Ilyen az öreg dízel

  2014. április 26. - Stump András Címkék: dízel peugeot diy porlasztó rozi adagoló 504 tc flotta szerelős

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Milyen lehet vajon, ha az ember csak használja az autóját hónapokon át, és nem kell hozzányúlni? Egy-egy olajcsere, esetleg fékbetét, ha eltömődik a pollenszűrő, már nagy esemény. A téli, nyári gumi váltogatása bosszantóan sok időt rabol el, még talán időpontot is kell kérni. Ezen szoktam meditálni mostanában, miközben a garázs felé tartok, hogy olajos vasak között matatva helyre billentsem a lelki egyensúlyomat. Szinte minden hétvégén van egy ilyen nap.

pug504 reklam
Egy jó kis korabeli reklám

Az életérzés, amikor az ember az autóval töltött idő kilencvenkilenc százalékában csak használja a terméket, számomra idegen. Világos, hogy nem vagyok normális, de azért kíváncsi lennék, nálam milyen lehet az arány. Arra is, hogy vajon tud-e olyan erős érzelmi kötődés kialakulni gép és ember között, ha nem turkál bele viszonylag sűrűn. Egyébként valószínűleg igen, hiszen a mosogatógépet is imádom, pedig eddig csak egyszer szereltem, de mindig örülök, amikor kipakolom, hogy ezt mind elmosogatta helyettem. Egyszer ki kéne próbálni, milyen egy mosogatógép-szerű autó, tényleg olyan unalmas-e, amilyennek a garázs mélyén megülő műhelyporban fetrengve dühösen kikiáltjuk, hogy igazoljuk önmagunkat. Lehet, hogy hamarosan ráfanyalodok, mindent ki kell próbálni egyszer az életben. Még a végén megtetszik.

Nem mintha elment volna a kedvem a szereléstől, sőt, egyre erősebben érzem, szükségem van rá, hogy ellensúlyozzam a bitszaporító irodai életet. A szerencsés állapot az, amikor csak saját magunk szórakoztatására, esetleg minimális kényszerrel a nyakunkon állhatunk neki a hebrákolásnak, és nem azért, hogy másnap legyen mivel munkába menni.

Mélyvíz, csak úszóknak

Miután befejeztem és átolvastam a posztot, rájöttem, hogy talán a kelleténél kicsit mélyebben belementem a részletekbe, ezért a szerelésben kevésbé jártasaknak nem biztos, hogy élvezhető lesz. Nem mondom, hogy ne olvasson tovább, aki nem szokta nyitogatni a motorháztetőt, de ha tetszőleges ponton elkezd unalmassá válni a poszt, ne várja, hamar megszűnik az időszakos zavar, és hamar kikavarodunk belőle. Végig ilyen lesz. Elnézést, a Belsőség néha ilyen.

Rozi új motorja nem szólt igazán szépen. Klasszikus mechanikus zörej - lánccsörgés, szelepcsattogás, csapágyhang - nem jött belőle nyomokban sem, csak a dízeles kerregése volt kissé nyers. Tekerhettem az adagolót bárhová, nem akart olyan selymesen zsolozsmázni, mint amikor először meghallgattam még a Sierrában, mielőtt megvettem.

P1120304
Hátulról kicsit esetlen, van, aki Daciának nézi

Azon kívül, hogy egy egészen más autóba került az ehhez szükséges külsőségekkel, nem babráltam a motort, egyedül az adagolót tettem át a régiről. Azt már egyszer rendbe raktam, és különben sem bízom a Lucas adagolókban, nálam csak a Bosch játszik. Csak éppenséggel ezzel nem járt olyan simán, mint a Lucasszal, és ez nem hagyott nyugton.

Menet közben Roziban a legkülönbözőbb zajok viszik el az ember fülét: nyöszörög a műszerfal, zörög a helyén a tolótető, egy bizonyos fordulatszámon pedig valami berezonál, és olyan hangot ad, mint egy tárcsás bakelit telefon, amikor csörög. Viszonylag jól ismerem már a zörejeket, mégis nehéz elszigetelni a motorhangot, mivel az alap zajszint is tekintélyes. Néha olyan benyomásom volt az új motor beszerelése után, mintha becsörögne, mint egy benzines, amikor túl nagy az előgyújtása, de ilyen hang nem szokott jönni örvénykamrás dízelből. A kemény járást viszont alapjáraton is azonosítani lehetett a motortérbe hajolva, ezért úgy döntöttem, körüljárom az adagoló kérdést.

Az már látszott régebben, csak sikeresen lenyomtam a tudatalattimba, hogy a Rozi eredeti motorján valami berhelt adagoló volt. Kipucoltam, működött, nem foglalkoztam vele, de most rákerestem a cikkszámra: valaha egy Opelé volt. Legalábbis az adagolóház. Aztán hogy mit legóztak össze benne, azt már sose tudjuk meg.

P1130165
Mmm, egy igazán szép testvér mellett

Szügyig belegázoltam az adagolócikkszámok mocsarába. A forgóelosztós Bosch VE adagoló - Verteilereinspritzpumpe azoknak, akik szeretik a félsoros német szavakat - egy végtelenül kiforrott, fejlesztési munkaórák tízezreinek eredményeképpen fantasztikusan strapabíró, de egyúttal nagyon egyszerűnek látszó, legószerű gép. Szinte bármit bármivel lehet kombinálni, a szabályzó rész nagyon hasonló vagy azonos rengeteg típusnál. Ami a befecskendezési nyomás felépülését és karakterisztikáját meghatározza, az az adagoló oldalán lényegében a hullámos tárcsa és a nagynyomású rész, sőt, igazából csak a forgódugattyú.

Ha abból indulunk ki, hogy a nagynyomású cső másik végén a megfelelő alkatrészek vannak - márpedig a porlasztóknak rendben kell lenniük, hiszen a Lucas adagolóval gyönyörűen járt a motor - akkor az istenített Bosch adagolómmal lesz valami gond. Vagyis kell egy másik, mert ebből már nem tudok jobbat csinálni.

Mint kiderült, a Ford következetesen Lucas adagolókat használt a Peugeot-tól vett Indenor motorokon, és az 504-es dízeleken is mindenféle fura dolgok voltak, de Bosch VE nem. Az 505-ös és a 604-es maradt meg potenciális szervdonornak, de ezekhez manapság már közel lehetetlen adagolót találni, ha mégis, akkor többe kerül, mint amennyit az egész autóm ér.

Mindössze néhány éjszaka kutatómunkát igényelt, hogy kiderítsem, milyen típusokba szereltek olyan adagolót, amelyben a hullámos tárcsa és a nagynyomású rész megegyezik valamelyik Indenor motoréval. Köztük volt a Citroen BX, amelyhez még lehet találni olcsó bontott holmit. De évjárattól és motorkódtól függően arra is vagy tízféle adagolót szereltek, amiből nekem három lett volna jó. Körbetelefonáltam egy kazal hirdetőt, adagoló cikkszámot kérve, de pont nem találtam olyat, amilyet kerestem. Végül a citroenes szálon eljutottam egy Siófoki bontóig.

Jól megdolgoztattam szegény srácot, aki az adatbázisukat kezeli. Először rábuktam egy tévesen megadott cikkszámra, amelyről fotó alapján kiderült, hogy rosszul vitték fel a gépre. Viszont a harmadik levél után kiderült, hogy Bosch cikkszám alapján tartják nyilván a bontott adagolókat, ami egészen új lehetőségeket nyitott meg. Kibújt a nap a szürke felhők közül.

P1160257
Sierra 2.3 TD? Olyan nincs is!

Elárasztottam a bontót a cikkszámlistámmal, és az egyik betalált. Roppant komikus módon Sierra 2,3 TD volt rámázolva rózsaszín filctollal az álmaim adagolójára - egy nem létező típus. A Sierrában ugyanis csak szívódízel volt, ráadásul tudjuk, a Ford csak Lucas adagolókat használt. Kétségkívül valaki belógatott egy 505-ös tádé motort a jó öreg Fordba, ami végül a bontóban landolt. Késlekedés nélkül lecsaptam rá.

Nem hiszem, hogy rajtam kívül bárki szépnek látta volna az olajsárba tapadt fűrészporral borított alkatrészt, de én teljesen meghatódtam, amikor kibontottam a postán érkezett csomagot. A csavarfejeken, az illesztéseken látszott, hogy nem babrálták sokat. De egyértelműen szét kellett szedni, annyira dzsuvás volt kívülről.

P1160254
Talán a kuplungtárcsának örültem utoljára ennyire

Bár mindenki, aki ebből él, hevesen cáfolni fogja az állításomat, de a dízeltechnika ezen a fejlettségi szinten korlátozott mértékben még otthon is javítható, amennyiben az ember szerelési készsége eléri vagy meghaladja a B szintet. B, mint bátorság. Érdemes legyártani egy-két célszerszámot, de egy alapszintű beavatkozáshoz nem kellenek milliós gépek, csak a tisztaságra érdemes nagyon ügyelni, illetve körültekintően, precízen kell dolgozni.

P1160275
Az első pucolás után máris milyen szép

Aki már csinálta többször, fél óra alatt kényelmesen szétszedi a Bosch VE-t. Előtte érdemes kívülről alaposan letakarítani, hogy minél kisebb legyen az esélye annak, hogy kosz kerül a belsejébe. Az én új 505-ös adagolóm már az első pucolás után világított, mint a százas izzó, belülről viszont vékony barna hártya fedte. A nitrohígító szerencsére lehozta a nagyját, de egyébként is a hosszú rendeltetésszerű üzem lenyomatának látszott a barnulás. A többi alkatrész mind tökéletesen épnek látszott, úgyhogy nem kellett sokkal több, mint egy új tömítéskészlet.

P1160285
Semmi dráma

De ha már szétkaptam, fölöslegesnek tartottam meghagyni rajta az úgynevezett turbó-tornyot. A Bosch VE annyira legó, hogy a turbó változatoknál szinte csak az adagolófedelet cserélték le. A turbósokét egy méretes ránövéssel díszítették, amelynek tetején egy féltenyérnyi membrán található. Ezt nyomja egy kis csövön át a turbónyomás, aminek hatására megemeli a normál dózis maximumértékét, és még többet hajlandó befecskendezni. Na, erre nem volt nekem szükségem, mivel szívómotorom van.

P1160293
Egy turbó és egy szívó fedél

Találtam is egy lapos, szívó adagolófedelet a polcon, még a régi Escortomból maradt meg, csak le kellett vakarni róla a rárakódott rétegeket. Ezzel összeházasítva létrejött végre a vágyott adagoló, amelynek reményeim szerint minden szempontból megfelelt a karakterisztikája, hiszen egy ugyanolyan, csak turbós motorról volt, mint az enyém.

P1160305
Beépítésre kész

Gondolom, aki olvasta az eddigi posztokat Roziról, nem hiszi azt naivan, hogy felraktam, és jó lett. Amilyen csodálatos történetekbe sodor időnként, annyira nehezen adja meg magát néha. Sokkal jobb lett az új adagoló, de közelébe se ért annak a bársonyos járásnak, amit a Lucas tudott. Ezt is napokon, sőt, heteken át tekergettem, de csak nem akart összejönni a szép hang, a jó indulás és az erő egyszerre. Legkésőbb itt illik belátni, hogy nem vezet el út az adagolópad mellett, ahol minden fontos paraméterét - például háznyomást, előtöltés-állítást - le lehet mérni és be lehet állítani egy adagolónak. Kár, hogy én ennyire makacsul szeretem magam megoldani a feladatokat.

Elterelő manőverként nekiláttam a porlasztóknak. Három garnitúrám is volt, három különböző motorból. Tisztára suvickoltam egy négyes szettet, hogy végigpróbáljam bennük a csúcsokat. Sajnos a nyolcból, ami ki volt szerelve, egy tűnt csak használhatónak. Viszont időközben felfedeztem, hogy az új motor két porlasztó mellett is kifúj, és ronda kokszréteg rakódott a porlasztóház köré, ahol be van csavarva a hengerfejbe. Sürgősen tenni kellett valamit, amíg még menthető a helyzet.

P1160312
Négy csúcs, három ház

Igazából az volt a terv, hogy veszek négy új porlasztócsúcsot, de túlzott információéhségem miatt kiderítettem azt is, hogy az utolsó szériás Indenor-motorokba 12 fokos beporlasztási szögű csúcsokat szereltek, amelyekkel még szebben jár a motor, viszont szinte képtelenség beszerezni őket normális áron. Amikor megtaláltam a forrást, már nagyon kínzott a tettvágy, így aztán mire kiderült, hogy csak kettő van belőlük raktáron a szükséges négy helyett, már nem lehetett visszatartani, muszáj volt kihúznom a motorból a bent lévőket.

Ha minden gyári állapotban van, nem nagy ügy kitekerni a négy porlasztót a hengerfejből. Leszedi az ember a nyomócsöveket, felcsavarja a porvédő sapkákat, és már neki is lehet feszülni a huszonhetes kulccsal. Csakhogy ez a motor a legjobb esetben huszonkét éves, és el van üszkösödve a porlasztók körül. Tizenketted fordulatonként, oda-vissza tekergetve küzdöttem meg velük egyesével, nehogy kikapják a menetet a hengerfejből. Rongyot tekertem a kulcsra, mert teljes testi erőmre szükségem volt, és így is sajgott a tenyerem. Félpercenként porszívózgatva, hogy minél kevesebb koksztörmelék juthasson be a motorba, úgy másfél óra laza pipa után már a kezemben is volt a négy porlasztó.

P1160322
Nem kevés kínlódás volt kitekerni őket

A két kifújós helye mint a Ruhrvidék legsötétebb feketeszén-bányája a kitermelés csúcsán. Számítottam rá, ezért előre kiterveltem, hogy fogom kipucolni. Egy enyhén kúpos pontozót finoman, érintőre beütöttem az örvénykamrába vezető kis furatba, majd körülötte aprólékosan, fogászatihoz hasonló, csak tompább szerszámokkal kivéstem az összes lerakódást, ismét félpercenkénti porszívózással. A végén még féktisztítóval öblítettem egyet, és elégedetten vonulhattam vissza a satupadhoz, hogy bemérjem a porlasztókat.

Mosolyogva konstatáltam, hogy mindegyik hibátlanul nyit, zár, csak a kelleténél kicsit alacsonyabb nyomáson, úgy 105 bar körül. A gyári érték 120 bar.

P1160317

Nem bírom ki, hogy ebből az alkalomból ne dicsekedjek el a házi építésű karos porlasztóvizsgálómmmal. Azzal tudom védeni magam, hogy hátha ötletet ad másoknak, akik szintén szeretnének otthon porlasztókat nyomkodni, de nincs kedvük súlyos tízezrekért megvenni a gépet.

Egy legolcsóbb, legkisebb hipermarketes palackos emelőből indultam ki, amelynek elég kicsi a munkahengere, hogy előállítsa a kellő nyomást. A nagy munkahengert, amit arra találtak ki, hogy az autót emelje, rögzítettem egy combos átmenő csavarral, és már csak meg kellett fúrni a megfelelő helyen, hogy legyen egy csövem 2-300 barral a végén. Egy megfelelő tartományú Bourdon-csöves manométer, két kukázott nyomócső, egy-két csavar meg némi forrasztó ón, és már meg is volt a készülék, amellyel már több tucat porlasztót vizsgáltam be. Az összköltsége bőven tízezer forint alatt maradt.

Négy dologra érdemes figyelni, ha fel van csavarva egy porlasztó a készülékre. A legkézenfekvőbb a nyitónyomás, amit aztán hézagoló alátétekkel lehet beállítani. Ezen kívül érdemes megnézni, hogy tíz-húsz másodpercig valamivel a nyitónyomás alatt tartva rendesen zár-e, azaz hogy nincs-e becsöpögés. A másik két tényező szubjektív: a porlasztási kép és a nyitás-zárás határozottsága. A porlasztási képet akkor tudjuk valamilyen szinten megítélni, ha már láttunk néhány rossz csúcsot, és ugyanez érvényes a remélhetőleg egyenletes, éles pattogásra is, amit a nyitásnál hallani lehet, ha határozottan nyomkodjuk a kart.

Ha már kézben voltak, megpucoltam a porlasztócsúcsokat - sokszor az egészen apró kokszrétegek és egyéb lerakódások eltávolítása is sokat javít a képen. Aztán a többi bontott porlasztókból kinyert hézagolókkal belőttem a nyitónyomásokat szép egyenletes, 125-130 bar közötti értékre - kicsit nagyobb értékből nem szokott baj lenni, van, amelyik Indenor motornál 150 bart adnak meg.

P1160331
Ide már bátran visszatekerem a porlasztót

Igaz, hogy a kitisztított fészkekbe már kézzel lehet ki-be csavarni a porlasztókat, mégis megfontoltan tekertem be a régi-új szettet. Két tömítő alátét is van ugyanis a fészekben: egy a szabványosnál vastagabb, 2 mm-es réz tömítőgyűrű és egy összeroppanó hővédő. Utóbbi mindenképpen egyszer használatos, és én oktalanul csak négyet vettem, ezért egy lövésem volt csak.

Ezúttal nem volt komplikáció, csak kicsit rá kellett tekerni az előtöltést, mivel a megnövelt nyitónyomás miatt kicsit későbbre esett a beporlasztás kezdete. A motor megint egy kicsit egyenletesebben járt, de még mindig nem úgy, ahogy szerettem volna. Ettől függetlenül elégedetten fejeztem be az egynapos porlasztós műtétet, mivel megint megszüntettem egy hibát, és a költség lényegében a nyolc alátét ára volt.

P1160332
Tádám!

Csak nem vitt rá a lélek, hogy felkeressek egy felkent adagolóst, ezért újabb műveletre szántam el magam. A hosszas kísérletezés, tucatnyi előtöltés-állítás után kezdtem megérezni, mi lehet a baj. Ha úgy tekerem az adagolót, hogy alapjáraton szép, lágy hangja legyen, amint gázt adok, elkezd keményebben járni. Ha még visszább veszem az előtöltést, ami olyasmi, mint az előgyújtás a benzineseknél - a beporlasztás kezdete, javul a helyzet fordulaton is, viszont hidegen nagyon köhögve indul a gép, vagyis alapjáraton már túl későn fecskendez be. Magyarul az előtöltés-állítással van baj, a fordulatszámot emelve túl hirtelen megnő az érték.

Az előtöltés a Bosch VE-nél a háznyomással arányos, amit a nyomásszelep szabályoz. A nyomás egy dugattyún keresztül egy rugó ellen dolgozik. Nem valami komplikált dolog, ezért is bíztam benne, ha beszerzem a hozzá való adagolót, abban a megfelelő rugó és egy jól beállított nyomásszelep lesz. Ezért ragaszkodtam makacsul ezekhez, és jártam körbe minden mást, amivel még baj lehet. De miután az összes többi hibaokot kizártam, csak a nyomásszelep-rugó páros maradt. Ismétlem, hülyeség ilyenkor nem feltenni az adagolót egy padra, mindenki másnak ezt ajánlom, de én egyszerűen nem tudok lejönni az experimentális autószerelés okozta eufóriáról. Talán még azt tudom felhozni mentségemre, hogy tízből tízszer hétvégén szerelek, amikor a remek szakemberek, akik rendelkeznek adagolópaddal, általában nem dolgoznak.

Elkezdtem cserélgetni a nyomásszelepeket. Már annyira a fülemben volt a hang, hogy két perc tekergetés és némi túráztatás, illetve szaglászás után meg tudtam mondani, várható-e javulás. A garázsomban fellelhető készletben nem volt olyan nyomásszelep, ami jobbnak tűnt, a háznyomás-mérő műszeremet pedig éppen kölcsön adtam, ezért visszatértem az eredetihez, és kiszedtem az előtöltés-állító dugattyú rugóját.

Ha lassabb előtöltés-változást akartam, keményebb rugóra volt szükségem. Némi töprengés után rájöttem, nem fogom tudni megmérni a rugóállandó abszolút értékét, de összehasonlítani remekül lehet egy harminckettes kulcs segítségével, amit a két végén a két vizsgálandó rugóra támasztunk, és középen rátehénkedünk. Kiderült, hogy a régi adagolóban, amit kiszedtem, jóval keményebb rugó van. Csodát tett.

Nem sikerült elérni ugyan azt a selymességi fokot, amit a Lucas tudott, de most már beletörődtem, hogy egy Bosch-adagolóval talán sosem fog olyan lágyan járni az Indenor-motor. Mindenesetre már szépen indul, fordulaton is egész finoman jár, van ereje és nem füstöl. Hangok még vannak Roziban bőven, de már nem kínoz a tudat, hogy fölöslegesen gyötröm a motort.

P1140591
Van, amikor a Peugeot-s segít a Mercisnek

Tudom, egyelőre nem a megbízhatóság mintaképe az 504-esem, és talán sosem lesz az. Viszont az egész motorbuherálás alatt végig napi üzemben volt, csörögve-zörögve, de elvitt a munkába és hazahozott, egy-egy hétvégi napon reggeltől estig mindig sikerült működőképessé tenni. Igényli a törődést, de nem hagyott ott sehol, nem kellett trélert hívni.

Azt hiszem, az útszéli lerohadás, vontatgatás, trélerezés az, ami nagyon gyorsan meg tudja mérgezni az autó és tulajdonos viszonyát. Ez eddig szerencsére kimaradt. Maradjon ki továbbra is, és akkor talán egyszer majd, évek múlva a Rozitól tudom meg azt, milyen a mosogatógép-szerű autó.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr706082225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dagiszabi 2014.04.26. 07:05:47

Én vettem mosogatógép új autót. Jó dolog, de már árulom, mert nincs meg a lelki békém.
A legnagyobb baj, hogy olyan jó és olyan alacsony a fenntartása, hogy racionális érvek mentén mindig azzal indulunk mindenhova. A rendes autók meg csak állnak.

Kiskaresz 2014.04.26. 07:33:50

Remek cikk korán reggelre, és egyáltalán nem volt tömény! jöhetnek még Rozi és Bandi csodálatos kalandjai ;)

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2014.04.26. 07:44:49

Nah, ugasson bárki bármit, nem egy hátrány, ha otthon meg tudod javítani, vagy egyáltalán hozzá tudsz nyúlni az autódhoz.

b-gabee 2014.04.26. 07:45:08

Az kockás polietilén abrosz nagyon lol. Látszik rajta, hogy sok öreg alkatrészt látott már...

Zolko76 2014.04.26. 07:47:17

Denso adagoloval gyakorlok ugyan igy, estenkent es hetvegente.
Mitsu galant 4d68-as motor. Hidegen nem indul(-t) csak masodik tekerese.
Kb ugyan ezt csinalom mint Te. Viszont jol jonne a makacs fejemnek (szervizbe, adagoloshoz, "profi" szerelohoz nem megyek) nehany tanacs, esetleg egy beszelgetos eszmecsere. Ha van ra mod, megadnad a szamod? (zolko.vekonykukacgmailpontcom)
Jelenleg ott tartok, hogy a nagynyomasu csovek es az adagolo kozt levo kupos visszacsapo szelepeket csereltem ki, mert leallitas utan kb 1 perccel mar nem volt nyomas a magasnyomasu csovekben. Meg van nemi beallitasra varo dolog. Leesztergaltam a csatlakozot az adagolo vegere, hogy tudjam merni az elotoltest. Ehhez kellene segitseg.
A teljes gyari leirasom megvan az autohoz, merek-allitok mindent, de a fordulatszam kesve esik vissza terheles utan. Ez a jelenseg meg kinyirta a kinyomo csapagyat.
Jo lenne beszelni.

nagylori 2014.04.26. 07:55:06

Vagy nem... :)

Innen az autót "csak" használók oldaláról rettegve vártam a "csikósi"-csattanót a múltkori bianchis sztori után.

mtk001 2014.04.26. 08:05:29

Nekem is a BX-en a tönkrement LUCAS helyett felrakott, bemért és jó Bosch sokkal keményebb hangokat hozott ki a motorból. Sosem értettem, de már van róla elképzelésem miért lehetett.
(Csak azt sajnálom, hogy egy gyenge pillanatomban eladtam a BX-et.)
Jó kis írás, egyáltalán nem feleslegesen bonyolult !
Az a nyomásmérő !!! Gratula !!!

stofilol 2014.04.26. 08:32:59

Lucas adagoló: fényévekkel szebb járás, 10-15% al jobb fogyasztás, DE roszabb élettartam, és érzékeny a pancsolt gázolajra. (Én sokkal inkább lucast használok, motornak is jobb a szebb járás...)

Bosch: Ordas járás, életbe nemtudod úgy beállítani mint lucast, nagyobb fogyasztás, jobb élettartam, jobban bírja a pancsolást. Ja, és sokkal drágább maga az adagoló.

Kérdezd meg bármelyik adagolós és ugyanezt fogja mondani...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.26. 08:35:33

De ha a Lucassal szebben jár minek erőltetni a Boscht?
Ezzel úgysem fogsz 100ezer km et megtenni.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.26. 08:38:50

Amúgy mint olyan hogy turbódízel volt a Sierrában ,csak nem 2,3 as.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.26. 08:41:02

Amúgy arra a kérdésre milyen lehet csak használni az autót azt mondom jó:-)
Több időm marad másra.

lodola 2014.04.26. 08:54:20

gratulálok nagyon jó írás!
én imádom a régi dízeleket a legmegbízhatóbb járművek annak ellenére, hogy a legtöbb már párszor visszajött volna a holdról is a megtett km alapján

toncsi64 2014.04.26. 09:02:03

Értem én, hogy a Lucas (állítólag) problémásabb, de ha van egy működő - mi több szuperül működő - akkor a Bosch adagolóval való küzdelmet meghagynám az utánra mikor behal.
Mondjuk a szerelgetés nagyban befolyásolja a függőséget az adott járműhöz, hiszen az ember még tudat alatt sem hajlandó elfogadni, hogy feleslegesen dolgozott :)

peti251 2014.04.26. 09:09:25

Nagyon elsőosztályú cikk, példaértékű a kitartásod! Lehet tudni hogyan szerezted a tudásod? Nekem is van vagy négy ilyen VE itthon, csak az enyémek Opel 16D-re valóak. Igazából én sose bontottam meg, feltettem, előtöltést állítottam annyit amennyit a könyv ír, és passz. Tudsz ajánlani egy olyan irodalmat ami a forgóelosztós adagolókról szól, és olyat is ami kifejezetten a bosch VE-ről? honnan lehet tudni hogy melyik cikkszámú milyen motorra került? Hogy a változtatások miért történtek?

Egy, az apám régi kocsijáról levett, és rossznak mondott VE82-est szétszereltem, de sajnos tele van ilyen olyan vasakkal, és nem tudom hogy mi micsoda, és mire való, hogyan működik! viszont érdekelne!

protézisesh 2014.04.26. 09:13:43

Miert szivetod magad a bosch-hittel, mikor TUDOD, HOGY LUCASSAL OLYAN, MINT AMILYENNEK MEGALMODTAD?

Schütii 2014.04.26. 09:18:10

Kitűnő cikk, nagyon átjön a lényeg.

románc cuvée 2014.04.26. 09:55:24

A cikk szuper, és a tip-toppra takarított adagolónál már lehetett látni az alagút végét!
@stofilol:
Egyik ismerősöm két Lucasos gépet is hajt pancsolmánnyal. Bírják a gépek, igaz egy-másfél évente jár az adagolódokihoz.

cheb23 2014.04.26. 10:06:46

Remek cikk, apró észrevétel, hogy szerintem, az LDA a maximum dózist adja vissza, nyomás nélkül lefele korrigál, de lehet, hogy tévedek. Egyébként engem is finoman szólva nem néznek normálisnak, hogy szabadidőm nem kevés részét fordítom Fiat uno és panda 1.3D-k reszelgetésébe.

LanciaBacci 2014.04.26. 10:14:23

Kiváló írás, köszi, ez kell ide.

Schütii 2014.04.26. 10:23:24

@protézisesh: Ez nagyjából a "vadász-effektus" lehet.

qmatch 2014.04.26. 10:23:57

NE TESSÉK MENTEGETŐZNI a műszaki tartalom miatt - akinek ez sok, olvasgassa a Velvet-et, vagy nézegessen cukiságokat az íkettőn....

NE TESSÉK MENTEGETŐZNI a házi "buherálások" miatt - sok gondot megoldottam már én is otthon, amit a szerelők "meghagytak" nekem.
A felszereltség és a gondolkodásra való hajlam szorzata állandó tapasztalatom szerint - tisztelet a kivételnek ... bár az egyik ilyen "kivétel", aki sokat is szerepel itt a totalcar-on, egyszer még egy levelemre se volt hajlandó válaszolni, ami után inkább fel sem kerestem gyönyörű műhelyét.
Úgyhogy a felszereltség meg az ész mellé oda kell venni a lehetőség-faktort is.

Nagyon tetszett, sok ilyet méééééég !

Schütii 2014.04.26. 10:27:20

Az a Sierra kellemes lehetett turbóval.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2014.04.26. 10:30:26

XM-nél is ugyanez, a Bosch adagoló al nullkilométeres új korában sem jár olyan szépen a 2.1td, mint a Lukáccsal.
Ez van.
Ha évente 10ezer alatt mész vele, és kúton tankolsz normális gázolajat, akkor én a helyedben felraknék egy jó Lukácsot, és élvezném, hogy finom.
Ha meg melósautó, betonkeverőt húzol vele minden nap, és mész évi 40ezret moslék olajjal, akkor meg a Bosch.

Glover 2014.04.26. 10:31:56

Megmondom őszintén, én is barkácsolós tipus vagyok, de hogy minden hétvégémen a hobbimnak hódoljak!!! És a család, a gyerekek? Azért esetleg nekik is szükségük van ránk... Szerintem.

qmatch 2014.04.26. 10:35:56

@Glover: a család meg a gyerekek minden nap reggeltől-estig...
... a szerelés belefér a 7végébe - pontosabban máshova nem nagyon fér - általában; én pl. sokszor vagyok otthon hétköznap egyedül, igaz, akkor meg 7végén dolgozom :)

Kunta Kinte 2014.04.26. 10:46:48

Tudnád esetleg részletezni a porlasztóvizsgáló működését?
A gázolaj útját nem értem.
A munkahengerekben gázolaj van?
A műanyag palackból, hogyan jut el a porlasztóig?

Nagy szüksége lenne rá: Golf 2 1.6D
gsidani@net-tv.hu

Cro166 2014.04.26. 10:50:45

Sierra turbóval? Az 1,8 td? 74 le? :)

h4z4rd 2014.04.26. 10:53:17

Zseniális. A cikk is, de főleg a teszter.

Schütii 2014.04.26. 11:03:05

A 2.3-as turbóval. Lóerők számától függetlenül.

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2014.04.26. 11:39:51

Bandi,ez volt a tömény szerelés? Akkor legyen ez továbbra az etalon... :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.04.26. 11:46:43

"Tudom, egyelőre nem a megbízhatóság mintaképe az 504-esem, és talán sosem lesz az."
30 év feletti autónál, hogy sosem rohadt még le alattad, az azért szerintem nagy szó! Szal "megbízható".

"Miután befejeztem és átolvastam a posztot, rájöttem, hogy talán a kelleténél kicsit mélyebben belementem a részletekbe, ezért a szerelésben kevésbé jártasaknak nem biztos, hogy élvezhető lesz. "
Egy ilyen autóbuzériával töltött bugyorban csak ne lepődjenek meg az emberek ezen :D
Amúgy én sem értem, rengetegen vannak, akik bármilyen, részletekbe menő információk hallatán elszaladnak. Még akkor is, ha a problémáik megoldását segítenék. Mintha a tudás veszélyes lenne. (Ez nem erre a postra vonatkozik, itt annyival egyszerűbbb, hogy ha nem érdekli, minek olvassa?)

scsaba1 2014.04.26. 12:02:34

Hát ha Bosch, akkor evannn... Az ilyen, már többen leírták mind az előnyeit, mind a hátrányait. A Lukáccsal még az is a gond, hogy jó, ha egy tucat ember ért hozzá az országban, főleg az elektromechanikushoz. Matyókáék, vagy van még valami székesfehérvári profi szerviz, profi árakkal meg néhány garázsmester, aki jó műszaki vénával/végzettséggel félig hobbiból, félig kényszerűségből beleásta magát a lukácsok lelkivilágába. Sima adagolós a Boschra van ráállva, a Lukácsot szidja mint a bokrot, össze-vissza tekergeti-berheli, sokszor szarabb, mint amikor odavitted.

Never 2014.04.26. 12:03:27

A cikk nem is annyira az autóról, mint a műszaki megoldások szeretetéről szól. Szerintem egy költemény...

scsaba1 2014.04.26. 12:08:18

@poszt: egyébként tényleg kurva jó lett a cikk, a régi Totalcar színvonalát idézi (tudom: régen minden jobb vót), én sokkal durvább műszaki tartalomra számítottam, kb. Boschtechnikus szintjén (na az tényleg húzós néha), de ehelyett e nagyon színvonalas írást olvashattam.

Egyébként Mondeom van, 1,8 Td lukáccsal.

A benyugtatózott pocok 2014.04.26. 12:41:09

Csatlakozom az előttem szólókhoz a lucas adagoló témában.

Nekem egy Citroen Ax dízelem van ,amit szereltek gyárilag Bosch és Lucas adagolóval is.
Amíg Bosch adagoló volt fent ,addig rendes előtöltésbeállítás mellett is olyan hangja volt a motornak ,mint egy rossz traktornak.
Lucas adaolgóra váltás után viszont nagy volt a változás.
Hidegen is sokkal halkabb lett ,melegen pedig már szinte megközelítette a "modernebb" dízelek hangját.Tisztességes gázolajjal kell etetni és időnként az Ó gyűrűs tömítéseket ki kell cserélni benne ,mert elfáradnak ,nem tartják a nyomást és emiatt meghülyül az adagoló.Más a mechanikai felépítése és emiatt halkabb a Bosch adagolónál ,de az tény ,hogy a Bosch tartósabb és többen értenek hozzá.

venturaea 2014.04.26. 13:13:23

jó cikk, végre egy olyan ember ír szerelős cikket aki tuja is, hogy mit csinál. Esetleg közeli képek az alkatrészekről jók lennének.

Sepro 2014.04.26. 13:30:55

én épp most újíttattam fel Lucas adagolót Saxo-n, mert csöppent a gázolaj, ezt leszámítva hibátlanul működött. drágább hozzá egy felújító szett, mint a Bosch-hoz. 18-hoz közelít az adagoló, de belülről még szép tiszta volt,és nem volt szétkopva sem.

didyman 2014.04.26. 15:44:44

Hehe, első gondolatom volt, mikor a szebb járást és a lukácsot írtad, hogy az bizony a főnökkel sosem lesz meg, akármit teszel, de kíváncsi vagyok, mi sül ki belőle. :-) A lukács amúgy alacsonyabb nyomáson üzemel, Bosch mellé szerintem mehetnél feljebb is jóval. De a szép hangot felejtsd el. Az a lukács privilégiuma. Tudom, hogy utálod, de én is azt mondom, hogy a Bosch az kimegy a világból-traktorosan, a lukács meg félútig megy el, de énekelve. Ha valóban hozzá értő rakja össze és ki van cserélve az a pár, kopó, kritikus alkatrésze, akkor annak sem lesz baja nagyon sokáig. Ami lényeges, hogy a levegőre sokkal háklisabb, mint a Bosch, így a tömítésekre és az üzemanyagrendszer légmentességére nagyon oda kell figyelni, de nyilván ez pár csövet, bilincset és új, jó tömítéseket jelent a szokásos dolgokon (szopószorzó) felül. :-)

Lacccc 2014.04.26. 16:16:03

Nekünk volt 2,3 diesel Sierra
Mit mondjak, lomha sem szép járású, viszont hangos volt, de 5-6 l között fogyasztott és 600.000 km-nél kellett felhónolni a hengerfejet, utána még mentünk vele 220-at, de sajnos totálkárosra törték.
Szóval egészen jól bírta :)

speedeegonzalesz 2014.04.26. 17:43:40

Sierra ból biztosan van td. Azt nem tudom, hogy 2.3 turbos van vagy nincs.

eqlessootista 2014.04.26. 18:09:37

Nagyszerű írás, köszönet érte.
(de jó volna -legalább is nekem - , ha Stump András kismercin dolgozna. Akkor a szerelési készségem igazi "B" lenne, nemcsak "b".)

46Laca 2014.04.26. 20:07:55

Nagyon korrekt írás volt,köszönjük!

46Laca 2014.04.26. 20:13:25

@Dagiszabi:
Ha eddig jó volt,az öröm,bódottá,de az 1.5 dCi nem az örökélet szinonimája.

rugaferenc 2014.04.26. 20:27:46

Remek, hangulatos írás! Még sok ilyet :)

bpjotruska 2014.04.26. 20:43:01

En is egy Lucas-adagolos oreg elokamrast hajtok, es valoban rendkivul kulturalt, csendes jarasa van, ebbol a szempontbol nem csak partiban van a modern dizelekkel, de a legtobbnel meg kelemesebb hangu is. Persze ez nem feltetlenul csak adagolo kerdese, mert ennek a gepnek az 5 es 6 hengeres rokonai Bosch adagoloval is hiresen kulturalt dizelnek szamitanak.
Nekem meg komoly bajom nem volt vele, bar kb fel eve levegot sziv valahol, es hideginditaskor olykor leall 3-4szer is, nincs alapjarata egy darabig, neha meg veszuzembe is kapcsol, es akkor ugy szol es fustol, mint egy 40 eves traktor. De ettol eltekintve ritka szepen megy, szol es foleg porog. Sajnos nagy baja a Lucas-nak, hogy annyi penzert,amennyiert a szomszed utcaban a Bosch-ot megjavitjak, ezt el kell kuldeni az operencian tulra, es max raneznek, es megmondjak hogy kb mi baja van...

bpjotruska 2014.04.26. 20:49:44

Az iras meg nagyon jo lett, sokan szeretjuk az ilyen regi dizelbarkacsolos posztokat, en kulonosen a Merciseket, de erdekes ez a francia oreglany is :-) Anno a dizel ket nagy uttoroje volt a Mercedes es a Peugeot, bar mas vasarlo-kozonsegnek szoltak.

409 2014.04.26. 20:51:35

A Lucas-->Bosch csere esetén nem elég az adagolót kicserélni, cserélni kell a porlasztókat is bosch-ra, házastól mindenestől.

cserepfalva 2014.04.26. 21:19:26

Bandi, nagyon szeretem az írásaid! Még!

Stump András 2014.04.26. 21:45:55

@peti251: A Bosch-nak vannak remek magyarázó könyvecskéi, onnan meg lehet szerezni az alaptudást úgy háromszori átolvasás után - németül. A Verteilereinspritzpumpen című lehet érdekes neked, de ha nem megy a nyelv, felejtős. Szintén németül csodálatos fórumokat lehet találni, egy időben nagyon ment a németeknél, osztrákoknál a növényolajozás, és fantasztikus kommunák alakultak döbbenetes tudással. Tőlük is nagyon sokat tanultam, a legtöbben Bosch VE-vel mentek, nem akarod tudni, milyen üzemanyagokkal. Végül a Youtube-on is akad egy-két videó. De igazából akkor fogod megérteni, ha szétszeded. Bosch cikkszámokat olyan műhelyekben lehet böngészni, ahol megvan a legális Bosch ESI tronic alkatrészkatalógus.
@Gyurma73: @toncsi64: @protézisesh: Elfelejtettem leírni, hogy el se hoztam a Lucast a motorral, mert annyira magabiztos voltam, hogy jó lesz a Bosch-om. Mellesleg ahhoz értek valamennyire, van hozzá alkatrészem, a Lucashoz egy szál se. És mindennél jobban utálom, ha otthagy valahol az autó, az adagolómegnyekkenés márpedig ilyen szokott lenni. De ha nem vagyok olyan hülye és megveszem a motorral, már lehet, hogy az lenne fent.
@mtk001: @stofilol: @Tie: @didyman: Megint tanultam valamit, kösz az infókat. Legalább nem erőlködöm tovább, hogy olyan lágyan járjon a Bosch-sal, mint ahogy a Lucasszal hallottam.
@Kunta Kinte: Nagyon egyszerű, le van fűrészelve a palack, amiben a hidraulikaolaj van, ide kell töltögetni a gázolajat, amit a kólásüvegbe szoktam felfogni, hogy ne köpködje tele a műhelyt. A kis munkahenger pumpál, a nagyot megfúrtam oldalról, beforrasztottam egy adagolóról lebontott nagynyomású csatlakozót, egy kis csövezés, egy kreatív csatlakozás a nyomásmérőhöz, és kész. A nagynyomású csöveket mindenhol forrasztottam, bevált.

latyusa 2014.04.26. 21:46:51

Örülök ennek a cikknek, és a hozzászólásoknak is. Valaki tényleg felhomályosíthatna adagoló téren, hogy mi mit csinál benne. PSA 1.9 TM van de én sem vagyok elégedett az adagolójával (bosch) Amikor megvettem, nagyon jól ment, jól fogyasztott, jó hangja volt, és szinte semmi füstje nem volt. Fél év használat után elkezdett szivárogni az adagoló, elvittem szaktekintélyhez, tömítés csere, próbapadon bemérve. Feltettem tényleg elsőre volt alapjárat, előtöltést fülre tekertem meleg motornál alapjáraton, a hangja jó (szerintem) De közel sem ment úgy, hiába trükköztem vele bármit. Most úgy megy mint előtte, de ha nyomom neki, füstöl is. Normálisan közlekedve nem. De nem akarom megint elvinni valakihez, aki állítólag szintén ért hozzá, mert az előző szakit is sokan dícsérték. Minden tanácsot szívesen fogadok!

sumes67 2014.04.26. 22:30:52

@latyusa: Nekem is volt 405-be az 1.9 td , eltekergetve.
Az "füstcsavart" addig állítgattam , amíg alapjáratról jól vette a fordulatot, de csak éppen kezdett kormolni. Utána
az adagoló tetején a "toronyban" a membránt egy rugó
feszíti elő, azt állítottam "nem füstölősre". Be lehetett úgy játszani, hogy nem füstölt, jól fogyasztott, jól is ment.(önmagához mérten) Ha füstöl, attól csak a fogyasztás nőtt, jobban nem ment.

ká. zé. 2014.04.26. 22:39:50

Turbódízel VE nem fog jól működni szívódízel fedéllel, mert a szabályzókarnak hiányzik az ütközője a turbós házban. Ott az LDA karjában ütközik.
A regulátortengely helyzete a terhelésfüggő előtöltésszabályzásért felel amit csak adagolópadon lehet jól beállítani. A képeken eléggé ki van csavarva, ennél beljebb szokott lenni, ezért valószínűsíthető hogy igy rossz.
A nyomástartó szelepek különbözőek más rugó és más méretű ablakok vannak rajtuk ezért más karakterisztikát tudnak, az előtöltés rugók szintén beállításuk pad nélkül szerintem nem lehetséges, még több ezer adagoló össszerakása után sem. A gyári karakterisztikák sokszor nem is jók, sőt azonos adagolóhoz a gyári program is sokszor különböző rugókat hoz, mert a ház és a dugattyú illesztése is befolyásol...
Hullámostárcsából az újabbak jobbak, sőt létezik olyan ami "kétlépcsős" azzal nagyon finom hangja lesz egy motornak. Szívódizelekre az újabb generációknál 8-as elemet és magasabb hullámostárcsát szereltek ezzel is finomabb hangja van mint egy nagyobb elem alacsonyabb hullámos kombinációnak. Én nagyobb elem és kétlépcsős hullámost kedvelem, és a terhelésfüggő előtöltésszabályzó finomhangolásával gyönyörű motorhangot lehet varázsolni. Ha nagyon bele akarunk merülni akkor be lehet szerelni kis alakítással a VW 1,9td AAZ kétrugós porlasztóházait is, amivel már tényleg hibátlan hangja lesz a motornak.

gmondi 2014.04.26. 22:42:46

Én is modern autóval járok és kifejezetten élvezem, hogy bármikor beleülök azonnal indul és pontosan tudom, hogy bármikor letekerhetek vele akár több ezer kilométert is (japán, és szívó benzines).
Viszont nagyon szeretem olvasni ezeket a szerelős cikkeket, bár én csak lelkes amatőr vagyok hozzátok képest. És ha lenne egy garázsom akkor bizony vennék én is egy öreg autót, azt is tudom milyet (Corolla E9 Liftback, vagy Merci 190) és szerelgetném. De azért, hogy a lakótelepen az utcán tönkremenjen azért nincs értelme... :-( .

Addig marad az autóval kapcsolatban a takarítgatás, csinosítgatás stb.

mica-r 2014.04.26. 23:04:44

Stumpf Bandi, nekem úgy tűnik addig jutottál el, hogy felismered az adagoló alkatrészeit. Ez nem jelenti azt, hogy van tudásod hozzá. Inkább add hozzáértő kezébe és lesz jó adagolód (tudom, ez a puhányok megoldási módja).

Titiba 2014.04.26. 23:28:16

@Stump András: Kedves Andras!Minden elismeresem kitartasodert,Rozi szereteteert!En csak tudom,mivel kb.14 evet huztunk le egyutt!Lelke van!Nagy öröm szamomra,hogy jo gazdihoz kerult!Mindig tudod,hogy hol igenyli a törödest,de sose hagy cserben!
A bloggod is zsenialis,lepesröl-lepesre,erthetöen lehet követni a problema-megoldasokat.Sok közös elmenyt,sok 10-ezer kilometert,jo egeszseget,minden jot kivanok a Rozi-Bandi-taknak!
Udv.:A regi gazdi.

Titiba 2014.04.26. 23:46:19

Apropo!Anno nekem is a Bosch-t ajanlottak,mester rakta fel azt az adagolot,ami benne volt.De nem lehet az a problema,hogy a Sierra-ban ez a motor all,a Roziban megdöntve,ugy tudom kb.30fokkal?Az adagoloval egyutt!De ez csak egy ötlet!

jackk 2014.04.26. 23:58:34

Kedves Bandi!
Nem ká. zé. (Krézinek) akarok reklámot csinálni, de vidd el az adagolódat egy szakemberhez és vele építtesd (át/meg vagy ahogy akarjuk nevezni)és írd meg újra! Lehet,hogy egyenletesebb, halkabb járást fog eredményezni, kevesebb fogyasztással és nagyobb teljesítménnyel! Hidd el sokat számít!

latyusa 2014.04.27. 03:39:37

@sumes67: Köszönöm, de nekem füst nélkül nem sikerült még, hogy menjen. Ez a (no smoke, no poke) is csak duma? VW 1.9 TDI 90 ló állítólag 110-re felcsippelve Golf2-ben füst nélkül rakéta. Valami hasonlót szeretnék én is 306-ból. Kihez forduljak, és mennyibe fáj egy jó adagoló beépítve, beállítva?

bxbreak85 2014.04.27. 08:20:36

Nekem a B X -en 425-ezer km-nél kellett elöször a LUCAS adagoló-hoz nyúlni...A csúcsok pedig még úgy vannak ahogy a francia `85-ben beletette...Ja és a hangja-bársony és selyem.. :) Viszont másnak tettem már fel lucas helyett bosch-t bx-re. Viszont az 1.9d td peu motorokon az adagoló 3 töcsavarját is egy furattal arrébb kell tenni... Nem lehet,hogy a régi motor is ilyen??? A cikk amúgy nem rossz.

Stump András 2014.04.27. 12:36:58

@ká. zé.: Ha valakihez, akkor hozzád vinném az adagolómat, de egy általad összerakott VE ára sajnos nem áll arányban az autó értékével. Az ütközőt meg fogom nézni, arra nem gondoltam, terhelésfüggő előtöltés-állítás viszont ezen szerintem nincs, ha nem tévedek. Egyelőre leálltam az adagolózással, viszonylag normálisan jár a motor, sokkal szebben, mint eddig valaha, bár ez nem sokat jelent.

Stump András 2014.04.27. 13:08:14

@moltam4300: Szép munka, bárki is írta.

ká. zé. 2014.04.27. 20:11:45

@Stump András: A regulátor tengely felett a házon van egy golyóval lezárt furat ami azt jelenti, hogy terhelés függő eredetileg az előtöltés szabályzás. A "beépítésre kész" képen jól látható.

perszepersze 2014.04.27. 21:35:04

@ká. zé.: Háhááá, te tuti, hogy a nagy Krézi vagy!!! Aki nem ismeri a palit, az keressen rá a gugliban a nevére, hogy mit tud a pali, oszt pislogjon.

makmarci 2014.04.27. 22:36:17

Nekem anno azt mondták a Lucas adagolós Tipomra, ha át akarom építeni Bosch rendszerre, porlasztókat is cserélni kell.

Ez nagyon nem tuti info...

cubaauto 2014.04.28. 00:38:38

Egy joideje gondolkodom valamilyen frissveteran beszerzeseben. Annyira nem vagom a temat szerelesek teren, ezert nagyon meg kene neznem mit is veszek. Napi hasznalatra kene. A lentebb emlitett dieseleknek mennyire megbizhato az adgolojuk? Szerintetek melyik szerelhetobb auto? (ertsd. a legegyszerubben) Golf/Passat 1.6D vs Merci 200D Ugy hiszem ok a fogyasztasbajnokok vagy leteznek veteranban ennel takarekosabb jarmuvek? A nepperunk mindig a Saxot dieselt tanacsolja megvetelre. Hat a 30 eves autokat nezegetve ez a tipus meg nem elerheto. Atlernativa: VW Polo 1.0, Ford Fiesta 1.0 vs Opel Kadett 1.0 esetleg Toyota Starlet 1.0 /Corolla1.3 DX

didyman 2014.04.28. 08:29:39

@409: Ugyan nem néztük meg mikroszkóp alatt a csúcsokat, de szétborítva lucas és bosch feliratú porlasztókat, bennük ugyanazt találta jóbarátom, csak a Bosch nagyobb nyomásra volt beállítva. Aztán rakott össze keverve házat-csúcsot is, és működik úgy is. Nem tudom, mennyire lehet ennek tényleg jelentősége, de abban biztos vagyok, hogy ennél az öreglánynál sem ez számított (azzal együtt, hogy a nyomás mehetne feljebb, 170 bar köré).

didyman 2014.04.28. 08:44:24

@cubaauto: Ez érdekes kérdés! Első nekifutamodásra egy jó kis dízelt nézegetnék, de egy jól beállított karbis 1 literes kisautó meglepő tud lenni fogyasztásban, és egyszerűek, mint a faék. Mindkettőben van hibalehetőség, talán mégis a dízelt látom szerelhetőbbnek, a Golf 16 D-je kimegy a világból, és nagyon barátias majdnem mindene, kábelt, csövet alig látsz a motor körül, jól hozzá lehet férni. A Merci szerintem (de erről talán csikós urat kellene kérdezni :-) ) egy kicsit több elhivatottságot kér, talán Golfból egyszerűbb is nem annyira leharcolt állapotot felleni (szerintem!). Mindenképpen érdemes kinti autót keresni, amire jobb eséllyel vigyáztak, mint itthoni, "melós"-"zöldséges" társaikra.

cubaauto 2014.04.28. 13:19:36

@didyman: Melyik 1.0-as, benyas, veteran gepsarkanyra gondoltal konkretan? "mint a faék! Na latod ez egy fontos szempont. Az 1.0-as korosabbak kozul melyik a "legfaekebb" tipus? Mar ha szabad ennyire magyarosan fogalmaznom:) Foleg varosban hasznalva, hegyre le fol, rovid tavokon 3-7 km, szinte mindig hideg motorral, nyugis tempoban hajtva milyen fogyasztassal lehet szamolni? Mennyire csodas lenne kifogni egy olyan tipust amelyik kevesbe erzekeny az allando hegymenetekre es visszafogottabban hasznalja az uzemanyagot ilyen uzemben is.

Ami volt fiatalabb 1.2-es benzines verdank, meg a legkimeletesebb hasznalat mellett is beverte a 9-10 litert.

Merci kilove:) Passat 1.6D? Az nem u.az a motor? Mondjuk 0.5-1 literrel tobbet ker szazon a Golfnal. A baratnom is szeretne neha hasznalni es bejarni vele a munkahelyere.

cubaauto 2014.04.28. 13:22:59

@Gyurma73: Latom te ostag lehetsz itt a forumon:) Ha tudsz, legyszi mondjal par tipust az elozo hozzaszolasaim elozmenyeinek ertelmeben. Koszi!

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.28. 13:33:22

ha veszel egy romot 100 ért és el kezdesz költeni könnyen lesz ennyi de ilyen sosem lesz.
a gyári mindig a legjobb.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.28. 13:37:15

@cubaauto: de ha már VW akkor Audi :-)
a régi 100 asok ,és a gömbölyű 80 asok már lassan veteránok,és mégsem egy golf menetkomfortban és kényelemben,viszont műszakilag passat.

cubaauto 2014.04.28. 13:55:29

@Gyurma73: Thx!Majd nezelodom, es minden velemenyt, tanacsot meghallgatok.

didyman 2014.04.28. 15:01:13

Az a passat nagyon szép! Rövid utakra annyira nem jó a dízel. A benyás is többet eszik ilyenkor, a dízel talán nem annyira többet, de ha nem tud üzemmelegre futni a motor, akkor az nem jó neki. A benzines erre kicsit alkalmasabb, hamarabb megmelegszik. Egyliteresből, peugeot motorból csak a fekvőt kell kerülni, az macerásabb jószág.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.28. 18:20:21

@didyman: az a régi dízel elöbb melegszik hisz még örvénykamrás.

Rocko- 2014.04.28. 19:07:17

@Gyurma73: hehe, ezt a Passat láttam a Retropartyszánokon.
fel is merült bennem a kérdés, hogy ha Golf lenne, akkor G-s rendszáma lenne?

cubaauto 2014.04.28. 19:44:01

@didyman: Lassan a Ciroen Ax diesel verziok elerhetove valnak ugy 2-3 ev mulva es veteran korba lepnek:) Azok szerintem ott vannak a legjobbak kozott fogyasztasban. Igenytelen, egyszeu jarganyok.
A diesel melegiteset esetleg meg tudom oldani, hogy emberi homerseklettel kezdje a napot az auto pl. telen.

A benyugtatózott pocok 2014.04.28. 22:14:38

@cubaauto: Az én Ax dízelemet -10 foknál beindítom és kb 2 perc emelt alapjáraton való ketyegtetés után már 0 fokos a víz a motorban.Kb ebben az ütemben emelkedik tovább ,ha nem indulok el vele.A teljes hűtőrendszerben 5 liter víz van ebből kb a fele a motorban,így zárt termosztát mellett meglehetősen gyorsan melegszik.A fogyasztása nyáron 4,5 liter ,de télen se megy 5 főlé tisztán városban ,lucas adagolóval.Mondhatnám ,hogy jó motor ez ,de nem így van.Öreg már az örvénykamrás konstrukciója és maga a motor is ,ezért egyre több baj van vele ,ráadásul az enyém még a hűtő oldalára szerelt kiegyenlítőtartályos verzió ,ami szerintem egy elhibázott konstrukció.Tovább rontja a helyzetet az ,hogy ez a motor a Skoda 120 hoz hasonlóan kivehető hengeres ,ezek egy véletlen motormegfőzés után szeretnek megsüllyedni és akkor már szinte menthetetlen.
Szóval a fogyasztása jó, mostanra az alkatrészárak is Lada árban vannak ,de már öreg és problémás.

Hugo85 2014.04.28. 22:21:55

@Gyurma73: Na igen egy haveromé az autó. Ültem benne kétszer elég jó állapotban van, bácsi autó, nagy mázli volt hogy megtalálta :-) Persze azért ez is 31 éves így persze szerelgetni lehet rajta ezt azt, de elég pöpec kis gép, tényleg.

Hugo85 2014.04.28. 22:23:17

@Hugo85: Kint voltunk amúgy a 2. Parkoló parádén is a géppel :-)

cubaauto 2014.04.28. 23:27:48

@A benyugtatózott pocok: Regi szep idok amikor meg megvolt a gep. Az etolajat nem szerette:) A Lucas adagolot ketszer kinyirtam akkoriban. A Bosch picit tobbet ker a naftabol, viszont kevesbe bonyolult a szerkezete, igy megbizhatobb es konnyebb javitani. Sajnos meg nincs veteranban. Az en autom minden strapat kibirt. Gyenge pillanatomban megvaltam tole. Egyebkent a nemet ADAC adatai szerint a Toyota Corolla joval megbizhatobb mint a Golf, plane az Ax. Hihetunk nekik? :P Keves a kis citromokbol a normalis 5 ajtos peldany.

DBandesz 2014.04.29. 12:40:20

@Stump András: Ha a belső barna hártyára keresel valami hathatós módszert, akkor a Gunk márka "Carb Medic" spray-jét bátran merem javasolni. Erősen takarít, de bőrre, szembe ne kerüljön. Én sokat használom a berohadt benzines karbikhoz.

MatseQ 2014.04.30. 17:27:49

A TD 306-osom lassan elér a holdig jelentősebb hiba nélkül de a nyűgös lucas adagolónak nálam is menni kellett miután behányt a túlbonyolított turbós része. Tény, hogy a Bosch-sal kicsit nyersebben jár viszont jóval erősebb és az előttem szólókkal ellentétben nálam a megnövekedett teljesítmény átlagosan fél (klímázva majd egy egész) liter megtakarítással járt. A Bosch-sal már mentem kb. 20.000km-t és elégedett vagyok. Lusta és képzetlen voltam az adagoló átalakításhoz de Keszthelyen "Dr." Csikós Gyula olcsón, gyorsan és tökéletesen megoldotta feladatot nekem már csak fel kellett rakni a helyére. Még a hátsó hidat rendberakjuk egy rendhagyó módszerrel, hogy tűgörgős csapágyakkal ne kelljen megint sz.pni aztán jöhet megint 18év gond nélkül. Egy-két tényleg apróságot leszámítva ez is mosogatógép-autó pedig nagykorú. :)

szubotaj 2018.02.17. 00:12:36

Szép történet XDD
Kicsit irigykedem, mert úgy találtam ide, hogy arra van válas, hogy szívódízelből lehet-e turbót csinálni, az rendben.
De turbóból lehet sima szívódízelt?
Egy egy 4jg2 motorkódú isuzu 3.1 tdi-ről lenne szó.
Ha gondolod, akkor írj a dzsigit+yahoo.com emilre!
süti beállítások módosítása