Egy modern F1-pálya gyors halála

  2014. május 11. - Máth Dávid Címkék: pusztulás forma-1 spa belga nagydíj Nivelles-Baulers

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Le Mans-i raceface-hiéna
2015-06-19 17:11:41

Vannak gátlásaid? Fél percre tedd el mélyre, a fiók aljára, mert ide pofa kell – versenypofa. A

Matekos hiéna Le Mans-pendrive-ért
2015-06-16 20:53:41

A hiéna új konca 3,74 gigányi tömény sajtóanyag (persze törölhető) cseppalakú műanyagtokba csomagolva

Aztán stadionban aludtál-e már? Hiéna ugyanitt
2015-06-13 12:09:48

El nem tudom képzelni, milyen kemény csata ment a négy nagy csapat szervezői között, hogy ki mely pálya közeli

Nem csak a BMW-s lehet tahó
2015-03-13 16:18:11

De néha a porschés is. Meg a passatos phaetonos. Sőt, olykor autó se kell hozzá, hogy ugyanebből a halmazból

A hetvenes évek elejére a Formula-1 kezdte levetkőzni az ős grand-prix-korszakból megmaradt ösztöneit. Ekkoriban halt meg a legjobbak közül Lorenzo Bandini, Jo Schlesser és Jochen Rindt, és a huszonéves sorozat döntéshozóin, valamint a nagydíjak szervezőin egyre nagyobb volt a nyomás, hogy javítsanak a biztonságon. Az autókkal ekkor még nem tudtak mit csinálni, már a bukókeret is óriási előrelépés volt, így elsősorban a versenypályákat vették elő. A versenyzők és a szervezők kezdték belátni, hogy bukótér és szalagkorlát nélkül orosz rulettezni nem lehet a végtelenségig. Az egyik nagy áldozat a Belga Nagydíj volt, ami egy sajnálatos pályaváltással tudta csak kimozogni a megszűnést.

bonnier baleset belgha nagydíj_1.jpgJo Bonnier Cooperje lóg egy Spa-i támfalon az 1966-os belga nagydíjon

A belgák 1968-ig tizenhét világbajnoki nagydíjat rendeztek. Mindet Spa-Francorchamps-ban, egy közútakból összeollózott, izgalmas pályán, ami részben a mai Spa rokona. Keskeny aszfaltját domboldal, fák, néhol egy-két házfal szegélyezte, bukótér csak elvétve akadt, azok is leginkább szűk füves puszták voltak. A kori viszonyok mellett nem volt egy kirívóan veszélyes versenypálya, de ahhoz elég meredek volt, hogy 1969-ben elkaszálja a szigor, és a Belga Nagydíj kikerüljön a naptárból. Ekkoriban a stílusát tekintve hasonló Nürburgring is a felerősödő biztonságvágy áldozata lett: miután a szervezők nem tudták teljesíteni az elvárásokat, a GPDA (Grand Prix-Versenyzők Szövetsége) nyomására egy évre átvitték a Német Nagydíjat a Hockenheimringre.

Spa-t az 1970-es futamra végigszalagkorlátozták, azonban ez sem volt elég. A visszatérés csak egy alkalomra szólt, és nem volt mit tenni, a belgáknak új pályát kellett építeniük. Az 1971-es szezonból így újfent kimaradtak, az évben elkészült viszont a Nivelles-Baulers, Spa-hoz hasonlóan vallon földön. Ez már-már túl modern is volt az akkori igényeknek.

Ha létezhet ellentéte egy versenypályának, akkor Spa-nak Nivelles-Baulers volt az. Amíg előbbi az Ardennek meredek lejtőire épült, addig Nivelles egész sík helyre került, mindössze a célegyenese végén volt egy enyhe emelkedő. Korlátra itt nem volt szükség, akkora bukóterei voltak, hogy a nézők panaszkodtak, mert túl messze vannak a történésektől. Steril volt és modern, az új generációs pályák egyik úttörője. Jellegét tekintve talán nagyobb rokonságot mutatna a mai Tilke-pályákkal, mint bármivel azokból az évekből.

fentről a 72-es nagydíj idején
Az új pálya fentről, az 1972-es nagydíj idején

A Nivelles-en a biztonságra nem lehetett panasz, a versenyzők mégsem szerették. A pilóták többsége unalmasnak és túl síknak mondta, nem tetszett nekik az sem, hogy rövid. Az építtetők eredetileg egy hosszú pályát szerettek volna, de nem tudtak elég területet vásárolni hozzá, ezért lett mindössze 3,7 kilométeres. Bár a szervezők csak bizonytalan gazdasági háttérrel voltak képesek bejelentkezni érte, 1972-ben ide került a belga nagydíj.

Spa pótlását rotációs rendszerben képzelték el a belgák. Ez úgy nézett ki, hogy az egyik évben a vallonoknál, a másik évben a flamandoknál tartják a Forma-1-es futamokat. A '72-es nagydíjjal Nivelles-ben a vallonok kezdték a sort, ez volt a szezon ötödik versenye. A kor legnagyobbjai érkeztek a Brüsszelhez közel fekvő pályára, kivéve a címvédő Jackie Stewartot, aki gyomorhurut miatt távol maradt. Itt volt viszont a pontversenyben vezető Emerson Fittipaldi, aki első világbajnoki címére hajtott ekkor, és meg is nyerte a futamot.

nivelles-baulers
Nivelles-Baulers legszebb napjainak egyikén, és elhagyatva

1973-ban a flamandokon volt a sor, így a sorozat Zolderbe ment. Amikor egy évvel később újra a vallonok következtek, a szervezőnek már komoly gondjai voltak, egész konkrétan becsődölt, de erre a futamra még sikerült összerántani a szponzorokat, és a pálya a naptárban maradt. A visszatérés Fittipaldinak kedvezett, aki ekkor már mint egyszeres világbajnok nyert itt újra. A győzelemért Laudával meccselt egy szorosat.

dyn003 original 640 480 jpeg 2615689 a09913e26d947c76d434d81af5a
Egy fennmaradt szakasz manapság

Két év múlva újra megpróbálták, de ekkor már nem sikerült. Részben azért, mert Nivelles-Baulers-en az aszfalt állapota nagyon leromlott, amivel a korábbi nagy biztonsági előny eltűnt. A pálya nem csak a Forma-1-es futamokhoz lett alkalmatlan, de a nemzetközi sorozatok is kerülték. Ami ez után jött, az egy szomorú, határozott lejtmenet. Rövid idő alatt eldőlt, hogy nem csak egy kimaradásról van szó, de itt már sosem lesz Belga Nagydíj. 1980-ra odáig jutott a pálya, hogy mindenféle autóversenyről letiltották. Motorversenyeket még rövid időre ráengedtek, majd 1981. június 30-án bevonták az engedélyét, így pedig már csak egy gaztengerben tekergő aszfaltcsík maradt. A területet 1985-ben eladták, a pit épületei és a pálya a kilencvenes évek végéig elhagyatva álltak, még csak a reménye sem élt a feltámadásnak. Néhányan ezután is felmentek rá, az örömautózásnak valamikor a kétezres évek elején lett vége: egy részét elhordták, más szakaszain ingatlanfejlesztések útjába állt.

az egykori boxkijárat
Az egykori pálya boxkijárata

A nyomvonal egyes szakaszai máig megvannak, közútként használják őket. Az egykori célegyenesre két körforgalom került, a néhai pálya legjellegzetesebb része, a kettes és a hármas kanyarból álló Big Loop kb. 300 fokos ívét pedig manapság a környező ipartelep dolgozói élvezik.

További képek a galériában és itt; Google Street View; videó

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr196017871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

z.fuse 2014.05.11. 20:17:05

Ez (is) szép munka Dávid,köszönet érte.

KPali 2014.05.11. 21:31:24

Erről sem hallottam még, jó cikk. Szomorú látni a földkupacokat a nyomvonalon.

3gb 2014.05.11. 21:42:05

Nekem a régi "egyszerű" pályák tetszenek leginkább. Ezek az új pályák, hát... Hiába ez a sok új dolog én azt gondolom a mai f1-ről, hogy Monaco az ékköve, Spa a legenda, Monza pedig maga a száguldás a Forma-1. Köszi vamivan-nak az infót, érdekes volt, mint maga az írás is.

kaponyanyi 2014.05.11. 21:51:15

Sajnos a Hungaroring is egy "eltervezett pálya". Az volt az ideológia tervezéskor, hogy lassú, biztonságos pálya a menő. Előzni szinte nem lehet, keskeny, nincsenek gyors egyenesek. Várható, hogy kiveszik a programból, csoda, hogy eddig nem történt meg.

3gb 2014.05.11. 22:03:28

a Csikós poszton óóóhhhhh az a Lancia, Istenem, de gyönyörűűűűűűű!!!

3gb 2014.05.11. 22:15:12

@kaponyanyi:
amíg Bernie az úr addig marad, amúgy ha nem nézzük nagy magyarsággal, meg hazaszeretettel, meg elfogultsággal, akkor beláthatjuk, hogy igazából nincs nagy létjogusultsága, bár nem ez az egyetlen pálya ilyen szempontból. Múltkor volt szerencsém letölteni az első magyar versenyt, hát érdekes volt. Bernie 30 évvel fiatalabban oltotta a magyar szocialista vezetőket, akik nem átallottak 126-os mercivel érkezni a pályára, de egy kúrva szót nem tudtak angolul, he-he. a közvetítés a maihoz képest élvezhetettlen és nézhetettlen, van kb. a maihoz képest 5%-nyi kamera, nagyon súlyos, de azért nagyon érdekes. a torrent-kereso.hu-ról töltöttem le, ha valakit érdekel:-)

Rocko- 2014.05.11. 22:16:12

vicces lehet úgy egy versenypályán haladni, hogy közben halvány lila fogalmad sincs róla.

saxos 2014.05.11. 22:53:09

nekem tetszik a cikk kérhetünk még

laverdasfc 2014.05.11. 23:32:54

@Rocko-: Hehe, én pont így jártam amikor a Massif Centralban elmentem egy kicsit autózni a vulkánok közé. Csak az tűnt fel, hogy furcsán döntött a kanyar és betonfalakon kopott BP-feliratok vannak. Aztán rákerestem és kiderült, hogy itt rendezték minden idők legszebb környezetben zajló nagydíját. Egy-két idősebb francia még emlékezett is a futamokra.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.05.12. 02:15:02

hej ez a srac jo es erdekes cikkeket ir, hajra csak igy tovabb!

@Rocko-: kicsit off de en meg autoztam anno a pre-GPS es pre-autosnavi korszakban Angliaban az A303 on es jobbkezre erdekes koveket lattam a birkalegelon - mondtam magamban tiszta Stonehenge, ugy latszik sok helyen van ilyenhez hasonlo ---- de kiderult egy Stonehenge van es azaz :))) a parkolo meg az epuletek le vannak sullyesztve az ut tuloldalan, az utrol csak a kovek latszanak :)))

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.05.12. 02:16:17

@3gb: nem lattad Grosz Karolyt hamburgert enni amerikaban mikor fogadta az oreg Bush :D felejthetetlen :D:D:D

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2014.05.12. 06:49:42

@kaponyanyi: Viszont kellően technikás, és az is sokat számít.

Rocko- 2014.05.12. 06:58:31

@visszakettopadlogaz: :D
mondjuk ez a süllyesztett parkoló okosság, ha le akarnám fotózni, engem is zavarna a háttérben parkoló autó.

Pysti 2014.05.12. 08:25:44

Klassz ez a cikk! EZ a belga pálya nekem sem nyerte volna el a tetszésemet. A mai modern pályákkal (Tielke-féle)az a gondom, hogy nagyon sterilek. Unalmas nézni rajta a versenyeket (Shanghai, Korea, India), sőt egyik másik talán a pilóták számára sem túl nagy kihívás (új Hockenheim, Abu Dhabi). Nem azt mondom, hogy minden pálya olyan legyen mint a Nürburgring Nordschleife, de több szintkülönbség, bukkanók nagyon jót tesznek egy pályának. (Istambul és Austin emiatt nagyon jók) A Hungaroring pedig szerintem kifejezetten jó pálya (klasszikus, régi stílusú). A főépületet kéne sürgősen felújítani, illetve az elmúlt években megálmodott új nyomvonal is jót tenne (előzési zóna)!

madbalee 2014.05.12. 09:06:27

Grat a posztert, jo olvasni ezeket a törteneteket az elveszett palyakrol:)

Sztavrosz_ (törölt) 2014.05.12. 13:25:13

Kérdés az hogy melyik szomorúbb egy földkupac az aszfaltcsík közepén, avagy egy aszfaltcsík az addíg érintetlen táj közepén? :)

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2014.05.12. 13:42:39

@laverdasfc: Charade-ról (Clermont-Ferrand) beszélsz? A pálya létezik még amúgy csak kissé meg lett kurtítva, te gondolom akkor azon a szakaszon járhattál amit azóta már lecsatoltak róla.

Yaesu 2014.05.12. 13:51:44

Reims-Gueux is megér egy misét. Pár éve volt szerencsém végigmenni rajta, mert közút a nagy része. Nem semmi versenyek mehettek ott a '60-as évek elején.

tlantos 2014.05.12. 15:35:02

@kaponyanyi: Monacoban meg a celegyenes is gorbe, elozni szinte lehetetlen, aztan megis jo.
Tudom, hangulata van, imadom a varost, de azert a ring teljesen rendben van. A barcelonai sokkal unalmasabb.

laverdasfc 2014.05.12. 23:50:54

@convar: Igen! Charade az. A mostani Charade vicces kis pálya a régi mellett. A szűk aszfalt és a legördülő kövek amelyek elvették Helmut Marko szeme világát, vagy ahogy a körforgalomhoz érve előbukkan a Puy de Dome, szinte hihetetlen hogy itt futamot rendeztek.
Az egész környék a varázslatos holdbéli tájjal, a számos verseny- és tesztpályával, a Gordon-Benett kupával, egykori Voxan motorgyárral, Michelin központtal egészen különleges hangulatot áraszt.

laverdasfc 2014.05.12. 23:56:09

Másik kedvencem: miért van lelátó az Autobahn mellett ha Berlinből délnyugati irányban a vásárváros mellett megyünk ki:

www.hoefingen.net/tagesmix/wiki/js0711b.jpg

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2014.05.13. 13:39:14

@Yaesu: hát nem. D@saxos: e akkor már Rouen-t is említsük meg:
www.youtube.com/watch?v=rwymhDcrDjQ

Ez is egy k.jó pálya, szimmel sokat megyek rajta mert a Grand Prix Legends-ben alap pálya.
@saxos: elég sokx volt dejavum úgyhogy azthiszem igen.
@laverdasfc: azért az újkori Charade sem rossz sztem. Persze, csak egy csökevény az eredeti pályavonalhoz képest de még mindig 1000x jobb, hangulatosabb mint pl. a szintén francia, laposteknő Paul Ricard vgy éppen bármelyik Tilke produktum. Sztem. (Bár én is érzem hogy ennek igazából nem feltétlen mondtál ellent.)
@saxos: ezek már az utolsó évei voltak AVUS-nak, és ekkorra már minden különlegességét elvesztette. Kb. amolyan Norisring 2 lett belőle.

Ami miatt legenda az a régi, 10km-es (sőt a 30-as években még 20km-es!) kör, a két 5km-es (ill. a 30-as években 10km-es!) egyenesével akkor még egy erősen döntött visszafordítóval amiben ha túlvállaltad magad repültél mint a győzelmi zászló. (Persze nem csak ekkor: rossz belegondolni hogy mi van éppen a kanyarban haladva kap az ember mondjuk egy jobb első defektet...) Szal ez egy abszolút őrült, eszméletlen száguldás volt, sőt, abnormális, nyilván épp ezért halt ki mára mint a dinoszauruszok.

Lásd: www.etracksonline.co.uk/Europe/Germany/avus37_map.gif
Igen, ez egy pályarajz :D

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2014.05.13. 13:42:02

@Yaesu: hát nem. De akkor már Rouen-t is említsük meg:
www.youtube.com/watch?v=rwymhDcrDjQ

Ez is egy k.jó pálya, szimmel sokat megyek rajta mert a Grand Prix Legends-ben alap pálya.

@saxos: elég sokx volt dejavum úgyhogy azthiszem igen.

@laverdasfc: azért az újkori Charade sem rossz sztem. Persze, csak egy csökevény az eredeti pályavonalhoz képest de még mindig 1000x jobb, hangulatosabb mint pl. a szintén francia, laposteknő Paul Ricard vgy éppen bármelyik Tilke produktum. Sztem. (Bár én is érzem hogy ennek igazából nem feltétlen mondtál ellent.)

@saxos: ezek már az utolsó évei voltak AVUS-nak, és ekkorra már minden különlegességét elvesztette. Kb. amolyan Norisring 2 lett belőle.

Ami miatt legenda az a régi, 10km-es (sőt a 30-as években még 20km-es!) kör, a két 5km-es (ill. a 30-as években 10km-es!) egyenesével akkor még egy erősen döntött visszafordítóval amiben ha túlvállaltad magad repültél mint a győzelmi zászló. (Persze nem csak ekkor: rossz belegondolni hogy mi van éppen a kanyarban haladva kap az ember mondjuk egy jobb első defektet...) Szal ez egy abszolút őrült, eszméletlen száguldás volt, sőt, abnormális, nyilván épp ezért halt ki mára mint a dinoszauruszok.

Lásd: www.etracksonline.co.uk/Europe/Germany/avus37_map.gif
Igen, ez egy pályarajz :D