Pusztuló szovjet vasak messze a sarkkörön túl

Ahol még a lassú égés is igazán lassúnak tűnik

  2014. december 10. - Máth Dávid Címkék: pusztulás szovjetunió elhagyott Ferenc József-föld

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Le Mans-i raceface-hiéna
2015-06-19 17:11:41

Vannak gátlásaid? Fél percre tedd el mélyre, a fiók aljára, mert ide pofa kell – versenypofa. A

Matekos hiéna Le Mans-pendrive-ért
2015-06-16 20:53:41

A hiéna új konca 3,74 gigányi tömény sajtóanyag (persze törölhető) cseppalakú műanyagtokba csomagolva

Aztán stadionban aludtál-e már? Hiéna ugyanitt
2015-06-13 12:09:48

El nem tudom képzelni, milyen kemény csata ment a négy nagy csapat szervezői között, hogy ki mely pálya közeli

Nem csak a BMW-s lehet tahó
2015-03-13 16:18:11

De néha a porschés is. Meg a passatos phaetonos. Sőt, olykor autó se kell hozzá, hogy ugyanebből a halmazból

Ha az északi félteke fagyos segglukát keresed, a Ferenc József-földön megtalálod. A 80. és 82. szélességi kör között található szigetcsoport havas, kopár, de mindenek előtt rideg és távolságtartó, csak úgy, mint az ott felejtett rozsdahalom, több száz tonnányi katonai jármű, traktor és fémhordó.

45
Kattintásra galéria nyílik

A képeket nézve nem kérdés, hogy jó néhány aranylánc kijönne a magára hagyott eszközökből, ám mielőtt előjönne az ilyenkor szokásos kánon, tegye mindenki helyre a fejében, hol is pihen ez a sok vas. Merthogy a Ferenc József-föld, Oroszország legészakibb szigetcsoportjainak egyike fogalmaink szerint élhetetlenül hideg. Az utóbbi harminc évben 13 celsiusnál nem mértek itt melegebbet, az évi középhőmérséklet mínusz 12,8 C fok. Nem meglepő, hogy a jegesmedvén és a rozmáron kívül alig él meg bármi erre; az ember nyoma zavartalanul pusztul a rozsdával áztatott homokban, a hideg pedig nem csak konzervál, de távol tartja a nyerészkedőket.

48
Kattintásra galéria nyílik

Nem része a történelem alapműveltségnek, így inkább leírom, hogy a szigetcsoportot egy osztrák-magyar expedíció fedezte fel az 1870-s években. Emiatt sokszor a Monarchia gyarmataként emlegetik, pedig sosem volt része a dualista birodalomnak. Ha Ferenc József komolyabban vette volna a kolonizációt, talán állna itt egy elhagyott Neu Wien, vagy legalább egy emlékmű az osztrák-magyar kötődésről, de nem vesztett sokat a történelmünk azzal, hogy a névadó lemondott róla. A szigetcsoport sokáig nem is kellet senkinek, majd a húszas években lecsapott rá a Szovjetunió, ma pedig az oroszoké.

15
Kattintásra galéria nyílik

Minden, amit a galériában látsz, szovjet hagyaték, a hidegháborús fegyverkezési para eredménye. A hidegháború alatt két katonai reptér épült ide, a szigetek egyszerre adtak teret kutató és katonai céloknak. Aztán amikor a kilencvenes évek elején hirtelen bedőlt a Szovjetunió, a katonák és a fenntartó személyzet ment, az eszközpark maradt.

30
Kattintásra galéria nyílik

Aki próbált már nulla orosz nyelvtudással orosz roncstemetőkről informálódni a neten az megérti, hogy a következő sorokat mély bizonytalansággal írom. Furcsamód angol nyelven alig találni írásokat a Ferenc József-föld pusztuló dolgairól. Ami biztos, hogy jelenleg egy nagy tisztítási projekt zajlik az érintett szigeteken, ennek keretében több mint 100 ezer tonna felhalmozott hulladékot szállítanak el innen belátható időn belül, azaz a következő 2-3 évben. Ez a sok hulladék értelemszerűen nagyon nagy arányban fém: rengeteg hordó, jármű, radarberendezés. A rekultiváció már zajlik, nem kizárt, hogy a galériában látottak közül már sorra kerültek páran.

4
Kattintásra galéria nyílik

Ha szereted a pusztuló szovjet katonai vasakat, itt egy Moszkvához közeli, erdő mélyi magányos lerakatról olvashatsz, ebben a posztban pedig az Afganisztánban hagyott tankokról írtunk. Akit a Ferenc József-föld osztrák-magyar expedíciója érdekel, a Rubicon cikkében részletes leírást talál.

A fenti képek gyűjtéséért köszönet az English Russiának.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr586969479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

h.pityu 2014.12.10. 15:49:45

Ahogy elnézem van ott híradós cucc is szép számmal, azok pedig bővelkedtek anno sok aluban és rézben, így az év legmelegebb időszakában kellene összeturkálni a motyót, felrakni egy képzeletbeli bármire, aztán nem csak aranylánc, hanem egy tisztességes w126-os is kijönne abból a pénzből.

Mazzzzu 2014.12.10. 15:59:10

én nem követem ezt a menjünk, hozzuk el vonalat, én ezen a galérián lépnék túl, valamilyen túra formájában megnézni ezeket és az ehhez hasonló helyeket, ahol elhagyva pusztulnak, sztem érdekes lehet

nomokka 2014.12.10. 16:27:37

Vannak ismerős darabok......

Ladislav 2014.12.10. 16:39:52

Láttam egy-két érdekességet a galériában, de miért kellet ennyire messze vinni?

lutria 2014.12.10. 17:11:00

Azért ezek nem csak úgy ott lettek hagyva hanem előtte láthatóan szét lettek verve/lopva/felgyújtva,jobb esetben talán még aktív korukban donorként felhasználva-láthatóan pl.a motorjuk/hengerfejük eléggé kelendő lehet mert többnyire hiányzik ugyanúgy mint pl.a Csernobili járműtemetőben vagy más ilyen lerakatokban.

Cave Nick 2014.12.10. 17:32:13

A "pusztuló szovjet vasak" illetve "nagyvas" kifejezéseket fel kéne venni a tiltott közhely és modorszótárba. :)

kkkchris 2014.12.10. 18:03:32

elborzasztó hogy a Föld még utolsó érintetlen részein ilyenek rohadnak... oda meg "csak úgy" nem lehet elmenni főleg nem úgy hogy onnan tonnányi motyót elhozzon az ember... jég van meg hideg...

MC_Pite 2014.12.10. 18:04:53

@h.pityu: Az év legmelegebb része alkalmatlan arra, hogy onnan bármit kimentsenek. Ha leolvadt már a jég egy része(nyáron), és nappal sem olvad már fel a talaj(ősz eleje), akkor lehet onnan bármit mozdítani.
Minden évszakban belekóstoltam a tájba szibériában, nyáron elképesztő mocsár/láp az egész(!) tajga(6-10méteres cölöpökre építenek mindent, mert az már szilárd, fagyott talajba ér le), plusz elképzelhetetlen mennyiségű (és méretű) moszkitók uralják az ilyesmi helyeket.
Azaz a 12ből 1, max 2 hónap alkalmas igazán erre a feladatra, nem csoda hogy nem nagyon hordják el onnan a roncsokat. Meg azért se, mert szinte értéktelen számukra fémhulladékként ami ott van.

termeloero 2014.12.10. 19:57:53

Ami számomra érdekes: 16-os, 39-es képen látható légidesznatos kétéltű gép, zárt fülke, nyitott platóval, régebben utánanéztem mi a neve, most nem fogok.
Mindenesetre nem jön át a képről, de ez egy személyautós dimenziójú lánctalpas, nem teherótó méretű. Aki tud szerezzen! Hogy minek, azt nem tudom, ittthon értelmetlen, ez tény.
Szép klasszikus a gömbölyű fülkés sztalinyec (13.)is.
De a nagy kedvenc a 8x8-as Holdjáró MAZ, amit nálunk max nehéz vontató formában használnak, lánctalpasok furikázásánál. Gondolom lehettek ott időszakok, amikor a 8db b@szom nagy kerék egyidőben pörgött, míg a gép egyhelyben állt és uralékkal meg se próbáltak elindulni. Azzal az urallal, ami idehaza az akadályokat nem ismerő terepjárás és brutálság jelképe...
Figyelemre méltó darab a kesztyű, (7. kép) téliesített ótvarász-motoros felszerelés: ha vmit meg kell fogni, nem kell levenni és valami nagy helyet keresni neki, aztán onnét elhagyni, csak szét a zippet és pacsi. Motros póstásoknak ideális darab.

Vitalij 2014.12.10. 20:00:00

OTT A KOMBINÁLT FOGÓ AMIT AZ A MOCSOK SZÁSA ELLOPOTT!!!!! XD

b.f. 2014.12.10. 20:30:31

@Vitalij: nekem is pont ez ugrott be :D

sanyikám 2014.12.10. 20:54:41

Engem a Madonna kép érdekelne, ha esetleg valaki arra jár. :)

Commodore 2014.12.10. 21:05:05

szarszemét hulladék! Freddy Krueger! Kell!

Blindmouse 2014.12.10. 21:14:12

Miért?
Ha valaki elég megszállott.

Volt egy filmecske, ahol egy északi sarkkörön jócskán túl anno, még a háborúban kényszerleszállt repülőgépet hónapokon át próbáltak annyira üzemképessé tenni öreg csókák megszállott munkával, hogy önerőből elrepüljenek vele valahova..

Akkor ezek közt is akadhat olyan, amit relatíve minimális melóval életre lehet kelteni.

bakonyibetyarbandi81 2014.12.10. 21:57:15

1961 ben itt robbantották fel a cár bombát szerintem ott minden erősen szennyezett nem véletlen maradtak ott ezek a járművek. Egy Geiger-müller számláló kiscsirkeként csipogna.

Harrison Bergeron 2014.12.10. 22:26:29

1994-1995 körül a dörögdi lőtérről célpontnak kihelyezett roncsokat mentett meg pár dunaújvárosi, korábban sorkatona srác. Leszervezték, megoldották a szállítást, egyenesen a kohóba és kihozták nullszalldósra a boltot, eltekintve attól az apróságtól, hogy a végére be is buktak. (Oknyomozó újságíróknak hajrá.) És ez csak a Tapolca-D'új táv, nem a sarkkör, szóval a helyzet az, hogy nem éri meg. Ráadásul iszonyat macerás.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.11. 03:04:48

Én szeretem az északi tájakat, de ez szerintem is egy istenverése hely lehet...Ja, nem akar valaki valami roncsot lábon hazahozva "megmenteni"? :D A Domsjö-Expressz az kutyaf@sza nem lenne hozzá képest... :-)))
Persze csak ha télleg nem sugárzik...

Gyűrött Papír 2014.12.11. 03:16:51

Ezek a kerekek nem tudnak leereszteni?

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2014.12.11. 03:46:34

@kkkchris: Neked erről az jut az eszedbe, hogy "érintetlen"? :)

@bakonyibetyarbandi81: Novaja Zemlja szigetén robbantottak, a ground zero nagyjából olyan messze van Franzjoseflandtól, mint Ázsia és Skandinávia északi partjai, de Grönland sincs sokkal messzebb. Saccra olyan 8-900km a táv. Az uralkodó széljárás tetszőleges irányba teríthette a sugárzó jóságot, de ilyen távoli helyekre annyira diffundált állapotban érkezett, hogy nem jelentett közvetlen életveszélyt már a robbantás másnapján sem. Azóta meg eltelt ötvensok év... Ráadásul egy jól megtervezett (termo)nukleáris fegyver nagyságrendekkel kevesebb aktninoidát enged szabadjára, mint a minden szempontból worst case scenarionak tekinthető csernobili reaktortűz.

bakonyibetyarbandi81 2014.12.11. 06:37:14

@katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád: igazad van benéztem a cár bomba helyét, bár az hogy jól megtervezett volt azt vitatom azt sem tudták kiszámolni hány megatonna lesz a hatóereje.

denyiro 2014.12.11. 07:50:52

@Gyűrött Papír: Úgy látom nem csak nekem tűnt ez fel. A felnik némelyiken már durván el vannak korrodálva de az abroncsok még tartanak.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2014.12.11. 08:16:25

@bakonyibetyarbandi81: ha szétoffoljuk, csináljuk jól :) ha csak a pontosság igénye miatt is, szóval a cár bomba 100Mt-ra volt tervezve, de még időben rájöttek, hogy ez már komoly pusztítást okozna sűrűn lakott területeken is, ami miatt már akkoriban is túl sokat kellett volna magyarázkodni, ezért szándékosan "butították" 50-re, ami aztán többé-kevésbé be is jött (bár még így is elég sok északi lakos söprögette aznap az üvegszilánkokat sűrű bazmegolás közepette, a hálátlanok, ha tudták volna, hogy ők voltak azok, akik szerencséjükre elég távol éltek...) - mindenesetre az elvtársak sokkal kevésbé lepődtek meg az eredményen, mint a jenkik a Castle Bravo tesztnél, ami a várt 6 helyett véletlenül 15 megatonnás lett. Az usákok mentségére szóljon, hogy az eset 7 évvel előzte meg a cárt, amikor még csak a sötétben tapogatóztak a hidrogénbomba működését illetően - mondhatni, ez az eset _világított rá_ a magfizika megértésében mutatkozó súlyos hiányosságokra.

Rocko- 2014.12.11. 08:31:01

továbbra is örömmel olvasom az ilyen posztokat!

TothLali 2014.12.11. 14:14:34

@Ladislav: Hogy közelebb legyen az USA-hoz

Ladislav 2014.12.11. 15:51:02

@TothLali: Értem, de oda inkább motoros szán, normális kikötő, stb. kellettek volna. Onnan offenzívát nem tudtak volna indítani. Tévedek?

termeloero 2014.12.12. 20:42:19

@Ladislav: Repülő. Tér. És. Kiszolgáló. Járművei.

termeloero 2014.12.12. 20:51:17

Talán emlékztek még, passzol ide:

ob121.blog.hu/2013/11/30/az_elhagyott_szovjet_nuklearis_vilagitotornyok_reaktorainak_tortenete

Az elhagyott sarkköri szovjet nukleáris világítótorony-lánc története.

McKinney 2014.12.13. 18:05:17

gondolom ez nyáron van

bigwhite 2015.02.14. 19:14:03

@katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád:
Meg azért is lett kisebb, nem 100 megatonnás, mert az már akkor lett volna, hogy a TU95-ös sem tudta volna felemelni. Ehhez is ki kellett szedni a bombatérajtót, aztán egy nagyobb nyílást hebregálni a helyére, majd a nyilásba félig-meddig felhúzva, úgy hogy a fele alul kilógott, juttatta célba, érdemes megnézni a vonatkozó fotókat, viccesek.