Így ébred a szörny, melyet minden magyar szeret

  2014. november 18. - ommm Címkék: yamaha judd arrows v10 danka damon hill

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


A Juha Kallio nevével fémjelzett finn rockmotorsport két remek kis videót tett közzé. Nem kis fába vágták a fejszéjüket, ugyanis egy 12 éve be nem indított Forma-1-es autóba leheltek újfent lelket. Méghozzá nem is akármilyenbe! A Danka-szponzoros Arrows A18 volt az, amely 1997-ben belopta magát a hazai szurkolók szívébe, amikor a zseniális Damon Hill a Hungaroringen megmutatta (főleg Frank Williamsnek, aki megvált tőle), hogy egy ilyen másodvonalbeli autóval is képes borsot törni a nagy csapatok orra alá.

A Yamaha-motoros autó a szezon elején nem muzsikált túl jól, pedig Tom Walkinshaw (aki a legendás Jackie Olivertől vette meg a csapatot) mindent megtett a jó eredmény érdekében. Aztán zseniális húzással leszerződtette műszaki igazgatónak John Barnardot, aki a Forma-1 talán legnagyobb újítója volt: ő hozta be a félautomata váltót és a karbon-kompozit monocoque-t a sorozatba. És Barnarddal együtt jöttek az eredmények: pontot szereztek Silverstone-ban, a Nürburgringen és persze Magyarországon.

Hill imádta a Hungaroringet és a Hungaroring imádta Hillt. Az utolsó körben adódtak gondjai a gázrudazattal, így végül minden idők legtöbbet érő második helyén fejezte be a futamot Jacques Villeneuve mögött.

Nem tudni, hol töltötte az elmúlt 12 évet a Yamaha OX11-motoros Arrows A18, de az biztos, hogy a finnek most megpróbálták beindítani a háromliteres V10-est. Sokan amúgy nem tudják, de ez a motor valójában egy Judd JV (amely egyenesági leszármazottja az 1991-ben bemutatott, 72 fokos hengerszögű, 3.5 literes, V10-es Judd GV-nek, amellyel a teljesen esélytelen BMS Scuderia Italia-csapat dobogós helyezést ért el San Marinóban), amelyre a Yamaha készítette el a hengerfejet. Az OX11 extrém alacsony súlyponttal és tömeggel rendelkezett (105 kiló a Renault RS09 121 kilójához képest), azonban gyengébb volt (alig 710 lóerő a Renault 755-éhez képest). 

És most jöjjenek a finnek a kicsi műhelyben (érdemes megnézni a háttérben letakart dolgokat), a maximálisan CO-álló, ősz, Arrows-szerelő bácsi és a csoda, ami illúzióromboló lehet annak, aki azt hiszi, hogy egy versenymotor (pláne, ha 12 évet állt) beindítása egyenlő a gombnyomással.

Ez bizony ilyen, de miután már kitisztult a köd és minden üzemmeleg lett... Nos, a V10-es Judd/Yamaha hangja bizony betöltötte a műhelyt. És mindenki mosolygott: él a szörny. Tudják, hol adta le maximális teljesítményét egy korabeli, Forma-1-es V10-es szívómotor? A 17 000 - 20 000-es tartományban. És ebben a videóban nem forgatják 10 ezer fölé. OMFG.

De hogy ne maradjanak hoppon, itt megnézhetik, hogyan dolgozott és szólt a már emlegetett Renault RS09-es 20 ezres fordulatszámon. Libabőr on!

 Ha minden jól megy, akkor talán hallunk még ilyet pár év múlva a Forma-1-ben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr776912217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paradoxx 2014.11.18. 12:54:23

Megnézném a háttérben letakart két szépséget is :)

effendi79 2014.11.18. 13:10:24

"Ha minden jól megy, akkor talán hallunk még ilyet pár év múlva a Forma-1-ben."

A próféta szóljon belőled. Néha már majdnemmegszokom ezt a mostani nyünnyögést, é akkor jön egy ilyen video, vagy csak egy Formula Renault 3.5 és besírok...

prokee · http://blog.prokee.hu 2014.11.18. 13:26:15

Szép dolog a mai F1-esek hangjának apró árnyalatait elemezgetni - de azért inkább a pokol tüze, mint egy Bosch fúrógép.
www.youtube.com/watch?v=DruAUxV9kaI

www.youtube.com/watch?v=x28DnXTvmv0

#Régenmindenjobbvolt.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2014.11.18. 13:26:17

Huh, a látványtól elkezdtem levegőért kapkodni, szektás csoportos öngyilkosság ez vagy mi? Legalább húznának valami szabadba menő csövet a kipuffra, ha már egy ilyen kis lukban akarja járatni azt a motort...

F1DO 2014.11.18. 13:30:48

Egy kis hidegindítót neki azt jóvan.. :-)

PaOntan 2014.11.18. 13:33:11

az also Renault RS09 motornal mennyi uzemanyagot lehetne megtakaritani, ha efektivebben fecskendeznek be a motorba ?

p4t 2014.11.18. 13:34:21

Ezt a hangot nem lehet szavakba önteni. :D
Nagyon hiányzik a maiakból.

www.liveleak.com/view?i=373_1391021195

Shadowbull 2014.11.18. 13:41:47

@effendi79: nem valoszinu, hogy lesznek meg valaha szivomotorok az F1ben. Szerintem kabe 0,0% a valoszinusege.

Shadowbull 2014.11.18. 14:28:34

@ommm: semmi okuk nincs megvaltoztatni. Muszaki es marketingszempontbol is hulyeseg lenne, nem beszelve a koltsegekrol.

atabi 2014.11.18. 15:47:55

ahh, felállt a szőr a hátamon.
ennek a hangnak a hiánya miatt halt meg az f1....

szmoker (Homo Trollicus) 2014.11.18. 16:01:48

@Shadowbull: "nem beszelve a koltsegekrol"
Azért mennek sorban csődbe a csapatok, mert a turbós KERS-es mostani csodák olyan olcsóak ;)

@PaOntan: sőt, ha be se indítják, akkor mennyit lehet spórolni!...

Shadowbull 2014.11.18. 16:19:01

@szmoker (Homo Trollicus): ha megint jonne egy teljesen uj motorformula, akkor a turbos eroforrasokra eddig kiadott penz ablakon kidobottnak szamitana.

De nem fog jonni, a jelenlegi hajtasrendszer eleg jo az F1-be, a szivomotorok amiket hasznaltak vegletesen elavultak.

@atabi: meghalt? szerintem soha nem volt jobb. Az utobbi par ev az F1 igazi aranykora.

atabi 2014.11.18. 17:23:09

@Shadowbull: hahaha,még szerencsére láttam,hallottam v12-t versenyezni ,ez ahhoz már rég 0.a szívómotor sosem avul el, a környezetvédelmi szabvány miatt kell a turbo.

a csökkenő nézőszám is azt mutatja h. egyre jobb

We make the world a better place 2014.11.18. 18:21:01

"a szívómotor sosem avul el, a környezetvédelmi szabvány miatt kell a turbo."

A szívómotornál a turbósok kisebb fogyasztással tudnak azonos teljesítményt, sűrítésre fordítják a kipufogógázok turbó nélkül elvesző energiáját.

Kupakleválasztó 2014.11.18. 20:10:03

@We make the world a better place: Tapasztalataim szerint vagy kevesebbet fogyaszt, vagy azonos a teljesítmény, de a kettő együtt nem megy. :)

Schütii 2014.11.18. 20:26:57

@We make the world a better place: Na ez a hivatalos rizsa, de mikor a turbót hűteni kell, márpedig azt kell, ha meleg, akkor le van szarva a környezet. (többek közt ezért tudnak bitangul sokat zabálni a turbómotorok ha nem krúzolás a fő felhasználási terület)

Schütii 2014.11.18. 20:28:29

Tulajdonképpen maga a belsőégésű motor van már elavulva, de nincs egyértelműen jobb alternatíva nála sajnos.

Józsi a guminagykeres 2014.11.18. 21:09:40

Egyre többet láthatunk magánkézben lévő régebbi F1-es autót.Tulajdonosaik lassan csinálhatnának egy F1 classic versenyszériát is.Öö ehhez mondjuk mennyi egy féktárcsa vagy egy lengőkar? :D

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2014.11.18. 21:29:13

Pár apróság: Hill főleg a Bridgestone gumiknak köszönhetően került olyan meglepően előre a Hungaroringen. AKkoriban élcsapatok mind Good Yeart használtak, 98-tól a McLaren váltott a BS-okra.

97-ben közelében sem jártak a 20 000-es fordulatszámnak. Jó, ha 17ezret forgott az a motor. Amikor a 2000-es évek elején beszállt a BMW, akkoriban ment a gyilkos motorfejlesztési verseny, és nagy szó volt, amikor a bajorok hozták az újabb specifikációt és 18ezer fölött kb 100-150 fordulatos lépcsőnként mentek egyre feljebb. Aztán átlépték a 19 ezret. Akkoriban a BMW kb kétszer annyit költött az F1-es projektre, mint amikor később vitték a hátukon a Sauber BMW-t, pedig ez utóbbi full csapat volt, az előbbi meg "csak" motorbeszállítás. De hát a folyamatos fejlesztés, meg az új motor minden időmérőre, aztán csere, mert új kellett a versenyre is... na az vitte a pénzt.

Amikor a 2.4-es V8-as korszak elkezdődött 2006-ban, visszajött a Cosworth. Ők voltak az elsők, akik a fejlesztések alatt a próbapadon átlépték a 20 000-es fordulatot. Még fenn van Youtube-on: www.youtube.com/watch?v=U3rBFyOQQgs
Addig nem volt 20 000 fordulat senkinek, még a BMW sem forgott annyit, pedig az aztán erős volt.
Itt egy videó a nedves pályás Imolából, mintha digitális lenne a gázpedál, 18ezer alatti fordulatok (időmérőn):
www.youtube.com/watch?v=bCF7KaCs21M

És egy másik pár évvel későbbről Monzából:
www.youtube.com/watch?v=4M2lcReHz8A
Ekkor kb 19ezernél tartottunk.

KundK 2014.11.18. 21:32:22

Lehet azért ilyet hallani még ma is. Csak jó helyen kell lenni.
És mivel ezek már nem a nagy cirkusz része, sokkal közelebb is lehet kerülni hozzájuk.
www.youtube.com/watch?v=ah7gdFKn-bs

Tomato77 2014.11.18. 22:53:30

De jó ilyet látni, hallani! Mennyi régi, levetett F1-es gép lehet szerte a világban, és ez az Arrows jó kezekben van. Ha lenne egy ilyenem, néha én is összehívnék egy társaságot, és beröffentenénk. :-)

nikó 78 2014.11.18. 22:55:46

Tök mindegy, mennyit fogyaszt az egyik, és a másik konstrukció. Ennek az egésznek a szórakoztatásról kellene szólnia, elvégre ez a száguldó cirkusz. Sportértéke számomra, nagyjából akkor szűnt meg amikor Massa elengedte Sumit először. Engem a szórakoztatás érdekelne, test -test ellen, olyan hangok kíséretében, amiknél az ember valóban úgy érzi, hogy különleges dolog az ami a pályán folyik. A sok bevezetett kütyü miatt, nem igazán szűrhető ki a valódi tehetség. A főszerep a taktikáé, és legfőképp a technikáé

Rocko- 2014.11.18. 23:10:47

nekem nem tetszik ez a 15000+ fordulatszám-tartomány, alig van különbség egy villanymotor hangjától.

Shadowbull 2014.11.18. 23:36:31

@atabi: "a környezetvédelmi szabvány miatt kell a turbo."

Hulyeseg. Semmifele kornyezetvedelmi szabvany nincs az F1-ben.

Shadowbull 2014.11.18. 23:42:44

@nikó 78: "A főszerep a taktikáé, és legfőképp a technikáé"

Reszben. De ez az F1-ben mindig is igy volt.

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.19. 00:26:08

Sorra alszom el a futamokon 12 kör után, pedig egy 300 körös nascart is képes vagyok végignézni.
Hiába megy Hamilton 300-al, egyszerűen nem izgat. Annak lehet valami oka, hogy ez az egyetlen autósport, ami nem hoz lázba..
Ameddig ezek így szóltak, legalább a hang rendben volt. Bár akkor még Palikot kaptuk arcba mellé..

Pasas 2014.11.19. 00:49:07

Pont most lett vége egy filmnek, Lauda és Hunt versengéséről, asszem 76-ban. Sajna nem tudom a címét, de nagyon ajánlom mindenkinek, érdemes megkeresni. Másik, tegnap voltam a Donington parkban, hihetetlen gyűjtemény, túlzás nélkül állíthatom hogy megérint a múlt, élőben látni azokat az autókat... Délután 3 után voltam, nem volt senki más csak én. Felejthetetlen.

KTiby 2014.11.19. 08:21:04

Szerintem meg hülyeség a turbós hibrid motorokra fogni az F1 "válságát". Elég csak az elmúlt 1-2 évre visszaemlékezni, 2.4 V8 szívók voltak és mégis ugyanígy "unalmas" volt a többség számára, mert Vettel és a Red Bull szinte minden versenyt megnyert. Ráadásul a csapattársa sem tudott vele versenyezni, most Rosbergnek is van esélye bajnoknak lenni, így egy futammal a vége előtt. Amikor korábban izgalmas volt egy-egy futam az is inkább a változatos időjárásnak és a szintén mesterségesen kreált gumiproblémáknak volt köszönhető. Ha most lenne több csapat, akik kb. ugyanazon a szinten tudnának versenyezni, nem lenne itt semmi probléma és ez nem a motorban alkalmazott technológiákon múlik.

madbalee 2014.11.19. 08:27:14

Erdemes megnezni a 97-es hungaroringi futam utolso köreit Palikkal, meg mondjuk nemet kommentarral. Durva nagyon a kontraszt több tekintetben is. Palik hangulatott csinal, mig a nemetek nem rosszul dumalnak, de közel sem pörgetik fel ugy a közönseget. Ellenben ök mar 3-4 körrel a vege elött tudjak szepen lemagyarazzak, kb. mi lehet a gondja Hillnek, mig Palik meg a legvegen is ordibal, a klasszikussa valt "Hova tünt Damon Hill-el", es fingja nincs mi törtent(Vagy ugy tesz direkt).

Keressetek ra Youtubon, es rögtön egymas utan nezzetek meg.

madbalee 2014.11.19. 08:30:16

@Shadowbull: Akkor miert kellettek a turbok?

Shadowbull 2014.11.19. 08:40:01

@madbalee: Mert a vilag erre tart. Az F1 mindig is a csucstechnika alkalmazasarol volt hires, a kifutott szivomotorok meg sok mindennek nevezhetok, csak csucsztechnikanak nem. Meg kozvetlen befecskendezes sem volt bennuk, aztan utcai autot kabe 10 eve nem tudsz anelkul venni.

Szerintem pont jol tettek hogy atalakitottak a muszaki alapokat, sokkal erdekesebb lett ezaltal is az egesz. Arrol nem is beszelve hogy most megint a technika csucsa van az F1ben.

Az utobbi 4-5 ev pedig kiemelkedo idoszaka az F1 tortenelmenek, soha ennyi akcio, elozes, varatlan esemeny nem volt a palyan, mint ma. Nyilvan ezek egy resze "mesterseges" dolog, mint a gumik is, de szerintem jol sikerult osszehozni.

Aki unja az F1et, annak nem valo es kesz, nezzen mast. En pl. unom a DTMet meg a WTCC-t, nem is nezem.

Aki most unja az F1et, az a 2000es evek elejen az ongyilkossagot fontolgatta volna 1-1 futam alatt, a 90es evekben meg fel is kototte volna magat.

murray 2014.11.19. 09:06:20

emlékszem 8-10 éve mikor mentél ki a Ringre már a dombok mögül hallottad az autók hangját. A mclaren sivitott mint egy repülő, a ferrari úgy durrogott hogy sírt mindenki a hangtól..
mostmeg..szánalmas prüntyögés a hang

ommm 2014.11.19. 09:12:12

@Putz Patrik: Ez finom csúsztatás. Az FIA-szabályai miatt volt 18 ezer a limit, fékpadon a Honda és a Renault motorok is elforogtak 22 ezerig. Lásd beágyazott videót.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2014.11.19. 09:16:48

@szmoker (Homo Trollicus): Nem azért drágák, mert turbók, hanem azért, mert új technológia (abban az értelemben, hogy 25 évig nem kellett ezzel foglalkozmiuk).

Ha tíz évig turbós motorok lennének, és szívómotor lenne a téma megint, az megint rohadtul drága lenne.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2014.11.19. 09:20:21

@atabi: Igen? Szerintem baromi izgalmas az idei szezon. Szépen akkor szóltak nagyon pl, amikor a "Schumacher meg a többiek" éveket éltük.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2014.11.19. 09:27:12

@murray: ÉN egész élveztem idén a hangot. MEnt a GP2 meg a GP3, amit nem lehetett füldugó nélkül kibekkelni, úgy meg pont olyan hangjuk volt mint a tévében. Haverommal csak ültünk egymás mellett, egy szót sem tudtunk váltani azidő alatt míg a pályán voltak.

Csomó más mindent lehetett hallani a Fomra 1 alatt, különösen meglepett, hogy azért eléggé különböző hangja volt a három motornak, turbó ide vagy oda.

dailyvicodin 2014.11.19. 09:46:28

mit beszélünk a környezetvédelmi elöirásokról, mikor az autókat szállító repülögép egy út alatt a fél szezont bezabálja...

Shadowbull 2014.11.19. 10:14:30

@dailyvicodin: nem is beszelunk kornyezetvedelmi eloirasokrol.

PITTA 2014.11.19. 10:30:40

Tényleg libabőrös lettem! :-D

Tomato77 2014.11.19. 11:39:01

@ommm: Akkoriban, '97-ben még szerintem se érték el a 20000-es, vagy akár a 18000-es percenkénti fordulatszámot. A 18000-es felső határt 2006-tól vezették be, ha jól emlékszem, amikor jöttek a 2,4 literes V8-asok, mert akkor már tényleg beleforogtak a 20000-be. Régi szép idők. :-)

Az egy évvel korábbi, világverő Williamsről (szintén Hill autója) találtam egy linket, ebben a Renault moci a legnagyobb teljesítményét 14500-as fordulatszámnál adja le:
www.19000rpm.com/historia/item/66-williams-fw18

Tomato77 2014.11.19. 11:49:38

Kis guglizás, 1997-es top F1-es autók:

Ferrari F310 B: 16050 rpm
formula1.ferrari.com/cars/f310-b

Williams FW-19: 17000 rpm
www.f1technical.net/f1db/cars/805/williams-fw19

McLaren MP4-12: 16000 rpm
www.mclaren.com/formula1/heritage/cars/1997-formula-1-mclaren-mp4-12/

Tomato77 2014.11.19. 12:04:22

Megvan a kérdéses autó is, 16000 rpm:
pl.wikipedia.org/wiki/Arrows_A18

Józsi a guminagykeres 2014.11.19. 13:16:16

@Papp Sanyi: Nem is próbáltam,viszonyt szutykos Laci cimbimnél (esztergályos,a műhelye falán átszivárgott az olaj egy-két helyen) már megérdeklődtem,hogy hány sörért esztergálna hozzá.

Tomato77 2014.11.19. 15:14:09

@PITTA: Biztos fáztál idefelé a robogódon. :-)))

PITTA 2014.11.19. 16:12:04

@Tomato77: Nem, már nem azzal járok, de a mélygarázsban parkolok. Ezt rakjad össze :-D

Warlimont 2014.11.19. 18:53:50

@atabi: "a környezetvédelmi szabvány miatt kell a turbo."

Nem ezen a 18-20 autón múlik a bolygó jövője.
Ha spórolni akarnának, meg környezetvédeni, akkor ne kelljen minden helyszínre hatalmas, sokemeletes, rongyrázó mobilpalotákat odaszállítani a paddockba minden csapatnak. Kár, hogy nem ezen akarnak inkább spórolni.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2014.11.19. 22:01:10

@ommm: sajnálom, de nincs igazad, rev-limit csak 2006 után volt, előbb 19e, aztán 18e, amikor bevezették, hogy még több versenyt kell kibírnia a motoroknak. (meg ettől függetlenül volt 2006 után a V10-eseknek, hogy egálba hozzák az új, kisebb V8-asokkal. A Toro Rossonak volt pl ilyen visszamaradt V10-ese). De ez már a befagyasztott V8-asok korában történt.

Előtte nem volt revlimit. Ezek a videók, főleg a Honda 3.0L V10 at 20,000 RPM (www.youtube.com/watch?v=ZOJkl4Agf4c) kamu címmel futnak. Ne ezekből indulj ki, amikor adatokra vadászol. Nem forogtak ezek annyit.
www.f1network.net/main/s107/st66401.htm

De azért nem kell kardba dőlni, a cikk élvezetes volt, a videó is frankó, kösz, hogy posztoltátok.

Akit érdekel, hogy mivel jár egy régi, de működésre bírható F1-es birtoklása, annak ezt ajánlom, 9. pont:
ppf1.blog.hu/2011/10/14/10_dolog_amit_nem_tudtal_a_forma_1_rol
Szintén Hill autója, csak egy évvel korábbról.

Shadowbull 2014.11.20. 06:59:25

@saspepe: most meg.

Szerintem 5 even belul ok is atallnak.

Rocko- 2014.11.20. 09:06:29

@saspepe: szerintem egy utcai mazda autó iszonyatosan irreleváns a F1 világában.

Tomato77 2014.11.20. 11:35:19

@Putz Patrik: Köszi az oldaladról a linket. Ma nem nagyon fog haladni a munka... :-) Úgy látom, eléggé jártas vagy a témában.
süti beállítások módosítása