A világ legnagyobb olaszautó-lerakata

  2014. augusztus 23. - Winkler Róbert Címkék: úton Torinói Autómúzeum

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

András, az Iveco PR-ese azt mondta, szerinte közepes, mármint méretre, de érdemes megnézni. Amikor kijöttünk, megkértem, hogy ha legközelebb valaki megkérdezi, nyugodtan mondja csak, hogy nagy, és bár Olaszországban van az UNESCO-világörökség kétharmada, és a Torinói Autómúzeum nem számít bele, ez a maga műfajában nagyobb durranás, mint a Colosseum, a Szent Péter bazilika, vagy a Forum Romanum.

DSC01661_1.jpg

Cugnot autója, bizonyos számítások szerint az első autó a világon, amennyiben az automobil, mármint a magától, vagyis emberi vagy állati erő nélkül mozgó autóról van szó. 1769-ből származik, gőzgéppel működött, legnagyobb érdekességét mégis talán az adja, hogy az autóbalesetekkel foglalkozó tanulmányokban gyakran szerepel. Ez produkálta ugyanis a világ első autóbalesetét - a pesszimista feltaláló nem gondoskodott fékekről. A verda aztán megindult, és csak egy kőfal állította meg.

DSC01663.jpg

Pecori - egy újabb gőzautó 1891-ből, amikor még nem derült ki, hogy a gőzautó az új üzemanyagcella lesz-e, vagy a Wankel sorsára jut. A körbejárhatatlanság miatt ennek még nehezebb rájönni a konkrét működési részleteire, mint a Cugnot-nak.

DSC01672.jpg

1902 - az első nemzetközi Fiat négy hengerrel, majdnem négy literes hengerűrtartalommal, már 75 km/h-s végsebességgel. Ráadásul mondhatjuk, hogy alulról húzott, mert már 1200-as fordulatszámon elérte a 16 lóerős teljesítménycsúcsát.


DSC01674.jpg

A Florentia márka csak tíz évet ért meg, pedig nagyon nem spóroltak a rézzel.

DSC01693.jpg

Néhány év alatt ilyen szép fehér autókig sikerült eljutni. Ez itt egy Delage négyhengeres, 2121 köbcentis motorral, 14 lóerővel.


DSC01695_1.jpg

A korszak, amikor a beszállítók még bátrabban brandingeltek: a párizsi Blériot műhely lámpája a Delage-on. A duda is szép munka: egy irrigátorral kombinált vadászkürt.

DSC01696.jpg

1905. 7,3 literes motort is négy hengerrel készítettek, a csúcsteljesítményét (36 LE) ez is 1200-as fordulatszámon adja le. A kék-arany kombót szépen kitalálták.

DSC01699.jpg

Így nézett ki Emily 1914-ben, egy Silver Ghost orrán.

DSC01688.jpg

Itala Mod. 35. 1907-ből. Scipione Borghese herceg volt a sofőr, Ettore Guizzardi a szerelő, az utasülést pedig
Luigi Barzini, a Corriere Della Sera tudósítója foglalta el. Ahogy a feliratból és a zászlókból is látszik, az út Párizstól Pekingig 16 ezer kilométeren át tartott, és hatvan nap alatt nyomták le. Az ülések mögött két hatalmas benzintank látható. Az négyhengeres, 45 lóerős motor hengerűrtartalma bő hét liter, négygangos a váltó, a motorház felülnézetből pedig így néz ki:

DSC01690.jpg

 

DSC01686.jpg

Amikor még senki sem sejtette, melyik olasz gyár éri majd meg az ezredfordulót: ez itt egy FIAL (Fabbrica Italiana Automobili Legnano) 1906-ból. A cég 1909-re meg is szűnt, pedig mind a 420 kilója gusztusos, ahogy van. Kéthengeres motorja 8 lóerőt adott le a szokásos 1100-as fordulatszám körül.

DSC01706.jpg

1925-ös Bugatti Diatto 30 négy hengerrel és kétliteres motorral, 3000-es fordulaton 54 ló, és 115 km/h a végsebesség. A Diatto persze eredetileg nem típus, hanem önálló repülőgépmotor- és autógyár volt, ez a típus az önálló cég hattyúdala. A szövevényes együttműködés történetében olyanok is előfordultak, hogy Ettore Bugatti tervezett nekik nyolchengeres motort, mellyel kapcsolatban még megvan Diatto lelkes távirata, amit Bugattinak küldött:
"Boldogan jelentem, hogy a motor teszteredményei kiválóak, briliáns teljesítményt, 210 lóerőt mértünk."

DSC01708.jpg

DSC01710.jpg

1920 Isotta Fraschini. Az 1919-es párizsi szalonon mutatták be. Korának egyik legkifinomultabb konstrukciója 80 lóerővel 2200-as fordulatszámon, 120-as végsebességgel. A Rolls-Royce és a Hispano-Suiza ligájában játszott, soros nyolchengeres, Giustino Cattaneo által tervezett motorjával igazi státusszimbólum volt, imádták a kor hírességei. 1919 és 1932 között 1600 példány készült, a karosszériákat természetesen az erre szakosodott műhelyek gyártották, ezt például a milánói Ditta Castagna. Volt hát benne anyag; érdekes, hogy majdnem pontosan annyiszor nehezebb, ahányszor több hengere van, mint a fentebb látható kis piros FIAL-nak (1600 kg).

DSC01713.jpg

A nem szarral gurigázás ősi bástyája, a Mercedes-Benz 1936-ben ilyen, 2,2 tonnás pusztítókat gyártott mannheimi gyárában, mint az 500K. Szintén soros nyolchengeres motor 5 literes hengerűrtartalommal és kompresszorral, így jött ki belőle 3500-as fordulaton 180, igen, 180 lóerő (@3500). Az elöl-hátul független felfüggesztéses futóművel talán nem is feltétlenül volt halálközeli élmény.

DSC01711.jpg

1936-ban mutatták be a Lancia Aprilia szedánt, melyet Vincenzo Lancia vezetésével terveztek. Hemiszférikus égésterű V4-es motor, elöl-hátul független kerékfelfüggesztés, áramvonalas, önhordó karosszéria, 730 kilós össztömeg. Eleinte 1351 köbcentis motorral gyártották, mint a kiállított példányt, aztán 1486-ra növelték a hengerűrtartalmat, így már 48 lóerőt tudott, 4300-as fordulatszámon, 125 km/h-s végsebességgel.

DSC01715.jpg

DSC01716.jpg

A pelikánmadár épp fiókáit keresi, hogy vérével táplálja őket, biztosan elkóricáltak valahol a nyolc henger környékén, hiszen ez egy Packard Super Eight. Jól válogattak a Torinói Autómúzeumban, mert Amerika azért hiányzott volna a luxusautók térképéről. Csak elöl volt független a kerékfelfüggesztés, de a tempó sem volt akkora: az 5,2 literes motor a háromfokozatú váltójával 125 lóerőt tudott 3200-as fordulaton, ami 120-as végsebességet jelentett.

DSC01721.jpg

 Nyilván van Traction Avant-juk is, a fakerekű ős C3-as és a DS mellett. Macskaperspektívából egész félelmetes a Citroen 1934-es, elsőkerekes újdonsága, ami pontosan egy tonna.

DSC01726.jpg

DSC01727.jpg

Élőben mindig szívbemarkoló, mennyire kis nyomi a Topolino, mellyel a Fiat rátalált igazi profiljára, a zseniális népautók gyártására. És eddig az sem tűnt fel, hogy nem csak az amerikaiak csináltak ilyen repülős orrdíszeket. Összesen 24 Fiatja van a múzeumnak, legalábbis a katalógusban ennyit számoltam, el tudom képzelni, hogy a raktárban is punnyasztanak még párat. A Topolino, vagyis egérke csak a népi neve volt az eredeti 500-asnak, és az általunk régi 500-asnak hívott szexi gombóc volt eredetileg a Nuova 500. A zseniális mérnök, Dante Giacosa tervezte, a hatliteres fogyasztású motorral szerelt kétülésesből 1936 és 1955 között 520 ezret gyártottak. (4 henger, 13 ló, 745 kg)

DSC01730.jpg

Fiat Turbina, kísérleti prototípus 1954-ből gázturbinás motorral.

DSC01736.jpg

Az évszám: 1956. Ekkor még senki sem fanyalgott egy hatszemélyes Fiat formáján, nem is lett volna min. Tudják, hol volt a bemutatója? A brüsszeli szalonon! A Fiat 600 alapjaira épülő autó a hatszemélyes változaton kívül létezett 4/5 és taxi változatban is. Ezt a példányt egy 1995-ös torinói formatervezési kiállításra hozták rendbe, hiszen ez volt az egyik fő sztár: az olasz ízlés és kreativitás gyönyörű példája, amelynél forma és funkció emlegetése nem rizsa, hanem maga a nagy büdös igazság.

DSC01740.jpg

Bocsánat, tudom, Isettát mindenki látott már, de a játékdobozos kiszerelés nem gyenge, nem tudtam megállni, hogy be ne rakjam.

DSC01759.jpg

 Hát igen, az ezredforduló. Addig nem volt szokás olasz autók formáin poénkodni, de az Ecobasic tanulmányautó is van olyan fura, hogy csak én nézegettem hosszasan a múzeumban, hogy megvárjam, beérik-e a fejemben. Én persze óriási sznob vagyok, és ha olasz a dizájn, úgyis rábeszélem magam, hogy zseniális. Az Ecobasic formai lehetőségeit persze behatárolta, hogy a cél az autóipar szent grálja, a háromliteres fogyasztás volt. 4 henger, 1200 köbcenti, 60 lóerő, bohócváltó. Kéne? (Nekem persze, hogy!) És persze rögtön megbocsátóbbak lesznek az Ecobasic formájával, ha megmutatom a Fiat 1993-as villanyautóját, amit Downtown névre kereszteltek.

DSC01761.jpg

Na jó, akkor most fertőtlenítsük is le gyorsan a retinánkat és az agyunkat, jöjjön egy szép versenyautó, egy Alfa Romeo 33 TT12 1975-ből.

DSC01778.jpg

Alfából csak egy tucatnyi van a múzeumnak. Ez 1975-ben lett világbajnok. 320 km/h-s végsebességét 500 lóerős,  12 hengeres, háromliteres boxermotorja biztosította. 11 ezret forgott. Nagyon üzembiztosan működött, a Watkins Glen-i hatórás versenyt is simán nyerte - 826 nyélgázon megtett kilométerrel.

DSC01780.jpg

Mindnyájunk példaképe Giovanni Lurani Cernuschi, autómérnök, autóversenyző, újságíró. Persze hogy miket írt a múlt század első felében, nem tudom, de a fenti felsorolás névjegykártyának és vázlatos önéletrajznak egyaránt fullos. Főleg, ha hozzávesszük a Calvenzano grófja címet. Salmson, Derby, Alfa Romeo és Maserati modellekkel versenyzett, tizenegy alkalommal csinálta meg a Mille Migliát, háromszor nyerte meg kategóriáját. 1933-ban MG-vel, 1948-ban Healey-vel, 1952-ben Porschéval. Még irigylésre méltóbb életpálya, ha hosszávesszük, hogy nemcsak a Mille Migliákat csinálta végig, hanem a XX. századot is: 1995-ben halt meg, 90 évesen. A 2. világháború után a FIA-val dolgozott a GT és a Formula Junior kategóriák bevezetésén. A múzeumban látható, általa tervezett Nibbio 2 egy 350 köbcentis Moto Guzzi motorral döntötte meg távolsági rekordokat Monzában, elődje, a Nibbio volt az első 500 köbcentis, ami gyorsabban ment, mint 100 mérföld per óra.

DSC01782.jpg

 Ez volt a pont, ahol gyorsan megkerestem Andrást, és a lelkére kötöttem, hogy ha a továbbiakban bárki kérdezi, mekkora a Torinói Autómúzeum, használja nyugodtan a kurva nagy kifejezést. Itt például nincs semmi képi trükk, tényleg a végtelenbe vesznek a múlt század első harmadának versenyautói, melyekhez ki sem írják, melyik micsoda. Inkább el vannak dugva a legérdekesebb modellek, balra a kis kiszögellésekben. A hatás tényleg olyan, mintha kiütnének egy sokkolóval. Ha valaki többedmagával megy, érdemes beosztani, ki melyik részlegből készül fel előre és tart előadást, mert én például hiába kérdeztem bármi műszakit az idegenvezetőtől, azt mondta, bocs, ő csak idegenvezető. A múzemumnak angol nyelven is elég részletes honlapja van, érdemes ezt alaposan átnyálazni az utazás előtt.

DSC01783.jpg

 DSC01787.jpg

Torino valószínűleg a legkevésbé érdekes és szép olasz város, tele érdektelen politikusok lovas- és egyéb szobraival. De azért olasz, tehát egy sétát megér, enni is jókat lehet, utazásnál tehát érdemes egy éjszakát beiktatni a múzeum miatt.

DSC01551.jpg

DSC01567.jpg

DSC01558.jpg

DSC01587.jpg

DSC01563.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr216594731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

protézisesh 2014.08.23. 09:07:40

Az a csillagmotoros az kemény...

outtatime 2014.08.23. 09:13:04

a végén az a csillagmotoros csoda :)
zseniális

V12 Power 2014.08.23. 09:31:11

A cillagmotoros nekem is nagyon tetszik! De borzalmas lehetett vezetni, mennyire orrtolos lehet!

V12 Power 2014.08.23. 09:32:09

csillag az, nem vagyok pösze...

moltam4300 2014.08.23. 09:57:38

Ezeket a leömlőket megnézve nem nagyon érdekelhette régen a motortervezőket az áramlástan... Bár ilyen alacsony fordulatoknál talán annyira nem is fontos.

outtatime 2014.08.23. 10:00:16

Ja, meg a Fiat Itala hengerenként majdnem két liter?
Magyarul egy henger űrtartalma egy mai kompakt középkategóriás motoré.
Mennyit forog az olyan? 4-et egy perc alatt vagy mi? ;)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.08.23. 11:24:32

Torinoa legosztrákabb város:-)

Madár Fokker 2014.08.23. 12:19:46

@outtatime: Az An-2-es repülőgép motorjának (ilyen van a Li-2-esen és a PZL M-18-ason is némi változtatással) egy hengere több, mint 3 liter (9 henger/kb. 29 liter). Azt akár 2000 fölé is lehet pörgetni. A wiki szerint 2350 a max. fordulat :)

Oldm4n 2014.08.23. 12:59:05

Isetta, duplán poén - DINKY Toys. (Dual Income, No Kids Yet rövidítése.):D
Egyedül leszek, de nekem a gázturbinás FIAT a kedvencem. Mit léphet... Sőt, milyen gyorsan lehet meghalni benne! o.O

tehtube 2014.08.23. 13:24:45

Az Ecobasic volt az a típus amely túl olcsó lett volna, azért akadt el?

TaaT 2014.08.23. 14:24:05

Ilyen volt kint? kepkezelo.com/images/ytzq488p5m42scgj66b.jpg

Nekem valahogy ezek a monstrumok nagyon tetszek.

outtatime 2014.08.23. 14:41:01

@Bőhmúr:
@Madár Fokker:

Már csak arra gondoltam, persze nem tudom fordulatszám-kijelzése volt-e, de ha igen, az ember beleül és nézi az osztásokat, 1,2,...3 sárga színű,4 már piros, talán 5. ÉS NINCS SZORZÓ :):):)

Ellensúly 2014.08.23. 15:44:19

Jó cikk, bár egy nyelvtani ellenőrzés nem ártott volna neki.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.08.23. 16:34:24

Az a csillagmotoros csoda külön megérne egy cikket. Ha jól számol az ember, feltűnik Neki a páros hengerszám, ami a csillagmotornál ritka. És ez azért páros, mert ez a jármű bizony kétütemű.

Winkler Róbert 2014.08.23. 17:20:00

@Ellensúly: Örömmel kijavítom, ha kicsit konkrétabban megnevezed a problémás részeket.

bervas · http://mt10.blog.hu 2014.08.23. 17:43:36

A csillagmotoros szörnyről már olvastam valahol magyar nyelvű cikket a neten. Nyolc ikerdugattyús hengere van, ha jól emlékszem. Az nyolc hengerfej, 16 dugattyú.

b-gabee 2014.08.23. 20:09:50

A Downtown-nál gyorsan becsuktam a szemem...

Cave Nick 2014.08.23. 21:04:23

Ez a Downtown nagyon adja. Annyira 90-es évek Fiat, hogy az valami kurvajó. :D

ROTFL Manó 2014.08.23. 22:42:30

@Winkler Róbert: Aki nem gondoskodik fékről, az OPTIMISTA, nem pedig pesszimista...

:-)

Ellensúly 2014.08.24. 01:40:33

@Winkler Róbert:
_eső_ nemzetközi Fiat négy hengerrel
_négy literes_ hengerűrtartalommal (egybeírandó)
ez is 1200-as fordulatszámon _aja_ le
négy hengerrel és _két literes_ motorral, (egybeírandó)
_brilliáns_ teljesítményt
_a_ Hispano-Suiza (a néma H miatt „az” a helyes névelő)
fakerekű _ős C3-as_ (kötőjellel kellene)
nem tudtam megállni, hogy be _ne_ rakjam (dupla tagadás)

outtatime 2014.08.24. 06:13:28

@Ellensúly: Azt ugye tudod, hogy az "aja le" != "adja le" :Đ
Ja és azt is, hogy a következő találkozón kinek jut a turhás sör?? :D:D:D

outtatime 2014.08.24. 06:14:42

A Delage is valami elképesztően gyönyörű!

LeslieBear 2014.08.24. 06:53:38

@Madár Fokker:@Oldm4n: Szerintem gyönyörű a Turbina, nekem még 1/43-asméretben meg is van a mintegy 2000-et számláló autómodell gyűjteményemben.

jk88 2014.08.24. 11:21:56

Lehet hülye kérdés, de azért elengedem:
Ha a 4 ütemű Otto motor működési elve már a kezdetektől kezdve ugyanaz, akkor mi okozza azt, hogy egy itt bemutatott sokliteres motor max. 40 lóerő körül van, egy 60-évvel későbbi ugyanakkora pedig sokszor ennek a nagyon többszöröse (természetesen csak a szívókra vonatkozik a kérdés). Régen miért kellett 2000 köbcenti 14 lóerőhöz, amikor a 70-es években ennek a négyszereséhez már elég volt fele ennyi hengerűrtartalom? Mi volt ennyire gagyi régen? A gyújtás? A karburálás?

Johhny Bravo 2014.08.24. 12:18:14

@jk88: a gyártás pontatlansága, az anyaghasználat illetve sok technológiai mindenféle... nem vagyok mérnök. illetve még szerintem a technika kifinomultsága nem volt annyira jó mint most nem beszélve hogy akkoriban az autók sem voltak túl olcsók és elérhetők több ember számára mint manapság vagy 30-40 éve és pénz sem volt fejlesztésekre annyi mint késöbb.
ez csak az én véleményem!

nagyo78 2014.08.24. 12:36:03

És az elmaradhatatlan MILF a végére. Köszönjük. :)

nagyo78 2014.08.24. 12:37:51

@jk88: A vezérlés típusa is rengeteget számít.

bervas · http://mt10.blog.hu 2014.08.24. 13:33:32

@jk88:
Mi volt más régen:
- a szerkezeti anyagok
- az előzetes számítás módszerei (mechanika, kenéstechnika, termodinamika)
- a konstrukciós kialakítások (forgattyús mechanizmus, karburátor, gyújtás, szelepvezérlés)
- az akkori benzin minősége
- az akkori indítási lehetőségek

Emellett gyakran az adólóerőt adták meg a típusnévben, nem a valós teljesítményt.

A félreértések elkerülése végett ezeket a gépeket függvény táblázatok és logarléc segítségével, kézzel, ceruzával, papíron számították-méretezték.

Egy 40 LE-s motorhoz 3 liter kellett. Persze. Hogy lehessen kurblival indítani, nem lehet 5,5-nél több a kompresszió viszonya (Mazda Skyaktiv: kb. 15,5). A szívószelepe talán még hörgőszelep, nem működhet széles fordulatszám tartományban. A forgó megszakítós gyújtómágnes sem bírja a fordulatot. Kenni adalékolatlan alapolaj keni, nagy fordulatok kizárva, hamar szétkopik és besül.

Ezzel együtt 1913-ban már készült pörgős V8, 1914-ben 500-as DOHC twin, 1921-ben meg DOHC négyhengeres.

Alhazred 2014.08.24. 22:22:01

én rajongom egyedül a kis 600-as multiplát, pedig még a büdös életben nem láttam?

MisterD 2014.08.25. 19:28:37

Winkler: Én is jártam ebben a 'szentélyben'. A megírt cikked nagyon jó volt, bár szerintem az autósújságírás sznobságának legmélyebb bugyraiban pácolódsz, amiért egy mondattal sem említetted meg a kiállított Ferrarikat, a kiállításra készült Citroen DS-t, vagy a torinói 'autóipari' térképet esetleg a kiemelt designereket. Értem én, hogy a legtöbb elcsépelt téma, de a Lajtán innen biztos érdekelt volna még néhány autóbuzeráns majmot, mint pl. engem is.

Szóval írsz egy második részt is ehhez?Előre is köszi :)

Katana750 2014.08.25. 22:37:46

@Alhazred: Fiatot én sem, de Zastavát igen és nekem is ez a kedvencem.

Carrot2013 2015.01.03. 00:29:21

Nagyon jó a poszt és jöhet a második rész!
Köszönjük előre is!