Egy levágott fejű ember nyerte a Dacia Hiénát

  2014. június 19. - papptibi Címkék: dacia logan hiéna

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

Már egy ideje lógok a Kanalas Dacia Hiéna eredményhirdetésével, aminek kézenfekvő oka lehetne a beérkező pályaművek nagy száma, ám a valóság sokkal prózaibb: a lustaság.

Sajnos akkoriban annyira nem volt esemény egy Dacia szerelése, hogy nem is nagyon fotózták az emberek. Akkor még nem sejtették, hogy érték lesz, például a TC Hiéna feladványokhoz. Meg aztán akkoriban nem digitális géppel készültek a fotók, a franc se győzte volna pénzzel és filmmel a sok szerelős fotót.

A kommentek közül azért bemásolnám ide Mazda121db hozzászólását, amiből a fiatalabbak is megérthetik, miért is hívták román Legónak a Daciákat:

Nekünk kép nincs róla (illetve egyen háttérben homályosan látszódik), de "élmény" annál több.
'88-ban vettük újonnan. Szüleim órákig vizsgálták a Merkur telepen a lehetséges kocsikat, hogy ne legyen selejt (meglegyen minden ajtó-kerék stb). Kiválasztottak egy sötétkék példányt, rendezték a papírokat. Elindultunk haza, kb 1,5perc utazás után megállt. (annyi benzin nem volt benne, hogy az első kútig elérjünk, kutasok már tudták, hogy semmi baj nincs, nem mi voltunk az elsők)
Otthon a bezárásnál kiderült, hogy a szépen átnézett kocsi rozsdásodik...
Apu Dacia-s kollégái ajánlottak egy szerelőt, aki másnap összerakja még egyszer, és akkor tuti jó lesz, örök élet. Na ez így is történt, apu ment az autóért, szerelő kérdezi: ugye nem kellett hirtelen fékezni, megállni. Apu mondja: nem sima utunk volt, gyakorlatilag csak a ház előtt álltunk meg. Szerelő: Jó, mert a főfékhenger csak lógott a levegőben, nem volt rögzítve...
Ez a pillanat megalapozta a következő 5,5év kölcsönös "szeretetét és megbecsülését"!
Még az egy év lejárta előtt betelt a garanciafüzet. Számtalan kipufogórendszert, féltengelyt, izzót fogyasztott. Az első futómű gyári hibás volt, sehol nem tudták megcsinálni: 40000km=2garnitúra gumi. Állandóan dőlt belőle az olaj, de hiába cseréltek ki rajta többször mindent, állandóan odacsinált a garázs padlóra. végül kiderült, hogy a fagydugó volt szar. Közben az olaj miatt 3 garnitúra kuplungtárcsa is a levesben landolt.
Mosásnál (pedig megvettük a drága autósamponokat) mindig kék lett a szivacs.
Kedvenc történetem: Apuval ketten mentünk nagypapáékhoz látogatóba. Főútról kellett lekanyarodni (ugye szokásosan lelassít, vissza kettőbe stb), lelassítás megvolt, de 2 nem lett meg, ugyanis a kuplung pedál LEESETT A PADLÓRA! Hazafele végig 2-ben jöttünk, imádkozva, hogy ne kapjunk pirosat.
Eladás előttre kezdett összeállni: német féltengely, francia kipufogó (több mint egy éve volt már rajta és még jó volt), Tungsram izzók).
Jött a 6 éves műszaki vizsga: szélvédő karcos, lámpák vakok, új gumik kellenek, tömítések motorba, futóműbe ki tudja mik, szóval egy rakat pénz és akkor még a nyakunkon van ez a sz@ar, szóval döntöttek a szüleim: Dacia el, és valami rendes nyugati autót megveszünk. Románok állandóan zaklattak minket, mert tudták, hogy van Daciánk. Mindig ilyen 100e körüli összegért akarták vinni, annál azért jobb állapotban volt, család határozott 150 lesz az alja.Egyszer egyedül voltam otthon. Csengettek, ablakon ki:
-Van Dacia-tok
-Van, mennyit adtok érte?
-120e (ez volt eddig a legmagasabb ajánlat)
-150 alatt nem eladó, addig vissza se gyertek.
Végül is este visszajöttek, és 145-ért vitték. Ez '93 telén volt, én 9 évesen "adtam el" a kocsit. Végül is mindenhonnan lábon hazajött, bár elég sokszor külső segítséget kellett igénybe venni hozzá.
Majd vettünk tavasszal egy Mazdát, és a nyugodt évek 20 éve tartanak...

Csikóssal beszélgettünk erről, aki a fagydugó-kérdést megfejtette: ez néha hívták fagydugónak a szerelők, ám valójában egy olajjárat ledugózásáról lehet szó, ahová amúgy valami extra műszert szerelnek, vagy hasonló. A Daciákban egyébként azért nem volt annyi benzin sem, hogy eljusson az első kútig, mert állítólag minden harmadiknak lyukas volt a tankja, a legendárium szerint nem egy vadiúj Dákó égett le a Merkúr-telephez legközelebb lévő kútnál.

Viszont a versenykiírás nem prózaíró versenyt tartalmazott, hanem fényképbeküldő versenyt, amin valaki a régi Daciáját szereli. Kevesen tudtak ilyet küldeni, bár azt is nagyra értékeltük, hogy ha nem is szerelős, de régi daciás fekete-fehér képeket is küldtek, mint pl. ezt Nintaus:

i-53919638eac6a-scn0000551.jpg

 A másik kedvencem szintén Nintausé, amiből az is látszik, hogy akkoriban nem mindig fűztek színes filmet a full frame-es fényképezőkbe. Íme, egy csodás 1300-as Dákó, amely Afitos családi fotóalbumából származik:

f-53907cb31250b-scn0000145.jpg

Csakhogy a versenykiírásban szerelős fotót kértem, és ehhez tartom magam. A pályázók közül mindössze ketten rendelkeztek ilyennel. Az egyikük R12Lucas kommentelőnk, akinek egész kis fotósorozata volt Dacia és Renault 12-es szerelésből. Sőt, úgy tűnik, inkább egy felújítás stádiumait láthatjuk, a digitális képek adatai alapján 2004-ből. Mint pl ez:

Képernyőfelvétel (12).png

Ez mondjuk pont az R12-es, de az Indafotó-galériában van bőven Dacia is.

A másik pályázó is komplett Dacia-galériát küldött, viszont itt szemmel láthatóan még filmre készült, tényleg archív fotókról van szó. A beküldő KTomi1310.

0019.jpg

Azt hiszem, KTomi1310-et bármelyik fotótanfolyamról eltanácsolnák (illetve azt, aki ezt a képet lőtte), de ez nem fotótanfolyam, hanem a Kanalas Dacia Hiéna, ahol ez most a szigorú zsűri döntésének értelmében a győzelmet jelenti számára.

Köszönjük mindenkinek, aki részt vett a játékban. Nyugi, a Hiéna nem hal meg, csak mindig más nyereményt dob fel.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr566310616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tizenkettő 2014.06.19. 15:29:25

Szerintem rosszul fejtettétek meg mert az a vezérműtengely furatának dugója, ahol az r4-r5 esetében egy szimmering kerül, és ki van vezetve a tengely, amin keresztül a generátort és a vízpumpát hajtják. A daciaban mivel fordítva van a motor ezt nem használják, és egy fém sapka zárja le. De az nem fagydugó!

Tizenkettő 2014.06.19. 15:38:53

De az előző posztban is volt leírta valaki a megfejtést.

Tizenkettő 2014.06.19. 16:28:16

Egyszer azért kíváncsi lennék miért van a dacias rémtörténetek 90%-ban az állíólag, mesélte, hallottam, szomszéd, ismerős szó, illetve ezek kombinációja. Persze nem volt hibátlan, de igen sokan rájátszanak a dolgora.

butschq 2014.06.19. 20:52:25

Két sztárfotó 89-90 környékéről rólam :)
Nem szerelős, és szkenner hiányában telefonnal digitalizáltam, de a lényeg a Dacia :D

Nekünk egyébként az a pár év alatt nem volt nagy baja, apa a ami napig az egyik legkényelmesebb autójának tartja.

indafoto.hu/butschq/image/21268711-9d78dcf7/user#nagyitas

indafoto.hu/butschq/image/21268699-9c5165ed/user#nagyitas

MantaMann 2014.06.19. 22:43:02

@Tizenkettő: Barátom! A sas nem vadászik legyekre! ;)
Tudod:
"Mindenki úgy élvez, ahogy tud..." és van aki a szaros füvet szereti.

Tizenkettő 2014.06.19. 23:12:47

Nem tudom miért gondolja úgy a tisztelt totalcar, hogy minden adandó alkalommal oda kell szarni annak a pár megmaradt daciasnak az asztalára, és gyökér feladatokkal cikkekkel valótlan állításokkal poént csinálni belőle, belőlük. Semilyen veterános csoportot nem szeretnék megbántani, de nem a Dacia volt a legszarabb, még ha esetleg az utolsó években tényleg borzasztó is volt a minősége. A többi keleti autó sem az örökkévalóság mintaképe volt. Azt meg igazán nem kellene a történetbe, hogy a sok dilettáns "szerelő" egy ilyen egyszerű autót képtelen volt megjavítani, és ezt is oly gyakran annak hibájaként feltűntetni. Marhára unalmas már, hogy folyamatosan ilyen írásokat kell olvasni egyetlen konkrét teszt, leírás semmi nincs csak a bújtatott poénkodás meg szarozás. De abban sem vagyok biztos, ha lenne az egyáltalán objektív tudna lenni, és nem szőné át az előbb említett hangulat. Inkább ne legyen semmi az lenne a legjobb.

Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2014.06.19. 23:40:37

@Tizenkettő:
Nem tudom mennyire jellemző, nekünk egy évig volt ilyen Dacia, első tulajdonostól ismerőstől, de az egy év alatt amíg a románok el nem vitték valami 130ezer forintért nemvolt szégyellős úton útfélen lerohadt, a fék javítás után 2 órával már képes volt megadni magát. Ettől persze lehet, hogy az összes többi jó volt, és csak mi fogtunk ki egy ótvar szutykot, de utána felüdülés volt a 7 éves használt kombi Lada.

Tizenkettő 2014.06.19. 23:44:28

Sipos Zolitól meg szeretnék elnézést kérni, hogy az általánosítás áldozata lett, ugyanis ő volt az egyetlen aki képes volt tavaly egy cikkben normálisan írni róla. De ez az egyetlen kivétel a 1x év alatt.

Tizenkettő 2014.06.19. 23:50:52

@Don Tejbegríz a féllábú matrac: Nyilván van pozitív és negatív példa is. Nekünk meg az 1300-as lada motorja hullott elemeire a garázsba álláskor amikor az egyik hajtókar csak úgy simán kettétört. De ez nem azt jelenti, hogy mind szar volt. És az, hogy egy javítás után tönkremegy egy fék nem feltétlenül az autó hibája. Inkább a szerelőé, vagy a hiánygazdaság ócska alkatrészeié.

MantaMann 2014.06.20. 00:12:54

@Don Tejbegríz a féllábú matrac:
Akkor itt egy másik UL:
Azok a lehetetlen főfékhengerek (is) már egyszer selejtbe kerültek. Egy magyarul beszélő -azóta talán már honfitársunk- hathatós válogatása és közreműködése után kerültek a hazai autósboltok polcaira dömping áron...

Nagykorú 2014.06.20. 01:04:48

A kilencvenes évek elején az ú.n. "lengyel piacokon" tömegével árulták a Dacia gyárból selejtként kidobott alkatrészeket - újként. Meg házaltak a szerelőknél vándor kereskedők. Mi vettünk jó áron egy zsák Dacia ventillátor hőgombát, mind rossz volt. Egy erdélyi ismerős mutatta meg később, hogy milyen minőség igazoló pecsétek hiányoztak róluk, tehát egyértelműen a szeméttelepről származott az összes. A felét beszereltük autókba, majd garanciába ki, aztán a Bocskai úti "Rablóbácsi" autósboltjából származóra cseréltük az összeset.

Tizenkettő 2014.06.20. 07:19:47

Mindig a 80-as évek végi daciakkal azonosítják az autókat, amik mint korábban is írtam valóban szarabbak voltak, viszont mindez nem igaz a 70-es évek 1300-asairól amik eleinte a legdrágább keleti autók közt voltak, és semilyen különösebb problémájuk nem volt. Csak mivel drága volt nem volt annyi belőle mint a 80-as évek végén várakozás nélküli elvihető ki tudja milyen okokból hozzánk került tx tlx-ekből. Az 1300-asokra rengeteget kellett várni, sőt igen későn is került itthon bevezetésre, az első darabok 74 körül érkeztek. (69-ben indult a gyártás igaz először csak összeszerelő üzemként) De a későbbi tx tlx is tudott jó autó lenni, csak minimálisan érteni kellett hozzá, ebből gazdagodott meg Baumgartner is.

Tizenkettő 2014.06.20. 07:28:23

Már látom magamelőtt a következő hiéna csellendzset. Aki rászarik egy dacia motorháztetejére majd fényképen beküldi azt azok közt kisorsolnak egy toyotás tollat......

Tizenkettő 2014.06.20. 07:45:17

És még egy hozzászólás a "fagydugó" vonalhoz. Ha a vezérműtengely zárófedele eresztett, még akkor is egy irdatlan nagy kamu a dolog, mert ha onnan olaj folyik az kizárt dolog, hogy a kuplungra folyjon mivel a lendkerék síkban elválasztja őket. Ha ott folyik az olaj az egyszerűen lefolyik a lendkerék előtt a blokk hátulján és alul kicsöpög.

nyivus 2014.06.20. 09:26:30

1973-ban gyártott Dacia 1300-asunk 29 évvel ezelőtt került hozzánk, és azóta, bármennyire hihetetlennek tűnne, SOHA nem hagyott cserben és nem robbant le. Igaz, mindig gondosan karbantartottuk és vigyáztunk rá. Az utóbbi években kevesebbet használtam, de jelenleg is tökéletesen működik.

rezgaras 2014.06.20. 10:00:51

Haverom a 90-es évek elején kapott egy egy éves szerződést Németországba, ahova Daciával ment. Felfedezte, hogy a közeli kisváros roncstelepén ott áll egy leharcolt Renault 12-es. Törzsvendég lett a roncstelepen és a Daciába lassan átvándorolt a Renault sok-sok alkatrésze. Az első a féltengely volt. A motort pesze a száma miatt nem lehetett átmenteni. Aztán kapott egy év hosszabbítást, hazahozta és eladta a Daciát és vett egy Nissant.

zweitakt 2014.06.20. 11:31:46

@rezgaras:
Hehe, úgy látszik, vagy közös az ismerős, vagy nem egyedi az eset... Az én haverom hazajött a dákóval, és a kabát alatt a PJxx-xx rendszámmal visszament az azonos színű R12-ért a roncstelepre, és lábon haza hozta. Anno nem volt nagy etvasz átrakni a dákó motorszám-plakettjét, és átütni az alvázszámot, nem volt még eredetvizsga... Évekig használta, aztán kirohadt alóla...
Amúgy voltak szakik, akik tényleg tudták, hova kell nyúlni. Egyszer megállt késő ősszel a dália, és kész. Néztük innét, néztük onnét, semmi hiba, szkra, benzin van, indít, megy. Fél óra után újra megáll. Ott tébláboltunk az országúton, jött egy helyi erő egy ARO-val. Benéz a motortérbe:
-Ja, nem téliesítették! -És fogott egy papundekli darabot (nála mindig van a kocsiban) és körberakta vele a karburátort. -Befagy, ha nagyon nyomják neki, mert túlhűl a karburátorház. Télen azért nem, mert ott már a tankba befagy a víztartalom... Na, viszlát!
És többet nem állt meg...1988.

Cymantrene 2014.06.21. 07:34:57

'89 nyarán vettünk egy szép sárga 1410 TLX-t, talán egy hónap alatt meg lehetett kapni. Egész jól bevált. Ezek valami meghiúsult nyugati exportból visszamaradt példányok lehettek, amiket akkor olyan meglepően gyorsan lehetett venni. Szocialista szemmel nézve egész megtervezett és kulturált belseje volt (pl. első ajtók kemény zsebeibe pont befért egy sor dobozos üdítő), gazdag műszerezettség (még az anyósülés előtt is volt két műszer, talán töltés meg olajnyomás, a vezető felé fordítva). 65 lovas motor, 5 sebességes váltó, hát a Wartburgunknál jobban ment és kevesebbet evett. Én nem emlékszem nagyobb gondjára, pedig apám belerakott 30+ ezret évente. A gyári aksija még azon a nyáron cellazárlatos lett, ahogy jöttünk haza Prágából kis ausztriai kitérővel, pont Hegyeshalomban az osztrák oldalról nem indult el, csak betolva. A magyar oldalon nem is állította le, akárhogy morgott a vámos, aztán nagy szerencsével Mosonmagyaróváron az Autóklubnál tudtunk venni egy újat aksit, zárás után 3 perccel, még épp elcsíptuk a srácot, és elég jó fej is volt. Így aztán a Wartburgot megtartotta mellette tartaléknak, azzal én jól és sokat jártam :-) de igazából nem volt rá szükség.
Az utolsó nagyobb útjára én vittem, síelni mentünk vele. Az már nem tetszett neki, először szétdurrant a fűtéscsap. Rövidre zártam a fűtőradiátort és ledugóztam a fölösleges lukakat. Öten jól felöltözve így se fáztunk, beleheltük, amennyire kellett, a párát meg egy jó kis Vileda párátlanító kendővel szüntettem meg a szélvédőn-oldalüvegeken, hátsó ablakon meg ment az ablakfűtés. Aztán a kuplungbovdenen megcsúszott a horgonycsavar. Az anya meg a bovden végén a menetesszár is annyira szar anyagból volt, hogy úgy lekoptak a menetek, hogy a gyári anyát végig lehetett húzni rajta. Éppen annyira emelt még ki a kuplung, hogy négyesben be tudtam húzni teljes 90 kilómmal nekifeszülve, és egy kis kuplung-égetéssel félre tudtam állni a sípályára vezető szerpentin közepéről. Egy síszervízből kerítettünk egy marék önzáró anyát, és vagy ötöt rátekertem a menetesszárra. Úgy már tartottak.
Utána eladtuk alku nélkül 220-ért egy szatmárnémetii fiatal párnak. Apám úgy meglepődött a hirtelen eladáson, hogy átadás előtt teletankolta, meg bedobta a csomagtartóba a téli gumikat is, pedig azok nem voltak az alkuban. Szerintem még évekig boldogan használták, még nem is rozsdásodott.

DeezL 2014.06.21. 17:10:46

Kényelmesnek kényelmes volt,de én is csak 1-2 elfogadhatóval találkoztam az összes többi szar volt..apósnak volt majd sógoromé lett,dacián tanultam vezetni... elég volt,szereltem eleget a Daciát,meg az egyik haveromnak és unokatesójának is volt... bár amikor sógor vett egy BX-et azt a gyökér döntött motorosat akkor úgy voltam vele,a Daciát könnyebb volt szerelni:)

bandeee 2014.06.21. 22:04:03

8:20 - Aki autókkal foglalkozóként nem tud egyest szúrni, úgy h mindenki más rajta igen... :) Egyértelműen nem csípte a típust és jobban esett így értékelnie...
süti beállítások módosítása