a gyártók által előírt fél-, egy- és kétéves fékfolyadék csere ciklus az esetek 99%-ában baromság. Erre ezt cáfolni próbáltad egy szemmel láthatóan tíz+ éve nem cserélt fékfolyadékkal? Hát khm...

alvázvédelem 2015.03.15. 17:47:02

@KissGecihuszár: értem amiket felsoroltál ,pl kék bosch cuccok,minőségi kompresszor,álványos furó,jó minőségű hegesztő az bőven meghaladja a kocsi árát.
az illető újságíró ,és nem kisiparos minek ruházzon be?

Nancsibacsi 2015.03.15. 18:08:46

@csiky944: Hogy megint szívjak a horror alkatrészárakkal? Köszi, nem.

Nancsibacsi 2015.03.15. 18:16:24

@ccvv: Egyrészt nem éri meg, mert az alkatrészek elképzelhetetlenül drágák. Másrészt sokkal kiszámíthatóbb és sokkal kevésbé stresszes, hogy 1x kifizetek 1 valag pénzt egy 5 éves fosért, ami utána meg csak megy, és megy, és nem parázok azon, hogy a 77 gömbcsuklóból melyik fog szétmenni, mert van az egész ótó alatt annyi, mint a Galant 1 sarkában, ráadásul ha tönkremegy, 2ezer Ft nem pedig 40ezer.
Lehet kicsit túloztam, de f.sz ki van azzal, hogy egy autóban akkor van plüss ülés, amikor bonyolult és hiperkényes futómű, meg akkor raknak bele tejfölös doboznál komolyabb minőségű kárpitot, ha a küszöb hozzá minimum 80ezer/db. Azért a postból is látszik, hogy a szinkrongyűrű picit szíven ütötte a srácot árilag, és ne gondold, hogy ez az egyetlen drága alkatrész hozzá.

noob johnson (törölt) 2015.03.15. 18:52:32

@Pirx pilóta: Mekkora egy király nick!!!!
Megvan Bobakrome-tól a P.I.R.X.?
Mondjuk én még emlékszem a sorozatra is...

EQMontoya 2015.03.15. 19:05:57

Azért a japók is tudnak alvázvédelmet csinálni, csak nem szeretnek. Korabeli Lexusok sem rohadnak, nekem a 2001-esen sincs semmi nyoma rozsdának, pedig nem mai csirke azért ez sem.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2015.03.15. 19:06:10

@noob johnson: eddig nem ismertem, de abból a cuccból én is szeretnék, amit tolt az ipse (: nagyon jó, ledobta tőle a láncot az agyam, de úgy vélem, ez a zenemű a magyar tévésorozatra rezonál, ami finoman szólva sem játszott egy ligában Stanislav Lem eredeti
könyvével...

ikke i drift 2015.03.15. 19:44:07

@Aranyba mártogatott étnyúl:
igazad van, csak itt most konkrétan a cikkíró Az Újságíró :)

KissGecihuszár 2015.03.15. 19:53:49

@Pirx pilóta: Tán csak nem fáj neked, hogy esetleg több dologhoz is értek és ezt még közzé is teszem?? Elnézést, hogy nem vagyok egy tökkelütött idióta, mint az átlagmagyarok jelentős része! Azt gondolom, hogy az nem lehet véletlen, hogy szeretett Hazánk ekkora szarban van immáron 25 éve, azaz a "rendszerváltás" óta... Egyébként több ízben szereltem már parapet konvektorokat, melyek valóban zárt égésterűek, de a zárt égéstérbe, illetve a "minisit" nevű vezérlő "dobozába" megy 1-2 gázcső, melyen van pár hollander, egyéb csatlakozás, ergo sokkal jobb egy elektromos fűtő cucc, vagy infrapanel, mint a gázkonvektor, ha már nem jutott el a cirkótól, vagy a vízteres cserépkályhától elvezetett fűtőcső a garázsig.

ExUp 2015.03.15. 20:24:27

Nekem a váltó témán akadt meg a szemem. Valami hasonlóval küzdök de nekem az Astra csinálja ugyan ezt. Felfele Opelosan vált, vissza viszont háromból kettőbe akad, majd az egyes is teljes megállásnál (persze ezt kevésbé bánom).

Első körben jó lett volna a szerelő száma, de a leírtak után tovább kutakodom. Viszont a felújítás ára érdekelne, azért is hogy megéri-e esetleg bontottat venni. Vagy Te vállalsz váltó felújítást.

ZYLO 2015.03.15. 20:41:16

Hmm... Az lehet, hogy tele a net oktatóvideóval, de kurvára semmi kedvem váltószerelővé képezni magam, pár nap múlva villanymotor-tekercselővé. Ez túl sok időt és energiát visz el, és egyszer, max kétszer bukkan fel ugyanaz a hiba az életben.

Arról nem szólva, hogy könnyű belefutni más -a videóban nem részletezett- szerelési hibába, ami miatt még háromszor szét kell szedni azt a vackot. Ezért lenne a szerelő, aki viszont csak letudni akarja a munkát, ezért beleszarik. Nem jó ez sehogy sem.

lua lua 2015.03.15. 21:56:13

Tetszik az őszintesége a cikknek, hogy nem hitegeti az olvasót a fillérekből való feltámasztás és a tuti biznisz lehetőségével. És mellesleg még csomó mindent megtudtunk a típusról is. Jó lenne olvasni több márkáról/típusról is hasonló sorozatokat!

UdjanMineck 2015.03.15. 22:31:11

@lua lua: egyetértek, csatlakozom. Stump András őszintesége és a cikk hangvétele abszolút unikum, max respect!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.15. 22:52:57

Totál off, de nem tudom kihagyni.
Mit szóltok, ez a falloszkalap Dzseremiiii kiskorában lány volt...

m.cdn.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/Napi/91/1974_jeremy_clarkson_a_topgear_musorvezetoje_ifjukoraban.jpg

Bróhaha... :-)))))))))))))))))

UdjanMineck 2015.03.15. 23:24:42

@geegee: magas labda lenne, de én nem ütöm le. Méltatlan lenne. Ki nem állhatom Jeremyt (és ommm írása is elég gáz, aki a héten eléggé erőltetett módon védeni próbálta), de aljas lenne tőlem, ha most emiatt a kép miatt rúgnék bele Mr. COCKsonba. Minősítse őt a viselkedése, és az a sok merénylet, amit jeles autók ellen elkövetett az elmúlt években.

Nyiri 2015.03.15. 23:44:37

Elkészült a 02 hogy ennyi időd van? :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.16. 00:15:19

@UdjanMineck: Na jah, végső soron van igazságod... :D

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2015.03.16. 06:49:33

@Nancsibacsi: Nem tök mindegy? Az emberek nagy része meghal, ha 20 ezret ki kell adni autóra. Pedig hosszú tvon gondolkodva, az a lényeg, hogy jó legyen. Rendben tartod, és akkor nem parázol, hogy melyik gömbfej fog szétmenni, mert pont tudod, milyen állapotú. Tök mindegy, milyen gyártású és életkorú vas, mindben lehetne hibák, itthon főleg.
Az 5 évesben is :)

Pepejoe 2015.03.16. 10:00:07

@UdjanMineck:
Én sem bírom azt az embert és tök felesleges volt a múlt héten megvédeni úgy (ráadásul alig kihámozható megfogalmazással) hogy még hozzászólni sem lehetett.
Végülis mindegy is, én csak egy olvasó vagyok és a véleményem stb. abszolut irreleváns és nem is mérvadó. Majd jól nem nézem a fitymafejűsködését a csatlósaival együtt és ezzel el is van intézve.

bigpond 2015.03.16. 10:13:48

Meeg nehany zaro gondolat:

Ezek utan hogy merjen az ember automata valtos autot venni?

Nem volt rossz vetel ez a Mitsubishi minden hasznaltnal akad valami gebasz ez egy ilyen sport.

Segits magadon az Isten is megsegit!

Nem megnezni a regi szinkrongyurut hiba volt. En mindig osszehasonlotom a regi es az uj alkatreszt, ha mas nem kivancsisagbol. Ha cserelek hibas alkatreszt , felteszem a kerdest magamnak : okoszhatta ez a problemat, vagy keressek tovabb?

Mondanam , hogy aki nem ert az autokhoz vegyen inkabb ujat, de sajna az sem mindig stressz mentes.

Teljesen ertheto ha sok ember feel szerelohoz vinni a kocsijat. Sokszor nem tudni mi lesz a vegosszeg , ezen felul a javitas kimenetele is gyakran kerdeses.

zazooo 2015.03.16. 15:20:06

úúúristen, ez a palackemelős lehúzó ez gyönyörű, teljesen könnyes lett a szemem :D ezek szerint van ami tud elfeküdve is működni? Az én kis value változatom azt nem szereti...

Sam8888 2015.03.16. 18:49:55

Azért a kidobott 43 ezer Ft-os szinkrongyűrűt még olvasni is fájt... :/

ExUp 2015.03.16. 19:55:53

@Pepejoe:
Opel Astra G Z16xe (2001).
Eseteleg tudnál segíteni?

Pepejoe 2015.03.16. 21:37:10

@ExUp:
Azt hittem, valami ritkább váltó. F17, elég elterjeft típus, sok Opelben benne volt már a B Vekitől kezdve ha jól emlékszem.
Szerintem jobban járnál egy beépítési garis bontottal és akkor csak a le-fel költsége van. Viszont a tiédet le, aztán szétszedni, hekkelni, venni bele ezt-azt, össze és felrakni (és hogy jó lesz-e vagy sem) többe kerülhet bőven.
Egy minnél fiatalabb olyan Opelből kéne, amiben volt ez az F17. Ahogy néztem, 25 ezrestől már egészen esélyes a dolog.