Harminchatezer tonnányi úszó történelem

  2013. október 19. - Sturcz Antal Címkék: amerika múzeum űrsikló úton

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

Amikor hazaértem Amerikából, a legtöbben azt kérdezték tőlem, milyen volt? Mivel ritkán akadt két napom mesélni, ezért legtöbbször csak annyit mondtam, hogy nagy. Nagyok az autók, nagyok a városok, nagyok a kajaadagok, és ennélfogva nagyok az emberek is. A nagy érzés leginkább New Yorkban csapja arcon az embert, és én hajnal kettőkor igazán kicsinek éreztem magam a kínai negyedben. Szállást nem foglaltam, így nyolc órán át kellett megúsznom, hogy kiraboljanak, ugyanis reggel tízkor nyitott a város legérdekesebb múzeuma, ami igazából nem is a városban volt, hanem mellette úszott.

Photo 2012.08.12. 9 45 58

Amerikában a fegyver a menő, ezért fogták a világ egyik legnagyobb fegyverét, a USS Intrepid repülőgép-hordozót, és átépítették múzeummá. Tették ezt úgy, hogy nem csak a hajót hozták látogatható állapotba, hanem megtöltötték az elmúlt hatvan év legmeghatározóbb harci repülőivel. Márpedig parkolni volt hova, a fedélzet 266 méter hosszú, és a legnagyobb szélessége 45 méter. Egy kis segítség az arányokhoz: az a szürke sátor a hajó elején az Enterprise űrsiklót takarja. 24 ilyen Essex-osztályú hordozót állítottak szolgálatba, az Intrepidet 1943-ban, menetkészen pedig egyik sem nyomott kevesebbet 36 ezer tonnánál. A tömegénél már csak a sebessége félelmetesebb, gondolták volna, hogy egy ilyen úszó város akár 60 km/h-val(!) is mehet? Ez még akkor is durva, ha 150 ezer lóerő mozgatja.

 

Photo 2012.08.12. 10 48 48

Ugyan csak tíztől nyitott a pénztár, de mivel nem volt jobb dolgom, odamentem fél órával korábban. Ezzel együtt sikerült egy cirka harminc méteres sor végére beállni, de legalább szépen ráláttam a tatra, és két vészjósló függőleges vezérsíkra. Igazából ez hozott ide, a Lockheed A-12, az SR-71 Blackbird nagyon-nagyon közeli felmenője. Tudtam, hogy a hajón valószínűleg már csak egy kibelezett test van, de nem számított . Egészen kiskoromtól számomra ez volt A Repülő, a kártyapakli mindent vivője, a leggyorsabb, a legmagasabbra jutó.

Persze, azóta már megdőltek a rekordok, de a gyerekkori ideálok makacsul beégnek, és végre ott álltam mellette. Közel sem tűnik olyan finom szerkezetnek, mint a mellette álló Tomcat, egy kis túlzással még talán hullámosnak is nevezhető a lemez, ami persze érthető. A hangsebesség háromszorosánál jóval 500 fok fölé hevül a test, és a hőtágulás miatt majdnem 15 centit megnyúlik. Ironikus módon az Egyesült Államoknak nem volt elég titánja a fejlesztéshez, ezért azt a CIA egy fantomcégen keresztül vásárolta a Szovjetuniótól, hogy a kész géppel őket figyelhessék.

Mert figyelni aztán nagyon tudott, a kamerája másodpercenként több mint 72 km²-t volt képes feltérképezni. Hiába repült azonban 3500 km/h-nál is gyorsabban, hiába emelkedett 25 ezer méter fölé, a műholdakkal nem versenyezhetett. Az egyik legismertebb popkulturális vonatkozását a Will Smith-rajongóknak nem kell mondanom, a többiek pedig nézzék meg a filmtörténelem leglazább golfütését:

Nagy nehezen elszakadtam a kedvencemtől, de azért a négykerekű uzsonnásdoboz a szárny alatt még gondolkodóba ejtett. A tábla szerint ez az indítómotor, két darab, egyenként 350 lóerős Buick V8-as van benne, ezekkel pörgetik fel 3500-as fordulatig a hajtóműveket, hogy aztán be tudják gyújtani.

Photo 2012.08.12. 10 51 44

Az A-12-től jobbra a nem kevésbé kultikus F-14 Tomcat állt. 1970-től 34 évig volt szolgálatban, az Iránba exportált példányok közül a mai napig repül pár, bár alkatrész csak a többi példány szétszedése árán van hozzájuk. Leghatékonyabb fegyvere a látóhatáron túli (BVR) kategóriás, méregdrága Phoenix rakéta és nagyteljesítményű lokátor, amellyel egyidejűleg több légi célt is követhetett. Változtatható szárnynyilazást is kapott, de a többség számára ez már csak Tom Cruise repülője marad.

Photo 2012.08.12. 10 53 23

Ahogy igyekeztem a hajó eleje felé, sorba futottam bele az érdekességekbe. Például a Grumman E-1 Tracer, egy aránytalanul hatalmas radarral, vagy a legendás Blue Angels F-11 Tigerje. Nem kispályás század az övék, ez a második legrégebben működő légi akrobata csapat a Francia Patrouille de France után, nekik az sem okoz gondot, ha bemutató közben a két gép szárnya alig több mint negyven centire van egymástól.

Itt van még az a repülő, ami a legtöbb embernek beugrik, amikor vadászgépek kerülnek szóba, az F-16A Fighting Falcon. Nem mai darab ő sem, 1974-ben állították hadrendbe, mint könnyű, nappali vadászgépet, de a folyamatos modernizálásoknak hála a mai napig repül, és egy darabig még fog is: 24 ország vásárolt belőle, összesen több mint 4300 darabot, ezzel kategóriája legsikeresebb repülőjévé vált.

Photo 2012.08.12. 10 48 33

Természetesen Mikojan és Gurjevics elvtársak is képviseltették magukat -  egyből két géppel -, egy MIG 17-essel, és egy 21-essel. A két repülő a lengyel légierő ajándéka a múzeumnak, és hogy igazán színes legyen a társaság, volt még egy brit Harrier, valamint egy izraeli IAI Kfir is.

Photo 2012.08.12. 10 59 12

Amikor ott jártam, nem gondoltam volna, hogy a családomon kívül bárkinek is meg akarom majd mutatni a képeket, ezért a telefonommal fotóztam végig a tárlatot. Sok minden maradt így ki, vagy lett értékelhetetlen a róla készült felvétel, de a normális fényképezőgépet leginkább az űrsikló sátrában hiányoltam. Az Enterprise meglátogatása nem fért bele a 29 dolláros jegyárba, emlékeim szerint még kilenc dollárt kellett pluszban leszurkolni, de 90-et sem sajnáltam volna. Kevés elhasználtabb közhely van, mint az, hogy az emberiség egyik legnagyobb teljesítménye, de az űrsikló mindenképp megérdemli, és a látvány még akkor is meghökkentő, ha ez a példány sosem járt az űrben. Mégis, csupán az alján lévő hővédő csempékben annyi tudomány van, hogy könyvet lehetne róla írni. Méretben egy átlagos fürdőszoba csempéire hasonlítanak, és mindegyiknek saját helye van, szigorúan betartandó élettartam-korláttal. Amikor az űrsikló visszatér a föld légkörébe, a közegellenállás miatt több mint 1500 fokra hevül az alja, maguk a csempék fehéren izzanak. Nyilván létezik olyan kerámia, ami kibírja ezt a hőmérsékletet, de itt az is fontos volt, hogy a meleg ne jusson el a törzsig, vagyis, hogy egyszerre jól is szigeteljen. Az anyag neve LI-900, állítólag 94%-ban kvarchomokból készül, és hogy mennyire hatékony, azt az bizonyítja, hogy a fehéren izzó tömböt puszta kézben tartják a fejlesztőközpontban.

Ugye, hogy hihetetlen? Elképesztő belegondolni, hogy a hővédelem csak egy volt abból a több ezer problémából, amivel a fejlesztés során számolni kellett. Sajnos a sátrat reménytelenül alulvilágították, és a látogatókat is körfolyosón terelték körbe, nem is értem, miért.

Photo 2012.08.12. 11 11 35

A légkondicionált sátorból kifelé fejbe vágott a meleg, gyorsan le is menekültem a kifutóról a fedélközbe. Fény itt sem volt sokkal több, pedig akadt mit nézni. Kiállították például a hajócsavart, kinyújtott kézzel épp csak elértem a tengelyét, jó négy méter lehetett az átmérője. Van még itt légvédelmi üteg, a leszállásokat segítő jelzőberendezés, és egy nagyon érdekes szimulátor is.

Egy fadobozt kell elképzelni, aminek üvegből van a teteje, és két kesztyű van a fa oldalhoz rögzítve, amikbe kívülről belenyúlhatunk. A dobozban csatlakozók vannak, amiket össze kell dugni, vagy csavarok, amiket be kell tekerni. Kitalálták: az űrruhában végzett munka nehézségeit akarják bemutatni, sikerrel. Nagyjából ötödjére sikerült egymásba csúsztatni a két csatlakozót, szóval, ha rajtam múlna, már semmi nem működne odafent. Ugyan csak egy utánzat, de itt volt még az Aurora 7 is, ez a negyedik amerikai űrhajó, ami embert szállított. Elnézve a méreteit, nem kis bátorság kellett ahhoz, hogy ebbe valaki beszálljon, és elinduljon az űrbe.

Photo 2012.08.12. 10 37 19

Meglátogattam még egy szinttel lejjebb a legénység egykori szállásait is. Ugyan fotó nem készült, de a puritán erős kifejezés a látottakra. Nyomasztó lehet itt hónapokig ugyanazokkal az arcokkal összezárva élni.

Photo 2012.08.12. 11 20 23

Amikor kiléptem a legalsó szintről a mólóra, tulajdonképpen beleütköztem a Concorde-ba, a pedig bejárattól szinte nem is látszott. Messze ez volt a legkecsesebb gép az összes közül. Sokkal kifinomultabbnak tűnik a katonai gépeknél, egy nagyon karcsú madárra emlékeztet. A törzse elképesztően vékony, főleg az Airbushoz képest, amivel hazarepültem. Kívülről olyan, mintha beszállás után átérném az ablakok közt, igazán klausztrofób érzés lehetett benne utazni. Sajnos ezt már sosem fogjuk megtapasztalni, hiszen a hangsebesség kétszeresével repülő gép óránként 18 ezer liter üzemanyagot nyelt be. A nagy fenntartási költségek, és a 2000-ben történt baleset miatt visszaesett kereslet véget vetett a szuperszonikus utazásnak, pedig mennyire elképesztő gép volt. Egészen más érzés mellette állni, mint mondjuk az A-12 mellett, nem vészjósló, vagy félelmetes, sokkal inkább fennkölt, légies látvány.

Photo 2012.08.12. 11 33 58

Délután négykor adtam fel, a USS Gowlert már nem tudtam voltam megnézni, pedig a dízel-elektromos tengeralattjáró biztosan tartogatott pár érdekességet. Helyette inkább a kijárat felé vettem az irányt, és amikor átkeltem a 12. Sugárút felett a felüljárón, akkor jöttem rá, hogy Budapesten igazából nincs is gond a közlekedéssel.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr95575415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balthazor Hellman 2013.10.19. 08:55:41

Hogy ha egyszer sok pénzem lesz felülök a repülőre... sállálláá...

Ha egyszer megtehetem, ezért átutazom a fél világot... ezt látni kell...

Hurri Kán 2013.10.19. 09:15:17

"Ironikus módon az Egyesült Államoknak nem volt elég titánja a fejlesztéshez, ezért azt a CIA egy fantomcégen keresztül vásárolta a Szovjetuniótól, hogy a kész géppel őket figyelhessék."
Ez gyönyörű :)
A múzeumlátogatásért pedig irigy vagyok, igen :)

m20b25 2013.10.19. 09:19:25

Ajánlom mindenkinek Washingtonban az USS Wisconsint! Repülők nincsenek rajta, de a világ legnagyobb akkori romolója volt. Azt hiszem mindent elárul róla. Lehetőleg ne asszonnyal és családdal menjünk, mert nehéz apát kiszedni a gépházból...:)

Majdénmegmondom 2013.10.19. 09:42:26

A Metropolitan Museum meg le van ejtve, mi? :)

mükkemakk 2013.10.19. 09:44:29

Ha valamelyik olvasót mégis érdekelné a repülés, ki kell menni a legközelebbi sportrepülőtérre és befizetni egy iskolakörre.... az, az igazi. Szép idő lesz ma, délutáni programnak tökéletes.

Garp 2013.10.19. 09:51:18

koszi az elmenybeszamolot! Concorde: az egyetlen repulogep ami ugy is ez ki, hogy el is hiszed rola, hogy repulni tud.:)

ze11 2013.10.19. 09:52:43

Tizenöt év alatt rendesen felsrófolták a belépő árát, de ahogy látom, '98 óta nagyon sok dolog változott, úgyhogy ismét meg kéne nézni :-)
Ha a Concorde-ra írtad, hogy kausztrofób érzés lehet, akkor nem tudom, mit mondanál az USS Gowler belsejére - a "szűk" egészen enyhe kifejezés ugyanis. Szerintem...
OFF:
Apró különbség a közlekedési káoszban az is, hogy ott anno bőven volt szerencsém "trafikos"-okat :-D (forgalomirányító rendőr) látni, meg ha egy híd közepén lerobban egy autó, akkor azt igen rövid idő alatt elvontatták az útból, stb...

Dandie (törölt) 2013.10.19. 09:52:55

Nagy kár a képekért, de így is nagyon élveztem, köszi :)

Let’s CRUD 2013.10.19. 10:14:15

Egy régi dokumentum filmben mondták, hogy az SR-71 nek valójában RS-71 volt a neve, de amikor bejelentették nagyközönség elött, az illető vmi nagy politikus eltévesztette és SR nek mondta.

Így lett a végleges neve, könyebb volt átnevezni, mint magyarázni a hibát.

NemNick 2013.10.19. 10:21:40

"hogy Budapesten igazából nincs is gond a közlekedéssel."

Egyébként igen, még mindig el vagyunk kényeztetve - nem a minőség, a mennyiség szempontjából - kivált amerikai szemmel nézve.

A Concorde és az A-12 miatt irigyellek, nagyon :). Nekem is az SR-71 A repülő.. írtad, hogy 15 cm-t nyúlik a géptest üzemi hőmérsékleten.
De az az 500 fok fölötti, az bizony Farenheit, errefelé azt háromszáz (Celsius) körülinek mondanák :)

Pár dolog, ami most eszembe jut: egyrészt hajtóművek kenését egy szobahőmérsékleten nagyjából melasz állagú valami végzi, másrészt az üzemanyag-tömítő rendszerrel nem tudtak mit kezdeni, ezért startra készen és felszálláskor az üzemanyag végig szivárog a gépből - úgy vannak tervezve az illesztések, hogy magas hőfokon passzoljanak, harmadrészt meg a melegedés miatt a pilótafülke ablakai belülről 120 fok körüliek, úgyhogy vigyázni kellett, mit, hova raksz és mit fogsz meg:). Ja, és persze nem egy átlagos légkondi kellett bele... :)))

A Li-900-as videó meg nagyon üt...

akos696 · www.focusauto.hu 2013.10.19. 11:28:03

Na igen, ezért (is) szeretek TC-t olvasni. A repülők a kedvenceim. Néhány komoly repülő és hadimúzeumba nekem is sikerült eljutnom: RAF Museum London, Brussels Air Museum, Prague Aviation Museum, Nasa Ames Research Center Mountain View Ca, Air Museum San Francisco közelében, Repülőgéptemető Mojave sivatak Ca, Pacific Air Museum HI, U.S.S. Arizona Memorial Museum HI. De a csúcs az egyik kedvencem, a P51d Mustang repülés közben a Golden Gate híd felett+ az az egész repnap (Blue Angels, B2 bombázó, Osprey, United B747 50m-re a víz felett stb.) :)

Semper Fidelis 2013.10.19. 13:28:49

Kétszer is voltam, nagy királyság.

herbee (törölt) 2013.10.19. 14:11:40

Nagy kaland.
Az A 38 ra a dunán például ráférne az egész magyar légierő összes működő vadászgépe. Van nekünk Mig 21, 23, 29 és SZU-22 és L–39ZO .
Egészen pontosan 0 darab működik.
Na. Az mind ráférne.

Fekete Sámuel 2013.10.19. 14:30:30

@herbee: Gripenjeink is vannak, és azok működnek. Csak azok sose lesz ott kiállíva, mivel konkurrenciát jelent amerikai hadiiparnak.

ha1tt 2013.10.19. 14:37:32

@herbee: Basszus, jó az Neked, hogy leköpöm a monitort? :)
Ja, meg még igazad is van.
Engem egyszer, száz éve, felvittek egy Delfinnel, (a 21 kétüléses változata) hát... nagyon szívesen hánynék utána még egyszer :)
Igen, a Grippen repül, már amikor van pénz rá.

Dwokfur 2013.10.19. 14:55:04

Egy másik SR 71-es Lockheed ki van állítva a Huntsville-i NASA kiállítás mellett. Ott a rakéta hajtóműveké a főszerep, úgyhogy a gép csak oldalt van, nincs a figyelem középpontjában. Szép.

Publius Clodius 2013.10.19. 15:23:24

nagyon OFF topic, de mivel nem ismerek más autós fórumot, valaki esetleg meg tudná mondani, hogy az ebben a videóban látható S500-as a sima vagy a Lang verzió?
www.youtube.com/watch?v=qBb3PvArMnY

köszi előre is!

A szerelő 2013.10.19. 15:25:41

Egy akksival és 5 liter kerozinnal a kézben beengednének oda? :)

korzo 2013.10.19. 15:54:33

És ha valakinek tetszik az ilyesmi, de nincs pénze/kedve odáig utazni, Sinsheim-ot tudnám javasolni. Legalább egy teljes nap kell rá: sinsheim.technik-museum.de/

Orszag 2013.10.19. 16:21:14

@ha1tt: Szerintem te keversz valamit, a MiG-21 kétülésese a MiG-21 UTI, az Aero L-29 egész más téma.

ToCram · http://tocram.blogspot.sk/ 2013.10.19. 16:24:53

Sturcz Antal Köszönöm a cikket,élmény volt végig olvasni úgy,hogy igazából nem is érdekelnek a repülök de mostantól más szemmel nézek rájuk!
Köszönöm.

Sicci 2013.10.19. 17:02:41

Aki rá van kattanva a Concordera, annak tudok ajánlani egy kicsit közelebbi lehetőséget, a németoszági Sinnsheimet, ahol még egy Tupoljevet is meg lehet nézi.
Szuper a beszámoló!

Bambano 2013.10.19. 19:24:10

lehetne máskor is repülős cikk.

Pasas 2013.10.19. 19:27:25

Én meg ezt nézném meg, Moszkva mellett van kiállítva:

hu.wikipedia.org/wiki/VVA%E2%80%9314

zvajo 2013.10.19. 19:56:00

@ ha1tt 2013.10.19. 14:37:32

A Delfin abszolut nem a MIG 21 ketuleses valtozata. Sot, az egvilagon semmi koze hozza.

@ Sturcz Antal

Jo a cikk, max annyt "kotnek" bele, h nem az F16 a legsikeresebb vadaszgep. Az tovabbra is a MIG 21: abbol tobb mint ketszer annyi repult :)

zvajo 2013.10.19. 20:04:28

@ha1tt:

A Delfin-nek az egvilagon semmi koze nincs a MIG 21-hez. Teljesen mas gep, nem a MIG 21 ketuleses valtozata.

@Sturcz Antal:

Jo cikk, talan azzal vitatkoznek, h nem az F16 a legsikeresebb vadaszgep. Az tovabbra is a MIG 21: abbol tobb mint ketszer annyi repult.

Udv!

58múltam 2013.10.19. 21:23:50

Nekem is van egy tippem: Londontól másfél órás vonatozásnyira van a Duxford Imperial War Museum és American Air Museum, Cambridge mellett. Van minden, a hőskortól napjainkig. SR71, Concord, Avro Lancaster, Messerschmitt és Spitfire, magyar MIG21, és F111, de még tankok, és tengeralattjárók is. Aki 1 nap alatt akarja megnézni, kösse fel a gatyáját. Illetve felejtse el, lehetelen.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.19. 21:41:42

Szamomra a mai napig erthetetlen hogyan tudtak azokkal a vackokkal felmenni a holdra. Lattam a sajat szememmel az urkabint meg a tobbi cuccot, en azokkal egy metromegallot nem utaznek. Hihetetlen.

Stigi Cs 2013.10.19. 21:59:20

Washington DC-ben van a Smithsonian Intézet Air and Space Museum-a ott is van egy-két látnivaló. Amik már nem fértek be azoknak a gépeknek építettek egy hangárt a Dulles reptéren (dc nemzetközi reptere). Van egy magyar vonatkozása is a dolognak az egészet Steven Udvar-Hazy pénzelte s az ő nevét viseli a múzeum. Ha jól tudom övé a világ legnagyobb áruszállító repülőgép flottája. Amikor ott voltam a tematikus kiállítás épp a Star Wars volt eredeti jelmezekkel,fegyverekkel, járművekkel. Fantasztikus...

Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.19. 22:02:31

A címbe egy n-betűt kérvényeznék még, ha lehetne. Köszönöm.

Rocko- 2013.10.19. 23:34:57

"egy kis túlzással még talán hullámosnak is nevezhető a lemez, ami persze érthető. A hangsebesség háromszorosánál jóval 500 fok fölé hevül a test, és a hőtágulás miatt majdnem 15 centit megnyúlik."
ez attól válik csak érdekessé, hogy földön nem is tankolták meg, nem lett volna elég az üzemanyag, hogy felszálljon, és dolgozzon, hanem miután felszállt, és üzemi hőmréséklere hevült, akkor az üzamanygatartályok is a helyükre tágultak, ekkor mehetett a gép (légi) tankolni.

Concorde. <3

"igazán klausztrofób érzés lehetett benne utazni. Sajnos ezt már sosem fogjuk megtapasztalni"
már aki. én márpedig fogok vele repülni.

Rocko- 2013.10.19. 23:48:43

@Garp: ;))))

@visszakettopadlogaz: ők se értik. :))

@Pasas: az orosz gépészeti elmebetegségek külön fejezetet érdemelnek. zilek, ekranoplának, és ilyenek.

Ninjaboy 2013.10.20. 00:12:51

Én is voltam idén. Napközben 5 percet sem vártam és bent voltam. Viszont rekonstruálták az űrsikló sátrát és nem lehetett bemenni. Hatalmas élmény egyébként az egész, tehát érdemes megnézni!

rexter 2013.10.20. 01:18:35

néha nézegetek Concorde videókat a neten és kicsit könnyes lesz a szemem h ez a gép már nem repül. Lehet vitatkozni, hogy az űrsikló e az emberiség csúcsa, én a Concorde kártyával játszanék ebben a vitában. Pedig gyáltalán nem vagyok semmilyen gép/repülő/motor szaki fanatikus, de a concorde egyszerűen fenomenálisan gyonyörű.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.20. 01:28:33

@akos696: hawaiion nem is a kiallitott cuccok az erdekesek hanem a 45 perces film, meghogy atvisznek a USS Arizonahoz. Az erdekes az volt nekem hogy ugye hawaiion rengeteg ajapan, de majdnem mind el is megy ebbe a muzeumba ami azert erdekes :D A bay area osszes muzeumban jartam en is ( mondjuk en itt lakok )

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.20. 01:30:32

@rexter: egyszer lattam Heatrown concordot, felejthetetlen. Mint egy karcsu hercegno a sok tulsulyos jumbo kozott :) meg az orrat is fent hordta :))))

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.20. 01:32:34

Farkas Bertalan mondta: XXII keruletbol 90 perc napkozben kijutni a vaci utra neha, en annyi ido alatt volt amikor megkerultem a foldet :D

Kis ember 2013.10.20. 01:47:36

@visszakettopadlogaz:
Az a 5 perces videó felér egy kommunista propagandafilmmel. Írtam róla itt: vizizene.blog.hu/2013/02/12/2012_oktober_21_honolulu_hawaii

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.20. 02:46:19

@Kis ember:

A "voros fold" cimu kep az menet kozben North Shore fele keszult, Pearl City utan :) Ismerem nagyon jol hawaiit, kedvencem Oahu meg Maui, jarunk sokat, szerintem a legszebb a foldon. ( jartam mar majdnem mindenhol, ezert jarunk ide mert ez a legszebb. Ha nem ez lenne akkor mashova mennenk )

A platon utazo benszulottek meg a kobor csirkek es macskak olyan harmadik vilagbeli izt ad hawaiinak, en minden porcikajaban szeretem.

tomtyi 2013.10.20. 05:26:59

@Hurri Kán:
Tán 2 éve volt a Kossuthon, hogy a hévízi gyógyfürdő egykori igazgatója mesélt a víz elfogyása körüli eseményekről. Igen mélyről szivattyúzták a vizet, kitermeljék a bauxitot. A timföldet aztán vitték a Szu-ba, mert nekünk kevés volt az áramunk. Az alumínium előállításának ellenértékeként még hagyunk is nekik ott timföldet. Pedig a rengeteg bauxitot nem az alumínium miatt vitték ki. Igen sok titán volt benne. Még erre is volt elvtársi csereügylet: (emlékeim szerint) egy kiló fémtitánért adtak egy liter olajat. Vagy ilyesmi. Pár tízmilliárd dollárral jártunk csak rosszabbul.

robbob 2013.10.20. 08:21:53

Tényleg nagyon jó hely. Van vezetett túra is, ott mondta az idegenvezető, hogy a Concorde-ot azért is állították le a fogyasztás és a balesetek mellett mert annyira hangos volt, hogy az emberek azt hitték hogy valami robbanás történt amikor elment felettük és állandóan betelefonálgattak. Valami olyasmi is rémlik, hogy pont ezért a szárazföld felett nem mehetett full gázzal.
Mindenesetre kevés olyan dolog van amiben "visszafele" fejlődik az emberiség úgy látszik ez olyan (London-NYC 3 óra helyett 8 óra menetidő)

ha1tt 2013.10.20. 10:02:28

@Orszag: Lehet, több mint 40 éve volt. Az élmény és a "folytatás" viszont biztos. :)

akos696 · www.focusauto.hu 2013.10.20. 10:16:36

@visszakettopadlogaz: Nekem a barátom lakik ott, őt látogattuk meg már többször is (Sunnyvale). Merre laksz a Bay areában?

Speedman 2013.10.20. 10:30:11

Jó kis cikk. Nekem is egyik nagy vágyam látni ezeket a harci csodákat. Annyit fűznék hozzá, hogy az Intrepid rep.-hordozó nem 166m hosszú, hanem 266(-270)m.

@m20b25: A USS Wisconsin nem romboló volt, hanem csatahajó.

@visszakettopadlogaz: Szerintem meg nem is voltak a holdon. Nem csak a képek miatt mondom, hanem a magyarázatok miatt is.

m20b25 2013.10.20. 10:40:01

@Speedman: Köszi, ezekkel nem vagyok tisztában. Ettől függetlenül brutális egy gép volt. Még egy pontosítás, nem is Washingtonban hanem Norfolkban volt.

Speedman 2013.10.20. 11:05:18

@m20b25: Nem csodálkozom, hogy tetszett. A legnagyobb (és legerősebb) amerikai csatahajó. Csak a japánok építettek ennél nagyobbat.

CharlieBrown 2013.10.20. 12:17:41

A hangokat észre sem vette a cikkíró a legénységi hálóterem részen?!?!?
Hatalmas. Az oda jellemző zajok szólnak mindenhonnan. A kantinban csörögnek az edények, a hálókörletben megy a horkolás, meg fingás. :D

A hátsó sátorhoz: szerintem
a.) direkt jó, hogy sötét van, nyáron 40 fokban kifejezetten jó. az amerikai agyonklímázással együtt, direkt életmentő volt. :) Másrészt a sötéttel gondolom az űr sötétjét szimbolizálják. Nekem nem hiányzott a fény, különös a hangulata.
b.) az egészben lehet összevissza sétálni, mindössze van egy köríves rész, ahova fel lehet sétálni, és az űrsiklót emberi magasságból fotózni. Ez is kúl, véleményem szerint.

Ha a benti részről kéne pár használható fotó, szívesen felajánlom az enyéimet.

Rocko- 2013.10.20. 12:44:51

@visszakettopadlogaz: jaja, néha elképesztő ez a kontraszt. vagy mondjuk hogy 10 000-ért elmész Budapestről Rómába, vagy ennyi pénzért veszel egy BKV bérletet.

Buncog 2013.10.20. 12:51:33

@Speedman: "Szerintem meg nem is voltak a holdon"

Hát ezt rosszul tudod.

Mercel 2013.10.20. 13:19:50

@Juhász Jácint:

" Gripenjeink is vannak, és azok működnek. Csak azok sose lesz ott kiállíva, mivel konkurrenciát jelent amerikai hadiiparnak."

Azért ezen felröhögtem:)
A Grippenek jó kis repülők, de sok szempontból fasorban sincsenek az amerikai és rúszki harci repülőkkel.
Ráadásul az nem azóta van így, hogy megvette őket a honvédelem hanem már akkor is tudott volt.
De hát szokás szerint bölcs és jól megfontolt döntések sorozata vezetett a beszerzésükhöz, meg sok sok sok nokiás doboz:)

"Frigyes"

Mercel 2013.10.20. 13:21:43

Jó értelemben irigylem a szerzőt az élményért.
De, hogyhogy nem sikerült egy normális fényképezőgépet vinni egy Ááámerikai kiránduláshoz?
Nem volt, vagy elfelejtődött?

"Frigyes"

Speedman 2013.10.20. 13:24:00

@Buncog: Mesélj, te mit tudsz. De ne az agymosott szöveget nyomjad.

Buncog 2013.10.20. 13:54:32

@Speedman:

I. A holdraszállás ugyebár a hidegháború alatt történt. A szovjetek egy ekkora magaslabdát ki nem hagytak volna, hogy beégessék Amerikát, miszerint egy stúdióban rendezték az egészet. A holdat megfigyelni képes távcsöveik nekik és a keletnémeteknek voltak. Nagy szomorúságukra látták a holdraszállás nyomait...

II. A mai napig használják a csillagászok a hold-föld távolság mérésére a holdon hagyott tükröket, melyekre lézert lőnek.

magua81 2013.10.20. 14:33:43

@Speedman: @Buncog:
A legviccesebb a holdraszallas konteosokban hogy nyakatekert bizonyitekokat keresnek arra hogy NEM volt holdraszállás, miközben egy tonna egyszerű bizonyíték lenne arra hogy miért VOLT holdraszállás.

magua81 2013.10.20. 14:36:05

bocs az off-ért biztos remek lehet a múzeum.

Buncog 2013.10.20. 14:49:33

@magua81:

Végülis nem nagy probléma, ha 7 milliárd emberből párszázezer bolond úgy hiszi, hogy nem volt holdraszállás. Hülyének lenni alapvető emberi jog...

kela-bá 2013.10.20. 14:50:34

Csodálatos technikák, rengeteg pénz... fantasztikus ! Van mivel gyilkolni az embereket.Földön-vízen-levegőben ! Elképesztő !
További szép napot !

ram410 2013.10.20. 15:11:06

Üdv,ha valaki a"túloldalon" jár érdemes beugrani a USS MIDWAY -re San Diego-ban ott a fedélzeten II.vh -s veterán pilótákkal lehetett lepacsizni ,ők voltak a "fedélzeti információs rendszer".

Crip Lee 2013.10.20. 17:01:17

@m20b25: Csatahajó az a romboló

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.20. 17:14:47

@akos696: hehe, Sunnyvale ben laktam en is - nem sokat - most a bay area szelen lakok. ( nyugisabb az elet ) Sok magyar van itt, en ismerek kb tizet tizenotot de jo ha haromhavonta ha talalkozok veluk.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.20. 17:18:14

@Buncog: en nem tudom volt e holdraszallas, en azt mondtam hogy lattam azt a technikat es en nem mennek vele egy metert sem. A kabin kb olyan mint egy szaratov huto. A ruhak, sisakok resznel megkerdeztem egy fickot ezek igaziak e vagy replikak - azt mondta ezek ne jartak az urben mert azok sugarzast kaptak es megsemmisitettek oket de amik kiallitva vannak azok ugyanazok, egyszerre gyartottak es mindenben detto ugyanazok. Haaaat... Batrak voltak regen.

Axel Torpedo 2013.10.20. 17:59:27

@m20b25:
Olyan van hogy USS Wisconsin csatahajo Virginia allamban.

Axel Torpedo 2013.10.20. 18:03:57

A "vilag egyik legnagyobb fegyvere" enyhenszolva elcseszett tulzas. Ez a hajo az amerikai repulogephordozok kozott picinek szamit.
Eltevesztodott a hajo eleje. Az all Manhattan fele.
"Persze, azóta már megdőltek a rekordok" - biztos?

Speedman 2013.10.20. 19:22:11

@Buncog:
I. Igen pont a hidegháború versengés miatt verték át egymást nemegyszer. Az is érdekes, hogy az űrversenyben az oroszok évekkel előbbre jártak, de nekik valahogy nem sikerült 1969-re építeni megbízható űrjárművet. Az meg, hogy mit mondanak el a nagyközönségnek, mit nem, az a politikai játszmák része.
Nemrég volt egy ezzel a témával pont egy olyan kérés a NASA-hoz a kétkedőktől, hogy ugyan már készítsenek a teleszkópjaikkal fényképeket a a holdjáróról. Azt a választ kapták, hogy nincs olyan felszerelésük amivel éles képet tudnának csinálni.
De gondolom te is az a fajta idióta vagy, aki a rezsicsökkentést is elhiszi.

@magua81:
A fényképes bizonyítékok nem érdekelnek, mert az lehet igaz, de lehet hamis is. Ebbe nem is érdemes belemenni.
Engem inkább az zavar, hogy azóta (több, mint 40 éve) nem voltak a Holdon, és úgy akar a NASA Mars utazást indítani emberekkel, hogy egy nyavalyás tesztelést sem csinál a Holdon a Mars felszerelésekkel, hogy egyáltalán beválnak-e. Mintha a Hold már nem is létezne a NASA-nak. Érdekes.

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.10.20. 20:37:46

1993-ban kétszer is meglátogattam a múzeumot.

bandigyerek 2013.10.20. 21:18:57

Gyönyörű masinák, igazán, emberölésre fejlesztve, dollármilliárdok rádobásával.Gondolom, mindet megáldotta egy keresztény pap.

Buncog 2013.10.20. 21:19:39

@Speedman:

Itt a válasz, hogy miért nincs éles kép:

blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2008/08/12/moon-hoax-why-not-use-telescopes-to-look-at-the-landers/#.UmQr2bxq8_c

Hát a rezsicsökkentéssel is mellélőttél, mert én nem tartozom azon f@sszopó fideszdroidok kőzé, akik tapsolva támogatják országunk csődbevitelét.

cso zsi 2013.10.20. 22:23:23

@Buncog: Amíg volt magyar honvédelem, az amcsik a holdra szálltak. Nálunk felfújható repülőgépek voltak, hogy a kémműholdak nagyobb tűzerőt lássanak, mint a valóság.

Speedman 2013.10.20. 22:56:16

@Buncog: Igen azt írják, hogy kicsi a Hubble teleszkóp tükre ekkora tárgyak felbontásához, azaz nem tudták meggyőzni a hitetleneket.

Néhány hete olvastam, hogy a Hold kialakulása nem biztos, hogy úgy volt, ahogy eddig hitték (azaz egy másik kisebb bolygó Földbe csapódásával keletkezett a kirobbanó törmelékből). Az új elmélet szerint a Vénuszba becsapódó kisbolygó ütközése során a Vénusz holdja letért a pályájáról, amit a Föld befogott.
Ha ez esetleg bebizonyosodik, akkor megint baj van, mert a holdkőzetek anyaga megegyezik a földiével.

Ami legfőképpen zavar, hogy az elvileg sikeres programot hirtelen leállították, és azóta sem indították újra. Miért? Ha tényleg megakarja ismerni, felfedezni a Naprendszert az emberiség, az első lépés a Hold, mert az van a legközelebb. Ha hibáznak 3 nap alatt (+felkészítés) alatt odaérhet egy mentőcsapat. De az amerikaiak kihagyják ezt a lépést és egyből a Marsra akarnak eljutni. Miért? Na ezekre válaszolj.

Boletus_Ed 2013.10.20. 23:54:00

@Speedman:
A holdra szállás egy politikai program volt! Rengeteg kockázattal, iszonyatos költségekkel. Miután megelőzték az oroszokat, nem akartak többet költeni erre. "Kenedy azt mondta, hogy embert küldünk a Holdra, nem pedig azt, hogy embereket!" (Ez azért idézőjeles, mert Nixon mondta a Nasa vezetőinek az Apollo 13 után) Azt, hogy egyáltalán ennyi (Apollo 11-17) holdexpedíció volt, egyszerűen azért volt, mert a NASA nem tudta megmondani, hogy hányadikra sikerül leszállni. Ezért a kongresszustól Apollo 20-ig kért pénzt, és a nagyvasat (Saturn V) le is gyártották gyakorlatilag 1970-ig. Dőreség lett volna nem felhasználni. Ugyanakkor (különösen az Apollo 13 után) jelentősen megkurtították a programot, ezért több küldetést töröltek, az utolsó rakéta harmadik fokozatából (S-IVB) pedig inkább megcsinálták a Skylab-et, mert ha azzal is elmennek a holdra, akkor utánna nem marad pénzük a jövőre.

A kérdéseidre pedig ebben a könyben talász válaszokat.

www.libri.hu/konyv/holdseta.html

Elég sokat olvastam nyomtatásban és neten is, ezek alapján jelentem ki, hogy ez a legjobb legátfogóbb magyar nyelvű anyag - sok száz oldal, de ha valóban érdekel ez a téma és nem csak egy kötekedő troll vagy akkor érdemes elolvasni.

Kis ember 2013.10.21. 00:49:49

@ram410:
Már írtam kommentben, hogy itt: vizizene.blog.hu/2012/12/09/2012_szeptember_17_san_diego_i_resz és itt: vizizene.blog.hu/2012/12/11/2012_szeptember_17_san_diego_ii_resz
olvashatsz részletesen a USS Midwayről
@Speedman: "Ami legfőképpen zavar, hogy az elvileg sikeres programot hirtelen leállították, és azóta sem indították újra."
Embereket már fölösleges a Holdra küldeni, drága nagyon és a műszerek megbízhatóbbak. Ez egy presztízsprojekt volt az amerikaiak részéről, mert az oroszok mindenben megelőzték őket (első rakéta, első ember az űrben stb). Ja és nem mellesleg Wernher von Braun bulizta ki, mert mindig is ez volt az álma. :)

ha1tt 2013.10.21. 08:17:25

Kedves Speedman!
Tudod, aki nem akar valamit elhinni, az kb úgy működik mint a pszichológus gyereke. Félek a manótól. Tudod, hogy nincs manó! Tudom. Szóval nincs? Nincs. Akkor? Félek a manótól.
Hát, Te is így lehetsz. Mutathatunk bármit, érvelhetünk, nálad akkor se volt holdutazás és kész!
A többit leírták mások.

ha1tt 2013.10.21. 08:28:33

@Kis ember: Így igaz. És még valami: az emberes holdutazásnak, azon kívül, hogy kurva drága, a Föld körüli programokkal szemben nincs közvetlen katonai haszna. A dicsőséget elvitték az amik, ennyi.
Ja, a Mars utazáshoz mitől főpróba a Hold? Más a gravitáció, az igazi kérdés egyébként is maga az út. Azt meg a Földön is lehet szimulálni, csinálják is.

min 2013.10.21. 10:58:22

Speedman: Szerintem kérdezd meg az Eddás Patakyt! A Szíriuszról idefelé jövet biztos látta vagy sem a holdraszállás nyomait! :-D

l3v1 2013.10.21. 11:56:27

Ha a nyugati parton járna valaki és érdeklődik a téma iránt, akkor mindenképp ajánlanék két célpontot, as USS Midway hordozó San Diego-ban (www.midway.org) és az USS Iowa battleship Los Angeles-ben (www.pacificbattleship.com). Mindkettő nagyon megéri a látogatást, ha éppen a kozelben jár az ember.

panrew 2013.10.21. 12:54:52

@NemNick: Az üzemanyagát pedig egyébként tűzoltásra is használhatták ha akarták mivel,olyan magas volt a gyulladási pontja!

NemNick 2013.10.21. 13:18:29

@tomtyi: pontosan, ez már akkor is nyílt (államtitok) volt. Itt egy jó kis összefoglaló:
www.helikonportal.net/blog/dr-balogh-zoltan-volt-hevizi-tofurdo-igazgato-tovabb-haknizik
Aki kimaradt, pedig fontos megemlíteni a nevét, mert a történetben komoly szerepe van, az akkori iparügyi miniszter: Kapolyi László.

Szóval könnyen lehet, magyar titánból készültek azok a gépek :)

Mi meg vesztettünk, mint rendesen.

deepdiver 2013.10.21. 13:53:52

Én Charlestonba voltam a Yorktown-on a Patriots Pointon, aki egy kicsit is szereti a repülést, és a műszaki dolgokat óriási élmény. Ja az nem 266, hanem 295m elképesztő hajó.
Kár volt kihagyni a tengeralattjárót, iszonyú érdekes belülről., én időt hagytam rá, megérte. :-)

Speedman 2013.10.21. 21:00:22

@deepdiver: Pedig a fedélzete az 266m hosszú, a teljes hossza meg 270m. Az összes szakkönyv ezt írja.

@Boletus_Ed,: Elolvasom a könyvet, mert kíváncsi vagyok a részletekre. Például arra (hátha írnak benne), hogy mekkora sugárdózist kaptak az űrhajósok, a holdséták során.
A NASA-nak meg volt elég pénze akkoriban, pont az holdprogram után indították el az űrsikló projektet.

@Kis ember: "Ez egy presztízsprojekt volt az amerikaiak részéről, mert az oroszok mindenben megelőzték őket (első rakéta, első ember az űrben stb)."
Pont emiatt is vannak kétségeim. Azért 9 hónappal az indulás előtt, még nincs kész a holdkomp, az is igen érdekes.

És miért erőlteti az emberi Mars programot az amerikai kormány a NASA-val, amikor még a Holdon sem tudott kiépíteni egy bázist?
Miért nem a Holdon tesztelik először a magnetoszféra, a légnyomás hiányát és a különféle behatásokat az emberi szervezetre, űrruhára?
Na mindegy. Van még itt pár megválaszolatlan kérdés az amerikaiaktól.

A két töppedt agyunak is válaszolnék:
@ha1tt: Hát pont te semmit nem érveltél. Ezzel a földszinti gondolkodásmóddal meg amúgy sem tudok vitatkozni.

@min: Édesanyád, hogy van? Úgy ahogy otthagytam? :)

ha1tt 2013.10.23. 09:58:41

@Speedman: Igazad van, nem tudsz vitatkozni.
A sértegetés nem érv.

molnibalage 2013.12.12. 23:21:09

@Mercel: A repteljesíményt leszámítva a magyar Gripenek minden szolgálatban álló, de még exportált gépet is hülyére vernek vagy csak simán lenyomják. Királykategóriás a harcászati avionikája.

romesz 2014.02.10. 21:36:52

@NemNick: Az SR-71 pilotai urruhaban repultek, de valoszinu akkor sem torolgettek az ablakokat belulrol.

romesz 2014.02.10. 21:45:18

@robbob: A Concord gazdasagtalan volt. Nem tudtak olyan aron adni a jegyeket, hogy megteruljon az ut koltsege. Igy is sokkal tobbe kerult a jegy mint egy egyszeru transatlantic utra.