Kilencvenezer euró egy kopottas kisbuszért?

  2013. november 05. - Perkó Rudolf Márk Címkék: történelem volkswagen transporter samba t1 barndoor

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A Belsőség a Totalcarra költözött
2015-07-31 16:04:54

A blog 2015 augusztus 1-től ezen a címen megszűnik, DE a Belsőség nem áll le, sőt. Mostantól a

Kinyomtattuk a Totalcart
2015-07-13 14:40:12

Bár korábban létezett a Totalcar nyomtatott kiadványként is , most nem erről van szó, csupán egy kérésnek

Legyél kísérleti nyúl!
2015-03-28 16:25:40

Korábban már egy kérdőív formájában kifaggattam az olvasókat , hogy mi, hogyan változzon a TC címlapon, de

Sokféle tuning, sokféle embernek
2015-03-26 10:59:19

Szombat délután fél egy felé indultam kifelé a Hungexpóról. Hiába volt kiírva az üvegajtóra, hogy kijárat

„Azért a 88 ezer euró egy Transporterért már az elmebaj kategóriába esik. Láttam már eredeti, nem restaurált és gyönyörűen megőrzött példányt pár éve, annak az ára 30 ezer volt és sokkal jobban nézett ki.”

Ezt a kommentet Karlmann felhasználó írta Sipos Úr mannheimi veteránbörzés beszámolójához. Pontosítanék, ez nem egy mezei T1, ez egy Samba. De mitől kerül egy Samba több, mint 25 millióba?

Az egész Transporter történet ott kezdődött, hogy egy Ben Pon nevű holland kereskedő elkezdett Bogarakat árulni Németországon kívül. Rá egy évre Porschékat is. Aztán gondolt egyet és áthajózott egy szállítmányt a tengerentúlra. Képzelhetjük, hogy nem volt rossz üzlet. Ben Pon pedig ingázott Németország és az USA között. Egy alkalommal, mikor a wolfsburgi gyárban járt megakadt a szeme a gyáron belül használt, Bogár alkatrészekből eszkábált áruszállítókon, a Plattenwageneken. Gondolkozott egy kicsit, aztán a jegyzetfüzetébe gyorsan felskiccelte ezt:

Most már mindenki sejtheti, hogy mi a történet folytatása. Ben Pon megmutatta az ötletét a Volkswagen vezetésnek, akik rá is bólintottak, hiszen amihez eddig a holland üzletember hozzányúlt, az arannyá vált. 1949-ben gördült ki a gyár kapuján az első Transporter, hivatalos nevén a Typ2 (A Typ1 a mindenkori Bogár, a Typ2 a mindenkori Transporter, ezen belül vannak T1,T2,T3, stb. generációk). A műszaki tartalom nagyrészt a Bogárból jött: farmotor, léghűtés, torziós futómű. A kezdeti tervekhez képest kellett egy keveset finomítani, ugyanis az egyenes homlokfal akkora légellenállást jelentett, hogy a 30 lóerős kisbusz szinte használhatatlan volt. Mivel hajlított üveget még nem tudtak gyártani, ezért csak egy megoldás maradt: kettéosztották a szélvédőt, a lemezbe pedig belehajlították az ormányt. Ezek a tulajdonságok azóta a T1 jellegzetességei, sokszor osztott ablakos, vagy ormányos busznak is hívják (németül: Zwilling, angolul:Split Window).

Kezdetben áruszállítót (németül:Kastenwagen, angolul: Panel Van), egy üléssoros platóst (németül: Pritsche, angolul: Single Cab), két üléssoros platóst (németül: DoKa, azaz Doppelkabine, angolul: Double Cab), és személyszállító kivitelt gyártottak belőle. A személyszállítókat az ablakok száma alapján szokás megkülönböztetni: volt 11 és 1951-től 23 ablakos T1, ez a Samba. Jellegzetessége a hatalmas rongytető, és a mellette két oldalt elhelyezkedő 4-4 plexi ablak, és az előre nyíló Safari-ablakok. De nem csak ennyi különböztette meg a többi T1-estől, hanem ez úgynevezett DeLuxe kivitel volt. Ez kétoldalt, és az orr részen végigfutó króm dísz, króm lökhárítók, króm VW logó és rádió.

A hatalmas, pajtaajtóra emlékeztető motortérajtóval rendelkező Transportereket, azaz a Barndoorokat 1955-ig gyártották. Az ekkor eszközölt ráncfelvarrással kisebb lett az ominózus motortérajtó, fix indexek kerültek az első fényszóró fölé, elöl kapott egy kis túlnyúlást a tető, egy légbeömlővel az utastérbe, és nagyobb hátsó lámpákat kapott a Transporter. Megjelent a 13 és a 15 ablakos kivitel. Utóbbiból készült Samba változat is, ahol elhagyták az F-oszlopon lévő ablakokat. A DeLuxe kivitel 11 ablak fölött rendelhető volt. A mindenkori amerikai piacra vitt T1-eseket a korlátos lökhárítójukról lehet megismerni. A T1-et 1967-ben váltotta a T2a, hasonló technikával, de már egy darabból álló szélvédővel ormány nélkül és oldalsó tolóajtóval.

Visszatérve a kiindulási ponthoz: mennyibe kerül ma egy T1? Mivel a hippimozgalom egyik jelképeként hatalmas figyelmet kapott az autó és a léghűtéses VW-tuning a világ egyik kedvence is, átlagos veterán kisbuszoknál jóval magasabb ára van. Felújítandó állapotban 4 és 10 ezer euró között mozog az áruk, ezután pedig kiviteltől és állapottól függően emelkednek az árak. 20 és 30 ezer euró között már szépen felújítottakat lehet találni. Kivéve Sambát. Azok jellemzően több mint 80 ezer eurós áron mennek. Végezetül egy csodálatos video a 17 jobbkormányos Barndoor Samba egyikéről.

Thanks Mr. Ben Pon!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr45616383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.11.05. 18:57:51

hogy változik a világ 15 éve a kutyának nem kellett ez,ma meg örületes veterán.

Markco 2013.11.05. 19:31:30

Milyen igaz, 15-20 éve még ezek cikik voltak:)

GaborApa · http://kempingmania.hu 2013.11.05. 19:32:02

Egy kétrészes cikk egy vízbe fulladt Samba mentéséről:

kempingmania.hu/travelog/1435

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2013.11.05. 19:49:14

Az a "Zwillige" sehogy sem passzol.
Sem a helyesírása, sem az, amire próbálod ráhúzni.
A geteilte Frontscheibe az rendben van.
A 88 ezer euró valóban beteg összeg. Ismereteim szerint 30-45 ezer között mennek a patika és annak kinézö Samba buszok.
Bár lehet, hogy ez a Fenyö Jánosé volt.

Pityubácsi 2013.11.05. 20:07:36

végre valaki a tc-n, aki nem tufa a léghűtéses vw-hez.
köszi, tetszett az írás. :)

Perkó Rudolf Márk 2013.11.05. 20:30:12

@malenykij polgar: Köszönöm, az észrevételed helyes, nem Zwillige, hanem Zwilling, javítottam is. Ez ikret jelent magyarul (de gondolom te tudtad, hogy ezt akarom írni) és az osztott első szélvédős buszokra, illetve az osztott ablakos (más néven perec ablakos) korai Bogarakra szokás használni ezt a becenevet.
Ha szétnézel a mobile.de-n láthatod, hogy 13 eladó Samba van, amiből 11 drágább mint 79 ezer euró, és tudtommal egyik sem volt Fenyő Jánosé :).A maradék kettő közül az egyik egy erősen lepusztult karosszéria 25 ezerért, a másik egy egyben lévő, de korántsem patika állapotú 34 ezerért.
Ha a thesamba.com-on keresgélsz, ott is hasonló árakon vannak a Sambák, de azt nem akartam ide keverni, mert ott jellemzően tuning, átépített, félkész autókat lehet venni.

Perkó Rudolf Márk 2013.11.05. 20:40:15

@Pityubácsi: Örülök, hogy tetszett az írás. Ez egy kis történelmi áttekintés volt, a léghűtés nagy tudora a Motordoktor.

nem kéne... 2013.11.05. 20:47:59

"A hatalmas, pajtaajtóra emlékeztető motortérajtóval rendelkező Transportereket, azaz a Barndoorokat 1955-ig gyártották."

a pajtaajtós transporternek az oldala nyílik úgy, mint a pajtaajtó, kétfelé oldalra.
mivel akkor még nem volt divat a tolóajtó, ugye.

C@raVWelle 2013.11.05. 20:55:22

ÁÁÁá köszi ezt a cikket:) Jóó volt olvasni a kedVWenc autómról:) Busz rendben? :)

Hurri Kán 2013.11.05. 20:56:13

Mennyire szerethető autók még ma is :)

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2013.11.05. 21:11:47

Valóban érdekes, hogy ennyire felkapott lett, dehát ez a világ ilyen.
A panorámás Opelek is hasonló cipőben járnak, csak az a cipő még gyerekméretű :)

Perkó Rudolf Márk 2013.11.05. 21:13:56

@nem kéne...: Az '55 és '67 között gyártott Transporterek ajtaja sem toló, hanem két irányba nyíló. (A T2-nél jött a tolóajtó). A '49 és '55 közöttieket nevezik Barndoornak, ahogy írtam is. Valószínűleg később jött az elnevezés, de tényleg a felfelé nyíló motortér ajtós modellek megkülönböztetésére vonatkozik.

The term "Barndoor" is generally credited to Jeff Walters back in the 80's. A barndoor bus has an engine lid that's about twice the height of a normal bus engine lid. The term is applied to all buses, from the first prototypes of 1949, to the last barndoor built in March of 1955, chassis #20-117901. Note that pickups, which were first built in August of 1952, and Ambulances , which were first built in 1951, are still referred to as "barndoor" even though they lack the characteristic large engine lid. If you look at the construction of the pickup and ambulance engine lids, however, you will notice the same construction as the barndoor engine lid, just "cut down" to fit the smaller engine compartment.

www.vintagebus.com/techinfo/definitions.html

PéZsé 2013.11.05. 21:48:41

66-67 között volt tolóajtósban is T1.

PAS-001 2013.11.05. 22:17:04

Stuttgartban a Retro Classicson tavasszal több darab Samba is volt eladó 70-80 Ezer Euro között.Természetesen ez teljesen irreális ,de ha van rá kereslet akkor miért ne?!Egy restaurált T2-es Westfalia kempingbusz is kínálta magát ugyan itt 29900-ért...

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2013.11.05. 22:23:41

@Perkó Rudolf Márk:
No, akkor erre a Zwillingre egy forrást, légyszíves. Mármint ahol az osztott ablakot így emlegetik.
Mert a Brezel meg az Ovali az axióma a Bogárnál, a split window is, nyilván angolul.

Perkó Rudolf Márk 2013.11.05. 22:54:19

@PéZsé: Ezt eddig nem tudtam, és tényleg! Köszi! Minden nap tanul valamit az ember :)

PéZsé 2013.11.05. 23:49:43

@Perkó Rudolf Márk:
Nm.
Mindkét oldalon tolóajtóst nem tudom,hogy csináltak-e,(feltételezem,hogy igen,mert T2-ben láttam)viszont mindkét oldalon szekrényajtóst csináltak,itthon is van belőle egy darab.
Az szerintem a sambánál is ritkább,igaz nincs annyira hypeolva...

Pityubácsi 2013.11.06. 08:05:10

@Motordoktor: jól van, de te megbéjemvésedtél :-P

mindegy ha szereted 2013.11.06. 08:54:55

A T1-hez 1963-tól (éppen amikor elöl a nagy-indexre váltottak) extraként lehetett kérni a tolóajtót (akár mindkét oldalra), Németországban 250 DM felárért.
A platósok pedig nem a kezdetektől, hanem a 1952-től (platós, 3 személyes) és 1958-tól (DoKa) kerültek a programba.
És ha már Ben Pon szóba került, tegyünk említést azokról, akik a Typ2-t megalkották: Alfred Haesner (főkonstruktő), Josef Kales (aki a tényleges megvalósítást vitte végig) és nem utolsó sorban Gustav "Transporter" Mayer, aki '52-től '85-ig tolta a Typ2 szekerét (a T4 alapjait még ő rakta le).

Schütii 2013.11.06. 09:17:13

Okos guglihuszárok! :D

mindegy ha szereted 2013.11.06. 10:18:50

@Schütii:
Bocs, igazad van, a forrást illett volna megjelölnöm:
Motorbuch Verlag Stuttgart: Randolf Unruh, Bus VW Transporter, Die Geschichte eines Welterfolges, 2. kiadás, 1995

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.11.06. 11:11:32

Mint a francia borokkal: azért ennyi, mert van aki kifizeti érte az eszetlen árat.

csakazéris 2013.11.06. 12:02:13

@Gyurma73: Az a tizenöt év kicsit kevés, akkor már a lepusztult roncsok is aranyárban mentek, (ha lettek volna) a nyolvanas évek végén amikor tömegesen kerültek az országba Ausztriából, és Németországból akkor még fillérek voltak, de nem a Szamba. Az már akkor is felkapott cikk volt. És ma egyre több a hamisítvány. A mezítlábas T1-ből Szambákat csinálnak.
Ma már ott tartunk, hogy a német és osztrák Kelet-Európában veszi meg a még megmaradt darabokat, felújíttatja és viszi haza.

Hun_Fighter 2013.11.06. 12:10:07

Gustav Mayert volt szerencsém ismerni, igaz, hogy Mayer Gusztávnak hívták és nem "Transporter" volt a beceneve, hanem "Szipus Guszti"... Ja, és nem a VW-nél melózott, hanem mint szennyvízszállító kisiparos... :DDD

Flak 2013.11.06. 13:58:43

Ha már régi kisbuszokról van szó, nekem egy ilyen az álmom:

static.panoramio.com/photos/large/4881199.jpg

Ez valószínűleg sokkal olcsóbb lenne, mint egy Samba, de sokkal-de sokkal ritkább is. Szerintem sokkal inkább autó-szerű, és szebb is, de nyilván ez elfogultság, kinek a pap, kinek a papné. Mindenesetre műszakilag nyilván elmaradottabb több téren, de nekem ez tetszik. Eddig egyetlen egy normális darabot nem találtam itthon még az utódából sem, nem hogy ebből a régiből. (a lengyelektől kell majd behozni) Pedig voltak igen szép változatok is:

forum.nysa.pl/files/thumbs/t_n_63_m___872.jpg

auta5p.eu/katalog/nysa/nysa_n521_01a.jpg

Nekem ezek dobogtatják meg a szívemet, ha kisbuszokról van szó. :)

Flak 2013.11.06. 14:01:43

@Make Valamit: Ez olyan, mint a bélyeggyűjtés. Ott is vannak olyan kis példányszámú, ritka, vagy keresett darabok, amelyek akár több millió forintot is megérnek. Pedig csak egy kis papírfecni. De minden gyűjtőszenvedély területéről (érmék, régi rádiók, stb.) lehet ilyen irreálisan magas árú dolgokat találni. Úgy értem, ár-érték arányban. Persze ezeknek nem a "használati" értékük, hanem az eszmei értékük határozza meg az árat.

Flak 2013.11.06. 14:08:18

@Opel P1: Nekem már az is kissé meglepő, ahogy a veterán Zsigulik ára kúszik felfelé, holott annyira (még) nem ritkák és annyira jó autók sem voltak. Ehhez képest már milliós áruk van az igazán szép daraboknak. Mondjuk ez érthető dolog, én Wartburgot újítok fel éppen, mire készen lesz, az sem lesz meg kevesebből. És soha nem lesz olyan, mint egy gyári állapotban szépen megőrzött. Ja és most hirdetnek egy felújított Touristot is két millióért. Szerintem az sem reális, ár-érték arányban főleg. Persze ha azt az oldalát nézem, hogy "hiánycikk" és ilyet ilyen állapotban nem igazán kapni máshol, akkor akinek kell és van is rá pénze, úgyis megveszi. Így megy ez a Transportereknél is. Miért ne legyen drága, ha egyszer van, aki megadja érte ezt a pénzt?

karlmann 2013.11.06. 14:28:37

@Perkó Rudolf Márk:

Mivel meg lettem szólítva akkor pontosítanék egy kicsit, amit korábban nem tartottam fontosnak. Én öt évvel ezelőtt Ausztriában ültem egy ilyen járgányban. Akkor volt 30 ezer euró egy ilyen járgány a tulajdonos szerint. Nem tudom mi történt azóta, de az illetőnek szép számmal voltak még régi autói, a teljesség igénye nélkül pl. Mini Cooper, 1275Gt, Fulvia 1.6HF, 1965-ös Porsche 911S, emiatt nem gondolnám, hogy ne ismerte volna a valós értékét. A szóban forgó modellt egyébként még az apja használta, aki egyfajta "iskolagondnok" volt, több kis faluból hordta a gyerekeket a suliba ezzel a járgánnyal, utána lett az övé.

Dr. Valentin Narcisse 2013.11.07. 01:50:12

Pár éve még sokalltam, hogy 3 millát elkérnek egy szambáért. Egy pöpec T2 Westfalia volt max 1.2 milla. Azelőtt még pár évvel meg azt sem értettem, hogy ki az a hülye, aki 600k fölött árulja a T1-es buszát. Nem volt ez olyan régen. Eltelt 10 év maximum azóta...

xfile 2013.11.08. 21:03:07

Gyönyörűek,és egyre ritkábbak.Sajnos a kevésből is sokat bezúztak,csakúgy mint Magyarországon jó pár öreg,ritka IKARUS-t!!!
Ami megmaradt,azoknak már csk felfelé megy az ára,kuriózumok lettek.