Traktormúzeum, Csebokszári

  2013. december 03. - Winkler Róbert Címkék: traktor múzeum úton tyumen

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

DSC_1703.jpg

A Mazda3-asokkal megtett szibériai túráról már részletesen beszámoltam. Csuvasföld fővárosa, Csebokszári közelében azonban elvittek minket egy traktormúzeumba, amit a nagy rohanásban nem volt időm megírni. Mentségemre szolgáljon, hogy a traktormúzeum nem szalad el, és hogy most legalább pótolom az elmaradást.

 

DSC_1767.jpg

A csuvas főváros kis számú jó nézeteinek egyike

DSC_1707.jpg

DSC_1708.jpg

John Deere Model A - az 1934-es traktorral lépett a John Deere a sorközművelő traktorok piacára. Nyolc főbb változata volt, köztük ez a háromkerekű (valójában persze négy). Ez itt egy 2,5 tonnás traktor 1946-ból. 

DSC_1710.jpgUnyiverzal U2. A cirill betűs feliratból (VT3) látható, hogy az eredetileg a legendás Putyilov Traktorgyárban az 1930-as években fejlesztett modell már a Vlagyimiri Traktorgyárban készült. 

DSC_1713.jpgUnyiverzal U2

DSC_1716.jpg

DSC_1717.jpg

DSC_1715.jpgA McCormick-Deering által 1932-ben gyártott International Farmwall W12 1,3 tonnás tömeggel, 5,8 Km/h-s végsebességgel.

 

 

DSC_1678.jpg
T-28 Vlagyimirec - A Vlagyimiri Traktorgyár mérnökei 1955-re fejlesztették szériaéretté a DT-24-es általános- és gyapotművelő traktort. A T28-as gyakorlatilag a DT25-ös három évvel későbbi modellfrissítése volt. 2,2 tonna, hat előremeneti és két hátrameneti fokozat, a szám a traktor nevében valószínűleg a teljesítményre (28 LE) utalt. Hihetetlen, hogy az 50-es évek Szovjetuniójában ilyen, lila-citromsárga lett volna egy gyári szín, de nincs okunk kételkedni a Csebokszári Traktormúzeum szakembereiben. A T-28-as elnyerte a Brüsszeli Kiállítás nagydíját, negyedmilliót gyártottak belőle.

DSC_1682.jpg

DT20 - 1958 és '69 között készült a Harkovi Traktorgyárban. Ránézésre ez is csak egy traktor a 60-as évekből de a maga idejében hihetetlen sokoldalúságával emelkedett ki a mezőnyből. Mindkét irányban dolgozhatott, minimális átalakítással, elöl és hátul is szerelvényezhető, nagy intervallumban változtatható a nyomtávja. Nagy hasmagasság, jó irányíthatóság. Másfél tonnás saját tömeg, 20 lóerős teljesítmény, hat előre- és öt hátrameneti fokozat, akár 17 km/h-s sebesség..

DSC_1684.jpg

HTZ-7 - az első szovjet kompakt traktor, a Harkovi Traktorgyár büszkesége. Az 1950 és 65 között traktor egyike az ország első hidraulikus kihajtással és felfújható abronccsal szerelt mezőgazdasági gépeinek.  48 ezret gyártottak a 12 lóerős, 1400 kilós, 5 előre- és 4 hátrameneti fokozatú HTZ-ből, melynek végsebessége 12,7 km/h volt.

 

DSC_1687.jpg

A T-5 általános traktor a Lipecki Traktorgyár 1962-es prototípusa. A fejlesztése 1961-ben kezdődött Moszkvai Automobil Intézet mérnökeinek bevonásával. Négy egyforma méretű kerék, mind a négy hajtott és kormányozott. Az 50 lóerős motor motor az első tengely felett és előtt, a kabin középen, a technikai adatok közül fennmaradt a súlyelosztás is: 60% elöl, 40 hátul. A többtárcsás fék az első kardánra hatott. A T-5-ös az 1963-as tesztelés után végül nem került gyártásba, de ezen alapult a későbbi hidrosztatikus meghajtású GT-55-ös, és az erdőgazdasági  T-5-L. 

DSC_1689.jpg

Az Altaj Traktorgyár a II. világháború miatt kitelepített Harkovi Traktorgyár felszerelésével termelt elsősorban lánctalpas traktorokat Rubcovszkban, egy Kőszeg méretű kisvárosban, a mongol és kazah határ közelében.

DSC_1690.jpg

DSC_1697.jpg

K-35-ös a Lipecki Traktorgyárból, 1944-es keltezéssel.  35 lóerős Kirovec dízel hajtja a 3,7 tonnás munkagépet, ami az egyik leghosszabb ideig gyártott szovjet traktor. 1960-ig készült, de főbb elemeit felhasználták még T38-as és a T38-M lánctalpas traktorokhoz is.

DSC_1699.jpg

DSC_1700.jpg

DT-75 - A Csebokszári Traktormúzeum egyetlen modellje, amit magam is vezettem, még a tévéműsorban is szerepelt. Utóbbi, mármint a műsor érdekessége, hogy a teszt egy valódi Orbán-bányában (tőzeg-) történt. Négyhengeres, négyütemű dízel 80 lóerővel, közvetlen befecskendezés, folyadékhűtés. 6 tonna, 9 km/h-s végsebesség.

 

DSC_1722.jpg

SHTZ-15 - 31,5 LE, 3 tonna, 3 fokozatú váltó, 7,4 km/h csúcssebesség. A 30-as évek mezőgazdasági gépesítési hullámában a szovjetek gyakran spórolták meg a fejlesztést, és inkább lekoppintottak egy-egy nyugati gépet. Az SHTZ-15 mintájául az amerikai International 15, a világ egyik legjobb traktora szolgált. Majdnem 400 ezret gyártottak belőle, ez volt a Szovjetunióban legáltalánosabban használt traktor a 30-as-40-es években.

DSC_1719.jpg

McCormick-Deering 10-20, 1930-ból.

DSC_1725.jpg

DSC_1727.jpg

John Deere B, 1928, 1,9 tonna

DSC_1730.jpg

DSC_1731.jpg

A Vörös Putyilovec Traktorgyár terméke a korszak legnépszerűbb traktorjának másolata volt. A Hofi Géza által is megénekelt Putyilov gyárban annak idején a világ egyik legnagyobb szerelőszalagján készültek, szám szerint 36100. A traktortörténészek szerint ez a traktor tette sztenderddé a képen is látható anatómiát: a hátsó kerekek sokkal nagyobbak, és csak ezeket hajtják meg. Magyar vonatkozása, hogy Galamb József irányította a fejlesztését. (Fordson-Putyilovec (1924-1933), 20 LE, 1320 kg, 3 váltófokozat, 11,2 km/h-s csúcssebesség.)

És most valami egészen más: néhány szebb darab a múzeum motormetszet-részlegéről:

DSC_1734.jpgVTZ D37E motor metszete

DSC_1735.jpg

Az egymilliomodik VTZ D37E motor.

DSC_1733.jpgYAMZ-328

Végezetül pedig íme, az egyik legérdektelenebbnek látszó tárgy, ami mégis a legérdekesebbek közé tartozik: a 2032-es Vlagyimirec traktor - erről volt már szó a tyumenyi turnén. 2005-ben Vaszilij Hackevics novoszibirszki traktoros ezzel állította fel az azóta is megdönthetetlennek tűnő távtraktorozási világrekordot. 21 299 kilométert tett meg Vlagyimirtől, ahol a traktorgyár van, Vlagyivosztokig.

DSC_1744-3.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr175654994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cseuztompi 2013.12.03. 11:07:18

Ócsiny prikrászná!

βασιλιάς Λεωνίδας 2013.12.03. 11:48:13

Hasonló van Gödöllőn, az Egyetem mellett. Kicsit elérhetőbb a nagyközönség számára! Az is megér egy misét, főképp, hogy ott van Magyar traktor is! :-)

gepmuzeum.szie.hu/

puchiburu 2013.12.03. 11:52:36

21000 km traktorral? Ez valami buddhista lehetett.

szabi1983 2013.12.03. 11:53:20

Szuperjó. Köszi a képeket.

gigabursch 2013.12.03. 11:54:02

Ez érdekes volt. Köszi.

Ha már ennyi fejlett nyugati traktor volt, más ex-szoci országbeli nem volt (Dutra, Zetor, stb...)

szabi1983 2013.12.03. 11:56:11

@gigabursch: Azokat inkább nyugatra vitték. A svédek nagy dutra rajongók. Csodálatos scania hangjuk van azoknak a dutráknak.

hofi601 2013.12.03. 12:21:48

Miért fújták telibe őket? Nekem nagyon idegennek hat, főleg a színre fújt leömlők. Olyan mintha csak annyiból állt volna a felújítás, hogy alapos mosás, festékszóró, és kész is, mehet ki.

kewcheg 2013.12.03. 12:38:18

A lila-citrom kombináció biztos hogy nem autentikus. Az 50-es 60-as évek Szovjetuniójában nem hiszem, hogy díjazták volna a pop-artot, minyimum 5 év gulág..:)
Szerintem a Mattel megszponzorálta őket vagy egy vagon hot-wheels festékkel....aztán azzal újították fel ilyen neonzöldre meg kékre a vasakat...de jól néznek ki egyékkén.

wildpig 2013.12.03. 13:00:12

A betétvideóban a winkler meg a karotta gyerekarca nem semmi :)

tomsawyer3131 2013.12.03. 13:45:52

@hofi601: Lehet hogy itt kicsit túlzásba estek, de a nagy gépek világában nem idegen a telibefújás. Míg egy autóban nem jellemző egy pl. egy festett motor (az amerikaiak csináltak ilyet régebben). A leömlőről meg úgyis leég :-). Kurvajó múzeum amúgy.

expert70 2013.12.03. 13:55:36

Nagyon érdekes írás, kedvelem a traktorokat.

Egy pici pontosítás: HTZ-7 - az első szovjet kompakt traktor,... hidraulikus kihajtással

Valójában így lenne helyes: hidraulikus hárompont függesztéssel és teljesítmény leadó tengely (kardán) kihajtással.
Hidraulikus hajtást akkoriban nem igazán alkalmaztak.

autoitalia 2013.12.03. 14:17:30

@hofi601:
A traktorokat így szokás. Láttál már MTZ-t felülről? A fülke teteje mindig fakó, mert újrafújásnál sosem érnek be kézzel a közepéig :)

zsitva 2013.12.03. 15:04:15

Az 1930-as években a szovjeteknek nem nagyon kellett amerikai valamit koppintaniuk, lemásolniuk, mert a nagy gazdasági világválság idején az amerikai gyárak tonna szám adták el a különböző gépek licenszét, tervrajzait, a szovjetuniónak.
Legyen az autóbusz, teherautó, vagy villamos, traktor, mozdony, akármi.

zsitva 2013.12.03. 15:05:42

Az 1930-as években a szovjeteknek nem nagyon kellett amerikai valamit koppintaniuk, lemásolniuk, mert a nagy gazdasági világválság idején az amerikai gyárak tonna szám adták el a különböző gépek licenszét, tervrajzait, a szovjetuniónak.
Legyen az autóbusz, teherautó, vagy villamos, traktor, mozdony, akármi.

mizog 2013.12.03. 16:36:10

Sziasztok!
Én is szeretem az ilyen jellegű cikkeket és az öreg gépeket és jó volt olvasni.
Köszönöm!

Damm 2013.12.03. 18:29:16

Ikarus, Rába, Csepel, Pannónia múzeumra is szükség lenne.

CSÖRR-CSI££ 2013.12.03. 18:35:17

A "YAMZ-328"-ról szívesen olvastam volna többet is annál, hogy "YAMZ-328", habár az nem 7,2 vagy 13,6 lóerősnek tűnik, mint a többi, de talán éppen azért

Oldm4n 2013.12.03. 18:38:05

Mezőkövesd, traktormúzeum. Még ki is próbálhatod, ha olyanod van. Egyébként meg a "csodásan felújított" és a "beleesett a piros festékbe" azért kettő... :D

tomsawyer3131 2013.12.03. 18:57:06

@CSÖRR-CSI££: V8 dízel, 14ezer köbcenti, négyütemű közvetlen befecskendezésű. Teljesítmény 250 Le-körül (változat függő). Építették többek között Kraz teherautókba, K700 traktorba, katonai gépekbe meg ki tudja még mikbe. Turbós változata is van.

klondike 2013.12.03. 20:51:24

Csak érdekességképpen, nem legenda.

A Szovjetúnióban emberi agrárésszel felfoghatatlan nagyságú területeken szántottak. Egy-egy táblaméret simán volt 100-200 km hosszú. El tudjuk képzelni, hogy 11kmh-val milyen lehetett végigdöcögni. Gyakran csinálták, hogy berakták szántani vezető nélkül majd a tábla végén volt egy-egy megfordító ember. Igen gyakran előfordult, hogy a traktor kiugrott a nyomból és ilyenkor az elfogó vadász mintájára egy elfogóvadász traktorral keresték. Volt, hogy sosem találták meg annyira elcsámborgott. Állítólag százszámra voltak ilyen kiugrott traktorok...

Alhazred 2013.12.03. 20:52:12

és ezek közül vajon melyik volt a békésen szántogató traktor, ami viszonozta a kínai tankok tüzét, és repült vissza a bázisra?

becseit 2013.12.03. 22:30:03

Azt hittem Egerben van a múzeum.... :))

Kiflitzsömlével 2013.12.04. 01:26:46

@Damm: "Ikarus, Rába, Csepel, Pannónia múzeumra is szükség lenne."
holocaustmuzeum helyett akar.

Brian 2013.12.04. 07:46:10

"A cirill betűs feliratból (VT3)" gondolom itt VTZ-t akartál. A traktormúzeum meg menő.

szabi1983 2013.12.04. 07:49:17

@klondike: De szerintem ez legenda. Mármint az a része, hogy volt olyan traktor amit soha nem találtak meg. A többi az Ok. Mi is csináltuk anno. No nem azért mert muszály volt, hanem csak jó buli volt.

Bilok 2013.12.04. 09:22:12

Ez király volt, polgármester úr. :) Személyes kedvencem az Altaj vezetőülése, már ha tényleg gyári.

Inner Circle 2013.12.04. 11:38:45

@szabi1983: "De szerintem ez legenda. Mármint az a része, hogy volt olyan traktor amit soha nem találtak meg."

Szerintem megvolt az a traktor, csak a nyilvántartásba nem került vissza... :D

Szkotti 2013.12.04. 12:50:12

@Brian: Jaja, én is ezt akartam írni, hogy a BT3 az VTZ, legalábbis a KAMA3 után szabadon... ;o)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.12.04. 19:57:07

Tudnám, hogy ki a bánat volt ez a Szarvas János, akiről ennyi traktort kellett elnevezni...:D

Meg ezek a teljesítményadatok, döbbenet, hogy 12 lóerővel nekiálltak szántani...Ezek szerint egy Simsonnal is lehetne.Most az, hogy a végsebessége közelítené alulról a nanométer/évmilliárd mértékegységet, az úgy látszik mellékes. :-)

Meg valahogy a gumiabroncsokat se vitték néhol túlzásba.
De jó volt, kár lett volna kihagyni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.12.04. 19:59:23

@Brian: Nem, kérem, a teherautó is Kama-Három típusú volt... as személyautó meg bé-a-három.
:-)

Rocko- 2013.12.04. 22:02:31

@geegee: "Meg ezek a teljesítményadatok, döbbenet, hogy 12 lóerővel nekiálltak szántani..."
ami pont 12 lóerővel több, mint egy marha ereje, ami pont egy marhaerővel több, mint egy ember ereje.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.12.05. 02:27:34

@Rocko-: Mi most a váltószám a marha- és a lóerő közt? :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.05. 07:58:18

@zsitva: khm, az a kolcson berleti szerzodes volt, de spongya ra. Amugy igazad van, nem volt ott koppintas, azokat legalissan kaptak.

@Alhazred: az abban a traktorgyarban lehetett amire "hutogepgyar" volt kiirva, a melosok onnank alkatreszenkent kiloptak egy hutot, otthon probaltak osszerakni de mindig tank jott ki belole :D

@autoitalia: '93 korul lehetett kapni az agroker nel felujitott mtz ket, azokat ugy festettek kekre szerintem hogy belemartottak a festekbe. Ott nem mikrometerrel kellett volna festekvastagsagot merni hanem collstokkal.

@Rocko-: volt olyan LanzBulldog ami 7 loeros volt :) a deutz fahr nak volt olyan egyhengeres traktorja ( csepel d400 as huvely dugo minden csereszabatos volt bele, Izsakon a gazdaboltban megvehetted 12.000ft ert ) hogy 11 loeros volt de volt kihajtasa is.

Amugy ha nekem 20e kmt kene menni akkor egy nagykereku "cukorrepa" traktorral indulnak neki, azok mennek 60km/h val is :))))

A muzeum uberkiraly, hianyolom az s100 ast meg egy T150 est - a Jumsz az belorusz volt, nem?Mindegy is.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.05. 08:06:51

@Rocko-: zsiros fekete husz aranykoronas foldben 15-20 centis barazda melysegre allitva egy harmaseke megoldhatatlan feladat ele allitana a T muzeum traktorjainak nagy reszet.

Kapirgalni biliacel egyke ekevel lehet a foldet par loerovel is ( vagy akar egy loval ) de az nem szantas. Amikor tomegevel jelentek meg a 180LE s traktorok kb husz eve Magyarorszagon akkor jelentosen nott a termesatlag mert addig a tsz mtzvel megkarcoltak a tetejet, a megmaradt gazolajat elloptak/eladtak/borra csereltek es kesz volt az oszi melyszantas. A talaj forgatas fontos dolog, a szantofoldi novenykultura erossen igenyli.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.05. 08:09:04

@zsitva: lasd wikipedia vonatkozo

A kölcsönbérleti törvény (angolul Lend-Lease Act) az Egyesült Államokban 1941. március 11-én hozott jogszabály, amely lehetővé tette az USA számára fegyverek és egyéb hadianyagok szállítását szövetségeseinek, elsősorban Nagy-Britanniának és a Szovjetuniónak. Ezzel az USA végképp feladta korábbi, az 1935-ös és 1937-es semlegességi törvényekben rögzített álláspontját.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.12.05. 08:12:10

Az mtz egy harom hengeres fordson ( nem ford, fordson ) traktor. "Negyhengeresitese", a zil teherauto v8-a ford, a Ziszek meg chevy klonok mert ott is faragtak a legendas fiatal orosz mernokok.
Komplett gyartosorokat vittek, mindent ami nem volt teljessen uj - igy kell segelynek alcazni egy bomba uzletet.

Rocko- 2013.12.05. 09:36:37

@geegee: olyan 0.75 lehet (1 lóerő = marhaerő), de ezzel kapcsolatban egyeztetnem kéne a diplomás parasztommal. :)))

@visszakettopadlogaz: nyilván a nagyobb erő hatékonyságot jelent, de arra céloztam geegee kollégának, hogy előtte ennyi se volt, tehát innen nézve ezek gyengék, de ha a fejlődés irányából, kronológiailag, akkor viszont előrelépés.

svéd. 2013.12.19. 01:13:52

Na kedves traktorszakértő ,honfitársaim ,hagyjuk a magvas vitát ,mert látom csak képzavarokra, és messzebbről megtekintett féligazságokra, támaszkodik a masszívan előadott tudás...:-) A traktor tulajdonságait ,nem lehet az autókéhoz hasonlítani ,ott sokkal több mindenből adódik össze mint a motorteljesítmény.. Súly,merevség és áttételek ...a Dutra 28, az bármikor tudja 28 lóerővel azt amit a mai 50 60 le traktorok ,sőt a legtöbbször többet..mert van súlya ,fantasztikus a tapadása, és merev mint egy harckocsi....Nem, nem fantáziálok , ott a sok videó megosztó oldal ,tucat számra találtok húzó ,sőt összeakasztott videókat, amikor a kis dutra húzza haza a két háromszor erősebb füstőlő kerekű traktorokat.. vagy ép eszement méretűre rakott pótkocsikat rángat ki a saras erdőből... Ugyan ez a nagyokra is vonatkozik ..a Bokori traktor feszten a nagy dutra húzóversenyben legyőzte a Lánctalpas traktort.. pedig az megint más kategória.. de keressétek meg a minap láttam a százon éves gőztraktort amivel, minden mai traktor óriást nevetségessé tettek...összeakasztott párbajban. Tudom most jön a válasz hogy , mégsem gyártják ,és mégis így úgy..... Valóban kényelmetlen ,hangos és környezet szennyezőbbek,lassabbak is.. de hogy a melót nem bírják úgy, vagy gyengébbek lennének? Igen, papíron.....:-) Nos ezt a mostaniaknak kell bizonyítani 60-70 év múlva.. :-)) Bármelyik Dutra 90-es után belehet akasztani azt a háromfejes Kvőnert meg egy mostani 90 es Fiat traktort...keresztbe...:-)) Ettől nem jobb traktor... csak az a 90 lóerő ,az nem a mai 90 lóerős traki..:-)