Bogár saga: Polírozom a bohócot

  2014. augusztus 02. - Bende Tibor Címkék: volkswagen bogár diy tc flotta tibby tibby bogar

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pedig milyen jó kis Bogár volt
2014-09-27 08:52:08

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Én megmondtam előre, hogy baj lesz
2014-08-23 06:50:05

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Bogár saga: Polírozom a bohócot
2014-08-02 12:15:37

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Elment az eszünk: kasznit cseréltünk a Bogáron
2014-06-01 07:10:34

Épp Göbivel ültünk az irodámban, amikor Marci hívott, aki a Velvetnél dolgozik. Autót akart venni, mert a

Az előző részek tartalmából:
Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni.
Vettem egy bogarat, örültem neki.
Elkezdtem szerelgetni, kiderült, nagyon élvezetes dolog.
Kasznit cseréltünk rajta, szép sárga lett.
Ebben a részben pedig felpolírozom

IMG 3581
Ez volt az utolsó előtti mozzanata a kasznicserének: az én két vékony kerekem, rajtuk a vadiúj gumikkal mentek Marcinak, cserébe a szélesített felnikért, amin lefutott gumik voltak. Pokoli mázlival találtam mintaazonos gumit hátra, pár éveset, két darabot. Juhééééj!

A kasztnicsere után bőven akadt tennivaló. Nem mért a sebességmérő, meg amúgy is mást mutatott az óra, mint az eredeti, ezért megbeszéltük Marcival a cserét, hogy ne essünk ki az olajcsere, tankolás és egyéb ritmusokból. A gumicsere után az APV Rt. székháza előtt, az újlipótvárosi lakosság nagy csodálkozására szétkaptuk a bogarakat, és óraegységet cseréltünk. Ezt úgy kell elképzelni, hogy megálltunk a MOL kút mögött, üresre pakoltuk a csomagtartókat, ki a járdára, és derékig az autókban túrva szitkozódtunk.

IMG 3582
Aztán átgurultunk az APV Rt. elé kilométerórát cserélgetni, péntek esti kikapcsolódásnak

Persze semmi se stimmelt, mert Marci órája egy automata váltósból származott, és ezért volt rajta pár foglalat ami összezavart bennünket, pedig előtte becsületesen végigfotóztuk a csatlakozókat. De megoldottuk. Az örökölt elektromos rendszer makacskodott itt-ott, tolatólámpám például azóta sincs. Borzalmasan utáltam a Golf I.-féle kormánykapcsolót, a műanyag indexszel és a „rendes” ablaktörlő kapcsolóval. Ugyanis a bogár ablaktörlő kapcsolója az ergonómia tudományának felfedezése előtt született, és a műszerfal közepén lakik. Eredetileg. De ebben bajuszkapcsolós lett. Ezt sürgősen vissza kell alakítani. De legjobban azt utáltam, hogy melegen nem lehetett beindítani a kasznicsere óra, ami jelentős életminőség romlást hozott.

IMG 3591
Így aztán kreatívan kellett megoldani a feladatot, hogy a fényszóró helyett ne az olajnyomás, a töltés helyett ne az indexvisszajelző világítson

Mivel a sárga autó eredetileg szellőző nélküli motorháztetővel készült (1200 volt lánykorában), így megrekedt a meleg a motortérben, amitől felmelegedett, vagy akár el is párolgott a karbiban a benzin, ettől nehezen indult. Melegen. Na de a meleg magától nem kerül be a motortérbe, az oda a motortól jön, mégpedig a motor lemezelése és a kasztni közötti résen, amit a motorguminak csúfolt alkatrész tart kívül, ami egy többszörös S-betűt formázó gumiprofil. Természetesen ezt se tettük be a kasznicserekor, elfeledés okán. És a legegyszerűbb a motor kivételével megoldani a problémát.

Részmegoldást találtam ki: veszek egy szellőzős géptetőt, hátha javít valamicskét. Javított valamicskét, és szerencsére narancssárgát sodort elém a sors, Tóth Gabi sufnijának tetejéről, mégpedig az insbrucki téli olimpia napszítta matricájával (1976!!). Ezt tettem fel legelőször. Ez se túl bonyolult, a rugóval lehet épp szenvedni, de egy nagyobbacska fogó megteszi erőkarnak. Az a trükk, hogy egyszerre csak az egyik oldalt kell beakasztani.

IMG 3649
Úgy másfél óra volt átszerelni: rendszámtartó, rendszámvilágítás, eresz a rendszám fölé, rugó, zsanér, zár. Ezeket kellett áttenni, aztán ment is fel, a helyére

Amíg minden apróságot legyőzök, addig is megadom az esélyt a szerethető kisautóvá válásnak: az eredetileg tervezett polírgép teszt részeként megpróbálom felpolírozni a fényezést, hátha. A Festool előadásán nagyon figyeltem, de övig be voltam kakilva, nehogy elrontsak valamit. A csomagtartótető volt a legkézreesőbb demonstrációs felület: nagy, egybefüggő felületek alkotják, meg látványos is, ha jól sikerül. Ott a helyszínen megpróbáltuk, nem volt reménytelen. Szép fényes lett az az oldala, amit a Festool munkatársa csinált. Aztán nekem kellett megpróbálni, a díszléc túloldalán nekiálltam. A hatás nem maradt el. Egyrészt nagyon meghúzza az anyag a gépet, amikor megtapad, másrészt hamar felmelegszik a lemez, olyankor abba kell hagyni. Itt egy kép, ilyen lett elsőre.

IMG 3673
Tükröződnek a felhők!!

Elhatároztam, hogy az egész autót megcsinálom, mégpedig azzal az anyaggal, és azzal a géppel, mert ez a viaszos cucc nagyon látványos eredményt hozott. Bevásároltam a szükséges dolgokat: díszlécpatentek, lámpagumik az indexek alá, lámpagumik a hátsó lámpák alá. Lökhárítógumik és a motortértető gumikédere és az ütközője. Mivel az új motorháztető már fent volt, így minden készen állt a művelethez.

Először is a díszléceket pattogtattam le, és szépen eltettem őket, nehogy a mostani ökörhugyozásnál is jobban meggörbüljenek. Aztán a kiszedtem a patentokat a közepükön lévő kis pöcök kiütésével. Végül a lökhárítókat szereltem le, ami pár csavar mindössze. A lámpák kicsit több bajt okoztak, mivel ott van elektromosság, a testelés így is csak esetleges volt. Mindent lefotóztam, mi, hová volt bedugva, melyik kábel hogyan görbült, de még így is lett csinálni valója Prokeenak másnap. A két hátsó lámpa és az index leszerelése után az ablaktörlők és az antenna maradtak hátra. Sima ügy.

IMG 3689
Természetesen minden össze volt rohadva, de legalább megismerkedhettem a Bosch típusú rendszerrel

Szerencsére a garázs előtt szinte egész nap árnyék van, csak kora délutántól süt oda kicsit a nap, szóval kívül tudtam kezdeni. Ez azért fontos, hogy a napfény ne melegítse fel a kasztnit.  Így, üresen jól lemostam a kocsit, még előző este. Reggel egyből nekiláttam. Gyorsabban ment, mint gondoltam, elemről elemre haladtam, pontosan betartva a tanultakat: erősen fogni, ne rántsa meg, spórolni az anyaggal, ha felmelegszik a lemez, abbahagyni. Ha foltos, csíkos, fátyolos, szilikoneltávolítóval tisztítani, majd mindent megismételni. A lakók meg-megálltak mellettem, és kérdezgettek, hogy hű de szép, meg milyen jó lesz, nem mondom, ránézésre elég csinos lett. Délre végeztem az autó teljes jobb oldalával. Leizzadtam, minden bajom volt.

IMG 3672
Így tanultuk előző nap, hogy is kell ezt, szerintem ordít a különség

A tetejét még elkezdtem odakint, de nagyon melegedett az idő, hamar száradt a políranyag. Betettem a kocsit hűlni a garázsba, amíg ettem pár falatot. A második etap, délután már könnyebb volt. A tetővel ugyan megszenvedtem, magas is, púpos is, nagy is, és az esőcsatornák mellett elég nehéz volt dolgozni a szivaccsal, jól meg is tépáztam. Egy ikeás kis sámli sokat segített, így nem kellett a vállvonal fölé emelt géppel dolgozni. Az eredmény viszonylag jó lett, így első próbálkozásnak semmiképp se lett olyan, mintha profi csinálta volna, de valahogy már kinéz legalább, és ami a lényeg, én csináltam.

IMG 3696
Ezek a vízvető élek szedik szét a szivacsot

Késő délután átjött a Motordoktor a lányaival, megnézni, hogy is tettem tönkre az autómat, de körbejárva megállapította, egész jó lesz ez. Addigra már csak a bal eleje volt hátra, ott ő is kipróbálta a cuccot. Gyorsan visszaszórtam a lámpákat, az indexeket, hogy másnap ezzel jöhessek dolgozni, és megörökíthessük azon fényes mezítelenségében. Persze semmi változás, az utcán ez is csak egy a szélső sávban szerencsétlenkedő, negyven lóerős Bogár maradt.

bug polír-12

A következő részben az elektromosság gatyába rázásáról, hifiépítésről, motortérgumiról és kerékcsapágyakról lesz szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr356565063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cockroach 2014.08.02. 13:22:28

Bende Tibi kezd a szememben igazi autobuzi lenni - polirozza az autojat, szerelgeti, nem hurcolja szerelotol szereloig, hanem magad uram, ha mas nem alapon erzi a keze alatt szuleto targyat.
Penzen mindent meg lehet venni, de ahhoz csak penz kell...
Nem kurvulunk el. :-)

Sok sikert es kitartast!
A nagy fiuk legozasa mindig elvezetes eloadas. :-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.08.02. 14:02:17

Úgylátom a polirozás azért kevés lesz :-)

gobolyosg 2014.08.02. 14:46:19

Mennyi nettó munka egy ilyen polírozás?

Trau_es_Nyul 2014.08.02. 15:00:39

Napsugarast!

Nem akarok belevauvau, de nekem is szellőzőrács nélküli 1300-asom (1967) van és még soha nem volt gondom (kopp-kopp), amikor melegben indultam vele (kánikula/meleg motorral indulás kombó inkluzíve). Nem lehet, hogy más furmány is van a dologban?

Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2014.08.02. 16:10:41

Azért bárki mondhat bármit, ennek az autónak van egy olyan formája, amit nagyon eltaláltak.

csipoca 2014.08.02. 16:13:13

Én felszerelnék egy periszkópot a motorháztetőre, azt akkor tuti még fázna is a motor. Komolyan mondom elolvas az ember egy ilyet és feláll a haja. A golf kapcsolós kötegben ellenállás kábel megy hátra a trafóhoz! Esetleg talán inkább azon gondolkoznék hogy a segédindító áram a trafóhoz nem lett bekötve, és szerencsétlen tuti nem indul melegen. Ha nem cseréltetek indítót akkor egy relét kell felrakni neki. Ha van az önindító automatán 16-os csatlakozó akkor meg azt kéne bekötni.
Kíváncsi leszek a másik kocsi tulajától mikor olvassuk azt a című cikket hogy: "Azok a fránya megszakítógyártók milyen vacak minőséget gyártanak"

Természetesen a két kocsin illene a trafót is megcserélni, bár szerintem várjuk meg a cikket :)

ghostdog75 2014.08.02. 16:41:15

Azért a halásznadrág(ha így hívják),mindent visz.:-)
Befektetett munka dicséretes.

Motordoktor 2014.08.02. 16:48:07

@csipoca: Te érted amit írsz? Mert én egyáltalán nem, pedig láttam pár hasonló gyújtást, nem csak Bogárban...

Motordoktor 2014.08.02. 16:49:17

@gobolyosg: több óra, még géppel is.

csipoca 2014.08.02. 17:15:12

@Motordoktor: @Motordoktor: Érdekes hogy nem láttál ilyet, rengeteg típusba alkalmazták a megszakító terhelésének csökkentése érdekében. Skoda-Fiat-Merci-audi-golf,stb. Amelyikben két kábel megy a kötegből a trafó 15-re az mind ilyen. Az indítón se ok nélkül van egy 16-os kivezetés, azok is mind ilyen rendszerrel készültek.

abes 2014.08.02. 18:46:08

Azt a motortérgumit sürgősen rakd be, mert megfőzöd a motort.
A kipufogótól felfelé áramlik a forró levegő és azt forgatja a turbina. A 4 rácsos motorháztető csak annyit segít a dolgon, hogy álltában felfelé ki tud menni a meleg. Viszont onnét friss hideg levegőt nem fog beszívni.

johnnylightning 2014.08.02. 19:08:50

Én egy műanyag külső vízelvezetőt is feltennék a motorháztetőre. Hatalmas esők vagy viharok idején, ha nagyon nagy mennyiségű eső zúdul le, akkor elég sok eső bejuthat a motorba, ha fedetlen helyen áll. Tudok olyanról, akinek okozott már kisebb kellemetlenségeket a bejutott víz.

nyuszy 2014.08.02. 19:52:26

Tibby, hogy valaki pozitívat is írjon, szerintem k@ jó lett, ég és föld.

kkn 2014.08.02. 20:23:59

@Trau_es_Nyul: Nekem a 190 a repedt üzemanyagcsövekkel csinálta. Új üzemanyagcsövekkel még az eltört hableválasztó nélkül is indult, nem forrt fel benne a benzin. Előtte meg volt, hogy fél nap múlva indult csak el, estére.

urv 2014.08.02. 21:14:44

@johnnylightning: Én úgy értelmeztem, amit írt, hogy az belekerült már, csak később jön a cikk...

johnnylightning 2014.08.02. 21:25:03

@urv: valamit írt, de abból én nem jöttem rá pontosan mire gondol...van belső vízelvezető is, amit a kétrácsos motorháztető alá szerelnek belülre...van aki ezt beügyeskedi a 4 rácsos motorháztető alá is, bár ha ez be van szerelve, akkor nem kap a motor sokkal több levegőt, mintha egyáltalán nem lenne rács a motorháztetőn.

László Cselényi 2014.08.02. 21:31:18

Most én is SÁRGA VAGYOK AZ IRÍGYSÉGTŐL!!!! (egy valamikori metálkék(gemini blau)nyithatótetejű 1200cm3-s "bogaras".NAGYON sok örömöt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Üdv.

johnnylightning 2014.08.02. 21:44:00

@Trau_es_Nyul: nagyobb teljesítményű motoroknál (1.6-os vagy tuning motor) lehet, hogy gond lehet abból, ha nincs rács a motorháztetőn...bár alapvetően nem kéne, hogy gond legyen egy gyári 1.3-as motornál. De egy 40+ éves motor nyilvánvalóan nem olyan hibátlan, mint új korában, így lehetséges, hogy sok, egyéb, apró gond összeadódva okozhat melegedést, amin lehet segít valamit a rácsozott motorháztető.

Bende Tibor 2014.08.02. 22:45:21

@gobolyosg: mindennel egyutt, tehat szet es osszeszereles, patentvasarlas, bo egy nap. Volt nekem. Masnak biztosan gyorsabb, mert nem all meg fotozni, dokumentalni.

Bende Tibor 2014.08.02. 22:49:09

@abes: mar reg bent van, csak a posztokban idorendben haladok. Ez majus kozepe volt.

Bende Tibor 2014.08.02. 22:53:43

@kkn: itt az volt, hogy nem elsore indult be, mint hidegen, hanem teligazad tekeresre tobbedszerre.
@johnnylightning: ha van olyanod, ne habozz. De csak a belso erdekel. Ez egyhatos, dupla szivos, dupla elomelegitos.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.08.03. 01:58:29

Klassz a Golf1 cikk is, pedig nem vagyok márkahívő.Az az 1600TL pedig direkt kurvajól nézett ki, hogy a rákba' nem lett vajon sikeres...

johnnylightning 2014.08.03. 10:54:15

@geegee: Jó cikk, bár volt benne egy-két elírás (bár utólag mintha javítva lett volna szerencsére).

Nem lett sikeres, mert bár eleinte a bogárral párhuzamosan készült, az volt a terv, hogy lassan átveszi a bogár szerepét a piacon. De a bogarat csak valami nagyon forradalmi újdonsággal lehetett leváltani, ami a Golf volt. A Typ3-as sorozat pedig a bogár alapjaira épült, sokkal többet nem tudott nyújtani a bogárnál.

Ettől függetlenül nem volt akkora bukás a Typ3, mivel 2.5 millió darabot adtak el belőle ha minden igaz, csak nem tudta megközelíteni a bogár sikereit, amit valljunk be, nem sok másik autónak sikerült.

anyahajókabinajtóhajtogató 2014.08.03. 11:54:43

Amúgy MNV Zrt már pár éve de nincs jelentősége :) A gépezet gyönyörű, mi voltunk a fiammal akik a budafoki úttól a blaháig csodáltuk egy parkoló parádé + totalcar matricás fabia kombiból ;)

2014.08.03. 18:27:15

egy 08-15 ös Swift manapsag többet er. Bar igaz ezeken a magad szereleseken mindenkinek tul kell esnie, plane, ha elvezi is :)))

min 2014.08.03. 22:58:22

cimborám bogarán az utólag felszerelt tolatólámpának külön kapcsolója volt a műszerfalon, aminek a másodlagos funkciója az volt, hogy az őt levillogatóknak vissza tudott villogatni :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.08.04. 16:32:57

@johnnylightning: Én mondjuk azért vettem volna az 1600TL-t mert sztem jobban néz ki, mint a bobár.És ha hozza azt az egyszerű, de megbízható műszaki színvonalat, az még inkább plusz lett volna.De sajnos nem ezen múlt a gép sikere... :-)

@min: jó kis megoldás az ilyen... :D és szomorú, hogy kellhet... :-(

johnnylightning 2014.08.04. 16:37:06

@geegee: volt olyan megbízható, mint a bogár, bár a bogarat nehéz felülmúlni...a 411/412/K70 volt megbízhatóság terén problémás, de az nem ide tartozik.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.08.04. 19:04:59

@johnnylightning: Kösz.kár, hogy nem nagyon látni már az utakon.