Életem legkevésbé orrtolós autója

  2013. október 29. - Winkler Róbert Címkék: mercedes mazda rx7

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

DSC_3344.jpg

Kaptam egy meghívást Hevesre, mármint Heves városba. Az Eötvös József szakközépiskola és gimnázium, amit valamiért ma már oktatási központnak hívnak hívott, hogy utazzak már oda, és meséljek a Totalcarról. Fizetik az útiköltséget. Azt mondtam, oké, viszont spóroljuk meg az útiköltséget, és legalább dolgozni is tudok, a gyerekeknek meg konkrétan mutatom meg, hogyan készül a Totalcar, ha szereznek egy jó tesztautót. Ballagó János, az osztályfőnök hamarosan jelentkezett is a gázsival, ami egy első generációs Mazda RX7-es tesztvezetése volt.

DSC_3377.jpg

Kedvencem az első RX7-generáció. A második nekem túl szögletes, a harmadik már nagyon szupersportautós. Ebből is tán ez a barna dekoros kétszínű a legszebb. Itt már túl vagyunk a teszten, melynek során döbbenten tapasztaltam, mennyire könnyen fordul az RX7-es. Most jöttem az Audi Alpen Tourról, ahol Sport Quattrót vezettem, ami azért etalon, de valami agyleszakító a különbség, mennyivel könnyedebb a Mazda. Pedig ebben még szervó sem volt. Az ember elfordítja a kormányt, és... egyszerűen nem tudom elmagyarázni, ezt sajnos érezni kell.

DSC_3362.jpg

50-50%-osnak mondják a súlyelosztását, de szerintem elöl egyáltalán nincs súly. Mondom, úgy fordul, mintha valami farmotoros lenne. Az amúgy is picike motor határozottan az első tengely mögött van, még az ékszíjak is alig lógnak be, úgyhogy a Mazda a konstrukciót joggal nevezte el orrközépmotorosnak. Kanyarban nemhogy tolja az orrát, de mintha kifejezetten behúzná. Az ember még azt is képzelhetné, hogy gázzal fordítja, úgy szűkül az ív, de nem: ez egy autó, amit a kormány fordít.

DSC_3358.jpgKényelmesen sportos plüss ülések. Érdekes, hogy Ázsiában azóta is legjobban a barna belső megy.

DSC_3365.jpgAz első ablak nem megy le teljesen, csak ilyen furcsa, csálé módon. Ez is a sportautós kompromisszumok közé tartozik, amiket már a 70-es években is boldogan vállaltak a tulajdonosok.

DSC_3354.jpg

A háromküllős kormány régi nagy kedvencem. Egyszer, még a Totalcar hőskorában vezettem már első generációs RX7-est, de nagyjából csak a kert közepétől a kapuig. A 13 éve meglátogatott balmazújvárosi guru egyébként rég abbahagyta már az ipart, a cikk megjelenése után amúgy is rengeteg panaszos levelet kaptam elégedetlen, vagy egyenesen átkúrt tulajdonosoktól.

DSC_3350.jpg

Ezt a képet kiraktam a Facebookomra is találós kérdésként, kitalálja-e valaki a vicces piktogramok alapján az autó típusát. Sokan találgattak, de csak akkor lett meg, amikor segítségként a kilométeróráról is beraktam egy képet. Ezt:

DSC_3368.jpg

Régi sportautók között viszonylag ritka, hogy 7 ezerig forgatható volna a motor. Viszont ha elértük a határt, irgalmatlanul kellemetlen és hangos dudálással figyelmeztet. Az első RX7-es egyébként még bőven nem turbó, csak kéttárcsás, 1146 köbcentis szívó Wankel 110 ló körüli teljesítménnyel. 70-es évek végi sportautónak szerintem így sem gyenge, szépen megy, de engem kicsit meglepett, hogy nyoma sincs a turbós RX7-esek félelmetes morajlásának, vagy az RX8-as wankel-turbinahangjának. Nem szól rosszul, de a hangja alapján akár sor négyes is lehetne.

DSC_3353.jpg

Wankel, de hosszmotor, úgyhogy az a minimum, hogy a váltó kifejezetten jó. Persze a Mazda az elsőkerekes autóihoz is jó váltókat csinál, akkor is, most is.

DSC_3361.jpg

Rózsa Gergő, az autó tulajdonosa úgy jutott hozzá, hogy a szüleinek autókereskedése volt, és egy egri bácsi hozta Hevesre beszámíttatni. Be is számították. Évek múlva a régi tulaj jelentkezett, hogy visszavásárolná, de természetesen nem adták. Egyébként körülbelül hatvanezer kilométert rakott az autóba, problémamentesen. Ezek szerint nem kell mindig mindenkinek a tömítőéleken paráznia; a forgatás alatt szorgalmasan taposgattam ki a belét, de a veterán nagyszerűen viselte. Mindig nagy élmény, ha nem azzal adnak oda egy régiséget, hogy erre meg arra vigyázzunk. Csak átnyújtják a kulcsot, aminél jobb kritika veteránautóról nem létezik. 

DSC_3366.jpg

A régi RX7-es az első MX5-generációhoz hasonlóan bukólámpás. A lámpa a mosáshoz, vagy egyéb merényletekhez külön is nyitható, de a gomb az MX5-ösével ellentétben a kormánytól balra van, és teljesen máshogy is néz ki.

DSC_3375.jpg

DSC_3363.jpg

Szép, 70-es évekbeli légszűrőház, melyen büszke felirat hirdeti, hogy ez rotary engine. És persze a forgatásról a gyerekek elég gyorsan szétszéledtek. Amikor először elmondtam nekik, hogy ez egy igen unalmas műfaj, majd meglátják, láthatóan még nem hitték. De most csak kérdezzenek meg bárkit Hevesen, tanúsítani fogja: izgalmas programnak szinte bármi más jobban megfelel.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr915602953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.10.29. 18:55:32

Atyaég, de szép! Be kár, hogy nem forgattátok le TCTV-be! 8-(

Béza Dániel 2013.10.29. 19:33:02

@Sam. Joe: Állítólag lesz tctv-ben.

Tényleg gyönyörű, ez a generáció ebben a színösszeállításban tetszik legjobban. Az fc nekem sem tetszik annyira, túl porschés, de egy fd tesztet szívesen látnék.

novothauto · http://novothauto.hu 2013.10.29. 19:33:15

Egy ilyen nagyon kell nekem.

Zseniális, csodaszép, fantasztikus.

Minden Áron 2013.10.29. 19:43:57

Egyszer vezettem valami háború előtti celica-t, az mekkora volt, le volt lakva, de a váltó és a kuplung mint a vaj... Ma se értem...

1127ccm 2013.10.29. 19:50:11

Na ja. Egy barmilyen jo allapotu RX ert, barmely altalam ismert ember ket karjat adnam! Es meg nem is az eltomites miatt izgulnek hanem az a diszkret 15-17literes fogyasztas miatt. Es akkor meg nem is nagyon siettel....

Minden Áron 2013.10.29. 19:50:24

Olyat nem lehetne, hogy legjobb főoldalak tára, arra gondolok, hogy néha kib..ot jó cikkek jönnek össze egy csomóban, na azt külön kilinkelni, hogy később elérhető legyen egyben... Vagy csak úgy önfényezés gyanánt szavaztatni alul. Tudom, hogy folyamatosan változik de vannak jó stációk na...

Schütii 2013.10.29. 19:50:33

"Rendes" motorral kéne.

Béza Dániel 2013.10.29. 19:56:06

@Schütii: Az van benne, egy jó. kis 12a. Ennél jobbat max egy 13b-t tehetsz bele. Dugattyús motorral elveszne a karaktere és a könnyedsége.

b.f. 2013.10.29. 20:03:50

A hétvégén az OT Expon én is lőttem egy, a bukólámpás képedhez hasonlót az ott kiállított RX7-ről :) Az se volt épp egy rossz példány.

GregDzsi 2013.10.29. 20:10:52

Ga-lé-ri-át, -"-, -"- :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.29. 20:18:56

Nem kéne ,de tetszik ,hibrid wankel lenne az igazi.
melyikben is van ilyen?

szemeteske 2013.10.29. 20:19:11

Istenem mekkorát kaszálhatott volna a Mazda, ha az RX8-ba beteszik a 6-os MPS motorját...
Így meg csak egy vonakodva méregetett "problémás izé" státusz jut neki.

Seca81 2013.10.29. 20:20:05

Imádom én is mindhárom generációt, főleg, hogy egy FC-t is tulajdonolhattam majd' 5 évig. Nagyon bánom, hogy eladtam, de a suli közbeszólt.

@1127ccm: Normál használattal (nem nagypapásan) a szívó FC-m városban evett 12 - 12.5 litert. Nem többet. Pályán 10 fölött picivel. De az még a "Hőskorban" volt, amikor is 260-ért mérték a 95-öst :)

Egy FC-t felírtam a bakancslistámra!

Schütii 2013.10.29. 20:21:20

@Béza Dániel: Nem baj, én úgy sem tudom milyen most a karaktere, viszont a formavilága kívül-belül nagyon bejön. Egy finom kis forgós japó 1.5-ös vagy 1.8-as 4 hengeres nekem untig elég lenne. Sőt, továbbmegyek, még azt se bánnám ha elöl hajtana.

Seca81 2013.10.29. 20:23:06

Akarom mondani turbós FC-t :)

Seca81 2013.10.29. 20:25:57

@Schütii: Mármint japán veterán?

Béza Dániel 2013.10.29. 20:43:42

@szemeteske: Az rx8 ugyanúgy mint az rx7-esek a wankel motor köré epűlt, kihasználva annak kompakt méretét és alacsony súlypontját. A mazda nem véletlenül nem választható opcióként adta a wankelt valamelyik meglévő modeljéhez, mx5-höz pl hanem külön kocsit tervezett hozzá. Ezek az autók ezzel a motorral különlegesek, ezzel tudják azt amit. Dugattyús motorral csak egy. szép sportkocsi lenne a sok közül amiből van nagyon sok, mindenféle hengerszámmal, teljesítménnyel, amik mind nagyon jók a maguk kategóriájában. Nem hiszem hogy egy v6-ossal vagy sor4-essel bomba siker lett volna, abban a kategóriában megvannak a jól bejáratott, sikeres típusok, nissan z, stb...

Pizso 2013.10.29. 21:25:29

Én a 3. generációs turbósért vagyok oda! Az a forma nem emberi... Ha lenne erre egy kis felesleges pénzem Rx7 turbo biztos lenne a garázsban! :)

Garp 2013.10.29. 21:27:22

Zsiraf, de annak csodalatos!

voroseltolodas 2013.10.29. 21:32:46

Heves...ott aztán akadnak szép számmal "lények".

ChPh 2013.10.29. 21:38:01

Robi: legközelebb hívj engem forgatásra, eskü nem fogok unatkozni :D

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.10.29. 22:20:46

A 7000-es limit és bimbam azért van, mert afölött kritikus tartományba ér a tömítőélek csúszási sebessége, ezzel a súrlódás, melegedés és a kopás. Meg a fogyasztás, amúgy kétütemű módra.
A hangjelzést az NSU Ro faceliftelt változatába is betették körülbelül 1972-től, ugyanilyen okból.

Cockroach 2013.10.29. 22:22:20

samara rotary engine :)

www.youtube.com/watch?v=_1Qh2-6FL1Y

egyébként az istennek nem tudok egy vaz-415 motort felhajtani - ez a rendőrségi változat, 180 lóval ;)

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2013.10.29. 23:30:56

Á, lehet, hogy az én Ventómban is titokban Wankel van... Így már érthető a mostanában 12.5-es fogyasztás.

nincs_nick 2013.10.30. 02:27:34

@Béza Dániel: Azért túlzásba ne essünk. Az rx8 és az mx5 nc egyazon "alváz" (már ha lenne) költség-takarékossági okokból. Az rx8 a sorozatos garanciális motorcserék miatt bukta volt, nem is lett utódja, így magával rántotta az mx5 nd-t is, aminél így a modellcserével annyit késtek, hogy három és fél facelift-et kellett csinálni neki. Végül ugye lett az rx9 - mx5 nd közös alváz helyett mx5 nd közösen az alfával és nem lett rx9.

Rx8-ba meg nyugodtan belerakhatták volna a 2.3-as sor négyest. Van jópár mx5 engine swap ezzel (gyak hengerfej csere, de ugye usákoknál egyszerűbb az egész motort átdobni), egyrészt jóval jobban tol alulról és na tuningnál is könnyen megvan a 200ló bár tény, hogy nem pörgős motor, de jó kis gt-t csinálhattak volna az rx8-ból, az meg úgysem nagyon van ilyen áron.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2013.10.30. 06:42:10

Kéne! :)
Tömítőélreazért nem gondolnám, hogy nem kell figyelni (a motor működésébe belegondolva), a gyári csereperiódust biztos nem hülyeségből találták ki.

Schütii 2013.10.30. 08:19:02

@Seca81: Az RX7 az már (vagy még, nézőpont kérdése) nem annyira veterán. De mondom, csak bilibe lóg a kezem.

2-More 2013.10.30. 09:23:47

@bervas: Ezért se értem mitől olyan nagy faxni hogy elforgathattad 7 ezerig. Volt bőven abból az érából olyan dugattyús motor, amit nemhogy eltolhattad odáig, onnan kezdett el igazán tolni.

DeezL 2013.10.30. 09:39:04

vezetni kipróbálnám,de nem kéne,valahogy soha sem lelkesedtem a japán formákért se kívül se belül.. bár volt 1-2 kivétel..és házon belül is volt egy..Mazda 323 1.8 4x4 Turbo

www.hasznaltauto.hu/auto/mazda/323/mazda_323_1.8i_16v_turbo_4wd_txs-7345358

Begami 2013.10.30. 09:43:49

Ezeknek a motornak a legfőbb ellensége maga a tulaj.Egy csoportársam kapott egy RX-8ast 15 ezernél motort kellett cserélni benn.Nő volt az illető 0 műszaki érzékkel és a 15 ezer nagy része városi felhasználással ment bele.
Persze ment a szarozás meg perrel fenyegették a Mazdát sajnos ez csak hozzáértőknek való a kutyaütők csak tönkrevágják.

nincs_nick 2013.10.30. 10:35:45

@Begami: Tönkrevágják az rx8-at a hozzáértők is, egyszerűen rossz konstrukció. Ha nem az lenne vagy lenne remény a problémák megoldására, nem állította volna le a Mazda az rx9-et. Van akinél elmegy 100.000-et is bontás nélkül, de ne ez legyen már egy kiemelendő tulajdonáság. USA-ban a végén már fillérekért szórták utánad a beragadt készleteket még egy éve is. Rx8 bár nagyon jól autózható és élvezetes kocsi (lásd TG év autója választáson második pl.), de egyszerűen nagy a rizikó vele. Nem véletlenül kerülnek használtan annyiba, amennyibe. Innentől meg embere válogatja, hogy van-e ideje bemelegítésre, leállításra, óvatos kezelésre, stb. figyelni és Rolandhoz járni v. inkább vesz valamit ami élményben hasonló, de nincs ilyen gond vele.

dennisthemenace 2013.10.30. 11:45:08

@csúcsragi: Gratulálok. Mi a fenét keresel itt, nem nyílik meg a Kurucinfó? Amúgy szerintem jól neznek ki a lanyok, egy londoni utcán készult képnel, valószínuleg a nyálad is csorogna. De nem csorog, tehát vered...

Béza Dániel 2013.10.30. 11:59:02

@nincs_nick: Az rx9-et nem állította le a mazda, hanem az átmeneti pénzzavar miatt szüneteltették a fejlesztését, de már bejelentették, hogy ha az új mazda6 és mazda3 sikeres lesz (és úgy néz ki hogy az lesz) akkor 2017-ben jön az új rx, amimnek rx-7 lesz megint a neve, és az új 16x motor lesz benne, az újra tervezett geometriával, és közvetlen befecskendezéssel, 300 lóerővel, 1300kg alatti tömeggel.

Hogy pénzügyileg mekkora bukta volt az rx8 a mazdának azt nem tudom, nem látok bele a könyveikbe, mindenesetre 8 évig gyártásban tartotta, sőtt az eredetileg 2011-re tervezett kivezetés 2012-re tolódott, mert az utolsó speciális kiadásra akkora volt a kereslet, hogy még 3000 darabbal kitolták a gyártást.

A tartósságát illetően egyértelműen nem felel meg annak amit ma az átlag autós elvár egy átlag autótól, ez egy hobbiautó hozzáértőknek, egy rétegmodell, egy szűk rétegnek. Egyébként érdekes hogy a renesis meghibásodásait jellemzően nem a rettegett éltömítés elkopás okozta, hanem az alul méretezett kenési rendszer, széria hibás gyújtótrafók okozta koksz lerakódás, rosszul előírt olaj fajta, stb. Ez nyilván nem vigasztalja azt akinek 40k után motorcserés lett a kocsi, de önmagában attól hogy wankel még lehetett volna jó is, még ha a dízel zöldséges-merci tartósságát soha nem érte volna el.

Az hogy a padlólemez azonos az mx5-tel egy dolog, attól még két különböző kocsiról van szó, az egyik egy nyitott 2 üléses roadster, a másik egy 4 ajtós kupé, és noha az rx-ek bele barkácsolnak más motorokat is, nagyon beteg lelkűek még amcsi vényócat is, azok az autók már nem ugyanazok. Azt az első-középmotoros kialakítást, alacsony súlypontot, és az ebben a postban is megénekelt kezességet, csak a tűzfal aljában kuporgó kompakt 2 tárcsás wankellal lehet elérni. Ha más motort raksz bele, borul ez az egész. Biztos az is erős lesz, meg gyors, kisebb fogyasztás, akár tartósabb, is de már nem ugyanezt az érzést adja. Ez így jó nem kell bolygatni, aki nem tud megbékélni a wankellal, az rengeteg nagyon jó autó közül választhat, amit eleve dugatyús motorral terveztek, és azzal tudja a jó súlyelosztást kezességet, stb...

NoOne 2013.10.30. 12:08:52

Ez is nagyon szép. De ha már RX, ki emlékszik, ill. szeretne ebbe beleülni?
www.youtube.com/watch?v=YZfdjk8SBsU

Béza Dániel 2013.10.30. 12:11:14

@bervas: Na meg azért mert ott még elég vidáman forog, tehát a bim-bamm nélkül a tulaj nyugodtan kitolná a szemét, mert nincs az mindjárt szétesik-ordít de nem megy érzés ami egy dugattyúsnál van a max fordulat közelében.

@2-More: Azért a 70-es évek elején, az utcai dugattyúsok jellemzően két szepesek voltak, ha el is kinlódott 7000-ig ott már nagyon vergődött, nem hogy onnan kezdett volna igazán tolni. Szóval, 7000 ugyan nem drasztikusan több a korabeli kocsikénál, de nekem is ezután a fénykép után lett gyanús hogy ez vmi rx lesz.

Béza Dániel 2013.10.30. 12:33:24

@NoOne: A cosmo sport nagyon ott van, ahogy mondani szokás bárki fél karját... :). Az rx500-ba nyilván szintén szívesen beülnék, és műszakilag lenyűgöző, de sosem értettem miért kelett annak az apró motornak, ilyen hodály motorteret csinálni? Oké hogy akkoriban ez volt a divat, de ez nagyon esetlenre sikerült.

Amit én nagyon szeretnék legalább látni élőben az az rx-3, rx-4, bár nem tudom valaha hoztak-e abból európába. Rx-4-ből ez a fazon tetszik legjobban, nagyon eltaláltak a vonalai: www.youtube.com/watch?v=GwQ9Zj_k8fM

NoOne 2013.10.30. 12:54:38

@Béza Dániel: "motortér": én sem, de nekem tetszett a formája miatt (is), kölyökkorom kedvenc matchboxa volt, csak akkor nem tudtam, hogy csak koncepcióautó, és mindössze egy példányban készült. Rendes fényképet kb. 10 éve láttam róla először.
Igazság szerint az összes RX, MX sorozatot szívesen kipróbálnám, de eddig csak RX 8-asban ültem, az sem az enyem volt.

jewdi76 2013.10.30. 13:13:23

Szeretem ezeket a vidéken megörzött kincseket, remélem sok van még az országban. Az előző tulajt meg sajnálom, későn eszmélt mije volt.

nincs_nick 2013.10.30. 21:54:58

@Béza Dániel: Hát végül is így is lehet fogalmazni.:) Nyilván nem azt kommunikálták, hogy rx-9/mx-5 nd közös platformnak akkor vége. Amikor nyilvánvaló lett, hogy a Ford megy és viszi az MZR-ekhez kötött patentek jó részét is (ahogy pl. a fejlesztési jogok jó részét is, ugye Duratec-eket a Mazda fejlesztette, ahogy sok kis Ford motort is korábban, ezért is vette meg őket a Ford részben), egyből áttoltak minden épkézláb embert a Skyactive motorcsaládhoz. Illetve kerestek partnert az új mx-5-höz, mert az nc eladások messze elmaradtak a korábbiaktól.

=tatrafan 2013.10.30. 23:00:41

Arra jó volt a Mazda gurus cikk, hogy életem első T613-asára rábukkantam az élménybeszámoló alapján. A manus akkor már paranoiás volt, alig mert a helyszínen megjelenni, a Tatra fél oldala leégve, talán valamelyik elégedetlen ügyfél dobott rá Molotov-koktélt. Mindegy, megvettem, akkor már évek óta kerestem egyet.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.31. 00:36:51

@Cockroach: a mazdas nem tudta legyorsulni :D bakker hogy forog!!!!!

2-More 2013.10.31. 09:02:30

@Béza Dániel: 78'as az MK1 RX7, 86'os a MK2. Nincs technikailag hajde nagy különbség a kettő között. De a MK3 sem nagyon szeret a világ végéig forogni. Nincs is értelme, mert a beömlő-kiömlő csatornák fix mérete és alakja miatt amúgy is egy relative szűk tartományban tudja csak leadni az amúgy sem fényes nyomatékát, az amúgy meg nem gyenge fogyasztása mellett. Addig volt a wankel nagy fun, hogy hőőj 100-egykét lóerő 1200-1300 köbcentiből, amig nem volt elektronikus befecskendezés, meg hengerenként több szelep, meg turbó, a normál dugattyús motorokon. És addig is olyan almát a körtéhez felállás volt ugye.

Félreértés ne essék, persze, nagy kuriózum, meg minden, de nem ok nélkül nem terjed el, meg ha elterjedt volna, mire mondanánk azt hogy ejde fasza találmány? És a többi nagy okosság azokból az időkből? VW a betérdelő G-laderekkel,pl? Az is hatalmas faszaság, élettartama meg annak is annyi volt mint a wankelnek, meg oda kellett figyelni hogy nagyon. Átlag jóskának az se volt való.

Béza Dániel 2013.10.31. 10:20:55

@2-More: Minden rx7-ben, illetve még az rx8-ban is valamilyen 13b variáns volt, bár az első szériában volt 12a is, mint a post tárgyában is. Ezek geometriailag tényleg egyformák, az epitorochid, és a "löket" még a 12a-ban is ugyanaz, csak a rotorház keskenyebb 10 miliméterrel, de a portok méretén, számán, és helyzetén változtattak a különböző verziókon, ami a hengerfej, és a vezérlés változtatásának felel meg dugattyús motornál. Ezért aztán az hogy melyiket meddig lehet és érdemes forgatni, nagyon eltérő, az első 13b-k száz egynéhány lóerőt tudtak 7000 környékén, míg az Rx8- ban lévő 13b-msp már 230 lóerőt 9000-nél. A versenyre átépített periférikus portolású motoroknál kamránként 150 lóereőt szoktak kicsavarni 12000 környékén.

Ez a gyenge nyomaték egy olyan legenda, amit sokan mondanak mantraként, de ha megnézed a számokat, kiderül, hogy nem igaz, a renesisé 220Nm ami egy 2literes dugattyústól sem kevés, ha pedig az 1.3-asokhoz hasonlítod.... Annyi igazságod van, hogy a használható nyomaték magasabb fordulaton jelentkezik, és a dugattyús motorokhoz hasonlóan minnél kihegyezttebb a motor annál szűkebb ez a tartomány. De ez leginkább addig probléma míg atmoszférikus motorról beszélünk, ha turbót raksz rá, annyi nyomatékot pumpálsz bele amennyit akarsz.

A wankel nem azért nem terjedt el, mert a dugattyús motorokon megjelent a befecskendezés, több. szelep, és turbó, hiszen ezeket a wankel is megkapta (több szelep-több port), a 60-as években a mercedes c111-ben már közvetlen befecskendezéses 4 tárcsás wankel volt, az első szekvenciális turbóval szerelt utcai autó az rx7 volt, stb... Az igazi ok, hogy a wakel későn jutott el a széria gyártásig. Addigra a dugattyús motor egy kiforrott, jól ismert konstrukció volt, nagyon beágyazva az iparba, gazdaságba, megvolt hozzá a teljes háttér ipar, a gyártáshoz szükseges technologvíáktól a javítási tecnolóiákig, gyártó kapacitások, a világon mindenhol elérhető alkatrész ellátás, szervizháttér, stb... A wankelnél ezt mind nulláról kellett volna kiépíteni, úgy hogy nem volt rá igazi kényszer, hiszen a 60-as évekre minden igényt ki tudtak elégíteni dugattyús motorokkal, a háti permetezőtől a sportkocsin át, a teherautóig. Ezt lÁtták be a gyártók a kezdeti lelkesedés után, mikor nyilvánvalóvá vált, hogy még rengeteg pénzt kéne beletolni a gyerekbetegségek kigyomlalásába és a háttéripar kiépitésébe. Az olajválság, és a kezdeti hibák miatti bizalomvesztés csak kegyelem döfés volt, a wankel ezek nélkül sem terjedt volna el tömegesen. Most még lehet egy rövid reneszánszza soros hibridekben, illetve akkus kocsik opcionÁlis range-extendereként, és én remélem lesz megint utcai sportkocsi wankel motorral, de a dugattyús motorok egyeduralmát már nem fogja megtörni, nem műszaki, hanem gazdasági okokból

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.10.31. 12:00:50

@Béza Dániel:

Azt se felejtsük el, amit F. Piech mondott: Wankel zseni volt a gépészetben, de nem értett a termodinamikához. A Wankel motornak pocsék az égéstér alakja, emiatt pocsék az égése, emiatt pocsék a hatásfoka.

Amerikai hivatalos mérések alapján (talán SAE) adott lökettérfogatból a dugattyús motorhoz képest a Wankel kétszeres teljesítményt hoz ki, de háromszoros fogyasztás mellett.

Már az első olajválság betett emiatt a Wankel motornak. Azóta lassan egyenként kell számlálni a kipufogóban a CO2 molekulákat, úgyhogy nem látok nagy perspektívát a további fejlesztéseknek.

Ehhez jönnek az ismert kezelési és élettartam problémák:
- minimálisan meglevő műszaki érzékű tulajdonos kell,
- a motor tönkremenetele nem fokozatosan, hanem hirtelen történik,
- az élettartam már meghaladja a 100e km-t, de biztos nem éri el a 200e km-t.

MC_Pite 2013.10.31. 15:47:11

Galériát lécci...

Cockroach 2013.10.31. 18:48:49

@visszakettopadlogaz: ezért megérte kikérni az orosz vízumot........ ;)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.31. 19:19:36

@Cockroach: bakker ezek - igy fulre szemre - nagyon mennek! :D

=tatrafan 2013.11.01. 07:07:14

@Rocko- : Fekete. Perpill keepitretro hagyatékát képezi, nincs készen. A sárga az a tatai kulcsmásoló eredetileg bordó autója, ami egy ideig szintén feketében pompázott, majd az új, német vevő kérésére sárgában készült el. Állatul néz ki szerintem. :-)

Rocko- 2013.11.01. 09:54:40

@=tatrafan: okéj, akkor nem ez készült el most Car Mandinernél. :)))

Cockroach 2013.11.02. 15:04:34

@visszakettopadlogaz: 0-100 km/h 8 sec, illetve végsebesség 200 km/h