Kompresszoros Forma-1 és egy legenda

  2014. március 13. - ommm Címkék: ferrari forma-1 villeneuve 126 ck

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Talán a versenysport történelmében addig - és azóta sem - fordult elő soha, hogy versenyző és főnöke ennyire egymásra találjon. Enzo Ferrari, a kompromisszummentes, iszonyatosan önfejű, ugyanakkor zseniális vezető és főnök, aki mindenkitől elvárta a maximumot és még többet (magával szemben is) és akinek semmi nem számított, csak a tény, hogy jobb, gyorsabb legyen, mint bárki más. Az utcai autókat csak szükséges rosszként élte meg, ami ahhoz kell, hogy csapata és versenyautói rajthoz állhassanak.

Ferrari-e-Villeneuve.jpg

És a pilóta, aki soha, semmilyen körülmények között nem adta fel és ugyanolyan szívós, eltökélt és önfejű volt a versenypályán, mint a Commendatore azon kívül. Ugyanakkor olyan istenadta tehetség, amelyhez tán csak Ayrton Senna volt mérhető. Gilles Villeneuve volt az egyedüli, kinek társaságában fia 1956-os halála óta sötét napszemüveget hordó Enzo képes volt nevetni és mosolyogni. És Gilles Villeneuve volt az egyedüli, akinek bekeretezett fotóját 1982-es halála után Ferrari az íróasztalán tartotta. Gilles Villeneuve volt a leköszönő hőskor legnagyobb versenyzője, akiből sosem lett világbajnok. Mégis hozzá ragaszkodott Ferrari a leginkább. Tudják miért? Ezért.

tumblr_m7sg62vxhm1r7d9uwo1_1280.jpg

Mert Ferrari tudta, hogy a legjobb pilóta nála versenyzik és tudta, hogy Villeneuve az, akiben maximálisan megbízhat. Villeneuve az, aki márványtömbként képes megtartani a csapatban az önbizalmat és a lelkesedést, mert rajta aztán nem múlik semmi. Ő mindig és minden körülmények között megteszi a maximumot (és többet is) azért, hogy nyerjen. Mert versenyző és ugyanolyan karizmatikus, vezető alkat, amilyen Ferrari maga is. Bizonygatnia nem kellett semmit, tettei magukért beszéltek. 1979-es csatáját az akkor már turbómotoros Renault-val a Forma-1 legszebb pillanataként jellemezte a legendás Murray Walker. És egyet kell vele érteni.

Az, hogy 34 évvel később éppen René Arnoux volt az, aki Villeneuve - a videóban szereplő - autóját vezette a Ferrari versenyautók kiállításának megnyitója előtt pedig egy olyan gesztus, amelyet csak a legnagyobbak adhatnak a legjobbaknak. És az emberek tapsolnak, nincs kordon, nincs kivetítő és csinnadratta. Ott mindenki tudja, kié volt a 27-es rajtszám.

Az öreg tudta, hogy az autókkal van baj. A 312-es - amelybe Villeneuve 1977 végén beült - már akkor kétéves konstrukció volt. Annak viszont meglehetősen jó, hiszen négy konstruktőri és három világbajnoki címet is szerzett a márkának és pilótáinak (2xLauda, 1xScheckter). De az 1975-ös konstrukció 1981-re elavult. A turbókorszak hajnalán nehezen termett babér a szívómotoros, nehéz autónak. Ezért a Ferrari is elkészítette a saját új versenygépét.

1981_Ferrari_126_CK1-630x256.jpg

A 126C - mint minden merőben új konstrukció - komoly problémákkal küzdött. Eleve a szívóhatás-elvet használó autók iszonyatos megterhelést jelentettek a pilóták számára, ráadásul az 1496 köbcentiméteres, 120 fokos hengerszögű V6-os motor problémás volt. A Mauro Forghieri által tervezett hathengeres eleinte szembement a trenddel és turbófeltöltés helyett Comprex feltöltőt (konyhanyelven nevezhetjük kompresszornak, hiszen levegőt sűrít) használt, de ezt az elvet hamar elvetették és két KKK-turbóval fújták meg a pici motort, 381 lőerős literteljesítményt érve el ezzel. A 126CK nagyon erős lett, versenykörülmények között 570 lóerőt adott le 11 500-as fordulatszám mellett.

81_pic1_big.jpg

Mindehhez azonban borzalmas motorkarakterisztika társult. Villeneuve az autót csak nagy, vörös Cadillac-nek hívta. Ennek több oka is volt: a hatalmas turbólyuk miatt a motor szinte képtelen volt egyenletes teljesítmény-leadásra, mert alsó fordulatszám-tartományban semmi nem történt, majd amikor megjött a töltőnyomás, a teljesítménygörbe közel függőlegesbe csapott át és még az extra széles hátsó kerekek sem bírtak vele. Ez komolyan megterhelte az egész autót és ezt meglehetősen kemény futómű-beállítással igyekeztek kompenzálni. Ez azonban negatívan befolyásolta a szívóhatást, ami könnyen megszűnt, ha az autó pattogott. Gyors, egyenes pályákon előnyben volt, de a kanyargós-technikásak nem feküdtek neki. Mindenki más vezethetetlennek mondta volna. Villeneuve megtanulta megzabolázni, bár ráment az egész 1981-es szezon, amikor is 15 futamból nyolcat nem tudott befejezni, többségüket műszaki hiba miatt. A kanadai a borzasztóan erős, de kezelhetetlen Ferrarival varázsolt.

Ha kellett, akkor öt autót tartott maga mögött 60 körön keresztül (nem elírás), úgy nyert.

Ha kellett, akkor saját csapattársával vívott egy egész versenyen át kerék a keréken, mert Pironival sosem voltak barátok, mivel 79-ben ő vette el a világbajnoki címet Villeneuve-től, amikor pontot szerzett előle. És Ferrari hagyta, hadd versenyezzenek, bízott bennük és ők tudták, hogyan kell az ilyesmit csinálni.

És akkor sem adta fel, amikor két keréken kellett megtennie egy egész kört. Nem lassan, hanem úgy, hogy ne veszítsen sok időt, mert folytatni akarta a versenyt. Az már nem rajta múlt, hogy az autó nem bírta és nem tudott visszamenni.

Persze, hibázott ő is. Mint pl. a 81-es Brit Nagydíjon, ahol megdobta a betonkemény Ferrarit a Woodcotte-sikán magas rázóköve, Villeneuve pedig saját magával egyetemben kiütött egy Williams-t és egy McLarent. De Cesaris és Alan Jones azonnal kiszálltak az autóból...

Kanadai Nagydíj, 1981. Szakadó eső és Villeneuve élete versenyét futja hazai közönség előtt. Nyert már otthon 79-ben és az esőt is ismeri, úgy, mint senki más. Abban az évben (1979) Watkins Glenben szakadt az eső az időmérőn. Jody Scheckter elmondása szerint "A félelembe kergettem magam aznap és biztos voltam benne, hogy a leggyorsabb időt futottam. Aztán kiírták Gilles idejét és nem hittem el, el sem tudom képzelni, hogy történhetett ilyen". 11 másodpercet vert rá a második Scheckterre az esős időmérőn. 11-et, egy körön. Amikor Jacques Laffite-ot megkérdezték, nem vet-e ez rossz fényt rájuk, az csak ennyit mondott: "Miért vetne? Teljesen más, mint mi. Egy másik szinten versenyzik."

De 1981 más volt. Villeneuve a 11. helyről felért a harmadikra, de közben a Ferrari orrkúpja megsérült és három körrel a futam vége előtt hátrahajlott. Azonnal a boxutcába kellett volna hajtani. Ha nem, akkor fekete zászlóval kiinteni. De mindenki tudta, hogy a kanadai nem áll ki a biztos harmadik helyről. Kiinteni pedig otthon nem fogják, hiszen mindenki imádja. Harmadik lett. Nulla leszorítóerővel az első tengelyen, kilátszó cipőtalppal.

Életveszélyes volt, amit csinált? Az. Ahogy életveszélyes volt 240 liter versenybenzinnel, orrkúpba lógó lábakkal és tűzforró alkatrészkupacok között 300-as tempó fölött száguldani a kísérleti autókkal. Soha, senki, egyetlen ma még elő akkori pilótatársa sem emlegeti Életveszélyes Villeneuve-ként. Még a híresen kemény odamondó Lauda is csak ennyit írt: He was the craziest devil I ever came across in Formula 1... Gilles was the perfect racing driver who knew where to take which advantage where ... He had the best talent of all of us. Whatever car that you put him in he would have been quick."

museo-ferrari.jpg

A Ferrari-múzeum előtt a Via Gilles Villeneuve-ön lévő mellszobrán mindig van friss virág. Akit Enzo Ferrari szeretett, azt szerette az olasz nép is. Mert értük versenyzett és soha nem adta fel, ha veszített, az is olyan volt, mintha nyert volna. Csinálta és formálta ezt a sportot a nagy nevekkel, a sportot, amely talán most újra feltámad a hétvégétől és megint benne lesz az a bizonytalanság-faktor, ami olyannyira izgalmassá tette akkor. Ha ez kell hozzá, hogy újra feltörjenek a karakterek, akkor legyen.

Bár valószínűleg soha, senki nem kap nagyobb elismerést, mint Gilles Villeneuve kapott. Mert lehet, hogy 157 centijével kicsi volt, mégis fia lett az autóipar talán leghíresebb emberének. És ez nagyon-nagy dolog. Talán a legnagyobb.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr395858079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

madbalee 2014.03.13. 14:33:57

Apro eliras: Pironi nem volt VB gyöztes.

madbalee 2014.03.13. 14:40:47

Hangulatos poszt grat!

zombika 2014.03.13. 15:06:34

Remek írás. Köszönjük.

Exa owner 2014.03.13. 15:21:36

Pont az ilyen epikus csatákat hiányolom a mai F1-ből. :(

protézisesh 2014.03.13. 15:35:19

Remek az írás, Pälóc, jól megy neked ez a motorsportos téma. De egy bekezdést az én agyam nem bír felfogni:

"A 312-es - amelybe Villeneuve 1977 végén beült - már akkor kétéves konstrukció volt. Annak viszont meglehetősen jó, hiszen négy konstruktőri és három világbajnoki címet is szerzett a márkának és pilótáinak (2xLauda, 1xScheckter)."

Egy KÉTÉVES autó hogyan lehet HÁROMSZOROS világbajnok és NÉGYSZERES konstruktőri bajnok? Évente nem csak egy világbajnok és egy konstr.világbajnok van?

ommm 2014.03.13. 15:41:11

@protézisesh: 75-től 80-ig használták. 81-ben jött a 126

nemorino 2014.03.13. 15:49:12

@ommm: Inkább 312T-ként hivatkoznék rá, a T jelölést a keresztben álló váltó miatt kapta, ez az ami a leginkább megkülönböztette a ránézésre nagyon hasonló 1974-es kocsitól. A 12 hengeres boxermotor sem kedvezett a ground effectet használó kocsik oldaldobozai kialakításának, ezért mindenképpen új motor kellett, az, hogy a turbó mellett döntöttek bátor húzás volt.

gigabursch 2014.03.13. 15:51:25

@Exa owner:
Mert túl hamar rázzák a zászlókat és jön be a biztonsági autó.

Ami persze valahol érthető, mert senki se szeret tunkolni a vérben, de mégis...

Én még emlékszem, mikor Prost betolta a kocsiját, mert elfogyott a benya, vagy arra, hogy hiányzó kerekékkel hányan mentek még köröket, hogy befejezhessék a 87-es nagy gumiháború idején, mikor nem volt már tartalékkerék és még sorolhatnám.

rambó 2014.03.13. 16:24:42

@madbalee: Valóban nem. Viszont a cikk arra céloz, hogy '79-ben Pironi pontot rabolt Villeneuve-től, így Schekter lett a bajnok, nem pedig Gilles.

Gomulka Béla 2014.03.13. 16:27:36

@protézisesh: De lehet. Csak hinni kell. ('81-re cserélék le, azt írja a cikk, tehát az is lehet, hogy '77 után lett még bajnok, elavultan.)

Schütii 2014.03.13. 17:36:45

Értem én hogy hatalmas küzdőszellem meg minden, de az a hátsó kerék nélkül a pályán akció igencsak nagy baromság volt. Egyrészt azt az időveszteséget úgysem tudta volna ledolgozni, közben meg másoknak is veszélyes helyzetet teremtett azzal hogy ott "bénázott" a pályán, igaz, baj nem lett belőle végül. Na, a mai Forma-1 nem az ilyen pitbullként küzdő pilótáknak való, hanem akik gondolkodni is tudnak fröcsögő adrenalin mellett.

1kutya 2014.03.13. 18:10:47

ilyenkor értékelődik fel, mikor a fiú beteljesíti édesapja álmát... (mármint f1 világbajnok lesz)

Grifter 2014.03.13. 18:33:22

"Ott mindenki tudja, kié volt a 27-es rajtszám."

12-es van az autón ;P

_Jeff_ 2014.03.13. 18:41:52

most meg leesik pár csepp eső és már nyavajognak meg nem rajtolnak el fél órán át amíg fel nem szárítják nekik a pályát... pojácák ezek, már kivételtől eltekintve (pl.: kimi, kobayashi, kubica)

karlmann 2014.03.13. 19:54:29

@Schütii:

Ha egyszer lesz némi szabad időd, szedj le pár filmet róla. Hidd el, rengeteg időt vissza tudott volna hozni. Nem mondom, hogy nyert volna, de pontszerzésre simán elég lehetett volna. Ne felejtsd el, az elmúlt szezonokban is előfordult párszor, akinek a végén vadonatúj gumija volt, a többieknek meg használt, körönként rengeteget tudott hozni rajtuk. Aki a szakadó esőben ugyanolyan időben 11 másodpercet ver a többiekre, az tud valamit. Nem véletlenül mondta Lauda: "közülünk Gilles a leggyorsabb, egyikünk sincs olyan gyors mint ő"! Ennek a mondatnak egy háromszoros bajnok szájából iszonyatos súlya van.

HgGina 2014.03.13. 20:39:14

Keresem az ötödik autót, amit maga mögött tudott tartani 60 körön keresztül. Az az öt csak négy. Mert ugye az ötödik, benne Mansellel, és lemaradva majdnem, fél perccel nem hinném, hogy a maga mögött tartás művészete lehetett. Vagy akkor mindenkit maga mögött tartott, azt is, aki 3 kört kapott tőle.
A felhajlott orrkúp mögött meg kerestem a kilógó lábát. Hát, valahol azt is elhagyhatta, mert sehol sem látszik.
Jó ez az írás ilyen böszme bakik nélkül is, nem kéne bele.

ommm 2014.03.13. 20:58:16

@HgGina: ja, elnézést, természetesen négy, összesen vannk öten, kicsit belefeledkeztem.
a fehér (világos) cipőtalp tetejét pedig kiszúrhatod, ha kikockázod a közelit, amikor balra fordul.
mindenesetre örülök, hogy a böszmeség szó jutott erről eszedbe, mindig megtisztelő egy kultúrember véleménnyilvánítása.

bopet 2014.03.13. 21:09:44

Pista, ez a poszt "csalta ki" az első kommentemet.
Szimplán csak köszönöm!

deak.atti 2014.03.13. 21:27:17

Szia!

Te, Pista, ez az 1979 sehogy se jön össze. 1979-ben Pironi még Le Mans-ban indult a Renaulttal. 1980-ban mutatkozott be a Tyrrell istállónál. Amire Te gondolsz, az az 1982-es Villeneuve-Pironi párharc volt (és be is linkelted), ami után Gilles nem ment fel a dobogóra, mert Pironi nyert, és ő lett a második. 1979-ben Jody Scheckter lett a VB, Villeneuve a második. De ő maga is azt mondta, hogy abban az évben jó volt neki a VB ezüst is. Az első teljes éve volt a Ferrarinál, Scheckter jóval nagyobb rutinnal rendelkezett, ő lett az első. Utána 1980-ban meg teljes csőd ... volt olyan, hogy kvalifikálnia sem sikerült magát a futamra ...

Az a sztori megvan, amit Dávid Sándor, alias Lapaj írt egy 80-as évekbeli könyvében? Walter Wolfnál kezdett Villeneuve, és Wolf egy idő után kezdte unni, hogy még mindig Mr. Wolfnak szólítja. Megkérte, hogy tegezze: "Szólíts egyszerűen Walternak!". Mire Gilles: "igen, uram!" :o) Ha nem hal meg Zolderban, szerintem Ő lett volna a '82-es világbajnok, nem Keke Rosberg. Nem tudom, illetve utána kéne néznem, hogy van -e még olyan F1 világbajnok, aki nyert futam nélkül lett világbajnok? Mert Rosberg senior így lett az. De ez most nem róla szól. Szerintem is annak az időszaknak egyik, ha nem a legnagyobb egyénisége volt Gilles Villeneuve. A 70-es évek végének Sennája. Talán nem túlzás ezt így leírni. 4 éve volt bizonyítani. Kevés ...

DA

deak.atti 2014.03.13. 21:32:10

@Grifter:

Szia!

Akkor az Niki Lauda kocsija.

A 27-28 rajtszámokhoz a kettős tragédia után hosszú évekig ragaszkodott a Ferrari. Még 1990-ben Nigel Mansell is 27-essel versenyzett. Elhagyta a legendás 5-öst a 27-esért ...

DA

CSÖRR-CSI££ 2014.03.13. 21:55:13

Köszönjük, Pista, ez a poszt visszahozott valamit abból, ami már szinte teljesen kiveszett belőlem.
Tavaly már össz-vissz két futamot néztem végig, idénre esélyes volt a nulla.
Most viszont nagyon várom az Ausztrál futamot, mert megesz a kíváncsiság, hogy mi sül ki ebből a kiforratlan katyvaszból.
Lehet, hogy megint igazi versenyt látunk?

(aztán majd felnőnek hamar a feladathoz és megint csak ezredmásodpercekre lesznek egymástól = ohne autóverseny, csak ringelspiel)

deak.atti 2014.03.13. 21:57:44

@karlmann:

Szia!

Igazából egyetlen közös szezonjuk volt, ez az 1978-as. Akkor Lauda már a Brabhamnál versenyzett, majd az év közepén kiszállt, és otthagyta az egészet. Egy ifjú titánnak, bizonyos Nelson Piquet-nek adta át a stafétabotot ... aki utána háromszoros VB győztes lett. Jó iskola volt, mit ne mondjak. Ettől függetlenül igaz, amit írsz. Most századokért megy a harc, akkor meg másodperceket adtak egymásnak az emberek. Erről jut eszembe: az 1973-as magyar rallye-bajnok Balatoni Mihály mondta egy könyvben: "akkoriban az összes gyorsaságit megnyertük, nem úgy, mint ma, hogy egy egész éjszaka után van valakinek EGY perc előnye ...".

DA

deak.atti 2014.03.13. 22:09:22

@Grifter:

... egyébként most néztem meg a videót: igaz, csak 1982-ben indultak 27-28 rajtszámokkal. 1980-ban ugyebár 1-2, a VB helyezés okán, előtte meg 11-12. De Lauda ettől függetlenül 1977-ben 12-essel indult, szóval, igazam is volt, meg mégsem.

DA

nemorino 2014.03.13. 22:20:13

Bocs deak.atti, de a hozzászólásaid hemzsegnek a tárgyi tévedésektől.

Pironi 1978-1979-ben volt a Tyrrellben, 1980-ban a Ligier-nél, 1981-82-ben a Ferrarinál. Mindenesetre az 1979-es bajnoki tabellát elnézve nem látom, hogy mire panaszkodhatott volna Villeneuve, az év elején kétszer vett el tőle pontot, de nem gondolhatta komolyan, hogy emiatt ment el a vb.

Rosberg 1982-ben nyert futamot. Egyébként nem, győzelem nélküli vb nincs, de Rosberg és Phil Hill nyert vb-t 1 győzelemmel.

Villeneuve nem csak 27-essel indult a Ferrariban. 1977-ben 21-essel és 12-essel, 1978-1979-ben 12-essel, 1980-ban 2-essel, 1981-82-ben 27-essel. A 27-28-hoz nem ragaszkodott a Ferrari, hanem a rajtszám kiosztási rendszer miatt nem kaphatott másikat, mivel nem nyertek vb-t. Amikor az 1989-es vb Prost átszerződött hozzájuk, akkor 1990-ben az 1-2-vel indultak, a 27-28 a McLarené lett.

Laudával több közös szezonjuk is volt. 1977-ben év közben kezdett Villeneuve a McLarennél, majd év végén, miután Lauda bejelentette, hogy megy a Brabhamhez és az utolsó két futamon nem is indul, a Ferrarihoz vitték. 1978-ban Villeneuve a Ferrariban 1, Lauda a Brabhamben 2 győzelmet aratott. 1979-ben Lauda valóban kiszállt, de csak az utolsó két futamon nem indult.

deak.atti 2014.03.13. 22:23:25

@nemorino:

Szia!

Ez van, ha későn írogat az ember ... :-/

Nem vitatkozom, nincs miért. Kösz a kiigazításokat. Legalább már ezt is tudjuk.

DA

Quattroman 2014.03.13. 22:33:26

@deak.atti:
úgy emlékszem Lauda is lett világbajnok a második helyeivel, ezért hívták lesipuskásnak.

@ommm:
nem értek egyet azzal hogy nem tehet róla hogy az autó nem bírta ki,
de, tehet róla
egy sokszáz lóerős autó nem tolerálja ha a felnit "rágömbölyítik" a futóműelemekre. ha megakad a forgásban saját magát tépi le erőből

Grifter:

Mansell nem elhagyta az ötöst hanem a Ferrari ragaszkodott hosszú évekig a 27es számhoz.
a Schumacher éra alatt vették vissza a bajnoknak járó 1-2 számokat. talán még Sumi is vitte a 27est de ennek utána kéne nézni...

deak.atti 2014.03.13. 22:39:56

@Quattroman:

Szia!

Azt, hogy elhagyta, én írtam. De most már tényleg megyek aludni: ennél sportszerűbben vereséget elismerni nem tudok ... :o)

DA

Quattroman 2014.03.13. 22:46:30

@deak.atti:

igen már rájöttem az elküldés után...
:-D

Bambano 2014.03.14. 02:52:30

@Schütii: a száguldó cirkuszból a cirkuszt mindig az ilyen "pittbull" pilóták csinálják.

az okosok, akik tudnak gondolkodni az adrenalin mellett, azok vonatkoznak, hogy ne szemcsésedjen a gumi.

Schütii 2014.03.14. 07:21:24

@karlmann: Oké, nem a képességeit akarom lebecsülni, mert ahhoz kétség aligha férhet, csak hát azt a fránya "DE" szócskát nem sikerült maga mögött hagynia a pályafutása során.

Schütii 2014.03.14. 07:23:10

@Bambano: Persze, de nem a cirkuszból lehet megélni hanem az eredményekből. Legalábbis a F1 keretein belül.

james h 2014.03.14. 08:36:08

11-másodperc...Ott már azért, meg kell kapaszkodni!!!GILLES FOREVER!!!

gelázs 2014.03.14. 09:24:22

@Exa owner: epikus : biztosan "elbeszélő költészeti"t akartál írni? nem heroikust?

karlmann 2014.03.14. 10:34:26

@nemorino:

A teljesség kedvéért tegyük hozzá, hogy 1958-ban Mike Hawthorn volt az első, aki egyetlen futamgyőzelemmel lett bajnok, ráadásul az is úgy, hogy Stirling Moss hihetetlen becsületessége kellett hozzá.

@Schütii:

Értem mire gondolsz, annyit tennék hozzá, számos versenyző kapta már meg, hogy ő is egy a soha be nem teljesült ígéretek közül és rendszerint Villeneuve-öt is ide szokták sorolni. Szerintem hibásan.

gyt 2014.03.14. 12:37:20

Jó írás volt. Köszi.
A második képpel kapcsolatban azért érdekelne, hogy ... szóval, hogy azt onnan hogy hozta vissza???
Mikor készülhetett ez a kép? Ha valaki tudja írja meg legyen szíves.
Köszönöm

Schütii 2014.03.14. 12:47:45

@karlmann: Hát ez teljességgel teoretikus dolog, főleg ennyi idő távlatából. Valahol ezt már le is írtam, hogy sokszor a nézők hite az ami egy-egy pilótából legendát csinál, nem feltétlenül az elért eredményei. Mert működik az a szellem, hogy ha valaki nagyot dob egyszer, akkor az utána lévő kudarcaiért valamilyen "rendkívüli" körülményt okolunk. A F1-et pontokra játsszák, nem legendákra. A legendák viszont besegíthetnek az egyes versenyzőknek abban, hogy csapatot találjanak, illetve fordítva, hogy a csapatok rátaláljanak a versenyzőkre.

ommm 2014.03.14. 14:34:22

@karlmann: Kész szerencse, hogy Villeneuve-ről azok mondják ezt, akik ellene és vele versenyeztek. Ilyen Niki Laudák, Jackie Stewartok és Scheckterek.
Na meg Enzo Ferrari, az meg már csak ismert pár pilótát.
Nézz végig korabeli futamokat, meglátod magad is, ki, hogyan vezet és hajt.
Villeneuve volt az egyik ilyen őstehetség. Clark és Senna a másik kettő, akiket hozzá lehet mérni.

Katana750 2014.03.14. 17:50:54

@ommm: Vagy két éve kértem valami hasonló megemlékezést a Rallye Dream írójától, de nem baj,hogy tőled kaptuk meg. Már nagyon hiányzott. Még nem voltam 12éves de sosem felejtem el azt a híradót ahol a sporthírek ürügyén bemutatták a zolderi katasztrófát. Bőgtem mint egy taknyos kölyök, hiszen az is voltam. Pironit is kedveltem és majdnem ugyanúgy végezte ő is. A '82es év nem volt jó talán csak Keke Rosbergnek aki úgy emlékszem Dijonban nyert futamot abban a gyászos idényben. Ezek miatt a versenyzők miatt imádtam sokáig a forma 1et és bármilyen is nézem a mai napig. Köszönöm.

karlmann 2014.03.14. 20:28:29

@ommm:

Bocsi, lehet, hogy nem fogalmaztam egyértelműen. Legalább egy tucat filmem van csak Villeneuve-ről, pontosan tudom, hogyan versenyzett. Ja és bár akkor még nem volt F1, én Clark és Senna mellé sorolnám még Nuvolarit is. Már csak azért is, mert ha igaz, Enzo Ferrari őt tekintette az örök etalonnak és hozzá mért később mindenkit.

OneSzB 2014.03.15. 00:45:03

Bocs, csak egy technikai kérdés, ami lehet másnak evidens.
Ha leszakad az egyik hajtott kerék, akkor miért hajt a másik?
Valami sper difi, vagy elektronikus 3 betüs?

Dömijani 2014.03.16. 13:49:41

Először elsiklottam a dolog mellett, de aztán úgy tűnt, mégsem annyira mellékes, mert a címben is szerepel.
A comprex nem kompresszor. A turbó igen, mert valóban levegőt sűrít a kompresszorlapátokkal. A comprex viszont nyomáshullámot kelt a beszívott levegőben a kipufogógáz nyomáshullámának segítségével, ezzel növeli a töltés hatékonyságát. Van ugyan benne egy forgó henger (egy párhuzamos csőköteg), ami csupán a kipufogógáz és a friss levegő cseréjét szolgálja. Az egész rendszer a légoszlopok lengésén alapul. A cím tehát helyesen: "Comprex forma 1 (ami sosem létezett)..."
Amúgy jók a videók!